luni, 1 ianuarie 2024
93/01.02.2013 Hotărîre pentru aprobarea Regulamentului privind restituirea taxei pe valoarea adăugată

H O T Ă R Î R E

pentru aprobarea Regulamentului privind

restituirea taxei pe valoarea adăugată

 

nr. 93  din  01.02.2013

 

Monitorul Oficial nr.27-30/140 din 08.02.2013

 

* * *

În scopul executării prevederilor art.101, art.1011, art.1013, art.1014 şi 1016 din Codul fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, ediţie specială), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul

[Clauza de adoptare modificată prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Clauza de emitere modificată prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]

[Clauza de emitere modificată prin Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

 

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul privind restituirea taxei pe valoarea adăugată (se anexează).

2. Se abrogă Hotărîrea Guvernului nr.1024 din 1 noiembrie 2010 „Pentru aprobarea Regulamentului privind restituirea taxei pe valoarea adăugată” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.214-220, art.1136).

 

PRIM-MINISTRU Vladimir FILAT

Contrasemnează:
Ministrul finanţelor Veaceslav Negruţa

Chişinău, 1 februarie 2013.
Nr.93.

 

 

Aprobat

prin Hotărîrea Guvernului

nr.93 din 1 februarie 2013

 

Notă: În textul Regulamentului, textele „şi art.1014” şi textul „şi 1014” se substituie cu textul „, art.1014 şi 1016”, conform Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024

 

Notă: Pe tot parcursul textului, cuvintele „trecut în cont”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvîntul „dedus”, la forma gramaticală corespunzătoare, cuvintele „trecerii în cont” se substituie cu cuvîntul „deducerii”, iar după cuvîntul „factura”, la orice formă gramaticală, se introduce textul „/factura fiscală”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018

 

Notă: În tot textul Regulamentului, cuvintele „organ fiscal”, „Inspectoratul Fiscal Principal de Stat”, la orice formă gramaticală, se substituie prin cuvintele „Serviciul Fiscal de Stat”, la forma gramaticală corespunzătoare, iar cuvintele „organ fiscal teritorial”, „inspectorate fiscale teritoriale”, la orice formă gramaticală, se substituie prin cuvintele „subdiviziunile Serviciului Fiscal de Stat”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.522 din 06.07.2017, în vigoare 14.07.2017

 

REGULAMENT

privind restituirea taxei pe valoarea adăugată

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Regulamentul privind restituirea taxei pe valoarea adăugată (în continuare – Regulament) stabileşte modul de restituire a sumelor taxei pe valoarea adăugată (TVA), conform prevederilor Titlului III al Codului fiscal „Taxa pe valoarea adăugată”.

2. Subiecţii impozabili cu TVA beneficiază de restituirea sumelor TVA în situaţiile prevăzute de:

articolul 101 alineatul (3) din Codul fiscal, avînd ca bază livrările impozabile cu TVA, în conformitate cu articolul 96 litera b) prima liniuţă din Codul fiscal;

articolul 101 alineatul (5) din Codul fiscal, avînd ca bază livrările impozabile cu TVA, în conformitate cu articolul 104 literele a), b), b1), f), g), h) şi i) din Codul fiscal şi articolul 4 alineatul (13), alineatul (134) litera a), alineatul (135) litera a), alineatul 136, alineatul 137 şi alineatul 138 din Legea nr.1417-XIII din 17 decembrie 1997 pentru punerea în aplicare a titlului III al Codului fiscal;

articolul 101 alineatul (6) din Codul fiscal – pentru livrările efectuate în cadrul contractelor de leasing;

articolul 1011 din Codul fiscal, în redacţia Legii nr.267 din 23 decembrie 2011 pentru modificarea şi completarea unor acte legislative, pentru investiţiile (cheltuielile) capitale efectuate începînd cu 1 ianuarie 2012;

articolul 1011 din Codul fiscal, în redacţia Legii nr.71 din 12 aprilie 2015 pentru modificarea şi completarea unor acte legislative, pentru investiţiile (cheltuielile) capitale efectuate în clădiri de producţie (destinate producerii mărfurilor sau serviciilor) începînd cu 1 mai 2015;

articolul 1011 din Codul fiscal, în redacţia Legii nr.257/2020 cu privire la modificarea unor acte normative, pentru investiţiile (cheltuielile) capitale efectuate în legătură cu reparaţia capitală;

articolul 1014 din Codul fiscal, pentru investiţii (cheltuieli) capitale efectuate în cadrul proiectelor de parteneriat public-privat de interes naţional;

articolul 1016 din Codul fiscal, în redacţia Legii nr.356/2022 pentru modificarea unor acte normative, pentru depăşirea sumei TVA aferente procurărilor (inclusiv TVA aferentă importului) de mărfuri şi servicii faţă de suma TVA calculată.

[Pct.2 completat prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]

[Pct.2 completat prin Hot.Guv. nr.940 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]

[Pct.2 în redacţia Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.1377 din 21.12.2016, în vigoare 22.12.2016]

[Pct.2 completat prin Hot.Guv. nr.253 din 04.04.2014, în vigoare 11.04.2014]

[Pct.2 completat prin Hot.Guv. nr.790 din 07.10.2013, în vigoare 11.10.2013]

 

3. Agenţii economici, care nu sînt înregistraţi ca plătitori ai TVA, sînt în drept să beneficieze de restituirea TVA doar în cazurile prevăzute la art.1013, art.1014 şi 1016 din Codul fiscal.

[Pct.3 completat prin Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

 

4. Restituirea TVA din buget se realizează prin decizia conducerii Serviciului Fiscal de Stat.

[Pct.4 în redacţia Hot.Guv. nr.522 din 06.07.2017, în vigoare 14.07.2017]

 

5. Prezentul Regulament se aplică asupra cazurilor de restituire a TVA, indiferent de perioada (ele) fiscală(e) pentru care se solicită restituirea TVA, ţinîndu-se cont de termenul de prescripţie stabilit de art.266 din Codul fiscal.

6. În cazul în care subiectul impozabil nu solicită restituirea sumelor TVA, depăşirea sumelor deduse faţă de sumele calculate pentru livrările impozabile efectuate se reflectă ca fiind destinate deducerii pentru perioada ulterioară.

 

II. MODUL DE SOLICITARE A RESTITUIRII TVA

7. Solicitarea restituirii TVA se efectuează prin depunerea la Serviciul Fiscal de Stat a cererii de modelul stabilit în anexa nr.1 la prezentul Regulament. În cererea de restituire se indică, în mod obligatoriu, suma TVA solicitată spre restituire. Dacă nu este indicată suma solicitată spre restituire, cererea nu se examinează.

[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]

[Pct.7 completat prin Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

 

8. Suma TVA solicitată spre restituire trebuie să corespundă cu suma reflectată în Declaraţia privind TVA, cu excepţia cazurilor de solicitare a restituirii TVA în baza art.1013, art.1014 şi 1016 din Codul fiscal de către agenţii economici care nu sînt înregistraţi ca plătitori ai TVA. În cazul solicitări restituirii TVA în baza art.4 alin.(138) din Legea nr.1417/1997 pentru punerea în aplicare a titlului III al Codului fiscal, subiecţii impozabili solicitanţi nu reflectă în declaraţia TVA suma solicitată spre restituire.

[Pct.8 completat prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]

[Pct.8 în redacţia Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

 

[Pct.9 abrogat prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]

[Pct.9 completat prin Hot.Guv. nr.790 din 07.10.2013, în vigoare 11.10.2013]

 

10. Dacă după emiterea deciziei de restituire a TVA contribuabilul nu a depus cererea privind stingerea obligaţiei fiscale prin compensare şi/sau restituirea mijloacelor, curgerea termenului aprobat pentru efectuarea restituirii TVA se suspendă din data emiterii deciziei pînă la data depunerii cererii privind stingerea obligaţiei fiscale prin compensare şi/sau restituirea mijloacelor.

 

III. ACŢIUNILE SERVICIULUI FISCAL DE STAT LA SOLICITAREA

RESTITUIRII TVA DE CĂTRE SUBIECTUL IMPOZABIL

[Denumirea modificată prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]

 

11. Cererile privind restituirea TVA primite de către Serviciul Fiscal de Stat, cu excepţia solicitării restituirii TVA de către agenţii economici care nu sînt înregistraţi ca plătitori ai TVA în temeiul articolelor 1013, art.1014 şi 1016 din Codul fiscal, sînt supuse examinării doar în cazurile în care subiectul impozabil a depus la Serviciul Fiscal de Stat declaraţii privind TVA pentru perioadele fiscale corespunzătoare.

[Pct.11 în redacţia Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

 

111. Examinarea cazurilor de restituire a TVA se efectuează în baza cererilor depuse de către contribuabil, în ordinea primirii lor de către Serviciul Fiscal de Stat, precum şi în ordinea articolelor indicate în cerere.

[Pct.111 introdus prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]

 

12. Cu excepţia cazurilor de restituire a TVA solicitată în temeiul art.1011, 1013, art.1014 şi 1016 din Codul fiscal şi art.4 alin.(138) din Legea nr.1417/1997 pentru punerea în aplicare a titlului III al Codului fiscal, Serviciul Fiscal de Stat este obligat, în termen de 3 zile lucrătoare de la data primirii cererii privind restituirea TVA, să stabilească metoda de realizare a restituirii, bazîndu-se pe cerinţele, stipulate la punctul 13 din prezentul Regulament.

[Pct.12 modificat prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]

[Pct.12 modificat prin Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

[Pct.12 modificat prin Hot.Guv. nr.253 din 04.04.2014, în vigoare 11.04.2014]

 

13. Cererea de restituire a TVA, cu excepţia cazurilor de restituire a TVA solicitată în temeiul art.1011, 1013, art.1014 şi 1016 din Codul fiscal şi art.4 alin.(138) din Legea nr.1417/1997 pentru punerea în aplicare a titlului III al Codului fiscal, este examinată şi pe marginea ei se adoptă decizia fără efectuarea controlului tematic, dacă simultan se respectă următoarele cerinţe:

1) subiectul impozabil îşi desfăşoară activitatea cel puţin 2 ani;

2) subiectul impozabil a beneficiat de restituirea TVA de cel puţin două ori;

3) în cadrul ultimului control tematic privind restituirea TVA suma impozitului spre restituire, confirmată de către Serviciul Fiscal de Stat, corespunde sumei solicitate de către plătitor;

4) în cadrul ultimului control fiscal sumele impozitelor, taxelor, contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii şi ale primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, calculate de Serviciul Fiscal de Stat, nu depăşeau 1% din valoarea totală a livrărilor efectuate în perioadele fiscale controlate.

[Pct.13 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.13 completat prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]

[Pct.13 modificat prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]

[Pct.13 modificat prin Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

[Pct.13 modificat prin Hot.Guv. nr.1377 din 21.12.2016, în vigoare 22.12.2016]

 

14. Sumele TVA restituite subiecţilor impozabili, în modul stabilit la punctul 13 din prezentul Regulament, sînt supuse de către Serviciul Fiscal de Stat controlului tematic cel puţin o dată pe parcursul a 18 luni de la primul caz de restituire fără control.

[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]

 

15. În cazul în care subiectul impozabil care a depus cererea nu satisface cerinţele stabilite la punctul 13 din prezentul Regulament, Serviciul Fiscal de Stat, în baza cererii recepţionate privind restituirea TVA, iniţiază controlul tematic.

16. Restituirea TVA solicitată pentru cazurile stabilite în art.1011, 1013, art.1014 şi 1016 din Codul fiscal şi art.4 alin.(138) din Legea nr.1417/1997 pentru punerea în aplicare a titlului III al Codului fiscal se efectuează în baza controlului tematic sau a controlului total documentar.

[Pct.16 în redacţia Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]

[Pct.16 modificat prin Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

 

[Pct.17 abrogat prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]

[Pct.17 modificat prin Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

 

18. În cazul în care, în urma controlului, se stabileşte restituirea parţială a TVA sau necesitatea respingerii cererii, în actul de control întocmit se specifică motivele întemeiate, cu adoptarea deciziei corespunzătoare.

[Pct.18 în redacţia Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]

[Pct.18 modificat prin Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

 

19. Restituirea sumei TVA se efectuează în termen de 45 de zile de la data depunerii cererii de restituire. Din acest termen, 30 de zile sunt destinate pentru efectuarea controlului şi adoptarea deciziei de restituire, 7 zile pentru întocmirea documentelor de plată şi transmiterea acestora spre executare Trezoreriei de Stat, iar celelalte 8 zile pentru efectuarea restituirii efective. În cazul solicitării restituirii pentru perioada fiscală pentru care nu a expirat termenul de prezentare a Declaraţiei privind TVA, termenul de restituire se calculează de la data expirării termenului de prezentare a Declaraţiei.

[Pct.19 în redacţia Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]

[Pct.19 modificat prin Hot.Guv. nr.1377 din 21.12.2016, în vigoare 22.12.2016]

[Pct.19 modificat prin Hot.Guv. nr.304 din 29.04.2014, în vigoare 06.05.2014]

 

191. Prin derogare de la pct.19, pentru contribuabilii care au depus dezacord împotriva actului de control, restituirea sumei TVA se efectuează în termen ce nu va depăşi 60 de zile de la data depunerii cererii de restituire. Din acest termen, 30 de zile sunt destinate pentru efectuarea controlului, 15 zile pentru depunerea dezacordului şi celelalte 15 zile pentru adoptarea deciziei, întocmirea documentelor de plată şi efectuarea restituirii.

[Pct.191 introdus prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]

 

[Pct.20 abrogat prin Hot.Guv. nr.304 din 29.04.2014, în vigoare 06.05.2014]

 

[Pct.21 abrogat prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]

 

22. Decizia conducerii Serviciului Fiscal de Stat pe marginea cazului de restituire a TVA poate fi contestată de către solicitant, conform modului stabilit în Titlul V al Codului fiscal.

[Pct.22 modificat prin Hot.Guv. nr.522 din 06.07.2017, în vigoare 14.07.2017]

 

23. În baza deciziei de restituire a TVA, contribuabilul depune la Serviciul Fiscal de Stat cererea privind stingerea obligaţiei fiscale prin compensare şi/sau restituirea mijloacelor acceptate spre restituire.

[Pct.23 modificat prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]

[Pct.23 modificat prin Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

 

24. Trezoreria de Stat, după primirea documentelor de plată cu privire la restituirea sumelor TVA de la Serviciul Fiscal de Stat asigură executarea lor.

25. Copiile documentelor ce confirmă dreptul la restituire, la care Serviciul Fiscal de Stat nu are acces prin intermediul resurselor informaţionale ale altor instituţii, conform acordurilor interinstituţionale, sau nu consumă datele prin platforma de interoperabilitate, iar în cazurile specificate la punctului 32 subpunctul 9) – registrele de vânzări, cusute într-un dosar special, numerotate şi autentificate de contribuabil, se prezintă ca anexă la actul de control. După executare, documentele de restituire a sumelor TVA, cu decizia de restituire, se arhivează la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat care a efectuat controlul. Copia contractului în baza căruia s-au efectuat livrări scutite de TVA cu drept de deducere, anexat la materialele privind restituirea TVA, este confirmată prin semnătura conducătorului agentului economic, precum şi prin aplicarea semnăturii conducătorului lîngă inscripţia „copia corespunde originalului”.

În cazul ridicării documentelor în original de la solicitantul restituirii, funcţionarii fiscali ce efectuează ridicarea lor urmează să întocmească procesul-verbal de ridicare a documentelor, respectându-se prevederile art.145 din Codul fiscal.

[Pct.25 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.25 modificat prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]

[Pct.25 în redacţia Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

[Pct.25 modificat prin Hot.Guv. nr.522 din 06.07.2017, în vigoare 14.07.2017]

[Pct.25 modificat prin Hot.Guv. nr.401 din 16.06.2015, în vigoare 19.06.2015]

 

26. În actul de control privind restituirea TVA din buget pentru fiecare perioadă fiscală se va înscrie separat suma TVA destinată deducerii în perioada fiscală ulterioară, divizată după sumele TVA achitate şi neachitate.

[Pct.26 modificat prin Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

 

27. La determinarea sumelor TVA spre restituire se verifică sumele TVA aferente livrărilor şi procurărilor, în modul stabilit de legislaţia în vigoare. În cazul existenţei dubiilor în partea ce ţine de autenticitatea raporturilor economice, financiare, la decizia conducerii Serviciului Fiscal de Stat, se va efectua verificarea prin contrapunere la furnizorii de marfă şi servicii, conform principiului – pînă la producător sau importator.

[Pct.27 modificat prin Hot.Guv. nr.522 din 06.07.2017, în vigoare 14.07.2017]

 

28. În cazul în care se solicită restituirea TVA pentru perioadele fiscale anterioare, se verifică sumele TVA aferente livrărilor şi procurărilor pentru perioadele fiscale începînd cu prima perioadă fiscală care nu a fost supusă controlului pînă în ultima perioadă fiscală pentru care s-a prezentat declaraţia privind TVA şi în care este reflectată suma solicitată spre restituire.

29. În cazul în care se solicită restituirea suplimentară a sumelor TVA pentru perioadele fiscale pentru care anterior s-a solicitat spre restituire TVA, Serviciul Fiscal de Stat urmează să examineze cererea, cu iniţierea acţiunilor de verificare a sumei solicitate spre restituire.

30. Subiectul impozabil are dreptul la restituirea sumei TVA solicitată suplimentar pentru perioadele fiscale pentru care anterior s-a efectuat restituirea TVA, la îndeplinirea următoarelor condiţii:

1) suma solicitată suplimentar spre restituire este în limita valorii minime a depăşirii TVA aferentă procurărilor faţă de TVA aferentă livrărilor, înregistrată în perioadele fiscale, începînd cu perioada fiscală pentru care se solicită suplimentar restituirea pînă la ultima perioadă fiscală, pentru care este prezentată ultima declaraţie privind TVA;

2) lipseşte obligaţia de achitare a TVA la buget începînd cu perioada fiscală pentru care se solicită suplimentar restituirea TVA pînă la perioada fiscală în care se depune cererea de restituire a TVA;

3) la momentul iniţierii controlului tematic pe marginea cererii suplimentare de restituire a TVA pentru livrările (investiţiile) efectuate:

a) pînă la 1 ianuarie 2018 – TVA aferentă procurărilor este achitată prin intermediul contului bancar;

b) după 1 ianuarie 2018 – TVA aferentă procurărilor este achitată.

[Pct.30 în redacţia Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

 

IV. CERINŢELE PRIVIND CONFIRMAREA DOCUMENTARĂ LA SOLICITAREA

RESTITUIRII TVA DIN BUGET, CU EXCEPŢIA CAZURILOR PREVĂZUTE

DE ARTICOLUL 1013 DIN CODUL FISCAL

[Denumirea modificată prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]

 

31. În toate cazurile de solicitare a restituirii TVA prevăzute în prezentul capitol, subiecţii impozabili la care se efectuează controlul fiscal tematic privind restituirea TVA urmează să prezinte funcţionarilor fiscali registrele de evidenţă a livrărilor şi procurărilor. Pentru livrările documentate cu facturi fiscale electronice, generate în Sistemul informaţional automatizat de creare şi circulaţie a facturilor fiscale „e-Factura” (în continuare – SIA „e-Factura”), nu există obligaţia prezentării facturii fiscale pe suport de hârtie, în scopul confirmării dreptului la restituirea TVA pe valorile materiale şi serviciile procurate.

[Pct.31 modificat prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]

[Pct.31 completat prin Hot.Guv. nr.940 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

[Pct.31 modificat prin Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

 

32. În scopul confirmării dreptului la restituirea TVA pe valorile materiale şi serviciile procurate subiecţii impozabili trebuie să dispună de:

1) pentru livrări de mărfuri:

a) contractul în baza căruia a fost efectuat exportul de mărfuri;

b) factura/factura fiscală comercială (invoice);

 

[Lit.c) subpct.1) pct.32 abrogată prin Hot.Guv. nr.924 din 12.11.2014, în vigoare 14.11.2014]

 

d) documentul de transport internaţional al mărfurilor (copie), cu excepţia livrărilor efectuate prin intermediul poştei;

 

[Lit.e) subpct.1) pct.32 abrogată prin Hot.Guv. nr.1377 din 21.12.2016, în vigoare 22.12.2016]

 

f) la livrarea mărfurilor la export prin intermediul poştei, suplimentar se prezintă documentul indicat în borderoul documentelor anexate la declaraţia vamală de export, completat de către operatorul poştal pe faptul expedierii poştale.

Subpunctul 1) nu se extinde asupra mărfurilor livrate la export prin intermediul poştei în ţările în care, conform normelor internaţionale, sînt interzise trimiterile poştale către acestea ale mărfurilor respective.

2) pentru livrări de servicii:

a) confirmarea de la beneficiarul serviciilor exportate (în caz de necesitate, se prezintă traducerea perfectată de traducător autorizat conform legislaţiei, cu excepţia cazului în care confirmarea este emisă în limba rusă sau engleză);

b) documentele de plată/extrasele de cont (în lipsa documentelor de plată) ce confirmă achitarea serviciului;

c) în cazul exportului de servicii legate de livrarea bunurilor materiale – declaraţia vamală şi documentele ce atestă transportarea bunurilor materiale în cauză în afara teritoriului vamal al Republicii Moldova;

3) pentru serviciile de transport internaţional de pasageri efectuate cu:

a) transportul auto, cu regularitate – foaia de parcurs, fişa de evidenţă a biletelor, pentru transportările unice – foaia de parcurs, borderourile de control;

b) transportul feroviar – fişa de evidenţă a biletelor;

c) transportul avia – misiunea de zbor;

d) transport naval – conosamentul;

4) la prestarea serviciilor de transport şi expediţie internaţională de mărfuri efectuate cu:

a) transportul auto – contractul sau comanda ori copiile lor privind prestarea serviciului de transport sau expediţie, documentele de plată/extrasele de cont (în lipsa documentelor de plată) ce confirmă achitările pentru serviciile prestate, factura/factura fiscală de transport internaţional auto (CMR), cu înscrierea sosirii mărfurilor la locul de destinaţie şi prezenţa ştampilelor organului vamal al Republicii Moldova, cu excepţia cazurilor în care transportul se efectuează fără trecerea frontierei ţării;

b) transportul feroviar – copia facturii/facturii fiscale de transport feroviar cu ştampilele organului vamal al Republicii Moldova, actele lucrărilor (serviciilor) executate pentru perioada de gestiune. Pentru serviciile de expediţie se prezintă actele de verificare efectuate cu Î.S. „Calea Ferată din Moldova” şi cu alţi expeditori care au participat la prestarea serviciilor respective, factura/factura fiscală de transport internaţional pe cale ferată (forma 4A);

c) transportul aerian – factura/factura fiscală de expediţie avia (Air Waybill), cu nota de sosire a mărfurilor în ţara de destinaţie;

d) transportul naval – conosamentul care, prin înscrierile şi ştampilele aplicate, atestă prestarea serviciului de transport internaţional;

5) pentru serviciile operatorului aerodrom (aeroport), pentru serviciile de comercializare a biletelor de călătorie în trafic internaţional cu aeronave, de deservire la sol a aeronavelor, de securitate aeronautică şi de navigaţie aeriană, aferente aeronavelor în trafic internaţional; pentru serviciile de comercializare a biletelor de transport internaţional auto, feroviar şi fluvial – documentele ce confirmă prestarea serviciilor enumerate şi valoarea acestora;

6) pentru serviciile acordate prin intermediul mijloacelor electronice:

a) confirmarea primirii plăţii pentru serviciile respective (dacă aceasta a avut loc) sau informaţia privind mijloacele băneşti încasate prin intermediul cardurilor sistemelor internaţionale de plăţi, prezentate de către bancă, în baza căreia va fi posibilă identificarea destinatarului străin;

 

[Lit.b) subpct.6) pct.32 abrogată prin Hot.Guv. nr.35 din 25.01.2023, în vigoare 01.02.2023]

 

7) pentru energia electrică, energia termică şi gaze la export:

a) confirmarea destinatarului străin privind recepţionarea livrărilor;

b) declaraţiile vamale ce confirmă efectuarea exportului;

 

[Lit.c) subpct.7) pct.32 abrogată prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]

 

8) pentru serviciile de transport internaţional prin conducte, reţele electrice:

a) contractul în baza căruia a fost efectuat transportul;

b) factura/factura fiscală comercială (invoice);

c) documentele de plată ce confirmă achitările pentru serviciile prestate;

d) documentele ce atestă livrările efectuate;

9) pentru livrările efectuate de către producătorii de pîine şi produse de panificaţie, precum şi de către exploataţiile de producţie a laptelui şi întreprinderile ce prelucrează lapte şi produc produse lactate – documentele (facturile fiscale) care atestă livrările;

10) pentru energia electrică, energia termică, apa caldă, alimentarea cu apă şi canalizarea pentru bunurile cu destinaţie locativă, inclusiv pentru casele de vacanţă:

- în cazul livrării operatorilor reţelelor de distribuţie şi furnizorilor energiei electrice de către întreprinderile producătoare – actele de recepţie între operatorii reţelelor de distribuţie şi producători, precum şi între furnizorii energiei electrice şi producători;

- în celelalte cazuri – registrele de evidenţă a livrărilor şi procurărilor;

11) pentru mărfurile şi serviciile livrate în conformitate cu art.104 lit.f) şi i) din Codul fiscal:

a) copia declaraţiei vamale despre introducerea de către rezidentul zonei economice libere, rezidentul Portului Internaţional Liber Giurgiuleşti sau rezidentul Aeroportului Internaţional Liber Mărculeşti a mărfurilor în zona economică liberă, în Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti sau în Aeroportul Internaţional Liber Mărculeşti de pe restul teritoriului vamal al Republicii Moldova, cu excepţia energiei electrice, energiei termice şi a gazului consumat în interiorul zonei economice libere, Portului Internaţional Liber Giurgiuleşti sau Aeroportului Internaţional Liber Mărculeşti;

b) contractul de livrare;

c) copia certificatului rezidentului zonei economice libere, rezidentului Portului Internaţional Liber Giurgiuleşti sau rezidentului Aeroportului Internaţional Liber Mărculeşti căruia îi este efectuată livrarea;

d) pentru livrările scutite de TVA cu drept de deducere:

- de mărfuri – factura fiscală, în cazul în care este indicată zona economică liberă, Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti sau Aeroportul Internaţional Liber Mărculeşti ca punct de destinaţie;

- de servicii – factura fiscală eliberată pe faptul acordării serviciilor, al căror loc de livrare reprezintă zona economică liberă, Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti sau Aeroportul Internaţional Liber Mărculeşti;

e) pentru livrările efectuate fără obligativitatea completării declaraţiei vamale, conform art.7 alin.(3) din Legea nr.440/2001 cu privire la zonele economice libere şi art.4 alin.(2) din Legea nr.178/2008 cu privire la Aeroportul Internaţional Liber „Mărculeşti”– actele menţionate la lit.b) şi c) şi facturile fiscale;

12) pentru livrările efectuate în cadrul contractelor de leasing:

a) documentele (facturile fiscale) care atestă livrările;

b) facturile/facturile fiscale care atestă predarea bunului către locatar;

c) facturile fiscale care atestă primirea ratelor de leasing;

13) pentru livrările de mărfuri şi servicii destinate realizării proiectelor Fondului de Investiţii Sociale din Moldova (în continuare – FISM):

a) contractele încheiate între FISM şi agenţii economici care execută lucrări din resursele FISM;

b) contractele încheiate între unităţile administrativ-teritoriale, agenţiile de implementare şi agenţii economici privind executarea lucrărilor finanţate din resursele FISM;

c) contractele încheiate între agenţii economici antreprenori care solicită restituirea TVA şi agenţii economici care au încheiate contracte cu FISM sau cu unităţile administrativ-teritoriale, agenţiile de implementare – în cazul solicitării restituirii TVA de către agenţii economici antreprenori pentru livrările de mărfuri şi servicii destinate realizării proiectelor FISM;

d) facturile fiscale eliberate pentru volumul de lucrări executate şi documentele în baza cărora ele sînt eliberate (actele de îndeplinire a lucrărilor etc.);

14) pentru livrările de mărfuri în magazinele duty-free:

a) contractele de livrare a mărfurilor în magazinul duty-free;

b) facturile fiscale pentru livrările scutite de TVA cu drept de deducere, în care este indicat drept punct de destinaţie magazinul duty-free, avînd aplicată ştampila Serviciului Vamal;

c) confirmarea Serviciului Vamal privind introducerea mărfurilor în magazinul duty-free;

15) pentru efectuarea investiţiilor (cheltuielilor) capitale:

a) la procurarea pe teritoriul Republicii Moldova a valorilor materiale, serviciilor, utilizate pentru efectuarea investiţiilor – facturile fiscale şi documentele de plată ce confirmă achitarea valorii procurărilor în cauză, inclusiv TVA;

b) la procurarea valorilor materiale de la nerezidenţi sau de la persoanele juridice şi fizice rezidente care se află pe teritoriul Republicii Moldova, dar care nu au relaţii fiscale cu sistemul ei bugetar, utilizate pentru efectuarea investiţiilor – documentele de plată ce confirmă achitarea TVA la Serviciul Vamal;

c) la beneficierea de servicii de la nerezidenţi sau de la persoanele juridice şi fizice rezidente care se află pe teritoriul Republicii Moldova, dar care nu au relaţii fiscale cu sistemul ei bugetar, utilizate pentru efectuarea investiţiilor – documentele ce atestă achitarea la Serviciul Fiscal de Stat a TVA aferentă procurării lor, precum şi documentele de plată ce atestă beneficierea de aceste servicii;

 

[Lit.d) abrogată prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

151) pentru investiţiile (cheltuielile) capitale efectuate în cadrul realizării proiectelor de parteneriat public-privat de interes naţional:

a) contractele încheiate în cadrul proiectelor de parteneriat public-privat de interes naţional;

b) la procurarea pe teritoriul Republicii Moldova a valorilor materiale, serviciilor utilizate pentru efectuarea investiţiilor – facturile fiscale şi documentele de plată ce confirmă achitarea prin cont bancar a valorii procurărilor în cauză, inclusiv TVA, iar în cazul investiţiilor (cheltuielilor) capitale în clădiri – suplimentar la documentele specificate la lit.a), c) şi d), subiectul trebuie să dispună de documentele ce atestă executarea lucrărilor – proces-verbal de executare/recepţionare a lucrărilor (acte de primire-predare);

c) la procurarea valorilor materiale de la nerezidenţi sau de la persoanele juridice şi fizice rezidente care se află pe teritoriul Republicii Moldova, dar care nu au relaţii fiscale cu sistemul ei bugetar, utilizate pentru efectuarea investiţiilor – documentele de plată ce confirmă achitarea TVA prin cont bancar la Serviciul Vamal;

d) la beneficierea de servicii de la persoanele juridice şi fizice rezidente care se află pe teritoriul Republicii Moldova, dar care nu au relaţii fiscale cu sistemul ei bugetar, utilizate pentru efectuarea investiţiilor – documentele ce atestă achitarea prin cont bancar a TVA aferentă procurării lor la bugetul public naţional, precum şi documentele ce atestă beneficierea de aceste servicii.

16) la prestarea pe teritoriul ţării a serviciilor de prelucrare solicitantului plasării mărfurilor sub regim vamal de perfecţionare activă de către agenţii economici din industria uşoară:

a) contractele de prestare a serviciilor, încheiate cu solicitantul plasării mărfurilor sub regim vamal de perfecţionare activă;

b) factura fiscală pentru serviciile prestate;

c) facturile/facturile fiscale care confirmă primirea materiei prime şi returnarea produselor prelucrate;

d) actul de executare a lucrărilor, cu indicarea menţiunilor contractului în baza căruia acestea au fost executate;

e) documentele agenţilor economici ce confirmă achitarea serviciilor prestate;

17) pentru mărfurile (cu excepţia produselor petroliere) şi serviciile destinate realizării Programului „Compact” livrate pe teritoriul Republicii Moldova:

a) contractul în baza căruia au fost efectuate livrări scutite de TVA cu drept de deducere;

b) în cazul prestării serviciilor şi lucrărilor, procesul-verbal de executare a lucrărilor (actul de executare a lucrărilor);

c) facturile fiscale pentru livrările scutite de TVA cu drept de deducere, contrasemnate de către reprezentantul autorizat al Fondului Provocările Mileniului Moldova (FPM Moldova) sau al beneficiarului;

d) copia scrisorii emise de către FPM Moldova pe blanchetă oficială cu antet, cu indicarea beneficiarului şi a proiectului şi cu confirmarea că livrările către acest beneficiar ale mărfurilor (cu excepţia produselor petroliere), serviciilor şi lucrărilor destinate realizării Programului „Compact” se scutesc de TVA cu drept de deducere;

18) pentru mărfurile, utilajele, echipamentele, mobilierul, lucrările şi serviciile destinate reparaţiei clădirii Parlamentului:

a) contractul în baza căruia au fost efectuate livrări scutite de TVA cu drept de deducere;

b) în cazul prestării serviciilor şi lucrărilor, procesul-verbal de executare a lucrărilor (actul de executare a lucrărilor);

c) facturile fiscale pentru livrările scutite de TVA cu drept de deducere;

d) confirmarea eliberată subiecţilor de către Ministerul Economiei şi Infrastructurii sau Secretariatul Parlamentului, în care este specificat furnizorul mărfurilor, serviciilor şi/sau lucrărilor, cumpărătorul acestora, cantitatea şi destinaţia acestora;

19) pentru livrarea produselor din biomasă lemnoasă, erbacee şi din fructe destinată producerii energiei termice şi apei calde:

a) contractul în baza căruia au fost efectuate livrări scutite de TVA cu drept de deducere;

b) scrisoarea beneficiarului pe formular oficial privind confirmarea faptului utilizării volumului (cantităţii) procurat(e) conform destinaţiei;

c) facturile fiscale pentru livrările scutite de TVA cu drept de deducere;

20) pentru livrările de mărfuri şi servicii destinate proiectului „Reabilitarea străzilor centrale şi modernizarea iluminatului public al centrului municipiului Chişinău”:

a) contractul în baza căruia au fost efectuate livrări scutite de TVA cu drept de deducere;

b) în cazul prestării serviciilor şi lucrărilor, actul de executare a lucrărilor;

c) factura fiscală, contrasemnată de către un reprezentant autorizat al Primăriei municipiului Chişinău sau al beneficiarului;

d) copia scrisorii Primăriei municipiului Chişinău pe formular oficial, cu indicarea denumirii beneficiarului şi a proiectului, cu confirmarea că acesta beneficiază de aplicarea scutirii de TVA cu drept de deducere la mărfurile, serviciile şi lucrările procurate în Republica Moldova, destinate realizării proiectului „Reabilitarea străzilor centrale şi modernizarea iluminatului public al centrului municipiului Chişinău”;

21) pentru livrările de mărfuri şi servicii destinate Programului de investiţii prioritare prevăzut de Studiul de fezabilitate la Programul de alimentare cu apă şi tratare a apelor uzate în municipiul Chişinău:

a) contractul în baza căruia au fost efectuate livrări scutite de TVA cu drept de deducere;

b) în cazul prestării serviciilor şi lucrărilor, actul de executare a lucrărilor;

c) factura fiscală, contrasemnată de către un reprezentant autorizat al S.A. „Apă-Canal Chişinău” sau al beneficiarului;

d) copia scrisorii S.A. „Apă-Canal Chişinău” pe formular oficial, cu indicarea denumirii beneficiarului şi a proiectului, cu confirmarea că acesta beneficiază de aplicarea scutirii de TVA cu drept de deducere la mărfurile, serviciile şi lucrările procurate în Republica Moldova, destinate realizării Programului de investiţii prioritare prevăzut de Studiul de fezabilitate la Programul de alimentare cu apă şi tratare a apelor uzate în municipiul Chişinău.

22) pentru importul şi/sau achiziţionarea mărfurilor, a articolelor de completare, utilizate ca materie primă sau materiale la producerea pe teritoriul Republicii Moldova a mărfurilor care cad sub incidenţa art.103 alin.(1) pct.271) din Codul fiscal:

a) la procurarea pe teritoriul Republicii Moldova a mărfurilor, a articolelor de completare, utilizate ca materie primă sau materiale la producere – facturile fiscale şi documentele de plată ce confirmă achitarea prin cont bancar a valorii procurărilor în cauză, inclusiv TVA;

b) la importul sau achiziţionarea de la persoanele juridice şi fizice rezidente care se află pe teritoriul Republicii Moldova, dar care nu au relaţii fiscale cu sistemul ei bugetar, a mărfurilor, a articolelor de completare utilizate ca materie primă sau materiale la producere – documentele de plată ce confirmă achitarea TVA prin cont bancar la Serviciul Vamal, factura comercială (invoice).

23) pentru restituirea TVA conform art.1016 din Codul fiscal nr.1163/1997, după caz, documentul de plată ce confirmă achitarea TVA la buget:

a) pentru mărfurile, serviciile procurate de la persoanele juridice şi fizice care se află pe teritoriul Republicii Moldova şi care nu au relaţii fiscale cu sistemul ei bugetar;

b) pentru proprietatea procurată de la întreprinderile declarate în proces de insolvabilitate în conformitate cu prevederile Legii insolvabilităţii nr.149/2012;

c) pentru proprietatea gajată, ipotecată, sechestrată procurată.

[Pct.32 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.32 modificat prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]

[Pct.32 modificat prin Hot.Guv. nr.35 din 25.01.2023, în vigoare 01.02.2023]

[Pct.32 completat prin Hot.Guv. nr.244 din 13.04.2022, în vigoare 15.04.2022]

[Pct.32 completat prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]

[Pct.32 modificat prin Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

[Pct.32 modificat prin Hot.Guv. nr.1377 din 21.12.2016, în vigoare 22.12.2016]

[Pct.32 modificat prin Hot.Guv. nr.401 din 16.06.2015, în vigoare 19.06.2015]

[Pct.32 modificat prin Hot.Guv. nr.924 din 12.11.2014, în vigoare 14.11.2014]

[Pct.32 modificat prin Hot.Guv. nr.304 din 29.04.2014, în vigoare 06.05.2014]

[Pct.32 completat prin Hot.Guv. nr.253 din 04.04.2014, în vigoare 11.04.2014]

 

V. CERINŢELE PRIVIND CONFIRMAREA DOCUMENTARĂ LA SOLICITAREA

RESTITUIRII TVA CONFORM ARTICOLULUI 1013 DIN CODUL FISCAL

[Denumirea modificată prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]

 

[Pct.33 abrogat prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]

 

[Pct.34 abrogat prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Lit.c) pct.34 abrogată prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]

[Pct.34 modificat prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]

[Pct.34 modificat prin Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

 

341. Agenţii economici care, după 1 ianuarie 2018, efectuează investiţii (cheltuieli) capitale în autovehicule pentru transportul a minimum 22 de persoane, cu excepţia şoferului, şi nu sînt înregistraţi în calitate de plătitori ai TVA, urmează să prezinte funcţionarilor fiscali următoarele documente:

a) la procurarea autovehiculelor de la nerezidenţi sau de la persoanele juridice şi fizice rezidente care se află pe teritoriul Republicii Moldova, dar care nu au relaţii fiscale cu sistemul ei bugetar, utilizate pentru efectuarea investiţiilor – documentele de plată ce confirmă achitarea TVA la Serviciul Vamal prin intermediul contului bancar;

b) la procurarea autovehiculelor pe teritoriul Republicii Moldova, utilizate pentru efectuarea investiţiilor – facturile fiscale şi copiile documentelor de plată ce confirmă achitarea, prin intermediul contului bancar, a sumei TVA către furnizorul lor.

[Pct.341 introdus prin Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

 

VI. DETERMINAREA SUMEI TVA SPRE RESTITUIRE PENTRU LIVRĂRILE

DE MĂRFURI ŞI SERVICII, SCUTITE DE TVA CU DREPT DE DEDUCERE

[Denumirea capitolului VI modificată prin Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

 

[Pct.35 abrogat prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.35 modificat prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]

[Pct.35 modificat prin Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

[Pct.35 completat prin Hot.Guv. nr.401 din 16.06.2015, în vigoare 19.06.2015]

 

351. Pentru livrările de mărfuri şi servicii scutite de TVA cu drept de deducere efectuate după 1 ianuarie 2018, suma TVA spre restituire se determină în modul următor:

1) suma TVA dedusă în fiecare perioadă fiscală se formează din sumele TVA indicate în facturile fiscale primite, precum şi sumele TVA achitate la importul mărfurilor (serviciilor);

2) se determină suma TVA dedusă care este achitată la momentul iniţierii controlului (atît pentru perioada fiscală curentă, cît şi pentru cea dedusă din perioadă fiscală precedentă). În suma TVA achitată se includ şi sumele transferate în contul stingerii datoriilor contribuabililor faţă de bugetul public naţional şi în contul stingerii plăţilor administrate de organele vamale din sumele TVA anterior restituite;

3) se determină suma TVA aferentă valorii mărfurilor (serviciilor) livrate cu scutire de TVA cu drept de deducere prin înmulţirea cotei standard a TVA în mărime de 20% cu valoarea acestei livrări. Pentru livrările scutite de TVA cu drept de deducere a mărfurilor nominalizate la art.96 lit.b) din Codul fiscal efectuate începînd cu 22 octombrie 2010, se determină suma TVA aferentă acestor livrări prin înmulţirea valorii lor la cota stabilită la art.96 lit.b) din Codul fiscal.

La determinarea valorii impozabile la serviciile de expediţie şi la serviciile de comercializare a biletelor la rutele internaţionale, cota standard a TVA în mărime de 20% se va înmulţi doar cu valoarea comisionului pentru serviciile de expediţie prestate şi serviciile de comercializare a biletelor;

4) se acceptă spre restituire pentru fiecare perioadă fiscală, separat, numai suma TVA determinată ca diferenţa dintre suma TVA dedusă, inclusiv din perioada fiscală precedentă, şi suma TVA calculată pentru livrările efectuate, în limitele sumei specificate la subpunctul 2) al prezentului punct, dar nu mai mare decît suma absolută, determinată în subpunctul 3), adică TVA aferentă valorii mărfurilor (serviciilor) livrate cu scutire de TVA cu drept de deducere (anexa nr.21 la prezentul Regulament).

La exportul mărfurilor supuse accizelor, fabricate din materia primă supusă accizelor, limita valorii maxime a TVA apreciate spre restituire se majorează cu suma ce se determină prin înmulţirea cotei standard a TVA la valoarea accizelor achitate furnizorilor la procurarea materiei prime utilizate la producerea mărfurilor exportate.

[Pct.351 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.351 modificat prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]

[Pct.351 introdus prin Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

 

36. Livrarea energiei electrice, termice, a apei calde, a serviciilor de alimentare cu apă şi canalizare pentru bunurile cu destinaţie locativă, inclusiv pentru casele de vacanţă, cu scutirea de TVA cu drept de deducere, se efectuează de către:

1) întreprinderile producătoare de energie electrică, termică sau apă caldă către reţelele de distribuţie;

2) reţelele de distribuţie;

3) prestatorii serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare;

4) titularii de licenţă privind furnizarea energiei electrice.

[Pct.36 în redacţia Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]

[Pct.36 modificat prin Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

 

37. Pentru fiecare livrare de energie electrică, termică sau apa caldă (după caz), reţelele de distribuţie, o dată în lună, remit întreprinderilor producătoare informaţia de formă liberă (notă) privind cantitatea de energie electrică, termică sau apă caldă (după caz) ce urmează a fi impozitată cu TVA la cota standard şi cu scutire de TVA cu drept de deducere.

[Pct.37 modificat prin Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

 

38. Pierderile tehnologice, în limitele stabilite, se repartizează de către reţelele de distribuţie proporţional livrărilor impozabile cu TVA la cota standard şi celor scutite de TVA cu drept de deducere.

[Pct.38 modificat prin Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

 

381. Stingerea sumelor TVA aferente livrărilor de mărfuri şi servicii în scopul determinării depăşirii sumei TVA pasibile restituirii, cu excepţia cazurilor de restituire a TVA conform art.1016 din Codul fiscal, se efectuează conform următoarei consecutivităţi:

1) sumele TVA deductibile neachitate;

2) sumele TVA deductibile achitate.

[Pct.381 introdus prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]

 

VII. DETERMINAREA SUMELOR TVA SPRE RESTITUIRE PENTRU LIVRĂRILE

EFECTUATE DE CĂTRE PRODUCĂTORII DE PÎINE ŞI PRODUSE DE

PANIFICAŢIE, PRECUM ŞI DE CĂTRE EXPLOATAŢIILE DE PRODUCŢIE

A LAPTELUI ŞI ÎNTREPRINDERILE CE PRELUCREAZĂ LAPTE

ŞI PRODUC PRODUSE LACTATE

[Denumirea capitolului VII completată prin Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

 

[Pct.39 abrogat prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.39 completat prin Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

 

391. Pentru livrările efectuate după 1 ianuarie 2018 de către producătorii de pîine şi produse de panificaţie, exploataţiile de producţie a laptelui şi de către întreprinderile ce prelucrează lapte şi produc produse lactate, determinarea sumei TVA spre restituire se face în modul următor:

1) se determină limita sumei TVA spre restituire prin înmulţirea diferenţei dintre cota standard a TVA în mărime de 20% şi cota redusă a TVA cu valoarea livrării ce se impune cu TVA la cota redusă;

2) se acceptă spre restituire numai suma TVA determinată ca diferenţă între suma TVA dedusă, inclusiv din perioada precedentă, şi suma TVA calculată pentru livrările efectuate, dar nu mai mare decît suma specificată la subpunctul 1) al prezentului punct.

[Pct.391 introdus prin Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

 

[Pct.40 abrogat prin Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

 

VIII. DETERMINAREA SUMEI TVA SPRE RESTITUIRE ÎN CAZUL EFECTUĂRII

LIVRĂRILOR ÎN CADRUL CONTRACTELOR DE LEASING

41. În cazul efectuării livrărilor în cadrul contractelor de leasing, determinarea sumei TVA spre restituire se face în modul următor:

1) se determină suma TVA prin înmulţirea cotei-standard a TVA în mărime de 20% cu suma valorii fără TVA şi fără comision a ratelor de leasing, încasate sau care urmează a fi încasate în perioada fiscală pentru care se solicită restituirea;

2) se acceptă spre restituire, pentru fiecare perioadă fiscală separat, numai suma TVA determinată ca diferenţa dintre suma TVA dedusă, inclusiv din perioada fiscală precedentă, şi suma TVA calculată pentru livrările efectuate, în limitele sumei absolute determinate la subpunctul 1) al prezentului punct.

 

IX. DETERMINAREA SUMEI TVA SPRE RESTITUIRE ÎN CAZUL

INVESTIŢIILOR (CHELTUIELILOR) CAPITALE

[Pct.42 abrogat prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.42 modificat prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]

[Pct.42 modificat prin Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

[Pct.42 completat prin Hot.Guv. nr.790 din 07.10.2013, în vigoare 11.10.2013]

 

421. În cazul investiţiilor (cheltuielilor) capitale efectuate după 1 ianuarie 2018, determinarea sumei TVA spre restituire se efectuează în modul următor:

1) se determină suma TVA achitată la momentul iniţierii controlului pentru mărfurile şi serviciile utilizate la efectuarea investiţiilor;

2) se determină depăşirea sumei TVA achitate sau care urmează a fi achitată furnizorilor pentru valorile materiale, serviciile procurate faţă de suma TVA achitată sau care urmează a fi achitată de cumpărători pentru valorile materiale şi serviciile livrate;

3) suma TVA determinată în conformitate cu subpunctul 1) al prezentului punct se compară cu suma TVA determinată în conformitate cu subpunctul 2) al prezentului punct şi se acceptă valoarea cea mai mică, care constituie suma restituirii.

[Pct.421 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.421 modificat prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]

[Pct.421 introdus prin Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

 

422. În cazul investiţiilor (cheltuielilor) capitale efectuate de către subiectul înregistrat în calitate de plătitor al TVA în cadrul parteneriatului public-privat de interes naţional, conform prevederilor art.1014 din Codul fiscal, determinarea sumei TVA spre restituire se efectuează în modul următor:

1) se determină suma TVA achitată la momentul iniţierii controlului prin intermediul contului bancar, aferentă mărfurilor şi serviciilor utilizate la efectuarea investiţiilor (cheltuielilor) capitale;

2) se determină depăşirea sumei TVA achitate sau care urmează a fi achitată furnizorilor pentru valorile materiale, serviciile procurate faţă de suma TVA achitată sau care urmează a fi achitată de cumpărători pentru valorile materiale şi serviciile livrate;

3) suma TVA determinată în conformitate cu subpunctul 1) al prezentului punct se compară cu suma TVA determinată în conformitate cu subpunctul 2) al prezentului punct şi se acceptă valoarea cea mai mică, care constituie suma restituirii.

[Pct.422 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.422 modificat prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]

[Pct.422 introdus prin Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

 

423. În cazul investiţiilor (cheltuielilor) capitale efectuate de către subiectul care nu este înregistrat în calitate de plătitor al TVA în cadrul parteneriatului public-privat de interes naţional, conform prevederilor art.1014 din Codul fiscal, determinarea sumei TVA spre restituire se efectuează în modul următor:

1) se determină suma TVA aferentă mărfurilor şi serviciilor utilizate la efectuarea investiţiilor (cheltuielilor) capitale;

2) se determină suma TVA achitată prin intermediul contului bancar furnizorului pe teritoriul ţării sau Serviciului Vamal – în cazul procurării de la persoanele juridice şi fizice nerezidente şi/sau rezidente care se află pe teritoriul Republicii Moldova, dar care nu au relaţii fiscale cu sistemul ei bugetar;

3) suma TVA determinată în conformitate cu subpunctul 1) al prezentului punct se compară cu suma TVA determinată în conformitate cu subpunctul 2) al prezentului punct şi se acceptă valoarea cea mai mică, care constituie suma restituirii.

[Pct.423 introdus prin Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

 

[Pct.43 abrogat prin Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

 

44. Pentru investiţiile (cheltuielile) capitale efectuate de către investitor din contul mijloacelor obţinute de la bugetul public naţional nu se admite spre restituire suma TVA aferentă lor.

 

X. DETERMINAREA SUMEI TVA SPRE RESTITUIRE ÎN CAZUL LIVRĂRILOR PRODUCŢIEI

DE FABRICAŢIE PROPRIE DIN FITOTEHNIE ŞI HORTICULTURĂ ÎN FORMĂ NATURALĂ

ŞI PRODUCŢIE DE FABRICAŢIE PROPRIE DIN ZOOTEHNIE ÎN FORMĂ NATURALĂ,

MASĂ VIE ŞI SACRIFICATĂ, EFECTUATE DE CĂTRE AGENŢII

ECONOMICI PRODUCĂTORI AGRICOLI

[Secţiunea X abrogată prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]

[Pct.45 modificat prin Hot.Guv. nr.183 din 13.03.2013, în vigoare 15.03.2013]

[Pct.46 modificat prin Hot.Guv. nr.183 din 13.03.2013, în vigoare 15.03.2013]

 

X1. DETERMINAREA SUMEI TVA SPRE RESTITUIRE CONFORM ART.4

ALIN. (138) DIN LEGEA NR.1417/1997 PENTRU PUNEREA ÎN

APLICARE A TITLULUI III AL CODULUI FISCAL

[Secţiunea X1 introdusă prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]

 

451. Suma TVA posibilă restituirii se determină în limita sumei TVA achitate la importul şi/sau achiziţionarea mărfurilor, a articolelor de completare care au fost utilizate la producerea pe teritoriul Republicii Moldova a mărfurilor care cad sub incidenţa art.103 alin.(1) pct.271) din Codul fiscal.

[Pct.451 introdus prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]

 

461. Se acceptă spre restituire suma TVA aferentă valorii materiei prime sau materialelor procurate, cu condiţia reflectării acestora la costul mărfii fabricate de la art.103 alin.(1) pct.271) din Codul fiscal.

[Pct.461 introdus prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]

 

XI. DETERMINAREA SUMEI TVA SPRE RESTITUIRE ÎN CAZUL INVESTIŢIILOR

(CHELTUIELILOR) CAPITALE EFECTUATE ÎN AUTOVEHICULE PENTRU

TRANSPORTUL A MINIMUM 22 DE PERSOANE,

CU EXCEPŢIA ŞOFERULUI

[Pct.47 abrogat prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.47 modificat prin Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

 

471. În cazul investiţiilor (cheltuielilor) capitale efectuate după 1 ianuarie 2018 în autovehicule pentru transportul a minimum 22 de persoane, cu excepţia şoferului, determinarea sumei TVA spre restituire se efectuează în modul următor:

1) se determină suma TVA aferentă autovehiculelor pentru transportul a minimum 22 de persoane, cu excepţia şoferului, care reprezintă obiectul investiţiilor (cheltuielilor) capitale;

2) se determină suma TVA achitată prin intermediul contului bancar furnizorului în cazul procurării autovehiculelor pe teritoriul republicii sau Serviciului Vamal – în cazul procurării autovehiculelor de la nerezidenţi sau de la persoanele juridice şi fizice rezidente care se află pe teritoriul Republicii Moldova, dar care nu au relaţii fiscale cu sistemul ei bugetar;

3) suma TVA determinată în conformitate cu subpunctul 1) al prezentului punct se compară cu suma TVA determinată în conformitate cu subpunctul 2) al prezentului punct şi se acceptă valoarea cea mai mică, care constituie suma restituirii.

[Pct.471 introdus prin Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

 

[Pct.472 abrogat prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.472 introdus prin Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

 

XI1. DETERMINAREA SUMEI TVA SPRE RESTITUIRE

CONFORM ART.1016 DIN CODUL FISCAL

[Capitolul XI1 (pct.473) introdus prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]

 

473. Suma TVA pasibilă restituirii conform art.1016 din Codul fiscal se determină pentru fiecare perioadă fiscală şi reprezintă valoarea cea mai mică dintre următoarele sume:

1) 20% din totalul sumelor TVA achitate sau care urmează a fi achitate de cumpărători pentru valorile materiale, serviciile livrate acestora documentate prin:

a) SIA „e-Factura”; şi

b) bonurile de casă emise de echipamentele de casă şi control conectate la Sistemul informaţional automatizat „Monitorizarea electronică a vânzărilor”, pentru care nu au fost emise facturi fiscale prin SIA „e-Factura”;

2) suma depăşirii determinată pentru perioada fiscală ca diferenţa dintre sumele specificate la lit.a) şi b), fără a fi luată în considerare suma TVA spre deducere în perioada ulterioară, înregistrată pentru luna decembrie 2022:

a) suma TVA aferentă procurărilor de mărfuri şi servicii, precum şi importului de mărfuri aferent perioadei fiscale:

- achitată furnizorilor pentru mărfurile, serviciile procurate;

- achitată pentru mărfurile importate;

- achitată la buget pentru valorile materiale procurate de la persoanele juridice şi fizice care se află pe teritoriul Republicii Moldova şi care nu au relaţii fiscale cu sistemul ei bugetar;

- achitată la buget pentru proprietatea procurată de la întreprinderile declarate în proces de insolvabilitate, în conformitate cu prevederile Legii insolvabilităţii nr.149/2012;

- achitată la buget pentru proprietatea gajată, ipotecată, sechestrată procurată.

În scopul determinării sumei TVA specificate la prezenta literă, se iau în considerare sumele TVA achitate la momentul depunerii cererii privind restituirea TVA;

b) suma TVA aferentă perioadei fiscale achitată sau care urmează a fi achitată de cumpărători pentru valorile materiale, serviciile livrate;

3) în scopul determinării depăşirii sumei TVA conform subpunctului 2), stingerea sumelor TVA aferente livrărilor de mărfuri şi servicii se efectuează în următoarea consecutivitate:

- sumele TVA spre deducere, inclusiv sumele TVA spre deducere în perioada ulterioară, începând cu luna ianuarie 2023, neachitate;

- sumele TVA spre deducere, inclusiv sumele TVA spre deducere în perioada ulterioară, începând cu luna ianuarie 2023, achitate;

- sumele TVA spre deducere în perioada ulterioară, începând cu luna decembrie 2022.

 

XII. RESPONSABILITATEA SERVICIULUI FISCAL DE STAT PENTRU

ÎNCĂLCAREA TERMENELOR DE RESTITUIRE A TVA

48. Responsabilitatea pentru încălcarea termenelor de restituire a TVA, stabilite de Codul fiscal şi prezentul Regulament pentru procedurile administrate de Serviciul fiscal de stat, se pune pe seama şefilor, şefilor adjuncţi ai subdiviziunile Serviciului Fiscal de Stat şi pe seama inspectorilor fiscali implicaţi în procedura de restituire a TVA.

49. Pentru încălcarea termenului de restituire a TVA, faţă de persoanele cu funcţii de răspundere din organul cu atribuţii de administrare fiscală se aplică sancţiunea stabilită de art.311 din Codul contravenţional nr.218-XVI din 24 octombrie 2008, în mărime de pînă la 300 unităţi convenţionale.

[Pct.49 modificat prin Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

 

50. În conformitate cu art.402 din Codul contravenţional nr.218-XVI din 24 octombrie 2008, este în drept să examineze cazurile de încălcare a termenului de restituire a TVA şi să aplice sancţiunea prevăzută de art.311 al Codului contravenţional persoana cu funcţie de răspundere.

[Pct.50 modificat prin Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

 

51. În cazul încălcării termenului de restituire a TVA stabilit de Codul fiscal, contribuabilul este în drept să pretindă la plata dobînzii în conformitate cu art.176 alin.(3) din Codul fiscal.

 

 

Anexa nr.1

la Regulamentul privind restituirea

taxei pe valoarea adăugată

 

CERERE DE RESTITUIRE A TAXEI PE VALOAREA ADĂUGATĂ

 

|M.F.|

CERERE DE RESTITUIRE

 

Codul fiscal ___________________________________________________________

 

Denumirea subiectului impozabil__________________________________________

 

Sediul___________________ str._____________________ nr.___________________

 

Solicit restituirea sumei de______________________________________________,

 

în baza (legii, articolului)_________________________________________________

 

conform datelor din declaraţia/declaraţiile TVA aferente lunii/lunilor________________________________, anul____________________________

 

După acceptarea sumelor TVA supuse restituirii, va fi prezentată cererea privind stingerea obligaţiei fiscale prin compensare şi/sau restituirea mijloacelor.

 

Data _________________________________________

Semnătura /funcţia/ ____________________________

 

[Anexa nr.1 în redacţia Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]

 

 

Anexa nr.2

la Regulamentul privind restituirea

taxei pe valoarea adăugată

 

Modalitatea determinării sumei TVA spre restituire pentru subiecţii impozabili,

înregistraţi ca plătitori de TVA, care urmează să beneficieze de restituirea

efectivă a sumelor TVA în situaţiile prevăzute de alin.(5) art.101

din Codul fiscal, avînd ca bază livrările impozabile efectuate

în conformitate cu lit.a) art.104 din Codul fiscal,

pînă la 1 ianuarie 2018

 

[Anexa nr.2 abrogată prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]

[Anexa nr.2 completată prin Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

 

 

Anexa nr.21

la Regulamentul privind restituirea

taxei pe valoarea adăugată

 

Modalitatea determinării sumei TVA spre restituire pentru subiecţii impozabili, înregistraţi

ca plătitori de TVA, care urmează să beneficieze de restituirea efectivă a sumelor TVA în

situaţiile prevăzute de art.101 alin.(5) din Codul fiscal, avînd ca bază livrările

impozabile efectuate în conformitate cu art.104 lit.a)

din Codul fiscal, după 1 ianuarie 2018

 

 

Perioada fiscală „A”

 

IndiciiValoarea fără TVASuma TVA
Livrări de mărfuri şi servicii pe teritoriul Republicii Moldova100002000
Livrări pentru export TVA aferentă valorilor mărfurilor livrate şi serviciilor prestate prin aplicarea cotei standard (6000*20%)60001200
Procurări de mărfuri, servicii, inclusiv TVA:50001000

achitate la momentul iniţierii controlului

800

neachitate

200
Suma TVA spre deducere din perioada precedentă, inclusiv:2500

achitată la momentul iniţierii controlului

500

neachitată

2000
Depăşirea TVA aferentă procurărilor asupra TVA aferentă livrărilor 1000+2500-20001500
Suma TVA spre deducere achitată la momentul iniţierii controlului (800+500)1300
TVA spre restituire (1200<1300<1500)1200
TVA destinată deducerii în perioada ulterioară (1500-1200), formată din TVA aferentă procurărilor:300

achitate

100

neachitate

200

 

Stingerea sumelor TVA aferente livrărilor de mărfuri şi prestării de servicii se face în următoarea consecutivitate:

cu sumele neachitate;

cu cele achitate.

[Anexa nr.21 modificată prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Anexa nr.21 modificată prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]

[Anexa nr.21 modificată prin Hot.Guv. nr.44 din 30.01.2019, în vigoare 01.03.2019]

[Anexa nr.21 introdusă prin Hot.Guv. nr.505 din 30.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

 

 

Anexa nr.3

la Regulamentul privind restituirea

taxei pe valoarea adăugată

 

Către Serviciul Fiscal de Stat

pe raionul (municipiu) ____________

________________________________

 

 

De la ____________________________

Cod fiscal ________________________

Sediul ___________________________

________________________________

 

CERERE

privind eliberarea confirmării despre sumele TVA solicitate spre restituire de

cumpărători, conform prevederilor articolului 1013 din Codul fiscal

[Anexa nr.3 abrogată prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

 

Anexa nr.4

la Regulamentul privind restituirea

taxei pe valoarea adăugată

 

La nr.______ din ____________20___

 

 

CONFIRMARE

privind sumele TVA solicitate spre restituire de cumpărători,

conform prevederilor articolului 1013 din Codul fiscal

[Anexa nr.4 abrogată prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 01.01.2024]