H O T Ă R Î R E
despre unele măsuri privind crearea cadastrului bunurilor imobile
nr. 1030 din 12.10.98
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.96/996 din 22.10.1998
* * *
Notă: Pe tot parcursul textului hotărârii şi al anexelor nr.1 şi nr.2, textul „2020-2023” se substituie cu textul „2020-2026”, conform Hot.Guv. nr.655 din 25.09.2024, în vigoare 03.10.2024
Notă: În tot textul, cuvintele ”Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei” se substituie prin cuvintele “Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare”, iar cuvintele ”Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului” – prin cuvintele ”Ministerul Educaţiei şi Tineretului”, iar cuvintele ”Camera Înregistrării de Stat pe lîngă Ministerul Justiţiei” – prin cuvintele “Camera Înregistrării de Stat a Ministerului Dezvoltării Informaţionale” conform Hot.Guv. nr.117 din 06.02.2007, în vigoare 16.02.2007
Notă: Pe tot parcursul textului hotărîrii şi în anexe sintagma "Agenţia Naţională Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie" se substituie cu sintagma "Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru"; sintagma "Ministerul Afacerilor Interne" se substituie cu sintagma "Ministerul Dezvoltării Informaţionale"; sintagma "Ministerul Economiei şi Reformelor" se substituie cu sintagma "Ministerul Economiei şi Comerţului"; sintagma "Ministerul Educaţiei şi Ştiinţei" se substituie cu sintagma "Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului" conform Hot.Guv. nr.819 din 03.08.05, în vigoare 12.08.05
Notă: În tot textul hotărîrii şi în anexe cuvintele "organul cadastral teritorial" se substituie prin cuvintele "oficiul cadastral teritorial" conform Hot. Guv. nr.163 din 26.02.2001
Întru asigurarea executării Legii cadastrului bunurilor imobile nr.1543-XIII din 25 februarie 1998, Guvernul Republicii Moldova
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:
Programul de stat de creare a cadastrului bunurilor imobile pentru anii 2020-2026, conform anexei nr.1;
Regulamentul cu privire la modul efectuării înregistrării primare masive, conform anexei nr.2;
[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.68 din 09.02.2022, în vigoare 11.03.2022]
[Pct.1 completat prin Hot.Guv. nr.345 din 10.06.2020, în vigoare 17.08.2020]
[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.385 din 14.05.2010, în vigoare 21.05.2010]
[Pct.2 abrogat prin Hot.Guv. nr.345 din 10.06.2020, în vigoare 17.08.2020]
[Pct.2 în redacţia Hot.Guv. nr.819 din 03.08.05, în vigoare 12.08.05]
[Pct.3 abrogat prin Hot.Guv. nr.314 din 22.05.2017, în vigoare 26.05.2017]
[Pct.3 în redacţia Hot.Guv. nr.819 din 03.08.05, în vigoare 12.08.05]
[Pct.4 abrogat prin Hot.Guv. nr.314 din 22.05.2017, în vigoare 26.05.2017]
[Pct.4 în redacţia Hot.Guv. nr.819 din 03.08.05, în vigoare 12.08.05]
5. Organul central de specialitate în domeniul cadastrului, în comun cu organele responsabile, conform Programului de stat de creare a cadastrului bunurilor imobile pentru anii 2020-2026, vor întreprinde măsurile necesare pentru realizarea prevederilor Programului şi vor informa trimestrial Guvernul despre mersul realizării lui.
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.655 din 25.09.2024, în vigoare 03.10.2024]
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.345 din 10.06.2020, în vigoare 17.08.2020]
[Pct.6 abrogat prin Hot.Guv. nr.345 din 10.06.2020, în vigoare 17.08.2020]
7. Finanţarea activităţilor prevăzute în Programul de stat de creare a cadastrului bunurilor imobile pentru anii 2020-2026 va fi asigurată din contul şi în limitele mijloacelor financiare prevăzute în acest scop în bugetul de stat.
[Pct.7 în redacţia Hot.Guv. nr.345 din 10.06.2020, în vigoare 17.08.2020]
PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA | Ion CIUBUC |
Chişinău, 12 octombrie 1998. | |
Nr.1030. |
Anexa nr.1
la Hotărârea Guvernului
nr.1030 din 12 octombrie 1998
PROGRAMUL DE STAT
de creare a cadastrului bunurilor imobile pentru anii 2020-2026
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Programul de stat de creare a cadastrului bunurilor imobile pentru anii 2020-2026 este elaborat în conformitate cu Legea cadastrului bunurilor imobile nr.1543/1998 şi prevede acţiunile de bază şi etapele realizării acestora pentru crearea unui sistem naţional unitar de înregistrare şi evidenţă a bunurilor imobile amplasate pe teritoriul ţării.
Documentul constituie o continuare a Programului de stat de creare a cadastrului bunurilor imobile elaborat pentru perioada 1998-2011, fiind reluate activităţile de înregistrare primară masivă în cadrul Proiectului de înregistrare şi evaluare funciară, realizat în conformitate cu prevederile Acordului de finanţare dintre Republica Moldova şi Asociaţia Internaţională pentru Dezvoltare, ratificat prin Legea nr.240/2018.
Adoptarea, după proclamarea independenţei Republicii Moldova, a unui cadru legislativ nou privind regimul proprietăţii (Legea nr.459/1991 cu privire la proprietate, Legea nr.627/1991 cu privire la privatizare, Codul funciar nr.828/1991), garantarea de Constituţia Republicii Moldova a dreptului la proprietate privată au servit ca bază pentru reformarea relaţiilor funciare, privatizarea în masă a terenurilor şi a altor bunuri proprietate de stat.
Recunoaşterea diverselor tipuri de proprietate (privată şi publică), instituirea garanţiei de stat a dreptului de proprietate, precum şi introducerea în circuitul civil a pământului au impus necesitatea creării unui sistem unitar prin care să fie realizată evidenţa tehnică şi juridică a bunurilor imobile şi drepturilor asupra lor. Vechiul sistem, bazat pe evidenţa separată a terenurilor de către autorităţile administraţiei publice locale şi a construcţiilor de către birourile de inventariere tehnică, în condiţiile unei economii de piaţă s-a dovedit a fi ineficient. Mai mult decât atât, în cadrul reformării sistemului fiscal, în anul 2000, odată cu adoptarea titlului VI al noului Cod fiscal, a fost instituit impozitul unic pe bunurile imobile, bazat pe valoarea de piaţă, astfel că sistemul de evidenţă a bunurilor imobile urma să includă şi cea de a treia componentă – informaţia despre valoarea bunurilor imobile.
Având la bază cele mai bune practici din ţările europene cu tradiţii longevive de funcţionare a registrelor proprietăţilor imobiliare, în anul 1998 a fost adoptată Legea cadastrului bunurilor imobile nr.1543/1998, care reglementează ţinerea sistemului unitar de înregistrare a bunurilor imobile şi a drepturilor asupra lor, prin care se realizează identificarea, reprezentarea pe planuri cadastrale şi înregistrarea în Registrul bunurilor imobile a tuturor terenurilor şi clădirilor, indiferent de proprietar.
Crearea cadastrului bunurilor imobile prevedea întreprinderea de către autorităţile administraţiei publice centrale şi locale a unor măsuri pentru:
- dezvoltarea cadrului legislativ pentru implementarea cadastrului bunurilor imobile;
- accelerarea procesului de transmitere în proprietate privată a pământului;
- asigurarea informaţională a populaţiei;
- consolidarea capacităţilor instituţionale ale autorităţilor la nivel central şi local;
- crearea sistemului oficiilor cadastrale teritoriale;
- înregistrarea primară masivă a bunurilor imobile aflate în proprietate privată şi a drepturilor asupra lor;
- elaborarea mecanismului de evaluare primară masivă a bunurilor imobile supuse impozitării;
- crearea sistemului informaţional cadastral.
Măsurile din cadrul Programului de stat de creare a cadastrului bunurilor imobile prevăzute pentru perioada 1998-2011 au fost realizate în două etape. Prima etapă (1998-2006) s-a caracterizat prin crearea cadrului legislativ de bază, finalizarea activităţilor de împroprietărire şi eliberarea titlurilor de autentificare a drepturilor de teren, crearea sistemului organelor cadastrale teritoriale, crearea sistemului informaţional al Registrului bunurilor imobile, efectuarea înregistrării primare masive în localităţile urbane şi o parte considerabilă a localităţilor rurale, crearea mecanismului de evaluare a bunurilor imobile din mediul urban în scopul impozitării şi efectuarea evaluării apartamentelor şi caselor de locuit individuale şi a terenurilor aferente acestora.
În cea de a doua etapă (2007-2011) a fost finalizat procesul de dezvoltare a sistemului unificat de înregistrare a bunurilor imobile şi asigurare a sustenabilităţii financiare şi instituţionale a sistemului naţional de cadastru, au fost identificate neconformităţile între datele cadastrale şi situaţia în teren în urma atribuirii în proprietate privată a terenurilor şi a fost iniţiată procedura de corectare a acestora, precum şi au fost întreprinse măsuri menite să asigure transparenţa sistemului de înregistrare a bunurilor imobile prin lansarea serviciilor de reţea pentru accesarea informaţiei cadastrale.
Activităţile primei etape de implementare a Programului de stat de creare a cadastrului bunurilor imobile au fost finanţate din sursele bugetului de stat, sursele obţinute din partea Băncii Mondiale în cadrul Primului Proiect de Cadastru în baza Acordului de credit pentru dezvoltare dintre Republica Moldova şi Asociaţia Internaţională pentru Dezvoltare, semnat la 8 iunie 1998.
Activităţile celei de a doua etape a Programului de stat de creare a cadastrului bunurilor imobile urmau a fi finanţate preponderent din mijloacele bugetului de stat, iar în condiţiile lipsei de finanţare, lucrările de cadastrare a bunurilor imobile şi înregistrare primară masivă nu au fost finalizate.
Astfel, conform situaţiei la începutul anului 2019, pentru terenurile şi alte bunuri imobile proprietate privată amplasate în 490 de localităţi din mediul rural nu au fost executate lucrări de înregistrare primară masivă. Totodată, Programul de stat de creare a cadastrului bunurilor imobile prevăzut pentru perioada 1998-2011 nu a avut drept obiectiv identificarea şi înregistrarea bunurilor imobile proprietate publică, acestea fiind obiectul unor programe distincte. În consecinţă, în prezent doar 21,6 mii km2 din teritoriul ţării are acoperire cadastrală.
Capitolul II
OBIECTIVELE CREĂRII CADASTRULUI BUNURILOR IMOBILE
Obiectivul fundamental al sistemului naţional de cadastru este de a asigura identificarea, înregistrarea şi evaluarea tuturor terenurilor şi altor bunuri imobile, înregistrarea drepturilor asupra lor, identificarea şi înscrierea titularilor de drepturi, precum şi furnizarea datelor cadastrale tuturor persoanelor interesate, de drept public sau privat.
Contabilizând rezultatele obţinute în urma implementării primelor două etape ale Programului, în perioada 1998-2011, pentru cea de a treia etapă, preconizată pentru perioada 2020-2026, sunt formulate următoarele obiective specifice:
1) finalizarea cadastrării şi înregistrării primare masive a terenurilor şi a altor bunuri imobile din 490 de localităţi din mediul rural, pentru care nu au fost executate lucrările în etapele anterioare;
2) înregistrarea primară, în urma delimitării, a terenurilor şi a altor bunuri imobile proprietate publică a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale de pe întreg teritoriul ţării;
3) îmbunătăţirea calităţii datelor cadastrale prin corectarea erorilor comise în procesul atribuirii în proprietate a terenurilor;
4) completarea şi actualizarea informaţiei despre valoarea determinată în scopul impozitării a bunurilor imobile din localităţile urbane şi rurale;
5) dezvoltarea sistemului informaţional al cadastrului şi Registrului bunurilor imobile pentru asigurarea transparenţei, veridicităţii şi actualităţii datelor cadastrale, precum şi eficientizarea serviciilor publice din domeniul înregistrării dreptului de proprietate şi grevărilor.
În scopul realizării obiectivelor propuse, autorităţile responsabile vor întreprinde următoarele acţiuni:
1) dezvoltarea cadrului normativ necesar soluţionării problemelor legate de identificarea, înregistrarea şi dezvoltarea proprietăţii imobiliare, perfecţionarea cadrului normativ în vederea dezvoltării sistemului de înregistrare a bunurilor imobile şi diseminare a informaţiei cadastrale;
2) identificarea, descrierea şi întocmirea documentaţiei cadastrale pentru terenurile şi alte bunuri imobile proprietate privată amplasate în 490 de localităţi din mediu rural;
3) identificarea şi înregistrarea primară a terenurilor şi a altor bunuri imobile proprietate publică a statului şi a unităţilor administrativ-teritoriale pe întreg teritoriul ţării;
4) corectarea erorilor comise în procesul atribuirii în proprietate a terenurilor;
5) reevaluarea bunurilor imobile cu destinaţie locativă din localităţile urbane şi localităţile din componenţa municipiilor Chişinău şi Bălţi, bunurilor imobile cu destinaţie comercială şi industrială, loturilor din cadrul întovărăşirilor pomicole şi caselor sezoniere, garajelor pentru transportul auto individual;
6) evaluarea primară a bunurilor imobile cu destinaţie locativă, a terenurilor aferente şi a terenurilor cu modul de folosinţă – grădini, din localităţile rurale, terenurilor cu destinaţie agricolă;
7) digitizarea documentaţiei din arhivele organelor cadastrale;
8) dezvoltarea sistemului informaţional al Registrului bunurilor imobile şi serviciilor electronice noi;
9) sporirea capacităţilor şi responsabilităţilor instituţionale la nivel central şi local conexe creării cadastrului bunurilor imobile.
Capitolul III
ESTIMAREA GENERALĂ A COSTURILOR ŞI SURSELE DE FINANŢARE
Programul de stat pentru crearea cadastrului bunurilor imobile pentru anii 2020-2026 este finanţat din mijloacele bugetului de stat, inclusiv cele formate din finanţarea externă prevăzută în acest scop în Acordul de finanţare dintre Republica Moldova şi Asociaţia Internaţională pentru Dezvoltare în vederea realizării Proiectului de înregistrare şi evaluare funciară, ratificat prin Legea nr.240/2018.
Tabelul 1
PROGRAMUL de stat pentru crearea cadastrului bunurilor imobile pentru anii 2020-2026
| ||||||||
Nr. crt. | Denumirea acţiunii | Costurile implementării, lei | Termenele de realizare | Instituţia responsabilă | ||||
2020-2021 | 2022-2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
1. | Înregistrarea primară masivă a bunurilor imobile şi corectarea erorilor comise la atribuirea în proprietate a terenurilor | 251,3 mil. | 8 mii de bunuri imobile | 80 mii de bunuri imobile | 200 mii de bunuri imobile | 200 mii de bunuri imobile | 200 mii de bunuri imobile | IP Cadastrul Bunurilor Imobile; Agenţia Proprietăţii Publice (pentru bunurile proprietate publică de stat, identificate în procedura de delimitare); autorităţile administraţiei publice locale cu finanţare din cadrul Proiectului de înregistrare şi evaluare funciară (PIEF) |
2. | Reevaluarea bunurilor imobile evaluate în perioada 2005-2011 | 19,3 mil. | Apartamente; case de locuit din localităţile urbane şi din localităţile mun.Chişinău şi Bălţi; loturile din întovărăşirile pomicole şi căsuţele sezoniere; garajele pentru transport individual | Bunurile imobile cu destinaţie comercială, industrială; terenuri agricole cu construcţii | Agenţia Geodezie, Cartografie şi Cadastru; IP Cadastrul Bunurilor Imobile; autorităţile administraţiei publice locale | |||
3. | Evaluarea bunurilor imobile | 80,3 mil. | Terenuri cu destinaţie agricolă | Bunuri imobile cu destinaţie specială; case de locuit individuale în localităţile rurale; bunuri imobile proprietate publică | Agenţia Geodezie, Cartografie şi Cadastru; IP Cadastrul Bunurilor Imobile, autorităţile administraţiei publice locale | |||
4. | Dezvoltarea sistemului informaţional de înregistrare a bunurilor imobile | 31 mil. | IP Cadastrul Bunurilor Imobile | |||||
5. | Modernizarea bazei de date grafice cadastrale | 1,27 mil. | Licitaţie lansată | Lucrări de programare şi migrare realizate | IP Cadastrul Bunurilor Imobile, cu finanţare din cadrul PIEF | |||
6. | Modernizarea portalului informaţional e-Cadastru | 3,18 mil. | Licitaţie lansată | Lucrări de programare şi migrare realizate | IP Cadastrul Bunurilor Imobile, cu finanţare din cadrul PIEF | |||
7. | Migrarea arhivei electronice cadastrale şi a subsistemului de management al actelor electronice (SMAE) | 5,18 mil. | Licitaţie lansată | Lucrări de programare şi migrare realizate | IP Cadastrul Bunurilor Imobile, cu finanţare din cadrul PIEF | |||
8. | Digitizarea arhivei cadastrale | 82,6 mil. | 15,7 mil. pagini | 50,7 mil. pagini | 4,1 mil. pagini | IP Cadastrul Bunurilor Imobile | ||
9. | Dezvoltarea cadrului strategic şi normativ al cadastrului | 4,3 mil. | Agenţia Geodezie Cartografie şi Cadastru; IP Cadastrul Bunurilor Imobile | |||||
10. | Activităţi de informare a publicului şi de consultare publică cu privire la implementarea Proiectului de înregistrare şi evaluare funciară | 5,2 mil. | Lansarea campaniei | Campanie de informare implementată | IP Cadastrul Bunurilor Imobile, cu finanţare din cadrul PIEF | |||
11. | Sporirea capacităţilor în domeniul cadastrului şi administrării proprietăţii ale autorităţilor administraţiei publice locale şi centrale şi ale entităţilor responsabile de ţinerea cadastrelor de specialitate | 4 mil. | Autorităţile publice locale; autorităţi publice centrale şi instituţii publice din subordine; IP Cadastrul Bunurilor Imobile, cu finanţare din cadrul PIEF | |||||
12. | Alte activităţi ce decurg din implementarea Programului de stat, inclusiv: - monitorizarea impactului de mediu şi social; - studiul sociologic privind calitatea serviciilor de cadastru şi ale celor aferente înregistrării dreptului de proprietate | 9,5 mil. | Monitorizare | Studiu sociologic elaborat | IP Cadastrul Bunurilor Imobile, cu finanţare din cadrul PIEF | |||
Total | 497,13 mil. |
Capitolul IV
INDICATORII DE PROGRES. RAPORTARE ŞI EVALUARE
Realizarea activităţilor planificate în cadrul Programului de stat pentru crearea cadastrului bunurilor imobile pentru anii 2020-2026 vor contribui la:
1) înregistrarea a circa 700 mii de bunuri imobile case de locuit individuale şi loturi de lângă casă din localităţile rurale şi a grădinilor din extravilan;
2) înregistrarea a circa 350 mii de bunuri imobile proprietate publică a statului şi a unităţilor administrativ-teritoriale;
3) corectarea a 250 mii de erori comise la transmiterea în proprietate a terenurilor;
4) reevaluarea a 750 mii de bunuri imobile supuse evaluării în perioada 2005-2011;
5) evaluarea a 1,9 milioane de bunuri imobile cu destinaţie locativă din localităţile rurale şi a grădinilor din extravilan; 3 milioane de terenuri cu destinaţie agricolă, 350 mii de bunuri imobile proprietate publică şi 50 mii cu destinaţie specială;
6) susţinerea creării locurilor de muncă în sectorul privat în domeniul lucrărilor cadastrale şi evaluării bunurilor imobile;
7) dezvoltarea serviciilor electronice în domeniul înregistrării bunurilor imobile şi drepturilor asupra lor.
Raportarea privind implementarea Programului de stat pentru crearea cadastrului bunurilor imobile pentru anii 2020-2026 se va realiza de către IP Cadastrul Bunurilor Imobile, instituţia responsabilă de implementarea Proiectului de înregistrare şi evaluare funciară, conform Acordului de finanţare dintre Republica Moldova şi Asociaţia Internaţională pentru Dezvoltare, ratificat prin Legea nr.240/2018.
Se vor prezenta două tipuri de rapoarte: semestriale, care vor include informaţii privind derularea etapelor proiectului, indicatorii de progres, inclusiv valorificarea bugetului, şi anuale, în care se va realiza o prezentare detaliată a implementării fiecărei etape a proiectului, analiza cantitativă şi calitativă a indicatorilor de rezultat şi impact, analizele gradului de satisfacţie a beneficiarilor.
Informarea semestrială şi anuală a Guvernului privind implementarea Programului de stat pentru crearea cadastrului bunurilor imobile pentru anii 2020-2026 se va realiza de către IP Cadastrul Bunurilor Imobile în decurs de 45 de zile de la finalizarea perioadei de raportare.
Tabelul 2
PLANUL înregistrării masive a bunurilor imobile
| |||||
Nr. crt. | Tipul de bunuri imobile | Număr total de bunuri imobile (mii) | Inclusiv: | ||
înregistrare selectivă (mii bunuri) | înregistrare masivă (mii bunuri) | ||||
1998-2011 | 2020-2026 | ||||
1. | Bunuri imobile locative (proprietate privată) – total: inclusiv: | 1420 | 330 | 865 | 225 |
- apartamente | 344 | 155 | 189 | – | |
- case individuale de locuit în localităţile urbane | 179 | 25 | 154 | – | |
- case individuale de locuit în localităţile rurale din componenţa mun.Chişinău şi Bălţi | 27 | 7 | 20 | – | |
- case individuale de locuit şi loturi lângă casă din alte localităţi rurale | 870 | 143 | 502 | 225 | |
2. | Bunuri imobile comerciale şi industriale – total: inclusiv: | 170 | 137 | 33 | – |
garaje | 67 | 44 | 23 | – | |
3. | Bunuri imobile agricole (proprietate privată) – total: inclusiv: | 3975 | 280 | 3420 | 275 |
- terenuri agricole cu construcţii | 20 | 7 | 13 | – | |
- terenuri agricole | 2980 | 150 | 2830 | – | |
- loturi din întovărăşirile pomicole | 77 | 17 | 60 | – | |
- grădini din extravilan | 898 | 106 | 517 | 275 | |
4. | Bunuri imobile proprietate publică | 200 | 50 | 50 | 100 |
5. | Total bunuri imobile înregistrate | 5765 | 797 | 4368 | 600 |
6. | Corectarea erorilor comise la transmiterea în proprietate a terenurilor | 295 | – | 100 | 195 |
[Anexa nr.1 modificată prin Hot.Guv. nr.655 din 25.09.2024, în vigoare 03.10.2024]
[Anexa nr.1 în redacţia Hot.Guv. nr.345 din 10.06.2020, în vigoare 17.08.2020]
[Anexa nr.1 modificată prin Hot.Guv. nr.117 din 06.02.2007, în vigoare 16.02.2007]
[Anexa nr.1 modificată prin Hot.Guv. nr.819 din 03.08.05, în vigoare 12.08.05]
Anexa nr.2
la Hotărârea Guvernului
nr.1030 din 12 octombrie 1998
Notă: Pe tot parcursul textului anexei nr.2,
cuvintele „Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru”, la orice formă gramaticală, se
substituie cu textul „Agenţia Geodezie, Cartografie şi Cadastru”, la forma
gramaticală corespunzătoare;
textele „Agenţia Servicii Publice (în continuare – Agenţie)”, „Agenţia Servicii Publice” şi cuvântul „Agenţie”, la orice formă gramaticală, se substituie cu textul „IP Cadastrul Bunurilor Imobile”, conform Hot.Guv.
nr.959 din 06.12.2023, în vigoare 20.12.2023
REGULAMENT
cu privire la modul efectuării înregistrării primare masive
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
1. Prezentul Regulament prevede modul de efectuare a înregistrării primare masive a bunurilor imobile şi a drepturilor asupra lor, inclusiv competenţa autorităţilor implicate în procesul creării cadastrului la înregistrarea primară masivă.
2. Înregistrarea primară masivă constituie o formă de organizare a evidenţei bunurilor imobile şi a drepturilor asupra lor în vederea creării cadastrului bunurilor imobile pe întreg teritoriul Republicii Moldova şi este efectuată de către organele cadastrale, fără cererea titularilor de drepturi, în baza documentelor ce confirmă dreptul de proprietate asupra bunului imobil, în urma individualizării tehnice, economice şi juridice a bunurilor imobile.
3. În cadrul înregistrării primare masive se execută lucrări cadastrale:
1) de stabilire a hotarelor unităţilor administrativ-teritoriale, a hotarelor intravilanului localităţilor şi a hotarelor întovărăşirilor pomicole;
2) de întocmire a documentaţiei cadastrale în vederea înregistrării primare masive a bunurilor imobile proprietate privată (loturi de lângă casă şi grădini), conform prevederilor secţiunii a 3-a;
3) de delimitare a bunurilor imobile proprietate publică, în modul stabilit de Guvern;
4) de corectare a erorilor, în modul stabilit de Guvern.
4. Lucrările cadastrale specificate la pct.3 subpct.2)-4) se efectuează numai după stabilirea hotarelor unităţilor administrativ-teritoriale.
5. În procesul înregistrării primare masive, planul geometric al terenurilor se întocmeşte în hotare generale, actul de stabilire a hotarelor nu este obligatoriu.
6. Înregistrarea primară masivă se efectuează în mod gratuit pentru titularii de drepturi, în termenele stabilite de Programul de stat de creare a cadastrului bunurilor imobile pentru anii 2020-2026.
7. Obiecte ale înregistrării primare masive sunt: terenurile, clădirile principale şi drepturile de proprietate asupra bunurilor imobile.
8. Bunurile imobile şi drepturile asupra lor se înregistrează în Registrul bunurilor imobile în temeiul documentaţiei cadastrale, aprobată în modul stabilit.
Capitolul II
ORGANIZAREA ÎNREGISTRĂRII PRIMARE MASIVE
Secţiunea 1
Iniţierea înregistrării primare masive
9. IP Cadastrul Bunurilor Imobile iniţiază înregistrarea primară masivă în baza planului anual aprobat în modul stabilit şi înştiinţează autorităţile administraţiei publice locale despre iniţierea înregistrării primare masive în unităţile administrativ-teritoriale.
10. IP Cadastrul Bunurilor Imobile asigură în mod gratuit autorităţile administraţiei publice locale cu informaţii grafice şi textuale din registrele de stat deţinute, necesare pentru colectarea datelor despre bunurile imobile aflate în hotarele unităţii administrativ-teritoriale şi titularii de drepturi asupra acestora, inclusiv lista persoanelor fizice cu loc de trai în Republica Moldova, în profil administrativ-teritorial, din Registrul de stat al populaţiei, pe suport de hârtie sau în format electronic.
11. În termen de două luni de la data înştiinţării despre iniţierea lucrărilor, autorităţile administraţiei publice locale:
1) semnează cu IP Cadastrul Bunurilor Imobile acordul de colaborare în vederea înregistrării primare masive a bunurilor imobile;
2) în comun cu serviciile raionale de arhitectură, determină pe materialele cartografice existente geometria străzilor din intravilanul localităţii (lungimea, lăţimea) care rămân în proprietate publică;
3) întocmesc lista titularilor de drepturi asupra loturilor de lângă casă şi grădinilor, în baza listelor anexate la decizia de atribuire a terenurilor în proprietate, titlurilor provizorii, înscrierilor în Registrul cadastral al deţinătorilor de teren, Registrul de evidenţă a gospodăriilor, ţinute de primării, şi a informaţiei din Registrul bunurilor imobile deţinute de organele cadastrale;
4) întocmesc, în baza materialelor cartografice existente, schemele de amplasare a terenurilor (mod de folosinţă – grădini) din extravilan. La schemele de amplasare se anexează listele titularilor de drepturi, cu indicarea numerelor de ordine ale terenurilor reprezentate în schema de amplasare;
5) identifică, sistematizează informaţia despre numărul de erori comise în procesul de transmitere în proprietate a terenurilor şi completează formularul privind numărul de erori şi natura lor, conform Hotărârii Guvernului nr.437/2019 pentru aprobarea Regulamentului privind modul de corectare a erorilor comise în procesul atribuirii în proprietate a terenurilor;
6) listele şi schemele sunt semnate de primar şi specialistul în reglementarea regimului proprietăţii funciare al primăriei;
7) prezintă IP Cadastrul Bunurilor Imobile informaţia specificată la subpct.1)-5), pentru organizarea lucrărilor cadastrale necesare înregistrării primare masive;
8) înştiinţează cetăţenii şi alte părţi interesate, prin afişarea informaţiei în locuri publice şi prin alte mijloace de publicitate, cu privire la obligaţia acestora:
a) de a permite accesul executanţilor lucrărilor cadastrale la bunul imobil pentru executarea lucrărilor cadastrale;
b) de a prezenta, la cererea executanţilor lucrărilor cadastrale, actele juridice deţinute referitoare la bunurile imobile;
c) de a participa la identificarea hotarelor, iar în cazul lipsei, de a asigura marcarea limitelor terenurilor (prin borne, garduri), pentru identificarea corectă a hotarelor în cadrul lucrărilor cadastrale;
d) de a verifica informaţiile referitoare la bunurile imobile pe care le deţin, la etapa de publicare pentru consultare a documentaţiei cadastrale.
12. IP Cadastrul Bunurilor Imobile asigură în mod gratuit executanţilor lucrărilor cadastrale informaţii grafice şi textuale necesare pentru executarea lucrărilor cadastrale şi accesul la resursele informaţionale deţinute în care se conţin datele respective.
Secţiunea a 2-a
Stabilirea hotarelor unităţilor administrativ-teritoriale, a hotarelor intravilanului
localităţilor şi a hotarelor întovărăşirilor pomicole
13. Lucrările de stabilire a hotarelor unităţilor administrativ-teritoriale şi a hotarelor intravilanului localităţilor în cadrul înregistrării primare masive se execută în conformitate cu Instrucţiunea privind stabilirea hotarelor unităţilor administrativ-teritoriale şi a hotarelor intravilanului localităţii, aprobată prin Ordinul directorului general al Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru nr.109/2016. Hotarul unităţii administrativ-teritoriale se aprobă până la executarea lucrărilor cadastrale în scopul înregistrării primare masive.
14. În cazul în care la stabilirea hotarelor unităţilor administrativ-teritoriale, în scopul întocmirii documentaţiei cadastrale necesare realizării Programului de stat de creare a cadastrului bunurilor imobile pentru anii 2020-2026, reprezentanţii autorităţilor administraţiei publice locale nu cad de acord asupra liniei de hotar, din motivul existenţei litigiului de hotar, se va proceda astfel:
1) pe plan se reprezintă segmentul de hotar conform materialelor precedente de stabilire a hotarelor, ţinând cont de precizia ortofotoplanului şi a hotarelor terenurilor sau contururilor materializate în teren (garduri, drum, plantaţii forestiere);
2) actul de stabilire a hotarelor pentru acest segment nu se întocmeşte;
3) materialele privind stabilirea segmentului de hotar cu litigiu se semnează de către serviciul relaţii funciare şi cadastru al consiliului raional, cu menţiunea „există litigiu funciar”;
4) documentaţia cadastrală (planul preliminar al segmentului de hotar aflat în litigiu, planul unităţii administrativ-teritoriale cu suprafaţa totală şi reprezentarea hotarelor acesteia) se aprobă de către consiliul raional, municipal, UTA Găgăuzia.
15. Existenţa litigiului de hotar nu serveşte impediment pentru executarea lucrărilor cadastrale sau a celor de delimitare.
16. Hotarul intravilanului localităţii se stabileşte în conformitate cu planul urbanistic general, iar în lipsa acestuia – în baza datelor din documentaţia cadastrului funciar şi a materialelor de evidenţă grafică (cantitativă şi calitativă) a terenurilor unităţii administrativ-teritoriale (inclusiv: fişa cadastrală centralizatoare cu anexe şi harta de contur la scara 1:10000), ţinute de autoritatea administraţiei publice locale, cu includerea în hotarul intravilanului, după caz, a suprafeţelor construite, dacă acestea sunt destinate construcţiilor.
17. Dacă hotarul unităţii administrativ-teritoriale este totodată şi hotarul intravilanului localităţii, la stabilirea hotarelor se va respecta topologia acestora.
18. În cazul în care la stabilirea hotarului intravilanului localităţii, în scopul întocmirii documentaţiei cadastrale necesare realizării Programului de stat pentru crearea cadastrului bunurilor imobile pentru anii 2020-2026, reprezentanţii autorităţilor administraţiei publice locale nu cad de acord asupra segmentului de hotar al unităţilor administrativ-teritoriale, care constituie totodată şi hotarele intravilanului localităţii, din motivul existenţei litigiului de hotar, se va proceda astfel:
1) pe plan se reprezintă segmentul de hotar al unităţilor administrativ-teritoriale şi al intravilanului localităţii conform cerinţelor specificate la pct.14, 16 şi 17;
2) actul de stabilire a hotarelor intravilanului pentru acest segment nu se întocmeşte;
3) planul intravilanului localităţii cu litigiu se semnează de către serviciul relaţii funciare şi cadastru al consiliului raional şi arhitectul raional cu menţiunea „există litigiu funciar”;
4) intravilanul localităţii se înregistrează în Registrul de stat al unităţilor administrativ-teritoriale şi al adreselor, în baza planului intravilanului localităţii cu litigiu semnat de serviciul relaţii funciare şi cadastru al consiliului raional şi arhitectul raional;
5) litigiul de hotar se soluţionează pe cale amiabilă sau în instanţa judecătorească de drept comun ori economică competentă.
19. Hotarul întovărăşirii pomicole se stabileşte de către autoritatea administraţiei publice locale în baza materialelor de atribuire a terenurilor întovărăşirii pomicole, iar în lipsa acestora – corespunzător situaţiei existente, ţinând cont de utilizarea loturilor pomicole conform destinaţiei. Documentaţia de stabilire a hotarelor întovărăşirilor pomicole se semnează de către reprezentanţii autorităţii administraţiei publice locale, conducerea întovărăşirii pomicole şi executantul lucrării cadastrale.
20. La prezentarea extrasului din Registrul de stat al persoanelor juridice ce atestă dizolvarea întovărăşirii pomicole, hotarele acesteia nu se stabilesc.
21. Organul cadastral efectuează verificarea calităţii lucrărilor de stabilire a hotarelor. În urma verificării calităţii lucrării, organul cadastral întocmeşte actul privind calitatea lucrării, iar în cazul depistării erorilor – indică erorile şi respinge lucrarea pentru corectare.
22. Materialele de stabilire a hotarelor se examinează şi se aprobă de către consiliile locale conform competenţelor, în termen de 30 de zile de la data prezentării acestora de către executanţii lucrărilor cadastrale.
23. Dosarele tehnice de stabilire a hotarelor (nota explicativă, actul de stabilire a hotarelor cu descrierea hotarului, planul hotarelor, catalogul de coordonate ale punctelor de cotitură, decizia consiliului local de aprobare a hotarelor) şi pachetul digital întocmit conform cerinţelor normative se prezintă IP Cadastrul Bunurilor Imobile pentru înregistrarea obiectelor informaţionale în Registrul de stat al unităţilor administrativ-teritoriale şi al adreselor.
Secţiunea a 3-a
Procedura înregistrării primare masive a bunurilor imobile proprietate privată
(loturi lângă casă şi grădini în localităţi rurale)
Subsecţiunea 1
Dispoziţii generale
24. Procedura înregistrării primare masive a bunurilor imobile proprietate privată (loturi lângă casă şi grădini în localităţi rurale) include:
1) lucrări pregătitoare;
2) identificarea bunurilor imobile şi a titularilor de drepturi;
3) întocmirea documentaţiei cadastrale;
4) verificarea calităţii lucrărilor executate;
5) consultarea publică a documentaţiei cadastrale şi aprobarea acesteia;
6) întocmirea raportului lucrării şi a setului de documente;
7) recepţia lucrării cadastrale;
8) înregistrarea bunurilor imobile şi a drepturilor asupra acestora.
25. În cadrul înregistrării primare masive, determinarea detaliilor planimetrice (limitelor terenurilor şi clădirilor) se efectuează în baza materialelor cartografice. În cazul în care limitele terenului nu pot fi clar definite pe materialele cartografice, acestea se determină prin măsurări terestre.
26. Precizia determinării detaliilor planimetrice în cadrul înregistrării primare masive este reglementată de Instrucţiunea cu privire la modul de executare a lucrărilor cadastrale la nivel de teren, aprobată prin Ordinul directorului general al Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru nr.70/2017.
Subsecţiunea a 2-a
Lucrări pregătitoare
27. În cadrul etapei lucrărilor pregătitoare, executantul lucrării cadastrale colectează şi examinează următoarele materiale:
1) listele titularilor de drepturi cărora li s-au transmis în proprietate terenurile, prezentate de autoritatea administraţiei publice locale;
2) schemele de amplasare a terenurilor şi lista titularilor de drepturi, prezentate de autoritatea administraţiei publice locale;
3) planul cadastral al teritoriului;
4) materialele cartografice (ortofotoplan şi harta digitală liniară);
5) lista bunurilor imobile înregistrate selectiv în Registrul bunurilor imobile, inclusiv lista bunurilor imobile cu numere convenţionale şi numere cadastrale pentru care planurile cadastrale au fost întocmite în sistemul convenţional de coordonate, lista bunurilor imobile înregistrate provizoriu, în baza art.561 din Legea cadastrului bunurilor imobile nr.1543/1998;
6) lista bunurilor imobile din arhiva organului cadastral teritorial neînregistrate în Registrul bunurilor imobile;
7) planul hotarelor unităţii administrativ-teritoriale şi ale localităţii;
8) planul de adrese, în cazul în care sistemul de adrese este implementat în localitatea respectivă;
9) Registrul cadastral al deţinătorilor de teren, Registrul de evidenţă a gospodăriilor, actele de atribuire în proprietate a terenurilor, alte materiale ce conţin date, păstrate în arhiva autorităţii administraţiei publice locale (de exemplu titlurile provizorii ce confirmă dreptul de proprietate, posesiune şi beneficiere funciară);
10) informaţia din arhiva organului cadastral teritorial (dosare tehnice, dosare cadastrale întocmite în mod selectiv).
28. În baza materialului cartografic, executantul lucrării întocmeşte schema cadastrală de câmp necesară pentru identificarea bunurilor imobile. Pe schema cadastrală de câmp se reprezintă limitele terenurilor şi ale construcţiilor principale, determinate pe materialul cartografic, hotarele bunurilor imobile înregistrate în Registrul bunurilor imobile, în mod selectiv, cu indicarea numerelor cadastrale ale acestora.
Subsecţiunea a 3-a
Identificarea bunurilor imobile şi a titularilor de drepturi
29. În cadrul procedurii de identificare la faţa locului a bunului imobil amplasat în intravilanul localităţii, executantul lucrării cadastrale verifică şi corectează:
1) corespunderea reprezentării (configuraţiei) hotarului/limitelor terenului şi a contururilor construcţiilor principale din schema cadastrală de câmp cu situaţia din teren;
2) corespunderea datelor despre titularul de drept din liste cu datele din actul de identitate şi din documentul ce confirmă dreptul, prezentate de titular;
3) corespunderea numărului de adresă a bunului imobil din teren cu cel din planul de adrese.
30. Datele despre bunul imobil şi titularul de drepturi colectate în teren se înscriu în formularul de colectare a datelor despre bunul imobil şi titularul de drepturi.
31. În cazul în care limitele terenului nu pot fi clar definite pe materialele cartografice, executantul lucrării, în prezenţa reprezentantului autorităţii administraţiei publice locale, execută măsurări terestre pentru precizarea hotarului.
32. Rezultatele măsurărilor terestre se indică în schema cadastrală de câmp.
33. Executantul lucrării cadastrale colectează datele despre bunurile imobile identificate, necesare evaluării în scopul impozitării.
34. Dacă posesorul de fapt al bunului imobil nu deţine documentul ce confirmă drepturile, în formular se vor înscrie datele persoanei cu menţiunea „nu deţine documentul ce confirmă dreptul”.
35. Dacă titularul de drept sau posesorul de fapt nu poate fi identificat, iar autoritatea administraţiei publice locale nu deţine informaţii despre acesta, în formular, la rubrica „date despre titularul de drepturi” se va înscrie „unitatea administrativ-teritorială”.
36. Hotarele bunurilor imobile înregistrate sau recepţionate în mod selectiv se modifică în cadrul înregistrării primare masive numai în cazul în care hotarul terenului înregistrat în mod selectiv nu corespunde cu conturul materializat în teren şi toleranţa de poziţie liniară planimetrică reciprocă a coordonatelor punctelor de cotitură ale terenului înregistrat depăşesc limitele admisibile în raport cu punctele de cotitură ale terenurilor adiacente, determinate pe schema cadastrală de câmp, iar necorespunderea este generată de erori de măsurare. Pe schema cadastrală de câmp se reprezintă hotarele terenurilor determinate în cadrul înregistrării primare masive, iar necorespunderile identificate se consemnează în actul de constatare pe teren (anexa nr.4).
37. Consiliul local stabileşte modul de determinare a hotarelor terenurilor din extravilan (grădinilor):
1) conform posesiei de fapt a terenului. În acest caz, reprezentantul autorităţii administraţiei publice locale va marca punctele de hotar ale fiecărui teren pentru determinarea coordonatelor punctelor de cotitură;
2) prin metoda proiectării, conform listelor şi schemelor de amplasare prezentate de autoritatea administraţiei publice locale. În schema cadastrală de câmp se reprezintă limitele câmpului, drumurile tehnologice, fâşiile de protecţie, după caz. În baza schemei cadastrale de câmp se va elabora planul geometric, ţinând cont de ordinea amplasării, suprafaţa terenului transmis în proprietate titularului de drepturi, indicate în liste, şi existenţa plantaţiilor multianuale.
38. În cazul bunurilor imobile înregistrate selectiv, ale căror planuri geometrice au fost elaborate în sistemul convenţional de coordonate, executantul lucrării cadastrale în comun cu autoritatea administraţiei publice locale identifică pe materialul cartografic şi în teren locul amplasării corecte a bunului imobil.
39. În cazul în care locul amplasării bunului imobil nu poate fi determinat, despre aceasta se menţionează în actul de constatare pe teren.
Subsecţiunea a 4-a
Întocmirea documentaţiei cadastrale
40. La etapa întocmirii documentaţiei cadastrale (planului geometric, listelor bunurilor imobile şi titularilor de drepturi) executantul lucrării cadastrale creează obiectele informaţionale şi completează informaţia atributivă, cu respectarea prevederilor stipulate în actele normative în domeniu.
41. Pentru fiecare teren şi construcţie principală identificată executantul atribuie un număr cadastral. Structura numărului cadastral este descrisă în anexa nr.1.
42. Executantul lucrării cadastrale solicită de la organele cadastrale rezervarea numerelor cadastrale pentru fiecare teren şi construcţie principală identificată. La numerotarea terenurilor se vor lua în considerare numerele cadastrale atribuite deja de organul cadastral în cadrul înregistrării selective. Aceste numere nu se modifică, cu excepţia următoarelor cazuri:
1) când există numere cadastrale convenţionale. În acest caz numărul convenţional se va substitui prin număr cadastral;
2) când două sau mai multe numere cadastrale identice s-au atribuit la bunuri imobile diferite. În acest caz, unul din aceste numere va fi păstrat, iar celelalte vor fi substituite de organul cadastral, la propunerea executantului lucrării;
3) când numărul cadastral al bunurilor imobile diferă de numărul sectorului cadastral.
43. Suprafaţa terenului determinată în urma întocmirii planului geometric se compară cu suprafaţa indicată în documentul de atribuire.
44. În cazul în care se identifică surplus de suprafaţă care poate fi format ca bun imobil independent şi se respectă normele de urbanism şi amenajare a teritoriului, terenul respectiv se formează ca obiect de drept independent, în proprietatea unităţii administrativ-teritoriale.
45. În cazurile în care casa de locuit se află în proprietate comună pe cote-părţi, lotul de lângă casă se include în listă ca proprietate comună, indicând cota-parte a fiecărui proprietar, care este proporţională cu cota-parte în proprietate asupra casei de locuit.
46. În cazul blocurilor locative (apartamente la sol), terenul se formează ca un bun integru.
47. Planul geometric se întocmeşte pentru fiecare sector cadastral în parte şi conţine următoarea informaţie:
1) amplasamentul sectorului cadastral în hotarul unităţii administrativ-teritoriale;
2) hotarele terenurilor şi limitele posesiei de fapt, după caz;
3) contururile clădirilor principale;
4) numerele cadastrale ale bunurilor imobile;
5) limitele sectoarelor cadastrale şi numărul acestora;
6) indicatorul cu informaţia de identificare a unităţii administrativ-teritoriale (denumirea completă), scara la care a fost întocmit planul, data întocmirii şi denumirea întreprinderii care a executat lucrarea;
7) propunerea de instituire а servituţii de trecere, în cazul în care aceasta este necesar de instituit.
48. Parametrii tehnici ai terenurilor şi clădirilor principale: numărul cadastral, suprafaţa, destinaţia şi modul de folosinţă, se vor înscrie în listă, anexă la planul geometric, care constituie parte componentă a acestuia.
49. Concomitent cu întocmirea planurilor geometrice în limitele sectoarelor cadastrale, executantul lucrării întocmeşte următoarele documente:
1) lista proprietarilor cărora li se eliberează titluri de autentificare a dreptului deţinătorului de teren;
2) lista persoanelor decedate, cărora anterior le-au fost transmise terenuri în proprietate;
3) lista posesorilor de fapt ai bunurilor imobile;
4) lista terenurilor proprietate publică a unităţii administrativ-teritoriale (surplusul de suprafaţă a lotului de lângă casă şi grădini, formate ca bunuri imobile independente);
5) lista terenurilor pentru care autoritatea administraţiei publice locale nu poate identifica titularul;
6) lista terenurilor şi a construcţiilor cu numere cadastrale convenţionale pentru care autoritatea administraţiei publice locale nu poate identifica amplasarea;
7) lista terenurilor şi a construcţiilor cu numere cadastrale substituite în procesul executării lucrărilor cadastrale;
8) lista bunurilor imobile înregistrate în Registrul bunurilor imobile la care se modifică suprafaţa;
9) lista terenurilor neînregistrate în Registrul bunurilor imobile din arhiva organului cadastral teritorial (dosarele birourilor de inventariere tehnică).
Listele menţionate conţin informaţii privind numerele cadastrale ale bunurilor imobile, suprafaţa acestora, amplasarea (adresa), destinaţia şi modul de folosinţă a bunului imobil, numele, prenumele, patronimicul proprietarului, data naşterii, IDNP-ul, denumirea persoanei juridice, codul IDNO, menţiuni. În cazul în care titularul nu dispune de IDNP pe motivul renunţării la acesta, în rubrica respectivă se va indica numărul şi data eliberării buletinului de identitate provizoriu.
50. Planul geometric, actul de constatare pe teren şi documentele menţionate în pct.49 se prezintă organului cadastral, în format electronic, pentru verificarea calităţii lucrării cadastrale.
51. În urma verificării calităţii lucrării, organul cadastral întocmeşte actul privind calitatea lucrării, iar în cazul depistării erorilor – indică în act erorile şi respinge lucrarea pentru corectare. Executantul lucrărilor cadastrale corectează şi prezintă raportul lucrării şi pachetul digital corectat în termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii actului privind calitatea lucrării.
52. După acceptarea lucrării, executantul prezintă autorităţii administraţiei publice locale documentaţia cadastrală (planul geometric, actul de constatare pe teren şi documentele menţionate în pct.49) pentru organizarea consultărilor publice.
Subsecţiunea a 5-a
Consultarea publică a documentaţiei cadastrale şi aprobarea acesteia
53. Rezultatele identificării bunurilor imobile şi a titularilor de drepturi sunt supuse consultărilor publice, prin asigurarea accesibilităţii în cadrul primăriei la documentaţia cadastrală.
54. Consultarea publică se organizează de către autoritatea administraţiei publice locale, cu suportul tehnic al executantului lucrării cadastrale şi al IP Cadastrul Bunurilor Imobile, în cazul lucrărilor executate în conformitate cu Programul de stat pentru crearea cadastrului bunurilor imobile pentru anii 2020-2026. Autoritatea administraţiei publice locale va informa în scris IP Cadastrul Bunurilor Imobile despre data publicării documentaţiei cadastrale. Procedura consultării publice a documentaţiei cadastrale include:
1) publicarea documentaţiei cadastrale realizate;
2) depunerea contestaţiilor;
3) soluţionarea contestaţiilor.
55. În scopul soluţionării contestaţiilor, prin dispoziţia autorităţii administraţiei publice locale se instituie comisia de soluţionare a contestaţiilor, constituită din:
1) primarul sau viceprimarul unităţii administrativ-teritoriale;
2) specialistul în reglementarea regimului proprietăţii funciare al primăriei;
3) specialistul de profil din cadrul IP Cadastrul Bunurilor Imobile, delegat în modul stabilit să participe în cadrul comisiei.
56. În termen de 5 zile de la data prezentării documentaţiei cadastrale de către executant, autoritatea administraţiei publice locale iniţiază consultările publice.
57. Autoritatea administraţiei publice locale, cu respectarea Legii nr.133/2011 privind protecţia datelor cu caracter personal, asigură accesul la documentaţia cadastrală, prin afişarea la sediul său într-un spaţiu accesibil publicului sau pe pagina sa web oficială, a următoarelor documente:
1) planul geometric al teritoriului;
2) listele cu indicarea numelui, prenumelui şi patronimicului titularilor de drepturi sau posesorilor de fapt.
58. Autoritatea administraţiei publice locale înştiinţează cetăţenii din localitatea în care sе execută lucrările cadastrale despre publicarea documentaţiei cadastrale, perioada publicării documentaţiei cadastrale şi procedura depunerii contestaţiilor.
59. Contestaţia asupra informaţiei prezentate în urma lucrărilor cadastrale masive se depune în termen ce nu depăşeşte 20 de zile lucrătoare de la data publicării documentaţiei cadastrale, în formă scrisă, cu anexarea documentelor doveditoare. Contestaţia poate fi depusă şi în formă electronică, cu respectarea cerinţelor stabilite pentru un document electronic.
60. Autoritatea publică înregistrează toate contestaţiile părţilor interesate parvenite pe parcursul desfăşurării consultării publice într-un registru special, cu indicarea datei recepţionării, numelui, prenumelui petiţionarului, numărului cadastral al bunului imobil (sau, în lipsa acestuia, a adresei bunului imobil) la care se referă contestaţia şi le transmite spre examinare comisiei de soluţionare.
61. Comisia de soluţionare a contestaţiilor are următoarele atribuţii:
1) examinarea documentelor justificative depuse de contestatari;
2) prezentarea clarificărilor persoanelor ce au depus contestaţii;
3) explicarea căilor de soluţionare în cazul apariţiei unui conflict;
4) notarea informaţiei despre bunurile imobile litigioase în documentaţia cadastrală;
5) redactarea proceselor-verbale privind soluţionarea contestaţiilor;
6) expedierea, la solicitarea contestatorului, a dosarului contestaţiei (care va conţine contestaţia, actele justificative prezentate de persoana interesată şi procesul-verbal al comisiei) către IP Cadastrul Bunurilor Imobile.
62. La examinarea contestaţiilor vor fi atraşi petiţionarii, iar pentru clarificarea unor aspecte necesare soluţionării contestaţiei pot fi atraşi şi reprezentanţii executantului lucrării cadastrale, reprezentanţii comunităţii, locuitorilor comunei, fără ca aceştia să fie nominalizaţi în dispoziţia de constituire.
63. Comisia de soluţionare a contestaţiilor:
1) în termen de 10 zile de la data încheierii etapei de publicare a documentaţiei cadastrale, examinează contestaţiile şi documentele prezentate de reclamanţi referitoare la corectitudinea măsurărilor, la identificarea bunului imobil, la identificarea proprietarilor, a posesorilor de fapt, precum şi decide asupra acceptării sau respingerii fiecărei contestaţii în parte;
2) întocmeşte procesele-verbale de soluţionare a contestaţiilor, în două exemplare, conform formularului din anexa nr.3. Procesul-verbal se întocmeşte pentru fiecare contestaţie separat şi se comunică celor ce au depus contestaţii. Procesele-verbale se semnează de către membrii comisiei;
3) nu examinează chestiunile legate de contestarea deciziei de iniţiere a înregistrării primare masive.
64. Şedinţele comisiei de soluţionare a contestaţiilor sunt publice.
65. În perioada de soluţionare a contestaţiilor, executantul, la solicitarea comisiei:
1) pune la dispoziţie materialele care au stat la baza executării lucrării;
2) identifică repetat bunul imobil (amplasamentul, limitele bunului imobil) şi datele despre proprietar.
66. În cazul în care reclamantul nu este de acord cu decizia comisiei de soluţionare a contestaţiilor, acesta poate cere examinarea contestaţiei de către IP Cadastrul Bunurilor Imobile.
67. IP Cadastrul Bunurilor Imobile examinează contestaţia şi procesul-verbal al comisiei şi, în termen de până la 10 zile, întocmeşte şi expediază petiţionarului şi comisiei de soluţionare a contestaţiilor avizul privind rezultatul examinării.
68. Dosarul consultării publice (contestaţiile asupra documentaţiei cadastrale, procesele-verbale, avizul IP Cadastrul Bunurilor Imobile privind rezultatul examinării) se păstrează la autoritatea administraţiei publice locale, iar o copie a acestuia se remite executantului, pentru anexarea la documentaţia cadastrală prezentată pentru înregistrarea primară masivă.
69. Executantul lucrării actualizează documentaţia cadastrală în conformitate cu procesele-verbale întocmite în urma soluţionării contestaţiilor şi o prezintă autorităţii administraţiei publice locale spre examinare şi aprobare.
70. În termen de până la 30 de zile după prezentarea documentaţiei cadastrale actualizate, autoritatea administraţiei publice locale emite decizia cu privire la aprobarea documentaţiei cadastrale.
Subsecţiunea a 6-a
Întocmirea raportului lucrării
71. Raportul lucrării se întocmeşte pe suport de hârtie şi electronic, în formate standardizate care să permită tipizarea, accesul şi transferul de date.
72. Raportul lucrării conţine:
1) nota explicativă;
2) decizia consiliului local privind iniţierea înregistrării primare masive;
3) actul de constatare pe teren;
4) decizia consiliului local privind aprobarea documentaţiei cadastrale, cu anexarea planului geometric şi a listelor menţionate la pct.49;
5) raportul măsurărilor terestre, în cazul în care au fost executate măsurări terestre;
6) actul privind calitatea lucrării, emis de organul cadastral;
7) schemele cadastrale de câmp.
73. Raportul lucrării în format electronic se întocmeşte de către executant cu aplicarea semnăturii electronice avansate calificate şi reprezintă un fişier integru în format pdf, care conţine copiile scanate ale actelor raportului lucrării.
74. Raportul lucrării se întocmeşte într-un exemplar, care se păstrează la organul cadastral, iar câte o copie a acestuia se remite autorităţii administraţiei publice locale şi executantului lucrării.
75. Concomitent, autoritatea administraţiei publice locale, în comun cu executantul lucrării, întocmeşte actele de proprietate necesare pentru înregistrarea bunurilor imobile şi a drepturilor asupra lor, şi anume:
1) titlurile de autentificare a dreptului deţinătorului de teren (unul color şi unul alb-negru);
2) extrase din Registrul de evidenţă a gospodăriilor (în două exemplare), conform anexei nr.2;
3) planuri geometrice pentru fiecare bun imobil din listele enumerate în pct.49 subpct.7)-9);
4) adeverinţele posesorilor care sunt cunoscuţi că deţin imobile sub nume de proprietar, conform anexei nr.5.
76. Extrasele din Registrul de evidenţă a gospodăriilor se eliberează pentru toate clădirile principale care n-au fost înregistrate anterior în Registrul bunurilor imobile sau pentru care în Registrul bunurilor imobile lipsesc datele despre suprafaţa clădirii înregistrate.
77. Raportul lucrării pe suport de hârtie şi în format electronic, pachetul digital, copia dosarului consultărilor publice, formularele şi actele de proprietate se prezintă de către executantul lucrării pentru recepţia lucrării cadastrale la organul cadastral.
Subsecţiunea a 7-a
Recepţia lucrării cadastrale
78. Recepţia lucrărilor cadastrale este efectuată de organul cadastral şi constă în verificarea materialelor prezentate de executant, documentarea verificării şi actualizarea datelor din baza de date grafică.
79. Verificarea materialelor constă în verificarea corespunderii lucrării cu cerinţele actelor normative din domeniu şi cu prevederile prezentului Regulament.
80. Termenul de recepţie a lucrării cadastrale în cadrul înregistrării primare masive nu va depăşi 20 de zile lucrătoare de la data depunerii materialelor la organul cadastral.
81. Dacă în urma verificării materialelor se confirmă lipsa erorilor, organul cadastral întocmeşte avizul de recepţie a lucrării şi actualizează baza de date grafică, iar în cazul depistării neconformităţilor – indică în act erorile şi respinge lucrarea pentru corectare.
82. Executantul corectează şi prezintă materialele corectate în termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii avizului de recepţie.
83. În urma recepţionării lucrării, documentaţia cadastrală şi avizul de recepţie se remit registratorului pentru înregistrarea bunurilor imobile şi a drepturilor asupra acestora.
Subsecţiunea a 8-a
Înregistrarea bunurilor imobile şi a drepturilor asupra acestora
84. În procesul de înregistrare primară masivă se înregistrează terenul şi clădirile principale amplasate pe teren.
85. Dosarul cadastral, raportul lucrării şi materialele anexate la raport se transmit registratorului pentru efectuarea înregistrării primare masive sau operarea modificărilor în registrele bunurilor imobile înregistrate selectiv, cu respectarea următoarelor reguli:
1) parametrii tehnici ai bunurilor imobile se înscriu în Registrul bunurilor imobile din documentaţia cadastrală recepţionată;
2) dreptul de proprietate asupra terenului al titularilor decedaţi, cărora anterior le-au fost transmise terenuri în proprietate, se va înscrie în temeiul deciziei autorităţii administraţiei publice locale de aprobare a documentaţiei cadastrale;
3) pentru bunurile imobile care fac obiectul înregistrării primare masive şi pentru care nu există acte doveditoare asupra dreptului de proprietate, în Registrul bunurilor imobile se va nota posesia de fapt, în baza adeverinţei eliberate de către autoritatea administraţiei publice locale, care confirmă că posesorul este cunoscut că deţine imobilul sub nume de proprietar (anexa nr.5);
4) surplusurile de suprafaţă ale loturilor de pe lângă casă care au fost create ca bunuri imobile de sine stătătoare se înregistrează după unitatea administrativ-teritorială;
5) pentru bunurile imobile ai căror proprietari sau posesori de fapt nu pot fi identificaţi, dreptul de proprietate se înregistrează provizoriu după unitatea administrativ-teritorială, potrivit deciziei consiliului local;
6) modificarea parametrilor tehnici (numărul convenţional substituit în număr cadastral, suprafaţa) pentru bunurile imobile înregistrate selectiv se efectuează în temeiul deciziei autorităţii administraţiei publice locale de aprobare a documentaţiei cadastrale;
7) la modificarea parametrilor tehnici (număr cadastral, suprafaţă) ai bunurilor imobile asupra cărora sunt aplicate măsuri de asigurare, înscrierile despre măsurile de asigurare se transcriu concomitent cu efectuarea modificărilor în Registrul bunurilor imobile;
8) bunurile înregistrate anterior în documentaţia fostelor birouri de inventariere tehnică se înregistrează primar în Registrul bunurilor imobile în temeiul documentelor de drept deţinute în arhiva organului cadastral;
9) pentru bunurile imobile înregistrate anterior în temeiul art.561 din Legea cadastrului bunurilor imobile nr.1543/1998, înregistrarea provizorie se transformă în înregistrare în baza planului geometric aprobat de autoritatea administraţiei publice locale;
10) în perioada în care în localitate are loc înregistrarea primară masivă, la cererea titularului indicat în actul ce confirmă drepturile, în Registrul bunurilor imobile se vor înscrie fără plată şi datele celuilalt soţ, dacă bunurile au fost dobândite în timpul căsătoriei şi dacă deţinerea bunului în proprietate comună în devălmăşie reiese din documentele prezentate sau din informaţia din registrele şi sistemele informaţionale de stat la care registratorul are acces.
86. La finalizarea înregistrării primare masive, organul cadastral înştiinţează autoritatea administraţiei publice locale despre finalizarea lucrărilor şi prezintă acesteia planurile geometrice modificate, titlurile de autentificare a dreptului deţinătorului de teren (exemplarul color), extrasele din Registrul de evidenţă a gospodăriilor şi alte documente ce au servit temei pentru înregistrare.
87. Autoritatea administraţiei publice locale, începând cu data finalizării înregistrării primare masive, transmite la cererea titularilor de drepturi, contra semnătură, documentele ce au servit drept temei pentru înregistrarea dreptului.
Anexa nr.1 la Regulamentul cu privire la modul efectuării înregistrării primare masive
STRUCTURA numărului cadastral
1. Numărul cadastral are următoarea structură:
AABBCDDE(1-n).F(1-n).G(1-n),
unde: AA – numărul raionului cadastral (două cifre); BB – numărul zonei cadastrale (două cifre); C – numărul masivului cadastral (o cifră); DD – numărul sectorului cadastral (două cifre); E(1-n) – numărul terenului (de la 1 până la „n”); punct – după numărul terenului; F(1-n) – numărul clădirii şi construcţiei (de la 1 până la „n”) amplasate pe terenul E(1-n); punct – după numărul clădirii sau construcţiei; G(1-n) – numărul încăperii izolate (de la 1 până la „n”) din cadrul clădirii.
2. Numerele cadastrale ale terenurilor, clădirilor, încăperilor izolate, care conţin zero înaintea ultimei cifre se consideră echivalente cu numerele cadastrale în care acestea lipsesc. 3. Hotarele raionului şi ale zonei cadastrale, de regulă, coincid cu hotarele unităţii administrativ-teritoriale. 4. Hotarele şi numărul raionului, zonei, masivului şi sectorului cadastral sunt stabilite de deţinătorul Registrului bunurilor imobile, modificările sunt aprobate prin document de dispoziţie, care se publică pe pagina oficială web a instituţiei. 5. Numărul terenului, clădirii, încăperii izolate este atribuit de către organele cadastrale. |
Anexa nr.2 la Regulamentul cu privire la modul efectuării înregistrării primare masive
EXTRAS din Registrul de evidenţă a gospodăriilor
| |
Data eliberării:_____________ | Nr.________ |
Conform înscrierii în Registrul de evidenţă a gospodăriilor nr._____, pagina ____, ţinut de primăria comunei__________, raionul _____________, numărul personal _______________, pe lotul de lângă casă cu numărul cadastral ________________________, (se vor indica numerele cadastrale)
situat pe adresa _________________________, sunt amplasate construcţii principale (casă de locuit), _____________, data înregistrării ________________, care aparţin proprietarului (proprietarilor) __________________________________________________________________________. (numele, prenumele, patronimicul persoanelor fizice, data naşterii, IDNP)
Extrasul este eliberat pentru a fi prezentat la organul cadastral ____________________________ pentru efectuarea înregistrării de stat a bunurilor imobile. (denumirea organului)
L.Ş. Primarul _____________ Secretarul ____________ |
Anexa nr.3 la Regulamentul cu privire la modul efectuării înregistrării primare masive
PROCES-VERBAL al Comisiei de soluţionare a contestaţiilor
Comisia de soluţionare a contestaţiilor, formată din următorii membri: ________________________________– primarul sat. _____________________; ________________________________– specialist în reglementarea regimului proprietăţii funciare al primăriei; ________________________________– reprezentant al organului cadastral teritorial,
examinând contestaţia nr.________ din ________________, depusă de cet. _____________________________ (nume, prenume, IDNP)
privind bunul (bunurile) imobil(e) cu numărul (numerele) cadastral(e) ___________________, amplasat(e) _________________________________________, şi actele justificative anexate:
1. ________________________________________________ 2. ________________________________________________ 3. ________________________________________________
DECIDE:
Pe baza (faptelor, măsurărilor terestre .....) _____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________,
recunoaşte contestarea privind modificarea documentaţiei cadastrale după cum urmează: _____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________
sau respinge contestarea din următoarele motive: _____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________.
Prezentul proces-verbal se comunică solicitantului şi executantului lucrării cadastrale.
Semnăturile membrilor Comisiei: _________________________ _________________________ _________________________
De consemnat faptul că contestatorul a solicitat remiterea contestaţiei către IP Cadastrul Bunurilor Imobile. |
Anexa nr.4 la Regulamentul cu privire la modul efectuării înregistrării primare masive
ACT DE CONSTATARE PE TEREN privind executarea lucrărilor cadastrale în scopul înregistrării primare masive
„_____”________________20____
sat.____________________ (localitatea)
Prezentul act este întocmit de mine, _________________________________________, (numele, prenumele)
inginer cadastral al _______________________________________________________, (denumirea întreprinderii, funcţia deţinută)
în baza contractului de prestare serviciilor nr.____ din data ___________ 20_____ privind executarea lucrărilor cadastrale în scopul înregistrării primare masive, în cadrul comunei/satului ______________________, raionul ______________________.
Ca urmare a contrapunerii informaţiei din cadastru cu datele din teren, s-au constatat următoarele: 1. Au fost identificate şi substituite _________ numere cadastrale convenţionale, conform tabelului 1 din anexa la actul de constatare pe teren. 2. Au fost determinate _________ terenuri pentru care autoritatea administraţiei publice locale nu poate identifica amplasarea, conform tabelului 2 din anexa la actul de constatare pe teren. 3. Au fost determinate ________ terenuri proprietate privată înregistrate pentru care s-a modificat suprafaţa, conform tabelului 3 din anexa la actul de constatare pe teren. 4. Au fost determinate __________ terenuri pentru care sunt identificate surplusuri de suprafaţă, conform tabelului 4 din anexa la actul de constatare pe teren. 5. Alte menţiuni ______________________________________________________ (stabilirea servituţii, stabilirea posesiei, altele)
6. Prezentul act este parte componentă a documentaţiei cadastrale.
Semnăturile:
| ||
Executantul lucrării |
_________________________ (nume, prenume) |
_____________________ (semnătura) |
Primarul autorităţii administraţiei publice locale |
_________________________ (nume, prenume) |
_____________________ (semnătura) |
Specialistul în reglementarea regimului proprietăţii funciare al primăriei |
_________________________ (nume, prenume) |
_____________________ (semnătura) |
Anexă la actul de constatare pe teren
Tabelul 1
Terenurile cu numerele cadastrale convenţionale substituite
| |||||
Nr. crt. | Caracteristicile tehnice ale bunului imobil până la corectare | Caracteristicile tehnice ale bunului imobil după corectare | Diferenţa, % | ||
numărul cadastral convenţional al terenului/construcţiei | suprafaţa | numărul cadastral al terenului/construcţiei substituit | suprafaţa | ||
1. | |||||
2. | |||||
3. |
Tabelul 2
Terenurile pentru care autoritatea administraţiei publice locale nu poate identifica amplasarea
| ||||
Nr. crt. | Caracteristicile tehnice ale bunului imobil înregistrat în Registrul bunurilor imobile | Dreptul de proprietate | ||
numărul cadastral înregistrat | suprafaţa | titularul de drepturi | documentul de drept | |
1. | ||||
2. | ||||
3. |
Tabelul 3
Terenurile proprietate privată înregistrate pentru care s-a modificat suprafaţa
| |||||
Nr. crt. | Caracteristicile tehnice ale bunului imobil până la corectare | Caracteristicile tehnice ale bunului imobil după corectare | Diferenţa, % | ||
numărul cadastral al terenului/construcţiei | suprafaţa | numărul cadastral al terenului/construcţiei | suprafaţa | ||
1. | |||||
2. | |||||
3. |
Tabelul 4
LISTA terenurilor pentru care sunt identificate surplusuri de suprafaţă
| |||
Nr. crt. | Numărul cadastral al terenului | Suprafaţa atribuită în proprietate privată (ha) | Surplusul de suprafaţă conform posesiei (ha) |
1. | |||
2. | |||
3. | |||
Semnăturile:
| |||
Executantul lucrării |
_________________________ (nume, prenume) |
_____________________ (semnătura) | |
Primarul autorităţii administraţiei publice locale |
_________________________ (nume, prenume) |
_____________________ (semnătura) | |
Specialistul în reglementarea regimului proprietăţii funciare al primăriei |
_________________________ (nume, prenume) |
_____________________ (semnătura) |
Anexa nr.5 la Regulamentul cu privire la modul efectuării înregistrării primare masive
ADEVERINŢA posesorilor care sunt cunoscuţi că deţin bunuri imobile sub nume de proprietar
| |
Data eliberării: __________________ | Nr. _______ |
Conform datelor deţinute de autoritatea administraţiei publice locale __________________________________, raionul ___________, pe lotul de lângă casă cu numărul cadastral _________________________, situat pe adresa ____________________________________________, sunt amplasate construcţii principale (casă de locuit) ________________________. Bunul imobil se află în posesia _____________________________________________, (numele, prenumele, patronimicul persoanelor fizice, data naşterii, IDNP*) care este cunoscut că deţine bunul imobil sub nume de proprietar. Adeverinţa este eliberată pentru a fi prezentată la organul cadastral teritorial ___________________________ pentru efectuarea notării posesiei de fapt a bunurilor imobile. (denumirea organului)
L.Ş. Primarul ___________________ Secretarul _________________
* Notă: în cazul în care titularul nu dispune de IDNP pe motivul renunţării la acesta, se va indica numărul şi data eliberării buletinului de identitate provizoriu.
|
[Anexa nr.2 în redacţia Hot.Guv. nr.345 din 10.06.2020, în vigoare 17.08.2020]
[Pct.3 completat prin Hot. Guv. nr.163 din 26.02.2001]
[Pct.9 modificat prin Hot. Guv. nr.163 din 26.02.2001]
[Pct.16 în redacţia Hot.Guv. nr.226 din 27.03.2014, în vigoare 01.04.2014]
[Pct.16 în redacţia Hot.Guv. nr.1587 din 29.12.2003, în vigoare 01.01.2004]
[Cap.III (pct.28-34) introdus prin Hot. Guv. nr.163 din 26.02.2001]
Anexa nr.3
la Hotărîrea Guvernului
nr.1030 din 12 octombrie 1998
[Anexa nr.3 abrogată prin Hot.Guv. nr.68 din 09.02.2022, în vigoare 11.03.2022]
[Anexa nr.3 în redacţia Hot.Guv. nr.385 din 14.05.2010, în vigoare 21.05.2010]
Anexa nr.4
la Hotărîrea Guvernului
nr.1030 din 12 octombrie 1998
[Anexa nr.4 abrogată prin Hot.Guv. nr.68 din 09.02.2022, în vigoare 11.03.2022]
[Anexa nr.4 în redacţia Hot.Guv. nr.385 din 14.05.2010, în vigoare 21.05.2010]
[Anexa nr.4 completată prin Hot.Guv. nr.1587 din 29.12.03, în vigoare 01.01.04]