Notă: Se declară neconstituţională hotărîrea prin 
     Hot. Curţii Constituţionale nr.35 din 24.09.2002


                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
             cu privire la inspecţia înainte de expediţie
                        a mărfurilor importate

                        Nr.1009  din  27.09.2001

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.119/1059 din 28.09.2001

                                * * *
    Abrogat: 29.11.2002
    Hotărîrea Guvernului nr.1486 din 18.11.2002

    În temeiul prevederilor  articolului  12 al Legii  reglementării  de
stat  a  activităţii  comerciale externe nr. 1031-XIV  din 8  iunie 2000
(Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr. 119-120, art.838) şi
în  scopul verificării corectitudinii declarării cantităţii şi calităţii
mărfurilor  importate,  a  preţului declarat, precum şi  a  determinării
corecte a clasificării vamale, Guvernul Republici Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se instituie   inspecţia   înainte  de  expediţie  a   mărfurilor
introduse  în teritoriul Republicii Moldova în regimurile vamale  import
şi  depozit vamal liber, definite în Codul vamal al Republicii  Moldova,
cu excepţiile prevăzute în anexa nr.2 la prezenta hotărîre.
 [Pct.1 în redacţia Hot. Guv. nr.405 din 04.04.2002]
 [Pct.1 modificat prin Hot. Guv. nr.1230 din 13.11.2001]

    2. Inspecţia  înainte  de expediţie se efectuează de către  compania
autorizată  pentru  desfăşurarea activităţii de inspecţie  a  mărfurilor
importate,  desemnată  în  acest  scop de către Guvern, şi  se  pune  în
aplicare  în termen de pînă la 60 de zile din data intrării în vigoare a
prezentei hotărîri.
    3. Se desemnează  Compania SGS Societe Generale de Surveillance S.A.
în  calitate  de  prestator  al  serviciilor  de  inspecţie  înainte  de
expediţie a mărfurilor importate în teritoriul Republicii Moldova.
    4. Se aprobă,  conform anexei nr. 1, componenţa nominală a  Comisiei
interdepartamentale  pentru  implementarea şi  monitorizarea  inspecţiei
înainte de expediţie a mărfurilor importate.
    5. Comisia interdepartamentală pentru implementarea şi monitorizarea
inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate:
    va definitiva   proiectul   final  al  Acordului   dintre   Guvernul
Republicii Moldova şi Compania SGS Societe Generale de Surveillance S.A.
privind  prestarea  serviciilor  de  inspecţie înainte  de  expediţie  a
mărfurilor  importate în Republica Moldova şi îl vor prezenta Guvernului
spre semnare;
    va elabora de  urgenţă,  în  colaborare cu  instituţiile  implicate,
planul de acţiuni pentru realizarea acordului nominalizat.
    6. Se aprobă   Regulamentul  cu  privire  la  inspecţia  înainte  de
expediţie a mărfurilor importate, conform anexei nr. 2.
    7. Se abrogă:
    Hotărîrea Guvernului  Republicii  Moldova  nr.452 din  15  mai  2000
"Despre  aprobarea Acordului privind prestarea serviciilor de  inspecţie
înainte  de expediţie şi a serviciilor de modernizare vamală" (Monitorul
Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.59-62, art.535);
    Hotărîrea Guvernului  Republicii  Moldova nr. 681 din 19 iulie  2001
"Cu  privire  la inspecţia înainte de expediţie a mărfurilor  importate"
(Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.81-83, art.708).
    8. Se aprobă,   conform   anexei  nr.  3,  tipizatele   formularelor
utilizate de compania abilitată pentru efectuarea inspecţiei: Cererea de
Inspectare,  Raportul  de Constatări Pozitive, Raportul de  Discrepanţă,
Avizul şi Eticheta de Protecţie.
 [Pct.8 introdus prin Hot. Guv. nr.1230 din 13.11.2001]

    9. Se aprobă,  conform  anexei nr. 4, Planul de acţiuni  în  vederea
implementării inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate.
 [Pct.9 introdus prin Hot. Guv. nr.1230 din 13.11.2001]

    10. Se  aprobă  Protocolul  de modificare şi completare a  Acordului
privind  prestarea serviciului de inspecţie înainte de expediţie, semnat
între  Guvernul Republicii Moldova şi Compania SGS la 27 octombrie  2001
şi  aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.1139 din  25
octombrie 2001 "Despre aprobarea Acordului privind prestarea serviciilor
de inspecţie înainte de expediţie.
 [Pct.10 introdus prin Hot. Guv. nr.405 din 04.04.2002]

    11. Pînă la data  de 20 aprilie 2002, Comisia guvernamentală  pentru
purtarea   negocierilor   cu   SGS  şi  FMI   va   finaliza   elaborarea
nomenclatorului  mărfurilor scutite de inspecţie, specificate în punctul
2  litera  t)  al anexei nr.2 la prezenta hotărîre, şi  îl  va  prezenta
Guvernului spre aprobare.
 [Pct.11 introdus prin Hot. Guv. nr.405 din 04.04.2002]

    Prim-ministru
    al Republicii Moldova                       Vasile Tarlev

    Contrasemnată:
    Viceprim-ministru,
    ministrul economiei                         Andrei Cucu
    Ministrul finanţelor                        Mihail Manoli
    Ministrul justiţiei                         Ion Morei

    Chişinău, 27 septembrie 2001.
    Nr. 1009.

                                                Anexa nr. 1
                                         la Hotărîrea Guvernului
                                       Republicii Moldova nr. 1009
                                           din 27 septembrie 2001         
     

                          COMPONENŢA NOMINALĂ
          a Comisiei interdepartamentale pentru implementarea
           şi monitorizarea inspecţiei înainte de expediţie
                        a mărfurilor importate

    CUCU Andrei         - viceprim-ministru, ministrul economiei
                          (preşedintele Comisiei)
    STRATAN Andrei      - director general al Departamentului Vamal
                          (vicepreşedintele Comisiei)
    CALMÎC Octavian     - şeful direcţiei Organizaţia Mondială a
                          Comerţului, Ministerul Economiei
                          (secretarul Comisiei)

                        Membrii Comisiei:
    BACALU Veronica     - viceguvernator al Băncii Naţionale a Moldovei
    LUPU Marian         - viceministru al economiei
    LUPAN Elvira        - viceministru al finanţelor
    SPIVACENCO Iurie    - viceministru al transporturilor şi
                          comunicaţiilor
    IASINSCHI Tudor     - viceministru al agriculturii şi industriei
                          alimentare
    ŞTIRBAN Mihail      - prim-viceministru al industriei
    CHIRINCIUC Galina   - viceministru al justiţiei
    BĂHNĂREL Ion        - viceministru al sănătăţii
    RĂILEANU Ion        - prim-viceministru al ecologiei, construcţiilor
                          şi dezvoltării teritoriului
    VÎRLAN Felix        - viceministru al energeticii
    BABAN Sergiu        - director general al Departamentului
                          Standardizare şi Metrologie
    POP Mihail          - şeful Inspectoratului Fiscal Principal de Stat


                                              Anexa nr. 2
                                        la Hotărîrea Guvernului
                                      Republicii Moldova nr. 1009
                                         din 27 septembrie 2001

                             Regulamentul
             cu privire la inspecţia înainte de expediţie
                        a mărfurilor importate

                        I. DISPOZIŢII GENERALE
    Inspectarea înainte  de  expediţie a importurilor este efectuată  în
ţara care exportă mărfurile de către compania abilitată cu acest drept.
    Compania abilitată   include   rezultatele  inspecţiei  înainte   de
expediţie  într-un  raport  de constatări pozitive, pe care îl  pune  la
dispoziţia importatorului pentru a-i facilita perfectarea actelor vamale
la intrarea în Republica Moldova.
    Prezentul regulament   stabileşte   procedurile  pe   care   părţile
implicate   (importatorii,  băncile,  organele  vamale  ale   Republicii
Moldova,  compania  abilitată)  trebuie să le  îndeplinească  în  cadrul
tranzacţiilor de import.

                  II. MANDATUL COMPANIEI ABILITATE CU
               IMPLEMENTAREA PROGRAMULUI DE INSPECTARE A
                   IMPORTURILOR ÎNAINTE DE EXPEDIŢIE

    1. Compania abilitată
    Compania abilitată  cu  implementarea  programului de  inspectare  a
importurilor (denumită în continuare Compania) este persoana juridică cu
care  Guvernul Republicii Moldova a încheiat un acord privind  prestarea
serviciilor  de  inspectare înainte de expediţie a importurilor,  ce  va
efectua inspecţia mărfurilor destinate importului în Republica Moldova.
    În acest scop, Compania:
    - determină dacă  mărfurile prezentate pentru inspecţie corespund cu
descrierile  din  cererea de inspectare, prezentată Companiei  de  către
importator;
    - îşi expune  opinia  privind valoarea importurilor şi  clasificarea
lor  corectă în scopuri vamale - potrivit Nomenclatorului Mărfurilor  al
Republicii  Moldova, legislaţiei în vigoare şi reglementărilor specifice
naţionale;
    - verifică corespunderea  preţului  mărfurilor,  ce urmează  să  fie
importate în Republica Moldova, cu preţul lor de export, care prevalează
în ţara exportatorului;
    - verifică dacă  mărfurile respective nu cad sub incidenţa  anumitor
interdicţii şi restricţii impuse importurilor de Republica Moldova.
    Toate mărfurile  importate  de persoanele fizice şi juridice sau  de
entităţile  publice  şi private (inclusiv prin tranzacţii  barter)  sînt
supuse inspectării înainte de expediţie, cu excepţia mărfurilor indicate
în pct. 2 al prezentului regulament.
    În sensul prezentului  Regulament, prin termenii "mărfuri importate"
şi  "importuri" se subînţeleg mărfurile introduse în teritoriul vamal al
Republicii  Moldova în regimurile vamale import şi depozit vamal  liber,
conform Codului vamal al Republicii Moldova.
 [Pct.1 modificat prin Hot. Guv. nr.405 din 04.04.2002]
 [Pct.1 modificat prin Hot. Guv. nr.1230 din 13.11.2001]

    2. Scutirile de inspecţie
    Sînt scutite de inspecţie înainte de expediţie următoarele bunuri şi
mărfuri importate în Republica Moldova:
    a) livrările,   a   căror  valoare  CIP  (frahtul/transportarea   şi
asigurarea  pînă  la  locul de destinaţie) este sub 3000 (trei  mii)  de
dolari  S.U.A., cu excepţia mărfurilor importate în containere încărcate
complet,  care vor fi supuse inspecţiei înainte de expediţie, indiferent
de  valoarea  lor;
    b) pietrele preţioase şi metalele preţioase;
    c) obiectele de anticariat;
    d) mostrele comerciale;
    e) obiectele de artă;
    f) explozivele şi articolele pirotehnice;
    g) muniţiile, armele şi echipamentele militare;
    h) animalele vii;
    i) ziarele şi ediţiile periodice curente;
    j) averea personală şi obiectele personale în cazul schimbării ţării
de reşedinţă;
    k) coletele poştale,  mărcile poştale ale Republicii Moldova, precum
şi timbrele de acciz;
    l) mărfurile   pentru   organizaţiile  internaţionale  în   limitele
acordurilor  la  care Republica Moldova este parte, precum şi  asistenţa
tehnică    destinată    Republicii   Moldova.    Lista    organizaţiilor
internaţionale se stabileşte în legea bugetului pe anul respectiv;
    m) mărfurile  destinate folosinţei oficiale a misiunilor diplomatice
şi  a altor misiuni asimilate lor în Republica Moldova, precum şi uzului
sau   consumului  personal  al  membrilor  personalului  diplomatic   şi
administrativ-tehnic  al acestor misiuni şi al membrilor familiilor lor,
care  locuiesc  împreună  cu  ei, pe bază  de  reciprocitate,  în  modul
stabilit de Guvern;
    n) gaze naturale;
    o) energia electrică;
    p) cadourile  (ajutoarele  umanitare) oferite Republicii Moldova  de
guvernele  străine  sau de organizaţiile internaţionale şi obşteşti,  în
modul stabilit de legislaţie;
    r) mărfurile  importate pentru realizarea proiectelor finanţate  din
contul creditelor, granturilor şi asistenţei tehnice acordate Republicii
Moldova  de  către organizaţiile financiare internaţionale  sau  statele
străine;
    s) medicamentele,  articolele  de tehnică de uz medical,  precum  şi
preparatele radionuclide, radioziotope şi radioimunologice;
    t) materia primă,   materialele   auxiliare,  piesele   de   schimb,
agregatele,  articolele de completare, utilizate în procesul  tehnologic
şi de producere a mărfurilor;
    u) mărfurile   achiziţionate  din  finanţele  publice,  cu  excepţia
cazurilor cînd Guvernul solicită inspectarea acestora;
    v) vehiculele în cazul schimbării ţării de reşedinţă.
    Mărfurile livrate  de către un stat străin, care nu sînt  calificate
drept  bunuri  definite  la literele l) şi m),  sînt  supuse  inspecţiei
înainte  de  expediţie.  În  atare  situaţii,  Compania  nu  va  efectua
verificarea  preţului,  cu excepţia cazurilor cînd  Guvernul  Republicii
Moldova va cere acest lucru.
 [Pct.2 modificat prin Hot. Guv. nr.405 din 04.04.2002]
 [Pct.2 completat prin Hot. Guv. nr.290 din 11.03.2002]
 [Pct.2 modificat prin Hot. Guv. nr.90 din 31.01.2002]
 [Pct.2 completat prin Hot. Guv. nr.1 din 05.01.2002]
 [Pct.2 modificat prin Hot. Guv. nr.1230 din 13.11.2001]

 [Pct.3 exclus prin Hot. Guv. nr.1230 din 13.11.2001,]
 [celelalte renumerotate]

    3. Condiţii esenţiale
    Se permite trecerea  frontierei  vamale  a mărfurilor  introduse  în
teritoriul  ţării de către agenţii economici care au relaţii fiscale  cu
bugetul  de stat al Republicii Moldova, cu condiţia prezentării de către
importatori  la  organele vamale a originalului sau  copiei  confirmării
cererii  de inspectare, care va conţine specimenul ştampilei  Companiei.
Prezentarea  Raportului de constatări pozitive sau avizului în scris  al
inspecţiei,  eliberate  de Companie, va fi solicitată importatorului  de
către  organele vamale numai la vămuirea mărfurilor. În cazurile în care
importatorul  nu  va  putea face dovadă efectuării  inspecţiei  în  ţara
exportatorului, mărfurile acestuia vor fi supuse inspecţiei conform unei
proceduri speciale definite în pct.18 al prezentului Regulament.
    Nici un importator    nu   poate   efectua   plata   în   beneficiul
exportatorului,  dacă,  împreună cu documentele pentru achitarea  plăţii
negociate  de  ei,  nu  va prezenta factura cu  eticheta  de  protecţie,
aplicată  de Companie. În cazul cînd importatorul achită  exportatorului
plăţile  în  avans,  el  poate prezenta băncii factura  cu  eticheta  de
protecţie  după data efectuării plăţii, însă într-o perioadă care să  nu
depăşească termenele de repatriere, prevăzute de legislaţia în vigoare a
Republicii Moldova.
    Toate contractele   de  cumpărare,  încheiate  de  importatorii  din
Republica  Moldova  cu  furnizorii străini, vor conţine  clauza  privind
obligativitatea  inspectării de către Companie a importurilor înainte de
expediţie în ţara furnizoare, în conformitate cu procedurile inspectării
descrise  în pct. 7 şi 8 din secţiunea a III-a a prezentului regulament,
cu  aplicarea  de  către Companie a etichetei de protecţie  pe  una  din
copiile facturii exportatorului, care este o componentă indispensabilă a
documentelor pentru achitarea plăţii negociate de părţi.
 [Pct.3 modificat prin Hot. Guv. nr.405 din 04.04.2002]
 [Pct.3 modificat prin Hot. Guv. nr.90 din 31.01.2002]

                III. PROCEDURILE GENERALE DE INSPECŢIE
    4. Solicitarea  inspecţiei, emiterea, înregistrarea şi  transmiterea
cererii de inspecţie
    La cererea oricărui importator din Republica Moldova, Compania îi va
remite  formularele cererii de inspectare special elaborate de ea,  care
vor  fi utilizate pentru orice tranzacţie de import al mărfurilor supuse
inspecţiei  înainte  de  expediţie.  Compania  va  aduce  la  cunoştinţa
importatorilor  formatul  şi  conţinutul cererii de inspectare  pînă  la
implementarea programului de inspecţie înainte de expediţie.
    Formularul cererii  de  inspectare  va fi disponibil  la  biroul  de
relaţii al Companiei, amplasat în Chişinău. Pentru fiecare tranzacţie de
import,  care  reprezintă  obiectul  inspecţiei  înainte  de  expediţie,
importatorul  trebuie  să  depună  o cerere  de  inspectare  imediat  ce
vînzătorul i-a confirmat executarea comenzii de livrare. În fiecare caz,
importatorul  va  îndeplini  şi va semna cererea de inspectare şi  o  va
prezenta  sau  transmite  direct la biroul de relaţii  din  Chişinău  al
Companiei,  împreună cu copia contractului sau factura pro-forma sau  cu
alte   documente   echivalente,   care   vor   conţine   condiţiile   şi
specificaţiile contractului.
    Biroul de relaţii   va  verifica  completivitatea  şi  conformitatea
cererii  de  inspectare. În cazul apariţiei unor neclarităţi, biroul  de
relaţii  le  va  soluţiona  imediat şi direct cu  importatorul  şi-i  va
înregistra  cererea de inspectare la faţa locului sau în termen de o  zi
din   data  depunerii  ei,  notificîndu-i  în  scris  acest  lucru.   La
înregistrarea  cererii de inspectare, tranzacţiei respective de import i
se  va  atribui  un număr de identificare, ce va servi  drept  număr  de
referinţă pentru orice procedură sau cerere legată de aceasta.
    Biroul de relaţii  va  transmite apoi, prin reţeaua  electronică  de
transmitere  a informaţiei, cererea de inspectare filialei Companiei din
ţara  exportatorului, iar Departamentului Vamal al Republicii Moldova  -
toate informaţiile referitor la cererea de inspectare în cauză.
    La cererea vînzătorului,   Compania  este  în  drept  să   efectueze
inspecţia înainte de expediţie pînă la prezentarea de către importator a
cererii  de  inspectare. Totuşi, Compania va putea elibera  raportul  de
constatări  pozitive  sau  avizul  de inspecţie,  bazat  pe  rezultatele
inspecţiei,  numai  după  ce  importatorul îi  va  prezenta  cererea  de
inspectare.

    5. Plata pentru servicii
    Plata pentru  serviciile  de  inspecţie  va reprezenta  0,80  %  din
valoarea  CIP  ad valorem a mărfurilor inspectate, declarată în  factura
pro-formă sau factura finală a exportatorului şi indicată în raportul de
constatări, liberă de orice impozite sau reţineri.
    Ca excepţie,  plata  pentru  serviciile de inspecţie  va  reprezenta
0,50%  din  valoarea CIP ad valorem a produselor petroliere  inspectate,
declarată  în  factura pro-formă sau factura finală a exportatorului  şi
indicată  în  raportul  de  constatări, liberă  de  orice  impozite  sau
reţineri.
    În toate cazurile  în  care  rata ad valorem pentru o  inspecţie  va
constitui  o  sumă  mai mică de 235 dolari SUA, se va  aplica  cuantumul
minimum de 235 dolari SUA.
    În toate cazurile  în  care  rata ad valorem pentru o  inspecţie  va
constitui  o  sumă mai mare de 15000 dolari SUA, se va aplica  cuantumul
maxim de 15000 dolari SUA.
    La momentul depunerii  cererii de inspectare, importatorul va achita
plata  pentru serviciile Companiei pe baza facturii eliberate de  Biroul
de  Relaţii, cu calculele respective. Referinţa despre efectuarea plăţii
va  fi  indicată  în  cererea  de  inspectare.  În  caz  de  necesitate,
importatorii  vor  putea  achita plata în totalitate  pentru  mai  multe
cereri de inspectare.
    Pentru achitarea serviciilor de inspectare, prestate de Companie, se
ia   drept   bază  valoarea  CIP  a  bunurilor  din  factura  finală   a
exportatorului.  În cazurile cînd factura finală lipseşte, drept bază de
calcul a plăţii pentru serviciile Companiei va servi factura pro-forma a
exportatorului.
    Importatorul  va opera orice corectare a plăţilor pentru  inspecţie,
comportată  de  finalizarea  inspecţiei şi primirea  facturii  finale  a
exportatorului,  înainte de eliberarea raportului de constatări pozitive
sau  a  raportului  de discrepanţă. Compania va  elibera  importatorilor
facturi şi/sau extrase de pe conturile curente.
    Importatorul  poate  achita serviciile, la alegere, în valută  liber
convertibilă  şi/sau  în  lei moldoveneşti la cursul oficial  al  leului
moldovenesc,  stabilit de Banca Naţională a Moldovei la data  efectuării
plăţilor.  Aceste plăţi se vor face la contul Companiei, deschis în  una
din  băncile Republicii Moldova. Plăţile pentru serviciile de  inspecţie
ale  Companiei se virează în avans, nefiind rambursabile după încheierea
inspecţiei  mărfurilor.  În cazul în care inspecţia mărfurilor n-a  fost
efectuată  şi,  în consecinţă, mărfurile în cauză n-au  fost  expediate,
plăţile  efectuate de importatori pentru serviciile de inspecţie vor  fi
restituite  de  Companie  în  termen  de  7  zile  bancare  sau  vor  fi
considerate  în  contul  viitoarelor plăţi, la solicitarea  în  scris  a
importatorului.
 [Pct.5 modificat prin Hot. Guv. nr.90 din 31.01.2002]
 [Pct.5 modificat prin Hot. Guv. nr.1230 din 13.11.2001]

    6. Solicitarea informaţiilor de la exportator
    La primirea cererii   de  inspectare,  filiala  Companiei  din  ţara
furnizorului   va  informa  exportatorul  despre  efectuarea  inspecţiei
printr-o  solicitare de informaţii, prin care îi va cere  exportatorului
să  prezinte  documentele  corespunzătoare şi să comunice data  la  care
mărfurile vor fi disponibile pentru inspecţie. 
 [Pct.6 modificat prin Hot. Guv. nr.90 din 31.01.2002]
 [Pct.6 modificat prin Hot. Guv. nr.1230 din 13.11.2001]

    7. Documentele solicitate exportatorului
    Importatorul  va informa exportatorul asupra necesităţii inspectării
înainte de expediţie a mărfurilor exportate în Republica Moldova, precum
şi   asupra  necesităţii  prezentării  la  filiala  Companiei  din  ţara
exportatoare a următoarelor documente:
    a) copia facturii comerciale finale;
    b) documentele de transport în cazurile în care marfa este expediată
de către exportator;
    c) contractul de vînzare-cumpărare;
    d) documentele ce confirmă originea mărfurilor;
    e) documentele ce confirmă calitatea mărfurilor.
    Toate cheltuielile  aferente efectuării inspecţiei sînt suportate de
Companie.
    Intervenţia Companiei  nu  scuteşte vînzătorul de obligaţiunile  lui
contractuale faţă de importator.
 [Pct.7 completat prin Hot. Guv. nr.405 din 04.04.2002]
 [Pct.7 modificat prin Hot. Guv. nr.90 din 31.01.2002]

    8. Inspecţia mărfurilor
    Filiala Companiei din ţara furnizorului (exportatorului) inspectează
mărfurile   pentru  a  determina  elementele  specificate  în  pct.1  al
prezentului regulament.

    A. Filiala Companiei  din  ţara de export va planifica inspecţia  de
comun acord cu exportatorul care va informa data şi locul unde mărfurile
sînt disponibile pentru inspecţie.
    Filiala Companiei   va  efectua  inspecţia  la  data  convenită   cu
exportatorul  sau  în  termen de 3 zile din data  primirii  documentelor
relevante inspecţiei menţionate la punctul 7.
    În cazurile în  care întreprinderile exportatoare activează în regim
special,  locul  şi termenul efectuării inspecţiei înainte de  expediţie
vor fi stabilite de către Companie în comun cu importatorul.
 [Lit.A în redacţia Hot. Guv. nr.90 din 31.01.2002]

    B. Identificarea produsului
    Filiala Companiei   va   identifica  mărfurile   prin   determinarea
caracteristicilor  lor principale, pentru a le atribui just codul  vamal
şi a le evalua corect.

    C. Verificarea cantităţii
    Filiala Companiei  va  determina cantitatea sau volumele  mărfurilor
numărîndu-le,  cîntărindu-le,  măsurîndu-le sau evaluîndu-le  cantitativ
ori  prin orice alte procedee pertinente, general acceptate. Acolo  unde
va  fi cazul, ea va utiliza metodele statistice cunoscute de prelevare a
mostrelor.

    D. Verificarea calităţii
    Filiala Companiei  va  verifica şi calitatea  mărfurilor,  efectuînd
controale  vizuale,  selectînd  mostrele şi examinînd  certificatele  de
fabricaţie  sau  certificatele  analizei independente de  laborator  (de
testare), sau aplicînd orice alte mijloace corespunzătoare de evaluare a
calităţii.  De  asemenea,  în caz de necesitate Compania  poate  expedia
laboratoarelor  sale  mostre pentru efectuarea analizelor  sau  testelor
respective.  Unde  va  fi  cazul, se vor  utiliza  tehnicile  statistice
cunoscute  de mostrare. Compania va verifica termenele de utilizare  sau
de    valabilitate   ale   produselor   alimentare,   farmaceutice    şi
parafarmaceutice, ale îngrăşămintelor, pesticidelor, preparatelor pentru
ameliorarea  solului  şi ale altor produse similare în  conformitate  cu
legislaţia  în  vigoare  a Republicii Moldova şi cu  specificările  date
expres pentru fiece caz aparte de către Guvern. Termenul de valabilitate
şi  informaţia  despre fiece produs trebuie să  corespundă  prevederilor
actelor normative în vigoare ale Republicii Moldova.

    E. Produsele specifice
    Compania se va  limita  la  identificarea  cantitativă,  verificarea
numărului  de  loturi  şi  a termenelor de  valabilitate  a  mărfurilor,
controlînd   în   speţă  integritatea  ambalajelor  şi   accesibilitatea
informaţiei  despre  produsele  farmaceutice şi parafarmaceutice  de  uz
uman,  produsele  cosmetice,  despre coloranţi,  vopsele,  fertilizanţi,
pesticide, produsele chimice de tratare şi protecţie a plantelor şi alte
produse similare.

    F. Inspecţia pentru asigurarea calităţii
    Compania va utiliza  metodologia de asigurare a calităţii inspecţiei
aplicînd  exportatorilor  şi  mărfurilor  anumite criterii,  ce  vor  fi
publicate  şi  aduse la cunoştinţa Comisiei  interdepartamentale  pentru
implementarea   şi  monitorizarea  inspecţiei  înainte  de  expediţie  a
mărfurilor  importate. Mărfurile destinate inspecţiei pentru  asigurarea
calităţii vor fi supuse iniţial, pe teren, auditului calităţii, efectuat
de Companie, după care inspecţia va consta în:
    a) inspecţia  fizică  a  livrărilor  selectate  în  conformitate  cu
standardele internaţionale acceptate de prelevare a mostrelor;
    b) examinarea documentară sistematică a tuturor livrărilor.

    G. La finalizarea  fiecărei inspecţii a mărfurilor filiala Companiei
din ţara exportatorului îl va informa pe acesta şi Biroul de Relaţii din
Chişinău despre rezultatele inspecţiei. Biroul de Relaţii, la rîndul său
va informa importatorul despre aceste rezultate.
    Din momentul   efectuării  inspecţiei  fizice  şi  primirii   copiei
facturii  finale  de  către filiala Companiei din  ţara  exportatorului,
Compania   este   obligată  să  elibereze  importatorului  Raportul   de
constatări  în  original, în decurs de 2 zile din data  primirii  copiei
facturii  finale. Raportul de constatări va fi expediat de către  Biroul
de  Relaţii prin poşta expresă importatorului sau persoanei indicate  de
către  acesta,  la  locul şi în termenul stabilit de  către  importator.
Compania,  de  asemenea,  va furniza exportatorului  şi  Departamentului
Vamal  al Republicii Moldova datele din Raportul de constatări în  copie
sau pe suport de hîrtie şi/sau în versiune electronică.
 [Lit.G în redacţia Hot. Guv. nr.90 din 31.01.2002]

    9. Verificarea preţului
    În baza inspecţiei  mărfurilor şi a informaţiilor obţinute, Compania
îşi va expune opinia privind:
    a) valoarea mărfurilor  pentru  scopuri  vamale,  estimată  în  baza
cerinţelor  Acordului  de Implementare a Articolului VII din  GATT  1994
(cunoscut  şi ca Acord de evaluare a mărfurilor în vamă), după cum  este
prevăzut   în  legislaţia  Republicii  Moldova  sau  în   reglementările
naţionale.  În  calitate de dată de referinţă, Compania va utiliza  data
contractului sau, în lipsa contractului, data facturii pro-forma;
    b) preţul de   export   al  mărfurilor  care  prevalează   în   ţara
furnizorului  sau,  dacă  va fi cazul, preţul care prevalează  pe  piaţa
mondială.  Verificarea preţului nu se va limita la verificarea  preţului
de  cumpărare  al  mărfurilor,  ci va cuprinde  şi  verificarea  valorii
contractuale totale a mărfurilor, inclusiv a serviciilor conexe.

    10. Clasificarea vamală
    În baza rezultatelor  inspecţiei mărfurilor, Compania îşi va  expune
opinia  privind  clasificarea  lor vamală adecvată  în  conformitate  cu
Nomenclatorul Mărfurilor al Republicii Moldova.

    11. Concluzii referitoare la tarife
    Compania îşi  va  expune  opinia privind ratele  tarifelor  adecvate
(inclusiv  accizele),  precum şi alte taxe sau impozite plătite  conform
reglementărilor în vigoare ale Republicii Moldova.

    12. Acceptabilitatea importului
    În baza rezultatelor  inspecţiei  mărfurilor, Compania  va  verifica
dacă  tipurile de mărfuri nu cad sub incidenţa interdicţiilor la  import
şi  restricţiilor respective ale Republicii Moldova, stabilite de Guvern
în fiecare caz aparte.

    13. Raportul  de  constatări  pozitive,  eticheta  de  protecţie  şi
raportul de discrepanţă
    La finalizarea inspecţiei, Compania va elibera importatorului:
    fie un raport  de  constatări  pozitive pentru scopuri vamale  şi  o
etichetă  de  protecţie  pentru  scopuri de plată.  Compania  va  aplica
eticheta  de protecţie pe factura finală a exportatorului sau pe una din
copiile acesteia;
    fie un raport de discrepanţă.
 [Pct.13 modificat prin Hot. Guv. nr.90 din 31.01.2002]

    14. Însemnătatea datelor din raportul deconstatări pozitive
    Raportul de constatări    pozitive    nu    absolvă    exportatorul,
importatorul şi transportatorul de angajamentele lor contractuale sau de
obligaţiunile  ce  decurg  din legislaţia vamală  şi  alte  reglementări
naţionale privind importurile.
    Respectiv, importatorii sînt pe deplin responsabili de veridicitatea
şi  exactitatea declaraţiei de import prezentată la vamă, indiferent  de
datele din raportul de constatări pozitive.
    Datele din raportul  de constatări pozitive se vor utiliza de  către
organele  vamale ale Republicii Moldova în scopuri consultative  conform
pct.20   al   prezentului  regulament,  pentru  a   facilita   evaluarea
impozitelor şi taxelor vamale aplicabile.

    15. Eliberarea  raportului de constatări pozitive şi a etichetei  de
protecţie
    Biroul de relaţii   din   Chişinău   va   tipări   şi   va   expedia
importatorului  raportul  de  constatări pozitive în  baza  următoarelor
documente primite:
    a) actul de inspectare  a  mărfurilor  de către  Companie  conţinînd
rezultate satisfăcătoare;
    b) copiile facturii  comerciale finale a exportatorului (dacă acesta
nu  le-a  prezentat  anterior)  şi ale  documentelor  de  transport  ale
importatorului;
    c) documentaţia  sau informaţiile importatorului despre scutirile de
taxe ce-i sînt aplicabile sau despre regimurile vamale speciale.
    Importatorul  va  primi raportul de constatări pozitive în  original
pentru scopuri vamale şi o copie a acestuia pentru dosar.
    De asemenea,  Compania va transmite Departamentului Vamal o copie  a
acestui raport pe suport de hîrtie şi/sau electronic.
    Filialele din  ţările exportatoare ale Companiei vor aplica eticheta
de  protecţie pe copia facturii finale a exportatorului şi o vor  remite
exportatorului la obţinerea:
    a) rezultatului   satisfăcător  al  inspecţiei  efectuate  de  către
Companie;
    b) copiei de pe factura comercială finală a exportatorului.
    Importatorul  solicită exportatorului să anexeze factura finală  sau
una din copiile acesteia, cu eticheta de protecţie aplicată la celelalte
documente necesare pentru efectuarea plăţii pentru marfă.
 [Pct.15 modificat prin Hot. Guv. nr.90 din 31.01.2002]

    16. Formularul şi conţinutul raportului deconstatări pozitive
    Raportul de constatări   pozitive  trebuie  să  includă  următoarele
elemente:
    informaţiile despre tranzacţie, inclusiv:
    a) numele şi   numerele  de  identificare  ale  părţilor   implicate
(exportatorul, importatorul);
    b) data şi locul eliberării raportului de constatări pozitive;
    c) modul de achitare (acreditiv, incaso, transfer bancar) şi numărul
acreditivului, dacă este necesar;
    d) numărul şi data facturii de expediţie;
    e) numărul şi  data  contractului,  dacă există,  numerele  şi  data
anexelor;
    f) condiţiile INCOTERMS;
    g) valoarea totală şi valuta din factură;
    h) detalii privind expediţia;
    i) locul livrării;
    j) alte informaţii specifice;
    informaţiile despre mărfuri:
    a) descrierea mărfurilor;
    b) informaţii despre ambalaje (în vrac, containere etc.);
    c) cantitatea;
    d) unitatea de măsură (bucăţi, kilograme, litri etc.);
    e) alte date specifice;
    informaţiile  referitor la tarifele specifice - pentru Departamentul
Vamal:
    a) codul mărfii  conform  Nomenclatorului Mărfurilor  al  Republicii
Moldova;
    b) impozitul vamal aplicat, TVA şi accizele (ratele aplicate);
    c) valoarea totală impozabilă;
    d) alte informaţii.
    Compania elaborează  formularul raportului de constatări pozitive şi
îl  prezintă  importatorilor  din Republica Moldova  pînă  la  derularea
inspecţiei înainte de expediţie.

    17. Raportul de discrepanţă
    Atunci cînd în   cadrul  inspecţiei  (şi/sau  verificării  preţului)
Compania  depistează  o  discrepanţă, care nu este  corectată  de  către
exportator  şi  nu este acceptată de către importator, ea va întocmi  un
raport  de discrepanţă, transmiţînd una din copiile lui  importatorului,
iar alta - Departamentului Vamal, pentru informare.
    Mărfurile însoţite  de raportul de discrepanţă nu vor fi  autorizate
pentru  trecerea  frontierei vamale a Republicii Moldova şi nici  pentru
achitare.  Atunci  cînd  exportatorul va înlătură discrepanţa  sau  cînd
importatorul o va accepta în scris, Compania va fi în drept să elibereze
în locul raportului de discrepanţă un raport de constatări pozitive şi o
etichetă de protecţie.

    18. Procedurile desfăşurate la sosirea mărfurilor
    La sosirea pe  teritoriul  vamal al Republicii Moldova a  mărfurilor
supuse  inspecţiei  înainte  de  expediţie  se  îndeplinesc  următoarele
formalităţi:
    importatorul   prezintă  organelor  vamale  raportul  de  constatări
pozitive  împreună cu declaraţia vamală, care în mod obligatoriu trebuie
să indice numărul de referinţă al acestui raport.
    Excepţie fac  importurile  livrate pe cale aeriană, precum  şi  cele
care  ajung la frontiera vamală a Republicii Moldova, în termen de  două
zile  de la data livrării, cînd perfectarea documentelor vamale poate fi
efectuată  la prezentarea unui aviz în scris, eliberat de Companie, prin
care  aceasta confirmă că mărfurile au fost prezentate pentru  inspecţia
înainte  de  expediţie. Cererea de eliberare a avizului în scris  va  fi
depusă  de către importator odată cu cererea de inspectare a  mărfurilor
la  Biroul de Relaţii din Chişinău al Companiei. Avizul în scris urmează
a  fi  eliberat de către Biroul de Relaţii din Chişinău al Companiei  la
punctul vamal indicat Companiei de către importator. Compania va informa
vama  referitor la tipizata autorizată şi semnăturile necesare pentru un
astfel de aviz. În aceste cazuri, importatorul va fi obligat să prezinte
vămii  raportul de constatări pozitive în original în termen de 15  zile
din data efectuării procedurilor vamale.
    Organele vamale     vor    controla    integritatea    documentelor,
corespunderea  mărfurilor  cu informaţia din documentaţia lor.  Ele  vor
estima apoi impozitele şi taxele aplicate, utilizînd datele din raportul
de  constatări pozitive drept bază de evaluare. Originalul raportului de
constatări  pozitive  va  fi  reţinut de organele  vamale  pentru  a  fi
ulterior arhivat.
    Declaraţiile  vamale,  care  nu  vor fi însoţite  de  un  raport  de
constatări pozitive sau de un aviz de inspecţie în original, sau care nu
vor indica numărul de referinţă al raportului de constatări pozitive (al
avizului de inspecţie), nu vor fi acceptate.
    În cazurile în care mărfurile au fost livrate fără a trece inspecţia
înainte  de expediţie, importatorul acestor mărfuri va depune cererea de
inspectare  în  modul  stabilit de prezentul Regulament şi  va  prezenta
organelor  vamale copia sau originalul confirmării cererii de inspectare
pentru intrarea în teritoriul vamal al Republicii Moldova. Pentru aceste
mărfuri  inspecţia se va efectua la destinaţie, conform procedurilor  şi
condiţiilor  de  plată stabilite în prezentul Regulament şi în  termenul
convenit cu Compania.
    În aceste cazuri,  importatorul va suporta toate cheltuielile ce ţin
de   întîrzierea  vămuirii  mărfurilor  importate,  în  conformitate  cu
legislaţia în vigoare a Republicii Moldova.
 [Pct.18 modificat prin Hot. Guv. nr.90 din 31.01.2002]

 [Cap.IV (pct.20-22) exclus prin Hot. Guv. nr.1230 din 13.11.2001]
 [celelalte renumerotate]

                         IV. CONFIDENŢIALITATEA
    19. Protejarea informaţiei confidenţiale
    Toate informaţiile,   pe  care  Compania  le-a  colectat  în  cadrul
inspecţiei  înainte  de expediţie, constituie secret comercial  care  nu
poate  fi  divulgat,  cu excepţia datelor deja publicate  şi  accesibile
terţilor.  Compania  nu  va  divulga unor  terţi  informaţia  comercială
confidenţială,   cu   excepţia   datelor  pe  care  le   poate   furniza
autorităţilor  guvernamentale şi Băncii Naţionale a Moldovei în  temeiul
prevederilor Acordului OMC cu privire la inspecţia înainte de expediţie.

                         V. RESPONSABILITĂŢI
    20. Nerespectarea cerinţelor privind inspecţia înainte de expediţie
    Persoanele rezidente    ale   Republicii   Moldova,   care   încalcă
prevederile    prezentului   regulament,   poartă   răspundere   conform
legislaţiei în vigoare.
 [Pct.20 modificat prin Hot. Guv. nr.1230 din 13.11.2001]

    21. Răspunderea Companiei abilitate faţă de importator
    Răspunderea SGS  privind  orice revendicare de pierderi,  prejudicii
sau  cheltuieli  de altă natură, apărute în orice mod, nu va  depăşi  în
totalitate  suma, majorată de zece ori, a valorii plăţii pentru servicii
cuvenită   pentru   intervenţia  specifică  ce  a  generat  o   asemenea
revendicare, cu excepţia cazurilor de neglijenţă dovedite.
    În cazul depăşirii termenului de 2 zile pentru eliberarea Raportului
de constatări pozitive sau a avizului de inspecţie, Compania va compensa
importatorului  pierderile suportate în legătură cu acest fapt,  conform
prevederilor alineatului întîi al prezentului punct.
 [Pct.21 completat prin Hot. Guv. nr.90 din 31.01.2002]
 [Pct.21 introdus prin Hot. Guv. nr.1230 din 13.11.2001]

                     VI. SOLUŢIONAREA LITIGIILOR

    22. Diferendele cu Compania
    Importatorii,  care nu sînt de acord cu constatările din raportul de
constatări  pozitive  al filialei Companiei, pot clarifica  situaţia  la
biroul  de  relaţii. În cazul în care argumentele Companiei nu  satisfac
importatorul,  acesta  are  posibilitatea să-şi  depună  contestaţia  la
comisia  de  examinare a contestaţiilor pentru a fi soluţionată  corect,
inclusiv  pentru cercetarea minuţioasă a probelor prezentate de  părţile
implicate.

    23. Comisia de examinare a contestaţiilor
    Comisia de examinare  a  contestaţiilor este structură abilitată  cu
soluţionarea  echitabilă  şi promptă a litigiilor ce ţin de  inspectarea
importurilor  înainte  de  expediţie.  Ea este  obligată  să  simplifice
procedurile de soluţionare şi să asigure transparenţa cuvenită la luarea
deciziilor.  Comisia  de  examinare a contestaţiilor  este  formată  din
reprezentanţi   ai  Ministerului  Economiei,  Ministerului   Finanţelor,
Ministerului    Justiţiei,   Departamentului   Vamal,    Departamentului
Standardizare  şi  Metrologie,  ai sectorului privat  şi  ai  Companiei.
Reprezentantul  Companiei  va participa la şedinţele comisiei ca  membru
fără drept de vot.
    Componenţa nominală a comisiei de examinare a contestaţiilor trebuie
să  fie aprobată de Comisia interdepartamentală pentru implementarea  şi
monitorizarea inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate.
    Preşedintele  comisiei  de examinare a contestaţiilor  poate  invita
reprezentanţi   ai  oricărei  instituţii  guvernamentale,  pe  care   îi
consideră indispensabili deliberării anumitor chestiuni.
 [Pct.24 exclus prin Hot. Guv. nr.1498 din 28.12.2001]
 [celelalte renumerotate]


                       VII. COORDONAREA TEHNICĂ
    24. Comisia de coordonare tehnică
    Comisia de coordonare       tehnică,      subordonată       Comisiei
interdepartamentale  pentru  implementarea şi  monitorizarea  inspecţiei
înainte  de  expediţie  a  mărfurilor importate,  se  va  constitui  din
reprezentanţi   ai  Ministerului  Economiei,  Departamentului  Vamal  şi
Departamentului  Standardizare  şi Metrologie şi va fi  responsabilă  de
aspectele  tehnice  ale  derulării programului de inspecţie  înainte  de
expediţie a mărfurilor importate.
    Componenţa nominală  a comisiei de coordonare tehnică va fi aprobată
de  Comisia  interdepartamentală pentru implementarea  şi  monitorizarea
inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate.
    Comisia de coordonare tehnică:
    a) va examina rapoartele lunare ale Companiei;
    b) va soluţiona cazurile excepţionale, raportate de către Companie;
    c) va fundamenta  şi  va  prezenta, în  situaţiile  corespunzătoare,
recomandaţii  privind urgentarea realizării programului de  implementare
şi monitorizare a inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate.

                 VIII. Prevederi finale şi tranzitorii

    25. Confruntarea datelor privind veniturile vamale
    Pînă la data  de  30 aprilie 2002, Departamentul Vamal, în comun  cu
Compania  SGS, vor stabili modalitatea de confruntare a datelor  privind
încasările vamale.
 [Pct.25 introdus prin Hot. Guv. nr.405 din 04.04.2002]

    26. Înregistrarea cererilor de inspectare şi programarea inspecţiilor
    Începînd cu 1  decembrie 2001 Compania SGS purcede la  înregistrarea
obligatorie   a   cererilor  de  inspecţie  depuse  de  importatori   şi
programarea  inspecţiilor  pentru mărfurile care urmează să fie  livrate
după 15 decembrie 2001. Însă importatorul este obligat să depună cererea
de inspectare în timp util, astfel ca să fie respectate prevederile pct.
6 al capitolului III din prezentul Regulament.

    27. Proceduri efectuate la sosirea mărfurilor
    Raportul de constatări  pozitive  sau avizul în scris al  inspecţiei
eliberate  de Companie, va fi solicitat de organele vamale pentru  toate
mărfurile,  începînd  cu  1 ianuarie 2002, indiferent de  data  livrării
acestora.  Mărfurile  livrate  pînă la 15 decembrie 2001  şi  ajunse  la
destinaţie  după 1 ianuarie 2002, fără raportul de constatări  pozitive,
la   prezentarea  de  către  importator  a  documentelor  justificatoare
relevante, vor fi supuse inspecţiei la destinaţie.

    28. Pînă la 5  februarie  2002,  Ministerul  Industriei,  Ministerul
Economiei,   Ministerul   Agriculturii  şi  Industriei   Alimentare   şi
Departamentul  Vamal  vor elabora şi prezenta Guvernului  spre  aprobare
mecanismul  de implementare a inspecţiei la destinaţie pentru  mărfurile
introduse  în  teritoriul Republicii Moldova în regim  de  perfecţionare
activă.  Mărfurile  sus-menţionate sînt scutite de inspecţia înainte  de
expediţie pînă la 17 februarie 2002 inclusiv.
 [Pct.28(27) introdus prin Hot. Guv. nr.90 din 31.01.2002]
 [Cap.VIII introdus prin Hot. Guv. nr.1230 din 13.11.2001]


                                                  Anexa nr. 3
                                            la Hotărîrea Guvernului
                                           Republicii Moldova nr.1009
                                            din 27 septembrie 2001"

                          CERERE DE INSPECTARE
              RUGĂM SĂ COMPLETAŢI FORMULARUL CU MAJUSCULE

 I. Informaţie despre importator
 1. Numele importatorului  --------------------------------------------
 2. Persoana de contact   |--------------------------------------------|
 3. Adresa importatorului |--------------------------------------------|
                          |---------------|  4. Cod poştal  |----------|
                          |---------------|  5. Localitatea |----------|
                          |---------------|         6. Tel. |----------|
                          |---------------|         7. Fax. |----------|
                          +---------------+                 +----------+
 8. Tipul importatorului:  Producător
                           Utilizator final
                           Vînzător cu amănuntul
                           Vînzător cu ridicata
                           Agent unic/exclusiv
                           Alt tip        

 II. Informaţie despre exportator
 1. Numele exportatorului  --------------------------------------------
 2. Persoana de contact   |--------------------------------------------|
 3. Adresa exportatorului |--------------------------------------------|
                          |---------------|   5. Localitatea|----------|
                          |---------------|         6. Ţara |----------|
                          |---------------|         7. Tel. |----------|
      4. Cod poştal       |---------------|         8. Fax  |----------|
                          +---------------+                 +----------+

 III. Informaţie despre încărcătură
 1. Ţară de origine       +-----------+ 4. Ţară de furniza-|-----------+
 2. "Second Hand"         |-----------|    re              |-----------|
 3. Punct de încărcare    |-----------| 5. Mod de transpor-|-----------|
                          +-----------+    tare            +-----------+
                                     6. Punct de descărcare
                     7. Organul vamal al Republicii Moldova

 IV. Documente de confirmare 
 1. Nr. Pro-formei            +------------+
 2. Data                      |------------|
 3. Valoare                   |------------|
 4. Valută                    |------------|
 5. Incoterm                  |------------|
 6. Valoare FOB               |------------|
 7. Costul transportului      |------------|
 8. Asigurare                 |------------|
 9. Valoare CIP               |------------|
10. Nr. acreditivului         |------------|
11. Data acreditivului        |------------|
12. Data expirării            |------------|
13. Nr. dispoziţiei de plată  |------------|
14. Data dispoziţiei de plată +------------+
                          
 V. Informaţie despre lista de produse
-----------------------------------------------------------------------
   Descrierea mărfii (nume, marcă,  | Cod va-  | Can- |Unitate|Valoarea
        model etc.)                 |mal armo- |titate|de mă- |facturii  
                                    |  nizat   |      | sură  |        
------------------------------------|----------|------|-------|--------
 1 |                                |          |      |       |
---|--------------------------------|----------|------|-------|--------
 2 |                                |          |      |       |
---|--------------------------------|----------|------|-------|--------
 3 |                                |          |      |       |
---|--------------------------------|----------|------|-------|--------
 4 |                                |          |      |       |
---|--------------------------------|----------|------|-------|--------
 5 |                                |          |      |       |
---|--------------------------------|----------|------|-------|--------
 6 |                                |          |      |       |
---|--------------------------------|----------|------|-------|--------
 7 |                                |          |      |       |
---|--------------------------------|----------|------|-------|--------
 8 |                                |          |      |       |
---|--------------------------------|----------|------|-------|--------
 9 |                                |          |      |       |
---|--------------------------------|----------|------|-------|--------
10 |                                |          |      |       |
-----------------------------------------------------------------------

 VI. Declaraţia importatorului
 1. Relaţia cumpărător/vînzător:  +------------+ Relaţia influen-  +---+
    dacă există specificaţi       |            | ţează preţul (da/ |   |
                                  +------------| nu)?              |---|
 2. Există comision (da/nu)?               |   | Dacă da, indicaţi |   |
                                           |---| valoarea          |---|
 3. Oferă vînzătorul asistenţă gratis/     |   | Dacă da, indicaţi |   |
    la un preţ redus (da/nu)?              |---| valoarea          |---|
 4. Există  plăţi  pentru  drepturi de     |   | Dacă da, indicaţi |   |
    autor sau pentru licenţă  (da/nu)?     |---| valoarea          |---|
 5. Există profit  de la mărfurile im-     |   | Dacă da, indicaţi |   |
    portate care să fie plătit  vînză-     |   | valoarea          |   |
    torului (da/nu)?                       +---+                   +---+
 6. Sînt mărfurile   importate   supuse  certificării   obligatorii   în
conformitate  cu  legislaţia  în  vigoare  (de  conformitate,  igienică,
sanitară, ecologică, veterinară, agrementării tehnice etc.)

    Rugăm să specificaţi şi să anexaţi o copie _________________________
    Eu/Noi_________________   subsemnatul,   prin  prezenta  declar   că
informaţia prezentată în cerere este veridică şi completă.

    Data ________________                Semnătura _____________________

--------------------
    Note:        
    1. Mărfurile  importate care nu corespund cerinţelor obligatorii ale
standardelor  şi reglementărilor Republicii Moldova nu vor fi  acceptate
pentru comercializare şi utilizare.
    2. SGS nu poartă   răspundere   pentru   veridicitatea   informaţiei
prezentate de către solicitant în formularul acestei cereri.

              Modul de completare a Cererii de Inspectare

         PENTRU A URGENTA PRELUCRAREA CERERII DE INSPECTARE VĂ
        RUGĂM SĂ COMPLETAŢI TOATE RUBRICILE ŞI SĂ ANEXAŢI TOATE
                         DOCUMENTELE SOLICITATE

    I. Informaţie despre importator
    1. Numele importatorului  - specificaţi numele complet al  companiei
importatoare conform certificatului de înregistrare
    2. Persoana de  contact  - specificaţi numele persoanei  de  contact
care  va acţiona drept legătură între Biroul de Relaţii SGS din Chişinău
şi importator şi telefonul de serviciu
    3. Adresa juridică   a   importatorului,  (4.)  cod   poştal,   (5.)
localitate,  (6.)  telefon, (7.) fax - completaţi în  detalii,  indicaţi
prefixul pentru telefon şi fax
    8. Tipul importatorului   -   indicaţi  prin   sublinierea   tipului
corespunzător  de importator: producător, utilizator final, agent unic /
exclusiv, vînzător cu amănuntul, vînzător cu ridicata, alt tip (indicaţi
tipul)

    II. Informaţie despre exportator
    1. Numele exportatorului  - specificaţi numele complet al  companiei
exportatoare   conform   contractului  de  vînzare-cumpărare,   facturii
pro-forma
    2. Persoana de  contact  - specificaţi numele persoanei  de  contact
care  va  acţiona  drept legătură între Biroul de Relaţii SGS  din  ţara
furnizor şi exportator
    3. Adresa juridică   a   exportatorului,  (4.)  cod   poştal,   (5.)
localitate,  (6.) ţara, (7.) telefon, (8.) fax - completaţi în  detalii,
indicaţi prefixul pentru telefon şi fax

    III. Informaţie despre încărcătură
    1. Ţară de origine - specificaţi originea mărfurilor
    2. "Second Hand" - specificaţi dacă mărfurile sînt second hand, dacă
nu sînt trasaţi o linie
    3. Punct de încărcare  -  specificaţi  locul de încărcare  a  mărfii
(e.g.  Aeroport  Heathrow),  amplasarea fizică a mărfurilor unde  va  fi
posibilă inspecţia acestora
    4. Ţară de furnizare - specificaţi ţara furnizoare de mărfuri
    5. Mod de transportare   -   specificaţi  modul  de   transport   al
mărfurilor,  unul  din următoarele: maritim, feroviar,  rutier,  aerian,
poştal,  mod  mixt maritim-feroviar, mod mixt maritim-rutier,  transport
fix (conducte)
    6. Punct de descărcare - specificaţi locul de descărcare / livrare a
mărfii (e.g. Aeroport Chişinău)
    7. Organul vamal  al Republicii Moldova - specificaţi oficiul  vamal
unde se va efectua perfectarea actelor vamale

    IV. Documente de confirmare
    1. Nr. Pro-formei   -   specificaţi  numărul  facturii   pro   forma
corespunzător cu cel din copia pro- formei anexate
    2. Data - specificaţi data facturii pro-forma corespunzătoare cu cea
din copia pro-formei anexate
    3. Valoare - specificaţi valoarea indicată în factura pro-forma 
    4. Valută - specificaţi valuta facturii pro-forma corespunzătoare cu
cea din copia pro-formei anexate
    5. Incoterm -  specificaţi  Incotermul indicat în factura  pro-forma
(e.g. FOB, CFR, CIF etc.)
    6. Valoare FOB  -  specificaţi  valoarea FOB din  factura  pro-forma
corespunzătoare cu cea din copia pro-formei anexate
    7. Costul transportului  - specificaţi cheltuielile de transport din
factura  pro-forma corespunzătoare cu cele din copia pro-formei  anexate
(dacă  sînt  menţionate; în caz contrar, completaţi această  rubrică  cu
datele din oricare alte documente disponibile)
    8. Asigurare   -   specificaţi  asigurarea  din  factura   pro-forma
corespunzătoare   cu  cea  din  copia  pro-formei  anexate  (dacă   este
menţionată,  în  caz  contrar  completaţi această rubrică  cu  date  din
oricare alte documente disponibile)
    9. Valoare CIP  -  specificaţi  valoarea CIP din  factura  pro-forma
corespunzătoare cu cea din copia pro-formei anexate
    10. Nr. acreditivului    -    specificaţi   numărul    acreditivului
corespunzător cu cel din copia de acreditiv anexată (dacă e disponibilă)
    11. Data acreditivului     -    specificaţi    data    acreditivului
corespunzătoare   cu  cea  din  copia  de  acreditiv  anexată  (dacă   e
disponibilă)
    12. Data expirării   -  specificaţi  data  expirării   acreditivului
corespunzătoare   cu  cea  din  copia  de  acreditiv  anexată  (dacă   e
disponibilă)
    13. Nr. dispoziţiei  de plată - specificaţi nr. dispoziţiei de plată
care confirmă plata pentru serviciile de inspecţie
    14. Data dispoziţiei  de  plată  - specificaţi data  dispoziţiei  de
plată care confirmă plata pentru serviciile de inspecţie

    V. Informaţie despre lista de produse
    Specificaţi cît  mai detaliat posibil descrierea mărfii, codul vamal
armonizat, cantitatea, unitatea de măsură, valoarea facturii.

    VI. Declaraţia importatorului
    1. Relaţia vînzător/  cumpărător  - specificaţi dacă este o  relaţie
comercială  sau financiară. Specificaţi dacă aceasta influenţează preţul
mărfurilor.
    2. Există comision?  -  specificaţi dacă se aplică  comision  plătit
unui intermediar (da sau nu). Dacă da, indicaţi valoarea.
    3. Oferă vînzătorul   asistenţă   gratis/  la  un  preţ   redus?   -
specificaţi  dacă  e o asistenţă gratis sau la cost redus (da  sau  nu).
Dacă da, indicaţi valoarea.
    4. Există plăţi  pentru dreptul de autor sau licenţă? -  specificaţi
dacă sînt aplicate plăţile pentru drept de autor şi licenţă (da sau nu).
Dacă da, indicaţi valoarea.
    5. Există profituri  de  la mărfurile importate care să fie  plătite
vînzătorului? - specificaţi dacă sînt fonduri plătibile vînzătorului (da
sau nu). Dacă da, indicaţi valoarea.
    6. Sînt mărfurile   importate  supuse  certificării  obligatorii  în
conformitate  cu  legislaţia  în  vigoare  (de  conformitate,  igienică,
sanitară, ecologică, veterinară, agrementării tehnice etc.)

    Vă rugăm să semnaţi şi să indicaţi data.
    Vă rugăm să completaţi  cererea  de  inspecţie la  care  să  anexaţi
copiile   următoarelor   documente:  Contract  sau  factură   pro-forma,
dispoziţia  de  achitare a plăţii pentru serviciile de inspecţie,  copia
acreditivului  (în  caz  de  achitare  prin  acreditiv),  certificat  de
confirmare  a  scutirilor (în caz de scutiri). Cererile de inspecţie  şi
documentele însoţitoare se depun la Biroul de Relaţii SGS din Chişinău.

-----------------------------------------------------------------------
                RAPORT DE CONSTATĂRI POZITIVE              

    Prezentul raport a fost emis în conformitate cu cerinţele Republicii
Moldova  şi  este  destinat de a fi utilizat în exclusivitate  de  către
autorităţile  moldoveneşti, prezentul raport nu are scopul de a  elibera
vînzătorii   şi   cumpărătorii  de  obligaţiile  lor  contractuale   sau
importatorii - de responsabilităţile lor de a perfecta declaraţia vamală
veridică şi completă pentru Departamentul Vamal.
-----------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------
 Numărul Cererii de Inspectare:       | Numărul Raportului de Constatări 
                                      | Pozitive:             
                                      | Data:
--------------------------------------|---------------------------------
 Numele şi adresa exportatorului:     | Numele şi adresa importatorului:
------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------
 Nr. facturii vînzătorului  Data:     | Numărul şi data acreditivului:
--------------------------------------|---------------------------------
 Valoarea FOB conform facturii vînză- | Condiţiile de plată:
 torului:                             |
--------------------------------------|---------------------------------
 Valuta facturii:                     | Condiţiile de livrare:
--------------------------------------|---------------------------------
 Valoarea TOTALĂ conform facturii     | Ţara de origine:      
 vînzătorului:                        | 
--------------------------------------|---------------------------------
 Incoterm:                            | Ţara de expediere:
------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------
                  Informaţia despre transportul declarat 
------------------------------------------------------------------------
 Numărul conosamentului/scrisorii de  | Modalitatea de transportare:
 trăsură:                             |
 Data:                                | Punctul de încărcare:
 Numărul rutei/zborului               | Punctul de descărcare
 Denumirea vasului                    | Organul vamal al Republicii
                                      | Moldova:
--------------------------------------|---------------------------------
 Marcajul şi numerele containerului:  | Ambalajul:
------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------
              Marfa prezentată pentru inspecţie (Descrierea)
------------------------------------------------------------------------
 Nr. Codul     Descrierea mărfii      Canti-   Originea     Valoarea to-
     armoni-                          tatea    declarată    tal (valuta
     zat                                                    facturii)   

 1 хххх.хх.хх  *******************                          х,ххх.x
 2 хххх.хх.хх  *******************                          х,ххх.x
                                                            -------
                                                  TOTAL     х,ххх.x
------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------
               Calcularea impozitelor vamale de import (MDL)
------------------------------------------------------------------------
 Nr. Valoarea Valoarea  Taxa vama-  Accizul  TVA  Scutiri de  Valoarea
     FOB      DAF       lă                        impozite    totală im-
                                                              pozitelor
                                                                (MDL)

 1 х,ххх,ххх.хх  х,ххх,ххх.  хх,хх  хx,ххх.хх  хх,ххх         хх,ххx
 2 х,ххх,ххх.хх  х,ххх,ххх.  хх,хх  хx,ххх.хх  хх,ххх         хх,ххx
------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------
 Semnătura SGS
 SGS SOCIETE GENERALE DE SURVEILLANCE S.A. ________________

 Tipărit şi autentificat de către Biroul de Relaţii din Chişinău
 Chişinău --/--/200 00:00
------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------
                     RAPORT DE DISCREPANŢĂ                      

    Prezentul raport  reprezintă un aviz de ne-emitere a unui raport  de
constatări  pozitive pentru Republica Moldova, prezentul raport nu  este
valabil  pentru  perfectarea documentelor vamale sau  pentru  efectuarea
plăţilor,  băncile nu au dreptul să efectuieze nici o plată în  legătură
cu prezentul raport.
-----------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------
 Numărul Cererii de Inspectare:       | Numărul Raportului de Discre- 
                                      | panţă:
                                      | Data: 
--------------------------------------|---------------------------------
 Numele şi adresa vînzătorului:       | Numărul şi  adresa importato-
                                      | rului
------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------
 Nr. facturii vînzătorului   Data:    | Numărul şi data acreditivului:
--------------------------------------|---------------------------------
 Valoarea FOB conform facturii vîn-   | Condiţiile de plată:
 zătorului:                           |
--------------------------------------|---------------------------------
 Valuta facturii:                     | Condiţiile de livrare:
--------------------------------------|---------------------------------
 Valoarea TOTALĂ conform facturii     | Ţara de origine:      
 vînzătorului:                        | 
--------------------------------------|---------------------------------
 Incoterm:                            | Ţara de expediere:
------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------
                  Informaţia despre transportul declarat 
------------------------------------------------------------------------
 Numărul conosamentului/scrisorii de  | Modalitatea de transportare:
 trăsură:                             |
 Data:                                | Punctul de încărcare
 Numărul rutei/zborului               | Punctul de descărcare
 Denumirea vasului                    | Organul vamal al Republicii
                                      | Moldova:
--------------------------------------|---------------------------------
 Marcajul şi numerele containerului:  | Ambalajul:
------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------
              Marfa prezentată pentru inspecţie (Descrierea)
------------------------------------------------------------------------
 Nr. Codul     Descrierea mărfii      Canti-   Originea     Valoarea to-
     armoni-                          tatea    declarată    tal (valuta
     zat                                                    facturii)   

 1 хххх.хх.хх  *******************                          х,ххх.xx
 2 хххх.хх.хх  *******************                          х,ххх.xx
                                                            --------
                                                  TOTAL     х,ххх.xx
------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------
 Semnătura SGS
 SGS SOCIETE GENERALE DE SURVEILLANCE S.A. ________________

 Tipărit şi autentificat de către Biroul de Relaţii din Chişinău
 Chişinău --/--/200 00:00
------------------------------------------------------------------------

                 SGS Societe Generale de Surveillance S.A.

                              Aviz         
    Prezentul document  este  valabil pentru  perfectarea  declaraţiilor
vamale. Băncile nu vor efectua careva plăţi în baza prezentului document.
 [Preambulul în redacţia Hot. Guv. nr.90 din 31.01.2002]

                                                         Nr.
------------------------------------------------------------------------
 SGS Societe Generale de Surveillance S.A.       Tel: (373 2) 22 59 74
 Biroul de Relaţii din Chişinău                  Fax: (372 2) 22 39 59
 Str. A. Mateevici, 34                           E-mail:
 MD - 2012, Chişinău                         md_chisinau_lo@sgsgroup.com
------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------
 IAN Nr.

 Importator:

 Exportator:
                                 Nr. Licenţei de import:
 Ţară de expediere:

------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------
              MĂRFURI INSPECTATE ÎN ŢARA DE EXPEDIERE       
------------------------------------------------------------------------
  Articol    Cod vamal  Cantitate  Unitate de  Descrierea  Valoarea ra-  
                                   măsură      mărfii      portată USD

------------------------------------------------------------------------

                            Valoarea Totală Raportată (CIP)

------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------
   Rezultatul Inspecţiei:

   Obiecţii:
                                                   Semnătura şi data:
   Locul şi data eliberării:
------------------------------------------------------------------------

                            Eticheta de protecţie

   (priveşte Monitorul Oficial nr.136-138 din 15.11.2001, pag.62)
 [Anexa nr.3 introdusă prin Hot. Guv. nr.1230 din 13.11.2001]

                                                 Anexa nr. 4
                                            la Hotărîrea Guvernului
                                           Republicii Moldova nr.1009
                                            din 27 septembrie 2001"

                         PLANUL DE ACŢIUNI
      privind implementarea inspecţiei înainte de expediţie
                    pentru mărfurile importate

------------------------------------------------------------------------
Nr.|         Acţiunea         |Execu- |Termenul de| Instituţia care ve- 
d/o|                          |tantul | executare |  rifică executarea 
   |                          |respon-|           |
   |                          |sabil  |           |
---|--------------------------|-------|-----------|---------------------
 1 |               2          |   3   |     4     |          5
------------------------------------------------------------------------
 1. Prezentarea la Departamen-  Compa-   15.11.2001 Comisia  interdepar-
    tul Vamal a tipizatelor de   nia                tamentală pentru im-
    formulare   şi   documente   SGS                plementarea şi moni-
    (conţinut,  format)  şi  a                      torizarea inspecţiei
    regulilor de îndeplinire a                      înainte de expediţie
    lor:                                            a  mărfurilor impor-
    Cererea de Inspectare                           tate
    Raportul de Constatări Po-
    zitive
    Raportul de Discrepanţă
    Avizul        
    Eticheta de Protecţie
 2. Elaborarea versiunii  eng-  Compa-   18.11.2001 Comisia  interdepar-
    leze a:                      nia                tamentală pentru im-
    Nomenclatorul   Mărfurilor   SGS                plementarea şi moni-
    Republicii Moldova;                             torizarea inspecţiei
    Legea  bugetului  pe  anul                      înainte de expediţie
    respectiv                                       a  mărfurilor impor-
    год                                             tate
 3. Elaborarea:                 Banca    22.11.2001 Comisia  interdepar-
    Instrucţiunii cu privire la Naţio-              tamentală pentru im-
    modul de achitare a plăţii  nală a              plementarea şi moni-
    în favoarea companiei  SGS  Moldo-              torizarea inspecţiei
    pentru serviciile  de ins-  vei                 înainte de expediţie
    pecţie a mărfurilor înain-                      a  mărfurilor impor-
    te de expediţie;                                tate
    Mădificării   Istrucţiunii
    cu privire la controlul a-
    supra plăţilor pentru  im-
    portul  de mărfuri, servi-
    cii
 4. Elaborarea şi/sau introdu-  Depar-   27.11.2001 Departamentul Vamal 
    cerea modificărilor în:     tamen-                     
    Instrucţiunea internă pen-   tul   
    tru  colaboratorii  vamali  Vamal, 
    privind  procedura  vamală  Compa-
    pentru mărfurile importate   nia
    supuse inspecţiei  înainte   SGS
    de expediţie,          
    Instrucţiunea    temporară   
    privind  modalitatea efec-
    tuării inspecţiei la locul 
    de destinaţie a mărfurilor
    importate în cazuri obiec-    
    tive excepţionale
 5. Asigurarea   organelor va-  Depar-   27.11.2001 Comisia  interdepar-
    male cu ghiduri şi  infor-  tamen-              tamentală pentru im-
    maţia  necesară  referitor   tul                plementarea şi moni-
    la documentele obligatorii  Vamal,              torizarea inspecţiei
    şi suplimentare  emise  de  Compa-              înainte de expediţie
    compania SGS pentru efec-    nia                a  mărfurilor impor-
    tuarea procedurilor vamale   SGS                tate
    ale mărfurilor supuse ins-
    pecţiei înainte de expedi-
    ţie
 6. Desfăşurarea campaniei  de  Minis-   Pînă la    Comisia  interdepar-
    informare   a   publicului  terul    30.11.2001 tamentală pentru im-
    larg din ţară, prin  toate  Econo-              plementarea şi moni-
    mijloacele mass-media (in-  miei,               torizarea inspecţiei
    clusiv conferinţe  de pre-  Depar-              înainte de expediţie
    să,  seminare, interviuri,  tamen-              a  mărfurilor impor-
    publicări în ziare  şi re-   tul                tate
    viste etc.), a ambasadelor  Vamal,    
    şi  reprezentanţelor  con-  Banca 
    sultare ale Repubicii Mol-  Naţio-
    dova din străinătate  etc.  nală a
    despre  Programul  de ins-  Moldo-
    pecţie înainte  de expedi-  vei,  
    ţie, procedurile principa-  Depar-
    le, mecanismul  de control  tamen-
    şi de management             tul
                                Stan-    
                                dardi- 
                                zare 
                                şi Me-
                                trolo-
                                gie,  
                                Compa-
                                nia
                                SGS
 7. Definirea cerinţelor  pen-  Depar-   23.11.2001 Comisia  interdepar-
    tru programele software şi  tamen-              tamentală pentru im-
    instalarea lor               tul                plementarea şi moni-
                                Vamal,              torizarea inspecţiei
                                Compa-              înainte de expediţie
                                 nia                a  mărfurilor impor-
                                 SGS                tate
 8. Elaborarea ghidurilor res-  Compa-   14.11.2001 Comisia  interdepar-
    pective pentru importatori   nia                tamentală pentru im-
    şi exportatori               SGS                plementarea şi moni-
                                                    torizarea inspecţiei
                                                    înainte de expediţie
                                                    a  mărfurilor impor-
                                                    tate,Ministerul Eco-
                                                    nomiei,  Departamen-
                                                    tul Vamal
 9. Întocmirea şi  prezentarea  Organe-  19.11.2001 Comisia  interdepar-
    la Ministerul Economiei şi  le cen-             tamentală pentru im-
    Compania SGS a listei reg-  trale               plementarea şi moni-
    lementărilor  (inclusiv  a  de spe-             torizarea inspecţiei
    tarifelor în vigoare),scu-  cialita-            înainte de expediţie
    tirilor  şi regulamentelor  te ale              a  mărfurilor impor-
    relevante,  restricţiilor,  adminis-            tate,Ministerul Eco-
    interdicţiilor, cerinţelor  traţiei             nomiei
    obligaţorii etc. în vigoa-  publice 
    re şi în curs de elaborare  şi auto-
    referitoare  la  produsele  rităţile
    ce fac obiectul inspecţiei  abilita- 
    înainte de expediţie        te să   
                                stabi-  
                                lească 
                                şi să     
                                adopte  
                                regle-
                                mentări,
                                acte,
                                cerinţe
                                obliga-
                                torii
                                etc.
                                pentru
                                produse-
                                le impor-
                                tate (în
                                limitele
                                competen-
                                ţei lor)
10. Colectarea şi  prelucrarea  Compa-   23.11.2001 Comisia  interdepar-
    informaţiei  ce   ţine  de   nia                tamentală pentru im-
    reglementările şi normati-   SGS                plementarea şi moni-
    vele privind cerinţele ob-                      torizarea inspecţiei
    ligatorii la mărfurile im-                      înainte de expediţie
    portate                                         a  mărfurilor impor-
                                                    tate
11. Instituirea  Comisiei   de  Comisia  26.11.2001 Comisia  interdepar-
    coordonare tehnică  şi ap-  inter-      г.      tamentală pentru im-
    robarea componenţei ei no-  departa-            plementarea şi moni-
    minale                      mentală             torizarea inspecţiei
                                pentru              înainte de expediţie
                                impemen-            a  mărfurilor impor-
                                tarea şi            tate".
                                monitori-
                                zarea      
                                inspec-   
                                ţiei îna-
                                inte de
                                expediţie
                                a mărfu-
                                rilor im-
                                portate
------------------------------------------------------------------------
 [Anexa nr.4 introdusă prin Hot. Guv. nr.1230 din 13.11.2001]