Notă: Se declară neconstituţională hotărîrea prin Hot. Curţii Constituţionale nr.35 din 24.09.2002 HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA cu privire la inspecţia înainte de expediţie a mărfurilor importate Nr.1009 din 27.09.2001 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.119/1059 din 28.09.2001 * * *
Abrogat: 29.11.2002 Hotărîrea Guvernului nr.1486 din 18.11.2002 În temeiul prevederilor articolului 12 al Legii reglementării de stat a activităţii comerciale externe nr. 1031-XIV din 8 iunie 2000 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr. 119-120, art.838) şi în scopul verificării corectitudinii declarării cantităţii şi calităţii mărfurilor importate, a preţului declarat, precum şi a determinării corecte a clasificării vamale, Guvernul Republici Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se instituie inspecţia înainte de expediţie a mărfurilor introduse în teritoriul Republicii Moldova în regimurile vamale import şi depozit vamal liber, definite în Codul vamal al Republicii Moldova, cu excepţiile prevăzute în anexa nr.2 la prezenta hotărîre.
[Pct.1 în redacţia Hot. Guv. nr.405 din 04.04.2002] [Pct.1 modificat prin Hot. Guv. nr.1230 din 13.11.2001] 2. Inspecţia înainte de expediţie se efectuează de către compania autorizată pentru desfăşurarea activităţii de inspecţie a mărfurilor importate, desemnată în acest scop de către Guvern, şi se pune în aplicare în termen de pînă la 60 de zile din data intrării în vigoare a prezentei hotărîri. 3. Se desemnează Compania SGS Societe Generale de Surveillance S.A. în calitate de prestator al serviciilor de inspecţie înainte de expediţie a mărfurilor importate în teritoriul Republicii Moldova. 4. Se aprobă, conform anexei nr. 1, componenţa nominală a Comisiei interdepartamentale pentru implementarea şi monitorizarea inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate. 5. Comisia interdepartamentală pentru implementarea şi monitorizarea inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate: va definitiva proiectul final al Acordului dintre Guvernul Republicii Moldova şi Compania SGS Societe Generale de Surveillance S.A. privind prestarea serviciilor de inspecţie înainte de expediţie a mărfurilor importate în Republica Moldova şi îl vor prezenta Guvernului spre semnare; va elabora de urgenţă, în colaborare cu instituţiile implicate, planul de acţiuni pentru realizarea acordului nominalizat. 6. Se aprobă Regulamentul cu privire la inspecţia înainte de expediţie a mărfurilor importate, conform anexei nr. 2. 7. Se abrogă: Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.452 din 15 mai 2000 "Despre aprobarea Acordului privind prestarea serviciilor de inspecţie înainte de expediţie şi a serviciilor de modernizare vamală" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.59-62, art.535); Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 681 din 19 iulie 2001 "Cu privire la inspecţia înainte de expediţie a mărfurilor importate" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.81-83, art.708). 8. Se aprobă, conform anexei nr. 3, tipizatele formularelor utilizate de compania abilitată pentru efectuarea inspecţiei: Cererea de Inspectare, Raportul de Constatări Pozitive, Raportul de Discrepanţă, Avizul şi Eticheta de Protecţie.
[Pct.8 introdus prin Hot. Guv. nr.1230 din 13.11.2001] 9. Se aprobă, conform anexei nr. 4, Planul de acţiuni în vederea implementării inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate.
[Pct.9 introdus prin Hot. Guv. nr.1230 din 13.11.2001] 10. Se aprobă Protocolul de modificare şi completare a Acordului privind prestarea serviciului de inspecţie înainte de expediţie, semnat între Guvernul Republicii Moldova şi Compania SGS la 27 octombrie 2001 şi aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.1139 din 25 octombrie 2001 "Despre aprobarea Acordului privind prestarea serviciilor de inspecţie înainte de expediţie.
[Pct.10 introdus prin Hot. Guv. nr.405 din 04.04.2002] 11. Pînă la data de 20 aprilie 2002, Comisia guvernamentală pentru purtarea negocierilor cu SGS şi FMI va finaliza elaborarea nomenclatorului mărfurilor scutite de inspecţie, specificate în punctul 2 litera t) al anexei nr.2 la prezenta hotărîre, şi îl va prezenta Guvernului spre aprobare.
[Pct.11 introdus prin Hot. Guv. nr.405 din 04.04.2002] Prim-ministru al Republicii Moldova Vasile Tarlev Contrasemnată: Viceprim-ministru, ministrul economiei Andrei Cucu Ministrul finanţelor Mihail Manoli Ministrul justiţiei Ion Morei Chişinău, 27 septembrie 2001. Nr. 1009. Anexa nr. 1 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 1009 din 27 septembrie 2001 COMPONENŢA NOMINALĂ a Comisiei interdepartamentale pentru implementarea şi monitorizarea inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate CUCU Andrei - viceprim-ministru, ministrul economiei (preşedintele Comisiei) STRATAN Andrei - director general al Departamentului Vamal (vicepreşedintele Comisiei) CALMÎC Octavian - şeful direcţiei Organizaţia Mondială a Comerţului, Ministerul Economiei (secretarul Comisiei) Membrii Comisiei: BACALU Veronica - viceguvernator al Băncii Naţionale a Moldovei LUPU Marian - viceministru al economiei LUPAN Elvira - viceministru al finanţelor SPIVACENCO Iurie - viceministru al transporturilor şi comunicaţiilor IASINSCHI Tudor - viceministru al agriculturii şi industriei alimentare ŞTIRBAN Mihail - prim-viceministru al industriei CHIRINCIUC Galina - viceministru al justiţiei BĂHNĂREL Ion - viceministru al sănătăţii RĂILEANU Ion - prim-viceministru al ecologiei, construcţiilor şi dezvoltării teritoriului VÎRLAN Felix - viceministru al energeticii BABAN Sergiu - director general al Departamentului Standardizare şi Metrologie POP Mihail - şeful Inspectoratului Fiscal Principal de Stat
Anexa nr. 2 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 1009 din 27 septembrie 2001 Regulamentul cu privire la inspecţia înainte de expediţie a mărfurilor importate I. DISPOZIŢII GENERALE Inspectarea înainte de expediţie a importurilor este efectuată în ţara care exportă mărfurile de către compania abilitată cu acest drept. Compania abilitată include rezultatele inspecţiei înainte de expediţie într-un raport de constatări pozitive, pe care îl pune la dispoziţia importatorului pentru a-i facilita perfectarea actelor vamale la intrarea în Republica Moldova. Prezentul regulament stabileşte procedurile pe care părţile implicate (importatorii, băncile, organele vamale ale Republicii Moldova, compania abilitată) trebuie să le îndeplinească în cadrul tranzacţiilor de import. II. MANDATUL COMPANIEI ABILITATE CU IMPLEMENTAREA PROGRAMULUI DE INSPECTARE A IMPORTURILOR ÎNAINTE DE EXPEDIŢIE 1. Compania abilitată Compania abilitată cu implementarea programului de inspectare a importurilor (denumită în continuare Compania) este persoana juridică cu care Guvernul Republicii Moldova a încheiat un acord privind prestarea serviciilor de inspectare înainte de expediţie a importurilor, ce va efectua inspecţia mărfurilor destinate importului în Republica Moldova. În acest scop, Compania: - determină dacă mărfurile prezentate pentru inspecţie corespund cu descrierile din cererea de inspectare, prezentată Companiei de către importator; - îşi expune opinia privind valoarea importurilor şi clasificarea lor corectă în scopuri vamale - potrivit Nomenclatorului Mărfurilor al Republicii Moldova, legislaţiei în vigoare şi reglementărilor specifice naţionale; - verifică corespunderea preţului mărfurilor, ce urmează să fie importate în Republica Moldova, cu preţul lor de export, care prevalează în ţara exportatorului; - verifică dacă mărfurile respective nu cad sub incidenţa anumitor interdicţii şi restricţii impuse importurilor de Republica Moldova. Toate mărfurile importate de persoanele fizice şi juridice sau de entităţile publice şi private (inclusiv prin tranzacţii barter) sînt supuse inspectării înainte de expediţie, cu excepţia mărfurilor indicate în pct. 2 al prezentului regulament. În sensul prezentului Regulament, prin termenii "mărfuri importate" şi "importuri" se subînţeleg mărfurile introduse în teritoriul vamal al Republicii Moldova în regimurile vamale import şi depozit vamal liber, conform Codului vamal al Republicii Moldova.
[Pct.1 modificat prin Hot. Guv. nr.405 din 04.04.2002] [Pct.1 modificat prin Hot. Guv. nr.1230 din 13.11.2001] 2. Scutirile de inspecţie Sînt scutite de inspecţie înainte de expediţie următoarele bunuri şi mărfuri importate în Republica Moldova: a) livrările, a căror valoare CIP (frahtul/transportarea şi asigurarea pînă la locul de destinaţie) este sub 3000 (trei mii) de dolari S.U.A., cu excepţia mărfurilor importate în containere încărcate complet, care vor fi supuse inspecţiei înainte de expediţie, indiferent de valoarea lor; b) pietrele preţioase şi metalele preţioase; c) obiectele de anticariat; d) mostrele comerciale; e) obiectele de artă; f) explozivele şi articolele pirotehnice; g) muniţiile, armele şi echipamentele militare; h) animalele vii; i) ziarele şi ediţiile periodice curente; j) averea personală şi obiectele personale în cazul schimbării ţării de reşedinţă; k) coletele poştale, mărcile poştale ale Republicii Moldova, precum şi timbrele de acciz; l) mărfurile pentru organizaţiile internaţionale în limitele acordurilor la care Republica Moldova este parte, precum şi asistenţa tehnică destinată Republicii Moldova. Lista organizaţiilor internaţionale se stabileşte în legea bugetului pe anul respectiv; m) mărfurile destinate folosinţei oficiale a misiunilor diplomatice şi a altor misiuni asimilate lor în Republica Moldova, precum şi uzului sau consumului personal al membrilor personalului diplomatic şi administrativ-tehnic al acestor misiuni şi al membrilor familiilor lor, care locuiesc împreună cu ei, pe bază de reciprocitate, în modul stabilit de Guvern; n) gaze naturale; o) energia electrică; p) cadourile (ajutoarele umanitare) oferite Republicii Moldova de guvernele străine sau de organizaţiile internaţionale şi obşteşti, în modul stabilit de legislaţie; r) mărfurile importate pentru realizarea proiectelor finanţate din contul creditelor, granturilor şi asistenţei tehnice acordate Republicii Moldova de către organizaţiile financiare internaţionale sau statele străine; s) medicamentele, articolele de tehnică de uz medical, precum şi preparatele radionuclide, radioziotope şi radioimunologice; t) materia primă, materialele auxiliare, piesele de schimb, agregatele, articolele de completare, utilizate în procesul tehnologic şi de producere a mărfurilor; u) mărfurile achiziţionate din finanţele publice, cu excepţia cazurilor cînd Guvernul solicită inspectarea acestora; v) vehiculele în cazul schimbării ţării de reşedinţă. Mărfurile livrate de către un stat străin, care nu sînt calificate drept bunuri definite la literele l) şi m), sînt supuse inspecţiei înainte de expediţie. În atare situaţii, Compania nu va efectua verificarea preţului, cu excepţia cazurilor cînd Guvernul Republicii Moldova va cere acest lucru.
[Pct.2 modificat prin Hot. Guv. nr.405 din 04.04.2002] [Pct.2 completat prin Hot. Guv. nr.290 din 11.03.2002] [Pct.2 modificat prin Hot. Guv. nr.90 din 31.01.2002] [Pct.2 completat prin Hot. Guv. nr.1 din 05.01.2002] [Pct.2 modificat prin Hot. Guv. nr.1230 din 13.11.2001] [Pct.3 exclus prin Hot. Guv. nr.1230 din 13.11.2001,] [celelalte renumerotate] 3. Condiţii esenţiale Se permite trecerea frontierei vamale a mărfurilor introduse în teritoriul ţării de către agenţii economici care au relaţii fiscale cu bugetul de stat al Republicii Moldova, cu condiţia prezentării de către importatori la organele vamale a originalului sau copiei confirmării cererii de inspectare, care va conţine specimenul ştampilei Companiei. Prezentarea Raportului de constatări pozitive sau avizului în scris al inspecţiei, eliberate de Companie, va fi solicitată importatorului de către organele vamale numai la vămuirea mărfurilor. În cazurile în care importatorul nu va putea face dovadă efectuării inspecţiei în ţara exportatorului, mărfurile acestuia vor fi supuse inspecţiei conform unei proceduri speciale definite în pct.18 al prezentului Regulament. Nici un importator nu poate efectua plata în beneficiul exportatorului, dacă, împreună cu documentele pentru achitarea plăţii negociate de ei, nu va prezenta factura cu eticheta de protecţie, aplicată de Companie. În cazul cînd importatorul achită exportatorului plăţile în avans, el poate prezenta băncii factura cu eticheta de protecţie după data efectuării plăţii, însă într-o perioadă care să nu depăşească termenele de repatriere, prevăzute de legislaţia în vigoare a Republicii Moldova. Toate contractele de cumpărare, încheiate de importatorii din Republica Moldova cu furnizorii străini, vor conţine clauza privind obligativitatea inspectării de către Companie a importurilor înainte de expediţie în ţara furnizoare, în conformitate cu procedurile inspectării descrise în pct. 7 şi 8 din secţiunea a III-a a prezentului regulament, cu aplicarea de către Companie a etichetei de protecţie pe una din copiile facturii exportatorului, care este o componentă indispensabilă a documentelor pentru achitarea plăţii negociate de părţi.
[Pct.3 modificat prin Hot. Guv. nr.405 din 04.04.2002] [Pct.3 modificat prin Hot. Guv. nr.90 din 31.01.2002] III. PROCEDURILE GENERALE DE INSPECŢIE 4. Solicitarea inspecţiei, emiterea, înregistrarea şi transmiterea cererii de inspecţie La cererea oricărui importator din Republica Moldova, Compania îi va remite formularele cererii de inspectare special elaborate de ea, care vor fi utilizate pentru orice tranzacţie de import al mărfurilor supuse inspecţiei înainte de expediţie. Compania va aduce la cunoştinţa importatorilor formatul şi conţinutul cererii de inspectare pînă la implementarea programului de inspecţie înainte de expediţie. Formularul cererii de inspectare va fi disponibil la biroul de relaţii al Companiei, amplasat în Chişinău. Pentru fiecare tranzacţie de import, care reprezintă obiectul inspecţiei înainte de expediţie, importatorul trebuie să depună o cerere de inspectare imediat ce vînzătorul i-a confirmat executarea comenzii de livrare. În fiecare caz, importatorul va îndeplini şi va semna cererea de inspectare şi o va prezenta sau transmite direct la biroul de relaţii din Chişinău al Companiei, împreună cu copia contractului sau factura pro-forma sau cu alte documente echivalente, care vor conţine condiţiile şi specificaţiile contractului. Biroul de relaţii va verifica completivitatea şi conformitatea cererii de inspectare. În cazul apariţiei unor neclarităţi, biroul de relaţii le va soluţiona imediat şi direct cu importatorul şi-i va înregistra cererea de inspectare la faţa locului sau în termen de o zi din data depunerii ei, notificîndu-i în scris acest lucru. La înregistrarea cererii de inspectare, tranzacţiei respective de import i se va atribui un număr de identificare, ce va servi drept număr de referinţă pentru orice procedură sau cerere legată de aceasta. Biroul de relaţii va transmite apoi, prin reţeaua electronică de transmitere a informaţiei, cererea de inspectare filialei Companiei din ţara exportatorului, iar Departamentului Vamal al Republicii Moldova - toate informaţiile referitor la cererea de inspectare în cauză. La cererea vînzătorului, Compania este în drept să efectueze inspecţia înainte de expediţie pînă la prezentarea de către importator a cererii de inspectare. Totuşi, Compania va putea elibera raportul de constatări pozitive sau avizul de inspecţie, bazat pe rezultatele inspecţiei, numai după ce importatorul îi va prezenta cererea de inspectare. 5. Plata pentru servicii Plata pentru serviciile de inspecţie va reprezenta 0,80 % din valoarea CIP ad valorem a mărfurilor inspectate, declarată în factura pro-formă sau factura finală a exportatorului şi indicată în raportul de constatări, liberă de orice impozite sau reţineri. Ca excepţie, plata pentru serviciile de inspecţie va reprezenta 0,50% din valoarea CIP ad valorem a produselor petroliere inspectate, declarată în factura pro-formă sau factura finală a exportatorului şi indicată în raportul de constatări, liberă de orice impozite sau reţineri. În toate cazurile în care rata ad valorem pentru o inspecţie va constitui o sumă mai mică de 235 dolari SUA, se va aplica cuantumul minimum de 235 dolari SUA. În toate cazurile în care rata ad valorem pentru o inspecţie va constitui o sumă mai mare de 15000 dolari SUA, se va aplica cuantumul maxim de 15000 dolari SUA. La momentul depunerii cererii de inspectare, importatorul va achita plata pentru serviciile Companiei pe baza facturii eliberate de Biroul de Relaţii, cu calculele respective. Referinţa despre efectuarea plăţii va fi indicată în cererea de inspectare. În caz de necesitate, importatorii vor putea achita plata în totalitate pentru mai multe cereri de inspectare. Pentru achitarea serviciilor de inspectare, prestate de Companie, se ia drept bază valoarea CIP a bunurilor din factura finală a exportatorului. În cazurile cînd factura finală lipseşte, drept bază de calcul a plăţii pentru serviciile Companiei va servi factura pro-forma a exportatorului. Importatorul va opera orice corectare a plăţilor pentru inspecţie, comportată de finalizarea inspecţiei şi primirea facturii finale a exportatorului, înainte de eliberarea raportului de constatări pozitive sau a raportului de discrepanţă. Compania va elibera importatorilor facturi şi/sau extrase de pe conturile curente. Importatorul poate achita serviciile, la alegere, în valută liber convertibilă şi/sau în lei moldoveneşti la cursul oficial al leului moldovenesc, stabilit de Banca Naţională a Moldovei la data efectuării plăţilor. Aceste plăţi se vor face la contul Companiei, deschis în una din băncile Republicii Moldova. Plăţile pentru serviciile de inspecţie ale Companiei se virează în avans, nefiind rambursabile după încheierea inspecţiei mărfurilor. În cazul în care inspecţia mărfurilor n-a fost efectuată şi, în consecinţă, mărfurile în cauză n-au fost expediate, plăţile efectuate de importatori pentru serviciile de inspecţie vor fi restituite de Companie în termen de 7 zile bancare sau vor fi considerate în contul viitoarelor plăţi, la solicitarea în scris a importatorului.
[Pct.5 modificat prin Hot. Guv. nr.90 din 31.01.2002] [Pct.5 modificat prin Hot. Guv. nr.1230 din 13.11.2001] 6. Solicitarea informaţiilor de la exportator La primirea cererii de inspectare, filiala Companiei din ţara furnizorului va informa exportatorul despre efectuarea inspecţiei printr-o solicitare de informaţii, prin care îi va cere exportatorului să prezinte documentele corespunzătoare şi să comunice data la care mărfurile vor fi disponibile pentru inspecţie.
[Pct.6 modificat prin Hot. Guv. nr.90 din 31.01.2002] [Pct.6 modificat prin Hot. Guv. nr.1230 din 13.11.2001] 7. Documentele solicitate exportatorului Importatorul va informa exportatorul asupra necesităţii inspectării înainte de expediţie a mărfurilor exportate în Republica Moldova, precum şi asupra necesităţii prezentării la filiala Companiei din ţara exportatoare a următoarelor documente: a) copia facturii comerciale finale; b) documentele de transport în cazurile în care marfa este expediată de către exportator; c) contractul de vînzare-cumpărare; d) documentele ce confirmă originea mărfurilor; e) documentele ce confirmă calitatea mărfurilor. Toate cheltuielile aferente efectuării inspecţiei sînt suportate de Companie. Intervenţia Companiei nu scuteşte vînzătorul de obligaţiunile lui contractuale faţă de importator.
[Pct.7 completat prin Hot. Guv. nr.405 din 04.04.2002] [Pct.7 modificat prin Hot. Guv. nr.90 din 31.01.2002] 8. Inspecţia mărfurilor Filiala Companiei din ţara furnizorului (exportatorului) inspectează mărfurile pentru a determina elementele specificate în pct.1 al prezentului regulament. A. Filiala Companiei din ţara de export va planifica inspecţia de comun acord cu exportatorul care va informa data şi locul unde mărfurile sînt disponibile pentru inspecţie. Filiala Companiei va efectua inspecţia la data convenită cu exportatorul sau în termen de 3 zile din data primirii documentelor relevante inspecţiei menţionate la punctul 7. În cazurile în care întreprinderile exportatoare activează în regim special, locul şi termenul efectuării inspecţiei înainte de expediţie vor fi stabilite de către Companie în comun cu importatorul.
[Lit.A în redacţia Hot. Guv. nr.90 din 31.01.2002] B. Identificarea produsului Filiala Companiei va identifica mărfurile prin determinarea caracteristicilor lor principale, pentru a le atribui just codul vamal şi a le evalua corect. C. Verificarea cantităţii Filiala Companiei va determina cantitatea sau volumele mărfurilor numărîndu-le, cîntărindu-le, măsurîndu-le sau evaluîndu-le cantitativ ori prin orice alte procedee pertinente, general acceptate. Acolo unde va fi cazul, ea va utiliza metodele statistice cunoscute de prelevare a mostrelor. D. Verificarea calităţii Filiala Companiei va verifica şi calitatea mărfurilor, efectuînd controale vizuale, selectînd mostrele şi examinînd certificatele de fabricaţie sau certificatele analizei independente de laborator (de testare), sau aplicînd orice alte mijloace corespunzătoare de evaluare a calităţii. De asemenea, în caz de necesitate Compania poate expedia laboratoarelor sale mostre pentru efectuarea analizelor sau testelor respective. Unde va fi cazul, se vor utiliza tehnicile statistice cunoscute de mostrare. Compania va verifica termenele de utilizare sau de valabilitate ale produselor alimentare, farmaceutice şi parafarmaceutice, ale îngrăşămintelor, pesticidelor, preparatelor pentru ameliorarea solului şi ale altor produse similare în conformitate cu legislaţia în vigoare a Republicii Moldova şi cu specificările date expres pentru fiece caz aparte de către Guvern. Termenul de valabilitate şi informaţia despre fiece produs trebuie să corespundă prevederilor actelor normative în vigoare ale Republicii Moldova. E. Produsele specifice Compania se va limita la identificarea cantitativă, verificarea numărului de loturi şi a termenelor de valabilitate a mărfurilor, controlînd în speţă integritatea ambalajelor şi accesibilitatea informaţiei despre produsele farmaceutice şi parafarmaceutice de uz uman, produsele cosmetice, despre coloranţi, vopsele, fertilizanţi, pesticide, produsele chimice de tratare şi protecţie a plantelor şi alte produse similare. F. Inspecţia pentru asigurarea calităţii Compania va utiliza metodologia de asigurare a calităţii inspecţiei aplicînd exportatorilor şi mărfurilor anumite criterii, ce vor fi publicate şi aduse la cunoştinţa Comisiei interdepartamentale pentru implementarea şi monitorizarea inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate. Mărfurile destinate inspecţiei pentru asigurarea calităţii vor fi supuse iniţial, pe teren, auditului calităţii, efectuat de Companie, după care inspecţia va consta în: a) inspecţia fizică a livrărilor selectate în conformitate cu standardele internaţionale acceptate de prelevare a mostrelor; b) examinarea documentară sistematică a tuturor livrărilor. G. La finalizarea fiecărei inspecţii a mărfurilor filiala Companiei din ţara exportatorului îl va informa pe acesta şi Biroul de Relaţii din Chişinău despre rezultatele inspecţiei. Biroul de Relaţii, la rîndul său va informa importatorul despre aceste rezultate. Din momentul efectuării inspecţiei fizice şi primirii copiei facturii finale de către filiala Companiei din ţara exportatorului, Compania este obligată să elibereze importatorului Raportul de constatări în original, în decurs de 2 zile din data primirii copiei facturii finale. Raportul de constatări va fi expediat de către Biroul de Relaţii prin poşta expresă importatorului sau persoanei indicate de către acesta, la locul şi în termenul stabilit de către importator. Compania, de asemenea, va furniza exportatorului şi Departamentului Vamal al Republicii Moldova datele din Raportul de constatări în copie sau pe suport de hîrtie şi/sau în versiune electronică.
[Lit.G în redacţia Hot. Guv. nr.90 din 31.01.2002] 9. Verificarea preţului În baza inspecţiei mărfurilor şi a informaţiilor obţinute, Compania îşi va expune opinia privind: a) valoarea mărfurilor pentru scopuri vamale, estimată în baza cerinţelor Acordului de Implementare a Articolului VII din GATT 1994 (cunoscut şi ca Acord de evaluare a mărfurilor în vamă), după cum este prevăzut în legislaţia Republicii Moldova sau în reglementările naţionale. În calitate de dată de referinţă, Compania va utiliza data contractului sau, în lipsa contractului, data facturii pro-forma; b) preţul de export al mărfurilor care prevalează în ţara furnizorului sau, dacă va fi cazul, preţul care prevalează pe piaţa mondială. Verificarea preţului nu se va limita la verificarea preţului de cumpărare al mărfurilor, ci va cuprinde şi verificarea valorii contractuale totale a mărfurilor, inclusiv a serviciilor conexe. 10. Clasificarea vamală În baza rezultatelor inspecţiei mărfurilor, Compania îşi va expune opinia privind clasificarea lor vamală adecvată în conformitate cu Nomenclatorul Mărfurilor al Republicii Moldova. 11. Concluzii referitoare la tarife Compania îşi va expune opinia privind ratele tarifelor adecvate (inclusiv accizele), precum şi alte taxe sau impozite plătite conform reglementărilor în vigoare ale Republicii Moldova. 12. Acceptabilitatea importului În baza rezultatelor inspecţiei mărfurilor, Compania va verifica dacă tipurile de mărfuri nu cad sub incidenţa interdicţiilor la import şi restricţiilor respective ale Republicii Moldova, stabilite de Guvern în fiecare caz aparte. 13. Raportul de constatări pozitive, eticheta de protecţie şi raportul de discrepanţă La finalizarea inspecţiei, Compania va elibera importatorului: fie un raport de constatări pozitive pentru scopuri vamale şi o etichetă de protecţie pentru scopuri de plată. Compania va aplica eticheta de protecţie pe factura finală a exportatorului sau pe una din copiile acesteia; fie un raport de discrepanţă.
[Pct.13 modificat prin Hot. Guv. nr.90 din 31.01.2002] 14. Însemnătatea datelor din raportul deconstatări pozitive Raportul de constatări pozitive nu absolvă exportatorul, importatorul şi transportatorul de angajamentele lor contractuale sau de obligaţiunile ce decurg din legislaţia vamală şi alte reglementări naţionale privind importurile. Respectiv, importatorii sînt pe deplin responsabili de veridicitatea şi exactitatea declaraţiei de import prezentată la vamă, indiferent de datele din raportul de constatări pozitive. Datele din raportul de constatări pozitive se vor utiliza de către organele vamale ale Republicii Moldova în scopuri consultative conform pct.20 al prezentului regulament, pentru a facilita evaluarea impozitelor şi taxelor vamale aplicabile. 15. Eliberarea raportului de constatări pozitive şi a etichetei de protecţie Biroul de relaţii din Chişinău va tipări şi va expedia importatorului raportul de constatări pozitive în baza următoarelor documente primite: a) actul de inspectare a mărfurilor de către Companie conţinînd rezultate satisfăcătoare; b) copiile facturii comerciale finale a exportatorului (dacă acesta nu le-a prezentat anterior) şi ale documentelor de transport ale importatorului; c) documentaţia sau informaţiile importatorului despre scutirile de taxe ce-i sînt aplicabile sau despre regimurile vamale speciale. Importatorul va primi raportul de constatări pozitive în original pentru scopuri vamale şi o copie a acestuia pentru dosar. De asemenea, Compania va transmite Departamentului Vamal o copie a acestui raport pe suport de hîrtie şi/sau electronic. Filialele din ţările exportatoare ale Companiei vor aplica eticheta de protecţie pe copia facturii finale a exportatorului şi o vor remite exportatorului la obţinerea: a) rezultatului satisfăcător al inspecţiei efectuate de către Companie; b) copiei de pe factura comercială finală a exportatorului. Importatorul solicită exportatorului să anexeze factura finală sau una din copiile acesteia, cu eticheta de protecţie aplicată la celelalte documente necesare pentru efectuarea plăţii pentru marfă.
[Pct.15 modificat prin Hot. Guv. nr.90 din 31.01.2002] 16. Formularul şi conţinutul raportului deconstatări pozitive Raportul de constatări pozitive trebuie să includă următoarele elemente: informaţiile despre tranzacţie, inclusiv: a) numele şi numerele de identificare ale părţilor implicate (exportatorul, importatorul); b) data şi locul eliberării raportului de constatări pozitive; c) modul de achitare (acreditiv, incaso, transfer bancar) şi numărul acreditivului, dacă este necesar; d) numărul şi data facturii de expediţie; e) numărul şi data contractului, dacă există, numerele şi data anexelor; f) condiţiile INCOTERMS; g) valoarea totală şi valuta din factură; h) detalii privind expediţia; i) locul livrării; j) alte informaţii specifice; informaţiile despre mărfuri: a) descrierea mărfurilor; b) informaţii despre ambalaje (în vrac, containere etc.); c) cantitatea; d) unitatea de măsură (bucăţi, kilograme, litri etc.); e) alte date specifice; informaţiile referitor la tarifele specifice - pentru Departamentul Vamal: a) codul mărfii conform Nomenclatorului Mărfurilor al Republicii Moldova; b) impozitul vamal aplicat, TVA şi accizele (ratele aplicate); c) valoarea totală impozabilă; d) alte informaţii. Compania elaborează formularul raportului de constatări pozitive şi îl prezintă importatorilor din Republica Moldova pînă la derularea inspecţiei înainte de expediţie. 17. Raportul de discrepanţă Atunci cînd în cadrul inspecţiei (şi/sau verificării preţului) Compania depistează o discrepanţă, care nu este corectată de către exportator şi nu este acceptată de către importator, ea va întocmi un raport de discrepanţă, transmiţînd una din copiile lui importatorului, iar alta - Departamentului Vamal, pentru informare. Mărfurile însoţite de raportul de discrepanţă nu vor fi autorizate pentru trecerea frontierei vamale a Republicii Moldova şi nici pentru achitare. Atunci cînd exportatorul va înlătură discrepanţa sau cînd importatorul o va accepta în scris, Compania va fi în drept să elibereze în locul raportului de discrepanţă un raport de constatări pozitive şi o etichetă de protecţie. 18. Procedurile desfăşurate la sosirea mărfurilor La sosirea pe teritoriul vamal al Republicii Moldova a mărfurilor supuse inspecţiei înainte de expediţie se îndeplinesc următoarele formalităţi: importatorul prezintă organelor vamale raportul de constatări pozitive împreună cu declaraţia vamală, care în mod obligatoriu trebuie să indice numărul de referinţă al acestui raport. Excepţie fac importurile livrate pe cale aeriană, precum şi cele care ajung la frontiera vamală a Republicii Moldova, în termen de două zile de la data livrării, cînd perfectarea documentelor vamale poate fi efectuată la prezentarea unui aviz în scris, eliberat de Companie, prin care aceasta confirmă că mărfurile au fost prezentate pentru inspecţia înainte de expediţie. Cererea de eliberare a avizului în scris va fi depusă de către importator odată cu cererea de inspectare a mărfurilor la Biroul de Relaţii din Chişinău al Companiei. Avizul în scris urmează a fi eliberat de către Biroul de Relaţii din Chişinău al Companiei la punctul vamal indicat Companiei de către importator. Compania va informa vama referitor la tipizata autorizată şi semnăturile necesare pentru un astfel de aviz. În aceste cazuri, importatorul va fi obligat să prezinte vămii raportul de constatări pozitive în original în termen de 15 zile din data efectuării procedurilor vamale. Organele vamale vor controla integritatea documentelor, corespunderea mărfurilor cu informaţia din documentaţia lor. Ele vor estima apoi impozitele şi taxele aplicate, utilizînd datele din raportul de constatări pozitive drept bază de evaluare. Originalul raportului de constatări pozitive va fi reţinut de organele vamale pentru a fi ulterior arhivat. Declaraţiile vamale, care nu vor fi însoţite de un raport de constatări pozitive sau de un aviz de inspecţie în original, sau care nu vor indica numărul de referinţă al raportului de constatări pozitive (al avizului de inspecţie), nu vor fi acceptate. În cazurile în care mărfurile au fost livrate fără a trece inspecţia înainte de expediţie, importatorul acestor mărfuri va depune cererea de inspectare în modul stabilit de prezentul Regulament şi va prezenta organelor vamale copia sau originalul confirmării cererii de inspectare pentru intrarea în teritoriul vamal al Republicii Moldova. Pentru aceste mărfuri inspecţia se va efectua la destinaţie, conform procedurilor şi condiţiilor de plată stabilite în prezentul Regulament şi în termenul convenit cu Compania. În aceste cazuri, importatorul va suporta toate cheltuielile ce ţin de întîrzierea vămuirii mărfurilor importate, în conformitate cu legislaţia în vigoare a Republicii Moldova.
[Pct.18 modificat prin Hot. Guv. nr.90 din 31.01.2002] [Cap.IV (pct.20-22) exclus prin Hot. Guv. nr.1230 din 13.11.2001] [celelalte renumerotate] IV. CONFIDENŢIALITATEA 19. Protejarea informaţiei confidenţiale Toate informaţiile, pe care Compania le-a colectat în cadrul inspecţiei înainte de expediţie, constituie secret comercial care nu poate fi divulgat, cu excepţia datelor deja publicate şi accesibile terţilor. Compania nu va divulga unor terţi informaţia comercială confidenţială, cu excepţia datelor pe care le poate furniza autorităţilor guvernamentale şi Băncii Naţionale a Moldovei în temeiul prevederilor Acordului OMC cu privire la inspecţia înainte de expediţie. V. RESPONSABILITĂŢI 20. Nerespectarea cerinţelor privind inspecţia înainte de expediţie Persoanele rezidente ale Republicii Moldova, care încalcă prevederile prezentului regulament, poartă răspundere conform legislaţiei în vigoare.
[Pct.20 modificat prin Hot. Guv. nr.1230 din 13.11.2001] 21. Răspunderea Companiei abilitate faţă de importator Răspunderea SGS privind orice revendicare de pierderi, prejudicii sau cheltuieli de altă natură, apărute în orice mod, nu va depăşi în totalitate suma, majorată de zece ori, a valorii plăţii pentru servicii cuvenită pentru intervenţia specifică ce a generat o asemenea revendicare, cu excepţia cazurilor de neglijenţă dovedite. În cazul depăşirii termenului de 2 zile pentru eliberarea Raportului de constatări pozitive sau a avizului de inspecţie, Compania va compensa importatorului pierderile suportate în legătură cu acest fapt, conform prevederilor alineatului întîi al prezentului punct.
[Pct.21 completat prin Hot. Guv. nr.90 din 31.01.2002] [Pct.21 introdus prin Hot. Guv. nr.1230 din 13.11.2001] VI. SOLUŢIONAREA LITIGIILOR 22. Diferendele cu Compania Importatorii, care nu sînt de acord cu constatările din raportul de constatări pozitive al filialei Companiei, pot clarifica situaţia la biroul de relaţii. În cazul în care argumentele Companiei nu satisfac importatorul, acesta are posibilitatea să-şi depună contestaţia la comisia de examinare a contestaţiilor pentru a fi soluţionată corect, inclusiv pentru cercetarea minuţioasă a probelor prezentate de părţile implicate. 23. Comisia de examinare a contestaţiilor Comisia de examinare a contestaţiilor este structură abilitată cu soluţionarea echitabilă şi promptă a litigiilor ce ţin de inspectarea importurilor înainte de expediţie. Ea este obligată să simplifice procedurile de soluţionare şi să asigure transparenţa cuvenită la luarea deciziilor. Comisia de examinare a contestaţiilor este formată din reprezentanţi ai Ministerului Economiei, Ministerului Finanţelor, Ministerului Justiţiei, Departamentului Vamal, Departamentului Standardizare şi Metrologie, ai sectorului privat şi ai Companiei. Reprezentantul Companiei va participa la şedinţele comisiei ca membru fără drept de vot. Componenţa nominală a comisiei de examinare a contestaţiilor trebuie să fie aprobată de Comisia interdepartamentală pentru implementarea şi monitorizarea inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate. Preşedintele comisiei de examinare a contestaţiilor poate invita reprezentanţi ai oricărei instituţii guvernamentale, pe care îi consideră indispensabili deliberării anumitor chestiuni.
[Pct.24 exclus prin Hot. Guv. nr.1498 din 28.12.2001] [celelalte renumerotate] VII. COORDONAREA TEHNICĂ 24. Comisia de coordonare tehnică Comisia de coordonare tehnică, subordonată Comisiei interdepartamentale pentru implementarea şi monitorizarea inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate, se va constitui din reprezentanţi ai Ministerului Economiei, Departamentului Vamal şi Departamentului Standardizare şi Metrologie şi va fi responsabilă de aspectele tehnice ale derulării programului de inspecţie înainte de expediţie a mărfurilor importate. Componenţa nominală a comisiei de coordonare tehnică va fi aprobată de Comisia interdepartamentală pentru implementarea şi monitorizarea inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate. Comisia de coordonare tehnică: a) va examina rapoartele lunare ale Companiei; b) va soluţiona cazurile excepţionale, raportate de către Companie; c) va fundamenta şi va prezenta, în situaţiile corespunzătoare, recomandaţii privind urgentarea realizării programului de implementare şi monitorizare a inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate. VIII. Prevederi finale şi tranzitorii 25. Confruntarea datelor privind veniturile vamale Pînă la data de 30 aprilie 2002, Departamentul Vamal, în comun cu Compania SGS, vor stabili modalitatea de confruntare a datelor privind încasările vamale.
[Pct.25 introdus prin Hot. Guv. nr.405 din 04.04.2002] 26. Înregistrarea cererilor de inspectare şi programarea inspecţiilor Începînd cu 1 decembrie 2001 Compania SGS purcede la înregistrarea obligatorie a cererilor de inspecţie depuse de importatori şi programarea inspecţiilor pentru mărfurile care urmează să fie livrate după 15 decembrie 2001. Însă importatorul este obligat să depună cererea de inspectare în timp util, astfel ca să fie respectate prevederile pct. 6 al capitolului III din prezentul Regulament. 27. Proceduri efectuate la sosirea mărfurilor Raportul de constatări pozitive sau avizul în scris al inspecţiei eliberate de Companie, va fi solicitat de organele vamale pentru toate mărfurile, începînd cu 1 ianuarie 2002, indiferent de data livrării acestora. Mărfurile livrate pînă la 15 decembrie 2001 şi ajunse la destinaţie după 1 ianuarie 2002, fără raportul de constatări pozitive, la prezentarea de către importator a documentelor justificatoare relevante, vor fi supuse inspecţiei la destinaţie. 28. Pînă la 5 februarie 2002, Ministerul Industriei, Ministerul Economiei, Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare şi Departamentul Vamal vor elabora şi prezenta Guvernului spre aprobare mecanismul de implementare a inspecţiei la destinaţie pentru mărfurile introduse în teritoriul Republicii Moldova în regim de perfecţionare activă. Mărfurile sus-menţionate sînt scutite de inspecţia înainte de expediţie pînă la 17 februarie 2002 inclusiv.
[Pct.28(27) introdus prin Hot. Guv. nr.90 din 31.01.2002] [Cap.VIII introdus prin Hot. Guv. nr.1230 din 13.11.2001]
Anexa nr. 3 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.1009 din 27 septembrie 2001" CERERE DE INSPECTARE RUGĂM SĂ COMPLETAŢI FORMULARUL CU MAJUSCULE I. Informaţie despre importator 1. Numele importatorului -------------------------------------------- 2. Persoana de contact |--------------------------------------------| 3. Adresa importatorului |--------------------------------------------| |---------------| 4. Cod poştal |----------| |---------------| 5. Localitatea |----------| |---------------| 6. Tel. |----------| |---------------| 7. Fax. |----------| +---------------+ +----------+ 8. Tipul importatorului: Producător Utilizator final Vînzător cu amănuntul Vînzător cu ridicata Agent unic/exclusiv Alt tip II. Informaţie despre exportator 1. Numele exportatorului -------------------------------------------- 2. Persoana de contact |--------------------------------------------| 3. Adresa exportatorului |--------------------------------------------| |---------------| 5. Localitatea|----------| |---------------| 6. Ţara |----------| |---------------| 7. Tel. |----------| 4. Cod poştal |---------------| 8. Fax |----------| +---------------+ +----------+ III. Informaţie despre încărcătură 1. Ţară de origine +-----------+ 4. Ţară de furniza-|-----------+ 2. "Second Hand" |-----------| re |-----------| 3. Punct de încărcare |-----------| 5. Mod de transpor-|-----------| +-----------+ tare +-----------+ 6. Punct de descărcare 7. Organul vamal al Republicii Moldova IV. Documente de confirmare 1. Nr. Pro-formei +------------+ 2. Data |------------| 3. Valoare |------------| 4. Valută |------------| 5. Incoterm |------------| 6. Valoare FOB |------------| 7. Costul transportului |------------| 8. Asigurare |------------| 9. Valoare CIP |------------| 10. Nr. acreditivului |------------| 11. Data acreditivului |------------| 12. Data expirării |------------| 13. Nr. dispoziţiei de plată |------------| 14. Data dispoziţiei de plată +------------+ V. Informaţie despre lista de produse ----------------------------------------------------------------------- Descrierea mărfii (nume, marcă, | Cod va- | Can- |Unitate|Valoarea model etc.) |mal armo- |titate|de mă- |facturii | nizat | | sură | ------------------------------------|----------|------|-------|-------- 1 | | | | | ---|--------------------------------|----------|------|-------|-------- 2 | | | | | ---|--------------------------------|----------|------|-------|-------- 3 | | | | | ---|--------------------------------|----------|------|-------|-------- 4 | | | | | ---|--------------------------------|----------|------|-------|-------- 5 | | | | | ---|--------------------------------|----------|------|-------|-------- 6 | | | | | ---|--------------------------------|----------|------|-------|-------- 7 | | | | | ---|--------------------------------|----------|------|-------|-------- 8 | | | | | ---|--------------------------------|----------|------|-------|-------- 9 | | | | | ---|--------------------------------|----------|------|-------|-------- 10 | | | | | ----------------------------------------------------------------------- VI. Declaraţia importatorului 1. Relaţia cumpărător/vînzător: +------------+ Relaţia influen- +---+ dacă există specificaţi | | ţează preţul (da/ | | +------------| nu)? |---| 2. Există comision (da/nu)? | | Dacă da, indicaţi | | |---| valoarea |---| 3. Oferă vînzătorul asistenţă gratis/ | | Dacă da, indicaţi | | la un preţ redus (da/nu)? |---| valoarea |---| 4. Există plăţi pentru drepturi de | | Dacă da, indicaţi | | autor sau pentru licenţă (da/nu)? |---| valoarea |---| 5. Există profit de la mărfurile im- | | Dacă da, indicaţi | | portate care să fie plătit vînză- | | valoarea | | torului (da/nu)? +---+ +---+ 6. Sînt mărfurile importate supuse certificării obligatorii în conformitate cu legislaţia în vigoare (de conformitate, igienică, sanitară, ecologică, veterinară, agrementării tehnice etc.) Rugăm să specificaţi şi să anexaţi o copie _________________________ Eu/Noi_________________ subsemnatul, prin prezenta declar că informaţia prezentată în cerere este veridică şi completă. Data ________________ Semnătura _____________________ -------------------- Note: 1. Mărfurile importate care nu corespund cerinţelor obligatorii ale standardelor şi reglementărilor Republicii Moldova nu vor fi acceptate pentru comercializare şi utilizare. 2. SGS nu poartă răspundere pentru veridicitatea informaţiei prezentate de către solicitant în formularul acestei cereri. Modul de completare a Cererii de Inspectare PENTRU A URGENTA PRELUCRAREA CERERII DE INSPECTARE VĂ RUGĂM SĂ COMPLETAŢI TOATE RUBRICILE ŞI SĂ ANEXAŢI TOATE DOCUMENTELE SOLICITATE I. Informaţie despre importator 1. Numele importatorului - specificaţi numele complet al companiei importatoare conform certificatului de înregistrare 2. Persoana de contact - specificaţi numele persoanei de contact care va acţiona drept legătură între Biroul de Relaţii SGS din Chişinău şi importator şi telefonul de serviciu 3. Adresa juridică a importatorului, (4.) cod poştal, (5.) localitate, (6.) telefon, (7.) fax - completaţi în detalii, indicaţi prefixul pentru telefon şi fax 8. Tipul importatorului - indicaţi prin sublinierea tipului corespunzător de importator: producător, utilizator final, agent unic / exclusiv, vînzător cu amănuntul, vînzător cu ridicata, alt tip (indicaţi tipul) II. Informaţie despre exportator 1. Numele exportatorului - specificaţi numele complet al companiei exportatoare conform contractului de vînzare-cumpărare, facturii pro-forma 2. Persoana de contact - specificaţi numele persoanei de contact care va acţiona drept legătură între Biroul de Relaţii SGS din ţara furnizor şi exportator 3. Adresa juridică a exportatorului, (4.) cod poştal, (5.) localitate, (6.) ţara, (7.) telefon, (8.) fax - completaţi în detalii, indicaţi prefixul pentru telefon şi fax III. Informaţie despre încărcătură 1. Ţară de origine - specificaţi originea mărfurilor 2. "Second Hand" - specificaţi dacă mărfurile sînt second hand, dacă nu sînt trasaţi o linie 3. Punct de încărcare - specificaţi locul de încărcare a mărfii (e.g. Aeroport Heathrow), amplasarea fizică a mărfurilor unde va fi posibilă inspecţia acestora 4. Ţară de furnizare - specificaţi ţara furnizoare de mărfuri 5. Mod de transportare - specificaţi modul de transport al mărfurilor, unul din următoarele: maritim, feroviar, rutier, aerian, poştal, mod mixt maritim-feroviar, mod mixt maritim-rutier, transport fix (conducte) 6. Punct de descărcare - specificaţi locul de descărcare / livrare a mărfii (e.g. Aeroport Chişinău) 7. Organul vamal al Republicii Moldova - specificaţi oficiul vamal unde se va efectua perfectarea actelor vamale IV. Documente de confirmare 1. Nr. Pro-formei - specificaţi numărul facturii pro forma corespunzător cu cel din copia pro- formei anexate 2. Data - specificaţi data facturii pro-forma corespunzătoare cu cea din copia pro-formei anexate 3. Valoare - specificaţi valoarea indicată în factura pro-forma 4. Valută - specificaţi valuta facturii pro-forma corespunzătoare cu cea din copia pro-formei anexate 5. Incoterm - specificaţi Incotermul indicat în factura pro-forma (e.g. FOB, CFR, CIF etc.) 6. Valoare FOB - specificaţi valoarea FOB din factura pro-forma corespunzătoare cu cea din copia pro-formei anexate 7. Costul transportului - specificaţi cheltuielile de transport din factura pro-forma corespunzătoare cu cele din copia pro-formei anexate (dacă sînt menţionate; în caz contrar, completaţi această rubrică cu datele din oricare alte documente disponibile) 8. Asigurare - specificaţi asigurarea din factura pro-forma corespunzătoare cu cea din copia pro-formei anexate (dacă este menţionată, în caz contrar completaţi această rubrică cu date din oricare alte documente disponibile) 9. Valoare CIP - specificaţi valoarea CIP din factura pro-forma corespunzătoare cu cea din copia pro-formei anexate 10. Nr. acreditivului - specificaţi numărul acreditivului corespunzător cu cel din copia de acreditiv anexată (dacă e disponibilă) 11. Data acreditivului - specificaţi data acreditivului corespunzătoare cu cea din copia de acreditiv anexată (dacă e disponibilă) 12. Data expirării - specificaţi data expirării acreditivului corespunzătoare cu cea din copia de acreditiv anexată (dacă e disponibilă) 13. Nr. dispoziţiei de plată - specificaţi nr. dispoziţiei de plată care confirmă plata pentru serviciile de inspecţie 14. Data dispoziţiei de plată - specificaţi data dispoziţiei de plată care confirmă plata pentru serviciile de inspecţie V. Informaţie despre lista de produse Specificaţi cît mai detaliat posibil descrierea mărfii, codul vamal armonizat, cantitatea, unitatea de măsură, valoarea facturii. VI. Declaraţia importatorului 1. Relaţia vînzător/ cumpărător - specificaţi dacă este o relaţie comercială sau financiară. Specificaţi dacă aceasta influenţează preţul mărfurilor. 2. Există comision? - specificaţi dacă se aplică comision plătit unui intermediar (da sau nu). Dacă da, indicaţi valoarea. 3. Oferă vînzătorul asistenţă gratis/ la un preţ redus? - specificaţi dacă e o asistenţă gratis sau la cost redus (da sau nu). Dacă da, indicaţi valoarea. 4. Există plăţi pentru dreptul de autor sau licenţă? - specificaţi dacă sînt aplicate plăţile pentru drept de autor şi licenţă (da sau nu). Dacă da, indicaţi valoarea. 5. Există profituri de la mărfurile importate care să fie plătite vînzătorului? - specificaţi dacă sînt fonduri plătibile vînzătorului (da sau nu). Dacă da, indicaţi valoarea. 6. Sînt mărfurile importate supuse certificării obligatorii în conformitate cu legislaţia în vigoare (de conformitate, igienică, sanitară, ecologică, veterinară, agrementării tehnice etc.) Vă rugăm să semnaţi şi să indicaţi data. Vă rugăm să completaţi cererea de inspecţie la care să anexaţi copiile următoarelor documente: Contract sau factură pro-forma, dispoziţia de achitare a plăţii pentru serviciile de inspecţie, copia acreditivului (în caz de achitare prin acreditiv), certificat de confirmare a scutirilor (în caz de scutiri). Cererile de inspecţie şi documentele însoţitoare se depun la Biroul de Relaţii SGS din Chişinău. ----------------------------------------------------------------------- RAPORT DE CONSTATĂRI POZITIVE Prezentul raport a fost emis în conformitate cu cerinţele Republicii Moldova şi este destinat de a fi utilizat în exclusivitate de către autorităţile moldoveneşti, prezentul raport nu are scopul de a elibera vînzătorii şi cumpărătorii de obligaţiile lor contractuale sau importatorii - de responsabilităţile lor de a perfecta declaraţia vamală veridică şi completă pentru Departamentul Vamal. ----------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------------------------ Numărul Cererii de Inspectare: | Numărul Raportului de Constatări | Pozitive: | Data: --------------------------------------|--------------------------------- Numele şi adresa exportatorului: | Numele şi adresa importatorului: ------------------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------------------ Nr. facturii vînzătorului Data: | Numărul şi data acreditivului: --------------------------------------|--------------------------------- Valoarea FOB conform facturii vînză- | Condiţiile de plată: torului: | --------------------------------------|--------------------------------- Valuta facturii: | Condiţiile de livrare: --------------------------------------|--------------------------------- Valoarea TOTALĂ conform facturii | Ţara de origine: vînzătorului: | --------------------------------------|--------------------------------- Incoterm: | Ţara de expediere: ------------------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------------------ Informaţia despre transportul declarat ------------------------------------------------------------------------ Numărul conosamentului/scrisorii de | Modalitatea de transportare: trăsură: | Data: | Punctul de încărcare: Numărul rutei/zborului | Punctul de descărcare Denumirea vasului | Organul vamal al Republicii | Moldova: --------------------------------------|--------------------------------- Marcajul şi numerele containerului: | Ambalajul: ------------------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------------------ Marfa prezentată pentru inspecţie (Descrierea) ------------------------------------------------------------------------ Nr. Codul Descrierea mărfii Canti- Originea Valoarea to- armoni- tatea declarată tal (valuta zat facturii) 1 хххх.хх.хх ******************* х,ххх.x 2 хххх.хх.хх ******************* х,ххх.x ------- TOTAL х,ххх.x ------------------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------------------ Calcularea impozitelor vamale de import (MDL) ------------------------------------------------------------------------ Nr. Valoarea Valoarea Taxa vama- Accizul TVA Scutiri de Valoarea FOB DAF lă impozite totală im- pozitelor (MDL) 1 х,ххх,ххх.хх х,ххх,ххх. хх,хх хx,ххх.хх хх,ххх хх,ххx 2 х,ххх,ххх.хх х,ххх,ххх. хх,хх хx,ххх.хх хх,ххх хх,ххx ------------------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------------------ Semnătura SGS SGS SOCIETE GENERALE DE SURVEILLANCE S.A. ________________ Tipărit şi autentificat de către Biroul de Relaţii din Chişinău Chişinău --/--/200 00:00 ------------------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------------------ RAPORT DE DISCREPANŢĂ Prezentul raport reprezintă un aviz de ne-emitere a unui raport de constatări pozitive pentru Republica Moldova, prezentul raport nu este valabil pentru perfectarea documentelor vamale sau pentru efectuarea plăţilor, băncile nu au dreptul să efectuieze nici o plată în legătură cu prezentul raport. ----------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------------------------ Numărul Cererii de Inspectare: | Numărul Raportului de Discre- | panţă: | Data: --------------------------------------|--------------------------------- Numele şi adresa vînzătorului: | Numărul şi adresa importato- | rului ------------------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------------------ Nr. facturii vînzătorului Data: | Numărul şi data acreditivului: --------------------------------------|--------------------------------- Valoarea FOB conform facturii vîn- | Condiţiile de plată: zătorului: | --------------------------------------|--------------------------------- Valuta facturii: | Condiţiile de livrare: --------------------------------------|--------------------------------- Valoarea TOTALĂ conform facturii | Ţara de origine: vînzătorului: | --------------------------------------|--------------------------------- Incoterm: | Ţara de expediere: ------------------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------------------ Informaţia despre transportul declarat ------------------------------------------------------------------------ Numărul conosamentului/scrisorii de | Modalitatea de transportare: trăsură: | Data: | Punctul de încărcare Numărul rutei/zborului | Punctul de descărcare Denumirea vasului | Organul vamal al Republicii | Moldova: --------------------------------------|--------------------------------- Marcajul şi numerele containerului: | Ambalajul: ------------------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------------------ Marfa prezentată pentru inspecţie (Descrierea) ------------------------------------------------------------------------ Nr. Codul Descrierea mărfii Canti- Originea Valoarea to- armoni- tatea declarată tal (valuta zat facturii) 1 хххх.хх.хх ******************* х,ххх.xx 2 хххх.хх.хх ******************* х,ххх.xx -------- TOTAL х,ххх.xx ------------------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------------------ Semnătura SGS SGS SOCIETE GENERALE DE SURVEILLANCE S.A. ________________ Tipărit şi autentificat de către Biroul de Relaţii din Chişinău Chişinău --/--/200 00:00 ------------------------------------------------------------------------ SGS Societe Generale de Surveillance S.A. Aviz Prezentul document este valabil pentru perfectarea declaraţiilor vamale. Băncile nu vor efectua careva plăţi în baza prezentului document.
[Preambulul în redacţia Hot. Guv. nr.90 din 31.01.2002] Nr. ------------------------------------------------------------------------ SGS Societe Generale de Surveillance S.A. Tel: (373 2) 22 59 74 Biroul de Relaţii din Chişinău Fax: (372 2) 22 39 59 Str. A. Mateevici, 34 E-mail: MD - 2012, Chişinău md_chisinau_lo@sgsgroup.com ------------------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------------------ IAN Nr. Importator: Exportator: Nr. Licenţei de import: Ţară de expediere: ------------------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------------------ MĂRFURI INSPECTATE ÎN ŢARA DE EXPEDIERE ------------------------------------------------------------------------ Articol Cod vamal Cantitate Unitate de Descrierea Valoarea ra- măsură mărfii portată USD ------------------------------------------------------------------------ Valoarea Totală Raportată (CIP) ------------------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------------------ Rezultatul Inspecţiei: Obiecţii: Semnătura şi data: Locul şi data eliberării: ------------------------------------------------------------------------ Eticheta de protecţie (priveşte Monitorul Oficial nr.136-138 din 15.11.2001, pag.62)
[Anexa nr.3 introdusă prin Hot. Guv. nr.1230 din 13.11.2001] Anexa nr. 4 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.1009 din 27 septembrie 2001" PLANUL DE ACŢIUNI privind implementarea inspecţiei înainte de expediţie pentru mărfurile importate ------------------------------------------------------------------------ Nr.| Acţiunea |Execu- |Termenul de| Instituţia care ve- d/o| |tantul | executare | rifică executarea | |respon-| | | |sabil | | ---|--------------------------|-------|-----------|--------------------- 1 | 2 | 3 | 4 | 5 ------------------------------------------------------------------------ 1. Prezentarea la Departamen- Compa- 15.11.2001 Comisia interdepar- tul Vamal a tipizatelor de nia tamentală pentru im- formulare şi documente SGS plementarea şi moni- (conţinut, format) şi a torizarea inspecţiei regulilor de îndeplinire a înainte de expediţie lor: a mărfurilor impor- Cererea de Inspectare tate Raportul de Constatări Po- zitive Raportul de Discrepanţă Avizul Eticheta de Protecţie 2. Elaborarea versiunii eng- Compa- 18.11.2001 Comisia interdepar- leze a: nia tamentală pentru im- Nomenclatorul Mărfurilor SGS plementarea şi moni- Republicii Moldova; torizarea inspecţiei Legea bugetului pe anul înainte de expediţie respectiv a mărfurilor impor- год tate 3. Elaborarea: Banca 22.11.2001 Comisia interdepar- Instrucţiunii cu privire la Naţio- tamentală pentru im- modul de achitare a plăţii nală a plementarea şi moni- în favoarea companiei SGS Moldo- torizarea inspecţiei pentru serviciile de ins- vei înainte de expediţie pecţie a mărfurilor înain- a mărfurilor impor- te de expediţie; tate Mădificării Istrucţiunii cu privire la controlul a- supra plăţilor pentru im- portul de mărfuri, servi- cii 4. Elaborarea şi/sau introdu- Depar- 27.11.2001 Departamentul Vamal cerea modificărilor în: tamen- Instrucţiunea internă pen- tul tru colaboratorii vamali Vamal, privind procedura vamală Compa- pentru mărfurile importate nia supuse inspecţiei înainte SGS de expediţie, Instrucţiunea temporară privind modalitatea efec- tuării inspecţiei la locul de destinaţie a mărfurilor importate în cazuri obiec- tive excepţionale 5. Asigurarea organelor va- Depar- 27.11.2001 Comisia interdepar- male cu ghiduri şi infor- tamen- tamentală pentru im- maţia necesară referitor tul plementarea şi moni- la documentele obligatorii Vamal, torizarea inspecţiei şi suplimentare emise de Compa- înainte de expediţie compania SGS pentru efec- nia a mărfurilor impor- tuarea procedurilor vamale SGS tate ale mărfurilor supuse ins- pecţiei înainte de expedi- ţie 6. Desfăşurarea campaniei de Minis- Pînă la Comisia interdepar- informare a publicului terul 30.11.2001 tamentală pentru im- larg din ţară, prin toate Econo- plementarea şi moni- mijloacele mass-media (in- miei, torizarea inspecţiei clusiv conferinţe de pre- Depar- înainte de expediţie să, seminare, interviuri, tamen- a mărfurilor impor- publicări în ziare şi re- tul tate viste etc.), a ambasadelor Vamal, şi reprezentanţelor con- Banca sultare ale Repubicii Mol- Naţio- dova din străinătate etc. nală a despre Programul de ins- Moldo- pecţie înainte de expedi- vei, ţie, procedurile principa- Depar- le, mecanismul de control tamen- şi de management tul Stan- dardi- zare şi Me- trolo- gie, Compa- nia SGS 7. Definirea cerinţelor pen- Depar- 23.11.2001 Comisia interdepar- tru programele software şi tamen- tamentală pentru im- instalarea lor tul plementarea şi moni- Vamal, torizarea inspecţiei Compa- înainte de expediţie nia a mărfurilor impor- SGS tate 8. Elaborarea ghidurilor res- Compa- 14.11.2001 Comisia interdepar- pective pentru importatori nia tamentală pentru im- şi exportatori SGS plementarea şi moni- torizarea inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor impor- tate,Ministerul Eco- nomiei, Departamen- tul Vamal 9. Întocmirea şi prezentarea Organe- 19.11.2001 Comisia interdepar- la Ministerul Economiei şi le cen- tamentală pentru im- Compania SGS a listei reg- trale plementarea şi moni- lementărilor (inclusiv a de spe- torizarea inspecţiei tarifelor în vigoare),scu- cialita- înainte de expediţie tirilor şi regulamentelor te ale a mărfurilor impor- relevante, restricţiilor, adminis- tate,Ministerul Eco- interdicţiilor, cerinţelor traţiei nomiei obligaţorii etc. în vigoa- publice re şi în curs de elaborare şi auto- referitoare la produsele rităţile ce fac obiectul inspecţiei abilita- înainte de expediţie te să stabi- lească şi să adopte regle- mentări, acte, cerinţe obliga- torii etc. pentru produse- le impor- tate (în limitele competen- ţei lor) 10. Colectarea şi prelucrarea Compa- 23.11.2001 Comisia interdepar- informaţiei ce ţine de nia tamentală pentru im- reglementările şi normati- SGS plementarea şi moni- vele privind cerinţele ob- torizarea inspecţiei ligatorii la mărfurile im- înainte de expediţie portate a mărfurilor impor- tate 11. Instituirea Comisiei de Comisia 26.11.2001 Comisia interdepar- coordonare tehnică şi ap- inter- г. tamentală pentru im- robarea componenţei ei no- departa- plementarea şi moni- minale mentală torizarea inspecţiei pentru înainte de expediţie impemen- a mărfurilor impor- tarea şi tate". monitori- zarea inspec- ţiei îna- inte de expediţie a mărfu- rilor im- portate ------------------------------------------------------------------------
[Anexa nr.4 introdusă prin Hot. Guv. nr.1230 din 13.11.2001]