joi, 21 decembrie 2023
1029/21.12.2023 Hotărâre cu privire la modificarea unor hotărâri ale Guvernului (implementarea politicii bugetar-fiscale)

H O T Ă R Â R E

cu privire la modificarea unor hotărâri ale Guvernului

(implementarea politicii bugetar-fiscale)

 

nr. 1029  din  21.12.2023

 

Monitorul Oficial nr.502-504/1239 din 28.12.2023

 

* * *

Guvernul HOTĂRĂŞTE:

1. Anexele nr.1 şi nr.2 la Hotărârea Guvernului nr.998/2003 privind activitatea serviciului de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriei (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.191-195, art.1059), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1) în anexa nr.1:

a) punctul 4 se completează cu litera g) cu următorul cuprins:

„g) taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii, în cazul persoanelor fizice care practică activitate independentă, altele decât cele prevăzute la art.295 lit.g) şi g1) din Codul fiscal nr.1163/1997”;

b) punctul 6 va avea următorul cuprins:

6. Serviciul Fiscal de Stat ghidează activitatea serviciilor de colectare a impozitelor şi taxelor locale şi verifică exercitarea funcţiei de administrare fiscală.”;

2) în anexa nr.2:

a) la punctul 9, după cuvintele „obligaţiilor fiscale aferente” se introduce textul „taxei pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii în cazul persoanelor fizice care practică activitate independentă, altele decât cele prevăzute la art.295 lit.g) şi g1) din Codul fiscal nr.1163/1997,”;

b) la punctul 91, textul „, taxa pentru parcaj” se exclude;

c) se completează cu punctul 92 cu următorul cuprins:

92. Avizele de plată la taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii în cazul persoanelor fizice care practică activitate independentă se expediază de către SCITL cel târziu până la data de 1 februarie a anului următor anului fiscal de gestiune.”

 

2. Hotărârea Guvernului nr.93/2013 pentru aprobarea Regulamentului privind restituirea taxei pe valoarea adăugată (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2013, nr.27-30, art.140), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1) în clauza de adoptare şi în textul Regulamentului, textele „şi art.1014” şi textul „şi 1014” se substituie cu textul „, art.1014 şi 1016”;

2) în Regulament:

a) la punctul 13, alineatul al doilea se abrogă;

b) la punctul 25, textul „Copiile documentelor ce confirmă dreptul la restituire, iar în cazurile specificate la punctului 32 subpunctul 9) – registrele de vânzări, cusute într-un dosar special, numerotate şi autentificate de contribuabil, se prezintă ca anexă la actul de control. După executare, documentele de restituire a sumelor TVA, cu copia deciziei de restituire, se arhivează la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat care a efectuat controlul” se substituie cu textul „Copiile documentelor ce confirmă dreptul la restituire, la care Serviciul Fiscal de Stat nu are acces prin intermediul resurselor informaţionale ale altor instituţii, conform acordurilor interinstituţionale, sau nu consumă datele prin platforma de interoperabilitate, iar în cazurile specificate la punctului 32 subpunctul 9) – registrele de vânzări, cusute într-un dosar special, numerotate şi autentificate de contribuabil, se prezintă ca anexă la actul de control. După executare, documentele de restituire a sumelor TVA, cu decizia de restituire, se arhivează la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat care a efectuat controlul.”;

c) la punctul 32:

la subpunctul 1), litera f) va avea următorul cuprins:

„f) la livrarea mărfurilor la export prin intermediul poştei, suplimentar se prezintă documentul indicat în borderoul documentelor anexate la declaraţia vamală de export, completat de către operatorul poştal pe faptul expedierii poştale”;

la subpunctul 2) litera a), textul „legislaţiei)” se substituie cu textul „legislaţiei”;

la subpunctul 4) litera a), cuvintele „documentele de plată” se substituie cu textul „documentele de plată/extrasele de cont (în lipsa documentelor de plată)”;

la subpunctul 15), litera d) se abrogă;

subpunctul 23) va avea următorul cuprins:

„23) pentru restituirea TVA conform art.1016 din Codul fiscal nr.1163/1997, după caz, documentul de plată ce confirmă achitarea TVA la buget:

a) pentru mărfurile, serviciile procurate de la persoanele juridice şi fizice care se află pe teritoriul Republicii Moldova şi care nu au relaţii fiscale cu sistemul ei bugetar;

b) pentru proprietatea procurată de la întreprinderile declarate în proces de insolvabilitate în conformitate cu prevederile Legii insolvabilităţii nr.149/2012;

c) pentru proprietatea gajată, ipotecată, sechestrată procurată.”;

d) la punctul 35 subpunctul 2), la punctul 351 subpunctul 2), la punctul 42 subpunctul 1), la punctul 421 subpunctul 1), la punctul 422 subpunctul 1), cuvintele „depunerii cererii privind restituirea TVA” se substituie cu cuvintele „iniţierii controlului”;

3) în tot textul anexelor nr.2 şi nr.21 la Regulament, cuvintele „depunerii cererii privind restituirea TVA” se substituie cu cuvintele „iniţierii controlului”.

 

3. Hotărârea Guvernului nr.697/2014 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către patron în folosul angajatului, precum şi din plăţile achitate în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător pentru serviciile prestate şi/sau efectuarea de lucrări (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.256-260, art.745), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1) în denumirea hotărârii, în partea dispozitivă a hotărârii, în denumirea Regulamentului, textul „Regulamentul cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator în folosul angajatului, precum şi din plăţile achitate în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător pentru serviciile prestate şi/sau efectuarea de lucrări”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Regulament cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător, aferente muncii prestate”, la forma gramaticală corespunzătoare;

2) în tot textul Regulamentului şi al anexelor, cuvântul „angajaţi”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvântul „salariaţi”, la forma gramaticală corespunzătoare;

3) în Regulament:

a) punctul 1 va avea următorul cuprins:

1. Obiectivul Regulamentului cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător, aferente muncii prestate (în continuare – Regulament), constă în reglementarea modului de calculare, reţinere şi achitare la buget a impozitului pe venit reţinut din salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător, aferente muncii prestate în conformitate cu prevederile Codului fiscal nr.1163/1997.”;

b) se completează cu punctul 11 cu următorul cuprins:

11. În sensul prezentului Regulament, noţiunea de „angajator” urmează a fi aplicată şi în raport cu „beneficiarii de lucrări” şi „unităţii în învăţământ dual.”;

c) punctul 2 se completează cu subpunctul 4) cu următorul cuprins:

„4) studenţii stagiari şi/sau elevii în baza raporturilor reglementate de Codul educaţiei al Republicii Moldova 152/2014 şi/sau de Legea nr.110/2022 cu privire la învăţământul dual”;

d) punctul 3 se completează cu subpunctele 3) şi 4) cu următorul cuprins:

„3) pentru persoanele fizice care exercită activităţi necalificate cu caracter ocazional (zilieri) – remuneraţia îndreptată spre achitare în folosul acestora pentru prestarea activităţii necalificate cu caracter ocazional, precum şi facilităţile impozabile acordate;

4) pentru studenţii stagiari şi/sau elevii în cadrul învăţământului dual – remuneraţia lunară de formare profesională achitată în temeiul contractului de formare profesională în învăţământul dual, precum şi facilităţile impozabile acordate.”;

e) la punctul 4, textul „Angajatorul care plăteşte angajatului salariu (inclusiv prime şi facilităţi) este obligat să calculeze, ţinând cont de scutirile solicitate de angajat şi de deducerile la care are dreptul acesta,” se substituie cu textul „Angajatorul care plăteşte salariu/remuneraţia (inclusiv prime şi facilităţi) persoanelor prevăzute la pct.2 aferent muncii prestate este obligat să calculeze ţinând cont de scutirile solicitate şi de deducerile la care au dreptul aceştia,”;

f) la punctul 6, textul „Impozitul pe venit se reţine din veniturile angajaţilor, ale altor persoane fizice terţe care nu practică activitate de întreprinzător,” se substituie cu textul „Impozitul pe venit se reţine din veniturile persoanelor fizice prevăzute la pct.2 aferent muncii prestate,”.

g) la punctul 8:

subpunctul 1) va avea următorul cuprins:

„1) plăţile acordate de către angajator pentru recuperarea cheltuielilor personale şi plăţile în favoarea salariatului efectuate altor persoane, cu excepţia plăţilor la bugetul asigurărilor sociale de stat şi la fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală, a plăţilor menţionate la art.24 alin.(19), (194) şi (24), conform plafonului stabilit de Guvern, şi la art.24 alin.(193) şi (20), în limita plafonului prevăzut de Codul fiscal.

Ca plăţi acordate de către angajator pentru recuperarea cheltuielilor personale sunt considerate plăţile pentru tratamentul salariatului, al soţiei (soţului) acestuia (acesteia) sau al rudei sale, pentru întreţinerea copiilor salariatului într-o instituţie preşcolară sau şcolară, compensarea cheltuielilor în scopul procurării sau întreţinerii de către angajator a locuinţei, a automobilului şi a altor bunuri ale acestuia etc.”;

se completează cu subpunctele 12)-14) cu următorul cuprins:

„12) plăţile acordate salariatului de către angajator în scopul compensării costurilor pentru serviciile alternative de îngrijire a copiilor cu vârsta de până la 3 ani, reglementate de Legea nr.367/2022 cu privire la serviciile alternative de îngrijire a copiilor, în mărime ce depăşeşte valoarea nominală deductibilă de 2500 de lei lunar pentru fiecare copil al salariatului;

13) cadourile în natură, inclusiv voucherele, oferite salariaţilor de către angajator, precum şi cele oferite pentru copiii minori ai acestora cu ocazia zilelor de sărbătoare nelucrătoare conform Codului muncii al Republicii Moldova nr.154/2003 şi a zilelor de naştere ale salariaţilor, al căror cuantum cumulativ depăşeşte valoarea de 10% din salariul mediu lunar pe economie, prognozat şi aprobat de Guvern pentru anul pentru care a fost acordat fiecărui salariat;

14) plăţile aferente cheltuielilor suportate şi determinate pentru transportul şi hrana studenţilor stagiari şi/sau elevilor, peste limită, conform modului stabilit de Guvern.”;

la subpunctul 4):

cuvintele „credite persoanelor terţe” se substituie cu cuvintele „credite persoanelor fizice terţe”;

se completează cu un enunţ cu următorul cuprins: „În sensul prezentului subpunct, prin „condiţii generale” se înţeleg condiţiile acceptate de către bănci şi organizaţii de creditare nebancară privind oferirea creditelor cel puţin unei persoane fizice terţe pentru acelaşi produs financiar oferit salariaţilor.”;

h) la punctul 9, primul alineat va avea următorul cuprins:

9. Scutirile la care are dreptul contribuabilul (persoană fizică rezidentă) se acordă fie la locul de muncă de bază, fie la locul de muncă prin cumul, fie la locul prestării serviciilor, fie la locul exercitării formării profesionale prin învăţământ dual.”;

i) punctul 91 se abrogă;

j) la punctul 10:

cuvintele „Fiecare angajat” se substituie cu textul „Fiecare contribuabil (persoana fizică rezidentă)”;

se completează cu textul „, cu condiţia neutilizării scutirilor pe parcursul perioadei respective la un alt loc”;

k) la punctul 14, cuvintele „Angajatul are dreptul” se substituie cu textul „Contribuabilul (persoana fizică rezidentă) are dreptul”;

l) punctele 17 şi 18 vor avea următorul cuprins:

17. În scopul determinării mărimii şi categoriei scutirii care urmează a fi acordată persoanei fizice rezidente, aceasta, nu mai târziu de data stabilită pentru începerea lucrului/învăţământului dual în calitate de salariat/student stagiar/elev, trebuie să prezinte angajatorului/unităţii în învăţământ dual cererea privind acordarea scutirilor la impozitul pe venit reţinut din salariu/remuneraţia la care are dreptul (în continuare – cerere), conform modelului prevăzut la anexa nr.6, anexând la ea copiile documentelor ce confirmă acest fapt.

18. Scutirile la care au dreptul persoanele fizice rezidente se acordă sau se anulează începând cu luna următoare celei în care a fost depusă (retrasă) cererea. Scutirea se va calcula pe o lună calendaristică, ca 1/12 din mărimea scutirii personale stabilite la art.33 din Codul fiscal.”;

m) la punctul 19, cuvintele „În cazul decesului angajatului” se substituie cu cuvintele „În cazul decesului persoanei fizice rezidente”;

n) la punctul 20:

la primul alineat:

prima propoziţie va avea următorul cuprins: „Salariatul/studentul stagiar/elevul în învăţământul dual care nu-şi schimbă locul de muncă/locul formării profesionale prin învăţământ dual nu este obligat să prezinte anual angajatorului/unităţii în învăţământ dual cererea şi copiile (extrasele) din documentele corespunzătoare, cu excepţia cazurilor în care persoanele respective obţin dreptul la scutiri suplimentare sau pierd dreptul la anumite scutiri.”;

în a doua propoziţie, cuvântul „angajatului” se exclude, iar după cuvintele „de către angajator” se introduce textul „/unitatea în învăţământ dual”;

la al doilea alineat, cuvântul „angajatul” se substituie cu cuvintele „persoana fizică rezidentă”;

o) la punctul 21, cuvintele „ În cazurile în care angajatul” se substituie cu cuvintele „În cazurile în care persoana fizică rezidentă”, iar textul „se consideră că angajatul nu pretinde la scutiri, iar angajatorul” se substituie cu textul „se consideră că aceasta nu pretinde la scutiri, iar angajatorul/unitatea în învăţământ dual”;

p) la punctul 22:

primul alineat va avea următorul cuprins:

22. Dacă pe parcursul anului fiscal se schimbă suma scutirilor la care are dreptul persoana fizică rezidentă sau intervin anumite modificări în datele generale ale acesteia (modificarea numelui, a codului fiscal, a domiciliului etc.), persoana fizică rezidentă este obligată să prezinte angajatorului/unităţii în învăţământ dual, în termen de 10 zile de la data efectuării schimbării, o nouă cerere semnată de el, anexând copiile documentelor justificative corespunzătoare.”;

la al doilea alineat, cuvântul „angajatul” se substituie cu cuvintele „în persoana fizică rezidentă”;

q) la punctul 23, cuvintele „de angajat” se substituie cu cuvintele „de persoana fizică rezidentă”;

r) la punctul 24, cuvintele „Dacă angajatul” se substituie cu cuvintele „Dacă persoana fizică”, iar cuvintele „Angajatul poate” – cu cuvintele „Persona fizică poate”, iar cuvintele „angajatul renunţă” – cu cuvintele „persoana fizică renunţă”;

s) la punctul 25, cuvântul „Angajatul” se substituie cu cuvintele „Persoana fizică rezidentă”;

t) la punctul 26, cuvintele „de către angajat” se substituie cu cuvintele „de către persoana fizică rezidentă”;

u) la punctul 31, după cuvântul „contribuabilul” se introduce textul „(persoana fizică)”;

v) la punctul 32:

la subpunctul 1), după cuvântul „contribuabilul” se introduce textul „(persoana fizică rezidentă)”;

la subpunctul 2), după cuvintele „unul dintre documentele” se introduce textul „/copia unuia dintre documentele”;

w) la punctul 321, după textul „şi/sau lucrări” se introduce textul „sau studenţii stagiari/elevii în cadrul învăţământului dual”;

x) la punctul 35:

cuvintele „Fiecărui angajat” se substituie cu cuvintele „Fiecărei persoane fizice rezidente”;

la nota la tabelul 3, cuvântul „angajatului” se substituie cu cuvintele „persoanei fizice rezidente”;

y) punctele 36, 38 şi 40 vor avea următorul cuprins:

36. Impozitul pe venit se calculează şi se reţine de către angajator la momentul îndreptării venitului impozabil spre plată, determinat ca diferenţa dintre venitul obţinut de către persoana fizică rezidentă sub formă de salarii/remuneraţii (inclusiv prime, facilităţi etc.) şi suma deducerilor şi a scutirilor la care are dreptul persoana fizică rezidentă, conform legislaţiei fiscale.”;

38. Determinarea venitului impozabil şi calcularea impozitului pe venit ce urmează a fi reţinut la sursa de plată se efectuează prin metoda cumulativă, de la începutul anului fiscal sau, în cazurile în care persoana fizică rezidentă s-a angajat/a început formarea profesională în învăţământ dual pe parcursul anului fiscal curent, de la data angajării/începerii formării profesionale în învăţământ dual.

Determinarea scutirilor acordate persoanei fizice rezidentă se efectuează, prin metoda cumulativă, de la începutul anului fiscal sau, în cazurile în care persoana fizică s-a angajat/a început formarea profesională în învăţământ dual pe parcursul anului fiscal curent, din luna următoare celei în care a fost depusă cererea privind acordarea scutirilor.”;

40. Numărul de luni din anul fiscal pe parcursul cărora persoana fizică se consideră salariat/student stagiar/elev în învăţământ dual, în scopul impozitării, se determină:

1) în cazurile în care persoana fizică este angajată/exercită formarea profesională în învăţământ dual din anul fiscal precedent – începând cu luna ianuarie;

2) în cazurile în care persoana fizică s-a angajat/a început formarea profesională în învăţământ dual pe parcursul anului fiscal – începând cu luna în care el s-a angajat/a început formarea profesională în învăţământ dual.

Luna pe parcursul căreia salariatul/studentul stagiar/elev în învăţământ dual se eliberează/finalizează formarea profesională în învăţământ dual se ia în considerare la determinarea numărului de luni din anul fiscal pe parcursul cărora persoana fizică este angajată/exercită formarea profesională în învăţământ dual.”;

z) la punctul 41:

la primul alineat, cuvintele „pentru fiecare angajat” se substituie cu cuvintele „pentru fiecare persoana fizică”, iar cuvintele „în folosul angajatului” – cu cuvintele „în folosul persoanei fizice, aferente muncii prestate”;

la al doilea alineat, textul „s-a angajat la serviciu pe parcursul anului fiscal, de la data angajării” se substituie cu textul „s-a angajat la serviciu/a început formarea profesională în învăţământul dual pe parcursul anului fiscal, de la data angajării/data începerii formării profesionale în învăţământul dual”;

aa) punctele 43, 45 şi 46 vor avea următorul cuprins:

43. În cazul în care, pe parcursul lunii sau în aceeaşi zi, angajatorul achită venituri sub orice formă stabilită la pct.6, inclusiv în avans, fiecare dintre plăţi se indică separat în fişa personală, cu calcularea, prin metoda cumulativă, a scutirii care revine lunii respective.”;

45. La efectuarea plăţilor salariatului după încetarea contractului individual de muncă sau studentului stagiar/elevului după finalizarea formării profesionale prin învăţământ dual, pe parcursul anului fiscal în care au fost încetate raporturile de muncă, indiferent pentru ce perioadă are loc calcularea acestora (până sau după încetarea contractului individual de muncă/finalizarea formării profesionale prin învăţământ dual), suma impozitului pe venit se calculează, prin metoda cumulativă, ţinând cont atât de numărul de luni pe parcursul cărora acesta s-a considerat salariat/student stagiar/elev în învăţământ dual, cât şi de suma totală a scutirilor care urmau a fi acordate până la data încetării contractului individual de muncă/finalizării formării profesionale prin învăţământ dual.

46. În cazul în care salariatului cu care a fost încetat contractul individual de muncă sau studentului stagiar/elevului cu care a fost finalizat procesul formării profesionale prin învăţământ dual i se achită restanţa la plăţile salariale/remuneraţia în anul fiscal următor celui în care au fost încetate raporturile de muncă, impozitul pe venit se calculează şi se reţine la data achitării. În scopul determinării venitului impozabil şi, respectiv, a impozitului pe venit ce urmează a fi reţinut la sursa de plată, angajatorul/unitatea în învăţământ dual trebuie să completeze fişa personală la începutul anului următor celui în care a fost încetat contractul individual de muncă/finalizat procesul formării profesionale prin învăţământ dual.”;

bb) la punctul 482, cuvintele „la care are dreptul angajatul” se exclud;

cc) punctul 49 va avea următorul cuprins:

49. La restituirea plăţilor salariale/remuneraţiei calculate şi achitate eronat, precum şi la recalcularea spre micşorare a sumelor facilităţilor acordate de angajator ca rezultat al calculării lor greşite, se efectuează recalculul impozitului pe venit, iar suma venitului calculată eronat se marchează în fişa personală cu semnul „–”. Astfel, salariatul/studentul stagiar/elevul în învăţământ dual restituie angajatorului doar suma diminuată cu impozitul pe venit reţinut în plus, dar nu toată suma plăţilor calculată eronat.”;

dd) punctul 50 se abrogă;

ee) la punctul 51, cuvintele „în folosul contribuabililor” se substituie cu cuvintele „în folosul persoanelor fizice, aferente muncii prestate”;

ff) în anexa nr.6:

parafa de aprobare va avea următorul cuprins:

 

„Anexa nr.6”;

 

denumirea anexei va avea următorul cuprins:

„CEREREA

contribuabilului (persoanei fizice rezidente) privind acordarea scutirilor

la impozitul pe venit reţinut din salariu/remuneraţia pe anul”;

 

la PARTEA I, cuvintele „de către angajat” se substituie cu textul „de contribuabil (persoana fizică rezidentă)”;

la PARTEA II, cuvântul „lucrătorul” se substituie cu cuvintele „persoana fizică rezidentă”;

gg) în anexa nr.7, parafa de aprobare va avea următorul cuprins:

„Anexa nr.7”;

hh) la anexa nr.71:

parafa de aprobare a anexei va avea următorul cuprins:

 

„Anexa nr.71”;

în denumirea anexei, după textul „şi/sau lucrărilor” se introduc cuvintele „sau exercitării formării profesionale prin învăţământ dual”;

ii) în anexa nr.8:

parafa de aprobare a anexei va avea următorul cuprins:

„Anexa nr.8”;

 

cuvintele „în folosul angajatului” se substituie cu cuvintele „în folosul persoanei fizice, aferente muncii prestate”;

în primul tabel:

punctul 2 va avea următorul cuprins:

2. Date generale privind salariatul/studentul stagiar/elev în învăţământul dual”;

punctele 2.5 şi 2.6 vor avea următorul cuprins:

„2.5. Data angajării la serviciu/data începerii formării profesionale prin învăţământ dual

2.6. Data concedierii din serviciu/data finalizării formării profesionale prin învăţământ dual”;

la punctele 3 şi 7, după cuvântul „salariale” se introduce textul „/remuneraţia”;

în al doilea tabel, cuvintele „în folosul angajatului” se substituie cu cuvintele „în folosul persoanei fizice, aferente muncii prestate”;

 

ÎNDRUMARUL DE COMPLETARE A FIŞEI PERSONALE va avea următorul cuprins:

 

„ÎNDRUMAR DE COMPLETARE A FIŞEI PERSONALE

 

Fişa personală de evidenţă a veniturilor sub formă de salariu şi a altor plăţi efectuate de către angajator în folosul persoanei fizice, aferente muncii prestate, precum şi a impozitului pe venit reţinut din aceste plăţi se completează de către angajator pentru fiecare persoana fizică. În fişa personală se ţine evidenţa veniturilor sub formă de salariu/remuneraţie (inclusiv prime, facilităţi etc.) îndreptate spre achitare persoanei fizice, se calculează şi se duce evidenţa impozitului pe venit reţinut din aceste venituri. Fişa personală se întocmeşte anual, de la începutul fiecărui an fiscal sau, în cazul în care salariatul/studentul stagiar/elev în învăţământul dual s-a angajat la serviciu/a început formarea profesională în învăţământul dual pe parcursul anului fiscal, de la data angajării/începerii formării profesionale în învăţământul dual.”;

 

tabelul „Modul de completare” va avea următorul cuprins:

 

„Nr.
pct.

Modul de completare

Se indică:
1.1.Denumirea completă a angajatorului
1.2.Codul fiscal al angajatorului
1.3.Denumirea angajatorului reorganizat, adică a întreprinderii (instituţiei, organizaţiei etc.) căreia, în urma reorganizării, i-au fost acordate toate drepturile patrimoniale şi obligaţiile întreprinderii (instituţiei, organizaţiei etc.) supuse reorganizării
1.4.Codul fiscal al angajatorului reorganizat
2.1.Numele şi prenumele salariatului/studentului stagiar/elevului în învăţământul dual
2.2.Codul fiscal al salariatului/studentului stagiar/elevului în învăţământul dual
2.3.Domiciliul permanent al salariatului/studentului stagiar/elevului în învăţământul dual
2.4.Codul fiscal al soţului (soţiei) (acest rând se completează numai în cazul în care salariatul/studentul stagiar/elevul în învăţământul dual beneficiază de scutirea pentru soţ (soţie))
2.5.Data angajării persoanei la serviciu/data începerii formării profesionale în învăţământul dual
2.6.Data concedierii salariatului/data finalizării formării profesionale prin învăţământ dual
2.7.Data restabilirii la serviciu a salariatului (acest rând se completează numai în cazul restabilirii la serviciu, în baza hotărârii instanţei de judecată, a salariatului care a fost concediat ilegal)
3.Suma restanţei la plăţile salariale pentru anul precedent, care reprezintă datoria neachitată faţă de salariat la sfârşitul anului precedent
4.Informaţia privind suma scutirilor care se acordă conform legislaţiei pentru anul curent
5.Suma scutirilor aferentă fiecărei luni a anului curent
6.Suma totală a scutirilor pentru anul curent
7.Suma restanţei la plăţile salariale la finele anului curent
7.1.Data şi luna efectuării plăţii curente în folosul salariatului/studentului stagiar/elevului în învăţământul dual (în lipsa plăţilor într-o anumită lună, se indică numai luna)
7.2.Suma venitului îndreptat spre achitare sau a plăţii efectuate în folosul salariatului/studentului stagiar/elevului în învăţământ dual în luna curentă (sursele neimpozabile nu se reflectă)
7.3.Suma venitului îndreptat spre plată salariatului/studentului stagiar/elevului în învăţământul dual de la data angajării/data începerii formării profesionale în învăţământul dual şi până la momentul plăţii curente inclusiv, calculată prin metoda calculului cumulativ de la începutul anului, care se determină ca suma tuturor veniturilor din coloana 7.2
7.4.Numărul de luni de la data angajării/data începerii formării profesionale în învăţământul dual şi până la momentul plăţii curente inclusiv:
a) dacă persoana este angajată/exercită formarea profesională în învăţământul dual din anul fiscal precedent, numărul de luni se determină începând cu luna ianuarie a anului fiscal curent;
b) dacă persoana a fost angajată/a început formarea profesională în învăţământul dual pe parcursul anului fiscal curent, numărul de luni se determină începând cu luna în care acesta a fost angajat/a început formarea profesională în învăţământul dual
7.5.Suma scutirilor care se acordă salariatului/studentului stagiar/elevului în învăţământul dual de la data angajării/data începerii formării profesionale în învăţământul dual şi până la momentul plăţii curente inclusiv, calculată prin metoda calculului cumulativ, care se determină prin sumarea scutirilor lunare corespunzătoare lunilor pe parcursul cărora persoana se consideră angajată/exercită formarea profesională în învăţământul dual
7.6.Suma venitului cumulativ de la care se determină primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală
7.7.Suma primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală permisă deducerii conform art.352 alin.(1) din Codul fiscal, care se determină prin înmulţirea cotei primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală la indicatorul indicat în coloana 7.6
7.8.Suma venitului impozabil de la data angajării/data începerii formării profesionale în învăţământul dual şi până la momentul achitării curente inclusiv, calculat prin metoda calculului cumulativ: coloana 7.8 = coloana 7.3 – (coloana 7.5 + coloana 7.7) (în cazul în care venitul impozabil este mai mic decât zero, se înscrie „0”)
7.9.Suma impozitului calculat din venitul impozabil de la data angajării/data începerii formării profesionale în învăţământul dual şi până la momentul achitării curente, indicat în coloana 7.8 cu repartizarea pe luni
7.10.Suma impozitului aferent reţinerii (rambursării) din (la) plata curentă a venitului salariatului/studentului stagiar/elevului în învăţământul, care se determină ca diferenţa dintre indicatorii ultimei şi penultimei înscrieri din coloana 7.9”.

 

4. Hotărârea Guvernului nr.693/2018 cu privire la determinarea obligaţiilor fiscale aferente impozitului pe venit (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.295-308, art.834), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1) pe tot parcursul textului, cuvântul „angajat”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvântul „salariat”, la forma gramaticală corespunzătoare;

2) în anexa nr.1:

a) în capitolul V:

secţiunea 1 va avea următorul cuprins:

„Secţiunea 1

Deducerea cheltuielilor privind transportul organizat al

salariaţilor/zilierilor/studenţilor stagiari/elevilor

în învăţământul dual

34. Cheltuielile suportate pentru transportul organizat al salariaţilor/zilierilor/studenţilor stagiari/elevilor în învăţământul dual se stabilesc în limita plafonului deductibil de 75 de lei (fără TVA) per persoană pentru fiecare zi efectiv lucrată. Acest plafon valoric se calculează ca raportul dintre cheltuielile lunare suportate pentru transportul organizat şi numărul de salariaţi/zilieri/studenţi/elevi transportaţi în decurs de o lună înmulţit cu numărul de zile în care a avut loc transportarea efectivă a acestora.

35. În cazul depăşirii plafonului stabilit, suma depăşirii se va considera drept o facilitate impozabilă aferent căreia apare obligaţia de declarare şi achitare:

1) în cazul salariaţilor – a impozitului pe venit, a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii şi a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală;

2) în cazul zilierilor – a impozitului pe venit şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii;

3) în cazul studenţilor stagiari/elevilor în învăţământul dual – a impozitului pe venit şi a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală.

36. Plafonul stabilit la pct.34 se aplică pentru transportul organizat de la/la locul de muncă sau de la/la unitatea de învăţământ dual. Acest plafon nu se aplică pentru celelalte cazuri de transportare a salariaţilor/zilierilor/studenţilor stagiari/elevilor în învăţământ dual, în care regimul fiscal se determină conform modului general stabilit.

37. Deducerea cheltuielilor suportate în conformitate cu prevederile pct.34 se permite în baza următoarelor documente confirmative:

1) în cazul organizării transportului în mod independent:

a) ordinul intern al angajatorului/beneficiarului de lucrări/unităţii în învăţământul dual care stabileşte politica de transportare organizată şi limita pentru fiecare an;

b) documentul ce reprezintă acordul persoanei fizice pentru serviciile de transport de la/la locul de muncă sau de la/la unitatea de învăţământ dual;

c) itinerarul mijlocului de transport utilizat la transportarea organizată, precum şi lista persoanelor fizice transportate per fiecare rută în luna respectivă;

d) foile de pontaj (tabelele de evidenţă a timpului de muncă al salariaţilor)/extras din Registrul de evidenţă al zilierilor/contractul de formare profesională în învăţământul dual;

2) în cazul organizării transportului de către persoanele terţe, inclusiv prin utilizarea transportului public:

a) ordinul intern al angajatorului/beneficiarului de lucrări/unităţii în învăţământul dual care stabileşte politica de transportare organizată;

b) documentul ce reprezintă acordul persoanei fizice pentru serviciile de transport de la/la locul de muncă sau de la/la unitatea de învăţământul dual;

c) contractul de prestare a serviciilor, în cazul utilizării transportului public. În celelalte cazuri de utilizare a serviciilor persoanelor terţe, în afară de contract, se va prezenta şi itinerarul utilizat, precum şi distanţa ce urmează a fi parcursă de mijlocul de transport per fiecare rută;

d) foile de pontaj (tabelele de evidenţă a timpului de muncă al salariaţilor)/extras din Registrul de evidenţă a zilierilor/contractul de formare profesională în învăţământul dual.”;

denumirea secţiunii a 2-a va avea următorul cuprins:

„Secţiunea a 2-a

Deducerea cheltuielilor aferente asigurării cu hrană a

salariaţilor/zilierilor/studenţilor stagiari/elevilor

în învăţământul dual”;

la punctul 38, primul alineat va avea următorul cuprins:

38. Se permite deducerea cheltuielilor suportate pentru hrana organizată a salariaţilor/zilierilor/studenţilor stagiari/elevilor în învăţământul dual conform art.24 alin.(19), (194) şi (24) din Cod.”;

punctul 40 va avea următorul cuprins:

40. Cheltuielile suportate pentru hrana organizată a salariaţilor/zilierilor/studenţilor stagiari/elevilor în învăţământul dual se stabilesc în limita plafonului deductibil de 70 de lei (fără TVA) per persoană pentru fiecare zi efectiv lucrată.”;

se completează cu punctul 401 cu următorul cuprins:

401. În cazul depăşirii plafonului stabilit, suma depăşirii se va considera drept o facilitate impozabilă aferent căreia apare obligaţia de declarare şi achitare:

1) în cazul salariaţilor – a impozitului pe venit, contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii şi primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală;

2) în cazul zilierilor – a impozitului pe venit şi contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii;

3) în cazul studenţilor stagiari/elevilor în învăţământul dual – a impozitului pe venit şi primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală.”;

punctul 41 va avea următorul cuprins:

41. Deducerea cheltuielilor suportate în conformitate cu prevederile pct.40 se permite în baza următoarelor documente confirmative:

1) ordinul intern al angajatorului/beneficiarului de lucrări/unităţii în învăţământul dual care stabileşte politica de hrană organizată, lista salariaţilor/zilierilor/studenţilor stagiari/elevilor asiguraţi cu hrană şi limita pentru fiecare an per persoana fizică;

2) documentul ce reprezintă acordul persoanei fizice pentru hrană organizată;

3) documentele ce confirmă costul suportat pentru hrana organizată, în cazul în care angajatorul/beneficiarul de lucrări/unitatea în învăţământul dual asigură hrana în mod independent;

4) contractul privind prestarea serviciilor de catering, în cazul în care angajatorul/beneficiarul de servicii/unitatea în învăţământul dual asigură hrana organizată contractând serviciile companiilor terţe;

5) foile de pontaj (tabelele de evidenţă a timpului de muncă al salariaţilor)/extras din Registrul de evidenţă al zilierilor/contractul de formare profesională în învăţământul dual.”;

denumirea secţiunii a 3-a va avea următorul cuprins:

„Secţiunea a 3-a

Deducerea cheltuielilor pentru studiile profesionale şi perfecţionare

ale salariaţilor, precum şi pentru activităţile aferente consolidării

culturii corporative şi a spiritului de echipă”;

la punctul 45, textul „profesionale/de perfecţionare profesională” se substituie cu cuvântul „profesionale”, iar textul „studii/perfecţionări” – cu cuvântul „studii”;

se completează cu punctul 451 cu următorul cuprins:

„451. Angajatorul este în drept să deducă cheltuielile suportate pentru perfecţionarea salariaţilor, alta decât cea prevăzută la pct.45, precum şi pentru activităţile aferente consolidării culturii corporative şi a spiritului de echipă, ţinând cont de plafonul prevăzut la art.24 alin.(193) din Cod.”;

punctul 46 va avea următorul cuprins:

„46. Deducerea cheltuielilor suportate în conformitate cu prevederile pct.45 şi 451 se permite în baza următoarelor documente confirmative:

1) ordinul intern al angajatorului ce specifică lista salariaţilor care beneficiază de studiile profesionale sau perfecţionare;

2) ordinul intern al angajatorului cu privire la activităţile desfăşurate aferente consolidării culturii corporative şi a spiritului de echipă;

3) contractul, factura fiscală şi alte documente ce confirmă cheltuielile suportate pentru serviciile de instruire profesională/perfecţionare a salariaţilor/cheltuielile suportate pentru desfăşurarea activităţilor aferente consolidării culturii corporative şi a spiritului de echipă.”;

secţiunea a 12-a va avea următorul cuprins:

„Secţiunea a 12-a

Deducerea cheltuielilor pentru organizarea procesului de instruire

a elevilor în programele de formare profesională

tehnică prin învăţământ dual

72. Unitatea de învăţământ dual este în drept să deducă cheltuielile legate de organizarea programelor de formare profesională tehnică prin învăţământ dual, inclusiv cele ce ţin de:

1) instruirea şi retribuirea muncii maistrului-instructor al unităţii, precum şi de remuneraţia de formare profesională a elevului;

2) asigurarea elevilor cu materialele necesare pentru formarea profesională în cadrul unităţii în învăţământul dual (unelte şi/sau materiale consumabile) şi cu echipamente, după caz.

73. Deducerea cheltuielilor suportate în conformitate cu prevederile pct.72 se permite la prezentarea următoarelor documente confirmative:

1) ordinul intern al unităţii de învăţământ dual, care specifică lista elevilor instruiţi prin învăţământ dual;

2) acordul de cooperare în învăţământul dual încheiat între unitatea în învăţământ dual şi instituţia de învăţământ profesional tehnic;

3) contractul de formare profesională în învăţământul dual, încheiat între unitatea în învăţământ dual şi elev;

4) factura fiscală şi alte documente ce confirmă cheltuielile suportate de unitatea în învăţământ dual pentru organizarea procesului de instruire a elevilor.”;

b) punctul 82 va avea următorul cuprins:

82. În scopul aplicării art.49 din Cod, aplicarea facilităţilor fiscale pentru agenţii economici care livrează mărfuri (servicii) obţinute în zona economică liberă ca rezultat al activităţii prevăzute la art.6 alin.(10) lit.a) din Legea nr.440/2001 cu privire la zonele economice libere către alţi rezidenţi ai zonelor economice libere pentru mărfurile (serviciile) respective orientate spre export se va asigura prin următoarele documente:

1) declaraţia în formă arbitrară, care va conţine informaţia despre participanţii tranzacţiei, mărfurile şi serviciile obţinute în zona economică liberă ca rezultat al activităţii prevăzute la art.6 alin.(10) lit.a) din Legea nr.440/2001 cu privire la zonele economice libere livrate pentru obţinerea mărfurilor (serviciilor) orientate spre export;

2) contractele de livrare a mărfurilor (serviciilor) pentru obţinerea mărfurilor (serviciilor) orientate spre export;

3) facturile fiscale aferente.

Contribuabilii pot beneficia de facilităţile prevăzute la art.49 lit.c) şi d) din Cod în mod repetat, la îndeplinirea condiţiilor stabilite.

Facilităţile fiscale stabilite la art.49 din Cod nu se aplică pentru Aeroportul Internaţional Liber „Mărculeşti” şi Portul Internaţional Liber „Giurgiuleşti”.”;

3) anexa nr.2:

a) pe tot parcursul textului, cuvântul „contribuabil”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvântul „persoana fizică”, la forma gramaticală corespunzătoare;

b) la punctul 9, textul „(contribuabil)” se substituie cu cuvântul „fizică”, iar textul „şi capitolul 103” se exclude;

c) la punctele 12 şi 21, textul „Regulamentul cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator în folosul angajatului, precum şi din plăţile achitate în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător pentru serviciile prestate şi/sau efectuarea de lucrări” se substituie cu textul „Regulamentul cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător, aferente muncii prestate”;

d) denumirea capitolului IV va avea următorul cuprins:

„Capitolul IV

DEDUCEREA CHELTUIELILOR SUPORTATE DE

CĂTRE PERSOANELE FIZICE”;

e) punctul 35 va avea următorul cuprins:

35. Persoanelor fizice li se permite deducerea din venitul brut a cheltuielilor prevăzute la art.352 din Cod.

Dreptul la deducerea cheltuielilor se exercită prin depunerea declaraţiei cu privire la impozitul pe venit în modul stabilit de legislaţie.”;

f) se completează cu punctul 351 cu următorul cuprins:

„351. Deducerea cheltuielilor prevăzute la art.352 din Cod se permite în baza următoarelor documente confirmative:

1) pentru cheltuielile suportate pentru primele de asigurare facultativă de asistenţă medicală sau pentru contractarea serviciilor medicale:

a) contractul de asigurare facultativă de asistenţă medicală sau contractul pentru oferirea serviciilor medicale; şi

b) factura fiscală sau alt document ce confirmă achitarea de facto a primelor sau serviciilor medicale;

2) pentru cheltuielile aferente procurării primei de asigurare în baza contractului de asigurare de viaţă:

a) contractul de asigurare de viaţă; şi

b) factura fiscală sau alt document ce confirmă achitarea de facto a primei de asigurare de viaţă;

3) pentru cheltuielile suportate sub formă de dobânzi aferente creditului în cazul procurării primei locuinţe, altul decât cel contractat prin Programul de stat „Prima Casă”:

a) contractul de credit; şi

b) extrasul din cont bancar privind dobânzile achitate pe parcursul perioadei fiscale.”;

g) la punctul 43, după cuvintele „mai multe persoane” se introduc cuvintele „dreptul la”, iar după cuvintele „de acţiuni” – cuvintele „titluri de creanţă”;

h) la punctul 47, cuvintele „emitenţii de valori mobiliare corporative” se substituie cu cuvintele „emitenţii de titluri de creanţă şi obligaţiuni”;

i) se completează cu punctul 471 cu următorul cuprins:

471. Ministerul Finanţelor sau dealerii primari în sensul Legii nr.419/2006 cu privire la datoria sectorului public, garanţiile de stat şi recreditarea de stat sunt obligaţi să reţină un impozit în mărimea stabilită la art.901 alin.(38) din Cod din veniturile sub formă de dobânzi de la valorile mobiliare de stat obţinute de către persoanele fizice.”;

j) la punctul 48, cuvintele „cu excepţia acelor venituri pentru care se aplică norme speciale” se substituie cu textul „cu excepţia veniturilor specificate la art.90 alin.(4) din Cod”;

k) punctul 53 se abrogă;

l) la punctul 61, textul „art.36 alin.(6) şi (7) din Cod” se substituie cu textul „art.352 alin.(1) şi (2) din Cod”.

5. Prezenta hotărâre intră în vigoare la 1 ianuarie 2024.

 

PRIM-MINISTRUDorin RECEAN

 

Contrasemnează:
Ministrul finanţelorPetru Rotaru

 

Nr.1029. Chişinău, 21 decembrie 2023.