L E G E
cu privire la învăţământul dual
nr. 110 din 21.04.2022
Monitorul Oficial nr.151-157/273 din 20.05.2022
* * *
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Obiectul de reglementare şi scopul legii
Articolul 2. Noţiuni principale
Articolul 3. Conţinutul învăţământului dual
Articolul 4. Caracteristicile învăţământului dual
Articolul 5. Principiile învăţământului dual
Articolul 6. Obiectivele învăţământului dual
Articolul 7. Organizarea învăţământului dual
Capitolul II
ATRIBUŢIILE PĂRŢILOR IMPLICATE ÎN PROCESUL
DE ORGANIZARE A ÎNVĂŢĂMÂNTULUI DUAL
Articolul 8. Atribuţiile Guvernului în domeniul învăţământului dual
Articolul 9. Atribuţiile Ministerului Educaţiei şi Cercetării în domeniul învăţământului dual
Articolul 10. Atribuţiile Ministerului Economiei în domeniul învăţământului dual
Articolul 11. Atribuţiile Camerei de Comerţ şi Industrie a Republicii Moldova în domeniul învăţământului dual
Capitolul III
STATUTUL, DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE PĂRŢILOR IMPLICATE
ÎN PROCESUL DE FORMARE PROFESIONALĂ
PRIN ÎNVĂŢĂMÂNT DUAL
Articolul 12. Statutul, drepturile şi obligaţiile elevului
Articolul 13. Statutul, drepturile şi obligaţiile instituţiei de învăţământ profesional tehnic în învăţământul dual
Articolul 14. Statutul, drepturile şi obligaţiile unităţii
Articolul 15. Maistrul-instructor al instituţiei de învăţământ profesional tehnic
Articolul 16. Maistrul-instructor al unităţii
Capitolul IV
CONDIŢII PRIVIND IMPLEMENTAREA ÎNVĂŢĂMÂNTULUI DUAL
Articolul 17. Acordul de cooperare în învăţământul dual
Articolul 18. Contractul de formare profesională în învăţământul dual
Articolul 19. Comisia de verificare a conformităţii
Articolul 20. Protecţia datelor cu caracter personal
Articolul 21. Finanţarea învăţământului dual
Capitolul V
DISPOZIŢII FINALE
Articolul 22. Dispoziţii finale
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Obiectul de reglementare şi scopul legii
(1) Prezenta lege are drept scop reglementarea învăţământului dual ca formă de organizare a învăţământului profesional tehnic prevăzută de Codul educaţiei.
(2) Prezenta lege se aplică cetăţenilor Republicii Moldova, persoanelor fizice şi juridice care îşi desfăşoară activitatea în Republica Moldova, precum şi cetăţenilor altor state şi apatrizilor, conform Codului educaţiei şi legislaţiei privind integrarea străinilor.
Articolul 2. Noţiuni principale
În sensul prezentei legi, următoarele noţiuni principale semnifică:
cheltuieli ale unităţii în învăţământul dual (în continuare – cheltuieli ale unităţii) – cheltuieli legate de organizarea şi realizarea învăţământului dual, inclusiv pentru instruirea şi retribuirea muncii maistrului-instructor al unităţii, pentru transport, hrană şi cazare, pentru remuneraţie de formare profesională, pentru materialele necesare formării profesionale a elevilor în cadrul unităţii în învăţământul dual (unelte şi/sau materiale consumabile), şi alte cheltuieli ordinare şi necesare;
consorţiu – formă de asociere bazată pe un act juridic încheiat, în scris, între instituţia de învăţământ profesional tehnic şi/sau alte entităţi de formare profesională şi/sau unităţi pentru desfăşurarea în comun a activităţilor educaţionale şi implementarea învăţământului dual;
elev în învăţământul dual (în continuare– elev) – elev înmatriculat la studii în cadrul unor programe de formare profesională prin învăţământ dual, autorizate şi acreditate, care a încheiat un contract de formare profesională în învăţământul dual;
maistru-instructor al instituţiei de învăţământ profesional tehnic – cadru didactic, salariat al instituţiei de învăţământ profesional tehnic, responsabil de formarea profesională a elevilor;
maistru-instructor al unităţii în învăţământul dual (în continuare – maistru-instructor al unităţii) – salariat sau întreprinzător individual care deţine competenţe corespunzătoare domeniului şi programului de formare profesională şi care este responsabil de organizarea, desfăşurarea şi monitorizarea instruirii de profil a elevilor în cadrul unităţii în învăţământul dual;
remuneraţie de formare profesională (în continuare– remuneraţie) – recompensă pecuniară plătită elevului de către unitatea în învăţământul dual în temeiul contractului de formare profesională în învăţământul dual;
unitate în învăţământul dual (în continuare –unitate) – orice persoană juridică de drept public şi/sau de drept privat, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, şi/sau persoana fizică care îndeplineşte condiţiile prescrise pentru formarea profesională a elevilor, prevăzute de programul corespunzător de formare profesională prin învăţământ dual.
Articolul 3. Conţinutul învăţământului dual
(1) Învăţământul dual este o formă de organizare a învăţământului profesional tehnic, în cadrul căruia instruirea teoretică se realizează la instituţia de învăţământ profesional tehnic, iar cea practică – la unitate.
(2) Prin derogare de la alin.(1), instruirea teoretică poate fi realizată şi la unitate, în cazul în care acordul de cooperare în învăţământul dual prevede acest lucru. În ambele cazuri, instruirea teoretică se realizează conform actelor normative aprobate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
(3) Formarea profesională se realizează prin două componente:
a) formare iniţială, care se desfăşoară în cadrul instituţiilor de învăţământ profesional tehnic şi în cadrul unităţii;
b) formare continuă, care se desfăşoară în cadrul instituţiilor de învăţământ profesional tehnic şi/sau în cadrul centrelor de formare continuă.
(4) Criteriile de activitate a componentelor formării profesionale se aprobă de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
(5) Formarea profesională continuă în învăţământul dual se realizează în condiţii similare celor de formare profesională iniţială în învăţământul dual.
(6) Ponderea timpului de instruire în cadrul instituţiei de învăţământ profesional tehnic şi în cadrul unităţii se stabileşte în acordul de cooperare în învăţământul dual, în conformitate cu programul de formare profesională aprobat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării. Durata zilnică şi săptămânală a instruirii teoretice şi practice în învăţământul dual nu trebuie să depăşească durata normală zilnică şi săptămânală a timpului de muncă, stabilită conform legislaţiei.
(7) Scopul învăţământului dual rezidă în obţinerea de calificări conform Cadrului naţional al calificărilor din Republica Moldova.
(8) Accesul la învăţământul dual, durata şi conţinutul programelor de formare profesională, modul de organizare şi desfăşurare a examenului de calificare profesională sunt reglementate de actele normative aprobate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
(9) Învăţământul dual poate fi desfăşurat în condiţiile prevăzute la art.14 în cazul în care beneficiar al acestuia este o autoritate publică, constatarea conformităţii pentru participarea la procesul de formare profesională prin învăţământ dual nefiind obligatorie.
(10) Programele de formare profesională prin învăţământ dual şi instituţiile de învăţământ profesional tehnic se supun procedurii de evaluare externă a calităţii în vederea autorizării de funcţionare provizorie şi/sau a acreditării de către Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare ori de către o altă agenţie de evaluare externă a calităţii, înscrisă în Registrul european pentru asigurarea calităţii în învăţământul superior.
(11) În cadrul programelor de formare profesională tehnică secundară (nivelul 3 ISCED) în învăţământul dual, timpul de instruire este repartizat în raport de 20–30% din durata normativă a programului de studii în instituţia de învăţământ şi de 70–80% în cadrul unităţii.
(12) În cadrul programelor de formare profesională tehnică postsecundară (nivelul 4 ISCED) şi postsecundară nonterţiară (nivelul 5 ISCED) în învăţământul dual, timpul de instruire în cadrul unităţii nu poate fi mai mic de 50% din durata normativă a programului de studii.
Articolul 4. Caracteristicile învăţământului dual
Învăţământul dual are următoarele caracteristici:
a) este organizat într-un cadru unitar, la iniţiativa unităţii interesate în calitate de potenţial angajator, a Camerei de Comerţ şi Industrie a Republicii Moldova sau a instituţiei de învăţământ profesional tehnic;
b) asigură o formă alternativă de formare profesională, organizată în baza acordului de cooperare în învăţământul dual şi conform contractului de formare profesională în învăţământul dual încheiate cu unitatea, care prevăd ca responsabilitate de bază instruirea practică a elevilor;
c) asigură instruirea practică a elevilor în cadrul unităţii;
d) asigură plătirea remuneraţiei lunare elevilor de către unitate;
e) asigură participarea unităţii la procesul de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale ale elevilor;
f) se bazează pe un parteneriat extins, asigurând colaborarea între instituţiile de învăţământ profesional tehnic, autorităţile publice, mediul economic şi cel asociativ.
Articolul 5. Principiile învăţământului dual
Învăţământul dual are la bază următoarele principii:
a) principiul creării unui parteneriat între părţile implicate în procesul de formare profesională prin învăţământ dual, care presupune cooperarea şi împărţirea clară a obligaţiilor şi responsabilităţilor în vederea asigurării unui proces de învăţare de calitate prin muncă, prin implicarea tuturor părţilor interesate în procesul de planificare, implementare şi monitorizare a efectelor învăţământului dual, conform cadrului instituţional stabilit;
b) principiul orientării în carieră şi capacităţii de angajare – dezvoltarea abilităţilor de gestionare a carierei şi oferirea de oportunităţi mai largi de angajare;
c) principiul eticii – respectul pentru personalitatea şi demnitatea elevului şi atingerea obiectivelor educaţiei;
d) principiul asigurării calităţii – coordonarea şi stabilirea standardelor la toate nivelurile de învăţământ dual;
e) principiul profesionalismului – stabilirea unei relaţii juridice formale între elev, unitate şi instituţia de învăţământ;
f) principiul nediscriminării – asigurarea condiţiilor egale de acces în învăţământul dual, fără deosebire de rasă, culoare, naţionalitate, origine etnică, limbă, religie sau convingeri, sex, vârstă, dizabilitate, opinie, apartenenţă politică, avere, origine socială sau orice alt criteriu similar.
Articolul 6. Obiectivele învăţământului dual
Principalele obiective ale învăţământului dual sunt:
a) asigurarea forţei de muncă calificate conform cerinţelor sectoarelor de activitate şi ale pieţei muncii;
b) contribuţia la consolidarea competitivităţii şi dezvoltării economiei Republicii Moldova;
c) asigurarea oportunităţilor de angajare după absolvire;
d) asigurarea condiţiilor pentru învăţare pe tot parcursul vieţii;
e) promovarea unui învăţământ orientat pe valori, creativitate, cunoştinţe fundamentale, competenţe şi abilităţi de utilitate directă în profesie şi în societate;
f) asigurarea condiţiilor pentru dobândirea şi dezvoltarea competenţelor profesionale;
g) asigurarea condiţiilor de dezvoltare liberă a individualităţii umane pentru incluziunea socială, angajarea pe piaţa muncii şi dezvoltarea spiritului antreprenorial.
Articolul 7. Organizarea învăţământului dual
(1) Programul de formare profesională prin învăţământ dual se organizează în baza acordului de cooperare în învăţământul dual, încheiat între instituţia de învăţământ profesional tehnic şi unitate ori între instituţia de învăţământ profesional tehnic şi/sau centrele de formare profesională şi unitate, prin care se stabilesc condiţiile de colaborare, drepturile şi obligaţiile părţilor.
(2) Raporturile dintre elevi şi unitate se întemeiază în baza contractului de formare profesională în învăţământul dual.
(3) Procesul de organizare, desfăşurare şi monitorizare a învăţământului dual este stabilit de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, prin coordonare cu alte autorităţi publice centrale de specialitate şi cu unitatea.
Capitolul II
ATRIBUŢIILE PĂRŢILOR IMPLICATE ÎN PROCESUL
DE ORGANIZARE A ÎNVĂŢĂMÂNTULUI DUAL
Articolul 8. Atribuţiile Guvernului în domeniul învăţământului dual
Atribuţiile Guvernului în domeniul învăţământului dual sunt următoarele:
a) aprobă structura Registrului unităţilor în învăţământul dual;
b) aprobă criteriile privind conformitatea unităţii pentru participarea la procesul de formare profesională prin învăţământ dual.
Articolul 9. Atribuţiile Ministerului Educaţiei şi Cercetării în domeniul învăţământului dual
Atribuţiile Ministerului Educaţiei şi Cercetării în domeniul învăţământului dual sunt următoarele:
a) elaborează proiecte de acte normative în domeniul învăţământului dual şi exercită controlul de stat asupra respectării acestora după adoptare;
b) aprobă actele normative necesare pentru implementarea învăţământului dual, conform competenţelor atribuite de prezenta lege şi de alte acte normative;
c) aprobă condiţiile de formare continuă a maiştrilor-instructori în cadrul unităţii.
Articolul 10. Atribuţiile Ministerului Economiei în domeniul învăţământului dual
Atribuţiile Ministerului Economiei în domeniul învăţământului dual sunt următoarele:
a) stabileşte condiţiile de eligibilitate a unităţii în vederea compensării din bugetul de stat, în proporţie de cel mult 50%, a cheltuielilor admise pentru realizarea învăţământului dual;
b) stabileşte tipurile de cheltuieli admise pentru compensare unităţilor care realizează învăţământul dual;
c) gestionează procesul de compensare a cheltuielilor unităţilor din contul şi în limitele alocaţiilor aprobate anual în acest scop;
d) asigură controlul valorificării sumelor compensate din bugetul de stat în acest scop.
Articolul 11. Atribuţiile Camerei de Comerţ şi Industrie a Republicii Moldova în domeniul învăţământului dual
(1) Activitatea de suport şi monitorizare a învăţământului dual este realizată de Camera de Comerţ şi Industrie a Republicii Moldova.
(2) Atribuţiile Camerei de Comerţ şi Industrie a Republicii Moldova în domeniul învăţământului dual sunt următoarele:
a) avizează curriculumul la meserie/profesie, specialitate în învăţământul dual;
b) instituie o comisie de verificare a conformităţii unităţii pentru participarea la procesul de formare profesională prin învăţământ dual;
c) întocmeşte şi gestionează Registrul unităţilor în învăţământul dual şi îl publică pe pagina sa web oficială;
d) deleagă reprezentanţi în calitate de membri ai comisiilor de evaluare şi calificare în învăţământul dual;
e) acordă suport şi asistenţă unităţilor interesate sau implicate în realizarea programelor de formare profesională prin învăţământ dual;
f) acordă suport şi asistenţă în procesul de încheiere, aplicare sau încetare a contractelor de formare profesională în învăţământul dual, la solicitarea elevului sau a unităţii;
g) acordă suport şi asistenţă unităţilor în procesul de înfiinţare a consorţiilor.
Capitolul III
STATUTUL, DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE PĂRŢILOR IMPLICATE
ÎN PROCESUL DE FORMARE PROFESIONALĂ
PRIN ÎNVĂŢĂMÂNT DUAL
Articolul 12. Statutul, drepturile şi obligaţiile elevului
(1) Statutul de elev se obţine la data semnării contractului de formare profesională în învăţământul dual cu unitatea.
(2) Elevul are dreptul la:
a) formare profesională, conform curriculumului, în scopul obţinerii calificării;
b) condiţii egale de acces în învăţământul dual;
c) asigurarea securităţii şi sănătăţii muncii, precum şi a echipamentelor de lucru şi de protecţie necesare;
d) în cazul lichidării unităţii – la protecţie şi la continuarea studiilor;
e) vacanţă pe perioada verii, în conformitate cu planul-cadru aprobat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării;
f) activităţi pentru dezvoltarea abilităţilor sale practice în perioada vacanţei de vară.
(3) Elevul, în perioada studiilor, beneficiază de:
a) bursă lunară, conform cadrului normativ;
b) asigurare obligatorie de asistenţă medicală, conform prevederilor legale;
c) asigurare socială, în condiţiile prevăzute de lege;
d) remuneraţie, a cărei mărime se negociază de către părţi şi se stabileşte în contractul de formare profesională în învăţământul dual, dar nu trebuie să fie mai mică decât cuantumul minim garantat al salariului în sectorul real;
e) cazare, în cazul în care instituţia de învăţământ profesional tehnic sau unitatea dispune de cămin.
(4) Elevul are următoarele obligaţii:
a) să frecventeze activităţile didactice şi să însuşească materiile prevăzute de programele de studii;
b) să respecte indicaţiile maistrului-instructor al instituţiei de învăţământ profesional tehnic, precum şi pe ale maistrului-instructor al unităţii;
c) să respecte programul de formare profesională prin învăţământ dual;
d) să respecte contractul de formare profesională în învăţământul dual;
e) să păstreze integritatea materialelor didactice, a fişelor tehnologice, a manualelor, a echipamentului tehnic, a utilajului, precum şi a altor bunuri ale unităţii puse la dispoziţia sa în cadrul instruirii.
(5) Alte drepturi şi obligaţii ale elevului, care nu contravin prezentei legi şi cadrului normativ, se stabilesc în contractul de formare profesională în învăţământul dual.
Articolul 13. Statutul, drepturile şi obligaţiile instituţiei de învăţământ profesional tehnic în învăţământul dual
(1) Statutul instituţiilor de învăţământ profesional tehnic în învăţământul dual este reglementat de titlul IV al Codului educaţiei nr.152/2014.
(2) Instituţia de învăţământ profesional tehnic are următoarele drepturi:
a) să elaboreze şi să aplice procedura de admitere a candidaţilor la studii în învăţământul dual;
b) să elaboreze planul de învăţământ şi curriculumul în parteneriat cu unitatea;
c) să organizeze şi să deruleze procesul de instruire a elevilor conform planului de învăţământ;
d) să organizeze şi să desfăşoare examenul de calificare profesională a elevilor.
(3) Instituţia de învăţământ profesional tehnic are următoarele obligaţii:
a) să le asigure elevilor instruirea teoretică, precum şi instruirea generală şi opţională în conformitate cu experienţa şi cunoştinţele acumulate pe parcursul desfăşurării programului de formare profesională prin învăţământ dual şi să informeze părinţii/reprezentantul legal cu privire la reuşita lor;
b) să desemneze un maistru-instructor pentru fiecare grupă de elevi, responsabil pentru monitorizarea formării profesionale desfăşurate în cadrul unităţii;
c) să asigure, în colaborare cu unităţile, organizarea şi desfăşurarea examenului de calificare profesională a elevilor;
d) să asigure condiţiile necesare pentru evaluarea elevilor în cadrul examenului de calificare profesională;
e) să suporte cheltuielile necesare pentru formarea profesională a elevilor;
f) să organizeze şi să efectueze evaluarea nivelului de formare a competenţelor elevilor, în colaborare cu unităţile, conform actelor normative aprobate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării;
g) să ţină evidenţa elevilor înscrişi la programele de formare profesională prin învăţământ dual şi a contractelor de formare profesională în învăţământul dual;
h) să monitorizeze frecvenţa elevilor la ore;
i) să organizeze procesul de recuperare de către elevi a orelor la care au absentat, precum şi procesul de remediere în cazul elevilor cu progres întârziat, inclusiv prin diverse măsuri de suport.
Articolul 14. Statutul, drepturile şi obligaţiile unităţii
(1) Unitatea, împreună cu instituţia de învăţământ profesional tehnic, asigură organizarea şi desfăşurarea programului de formare profesională prin învăţământ dual.
(2) Unitatea îi oferă elevului instruirea practică de profil pentru a asigura calificarea profesională a acestuia.
(3) Unitatea are următoarele drepturi:
a) să stabilească sarcinile corespunzătoare pentru fiecare elev în condiţiile planului de învăţământ;
b) să exercite controlul asupra modului de îndeplinire a sarcinilor de către elev în limitele stabilite de contractul de formare profesională în învăţământul dual;
c) să informeze instituţia de învăţământ profesional tehnic cu privire la nerespectarea de către elev a contractului de formare profesională în învăţământul dual;
d) să stabilească metodele şi criteriile de selecţie a elevilor cărora li se va propune, la finalizarea programului de formare profesională prin învăţământ dual, angajare în cadrul unităţii, cu încheierea contractelor individuale de muncă în condiţiile prevăzute de Codul muncii;
e) să încheie cu elevii, la finalizarea programului de formare profesională prin învăţământ dual, contracte individuale de muncă în condiţiile prevăzute de Codul muncii.
(4) Unitatea are următoarele obligaţii:
a) să asigure condiţiile corespunzătoare pentru instruirea practică a elevului;
b) să-i plătească elevului, pe perioada formarii profesionale în cadrul unităţii, remuneraţie, a cărei mărime nu poate fi mai mică decât cuantumul minim garantat al salariului în sectorul real;
c) să asigure condiţiile necesare pentru ca maistrul-instructor al unităţii să-şi îndeplinească sarcinile cu privire la instruirea practică a elevului;
d) să asigure instruirea teoretică şi practică a elevilor în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;
e) să participe, împreună cu instituţia de învăţământ profesional tehnic, la soluţionarea situaţiilor de conflict;
f) să informeze instituţia de învăţământ profesional tehnic cu privire la evoluţia şi modul de realizare a planului de învăţământ;
g) să-i asigure elevului continuitate în formarea profesională pe durata contractului de formare profesională în învăţământul dual;
h) să respecte planul de învăţământ şi să asigure condiţiile necesare pentru ca obiectivul procesului de formare profesională să fie atins în perioada contractului de formare profesională în învăţământul dual;
i) să desemneze o persoană calificată pentru a exercita funcţia de maistru-instructor al unităţii;
j) să nu antreneze elevul în activităţi care nu corespund calificării pentru care se pregăteşte;
k) să-i asigure elevului dreptul la frecventarea cursurilor la instituţia de învăţământ profesional tehnic;
l) să-i elibereze elevului, la cerere, o referinţă privind realizarea instruirii în cadrul programului de formare profesională prin învăţământ dual;
m) să participe la pregătirea, organizarea şi desfăşurarea examenului de calificare profesională;
n) să pună la dispoziţia elevului, în mod gratuit, materialele necesare pentru instruirea practică în cadrul unităţii;
o) să asigure condiţii corespunzătoare cerinţelor de securitate şi sănătate în muncă;
p) să-i asigure elevului pe perioada instruirii, după posibilitate, cazare, transport şi hrană, cu titlu gratuit;
q) să permită, la cerere, accesul reprezentanţilor instituţiei de învăţământ profesional tehnic, ai Camerei de Comerţ şi Industrie a Republicii Moldova şi ai Ministerului Educaţiei şi Cercetării la locul de instruire a elevului;
r) să preavizeze instituţia de învăţământ profesional tehnic şi elevul în cazul apariţiei unor impedimente de asigurare a formării profesionale a elevului în cadrul unităţii;
s) să asigure procesul de formare şi certificare a maiştrilor-instructori ai unităţii conform regulamentului aprobat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării;
t) să-i achite elevului compensaţii pentru asigurări de răspundere civilă în caz de vătămare a sănătăţii ca urmare a unui accident de muncă produs în timpul instruirii practice în cadrul unităţii.
(5) Acordul de cooperare în învăţământul dual şi contractul de formare profesională în învăţământul dual pot prevedea drepturi şi obligaţii care nu contravin scopului şi principiilor prezentei legi.
Articolul 15. Maistrul-instructor al instituţiei de învăţământ profesional tehnic
(1) Maistrul-instructor al instituţiei de învăţământ profesional tehnic asigură organizarea, desfăşurarea şi monitorizarea procesului de formare profesională a elevilor în cadrul instituţiei.
(2) Maistrul-instructor al instituţiei de învăţământ profesional tehnic colaborează cu maistrul-instructor al unităţii în vederea coordonării şi monitorizării procesului de formare profesională a elevilor în cadrul unităţii.
(3) Atribuţiile maistrului-instructor al instituţiei de învăţământ se stabilesc de către instituţia de învăţământ profesional tehnic la care acesta activează.
Articolul 16. Maistrul-instructor al unităţii
(1) Maistrul-instructor al unităţii ghidează elevul în procesul de formare profesională în cadrul unităţii.
(2) Maistrul-instructor al unităţi este obligat să deţină cel puţin 20 de credite de studii de formare psihopedagogică în cadrul instituţiilor autorizate provizoriu sau acreditate.
(3) Maistrul-instructor al unităţii colaborează cu maistrul-instructor al instituţiei de învăţământ profesional tehnic în vederea asigurării formării profesionale a elevilor.
(4) Maistrul-instructor al unităţii are următoarele atribuţii:
a) participă, în comun cu instituţia de învăţământ profesional tehnic, la elaborarea curriculumului;
b) ghidează elevul în procesul de formare profesională în cadrul unităţii, inclusiv prin asigurarea procesului de instruire practică cu materiale didactice, fişe tehnologice, manuale şi echipament tehnic, puse la dispoziţie de instituţia de învăţământ profesional tehnic şi, după caz, de unitate;
c) elaborează şi monitorizează implementarea planului de instruire a elevului în cadrul unităţii;
d) elaborează raportul final cu privire la pregătirea elevului;
e) propune instituţiei de învăţământ profesional tehnic şi unităţii modificări în planul de instruire a elevului în funcţie de performanţele lui şi de activitatea prestată de el în cadrul unităţii;
f) poate participa, după finalizarea programelor de formare profesională prin învăţământ dual, la elaborarea subiectelor pentru probele practice din cadrul examenului de calificare profesională;
g) alte atribuţii stabilite de contractul de formare profesională în învăţământul dual, încheiat cu unitatea la care acesta este angajat, şi de cadrul normativ din domeniu.
(5) Maistrul-instructor al unităţii poate instrui concomitent cel mult 15 elevi.
Capitolul IV
CONDIŢII PRIVIND IMPLEMENTAREA ÎNVĂŢĂMÂNTULUI DUAL
Articolul 17. Acordul de cooperare în învăţământul dual
(1) Acordul de cooperare în învăţământul dual se încheie în formă scrisă între instituţia de învăţământ profesional tehnic şi unitate sau între instituţia de învăţământ profesional tehnic şi/sau centrele de formare profesională şi unitate.
(2) Acordul de cooperare în învăţământul dual se încheie în condiţiile în care unitatea satisface condiţiile pentru organizarea programului de formare profesională prin învăţământ dual.
(3) Acordul de cooperare în învăţământul dual trebuie să conţină următoarele clauze:
a) părţile acordului;
b) obiectul acordului – profilul educaţional;
c) planul de instruire teoretică şi practică;
d) locul şi timpul de desfăşurare a instruirii teoretice şi practice a elevului;
e) durata acordului;
f) drepturile şi obligaţiile instituţiei de învăţământ profesional tehnic şi ale maiştrilor-instructori în învăţământul profesional tehnic;
g) drepturile şi obligaţiile unităţii şi ale maiştrilor-instructori ai unităţii;
h) repartizarea orelor teoretice şi practice;
i) numărul de locuri alocate pentru instruire pe calificări;
j) răspunderea părţilor privind asigurarea calităţii desfăşurării programului de formare profesională prin învăţământ dual;
k) condiţiile de rezoluţiune şi încetare a acordului de cooperare în învăţământul dual;
l) modul de soluţionare a litigiilor;
m) data şi semnăturile părţilor acordului.
(4) Acordul de cooperare în învăţământul dual poate fi completat şi cu alte clauze convenite de părţi, cu condiţia ca acestea să nu contravină reglementărilor prezentei legi şi ale altor acte normative.
Articolul 18. Contractul de formare profesională în învăţământul dual
(1) Contractul de formare profesională în învăţământul dual se încheie în formă scrisă între unitate şi elev.
(2) Prin semnarea contractului de formare profesională în învăţământul dual, elevul se obligă să urmeze programul de formare profesională, iar unitatea se obligă să-i asigure elevului condiţiile necesare formării profesionale, cu respectarea cerinţelor de securitate şi sănătate sub toate aspectele ce ţin de activitatea desfăşurată, precum şi plata remuneraţiei.
(3) Contractul de formare profesională în învăţământul dual trebuie să conţină următoarele clauze:
a) părţile contractului;
b) obiectul contractului;
c) locul şi timpul de desfăşurare a formării profesionale a elevului;
d) durata contractului;
e) drepturile şi obligaţiile unităţii în învăţământul dual şi ale elevului;
f) remuneraţia;
g) condiţiile de rezoluţiune şi încetare a contractului;
h) modul de soluţionare a litigiilor;
i) data şi semnăturile părţilor acordului.
(4) Contractul de formare profesională în învăţământul dual poate fi completat şi cu alte clauze convenite de părţi, cu condiţia ca acestea să nu contravină reglementărilor prezentei legi şi ale altor acte normative.
(5) Contractul de formare profesională în învăţământul dual se încheie pentru o perioadă determinată, de minimum un an şi de maximum 3 ani, în funcţie de prevederile programului de formare profesională prin învăţământ dual, aprobat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
(6) Este interzisă încadrarea în programe de formare profesională tehnică prin învăţământ dual a elevilor în vârstă de până la 18 ani pentru funcţiile/lucrările cu condiţii de muncă grele, vătămătoare şi/sau periculoase proscrise acestora, conform legislaţiei.
(7) Raporturilor care decurg din contractul de formare profesională în învăţământul dual li se aplică prevederile legislaţiei muncii şi ale legislaţiei civile în măsura în care nu contravin prezentei legi şi legislaţiei privind securitatea şi sănătatea în muncă.
Articolul 19. Comisia de verificare a conformităţii
(1) Comisia de verificare a conformităţii constată capacitatea unităţii de a satisface condiţiile pentru organizarea programului de formare profesională prin învăţământ dual şi competenţele generice şi profesionale potrivit criteriilor privind conformitatea unităţii pentru participarea la procesul de formare profesională prin învăţământ dual.
(2) Comisia de verificare a conformităţii elaborează şi remite instituţiei de învăţământ profesional tehnic un raport privind conformitatea unităţii care intenţionează să participe la procesul de formare profesională prin învăţământ dual şi notifică cu privire la acest fapt Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
(3) În cazul în care unitatea nu întruneşte condiţiile pentru a asigura instruirea completă conform programului de formare profesională prin învăţământ dual, aceasta se poate asocia în consorţii. Respectarea conformităţii în cadrul procesului de înfiinţare a consorţiilor se verifică de către Comisia de verificare a conformităţii.
Articolul 20. Protecţia datelor cu caracter personal
(1) Prelucrarea datelor cu caracter personal în cadrul programului de formare profesională prin învăţământ dual se efectuează în conformitate cu legislaţia privind protecţia datelor cu caracter personal.
(2) Datele cu caracter personal se accesează, se stochează, se procesează şi se transmit doar în scopul executării prezentei legi.
Articolul 21. Finanţarea învăţământului dual
(1) Finanţarea învăţământului dual este asigurată din bugetul de stat sau din alte surse legal constituite pentru componentele de formare profesională ce revin instituţiei de învăţământ profesional tehnic şi din sursele unităţii sau din alte surse legal constituite pentru componentele de formare profesională ce revin unităţii.
(2) Instituţia de învăţământ profesional tehnic, în baza resurselor financiare alocate conform Codului educaţiei, asigură condiţiile necesare pentru formarea profesională a elevului, în conformitate cu prezenta lege şi cu alte acte normative adoptate de Guvern.
(3) Cheltuielile unităţii suportate pentru organizarea şi realizarea învăţământului dual sunt pasibile de compensare din bugetul de stat, în proporţie de cel mult 50% din cheltuielile admise pentru compensare, în conformitate cu actele normative ale Guvernului.
Capitolul V
DISPOZIŢII FINALE
Articolul 22. Dispoziţii finale
Guvernul, în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi:
a) va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege;
b) va elabora actele normative necesare pentru implementarea prezentei legi.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Igor GROSU
|
Nr.110. Chişinău, 21 aprilie 2022. |
