D E C I Z I E

de inadmisibilitate a sesizărilor nr.14a/2019 şi nr.18g/2019 privind controlul

constituţionalităţii Hotărârii Guvernului nr.30 din 18 ianuarie 2019

cu privire la organizarea secţiilor de votare din străinătate

 

nr. 11  din  29.01.2019

 

Monitorul Oficial nr.171-177/94 din 24.05.2019

 

* * *

Curtea Constituţională, judecând în componenţa:

dlui Mihai POALELUNGI, preşedinte,

dnei Raisa APOLSCHII,

dlui Aurel BĂIEŞU,

dlui Corneliu GURIN,

dlui Artur REŞETNICOV,

dlui Veaceslav ZAPOROJAN, judecători,

cu participarea dlui Gheorghe Reniţă, grefier,

Având în vedere sesizările depuse pe 22 ianuarie 2019 şi, respectiv, pe 28 ianuarie 2019,

Înregistrate pe aceleaşi date,

Examinând admisibilitatea sesizărilor menţionate,

Având în vedere actele şi lucrările dosarului,

Deliberând pe 29 ianuarie 2019 în camera de consiliu,

Pronunţă următoarea decizie:

 

ÎN FAPT

1. La originea cauzei se află sesizarea nr.14a/2019 privind controlul constituţionalităţii Hotărârii Guvernului nr.30 din 18 ianuarie 2019 cu privire la organizarea secţiilor de votare din străinătate, depusă la Curtea Constituţională pe 22 ianuarie 2019, în baza articolului 135 alin.(1) lit.a) din Constituţie, de către domnii deputaţi Adrian Lebedinschi, Vasile Bolea şi Vlad Bătrâncea, precum şi sesizarea nr.18g/2019 privind excepţia de neconstituţionalitate a Hotărârii Guvernului nr.30 din 18 ianuarie 2019, ridicată de către Blocul electoral „ACUM Platforma DA şi PAS”, parte în dosarul nr.3-8/19, pendinte la Curtea de Apel Chişinău.

2. Sesizarea privind excepţia de neconstituţionalitate a fost depusă la Curtea Constituţională pe 28 ianuarie 2019, de către dl judecător Anatol Pahapol de la Curtea de Apel Chişinău, în baza articolului 135 alin.(1) literele a) şi g) din Constituţie.

3. Având în vedere identitatea de obiect, Curtea a decis conexarea sesizărilor într-un singur dosar, în baza articolului 43 din Codul jurisdicţiei constituţionale, atribuind-i numărul „14a/2019”.

4. Pe 18 ianuarie 2019, Guvernul Republicii Moldova a adoptat Hotărârea nr.30 cu privire la organizarea secţiilor de votare din străinătate.

5. Potrivit Anexei la această Hotărâre, între altele, vor fi deschise secţii de votare după cum urmează: în Italia – 29; în SUA – 12; în România – 12; în Federaţia Rusă – 11; în Franţa – 7; în Marea Britanie – 4; în Canada – 3; în Germania – 2; în Belgia – o secţie de votare etc.

6. Pe 19 ianuarie 2019, Comisia Electorală Centrală a emis Hotărârea nr.2109 cu privire la organizarea secţiilor de votare din străinătate.

7. Pe 24 ianuarie 2019, Blocul electoral „ACUM Platforma DA şi PAS” a contestat această hotărâre la Curtea de Apel Chişinău.

8. Pe 26 ianuarie 2019, în cadrul şedinţei de judecată, reprezentanţii blocului electoral contestatar (dna Maia Sandu şi dl Andrei Năstase) au ridicat excepţia de neconstituţionalitate a Hotărârii Guvernului nr.30 din 18 ianuarie 2019 cu privire la organizarea secţiilor de votare din străinătate.

9. Prin încheierea din aceeaşi dată, Curtea de Apel Chişinău a admis ridicarea excepţiei de neconstituţionalitate şi a trimis sesizarea la Curtea Constituţională, în vederea soluţionării acesteia.

 

A. Legislaţia pertinentă

10. Prevederile relevante ale Constituţiei sunt următoarele:

Articolul 16

Egalitatea

„(1) Respectarea şi ocrotirea persoanei constituie o îndatorire primordială a statului.

(2) Toţi cetăţenii Republicii Moldova sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără deosebire de rasă, naţionalitate, origine etnică, limbă, religie, sex, opinie, apartenenţă politică, avere sau de origine socială.”

Articolul 38

Dreptul de vot şi dreptul de a fi ales

„(1) Voinţa poporului constituie baza puterii de stat. Această voinţă se exprimă prin alegeri libere, care au loc în mod periodic prin sufragiu universal, egal, direct, secret şi liber exprimat.

(2) Cetăţenii Republicii Moldova au drept de vot de la vârsta de 18 ani, împliniţi până în ziua alegerilor inclusiv, excepţie făcând cei puşi sub interdicţie în modul stabilit de lege.

(3) Dreptul de a fi aleşi le este garantat cetăţenilor Republicii Moldova cu drept de vot, în condiţiile legii.”

11. Prevederile relevante ale Codului electoral sunt următoarele:

Articolul 31

Particularităţile constituirii şi funcţionării secţiilor de votare din străinătate şi a

birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate

„[...]

(2) În cazul alegerilor parlamentare, prezidenţiale şi al referendumului republican, pe lângă misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale Republicii Moldova se organizează una sau mai multe secţii de votare pentru alegătorii care se află în străinătate la data alegerilor.

(3) În afară de secţiile de votare prevăzute la alin.(2), vor fi organizate, cu acordul autorităţilor competente ale ţării respective, secţii de votare şi în alte localităţi. Organizarea acestor secţii de votare se stabileşte de Comisia Electorală Centrală, la propunerea Guvernului, în colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene şi cu alte autorităţi ale administraţiei publice centrale.

(4) La deschiderea secţiilor de votare din străinătate se va ţine cont de următoarele criterii:

a) informaţiile deţinute de către misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale Republicii Moldova din ţările de reşedinţă;

b) informaţiile deţinute de către autorităţile publice centrale, inclusiv datele statistice oficiale relevante;

c) informaţiile obţinute în rezultatul înregistrării prealabile a cetăţenilor aflaţi în străinătate, conform procedurii stabilite printr-un regulament aprobat de Comisia Electorală Centrală;

d) numărul de alegători care au participat la scrutinul precedent;

e) alte date relevante, obţinute de autorităţile publice centrale, la solicitare, din partea autorităţilor ţării de reşedinţă, în condiţiile legii.

[...].”

12. Prevederile relevante ale Hotărârii Guvernului nr.30 din 18 ianuarie 2019 sunt următoarele:

În temeiul articolului 31 alin.(2) şi (3) din Codul electoral nr.1381/1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.451-463, art.768), Guvernul hotărăşte:

1. Se aprobă lista secţiilor de votare propuse pentru a fi organizate în străinătate, conform anexei.

2. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data publicării.

 

Anexă

la Hotărârea Guvernului

nr.30 din 18.01.2019

 

LISTA

secţiilor de votare propuse

pentru a fi organizate în străinătate

 

Nr. crt.Denumirea ţării Denumirea localităţii
1.Republica AustriaViena (sediul misiunii)
2.Republica AzerbaidjanBaku (sediul misiunii)
3.Republica BelarusMinsk (sediul misiunii)
Brest
4.Regatul BelgieiBruxelles (sediul misiunii)
5.Republica BulgariaSofia (sediul misiunii)
6.CanadaOttawa (sediul misiunii)
Montreal
Toronto
7.Republica CehăPraga (sediul misiunii)
Brno
8.Republica Populară ChinezăBeijing (sediul misiunii)
9.Republica CroaţiaZagreb
10.Republica ElenăAtena (2 secţii de votare)
11.Confederaţia ElveţianăGeneva (sediul misiunii)
12.Emiratele Arabe UniteAbu Dhabi (sediul misiunii)
13.Republica EstoniaTallinn (sediul misiunii)
14.Republica FrancezăParis (sediul misiunii)
Strasbourg (sediul misiunii)
Villeneuve-Saint-Georges
Montreuil
Lyon
Bordeaux
Marseille
15.Republica Federală GermaniaBerlin (sediul misiunii)
Frankfurt pe Main (sediul misiunii)
16.GeorgiaTbilisi
17.IrlandaDublin
Tralee
18.Statul IsraelTel Aviv (sediul misiunii)
Haifa
19.Republica ItalianăAncona
Bari
Bergamo
Bologna
Bolzano
Brescia
Florenţa
Ferrara
Mestre
Milano (2 secţii de votare)
Modena
Napoli
Padova (2 secţii de votare)
Palermo
Parma
Perugia
Pesaro
Ravena
Roma (2 secţii de votare)
Torino (2 secţii de votare)
Trento
Treviso
Verona
Vicenza
Udine
20.JaponiaTokyo (sediul misiunii)
21.Republica LetoniaRiga (sediul misiunii)
22.Republica LituaniaVilnius (sediul misiunii)
23.Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de NordLondra (2 secţii de votare)
Manchester
Northampton
24.Regatul Ţărilor deJosHaga (sediul misiunii)
25.Regatul NorvegieiOslo
26.Republica PolonăVarşovia (sediul misiunii)
27.Republica PortughezăLisabona (sediul misiunii)
Portimao
Faro
Setubal
Porto
28.Statul QatarDoha (sediul misiunii)
29.RomâniaBucureşti (2 secţii de votare)
Iaşi (sediul misiunii)
Galaţi
Timişoara
Braşov
Cluj-Napoca
Constanţa
Bacău
Suceava
Craiova
Sibiu
30.Federaţia RusăMoscova (2 secţii de votare)
Sankt Petersburg (2 secţii de votare)
Krasnoiarsk
Nijnevartovsk
Soci
Kursk
Tula
Novosibirsk
Kaliningrad
31.Regatul SpanieiMadrid (sediul misiunii)
Barcelona
Santander
Castellon de la Plana Malaga
32.Regatul SuedieiStockholm (sediul misiunii)
33.Statele Unite ale AmericiiNew York (sediul misiunii)
Washington, D.C (sediul misiunii)
Sacramento
Chicago
Seattle
Atlanta
Raleigh
Spokane
Springfield
Portland
Asheville
Minneapolis
34.Republica TurciaAnkara (sediul misiunii)
Istanbul (sediul misiunii)
Belek
35.UcrainaKiev (sediul misiunii)
Odesa (sediul misiunii)
Lvov
36.UngariaBudapesta (sediul misiunii)

 

ÎN DREPT

A. Argumentele autorilor sesizărilor

13. Autorii sesizării nr.14a/2019 consideră că, prin Hotărârea nr.30 din 18 ianuarie 2019, Guvernul a deschis prea puţine secţii de votare în Federaţia Rusă, fără a ţine cont de numărul mare de cetăţeni ai Republicii Moldova care locuiesc în Federaţia Rusă, precum şi de demersul Ambasadorului Republicii Moldova în Federaţia Rusă, prin care se argumentează oportunitatea deschiderii a 22 secţii de votare în Federaţia Rusă. Acestea ar reprezenta criterii prevăzute de articolul 31 alin.(4) literele a) şi b) din Codul electoral. Spre deosebire de numărul secţiilor de votare care urmează a fi deschise în alte state, cum ar fi Statele Unite ale Americii sau Italia, cu privire la secţiile de votare din Federaţia Rusă Guvernul Republicii Moldova ar fi avut o abordare selectivă şi discriminatorie.

14. La rândul lor, autorii sesizării nr.18g/2019 susţin că Guvernul a deschis prea puţine secţii de votare în următoarele state: Belgia, Canada, Olanda, Franţa, Germania, Irlanda, Marea Britanie şi Statele Unite ale Americii, iar în alte ţări, în genere, nu a deschis nicio secţie de votare (e.g. Danemarca), fără a ţine cont de (i) informaţiile obţinute ca urmare a înregistrării prealabile a cetăţenilor aflaţi în străinătate, conform procedurii stabilite printr-un regulament aprobat de Comisia Electorală Centrală, precum şi de (ii) numărul de alegători care au participat la scrutinul precedent, criterii prevăzute de articolul 31 alin.(4) literele c) şi d) din Codul electoral.

15. Autorii celei dintâi sesizări susţin existenţa unui număr mic de secţii de votare în Est, în comparaţie cu numărul mare de secţii de votare din Vest. Autorii celei de-a doua sesizări susţin existenţa unui număr mic de secţii de votare în Vest. Potrivit autorilor celor două sesizări, Hotărârea Guvernului nr.30 din 18 ianuarie 2019 contravine articolelor 1 alin.(3), 2, 4, 16 şi 38 din Constituţie.

 

B. Aprecierea Curţii

16. Examinând admisibilitatea sesizărilor, Curtea constată următoarele.

17. În conformitate cu articolul 135 alin.(1) lit.a) din Constituţie, controlul constituţionalităţii hotărârilor Guvernului, în prezenta cauză a Hotărârii Guvernului nr.30 din 18 ianuarie 2019 cu privire la organizarea secţiilor de votare din străinătate, ţine de competenţa Curţii Constituţionale.

18. Curtea menţionează că articolele 25 lit.g) din Legea cu privire la Curtea Constituţională şi 38 alin.(1) lit.g) din Codul jurisdicţiei constituţionale le conferă deputaţilor din Parlamentul Republicii Moldova prerogativa sesizării Curţii Constituţionale.

19. Totodată, excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de către Blocul electoral „ACUM Platforma DA şi PAS”, parte în dosarul nr.3-8/19, pendinte la Curtea de Apel Chişinău.

20. Astfel, sesizările sunt formulate de către subiectele cărora li s-a conferit acest drept, în baza articolului 135 alin.(1) literele a) şi g) din Constituţie.

21. Obiectul sesizărilor îl constituie prevederile Hotărârii Guvernului nr.30 din 18 ianuarie 2019. Această Hotărâre stabileşte numărul secţiilor de votare din străinătate care urmează a fi deschise la alegerile parlamentare preconizate pentru 24 februarie 2019.

22. Curtea observă că, atunci când a adoptat Hotărârea nr.30 din 18 ianuarie 2019, Guvernul s-a bazat pe prevederile articolului 31 alin.(2) şi (3) din Codul electoral. Din prevederile menţionate rezultă că autorităţile pot organiza secţii de votare pentru alegătorii care se află în străinătate la data alegerilor atât pe lângă misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale Republicii Moldova, cât şi în alte localităţi.

23. Curtea constată că puterea discreţionară a autorităţilor în materia deschiderii secţiilor de votare în străinătate, aspect al dreptului la vot, trebuie: (i) să nu afecteze esenţa dreptului la vot; şi (ii) să respecte criteriile stabilite de lege [articolul 31 alin.(4) din Codul electoral]. Primul element ţine de competenţa Curţii Constituţionale, iar tot ce este situat în afara acestuia – de competenţa instanţelor de contencios administrativ. Astfel, articolul 31 alin.4) din Codul electoral prevede că la deschiderea secţiilor de votare din străinătate se va ţine cont de următoarele criterii: a) informaţiile deţinute de către misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale Republicii Moldova din ţările de reşedinţă; b) informaţiile deţinute de către autorităţile publice centrale, inclusiv datele statistice oficiale relevante; c) informaţiile obţinute ca urmare a înregistrării prealabile a cetăţenilor aflaţi în străinătate, conform procedurii stabilite printr-un regulament aprobat de Comisia Electorală Centrală; d) numărul de alegători care au participat la scrutinul precedent; e) alte date relevante, obţinute de autorităţile publice centrale, la solicitare, din partea autorităţilor ţării de reşedinţă, în condiţiile legii.

24. Autorii sesizărilor pretind că, la emiterea Hotărârii nr.30 din 18 ianuarie 2019, Guvernul nu a ţinut cont de criteriile de stabilire a secţiilor de votare în străinătate prevăzute la articolul 31 alin.(4) literele a), b), c) şi d) din Codul electoral şi, prin urmare, a încălcat dreptul la vot.

25. Având în vedere cele menţionate la §23 din prezenta decizie, precum şi jurisprudenţa constantă şi previzibilă a Curţii (a se vedea, mutatis mutandis, DCC nr.1 din 14 iulie 2011; DCC nr.7 din 30 decembrie 2011, §35; DCC nr.16 din 9 februarie 2018, §21; DCC nr.27 din 29 martie 2018, §§22-24), Curtea va examina doar dacă hotărârea contestată aduce atingere esenţei dreptului la vot, garantat de articolul 38 din Constituţie.

26. Curtea reaminteşte că articolul 38 alin.(1) din Constituţie nu poate fi interpretat ca instituind o obligaţie a autorităţilor statale de a organiza alegeri peste hotarele ţării. Mai exact, acest articol permite desfăşurarea alegerilor peste hotarele ţării, dar nu le impune (a se vedea DCC nr.5 din 14 ianuarie 2019, §19). Din acest motiv, legislativul şi executivul se bucură de o putere discreţionară mai mare în privinţa modului de organizare a acestor alegeri.

27. Această idee este consolidată şi de jurisprudenţa bogată a Curţii Europene a Drepturilor Omului, potrivit căreia restricţiile impuse exerciţiului dreptului la vot al cetăţenilor aflaţi peste hotare pot fi justificate prin prisma mai multor factori menţionaţi în hotărârea Curţii Europene Sitaropoulos şi Giakoumopoulos v. Grecia [MC], 15 martie 2012, §69, citată în DCC nr.5 din 14 ianuarie 2019, §16.

28. Pentru a se constata o încălcare a dreptului la vot, trebuie să fie atestată o ingerinţă în esenţa acestuia. Autorii sesizărilor nu demonstrează cum ar fi afectată esenţa dreptului la vot prin adoptarea măsurilor contestate.

29. Curtea observă că Guvernul a stabilit numărul de secţii de votare care urmează a fi deschise în străinătate. Din perspectiva controlului de constituţionalitate, Guvernul nu a afectat esenţa dreptului la vot al cetăţenilor moldoveni cu drept de vot aflaţi peste hotarele Republicii Moldova, ci dimpotrivă, a întreprins măsuri pentru a asigura posibilitatea votării pentru cetăţenii aflaţi în afara ţării. Această concluzie a Curţii se bazează inclusiv pe un studiu efectuat de către Curtea Europeană a Drepturilor Omului, Sitaropoulos şi Giakoumopoulos v. Grecia [MC], 15 martie 2012, §§35-36, potrivit căruia unele state europene nu le permit cetăţenilor care trăiesc în afara ţării să voteze după trecerea unei anumite perioade de timp, iar altele le permit acestora să voteze doar cu permisiunea statului-gazdă. Cetăţenii Republicii Moldova îşi pot exercita dreptul de vot la secţiile de votare din alte ţări sau la secţiile de votare din Republica Moldova. Din aceeaşi perspectivă a controlului de constituţionalitate, Guvernul nu şi-a depăşit puterea discreţionară în materia organizării alegerilor (a se vedea DCC nr.11 din 18 noiembrie 2014, §25; HCC nr.15 din 16 iunie 2015, §61; HCC nr.34 din 13 decembrie 2016, §125).

30. Prin urmare, Curtea consideră că sesizările sunt nefondate.

Din aceste motive, în baza articolului 26 alin.(1) din Legea cu privire la Curtea Constituţională şi a articolelor 61 alin.(3) şi 64 din Codul jurisdicţiei constituţionale, Curtea Constituţională

DECIDE:

1. Se declară inadmisibile sesizările nr.14a/2019 şi nr.18g/2019 privind controlul constituţionalităţii Hotărârii Guvernului nr.30 din 18 ianuarie 2019 cu privire la organizarea secţiilor de votare din străinătate.

2. Prezenta decizie este definitivă, nu poate fi supusă niciunei căi de atac, intră în vigoare la data adoptării şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

 

PREŞEDINTE Mihai POALELUNGI
 
Nr. 11. Chişinău, 29 ianuarie 2019.