L E G E
pentru modificarea unor acte normative (implementarea
suplimentară în cadrul normativ intern a Recomandărilor
Grupului de Acţiune Financiară Internaţională)
nr. 268 din 28.11.2024
Monitorul Oficial nr.498-500/680 din 29.11.2024
* * *
UE
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Prezenta lege transpune art.2 alin.(1) pct.3, lit.(a), (b) şi (c), art.3 pct.7, art.18a alin.(2), art.30 alin.(3), (5), (6), art.31 alin.(1)–(5), (9), art.38 alin.(2), art.61 alin.(3) din Directiva (UE) 2015/849 a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 mai 2015 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanţării terorismului, de modificare a Regulamentului (UE) nr.648/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului şi de abrogare a Directivei 2005/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi a Directivei 2006/70/CE a Comisiei, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 141/73 din 5 iunie 2015, nr. CELEX: 32015L0849, astfel cum a fost modificată prin Directiva (UE) 2018/843 a Parlamentului European şi a Consiliului din 30 mai 2018 de modificare a Directivei (UE) 2015/849 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanţării terorismului, precum şi de modificare a Directivelor 2009/138/CE şi 2013/36/UE.
Art.I. – La articolul 14 din Legea nr.1353/2000 privind gospodăriile ţărăneşti (de fermier) (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.14–15, art.52), cu modificările ulterioare, alineatul (2) se completează cu litera d1) cu următorul cuprins:
„d1) numele, prenumele, data naşterii, numărul de identificare de stat, domiciliul, ţara de reşedinţă, cetăţenia beneficiarului efectiv/beneficiarilor efectivi, astfel cum este definit în Legea nr.308/2017 cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului;”.
Art.II. – Codul civil al Republicii Moldova nr.1107/2002 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2019, nr.66–75, art.132), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 2074, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„(1) Fiducia se constituie prin contract de fiducie, prin declaraţie unilaterală de constituire a fiduciei, prin testament, iar în cazurile expres prevăzute de lege, prin act administrativ sau hotărâre judecătorească. În toate cazurile, fiducia se consideră constituită în momentul înregistrării acesteia în registrul fiduciilor şi construcţiilor juridice similare, care este creat, gestionat şi actualizat de către Serviciul Fiscal de Stat. Modul de creare, gestionare şi actualizare a registrului fiduciilor şi construcţiilor juridice similare se stabileşte de Guvern.”
2. La articolul 2079 alineatul (1), în partea introductivă, după cuvintele „prevăzute de lege” se introduc cuvintele „într-un alt registru decât registrul fiduciilor şi construcţiilor juridice similare”.
Art.III. – Legea nr.220/2007 privind înregistrarea de stat a persoanelor juridice şi a întreprinzătorilor individuali (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.184–187, art.711), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 7, alineatul (1) se completează cu litera c2) cu următorul cuprins:
„c2) informaţia privind registratorul societăţii – pentru societăţile pe acţiuni;”.
2. Articolul 33:
la alineatul (1):
litera i3) va avea următorul cuprins:
„i3) numele, prenumele, data naşterii, numărul de identificare de stat, domiciliul beneficiarului efectiv/beneficiarilor efectivi, ţara de reşedinţă, cetăţenia, detalii privind interesele generatoare de beneficii deţinute, astfel cum este prevăzut în Legea nr.308/2017 cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului;”
alineatul se completează cu litera v) cu următorul cuprins:
„v) informaţia privind registratorul societăţii – pentru societăţile pe acţiuni.”
alineatul (2) se completează cu litera c1) cu următorul cuprins:
„c1) numele, prenumele, data naşterii, numărul de identificare de stat, domiciliul, ţara de reşedinţă, cetăţenia beneficiarului efectiv/beneficiarilor efectivi, astfel cum este definit în Legea nr.308/2017 cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului;”.
Art.IV. – Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.78–84, art.100), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 263, alineatele (5) şi (8) se abrogă.
2. La articolul 2632, în dispoziţie, textul „şi al/ai organizaţiilor necomerciale” se substituie cu textul „ , al/ai fiduciilor şi al/ai construcţiilor juridice similare, neactualizarea informaţiei respective, în cazul în care au intervenit modificări cu privire la beneficiarul efectiv/beneficiarii efectivi, precum şi lipsa desemnării persoanei responsabile fizice rezidente responsabile pentru furnizarea şi/sau actualizarea informaţiilor cu privire la datele privind beneficiarul efectiv”.
3. Codul se completează cu articolul 2634 cu următorul cuprins:
„Articolul 2634. Prezentarea informaţiei neveridice, incomplete sau incorecte la înregistrarea de stat
Prezentarea de către persoanele juridice, întreprinzătorii individuali, fiduciile şi construcţiile juridice similare a unor date neveridice, incomplete sau incorecte, necesare la înregistrarea constituirii, la modificarea în actele de constituire şi în datele înscrise în Registrul de stat, la înregistrarea de stat a persoanelor supuse reorganizării şi la radierea acestora din Registrul de stat şi din Registrul fiduciilor şi construcţiilor juridice similare, precum şi neactualizarea informaţiei respective, în cazul în care au intervenit modificări,
se sancţionează cu amendă de la 300 la 800 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice/persoanei cu funcţie de răspundere, cu amendă de la 1000 la 1500 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice.”
4. La articolul 402 alineatul (1), după textul „art.263, 2632,” se introduce textul „2634,”.
Art.V. – La articolul 10 din Legea nr.137/2015 cu privire la mediere (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.224–233, art.445), cu modificările ulterioare, alineatul (1) se completează cu litera n1) cu următorul cuprins:
„n1) aprobă procedura de verificare a respectării de către mediatori a obligaţiilor ce le revin în conformitate cu Legea nr.308/2017 cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului şi supraveghează respectarea de către mediatori a acestor obligaţii;”.
Art.VI. – Legea nr.308/2017 cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.58–66, art.133), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 3, după noţiunea „furnizor de servicii privind activele virtuale” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:
„furnizor de servicii pentru fiducii sau societăţi – orice persoană care prestează unor terţi, cu titlu profesional, oricare dintre următoarele servicii:
a) constituirea de societăţi sau de alte persoane juridice;
b) exercitarea funcţiei de director sau de secretar al unei societăţi, de partener în cadrul unei asocieri sau a unei funcţii similare legate de alte persoane juridice ori organizarea ca o altă persoană să exercite astfel de funcţii;
c) furnizarea unui sediu social, a unei adrese comerciale, poştale sau administrative şi a oricăror altor servicii conexe pentru o societate, o asociere sau orice altă persoană juridică sau construcţie juridică;
d) exercitarea funcţiei de fiduciar în cadrul unei fiducii exprese sau a unei funcţii similare în cadrul unei construcţii juridice similare ori organizarea ca o altă persoană să exercite astfel de funcţii;
e) exercitarea funcţiei de acţionar pe seama unei persoane alta decât o societate cotată pe o piaţă reglementată care face obiectul cerinţelor de divulgare a informaţiilor în conformitate cu dreptul Uniunii Europene sau al unor standarde internaţionale echivalente ori organizarea ca o altă persoană să exercite o astfel de funcţie.”
2. Articolul 4:
la alineatul (1):
litera j) va avea următorul cuprins:
„j) avocaţii, notarii, administratorii autorizaţi, executorii judecătoreşti, mediatorii şi alţi liber profesionişti, în cazul în care acordă asistenţă pentru întocmirea sau perfectarea de operaţiuni pentru clienţii lor privind cumpărarea ori vânzarea de bunuri imobile, acţiuni sau părţi sociale ori elemente ale fondului de comerţ, administrarea instrumentelor financiare, a valorilor mobiliare sau a altor bunuri ale clienţilor, operaţiuni sau tranzacţii care implică o sumă de bani sau un transfer de proprietate, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii ori de valori mobiliare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, funcţionării sau administrării unei societăţi, constituirea, administrarea ori conducerea unor astfel de societăţi, a organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare sau a altor structuri similare, precum şi în cazul în care participă, în numele sau pentru clienţii lor, în orice operaţiune cu caracter financiar ori vizând bunuri imobile, crearea, funcţionarea sau administrarea de fiducii, societăţi, fundaţii sau structuri similare;”
alineatul se completează cu litera q) cu următorul cuprins:
„q) furnizorii de servicii pentru fiducii sau societăţi.”
la alineatul (2), textul „cel târziu până la data de 5 a lunii următoare de gestiune” se substituie cu textul „în termen de cel mult 15 zile lucrătoare de la data la care informaţiile au fost obţinute”.
3. La articolul 5 alineatul (1), litera c) va avea următorul cuprins:
„c) în cazul organizatorilor jocurilor de noroc, în momentul colectării câştigurilor, la cumpărarea sau schimbarea de jetoane, în momentul punerii unei mize atunci când efectuează tranzacţii în valoare de cel puţin 40000 de lei, indiferent dacă tranzacţia se efectuează printr-o singură operaţiune sau prin mai multe operaţiuni care au o legătură între ele;”.
4. La articolul 52:
alineatele (3)–(5) vor avea următorul cuprins:
„(3) În cazul în care, în cadrul aplicării măsurilor de precauţie privind clienţii, entităţile raportoare constată neconcordanţă între informaţiile privind beneficiarul efectiv disponibile în Registrul de stat al unităţilor de drept şi în Registrul fiduciilor şi construcţiilor juridice similare şi informaţiile privind beneficiarul efectiv prezentate de către client, acestea informează, în termen de 5 zile lucrătoare, Serviciul Fiscal de Stat şi Agenţia Servicii Publice. În acest caz, entităţile raportoare sunt obligate să nu efectueze nicio activitate sau tranzacţie, inclusiv printr-un cont de plăţi, să nu stabilească nicio relaţie de afaceri ori să înceteze o relaţie de afaceri existentă şi să solicite imediat clientului actualizarea datelor privind beneficiarul efectiv la organul înregistrării de stat şi la Serviciul Fiscal de Stat.
(4) În baza informaţiilor transmise de entităţile raportoare, în termen de 5 zile lucrătoare, Agenţia Servicii Publice efectuează o notare în Registrul de stat al unităţilor de drept, iar Serviciul Fiscal de Stat – în Registrul fiduciilor şi construcţiilor juridice similare, cu privire la existenţa unei neconcordanţe. După soluţionarea neconcordanţei, Agenţia Servicii Publice şi Serviciul Fiscal de Stat radiază, în termen de 5 zile lucrătoare, notarea din registrele respective.
(5) Până la soluţionarea neconcordanţei, Agenţia Servicii Publice şi Serviciul Fiscal de Stat nu efectuează nicio înregistrare în Registrul de stat al unităţilor de drept şi, respectiv, în Registrul fiduciilor şi construcţiilor juridice similare referitoare la modificarea actelor de constituire ale persoanei juridice, ale întreprinzătorului individual, ale organizaţiei necomerciale şi, respectiv, ale fiduciei şi ale construcţiei juridice similare, precum şi referitoare la modificarea datelor înscrise în Registrul de stat, la reorganizarea sau la radierea entităţilor respective.”
articolul se completează cu alineatele (6) şi (7) cu următorul cuprins:
„(6) Procedura privind efectuarea/radierea notărilor în/din Registrul de stat al unităţilor de drept şi Registrul fiduciilor şi construcţiilor juridice similare şi de soluţionare a neconcordanţelor se aprobă prin:
a) ordin al directorului Agenţiei Servicii Publice – pentru Registrul de stat al unităţilor de drept;
b) ordin al directorului Serviciului Fiscal de Stat – pentru Registrul fiduciilor şi construcţiilor juridice similare.
(7) În măsura în care este posibil, Agenţia Servicii Publice şi Serviciul Fiscal de Stat realizează procedura menţionată la alin.(6) în mod similar. Orice modificare a procedurii de către unul dintre cele două organe se realizează după o consultare prealabilă cu celălalt organ, precum şi cu Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor.”
5. La articolul 82:
denumirea articolului se completează cu cuvintele „şi de instituţiile competente ale Uniunii Europene”;
în cuprinsul articolului, după cuvântul „GAFI” se introduc cuvintele „şi de instituţiile competente ale Uniunii Europene”.
6. Articolul 9 se completează cu alineatele (22), (23), (5) şi (6) cu următorul cuprins:
„(22) Serviciul stochează datele cu caracter personal obţinute în conformitate cu art.4 alin.(2) pentru o perioadă de 5 ani de la data la care datele au fost obţinute. La expirarea perioadei respective, aceste date cu caracter personal se şterg.
(23) Perioada de păstrare poate fi prelungită o singură dată, cu o perioadă ce nu poate depăşi 3 ani, în cazul în care:
a) a fost efectuată o evaluare detaliată a necesităţii şi a proporţionalităţii prelungirii, care justifică păstrarea informaţiei în scopul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului; sau
b) a fost efectuată o evaluare detaliată a necesităţii şi a proporţionalităţii prelungirii, care justifică păstrarea informaţiei pentru asigurarea unor controale în ceea ce priveşte obligaţia de declarare a numerarului în conformitate cu Legea nr.62/2008 privind reglementarea valutară.”
„(5) La expirarea perioadei de păstrare menţionate la alin.(1) şi (2), entităţile raportoare şterg datele cu caracter personal, cu excepţia cazurilor prevăzute la alin.(21).
(6) La expirarea perioadei de păstrare menţionate la alin.(1) şi (2), Serviciul Fiscal de Stat radiază datele cu caracter personal din Registrul conturilor de plăţi şi bancare, al casetelor de siguranţă ale persoanelor fizice şi juridice, cu excepţia cazurilor prevăzute la alin.(21).”
7. Articolul 12 se completează cu alineatul (21) cu următorul cuprins:
„(21) Persoanele fizice expuse la ameninţări, la acţiuni ostile, la acţiuni nefavorabile sau discriminatorii la locul de muncă pentru raportarea suspiciunilor de spălare a banilor sau de finanţare a terorismului fie la nivel intern, fie către Serviciu, au dreptul să depună dezvăluiri privind încălcări ale legii în condiţii de siguranţă, dreptul la o cale de atac eficientă în vederea apărării drepturilor lor, dreptul să fie recunoscuţi în calitate de avertizori de integritate şi să beneficieze de protecţie în condiţiile prevăzute de Legea nr.165/2023 privind avertizorii de integritate.”
8. La articolul 14:
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„(1) Organul înregistrării de stat verifică, înregistrează, ţine evidenţa şi actualizează datele cu privire la beneficiarii efectivi ai persoanelor juridice, ai întreprinzătorilor individuali, cu excepţia instituţiilor/autorităţilor publice, a întreprinderilor de stat şi municipale, a societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, la înregistrarea constituirii lor, la înregistrarea modificărilor în datele înscrise privind beneficiarii efectivi în Registrul de stat al unităţilor de drept, la înregistrarea de stat a persoanelor supuse reorganizării şi la radierea acestora din Registrul de stat.”
articolul se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:
„(11) Serviciul Fiscal de Stat verifică, înregistrează, menţine şi actualizează datele cu privire la beneficiarii efectivi ai fiduciilor şi ai construcţiilor juridice similare la înregistrarea constituirii lor, la înregistrarea modificărilor contractului de fiducie/contractului prin care se instituie construcţia juridică similară sau ale altor acte juridice în baza cărora fiducia/construcţia juridică similară a fost instituită, la modificarea părţilor, a masei patrimoniale fiduciare şi la anularea lor.”
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Persoanele juridice, întreprinzătorii individuali, fiduciarii sau persoanele care deţin poziţii echivalente în cadrul construcţiilor juridice similare sunt obligaţi să obţină şi să deţină informaţii adecvate, corecte şi actualizate cu privire la beneficiarul lor efectiv, inclusiv detalii privind interesele generatoare de beneficii pentru acesta, să prezinte organului înregistrării de stat şi, respectiv, Serviciului Fiscal de Stat, în partea ce ţine de fiducii şi construcţii juridice similare, informaţia cu privire la beneficiarul efectiv în termen de 30 de zile de la intervenirea modificării datelor acestuia.”
articolul se completează cu alineatele (21)–(23) cu următorul cuprins:
„(21) Persoanele juridice, întreprinzătorii individuali, fiduciile şi orice construcţie juridică similară desemnează o persoană fizică rezidentă responsabilă pentru furnizarea şi/sau actualizarea informaţiei cu privire la datele privind beneficiarul efectiv.
(22) Fiduciarul/fiduciarii sau persoanele care deţin poziţii echivalente în cadrul construcţiilor juridice similare, prevăzute la art.52 alin.(2), comunică statutul pe care îl deţin şi furnizează entităţilor raportoare informaţiile respective atunci când, în calitatea lor de fiduciari sau persoane ce deţin poziţii echivalente în cadrul construcţiilor juridice similare, stabilesc o relaţie de afaceri sau efectuează o tranzacţie ocazională în conformitate cu art.5.
(23) Fiduciarul/fiduciarii şi persoanele care deţin o poziţie echivalentă în cadrul unei construcţii juridice similare, care sunt rezidenţi în Republica Moldova sau care administrează o fiducie sau construcţie juridică similară în Republica Moldova sunt obligaţi să obţină şi să deţină informaţii adecvate, corecte şi actualizate cu privire la identitatea părţilor fiduciei sau ale construcţiei juridice similare, astfel cum este prevăzut la art.52 alin.(2) pct.2). În cazul în care părţile fiduciei sau ale construcţiei juridice similare sunt persoane juridice, fiducii sau construcţii juridice similare, fiduciarul/fiduciarii şi persoanele care deţin o poziţie echivalentă în cadrul unei construcţii juridice similare sunt obligaţi să obţină şi să deţină informaţii adecvate, corecte şi actualizate privind înregistrarea de stat şi beneficiarii lor efectivi în conformitate cu prezenta lege.”
alineatele (3) şi (31) vor avea următorul cuprins:
„(3) Este interzisă înregistrarea persoanelor juridice, a întreprinzătorilor individuali, a fiduciilor şi a construcţiilor juridice similare în lipsa datelor despre beneficiarul efectiv şi/sau dacă informaţia prezentată este neveridică sau incompletă.
(31) Beneficiarii efectivi ai persoanelor juridice, ai întreprinzătorilor individuali, ai fiduciilor şi ai construcţiilor juridice similare înregistrate în Republica Moldova, inclusiv care deţin acţiuni, drepturi de vot, cote sociale sau exercită controlul prin alte mijloace, au obligaţia să furnizeze acestor persoane juridice, întreprinzători individuali, fiduciarului/fiduciarilor sau persoanelor ce deţin poziţii echivalente în cadrul construcţiilor juridice similare toate informaţiile necesare pentru a se conforma obligaţiilor stabilite la alin.(2).”
la alineatul (9), cuvintele „Autoritatea competentă” se substituie cu cuvintele „Organul înregistrării de stat”;
la alineatul (11), cuvântul „pertinente” se exclude;
articolul se completează cu alineatele (201) şi (202) cu următorul cuprins:
„(201) Registrul conturilor de plăţi şi bancare, al casetelor de siguranţă ale persoanelor fizice şi juridice trebuie să permită identificarea automatizată, promptă, a tuturor persoanelor fizice sau juridice care deţin sau controlează conturi de plăţi, conturi bancare identificate prin codul IBAN şi casete de siguranţă.
(202) Registrul conturilor de plăţi şi bancare, al casetelor de siguranţă ale persoanelor fizice şi juridice trebuie să conţină cel puţin următoarele informaţii:
1) pentru conturile de plăţi şi bancare:
a) titularul contului: denumirea (în cazul persoanelor juridice), numele, prenumele, data naşterii, numărul de identificare de stat, domiciliul, ţara de reşedinţă, cetăţenia clientului şi/sau a persoanei împuternicite;
b) beneficiarul efectiv: numele, prenumele, data naşterii, numărul de identificare de stat, domiciliul beneficiarului efectiv/beneficiarilor efectivi, ţara de reşedinţă, cetăţenia, detaliile intereselor generatoare de beneficii deţinute;
c) codul IBAN, data deschiderii şi închiderii contului, filiala/sucursala băncii sau a prestatorului de servicii de plată nebancare;
2) pentru casetele de siguranţă: denumirea/numele şi prenumele clientului şi/sau al persoanei împuternicite, numărul de identificare de stat, domiciliul, ţara de reşedinţă, numele şi prenumele, numărul de identificare de stat al beneficiarului efectiv, ţara de provenienţă a beneficiarului efectiv, data încheierii contractului cu banca privind prestarea serviciului de păstrare în casete de siguranţă, termenul contractului încheiat între bancă şi deponent, filiala/sucursala băncii care prestează serviciul de păstrare în casete de siguranţă.”
alineatul (21) va avea următorul cuprins:
„(21) Serviciul Fiscal de Stat creează, gestionează şi actualizează Registrul fiduciilor şi construcţiilor juridice similare, care trebuie să conţină inclusiv informaţiile privind beneficiarul efectiv al fiduciilor şi construcţiilor juridice similare conform art.52 alin.(2) pct.2).”
articolul se completează cu alineatul (22) cu următorul cuprins:
„(22) Accesul la informaţia din registrele prevăzute la alin.(1), (20) şi (21) este asigurat, cu respectarea prevederilor legale privind protecţia datelor cu caracter personal:
a) Serviciului, organelor cu funcţii de supraveghere a entităţilor raportoare şi organelor de drept;
b) entităţilor raportoare, atunci când aplică măsurile de precauţie privind clientul;
c) oricărei persoane fizice sau juridice care demonstrează un interes legitim;
d) oricărei persoane fizice sau juridice care înaintează o cerere scrisă în ceea ce priveşte o fiducie sau o construcţie juridică similară, care deţine o participaţie, care asigură controlul în orice entitate corporativă sau altă entitate juridică, altele decât cele menţionate la art.52 alin.(2) pct.1), 3) şi 4), în mod direct sau indirect, inclusiv prin acţiuni la purtător sau prin control exercitat prin alte mijloace.”
9. La articolul 15:
alineatul (1):
se completează cu litera f1) cu următorul cuprins:
„f1) Consiliul de Mediere – pentru mediatorii prevăzuţi la art.4 alin.(1) lit.j);”
litera h) va avea următorul cuprins:
„h) Serviciul – pentru entităţile raportoare prevăzute la art.4 alin.(1) lit.h), k), m), n), o) şi q).”
articolul se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:
„(11) Serviciul poate efectua monitorizarea şi verificarea respectării prevederilor prezentei legi de către toate entităţile raportoare prevăzute la art.4 alin.(1).”
10. La articolul 17 alineatul (1), după cuvintele „canale protejate de comunicare” se introduc cuvintele „şi cu promptitudine”.
11. La articolul 18, alineatul (7) se abrogă.
12. La articolul 21, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Funcţia de director al Serviciului şi cea de director adjunct al Serviciului sunt funcţii de demnitate publică, reglementate de Legea nr.199/2010 cu privire la statutul persoanelor cu funcţii de demnitate publică, cu excepţiile prevăzute de prezenta lege.”
13. La articolul 22 alineatul (1) litera h), cuvântul „aparatului” se exclude.
14. Articolul 23 va avea următorul cuprins:
„Articolul 23. Personalul Serviciului
(1) Personalul Serviciului este constituit din persoane cu funcţii de demnitate publică, funcţionari publici cu statut special, funcţionari publici şi personal contractual.
(2) Raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici cu statut special sunt reglementate de prevederile Legii nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, în măsura în care prezenta lege nu prevede altfel.
Raporturile de serviciu/muncă ale funcţionarilor publici/personalului contractual sunt reglementate de Legea nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public şi de Codul muncii.
(3) Concursul pentru numirea în funcţie în cadrul Serviciului se organizează potrivit unui regulament aprobat prin ordinul directorului Serviciului.”
15. La articolul 24 alineatul (1), cuvântul „aparatului” se exclude.
16. La articolul 25, în denumirea articolului şi la alineatul (1), cuvântul „aparatului” se exclude.
17. La articolul 34 alineatul (11), litera e) se abrogă.
18. La articolul 35 alineatul (2) litera e) liniuţa a doua, textul „lit.a), c), h) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), c)–g), i), p) şi q)”.
19. La articolul 36, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Acţiunile prevăzute de prezenta lege, care implică prelucrarea datelor cu caracter personal, constituie o activitate care serveşte unui interes public în conformitate cu art.2 alin.(2) lit.d), cu art.5 alin.(5) lit.d) şi cu art.32 alin.(5) lit.g) din Legea nr.133/2011 privind protecţia datelor cu caracter personal.”
Art.VII. – Legea nr.75/2020 privind procedura de constatare a încălcărilor în domeniul prevenirii spălării banilor şi finanţării terorismului şi modul de aplicare a sancţiunilor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2020, nr.142–146, art.260), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. În cuprinsul legii, textele „lit.a), c)–g), i) şi p)” şi „lit.a), c), h) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), c)–g), i), p) şi q)”.
2. La articolul 10 alineatul (4), cuvântul „Procedura” se substituie cu cuvântul „Vizita”.
3. La articolul 26 alineatul (2) litera b), textul „ , sau care are un grad înalt de prejudiciabilitate” se exclude.
4. La articolul 40 alineatul (1), cuvintele „nu mai mult” se substituie cu cuvintele „nu mai puţin”.
Art.VIII. – (1) Prezenta lege intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
(2) Guvernul, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, va aduce actele sale normative în concordanţă cu aceasta şi va aproba actele normative necesare executării prevederilor prezentei legi.
(3) Entităţile prevăzute la art.15 alin.(1) din Legea nr.308/2017 cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, vor aduce actele lor normative în concordanţă cu aceasta.
(4) Entităţile prevăzute la art.4 alin.(1) din Legea nr.308/2017 cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului şi Agenţia Servicii Publice, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, vor adopta documentele de politici interne în concordanţă cu prezenta lege.
(5) Persoanele juridice, întreprinzătorii individuali, fiduciile şi orice construcţie juridică similară, în termen de 24 de luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, vor desemna persoana responsabilă prevăzută la art.14 alin.(21) din Legea nr.308/2017 cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului.
(6) Persoanele responsabile din cadrul fiduciilor şi construcţiilor juridice similare constituite până la data intrării în vigoare a prezentei legi vor asigura înregistrarea acestora în Registrul fiduciilor şi construcţiilor juridice similare în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Igor GROSU
|
Nr.268. Chişinău, 28 noiembrie 2024. |
