vineri, 22 decembrie 2023
414/22.12.2023 Lege pentru modificarea unor acte normative

L E G E

pentru modificarea unor acte normative

 

nr. 414  din  22.12.2023

 

Monitorul Oficial nr.497/883 din 23.12.2023

 

* * *

UE

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

Prezenta lege transpune Regulamentul (UE) nr.1227/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind integritatea şi transparenţa pieţei angro de energie, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 326 din 8 decembrie 2011.

 

Art.I. – Articolul 17 din Legea nr.235/2006 cu privire la principiile de bază de reglementare a activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.126–130, art.627), cu modificările ulterioare, se completează cu alineatul (7) cu următorul cuprins:

„(7) Prin derogare de la alin.(1)–(6), sistarea temporară a valabilităţii şi/sau retragerea licenţei/autorizaţiei pentru activitatea de întreprinzător emise în vederea desfăşurării unor activităţi în domeniile de importanţă pentru securitatea statului se poate realiza şi în conformitate cu prevederile speciale ale Legii nr.174/2021 privind mecanismul de examinare a investiţiilor de importanţă pentru securitatea statului. În aceste cazuri, prevederile art.10 alin.(9)–(11) şi ale art.11 alin.(21) şi (22) din Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător rămân aplicabile.”

 

Art.II.Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.170–175, art.494), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. Articolul 10 se completează cu alineatele (9)–(11) cu următorul cuprins:

„(9) Prin derogare de la prevederile alin.(1)–(8), actele permisive emise în vederea desfăşurării unor activităţi în domeniile de importanţă pentru securitatea statului pot fi suspendate şi în conformitate cu prevederile speciale ale Legii nr.174/2021 privind mecanismul de examinare a investiţiilor de importanţă pentru securitatea statului.

(10) În cazurile prevăzute la alin.(9), suspendarea actului permisiv are loc din data emiterii deciziei organului responsabil de examinarea proiectelor investiţionale în domeniile de importanţă pentru securitatea statului, prin care se dispune sistarea temporară a valabilităţii actului permisiv în condiţiile art.131 alin.(3) din Legea nr.174/2021 privind mecanismul de examinare a investiţiilor de importanţă pentru securitatea statului, fără a mai fi necesară adresarea în instanţa de judecată.

(11) Reluarea valabilităţii actului permisiv suspendat în condiţiile alin.(9) se realizează în exclusivitate în baza unei decizii a organului responsabil de examinarea proiectelor investiţionale în domeniile de importanţă pentru securitatea statului, după efectuarea de către acesta a verificărilor necesare şi constatarea lipsei unei încălcări a cerinţelor Legii nr.174/2021 privind mecanismul de examinare a investiţiilor de importanţă pentru securitatea statului.”

2. Articolul 11 se completează cu alineatele (21) şi (22) cu următorul cuprins:

„(21) Prin derogare de la prevederile alin.(1)–(2), actele permisive emise în vederea desfăşurării unor activităţi în domeniile de importanţă pentru securitatea statului pot fi retrase şi în conformitate cu prevederile speciale ale Legii nr.174/2021 privind mecanismul de examinare a investiţiilor de importanţă pentru securitatea statului.

(22) În cazurile prevăzute la alin.(21), retragerea actului permisiv are loc de la data emiterii deciziei organului responsabil de examinarea proiectelor investiţionale în domeniile de importanţă pentru securitatea statului, prin care se dispune retragerea actului permisiv în condiţiile art.131 alin.(6) din Legea nr.174/2021 privind mecanismul de examinare a investiţiilor de importanţă pentru securitatea statului, fără a mai fi necesară adresarea în instanţa de judecată.”

3. Articolul 121 se completează cu alineatul (21) cu următorul cuprins:

„(21) Prin derogare de la alin.(2), în contextul unor situaţii excepţionale la nivel naţional sau regional, Comisia pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova este împuternicită să decidă în privinţa introducerii cu titlu provizoriu a reglementării prin licenţiere pentru alte genuri de activitate decât cele prevăzute în Nomenclatorul actelor permisive care fac parte din categoria licenţelor, expus în anexa nr.1. Introducerea cu titlu provizoriu a reglementării prin licenţiere poate fi realizată pe un termen de cel mult 3 luni, care poate fi prelungit o singură dată cu cel mult 3 luni. Dispoziţiile Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova prin care se decide în privinţa introducerii reglementării prin licenţiere pentru anumite genuri de activitate vor stabili, în mod obligatoriu, perioada pentru care se decide introducerea provizorie a reglementării date, precum şi conţinutul licenţelor provizorii, procedura de solicitare şi de obţinere a acestora, termenul de valabilitate, de prelungire, revocare, reperfectare şi taxa pentru eliberarea licenţelor provizorii.”

 

Art.III.Legea nr.10/2016 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile (Monitorul Oficial al Republici Moldova, 2016, nr.69–77, art.117), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează.

1. La articolul 34, alineatul (9) va avea următorul cuprins:

„(9) Guvernul, în contextul îndeplinirii atribuţiilor stabilite la art.10 lit.e), prin intermediul organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul energeticii, publică, pe pagina sa web oficială şi în surse mass-media de circulaţie naţională şi internaţională, şi, la necesitate, actualizează calendarul indicativ cu privire la frecvenţa planificată a procedurilor de licitaţie, de asemenea publică informaţii privind, după caz, capacitatea şi bugetul/costul schemei de sprijin, tehnologiile eligibile, precum şi alte detalii relevante şi de interes general.”

2. La articolul 35, alineatul (4) se completează cu următorul enunţ: „Garanţia pentru ofertă şi garanţia de bună execuţie a contractului se stabilesc şi se aplică în mod nediscriminatoriu, în mărime fixă pentru fiecare 1 kW de putere instalată, în conformitate cu Regulamentul privind desfăşurarea licitaţiilor pentru oferirea statutului de producător eligibil mare.”

3. La articolul 36 alineatul (5), textul „36 de luni” se substituie cu textul „24 de luni”, iar textul „art.37 alin.(12)” – cu textul „art.37 alin.(11)”.

 

Art.IV.Legea nr.107/2016 cu privire la energia electrică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.193–203, art.413), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. Clauza de armonizare se completează cu textul „; Regulamentul (UE) nr.1227/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind integritatea şi transparenţa pieţei angro de energie, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 326 din 8 decembrie 2011”.

2. În cuprinsul legii, cuvintele „a procura”, „procurat” şi „procurare”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „ a cumpăra”, „cumpărat” şi, respectiv, „cumpărare” la forma gramaticală corespunzătoare.

3. La articolul 2:

după noţiunea „avarie” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:

capacitate de consum – consum de energie electrică al unui consumator final atunci când instalaţia/instalaţiile de utilizare a/ale acestuia funcţionează la capacitate maximă. Acesta include toată cantitatea de energie electrică consumată de către consumatorul final respectiv ca entitate economică unică, în măsura în care consumul respectiv are loc pe pieţe cu preţuri angro intercorelate. La aplicarea prezentei noţiuni nu se ia în considerare consumul de energie electrică la locurile individuale de consum care aparţin aceluiaşi consumator final şi care au o capacitate de consum mai mică de 600 GWh/an, în măsura în care locurile de consum respective nu exercită o influenţă comună asupra preţurilor de pe piaţa angro a energiei electrice datorită amplasării acestora, din punct de vedere geografic, pe pieţe relevante diferite;”

după noţiunea „controlul asupra unei întreprinderi” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:

criză de energie electrică – situaţie actuală sau iminentă în care există un deficit semnificativ de energie electrică, astfel cum a fost stabilit de Guvern, sau în care este imposibil să se furnizeze energie electrică consumatorilor finali;”

după noţiunea „import declarat” se introduc două noţiuni noi cu următorul cuprins:

informaţii cu caracter exact – informaţii care indică un ansamblu de circumstanţe existente sau despre care există motive justificate de a crede că vor exista, un eveniment care a avut loc sau despre care există motive justificate de a crede că va avea loc şi care sunt suficient de precise pentru a duce la o concluzie în legătură cu efectul posibil al tuturor circumstanţelor sau al evenimentului asupra preţurilor la produsele energetice angro;

informaţii privilegiate – informaţii cu caracter exact care nu au fost făcute publice, care se referă în mod direct sau indirect la unul sau mai multe produse energetice angro şi care, dacă ar fi făcute publice, ar putea influenţa în mod semnificativ preţul produselor energetice angro. În sensul prezentei noţiuni, prin informaţii se înţelege:

a) informaţiile care trebuie făcute publice în conformitate cu prezenta lege, cu Regulamentul privind accesul la reţelele electrice de transport pentru schimburile transfrontaliere şi gestionarea congestiilor în sistemul electroenergetic, cu codurile reţelelor electrice şi cu Regulile pieţei energiei electrice;

b) informaţiile cu privire la capacitatea şi utilizarea instalaţiilor de utilizare, a centralelor electrice sau a reţelelor electrice de transport, inclusiv informaţiile cu privire la indisponibilitatea planificată sau neplanificată a acestora;

c) informaţiile care trebuie divulgate în conformitate cu prevederile actelor normative sau ale contractelor de pe piaţa angro a energiei electrice, în măsura în care aceste informaţii ar putea avea un efect semnificativ asupra preţului produselor energetice angro;

d) alte informaţii legate de piaţa energiei electrice pe care un participant la piaţă ar putea să le folosească pentru a lua decizia de a efectua tranzacţii legate de un produs energetic angro sau de a emite un ordin de tranzacţionare cu un astfel de produs;”

după noţiunea „operator al pieţei energiei electrice” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:

operator al pieţei energiei electrice desemnat – operator de piaţă licenţiat de Agenţie, autorizat să îndeplinească sarcini legate de cuplarea unică a pieţelor energiei electrice pentru ziua următoare şi a pieţelor energiei electrice pe parcursul zilei;”

după noţiunea „participant la piaţa energiei electrice” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:

participant la piaţa angro a energiei electrice – persoană fizică sau juridică, inclusiv operatorul de sistem, care se angajează în tranzacţii cu energie electrică, inclusiv prin plasarea de ordine de tranzacţionare pe piaţa angro a energiei electrice;”

noţiunile „piaţă a energiei electrice pe parcursul zilei” şi „piaţă a energiei electrice pentru ziua următoare” vor avea următorul cuprins:

piaţă a energiei electrice pe parcursul zilei – piaţă angro a energiei electrice, organizată de operatorul pieţei energiei electrice, care asigură participanţilor la piaţă posibilitatea de a-şi acoperi curba reală de sarcină pentru o zi de livrare, prin mecanisme de tranzacţionare, prin care vânzarea şi cumpărarea energiei electrice se efectuează în baza tranzacţiilor ce au loc pentru o zi de livrare, după închiderea pieţei energiei electrice pentru ziua următoare şi înainte, cu o anumită perioadă, de începerea livrărilor;

piaţă a energiei electrice pentru ziua următoare – piaţă angro a energiei electrice, organizată de operatorul pieţei energiei electrice, care asigură participanţilor la piaţă mecanismele de tranzacţionare pentru vânzarea şi cumpărarea energiei electrice pentru fiecare interval de dispecerizare din ziua de livrare fizică a energiei electrice care urmează imediat după ziua de tranzacţionare;”

după noţiunea „piaţă a energiei electrice pentru ziua următoare” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:

pieţe organizate lichide – piaţă a energiei electrice pe parcursul zilei şi piaţă a energiei electrice pentru ziua următoare, stabilite şi funcţionale, care întrunesc următoarele criterii:

a) există platforme de tranzacţionare operaţionale, bazate pe licitaţii sau pe mecanisme de tranzacţionare prin corelare continuă, şi unde piaţa energiei electrice pe parcursul zilei şi piaţa energiei electrice pentru ziua următoare sunt funcţionale de cel puţin 12 luni;

b) este posibilă modificarea ofertelor până la o oră înainte de livrare (h-1);

c) produsele disponibile pentru a fi comercializate sunt în concordanţă cu intervalul de decontare a dezechilibrului din zona respectivă de licitaţie;”

după noţiunea „producere distribuită” se introduc două noţiuni noi cu următorul cuprins:

produse energetice angro – următoarele tipuri de contracte şi instrumente derivate, indiferent de locul sau modul lor de tranzacţionare:

a) contractele de furnizare a energiei electrice, în cazul în care livrarea se efectuează în Republica Moldova sau în ţările părţi ale Comunităţii Energetice;

b) contractele de prestare a serviciilor de transport şi de distribuţie a energiei electrice în Republica Moldova sau în ţările părţi ale Comunităţii Energetice;

punct de delimitare – loc în care instalaţiile electrice ale consumatorului final se delimitează, în baza dreptului de proprietate, de instalaţiile întreprinderii electroenergetice sau loc în care instalaţiile electrice ale întreprinderilor electroenergetice se delimitează în baza dreptului de proprietate;”

după noţiunea „tarif de racordare” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:

tentativă de manipulare a pieţei – una dintre următoarele acţiuni:

1) efectuarea oricărei tranzacţii sau emiterea oricărui ordin de tranzacţionare cu produse energetice angro cu intenţia:

a) de a oferi indicaţii false sau de a da semnale înşelătoare cu privire la cererea, oferta sau preţul produselor energetice angro;

b) de a stabili în mod artificial preţul unui sau mai multor produse energetice angro, cu excepţia cazului în care persoana care a efectuat tranzacţia sau care a emis ordinul de tranzacţionare consideră că motivele care au determinat-o să procedeze astfel sunt legitime şi că respectiva tranzacţie sau respectivul ordin de tranzacţionare este conform cu practicile de piaţă admise pe respectiva piaţă a energiei electrice;

c) de a utiliza un instrument fictiv sau oricare altă formă de înşelăciune ori abuz de încredere care transmite sau este de natură să transmită informaţii ce nu corespund realităţii ori sunt înşelătoare cu privire la cererea, oferta sau preţul produselor energetice angro;

2) difuzarea de informaţii, prin intermediul mijloacelor de comunicare în masă, inclusiv al internetului, sau prin orice alte mijloace, cu intenţia de a oferi mesaje care nu corespund realităţii ori sunt înşelătoare cu privire la cererea, oferta sau preţul produselor energetice angro;”.

4. La articolul 3, alineatul (2) se completează cu literele d1) şi n) cu următorul cuprins:

„d1) asigurarea integrităţii şi transparenţei pieţei energiei electrice, inclusiv prin stabilirea obligaţiilor participanţilor la piaţa angro a energiei electrice privind înregistrarea şi privind publicarea informaţiilor privilegiate în condiţiile stabilite în prezenta lege, prin stabilirea interdicţiilor referitoare la manipularea pieţei şi la tranzacţiile bazate pe informaţii privilegiate, precum şi prin stabilirea atribuţiilor specifice ale Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică în legătură cu investigarea potenţialelor abuzuri pe piaţa angro a energiei electrice şi a eventualelor tranzacţii bazate pe informaţii privilegiate;”

„n) asigurarea, la investigarea potenţialelor abuzuri pe piaţa angro a energiei electrice a Republicii Moldova şi a eventualelor tranzacţii bazate pe informaţii privilegiate cu potenţial efect transfrontalier, a cooperării Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică cu alte autorităţi de reglementare, în coordonare cu Comitetul de reglementare al Comunităţii Energetice.”

5. Articolul 7 alineatul (2):

la litera a), după textul „centralele electrice de termoficare urbane,” se introduce textul „a preţurilor pentru capacităţile de echilibrare conform prevederilor art.813,”;

alineatul se completează cu litera n) cu următorul cuprins:

„n) stabileşte şi aprobă alte preţuri reglementate prevăzute de prezenta lege.”

6. La articolul 9:

alineatele (4) şi (51) vor avea următorul cuprins:

„(4) Consiliul de administraţie al Agenţiei examinează cererile privind costurile de bază în termen de cel mult 120 de zile calendaristice, iar cererile privind preţurile reglementate şi cele privind tarifele reglementate – în termen de cel mult 90 de zile calendaristice de la data înregistrării solicitării corespunzătoare din partea unei întreprinderi electroenergetice şi după prezentarea tuturor documentelor şi a informaţiei necesare, solicitate de Agenţie, în conformitate cu Regulamentul privind procedurile de prezentare şi de examinare a cererilor titularilor de licenţă privind preţurile şi tarifele reglementate.”

„(51) În cazul situaţiilor excepţionale în sectorul electroenergetic, constatate în modul stabilit de lege, sau pe subiecte ce ţin de crize de energie electrică, de securitatea aprovizionării cu energie electrică, de interesul economic general sau de interesul legitim al consumatorilor finali sau al participanţilor la piaţa energiei electrice, inclusiv în cazul modificării semnificative a preţurilor de achiziţionare a energiei electrice de către furnizorii serviciului universal şi furnizorii de ultimă opţiune, proiectele de hotărâri şi proiectele de decizii pot fi supuse elaborării şi adoptării/emiterii în regim de urgenţă, fără respectarea prevederilor prezentului articol şi a cerinţelor privind transparenţa în procesul decizional, prevăzute de Legea nr.239/2008 privind transparenţa în procesul decizional şi de Codul administrativ. Argumentarea necesităţii de a adopta hotărârea/de a emite decizia în regim de urgenţă se aduce la cunoştinţa publicului în termen de cel mult 10 zile lucrătoare de la data adoptării/emiterii, prin publicare pe pagina web oficială a Agenţiei, prin afişarea la sediul acesteia într-un spaţiu accesibil publicului şi/sau prin difuzare în mass-media.”

articolul se completează cu alineatul (52) cu următorul cuprins:

„(52) Hotărârile şi deciziile Agenţiei care vizează sectorul electroenergetic, inclusiv hotărârile adoptate în conformitate cu art.85, 951 şi 952 din prezenta lege, se supun controlului judecătoresc în modul stabilit de Codul administrativ. Hotărârile şi deciziile Agenţiei sunt executorii de la data adoptării/emiterii sau, după caz, de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova ori de la data indicată în textul actului adoptat/emis şi produc efecte juridice obligatorii până la o eventuală hotărâre judecătorească irevocabilă contrară.”

7. Articolul 15 se completează cu alineatele (11) şi (12) cu următorul cuprins:

„(11) Titularul de licenţă pentru transportul energiei electrice şi titularul de licenţă pentru distribuţia energiei electrice sunt obligaţi să pună la dispoziţia Agenţiei, în termenele şi în condiţiile stabilite de aceasta, în format electronic, bazele de date ale consumatorilor finali ale căror instalaţii de utilizare sunt racordate la reţeaua electrică de transport sau, după caz, la reţeaua electrică de distribuţie.

(12) Agenţia prezintă informaţia din bazele de date menţionate la alin.(11), la necesitate, doar furnizorului serviciului universal şi furnizorului de ultimă opţiune, desemnaţi în conformitate cu prevederile prezentei legi.”

8. Articolul 21:

la alineatul (5), cuvintele „acoperite de ofertă” se substituie cu cuvintele „oferite prin ofertă”;

articolul se completează cu alineatul (51) cu următorul cuprins:

„(51) Măsurile temporare de stimulare a investiţiilor pe piaţa energiei electrice de echilibrare pot conţine obligaţii de serviciu public la preţuri reglementate pentru capacităţile de echilibrare.”

9. Articolul 47 se completează cu alineatul (8) cu următorul cuprins:

„(8) Operatorul sistemului de distribuţie este în drept să elibereze avize de racordare şi în cazul în care capacitatea instalaţiei de racordare a unui consumator final existent sau producător existent permite racordarea instalaţiilor de utilizare sau centralelor electrice ale altor potenţiali consumatori finali sau potenţiali producători. Emiterea avizului de racordare în astfel de situaţii se efectuează după semnarea unui acord tripartit dintre operatorul sistemului de distribuţie, consumatorul final existent/producătorul existent şi potenţialul consumator final/potenţialul producător, prin care semnatarii stabilesc drepturile şi obligaţiile asumate. În acordul respectiv se prevede, în mod obligatoriu, că operatorul sistemului de distribuţie prestează serviciul de distribuţie a energiei electrice la aceiaşi parametri de calitate ca şi unui utilizator de sistem a cărui instalaţie de utilizare sau centrală este racordată direct la reţeaua electrică de distribuţie, pe parcursul perioadei în care există instalaţia de racordare respectivă a consumatorului final existent sau a producătorului existent. Cerinţele respective se includ în avizul de racordare. Proiectul instalaţiilor electrice se coordonează de operatorul sistemului de distribuţie şi de furnizorul de energie electrică, iar furnizorul include aceleaşi condiţii în contractul de furnizare a energiei electrice sau de cumpărare ca şi în cazul unui consumator final sau producător ale cărui instalaţii electrice sunt direct racordate la reţeaua electrică de distribuţie.”

10. Articolul 53 va avea următorul cuprins:

Articolul 53. Codurile reţelelor electrice

(1) Pentru a asigura şi gestiona un acces eficient şi transparent la reţelele electrice, racordarea, exploatarea şi dezvoltarea reţelelor electrice în legătură cu fluxurile transfrontaliere, cu exploatarea reţelelor electrice se efectuează în conformitate cu codurile reţelelor electrice.

(2) Codurile reţelelor electrice stabilesc procedurile aplicate în scopul funcţionării eficiente a sistemului electroenergetic şi a pieţei energiei electrice, în special în legătură cu:

a) alocarea capacităţii şi gestionarea congestiilor;

b) cerinţele tehnice pentru funcţionarea centralelor electrice şi instalaţiilor de utilizare;

c) asigurarea echilibrului în sistemul electroenergetic;

d) accesul şi racordarea la reţelele electrice;

e) securitatea operaţională;

f) planificarea operaţională şi programarea;

g) reglarea frecvenţei şi rezervele;

h) gestionarea situaţiilor de urgenţă şi restabilirea livrării, inclusiv măsuri de limitare a consumului în caz de necesitate.

(3) Operatorul sistemului de transport care deţine licenţă pentru conducerea centralizată a sistemului electroenergetic elaborează proiectele codurilor reţelelor electrice şi le prezintă spre aprobare Agenţiei. Operatorii de sistem sunt obligaţi să colaboreze cu operatorul sistemului de transport respectiv în vederea elaborării codurilor reţelelor electrice.

(4) La elaborarea şi aprobarea codurilor reţelelor electrice se ţine cont de obligaţiile asumate de Republica Moldova în cadrul Tratatului Comunităţii Energetice. Agenţia, în comun cu operatorul pieţei energiei electrice şi operatorul sistemului de transport care deţine licenţă pentru conducerea centralizată a sistemului electroenergetic, asigură elaborarea şi aprobarea regulamentelor, a termenelor şi condiţiilor, precum şi a metodologiilor subsecvente codurilor, ce ţin de funcţionarea pieţei energiei electrice, de alocarea capacităţii şi gestionarea congestiilor.

(5) Agenţia publică pe pagina sa web oficială proiectele codurilor reţelelor electrice şi consultă participanţii la piaţa energiei electrice, inclusiv utilizatorii de sistem, şi autorităţile competente în conformitate cu actele normative în domeniu. Propunerile înaintate, precum şi decizia privind acceptarea sau respingerea acestora se reflectă în sinteza recomandărilor care se publică pe pagina web oficială a Agenţiei. Codurile reţelelor electrice aprobate de Agenţie se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, se plasează pe pagina web oficială a Agenţiei şi pe paginile electronice ale operatorilor de sistem.”

11. Articolul 63:

se completează cu alineatul (41) cu următorul cuprins:

„(41) Pentru locurile de consum pentru care consumatorii finali fac uz de dreptul de a schimba furnizorul căruia i-a fost impusă obligaţia de serviciu public prevăzută la art.72 şi încheie un contract de furnizare a energiei electrice la preţ negociat sau pentru care consumatorii finali rezoluţionează contractul de furnizare a energiei electrice încheiat cu un furnizor căruia i-a fost impusă obligaţia de serviciu public prevăzută la art.72, consumatorii finali sunt în drept să solicite furnizorului serviciului universal încheierea contractului de furnizare a energiei electrice la expirarea termenului de 12 luni de la data rezoluţionării contractului de furnizare a energiei electrice cu furnizorul serviciului universal.”

alineatul (7) va avea următorul cuprins:

„(7) Pentru locul/locurile de consum pentru care consumatorii noncasnici au încheiat contract de furnizare a energiei electrice cu furnizorul serviciului universal sau cu furnizorul de ultimă opţiune nu se permite încheierea a două sau a mai multor contracte de furnizare a energiei electrice cu diferiţi furnizori.”

articolul se completează cu alineatele (11) şi (12) cu următorul cuprins:

„(11) Consumatorul angro este în drept să cumpere energie electrică pentru acoperirea necesităţilor proprii şi a necesităţilor altor consumatori finali. Consumatorul angro semnează contractul de vânzare a energiei electrice cu consumatorul final în urma negocierilor.

(12) În cazul în care instalaţiile electrice ale unui consumator final sunt racordate la instalaţia de utilizare a altui consumator final, a cărui instalaţie de utilizare este racordată la reţeaua electrică de distribuţie şi care nu este obligat să obţină autorizaţia de operator al sistemului de distribuţie închis, primul consumator final este în drept să vândă energie electrică altor consumatori finali, el fiind considerat consumator angro.”

12. După denumirea capitolului XII se introduce textul:

„Secţiunea 1

Prevederi generale”.

13. La articolul 75 alineatul (6), după textul „activitatea operatorului pieţei energiei electrice,” se introduce textul „gradul de lichiditate a pieţelor organizate ale energiei electrice,”.

14. Articolul 78 va avea următorul cuprins:

Articolul 78. Piaţa angro a energiei electrice

(1) Tranzacţiile de vânzare-cumpărare a energiei electrice, inclusiv tranzacţiile de import sau export, tranzacţiile de vânzare-cumpărare a energiei electrice pentru acoperirea consumului tehnologic şi a pierderilor de energie electrică, a energiei electrice de echilibrare, a capacităţilor de interconexiune, a serviciilor de sistem, precum şi a produselor conexe, la care participă producătorii, operatorul sistemelor de transport, operatorii sistemelor de distribuţie, operatorul pieţei energiei electrice, furnizorul central de energie electrică şi furnizorii se efectuează pe piaţa angro a energiei electrice.

(2) Piaţa angro a energiei electrice este organizată şi funcţionează în conformitate cu prezentul articol, cu Regulile pieţei energiei electrice şi cu alte acte normative aprobate de Agenţie.

(3) Piaţa angro a energiei electrice cuprinde piaţa contractelor bilaterale de energie electrică, precum şi alte pieţe organizate de energie electrică, în conformitate cu Regulile pieţei energiei electrice.

(4) Participanţii la piaţa angro a energiei electrice sunt obligaţi să păstreze timp de cel puţin 5 ani informaţiile şi documentele cu privire la tranzacţiile efectuate pe această piaţă.”

15. Articolul 80:

la alineatul (1), după textul „a capacităţilor de interconexiune,” se introduce textul „a serviciilor de echilibrare,”, iar după cuvintele „se formează” – textul „, de regulă,”;

alineatul (2) se completează cu textul „, inclusiv mecanismele temporare reglementate stabilite de Agenţie conform prevederilor art.811 sau art.813”;

articolul se completează cu alineatul (8) cu următorul cuprins:

„(8) Legislaţia privind bursele de mărfuri şi comerţul de bursă nu este aplicabilă pentru organizarea pieţelor energiei electrice.”

16. La articolul 81 alineatul (3), litera j) se completează cu textul „, inclusiv prin mecanismele reglementate în conformitate cu prezenta lege”.

17. Legea se completează cu articolele 811–813 cu următorul cuprins:

Articolul 811. Mecanisme aplicabile în cazul unor crize de energie electrică

(1) În cazul apariţiei unei crize de energie electrică, Agenţia este în drept să întreprindă măsurile necesare pentru depăşirea crizei şi să intervină, într-un mod nediscriminatoriu, proporţional şi limitat în timp, în operarea pieţei energiei electrice. În acest scop, Agenţia poate:

a) să stabilească obligaţii suplimentare de serviciu public privind vânzarea energiei electrice în cantităţi şi la preţuri reglementate;

b) să stabilească obligaţii de serviciu public privind achiziţia centralizată de energie electrică, prin licitaţie sau prin negociere directă, necesară furnizorilor serviciului universal, furnizorilor de ultimă opţiune şi operatorilor de sistem;

c) să stabilească obligaţii de serviciu public pentru unul sau mai mulţi producători de energie electrică care să participe la piaţa energiei electrice de echilibrare şi la piaţa serviciilor de sistem sau să furnizeze servicii de echilibrare şi servicii de sistem în cantităţi limitate de posibilităţile tehnice şi la preţuri reglementate.

(2) În cazul în care măsurile dispuse de Agenţie nu sunt îndeplinite de către participanţii la piaţa energiei electrice, Agenţia aplică în privinţa acestora sancţiunea financiară prevăzută la art.95 alin.(5) şi sesizează Comisia pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova în conformitate cu Regulamentul privind situaţiile excepţionale pe piaţa energiei electrice.

 

Articolul 812. Mecanisme aplicabile în cazul devierilor financiare ale furnizorilor de energie electrică la preţuri reglementate

În cazul în care, în pofida ajustărilor preţurilor reglementate pentru furnizarea energiei electrice aprobate de Agenţie în conformitate cu prevederile prezentei legi, furnizorii de energie electrică cărora le-a fost impusă obligaţia de serviciu public în conformitate cu art.72 înregistrează devieri tarifare mai mari de 5% din costurile de furnizare a energiei electrice stabilite în preţurile reglementate, Agenţia confirmă aceste devieri tarifare şi le recuperează de la toţi furnizorii care desfăşoară activitatea pe piaţa energiei electrice cu amănuntul, în conformitate cu cota lor pe piaţa corespunzătoare din perioada anterioară înregistrării devierilor tarifare, printr-o hotărâre adoptată în acest scop.

 

Articolul 813. Mecanisme aplicabile în cazul indisponibilităţii surselor de echilibrare

(1) Agenţia monitorizează disponibilitatea surselor de echilibrare pe piaţa energiei electrice de echilibrare. În cazul în care se constată o indisponibilitate de surse de echilibrare, Agenţia identifică cauza apariţiei problemei (de reglementare sau deficienţă a pieţei energiei electrice de echilibrare) şi elaborează un plan de acţiuni cu un calendar pentru realizarea măsurilor de eliminare a cauzei apariţiei problemei, care se publică pe pagina web oficială a Agenţiei. Aceste măsuri pot include promovarea în continuare a integrării pieţelor de energie electrică din Republica Moldova cu cele din ţările vecine, măsuri pentru facilitarea achiziţiei de către operatorul sistemului de transport a capacităţii de echilibrare pe pieţele regionale, măsuri de stimulare pentru a oferi energie electrică pe piaţa energiei electrice de echilibrare, asigurarea unor condiţii de concurenţă echitabile.

(2) Agenţia, în termen de două luni, prezintă planul de acţiuni menţionat la alin.(1) spre consultare Secretariatului Comunităţii Energetice şi pune în aplicare orice măsuri convenite în cooperare cu Secretariatul Comunităţii Energetice.

(3) În cazul lipsei concurenţei pe piaţa capacităţilor de echilibrare, Agenţia poate prevedea o derogare de la achiziţiile capacităţilor de echilibrare în baza mecanismelor de piaţă, inclusiv prin impunerea de obligaţii temporare de serviciu public operatorului sistemului de transport în ceea ce priveşte achiziţia capacităţilor de echilibrare şi/sau potenţialilor furnizori ai capacităţilor de echilibrare. Preţurile pentru capacităţile de echilibrare, în contextul obligaţiei temporare de serviciu public, se determină în baza unei metodologii nediscriminatorii şi transparente, elaborată şi aprobată de Agenţie. Atât metodologia, cât şi obligaţiile temporare de serviciu public sunt coordonate cu Secretariatul Comunităţii Energetice înainte de aprobarea acestora. Aceste obligaţii de serviciu public vor înceta în momentul în care achiziţia capacităţilor de echilibrare se va putea efectua în baza mecanismelor de piaţă, acest moment urmând a fi coordonat cu Secretariatul Comunităţii Energetice.

(4) În măsura în care indisponibilitatea surselor de echilibrare nu este rezultatul unor probleme ce ţin de reglementare sau de deficienţe ale pieţei energiei electrice ori nu poate fi eliminată prin măsurile menţionate la alin.(1), Agenţia, în cooperare cu Secretariatul Comunităţii Energetice, poate elabora şi introduce mecanisme de stimulare a investiţiilor în capacităţi de echilibrare. Aceste mecanisme de stimulare a investiţiilor în capacităţi de echilibrare se elimină de îndată ce deficienţele menţionate la alin.(1) încetează să mai existe.”

18. Articolul 82:

la alineatul (2), litera c) va avea următorul cuprins:

„c) întocmirea şi prezentarea către operatorul sistemului de transport a notificărilor fizice de cumpărare şi de vânzare a energiei electrice în conformitate cu tranzacţiile de vânzare-cumpărare încheiate pe piaţa energiei electrice pentru ziua următoare sau, după caz, pe piaţa energiei electrice pe parcursul zilei;”

la alineatul (7), cuvintele „Pentru serviciul prestat” se substituie cu textul „Pentru serviciul prestat conform art.80 alin.(3)”.

19. Legea se completează cu articolul 821 cu următorul cuprins:

Articolul 821. Desemnarea operatorului pieţei energiei electrice

(1) Guvernul desemnează operatorul pieţei energiei electrice din rândul agenţilor economici care şi-au exprimat intenţia de a crea pieţe organizate de energie electrică, în baza următoarelor criterii:

a) este persoană juridică înregistrată în Republica Moldova de către un operator desemnat al pieţei energiei electrice dintr-o ţară membră a Uniunii Europene sau ţară parte a Comunităţii Energetice;

b) operatorul proprietar are experienţă în organizarea pieţei energiei electrice pentru ziua următoare, a pieţei energiei electrice pe parcursul zilei şi a pieţei contractelor bilaterale de energie electrică, precum şi în funcţionarea cuplată la nivel internaţional a pieţelor;

c) operatorul proprietar are capabilitatea de a asigura cuplarea efectivă a pieţei energiei electrice pentru ziua următoare şi a pieţei energiei electrice pe parcursul zilei din Republica Moldova cu pieţele similare integrate la nivel european.

(2) Agenţia eliberează operatorului desemnat licenţă pentru operarea pieţei energiei electrice.

(3) La solicitarea aplicantului, Agenţia îl desemnează ca operator al pieţei energiei electrice desemnat, căruia îi este atribuită sarcina de realizare a cuplării internaţionale a pieţei energiei electrice pentru ziua următoare şi a pieţei energiei electrice pe parcursul zilei, pentru o perioadă iniţială de 4 ani, cu posibilitatea de prelungire, dacă îndeplineşte cumulativ următoarele cerinţe:

a) a contractat sau contactează resurse adecvate pentru operarea comună, coordonată şi conformă a cuplării unice a pieţelor energiei electrice pentru ziua următoare şi/sau a pieţelor energiei electrice pe parcursul zilei, inclusiv resursele necesare pentru a-şi îndeplini funcţiile de operator al pieţei energiei electrice desemnat, resursele financiare, tehnologia informaţiei necesară, infrastructura tehnică şi procedurile operaţionale;

b) este în măsură să se asigure că participanţii la piaţă au acces liber la informaţiile privind sarcinile operatorului pieţei energiei electrice desemnat;

c) este eficient din punctul de vedere al costurilor în ceea ce priveşte cuplarea unică a pieţelor energiei electrice pentru ziua următoare şi a pieţelor energiei electrice pe parcursul zilei şi, în cadrul sistemului său intern de contabilitate, se ţine o contabilitate separată pentru funcţiile de cuplare a pieţelor şi alte activităţi, pentru a se evita subvenţiile încrucişate;

d) dispune de un nivel adecvat de separare a activităţii faţă de alţi participanţi ai pieţei energiei electrice;

e) dacă este desemnat ca monopol legal naţional pentru serviciile de tranzacţionare pe piaţa energiei electrice pentru ziua următoare şi pe piaţa energiei electrice pe parcursul zilei într-un alt stat, nu face uz de veniturile obţinute în Republica Moldova pentru a-şi finanţa activităţile pe piaţa energiei electrice pentru ziua următoare şi pe piaţa energiei electrice pe parcursul zilei în acel stat;

f) este în măsură să trateze toţi participanţii pieţei energiei electrice într-un mod nediscriminatoriu;

g) dispune de mecanisme adecvate de supraveghere a pieţei;

h) a încheiat acorduri adecvate privind transparenţa şi confidenţialitatea cu participanţii la piaţă şi cu operatorul sistemului de transport;

i) este în măsură să furnizeze serviciile de compensare şi decontare necesare;

j) este în măsură să instituie sistemele şi metodele de comunicaţii necesare pentru coordonarea cu operatorul sistemului de transport.

(4) Activitatea operatorului pieţei energiei electrice desemnat este monitorizată de Agenţie, care are dreptul să revoce desemnarea în condiţiile în care cerinţele stabilite la alin.(3) pentru acest operator nu sunt îndeplinite.”

20. La articolul 84, alineatul (8) se completează cu textul „, inclusiv prin mecanisme reglementate în conformitate cu prezenta lege”.

21. Legea se completează cu articolul 841 cu următorul cuprins:

Articolul 841. Registrul participanţilor la piaţa angro a energiei electrice

(1) Participanţii la piaţa angro a energiei electrice care efectuează tranzacţii cu produse energetice angro sau care manifestă interesul de a participa la astfel de tranzacţii prin intermediul notificărilor de tranzacţionări sunt obligaţi să se înregistreze în Registrul participanţilor la piaţa angro a energiei electrice.

(2) Prin derogare de la Legea nr.71/2007 cu privire la registre, Agenţia instituie şi ţine Registrul participanţilor la piaţa angro a energiei electrice cu respectarea formatului şi a cerinţelor stabilite în cadrul Comunităţii Energetice, precum şi a cerinţelor stabilite în prezentul articol.

(3) Registrul participanţilor la piaţa angro a energiei electrice se actualizează în mod continuu şi conţine, fără a se limita la acestea, cel puţin următoarele informaţii despre fiecare participant la piaţa angro a energiei electrice:

a) codul unic de identificare;

b) codul fiscal, numărul de înregistrare pentru TVA;

c) adresa sediului/adresa de domiciliu;

d) persoanele responsabile pentru deciziile operaţionale ale participantului respectiv şi pentru cele referitoare la tranzacţii;

e) beneficiarul final al activităţilor de tranzacţionare ale participantului respectiv;

f) alte informaţii care permit identificarea participantului respectiv.

(4) Procedura de înregistrare şi modul de actualizare a Registrului participanţilor la piaţa angro a energiei electrice se stabilesc în regulamentul elaborat şi aprobat de Agenţie.

(5) Participanţii la piaţa angro a energiei electrice, înainte de a efectua o tranzacţie cu produse energetice angro, sunt obligaţi să se înregistreze în Registrul participanţilor la piaţa angro a energiei electrice în modul stabilit în regulamentul prevăzut la alin.(4).

(6) Participanţii înregistraţi în Registrul participanţilor la piaţa angro a energiei electrice sunt obligaţi să notifice Agenţia, în termenele stabilite în regulamentul prevăzut la alin.(4), despre orice modificare a informaţiilor prezentate anterior în cererea de înregistrare.

(7) Executarea obligaţiei de a se înregistra în Registrul participanţilor la piaţa angro a energiei electrice nu îl exonerează pe participantul respectiv de sarcina de a îndeplini alte obligaţii ce îi incumbă în conformitate cu prezenta lege şi cu Regulile pieţei energiei electrice, inclusiv obligaţiile ce îi revin în calitate de parte responsabilă de echilibrare.

(8) Agenţia transmite informaţiile din Registrul participanţilor la piaţa angro a energiei electrice Comitetului de reglementare al Comunităţii Energetice în termenele şi condiţiile stabilite în cadrul Tratatului Comunităţii Energetice.

(9) Cererea de înregistrare în calitate de participant la piaţa angro a energiei electrice, depusă repetat la Agenţie de un participant înregistrat la piaţa energiei electrice, permite modificarea listei activităţilor prestate care au fost specificate pentru respectivul participant al pieţei.

(10) Prelucrarea datelor cu caracter personal în cadrul Registrului participanţilor la piaţa angro a energiei electrice se realizează în conformitate cu prevederile Legii nr.133/2011 privind protecţia datelor cu caracter personal.”

22. La articolul 85 alineatul (3) litera b), după cuvintele „de concurenţă” se introduce textul „, de lichiditate”.

23. Capitolul XII se completează cu secţiunea a 2-a cu următorul cuprins:

„Secţiunea a 2-a

Prevederi specifice privind integritatea şi transparenţa pieţei angro

a energiei electrice. Monitorizarea pieţei energiei electrice

Articolul 851. Interdicţii privind tranzacţiile bazate pe informaţii privilegiate

(1) Persoanelor fizice sau juridice care deţin informaţii privilegiate li se interzice:

a) să folosească aceste informaţii pentru a dobândi, înstrăina sau pentru a încerca să dobândească ori să înstrăineze, pentru sine sau pentru o terţă persoană, în mod direct sau indirect, produse energetice angro la care se referă informaţiile în cauză;

b) să divulge aceste informaţii altei persoane, cu excepţia situaţiei în care divulgarea are loc în baza legii sau în cadrul exercitării muncii, profesiei sau funcţiilor persoanei respective, cu informarea acesteia în legătură cu faptul că informaţiile comunicate sunt privilegiate;

c) să recomande altei persoane să dobândească sau să înstrăineze ori să determine altă persoană să dobândească sau să înstrăineze, în baza informaţiilor privilegiate, produsele energetice angro la care se referă informaţiile în cauză.

(2) Interdicţiile stabilite la alin.(1) se aplică următoarelor persoane care deţin informaţii privilegiate:

a) membrilor organului administrativ, de conducere sau de supraveghere al unei întreprinderi;

b) persoanelor care deţin cote în capitalul social al unei întreprinderi;

c) persoanelor care au acces la informaţii prin exercitarea muncii, profesiei sau funcţiilor;

d) persoanelor care au dobândit astfel de informaţii prin activităţi infracţionale;

e) persoanelor care cunosc sau trebuie să cunoască faptul că informaţiile sunt privilegiate.

(3) Prevederile alin.(1) lit.a) şi c) nu se aplică operatorului sistemului de transport la cumpărarea energiei electrice în vederea asigurării funcţionării sigure şi fiabile a sistemului electroenergetic conform obligaţiilor ce îi revin potrivit art.30.

(4) Prevederile alin.(1)–(3) nu se aplică:

a) tranzacţiilor realizate pentru a achita o obligaţie scadentă de dobândire sau înstrăinare a unor produse energetice angro, în cazul în care această obligaţie decurge dintr-un contract încheiat sau dintr-un ordin de tranzacţionare emis înainte ca persoana vizată să intre în posesia unor informaţii privilegiate;

b) tranzacţiilor realizate de producătorii de energie electrică al căror scop este de a-şi acoperi pierderile imediate, cauzate de întreruperile neplanificate, dacă fără realizarea acestora participantul la piaţa energiei electrice nu ar putea să îşi îndeplinească obligaţiile contractuale existente sau dacă astfel de acţiuni sunt întreprinse cu acordul operatorului sistemului de transport în vederea asigurării funcţionării sigure şi fiabile a sistemului electroenergetic. Producătorii de energie electrică care realizează asemenea tranzacţii sunt obligaţi să prezinte Agenţiei informaţii cu privire la tranzacţiile respective;

c) participanţilor la piaţa energiei electrice care acţionează în conformitate cu Regulamentul privind situaţiile excepţionale în sectorul electroenergetic şi cu Planul de acţiuni pentru situaţii excepţionale în sectorul electroenergetic, în cazul în care se constată apariţia situaţiei excepţionale în sectorul electroenergetic, iar mecanismele de piaţă pe întreg teritoriul ţării au fost suspendate. În acest caz, Agenţia asigură publicarea informaţiilor privilegiate în conformitate cu prevederile art.852.

(5) În cazul în care persoana care deţine informaţii privilegiate este o persoană juridică, interdicţiile stabilite la alin.(1) se aplică în egală măsură persoanelor fizice care participă în numele persoanei juridice respective la luarea deciziei privind realizarea tranzacţiei.

(6) În cazul în care se difuzează informaţii în scop jurnalistic sau ca expresie artistică, o astfel de difuzare a informaţiilor se evaluează ţinându-se cont de actele normative care reglementează libertatea presei şi libertatea de exprimare în alte mijloace media, cu excepţia cazului în care:

a) aceste persoane obţin, direct sau indirect, avantaje sau beneficii ca urmare a diseminării informaţiilor în cauză; sau

b) divulgarea sau difuzarea informaţiilor respective se face cu intenţia de a induce piaţa în eroare cu privire la cererea, oferta sau preţul produselor energetice angro.

 

Articolul 852. Obligaţia de a publica informaţii privilegiate

(1) Participantul la piaţa energiei electrice este obligat să facă publice în mod efectiv şi în timp util informaţiile privilegiate deţinute cu privire la activitatea comercială sau la instalaţiile pe care le deţine ori le controlează acesta, întreprinderea-mamă sau o întreprindere înrudită a acestuia sau de ale căror aspecte operaţionale este responsabil în totalitate sau parţial respectivul participant, întreprinderea-mamă ori întreprinderea înrudită a acestuia. Se supun publicării informaţiile care se referă la capacitatea şi utilizarea instalaţiilor de producere, a instalaţiilor de utilizare sau a reţelelor electrice de transport, inclusiv informaţiile referitoare la indisponibilitatea planificată sau neplanificată a acestora, în conformitate cu criteriile stabilite de Agenţie prin hotărârea adoptată conform alin.(5).

(2) Un participant la piaţa energiei electrice poate amâna în mod excepţional, pe propria răspundere, publicarea unor informaţii privilegiate pentru a nu aduce atingere intereselor sale legitime, cu condiţia că omisiunea în cauză nu induce în eroare publicul, iar participantul la piaţa energiei electrice poate asigura confidenţialitatea respectivelor informaţii şi nu ia decizii cu privire la tranzacţionarea de produse energetice angro pe baza acestor informaţii. Participantul la piaţa energiei electrice este obligat să notifice fără întârziere Agenţia despre acest fapt, cu prezentarea motivelor care justifică amânarea publicării informaţiilor în cauză.

(3) Dacă, în cadrul exercitării obişnuite a muncii, a profesiei sau a funcţiilor, un participant la piaţa energiei electrice, un angajat sau un reprezentant al său divulgă informaţii privilegiate legate de un produs energetic angro, în conformitate cu art.851 alin.(1) lit.b), participantul respectiv, angajatul sau reprezentantul acestuia trebuie să se asigure ca informaţiile respective să fie publicate în mod efectiv, simultan şi complet. În cazul divulgării neintenţionate, participantul la piaţa energiei electrice este obligat să se asigure ca informaţiile să fie publicate în mod efectiv şi complet cât mai repede posibil după respectiva divulgare neintenţionată.

(4) Cerinţa stabilită la alin.(3) nu se aplică în cazul în care persoana care primeşte informaţiile are obligaţia de a păstra confidenţialitatea în conformitate cu actele normative, cu dispoziţiile statutare sau cu clauzele contractuale.

(5) Agenţia adoptă hotărârea privind stabilirea criteriilor care trebuie întrunite pentru asigurarea respectării obligaţiilor de publicare în mod efectiv, simultan, complet şi în timp util a informaţiilor privilegiate, precum şi modul de publicare a acestora.

(6) Executarea obligaţiilor stabilite la alin.(1) şi (2) nu exonerează participanţii la piaţa energiei electrice de îndeplinirea cerinţelor stabilite în prezenta lege şi în actele normative de reglementare aprobate de Agenţie privind publicarea informaţiilor, în special privind termenul şi modul de publicare a acestora.

(7) Prevederile alin.(1) şi (2) nu aduc atingere dreptului participanţilor la piaţa energiei electrice de a amâna divulgarea informaţiilor sensibile privind protecţia infrastructurii critice dacă informaţiile respective se consideră a fi secret de stat, secret comercial sau alte informaţii oficiale cu accesibilitate limitată.

 

Articolul 853. Obligaţiile persoanelor care intermediază tranzacţii cu titlu profesional

(1) Orice persoană fizică sau juridică care intermediază cu titlu profesional tranzacţii cu produse energetice angro este obligată să îşi desfăşoare activitatea cu respectarea prevederilor art.851 şi ale art.854 alin.(1). În cazul în care are motive întemeiate să suspecteze că o tranzacţie ar putea încălca prevederile art.851 sau ale art.854 alin.(1), persoana respectivă este obligată să notifice fără întârziere Agenţia despre acest fapt.

(2) Activitatea de intermediere a tranzacţiilor presupune prestarea serviciilor de organizare a tranzacţiilor pentru:

a) crearea circumstanţelor necesare sau oferirea de asistenţă părţilor terţe (cumpărător sau vânzător) astfel încât să fie încheiată o tranzacţie angro cu energie electrică (să se influenţeze în mod direct asupra încheierii tranzacţiei); sau

b) oferirea unui instrument sau a unor mijloace care să faciliteze încheierea de tranzacţii cu produse energetice angro de către părţi terţe (cumpărător sau vânzător) şi care nu se limitează doar la furnizarea mijloacelor prin intermediul cărora părţile terţe pot comunica între ele.

 

Articolul 854. Interzicerea manipulării pieţei energiei electrice

(1) Se interzice manipularea sau tentativa de manipulare a pieţei energiei electrice.

(2) În sensul prezentei legi, manipularea pieţei include una dintre următoarele acţiuni:

1) efectuarea unei tranzacţii sau emiterea unui ordin de tranzacţionare cu produse energetice angro:

a) care oferă sau este susceptibil de a oferi indicaţii false sau înşelătoare în ceea ce priveşte cererea, oferta sau preţul produselor energetice angro;

b) care stabileşte sau prin care se încearcă stabilirea, în mod artificial, prin acţiunea unei sau mai multor persoane care acţionează în mod concertat, a preţului unui sau mai multor produse energetice angro, cu excepţia cazului în care persoana care a efectuat tranzacţia sau care a emis ordinul de tranzacţionare dovedeşte că motivele care au determinat-o să procedeze astfel sunt legitime şi că respectiva tranzacţie sau respectivul ordin de tranzacţionare este conform cu practicile de piaţă admise pe respectiva piaţă angro a energiei electrice;

c) care utilizează sau prin care se încearcă utilizarea unui instrument fictiv sau a unei alte forme de înşelăciune sau abuz de încredere, care transmite sau este de natură să transmită informaţii false sau înşelătoare cu privire la cererea, oferta sau preţul produselor energetice angro;

2) difuzarea, prin intermediul mijloacelor de comunicare în masă, inclusiv al internetului, sau prin orice alte mijloace, a unor informaţii care oferă ori sunt susceptibile de a oferi mesaje false sau înşelătoare cu privire la cererea, oferta sau preţul produselor energetice angro, inclusiv răspândirea de zvonuri şi difuzarea de informaţii false sau înşelătoare, dacă persoana care a difuzat informaţiile ştia sau trebuia să ştie că acestea sunt false sau înşelătoare.

 

Articolul 855. Monitorizarea pieţei energiei electrice

(1) Agenţia monitorizează piaţa energiei electrice şi, în conformitate cu prevederile art.141 din Legea nr.174/2017 cu privire la energetică, este în drept să colecteze informaţii cu privire la posibilele încălcări pe piaţa energiei electrice din oficiu, la sesizarea unui organ central de specialitate al administraţiei publice, a unei alte autorităţi publice, inclusiv a Consiliului Concurenţei, la cererea unui participant la piaţa energiei electrice sau la sesizarea Comitetului de reglementare al Comunităţii Energetice.

(2) Agenţia este în drept să solicite de la participantul la piaţa energiei electrice, de la persoana care intermediază tranzacţii cu titlu profesional sau de la altă persoană care este în legătură cu oricare dintre aceştia prezentarea, în formă scrisă, a informaţiilor sau a documentelor necesare în legătură cu exercitarea funcţiei de monitorizare a integrităţii şi transparenţei pieţei energiei electrice.

(3) Agenţia elaborează şi adoptă hotărârea privind setul de cerinţe cu privire la examinarea denunţurilor (sesizărilor).

(4) În vederea exercitării funcţiei de monitorizare a pieţei, Agenţia efectuează controale sau iniţiază investigaţii în temeiul art.7 alin.(3) lit.i) şi art.8 alin.(1) lit.j) şi k). Participanţii la piaţa energiei electrice sunt obligaţi să coopereze cu Agenţia şi să prezinte informaţiile necesare, precum şi să se abţină de la obstrucţionarea în orice mod a Agenţiei la efectuarea controalelor şi realizarea investigaţiilor.

(5) Anual, Agenţia prezintă Secretariatului Comunităţii Energetice şi publică pe pagina sa web oficială un raport cu privire la activităţile sale de monitorizare a pieţei. În acest raport, Agenţia evaluează funcţionarea şi transparenţa unor categorii diverse de pieţe şi modalităţile de realizare a tranzacţiilor comerciale şi poate face recomandări Secretariatului Comunităţii Energetice cu privire la regulile, standardele şi procedurile specifice pieţei, care ar putea îmbunătăţi integritatea pieţei şi funcţionarea pieţei interne. De asemenea, Agenţia poate evalua dacă introducerea unor cerinţe minime pentru pieţele organizate ar putea contribui la o creştere a transparenţei pieţei.

 

Articolul 856. Atribuţiile Agenţiei la realizarea investigaţiilor pe piaţa energiei electrice

(1) Agenţia iniţiază investigaţii pe piaţa energiei electrice, la recepţionarea unei cereri sau din oficiu, inclusiv în cazul în care constată existenţa unor circumstanţe care indică faptul că o persoană nu respectă sau încalcă prevederile art.851–854.

(2) Investigaţiile se realizează cu respectarea principiilor şi a procedurii stabilite în prezenta lege şi în Legea nr.174/2017 cu privire la energetică.

(3) În cadrul investigaţiei, Agenţia exercită drepturile stabilite în Legea nr.174/2017 cu privire la energetică, precum şi următoarele drepturi specifice:

a) de a efectua, împreună cu Consiliul Concurenţei, controale comune pe piaţa energiei electrice;

b) la constatarea circumstanţelor care indică nerespectarea sau încălcarea unei sau mai multor prevederi ale prezentului capitol şi săvârşirea unei infracţiuni prevăzute de Codul penal, de a informa organele de drept competente cu privire la rezultatele şi finalitatea procedurii administrative desfăşurate în conformitate cu prezenta lege;

c) de a coopera cu autorităţile de reglementare din domeniul financiar-fiscal, precum şi cu alte autorităţi de reglementare sub egida Comitetului de reglementare al Comunităţii Energetice.

(4) Orice acţiune întreprinsă de Agenţie în temeiul prezentului articol trebuie să corespundă principiului proporţionalităţii.

 

Articolul 857. Cooperarea la nivel naţional şi regional în contextul monitorizării pieţei energiei electrice

(1) În legătură cu monitorizarea integrităţii şi a transparenţei pieţei energiei electrice, în conformitate cu prezentul articol şi cu Legea nr.174/2017 cu privire la energetică, Agenţia colaborează cu autorităţile de reglementare din ţările vecine şi din ţările părţi ale Comunităţii Energetice, cu Comitetul de reglementare al Comunităţii Energetice, cu alte autorităţi de resort şi cu organele de drept din Republica Moldova, inclusiv cu Consiliul Concurenţei, prin diverse mijloace, care includ, fără a se limita la acestea, schimbul de informaţii şi încheierea, la necesitate, a memorandumurilor de înţelegere.

(2) Agenţia colaborează cu Comisia Naţională a Pieţei Financiare prin schimb de informaţii privind instrumentele derivate ale energiei electrice, precum şi prin alte mijloace, inclusiv prin încheierea memorandumurilor de înţelegere.

(3) Agenţia informează Comitetul de reglementare al Comunităţii Energetice şi Secretariatul Comunităţii Energetice atunci când există motive rezonabile să suspecteze că pe piaţa energiei electrice din Republica Moldova se întreprind sau au fost întreprinse acţiuni care contravin prevederilor prezentului capitol, oferind informaţii cât mai detaliate posibil în legătură cu acţiunile respective.

(4) În cazul în care există bănuieli rezonabile că în altă ţară parte a Comunităţii Energetice sunt întreprinse acţiuni care influenţează piaţa angro a energiei electrice sau preţurile produselor energetice angro din Republica Moldova şi care contravin principiilor privind excluderea abuzului pe piaţă şi a manipulării pieţei, stabilite în prezenta lege, Agenţia este în drept să notifice despre acest fapt Comitetul de reglementare al Comunităţii Energetice, Secretariatul Comunităţii Energetice şi să solicite luarea măsurilor necesare pentru atenuarea/eliminarea impactului acţiunilor respective.

(5) Agenţia sesizează Consiliul Concurenţei în cazul în care există motive întemeiate să suspecteze că pe piaţa energiei electrice din Republica Moldova se întreprind sau au fost întreprinse acţiuni care pot constitui încălcări ale Legii concurenţei nr.183/2012, inclusiv în legătură cu potenţiale acţiuni de concentrare economică, şi notifică despre acest fapt Comitetul de reglementare al Comunităţii Energetice şi Secretariatul Comunităţii Energetice.

(6) La sesizarea Comitetului de reglementare al Comunităţii Energetice privind o presupusă încălcare a prevederilor prezentului capitol, Agenţia transmite informaţiile solicitate sau, după caz, iniţiază o investigaţie în legătură cu presupusa încălcare notificată şi întreprinde măsurile necesare pentru remedierea încălcărilor identificate. În cazul în care nu este posibilă prezentarea informaţiilor solicitate în termenele stabilite, Agenţia notifică Comitetul de reglementare al Comunităţii Energetice despre acest fapt, precum şi despre motivele justificative.

(7) Prin derogare de la prevederile alin.(6), Agenţia este în drept să refuze să dea curs solicitării Comitetului de reglementare al Comunităţii Energetice în cazul în care:

a) aceasta ar putea afecta suveranitatea sau securitatea naţională;

b) autorităţile naţionale competente au iniţiat deja o procedură judiciară pentru aceleaşi fapte/acţiuni şi împotriva aceloraşi persoane;

c) instanţa de judecată a pronunţat o hotărâre definitivă şi irevocabilă în privinţa persoanelor respective cu privire la aceleaşi fapte comise.

(8) În cazul refuzului conform alin.(7), Agenţia informează în modul corespunzător Comitetul de reglementare al Comunităţii Energetice, prezentând informaţii detaliate privind procedurile iniţiate sau hotărârile adoptate de autorităţile/instanţele de judecată naţionale.

 

Articolul 858. Nedivulgarea informaţiilor confidenţiale. Transparenţa. Secretul profesional. Protecţia datelor

(1) Agenţia este obligată să se abţină de la divulgarea informaţiilor confidenţiale obţinute în conformitate cu art.852 alin.(2), a informaţiilor obţinute în cadrul exercitării atribuţiilor stabilite la art.855 şi 856, precum şi a altor informaţii oficiale cu accesibilitate limitată obţinute în cadrul exercitării funcţiei de monitorizare a pieţei energiei electrice şi în legătură cu aceasta. Agenţia întreprinde măsurile necesare pentru a asigura confidenţialitatea, integritatea şi protecţia informaţiilor respective, precum şi măsurile menite să prevină utilizarea necorespunzătoare a acestor informaţii şi accesul neautorizat la acestea.

(2) Sub rezerva respectării secretului profesional, Agenţia este în drept să publice o parte din informaţiile pe care le deţine, cu condiţia ca informaţiile confidenţiale din domeniul afacerilor sau alte informaţii oficiale cu accesibilitate limitată care vizează anumiţi participanţi la piaţa energiei electrice sau anumite tranzacţii ori pieţe individuale să nu fie divulgate şi să nu poată fi deduse.

(3) Agenţia pune la dispoziţie, în scopuri ştiinţifice, baza de date comerciale de care dispune, ce conţine date care nu sunt sensibile din punct de vedere comercial, în conformitate cu cerinţele privind confidenţialitatea informaţiilor stabilite în prezenta lege şi în alte acte normative aplicabile.

(4) Informaţiile indicate la alin.(2) şi (3) se publică sau se prezintă în scopul îmbunătăţirii transparenţei pieţei energiei electrice şi doar dacă este puţin probabil ca acestea să ducă la denaturarea concurenţei pe piaţa energiei electrice. Agenţia distribuie informaţiile în mod echitabil, în conformitate cu o procedură transparentă, stabilită într-un regulament elaborat şi aprobat de Agenţie, care se publică pe pagina sa web oficială.

(5) Informaţiile confidenţiale care sunt obţinute sau transmise în conformitate cu prezentul capitol fac obiectul cerinţei privind respectarea secretului profesional.

(6) Obligaţia de păstrare a secretului profesional se aplică:

a) persoanelor care lucrează sau care au lucrat pentru Agenţie, pentru Consiliul Concurenţei, pentru alte autorităţi publice care au intrat în posesia informaţiilor stabilite la alin.(1);

b) experţilor mandataţi de Agenţie, de Consiliul Concurenţei sau de alte autorităţi publice care obţin informaţii cu caracter confidenţial în conformitate cu prezentul capitol.

(7) Informaţiile confidenţiale obţinute de către persoanele indicate la alin.(6) în cadrul exercitării funcţiilor lor nu pot fi divulgate niciunei alte persoane sau autorităţi decât într-o formă prescurtată, anonimizată sau agregată, care să nu permită identificarea niciunui participant la piaţa energiei electrice, cu excepţia cazurilor în care obligaţia de divulgare este stabilită expres în prezenta lege sau în alte acte normative.

(8) Agenţia, autorităţile publice sau persoanele care obţin informaţii confidenţiale în conformitate cu prezenta lege sunt în drept să le utilizeze exclusiv în scopul exercitării atribuţiilor stabilite prin prezenta lege. Organele centrale de specialitate ale administraţiei publice, alte autorităţi publice sau persoane pot utiliza aceste informaţii doar în scopul pentru care le-au fost furnizate sau în cadrul unor proceduri administrative sau judiciare în legătură cu exercitarea atribuţiilor lor. Organul central de specialitate al administraţiei publice sau autoritatea publică ce a primit informaţiile respective este în drept să le utilizeze în alte scopuri cu condiţia obţinerii acordului Agenţiei, al autorităţilor sau al persoanelor care au comunicat informaţiile respective.

(9) Agenţia elaborează şi adoptă hotărârea cu privire la cerinţele ce ţin de protecţia datelor la colectarea şi prelucrarea informaţiilor în contextul exercitării funcţiei de monitorizare a pieţei energiei electrice, cu respectarea actelor normative care reglementează protecţia datelor.”

24. La articolul 86, alineatul (2) se completează cu litera d1), h) şi i) cu următorul cuprins:

„d1) preţurile reglementate pentru furnizarea energiei electrice de către furnizorul de ultimă opţiune, care iau în considerare necesitatea furnizorului de ultimă opţiune de a cumpăra energie electrică la preţuri mai mari decât preţurile de cumpărare a energiei electrice conform contractelor bilaterale, pe parcursul unor perioade scurte de timp;”

„h) preţurile reglementate pentru cantităţile de energie electrică sau de servicii oferite prin mecanismele reglementate stabilite în conformitate cu prevederile prezentei legi;

i) preţurile provizorii pentru energia electrică produsă, în cazul unor crize de energie electrică pe piaţa energiei electrice.”

25. La articolul 87 alineatul (3):

litera a) se completează cu o liniuţă nouă cu următorul cuprins:

„– alocaţiei aferente capitalului circulant utilizat în activitatea reglementată;”

alineatul se completează cu litera d1) cu următorul cuprins:

„d1) modul de determinare a consumului tehnologic şi a pierderilor de energie electrică în reţelele electrice de transport şi în reţelele electrice de distribuţie, prin stabilirea trendului de reducere a acestora pe perioada valabilităţii metodologiilor tarifare, pentru a implementa mecanisme de stimulare a eficienţei, ţinând cont de obiectivele stabilite şi de cantităţile de energie electrică intrate în reţelele electrice de transport şi de distribuţie;”

litera g) va avea următorul cuprins:

„g) modul de ajustare a preţurilor şi tarifelor reglementate, inclusiv modul de actualizare a tarifelor şi preţurilor reglementate în decursul anului.”

26. La articolul 95:

alineatul (1) se completează cu litera j) cu următorul cuprins:

„j) refuzul titularului de licenţă de a înregistra contractele de achiziţionare a energiei electrice la operatorul pieţei energiei electrice.”

articolul se completează cu alineatele (21) şi (5) cu următorul cuprins:

„(21) Agenţia aplică, prin hotărâre, sancţiuni în mărime de cel puţin 5% din cifra de afaceri anuală a titularilor de licenţe pentru neexecutarea obligaţiilor de serviciu public impuse în conformitate cu prevederile art.11, art.72 şi 73 sau pentru refuzul titularilor de licenţe de a îndeplini obligaţiile de serviciu public.”

„(5) Agenţia este în drept să aplice, prin hotărâre, sancţiuni în mărime de la 10% la 15% din cifra de afaceri anuală a titularilor de licenţe sau a altor persoane juridice pentru neexecutarea hotărârilor Agenţiei privind subiecte ce ţin de crize de energie, stabilite conform art.811.”

27. Legea se completează cu articolele 951 şi 952 cu următorul cuprins:

Articolul 951. Sancţiuni pentru nerespectarea sau încălcarea prevederilor privind integritatea şi transparenţa pieţei angro a energiei electrice

(1) Pentru nerespectarea sau încălcarea obligaţiilor stabilite la art.851–858, Agenţia aplică, cumulativ sau separat, următoarele sancţiuni:

a) declaraţia de nerespectare;

b) avertismentul sau avertismentul public;

c) sancţiunea financiară stabilită la art.952;

d) anunţarea publică a declaraţiei de nerespectare şi a sancţiunii aplicate, cu excepţia cazului în care acestea nu pot fi făcute publice pe motivul existenţei unui interes public conflictual prevalent sau a unui alt motiv cu caracter sensibil. În măsura posibilităţilor, pentru a atenua posibilele efecte ale publicării declaraţiei de nerespectare sau a sancţiunii aplicate asupra potenţialului interes public, Agenţia este în drept să publice părţi anonimizate ale hotărârii prin care s-a dispus sancţiunea în cauză.

(2) La determinarea tipurilor de sancţiuni, a mărimii sancţiunilor financiare pentru nerespectarea sau încălcarea obligaţiilor stabilite la art.851–858, precum şi a efectelor cumulate ale acestora, Agenţia va ţine cont de următoarele circumstanţe:

a) gravitatea încălcării, inclusiv durata şi frecvenţa;

b) profiturile acumulate şi/sau pierderile cauzate ori alte efecte adverse ce au avut loc, inclusiv impactul asupra stabilităţii şi încrederii pe piaţa angro a energiei electrice;

c) consolidarea poziţiei dominante sau a puterii semnificative pe piaţa energiei electrice a întreprinderii respective în rezultatul nerespectării sau încălcării obligaţiilor stabilite la art.851–858;

d) existenţa încălcărilor anterioare;

e) atitudinea de cooperare a participanţilor la piaţa energiei electrice pe parcursul investigaţiilor, inclusiv încetarea încălcării din propria voinţă, precum şi alte împrejurări care demonstrează voinţa lor de a facilita examinarea încălcărilor.

(3) Agenţia aprobă, prin hotărâre, criteriile utilizate pentru stabilirea sancţiunilor specifice şi pentru cuantificarea sancţiunilor financiare, ţinând cont de prevederile alin.(2) şi de cele mai bune practici ale ţărilor părţi ale Comunităţii Energetice.

(4) Părţile terţe sunt în drept să solicite despăgubiri pentru prejudiciile cauzate de către participanţii la piaţa energiei electrice care au încălcat una sau mai multe dintre cerinţele stabilite la art.851–858 din prezenta lege, în conformitate cu prevederile Codului civil.

 

Articolul 952. Sancţiuni financiare pentru nerespectarea sau încălcarea prevederilor privind integritatea şi transparenţa pieţei energiei electrice

(1) Agenţia aplică sancţiuni în mărime de cel puţin 1% din cifra de afaceri anuală a întreprinderilor electroenergetice pentru nerespectarea sau încălcarea de către participanţii la piaţa energiei electrice a obligaţiilor stabilite la art.851–858, manifestată prin:

a) refuzul de a publica informaţiile privilegiate în termenele şi modul stabilite de Agenţie;

b) refuzul participantului la piaţa energiei electrice de a permite efectuarea controalelor şi a inspecţiilor dispuse de către Agenţie în contextul exercitării atribuţiilor ce ţin de monitorizarea pieţei energiei electrice sau obstrucţionarea Agenţiei în efectuarea acestora.

(2) Agenţia aplică sancţiuni în mărime de cel puţin 3% din cifra de afaceri anuală a întreprinderilor electroenergetice pentru nerespectarea sau încălcarea de către participanţii la piaţa energiei electrice a obligaţiilor stabilite la art.851–858, manifestată prin:

a) nepublicarea informaţiilor privilegiate în termenele şi modul stabilite la art.853 alin.(1);

b) divulgarea informaţiilor privilegiate unei alte persoane, cu excepţia situaţiei în care divulgarea are loc în cadrul exercitării muncii, profesiei sau a funcţiilor persoanei respective;

c) nerespectarea obligaţiilor de prezentare a informaţiilor solicitate de Agenţie în legătură cu exercitarea atribuţiilor ce ţin de monitorizarea pieţei energiei electrice, a participanţilor la piaţa energiei electrice, inclusiv în legătură cu realizarea investigaţiilor şi efectuarea controalelor.

(3) Agenţia aplică sancţiuni în mărime de cel puţin 5% din cifra de afaceri anuală a întreprinderilor electroenergetice pentru nerespectarea sau încălcarea de către participanţii la piaţa energiei electrice a obligaţiilor stabilite la art.851–858, manifestată prin:

a) utilizarea informaţiilor privilegiate pentru a dobândi sau înstrăina, pentru sine sau pentru o terţă persoană, în mod direct sau indirect, produse energetice angro la care se referă informaţiile în cauză;

b) refuzul repetat de a publica informaţiile privilegiate în termenele şi modul stabilite de Agenţie;

c) refuzul repetat de a prezenta informaţiile solicitate de Agenţie în legătură cu exercitarea atribuţiilor ce ţin de monitorizarea pieţei energiei electrice, a participanţilor la piaţa energiei electrice, inclusiv în legătură cu realizarea investigaţiilor şi efectuarea controalelor;

d) refuzul repetat al participantului la piaţa energiei electrice de a permite efectuarea controalelor şi a inspecţiilor dispuse de către Agenţie în contextul exercitării atribuţiilor ce ţin de monitorizarea pieţei energiei electrice sau obstrucţionarea repetată a Agenţiei în efectuarea acestora;

e) tentativa de manipulare a pieţei;

f) manipularea pieţei.

(4) În cazul nerespectării sau al încălcării obligaţiilor stabilite la art.851–858 care a condus sau a contribuit la consolidarea poziţiei dominante sau a puterii semnificative pe piaţa energiei electrice a unei întreprinderi electroenergetice existente, sancţiunile care urmează a fi aplicate conform prezentului articol se majorează după cum urmează:

a) până la 3% din cifra de afaceri anuală a întreprinderii – în cazul sancţiunilor financiare aplicate conform alin.(1);

b) până la 5% din cifra de afaceri anuală a întreprinderii – în cazul sancţiunilor financiare aplicate conform alin.(2);

c) până la 10% din cifra de afaceri anuală a întreprinderii – în cazul sancţiunilor financiare aplicate conform alin.(3).

(5) Mijloacele băneşti obţinute din aplicarea sancţiunilor financiare se virează integral în bugetul de stat.”

28. La articolul 96:

alineatele (4) şi (14) vor avea următorul cuprins:

„(4) Prin derogare de la art.68 alin.(6), art.72 alin.(1) şi art.73 alin.(8), consumatorii finali care au decis să schimbe furnizorul şi să cumpere energie electrică la preţuri negociate, în bază de contract negociat şi semnat cu furnizorul ales, şi care ulterior şi-au pierdut furnizorul în anumite circumstanţe (furnizorul îşi încetează activitatea, furnizorului i-a fost suspendată sau retrasă licenţa, furnizorul este în imposibilitate de a furniza energie electrică) şi nu pot să îşi aleagă un alt furnizor şi să semneze contracte de furnizare a energiei electrice la preţ negociat sunt în drept să solicite semnarea contractelor de furnizare a energiei electrice, în condiţii reglementate, cu furnizorii care asigură furnizarea de ultimă opţiune în conformitate cu art.73, până la îndeplinirea condiţiei prevăzute la art.63 alin.(4).”

„(14) Piaţa energiei electrice pentru ziua următoare, piaţa energiei electrice pe parcursul zilei, piaţa de echilibrare, piaţa serviciilor de sistem şi piaţa organizată a contractelor bilaterale de energie electrică se vor institui în conformitate cu hotărârea Agenţiei, care se supune consultărilor publice şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, după desemnarea operatorului pieţei energiei electrice.”

articolul se completează cu alineatele (141) şi (142) cu următorul cuprins:

„(141) Termenele de instituire a pieţei energiei electrice pentru ziua următoare şi a pieţei energiei electrice pe parcursul zilei nu pot depăşi cu mai mult de 12 luni data desemnării de către Guvern a operatorului pieţei energiei electrice.

(142) Până la crearea condiţiilor de funcţionare concurenţială a pieţei energiei electrice de echilibrare şi a pieţei serviciilor de sistem, Agenţia stabileşte mecanisme reglementate de funcţionare în conformitate cu art.813 şi aprobă metodologia de calculare a preţurilor pentru capacităţile de echilibrare.”

la alineatul (15), textul „, în termenul stabilit la alin.(14),” se exclude;

articolul se completează cu alineatul (161) cu următorul cuprins:

„(161) Prin derogare de la prevederile art.7 alin.(2) lit.a) şi art.87 din prezenta lege şi ale metodologiei tarifare relevante, în cazul implementării unor proiecte demonstrative finanţate din grant şi/sau alte surse nerambursabile pentru instalarea echipamentelor de măsurare inteligente la consumatorii finali, în scopul stabilirii efectelor aplicării preţurilor reglementate pentru furnizarea energiei electrice în funcţie de orele de consum, Agenţia, la solicitarea furnizorului serviciului universal şi a organului central al administraţiei publice de specialitate în domeniul energeticii, va aproba preţuri reglementate pentru furnizarea energiei electrice în funcţie de orele de consum doar pentru consumatorii finali implicaţi în proiectul demonstrativ.

Pentru determinarea şi calcularea acestor preţuri reglementate, Agenţia stabileşte şi aprobă coeficienţii tarifari care iau în considerare cheltuielile şi costurile justificate suportate de furnizorul serviciului universal ce urmează a fi recuperate prin aplicarea preţurilor reglementate pentru furnizarea energiei electrice în funcţie de orele de consum de la consumatorii finali respectivi, pe perioada de desfăşurare a proiectelor demonstrative.”

 

Art.V. – Articolul 214 din Codul administrativ al Republicii Moldova nr.116/2018 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.309–320, art.466), cu modificările ulterioare, se completează cu alineatul (10) cu următorul cuprins:

„(10) Nu pot fi suspendate hotărârile Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică adoptate în temeiul art.811 alin.(1) din Legea nr.107/2016 cu privire la energia electrică.”

 

Art.VI.Legea nr.174/2021 privind mecanismul de examinare a investiţiilor de importanţă pentru securitatea statului (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2021, nr.280–284, art.384) se modifică după cum urmează:

1. La articolul 1, alineatul (1) se completează cu următorul enunţ: „Prevederile Legii nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător nu se extind asupra mecanismelor de control şi supraveghere de către stat a activităţilor investiţionale ce cad sub incidenţa prevederilor prezentei legi.”

2. Legea se completează cu articolul 131 cu următorul cuprins:

Articolul 131. Monitorizarea respectării cerinţelor legii

(1) În vederea asigurării posibilităţii de verificare a modalităţii în care se asigură respectarea clauzei de schimbare a controlului, precum şi pentru a se asigura o monitorizare pe bază continuă a structurii proprietăţii şi structurii de control a părţii care a preluat în proprietate sau în posesie/folosinţă un bun de importanţă pentru securitatea statului, stabilit de prezenta lege, sau a încheiat contracte/tranzacţii în cadrul activităţilor investiţionale efectuate în domeniile de importanţă pentru securitatea statului, stabilite de prezenta lege, această parte este obligată, în toate cazurile de survenire a circumstanţelor noi legate de beneficiarii efectivi, să informeze din proprie iniţiativă despre aceasta Consiliul, indiferent de faptul dacă investiţiile acestei părţi au fost aprobate prealabil de către Consiliu în baza prevederilor prezentei legi sau au fost realizate înainte de intrarea în vigoare a prezentei legi.

(2) În cazul în care, în cadrul aplicării măsurilor de precauţie privind clienţii, prevăzute de Legea nr.308/2017 cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, entităţile raportoare constată neconcordanţe între informaţiile disponibile în Registrul de stat al unităţilor de drept privind beneficiarul efectiv şi informaţiile prezentate de către client privind beneficiarul efectiv sau alte indicii ale unei potenţiale încălcări a clauzei de schimbare a controlului, precum şi în cazurile în care asemenea neconcordanţe sunt identificate de către alte autorităţi publice în cadrul exercitării atribuţiilor legale ale acestora, acestea informează Consiliul, care va solicita de la partea respectivă informaţii cu privire la neconcordanţele identificate.

(3) În perioada necesară furnizării informaţiilor prevăzute la alin.(2), examinării acestora de către Consiliu şi întreprinderii acţiunilor prevăzute la alin.(4)–(7) din prezentul articol, Consiliul este îndreptăţit să întreprindă acţiunile prevăzute la art.11 alin.(1) şi (2), precum şi să impună sistarea temporară a valabilităţii oricăror acte permisive eliberate părţii respective sau persoanei juridice în care aceasta a devenit acţionar/asociat ca efect al investiţiilor realizate. Decizia Consiliului, precum şi o eventuală decizie subsecventă de reluare a valabilităţii actului permisiv suspendat se comunică tuturor autorităţilor publice emitente ale actelor permisive respective şi sunt executorii din momentul emiterii.

(4) În situaţia când, în urma verificărilor realizate de Consiliu, se confirmă nerespectarea clauzei de schimbare a controlului sau sunt identificate alte situaţii care fac partea neeligibilă pentru aprobarea investiţiilor în conformitate cu prevederile art.6 sau 8, Consiliul notifică acest fapt părţii respective şi solicită acesteia, în termen de 60 de zile de la data notificării, după caz:

a) înstrăinarea acţiunilor/părţilor sociale achiziţionate, în cazul investiţiilor prevăzute la art.3 alin.(1) lit.a);

b) declararea rezoluţiunii contractelor/tranzacţiilor, în cazul investiţiilor prevăzute la art.3 alin.(1) lit.b)–f).

(5) Dacă acţiunea prescrisă de Consiliu nu a fost realizată în termenul prevăzut la alin.(4), în conformitate cu alin.(4) lit.a), organul executiv al persoanei juridice, în termen de cel mult 15 zile de la data expirării termenului prevăzut la alin.(4), emite decizia privind anularea acţiunilor/părţilor sociale şi privind emiterea de noi acţiuni/părţi sociale în acelaşi număr şi de aceeaşi clasă, în cazul societăţilor pe acţiuni, şi în aceeaşi cotă, în cazul societăţilor cu răspundere limitată. Deciziile menţionate se aduc la cunoştinţa Consiliului în termen de 5 zile de la data emiterii acestora.

(6) Dacă, la expirarea termenului acordat în conformitate cu alin.(5), organul executiv al persoanei juridice nu a întreprins acţiunile prevăzute de lege, Consiliul este îndreptăţit să decidă cu privire la retragerea oricăror acte permisive eliberate persoanei juridice respective. Decizia Consiliului se comunică tuturor autorităţilor publice emitente ale actelor permisive respective şi este executorie din momentul emiterii acesteia.

(7) Dacă acţiunea prescrisă de Consiliu nu a fost realizată în termenul prevăzut la alin.(4), în conformitate cu alin.(4) lit.b) din prezentul articol, în cazul investiţiilor prevăzute la art.3 alin.(1) lit.b)–f), Consiliul notifică acest fapt celeilalte părţi contractante şi Guvernului, care vor întreprinde acţiunile prevăzute la art.13.”

 

Art.VII.Legea nr.120/2022 privind declararea utilităţii publice de interes naţional a lucrărilor de construcţie a liniei electrice aeriene (LEA) 400 kV de transport al energiei electrice Vulcăneşti-Chişinău şi a staţiei Back-to-Back Vulcăneşti (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr.158, art.278), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. Articolul 17 se completează la început cu următorul enunţ: „Prin derogare de la prevederile art.3 şi art.15 alin.(5) din Legea nr.354/2004 cu privire la formarea bunurilor imobile, iniţierea formării bunului imobil se efectuează de către Î.S. „Institutul de Proiectări pentru Organizarea Teritoriului”, iar aprobarea documentaţiei cadastrale – de către Agenţia Proprietăţii Publice.”

2. Punctul 16 din anexă va avea următorul cuprins:

16. În situaţia în care se expropriază o parte dintr-un bun imobil care nu este înregistrat în modul corespunzător în Registrul bunurilor imobile, pe baza proiectului tehnic final se determină suprafaţa expropriată, precum şi coordonatele punctelor de cotitură ale hotarelor terenului. Înregistrarea terenurilor necesare exproprierii se efectuează în baza planului geometric, aprobat de către Agenţia Proprietăţii Publice, şi a actului de expropriere.”

 

Art.VIII. – Prezenta lege intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

 

Art.IX. – (1) Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, va asigura elaborarea actelor normative şi a reglementărilor necesare pentru implementarea acesteia, de asemenea va aduce actele sale normative de reglementare în concordanţă cu prezenta lege.

(2) Până la aprobarea metodologiei de calculare, aprobare şi aplicare a preţurilor reglementate pentru furnizarea energiei electrice de către furnizorul de ultimă opţiune, în contextul obligaţiei de serviciu public stabilite la art.73 din Legea nr.107/2016 cu privire la energia electrică, în cazul în care va fi necesară prestarea serviciului public de furnizare de ultimă opţiune, la aprobarea preţului reglementat pentru furnizarea energiei electrice în contextul îndeplinirii obligaţiei de serviciu public de furnizare de ultimă opţiune, Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică va ţine cont de un coeficient de impredictibilitate şi alte riscuri asociate de 1,2 ori mai mare comparativ cu preţul reglementat în vigoare pentru furnizarea energiei electrice în contextul îndeplinirii obligaţiei de serviciu public de serviciu universal conform art.72 din Legea nr.107/2016 cu privire la energia electrică.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIIgor GROSU

 

Nr.414. Chişinău, 22 decembrie 2023.