H O T Ă R Î R E
cu privire la organizarea secţiilor de votare în străinătate pentru
alegerile parlamentare şi referendumul republican
consultativ din 24 februarie 2019
nr. 2109 din 19.01.2019
Monitorul Oficial nr.59-65/393 din 22.02.2019
* * *
Prin Hotărîrea nr.30 din 18 ianuarie 2019, Guvernul Republicii Moldova a aprobat lista secţiilor de votare propuse pentru a fi organizate în străinătate pentru circumscripţiile constituite peste hotarele Republicii Moldova.
În baza propunerilor Guvernului Republicii Moldova şi în temeiul art.18 alin.(2), 26 alin.(1) lit.h) şi 31 din Codul electoral nr.1381-XIII din 21 noiembrie 1997, Comisia Electorală Centrală
HOTĂRĂŞTE:
1. Se stabileşte organizarea secţiilor de votare în străinătate pentru alegerile parlamentare şi referendumul republican consultativ din 24 februarie 2019, la propunerea Guvernului Republicii Moldova (conform anexei).
2. Consiliile electorale ale circumscripţiilor electorale uninominale nr.49 la est de Republica Moldova, nr.50 la vest de Republica Moldova şi nr.51 SUA, Canada, în comun cu Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, vor constitui secţiile de votare şi birourile electorale ale acestora.
3. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
VICEPREŞEDINTELE COMISIEI | |
ELECTORALE CENTRALE | Rodica CIUBOTARU |
Secretar | Veaceslav Agrigoroae |
Nr.2109. Chişinău, 19 ianuarie 2019. |
Anexă la hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr.2109 din 19 ianuarie 2019
LISTA localităţilor unde se vor organiza secţii de votare pentru alegerile parlamentare şi referendumul republican consultativ din 24 februarie 2019 în circumscripţia electorală uninominală nr.49 la est de Republica Moldova
| |||
Nr. d/o | Denumirea ţării | Denumirea localităţii | Numărul
secţiilor de votare |
1. | REPUBLICA AZERBAIDJAN | Baku (sediul misiunii) | 1 |
2. | REPUBLICA BELARUS | Minsk (sediul misiunii) | 1 |
Brest | 1 | ||
3. | REPUBLICA POPULARĂ CHINEZĂ | Beijing (sediul misiunii) | 1 |
4. | EMIRATELE ARABE UNITE | Abu Dhabi (sediul misiunii) | 1 |
5. | GEORGIA | Tbilisi | 1 |
6. | STATUL ISRAEL | Tel Aviv (sediul misiunii) | 1 |
Haifa | 1 | ||
7. | JAPONIA | Tokyo (sediul misiunii) | 1 |
8. | STATUL QATAR | Doha (sediul misiunii) | 1 |
9. | FEDERAŢIA RUSĂ | Moscova | 2 |
Sankt-Petersburg | 2 | ||
Krasnoiarsk | 1 | ||
Nijnevartovsk | 1 | ||
Soci | 1 | ||
Kursk | 1 | ||
Tula | 1 | ||
Novosibirsk | 1 | ||
Kaliningrad | 1 | ||
10. | REPUBLICA TURCIA | Ankara (sediul misiunii) | 1 |
Istanbul (sediul misiunii) | 1 | ||
Belek | 1 | ||
11. | UCRAINA | Kiev (sediul misiunii) | 1 |
Odessa (sediul misiunii) | 1 | ||
Lvov | 1 | ||
TOTAL | 27 |
LISTA localităţilor unde se vor organiza secţii de votare pentru alegerile parlamentare şi referendumul republican consultativ din 24 februarie 2019 în circumscripţia electorală uninominală nr.50 la vest de Republica Moldova
| |||
Nr. d/o | Denumirea ţării | Denumirea localităţii | Numărul
secţiilor de votare |
1. | REPUBLICA AUSTRIA | Viena (sediul misiunii) | 1 |
2. | REGATUL BELGIEI | Bruxelles (sediul misiunii) | 1 |
3. | REPUBLICA BULGARIA | Sofia (sediul misiunii) | 1 |
4. | REPUBLICA CEHĂ | Praga (sediul misiunii) | 1 |
Brno | 1 | ||
5. | REPUBLICA CROAŢIA | Zagreb | 1 |
6. | REPUBLICA ELENĂ | Atena | 2 |
7. | CONFEDERAŢIA ELVEŢIANĂ | Geneva (sediul misiunii) | 1 |
8. | REPUBLICA ESTONIA | Tallinn (sediul misiunii) | 1 |
9. | REPUBLICA FRANCEZĂ | Paris (sediul misiunii) | 1 |
Strasbourg (sediul misiunii) | 1 | ||
Villeneuve-Saint-Georges | 1 | ||
Montreuil | 1 | ||
Lyon | 1 | ||
Bordeaux | 1 | ||
Marseille | 1 | ||
10. | REPUBLICA FEDERALĂ GERMANIA | Berlin (sediul misiunii) | 1 |
Frankfurt (sediul misiunii) | 1 | ||
11. | IRLANDA | Dublin | 1 |
Tralee | 1 | ||
12. | REPUBLICA ITALIANĂ | Ancona | 1 |
Bari | 1 | ||
Bergamo | 1 | ||
Bologna | 1 | ||
Bolzano | 1 | ||
Brescia | 1 | ||
Firenze | 1 | ||
Ferrara | 1 | ||
Mestre | 1 | ||
Milano | 2 | ||
Modena | 1 | ||
Napoli | 1 | ||
Padova | 2 | ||
Palermo | 1 | ||
Parma | 1 | ||
Perugia | 1 | ||
Pesaro | 1 | ||
Ravena | 1 | ||
Roma | 2 | ||
Torino | 2 | ||
Trento | 1 | ||
Treviso | 1 | ||
Verona | 1 | ||
Vicenza | 1 | ||
Udine | 1 | ||
13. | REPUBLICA LETONIA | Riga (sediul misiunii) | 1 |
14. | REPUBLICA LITUANIA | Vilnius (sediul misiunii) | 1 |
15. | REGATUL UNIT AL MARII BRITANII ŞI AL IRLANDEI DE NORD | Londra | 2 |
Manchester | 1 | ||
Northampton | 1 | ||
16. | REGATUL ŢĂRILOR DE JOS | Haga (sediul misiunii) | 1 |
17. | REGATUL NORVEGIEI | Oslo | 1 |
18. | REPUBLICA POLONIA | Varşovia (sediul misiunii) | 1 |
19. | REPUBLICA PORTUGHEZĂ | Lisabona (sediul misiunii) | 1 |
Portimao | 1 | ||
Faro | 1 | ||
Setubal | 1 | ||
Porto | 1 | ||
20. | ROMÂNIA | Bucureşti | 2 |
Iaşi (sediul misiunii) | 1 | ||
Galaţi | 1 | ||
Timişoara | 1 | ||
Braşov | 1 | ||
Cluj - Napoca | 1 | ||
Constanţa | 1 | ||
Bacău | 1 | ||
Suceava | 1 | ||
Craiova | 1 | ||
Sibiu | 1 | ||
21. | REGATUL SPANIEI | Madrid (sediul misiunii) | 1 |
Barcelona | 1 | ||
Santander | 1 | ||
Castello de la Plana | 1 | ||
Malaga | 1 | ||
22. | REGATUL SUEDIEI | Stockholm (sediul misiunii) | 1 |
23. | UNGARIA | Budapesta (sediul misiunii) | 1 |
TOTAL |
83 |
LISTA localităţilor unde se vor organiza secţii de votare pentru alegerile parlamentare şi referendumul republican consultativ din 24 februarie 2019 în circumscripţia electorală uninominală nr.51 SUA, Canada
| |||
Nr. d/o | Denumirea ţării | Denumirea localităţii | Numărul
secţiilor de votare |
1. | CANADA | Ottawa (sediul misiunii) | 1 |
2. | STATELE UNITE ALE AMERICII | New York (sediul misiunii) | 1 |
Washington (sediul misiunii) | 1 | ||
Sacramento | 1 | ||
Chicago | 1 | ||
Seattle | 1 | ||
Atlanta | 1 | ||
Raleigh | 1 | ||
Spokane | 1 | ||
Springfield | 1 | ||
Portland | 1 | ||
Asheville | 1 | ||
Minneapolis | 1 | ||
TOTAL | 13 |
[Anexa modificată prin Hot. CEC nr.2311 din 12.02.2019, în vigoare 12.02.2019]
OPINIE SEPARATĂ
expusă în conformitate cu art.18 alin.(3) din Codul electoral şi pct.25 lit.î)
din Regulamentul cu privire la activitatea Comisiei Electorale Centrale
În calitate de membru al Comisiei Electorale Centrale, îmi expun opinia separată la Hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr.2109 din 19 ianuarie 2019 cu privire la organizarea secţiilor de votare în străinătate pentru alegerile parlamentare şi referendumul republican consultativ din 24 februarie 2019, din următoarele motive:
Comisia Electorală Centrală a aprobat hotărîrea sus-menţionată doar în baza Hotărîrii Guvernului nr.30 din 18 ianuarie 2019 cu privire la organizarea secţiilor de votare din străinătate. Prin Hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr.2109 din 19 ianuarie 2019, s-a aprobat constituirea şi organizarea secţiilor de votare din străinătate, în număr total de 125 de secţii de votare, fiind ignorate criteriile de organizare a secţiilor de votare din străinătate, prevăzute în art.31 al Codului electoral, privind particularităţile constituirii şi funcţionării secţiilor de votare din străinătate şi a birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate, şi anume alineatele: (2) În cazul alegerilor parlamentare, prezidenţiale şi al referendumului republican, pe lîngă misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale Republicii Moldova se organizează una sau mai multe secţii de votare pentru alegătorii care se află în străinătate la data alegerilor. (3) În afară de secţiile de votare prevăzute la alin.(2), vor fi organizate, cu acordul autorităţilor competente ale ţării respective, secţii de votare şi în alte localităţi. Organizarea acestor secţii de votare se stabileşte de Comisia Electorală Centrală, la propunerea Guvernului, în colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene şi cu alte autorităţi ale administraţiei publice centrale. (4) La deschiderea secţiilor de votare din străinătate se va ţine cont de următoarele criterii: a) informaţiile deţinute de către misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale Republicii Moldova din ţările de reşedinţă; b) informaţiile deţinute de către autorităţile publice centrale, inclusiv datele statistice oficiale relevante; c) informaţiile obţinute în rezultatul înregistrării prealabile a cetăţenilor aflaţi în străinătate, conform procedurii stabilite printr-un regulament aprobat de Comisia Electorală Centrală; d) numărul de alegători care au participat la scrutinul precedent; e) alte date relevante, obţinute de autorităţile publice centrale, la solicitare, din partea autorităţilor ţării de reşedinţă, în condiţiile legii.
În cadrul şedinţei de examinare a hotărîrii vizate, s-a constatat lipsa de la şedinţă a reprezentantului Ministerului Afacerilor Externe, la fel, lipsa actelor suplimentare la Hotărîrea nr.30 din 18 ianuarie 2019 cu privire la organizarea secţiilor de votare din străinătate în baza cărora a fost adoptată Hotărîrea de Guvern sus-menţionată.
La fel, consider că la adoptarea Hotărîrii Guvernului nr.30 cu privire la organizarea secţiilor de votare din străinătate, în baza cărora au fost ignorate propunerile şi informaţiile prezentate de către misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale Republicii Moldova din ţările de reşedinţă a cetăţenilor Republicii Moldova cu drept de vot şi informaţiile deţinute de către autorităţile publice centrale, inclusiv datele statistice oficiale relevante, sau organizarea secţiilor de votare în străinătate doar în baza criteriului de înregistrare prealabilă a cetăţenilor şi a numărului alegătorilor care au participat la scrutinul precedent, nu asigură dreptul de vot al tuturor cetăţenilor aflaţi peste hotarele ţării. Astfel, doar la baza acestor două criterii, se creează situaţii discreţionare pentru autorităţile statului de a deschide secţii de votare în străinătate.
Înregistrarea prealabilă are drept scop stabilirea numărului estimativ al alegătorilor aflaţi peste hotare, în vederea facilitării exercitării dreptului de vot, prin constituirea secţiilor de votare suplimentare în străinătate. Aceasta nu înseamnă date principale, ci este doar unul din criteriile care poate fi luat drept bază pentru organizarea secţiilor de votare peste hotarele ţării.
Un alt criteriu, în baza cărora se organizează secţiile de votare peste hotarele ţării, este numărul de alegători care au participat la scrutinul precedent. Acest criteriu la fel a fost neglijat de către Comisia Electorală Centrală. Drept exemplu poate servi scrutinul precedent din anul 2016, cînd în oraşul Londra, Marea Britanie, între orele 15.00-16.00, au fost epuizate buletinele de vot şi cetăţenii Republicii Moldova au fost limitaţi în exercitarea dreptului de vot. Aceeaşi situaţie a fost şi la Moscova, Federaţia Rusă, unde buletinele de vot au fost epuizate cu mult înainte de ora închiderii secţiilor de votare, astfel încît un număr foarte mare de cetăţeni nu şi-a putut exercita dreptul la vot. Sîntem în situaţia de a constata că la scrutinul parlamentar din 24 februarie 2019, atît Guvernul cît şi Comisia Electorală Centrală, similar scrutinului precedent, au organizat şi constituit doar 2 secţii de votare în aceste 2 oraşe, limitînd astfel dreptul cetăţenilor la vot.
Comisia Electorală Centrală, aprobînd Hotărîrea în cauză, a încălcat, în mod direct, dreptul de a alege şi de a fi ales al cetăţenilor aflaţi peste hotarele ţării, fiind discriminaţi cetăţenii aflaţi în Canada, Regatul Unit al Marii Britanii şi al Irlandei de Nord, Federaţia Rusă, Statele Unite ale Americii şi în alte state, în care se află un număr mai mare de cetăţeni cu drept de vot, dar secţiile de votare fiind într-un număr limitat, în comparaţie cu alte state în care a fost deschis un număr cu mult mai mare de secţii de votare proporţional cu numărul de cetăţeni aflaţi în aceste ţări.
Reieşind din cele expuse mai sus, mi-am fundamentat poziţia prin prisma prevederilor Codului electoral, opiniile proprii fiind bazate în primul rînd pe principiile echităţii şi corectitudinii faţă de alegători, respectînd dreptul lor fundamental de a alege şi de a fi ales.
MEMBRU AL COMISIEI ELECTORALE CENTRALE | Vadim FILIPOV |
20.01.2019 |
