L E G E
privind declararea utilităţii publice de interes naţional a lucrărilor de construcţie
a liniei electrice aeriene (LEA) 400 kV de transport al energiei electrice
Vulcăneşti – Chişinău şi a staţiei Back-to-Back Vulcăneşti
nr. 120 din 12.05.2022
Monitorul Oficial nr.158/278 din 24.05.2022
* * *
În temeiul art.5 alin.(1) lit.e) şi alin.(3) şi al art.6 alin.(1) lit.a) din Legea exproprierii pentru cauză de utilitate publică nr.488/1999,
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Art.1. – În sensul prezentei legi, următoarele noţiuni principale semnifică:
act de expropriere – hotărâre a Guvernului Republicii Moldova care nominalizează proprietarii bunurilor imobile expropriate, indică numerele cadastrale şi suprafeţele acestor bunuri, precum şi categoria de folosinţă a bunurilor imobile în conformitate cu prevederile legale aplicabile, şi prin care se instituie Comisia pentru soluţionarea întâmpinărilor;
proiect – proiectul „Interconectarea reţelelor de energie electrică dintre Republica Moldova şi România, Faza I”;
Planul de acţiuni cu privire la strămutare – plan de acţiuni pentru atenuarea efectelor negative ale procesului de expropriere, acoperind toate pierderile directe economice şi sociale rezultate din ocuparea terenurilor şi restricţionarea accesului, împreună cu măsurile compensatorii şi reparatorii ulterioare, elaborat în conformitate cu OP 4.12 „Strămutarea involuntară” a Băncii Mondiale;
Comitetul de monitorizare a impactului social – structură socială locală, neguvernamentală şi apolitică, prevăzută în Manualul operaţional al proiectului, ai cărei membri sunt persoane din localităţile afectate de lucrările de construcţie şi care este creată în scopul asigurării participării comunităţii la procesul de monitorizare a impactului de mediu şi social în perioada executării lucrărilor de construcţie pe teritoriul localităţilor, al oferirii de suport, la nivel local, la funcţionarea mecanismului de soluţionare a reclamaţiilor din cadrul proiectului şi de asistenţă proprietarilor de terenuri afectaţi la exercitarea drepturilor în procesul de expropriere;
Comisia pentru soluţionarea întâmpinărilor – grup de lucru alcătuit din 3 specialişti din domeniul de activitate în care se execută lucrarea de utilitate publică, care, în urma analizei documentelor prezentate de persoanele afectate permanent, emite o decizie motivată cu privire la cuantumul despăgubirii stabilit în propunerea de expropriere;
mecanismul de soluţionare a reclamaţiilor – mecanism stabilit în conformitate cu acordurile de finanţare pentru examinarea reclamaţiilor cu privire la activităţile de implementare a proiectului, care este elaborat în conformitate cu legislaţia naţională şi standardele de mediu şi sociale ale Băncii Mondiale. Acesta oferă persoanelor fizice, organizaţiilor şi grupurilor locale care ar putea fi afectate, în mod direct sau indirect, de lucrările de construcţie o modalitate de depunere a reclamaţiilor la organizaţiile responsabile de implementarea şi finanţarea proiectului.
Art.2. – În vederea realizării proiectului „Interconectarea reţelelor de energie electrică dintre Republica Moldova şi România, Faza I” au fost încheiate Acordul de împrumut dintre Republica Moldova şi Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (nr.47087 din 20 decembrie 2017), Contractul de finanţare dintre Republica Moldova şi Banca Europeană de Investiţii privind interconectarea electrică Moldova–România (FI nr.88495, Serapis nr.2008–0194 din 20 decembrie 2017), acordurile de finanţare dintre Republica Moldova şi Asociaţia Internaţională pentru Dezvoltare privind Proiectul de dezvoltare a sistemului electroenergetic (nr.6380–MD şi nr.6381–MD din 26 septembrie 2019), Acordul de grant dintre Republica Moldova, Întreprinderea de Stat „Moldelectrica” şi Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (EU/NIP nr.47087 din 26 septembrie 2019).
Art.3. – Se declară de utilitate publică de interes naţional lucrările de construcţie a liniei electrice aeriene (LEA) 400 kV de transport al energiei electrice Vulcăneşti–Chişinău şi a staţiei Back-to-Back Vulcăneşti în cadrul proiectului „Interconectarea reţelelor de energie electrică dintre Republica Moldova şi România, Faza I”.
Art.4. – Obiecte ale exproprierii, identificate conform studiului de fezabilitate, necesare pentru lucrările de construcţie menţionate la art.3, sunt:
a) bunurile imobile proprietate privată şi cele aflate în proprietatea unităţilor administrativ-teritoriale, aferente proiectului menţionat şi situate în extravilanul şi/sau intravilanul următoarelor localităţi: or.Vulcăneşti, satele Dezghingea, Congazcicul de Sus, Chirsova, Congaz, Svetlâi (UTA Găgăuzia); satele Borceag, Iujnoe, Burlăceni (raionul Cahul); satele Albota de Sus, Albota de Jos, Balabanu, Novosiolovca, Aluatu, Salcia, Musaitu, Vinogradovca (raionul Taraclia); satul Borogani (raionul Leova); or.Cimişlia, satele Ivanovca Nouă, Gura Galbenei, Gradişte, Valea Perjei, Ecaterinovca, Javgur, Cenac, Lipoveni, Topala (raionul Cimişlia); satele Buţeni şi Fârlădeni (raionul Hânceşti); satele Zâmbreni, Costeşti, Hansca, Moleşti (raionul Ialoveni) şi comuna Băcioi (municipiul Chişinău);
b) dreptul de folosinţă sau alte drepturi reale asupra bunurilor imobile indicate la lit.a) din prezentul articol ce urmează a fi utilizate pe perioada lucrărilor de construcţie menţionate la art.3.
[Art.4 modificat prin Legea nr.281 din 05.10.2023, în vigoare 14.12.2023]
Art.5. – Exproprierea dreptului de proprietate asupra bunurilor imobile indicate la art.4 lit.a) se referă la acele bunuri imobile care vor fi afectate permanent de lucrările necesare pentru construcţia liniei electrice aeriene (LEA) 400 kV de transport al energiei electrice Vulcăneşti–Chişinău şi a staţiei Back-to-Back Vulcăneşti, iar exproprierea dreptului de folosinţă sau a altor drepturi reale prevăzute la art.4 lit.b) se va efectua temporar, pe durata executării lucrărilor de construcţie respective.
Art.6. – Guvernul va întreprinde şi va asigura, prin intermediul Unităţii consolidate pentru implementarea şi monitorizarea proiectelor în domeniul energeticii, realizarea măsurilor necesare pentru exproprierea bunurilor imobile proprietate publică şi/sau privată, utilizate în lucrările de construcţie a liniei electrice aeriene (LEA) 400 kV de transport al energiei electrice Vulcăneşti–Chişinău şi a staţiei Back-to-Back Vulcăneşti, precum şi pentru exproprierea dreptului de folosinţă asupra acestora sau a altor drepturi reale asupra bunurilor imobile necesare pentru lucrările de construcţie de utilitate publică de interes naţional, identificate potrivit documentaţiei de proiect elaborate în conformitate cu legislaţia, inclusiv va acorda suportul necesar instituţiilor abilitate în scopul transmiterii şi înregistrării drepturilor patrimoniale asupra bunurilor imobile situate pe amplasamentul lucrărilor de utilitate publică din extravilanul şi/sau intravilanul următoarelor localităţi: or.Vulcăneşti, satele Dezghingea, Congazcicul de Sus, Chirsova, Congaz, Svetlâi (UTA Găgăuzia); satele Borceag, Iujnoe, Burlăceni (raionul Cahul); satele Albota de Sus, Albota de Jos, Balabanu, Novosiolovca, Aluatu, Salcia, Musaitu, Vinogradovca (raionul Taraclia); satul Borogani (raionul Leova); or.Cimişlia, satele Ivanovca Nouă, Gura Galbenei, Gradişte, Valea Perjei, Ecaterinovca, Javgur, Cenac, Lipoveni, Topala (raionul Cimişlia); satele Buţeni şi Fârlădeni (raionul Hânceşti); satele Zâmbreni, Costeşti, Hansca, Moleşti (raionul Ialoveni) şi comuna Băcioi (municipiul Chişinău).
[Art.6 în redacţia Legii nr.281 din 05.10.2023, în vigoare 14.12.2023]
Art.7. – Prin derogare de la art.61 alin.(2) din Legea nr.107/2016 cu privire la energia electrică, procedura de expropriere prevăzută de prezenta lege se va iniţia fără îndeplinirea prealabilă a condiţiilor specificate la art.61 alin.(2) din legea menţionată.
Art.8. – Prin derogare de la prevederile art.12 alin.(1) lit.a) şi lit.h) din Legea nr.163/2010 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţie, autorizaţia de construire se emite de către primarii localităţilor pe ale căror teritorii se vor desfăşura lucrările de construcţie prevăzute la art.3, fără acordul autentificat notarial al coproprietarilor de imobil/teren, inclusiv al proprietarilor, ale căror interese pot fi afectate nemijlocit atât în procesul executării lucrărilor de construcţie, cât şi în perioada exploatării liniei electrice aeriene (LEA) 400 kV de transport al energiei electrice Vulcăneşti–Chişinău şi a staţiei Back-to-Back Vulcăneşti, precum şi fără certificatul de descărcare de sarcină arheologică, cu condiţia ca lucrările de construcţie în zonele cu patrimoniu arheologic să fie efectuate doar după realizarea procedurii de descărcare de sarcină arheologică.
Art.9. – Prin derogare de la prevederile actelor normative privind proprietatea publică, ale Codului civil, precum şi ale Legii exproprierii pentru cauză de utilitate publică nr.488/1999, cu excepţia art.11, 12, 14 şi 15 din această lege, pentru lucrările de construcţie a liniei electrice aeriene (LEA) 400 kV de transport al energiei electrice Vulcăneşti–Chişinău şi a staţiei Back-to-Back Vulcăneşti se instituie o procedură specială de expropriere, conform anexei la prezenta lege.
Art.10. – Lucrările de construcţie a liniei electrice aeriene (LEA) 400 kV de transport al energiei electrice Vulcăneşti–Chişinău şi a staţiei Back-to-Back Vulcăneşti vor preceda şi/sau se vor desfăşura concomitent cu procedura de expropriere, fără a afecta desfăşurarea acesteia şi fiind respectate măsurile, condiţiile şi cerinţele de protecţie a mediului şi de reducere a impactului asupra mediului expuse în acordul de mediu.
Art.11. – Prin derogare de la prevederile art.72, 74 şi 80 din Codul funciar nr.828/1991, retragerea din circuitul agricol sau silvic a terenurilor afectate de lucrările de construcţie de interes naţional menţionate la art.3 are loc prin efectul prezentei legi şi este:
a) definitivă, în cazul terenurilor afectate permanent de lucrările supraterane necesare pentru construcţia obiectivelor menţionate, cu trecerea lor în categoria de terenuri destinate industriei, transporturilor, telecomunicaţiilor şi cu alte destinaţii speciale;
b) temporară, în cazul terenurilor afectate pe durata executării lucrărilor supraterane necesare pentru construcţia obiectivelor menţionate.
Prin derogare de la prevederile art.12 din Legea nr.1308/1997 privind preţul normativ şi modul de vânzare-cumpărare a pământului, excluderea din categoriile de terenuri cu destinaţie agricolă şi ale fondului silvic, precum şi din circuitul agricol sau silvic, a terenurilor afectate de lucrările de construcţie de interes naţional menţionate la art.3 se va efectua fără compensarea pierderilor.
Art.12. – Atât procedura de expropriere, cât şi lucrările de utilitate publică ce fac obiectul prezentei legi nu pot fi suspendate sau sistate la cererea vreunei persoane care invocă existenţa unor litigii privind posesia ori proprietatea imobilului expropriat sau, după caz, privind dreptul de folosinţă expropriat.
Art.13. – Guvernul, prin intermediul Agenţiei Servicii Publice, va asigura executarea lucrărilor premergătoare de identificare a proprietarilor bunurilor imobile (sistematizarea definitivă a proiectelor de organizare a teritoriului, corectarea erorilor comise în procesul atribuirii terenurilor în proprietate), înregistrarea gratuită (înregistrare, înregistrare provizorie şi/sau notare) a dreptului de proprietate şi/sau a altor drepturi prevăzute la art.4. Finanţarea lucrărilor va fi realizată prin intermediul Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru, din mijloacele alocate de la bugetul de stat.
Art.14. – Plata despăgubirilor pentru exproprierea dreptului de proprietate, precum şi a dreptului de folosinţă sau a altor drepturi reale asupra bunurilor imobile (terenurilor) se va efectua de către Guvern din mijloacele alocate de la bugetul de stat, prin intermediul Unităţii consolidate pentru implementarea şi monitorizarea proiectelor în domeniul energeticii.
Art.15. – Responsabil de efectuarea lucrărilor cadastrale şi de organizare a teritoriului (identificarea bunurilor proprietate privată, delimitarea proprietăţii publice, modificarea planurilor cadastrale şi elaborarea planurilor geometrice, formarea bunurilor imobile, elaborarea proiectelor de organizare a teritoriului după necesitate, elaborarea studiilor pedologice şi întocmirea dosarelor de schimbare a categoriei de destinaţie după necesitate), de evaluarea despăgubirilor şi întocmirea informaţiilor sistematizate privind transmiterea în proprietatea/folosinţa statului a bunurilor imobile menţionate la art.4 este Î.S. „Institutul de Proiectări pentru Organizarea Teritoriului”. Finanţarea lucrărilor cadastrale şi de organizare a teritoriului, evaluarea despăgubirilor şi întocmirea informaţiilor sistematizate vor fi realizate prin intermediul Unităţii consolidate pentru implementarea şi monitorizarea proiectelor în domeniul energeticii, din alocaţiile bugetare preconizare. Finanţarea lucrărilor de elaborare a proiectului de organizare a teritoriului în satul Novosiolovca din raionul Taraclia va fi realizată prin intermediul Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru, din mijloacele alocate de la bugetul de stat.
Art.16. – (1) Î.S. „Moldelectrica” sau succesorul său în drepturi şi obligaţii este titular cu titlu gratuit, prin efectul prezentei legi:
a) în cazul obiectelor exproprierii indicate la art.4 lit.a), care vor fi afectate permanent de lucrări pe întreaga durată de exploatare a liniei electrice aeriene (LEA) 400 kV de transport al energiei electrice Vulcăneşti–Chişinău şi a staţiei Back-to-Back Vulcăneşti:
– al drepturilor de folosinţă şi al altor drepturi necesare pentru construcţia obiectivelor menţionate la art.3;
– al drepturilor necesare pentru realizarea lucrărilor de construcţie respective şi obţinerea tuturor autorizaţiilor aferente, precum şi pentru exploatarea şi întreţinerea proiectului menţionat;
b) în cazul obiectelor exproprierii prevăzute la art.4 lit.b), care vor fi afectate temporar de lucrări pe întreaga durată de executare a lucrărilor de construcţie a liniei electrice aeriene (LEA) 400 kV de transport al energiei electrice Vulcăneşti–Chişinău şi a staţiei Back-to-Back Vulcăneşti:
– al drepturilor necesare pentru construcţia obiectivelor menţionate la art.3;
– al drepturilor necesare pentru realizarea lucrărilor de construcţie respective şi obţinerea tuturor autorizaţiilor aferente.
(2) Drepturile prevăzute la alin.(1) lit.a) se înscriu în Registrul bunurilor imobile în baza cererii titularului menţionat în prezentul articol sau a reprezentantului Î.S. „Institutul de Proiectări pentru Organizarea Teritoriului”.
Art.17. – Prin derogare de la prevederile art.3 şi art.15 alin.(5) din Legea nr.354/2004 cu privire la formarea bunurilor imobile, iniţierea formării bunului imobil se efectuează de către Î.S. „Institutul de Proiectări pentru Organizarea Teritoriului”, iar aprobarea documentaţiei cadastrale – de către Agenţia Proprietăţii Publice. După publicarea actului de expropriere, bunurile imobile indicate la art.4 lit.a) care vor fi afectate permanent de lucrările de construcţie pe întreaga durată de exploatare a liniei electrice aeriene (LEA) 400 kV de transport al energiei electrice Vulcăneşti–Chişinău şi a staţiei Back-to-Back Vulcăneşti se transmit în administrarea Agenţiei Proprietăţii Publice. În baza actului de expropriere şi a dosarelor cadastrale perfectate în modul stabilit de actele normative, Agenţia Servicii Publice va efectua gratuit înregistrarea corespunzătoare în Registrul bunurilor imobile, la cererea titularului de drept.
[Art.17 completat prin Legea nr.414 din 22.12.2023, în vigoare 23.12.2023]
Art.18. – În conformitate cu cerinţele acordurilor de finanţare a proiectului „Interconectarea reţelelor de energie electrică dintre Republica Moldova şi România, Faza I” se recomandă autorităţilor administraţiei publice locale de nivelul întâi, de nivelul al doilea şi celor de nivel special să întreprindă, la realizarea procedurii de expropriere, următoarele măsuri:
a) pregătirea şi prezentarea, în limita competenţelor funcţionale, a informaţiilor solicitate de instituţiile responsabile pentru desfăşurarea procedurii de expropriere;
b) facilitarea organizării procesului de consultare a populaţiei;
c) participarea la gestionarea mecanismului de soluţionare a reclamaţiilor;
d) formarea comitetelor locale de monitorizare a impactului social (în continuare – CMIS) şi desemnarea membrilor acestora.
Art.19. – Guvernul, din mijloacele alocate de la bugetul de stat, prin intermediul Unităţii consolidate pentru implementarea şi monitorizarea proiectelor în domeniul energeticii, va asigura elaborarea, actualizarea şi implementarea Planului de acţiuni cu privire la strămutare.
Art.20. – În sensul prezentei legi se consideră nule:
a) actele juridice în privinţa bunurilor imobile supuse exproprierii, altele decât cele cu privire la succesiune, care se vor încheia după intrarea în vigoare a prezentei legi;
b) actele juridice prin care se face includerea obiectelor supuse exproprierii în perimetrul localităţii, precum şi cele prin care se face trecerea bunurilor proprietate a unităţii administrativ-teritoriale dintr-un domeniu al proprietăţii publice în altul ori în proprietatea unei alte unităţi administrativ-teritoriale;
c) avizele, acordurile, permisele sau autorizaţiile eliberate unor terţe persoane pentru bunurile imobile expropriate.
Art.21. – Actele normative şi reglementările tehnice se aplică în măsura în care nu contravin prevederilor prezentei legi, care instituie norme juridice speciale.
Art.22. – Prezenta lege intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
Art.23. – Controlul asupra executării prezentei legi se pune în sarcina Guvernului.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Igor GROSU
|
Nr.120. Chişinău, 12 mai 2022. |
Anexă
Procedura specială de expropriere aplicabilă construcţiei liniei electrice
aeriene (LEA) 400 kV de transport al energiei electrice Vulcăneşti–
Chişinău şi a staţiei Back-to-Back Vulcăneşti
1. După declararea utilităţii publice a lucrărilor menţionate la art.3, Agenţia Servicii Publice, în termen de 60 de zile, va executa lucrări de sistematizare definitivă a proiectelor de organizare a teritoriului în localităţile afectate de construcţia liniei electrice aeriene (LEA) 400 kV de transport al energiei electrice Vulcăneşti–Chişinău şi a staţiei Back-to-Back Vulcăneşti, iar Î.S. „Institutul de Proiectări pentru Organizarea Teritoriului” va elabora proiectul de organizare a teritoriului pentru satul Novosiolovca din raionul Taraclia.
2. După declararea utilităţii publice şi prezentarea documentaţiei de proiect aprobate în modul stabilit de legislaţie, Î.S. „Institutul de Proiectări pentru Organizarea Teritoriului”, în termen de 45 de zile, va identifica proprietarii bunurilor imobile indicate la art.4. Concomitent cu aceasta, Agenţia Servicii Publice va asigura, prin intermediul subdiviziunilor teritoriale, în conformitate cu documentaţia de proiect aprobată în modul stabilit de legislaţie, notarea interdicţiei de înstrăinare sau grevare a bunurilor imobile prevăzute pentru expropriere în Registrul bunurilor imobile, exceptând transmiterea respectivelor bunuri în proprietatea sau în folosinţa statului.
3. Transferul de la expropriat la expropriator al dreptului de proprietate asupra bunurilor imobile indicate la art.4 lit.a) şi, după caz, al dreptului de folosinţă sau al altor drepturi reale, prevăzute la art.4 lit.b), asupra bunurilor se realizează etapizat, după cum urmează:
a) prin derogare de la art.432 şi 433 din Codul civil nr.1107/2002, la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova a actului de expropriere de către expropriator, prin efectul prezentei legi, se instituie temeiul juridic pentru înregistrarea provizorie a dreptului de proprietate publică, a dreptului de folosinţă sau, după caz, a altor drepturi reale ale statului asupra bunurilor, prevăzute la art.4 din prezenta lege. Dreptul real corespunzător supus înregistrării provizorii este afectat de condiţia suspensivă privind plata despăgubirilor către expropriat. Autorităţile competente potrivit prezentei legi vor efectua înregistrările provizorii privind dobândirea drepturilor reale asupra bunurilor imobile (terenurilor) indicate la art.4 lit.a) din prezenta lege în Registrul bunurilor imobile. Actul de expropriere este suficient pentru efectuarea înregistrării corespunzătoare în Registrul bunurilor imobile de către Agenţia Servicii Publice;
b) prin derogare de la art.6 alin.(1) lit.a) din Legea nr.121/2007 privind administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice, la data realizării condiţiei suspensive privind plata despăgubirilor către expropriat şi a consolidării dreptului real corespunzător al statului, prin efectul prezentei legi, se instituie temeiul juridic pentru atribuirea de drept către domeniul public al proprietăţii statului a bunurilor indicate la art.4 din prezenta lege, în privinţa cărora au fost înregistrate provizoriu drepturile reale potrivit prevederilor de la lit.a) din prezentul punct. Faptul realizării condiţiei suspensive se aduce la cunoştinţa Agenţiei Servicii Publice, de către Unitatea consolidată pentru implementarea şi monitorizarea proiectelor în domeniul energeticii, printr-o confirmare scrisă ce atestă consemnarea/transferul despăgubirii într-un cont special deschis pe numele expropriatului potrivit prezentei legi, aceasta fiind suficientă pentru Agenţia Servicii Publice la radierea dreptului înregistrat provizoriu şi la înregistrarea definitivă a dreptului de proprietate publică a statului asupra bunurilor imobile expropriate.
4. Urmare a efectuării înregistrării provizorii a drepturilor reale ale statului conform prevederilor pct.3 lit.a) pot fi iniţiate lucrările de construcţie în privinţa cărora a fost declarată utilitatea publică de interes naţional, cu desfăşurarea în continuare a procedurii de expropriere a bunurilor în privinţa cărora a fost înregistrat provizoriu dreptul corespunzător al statului. Deţinătorii cu orice titlu ai bunurilor în privinţa cărora a fost înregistrat provizoriu dreptul real al statului conform prevederilor pct.3 lit.a) sunt obligaţi, după o prealabilă înştiinţare, să permită accesul pentru efectuarea lucrărilor de construcţie.
5. Actul de expropriere îşi produce efectele şi în situaţia în care proprietarii bunurilor imobile indicate la art.4 lit.a) şi, după caz, titularii dreptului de folosinţă prevăzut la art.4 lit.b) nu prezintă un act care să le confirme dreptul asupra bunului expropriat, nu sunt cunoscuţi sau sunt cunoscuţi, dar se află în afara hotarelor ţării, sau nu pot fi identificaţi din alte motive, precum şi în cazul succesiunilor nedeschise ori al succesorilor necunoscuţi sau cu care nu se ajunge la un acord privind valoarea despăgubirii.
6. Data efectuării înregistrării în Registrul bunurilor imobile a transferului de la expropriat la expropriator al dreptului de proprietate asupra bunurilor imobile şi, după caz, al dreptului de folosinţă sau al altor drepturi reale nu afectează momentul intrării în vigoare a respectivului transfer.
7. După identificarea şi instituirea interdicţiei de înstrăinare a bunurilor imobile necesare pentru expropriere, în termen de cel mult 90 de zile, expropriatorul va aproba actul de expropriere, care va cuprinde în anexă lista bunurilor imobile supuse exproprierii, elaborată în baza proiectului tehnic final, cu numerele cadastrale şi suprafeţele bunurilor imobile expropriate, precum şi categoria de folosinţă a bunurilor imobile, în conformitate cu prevederile legale aplicabile. Totodată, se va descrie procedura de formare a CMIS şi de instituire a mecanismului de soluţionare a reclamaţiilor.
8. Concomitent cu aprobarea actului de expropriere, Guvernul, prin intermediul Î.S. „Institutul de Proiectări pentru Organizarea Teritoriului”, va efectua evaluarea bunurilor imobile indicate la art.4.
9. Expropriatorul va stabili cuantumul despăgubirii cuvenite proprietarilor bunurilor imobile indicate la art.4 lit.a) şi/sau, după caz, titularilor dreptului de folosinţă sau ai altor drepturi reale, prevăzute la art.4 lit.b), asupra bunurilor imobile.
10. Despăgubirile datorate proprietarilor bunurilor imobile indicate la art.4 lit.a) şi/sau titularilor de drepturi, prevăzute la art.4 lit.b), asupra bunurilor imobile se stabilesc în baza rapoartelor de evaluare elaborate de către evaluatori, titulari ai certificatelor de calificare, eliberate în modul stabilit de legislaţie, în condiţiile prezentei legi şi cu respectarea criteriilor prevăzute de legislaţie, inclusiv:
a) suprafaţa bunurilor imobile expropriate, modul de folosinţă, calitatea (gradul de bonitate) bunurilor imobile expropriate, precum şi a plantaţiilor/culturilor afectate/distruse;
b) suprafaţa bunurilor imobile în privinţa cărora a fost expropriat dreptul de folosinţă;
c) valorile rezultatelor existente, respectiv estimate, ale bunurilor imobile expropriate sau ale bunurilor imobile în privinţa cărora a fost expropriat dreptul de folosinţă, obţinute de la entităţile competente, precum şi valorile estimate ale amenajărilor şi/sau ale facilităţilor afectate de expropriere;
d) restrângerea activităţilor datorate exproprierii;
e) perioada de expropriere a dreptului de folosinţă sau a altor drepturi reale, prevăzute la art.4 lit.b), asupra bunurilor imobile.
11. În termen de 20 de zile după publicarea în Monitorul Oficial al Republicii Moldova a actului de expropriere se va afişa, la sediile autorităţilor administraţiei publice locale, şi se va publica, pe paginile web oficiale ale acestora, lista bunurilor imobile expropriate.
12. După aducerea la cunoştinţa publică a actului de expropriere prin publicare în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, afişare la sediul autorităţilor administraţiei publice locale (primării) în a căror rază se află bunul imobil (terenul) şi prin publicare pe paginile web oficiale ale acestora, expropriatorul, în termen de 90 de zile, va înainta propunerea de expropriere.
13. Propunerea de expropriere va conţine notificarea adresată persoanelor fizice şi juridice titulare de drepturi reale asupra obiectului exproprierii, cuantumul despăgubirii şi cererea-model privind plata despăgubirilor.
14. După primirea propunerii de expropriere, proprietarii şi titularii dreptului de folosinţă sau de alte drepturi reale asupra obiectelor supuse exproprierii, menţionate la art.4, sunt obligaţi să ia măsurile de conservare a acestora. Din momentul primirii propunerii de expropriere, expropriatul, în decurs de 45 de zile, este în drept să-şi dea sau nu consimţământul pentru o compensare imediată şi echitabilă, şi anume:
a) în cazul în care proprietarii şi titularii de alte drepturi reale asupra bunurilor imobile expropriate sunt de acord cu cuantumul despăgubirii din propunerea de expropriere, aceştia vor depune cererea cu privire la plata despăgubirii pentru bunurile imobile expropriate, însoţită de copiile legalizate ale actelor confirmative ale dreptului de proprietate/ale altor drepturi reale asupra bunului imobil (terenului);
b) în cazul titularilor de drepturi afectaţi care nu au recepţionat propunerea de expropriere din anumite motive sau nu sunt cunoscuţi, sunt cunoscuţi, dar se află în afara hotarelor ţării, al celor decedaţi, precum şi în cazul succesiunilor nedeschise ori al succesorilor necunoscuţi, termenul de 45 de zile curge din momentul expirării termenului prevăzut la pct.11;
c) în cazul în care titularii drepturilor reale au recepţionat propunerile de expropriere, dar nu au depus în termenul stabilit cererea şi/sau actele confirmative menţionate la lit.a) din prezentul punct, expropriatorul va consemna despăgubirea într-un cont special deschis pe numele expropriatului timp de 3 ani.
După consemnarea despăgubirii de către expropriator într-un cont special deschis pe numele expropriatului, măsura suspensivă privind realizarea plăţii despăgubirii va fi considerată realizată.
15. În termen de 45 de zile de la data primirii propunerii de expropriere, expropriatul este obligat să notifice în scris expropriatorul cu privire la drepturile terţilor asupra obiectului exproprierii. Prin neexecutarea acestei obligaţii, expropriatul va rămâne răspunzător cu despăgubire faţă de terţi.
16. În situaţia în care se expropriază o parte dintr-un bun imobil care nu este înregistrat în modul corespunzător în Registrul bunurilor imobile, pe baza proiectului tehnic final se determină suprafaţa expropriată, precum şi coordonatele punctelor de cotitură ale hotarelor terenului. Înregistrarea terenurilor necesare exproprierii se efectuează în baza planului geometric, aprobat de către Agenţia Proprietăţii Publice, şi a actului de expropriere.
[Pct.16 în redacţia Legii nr.414 din 22.12.2023, în vigoare 23.12.2023]
17. În situaţia în care bunurile imobile expropriate sunt proprietatea unei persoane decedate sau, după caz, drepturile expropriate aparţin unei persoane decedate, despăgubirea se va consemna pe numele succesorilor legali care îşi vor dovedi calitatea de moştenitor cu certificatul de moştenire sau vor prezenta hotărârea judecătorească definitivă şi irevocabilă în privinţa dreptului de proprietate.
18. Plata despăgubirilor pentru bunurile imobile expropriate şi pentru drepturile expropriate se va face în baza cererii titularului şi a propunerii de expropriere prin compensaţie bănească. Cuantumul despăgubirilor va fi transmis titularilor de drepturi într-un cont special deschis pe numele expropriatului, în monedă naţională, în termen de 60 de zile de la momentul depunerii cererii cu privire la plata despăgubirilor. Termenul de prescripţie pentru solicitarea despăgubirilor este de 3 ani din momentul recepţionării propunerii de expropriere sau din momentul când expropriatul a aflat sau trebuia sa afle despre naşterea dreptului.
19. În cazul în care despăgubirile referitoare la acelaşi bun imobil/drept expropriat sunt solicitate în concurs sau în contradictoriu de mai multe persoane îndreptăţite, despăgubirile urmează a fi împărţite în conformitate cu legislaţia aplicabilă.
20. Despăgubirea va fi eliberată numai titularilor drepturilor dovedite prin acte confirmative, inclusiv hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile, sau prin certificatul de moştenitor eliberat în conformitate cu legislaţia aplicabilă.
21. În cazul unor eventuale litigii, plata despăgubirilor stabilite se amână până la emiterea şi prezentarea unei hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile, fără a afecta lucrările de construcţie.
22. Dacă pentru cauză de utilitate publică este necesară exproprierea unei părţi din teren care depăşeşte 60% din suprafaţa totală, fapt ce va duce la deprecierea considerabilă a bunului, precum şi la imposibilitatea de a-l folosi în scopul în care era preconizat până la expropriere, se va expropria terenul în întregime, cu condiţia lipsei obiecţiilor din partea proprietarului terenului respectiv.
23. Exproprierea bunurilor imobile din fondul forestier naţional sau a celor aflate în proprietatea publică a statului ori în proprietatea publică a unităţilor administrativ-teritoriale se face cu titlu de despăgubire doar pentru terenurile proprietate publică a unităţilor administrativ-teritoriale, masa lemnoasă revenindu-i proprietarului respectiv.
24. Tăierea copacilor de pe suprafeţele împădurite se va efectua de către Agenţia „Moldsilva” cu titlu gratuit, în conformitate cu legislaţia aplicabilă privind autorizarea lucrărilor de defrişare a arborilor. Responsabilitatea defrişării cioturilor după tăiere îi revine executorului de lucrări.
25. Tăierea plantaţiilor pomicole/viticole şi defrişarea cioturilor după tăiere de pe suprafeţele expropriate le revine executorului de lucrări. Masa lemnoasă le revine titularilor de drepturi afectaţi.
26. În cazul în care titularii de drepturi asupra obiectelor supuse exproprierii nu sunt de acord cu despăgubirea propusă de expropriator, aceştia au dreptul să depună către Comisia pentru soluţionarea întâmpinărilor contestaţii împotriva propunerii de expropriere, prin care să înainteze propriile exigenţe cu privire la cuantumul despăgubirii, însoţite de documente justificative.
27. Contestaţiile vor fi soluţionate în termen de 30 de zile de către Comisia pentru soluţionarea întâmpinărilor. Decizia comisiei se comunică părţilor în termen de 5 zile de la adoptare şi serveşte drept temei pentru determinarea cuantumului despăgubirii, care nu poate fi mai mic decât cel stabilit în propunerea de expropriere.
28. Întâmpinările împotriva propunerilor de expropriere se soluţionează în conformitate cu prevederile Legii exproprierii pentru cauză de utilitate publică nr.488/1999.
29. În cazul în care expropriatul este nemulţumit de cuantumul despăgubirii stabilit în decizia Comisiei pentru soluţionarea întâmpinărilor, acesta poate contesta decizia în instanţa judecătorească competentă în termen de 2 ani, care curge de la data la care i-a fost comunicată respectiva decizie de stabilire a cuantumului despăgubirii, fără a putea contesta drepturile reale obţinute de stat şi înregistrate provizoriu, dreptul de proprietate şi/sau alte drepturi prevăzute la art.4.
30. Cererea de chemare în judecată cu privire la stabilirea cuantumului despăgubirii se soluţionează în conformitate cu prevederile art.15 din Legea exproprierii pentru cauză de utilitate publică nr.488/1999.
