L E G E
pentru modificarea unor acte normative (unele aspecte
privind profesiile juridice conexe)
nr. 138 din 06.06.2024
Monitorul Oficial nr.278-281/411 din 02.07.2024
* * *
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Art.I. – Legea nr.1260/2002 cu privire la avocatură (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.159, art.582), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 14 se completează cu alineatul (4) cu următorul cuprins:
„(4) Încetarea activităţii de avocat atrage dizolvarea cabinetului avocatului şi/sau încetarea asocierii în cadrul biroului asociat de avocaţi. Este interzisă desfăşurarea activităţii de avocat după încetarea activităţii în condiţiile alin.(1) lit.a), b) şi d).”
2. La articolul 17, alineatul (1) se completează cu următorul enunţ: „Legitimaţia de avocat atestă calitatea de membru al Uniunii Avocaţilor.”
3. Articolul 22 va avea următorul cuprins:
„Articolul 22. Eliberarea licenţei
(1) Licenţa pentru exercitarea profesiei de avocat este unicul act care confirmă statutul avocatului. Licenţa se eliberează pe termen nelimitat.
(2) Licenţa pentru exercitarea profesiei de avocat se eliberează la cererea solicitantului, depusă la Ministerul Justiţiei în cel mult 30 de zile de la emiterea hotărârii Comisiei de licenţiere a profesiei de avocat. Ministerul Justiţiei eliberează licenţa pentru exercitarea profesiei de avocat în termen de 15 zile de la data depunerii cererii, dacă solicitantul întruneşte cerinţele prevăzute la art.10.
(3) Prin decizie motivată, Ministerul Justiţiei poate suspenda procedura de eliberare a licenţei pentru exercitarea profesiei de avocat până la obţinerea informaţiilor complete sau poate refuza eliberarea acesteia dacă constată că solicitantul nu întruneşte cerinţele prevăzute la art.10. Decizia privind refuzul de eliberare a licenţei pentru exercitarea profesiei de avocat se contestă în ordinea contenciosului administrativ, fără respectarea procedurii prealabile.
(4) Licenţa pentru exercitarea profesiei de avocat se eliberează contra unei plăţi în mărime de 450 de lei, achitată în contul Ministerului Justiţiei.”
4. Articolul 29 se completează cu alineatele (11) şi (12) cu următorul cuprins:
„(11) Se interzice exercitarea profesiei de avocat fără înregistrarea formei de organizare.
(12) Avocatul este obligat să solicite Ministerului Justiţiei înregistrarea cabinetului avocatului şi/sau a biroului asociat de avocaţi ori a asocierii la un birou asociat de avocaţi în termen de 60 de zile de la data obţinerii licenţei. Nerespectarea acestui termen duce la atragerea răspunderii disciplinare.”
5. La articolul 35, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„(1) Uniunea Avocaţilor este organul de autoadministrare al avocaţilor cu statut de asociaţie profesională necomercială, constituită în temeiul prezentei legi, din care fac parte toţi avocaţii. Uniunea Avocaţilor îşi are sediul în municipiul Chişinău.”
Art.II. – Legea nr.264/2008 cu privire la statutul, autorizarea şi organizarea activităţii de interpret şi traducător în sectorul justiţiei (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr.57–58, art.159), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 101 se completează cu alineatul (31) cu următorul cuprins:
„(31) Membrii Comisiei de atestare şi disciplină, inclusiv cei desemnaţi din rândul funcţionarilor publici, beneficiază, pentru fiecare şedinţă la care participă, de o indemnizaţie echivalentă cu a zecea parte din salariul mediu lunar pe economie prognozat pentru anul în curs, achitată din contul mijloacelor financiare alocate Ministerului Justiţiei de la bugetul de stat, însă nu mai mult decât pentru 3 şedinţe pe lună.”
2. Articolul 13 va avea următorul cuprins:
„Articolul 13. Eliberarea autorizaţiei
(1) Persoana care doreşte să activeze în calitate de interpret şi/sau traducător în organele prevăzute la art.1 alin.(1) depune la Ministerul Justiţiei, în cel mult 30 de zile după susţinerea examenului de atestare, o cerere pentru eliberarea autorizaţiei.
(2) Autorizaţia se eliberează în termen de 15 zile de la data depunerii cererii, dacă solicitantul întruneşte condiţiile prevăzute la art.5.
(3) Prin decizie motivată, Ministerul Justiţiei poate suspenda procedura de eliberare a autorizaţiei până la obţinerea informaţiilor complete sau poate refuza eliberarea acesteia dacă constată că solicitantul nu întruneşte condiţiile prevăzute la art.5. Decizia privind refuzul de eliberare a autorizaţiei se contestă în ordinea contenciosului administrativ, fără respectarea procedurii prealabile.
(4) Autorizaţia se eliberează contra unei plăţi în mărime de 450 de lei, achitată în contul Ministerului Justiţiei.
(5) Forma şi conţinutul autorizaţiei sunt prevăzute în anexa la prezenta lege.
(6) Legitimaţia de interpret şi/sau traducător se eliberează de către Ministerul Justiţiei. Modelul legitimaţiei şi modul de eliberare a acesteia se stabilesc de către ministrul justiţiei.”
Art.III. – Legea nr.113/2010 privind executorii judecătoreşti (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2024, nr.73–75, art.98) se modifică după cum urmează:
1. Articolul 12 se completează cu alineatul (41) cu următorul cuprins:
„(41) Membrii Comisiei de licenţiere şi membrii supleanţi ai acesteia, inclusiv cei desemnaţi din rândul funcţionarilor publici, beneficiază, pentru fiecare şedinţă la care participă, de o indemnizaţie echivalentă cu a zecea parte din salariul mediu lunar pe economie prognozat pentru anul în curs, achitată din contul mijloacelor financiare alocate Ministerului Justiţiei de la bugetul de stat, însă nu mai mult decât pentru 3 şedinţe pe lună.”
2. La articolul 14, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Prin decizie motivată, Ministerul Justiţiei poate suspenda procedura de eliberare a licenţei pentru activitatea de executor judecătoresc până la obţinerea informaţiilor complete sau poate refuza eliberarea acesteia dacă constată că solicitantul nu întruneşte condiţiile prevăzute la art.4. Decizia privind refuzul de eliberare a licenţei pentru activitatea de executor judecătoresc se contestă în ordinea contenciosului administrativ, fără respectarea procedurii prealabile.”
3. Articolul 26 se completează cu alineatul (51) cu următorul cuprins:
„(51) Membrii Colegiului disciplinar şi membrii supleanţi ai acestuia, inclusiv cei desemnaţi din rândul funcţionarilor publici, beneficiază, pentru fiecare şedinţă la care participă, de o indemnizaţie echivalentă cu a zecea parte din salariul mediu lunar pe economie prognozat pentru anul în curs, achitată din contul mijloacelor financiare alocate Ministerului Justiţiei de la bugetul de stat, însă nu mai mult decât pentru 3 şedinţe pe lună.”
Art.IV. – Legea nr.161/2014 cu privire la administratorii autorizaţi (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.293–296, art.605), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 7 se completează cu alineatul (7) cu următorul cuprins:
„(7) Membrii Comisiei de autorizare şi disciplină, precum şi membrii supleanţi ai acesteia, inclusiv cei desemnaţi din rândul funcţionarilor publici, beneficiază, pentru fiecare şedinţă la care participă, de o indemnizaţie echivalentă cu a zecea parte din salariul mediu lunar pe economie prognozat pentru anul în curs, achitată din contul mijloacelor financiare alocate Ministerului Justiţiei de la bugetul de stat, însă nu mai mult decât pentru 3 şedinţe pe lună.”
2. Articolul 18 va avea următorul cuprins:
„Articolul 18. Autorizaţia pentru activitatea de administrator
(1) Autorizaţia pentru activitatea de administrator este actul care confirmă statutul administratorului. Autorizaţia se eliberează pe termen nelimitat.
(2) Autorizaţia pentru activitatea de administrator se eliberează la cererea solicitantului, depusă la Ministerul Justiţiei în cel mult 30 de zile de la emiterea deciziei Comisiei de autorizare şi disciplină cu privire la promovarea examenului de calificare în profesia de administrator. Ministerul Justiţiei eliberează autorizaţia pentru activitatea de administrator în termen de 15 zile de la data depunerii cererii, dacă solicitantul întruneşte cerinţele prevăzute la art.12.
(3) Prin decizie motivată, Ministerul Justiţiei poate suspenda procedura de eliberare a autorizaţiei pentru activitatea de administrator până la obţinerea informaţiilor complete sau poate refuza eliberarea acesteia dacă constată că solicitantul nu întruneşte cerinţele prevăzute la art.12. Decizia privind refuzul de eliberare a autorizaţiei pentru activitatea de administrator se contestă în ordinea contenciosului administrativ, fără respectarea procedurii prealabile.
(4) Formularul autorizaţiei este un document de strictă evidenţă. Forma şi conţinutul autorizaţiei pentru activitatea de administrator se aprobă de Ministerul Justiţiei.
(5) Autorizaţia pentru activitatea de administrator se eliberează contra unei plăţi în mărime de 450 de lei, achitată în contul Ministerului Justiţiei.”
Art.V. – Legea nr.137/2015 cu privire la mediere (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.224–233, art.445), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 9 alineatul (5), cuvintele „salariul mediu pe economie” se substituie cu textul „salariul mediu lunar pe economie prognozat pentru anul în curs, achitată din contul mijloacelor financiare alocate Ministerului Justiţiei de la bugetul de stat, însă nu mai mult decât pentru 3 şedinţe pe lună”.
2. La articolul 12:
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Examenul de atestare a mediatorilor este susţinut în faţa comisiei de atestare, în conformitate cu prevederile Regulamentului privind atestarea mediatorilor. Membrii comisiei de atestare şi, după caz, membrii comisiei de contestare, inclusiv cei desemnaţi din rândul funcţionarilor publici, beneficiază, pentru fiecare şedinţă la care participă, de o indemnizaţie echivalentă cu a zecea parte din salariul mediu lunar pe economie prognozat pentru anul în curs, achitată din contul mijloacelor financiare alocate Ministerului Justiţiei de la bugetul de stat, însă nu mai mult decât pentru 3 şedinţe pe lună.”
articolul se completează cu alineatele (21)–(23) cu următorul cuprins:
„(21) Calitatea de mediator se confirmă prin atestatul eliberat de Ministerul Justiţiei contra unei plăţi în mărime de 450 de lei, achitată în contul acestuia. Formularul atestatului de mediator este un document de strictă evidenţă şi se aprobă de Ministerul Justiţiei.
(22) Atestatul de mediator se eliberează la cererea solicitantului, depusă la Ministerul Justiţiei în cel mult 30 de zile de la emiterea hotărârii Consiliului. Ministerul Justiţiei eliberează atestatul de mediator în termen de 15 zile de la data depunerii cererii, dacă solicitantul întruneşte condiţiile prevăzute la alin.(1).
(23) Prin decizie motivată, Ministerul Justiţiei poate suspenda procedura de eliberare a atestatului de mediator până la obţinerea informaţiilor complete sau poate refuza eliberarea acestuia dacă constată că solicitantul nu întruneşte condiţiile prevăzute la alin.(1). Decizia privind refuzul de eliberare a atestatului de mediator se contestă în ordinea contenciosului administrativ, fără respectarea procedurii prealabile.”
Art.VI. – Legea nr.68/2016 cu privire la expertiza judiciară şi statutul expertului judiciar (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.157–162, art.316), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 43, alineatul (4) va avea următorul cuprins:
„(4) Comisia de calificare şi evaluare se formează prin ordin al ministrului justiţiei şi se compune din 9 membri şi un secretar. Membrii Comisiei de calificare şi evaluare, inclusiv cei desemnaţi din rândul funcţionarilor publici, beneficiază, pentru fiecare şedinţă la care participă, de o indemnizaţie echivalentă cu a zecea parte din salariul mediu lunar pe economie prognozat pentru anul în curs, achitată din contul mijloacelor financiare alocate Ministerului Justiţiei de la bugetul de stat, însă nu mai mult decât pentru 3 şedinţe pe lună.”
2. Articolul 44 va avea următorul cuprins:
„Articolul 44. Eliberarea licenţei
(1) Licenţa pentru exercitarea profesiei de expert judiciar este actul care confirmă statutul expertului judiciar. Licenţa se eliberează pe termen nelimitat.
(2) Licenţa pentru exercitarea profesiei de expert judiciar se eliberează la cererea solicitantului, depusă la Ministerul Justiţiei în cel mult 30 de zile de la emiterea hotărârii Comisiei de calificare şi evaluare. Ministerul Justiţiei eliberează licenţa pentru exercitarea profesiei de expert judiciar în termen de 15 zile de la data depunerii cererii, dacă solicitantul întruneşte condiţiile prevăzute la art.40.
(3) Prin decizie motivată, Ministerul Justiţiei poate suspenda procedura de eliberare a licenţei pentru exercitarea profesiei de expert judiciar până la obţinerea informaţiilor complete sau poate refuza eliberarea acesteia dacă constată că solicitantul nu întruneşte condiţiile prevăzute la art.40. Decizia privind refuzul de eliberare a licenţei pentru exercitarea profesiei de expert judiciar se contestă în ordinea contenciosului administrativ, fără respectarea procedurii prealabile.
(4) Licenţa pentru exercitarea profesiei de expert judiciar în cadrul unui birou de expertiză judiciară se eliberează contra unei plăţi în mărime de 450 de lei, achitată în contul Ministerului Justiţiei.”
3. Articolul 61 se completează cu alineatul (31) cu următorul cuprins:
„(31) Membrii Comisiei de disciplină, inclusiv membrii supleanţi, beneficiază, pentru fiecare şedinţă la care participă, de o indemnizaţie echivalentă cu a zecea parte din salariul mediu lunar pe economie prognozat pentru anul în curs, achitată din contul mijloacelor financiare alocate Ministerului Justiţiei de la bugetul de stat, însă nu mai mult decât pentru 3 şedinţe pe lună.”
Art.VII. – Legea nr.69/2016 cu privire la organizarea activităţii notarilor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.277–287, art.588), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 24, alineatul (6) va avea următorul cuprins:
„(6) Membrii Comisiei de licenţiere şi membrii supleanţi ai acesteia, inclusiv cei desemnaţi din rândul funcţionarilor publici, beneficiază, pentru fiecare şedinţă la care participă, de o indemnizaţie echivalentă cu a zecea parte din salariul mediu lunar pe economie prognozat pentru anul în curs, achitată din contul mijloacelor financiare alocate Ministerului Justiţiei de la bugetul de stat, însă nu mai mult decât pentru 3 şedinţe pe lună.”
2. Articolul 26 va avea următorul cuprins:
„Articolul 26. Licenţa pentru desfăşurarea activităţii notariale
(1) Licenţa pentru desfăşurarea activităţii notariale este actul care confirmă statutul notarului. Licenţa se eliberează pe un termen nelimitat.
(2) Licenţa pentru desfăşurarea activităţii notariale se eliberează la cererea solicitantului, depusă la Ministerul Justiţiei în cel mult 30 de zile de la emiterea hotărârii Comisiei de licenţiere. Ministerul Justiţiei eliberează licenţa pentru desfăşurarea activităţii notariale în termen de 15 zile de la data depunerii cererii, dacă solicitantul îndeplineşte condiţiile prevăzute la art.8 alin.(3).
(3) Prin decizie motivată, Ministerul Justiţiei poate suspenda procedura de eliberare a licenţei pentru desfăşurarea activităţii notariale până la obţinerea informaţiilor complete sau poate refuza eliberarea acesteia dacă constată că solicitantul nu îndeplineşte condiţiile prevăzute la art.8 alin.(3). Decizia privind refuzul de eliberare a licenţei pentru desfăşurarea activităţii notariale se contestă în ordinea contenciosului administrativ, fără respectarea procedurii prealabile.
(4) Licenţa pentru desfăşurarea activităţii notariale conţine:
a) denumirea autorităţii care a eliberat licenţa;
b) seria, numărul şi data eliberării licenţei;
c) numele şi prenumele titularului, numărul de identificare de stat (IDNP);
d) semnătura ministrului justiţiei, certificată prin ştampilă.
(5) Formularul licenţei este un document de strictă evidenţă şi se aprobă de Ministerul Justiţiei.
(6) Licenţa pentru desfăşurarea activităţii notariale se eliberează contra unei plăţi în mărime de 450 de lei, achitată în contul Ministerului Justiţiei.”
3. La articolul 67, alineatul (8) va avea următorul cuprins:
„(8) Membrii Colegiului disciplinar şi membrii supleanţi ai acestuia, inclusiv cei desemnaţi din rândul funcţionarilor publici, beneficiază, pentru fiecare şedinţă la care participă, de o indemnizaţie echivalentă cu a zecea parte din salariul mediu lunar pe economie prognozat pentru anul în curs, achitată din contul mijloacelor financiare alocate Ministerului Justiţiei de la bugetul de stat, însă nu mai mult decât pentru 3 şedinţe pe lună.”
4. Articolul 70 se completează cu alineatul (61) cu următorul cuprins:
„(61) Prin derogare de la prevederile art.16 alin.(3), persoanele care, în intervalul de timp cuprins între data intrării în vigoare a prezentei legi şi data organizării primului concurs de admitere la stagiul profesional potrivit prevederilor prezentei legi, sunt angajate şi activează de cel puţin 3 ani la un notar, iar activitatea acestora ţine de domeniul notarial, urmează a fi admise la examenul de calificare în profesia de notar după efectuarea unui stagiu profesional cu o durată de 3 luni.”
Art.VIII. – (1) Prezenta lege intră în vigoare la 1 septembrie 2024, cu excepţia prevederilor art.I şi ale art.VII pct.4, care intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
(2) Persoanele care, până la data intrării în vigoare a prezentei legi, au susţinut examenele de admitere, de atestare sau de calificare în una dintre profesiile juridice conexe sau, după caz, au promovat concursul pentru suplinirea locurilor vacante, dar nu au solicitat eliberarea actului ce conferă dreptul de a exercita profesia sau de a desfăşura activitatea profesională pot solicita eliberarea acestuia în termen de cel mult 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
(3) Guvernul, în termen de 6 luni de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, va aduce actele sale normative în concordanţă cu aceasta.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Igor GROSU
|
Nr.138. Chişinău, 6 iunie 2024. |
