vineri, 28 decembrie 2001
1498/28.12.2001 Hotărîre cu privire la aprobarea Regulamentului Comisiei de examinare a contestaţiilor ce ţin de inspecţia înainte de expediţie a mărfurilor importate
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
           cu privire la aprobarea Regulamentului Comisiei
          de examinare a contestaţiilor ce ţin de inspecţia
             înainte de expediţie a mărfurilor importate

                        Nr.1498  din  28.12.2001

        Monitorul Oficial al R.Moldova nr.9-10/64 din 15.01.2002

                                * * *
    Abrogat: 29.11.2002
    Hotărîrea Guvernului nr.1486 din 18.11.2002

    În vederea implementării   Programului   de  inspecţie  înainte   de
expediţie  a  mărfurilor  importate  şi executării art.  V  din  Acordul
privind   prestarea  serviciilor  de  inspecţie  înainte  de  expediţie,
încheiat  între  Guvernul  Republicii Moldova şi Compania  SGS  "Societe
Generale  de  Surveillance"  S.A. şi aprobat prin  Hotărîrea  Guvernului
Republicii Moldova, nr. 1139 din 25 octombrie 2001 (Monitorul Oficial al
Republicii  Moldova, 2001, nr. 131-132, art. 1191), Guvernul  Republicii
Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă  Regulamentul Comisiei de examinare a contestaţiilor ce
ţin  de  inspecţia înainte de expediţie a mărfurilor importate,  conform
anexei.
    2. Se modifică  anexa  nr. 2 "Regulamentul cu privire  la  inspecţia
înainte  de  expediţie a mărfurilor importate", aprobată prin  Hotărîrea
Guvernului  Republicii  Moldova  nr.  1009 din 27  septembrie  2001  "Cu
privire  la  inspecţia  înainte  de expediţie  a  mărfurilor  importate"
(Monitorul  Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr. 119, art. 1059; nr.
136-138, art. 1276) după cum urmează:
    se exclude punctul 24, iar punctul 25 devine punctul 24.

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                               Vasile TARLEV

    Contrasemnată:
    Viceprim-ministru, ministrul economiei              Andrei Cucu
    Ministrul justiţiei                                 Ion Morei

    Chişinău, 28 decembrie 2001.
    Nr. 1498.

                                                    Anexă
                                            la Hotărîrea Guvernului
                                            Republicii Moldova nr. 1498
                                            din 28 decembrie 2001

                             REGULAMENTUL
                Comisiei de examinare a contestaţiilor
   ce ţin de inspecţia înainte de expediţie a mărfurilor importate

    1. Comisia de  examinare a contestaţiilor (în continuare -  Comisia)
este abilitată cu soluţionarea echitabilă şi promptă a litigiilor ce ţin
de inspecţia înainte de expediţie a importurilor în Republica Moldova.
    2. În activitatea  sa Comisia se călăuzeşte de legislaţia în vigoare
a Republicii Moldova şi de prezentul regulament.
    3. Comisia examinează  contestaţiile referitoare la constatările din
rapoartele  de  constatări pozitive (în continuare - RCP),  reclamaţiile
privind  nerespectarea  confidenţialităţii sau  încălcarea  prevederilor
contractuale de către Compania SGS.
    4. Comisia este   formată   din  şapte  membri  cu  drept  de   vot,
reprezentanţi   ai   Departamentului  Vamal,   Ministerului   Economiei,
Ministerului   Justiţiei,   Ministerului   Finanţelor,   Departamentului
Standardizare   şi  Metrologie  şi  sectorului  privat.   Reprezentantul
Companiei SGS participă la şedinţele Comisiei în calitate de observator.
    5. În calitate  de preşedinte al Comisiei este desemnată o  persoană
cu  funcţie de răspundere din cadrul Departamentului Vamal, care  posedă
cunoştinţe  juridice  în  materie  de drept vamal şi  are  o  experienţă
relevantă în domeniul vamal.
    6. Preşedintele Comisiei are următoarele atribuţii:
    îşi numeşte adjunctul din rîndul membrilor Comisiei;
    conduce şedinţele de lucru ale Comisiei;
    semnează deciziile  şi scrisorile, emise în procesul de activitate a
Comisiei.
    7. În calitate de secretar al Comisiei este desemnată o persoană din
cadrul   Departamentului  Vamal  abilitată  cu  gestionarea  activităţii
Comisiei.
    8. Îndatoririle de funcţie ale secretarului Comisiei sînt:
    pregătirea agendei  de  lucru  şi  a materialelor ce  urmează  a  fi
examinate în cadrul şedinţei şi distribuirea lor către membrii Comisiei;
    informarea în  scris  a  membrilor  Comisiei despre  data  şi  locul
şedinţei;
    înregistrarea şi evidenţa contestaţiilor depuse de către importatori
şi a deciziilor emise de Comisie pe fiecare caz aparte;
    punerea la dispoziţia  membrilor Comisiei a informaţiilor solicitate
referitoare la cazurile examinate;
    înregistrarea corespondenţei Comisiei;
    întocmirea proceselor-verbale ale şedinţelor Comisiei;
    arhivarea contestaţiilor  importatorilor,  a proceselor-verbale  ale
şedinţelor Comisiei şi a deciziilor emise de aceasta;
    expedierea copiei  deciziilor  Comisiei către  importator,  Compania
SGS, Departamentul Vamal, precum şi alte instituţii sau persoane vizate.
    9. Comisia se  întruneşte  în şedinţe de lucru ori de cîte ori  este
necesar  în vederea examinării contestaţiilor importatorilor şi emiterii
deciziilor  sale.  Şedinţele Comisiei sînt deliberative dacă la  acestea
participă  cel puţin patru membri ai Comisiei. Comisia poate examina mai
multe contestaţii în aceeaşi şedinţă.
    10. În activitatea sa Comisia este în drept:
    să audieze importatorii care au depus contestaţii, experţii Biroului
de  Relaţii SGS Chişinău, reprezentanţii postului vamal vizat, precum şi
alte persoane care au tangenţă la litigiu;
    să solicite Departamentului   Vamal  şi  Companiei  SGS  prezentarea
documentelor relevante în cazul fiecărui litigiu;
    să examineze  situaţia  pe teritoriul posturilor vamale,  dacă  este
cazul;
    să solicite,   după  caz,  exportatorului  prezentarea  documentelor
relevante  în vederea identificării corectitudinii datelor conţinute  în
RCP, eliberate de către Compania SGS.
    11. În decizia    sa    Comisia   descrie    temeiul    contestaţiei
importatorului,  dovezile  prezentate  de  către  părţile  implicate  şi
specifică  succint  constatările  făcute de membrii  Comisiei,  inclusiv
recomandările  despre cuantumul şi modalitatea despăgubirii. În  decizia
sa,   Comisia  va  susţine  fie  constatările  Companiei,  fie   poziţia
importatorului  sau îşi va exprima propria opinie independentă.  Decizia
Comisiei poartă un caracter obligatoriu atît pentru Compania SGS, cît şi
pentru organele vamale.
    12. Decizia va   fi  aprobată  cu  simpla  majoritate  din  voturile
membrilor Comisiei. Comisia îşi emite decizia în termen de cel mult două
săptămîni  din  data  înregistrării  de către  secretar  a  contestaţiei
importatorului.
    13. Comisia nu  este  în  drept  să  examineze  nici  o  contestaţie
referitor la estimarea sau deciziile finale ale Departamentului Vamal.
    14. Comisia nu  examinează contestaţiile importatorului, dacă datele
sau  faptele contestate au o vechime mai mare de şase luni. Termenul  de
şase  luni  se calculează din data emiterii RCP sau  acţiunii/inacţiunii
contestate a Companiei SGS.
    15. Importatorul  este  în drept să depună o contestaţie la  Comisie
ori de cîte ori:
    nu este de acord  cu  datele  conţinute  în  RCP  privind  valoarea,
clasificarea vamală, calitatea sau cantitatea mărfurilor;
    consideră că    Compania   SGS   nu   i-a   respectat   dreptul   la
confidenţialitate;
    consideră că   Compania   SGS   nu   şi-a   îndeplinit   obligaţiile
contractuale.
    16. Importatorul  va  depune contestaţia la secretarul  Comisiei  în
cadrul Vămii Chişinău, care o va înregistra în modul stabilit.
    17. Contestaţia va conţine:
    date referitoare  la  importatorul care a depus contestaţia  (adresa
juridică, genul de activitate, denumirea agentului economic);
    data contestaţiei;
    data RCP contestat sau descrierea acţiunii sau inacţiunii contestate
a Companiei SGS;
    date referitoare la marfă şi exportator;
    numele, prenumele şi semnătura solicitantului;
    alte documente solicitate suplimentar de către Comisie.
    18. Importatorii  îşi pot expune părerea în scris sau pot  participa
la şedinţele publice ale Comisiei. Importatorul va notifica în prealabil
secretarului  Comisiei  intenţia sa de a participa la şedinţele  publice
ale  Comisiei. La cererea Comisiei, Compania SGS va prezenta probele  de
care dispune sub formă de documente.
    19. Importatorul  este în drept să-şi depună contestaţia atît  pînă,
cît şi după vămuirea mărfurilor.
    20. În termen  de  trei  zile din data aprobării deciziei  de  către
Comisie,  secretarul  Comisiei  remite  copia  acesteia  importatorului,
precum  şi  celorlalte  instituţii şi persoane menţionate în pct.  4  al
prezentului Regulament.
    21. În cazul  în  care  importatorul nu este satisfăcut  de  decizia
Comisiei, el este în drept să apeleze la instanţa competentă de judecată
în condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare a Republicii Moldova.