vineri, 29 septembrie 2006
1015/05.09.2006 Hotărîre cu privire la aprobarea unor acte normative

H O T Ă R Î R E

cu privire la aprobarea unor acte normative

 

nr. 1015  din  05.09.2006

 

Monitorul Oficial nr.153-156/1163 din 29.09.2006

 

* * *

Întru executarea Legii nr.1585-XIII din 27 februarie 1998 cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.38-39, art.280), Legii nr.1593-XV din 26 decembrie 2002 cu privire la mărimea, modul şi termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.18-19, art.57) şi art.9 din Legea fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală pe anul 2006 nr.339-XVI din 16 decembrie 2005 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.176-181, art.875), Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă:

Regulamentul privind modul de completare, eliberare şi evidenţă a poliţelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, conform anexei nr.1;

Regulamentul privind controlul achitării primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în sumă fixă, conform anexei nr.2.

2. Compania Naţională de Asigurări în Medicină va întreprinde măsurile necesare în vederea asigurării executării corespunzătoare a prevederilor prezentelor regulamente.

 

PRIM-MINISTRUVasile TARLEV

 

Contrasemnează:
Ministrul sănătăţii şi protecţiei socialeIon Ababii
Ministrul finanţelorMihail Pop

 

Chişinău, 5 septembrie 2006.
Nr.1015.

 

 

 Anexa nr.1

la Hotărîrea Guvernului

nr.1015 din 5 septembrie 2006

 

 

REGULAMENT

privind modul de completare, eliberare şi evidenţă a poliţelor

de asigurare obligatorie de asistenţă medicală

 

 I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Regulamentul privind modul de completare, eliberare şi evidenţă a poliţelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală (în continuare – Regulament) este elaborat în baza Legii nr.1585-XIII din 27 februarie 1998 cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.38-39, art.280), Legii nr.1593-XV din 26 decembrie 2002 cu privire la mărimea, modul şi termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.18-19, art.57), Hotărîrii Guvernului nr.1432 din 7 noiembrie 2002 “Cu privire la unele măsuri pentru implementarea asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.151-153, art.1567), Hotărîrii Guvernului nr.411 din 19 aprilie 2006 “Cu privire la aprobarea Planului de acţiuni pentru realizarea prevederilor articolului 9 din Legea fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală pe anul 2006 nr.339-XVI din 16 decembrie 2005 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.66-69, art.450), altor acte normative în vigoare.

2. Poliţa de asigurare obligatorie de asistenţă medicală (în continuare – poliţa de asigurare) se eliberează fiecărei persoane asigurate de către Compania Naţională de Asigurări în Medicină (în continuare – CNAM), de regulă, prin intermediul agenţiilor sale teritoriale (în continuare – Agenţie).

3. Persoana asigurată este obligată să păstreze poliţa de asigurare. În temeiul poliţei de asigurare valabile, persoana beneficiază de întregul volum de asistenţă medicală, prevăzut în Programul unic al asigurării obligatorii de asistenţă medicală (în continuare – Program unic) şi acordat de prestatorii de servicii medicale din Republica Moldova, contractaţi de CNAM.

4. Poliţa de asigurare valabilă reprezintă pentru:

a) persoana asigurată – confirmare a statutului de persoană asigurată şi garanţia de a beneficia de serviciile medicale prevăzute în Programul unic;

b) prestatorul de servicii medicale, contractat de CNAM – dovadă pentru prestarea serviciilor medicale persoanelor asigurate în condiţiile prevăzute de Programul unic şi contractul încheiat;

c) CNAM – modalitate de evidenţă a persoanelor asigurate şi organizare efectivă a lucrului cu aceste persoane.

 

II. ELIBERAREA POLIŢEI DE ASIGURARE

5. Poliţa de asigurare se va elibera în funcţie de atribuirea persoanei asigurate la una din următoarele categorii:

a) persoane angajate în baza contractului individual de muncă, notari privaţi şi avocaţi;

b) persoane neangajate, asigurate din contul bugetului de stat, conform legislaţiei;

c) persoane neangajate ce se asigură în mod individual, conform legislaţiei.

6. În cazul atribuirii concomitente a persoanei la mai multe categorii de plătitori de prime de asigurare, poliţa de asigurare va fi eliberată în modul următor:

“asigurat din contul bugetului de stat” şi “angajat” – poliţa de asigurare va fi eliberată persoanei ca “angajat”;

“asigurat din contul bugetului de stat” şi “persoană neangajată ce se asigură în mod individual” – poliţa de asigurare va fi eliberată persoanei ca “persoană neangajată ce se asigură în mod individual”;

“angajat” şi “persoană neangajată ce se asigură în mod individual” – poliţa de asigurare va fi eliberată persoanei ca “angajat”.

 

A. Eliberarea poliţelor de asigurare persoanelor angajate,

notarilor privaţi şi avocaţilor

7. Poliţele de asigurare pentru persoanele angajate se eliberează angajatorului acestor persoane, de către Agenţie unde este înregistrat în modul stabilit, în baza Listei de evidenţă nominală a persoanelor asigurate angajate, conform modelului aprobat de CNAM.

8. Pentru a nu periclita acordarea serviciilor medicale persoanelor asigurate, angajatorul va distribui sub semnătură, în termen de 5 zile, fiecăruia dintre angajaţii săi, poliţele de asigurare primite de la Agenţie.

9. Angajatorul va prezenta Agenţiei listele de evidenţă nominală a persoanelor asigurate angajate şi modificările la aceste liste, în termen de 15 zile din data survenirii evenimentului respectiv (angajări, concedieri, decese etc.), inclusiv în variantă electronică.

10. Pentru neprezentarea în termenele stabilite de legislaţie a listelor de evidenţă nominală a persoanelor asigurate angajate şi modificărilor la ele, persoanelor cu funcţii de răspundere din unităţi li se aplică sancţiuni administrative, conform legislaţiei în vigoare.

11. Notarilor privaţi şi avocaţilor li se eliberează poliţe de asigurare la data prezentării de către aceştia a copiei licenţei şi, după caz, a listei de evidenţă nominală a persoanelor asigurate angajate.

 

B. Eliberarea poliţelor de asigurare persoanelor neangajate

asigurate din contul bugetului de stat

12. Poliţele de asigurare pentru persoanele neangajate, asigurate din contul bugetului de stat, se eliberează în baza Listelor de evidenţă nominală a persoanelor neangajate, asigurate din contul bugetului de stat, conform modelului stabilit în anexa nr.1 şi întocmite conform anexei nr.2 la prezentul Regulament, şi prezentate Agenţiilor de către instituţiile responsabile de evidenţa acestor categorii de persoane.

13. Instituţiile responsabile de prezentarea listelor persoanelor neangajate, asigurate din contul bugetului de stat sînt:

a) Casa Naţională de Asigurări Sociale – pentru pensionarii şi invalizii civili;

b) ministerele, structurile de forţă – pentru pensionarii şi invalizii atestaţi (ofiţeri);

c) agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă – pentru şomerii înregistraţi oficial;

d) instituţiile preşcolare, instituţiile de învăţămînt primar, gimnazial, liceal, mediu de cultură generală, mediu de specialitate (colegii), superior şi postuniversitar obligatoriu, indiferent de tipul de proprietate – pentru elevii din învăţămîntul secundar profesional, studenţii instituţiilor de învăţămînt superior la cursurile de zi, copii de vîrstă preşcolară, elevii din învăţămîntul primar, gimnazial, mediu general şi liceal, elevii din învăţămîntul mediu de specialitate (colegii) cu frecvenţa la zi, rezidenţii învăţămîntului postuniversitar obligatoriu, încadraţi, respectiv, în aceste instituţii;

e) autorităţile administraţiei publice locale – pentru copiii neîncadraţi la învăţătură pînă la împlinirea vîrstei de 18 ani;

f) prestatorii publici de servicii medicale primare – pentru gravide, parturiente şi lăuze, aflate în evidenţa acestor prestatori.

14. Instituţiile responsabile menţionate la p.13 vor prezenta Agenţiilor modificările în listele de evidenţă nominală a persoanelor asigurate din contul bugetului de stat, în termen de 15 zile din data survenirii modificărilor (persoanele noi incluse în categoriile respective de persoane asigurate din contul bugetului de stat, pierderea statutului de persoană asigurată din contul bugetului de stat, decese etc.), inclusiv în variantă electronică.

15. În baza listelor de evidenţă nominală a persoanelor asigurate din contul bugetului de stat, Agenţiile vor completa poliţele de asigurare şi le vor elibera persoanelor asigurate sau reprezentanţilor săi legali, contra semnătură.

 

C. Eliberarea poliţelor de asigurare persoanelor neangajate

ce se asigură în mod individual

16. Persoanele neangajate ce se asigură în mod individual şi achită prima de asigurare în termenul stabilit de legislaţie, primesc poliţa de asigurare, personal sau prin reprezentantul legal, la Agenţiile sau reprezentanţele CNAM, precum şi la alte unităţi împuternicite de CNAM. În cazul nerespectării termenului stabilit de achitare a primei de asigurare, poliţa de asigurare se va elibera în prezenţa obligatorie a persoanei neangajate ce se asigură în mod individual.

17. Pentru a obţine poliţa de asigurare, persoanele neangajate ce se asigură în mod individual vor prezenta:

a) actul de identitate, conform prevederilor actelor normative în vigoare. Drept act de identitate poate fi prezentat şi formularul nr.9, care va conţine şi va confirma, în mod obligatoriu, identitatea, cetăţenia, domiciliul şi numărul de identificare de stat (IDNP) al titularului;

b) dovada achitării integrale a primei de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi, după caz, a amenzii, penalităţii, stabilite conform legislaţiei.

 

III. STRUCTURA ŞI MODUL DE COMPLETARE A POLIŢEI DE ASIGURARE

18. Poliţa de asigurare cuprinde două pagini care necesită a fi completate de către persoana responsabilă pentru eliberarea poliţelor.

19. Prima pagină conţine următoarele date:

a) seria şi numărul poliţei de asigurare.

Seria este reprezentată prin trei cifre arabe, dintre care primele două indică CNAM sau Agenţia, care a emis poliţa:

 

1)Compania Naţională de Asigurări în Medicină– 01
2)Agenţia Teritorială Chişinău– 02
3)Agenţia Teritorială Hînceşti– 03
4)Agenţia Teritorială Orhei– 04
5)Agenţia Teritorială Ungheni– 05
6)Agenţia Teritorială Bălţi– 06
7)Agenţia Teritorială Soroca– 07
8)Agenţia Teritorială Căuşeni– 08
9)Agenţia Teritorială Cahul– 09
10)Agenţia Teritorială Edineţ– 10
11)Agenţia Teritorială Comrat– 11
12)Agenţia Teritorială Taraclia– 12.

 

A treia cifră din serie indică numărul de ordine al seriei poliţelor din cadrul CNAM sau agenţiei (de la 0 la 9).

Numărul reprezintă un şir de şase cifre arabe şi indică numărul de ordine al poliţei de asigurare din seria respectivă;

b) data eliberării poliţei de asigurare – indică data eliberării efective a poliţei de asigurare;

c) numele, prenumele, data naşterii, sexul – se transcriu din rubricile respective din actul de identitate al persoanei asigurate;

d) codul personal (IDNP) – reprezintă numărul de stat de identificare al persoanei, care conţine 13 cifre, înscris în actul de identitate. În cazul persoanelor care refuză să deţină acte de identitate de tip nou din considerente religioase, în poliţele de asigurare, la rubrica respectivă, se va indica numărul şi seria paşaportului de uz intern, emis de fosta URSS (modelul anului 1974), cu menţiunile respective;

e) domiciliul, telefonul – informaţia privind înregistrarea la domiciliu a persoanei asigurate va fi transcrisă din buletinul de identitate şi se va indica numărul de telefon de la domiciliu. Persoana al cărei domiciliu nu poate fi stabilit cu certitudine se consideră domiciliată la locul reşedinţei sale. În cazul lipsei locului de reşedinţă, în poliţa de asigurare se indică locul unde persoana se găseşte, iar dacă acesta nu se cunoaşte, se indică locul ultimului domiciliu.

În cazul eliberării automatizate a poliţei de asigurare la rubrica respectivă se va înscrie “Conform buletinului de identitate”;

f) locul de lucru – este locul de muncă de bază ocupat de persoana asigurată, angajată la momentul completării poliţei de asigurare. Pentru cei neangajaţi rubrica respectivă nu se completează.

În cazul eliberării automatizate a poliţei de asigurare la rubrica respectivă se va înscrie “Conform bazei de date a CNAM”;

g) categoria persoanelor asigurate – în cadrul asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală se ţine evidenţa următoarelor categorii de persoane asigurate:

 

angajaţi – 01
elevi din învăţămîntul secundar profesional – 02
studenţi din instituţiile de învăţămînt superior cu frecvenţa la zi – 03
invalizi – 04
copii de vîrstă preşcolară– 05
elevi din învăţămîntul primar, gimnazial, mediu general şi liceal – 06
şomeri înregistraţi oficial– 07
pensionari– 08
elevi din învăţămîntul mediu de specialitate (colegii) cu frecvenţa la zi– 09
notari privaţi– 10
avocaţi– 11
copii neîncadraţi la învăţătură pînă la împlinirea vîrstei de 18 ani– 12
rezidenţi ai învăţămîntului postuniversitar obligatoriu– 13
gravide, parturiente şi lăuze– 14
alte persoane fizice care se asigură în mod individual – 15.

 

În poliţa de asigurare se menţionează expres categoria persoanei asigurate sau, în cazul eliberării automatizate a poliţei de asigurare, evidenţa acestor categorii se face conform bazei de date a CNAM.

20. Pagina doi de completare a poliţei de asigurare conţine următoarele date:

a) de la – se va indica data eliberării efective a poliţei de asigurare;

pînă la – se va indica termenul de valabilitate al poliţei de asigurare, după cum urmează:

1) pentru persoanele angajate, notari privaţi şi avocaţi – se va indica data expirării termenului de valabilitate a contractului de asigurare încheiat între angajator (notar privat şi avocat) şi Agenţie;

2) pentru persoanele fizice ce se asigură în mod individual – se va indica data de 31 decembrie a anului respectiv de gestiune;

3) pentru copiii neîncadraţi la învăţătură pînă la împlinirea vîrstei de 18 ani – pînă la atingerea vîrstei de 18 ani, conform actului de identitate;

4) pentru şomerii înregistraţi oficial, pensionari şi invalizi – pe termenul valabilităţii actului ce confirmă apartenenţa acestora la categoria respectivă de persoane asigurate;

5) pentru elevii din învăţămîntul secundar profesional, studenţii instituţiilor de învăţămînt superior la cursurile de zi, copiii de vîrstă preşcolară, elevii din învăţămîntul primar, gimnazial, mediu general şi liceal, elevii din învăţămîntul mediu de specialitate (colegii) cu frecvenţa la zi, rezidenţii învăţămîntului postuniversitar obligatoriu – pînă la 31 august a anului de gestiune în care se preconizează absolvirea instituţiei respective de învăţămînt;

6) pentru gravide, parturiente şi lăuze – pe termenul gravidităţii, parturienţei şi lăuziei, rămas de la data eliberării poliţei, calculat în baza înscrierilor din carnetul medical perinatal, eliberat de medicul de familie la care e înregistrată persoana.

În cazul eliberării automatizate a poliţei de asigurare la rubrica respectivă se va înscrie “Conform bazei de date a CNAM”;

b) semnătura persoanei asigurate - locul de aplicare a semnăturii persoanei asigurate, ce confirmă acordul acesteia cu condiţiile de asigurare;

c) denumirea, adresa agenţiei teritoriale a CNAM – se indică codul şi adresa juridică a Agenţiei sau a CNAM care ţine evidenţa poliţei de asigurare;

d) numele, prenumele persoanei responsabile – vor fi transcrise din actele normative de numire în funcţie a acestor persoane;

e) semnătura persoanei responsabile – este semnătura responsabilului Agenţiei sau a CNAM;

f) telefon de contact – este telefonul la care persoana asigurată poate apela în caz de apariţie a unor întrebări;

g) L.Ş. – locul de aplicare a ştampilei Agenţiei sau a CNAM, ce validează semnătura responsabilului de eliberare a poliţelor de asigurare.

 

IV. ÎNREGISTRAREA ŞI EVIDENŢA POLIŢELOR DE ASIGURARE

21. Înregistrarea şi evidenţa poliţelor de asigurare se efectuează de către CNAM şi Agenţii.

22. CNAM efectuează eliberarea, înregistrarea şi evidenţa poliţelor de asigurare doar pentru personalul său, precum şi în cazuri excepţionale.

23. Responsabil pentru organizarea şi starea evidenţei poliţelor de asigurare în Agenţie este directorul Agenţiei. Numirea persoanelor responsabile de completarea, înregistrarea, eliberarea şi evidenţa poliţelor de asigurare şi obligaţiunile acestora se stabilesc prin ordinul directorului Agenţiei.

24. Toate poliţele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, eliberate de Agenţie sau CNAM se înregistrează în registrele de evidenţă a poliţelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, conform modelului stabilit în anexa nr.3, ţinute în conformitate cu legislaţia în vigoare.

25. Registrul de evidenţă a poliţelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, ţinut manual, trebuie să fie cusut, cu filele numerotate, semnat şi autentificat de directorul CNAM sau Agenţiei teritoriale. Pe ultima pagină a registrului se face înscrierea “În prezentul registru sînt numerotate ____ file” (numărul se scrie cu litere).

26. Registrele se completează în limba moldovenească cu modalitatea de ţinere manuală şi computerizată. Dacă datele din registrul ţinut manual şi cel computerizat nu corespund, se consideră autentice datele din registrul ţinut manual. Registrele manuale se păstrează timp de 3 ani. Calcularea termenului de păstrare a registrelor manuale se face începînd cu 1 ianuarie a anului definitivării registrelor. Termenul de păstrare al registrelor computerizate este nelimitat.

27. Păstrarea poliţelor de asigurare se efectuează în conformitate cu normele de păstrare a mijloacelor băneşti, conform actelor normative şi legislative în vigoare.

28. Inventarierea poliţelor de asigurare, ca formulare cu regim special, se face în conformitate cu Legea contabilităţii nr. 456-XIII din 4 aprilie 1995. În cazul depistării lipsei poliţelor de asigurare, ele sînt trecute la pierderi numai după publicarea în Monitorul Oficial al Republicii Moldova a denumirii, numerelor şi seriei acestora, ca fiind nevalabile. Persoanele vinovate restituie costul lor şi poartă răspundere administrativă în conformitate cu actele normative şi legislative în vigoare.

29. Pe poliţele de asigurare completate cu greşeli, radieri, corectări nestipulate şi cu alte înscrieri nepermise se efectuează înscrierea “deteriorat”. Pentru nimicirea şi scoaterea din evidenţă a poliţelor deteriorate se instituie o comisie care întocmeşte un act în care se indică numărul poliţei de asigurare, care se prezintă în contabilitate, cu anexarea lor, şi scoaterea ulterioară de la evidenţă.

30. În cazul pierderii poliţei de asigurare, persoana asigurată este obligată să anunţe Agenţia, personal sau prin intermediul asiguratului, despre pierderea poliţei de asigurare, cu prezentarea copiei avizului publicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova privind pierderea acesteia. Persoanei respective i se eliberează un duplicat al poliţei de asigurare care se înregistrează. Poliţa anterioară se anulează din Registrul de evidenţă a poliţelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală al Agenţiei sau al CNAM.

 

 

Anexa nr.1

la Regulamentul privind modul de completare,

eliberare şi evidenţă a poliţelor de asigurare

obligatorie de asistenţă medicală

 

Formular 2-04/l

 

LISTA

de evidenţă nominală a persoanelor neangajate, asigurate din contul bugetului

de stat din categoria _______________________________

  

(denumirea categoriei de persoane asigurate)

(codul categoriei)

la _________________________________________________

(denumirea instituţiei)

 

Nr.
d/o

Numele,
prenumele
persoanei
asigurate

Numărul de
identificare
de stat al
persoanei
fizice (IDNP)
sau numărul
şi seria
paşaportului
de uz intern emis de
fosta URSS
(modelul
anului 1974)
în cazurile
prevăzute
de legislaţie

Data naşterii

Sexul
(M/F)

Domiciliul

Date
despre
persoană

(1 – nou-inclusă;
2

trecută
la altă
categorie;
3
decedată)

Data
includerii
persoanei
în listă,
trecerii
ei la altă
categorie,
decesului

Seria şi
numărul
poliţei de
asigurare
eliberate
persoanei
asigurate

1

2

3

4

5

6

7

8

9

          
          
          
           
 

______ ____________ 200___

 

Instituţia

 

_____________________________

 

L.Ş.

 

 

 

Agenţia teritorială a Companiei

Naţionale de Asigurări în Medicină

_____________________________

 

L.Ş.

 

 

Anexa nr.2

 la Regulamentul privind modul de completare,

 eliberare şi evidenţă a poliţelor de asigurare

 obligatorie de asistenţă medicală

 

INSTRUCŢIUNE DE COMPLETARE

a formularului 2-04/l Lista de evidenţă a persoanelor neangajate,

asigurate din contul bugetului de stat

1. Lista de evidenţă nominală a persoanelor neangajate, asigurate din contul bugetului de stat (formular 2-04/l) se completează de instituţiile abilitate cu ţinerea evidenţei pentru următoarele categorii stabilite de legislaţie:

copii de vîrstă preşcolară;

elevii din învăţămîntul primar, gimnazial, liceal şi mediu de cultură generală;

elevii din învăţămîntul secundar profesional;

elevii din învăţămîntul mediu de specialitate (colegii) cu frecvenţa la zi;

studenţii din învăţămîntul superior universitar cu frecvenţa la zi;

rezidenţii învăţămîntului postuniversitar obligatoriu;

copii neîncadraţi la învăţătură pînă la împlinirea vîrstei de 18 ani;

gravidele, parturientele şi lăuzele;

invalizii;

pensionarii;

şomerii înregistraţi oficial.

2. Instituţia abilitată completează coloanele 1-8. Lista se completează citeţ, în limba de stat, se semnează, se autentifică de persoana responsabilă şi se prezintă Agenţiei teritoriale a CNAM la prezentarea iniţială sau în termen de pînă la 15 zile din momentul survenirii modificărilor.

3. În baza listei prezentate, Agenţia teritorială a CNAM completează poliţele de asigurare pentru persoanele nou-incluse în listă şi notează seria şi numărul poliţelor respective în coloana 9.

4. La completarea formularului 2-04/l se vor respecta următoarele condiţii:

Categoria şi codul categoriei – se va indica una din următoarele categorii şi codul corespunzător:

 

elevi din învăţămîntul secundar profesional – 02;
studenţi din învăţămîntul superior universitar cu frecvenţa la zi – 03;
invalizi– 04;
copii de vîrstă preşcolară– 05;
elevi din învăţămîntul primar, gimnazial, mediu general şi liceal – 06;
şomeri înregistraţi oficial – 07;
pensionari– 08;
elevi din învăţămîntul mediu de specialitate (colegii) cu frecvenţa la zi – 09;
copii neîncadraţi la învăţătură, pînă la împlinirea vîrstei de 18 ani – 12;
rezidenţii învăţămîntului postuniversitar obligatoriu – 13;
gravidele, parturientele şi lăuzele – 14.

 

Denumirea instituţiei – se indică denumirea completă a instituţiei abilitate cu dreptul de a duce evidenţa categoriei respective;

coloana 1 – se indică numărul de ordine al înscrierii din listă;

coloana 2 – se introduce numele şi prenumele deplin al persoanei asigurate, conform actelor ei de identitate;

coloana 3 – se înscrie codul personal al persoanei fizice (IDNP (13 cifre) înscris în actul de identitate. În cazul persoanelor care refuză să deţină acte de identitate de tip nou din considerente religioase, în poliţele de asigurare, la rubrica respectivă, se va indica numărul şi seria paşaportului de uz intern, emis de fosta URSS (modelul anului 1974), cu menţiunile respective;

coloana 4 – conţine ziua, luna şi anul naşterii persoanei în forma – ZZ.LL.AAAA;

coloana 5 – se indică sexul persoanei nominalizate în listă (M – masculin, F – feminin);

coloana 6 – se indică datele despre înregistrarea la domiciliu din actul de identitate sau paşaportul de uz intern, emis de fosta URSS (modelul anului 1974), care conţine menţiunile respective;

coloana 7 – se indică datele despre persoana arătată în listă: 1 – nou-inclusă, 2 – trecută la altă categorie, 3 – decedată. Trecerea la altă categorie înseamnă angajarea persoanei sau trecerea la o altă categorie decît cea pentru care se face lista;

coloana 8 – se indică data includerii persoanei în listă, trecerii ei la altă categorie sau decesului, corespunzător informaţiei din coloana 7, în forma – ZZ.LL.AAAA;

coloana 9 – se indică de către agenţia teritorială a CNAM seria şi numărul poliţelor eliberate persoanelor nou-incluse în listă.

 

 

Anexa nr.3

 la Regulamentul privind modul de completare,

 eliberare şi evidenţă a poliţelor de asigurare

 obligatorie de asistenţă medicală

 

Formular 2-07/r

 

REGISTRUL nr.______

de evidenţă a poliţelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală

la ___________________________________________________

(CNAM sau agenţia teritorială)

 

Nr.
d/o
Numele şi prenumele persoanei asigurateNumărul de identificare
de stat al persoanei
fizice (INDP)
Categoria persoanei asigurateSeria şi numărul poliţei de asigurare

eliberate

Data eliberării poliţei de asigurareNumărul
contractului
de asigurare
Termenul de valabilitate al
poliţei de asigurare
Semnătura
persoanei care a primit poliţa
Semnătura
responsabilului
care a eliberat
poliţa
12345678910
          
          
          
          
          
          
          
          
          
 

Registrul început ___________________________________ Terminat

 

1. Persoana responsabilă de completare _________________________________

2. Paginile se numerotează, se sigilează şi se autentifică de conducătorul CNAM sau agenţiei  teritoriale

 

 

Anexa nr.2

la Hotărîrea Guvernului

nr.1015 din 5 septembrie 2006

 

 

REGULAMENT

privind controlul achitării primelor de asigurare obligatorie

de asistenţă medicală în sumă fixă

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Regulamentul privind controlul achitării primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în sumă fixă (în continuare – Regulament) este elaborat în conformitate cu Legea nr.1585-XIII din 27 februarie 1998 cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.38-39, art.280), Legea nr.1593-XV din 26 decembrie 2002 cu privire la mărimea, modul şi termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.18-19, art.57), Codul cu privire la contravenţiile administrative al Republicii Moldova (Veştile Sovietului Suprem şi ale Guvernului R.S.S. Moldoveneşti, 1985, nr.3, art.47) (în continuare – CCA), Hotărîrea Guvernului nr.411 din 19 aprilie 2006 “Cu privire la aprobarea Planului de acţiuni pentru realizarea prevederilor art.9 din Legea nr.339-XVI din 16 decembrie 2005” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.66-69, art.450) şi alte acte legislative şi normative în vigoare.

2. Prezentul Regulament stabileşte modul de organizare şi desfăşurare de către agenţiile teritoriale (în continuare – Agenţie) ale Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină (în continuare – CNAM) a controlului achitării primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală (în continuare – prima de asigurare) de către categoriile de plătitori cărora prima de asigurare li se calculează în sumă fixă în valoare absolută, cu excepţia persoanelor neangajate, pentru care plătitor de prime de asigurare este Guvernul (în continuare – persoana fizică).

 

II. STABILIREA PERSOANELOR FIZICE CE NU AU ACHITAT PRIMA DE ASIGURARE

3. Pentru stabilirea persoanelor fizice din raza de activitate a Agenţiei ce nu au achitat prima de asigurare în termenul stabilit de legislaţie, Agenţia verifică listele remise la solicitarea CNAM de către:

a) Ministerul Dezvoltării Informaţionale – pentru persoanele fizice care desfăşoară activitate de întreprinzător în conformitate cu legislaţia, fondatorii de întreprinderi individuale şi alte persoane fizice, cu domiciliul permanent pe teritoriul Republicii Moldova, în baza Registrului de stat al unităţilor de drept şi Registrului de stat al populaţiei Republicii Moldova;

b) Inspectoratul Fiscal Principal de Stat – pentru titularii patentelor de întreprinzător;

c) organele cadastrale şi primăriile locale – pentru proprietarii de terenuri agricole care nu au transmis terenurile în arendă; proprietarii de terenuri agricole constituiţi în asociaţii de prelucrare colectivă a pămîntului, indiferent de forma juridică de organizare, persoanele fizice care arendează terenuri agricole în bază de contract.

4. După stabilirea persoanei fizice se verifică dacă persoana în cauză a achitat primele de asigurare pentru anii precedenţi şi cel curent, conform bazei de date şi actelor contabile ale Agenţiei.

5. După stabilirea persoanei fizice ce are obligaţiunea de a achita prima de asigurare, Agenţia expediază prin poştă în adresa celui din urmă o înştiinţare în formă de scrisoare recomandată, conform modelului stabilit în anexă, care prevede data cînd persoana fizică urmează să se prezinte la Agenţie pentru a perfecta documentele în vederea respectării legislaţiei din domeniul asigurării obligatorii de asistenţă medicală.

6. Concomitent cu expedierea înştiinţărilor, persoana responsabilă va face inscripţiile respective în Registrul de evidenţă a achitării primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în sumă fixă, model aprobat de CNAM.

7. La prezentarea persoanei fizice la Agenţie, la data stabilită în Înştiinţare, dacă se adevereşte faptul că prin neachitarea primei de asigurare aceasta a comis o contravenţie administrativă şi nu a expirat termenul de aplicare a sancţiunilor administrative stabilit de CCA, persoanei respective i se întocmeşte proces-verbal cu privire la contravenţia administrativă şi i se stabileşte amendă în modul prevăzut de CCA.

8. Aplicarea penalităţilor se efectuează conform prevederilor legislaţiei în vigoare, şi mărimea acesteia se stabileşte anual prin Legea fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală pentru anul respectiv. Penalitatea se calculează, începînd cu prima zi după data limită stabilită de legislaţie pentru achitarea primei de asigurare în formă de sumă fixă, pînă în ziua plăţii efective a primei de asigurare pentru anul respectiv de gestiune.

9. Dacă persoana fizică nu s-a prezentat (fără a avea motive întemeiate) la data stabilită în înştiinţare, persoana responsabilă de la Agenţie se va deplasa la domiciliul sau locul de muncă a persoanei fizice, pentru întocmirea procesului-verbal cu privire la contravenţia administrativă, conform prevederilor CCA, şi fixarea datei examinării cazului cu privire la contravenţia administrativă.

 

III. ACHITAREA AMENZII, PENALITĂŢII ŞI PRIMEI DE ASIGURARE

10. Achitarea amenzii se execută benevol sau silit, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.

11. La prezentarea bonurilor de plată despre achitarea amenzii administrative, penalităţii de întîrziere şi a primei de asigurare, în cazul în care prima de asigurare a fost achitată pentru anul curent de gestiune, Agenţia eliberează poliţa de asigurare, conform procedurii stabilite.

 

 

Anexă

la Regulamentul privind controlul achitării

primelor de asigurare obligatorie de

asistenţă medicală în sumă fixă

 

Model

 

COMPANIA NAŢIONALĂ DE ASIGURĂRI ÎN MEDICINĂ

Agenţia teritorială _________________

 

ÎNŞTIINŢARE

Nr.000 000 din _____________ 200__

 

Dlui (dnei) _____________________,

(numele, prenumele)

 

___________________________,

(data naşterii)

__________________________________,

(domiciliul)

_________________________________________________,

(IDNO)

 

_________________________________________________ (activitatea)

Potrivit prevederilor Legii nr.1585-XIII din 27 februarie 1998 cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală, Legii nr.1593-XV din 26 decembrie 2002 cu privire la mărimea, modul şi termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi Legii fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală pe anul 200 __ nr._____ din _______, Dumneavoastră sînteţi obligat să achitaţi prima de asigurare obligatorie de asistenţă medicală pentru anul curent de gestiune şi/sau anii restanţi.

Pentru perfectarea procedurii legale de achitare a primei şi eliberare a Poliţei de asigurare, sînteţi invitat pe data de __________, ora _________, la  Agenţia teritorială _____________, la adresa _________________________ biroul ____, sau la reprezentantul Agenţiei teritoriale_____________ în r-nul _______________, la adresa ______________________, biroul ___________.

În caz de neprezentare la data, ora şi locul menţionat, suma debitoare va fi încasată prin intermediul instanţei de judecată.

 

Directorul Agenţiei teritoriale________________

 

Ex.

Tel.

 

_________________ 

 (semnătura)

L.Ş.