L E G E

privind unele măsuri aferente selectării candidaţilor la funcţia de

membru în organele de autoadministrare ale

judecătorilor şi procurorilor

 

nr. 26  din  10.03.2022

 

Monitorul Oficial nr.72/103 din 16.03.2022

 

* * *

C U P R I N S

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Obiectul legii

Articolul 2. Subiecţii legii

 

Capitolul II

EVALUAREA CANDIDAŢILOR

Articolul 3. Comisia independentă de evaluare a integrităţii candidaţilor la funcţia de membru în organele de autoadministrare ale judecătorilor şi procurorilor

Articolul 4. Independenţa Comisiei de evaluare

Articolul 5. Componenţa Comisiei de evaluare

Articolul 6. Competenţele Comisiei de evaluare

Articolul 7. Obligaţiile membrilor Comisiei de evaluare

Articolul 8. Evaluarea integrităţii candidaţilor

Articolul 9. Iniţierea procedurii de evaluare

Articolul 10. Acumularea informaţiei şi aprecierea acesteia

Articolul 11. Şedinţele Comisiei de evaluare

Articolul 12. Audierea candidaţilor

Articolul 13. Decizia Comisiei de evaluare

Articolul 14. Contestarea deciziei Comisiei de evaluare

 

Capitolul III

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 15. Dispoziţii finale

Articolul 16. Dispoziţii tranzitorii

 

 

 

În vederea sporirii integrităţii viitorilor membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, ai Consiliului Superior al Procurorilor şi ai organelor specializate ale acestora, precum şi în vederea sporirii încrederii societăţii în activitatea organelor de autoadministrare ale judecătorilor şi procurorilor, dar şi, în general, în sistemul justiţiei,

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Obiectul legii

Prezenta lege reglementează raporturile juridice aferente procedurii de evaluare a integrităţii candidaţilor la funcţia de membru al Consiliului Superior al Magistraturii, al Consiliului Superior al Procurorilor, precum şi a candidaţilor la funcţia de membru în organele specializate ale acestora, ca etapă obligatorie a procesului de selectare a candidaţilor şi de alegere sau numire a acestora în funcţiile respective.

 

Articolul 2. Subiecţii legii

(1) Prevederile prezentei legi se aplică candidaţilor la funcţia de membru al:

a) Consiliului Superior al Magistraturii;

b) Colegiului pentru selecţia şi evaluarea judecătorilor;

 

[Lit.c) alin.(1) art.2 abrogată prin Legea nr.147 din 09.06.2023, în vigoare 21.06.2023]

 

d) Colegiului disciplinar al judecătorilor;

e) Consiliului Superior al Procurorilor;

f) Colegiului pentru selecţia şi cariera procurorilor;

g) Colegiului de evaluare a performanţelor procurorilor;

h) Colegiului de disciplină şi etică din subordinea Consiliului Superior al Procurorilor.

(2) În contextul evaluării candidaţilor menţionaţi la alin.(1) este verificată şi averea persoanelor apropiate candidaţilor, astfel cum acestea sunt definite în Legea nr.133/2016 privind declararea averii şi a intereselor personale, precum şi a persoanelor menţionate la art.33 alin.(4) şi (5) din Legea nr.132/2016 cu privire la Autoritatea Naţională de Integritate.

(3) Candidaţii la funcţia de membru în organele prevăzute la alin.(1) lit.a) şi e) sunt evaluaţi prioritar în raport cu ceilalţi candidaţi.

[Art.2 modificat prin Legea nr.147 din 09.06.2023, în vigoare 21.06.2023]

 

Capitolul II

EVALUAREA CANDIDAŢILOR

Articolul 3. Comisia independentă de evaluare a integrităţii candidaţilor la funcţia de membru în organele de autoadministrare ale judecătorilor şi procurorilor

(1) Comisia independentă de evaluare a integrităţii candidaţilor la funcţia de membru în organele de autoadministrare ale judecătorilor şi procurorilor (în continuare – Comisie de evaluare) efectuează evaluarea integrităţii candidaţilor la funcţia de membru în organele prevăzute la art.2 alin.(1).

(2) Comisia de evaluare se constituie pentru perioada efectuării evaluării candidaţilor la funcţia de membru în organele prevăzute la art.2 alin.(1), vacantă la data intrării în vigoare a prezentei legi sau care devine vacantă în termen de 7 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi. Comisia de evaluare este condusă de un preşedinte, ales din rândul membrilor comisiei, prin vot secret, cu votul majorităţii membrilor comisiei. În cazul absenţei preşedintelui Comisiei de evaluare, atribuţiile acestuia sunt exercitate de un membru al comisiei desemnat de acesta.

(3) Preşedintele Comisiei de evaluare are următoarele atribuţii:

a) coordonează activitatea Comisiei de evaluare;

b) convoacă şedinţele Comisiei de evaluare;

c) conduce lucrările şedinţelor Comisiei de evaluare;

d) reprezintă Comisia de evaluare în raporturile cu alte persoane fizice şi juridice de drept public sau privat;

e) alte atribuţii prevăzute de prezenta lege şi de regulamentul de organizare şi funcţionare al Comisiei de evaluare.

(4) Membrii Comisiei de evaluare prevăzuţi la art.5 alin.(1) lit.a) beneficiază lunar de o indemnizaţie echivalentă cu dublul salariului de bază al judecătorului Curţii Supreme de Justiţie cu vechimea în muncă în funcţia de judecător de peste 16 ani.

(5) Comisia de evaluare dispune de un secretariat, care este o structură fără personalitate juridică, formată ad-hoc, independentă de orice autoritate publică şi care funcţionează exclusiv în vederea asistării Comisiei de evaluare în exercitarea atribuţiilor sale. Modul de funcţionare şi statele de personal ale secretariatului Comisiei de evaluare se aprobă de comisie. Contractarea angajaţilor secretariatului Comisiei de evaluare se realizează de către partenerii de dezvoltare. Activitatea secretariatului Comisiei de evaluare este coordonată de şeful secretariatului. În activitatea lor, atât şeful secretariatului, cât şi angajaţii acestuia nu se subordonează partenerilor de dezvoltare, fiind independenţi în luarea deciziilor şi subordonându-se exclusiv Comisiei de evaluare şi preşedintelui acesteia.

(6) Finanţarea activităţii Comisiei de evaluare şi a secretariatului acesteia se efectuează din contul şi în limitele mijloacelor financiare aprobate în legea bugetară anuală, din alte surse neinterzise de lege.

(7) La solicitarea preşedintelui Comisiei de evaluare şi/sau a şefului secretariatului, autorităţile şi instituţiile publice sunt obligate să delege/să detaşeze temporar persoanele solicitate de comisie pentru a asista activitatea acesteia, inclusiv prin derogare de la prevederile legilor ce reglementează funcţionarea autorităţilor şi instituţiilor publice respective, precum şi de la legile ce reglementează statutul anumitor categorii de funcţionari publici.

[Alin.(8) art.3 abrogat prin Legea nr.147 din 09.06.2023, în vigoare 21.06.2023]

 

[Art.3 modificat prin Legea nr.147 din 09.06.2023, în vigoare 21.06.2023]

 

Articolul 4. Independenţa Comisiei de evaluare

(1) Comisia de evaluare are independenţă funcţională şi autonomie decizională faţă de orice persoane fizice sau juridice, indiferent de forma juridică de organizare a acestora, inclusiv faţă de fracţiunile politice şi partenerii de dezvoltare care au participat la desemnarea membrilor acesteia.

(2) În activitatea sa, Comisia de evaluare se conduce de Constituţia Republicii Moldova, de prezenta lege şi de alte acte normative ce reglementează domeniile conexe activităţii sale. Comisia de evaluare funcţionează în baza regulamentului propriu de organizare şi funcţionare, aprobat de către aceasta.

 

Articolul 5. Componenţa Comisiei de evaluare

(1) Comisia de evaluare este formată din 6 membri desemnaţi după cum urmează:

a) 3 membri cetăţeni ai Republicii Moldova – la propunerea fracţiunilor parlamentare, cu respectarea reprezentării proporţionale a majorităţii şi a opoziţiei, aprobaţi cu votul a 3/5 din deputaţii aleşi;

b) 3 membri – la propunerea partenerilor de dezvoltare, aprobaţi cu votul a 3/5 din deputaţii aleşi.

(2) În scopul desemnării membrilor prevăzuţi la alin.(1) lit.a), fracţiunile parlamentare prezintă Comisiei parlamentare juridice, numiri şi imunităţi informaţia despre candidaţii propuşi. Comisia juridică, numiri şi imunităţi examinează candidaturile propuse şi, în funcţie de constatările făcute, aprobă cu votul majorităţii membrilor comisiei rapoarte cu referire la fiecare candidat. Proiectele hotărârilor de Parlament se elaborează de Comisia juridică, numiri şi imunităţi pentru fiecare candidat în parte şi se prezintă în plenul Parlamentului pentru a fi dezbătute şi adoptate cu majoritatea prevăzută la alin.(1) lit.a).

(3) În situaţia în care una dintre fracţiunile parlamentare nu asigură desemnarea candidaturii în termenul prevăzut, Comisia juridică, numiri şi imunităţi înaintează proiectele hotărârilor de Parlament şi rapoartele pentru candidaţii desemnaţi conform alin.(2) spre dezbatere în plenul Parlamentului.

(4) În situaţia în care una dintre fracţiunile parlamentare nu a desemnat nicio candidatură, precum şi în cazul când, fiind desemnată de fracţiune, candidatura respectivă nu a fost aprobată cu numărul necesar de voturi, Comisia de evaluare se constituie şi activează cu numărul de membri ce a fost confirmat prin hotărâre de Parlament conform alin.(6).

(5) În scopul desemnării membrilor prevăzuţi la alin.(1) lit.b), partenerii de dezvoltare prezintă Parlamentului, printr-o scrisoare semnată în comun, o listă din cel mult 6 persoane eligibile. În cadrul Comisiei parlamentare juridice, numiri şi imunităţi se examinează candidaturile propuse şi se aleg 3 persoane care au obţinut cel mai mare număr de voturi în cadrul şedinţei comisiei parlamentare şi care urmează a fi propuse plenului Parlamentului în vederea desemnării în calitate de membri ai Comisiei de evaluare. Pentru aceasta, comisia parlamentară elaborează proiectul unei hotărâri de Parlament, însoţit de un raport, care urmează a fi dezbătute în plenul Parlamentului şi adoptate cu votul majorităţii prevăzute la alin.(1) lit.b).

(6) Componenţa nominală a Comisiei de evaluare se confirmă prin hotărâre de Parlament.

(7) În sensul prezentei legi, prin parteneri de dezvoltare se înţeleg donatorii internaţionali (organizaţiile internaţionale, misiunile diplomatice şi reprezentanţele acestora din Republica Moldova) activi în domeniul reformei justiţiei şi combaterii corupţiei în ultimii 2 ani. Lista acestora se aprobă prin dispoziţie de Guvern.

(8) Membrul Comisiei de evaluare trebuie să corespundă următoarelor cerinţe:

a) are studii superioare;

b) are o reputaţie ireproşabilă;

c) are cel puţin 10 ani de experienţă în unul sau mai multe dintre următoarele domenii: juridic, economic, fiscal, al investigării infracţiunilor de corupţie şi celor conexe corupţiei, al verificării integrităţii;

d) nu a deţinut funcţia de deputat în Parlament sau de membru al Guvernului în ultimii 3 ani;

e) nu a făcut parte dintr-un partid politic în ultimii 3 ani;

f) nu a deţinut funcţia de judecător sau procuror în Republica Moldova în ultimii 3 ani;

g) nu a fost membru al organelor prevăzute la art.2 alin.(1) în ultimii 3 ani;

h) cunoaşte la un nivel suficient limba engleză.

(9) Calitatea de membru în Comisia de evaluare este incompatibilă cu orice funcţie publică. Situaţiile de incompatibilitate a membrilor Comisiei de evaluare trebuie soluţionate în termen de 10 zile de la data survenirii acestora.

(10) Calitatea de membru al Comisiei de evaluare încetează în caz de:

1) încetare a activităţii Comisiei de evaluare;

2) demisie;

3) retragere a calităţii de membru pentru:

a) survenirea circumstanţelor de incompatibilitate sau necorespundere a cerinţelor stabilite la alin.(8);

b) încălcarea intenţionată a prezentei legi şi a regulamentului de organizare şi funcţionare al Comisiei de evaluare;

c) săvârşirea unei infracţiuni flagrante;

d) neparticiparea la cel puţin 3 şedinţe ale Comisiei de evaluare fără motive temeinice;

e) imposibilitatea exercitării funcţiei de membru al Comisiei de evaluare, inclusiv din motive de sănătate, pentru o durată mai mare de 30 de zile;

4) deces.

(11) Calitatea de membru al Comisiei de evaluare se retrage prin decizie motivată a comisiei, luată cu votul secret al majorităţii membrilor acesteia, care se transmite pentru informare organului care a desemnat membrul respectiv. Persoana a cărei calitate de membru este pusă în discuţie nu poate participa la vot.

(12) În cazul încetării calităţii de membru al Comisiei de evaluare în baza temeiurilor stabilite la alin.(10) pct.2)–4), astfel încât nu se întruneşte cvorumul necesar prevăzut la art.11 alin.(2), preşedintele Comisiei de evaluare sau, după caz, şeful secretariatului comisiei sesizează imediat Parlamentul, în calitate de autoritate responsabilă de selectarea membrilor comisiei, pentru întreprinderea măsurilor necesare în vederea selectării unui nou membru conform procedurii stabilite pentru membrul comisiei al cărui mandat a încetat.

(13) Comisia de evaluare se întruneşte în termen de până la 10 zile de la data confirmării candidaţilor prevăzuţi la alin.(1). Comisia poate să se întrunească după confirmarea a cel puţin 4 membri. Data, ora şi locul primei şedinţe de lucru se stabilesc de Ministerul Justiţiei, care va asigura şi convocarea oficială a membrilor comisiei la această şedinţă.

(14) În cadrul primei şedinţe de lucru a Comisiei de evaluare este ales preşedintele comisiei şi sunt soluţionate alte aspecte necesare pentru asigurarea funcţionalităţii Comisiei de evaluare.

 

Articolul 6. Competenţele Comisiei de evaluare

Întru exercitarea funcţiilor sale, Comisia de evaluare are următoarele competenţe:

a) elaborează şi aprobă regulamentul propriu de organizare şi funcţionare, precum şi regulamentul secretariatului comisiei;

b) evaluează candidaţii şi adoptă decizii privind rezultatele evaluării integrităţii candidaţilor;

c) colectează şi verifică orice date relevante pentru evaluarea candidaţilor;

d) are acces la orice sisteme informaţionale care conţin date relevante pentru realizarea mandatului său, şi anume pentru evaluarea integrităţii etice şi a integrităţii financiare a candidaţilor, inclusiv prin intermediul platformei de interoperabilitate (MConnect);

e) audiază candidatul şi alte persoane ce deţin informaţii relevante despre integritatea candidatului;

f) solicită informaţii de la persoanele fizice şi juridice de drept public sau privat, precum şi acumulează orice informaţii relevante pentru realizarea mandatului său;

g) alte competenţe prevăzute de prezenta lege.

 

Articolul 7. Obligaţiile membrilor Comisiei de evaluare

Membrii Comisiei de evaluare au următoarele obligaţii:

a) să participe, în mod fizic sau prin videoconferinţă, la şedinţele Comisiei de evaluare;

b) să asigure confidenţialitatea şi securitatea datelor cu caracter personal care le-au devenit cunoscute în timpul exercitării mandatului de membru al Comisiei de evaluare;

c) să nu utilizeze, decât doar în scopul efectuării evaluării, să nu transmită sau să nu dezvăluie informaţia confidenţială despre candidaţi şi despre persoanele apropiate ale acestora care le-a devenit cunoscută în timpul exercitării mandatului de membru al Comisiei de evaluare;

d) să se abţină de la orice activitate în caz de conflict de interese, de la orice activitate ce ar putea genera un conflict de interese sau de la orice acţiuni incompatibile cu calitatea de membru al Comisiei de evaluare, în modul stabilit în regulamentul de organizare şi funcţionare al Comisiei de evaluare;

e) să se abţină de la fapte ce ar putea discredita Comisia de evaluare sau ar putea provoca îndoieli privind obiectivitatea deciziilor acesteia.

 

Articolul 8. Evaluarea integrităţii candidaţilor

(1) În sensul prezentei legi, evaluarea integrităţii candidaţilor constă în verificarea integrităţii etice şi a integrităţii financiare a acestora.

(2) Se consideră că un candidat corespunde criteriului de integritate etică dacă:

a) nu a încălcat grav regulile de etică şi conduită profesională a judecătorilor, a procurorilor sau, după caz, a altor profesii, precum şi nu a admis, în activitatea sa, acţiuni sau inacţiuni reprobabile, care ar fi inexplicabile din punctul de vedere al unui profesionist în domeniul dreptului şi al unui observator imparţial;

b) în privinţa acestuia nu există suspiciuni rezonabile privind comiterea actelor de corupţie, actelor conexe actelor de corupţie sau faptelor coruptibile în sensul Legii integrităţii nr.82/2017;

c) nu a încălcat regimul juridic al declarării averii şi intereselor personale, al conflictelor de interese, al incompatibilităţilor, al restricţiilor şi/sau al limitărilor.

(3) În cazul lipsei unor reguli de etică şi conduită aprobate pentru domeniul în care activează sau a activat candidatul, se verifică dacă comportamentul din trecut al candidatului provoacă sau nu suspiciuni rezonabile referitoare la corespunderea acestuia cu standardele etice şi de conduită stabilite pentru judecători şi procurori.

(4) Se consideră că un candidat corespunde criteriului de integritate financiară dacă:

a) averea candidatului a fost declarată în modul stabilit de legislaţie;

b) Comisia de evaluare constată că averea dobândită de către candidat în ultimii 15 ani corespunde veniturilor declarate.

(5) Pentru evaluarea integrităţii financiare a candidatului, Comisia de evaluare verifică:

a) respectarea de către candidat a regimului fiscal în partea ce ţine de achitarea impozitelor la folosirea mijloacelor şi veniturilor rezultate din proprietatea deţinută, precum şi a veniturilor impozabile, şi în partea ce ţine de achitarea drepturilor de import şi drepturilor de export;

b) respectarea de către candidat a regimului juridic al declarării averii şi intereselor personale;

c) modul de dobândire a bunurilor aflate în proprietatea sau posesia candidatului ori a persoanelor specificate la art.2 alin.(2), precum şi cheltuielile legate de întreţinerea acestor bunuri;

d) sursele de venit ale candidatului şi, după caz, ale persoanelor specificate la art.2 alin.(2);

e) dacă există sau nu contracte de împrumut, credit, leasing, asigurare sau alte contracte care pot asigura beneficii de ordin financiar, în care candidatul, persoana specificată la art.2 alin.(2) sau persoana juridică în care aceştia au calitatea de beneficiari efectivi este parte contractantă;

f) dacă există sau nu donaţii în care candidatul sau persoana specificată la art.2 alin.(2) are statut de donatar sau de donator;

g) alte aspecte relevante pentru clarificarea originii averii candidatului şi pentru justificarea acesteia.

(6) În aprecierea criteriilor prevăzute la alin.(2)–(5) şi în luarea unor decizii cu privire la acestea, Comisia de evaluare nu depinde de constatările altor organe cu competenţe în domeniul respectiv.

 

Articolul 9. Iniţierea procedurii de evaluare

(1) Comisia de evaluare iniţiază procedura de evaluare în baza informaţiei primite de la instituţiile responsabile de organizarea alegerilor sau, după caz, a concursurilor pentru selectarea candidaţilor la funcţia de membru în organele prevăzute la art.2 alin.(1), care trebuie să cuprindă:

a) numele, prenumele, IDNP-ul candidatului;

b) funcţia deţinută la momentul depunerii cererii;

c) funcţia pentru care se candidează;

d) datele de contact (adresă, telefon, e-mail) ale candidatului.

(2) Comisia de evaluare solicită candidatului depunerea, la comisie, a unei declaraţii de avere şi interese personale cu datele actualizate pentru ultimii 5 ani, care să includă şi cheltuielile din perioada respectivă. De asemenea, Comisia de evaluare solicită candidatului depunerea, la comisie, a unei declaraţii cu privire la lista persoanelor apropiate lui, astfel cum acestea sunt definite în Legea nr.133/2016 privind declararea averii şi a intereselor personale, care activează sau au activat în ultimii 5 ani în sistemul judecătoresc, al procuraturii şi în serviciul public. Declaraţiile menţionate urmează a fi prezentate în termen de 7 zile de la solicitare. Neprezentarea în termen a declaraţiilor constituie temei pentru constatarea de către comisie a nepromovării evaluării. Modelul declaraţiei de avere şi interese personale şi cel al declaraţiei cu privire la lista persoanelor apropiate din sistemul judecătoresc, al procuraturii şi serviciul public, prevăzute în prezentul alineat, se aprobă de Comisia de evaluare.

(3) Prin depunerea declaraţiilor prevăzute la alin.(2), candidatul declară pe proprie răspundere veridicitatea şi deplinătatea datelor prezentate.

[Art.9 modificat prin Legea nr.354 din 22.12.2022, în vigoare 27.12.2022]

 

Articolul 10. Acumularea informaţiei şi aprecierea acesteia

 

[Alin.(1) art.10 abrogat prin Legea nr.354 din 22.12.2022, în vigoare 27.12.2022]

 

(2) Comisia de evaluare şi secretariatul acesteia au acces gratuit şi în timp real la sisteme informaţionale care conţin date necesare pentru realizarea mandatului său, şi anume pentru evaluarea integrităţii etice şi a integrităţii financiare a candidaţilor, în condiţiile legislaţiei privind schimbul de date şi interoperabilitatea, cu excepţia informaţiei care cade sub incidenţa prevederilor Legii nr.245/2008 cu privire la secretul de stat.

(3) În procesul de evaluare a integrităţii candidaţilor, Comisia de evaluare are dreptul să solicite de la persoanele fizice şi juridice de drept public sau privat, inclusiv de la instituţiile financiare, documentele şi informaţia necesare pentru realizarea evaluării. Informaţiile solicitate se prezintă Comisiei de evaluare gratuit, inclusiv în format electronic, în termen de cel mult 10 zile de la data solicitării.

(4) Neprezentarea în termenul stabilit a informaţiilor solicitate conform alin.(3) se sancţionează potrivit legii.

(5) Prin derogare de la prevederile Legii nr.133/2011 privind protecţia datelor cu caracter personal, prelucrarea datelor cu caracter personal ale candidaţilor şi ale persoanelor specificate la art.2 alin.(2) este admisă pe perioada desfăşurării activităţii de către Comisia de evaluare şi secretariatul acesteia. Dreptul de acces al candidatului la aceste date va fi asigurat de secretariatul Comisiei de evaluare. Candidatul are obligaţia să păstreze confidenţialitatea datelor cu caracter personal din materialele evaluării prezentate de Comisia de evaluare.

(6) Persoanele fizice şi juridice de drept public sau privat, inclusiv instituţiile financiare, nu pot refuza prezentarea informaţiilor stabilite la alin.(3) pe motivul protejării datelor cu caracter personal, a secretului bancar sau a altor date cu acces limitat, cu excepţia informaţiei care cade sub incidenţa prevederilor Legii nr.245/2008 cu privire la secretul de stat.

(7) În scopul elucidării unor neclarităţi depistate, Comisia de evaluare poate solicita, la orice etapă a procedurii de evaluare, date şi informaţii suplimentare de la candidaţii evaluaţi.

 

[Alin.(8) art.10 abrogat prin Legea nr.354 din 22.12.2022, în vigoare 27.12.2022]

 

(9) Comisia de evaluare apreciază materialele acumulate după intima sa convingere, formată în urma cercetării multiaspectuale, complete şi obiective a informaţiei. Niciunul dintre materialele prezentate nu are o forţă probantă prestabilită fără aprecierea lui de către Comisia de evaluare.

(10) În cazul în care Comisia de evaluare constată că informaţiile furnizate de candidat sau de către alte persoane fizice ori juridice, în conformitate cu alin.(3), nu corespund realităţii, aceasta sesizează organele competente în vederea documentării faptelor respective şi, după caz, aplicării sancţiunilor.

(11) Informaţia acumulată de Comisia de evaluare despre candidaţii la funcţia de membru în organele prevăzute la art.2 alin.(1) şi despre persoanele specificate la art.2 alin.(2) se păstrează, se arhivează, se radiază, se distruge în modul stabilit de regulamentul de organizare şi funcţionare al Comisiei de evaluare.

[Art.10 modificat prin Legea nr.354 din 22.12.2022, în vigoare 27.12.2022]

 

Articolul 11. Şedinţele Comisiei de evaluare

(1) Comisia de evaluare îşi desfăşoară activitatea în şedinţe închise, cu excepţiile stabilite în prezenta lege.

(2) Şedinţele Comisiei de evaluare se desfăşoară cu participarea a cel puţin 4 membri.

(3) Membrii Comisiei de evaluare sunt obligaţi să participe la şedinţe în mod fizic sau prin videoconferinţă. Dacă un membru al Comisiei de evaluare este în imposibilitate de a participa la şedinţă, acesta anunţă despre faptul dat secretariatul comisiei.

 

Articolul 12. Audierea candidaţilor

(1) După examinarea informaţiei acumulate, Comisia de evaluare invită candidatul la şedinţă în vederea audierii acestuia.

(2) Audierile au loc în şedinţă publică, ce se înregistrează prin mijloace audio/video. Comisia de evaluare poate decide să desfăşoare audierile sau o parte din ele în şedinţă închisă dacă se aduce atingere intereselor ce ţin de ordinea publică, viaţa privată sau moralitate. În cazul în care Comisia de evaluare respinge solicitarea candidatului de a desfăşura audierile sau o parte din ele în şedinţă închisă, acesta poate anunţa imediat comisia despre retragerea sa din concurs.

(21) Înregistrările video a audierilor în şedinţe publice se plasează pe pagina web oficială a Comisiei de evaluare.

(3) În cazul refuzului candidatului de a participa la audieri, şedinţa se va desfăşura în lipsa acestuia, iar candidatul respectiv va fi evaluat în baza informaţiilor acumulate de Comisia de evaluare.

(4) Candidatul are următoarele drepturi:

a) să participe la şedinţele Comisiei de evaluare şi să dea explicaţii verbale;

b) să fie asistat de un avocat sau de un avocat stagiar pe parcursul procedurii de evaluare;

c) să ia cunoştinţă de materialele evaluării, cu cel puţin 3 zile până la audiere;

d) să prezinte, în formă scrisă, date şi informaţii suplimentare pe care le consideră necesare în vederea înlăturării suspiciunilor privind integritatea sa, dacă a fost în imposibilitatea de a le prezenta anterior;

e) să conteste decizia Comisiei de evaluare.

[Art.12 completat prin Legea nr.354 din 22.12.2022, în vigoare 27.12.2022]

 

Articolul 13. Decizia Comisiei de evaluare

(1) În urma desfăşurării procedurii de evaluare, Comisia de evaluare emite o decizie motivată privind constatarea promovării sau nepromovării evaluării. Retragerea din concurs a unui candidat ulterior datei transmiterii către Comisia de evaluare a listelor cu candidaţi de către instituţiile responsabile de organizarea alegerilor sau, după caz, a concursului, indiferent de motivul invocat de candidat, se echivalează cu nepromovarea evaluării de către candidatul respectiv.

(2) Decizia Comisiei de evaluare trebuie să cuprindă faptele relevante, motivele şi concluzia comisiei cu privire la promovarea sau nepromovarea evaluării.

(3) Decizia Comisiei de evaluare se adoptă cu votul majorităţii membrilor care participă la luarea acesteia. Membrii Comisiei de evaluare nu au dreptul să se abţină de la vot.

(4) În cazul parităţii de voturi, Comisia de evaluare va examina repetat informaţia despre candidatul respectiv şi o va supune votului în ziua următoare. În cazul în care se constată repetat paritatea de voturi, se consideră că candidatul nu a promovat evaluarea.

(5) Se consideră că un candidat nu întruneşte criteriile de integritate dacă s-a constatat existenţa unor dubii serioase privind conformitatea candidatului cu cerinţele prevăzute la art.8, care nu au fost înlăturate de către persoana evaluată.

(6) Decizia privind nepromovarea evaluării constituie temei juridic pentru neadmiterea candidatului la alegeri sau concurs. Decizia se expediază organelor competente potrivit legii pentru examinarea încălcărilor depistate, însă constatările din decizie nu au o valoare probantă pentru orice alte proceduri sau procese.

(7) Decizia Comisiei de evaluare, redactată în limba română, se expediază candidatului, la adresa electronică a acestuia, şi instituţiei responsabile de organizarea alegerilor sau, după caz, a concursului. În aceeaşi zi, Comisia de evaluare publică pe pagina sa web oficială informaţia dacă candidatul a promovat sau nu evaluarea. În cazul în care candidatul, în termen de 48 de ore de la momentul expedierii deciziei, nu notifică Comisia de evaluare despre refuzul său privind publicarea, decizia cu referire la evaluarea sa se publică pe pagina web a instituţiei responsabile de organizarea alegerilor sau, după caz, a concursului în formă depersonalizată, cu excepţia numelui şi prenumelui candidatului, care rămân publice.

[Art.13 modificat prin Legea nr.354 din 22.12.2022, în vigoare 27.12.2022]

 

Articolul 14. Contestarea deciziei Comisiei de evaluare

(1) Decizia Comisiei de evaluare poate fi contestată de către candidatul evaluat în termen de 5 zile de la data recepţionării de către acesta a deciziei motivate, fără respectarea procedurii prealabile.

(2) Candidatul evaluat poate contesta decizia defavorabilă a Comisiei de evaluare la Curtea Supremă de Justiţie, în cadrul căreia se instituie un complet de judecată special compus din 3 judecători şi un judecător supleant. Judecătorii şi judecătorul supleant sunt desemnaţi de preşedintele Curţii Supreme de Justiţie şi confirmaţi prin decret al Preşedintelui Republicii Moldova.

Notă: Se declară neconstituţional textul „şi confirmaţi prin decret al Preşedintelui Republicii Moldova” din art.14 alin.(2), conform Hot. Curţii Constituţionale nr.9 din 07.04.2022, în vigoare 07.04.2022

 

(3) Preşedintele Republicii Moldova poate respinge motivat candidaturile judecătorilor desemnaţi de preşedintele Curţii Supreme de Justiţie. În acest caz, preşedintele Curţii Supreme de Justiţie va desemna alţi judecători din cadrul Curţii Supreme de Justiţie pentru a fi incluşi în componenţa completului de judecată special.

Notă: Se declară neconstituţional alin.(3) din art.14, conform Hot. Curţii Constituţionale nr.9 din 07.04.2022, în vigoare 07.04.2022

 

(4) În cazul abţinerii sau recuzării membrului completului de judecată special, examinarea cererii respective se face de către ceilalţi membri ai completului special, cu substituirea membrului a cărui abţinere sau recuzare se discută de către membrul supleant. În cazul admiterii cererii de recuzare sau abţinere, cauza se examinează cu substituirea judecătorului vizat de către membrul supleant.

(5) Recuzarea anticipată a judecătorilor care încă nu participă la judecarea cauzei date, precum şi a judecătorului sau completului de judecată special care soluţionează cererea de recuzare nu se admite. În cazul în care cererea de recuzare se înaintează în mod repetat cu rea-credinţă, în mod abuziv, cu scopul de a tergiversa procesul, de a deruta judecata sau din alte intenţii răuvoitoare, cererea de recuzare nu se admite.

(6) Cererea de contestare a deciziei Comisiei de evaluare se judecă în conformitate cu procedura prevăzută în Codul administrativ, cu excepţiile stabilite prin prezenta lege, şi nu are efect suspensiv asupra deciziilor Comisiei de evaluare, alegerilor sau concursului la care participă candidatul respectiv.

(7) Prin derogare de la prevederile art.195 din Codul administrativ nr.116/2018, cererea de contestare a deciziei Comisiei de evaluare se examinează în decurs de 10 zile.

(8) La examinarea cererii de contestare a deciziei Comisiei de evaluare, completul de judecată special din cadrul Curţii Supreme de Justiţie poate adopta una dintre următoarele decizii:

a) respingerea cererii de contestare;

b) admiterea cererii de contestare şi dispunerea reevaluării candidaţilor care nu au promovat evaluarea, dacă constată că, în cadrul procedurii de evaluare, Comisia de evaluare a admis unele erori procedurale grave, care afectează caracterul echitabil al procedurii de evaluare, şi că există circumstanţe care puteau duce la promovarea evaluării de către candidat.

Notă: Se declară neconstituţional textul „dacă constată existenţa unor circumstanţe care puteau duce la promovarea evaluării de către candidat” din art.14 alin.(8) lit.b), conform Hot. Curţii Constituţionale nr.5 din 14.02.2023, în vigoare 14.02.2023

 

(9) Decizia completului de judecată special din cadrul Curţii Supreme de Justiţie este irevocabilă din momentul emiterii. Decizia se consideră emisă din momentul plasării acesteia pe pagina web oficială a Curţii Supreme de Justiţie şi se notifică participanţilor în termen de 5 zile de la data emiterii.

(10) În cazul reluării procedurii de evaluare a candidatului de către Comisia de evaluare potrivit alin.(8) lit.b), dispoziţiile prezentei legi referitoare la procedura de evaluare a integrităţii se aplică în mod corespunzător.

[Art.14 modificat prin Legea nr.147 din 09.06.2023, în vigoare 21.06.2023]

[Art.14 completat prin Legea nr.354 din 22.12.2022, în vigoare 27.12.2022]

 

Capitolul III

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 15. Dispoziţii finale

(1) Prezenta lege intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi se aplică până la finalizarea examinării de către Curtea Supremă de Justiţie a ultimei contestaţii depuse împotriva hotărârii Comisiei de evaluare conform art.14. În perioada de aplicare a prezentei legi, normele altor acte normative cu forţă juridică egală sau inferioară se aplică în măsura în care nu contravin prevederilor acesteia.

(2) Guvernul va întreprinde măsurile necesare pentru asigurarea funcţionării prezentei legi, inclusiv:

a) va asigura, prin intermediul Ministerului Justiţiei, plata indemnizaţiei lunare pentru membrii Comisiei de evaluare prevăzuţi la art.5 alin.(1) lit.a) din contul mijloacelor financiare aprobate în bugetul Ministerului Justiţiei pentru evaluarea externă/extraordinară a judecătorilor şi procurorilor;

b) va adopta, prin intermediul Ministerului Justiţiei, în termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei legi, dispoziţia privind lista partenerilor de dezvoltare, prevăzută la art.5 alin.(7);

c) va asigura contactarea, în termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei legi, a partenerilor de dezvoltare şi a Parlamentului în vederea desemnării de către aceştia a membrilor Comisiei de evaluare, precum şi în vederea identificării şi angajării persoanelor care vor activa în cadrul secretariatului Comisiei de evaluare;

d) va identifica, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, sediul pentru desfăşurarea activităţii Comisiei de evaluare.

(3) Parlamentul:

a) în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, va confirma componenţa nominală a Comisiei de evaluare. În acest sens, fracţiunile parlamentare vor asigura desemnarea candidaturilor pentru funcţia de membru în Comisia de evaluare, potrivit art.5 alin.(1) lit.a), în termen de 7 zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi;

b) în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, va iniţia concursul public pentru numirea în funcţia de membru al Consiliului Superior al Magistraturii a 6 persoane care se bucură de o înaltă reputaţie profesională şi integritate personală, cu experienţă în domeniul dreptului sau în alt domeniu relevant, care nu activează în cadrul organelor puterii legislative, executive sau judecătoreşti şi nu sunt afiliate politic;

c) între 26 şi 29 aprilie 2022, va asigura verificarea eligibilităţii candidaţilor înregistraţi la concursul public prevăzut la lit.b) şi, în termen de două zile de la luarea deciziilor respective, va transmite Comisiei de evaluare informaţia despre candidaţii care au trecut de verificarea eligibilităţii.

(4) Comisia de evaluare, în termen de 20 de zile de la constituire, va elabora şi va aproba regulamentul propriu de organizare şi funcţionare, precum şi regulamentul secretariatului comisiei.

(5) Prin derogare de la prevederile Legii nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, precum şi de la prevederile legilor ce reglementează statutul special al anumitor categorii de funcţionari publici, se permite detaşarea funcţionarilor publici din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice către Comisia de evaluare, conform art.3 alin.(7) din prezenta lege.

(6) Completul de judecată special din cadrul Curţii Supreme de Justiţie pentru contestarea deciziei Comisiei de evaluare se constituie în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi.

(7) Consiliul Superior al Magistraturii şi, respectiv, Consiliul Superior al Procurorilor:

a) în termen de 7 zile de la emiterea de către Comisia de evaluare a deciziei de evaluare a ultimului candidat la funcţia de membru în consiliul respectiv, înscris la alegeri sau concurs până la 27 martie 2022, vor convoca Adunarea Generală pentru alegerea membrilor consiliului respectiv, care va fi organizată în cel mult 35 de zile de la data convocării;

b) în termen de 7 zile de la emiterea de către Comisia de evaluare a deciziei de evaluare a ultimului candidat la funcţia de membru în colegiile respective, înscris la alegeri sau concurs până la 27 martie 2022, vor convoca Adunarea Generală pentru alegerea membrilor colegiilor respective, care va fi organizată în cel mult 35 de zile de la data convocării;

c) dacă, până la 27 martie 2022, nu au primit dosare pentru ocuparea tuturor funcţiilor menţionate la art.2 alin.(1), vor stabili un alt termen pentru depunerea dosarelor pentru funcţiile respective. Acest fapt nu influenţează procesul de evaluare a candidaţilor care şi-au depus dosarele până la această dată. În privinţa candidaţilor care şi-au depus dosarele după 27 martie 2022 se aplică termene similare de evaluare, numire şi alegere.

(8) Se extinde până la 27 martie 2022 termenul pentru depunerea dosarelor candidaţilor la funcţia de membru al Consiliului Superior al Magistraturii, al Consiliului Superior al Procurorilor şi la funcţia de membru în organele specializate ale judecătorilor şi procurorilor. Până la expirarea acestui termen, candidaţii care şi-au depus dosarele în condiţiile cadrului normativ în vigoare până la intrarea în vigoare a prezentei legi îşi pot retrage candidatura printr-o cerere, iar în privinţa acestora nu se va aplica procedura de evaluare.

(9) În ziua imediat următoare expirării termenului pentru depunerea dosarelor candidaţilor la funcţia de membru al Consiliului Superior al Magistraturii, al Consiliului Superior al Procurorilor şi la funcţia de membru în organele specializate ale judecătorilor şi procurorilor, Consiliul Superior al Magistraturii şi Consiliul Superior al Procurorilor vor publica pe paginile lor web oficiale listele integrale ale candidaţilor la funcţiile respective.

(10) În termen de 7 zile de la expirarea termenului pentru depunerea dosarelor candidaţilor la funcţia de membru al Consiliului Superior al Magistraturii, al Consiliului Superior al Procurorilor şi la funcţia de membru în organele specializate ale judecătorilor şi procurorilor, Consiliul Superior al Magistraturii şi Consiliul Superior al Procurorilor vor transmite listele candidaţilor pentru funcţiile respective împreună cu informaţia prevăzută la art.9 alin.(1). Până la expirarea acestui termen, candidaţii care şi-au depus dosarele îşi pot retrage candidatura printr-o cerere, iar în privinţa acestora nu se va aplica procedura de evaluare.

(11) Prin derogare de la prevederile art.9 alin.(1) din Legea nr.947/1996 cu privire la Consiliul Superior al Magistraturii şi prevederile art.73 alin.(1) din Legea nr.3/2016 cu privire la Procuratură, mandatele membrilor Consiliului Superior al Magistraturii şi ai Consiliului Superior al Procurorilor, cu excepţia mandatelor membrilor de drept, se prelungesc, prin extindere, până la ocuparea funcţiei de către succesorii de competenţă.

(12) Pentru perioada de timp de până la data întrunirii legale a noii componenţe a Consiliului Superior al Magistraturii şi a Consiliului Superior al Procurorilor, pentru a nu admite disfuncţionalităţi în exercitarea de către consiliile menţionate a atribuţiilor stabilite prin Constituţia Republicii Moldova, hotărârile acestor consilii vor fi adoptate în conformitate cu dispoziţiile Codului administrativ ce reglementează emiterea actelor administrative.

[Art.15 modificat prin Legea nr.147 din 09.06.2023, în vigoare 21.06.2023]

[Art.15 modificat prin Legea nr.354 din 22.12.2022, în vigoare 27.12.2022]

Notă: Se declară neconstituţional textul „stabilite prin Constituţia Republicii Moldova” din art.15 alin.(12), conform Hot. Curţii Constituţionale nr.9 din 07.04.2022, în vigoare 07.04.2022

 

Articolul 16. Dispoziţii tranzitorii

(1) Legea nr.947/1996 cu privire la Consiliul Superior al Magistraturii (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2013, nr.15–17, art.65), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. Articolul 3 se completează cu alineatul (31) cu următorul cuprins:

„(31) Candidaţii la funcţia de membru al Consiliului Superior al Magistraturii prevăzuţi la alin.(3) sunt supuşi evaluării integrităţii de către Comisia independentă de evaluare a integrităţii candidaţilor la funcţia de membru în organele de autoadministrare ale judecătorilor şi procurorilor, constituită în baza legii. Decizia comisiei se include în dosarul candidatului. Candidatul care nu a promovat evaluarea nu poate fi inclus în buletinul de vot.”

2. La articolul 31:

alineatul (1) se completează cu litera c) cu următorul cuprins:

„c) a promovat evaluarea efectuată de către Comisia independentă de evaluare a integrităţii candidaţilor la funcţia de membru în organele de autoadministrare ale judecătorilor şi procurorilor.”

alineatul (2) se completează cu litera d) cu următorul cuprins:

„d) decizia Comisiei independente de evaluare a integrităţii candidaţilor la funcţia de membru în organele de autoadministrare ale judecătorilor şi procurorilor.”

la alineatul (3), cuvintele „nu este complet” se substituie cu textul „nu conţine documentele prevăzute la alin.(2) lit.a)–c)”.

(2) Legea nr.154/2012 privind selecţia, evaluarea performanţelor şi cariera judecătorilor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.190–192, art.636), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. Articolul 4 se completează cu alineatul (21) cu următorul cuprins:

„(21) Candidaţii la funcţia de membru al colegiului pentru selecţie prevăzuţi la alin.(1) şi (2) sunt supuşi evaluării integrităţii de către Comisia independentă de evaluare a integrităţii candidaţilor la funcţia de membru în organele de autoadministrare ale judecătorilor şi procurorilor, constituită în baza legii. Candidatul care nu a promovat evaluarea nu poate fi ales în calitate de membru sau membru supleant al colegiului pentru selecţie.”

2. Articolul 16 se completează cu alineatul (41) cu următorul cuprins:

„(41) Candidaţii la funcţia de membru al colegiului de evaluare prevăzuţi la alin.(1) şi (2) sunt supuşi evaluării integrităţii de către Comisia independentă de evaluare a integrităţii candidaţilor la funcţia de membru în organele de autoadministrare ale judecătorilor şi procurorilor. Candidatul care nu a promovat evaluarea nu poate fi ales în calitate de membru sau membru supleant al colegiului de evaluare.”

(3) Articolul 10 din Legea nr.178/2014 cu privire la răspunderea disciplinară a judecătorilor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.238–246, art.557), cu modificările ulterioare, se completează cu alineatul (31) cu următorul cuprins:

„(31) Candidaţii la funcţia de membru al colegiului disciplinar prevăzuţi la alin.(1), (2) şi (3) sunt supuşi evaluării integrităţii de către Comisia independentă de evaluare a integrităţii candidaţilor la funcţia de membru în organele de autoadministrare ale judecătorilor şi procurorilor, constituită în baza legii. Candidatul care nu a promovat evaluarea nu poate fi ales în calitate de membru sau membru supleant al colegiului disciplinar.”

(4) Legea nr.3/2016 cu privire la Procuratură (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.69–77, art.113), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 251, alineatul (7) va avea următorul cuprins:

„(7) Preselecţia candidaţilor la funcţia de procuror-şef al procuraturii specializate se efectuează de către comisia specială instituită de Consiliul Superior al Procurorilor, compusă din 5 membri după cum urmează: unul este propus de către Preşedintele Republicii Moldova, unul de către Ministerul Justiţiei, 3 de către Consiliul Superior al Procurorilor. Calitatea de membru al comisiei speciale poate fi deţinută de persoane care dispun de calificare în domeniul dreptului, au experienţă de cel puţin 10 ani în domeniul de activitate profesională în ţară sau peste hotare şi se bucură de o reputaţie ireproşabilă. Cel puţin 3 membri ai comisiei speciale vor fi experţi recunoscuţi, având o vastă experienţă în domeniul activităţii procuraturii specializate, prevenirii şi combaterii corupţiei şi crimelor organizate, inclusiv peste hotare. Cel puţin un membru al comisiei speciale va fi un reprezentant al societăţii civile cu experienţă în domeniul combaterii corupţiei.”

2. La articolul 69:

alineatul (32) va avea următorul cuprins:

„(32) La funcţia de membru al Consiliului Superior al Procurorilor din rândul procurorilor poate fi ales candidatul care are o vechime în funcţia de procuror de cel puţin 3 ani efectiv lucraţi, nu a fost sancţionat disciplinar sau termenul de acţiune al sancţiunii disciplinare a expirat şi care a promovat evaluarea integrităţii efectuată de către Comisia independentă de evaluare a integrităţii candidaţilor la funcţia de membru în organele de autoadministrare ale judecătorilor şi procurorilor, constituită în baza legii. Dosarul de participare al candidatului conţine:

a) curriculum vitae;

b) scrisoarea de motivare;

c) platforma care include principalele obiective pe care le va urmări dacă va fi ales membru al Consiliului Superior al Procurorilor;

d) decizia Comisiei independente de evaluare a integrităţii candidaţilor la funcţia de membru în organele de autoadministrare ale judecătorilor şi procurorilor.”

la alineatul (33), cuvintele „nu este complet” se substituie cu textul „nu conţine documentele prevăzute la alin.(32) lit.a)–c)”;

la alineatul (4), textul „precum şi vârsta de cel mult 65 de ani” se substituie cu textul „să promoveze evaluarea efectuată de către Comisia independentă de evaluare a integrităţii candidaţilor la funcţia de membru în organele de autoadministrare ale judecătorilor şi procurorilor, precum şi să aibă vârsta de cel mult 65 de ani”;

alineatul (7) se completează cu textul „ , precum şi persoanele care nu au promovat evaluarea efectuată de către Comisia independentă de evaluare a integrităţii candidaţilor la funcţia de membru în organele de autoadministrare ale judecătorilor şi procurorilor”.

3. La articolul 83, alineatul (4) se completează cu cuvintele „şi au promovat evaluarea integrităţii în modul şi condiţiile stabilite pentru candidaţii la funcţia de membru al Consiliului Superior al Procurorilor”.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIIgor GROSU
 
Nr.26. Chişinău, 10 martie 2022.