joi, 30 aprilie 2020
760/18.08.2010 Hotărîre cu privire la Instituţia publică „Agenţia de Guvernare Electronică”

H O T Ă R Î R E

cu privire la Instituţia publică „Agenţia de Guvernare Electronică”

[Titlul hotărîrii în redacţia Hot.Guv. nr.719 din 16.09.2013, în vigoare 24.09.2013]

 

nr. 760  din  18.08.2010

 

Monitorul Oficial nr.150-152/832 din 20.08.2010

 

* * *

Notă: În titlu, în tot textul hotărîrii şi al anexelor, textul „Instituţia publică Centrul de Guvernare Electronică (E-Government)”, la orice formă gramaticală, şi textul „Centrul de Guvernare Electronică (E-Government)”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Instituţia publică „Agenţia de Guvernare Electronică”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.414 din 08.05.2018, în vigoare 18.05.2018

 

În scopul executării prevederilor punctului 3 din Hotărîrea Guvernului nr.392 din 19 mai 2010 “Cu privire la crearea Centrului de Guvernare Electronică (E-Government)” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.78-80, art.462) şi punctului 9) alineatul doi al articolului 25 din Legea nr.64-XII din 31 mai 1990 cu privire la Guvern (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.131-133, art.1018), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă:

Statutul Instituţia publică „Agenţia de Guvernare Electronică”, conform anexei nr.1;

modificările şi completările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului, conform anexei nr.2;

Nomenclatorul şi tarifele la serviciile prestate de către Instituţia publică „Agenţia de Guvernare Electronică”, conform anexei nr.3;

Regulamentul privind modul de formare şi direcţiile de utilizare a mijloacelor speciale ale Instituţiei publice „Agenţia de Guvernare Electronică”, conform anexei nr.4;

Metodologia de calculare a tarifelor la serviciile prestate contra plată de Instituţia publică „Agenţia de Guvernare Electronică”, conform anexei nr.5.

[Pct.1 completat prin Hot.Guv. nr.719 din 16.09.2013, în vigoare 24.09.2013]

 

11. Cancelaria de Stat va exercita în numele Guvernului funcţia de fondator al Instituţiei publice „Agenţia de Guvernare Electronică”.

[Pct.11 introdus prin Hot.Guv. nr.414 din 08.05.2018, în vigoare 18.05.2018]

 

2. Se abrogă Hotărîrea Guvernului nr.27 din 6 ianuarie 2006 “Pentru aprobarea Regulamentului privind mecanismul de realizare a Planului de acţiuni “Moldova electronică” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.9-12, art.59).

 

PRIM-MINISTRUVladimir FILAT

Contrasemnează:
Ministrul de statVictor Bodiu
Ministrul tehnologiilor informaţionale şi comunicaţiilor Alexandru Oleinic
Ministrul finanţelorVeaceslav Negruţa

Chişinău, 18 august 2010.
Nr.760.

 

 

Anexa nr.1

la Hotărîrea Guvernului

nr.760 din 18 august 2010

[Anexa nr.1 în redacţia Hot.Guv. nr.414 din 08.05.2018, în vigoare 18.05.2018]

 

STATUTUL

Instituţiei publice „Agenţia de Guvernare Electronică”

 

I. PREVEDERI GENERALE

1. Prezentul Statut reglementează misiunea, domeniile de competenţă, funcţiile şi organizarea activităţii Instituţiei publice „Agenţia de Guvernare Electronică” (în continuare – Agenţie).

2. Agenţia este o instituţie publică, a cărei activitate are scopul de îmbunătăţire a calităţii actului de guvernare şi a serviciilor publice prin aplicarea intensă a tehnologiilor informaţionale şi de comunicaţii.

3. Agenţia este persoană juridică, care dispune de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi denumire în limba de stat, activează în baza principiilor de autogestiune, deţine conturi bancare în contul unic trezorerial al Ministerului Finanţelor.

4. Denumirea în limba engleză a Agenţiei este „Moldovan eGovernance Agency” şi denumirea abreviată – „MEGA”.

5. Agenţia îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile Constituţiei Republicii Moldova, legile şi hotărîrile Parlamentului, decretele Preşedintelui, ordonanţele, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului, alte acte normative, cu tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte, prevederile prezentului Statut, precum şi cu acordurile, directivele şi standardele donatorilor, în funcţie de finanţatorul proiectelor.

 

II. PRINCIPIILE DE ACTIVITATE ALE AGENŢIEI

6. Agenţia se constituie şi îşi desfăşoară activitatea în baza principiilor legalităţii, transparenţei, integrităţii profesionale şi autoadministrării.

7. În activitatea sa, Agenţia va evita apariţia conflictelor de interese.

8. Activitatea Agenţiei are un caracter transparent, informaţia cu privire la actele de constituire şi cea privind proiectele este accesibilă tuturor.

 

III. MISIUNEA, DOMENIILE DE COMPETENŢĂ, FUNCŢIILE

ŞI DREPTURILE AGENŢIEI

9. Agenţia are misiunea de implementare a politicilor de modernizare a serviciilor guvernamentale şi de e-Transformare a guvernării în cadrul administraţiei publice centrale de specialitate, prin oferirea soluţiilor eficiente pentru creşterea calităţii serviciilor guvernamentale şi a actului de guvernare.

10. Domeniile de competenţă ale Agenţiei sînt următoarele:

1) modernizarea serviciilor guvernamentale;

2) e-Transformarea guvernării;

3) interoperabilitatea;

4) auditul de securitate cibernetică;

5) alte domenii atribuite în competenţa Agenţiei prin actele normative.

11. Funcţiile de bază ale Agenţiei sînt:

1) planificarea strategică a utilizării tehnologiilor informaţionale şi de comunicaţii în sectorul public;

2) crearea şi dezvoltarea continuă a arhitecturii guvernării electronice;

3) promovarea inovaţiilor şi produselor de guvernare electronică în sectorul public şi societate;

4) crearea şi dezvoltarea cadrului metodologic pentru:

a) reingineria şi digitizarea serviciilor publice;

b) dezvoltarea, administrarea, menţinerea şi scoaterea din exploatare a sistemelor informaţionale de stat;

5) facilitarea dezvoltării serviciilor sectoriale şi sistemelor informaţionale de stat prin oferirea asistenţei autorităţilor administraţiei publice prin:

a) acordarea suportului la conceptualizarea sistemelor informaţionale;

b) managementul proiectelor de dezvoltare a sistemelor informaţionale (centralizate şi sectoriale);

c) dezvoltarea documentării tehnice, inclusiv a termenelor de referinţă pentru sistemele informaţionale şi alte activităţi aferente dezvoltării şi funcţionării sistemelor informaţionale;

d) evaluarea şi validarea soluţiilor tehnice prin prisma corespunderii acestora documentaţiei tehnice, prevederilor documentelor de politici şi ale actelor normative în domeniul guvernării electronice;

e) acceptarea produselor în contextul dezvoltării sistemelor informaţionale de stat;

f) organizarea instruirilor aferente dezvoltării şi implementării serviciilor publice electronice şi sistemelor informaţionale, parte a instruirii continue în domeniul guvernării electronice;

6) monitorizarea în comun cu beneficiarii a proiectelor de implementare a serviciilor publice electronice sectoriale, sistemelor informaţionale de stat şi infrastructurilor guvernamentale centralizate, cu emiterea recomandărilor de eficientizare;

7) elaborarea, implementarea şi dezvoltarea continuă a platformelor tehnologice guvernamentale comune;

8) implementarea cadrului de interoperabilitate;

9) prestarea serviciilor în vederea exercitării funcţiilor prevăzute de prezentul Statut şi/sau alte acte normative;

10) colaborarea cu entităţi similare din alte ţări şi organizaţii internaţionale;

11) efectuarea auditului de securitate cibernetică a infrastructurilor de tehnologie a informaţiei şi a Sistemului de telecomunicaţii al autorităţilor administraţiei publice, precum şi a altor infrastructuri cibernetice de interes naţional, în vederea identificării disfuncţiilor şi vulnerabilităţilor şi a furnizării unor soluţii de remediere a acestora;

12) efectuarea şi evaluarea conformităţii auditului de securitate cibernetică efectuate în autorităţile publice cu cerinţele minime obligatorii de securitate cibernetică, aprobate de Guvern, şi informarea autorităţilor interesate conform domeniilor de competenţă;

13) monitorizarea implementării rezultatelor auditului de securitate cibernetică efectuate în autorităţile publice în conformitate cu cerinţele minime obligatorii de securitate cibernetică, aprobate de Guvern;

14) efectuarea studiilor şi cercetărilor în domeniul securităţii cibernetice;

15) participarea la elaborarea propunerilor de modificare a legislaţiei în domeniul securităţii cibernetice;

16) organizarea cursurilor de instruire privind implementarea cerinţelor minime de securitate cibernetică şi sporirea competenţelor în securitate cibernetică pentru coordonatorii de securitate cibernetică din autorităţile publice;

17) organizarea şi participarea la conferinţe, seminare, ateliere de lucru, şedinţe şi alte întruniri naţionale şi internaţionale în domeniile de competenţă ale Agenţiei, inclusiv participarea la cooperarea pe plan internaţional în domeniul securităţii cibernetice.

12. În vederea realizării funcţiilor sale, Agenţia are dreptul:

1) să înainteze propuneri de modificare şi completare a cadrului normativ în domeniu;

2) să solicite, conform legislaţiei, şi să primească documente şi informaţii de la organele centrale de specialitate ale administraţiei publice, de la autorităţile administraţiei publice locale, de la întreprinderi, organizaţii şi instituţii;

3) să colaboreze cu autorităţile publice, organele abilitate cu funcţii de control, organizaţiile necomerciale, organizaţiile internaţionale;

4) să acceseze resursele şi sistemele informaţionale de stat deţinute de alte autorităţi publice sau structuri organizaţionale din sfera lor de competenţă în conformitate cu cadrul normativ;

5) să posede, să utilizeze şi să administreze patrimoniul în conformitate cu scopurile sale de activitate şi prevederile actelor normative;

6) să administreze fonduri de asistenţă financiară şi tehnică externă;

7) să încheie acorduri sau, după caz, contracte cu persoane juridice de drept public sau de drept privat, cu donatori internaţionali, cu furnizori şi beneficiari de bunuri şi servicii, precum şi contracte cu persoane fizice;

8) să dispună de alte drepturi ce decurg din prevederile prezentului Statut şi actelor normative.

 

IV. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII AGENŢIEI

13. Organele de conducere ale Agenţiei sînt:

1) Consiliul;

2) directorul – organ executiv.

14. Consiliul este organul colegial superior al Agenţiei, care conduce şi supraveghează funcţionarea acesteia şi adoptă decizii.

15. Consiliul exercită următoarele atribuţii:

1) adoptă decizii şi supraveghează activitatea Agenţiei;

2) aprobă planurile şi rapoartele de activitate ale Agenţiei;

3) aprobă structura şi efectivul-limită ale Agenţiei;

4) examinează şi aprobă situaţiile financiare ale Agenţiei;

5) aprobă contractarea creditelor pentru asigurarea activităţii Agenţiei;

6) ia decizii privind asigurarea transparenţei procedurilor de achiziţie a bunurilor, lucrărilor şi serviciilor destinate atît acoperirii necesităţilor, cît şi asigurării bazei tehnico-materiale a Agenţiei;

7) examinează şi aprobă raportul cu privire la activitatea economico-financiară a Agenţiei, examinează raportul auditorului, rapoartele de audit intern şi le prezintă spre informare fondatorului;

8) stabileşte condiţiile de salarizare a personalului Agenţiei, inclusiv a directorului, în conformitate cu Hotărîrea Guvernului nr.743 din 11 iunie 2002 „Cu privire la salarizarea angajaţilor din unităţile cu autonomie financiară”;

9) examinează şi aprobă bugetul anual al Agenţiei;

10) decide asupra altor subiecte de importanţă pentru Agenţie, înaintate de director.

16. Componenţa nominală şi numărul membrilor Consiliului se stabilesc prin ordin al secretarului general al Guvernului. Numărul membrilor nu poate fi mai mic de 5 şi nici mai mare de 7 persoane. Angajaţii Agenţiei nu pot fi membri ai Consiliului.

17. Membrii Consiliului participă la şedinţele acestuia personal.

18. Activitatea în calitate de membru al Consiliului Agenţiei nu se remunerează.

19. Membrii Consiliului:

1) au dreptul de acces la informaţia Agenţiei, cu respectarea principiului confidenţialităţii stabilit de prezentul Statut;

2) au obligaţia să respecte Statutul Agenţiei, să contribuie la realizarea funcţiilor Agenţiei;

3) au obligaţia să participe activ la stabilirea direcţiilor strategice ale Agenţiei, la evaluarea rapoartelor şi la revizuirea performanţelor Agenţiei;

4) au obligaţia să declare şi să evite conflictele de interese.

20. Consiliul se convoacă după necesitate, dar nu mai rar decît o dată în semestru, la iniţiativa fondatorului, preşedintelui Consiliului sau a directorului.

21. Şedinţa Consiliului este deliberativă în prezenţa majorităţii membrilor săi. Informaţia în scris despre ţinerea şedinţei Consiliului, în care se indică timpul şi locul desfăşurării ei, agenda de lucru, inclusiv materialele aferente, se expediază, prin scrisoare, remisă în original sau prin e-mail, de secretarul acestuia tuturor membrilor Consiliului, cu cel puţin 3 zile calendaristice pînă la ziua şedinţei. Şedinţele se ţin în ziua, la ora şi în locul stabilit în invitaţia la şedinţă, emisă de director sau fondator, în funcţie de iniţiatorul şedinţei.

22. În lipsă de cvorum, în cel mult 5 zile calendaristice se convoacă şedinţa repetată a Consiliului. Membrii Consiliului vor fi informaţi despre şedinţa repetată cu cel puţin 2 zile pînă la data şedinţei.

23. Deciziile Consiliului se adoptă cu majoritatea simplă de voturi ale membrilor acestuia.

24. Şedinţele Consiliului se consemnează într-un proces-verbal, care reflectă în mod obligatoriu chestiunile examinate în cadrul şedinţei şi informaţia privind înştiinţarea membrilor Consiliului, lista participanţilor şi a celor absenţi, luările de cuvînt, rezultatul votării fiecărui subiect din ordinea de zi.

Procesele-verbale sînt semnate de către preşedintele Consiliului şi sînt contrasemnate de către secretarul acestuia.

25. Deciziile Consiliului, în termen de 14 zile de la adoptare, vor fi publicate pe pagina web a Agenţiei, cu excepţia celor confidenţiale, stabilite de Consiliu.

26. Lucrările de secretariat ale Consiliului sînt executate de secretarul Consiliului, care este numit din cadrul personalului subdiviziunii juridice a Agenţiei.

27. Secretarul Consiliului este responsabil pentru păstrarea documentelor Consiliului, informarea membrilor Consiliului despre şedinţele acestuia, participarea la şedinţe şi perfectarea proceselor-verbale ale şedinţelor.

28. Activitatea executivă a Agenţiei este condusă de către director. Directorul este asistat de un director adjunct.

[Pct.28 în redacţia Hot.Guv. nr.262 din 29.04.2020, în vigoare 30.04.2020]

[Pct.28 în redacţia Hot.Guv. nr.635 din 11.12.2019, în vigoare 13.12.2019]

 

281. Directorul şi directorul adjunct sunt numiţi în funcţie şi eliberaţi din funcţie de către fondator.

[Pct.281 introdus prin Hot.Guv. nr.262 din 29.04.2020, în vigoare 30.04.2020]

 

29. Directorul:

1) conduce activitatea Agenţiei;

2) este responsabil pentru îndeplinirea corespunzătoare a funcţiilor atribuite Agenţiei;

3) înaintează propuneri de politici publice şi de modificare a cadrului normativ necesar realizării misiunii Agenţiei;

4) reprezintă Agenţia în relaţiile cu autorităţile publice, organizaţiile şi instituţiile naţionale şi internaţionale, instituţiile donatoare care asigură suport Agenţiei, instanţele judecătoreşti, instituţiile financiare, cu alte persoane juridice şi cu persoanele fizice;

5) coordonează elaborarea proiectului de buget al Agenţiei şi îl prezintă Consiliului spre aprobare;

6) elaborează şi prezintă Consiliului spre aprobare structura şi efectivul-limită de personal ale Agenţiei;

7) asigură executarea deciziilor Consiliului;

8) poartă răspundere personală pentru utilizarea raţională a mijloacelor financiare ale Agenţiei şi autenticitatea indicilor economici generali;

9) aprobă statul de personal al Agenţiei, regulamentele subdiviziunilor din cadrul acesteia, precum şi fişele postului ale personalului Agenţiei;

10) numeşte în funcţii, modifică, suspendă şi încetează raporturile de muncă cu personalul Agenţiei, în condiţiile legislaţiei muncii;

11) încheie contracte cu persoane fizice şi juridice de drept privat şi public, contracte cu consultanţii locali şi străini, executorii de lucrări, furnizorii de bunuri şi prestatorii de servicii, pentru asigurarea realizării sarcinilor Agenţiei;

12) asigură integritatea, menţinerea şi administrarea eficientă a patrimoniului Agenţiei, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare;

13) exercită alte sarcini delegate de către fondator şi de către Consiliu, legate de activitatea Agenţiei.

30. Directorul este coordonator principal pentru e-Transformare (Government Chief Information Officer – „Government CIO”) şi are statut similar cu cel de consilier al Prim-ministrului, exercitînd următoarele atribuţii specifice:

1) consiliază Prim-ministrul pe probleme din domeniul guvernării electronice;

2) asigură asistenţa informaţională a activităţii Prim-ministrului în domeniul guvernării electronice şi îl informează, la solicitare, despre rezultatele implementării agendei de e-Transformare a Guvernării;

3) înaintează propuneri de elaborare a proiectelor de acte normative necesare implementării agendei de e-Transformare a Guvernării, ţinînd cont de priorităţile strategice prevăzute în Programul de activitate şi Planul de acţiuni ale Guvernului, precum şi de cele mai bune practici europene şi internaţionale în domeniu; prezintă recomandări pentru finanţarea procesului de e-Transformare a Guvernării;

4) participă, cu suportul personalului şi consultanţilor Agenţiei, la expertizarea proiectelor de acte normative în domeniul guvernării electronice şi tehnologiilor informaţionale aferente acesteia, elaborate de ministere şi alte autorităţi administrative centrale;

5) îndeplineşte alte sarcini în domeniul guvernării electronice, la indicaţia directă a Prim-ministrului.

31. Directorul este în drept să solicite de la ministere şi alte autorităţi administrative centrale documente şi informaţii necesare pentru exercitarea atribuţiilor respective, precum şi să monitorizeze realizarea dispoziţiilor Guvernului şi deciziilor Prim-ministrului.

32. În absenţa directorului, atribuţiile acestuia vor fi exercitate de către directorul adjunct, conform ordinului emis de director.

 

[Pct.33 abrogat prin Hot.Guv. nr.635 din 11.12.2019, în vigoare 13.12.2019]

 

V. FINANŢAREA ŞI PATRIMONIUL AGENŢIEI

34. Finanţarea activităţii Agenţiei se va efectua din:

1) veniturile obţinute din prestarea serviciilor;

2) subsidiile/subvenţiile primite de la bugetul de stat pentru finanţarea activităţii Agenţiei şi implementarea proiectelor finanţate din surse externe, primite prin intermediul Cancelariei de Stat;

3) resursele acordate de donatori străini şi autohtoni;

4) alte surse legale.

35. Mijloacele financiare, cu excepţia celor alocate de fondator, neutilizate pe parcursul anului curent se transferă spre utilizare în anul următor, conform bugetului Agenţiei aprobat pentru anul respectiv.

36. Înstrăinarea şi casarea mijloacelor fixe ale Agenţiei se vor efectua cu acordul scris al fondatorului, conform legislaţiei.

 

VI. EVIDENŢA ŞI DĂRILE DE SEAMĂ

37. Agenţia ţine evidenţa contabilă şi prezintă rapoarte statistice, în conformitate cu prevederile normative în vigoare.

38. Agenţia ţine evidenţa cheltuielilor aferente implementării proiectelor finanţate din surse externe, întocmeşte rapoarte trimestriale şi anuale sau la solicitare privind procesul implementării proiectelor finanţate din surse externe şi utilizarea fondurilor destinate proiectelor şi prezintă rapoartele de rigoare, în conformitate cu legislaţia.

39. Activitatea Agenţiei este supusă auditului intern şi auditului extern, în conformitate cu actele normative în domeniu şi acordurile de finanţare a proiectelor implementate sau cu alte documente ale donatorilor.

[Pct.39 modificat prin Hot.Guv. nr.559 din 19.11.2019, în vigoare 29.12.2019]

 

VII. REORGANIZAREA ŞI DIZOLVAREA AGENŢIEI

40. Reorganizarea şi dizolvarea Agenţiei se efectuează prin hotărîre de Guvern, la propunerea Consiliului şi după coordonare cu donatorii care finanţează proiectele în derulare.

[Anexa nr.1 în redacţia Hot.Guv. nr.414 din 08.05.2018, în vigoare 18.05.2018]

[Anexa nr.1 modificată prin Hot.Guv. nr.585 din 24.08.2015, în vigoare 26.08.2015]

[Anexa nr.1 modificată prin Hot.Guv. nr.719 din 16.09.2013, în vigoare 24.09.2013]

 

 

Anexa nr.2

la Hotărîrea Guvernului

nr.760 din 18 august 2010

 

MODIFICĂRILE ŞI COMPLETĂRILE

ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului

 

1. Hotărîrea Guvernului nr.632 din 8 iunie 2004 “Despre aprobarea Politicii de edificare a societăţii informaţionale în Republica Moldova” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.96-99, art.789), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1) în tot textul hotărîrii şi al anexei nr.3, sintagma “Comisia Naţională pentru Edificarea Societăţii Informaţionale în Republica Moldova” se substituie prin sintagma “Comisia Naţională pentru e-Transformare”, la cazul gramatical respectiv;

2) anexa nr.2 va avea următorul cuprins:

“Anexa nr.2

la Hotărîrea Guvernului

nr.632 din 8 iunie 2004

 

COMPONENŢA NOMINALĂ

a Comisiei Naţionale pentru e-Transformare

 

FILAT VladimirPrim-ministru, preşedinte al Comisiei
BODIU Victorministru de stat, vicepreşedinte al Comisiei
OLEINIC Alexandruministru al tehnologiilor informaţionale şi comunicaţiilor, vicepreşedinte al Comisiei
ŞCOLA Donaviceministru al tehnologiilor informaţionale şi comunicaţiilor, secretar al Comisiei
LAZAR Valeriuviceprim-ministru, ministru al economiei
NEGRUŢA Veaceslavministru al finanţelor
TĂNASE Alexandruministru al justiţiei
HOTINEANU Vladimirministru al sănătăţii
BUJOR Leonidministru al educaţiei
BULIGA Valentinaministru al muncii, protecţiei sociale şi familiei
SPOIALĂ Luciadirector general al Biroului Naţional de Statistică
GRAMA Vasiledirector general al Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru
MIHAI Gheorghedirector al Serviciului de Informaţii şi Securitate
CUNEV Veaceslavpreşedinte al Asociaţiei Naţionale a Companiilor Private din domeniul TIC
MARLETT Melaniereprezentant al Băncii Mondiale în Moldova
IMMONEN Kaarinareprezentant al Programului Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare în Moldova
TSITSOS Diannereprezentant al Agenţiei Statelor Unite pentru Dezvoltare în Moldova”;

 

3) anexa nr.3:

la punctul 5, alineatul trei se exclude;

la punctul 7, cuvintele “şi cei din domeniul ştiinţei” se exclud;

la punctul 15, sintagma “Departamentul Tehnologii Informaţionale” se substituie prin sintagma “Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor”;

la punctul 24, cuvintele “de recomandare” se substituie prin cuvîntul “consultativ”.

[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.962 din 08.08.2016, în vigoare 19.08.2016]

 

2. În anexa nr.3 la Hotărîrea Guvernului nr.657 din 6 noiembrie 2009 “Pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Cancelariei de Stat” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr.162, art.724), cu modificările ulterioare:

titlul, după cuvîntul “organizaţiilor”, se completează cu cuvîntul “, instituţiilor”;

după poziţia “1. Direcţia generală pentru administrarea clădirilor Guvernului Republicii Moldova” se introduce poziţia 11, cu următorul cuprins:

11. Instituţia publică Centrul de Guvernare Electronică (E-Government)”.

 

 

Anexa nr.3

la Hotărîrea Guvernului

nr.760 din 18 august 2010

 

NOMENCLATORUL ŞI TARIFELE

la serviciile prestate de către Instituţia publică

„Agenţia de Guvernare Electronică”

 

Nr. crt.Denumirea serviciuluiCostul curent al serviciului (în lei ori ad valorem)
1.Serviciul MPay* cu următoarele componente:
1.1.Achitarea serviciului cu utilizarea serviciilor de plată şi a instrumentelor de plată, cu excepţia cardurilor de plată**1) În cazul plăţilor în favoarea bugetului public naţional, 1% pentru fiecare factură achitată, nu mai puţin de 1 leu şi nu mai mult de 2,5 lei moldoveneşti – în cazul plăţilor în numerar şi celor realizate prin internet banking;

2) în cazul plăţilor în favoarea altor beneficiari decît bugetul public naţional, comisioane stabilite pe bază de acord (contract)

1.2.Achitarea serviciului cu utilizarea cardurilor de plată emise în Republica Moldova**1) În cazul plăţilor în favoarea bugetului public naţional, 1,5% din suma tranzacţiei;

2) în cazul plăţilor în favoarea altor beneficiari decît bugetul public naţional, comisioane stabilite pe bază de acord (contract)

1.3.Achitarea serviciului cu utilizarea cardurilor de plată emise în afara Republicii Moldova**1) În cazul plăţilor în favoarea bugetului public naţional, 2,2% din suma tranzacţiei;

2) în cazul plăţilor în favoarea altor beneficiari decît bugetul public naţional, comisioane stabilite pe bază de acord (contract)

3.Serviciul electronic guvernamental integrat de semnătură electronică (MSign)Pe bază de acord (contract)
4.Serviciul electronic guvernamental de autentificare şi control al accesului (MPass)Pe bază de acord (contract)
5.Platforma de interoperabilitate (MConnect)Pe bază de acord (contract)

 

Notă:

1) * În cazul plăţilor efectuate de o persoană fizică, destinate bugetului public naţional, cheltuielile menţionate sînt achitate din contul bugetului de stat.

2) ** Comisioanele se vor aplica pînă la stabilirea unor noi comisioane în baza legii.

[Anexa nr.3 în redacţia Hot.Guv. nr.414 din 08.05.2018, în vigoare 18.05.2018]

[Anexa nr.3 în redacţia Hot.Guv. nr.329 din 02.06.2015, în vigoare 05.06.2015]

[Anexa nr.3 introdusă prin Hot.Guv. nr.719 din 16.09.2013, în vigoare 24.09.2013]

 

 

Anexa nr.4

la Hotărîrea Guvernului

nr.760 din 18 august 2010

 

REGULAMENT

privind modul de formare şi direcţiile de utilizare a mijloacelor speciale

ale Instituţiei publice „Agenţia de Guvernare Electronică”

 

1. Mijloacele speciale ale Instituţiei publice „Agenţia de Guvernare Electronică” (în continuare – Agenţia) se formează de la prestarea serviciilor cu plată, inclusiv pentru utilizarea platformei tehnologice guvernamentale comune, precum şi din alte venituri prevăzute de legislaţia în vigoare.

2. Serviciile cu plată se prestează la cererea persoanelor juridice şi fizice, precum şi conform angajamentelor contractuale.

3. Veniturile încasate pe parcursul anului suplimentar la sumele prevăzute în devizul de cheltuieli şi planurile de finanţare pot fi utilizate numai după operarea, în modul stabilit, a modificărilor corespunzătoare în devizul de cheltuieli şi în planul de finanţare pentru perioada respectivă.

4. Plata pentru serviciile prestate se încasează, inclusiv în mod electronic, în baza bonului de încasare (notei de plată), a dispoziţiilor de plată ori prin casieria Agenţiei şi se depun zilnic la conturile trezoreriale ale acestuia.

5. Directorul executiv al Agenţiei dispune efectuarea cheltuielilor de pe conturile respective pentru măsurile prevăzute de devizul de venituri şi cheltuieli aprobat.

6. Gestionarea mijloacelor speciale se efectuează prin intermediul conturilor trezoreriale, în baza devizelor de venituri şi cheltuieli elaborate şi aprobate în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.

7. Mijloacele speciale acumulate sînt utilizate pentru acoperirea cheltuielilor aferente prestării serviciilor respective (cum ar fi Serviciul MPay etc.), retribuirea muncii, cu achitarea plăţilor şi contribuţiilor obligatorii, precum şi altor necesităţi curente ale Agenţiei, în conformitate cu devizul de venituri şi cheltuieli aprobat.

8. Serviciile se prestează, dacă actele normative nu prevăd altceva, numai după achitarea costului acestora şi prezentarea de către beneficiar a bonului (chitanţei, notei) sau a copiei dispoziţiei de plată privind intrarea sumei în cont, confirmată de subdiviziunea competentă a Agenţiei.

9. Evidenţa prestării serviciilor este ţinută într-un registru special, unde se înscrie, în modul stabilit, beneficiarul Agenţiei, denumirea serviciilor conform nomenclatorului, suma achitată, numărul chitanţei de încasare ori a dispoziţiei de plată.

10. Subdiviziunea contabilitate şi/sau finanţe a Agenţiei este responsabilă pentru evidenţa şi controlul încasării şi utilizării mijloacelor speciale, conform cerinţelor Legii contabilităţii nr.113-XVI din 27 aprilie 2007 şi ale altor acte normative în domeniu.

11. Dările de seamă privind executarea devizului pe mijloacele speciale se prezintă Ministerului Finanţelor, în termenele şi în modul stabilit de acesta.

12. Mijloacele financiare provenite de la prestarea serviciilor cu plată au destinaţie specială şi nu pot fi utilizate în alte scopuri decît cele prevăzute de devizul de venituri şi cheltuieli aprobat.

13. Directorul executiv al Agenţiei este responsabil pentru modul de gestionare a mijloacelor speciale şi poartă răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare.

[Anexa nr.4 introdusă prin Hot.Guv. nr.719 din 16.09.2013, în vigoare 24.09.2013]

 

 

Anexa nr.5

la Hotărîrea Guvernului

nr.760 din 18 august 2010

 

METODOLOGIA

de calculare a tarifelor la serviciile prestate contra plată

de Instituţia publică „Agenţia de Guvernare Electronică”

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Metodologia de calculare a tarifelor la serviciile prestate contra plată de Instituţia publică „Agenţia de Guvernare Electronică” (în continuare – Metodologia) este elaborată în baza prevederilor art.12 al Legii nr.847-XIII din 24 mai 1996 privind sistemul bugetar şi procesul bugetar şi alte acte normative privind modernizarea tehnologică a guvernării (e-Transformare), în scopul stabilirii unor principii unice de calculare a tarifelor pentru serviciile prestate contra plată de Instituţia publică „Agenţia de Guvernare Electronică” (în continuare – tarife).

2. Prezenta Metodologie stabileşte:

1) structura cheltuielilor incluse în cost pentru calcularea tarifelor;

2) modul de calculare a tarifelor.

3. La calcularea tarifelor se asigură respectarea următoarelor cerinţe:

a) acoperirea cheltuielilor directe şi a celor indirecte aferente acordării tuturor serviciilor;

b) determinarea tarifelor în baza analizei detaliate a cheltuielilor efective suportate de către Instituţia publică „Agenţia de Guvernare Electronică” (în continuare – Agenţia) în perioada de activitate precedentă şi a modificării componentelor;

c) ajustarea la legislaţia în vigoare.

 

II. CHELTUIELILE INCLUSE ÎN COSTUL SERVICIILOR

4. Structura cheltuielilor directe incluse în costul serviciilor prestate cuprinde:

1) retribuirea muncii;

2) contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii;

3) primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, sub formă de contribuţie procentuală din salariu;

4) costul întreţinerii infrastructurii tehnologice aferente serviciului respectiv.

Cheltuielile directe pentru perioadele concrete de gestiune se determină conform formulei stabilite în punctul 11 al prezentei Metodologii.

5. Cheltuielile privind retribuirea muncii reprezintă retribuţia calculată în mediul personalului implicat direct în procesul de acordare a serviciilor.

6. Cuantumurile contribuţiilor pentru asigurările sociale de stat şi ale primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală se stabilesc prin legile anuale ale bugetului asigurărilor sociale de stat şi ale fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală.

7. Costul întreţinerii infrastructurii tehnologice aferente serviciului respectiv reprezintă cheltuielile pentru menţinerea şi îmbunătăţirea funcţionalităţii infrastructurii respective, pentru a asigura prestarea unui serviciu electronic adecvat necesităţilor clientului.

8. Cheltuielile indirecte incluse în costul serviciilor cuprind cheltuielile efectiv suportate privind întreţinerea capacităţii necesare a Agenţiei pentru prestarea serviciilor, cu excepţia cheltuielilor directe şi a cheltuielilor pentru investiţiile capitale.

Cheltuielile indirecte pentru perioadele concrete de gestiune se determină conform calculului-model stabilit în punctul 12 al prezentei Metodologii.

 

III. MODUL DE CALCULARE A TARIFELOR

9. Tarifele se stabilesc în baza rezultatelor analizei detaliate a veniturilor şi cheltuielilor suportate de Agenţie pe parcursul ultimilor trei ani.

10. Cuantumurile tarifelor se deduc aplicîndu-se formula:

 

T = Cdirecte + Cindirecte

 

unde:

T– tariful;

Cdirecte – cheltuielile directe;

Cindirecte – cheltuielile indirecte.

11. Ţinînd cont de specificul fiecărui serviciu, cheltuielile directe (Cdirecte) se determină conform formulei:

 

Cdirecte = Cmuncă + Suma. a.s. + Suma. a.m. + Cmateriale

 

unde:

Cmuncă – costul cheltuielilor legate de retribuirea muncii personalului implicat direct în acordarea serviciului corespunzător, determinate conform formulei:

 

Cmuncă = C1 min. × Nt,

unde:

C1 min. – costul unui minut al timpului lucrativ, determinat prin raportarea salariului mediu lunar al personalului implicat în acordarea serviciului corespunzător la volumul mediu de minute lucrătoare pe lună, reieşind din media de 22 de zile lucrătoare pe lună;

Nt – norma de timp pentru acordarea serviciului;

Suma.a.s. – suma contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii achitate de angajator, determinată prin aplicarea tarifului aprobat la cheltuielile de muncă (Cmuncă);

Suma. a.m. – suma primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală achitate de angajator, determinată prin aplicarea tarifului aprobat la cheltuielile de muncă (Cmuncă).

Cmateriale – cheltuielile pentru întreţinerea infrastructurii tehnologice aferente serviciului respectiv.

12. Cheltuielile indirecte (Cindirecte) incluse în tarif se determină prin înmulţirea normei de timp pentru acordarea serviciului corespunzător cu costul unei ore de lucru, determinat conform următorului calcul model:

 

Model

 

Calculul costului unei ore de lucru pentru determinarea

cheltuielilor indirecte (în baza cheltuielilor pe anul ____)

 

Costul unei ore de lucru pentru determinarea cheltuielilor indirecte (Cost ch.ind.1 oră/ lucru) se calculează aplicîndu-se formula:

 

Cost ch.ind.1 oră / lucru = (Suma. c.t. – (Fond. r.m.+ Suma. a.s.+ Suma. a.m.+ Cmateriale)) / Fond. t.a.o.

 

unde:

Fond. r.m. – fondul de retribuire a muncii personalului implicat direct în procesul de prestare a serviciilor;

Suma. a.s. – contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii achitate de angajator pentru personalul implicat direct în procesul de prestare a serviciilor;

Suma. a.m. – primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală achitate de angajator pentru personalul implicat direct în procesul de prestare a serviciilor;

Cmateriale – cheltuielile pentru întreţinerea infrastructurii tehnologice aferente serviciului respectiv;

Suma. c.t. – cheltuielile efectiv suportate pentru întreţinerea Centrului, cu excepţia cheltuielilor pentru investiţiile capitale;

Fond. t.a.o. – fondul anual de timp lucrativ, determinat reieşind din numărul personalului conform schemei de încadrare, zilele calendaristice lucrătoare pe an şi numărul de ore lucrătoare pe zi conform legislaţiei (ore lucrătoare).

13. Pentru serviciile oferite în afara programului de lucru şi în zilele de repaus/zilele de sărbătoare nelucrătoare, în tarif se include costul dublu al cheltuielilor.

14. Pentru urgentarea sau îndeplinirea unor cerinţe specifice la prestarea serviciilor, la tarifele de bază se aplică coeficienţi. Coeficienţii se determină pentru fiecare serviciu separat, în funcţie de prevederile normative în domeniul modernizării tehnologice a guvernării (e-Transformare) şi de termenele solicitate pentru prestarea serviciilor. Din veniturile acumulate de la prestarea serviciilor este asigurată întreţinerea capacităţii necesare a Agenţiei pentru acordarea utilizatorilor a întregului volum de servicii solicitate.

15. Tarifele se actualizează, în caz de necesitate, în temeiul modificărilor din legislaţie, ca urmare a schimbării preţurilor, a salariilor, a nivelului inflaţiei sau a altor factori.

[Anexa nr.5 introdusă prin Hot.Guv. nr.719 din 16.09.2013, în vigoare 24.09.2013]