H O T Ă R Î R E
privind aprobarea Regulamentului-cadru cu privire la organizarea şi funcţionarea
Serviciului social Casa comunitară pentru copii în situaţie de risc
nr. 52 din 17.01.2013
Monitorul Oficial nr.15-17/90 din 22.01.2013
* * *
În scopul implementării Legii asistenţei sociale nr.547-XV din 25 decembrie 2003 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.42-44, art.249), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul-cadru cu privire la organizarea şi funcţionarea Serviciului social Casa comunitară pentru copii în situaţie de risc (se anexează).
2. Prestatorii serviciului Casa comunitară pentru copii în situaţie de risc vor aproba Regulamentul de organizare şi funcţionare al serviciului, în baza prevederilor Regulamentului-cadru cu privire la organizarea şi funcţionarea Serviciului social Casa comunitară pentru copii în situaţie de risc.
3. Cheltuielile ce ţin de organizarea şi funcţionarea Serviciului social Casa comunitară pentru copii în situaţie de risc vor fi suportate de către prestatorii serviciului şi se vor efectua în limitele alocaţiilor prevăzute anual în bugetele respective, precum şi ale mijloacelor provenite din donaţii, granturi şi alte surse, conform legislaţiei.
4. Acordarea indemnizaţiei zilnice pentru copil se va efectua începînd cu anul 2014.
5. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.241 din 03.04.2024, în vigoare 05.04.2024]
PRIM-MINISTRU | Vladimir FILAT |
Contrasemnează: | |
Ministrul muncii, protecţiei | |
sociale şi familiei | Valentina Buliga |
Ministrul educaţiei | Maia Sandu |
Ministrul sănătăţii | Andrei Usatîi |
Ministrul finanţelor | Veaceslav Negruţa |
Chişinău, 17 ianuarie 2013. | |
Nr.52. |
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
nr.52 din 17 ianuarie 2013
REGULAMENTUL-CADRU
cu privire la organizarea şi funcţionarea Serviciului social
Casa comunitară pentru copii în situaţie de risc
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul-cadru cu privire la organizarea şi funcţionarea Serviciului social Casa comunitară pentru copii în situaţie de risc (în continuare – Regulament) stabileşte modul de organizare şi funcţionare a Serviciului social Casa comunitară pentru copii în situaţie de risc.
2. Casa comunitară pentru copii în situaţie de risc (în continuare – Casă comunitară) este un serviciu social specializat de plasament temporar pentru creşterea şi educarea, într-o locuinţă de tip familial, a copiilor privaţi temporar sau permanent de mediul lor familial, precum şi a copiilor aflaţi în situaţie de risc.
3. Serviciul social specializat Casa comunitară poate fi prestat de agenţia teritorială de asistenţă socială/structurile responsabile de asistenţă socială şi protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău/unitatea teritorială autonomă Găgăuzia sau de prestatori privaţi, dacă aceştia sînt acreditaţi pentru serviciul dat, în condiţiile legii.
[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.241 din 03.04.2024, în vigoare 05.04.2024]
4. Casa comunitară se instituie de către Agenţia teritorială de asistenţă socială. În cazul municipiului Chişinău şi al unităţii teritoriale autonome Găgăuzia, Casa comunitară cu statut de instituţie publică se instituie prin decizia Consiliului municipal Chişinău/Adunării Populare a Găgăuziei.
[Pct.4 în redacţia Hot.Guv. nr.241 din 03.04.2024, în vigoare 05.04.2024]
5. Casa comunitară dispune de conturi/subconturi deservite de sistemul trezorerial sau bancar, deschise în modul stabilit de legislaţie.
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.241 din 03.04.2024, în vigoare 05.04.2024]
6. Casa comunitară îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu legislaţia în vigoare, cu prezentul Regulament şi standardele minime de calitate.
7. În sensul prezentului Regulament, noţiunile utilizate semnifică:
beneficiari ai Casei comunitare – copii cu vârsta cuprinsă între 10-18 ani, iar în cazul fraţilor, beneficiari pot fi copii cu vârsta mai mică de 10 ani, dar nu mai mică de 6 ani, care sunt privaţi temporar sau permanent de mediul familial şi nu pot fi plasaţi în familia extinsă, în familia altor persoane cu care au stabilit relaţii apropiate sau într-un serviciu de tip familial;
echipă multidisciplinară – grup convocat de specialistul în protecţia drepturilor copilului sau, în lipsa acestuia, de către asistentul social comunitar, compus din profesionişti din diferite domenii, cu atribuţii în protecţia copilului, care colaborează în scopul prevenirii şi/sau soluţionării cazurilor copiilor aflaţi în situaţii de risc;
manager de caz – profesionistul din cadrul Casei comunitare, responsabil de realizarea procesului de evaluare şi implementare a planului individual de asistenţă a copilului în cadrul serviciului;
persoană-cheie a copilului – unul dintre pedagogii sociali din cadrul Casei comunitare, desemnat de către directorul acesteia şi responsabil de îndrumarea şi susţinerea copilului, coordonarea şi monitorizarea procesului de asistenţă zilnică a acestuia;
(re)integrare familială – reunificarea familiei după o perioadă de separare a copilului de familia sa, în urma acţiunilor specifice întreprinse în cadrul implementării planului individual de asistenţă a copilului;
incluziune comunitară şi socială – participarea copilului în viaţa comunităţii şi, după caz, pregătirea acestuia pentru trai independent, în urma acţiunilor specifice întreprinse în cadrul implementării planului individual de asistenţă a copilului;
plan individual de asistenţă – totalitatea serviciilor acordate beneficiarului în vederea asigurării (re)integrării familiale şi incluziunii comunitare şi sociale;
plan individual de servicii – totalitatea intervenţiilor specifice privind copilul, în baza evaluării complexe a necesităţilor acestuia, ce ţin de sănătate, îngrijire, nevoi fizice, emoţionale, educaţionale, petrecere a timpului liber, socializare etc., elaborat şi implementat pentru perioada plasamentului acestuia în Casa comunitară. Planul individual de servicii este parte componentă a planului individual de asistenţă;
plasament de urgenţă – plasamentul copilului a cărui viaţă sau sănătate este în pericol iminent, indiferent de mediul în care se află acesta, pentru o perioadă de până la 72 de ore;
plasament planificat – plasamentul copilului într-un serviciu social, pentru o perioadă determinată de timp, conform prevederilor planului individual de asistenţă;
familie – părinţii şi copiii acestora;
familie extinsă – rudele copilului până la gradul IV inclusiv;
reprezentant legal al copilului – părintele copilului, persoana sau autoritatea desemnată, conform legii, să apere drepturile şi interesele legitime ale copilului şi să acţioneze în numele copilului în materie de protecţie, siguranţă, ocrotire a sănătăţii, educaţie, proprietate şi în alte domenii;
standarde minime de calitate – norme obligatorii la nivel naţional, ale căror aplicare garantează asigurarea calităţii serviciilor prestate;
copil aflat în situaţie de risc – copil în privinţa căruia, ca urmare a evaluării, se constată una sau mai multe din situaţiile prevăzute la art.8 din Legea nr.140/2013 privind protecţia specială a copiilor aflaţi în situaţie de risc şi a copiilor separaţi de părinţi;
indemnizaţie zilnică pentru copil – sumă fixă de bani acordată zilnic copilului pentru gestionare individuală.
[Pct.7 în redacţia Hot.Guv. nr.241 din 03.04.2024, în vigoare 05.04.2024]
Capitolul II
SCOPUL, OBIECTIVELE ŞI PRINCIPIILE SERVICIULUI
8. Scopul serviciului este asigurarea creşterii şi dezvoltării copilului într-un mediu de viaţă apropiat celui familial, pentru o perioadă determinată de timp.
9. Obiectivele serviciului sînt:
a) asigurarea condiţiilor de îngrijire, întreţinere, educaţie şi dezvoltare a copilului în conformitate cu particularităţile de vîrstă, individuale şi cu standardele minime de calitate;
b) promovarea dezvoltării abilităţilor şi deprinderilor copilului pentru o viaţă independentă;
c) asigurarea accesului copilului la serviciile comunitare şi facilitarea procesului de (re)integrare a copilului în familie, şcoală şi comunitate.
10. Prestarea serviciului este ghidată de următoarele principii:
a) respectarea drepturilor şi promovarea cu prioritate a interesului superior al copilului;
b) nondiscriminare;
c) abordare individualizată a copilului;
d) promovarea incluziuni educaţionale;
e) protecţia împotriva abuzului, neglijării şi exploatării copilului;
f) acordarea asistenţei într-un mod prietenos copilului;
g) abordare multidisciplinară;
h) asigurarea participării copilului şi respectarea opiniei acestuia;
i) asigurarea dreptului copilului la reclamaţii;
j) confidenţialitatea informaţiei;
k) parteneriatul public-privat.
Capitolul III
ORGANIZAREA ŞI FUNCŢIONAREA CASEI COMUNITARE
Secţiunea 1
Organizarea Casei comunitare
11. Serviciul este amplasat într-o casă de locuit la sol sau într-un apartament la bloc, amplasat în comunitate, amenajat şi dotat conform standardelor de calitate, astfel încît să ofere copiilor un mediu de trai similar celui familial, în condiţii corespunzătoare de siguranţă, confort şi accesibilitate.
12. În Casa comunitară pot fi plasaţi concomitent maximum 10 copii.
13. Casa comunitară prestează următoarele servicii:
a) găzduire;
b) întreţinere;
c) alimentaţie;
d) formarea deprinderilor de viaţă (autoservire, igienă);
e) dezvoltarea abilităţilor cognitive, de comunicare şi comportament;
f) suport în studierea şi asimilarea programelor şcolare;
g) consiliere şi reabilitare psihosocială;
h) petrecerea timpului liber;
i) orientare profesională;
j) (re)integrare familială;
k) incluziune comunitară şi socială;
l) însoţirea copiilor la instituţiile medicale, administrarea medicamentelor prescrise de către medici, acordarea de prim-ajutor medical, conform competenţei.
Secţiunea 2
Managementul de caz
14. Copiii sînt plasaţi în Casa comunitară în regim de urgenţă sau planificat.
15. În cazul copiilor plasaţi în regim de urgenţă, asistentul social comunitar de la domiciliul copilului efectuează evaluarea complexă a situaţiei copilului conform prevederilor legislaţiei.
16. Plasamentul planificat al copilului în Casa comunitară se realizează în temeiul dispoziţiei autorităţii tutelare teritoriale, care se emite în baza avizului pozitiv al Comisiei pentru protecţia copilului aflat în dificultate.
[Pct.16 modificat prin Hot.Guv. nr.241 din 03.04.2024, în vigoare 05.04.2024]
17. La plasarea copilului în Casa comunitară, se încheie un acord de plasament între autoritatea tutelară locală de la domiciliul copilului, reprezentantul legal al copilului (după caz) şi directorul Casei comunitare (formularul Acordului de plasament din anexa la prezentul Regulament).
18. După plasarea copilului, directorul Casei comunitare desemnează o persoană-cheie pentru copil.
19. Persoana-cheie oferă copilului asistenţă, consiliere şi informare, ghidează copilul în activităţile zilnice.
20. În termen de 7 zile calendaristice de la plasarea copilului, se realizează evaluarea complexă multidisciplinară a copilului, se identifică necesităţile acestuia şi se elaborează, în cadrul echipei multidisciplinare, planul individualizat de servicii.
21. La elaborarea planului individualizat de servicii participă persoana-cheie, copilul (în funcţie de capacitatea sa de înţelegere) şi reprezentantul legal al acestuia/alţi membri ai familiei copilului sau persoane relevante, după caz.
22. Activităţile zilnice sînt realizate conform planului săptămînal de activităţi elaborat, în baza planului individualizat de servicii, de către persoana-cheie în comun cu alţi membri ai personalului din Casa comunitară, implicaţi în procesul de asistenţă a copilului.
23. Monitorizarea procesului de implementare a activităţilor zilnice, conform planului săptămînal de activităţi, este realizată de către directorul Casei comunitare.
24. Copiii încadraţi într-o instituţie de învăţămînt, începînd cu clasa a cincea pînă la împlinirea vîrstei de 18 ani, beneficiază de indemnizaţie zilnică pentru copil, în conformitate cu prevederile stabilite de Guvern.
[Pct.24 modificat prin Hot.Guv. nr.378 din 25.04.2018, în vigoare 27.04.2018]
25. Personalul Casei comunitare acordă suport şi îndrumare copilului în procesul de gestionare a indemnizaţiei zilnice pentru copil.
26. Managerul de caz revizuieşte planul individualizat de servicii al copilului în baza reevaluării necesităţilor acestuia:
a) după prima lună de la plasament;
b) la trei luni de plasament;
c) ulterior, o dată la şase luni, iar la necesitate mai frecvent.
27. În baza analizei progreselor realizate şi schimbărilor intervenite în perioada respectivă, managerul de caz întocmeşte Raportul cu privire la rezultatele implementării planului individualizat de servicii.
28. La revizuirea planului individualizat de servicii participă persoana-cheie a copilului, copilul (în funcţie de capacitatea sa de înţelegere) şi reprezentantul legal al acestuia/alţi membri ai familiei copilului sau persoane relevante, după caz.
29. Concluziile sau recomandările rezultate din revizuirea planului individualizat de servicii al copilului se aduc la cunoştinţă copilului şi, după caz, reprezentantului legal al copilului, în cazul în care aceştia nu au participat la şedinţa de revizuire a planului.
30. Pe perioada plasamentului în Casa comunitară, copilului i se asigură menţinerea relaţiilor cu membrii familiei sau familiei extinse, dacă acest fapt nu contravine interesului superior al copilului.
31. Vizitele membrilor familiei sau familiei extinse şi ale altor persoane sînt înregistrate în registrul unic de vizite.
32. Monitorizarea situaţiei copilului plasat în Casa comunitară se realizează de autoritatea tutelară teritorială.
[Pct.32 modificat prin Hot.Guv. nr.241 din 03.04.2024, în vigoare 05.04.2024]
33. Plasamentul copilului încetează în următoarele cazuri:
a) (re)integrarea copilului în familie sau adopţia;
b) plasarea copilului într-un alt serviciu social;
c) atingerea majoratului;
d) alte situaţii, în conformitate cu managementul de caz aprobat prin ordin al ministrului muncii şi protecţiei sociale.
[Pct.33 modificat prin Hot.Guv. nr.241 din 03.04.2024, în vigoare 05.04.2024]
34. Pregătirea ieşirii copilului din Casa comunitară se realizează de către managerul de caz şi persoana-cheie a copilului, în colaborare cu autoritatea tutelară locală de la domiciliul copilului.
35. După ieşirea copilului din Casa comunitară, cazul este transmis, prin demersul autorităţii tutelare teritoriale, autorităţii tutelare locale de la domiciliul copilului, pentru preluare şi monitorizare postintervenţie.
[Pct.35 modificat prin Hot.Guv. nr.241 din 03.04.2024, în vigoare 05.04.2024]
36. În perioada postplasament situaţia copilului este monitorizată periodic de către managerul de caz, pe parcursul unui an (primele 6 luni – lunar, după 6 luni – trimestrial).
37. Autoritatea tutelară teritorială deţine următoarele documente referitoare la copiii beneficiari:
a) registrul de evidenţă a copiilor aflaţi în plasament în Casa comunitară;
b) dosarele copiilor.
[Pct.37 modificat prin Hot.Guv. nr.241 din 03.04.2024, în vigoare 05.04.2024]
38. Casa comunitară deţine următoarele documente privind copiii plasaţi:
a) actele de identitate ale copilului în original;
b) actele de studii ale copilului în original;
c) carnetul de dezvoltare a copilului în original;
d) copia dosarului copilului conform standardelor minime de calitate;
e) registrul de evidenţă a copiilor plasaţi;
f) registrul unic de vizite;
g) planul individualizat de asistenţă al beneficiarului;
h) planul individualizat de servicii al beneficiarului;
i) raportul cu privire la rezultatele implementării planului individualizat de servicii al beneficiarului şi procesele-verbale ale şedinţelor.
39. Îngrijirea şi protecţia copilului în cadrul Casei comunitare se realizează conform procedurii managementului de caz, aprobat de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.
[Pct.39 modificat prin Hot.Guv. nr.241 din 03.04.2024, în vigoare 05.04.2024]
Capitolul IV
RESURSE UMANE ŞI MANAGEMENT
Secţiunea 1
Resurse umane
40. Personalul Casei comunitare include:
a) personal administrativ – directorul Casei comunitare;
b) personal specializat – pedagogi sociali;
c) personal auxiliar – bucătar, femeie de serviciu.
41. Pedagogul social este responsabil de procesul de dezvoltare, îngrijire şi asistenţă a copiilor plasaţi în Casa comunitară, de viaţa şi securitatea acestora.
42. Recrutarea şi evaluarea personalului este realizată de către prestatorul serviciului.
43. Structura şi statele de funcţii ale Casei comunitare sînt aprobate de către prestatorul de serviciu, iar în cazul Casei comunitare cu statut de instituţie publică – de către autorităţile menţionate la pct.4, în conformitate cu scopul şi obiectivele acesteia, precum şi cu standardele minime de calitate.
[Pct.43 modificat prin Hot.Guv. nr.241 din 03.04.2024, în vigoare 05.04.2024]
44. Personalul din Casa comunitară este selectat prin concurs, angajat şi promovat de către prestatorul de serviciu, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
441. Pot fi angajaţi în cadrul Casei comunitare numai persoanele în privinţa cărora nu sunt instituite măsuri de ocrotire judiciară, care nu au fost anterior condamnate, au o reputaţie ireproşabilă, nu sunt în evidenţa medicului narcolog sau psihiatru şi persoanele care nu au săvârşit contravenţii privind:
a) admiterea copilului la locuri de muncă ce prezintă pericol pentru viaţa şi sănătatea lui sau atragerea copilului la munci care prezintă pericol pentru viaţa şi sănătatea lui;
b) neîndeplinirea obligaţiilor de întreţinere, de educare şi de instruire a copilului;
c) împiedicarea exercitării dreptului de a comunica cu copilul şi de a-l educa;
d) necomunicarea existenţei unui pericol pentru viaţa ori sănătatea copilului;
e) încălcarea regulilor adopţiei, instituirii tutelei/curatelei asupra copiilor rămaşi fără ocrotire părintească;
f) violenţa în familie;
g) aducerea copilului la starea de ebrietate produsă de alcool sau de alte substanţe;
h) practicarea prostituţiei;
i) activităţile publice cu impact negativ asupra copiilor;
j) producerea, comercializarea, difuzarea sau păstrarea produselor pornografice;
k) consumul băuturilor alcoolice în locuri în care acesta este interzis şi comercializarea băuturilor alcoolice copiilor;
l) procurarea ori păstrarea ilegală de droguri, precursori, etnobotanice şi a analogilor acestora în cantităţi mici sau consumul de droguri fără prescripţia medicului;
m) cultivarea ilegală a plantelor ce conţin droguri, precursori şi analogi ai acestora şi fabricarea etnobotanicelor.
[Pct.441 introdus prin Hot.Guv. nr.241 din 03.04.2024, în vigoare 05.04.2024]
45. Fiecare membru al personalului are calificarea, competenţa, experienţa şi calităţile solicitate de fişa postului, certificate prin documente de studii şi de formare profesională.
46. Personalul Casei comunitare îşi exercită atribuţiile în conformitate cu fişa postului şi cu normele deontologice.
47. Numărul de personal din Casa comunitară este suficient pentru acoperirea tuturor serviciilor oferite şi corespunde necesităţilor de îngrijire ale copiilor aflaţi în serviciu.
48. Numărul total de persoane care lucrează zilnic nemijlocit cu copiii şi planificarea timpului de lucru trebuie să asigure un raport constant adult/copil pentru 24 ore, de-a lungul întregii săptămîni şi al întregului an.
49. În Casa comunitară raportul constant adult/copil pentru 24 ore este 1:5. Pedagogii sociali lucrează în ture.
50. Înainte de aprobare, solicitanţii la postul de director şi pedagog social urmează cursul de formare iniţială cu durata de 50 ore, organizat de prestatorul serviciului.
51. Anual, personalul participă la cursuri de formare profesională continuă cu durata de minim 20 de ore, organizate de prestatorul serviciului.
52. La momentul angajării, iar ulterior o dată la şase luni, personalul este obligat să efectueze examenul medical profilactic, conform standardelor Ministerului Sănătăţii.
53. Evaluarea performanţelor personalului este realizată anual de directorul Casei comunitare, care, totodată, înaintează autorităţii tutelare teritoriale rapoarte privind revizuirea anuală a competenţelor profesionale a personalului angajat.
[Pct.53 modificat prin Hot.Guv. nr.241 din 03.04.2024, în vigoare 05.04.2024]
54. Directorul Casei comunitare asigură calitatea serviciului prestat prin organizarea cu regularitate a şedinţelor de supervizare profesională a angajaţilor, în vederea consolidării competenţelor profesionale, gestionării eficiente a sarcinilor şi timpului de lucru.
55. Supervizarea activităţii directorului Casei comunitare este asigurată de prestatorul serviciului.
56. Documentele serviciului referitoare la resursele umane sînt:
a) fişele de post ale personalului angajat;
b) dosarele personale ale personalului angajat;
c) rapoartele şedinţelor de supervizare şi de revizuire a competenţelor personalului angajat;
d) alte documente, la necesitate.
57. Dosarele personale ale personalului angajat sînt păstrate conform prevederilor legale care reglementează accesul la date cu caracter personal.
Secţiunea 2
Managementul serviciului şi procedura de raportare
58. Managementul Casei comunitare este realizat de director, care asigură buna funcţionare a serviciului, conform prevederilor prezentului Regulament, standardelor minime de calitate, precum şi a Regulamentului intern de activitate a Casei comunitare.
59. În procesul asigurării bunei funcţionări a serviciului, directorul Casei comunitare asigură:
a) respectarea drepturilor copiilor plasaţi în serviciu;
b) funcţionarea serviciului în corespundere cu standardele minime de calitate;
c) planificarea, organizarea şi coordonarea activităţii Casei comunitare;
d) monitorizarea calităţii serviciilor prestate;
e) managementul resurselor umane;
f) reprezentarea serviciului în raport cu alte persoane, instituţii, servicii, autorităţi.
60. Prestatorul de serviciu împreună cu personalul angajat elaborează planul de dezvoltare a serviciului în baza evaluării necesităţilor copilului şi personalului.
61. Monitorizarea procesului de prestare a serviciilor în Casa comunitară şi evaluarea calităţii serviciului Casă comunitară, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare a prestatorului de serviciu, este realizată, în teritoriul administrat, de autoritatea tutelară teritorială respectivă.
[Pct.61 modificat prin Hot.Guv. nr.241 din 03.04.2024, în vigoare 05.04.2024]
62. Directorul serviciului întocmeşte rapoarte lunare, trimestriale, semestriale şi anuale de activitate care sînt prezentate autorităţii tutelare teritoriale.
[Pct.62 modificat prin Hot.Guv. nr.241 din 03.04.2024, în vigoare 05.04.2024]
63. Documentele referitoare la organizarea serviciului sînt:
a) regulamentul intern de funcţionare a serviciului;
b) planul de dezvoltare al serviciului, planuri lunare, trimestriale, semestriale, anuale de activitate;
c) rapoarte lunare, trimestriale, semestriale, anuale de activitate;
d) alte documente, la necesitate.
Capitolul V
PROTECŢIA ÎMPOTRIVA ABUZULUI ŞI RECLAMAŢIILE
64. Casa comunitară deţine şi aplică o procedură privind protecţia copiilor împotriva abuzului, neglijării, exploatării, discriminării, tratamentului degradant sau inuman.
65. Copii, reprezentanţii legali/membrii familiei acestora sînt informaţi asupra procedurilor cu privire la identificarea, semnalarea suspiciunilor sau acuzaţiilor de abuz/neglijenţă, exploatare a copilului.
66. Personalul Casei comunitare cunoaşte şi aplică metode şi măsuri de protecţie a copiilor de abuz, neglijare şi exploatare în cadrul serviciului, precum şi proceduri de raportare obligatorie a cazurilor date.
67. Prestatorul de serviciu stabileşte procedura de depunere şi examinare a plîngerilor/reclamaţiilor care vizează încălcarea drepturilor copilului.
68. La plasare în serviciu, directorul Casei comunitare asigură informarea copilului, reprezentantului legal al acestuia despre procedura de depunere şi examinare a plîngerilor/reclamaţiilor.
69. Procedura de depunere şi examinare a plîngerilor garantează copilului, sau, după caz, familiei lui, altor persoane interesate, posibilitatea înaintării plîngerilor ce ţin de orice aspect al activităţii Casei comunitare, precum şi asigurarea condiţiilor de siguranţă şi nesancţionare a copilului pentru depunerea plîngerilor.
Capitolul VI
MODUL DE FINANŢARE
70. Serviciul este finanţat din bugetul agenţiilor teritoriale de asistenţă socială/bugetul municipal Chişinău şi bugetul central al unităţii teritoriale autonome Găgăuzia, alte surse, conform legislaţiei.
[Pct.70 în redacţia Hot.Guv. nr.241 din 03.04.2024, în vigoare 05.04.2024]
71. Salarizarea personalului Casei comunitare se realizează în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Anexă la Regulamentul-cadru cu privire la organizarea şi funcţionarea Serviciului social Casa comunitară pentru copii în situaţie de risc
ACORD DE PLASAMENT AL COPILULUI | |
nr.______ |
din ____________ |
PĂRŢILE:
1. Casa comunitară ______________________________________________________________, cu sediul pe adresa: _____________________________________________________________, în persoana Directorului ___________________________________________________________ numit în continuare – prestator,
2. Reprezentantul legal al copilului _________________________________________________, (numele, prenumele/ gradul de rudenie/calitatea pentru copil) numit în continuare – beneficiar, deţinător al buletinului de identitate nr.__ eliberat de oficiul ____, la data de ______________________________________________________________________, domiciliat pe adresa: ______________________________________________________________
3. Autoritatea tutelară de nivelul I ____________________________________________________, reprezentată de __________________________________________________________________, (numele, prenumele persoanei, funcţia) au convenit asupra plasamentului copilului/copiilor: __________________________________________________________, a.n. _________________ __________________________________________________________, a.n. _________________ __________________________________________________________, a.n. _________________ în Casa comunitară, pentru o perioadă de _____________________________________________
Scopul prezentului Acord: Realizarea obiectivelor stipulate în Planul individualizat de servicii (în continuare – Plan).
I. Obiectul prezentului Acord îl constituie oferirea următoarelor servicii: _______________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________
II. Drepturi şi obligaţii 1. Prestatorul este de acord: a) să asigure şi să faciliteze accesul copilului şi al beneficiarului la serviciile prevăzute în Plan; b) să informeze beneficiarul despre Regulamentul şi Programul de funcţionare al Casei comunitare, orarul de activitate, regimul zilei şi regulile din Casa comunitară; c) să reevalueze periodic şi să ajusteze Planul, în raport cu situaţia actuală a copilului, în parteneriat cu familia, copilul, prestatorul de serviciu şi autorităţile locale; d) să realizeze vizite la domiciliu, conform Planului sau ori de cîte ori situaţia o cere; e) să ofere sprijin şi consiliere, suport şi orientare familiei/reprezentantului legal pentru îndeplinirea atribuţiilor cu privire la copilul aflat în îngrijire; f) să contribuie la facilitarea întîlnirilor copilului cu beneficiarul, cu alţi membri ai familiei copilului; g) să păstreze confidenţialitatea informaţiilor cu privire la asistenţa oferită din partea managerului de caz, personalului din cadrul Casei comunitare; h) altele ________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________
2. Beneficiarul este de acord: a) să respecte Regulamentul de activitate al Casei comunitare; b) să respecte regimul zilei şi regulile din Casa comunitară: _______________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________ c) să asigure participarea copilului la activităţile prevăzute în cadrul Casei comunitare şi serviciile desemnate în Plan; d) să colaboreze cu managerul de caz şi personalul din cadrul Casei comunitare în vederea îndeplinirii prevederilor prezentului acord; e) să primească sprijin şi consiliere din partea managerului de caz, a personalului Casei comunitare pentru îndeplinirea obligaţiilor ce îi revin cu privire la copilul aflat în plasament; f) să asigure managerului de caz, altor specialişti din cadrul Casei comunitare accesul la evaluarea situaţiei sociale a familiei, precum şi a copilului, pe toată perioada asistenţei cazului; g) să colaboreze cu managerul de caz şi personalul din Casa comunitară referitor la asistenţa copilului din plasament; h) să se întîlnească în fiecare _____ a lunii la ora _____ cu copilul în incinta ______ pe adresa _______________; i) să contribuie financiar sau material, în măsura posibilităţilor, la îngrijirea copilului (procurarea hăinuţelor, rechizitelor şcolare etc.); j) să asigure realizarea activităţilor prescrise în Plan; k) altele ________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________
3. Autoritatea tutelară de nivelul I este de acord: a) să asigure şi să faciliteze accesul beneficiarului la serviciile comunitare; b) să participe la reevaluarea situaţiei copilului şi a familiei; c) să realizeze vizite la domiciliul familiei copilului; d) să ofere sprijin şi consiliere, suport şi orientare familiei/reprezentantului legal pentru îndeplinirea atribuţiilor cu privire la copilul aflat în plasament; e) să contribuie la facilitarea întîlnirilor copilului cu beneficiarul, cu alţi membri ai familiei copilului; f) să contribuie la procesul de pregătire a familiei pentru re/integrarea copilului în familie; g) să păstreze confidenţialitatea informaţiilor cu privire la asistenţa oferită din partea managerului de caz, a altor specialişti din cadrul Casei comunitare; h) să asiste beneficiarul în vederea obţinerii drepturilor legale: _______________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________ i) altele _________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________
III. Soluţionarea reclamaţiilor 1. Beneficiarul are dreptul de a formula verbal sau în scris reclamaţii cu privire la serviciile oferite copilului în Casa comunitară. 2. Reclamaţiile pot fi adresate directorului Casei comunitare sau prin intermediul oricărei persoane implicate în implementarea Planului. 3. Casa comunitară are obligaţia de a examina reclamaţiile, consultînd direct beneficiarul, copilul, specialiştii implicaţi în implementarea Planului, personalul Casei comunitare şi de a răspunde în termen de maximum 10 zile de la primirea reclamaţiei.
IV. Durata Acordului Prezentul Acord se încheie pe o perioadă de_______________ şi intră în vigoare la data semnării lui.
V. Clauze finale 1. Prezentul Acord poate fi prelungit, la necesitate. 2. Orice modificare adusă prezentului Acord se face cu acordul părţilor. 3. Prezentul Acord este încheiat în 3 exemplare, cîte unul pentru fiecare parte. | |
Prestator: Nume, prenume________________ Funcţia _______________________ Semnătura ___________________
Autoritatea tutelară de nivelul I: Nume, prenume ________________ Funcţia ______________________ Semnătura ____________________ | Beneficiar: Nume, prenume _______________ Calitatea pentru copil ___________ Semnătura ___________________ |