L E G E

cu privire la întreprinderea de stat şi întreprinderea municipală

 

nr. 246  din  23.11.2017

 

Monitorul Oficial nr.441-450/750 din 22.12.2017

 

* * *

C U P R I N S

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Întreprinderea de stat şi întreprinderea municipală

Articolul 2. Modul de fondare şi înregistrare a întreprinderii de stat şi a întreprinderii municipale

 

Capitolul II

BUNURILE ÎNTREPRINDERII DE STAT ŞI ALE ÎNTREPRINDERII MUNICIPALE

Articolul 3. Componenta bunurilor şi modul de utilizare

Articolul 4. Capitalul social

Articolul 5. Profitul net şi pierderile nete

Articolul 51. Capitalul de rezervă

 

Capitolul III

ADMINISTRAREA ÎNTREPRINDERII DE STAT ŞI A ÎNTREPRINDERII MUNICIPALE

Articolul 6. Organele de conducere şi de control ale întreprinderii de stat şi ale întreprinderii municipale

Articolul 7. Fondatorul

Articolul 8. Consiliul de administraţie

Articolul 9. Administratorul

Articolul 10. Comisia de cenzori

Articolul 11. Auditul situaţiilor financiare

 

Capitolul IV

REORGANIZAREA SAU DIZOLVAREA ÎNTREPRINDERII DE STAT

ŞI A ÎNTREPRINDERII MUNICIPALE

Articolul 12. Reorganizarea sau dizolvarea întreprinderii de stat şi a întreprinderii municipale

Articolul 13. Dizolvarea benevolă a întreprinderii de stat şi a întreprinderii municipale

Articolul 14. Dizolvarea forţată a întreprinderii de stat şi a întreprinderii municipale

Articolul 15. Distribuirea bunurilor la lichidarea întreprinderii de stat şi a întreprinderii municipale

 

Capitolul V

CONFLICTUL DE INTERESE

Articolul 16. Noţiune de tranzacţie cu conflict de interese

Articolul 17. Decizia privind încheierea tranzacţiei cu conflict de interese

 

Capitolul VI

DEZVĂLUIREA INFORMAŢIEI DE CĂTRE ÎNTREPRINDEREA

DE STAT ŞI ÎNTREPRINDEREA MUNICIPALĂ

Articolul 18. Dezvăluirea informaţiei

 

Capitolul VII

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 19.

 

 

 

Notă: În textul actelor normative adoptate de Parlament:

cuvintele „limba moldovenească”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „limba română” la forma gramaticală corespunzătoare;

cuvintele „limba de stat”, „limba oficială” şi „limba maternă”, la orice formă gramaticală, în cazul în care se are în vedere limba de stat a Republicii Moldova, se substituie cu cuvintele „limba română” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.52 din 16.03.2023, în vigoare 24.03.2023

 

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Prezenta lege stabileşte condiţiile juridice, organizatorice şi economice ale fondării, funcţionării şi încetării activităţii întreprinderii de stat şi întreprinderii municipale.

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Întreprinderea de stat şi întreprinderea municipală

(1) Întreprinderea de stat este persoana juridică care desfăşoară activitate de întreprinzător în baza bunurilor proprietate de stat transmise ei în administrare şi/sau ca aport în capitalul social şi în baza proprietăţii obţinute de aceasta în rezultatul activităţii economico-financiare.

(2) Întreprinderea municipală este persoana juridică care desfăşoară activitate de întreprinzător în baza bunurilor proprietate a unităţii administrativ-teritoriale/unităţii teritoriale autonome Găgăuzia transmise ei în administrare şi/sau ca aport în capitalul social şi în baza proprietăţii obţinute de aceasta în rezultatul activităţii economico-financiare.

(3) Particularităţile fondării, funcţionării şi încetării activităţii întreprinderii de stat şi întreprinderii municipale (în continuare – întreprindere de stat/ municipală) sînt stabilite de prezenta lege şi de alte acte normative.

(4) Întreprinderea de stat/municipală poartă răspundere pentru obligaţiile sale împreună cu toate bunurile ce le deţine cu drept de proprietate.

(5) Întreprinderea de stat/municipală obţine drepturi de persoană juridică de la data înregistrării în Registrul de stat al persoanelor juridice.

(6) Întreprinderea de stat/municipală îşi desfăşoară activitatea sub o anumită denumire, care include, după caz, cuvintele „întreprindere de stat” şi „întreprindere municipală” sau abrevierile „Î.S.” şi „Î.M.”.

(7) Întreprinderea de stat/municipală se individualizează prin numărul de identificare de stat (IDNO).

(8) Pe blancheta cu antet se indică denumirea, sediul şi numărul de identificare de stat.

(9) Întreprinderea de stat/municipală este în drept, cu notificarea fondatorului, să deschidă conturi bancare pe teritoriul Republicii Moldova şi în străinătate.

(10) Întreprinderea de stat/municipală este în drept, cu acordul fondatorului, să instituie filiale şi reprezentanţe şi să participe la constituirea asociaţiilor şi a concernelor.

(11) Întreprinderea de stat/municipală nu poate fi fondator al societăţii comerciale.

 

Articolul 2. Modul de fondare şi înregistrare a întreprinderii de stat şi a întreprinderii municipale

(1) Funcţia de fondator al întreprinderii de stat, în numele Guvernului, este exercitată de Agenţia Proprietăţii Publice.

(2) Funcţia de fondator al întreprinderii municipale este exercitată de autoritatea deliberativă a unităţii administrativ-teritoriale, iar în unitatea teritorială autonomă Găgăuzia – şi de Comitetul executiv.

(3) Documentele de constituire a întreprinderii de stat/municipale sînt hotărîrea/decizia cu privire la fondare şi statutul întreprinderii. Statutul-model al întreprinderii de stat/municipale se aprobă de Guvern.

(4) Statutul întreprinderii de stat/municipale se aprobă de fondator şi conţine:

a) denumirea, inclusiv abreviată, a întreprinderii de stat/municipale şi sediul acesteia;

b) data şi numărul hotărîrii/deciziei fondatorului privind fondarea întreprinderii de stat/municipale;

c) genurile de activitate;

d) durata de activitate;

e) capitalul social şi procedura de modificare a acestuia;

f) componenţa bunurilor depuse în capitalul social;

g) componenţa şi lista bunurilor transmise întreprinderii de stat/ municipale cu drept de administrare;

h) planul geometric şi/sau cadastral şi suprafaţa terenului aflat în folosinţa întreprinderii de stat/municipale;

i) organele de conducere şi control, componenţa numerică, modul de constituire, competenţele lor şi modul de desfăşurare a activităţii acestora;

j) modul de repartizare şi utilizare a profitului net, precum şi modul de acoperire a pierderilor;

k) modul de soluţionare a conflictului de interese;

l) modul de reorganizare şi dizolvare a întreprinderii de stat/municipale;

m) alte prevederi ce nu contravin legislaţiei.

[Art.2 modificat prin Legea nr.78 din 12.07.2019, în vigoare 23.07.2019]

 

Capitolul II

BUNURILE ÎNTREPRINDERII DE STAT ŞI ALE ÎNTREPRINDERII MUNICIPALE

Articolul 3. Componenta bunurilor şi modul de utilizare

(1) Bunurile întreprinderii de stat/municipale se constituie din bunurile domeniului privat al statului/unităţii administrativ-teritoriale/unităţii teritoriale autonome Găgăuzia depuse ca aport în capitalul social al întreprinderii şi bunurile obţinute ca rezultat al activităţii desfăşurate şi aparţin acesteia cu drept de proprietate.

(2) Bunurile domeniului public al statului/unităţii administrativ-teritoriale/ unităţii teritoriale autonome Găgăuzia aflate în administrarea întreprinderii nu aparţin acesteia cu drept de proprietate. Aceste bunuri nu pot fi urmărite pentru datoriile întreprinderii de stat/municipale, nu pot fi înstrăinate sau supuse executării silite, nici chiar în cazul insolvabilităţii, nu pot constitui obiect al gajului şi asupra lor nu se pot constitui garanţii reale, nu pot fi dobîndite de către alte persoane prin uzucapiune sau prin efectul posesiei de bună-credinţă asupra lor. Evidenţa contabilă a acestor bunuri se ţine distinct de evidenţa activelor întreprinderii de stat/municipale.

(3) Modul de posesiune, de folosinţă şi de dispoziţie asupra bunurilor întreprinderii de stat/municipale se stabileşte de legislaţie.

(4) Întreprinderea de stat/municipală este obligată să utilizeze raţional şi eficient bunurile de care dispune şi să asigure integritatea lor.

(5) Transmiterea, comercializarea, darea în locaţiune/arendă sau comodat şi casarea bunurilor întreprinderii de stat/municipale se efectuează în modul stabilit de Guvern.

 

Articolul 4. Capitalul social

(1) Capitalul social al întreprinderii de stat/municipale nu poate fi mai mic de 5000 de lei.

(2) Capitalul social al întreprinderii de stat/municipale se constituie din valoarea aporturilor în numerar şi bunurile fondatorului, cu excepţia bunurilor atribuite domeniului public.

(3) Aporturi la capitalul social nu pot fi:

a) bunurile a căror circulaţie este interzisă sau limitată prin lege;

b) creanţele întreprinderii;

c) bunurile imobile neînregistrate;

d) bunurile instituţiilor de învăţămînt, medicale, ale patrimoniului cultural şi cele din sfera locativ-comunală.

(4) Capitalul social al întreprinderii de stat/municipale poate fi modificat prin majorarea sau reducerea lui.

(5) Hotărîrea/decizia de modificare a capitalului social al întreprinderii de stat/municipale se adoptă de către fondator.

(6) Sursă de majorare a capitalului social poate fi capitalul propriu al întreprinderii de stat/municipale în limita părţii ce depăşeşte capitalul social şi/sau aporturile primite de la fondator.

(7) Hotărîrea cu privire la reducerea capitalului social se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova de întreprinderea de stat în termen de 15 zile lucrătoare de la data adoptării.

(8) Modificarea capitalului social se va reflecta în statutul şi bilanţul întreprinderii de stat/municipale după înregistrarea în ordinea stabilită de Legea nr.220/2007 privind înregistrarea de stat a persoanelor juridice şi a întreprinzătorilor individuali.

 

Articolul 5. Profitul net şi pierderile nete

(1) Profitul net poate fi îndreptat pentru:

a) acoperirea pierderilor din anii precedenţi;

b) formarea capitalului de rezervă;

b1) formarea fondului de dezvoltare al întreprinderii;

c) defalcări în bugetul de stat, în cazul întreprinderilor de stat;

d) defalcări în bugetul local, în cazul întreprinderilor municipale;

e) plata recompenselor către membrii organelor de conducere şi control;

f) în alte scopuri, dacă ele nu contravin legislaţiei.

(11) Cuantumul defalcărilor în buget din profitul net nu poate depăşi cuantumul profitului net de la sfârşitul perioadei de gestiune plus profitul nerepartizat al anilor precedenţi, minus orice pierdere din anii precedenţi şi minus sumele depuse în capitalul de rezervă în conformitate cu prezenta lege şi statutul întreprinderii.

(2) Decizia de repartizare a profitului net anual se aprobă de fondator.

(3) Defalcările stabilite de fondator se transferă de întreprinderea de stat la bugetul de stat, iar de întreprinderea municipală – la bugetul local, pînă la data de 30 august inclusiv a anului imediat următor anului de gestiune.

(4) Profitul net se repartizează exclusiv pentru acoperirea pierderilor din anii precedenţi şi/sau pentru dezvoltarea întreprinderii de stat/municipale în cazul în care:

a) aceasta este insolvabilă sau plata defalcărilor în buget va conduce la insolvabilitatea ei;

b) valoarea activelor nete, conform situaţiei financiare anuale, este mai mică decît capitalul social sau va deveni mai mică în rezultatul plăţii defalcărilor în buget.

(5) Dacă, la expirarea a 3 ani consecutivi de administrare, valoarea activelor nete ale întreprinderii de stat/municipale va fi mai mică decît mărimea capitalului social, fondatorul va adopta una dintre următoarele hotărîri:

a) de reducere a capitalului social, respectînd prevederile art.4 alin.(1);

b) de transmitere a unor bunuri sau mijloace băneşti în calitate de aport la capitalul social;

c) de dizolvare a întreprinderii de stat/municipale, dacă activele nete sînt sub limita prevăzută la art.4 alin.(1).

[Art.5 modificat prin Legea nr.70 din 13.04.2023, în vigoare 02.06.2023]

 

Articolul 51. Capitalul de rezervă

(1) Întreprinderea formează un capital de rezervă, a cărui mărime este stabilită în statutul întreprinderii şi constituie nu mai puţin de 10% din capitalul social al întreprinderii.

(2) Capitalul de rezervă se formează din defalcări anuale din profitul net până la atingerea mărimii prevăzute în statutul întreprinderii. Volumul defalcărilor se stabileşte de către fondator, la propunerea consiliului de administraţie, şi constituie nu mai puţin de 5% din profitul net al întreprinderii.

(3) Capitalul de rezervă trebuie să fie plasat în active cu lichiditate înaltă, care să asigure folosirea lui în orice moment.

(4) Capitalul de rezervă poate fi folosit doar pentru acoperirea pierderilor întreprinderii şi/sau la majorarea capitalului ei social.

[Art.51 introdus prin Legea nr.70 din 13.04.2023, în vigoare 02.06.2023]

 

Capitolul III

ADMINISTRAREA ÎNTREPRINDERII DE STAT ŞI A ÎNTREPRINDERII MUNICIPALE

Articolul 6. Organele de conducere şi de control ale întreprinderii de stat şi ale întreprinderii municipale

(1) Organele de conducere ale întreprinderii de stat/municipale sînt:

a) fondatorul;

b) consiliul de administraţie;

c) administratorul – organ executiv;

[Lit.d) alin.(1) art.6 abrogată prin Legea nr.70 din 13.04.2023, în vigoare 02.06.2023]

 

(11) Organele de control ale întreprinderii de stat/municipale sunt:

a) comitetul de audit, în cazul entităţilor de interes public;

b) comisia de cenzori.

(2) Structura, atribuţiile, modul de constituire şi de funcţionare a organelor de conducere ale întreprinderii de stat/municipale sînt stabilite de prezenta lege, de actele normative ale Guvernului/autorităţii deliberative/Comitetului executiv al Găgăuziei, de statutul şi regulamentele acesteia.

(3) Membrii consiliului de administraţie, comisiei de cenzori şi administratorul sînt responsabili de îndeplinirea atribuţiilor prevăzute de prezenta lege, de actele normative ce reglementează domeniul administrării proprietăţii publice. Atribuţiile lor nu pot fi delegate altor persoane.

[Art.6 modificat prin Legea nr.70 din 13.04.2023, în vigoare 02.06.2023]

 

Articolul 7. Fondatorul

(1) Fondatorul întreprinderii de stat şi fondatorul întreprinderii municipale, împreună cu autoritatea executivă, în limita competenţelor atribuite, exercită drepturile de administrare a întreprinderii prin intermediul consiliului de administraţie şi al administratorului.

(2) Fondatorul are următoarele atribuţii:

a) aprobă statutul întreprinderii de stat/municipale, regulamentul consiliului de administraţie, al comitetului de audit al entităţii de interes public şi al comisiei de cenzori;

b) decide referitor la modificarea capitalului social al întreprinderii de stat/ municipale, la propunerea consiliului de administraţie;

c) desemnează şi revocă preşedintele şi membrii consiliului de administraţie, membrii comitetului de audit al entităţii de interes public şi membrii comisiei de cenzori, stabileşte componenţa numerică a consiliului de administraţie, a comitetului de audit şi a comisiei de cenzori, de asemenea stabileşte cuantumul indemnizaţiei lunare a administratorului, a preşedintelui şi a membrilor consiliului de administraţie, a membrilor comitetului de audit şi ai comisiei de cenzori. Regulamentul întreprinderii de stat privind modul de selectare şi numire a administratorului, a membrilor consiliului de administraţie, ai comitetului de audit şi ai comisiei de cenzori şi condiţiile de remunerare a acestora se aprobă de Guvern;

d) exprimă acordul prealabil la vînzarea activelor neutilizate ale întreprinderii de stat/municipale;

e) exprimă acordul la transmiterea în locaţiune/arendă sau comodat a activelor neutilizate în activitatea întreprinderii de stat/municipale, decide modul de selectare a locatarului şi coordonează contractele de locaţiune/arendă şi contractele de comodat;

f) exprimă acordul la casarea bunurilor raportate la mijloacele fixe;

g) exprimă acordul prealabil la gajarea bunurilor întreprinderii de stat/ municipale în vederea obţinerii creditelor bancare;

h) exprimă acordul prealabil la achiziţionarea de către întreprinderea de stat/ municipală a bunurilor şi serviciilor a căror valoare de piaţă constituie peste 25% din valoarea activelor nete ale acesteia, conform ultimelor situaţii financiare anuale, sau depăşesc 400000 de lei;

i) confirmă entitatea de audit selectată de consiliul de administraţie;

j) coordonează, în cazul întreprinderii de stat, şi aprobă, în cazul întreprinderii municipale, nomenclatorul şi tarifele la serviciile prestate, cu excepţia celor stabilite de actele normative în vigoare;

k) apreciază activitatea consiliului de administraţie şi a administratorului în baza dării de seamă anuale cu privire la activitatea consiliului de administraţie, a administratorului şi la activitatea economico-financiară a întreprinderii;

l) aprobă repartizarea profitului net anual al întreprinderii;

m) aprobă, în cazul întreprinderii municipale, regulamentul privind achiziţionarea bunurilor, a lucrărilor şi a serviciilor;

n) prezintă, în cazul întreprinderii de stat, Ministerului Finanţelor copia de pe raportul auditorului;

o) aprobă Codul de guvernanţă corporativă. Codul-model de guvernanţă corporativă se aprobă de către Guvern;

p) evaluează, în cazul întreprinderii de stat, activitatea membrilor consiliului de administraţie. Regulamentul privind evaluarea performanţelor membrilor consiliului de administraţie se aprobă de Guvern.

(21) Împuternicirile membrului consiliului de administraţie, al comitetului de audit sau al comisiei de cenzori încetează la data suspendării raporturilor de serviciu conform prevederilor art.52, 53 şi 54 din Legea nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, a expirării mandatului conform art.9 alin.(1) din Legea nr.80/2010 cu privire la statutul personalului din cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică, a suspendării şi/sau a încetării mandatului conform prevederilor art.21 şi 22 din Legea nr.199/2010 cu privire la statutul persoanelor cu funcţii de demnitate publică, şi/sau a încetării raporturilor de serviciu în cadrul autorităţii publice care l-a înaintat pentru a fi desemnat în calitatea respectivă.

În acest caz, după obţinerea copiei actului administrativ privind eliberarea/demisia/concedierea/suspendarea raporturilor de muncă ale persoanei promovate în calitate de membru al consiliului de administraţie, al comitetului de audit sau al comisiei de cenzori, emis de către autoritatea care a înaintat pentru promovare candidatura respectivă, autoritatea publică care a desemnat persoana în organele vizate emite un ordin de substituire a membrului eliberat/demisionat/concediat/suspendat la locul de muncă de bază, iar achitarea indemnizaţiei lunare pentru acesta încetează la data semnării ordinului.

(3) Fondatorul întreprinderii de stat desemnează şi eliberează din funcţie administratorul întreprinderii de stat, la propunerea consiliului de administraţie. Fondatorul întreprinderii de stat transmite atribuţiile de administrare a patrimoniului şi de desfăşurare a activităţii de întreprinzător administratorului în baza contractului individual de muncă.

(4) Fondatorul întreprinderii municipale selectează prin concurs şi împuterniceşte autoritatea executivă să transmită atribuţiile de administrare a patrimoniului şi de desfăşurare a activităţii de întreprinzător administratorului în baza contractului individual de muncă aprobat. Comisia de concurs se instituie de fondator din reprezentanţii săi şi ai autorităţii executive.

(5) Contractul individual de muncă al administratorului stabileşte drepturile şi obligaţiile părţilor, inclusiv restricţiile privind drepturile de folosinţă şi dispunere a patrimoniului întreprinderii de stat/municipale, prevede modul şi condiţiile de remunerare a administratorului, stabileşte obiectivele de performanţă ale acestuia, răspunderea materială a părţilor, precum şi condiţiile de încetare şi reziliere a contractului. Modelul contractului individual de muncă al administratorului întreprinderii de stat/municipale se aprobă de Guvern.

(6) Fondatorul nu are dreptul să intervină în activitatea operativă a întreprinderii de stat/municipale după încheierea şi înregistrarea contractului individual de muncă cu administratorul, cu excepţia cazurilor prevăzute de legislaţie, de statut şi de contract.

[Art.7 modificat prin Legea nr.70 din 13.04.2023, în vigoare 02.06.2023]

[Art.7 completat prin Legea nr.220 din 16.12.2021, în vigoare 31.12.2021]

 

Articolul 8. Consiliul de administraţie

(1) Consiliul de administraţie este organul colegial de administrare a întreprinderii de stat/municipale, alcătuit dintr-un număr impar de membri, cel puţin 3, care reprezintă interesele statului/autorităţilor deliberative ale administraţiei publice locale respective şi îşi exercită activitatea în conformitate cu prezenta lege şi cu regulamentul consiliului de administraţie aprobat de fondator. Regulamentul-model al consiliului de administraţie al întreprinderii de stat se aprobă de Guvern.

(11) În componenţa consiliului de administraţie al întreprinderii de stat pot fi incluşi membri independenţi selectaţi în conformitate cu Regulamentul privind selectarea candidaţilor pentru funcţia de membru al consiliului întreprinderilor de stat şi al societăţilor comerciale cu capital majoritar de stat şi condiţiile de remunerare a acestora.

(2) Membrul consiliului de administraţie se desemnează de fondator pe termen de 2 ani şi poate fi orice persoană fizică care întruneşte cerinţele minime stabilite de Guvern/autoritatea deliberativă/Comitetul executiv al Găgăuziei, cu excepţia persoanelor stabilite la alin.(3). Membrul consiliului de administraţie poate fi concomitent membru al consiliului de administraţie a cel mult 3 întreprinderi de stat şi a cel mult 3 întreprinderi municipale. Membrii consiliului pot fi desemnaţi pentru un nou termen. Preşedintele consiliului de administraţie este membru al consiliului de administraţie.

(21) Reprezentanţii unei singure autorităţi publice centrale nu pot constitui o majoritate în consiliul de administraţie/comisia de cenzori a întreprinderii de stat.

(3) Membru al consiliului de administraţie al întreprinderii de stat/municipale nu poate fi:

a) conducătorul autorităţii publice centrale, membrii autorităţii deliberative şi conducătorul autorităţii executive a unităţii administrativ-teritoriale/Comitetului executiv al Găgăuziei;

b) persoana care are o vechime totală de muncă mai mică de 3 ani;

c) administratorul şi contabilul-şef ai întreprinderii de stat/municipale;

d) membrul comisiei de cenzori a aceleiaşi întreprinderi;

e) persoana condamnată, prin hotărîre definitivă şi irevocabilă a instanţei de judecată, pentru infracţiuni în privinţa patrimoniului, infracţiuni de corupţie în sectorul privat, care cade sub incompatibilităţile şi restricţiile prevăzute la art.16–21 din Legea nr.133/2016 privind declararea averii şi a intereselor personale, precum şi căreia nu i-au fost stinse antecedentele penale.

(4) Membrii consiliului de administraţie al întreprinderii de stat/municipale îşi exercită atribuţiile prin cumul cu funcţia lor de bază.

(5) Membrii consiliului de administraţie al întreprinderii de stat/municipale poartă răspundere faţă de întreprindere pentru prejudiciile rezultate din îndeplinirea deciziilor adoptate de ei cu abateri de la legislaţie, de la statutul întreprinderii şi de la regulamentul consiliului de administraţie. Membrul consiliului de administraţie al întreprinderii de stat/întreprinderii municipale care a votat împotriva unei astfel de decizii este scutit de repararea prejudiciilor dacă în procesul-verbal al şedinţei a fost consemnat dezacordul lui sau acesta a prezentat la procesul-verbal o opinie separată. Membrul consiliului de administraţie este scutit de repararea prejudiciilor cauzate în timpul îndeplinirii obligaţiilor sale dacă el a acţionat conform indicaţiilor în scris ale fondatorului, a căror autenticitate nu a putut fi pusă la îndoială.

(6) Demisia sau revocarea membrului consiliului de administraţie nu îl scuteşte pe acesta de obligaţia de a repara prejudiciile cauzate din vina lui.

(7) Consiliul de administraţie are următoarele atribuţii:

a) aprobă planul de afaceri al întreprinderii şi monitorizează executarea acestuia;

b) stabileşte indicatorii de performanţă ai întreprinderii şi criteriile de evaluare ţinînd cont de specificul şi domeniul de activitate;

c) prezintă fondatorului propuneri pentru îmbunătăţirea managementului şi eficientizarea activităţii întreprinderii;

d) examinează darea de seamă anuală a administratorului cu privire la activitatea economico-financiară a întreprinderii;

e) prezintă fondatorului darea de seamă anuală cu privire la activitatea sa;

f) întreprinde măsuri pentru asigurarea integrităţii şi a folosirii eficiente a bunurilor întreprinderii, inclusiv adoptă decizii privind oportunitatea comercializării sau dării în locaţiune/arendă sau comodat a activelor neutilizate ale întreprinderii, privind oportunitatea casării bunurilor raportate la mijloacele fixe, a gajării bunurilor pentru obţinerea creditelor bancare, a acordării sponsorizării;

f1) examinează anual lista terenurilor transmise în administrare întreprinderii;

g) după primirea acordului prealabil al fondatorului, aprobă preţul minim de expunere la vînzare al bunului neutilizat, a cărui valoare de piaţă constituie peste 25% din valoarea activelor nete ale întreprinderii;

h) monitorizează derularea situaţiilor litigioase şi asigură informarea fondatorului;

i) examinează rapoartele organelor de control, raportul auditorului şi scrisoarea către conducere emisă de entitatea de audit şi aprobă planul de acţiuni privind înlăturarea încălcărilor identificate;

j) aprobă devizul anual de venituri şi cheltuieli, statul de personal al întreprinderii şi fondul de salarizare;

k) examinează trimestrial darea de seamă a administratorului cu privire la activitatea economico-financiară a întreprinderii;

l) prezintă fondatorului propuneri privind premierea sau sancţionarea administratorului;

m) prezintă fondatorului propuneri privind modificarea capitalului social, privind modificarea şi completarea statutului întreprinderii;

n) selectează prin concurs candidatura administratorului întreprinderii de stat şi o propune fondatorului spre desemnare. Regulamentul-model cu privire la organizarea şi desfăşurarea concursului pentru ocuparea funcţiei vacante de administrator al întreprinderii de stat se aprobă de Guvern;

o) coordonează şi prezintă fondatorului spre aprobare propunerea de repartizare a profitului net anual al întreprinderii;

p) aprobă decizii privind plafonul concret al salariului administratorului întreprinderii de stat, pasibil limitării, pentru anul în curs;

q) selectează entitatea de audit pentru efectuarea auditului obligatoriu al situaţiilor financiare anuale;

r) asigură transparenţa procedurilor de achiziţie a bunurilor, a lucrărilor şi a serviciilor destinate acoperirii necesităţilor de producere şi asigurării bazei tehnico-materiale, precum şi aprobă, în cazul întreprinderilor de stat, regulamentul privind achiziţionarea bunurilor, lucrărilor şi serviciilor. Regulamentul privind achiziţionarea bunurilor, lucrărilor şi serviciilor la întreprinderea de stat se aprobă de Guvern. Achiziţionarea de bunuri, lucrări şi servicii la întreprinderea de stat este supusă reglementărilor privind regimul de incompatibilităţi, prevăzute la art.16 alin.(6) şi art.75 alin.(1) din Legea nr.131/2015 privind achiziţiile publice;

s) aprobă achiziţionarea de către întreprindere a bunurilor şi a serviciilor a căror valoare de piaţă constituie peste 25% din valoarea activelor nete ale întreprinderii, conform ultimei situaţii financiare, sau depăşeşte 400000 de lei;

t) aprobă regulamentele interne ce ţin de activitatea întreprinderii;

u) asigură elaborarea Codului de guvernanţă corporativă şi prezentarea acestuia fondatorului pentru aprobare.

(8) Consiliul de administraţie al întreprinderii de stat/municipale nu are dreptul să intervină în activitatea operaţională a administratorului, cu excepţia cazurilor prevăzute de legislaţie, de statut şi de regulamentul consiliului de administraţie.

(9) În cazul intentării procedurii de insolvabilitate/lichidare a întreprinderii, activitatea consiliului de administraţie se suspendă.

(10) Membrul consiliului de administraţie al întreprinderii de stat/ municipale se revocă de către fondator în cazul absentării nemotivate la 3 şedinţe consecutive, al încălcării legislaţiei sau a regulamentului consiliului de administraţie, cu informarea membrului consiliului în cauză.

(11) Şedinţa consiliului de administraţie al întreprinderii de stat/municipale se convoacă de preşedinte şi/sau la solicitarea a cel puţin 1/3 dintre membri, însă nu mai rar decît o dată în trimestru. Ordinea de zi şi materialele şedinţei se aduc la cunoştinţa membrilor consiliului de administraţie cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de ziua şedinţei, de către secretarul consiliului de administraţie.

(12) Şedinţa consiliului de administraţie poate avea loc cu prezenţa nemijlocită a membrilor sau prin corespondenţă şi este deliberativă dacă la ea participă cel puţin 2/3 din membrii acestuia.

(13) Hotărîrile consiliului de administraţie se adoptă cu votul majorităţii membrilor desemnaţi în consiliu.

(14) Şedinţele consiliului de administraţie se consemnează în procese-verbale, care se semnează de către toţi membrii consiliului participanţi la şedinţă şi se păstrează la secretarul consiliului.

[Art.8 modificat prin Legea nr.70 din 13.04.2023, în vigoare 02.06.2023]

[Art.8 completat prin Legea nr.220 din 16.12.2021, în vigoare 31.12.2021]

[Art.8 completat prin Legea nr.215 din 27.11.2020, în vigoare 25.01.2021]

 

Articolul 9. Administratorul

(1) Administratorul reprezintă organul executiv unipersonal al întreprinderii de stat/municipale şi are următoarele atribuţii:

a) conduce activitatea şi asigură funcţionarea eficientă a întreprinderii de stat/municipale;

b) acţionează fără procură în numele întreprinderii de stat/municipale;

c) reprezintă interesele întreprinderii de stat/municipale în relaţiile cu persoanele fizice şi juridice, cu autorităţile publice, cu organele de drept şi acordă astfel de împuterniciri altor reprezentanţi ai întreprinderii;

d) asigură executarea deciziilor fondatorului şi ale consiliului de administraţie al întreprinderii de stat/municipale;

e) asigură efectuarea auditului situaţiilor financiare anuale şi încheie contractul de audit cu entitatea de audit, selectată de consiliul de administraţie;

f) prezintă consiliului de administraţie informaţia despre rezultatele controalelor efectuate de organele abilitate, inclusiv deficienţele depistate, precum şi planul de acţiuni privind corectarea abaterilor şi înlăturarea deficienţelor identificate;

g) prezintă trimestrial consiliului de administraţie darea de seamă privind rezultatele activităţii întreprinderii de stat/municipale;

h) prezintă fondatorului şi consiliului de administraţie darea de seamă anuală cu privire la rezultatele activităţii economico-financiare a întreprinderii de stat/municipale, raportul comisiei de cenzori şi raportul auditorului;

i) prezintă consiliului de administraţie proiectul devizului de venituri şi cheltuieli ale întreprinderii, proiectul statelor de personal pentru anul următor celui gestionar;

j) prezintă spre coordonare consiliului de administraţie propuneri de repartizare a profitului net anual al întreprinderii de stat/municipale;

k) încheie contracte, eliberează procuri, deschide conturi în bănci, angajează personalul întreprinderii de stat/municipale;

l) asigură elaborarea planului de afaceri şi îl prezintă spre aprobare consiliului de administraţie, în cazul întreprinderii de stat, sau fondatorului, în cazul întreprinderii municipale;

m) asigură integritatea, folosirea eficientă şi dezvoltarea bunurilor întreprinderii;

m1) asigură evidenţa terenurilor transmise în administrare;

n) prezintă consiliului de administraţie trimestrial informaţia referitoare la situaţiile litigioase;

o) solicită acordul prealabil al fondatorului şi decizia consiliului privind achiziţionarea de către întreprindere a bunurilor şi serviciilor a căror valoare de piaţă constituie peste 25% din valoarea activelor nete ale întreprinderii, conform ultimei situaţii financiare, sau depăşeşte suma de 400000 de lei;

p) publică planul de achiziţie şi asigură respectarea principiului transparenţei procedurilor de achiziţie a bunurilor, a lucrărilor şi a serviciilor destinate atît acoperirii necesităţilor, cît şi asigurării bazei tehnico-materiale şi formării programului de producţie al întreprinderii;

q) realizează procedurile de achiziţie a bunurilor, a lucrărilor şi a serviciilor pentru necesităţile de producere şi asigurare a bazei tehnico-materiale, conform regulamentului privind achiziţionarea bunurilor, lucrărilor şi serviciilor;

r) asigură transferul în bugetul de stat/local al defalcărilor din profitul net anual, stabilite de fondator;

s) în cazul întreprinderilor de stat, aprobă, după coordonarea cu fondatorul, nomenclatorul şi tarifele la serviciile prestate, cu excepţia celor stabilite de actele normative în vigoare;

t) poartă răspundere pentru neexecutarea sau executarea neconformă a atribuţiilor stabilite în contractul individual de muncă al administratorului.

(2) Candidat la funcţia de administrator al întreprinderii de stat/municipale poate fi orice persoană fizică care a activat în funcţie de conducere cel puţin 4 ani.

(3) Nu poate candida la funcţia de administrator al întreprinderii de stat/municipale persoana care are antecedente penale nestinse, săvîrşite cu intenţie.

(4) Administratorul întreprinderii de stat/municipale se numeşte pe un termen de pînă la 5 ani.

(5) În cazul în care, pe parcursul a 2 ani consecutivi de gestiune, întreprinderea de stat generează pierderi, consiliul de administraţie examinează situaţia economico-financiară a întreprinderii şi oportunitatea menţinerii în funcţie a administratorului, prezentînd fondatorului propuneri în acest sens.

(6) În cazul în care administratorul întreprinderii de stat a admis încălcarea legislaţiei în vigoare, consiliul de administraţie propune fondatorului sancţionarea sau eliberarea din funcţie a acestuia.

(7) În cazul în care administratorul întreprinderii municipale a admis încălcarea legislaţiei în vigoare, consiliul de administraţie/autoritatea executivă propune fondatorului sancţionarea sau eliberarea din funcţie a acestuia.

[Art.9 completat prin Legea nr.220 din 16.12.2021, în vigoare 31.12.2021]

 

Articolul 10. Comisia de cenzori

(1) Comisia de cenzori se desemnează şi se revocă de către fondator şi exercită controlul activităţii economico-financiare a întreprinderii.

(2) Atribuţiile, componenţa numerică, modul de instituire şi forma raportului ale comisiei de cenzori se stabilesc de prezenta lege, de statutul întreprinderii de stat/municipale şi de regulamentul comisiei de cenzori, aprobat de fondator. Regulamentul-model al comisiei de cenzori a întreprinderii de stat/municipale se aprobă de Guvern.

(3) În componenţa comisiei de cenzori a întreprinderii de stat pot fi incluşi reprezentanţi ai fondatorului, ai autorităţilor administraţiei publice centrale, precum şi ai colectivului de muncă.

(4) În componenţa comisiei de cenzori a întreprinderii municipale pot fi incluşi reprezentanţi ai fondatorului, ai autorităţii executive şi, după caz, ai autorităţilor administraţiei publice centrale.

(5) Membrii comisiei de cenzori îşi exercită atribuţiile prin cumul cu funcţia lor de bază.

(6) Membri ai comisiei de cenzori nu pot fi:

a) persoanele indicate la art.8 alin.(3) lit.a), b), c) şi e);

b) membrii consiliului de administraţie al aceleiaşi întreprinderi, persoanele necalificate în contabilitate, finanţe, economie, jurisprudenţă sau cele desemnate în cel puţin 4 comisii de cenzori ale întreprinderilor de stat/municipale;

c) alte persoane, dacă statutul întreprinderii limitează calitatea lor de membru în cadrul comisiei de cenzori.

(7) Comisia de cenzori se desemnează pe un termen de pînă la 2 ani şi va avea în componenţa ei cel puţin 3 persoane.

(8) Comisia de cenzori a întreprinderii de stat/municipale exercită semestrial controlul activităţii economico-financiare a acesteia.

(9) Comisia de cenzori a întreprinderii de stat/municipale examinează scrisoarea către conducere emisă de entitatea de audit.

(10) Comisia de cenzori, din propria iniţiativă, la cererea fondatorului, a administratorului sau la cererea consiliului de administraţie, iar în cazul întreprinderilor municipale, şi la cererea autorităţii executive, efectuează controale inopinate ale activităţii întreprinderii de stat/municipale.

(11) Administratorul întreprinderii de stat/municipale este obligat să asigure, în termen de 2 zile lucrătoare, prezentarea documentelor necesare pentru efectuarea controlului.

(12) În urma controlului, comisia de cenzori întocmeşte un raport, care va reflecta:

a) analiza indicatorilor economico-financiari şi evaluarea capacităţii întreprinderii de stat/municipale de a-şi continua activitatea;

b) evaluarea rezultatelor economico-financiare ale întreprinderii de stat/municipale prin prisma evoluţiei indicatorilor principali (profitul net, venitul din vînzări şi alţi indicatori ce ţin de condiţiile de activitate concrete ale întreprinderii respective) în raport cu perioada corespunzătoare a anului precedent, în vederea stabilirii de către consiliul de administraţie a plafonului concret al salariului conducătorului, pasibil limitării, pentru anul în curs;

c) corectitudinea desfăşurării procedurilor de achiziţie a bunurilor, lucrărilor şi a serviciilor;

d) informaţia despre fapte de încălcare a legislaţiei, a statutului şi a regulamentelor interne ale întreprinderii de stat/municipale, precum şi despre valoarea prejudiciului cauzat;

e) informaţia privind măsurile întreprinse de către administrator pentru înlăturarea deficienţelor identificate în procesul misiunii de audit;

f) recomandările pe marginea rezultatelor controlului;

g) circumstanţele care au împiedicat efectuarea controlului.

(13) Raportul se semnează de către toţi membrii comisiei de cenzori care au participat la control. Membrii comisiei de cenzori care nu sînt de acord cu raportul acesteia, în termen de 3 zile lucrătoare, îşi expun opinia separată, care se va anexa la raport.

(14) Preşedintele comisiei de cenzori, în termen de 3 zile lucrătoare, va transmite raportul comisiei de cenzori administratorului şi preşedintelui consiliului de administraţie.

(15) Membrii comisiei de cenzori sînt în drept să participe, cu vot consultativ, la şedinţele consiliului de administraţie.

[Art.10 completat prin Legea nr.220 din 16.12.2021, în vigoare 31.12.2021]

 

Articolul 11. Auditul situaţiilor financiare

(1) Situaţiile financiare anuale ale întreprinderilor de stat sunt supuse auditului extern obligatoriu, iar situaţiile financiare anuale ale întreprinderilor municipale sunt supuse auditului extern obligatoriu în cazul în care acestea fac parte din categoria entităţilor mijlocii, a entităţilor mari sau a entităţilor de interes public, în corespundere cu legislaţia contabilă.

(2) Modul de selectare a entităţilor de audit şi termenii de referinţă se stabilesc de Guvern.

(3) Pînă la emiterea raportului auditorului sau după, entitatea de audit întocmeşte şi adresează administratorului întreprinderii de stat/municipale o scrisoare în limba română pe blancheta sa cu antet, care include deficienţele identificate de auditor în cadrul misiunii de audit şi care, potrivit raţionamentului profesional, sînt suficient de importante pentru a fi aduse la cunoştinţă, precum şi propuneri de soluţionare a acestora. Copia scrisorii se va prezenta consiliului de administraţie al întreprinderii de stat, iar în cazul întreprinderilor municipale – consiliului de administraţie, fondatorului şi autorităţii executive.

[Art.11 modificat prin Legea nr.19 din 20.02.2020, în vigoare 17.04.2020]

[Art.11 modificat prin Legea nr.39 din 16.03.2018, în vigoare 06.04.2018]

 

Capitolul IV

REORGANIZAREA SAU DIZOLVAREA ÎNTREPRINDERII DE STAT

ŞI A ÎNTREPRINDERII MUNICIPALE

Articolul 12. Reorganizarea sau dizolvarea întreprinderii de stat şi a întreprinderii municipale

(1) Întreprinderea de stat se reorganizează sau se dizolvă prin hotărîre de Guvern.

(2) Întreprinderea municipală se reorganizează sau se dizolvă prin decizia autorităţii deliberative a unităţii administrativ-teritoriale respective/Comitetului executiv al Găgăuziei.

 

Articolul 13. Dizolvarea benevolă a întreprinderii de stat şi a întreprinderii municipale

(1) Hotărîrea/decizia cu privire la dizolvarea întreprinderii de stat/ municipale poate fi aprobată în temeiurile prevăzute de prezenta lege şi de statut.

(2) Dizolvarea întreprinderii de stat/municipale are ca efect deschiderea procedurii de lichidare. Excepţie fac cazurile de fuziune sau dezmembrare care au ca efect dizolvarea, fără lichidarea persoanei juridice care îşi încetează existenţa, şi transmiterea universală a patrimoniului ei, în starea în care se găsea la data fuziunii sau dezmembrării, către persoanele juridice beneficiare.

(3) Întreprinderea de stat/municipală în proces de dizolvare continuă să existe şi după dizolvare, pînă la radierea din Registrul de stat al persoanelor juridice, în cazul în care existenţa ei este necesară pentru lichidarea patrimoniului.

(4) Din data publicării hotărîrii/deciziei privind dizolvarea întreprinderii de stat/municipale, aceasta îşi încetează activitatea de întreprinzător, fiind privată de dreptul de a încheia noi acte juridice. Administratorul nu mai poate întreprinde noi operaţiuni, în caz contrar fiind responsabil, personal şi solidar, pentru operaţiunile pe care le-a întreprins.

(5) Lichidarea întreprinderii de stat/municipale se efectuează de comisia de lichidare instituită/lichidatorul desemnat de fondator, în număr de cel puţin 3 persoane, care va îndeplini toate operaţiunile de lichidare a patrimoniului ce aparţine cu drept de proprietate întreprinderii de stat/municipale.

(6) Membrii comisiei de lichidare/lichidatorul reprezintă întreprinderea de stat/municipală în procesul de lichidare şi îşi exercită atribuţiile prin cumul cu funcţia lor de bază.

(7) După preluarea funcţiei, comisia de lichidare/lichidatorul, în comun cu administratorul, întocmeşte şi semnează ultimele situaţii financiare în baza bilanţului de lichidare.

(8) Comisia de lichidare/lichidatorul execută şi finalizează operaţiunile curente, evaluează, valorifică şi înstrăinează activele întreprinderii dizolvate sub orice formă prevăzută de legislaţie, reprezintă întreprinderea dizolvată în instanţele de judecată, încasează creanţele, inclusiv cele legate de insolvabilitatea debitorilor, încheie tranzacţii, concediază lucrători, contractează, după necesitate, specialişti şi experţi, îndeplineşte orice alte acţiuni în măsura în care sînt necesare pentru dizolvarea întreprinderii de stat/municipale.

(9) Administratorul este obligat să transmită, iar comisia de lichidare/ lichidatorul este obligată/obligat să primească bunurile, registrele şi actele întreprinderii şi să asigure păstrarea lor. Comisia de lichidare/lichidatorul este obligată/obligat să ţină registrul tuturor operaţiunilor aferente lichidării în ordinea cronologică a efectuării lor.

(10) Deciziile comisiei de lichidare se adoptă cu votul majorităţii. Nerespectarea acestei condiţii atrage nulitatea deciziilor ei.

(11) Comisia de lichidare/lichidatorul, după achitarea creanţelor creditorilor, întocmeşte bilanţul de lichidare, care se aprobă de fondator.

(12) Cheltuielile aferente lichidării benevole a întreprinderilor de stat/municipale care nu dispun de active vor fi acoperite din contul mijloacelor prevăzute în acest scop în bugetul fondatorului.

 

Articolul 14. Dizolvarea forţată a întreprinderii de stat şi a întreprinderii municipale

(1) Întreprinderea de stat/municipală poate fi supusă dizolvării forţate prin hotărîrea instanţei de judecată, în baza cererii fondatorului, în cazurile în care aceasta nu dispune de active sau, în decursul ultimilor 3 ani, nu a desfăşurat activitate şi nu a prezentat situaţiile financiare şi dările de seamă organelor abilitate.

(2) Instanţa de judecată desemnează un administrator fiduciar al dizolvării forţate a întreprinderii de stat/municipale.

(3) Întreprinderea de stat/municipală poate fi radiată din oficiu din Registrul de stat al persoanelor juridice în condiţiile art.26 din Legea nr.220/2007 privind înregistrarea de stat a persoanelor juridice şi a întreprinzătorilor individuali, în baza hotărîrii de Guvern/deciziei autorităţii deliberative/Comitetului executiv al Găgăuziei.

 

Articolul 15. Distribuirea bunurilor la lichidarea întreprinderii de stat şi a întreprinderii municipale

La lichidarea întreprinderii de stat/municipale, bunurile rămase după achitarea creanţelor creditorilor se transmit fondatorului de comisia de lichidare/ lichidator/administratorul fiduciar.

 

Capitolul V

CONFLICTUL DE INTERESE

Articolul 16. Noţiune de tranzacţie cu conflict de interese

(1) În sensul prezentei legi, tranzacţia reprezintă o înţelegere între două sau mai multe părţi, prin care se transmit anumite drepturi, bunuri sau se face un schimb comercial.

(2) Tranzacţia cu conflict de interese este o tranzacţie sau cîteva tranzacţii legate reciproc care întruneşte/întrunesc cumulativ următoarele condiţii:

a) se efectuează, direct sau indirect, între întreprindere şi persoana interesată şi/sau persoanele apropiate ale acesteia, în sensul art.2 din Legea nr.133/2016 privind declararea averii şi a intereselor personale, în condiţii contractuale practicate de întreprindere în procesul activităţii economice;

b) valoarea tranzacţiei/tranzacţiilor legate reciproc sau a bunurilor ce constituie obiectul acesteia/acestora depăşeşte 10000 de lei.

(3) În condiţiile stabilite la alin.(2), tranzacţie cu conflict de interese se consideră:

a) cumpărarea, vînzarea, transmiterea ori primirea în orice alt mod de către întreprindere a bunurilor, a serviciilor, a drepturilor, a mijloacelor băneşti şi a oricăror alte active;

b) acordarea ori primirea de către întreprindere a împrumutului, gajului, garanţiei, fidejusiunii sau a oricărei alte creanţe;

c) acordarea sau primirea de bunuri ori drepturi în folosinţă, locaţiune, arendă sau leasing;

d) încheierea sau asumarea unor angajamente cu executare ulterioară.

(4) Persoană interesată de efectuarea de către întreprinderea de stat/municipală a tranzacţiei se consideră membrul consiliului de administraţie, al comisiei de cenzori, administratorul, contabilul-şef sau oricare altă persoană cu funcţie de conducere şi/sau persoană de conducere de nivel superior din cadrul fondatorului.

(5) Persoana interesată de efectuarea de către întreprinderea de stat/ municipală a tranzacţiei este obligată să comunice administratorului şi consiliului de administraţie despre existenţa conflictului de interese între întreprindere şi persoana în cauză şi/sau persoanele apropiate ale acesteia pînă la luarea deciziei privind încheierea tranzacţiei cu conflict de interese, prezentînd informaţia despre:

a) descrierea situaţiei care conduce la crearea conflictului de interese;

b) bunurile, serviciile, drepturile, instrumentele financiare sau orice alte active aferente tranzacţiei cu conflict de interese.

(6) La cererea consiliului de administraţie/administratorului, persoana interesată de efectuarea de către întreprinderea de stat/municipală a tranzacţiei, în cazul în care nu a comunicat despre existenţa conflictului de interese conform alin.(5) şi/sau a votat pentru încheierea unei tranzacţii cu conflict de interese încălcînd prevederile legii, este obligată să repare prejudiciul cauzat întreprinderii şi să compenseze venitul ratat al acesteia.

(7) Pentru neprezentarea sau prezentarea cu întîrziere a informaţiei specificate la alin.(5), persoanele interesate de efectuarea de către întreprinderea de stat/municipală a tranzacţiilor răspund în conformitate cu legislaţia.

(8) Soluţionarea conflictelor de interese se efectuează în conformitate cu Legea nr.133/2016 privind declararea averii şi a intereselor personale.

[Art.16 modificat prin Legea nr.19 din 20.02.2020, în vigoare 17.04.2020]

 

Articolul 17. Decizia privind încheierea tranzacţiei cu conflict de interese

(1) Orice tranzacţie cu conflict de interese poate fi încheiată sau modificată de către întreprinderea de stat/municipală numai prin decizia consiliului de administraţie.

(2) Decizia privind încheierea tranzacţiei cu conflict de interese se ia de către consiliul de administraţie cu unanimitatea membrilor săi, cu excepţia persoanelor interesate de încheierea tranzacţiei.

(3) Dacă mai mult de jumătate dintre membrii consiliului de administraţie sînt persoane interesate de efectuarea tranzacţiei date, aceasta va fi încheiată numai prin hotărîrea fondatorului.

(4) Persoana interesată de efectuarea tranzacţiei cu conflict de interese va trebui să părăsească şedinţa consiliului de administraţie la care, prin vot deschis, se ia decizia cu privire la încheierea acesteia. Prezenţa acestei persoane la şedinţa consiliului de administraţie se ia în considerare la stabilirea cvorumului, iar la constatarea rezultatului votului, se consideră că această persoană nu a participat la votare.

(5) Dacă membrilor consiliului de administraţie nu le erau cunoscute toate circumstanţele legate de încheierea tranzacţiei cu conflict de interese şi/sau această tranzacţie a fost încheiată prin încălcarea altor prevederi ale prezentului articol, consiliul de administraţie este obligat să ceară administratorului întreprinderii de stat/municipale:

a) să renunţe la încheierea unei astfel de tranzacţii ori să rezoluţioneze contractul încheiat cu conflict de interese; sau

b) să asigure, în condiţiile legislaţiei, repararea de către persoana interesată a prejudiciului cauzat întreprinderii prin efectuarea acestei tranzacţii.

 

Capitolul VI

DEZVĂLUIREA INFORMAŢIEI DE CĂTRE ÎNTREPRINDEREA DE STAT

ŞI ÎNTREPRINDEREA MUNICIPALĂ

Articolul 18. Dezvăluirea informaţiei

(1) Întreprinderea de stat/municipală este obligată să plaseze pe pagina web oficială a sa şi pe pagina web oficială a fondatorului statutul întreprinderii, regulamentele interne, raportul anual al întreprinderii şi rapoartele de audit.

(2) Raportul anual al întreprinderii va fi plasat pe pagina web în termen de 4 luni de la sfîrşitul fiecărui an de gestiune şi va conţine cel puţin:

a) informaţia despre numărul personalului întreprinderii, despre locurile de muncă nou-create şi salariul mediu lunar pe întreprindere. Salariile persoanelor cu funcţii de conducere (fondatori, membri ai consiliilor de administraţie, administratori, membri ai comisiei de cenzori) vor fi indicate separat;

b) informaţia privind membrii organelor de conducere şi control ale întreprinderii, funcţia deţinută (preşedinte/membru), mărimea indemnizaţiei stabilite de fondator, precum şi denumirea întreprinderilor în care aceştia reprezintă concomitent interesele statului/unităţii administrativ-teritoriale;

c) situaţiile financiare anuale;

d) informaţia privind asistenţa financiară de care beneficiază întreprinderea, garanţiile oferite de Guvern/autorităţile administraţiei publice locale/Comitetul executiv al Găgăuziei, angajamentele financiare şi obligaţiile asumate de întreprindere;

e) rezultatele controalelor efectuate de către organele de control;

f) raportul conducerii, care va include:

– date privind realizarea indicatorilor financiari de performanţă stabiliţi pentru întreprindere, inclusiv pentru filialele acesteia, dacă ele există;

– date privind realizarea indicatorilor nefinanciari de performanţă relevanţi pentru activitatea întreprinderii;

– descrierea activităţilor de bază, inclusiv din domeniul cercetării şi dezvoltării;

– descrierea evenimentelor care au afectat activitatea întreprinderii, inclusiv a tranzacţiilor cu conflict de interese;

– descrierea riscurilor şi incertitudinilor cu care se confruntă întreprinderea şi atenuarea impactului acestora;

– informaţia referitoare la respectarea cerinţelor privind protecţia mediului înconjurător;

– informaţia privind existenţa filialelor întreprinderii;

– perspectivele de dezvoltare a întreprinderii şi oportunităţile profesionale ale angajaţilor.

(3) Raportul auditorului întreprinderii de stat/municipale va fi plasat pe pagina web a întreprinderii şi prezentat Agenţiei Proprietăţii Publice pentru plasare pe pagina sa web oficială.

(4) Întreprinderea de stat/municipală va satisface interesul public onorând solicitările din partea instituţiilor mass-media şi a societăţii civile în strictă conformitate cu legislaţia cu privire la accesul la informaţie.

(5) Întreprinderea de stat va publica declaraţia de conformare sau justificare în conformitate cu prevederile Codului de guvernanţă corporativă.

[Art.18 completat prin Legea nr.70 din 13.04.2023, în vigoare 02.06.2023]

[Art.18 modificat prin Legea nr.19 din 20.02.2020, în vigoare 17.04.2020]

 

Capitolul VII

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 19.

(1) Prezenta lege intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, cu excepţia prevederilor art.8 alin.(2) în partea care se referă la desemnarea membrilor în consiliile de administraţie ale întreprinderilor de stat, care se vor aplica după încheierea procedurii de reorganizare a întreprinderilor de stat, şi a prevederilor art.11 alin.(1) în partea care se referă la categoriile de entităţi supuse auditului obligatoriu al situaţiilor financiare, care se vor aplica odată cu intrarea în vigoare a Legii contabilităţii şi raportării financiare nr.287/2017.

(11) Pînă la punerea în aplicare a prevederilor art.11 alin.(1):

a) situaţiile financiare pentru anul 2017 vor fi supuse auditului obligatoriu în cazul întreprinderilor de stat care depăşesc, pentru ultimele două perioade consecutive de gestiune precedente, limitele a două dintre următoarele criterii:

- capitalul social – 500000 de lei;

- totalul veniturilor – 10000000 de lei;

- numărul mediu al salariaţilor în perioada de gestiune – 100;

b) situaţiile financiare pentru anul 2018 vor fi supuse auditului obligatoriu în cazul întreprinderilor de stat/municipale care, la 31 decembrie 2017, depăşesc limitele a două dintre următoarele criterii:

- totalul activelor – 63600000 de lei;

- veniturile din vînzări – 127200000 de lei;

- numărul mediu al salariaţilor în perioada de gestiune – 50.

(2) Guvernul şi autorităţile administraţiei publice locale, în termen de 12 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, vor aduce actele sale normative şi actele de constituire a întreprinderilor de stat şi a întreprinderilor municipale în concordanţă cu prezenta lege.

(3) Guvernul:

a) în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, va aproba listele întreprinderilor de stat supuse procedurilor de lichidare benevolă;

b) în termen de pînă la 24 de luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, va iniţia reorganizarea întreprinderilor de stat în alte forme juridice de organizare prevăzute de legislaţie.

(4) Autorităţile administraţiei publice locale, cu titlu de recomandare, vor examina oportunitatea reorganizării întreprinderilor municipale în alte forme juridice de organizare prevăzute de legislaţie, asigurînd eficientizarea administrării proprietăţii transmise acestora în gestiune.

(5) La data intrării în vigoare a prezentei legi, Legea nr.146/1994 cu privire la întreprinderea de stat (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1994, nr.2, art.9), cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă, cu excepţia art.7 alin.(2)–(4), care se vor aplica pînă la încheierea procedurii de reorganizare a întreprinderilor de stat.

[Art.19 completat prin Legea nr.39 din 16.03.2018, în vigoare 06.04.2018]

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI Andrian CANDU

 

Nr.246. Chişinău, 23 noiembrie 2017.