joi, 1 februarie 2024
11/01.02.2024 Lege pentru modificarea unor acte normative

L E G E

pentru modificarea unor acte normative

 

nr. 11  din  01.02.2024

 

Monitorul Oficial nr.83-85/118 din 29.02.2024

 

* * *

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Art.I.Legea nr.325/2013 privind evaluarea integrităţii instituţionale (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.277–287, art.586), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. Articolul 7:

alineatul (1):

la litera c), cuvântul „testele” se substituie cu cuvintele „rezultatele testelor”;

la litera d), cuvintele „aplicarea testului de integritate profesională realizat în privinţa sa” se substituie cu cuvintele „rezultatele testelor de integritate profesională realizate în privinţa lor”;

la alineatul (2), litera c) va avea următorul cuprins:

„c) să declare cadourile şi conflictul de interese în conformitate cu legislaţia, să respingă expres influenţa necorespunzătoare, iar în cazul imposibilităţii de a respinge în mod expres influenţa necorespunzătoare şi al afectării activităţii sale profesionale, să depună un denunţ scris către organele competente;”.

2. Articolul 8 alineatul (2):

la litera e), cuvântul „testele” se substituie cu cuvintele „rezultatele testelor”;

litera f) va avea următorul cuprins:

„f) de a sancţiona agenţii publici care au înregistrat un rezultat negativ al testului de integritate profesională în conformitate cu legislaţia ce reglementează activitatea agenţilor publici testaţi;”.

3. La articolul 9:

alineatul (1) se completează cu literele d1) şi h) cu următorul cuprins:

„d1) de a solicita de la entitatea publică ierarhic superioară şi/sau de la organul de autoadministrare informaţii despre măsurile întreprinse în vederea excluderii factorilor de risc externi, identificaţi în procesul de evaluare a integrităţii instituţionale, care generează riscuri de corupţie;”

„h) de a efectua vizite de documentare la entitatea publică supusă evaluării integrităţii instituţionale.”

alineatul (2) se completează cu litera c1) cu următorul cuprins:

„c1) de a prezenta entităţii publice ierarhic superioare şi/sau organului de autoadministrare recomandări privind excluderea factorilor de risc externi, identificaţi în procesul de evaluare a integrităţii instituţionale, care vor permite reducerea manifestărilor de corupţie în rândul agenţilor publici;”.

4. Articolul 10:

la alineatul (5), textul „întreprinde acţiuni de evitare a testării integrităţii profesionale a respectivului agent public sau de încetare a testului de integritate profesională în privinţa lui, astfel încât să nu admită deconspirarea activităţii de testare” se substituie cu textul „nu admite deconspirarea activităţii de testare şi informează imediat în acest sens conducătorul instituţiei care evaluează integritatea instituţională. Conducătorul instituţiei care evaluează integritatea instituţională verifică dacă, în situaţia creată, există sau nu un conflict de interese”;

alineatul (6) va avea următorul cuprins:

„(6) Rezultatul testului de integritate profesională desfăşurat în privinţa unui agent public cu încălcarea prevederilor alin.(4) şi (5) este apreciat de către instituţia care evaluează integritatea instituţională ca fiind neconcludent, în condiţiile art.17.”

5. La articolul 12:

alineatul unic devine alineatul (1);

articolul se completează cu alineatul (2) cu următorul cuprins:

„(2) Numărul entităţilor publice selectate pentru a fi supuse evaluării integrităţii instituţionale de către Centrul Naţional Anticorupţie se stabileşte în funcţie de complexitatea structurii organizaţionale a entităţii publice, numărul activităţilor vulnerabile selectate pentru a fi evaluate, precum şi în funcţie de resursele umane disponibile ale Centrului.”

6. Articolul 13:

la alineatul (1), litera d) va avea următorul cuprins:

„d) etapa a patra – elaborarea raportului privind rezultatele evaluării integrităţii instituţionale şi emiterea recomandărilor privind înlăturarea riscurilor de corupţie identificate şi îmbunătăţirea climatului de integritate instituţională.”

la alineatul (5), după cuvintele „Etapa a patra presupune” se introduc cuvintele „elaborarea raportului privind rezultatele evaluării integrităţii instituţionale şi”.

7. Articolul 17 se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:

„(11) Aprecierea rezultatului testului de integritate profesională se efectuează de către instituţia care evaluează integritatea instituţională, după finalizarea testării integrităţii profesionale.”

8. Articolul 18:

la alineatul (1), cuvintele „tuturor etapelor” se substituie cu cuvintele „primelor trei etape”;

la alineatul (5), textul „termen de 3 zile lucrătoare” se substituie cu textul „termen de 5 zile lucrătoare”;

alineatul (6) va avea următorul cuprins:

„(6) Versiunea depersonalizată a raportului privind rezultatele evaluării integrităţii instituţionale este făcută publică pe pagina web oficială a instituţiei care evaluează integritatea instituţională, în termen de 5 zile din momentul transmiterii versiunii complete a acestui raport în condiţiile alin.(5).”

9. Articolul 19:

la alineatul (3), textul „de 60 de zile” se substituie cu textul „de până la 12 luni”;

alineatul (4) va avea următorul cuprins:

„(4) În cazul riscurilor de corupţie descrise în raportul privind rezultatele evaluării integrităţii instituţionale, a căror apariţie este determinată de factori de risc externi, entitatea publică va include în planul de integritate acţiuni indirecte, preparatoare în vederea diminuării acestor riscuri. Totodată, entitatea publică ierarhic superioară şi/sau organul de autoadministrare vor include în planurile anuale de activitate acţiuni directe de excludere a factorilor de risc externi identificaţi în procesul de evaluare a integrităţii instituţionale.”

la alineatul (6), textul „La expirarea termenului prevăzut la alin.(3), entitatea publică sau, după caz, organul de autoadministrare întocmeşte” se substituie cu textul „Entitatea publică sau, după caz, organul de autoadministrare întocmeşte semestrial”.

10. Articolul 20:

la alineatul (1), cuvintele „în consolidarea climatului de integritate instituţională a entităţii publice” se exclud;

alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) Gradul de implementare a Planului de integritate este apreciat de către instituţia care a evaluat integritatea instituţională în funcţie de numărul acţiunilor realizate şi de impactul acestora. Planul de integritate se consideră implementat cu succes în cazul în care majoritatea măsurilor incluse în plan, dar nu mai puţin de trei pătrimi, au fost realizate, cu unele excepţii care nu pot fi imputate entităţii publice.”

la alineatul (3), litera c) se abrogă;

alineatul (6) se abrogă.

11. La articolul 21 alineatul (6), textul „instanţa de judecată conform art.17” se substituie cu cuvintele „instituţia care evaluează integritatea instituţională”, iar cuvintele „rezultatului negativ de către instanţa de judecată” – cu cuvintele „rezultatului testării”.

12. Articolul 22:

în denumirea articolului, cuvântul „testelor” se substituie cu cuvintele „rezultatului testului”;

alineatele (1), (2) şi (4) vor avea următorul cuprins:

„(1) Rezultatul testului de integritate profesională poate fi contestat de către agentul public testat în termen de 15 zile de la data comunicării acestuia, în ordinea contenciosului administrativ, fără respectarea procedurii prealabile. Odată cu contestarea rezultatului testului de integritate profesională, agentul public informează în scris entitatea publică în care activează cu privire la contestaţia depusă. Contestarea rezultatului testului de integritate profesională suspendă cursul termenului de prescripţie de tragere la răspundere disciplinară.

(2) În cazul în care agentul public testat demisionează până la primirea de către entitatea publică a raportului privind rezultatele evaluării integrităţii instituţionale, termenul de contestare a rezultatului testului de integritate profesională curge din momentul în care acesta este comunicat agentului public testat.”

„(4) Sancţiunea disciplinară aplicată ca urmare a rezultatului negativ al testului de integritate profesională se contestă în ordinea contenciosului administrativ, fără respectarea procedurii prealabile. Contestarea sancţiunii disciplinare suspendă termenul de prescripţie a răspunderii disciplinare.”

la alineatul (5), cuvintele „şi care a verificat rezultatele testării” se exclud.

13. Articolul 23 se completează cu alineatul (21) cu următorul cuprins:

„(21) Înregistrările prevăzute la alin.(1) care sunt necesare pentru dezvoltarea profesională a testorilor sau pentru schimbul de experienţă instituţională pot fi păstrate de instituţia care evaluează integritatea instituţională fără limită de timp, fiind prelucrate astfel încât să nu fie identificată identitatea agenţilor publici testaţi. Aceste înregistrări nu sunt accesibile publicului larg.”

14. Articolul 24 va avea următorul cuprins:

Articolul 24. Controlul parlamentar asupra activităţii de evaluare a integrităţii instituţionale

Controlul parlamentar asupra activităţii de evaluare a integrităţii instituţionale este exercitat în conformitate cu prevederile art.441 din Legea nr.1104/2002 cu privire la Centrul Naţional Anticorupţie şi ale art.29 şi 30 din Legea nr.136/2023 privind Serviciul de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova.”

15. La articolul 25, alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Autorizarea testării integrităţii profesionale, examinarea contestaţiilor cu privire la rezultatele testelor de integritate profesională şi a sancţiunilor disciplinare aplicate ca urmare a rezultatelor negative ale acestora, precum şi refuzul aplicării sancţiunilor disciplinare ca urmare a eşuării planului de integritate se află sub control judiciar.”

16. La articolul 26:

alineatul unic devine alineatul (1);

articolul se completează cu alineatele (2) şi (3) cu următorul cuprins:

„(2) În scopul asigurării logistice a testelor de integritate profesională, subdiviziunii specializate a instituţiei care evaluează integritatea instituţională i se eliberează mijloace financiare pentru procurarea/închirierea bunurilor şi serviciilor necesare pentru crearea şi aplicarea unor situaţii virtuale simulate ale testelor de integritate profesională.

(3) Modul de gestionare a mijloacelor financiare destinate asigurării logistice a testelor de integritate profesională se stabileşte printr-un regulament aprobat de directorul instituţiei care evaluează integritatea instituţională.”

 

Art.II. – La articolul 3 din Legea nr.133/2016 privind declararea averii şi a intereselor personale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.245–246, art.513), cu modificările ulterioare, alineatul (1) se completează cu literele e2)–e5) cu următorul cuprins:

„e2) angajaţii autorităţilor/instituţiilor publice aflate la autogestiune, cu excepţia angajaţilor care desfăşoară activităţi auxiliare – de secretariat, de protocol, administrativ-gospodăreşti, tehnice, precum şi cu excepţia angajaţilor autorităţilor/instituţiilor publice din domeniile sănătăţii, culturii, educaţiei şi cercetării;

e3) persoanele cu funcţii de conducere a subdiviziunilor din cadrul instituţiilor publice bugetare, cu excepţia celor care conduc subdiviziuni ce desfăşoară activităţi auxiliare – de secretariat, de protocol, administrativ-gospodăreşti, tehnice, precum şi cu excepţia persoanelor cu funcţii de conducere a subdiviziunilor din instituţiile publice din domeniile sănătăţii, culturii, educaţiei şi cercetării;

e4) persoanele cu funcţii de conducere a subdiviziunilor şi persoanele cu funcţii de control din cadrul întreprinderilor de stat şi al întreprinderilor municipale, al societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, cu excepţia celor care conduc subdiviziuni ce desfăşoară activităţi auxiliare – de secretariat, de protocol, administrativ-gospodăreşti, tehnice;

e5) preşedinţii şi vicepreşedinţii partidelor politice, membrii organelor executive centrale ale partidelor politice, indiferent de denumirea pe care o au acestea conform statutului partidului, care nu deţin alte funcţii vizate de prezentul articol;”.

 

Art.III. – La articolul 3 din Legea integrităţii nr.82/2017 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.229–243, art.360), cu modificările ulterioare, noţiunea de „agent public” se completează cu textul „, sau, după caz, persoana încadrată într-o entitate publică şi care este subiect al declarării averii şi intereselor personale în conformitate cu art.3 alin.(1) lit.e2)–e4) din Legea nr.133/2016 privind declararea averii şi a intereselor personale”.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIIgor GROSU

 

Nr.11. Chişinău, 1 februarie 2024.