L E G E
pentru modificarea unor acte normative (consolidarea
aspectelor privind infrastructurile pieţei financiare)
nr. 292 din 19.10.2023
Monitorul Oficial nr.398/679 din 21.10.2023
* * *
UE
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Art.I. – Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.297–300, art.544), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 2:
după noţiunea „Abatere gravă” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:
„Administrator al unei infrastructuri a pieţei financiare – persoană juridică care stabileşte regulile de funcţionare a unei infrastructuri a pieţei financiare şi este responsabilă de operarea infrastructurii.”
după noţiunea „Asistenţă de lichiditate în situaţii de urgenţă” se introduc două noţiuni noi cu următorul cuprins:
„Aranjament de plată – set de funcţionalităţi operaţionale care sprijină consumatorii de servicii de plată în utilizarea instrumentelor de plată electronică şi includ: iniţierea de transferuri de fonduri şi stocarea sau înregistrarea credenţialelor sau a informaţiilor referitoare la deţinătorul instrumentului de plată electronică. În sensul prezentei legi, în categoria aranjamentelor de plată sunt incluse portofelele electronice.
Autoritate de guvernanţă – persoană juridică care stabileşte regulile de funcţionare a unei scheme sau a unui aranjament de plată.”
după noţiunea „Creanţă” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:
„Emitent de instrumente de plată – prestator de servicii de plată care emite şi pune la dispoziţia deţinătorului un instrument de plată electronică, în baza unui contract încheiat cu deţinătorul.”
la noţiunea „Infrastructură a pieţei financiare”, cuvântul „operatorul” se substituie cu cuvântul „administratorul”;
după noţiunea „Infrastructură a pieţei financiare” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:
„Monitorizare – în sensul capitolului VI1, funcţie a Băncii Naţionale prin care se urmăreşte promovarea funcţionării sigure şi eficiente a infrastructurilor pieţei financiare, schemelor, aranjamentelor şi instrumentelor de plată, precum şi evitarea riscului sistemic.”
după noţiunea „Ordonanţă” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:
„Schemă de plată – set de reguli formale, standardizate şi comune care permit transferul de fonduri prin intermediul unui instrument de plată electronică. În sensul prezentei legi, în categoria schemelor de plată sunt incluse schemele de plăţi cu cardul, schemele de remiteri de bani şi schemele de plată cu instrumente de plată.”
2. La articolul 5 alineatul (1), litera f) va avea următorul cuprins:
„f) constituie, reglementează, licenţiază, autorizează, administrează, monitorizează infrastructurile pieţei financiare, schemele, aranjamentele şi instrumentele de plată în scopul promovării funcţionării sigure şi eficiente a acestora şi pentru a evita riscul sistemic;”.
3. Denumirea capitolului VI1 va avea următorul cuprins:
„Capitolul VI1
INFRASTRUCTURILE PIEŢEI FINANCIARE, SCHEMELE,
ARANJAMENTELE ŞI INSTRUMENTELE DE PLATĂ”.
4. Articolul 491 va avea următorul cuprins:
„Articolul 491. Reglementarea, licenţierea, autorizarea şi monitorizarea infrastructurilor pieţei financiare, schemelor, aranjamentelor şi instrumentelor de plată care funcţionează în Republica Moldova
(1) Banca Naţională reglementează, licenţiază, autorizează şi monitorizează infrastructurile pieţei financiare, schemele, aranjamentele şi instrumentele de plată a căror funcţionare stabilă şi eficientă este esenţială pentru stabilitatea financiară, pentru implementarea politicii monetare şi promovarea încrederii publicului în efectuarea plăţilor fără numerar.
(2) Activitatea de monitorizare constă în:
a) obţinerea de informaţii, inclusiv prin efectuarea controalelor, cu privire la arhitectura şi funcţionarea infrastructurilor pieţei financiare prezente sau planificate, emiterea, acceptarea şi utilizarea instrumentelor de plată şi a monedei electronice;
b) evaluarea informaţiilor obţinute;
c) inducerea de schimbări ori dispunerea unor măsuri de remediere şi a unor sancţiuni.
(3) În scopul reglementării, licenţierii, autorizării şi monitorizării infrastructurilor pieţei financiare, a schemelor, a aranjamentelor şi a instrumentelor de plată în Republica Moldova, Banca Naţională are dreptul:
a) să adopte documente de politici şi acte normative în care să stabilească principiile şi modalitatea de organizare a monitorizării infrastructurilor pieţei financiare, a schemelor, a aranjamentelor şi a instrumentelor de plată;
b) să adopte acte normative care stabilesc condiţiile şi modul de licenţiere şi autorizare a administratorilor infrastructurilor pieţei financiare şi a autorităţilor de guvernanţă a schemelor şi a aranjamentelor de plată, precum şi cerinţele faţă de activitatea acestora în vederea punerii în aplicare a art.494 alin.(8) şi art.495 alin.(8);
c) să adopte acte normative care stabilesc cerinţe faţă de emitenţii instrumentelor de plată în legătură cu emiterea şi gestiunea acestor instrumente;
d) să solicite şi să primească informaţii şi rapoarte de la administratorii infrastructurilor pieţei financiare, de la autorităţile de guvernanţă a schemelor şi a aranjamentelor de plată, de la participanţii la acestea;
e) să efectueze controlul asupra activităţii administratorilor infrastructurilor pieţei financiare, a autorităţilor de guvernanţă a schemelor şi a aranjamentelor de plată, a participanţilor la acestea;
f) să aplice măsuri de remediere şi sancţiuni faţă de administratorii infrastructurilor pieţei financiare, autorităţile de guvernanţă a schemelor şi aranjamentelor de plată şi participanţii la oricare dintre acestea.”
5. La articolul 492, cuvântul „instituie” se substituie cu cuvântul „constituie”, iar după cuvintele „reglementează activitatea” se introduce textul „, monitorizează”.
6. Legea se completează cu articolele 494–496 cu următorul cuprins:
„Articolul 494. Licenţierea administratorilor infrastructurilor pieţei financiare
(1) Persoana juridică care intenţionează să opereze o infrastructură a pieţei financiare pe teritoriul Republicii Moldova înaintează Băncii Naţionale o cerere de licenţiere, inclusiv documentaţia justificativă aferentă, privind îndeplinirea permanentă a cerinţelor aplicabile administratorilor infrastructurilor pieţei financiare, stabilite în prezenta lege şi în actele normative ale Băncii Naţionale.
(2) Condiţiile de licenţiere se stabilesc în actele normative ale Băncii Naţionale, care vor conţine cel puţin următoarele:
a) cerinţe privind regulile, procedurile şi contractele elaborate/încheiate de administratorul infrastructurii pieţei financiare şi privind conformitatea acestora cu legislaţia aplicabilă în toate jurisdicţiile relevante;
b) cerinţe generale privind guvernanţa administratorului infrastructurii pieţei financiare;
c) cerinţe privind cadrul pentru gestionarea cuprinzătoare a riscurilor;
d) cerinţe pentru gestionarea riscurilor financiare (riscul de lichiditate, riscul de credit, riscul general de afacere, riscul de garantare, riscul privind marjele, riscul de decontare finală, riscul privind decontarea fondurilor, riscul privind livrarea fizică a instrumentelor financiare, riscul privind gestionarea instrumentelor financiare, riscul privind segregarea şi portabilitatea, riscul de custodie şi de investiţie);
e) cerinţe privind gestionarea riscului operaţional, inclusiv asigurarea rezilienţei cibernetice;
f) cerinţe privind criteriile de acces şi participare, inclusiv participarea pe niveluri;
g) cerinţe aplicabile conexiunilor între infrastructurile pieţei financiare;
h) cerinţe privind eficienţa şi eficacitatea activităţii infrastructurii pieţei financiare;
i) cerinţe privind procedurile şi standardele de comunicare şi privind transparenţa regulilor, a procedurilor şi a comisioanelor infrastructurii pieţei financiare;
j) cerinţe privind situaţiile de neîndeplinire a obligaţiilor de către participanţii la infrastructura pieţei financiare.
(3) În termen de 30 de zile lucrătoare de la primirea cererii, Banca Naţională verifică plenitudinea documentaţiei prezentate conform alin.(1) şi informează persoana juridică solicitantă dacă documentaţia este completă.
(4) În cazul în care documentaţia este incompletă, Banca Naţională stabileşte un termen maxim în cadrul căruia persoana juridică solicitantă trebuie să completeze documentaţia, perioadă în care termenul prevăzut la alin.(3) se suspendă.
(5) Persoana juridică solicitantă trebuie să transmită, la solicitarea Băncii Naţionale, orice alte informaţii, date, documente şi declaraţii necesare pentru evaluarea respectării cerinţelor stabilite în prezenta lege şi în actele normative ale Băncii Naţionale.
(6) În termen de 6 luni de la depunerea documentaţiei complete aferente cererii de licenţiere, Banca Naţională transmite persoanei juridice solicitante, în scris, o decizie motivată privind acordarea sau refuzul emiterii licenţei de operare a infrastructurii pieţei financiare.
(7) Banca Naţională emite licenţa numai dacă este pe deplin convinsă că administrarea infrastructurii pieţei financiare este sigură, completă, eficace, stabilă în timp, respectă reglementările şi standardele relevante şi nu are un impact negativ asupra funcţionării sigure şi eficiente a infrastructurii în cauză, asupra participanţilor la infrastructură şi asupra sistemelor cu care aceasta interacţionează, inclusiv asupra stabilităţii financiare.
(8) Administratorii infrastructurilor pieţei financiare trebuie să asigure întrunirea condiţiilor prevăzute la alin.(2) şi (7) pe întreaga perioadă de valabilitate a licenţei.
Articolul 495. Autorizarea autorităţilor de guvernanţă a schemelor sau aranjamentelor de plată
(1) Persoana juridică care intenţionează să opereze o schemă sau aranjament de plată pe teritoriul Republicii Moldova înaintează Băncii Naţionale o cerere de autorizare, inclusiv documentaţia justificativă aferentă, privind îndeplinirea permanentă a cerinţelor aplicabile autorităţilor de guvernanţă a schemelor/ aranjamentelor de plată, stabilite în prezenta lege şi în actele normative ale Băncii Naţionale.
(2) Condiţiile de autorizare se stabilesc în actele normative ale Băncii Naţionale, care vor conţine cel puţin următoarele:
a) cerinţe privind regulile, procedurile şi contractele elaborate/încheiate de autoritatea de guvernanţă a schemei/aranjamentului de plată şi privind conformitatea acestora cu legislaţia aplicabilă în toate jurisdicţiile relevante;
b) cerinţe generale privind guvernanţa autorităţilor de guvernanţă a schemelor/aranjamentelor de plată;
c) cerinţe privind cadrul pentru gestionarea cuprinzătoare a riscurilor asociate schemelor sau aranjamentelor de plată;
d) cerinţe privind gestionarea riscului operaţional, inclusiv asigurarea rezilienţei cibernetice;
e) cerinţe privind criteriile de acces şi de participare;
f) cerinţe privind eficienţa şi eficacitatea schemei sau aranjamentului de plată;
g) cerinţe privind proceduri şi standarde de comunicare şi privind transparenţa regulilor, procedurilor şi comisioanelor stabilite în aplicarea schemei sau aranjamentului de plată.
(3) În termen de 20 de zile lucrătoare de la primirea cererii de autorizare, Banca Naţională verifică plenitudinea documentaţiei prezentate conform alin.(1) şi informează persoana juridică solicitantă dacă documentaţia este completă.
(4) În cazul în care documentaţia este incompletă, Banca Naţională stabileşte un termen maxim în cadrul căruia persoana juridică solicitantă trebuie să completeze documentaţia, perioadă în care termenul prevăzut la alin.(3) se suspendă.
(5) Persoana juridică solicitantă trebuie să transmită, la cererea Băncii Naţionale, orice alte informaţii, date, documente şi declaraţii necesare pentru evaluarea respectării cerinţelor stabilite în prezenta lege şi în actele normative ale Băncii Naţionale.
(6) În termen de 6 luni de la depunerea documentaţiei complete aferente cererii de autorizare, Banca Naţională transmite persoanei juridice solicitante, în scris, o decizie motivată privind autorizarea sau refuzul emiterii autorizării de operare a schemei sau a aranjamentului de plată.
(7) Banca Naţională emite autorizarea numai dacă este pe deplin convinsă că administrarea schemei sau a aranjamentului de plată este sigură, eficace, respectă reglementările şi standardele relevante şi nu are un impact negativ asupra participanţilor la schema sau aranjamentul de plată, asupra funcţionării sigure şi eficiente a sistemelor de plăţi, a instrumentelor de plată, cu care aceasta interacţionează, inclusiv asupra stabilităţii financiare.
(8) Autoritatea de guvernanţă a schemei sau aranjamentului de plată trebuie să asigure întrunirea condiţiilor prevăzute la alin.(2) şi (7) pe întreaga perioadă de activitate.
Articolul 496. Retragerea autorizaţiei autorităţilor de guvernanţă a schemelor sau aranjamentelor de plată
(1) Banca Naţională poate retrage autorizaţia eliberată autorităţilor de guvernanţă a schemelor/aranjamentelor de plată în cazul în care autoritatea de guvernanţă:
a) nu începe activitatea în termen de 24 de luni de la data eliberării autorizaţiei;
b) renunţă în mod explicit la autorizaţie sau nu a prestat niciun serviciu şi nu a desfăşurat nicio activitate în ultimele 6 luni;
c) a obţinut autorizaţia prin declaraţii false sau prin alte mijloace ilicite;
d) nu mai îndeplineşte condiţiile în care i-a fost acordată autorizaţia şi nu a luat măsurile de remediere solicitate de Banca Naţională într-un termen prestabilit.
(2) În cazul lichidării benevole sau al încetării activităţii sale, autoritatea de guvernanţă a schemei/aranjamentului de plată este obligată, cu cel puţin 30 de zile înainte de data preconizată pentru luarea hotărârii privind lichidarea benevolă sau încetarea activităţii, să solicite retragerea autorizaţiei. Banca Naţională, în termen de 60 de zile de la recepţionarea solicitării de retragere a autorizaţiei, hotărăşte cu privire la retragerea autorizaţiei după ce s-a încredinţat că autoritatea de guvernanţă:
a) dispune de un plan de încetare a activităţii, fără prejudicierea intereselor participanţilor la schemă/aranjament şi ale utilizatorilor de servicii de plată;
b) va asigura executarea integrală şi în termen a obligaţiilor sale privind operaţiunile procesate.
(3) Hotărârea privind retragerea autorizaţiei intră în vigoare la data adoptării.
(4) Hotărârea motivată a Băncii Naţionale privind retragerea autorizaţiei se comunică în scris autorităţii de guvernanţă a schemei/aranjamentului de plată respective.
(5) Autoritatea de guvernanţă a schemei/aranjamentului de plată este obligată, în decurs de 3 zile lucrătoare de la data adoptării hotărârii de retragere a autorizaţiei, să depună la Banca Naţională autorizaţia retrasă.”
7. La articolul 75, alineatul (1) se completează cu literele c1) şi d1) cu următorul cuprins:
„c1) aplicarea şi perceperea incontestabilă a amenzii conform art.491 alin.(3) lit.f) în mărime de la 10000 de lei la 600000 de lei;”
„d1) suspendarea sau excluderea unui participant de la una sau mai multe infrastructuri ale pieţei financiare, scheme sau aranjamente de plată;”.
8. La articolul 751 alineatul (1), textul „la sediile entităţii supravegheate (control pe teren)” se substituie cu textul „la sediile entităţilor supravegheate şi/sau monitorizate (control pe teren) de către Banca Naţională”.
Art.II. – Articolul 4 din Legea nr.192/1998 privind Comisia Naţională a Pieţei Financiare (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.117–126 BIS), cu modificările ulterioare, se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:
„(11) Comisia Naţională reglementează activitatea Depozitarului central unic al valorilor mobiliare şi îl supraveghează în conformitate cu Legea nr.234/2016 cu privire la Depozitarul central unic al valorilor mobiliare.”
Art.III. – La articolul 16 alineatul (2) din Legea nr.419/2006 cu privire la datoria sectorului public, garanţiile de stat şi recreditarea de stat (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.397–399, art.704), cu modificările ulterioare, litera c) se completează cu următorul enunţ: „Depozitarul central unic al valorilor mobiliare ţine evidenţa acestor valori mobiliare la nivelul cel mai înalt, într-un cont omnibus deschis pe numele Ministerului Finanţelor.”
Art.IV. – Legea nr.122/2008 privind birourile istoriilor de credit (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.316–321, art.546), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 2, în noţiunea „utilizator al istoriei de credit”, după sintagma „„Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului”” se introduc cuvintele „şi Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale”.
2. Articolul 7 se completează cu alineatul (32) cu următorul cuprins:
„(32) Tipul, modul şi condiţiile de prezentare de către birourile istoriilor de credit a informaţiilor solicitate de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale în temeiul art.7 alin.(8) din Legea nr.241/2022 privind Fondul de reducere a vulnerabilităţii energetice se stabilesc de Guvern.”
Art.V. – Legea nr.114/2012 cu privire la serviciile de plată şi moneda electronică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.193–197, art.661), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 14 alineatul (2), punctul 2) va avea următorul cuprins:
„2) datele de identificare ale persoanei juridice, conform actelor normative ale Băncii Naţionale;”.
2. La articolul 15 alineatul (1) punctul 4), textul „complexitatea serviciilor de plată prestate;” se substituie cu textul „complexitatea serviciilor de plată prestate. Cerinţele minime privind structurile, procedurile şi mecanismele prevăzute la lit.a)–d) se stabilesc în actele normative ale Băncii Naţionale;”.
3. La articolul 26, alineatul (2) se completează cu textul „, şi/sau se depun (se înregistrează) în conturi deschise de societatea de plată la Banca Naţională”.
4. Articolul 28 se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:
„(11) Societatea de plată are dreptul de a externaliza funcţii operaţionale semnificative după obţinerea aprobării prealabile a Băncii Naţionale conform cerinţelor stabilite de actele normative emise de aceasta.”
5. Articolul 30 se completează cu alineatele (11), (5) şi (6) cu următorul cuprins:
„(11) Societatea de plată efectuează, anual şi la cererea Băncii Naţionale, auditul extern al activităţilor/operaţiunilor externalizate, prin intermediul unei entităţi de audit aprobate de Banca Naţională, conform cerinţelor stabilite în actele normative ale Băncii Naţionale.”
„(5) Societatea de plată este obligată să încheie un contract cu o entitate de audit aprobată de Banca Naţională. Criteriile care urmează a fi întrunite de entitatea de audit, modul de aprobare şi de retragere a aprobării entităţii de audit sunt prevăzute în actele normative ale Băncii Naţionale.
(6) Banca Naţională poate retrage aprobarea acordată entităţii de audit în situaţia în care aceasta nu îşi îndeplineşte în mod corespunzător atribuţiile prevăzute de prezenta lege sau nu respectă cerinţele de conduită etică şi profesională specifice.”
6. La articolul 99:
alineatul (2) se completează cu litera d1) cu următorul cuprins:
„d1) limitarea unor sau a tuturor funcţiilor externalizate, inclusiv rezoluţiunea contractului de externalizare;”
la alineatul (3):
punctul 3) va avea următorul cuprins:
„3) aplicarea şi perceperea incontestabilă a amenzii de la societatea de plată, de la furnizorul de servicii poştale şi de la societatea emitentă de monedă electronică în mărime de până la 10% din capitalul reglementat necesar a fi menţinut în conformitate cu prevederile art.13 alin.(1) sau art.83 alin.(1);”
alineatul se completează cu punctul 31) cu următorul cuprins:
„31) aplicarea şi perceperea incontestabilă a amenzii de la bancă în conformitate cu prevederile art.141 alin.(1) lit.c) din Legea nr.202/2017 privind activitatea băncilor;”.
Art.VI. – Legea nr.171/2012 privind piaţa de capital (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.193–197, art.665), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 4, alineatul (2) se completează cu cuvintele „şi la Depozitarul central unic al valorilor mobiliare”.
2. La articolul 141, alineatul (4) se abrogă.
Art.VII. – Legea nr.183/2016 cu privire la caracterul definitiv al decontării în sistemele de plăţi şi de decontare a instrumentelor financiare (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.306–313, art.653), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 3:
la alineatul (1):
punctul 7) se completează cu o literă nouă cu următorul cuprins:
„e) o societate de plată sau o societate emitentă de monedă electronică, astfel cum sunt definite în Legea nr.114/2012 cu privire la serviciile de plată şi moneda electronică;”
punctul 16) va avea următorul cuprins:
„16) risc sistemic – riscul ca neîndeplinirea obligaţiilor ce revin unui participant sau administratorului sistemului din calitatea de participant la un sistem să determine alţi participanţi şi/sau administratorul sistemului să nu îşi poată îndeplini obligaţiile atunci când acestea devin scadente, generând eventuale efecte de contagiune, care ar ameninţa stabilitatea sau încrederea în sistemul financiar;”
la alineatul (3), cuvintele „de plăţi şi” se exclud.
Art.VIII. – Legea nr.234/2016 cu privire la Depozitarul central unic al valorilor mobiliare (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.343–346, art.711), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. După preambul şi clauza de adoptare se introduce clauza de armonizare:
„Prezenta lege transpune parţial Regulamentul (UE) nr.909/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind îmbunătăţirea decontării titlurilor de valoare în Uniunea Europeană şi privind depozitarii centrali de titluri de valoare şi de modificare a Directivelor 98/26/CE şi 2014/65/UE şi a Regulamentului (UE) nr.236/2012, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 257/1 din 28 august 2014.”
2. În cuprinsul legii, textele „Legea nr.183 din 22 iulie 2016”, „Legea nr.1134-XIII din 2 aprilie 1997”, „Legea nr.419-XVI din 22 decembrie 2006”, „Legea nr.548-XIII din 21 iulie 1995”, „Legea nr.171 din 11 iulie 2012”, „Legea nr.184 din 22 iulie 2016” şi sintagma „Depozitar central”, la orice formă gramaticală, se substituie cu textele „Legea nr.183/2016”, „Legea nr.1134/1997”, „Legea nr.419/2006”, „Legea nr.548/1995”, „Legea nr.171/2012”, „Legea nr.184/2016” şi, respectiv, cu sintagma „Depozitar central unic” la forma gramaticală corespunzătoare.
3. La articolul 1 alineatul (1), după cuvintele „desfăşurare a activităţii” se introduce textul „, monitorizare”.
4. Articolul 2 va avea următorul cuprins:
„Articolul 2. Noţiuni principale
(1) În sensul prezentei legi, următoarele noţiuni principale semnifică:
activitate de importanţă materială – activitate a cărei întrerupere parţială sau totală ar afecta în mod semnificativ capacitatea Depozitarului central unic de a se conforma permanent cu cerinţele stabilite de legislaţie;
autoritate de supraveghere – Banca Naţională a Moldovei sau Comisia Naţională a Pieţei Financiare, conform ariei de competenţe stabilite de prezenta lege;
cont de valori mobiliare – cont la care valorile mobiliare pot fi creditate şi debitate;
codul CFI – cod care descrie caracteristicile unui instrument financiar în momentul emiterii acestuia (Classification of Financial Instruments) şi care rămâne neschimbat de-a lungul ciclului de viaţă al respectivului instrument financiar. Alocarea codurilor CFI se realizează conform standardului ISO 10962, de către Depozitarul central unic, conform reglementărilor sale interne;
codul ISIN – numărul internaţional de identificare a valorilor mobiliare (International Securities Identification Number), alocat în conformitate cu standardul internaţional ISO 6166, care identifică în mod unic o anumită emisiune de valori mobiliare;
conexiune între depozitari centrali – acord între depozitari centrali prin care un depozitar central devine participant la sistemul de decontare a instrumentelor financiare al unui alt depozitar central pentru a facilita transferul de instrumente financiare de la participanţii acestui din urmă depozitar central către participanţii primului depozitar central sau acord prin care un depozitar central obţine acces la un alt depozitar central în mod indirect, cu ajutorul unui intermediar. Conexiunile între depozitari centrali includ conexiuni standard, conexiuni personalizate, conexiuni indirecte şi conexiuni interoperabile;
conexiune standard – conexiune între depozitari centrali prin care un depozitar central devine participant la sistemul de decontare a instrumentelor financiare al unui alt depozitar central, pe baza aceloraşi termeni şi condiţii care se aplică oricărui alt participant la sistemul de decontare a instrumentelor financiare gestionat de către acesta din urmă;
conexiune personalizată – conexiune între depozitari centrali prin care un depozitar central care devine participant la sistemul de decontare a instrumentelor financiare al unui alt depozitar central beneficiază de servicii specifice suplimentare faţă de serviciile furnizate în mod obişnuit de depozitarul central respectiv participanţilor la sistemul de decontare a instrumentelor financiare;
conexiune indirectă – acord între un depozitar central şi o terţă parte, alta decât un depozitar, care este participant la sistemul de decontare a instrumentelor financiare al unui alt depozitar central. O astfel de conexiune este stabilită de un depozitar central pentru a facilita transferul de instrumente financiare către participanţii săi de la participanţii unui alt depozitar central;
conexiune interoperabilă – conexiune între depozitari centrali prin care depozitarii convin să adopte soluţii tehnice reciproce pentru decontarea, în cadrul sistemelor de decontare, a instrumentelor financiare pe care le gestionează;
decontare – finalizare a unei tranzacţii cu instrumente financiare, indiferent de locul în care este încheiată, în scopul stingerii obligaţiilor părţilor la tranzacţia respectivă prin transferul de fonduri băneşti sau de instrumente financiare ori ambele;
dematerializare – proces prin care valorile mobiliare sunt emise în formă de valori mobiliare înscrise în cont;
Depozitar central unic al valorilor mobiliare (în continuare şi Depozitar central unic) – depozitar central de instrumente financiare, care îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prezenta lege;
depozitar central de instrumente financiare (în continuare şi depozitar central) – entitate care gestionează un sistem de decontare a instrumentelor financiare („serviciu de decontare”) şi furnizează cel puţin unul dintre următoarele servicii:
a) înregistrarea iniţială a instrumentelor financiare în formă de înscriere în cont („serviciu de înregistrare a instrumentelor financiare”);
b) deschiderea şi administrarea conturilor de instrumente financiare la nivelul cel mai înalt („serviciu de administrare centralizată”);
deţinător de valori mobiliare – persoană fizică sau juridică care deţine valori mobiliare în baza dreptului de proprietate, are calitatea de client al participantului sau al Depozitarului central unic şi în numele căreia participantul sau Depozitarul central unic ţine evidenţa acestor valori mobiliare în formă de înscriere în cont;
livrare contra plată sau „DvP” – mecanism de decontare a instrumentelor financiare care leagă un transfer de instrumente financiare de un transfer de mijloace băneşti, astfel încât livrarea instrumentelor financiare are loc dacă şi numai când se realizează şi transferul de mijloace băneşti aferent şi viceversa;
participant – societate de investiţii sau alte instituţii stabilite de actele normative ale Băncii Naţionale a Moldovei, cu avizul Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare, care sunt autorizate să deschidă şi să deţină conturi de valori mobiliare la Depozitarul central unic în nume propriu şi/sau în numele deţinătorilor de valori mobiliare.
(2) În măsura în care nu sunt prevăzuţi de alin.(1), termenii şi expresiile utilizate în prezenta lege au sensul prevăzut de Legea nr.183/2016 cu privire la caracterul definitiv al decontării în sistemele de plăţi şi de decontare a instrumentelor financiare şi Legea nr.171/2012 privind piaţa de capital.”
5. La articolul 4:
alineatul (2) se completează cu textul „, stabilit în prima zi a fiecărei perioade de gestiune”;
la alineatul (3), textul „art.41” se substituie cu textul „art.39”.
6. La articolul 5:
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„(1) Depozitarul central unic este în drept să desfăşoare activităţile sale în privinţa următoarelor categorii de valori mobiliare:
1) valorile mobiliare de stat care cad sub incidenţa Legii nr.419/2006 cu privire la datoria sectorului public, garanţiile de stat şi recreditarea de stat;
2) creanţele emise de Banca Naţională a Moldovei;
3) valorile mobiliare ale:
a) entităţilor de interes public, inclusiv cele admise spre tranzacţionare pe piaţa reglementată sau în cadrul unui sistem multilateral de tranzacţionare;
b) emitenţilor în care statul deţine cotă de participare;
c) emitenţilor care efectuează oferte publice de valori mobiliare;
d) emitenţilor de obligaţiuni;
e) emitenţilor care se încadrează în categoria entităţilor mari, potrivit art.4 din Legea contabilităţii şi raportării financiare nr.287/2017;
f) societăţilor pe acţiuni nou-create;
g) emitenţilor care solicită prestarea serviciilor de către Depozitarul central unic;
4) valorile mobiliare similare celor stabilite de pct.1)–3), emise în Republica Moldova sau în alte state şi admise spre tranzacţionare pe o piaţă reglementată sau în cadrul unui sistem multilateral de tranzacţionare.”
alineatul (2):
la punctul 2), literele a) şi b) vor avea următorul cuprins:
„a) servicii aferente serviciului de clearing şi decontare:
1. organizarea mecanismului de împrumut de valori mobiliare;
2. punerea la dispoziţie a unui sistem de gestionare a garanţiilor aferent valorilor mobiliare;
3. reconcilierea decontărilor, urmărirea instrucţiunilor, confirmarea tranzacţiilor, verificarea tranzacţiilor;
b) servicii aferente serviciului de înregistrare a valorilor mobiliare şi serviciului de administrare centralizată:
1. servicii legate de registrele deţinătorilor de valori mobiliare;
2. procesarea operaţiunilor corporative, inclusiv în ceea ce priveşte impozitele, adunările generale şi serviciile de informare;
3. servicii legate de o emisiune nouă;
4. servicii de alocare şi gestionare a codurilor ISIN, inclusiv în calitate de agenţie naţională de numerotare;
5. servicii de alocare şi gestionare a codurilor CFI şi a altor coduri similare, participanţilor şi clienţilor;
6. transmiterea şi procesarea instrucţiunilor, perceperea comisioanelor şi procesarea rapoartelor conexe;”
punctul 3) se completează cu textul „cu avizul Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare în limita competenţelor stabilite la art.18 alin.(1)”.
7. La articolul 7:
alineatul unic devine alineatul (1);
articolul se completează cu alineatele (2) şi (3) cu următorul cuprins:
„(2) Depozitarul central unic şi participanţii efectuează transferul de valori mobiliare doar în cazul în care circulaţia acestora nu este suspendată sau restricţionată.
(3) Depozitarul central unic, precum şi angajaţii şi membrii organelor de conducere ale acestuia sunt pasibili de atragere la răspundere în conformitate cu art.6 în cazul în care efectuează transferul valorilor mobiliare contrar prevederilor stabilite de alin.(2) din prezentul articol.”
8. Articolul 8:
la litera b), după cuvintele „politici de” se introduce textul „control intern, inclusiv politici de”;
la litera c), cuvintele „şi mecanisme de control intern” se exclud;
articolul se completează cu litera e) cu următorul cuprins:
„e) să angajeze şi să menţină personal care posedă cunoştinţe, experienţă şi competenţe profesionale corespunzătoare activităţii desfăşurate, dintre care cel puţin două funcţii implicate în activitatea pe piaţa de capital trebuie să prevadă dispunerea de certificatul de calificare eliberat de Comisia Naţională a Pieţei Financiare.”
9. Articolul 9:
la alineatul (3) litera c), cuvintele „Banca Naţională a Moldovei” se substituie cu cuvintele „autorităţile de supraveghere”;
articolul se completează cu alineatele (4) şi (5) cu următorul cuprins:
„(4) Autorităţile de supraveghere sunt notificate în prealabil, cu cel puţin 5 zile lucrătoare până la ţinerea adunărilor generale ale acţionarilor, despre ordinea de zi propusă.
(5) Despre şedinţele Consiliului de supraveghere, autorităţile de supraveghere sunt notificate în prealabil, cu cel puţin o zi lucrătoare până la ţinerea acestora, în funcţie de ordinea de zi propusă, corespunzător ariei de competenţe atribuite potrivit prevederilor prezentei legi.”
10. La articolul 10:
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„(1) Consiliul de supraveghere al Depozitarului central unic este format din 7 membri, numiţi de adunarea generală a acţionarilor, şi va include în mod obligatoriu:
a) un membru propus de Ministerul Finanţelor;
b) un membru propus de persoana juridică care deţine licenţa de operator de piaţă;
c) un membru propus de Comisia Naţională a Pieţei Financiare;
d) 4 membri propuşi de Banca Naţională a Moldovei.”
la alineatul (4), cuvântul „desemnaţi” se substituie cu cuvântul „propuşi”.
11. Articolul 13:
la alineatul (1), textul „, conturile şi registrele” se substituie cu cuvântul „ale”;
la alineatul (2), cuvântul „organizaţie” se substituie cu cuvântul „entitate”, iar cuvintele „instituţiilor financiare internaţionale” se substituie cu cuvântul „băncilor”;
la alineatul (3), cuvântul „organizaţie” se substituie cu cuvântul „entitate”.
12. Articolul 14:
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„(1) Depozitarul central unic îşi stabileşte funcţia sa de audit intern pentru a asigura conformitatea activităţilor sale cu prezenta lege, cu actele normative ale Băncii Naţionale a Moldovei şi cu alte acte normative aplicabile, precum şi pentru a spori eficacitatea proceselor sale de management al riscului, control şi guvernanţă.”
la alineatul (2), cuvintele „Auditorul va raporta” se substituie cu cuvintele „Funcţia de audit intern este subordonată şi raportează”.
13. Articolul 15:
la alineatul (1), după textul „a riscurilor juridice,” se introduce textul „financiare,”;
la alineatul (2), cuvintele „riscul de credit” se substituie cu cuvântul „riscuri”;
la alineatul (3), textul „riscul de credit faţă de participanţi prin garanţii, dacă este cazul” se substituie cu cuvintele „riscurile care decurg din activitatea sa”;
la alineatul (4), cuvintele „şi Comitetului executiv” se exclud.
14. La articolul 16, litera d) va avea următorul cuprins:
„d) raportul anual, situaţiile financiare, însoţite de raportul de audit pentru situaţiile financiare;”.
15. Denumirea capitolului III va avea următorul cuprins:
„Capitolul III
INIŢIEREA ACTIVITĂŢII, MONITORIZAREA, SUPRAVEGHEREA ŞI
REGLEMENTAREA DEPOZITARULUI CENTRAL UNIC”.
16. Articolul 17:
la alineatul (1), după cuvântul „Supravegherea” se introduce textul „, monitorizarea, autorizarea”;
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) În vederea exercitării atribuţiilor stabilite de alin.(1), Banca Naţională a Moldovei:
a) emite acte normative;
b) emite decizii privind iniţierea activităţii şi propuneri de modificare a regulilor Depozitarului central unic;
c) stabileşte condiţiile de acordare, de suspendare şi de retragere a calităţii de participant la Depozitarul central unic, cu avizul Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare în limita competenţelor stabilite la art.18 alin.(1);
d) efectuează controale privind respectarea de către Depozitarul central unic şi participanţi a cerinţelor prezentei legi şi ale actelor normative ale Băncii Naţionale a Moldovei;
e) autorizează externalizarea serviciilor de bază şi conexiunile interoperabile, conform art.22 şi 41;
f) emite recomandări, prescripţii sau aplică sancţiuni, conform art.26;
g) colaborează şi face schimb de informaţii cu Comisia Naţională a Pieţei Financiare şi cu alte autorităţi publice;
h) colaborează şi face schimb de informaţii cu instituţii internaţionale specializate şi autorităţi din alte state responsabile de reglementarea, monitorizarea şi supravegherea activităţii de depozitar central.”
17. Articolul 18 va avea următorul cuprins:
„Articolul 18. Atribuţiile Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare
(1) Prin excepţie de la art.17 alin.(1), supravegherea şi reglementarea activităţii Depozitarului central unic privind prestarea de către Depozitarul central unic a serviciilor prevăzute la art.5 alin.(2) pct.1) lit.a) şi b), pct.2) lit.a), lit.b) subpct.1–3, lit.d)–f) şi pct.3), în raport cu instrumentele financiare indicate la art.5 alin.(1) pct.3) şi 4), se efectuează de Comisia Naţională a Pieţei Financiare.
(2) În vederea exercitării atribuţiilor stabilite de alin.(1), Comisia Naţională a Pieţei Financiare:
a) emite acte normative;
b) emite propuneri de modificare a regulilor Depozitarului central unic;
c) efectuează controale privind respectarea de către Depozitarul central unic şi participanţi a cerinţelor prezentei legi şi ale actelor normative ale Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare;
d) emite recomandări, prescripţii sau aplică sancţiuni, conform art.26;
e) colaborează şi face schimb de informaţii cu alte autorităţi publice.”
18. Articolul 20:
la alineatul (1) litera e), după cuvintele „Banca Naţională” se introduce textul „a Moldovei”;
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Banca Naţională a Moldovei este în drept să stabilească cerinţe faţă de activitatea Depozitarului central unic, suplimentare celor prevăzute la alin.(1) din prezentul articol, corespunzător prevederilor art.494 alin.(2) din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei.”
19. La articolul 22:
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„(1) Pentru a externaliza un serviciu de bază către o altă entitate, Depozitarul central unic este obligat să depună o cerere de autorizare a externalizării la Banca Naţională a Moldovei.”
la alineatul (3):
litera d) va avea următorul cuprins:
„d) externalizarea nu împiedică exercitarea funcţiilor de supraveghere, monitorizare şi control de către autorităţile de supraveghere şi alte autorităţi publice de control, inclusiv accesul la faţa locului, în scopul obţinerii oricăror informaţii relevante necesare pentru îndeplinirea acestor funcţii;”
la litera h), după cuvintele „de supraveghere” se introduce textul „, monitorizare”;
litera j) se completează cu textul „, inclusiv în situaţia solicitării exprese de către Banca Naţională a Moldovei”;
la litera k), cuvintele „Băncii Naţionale a Moldovei” se substituie cu cuvintele „autorităţii de supraveghere”;
articolul se completează cu alineatele (5)–(9) cu următorul cuprins:
„(5) Cererea de autorizare menţionată la alin.(1) este însoţită de toate informaţiile şi documentaţia justificativă aferentă, necesare pentru a permite Băncii Naţionale a Moldovei să constate că Depozitarul central unic a luat, la momentul depunerii cererii de autorizare a externalizării, toate măsurile necesare pentru a îndeplini cerinţele stabilite de prezenta lege. Informaţiile şi documentele ce urmează a fi anexate la cerere sunt stabilite în actele normative ale Băncii Naţionale a Moldovei.
(6) În termen de 30 de zile lucrătoare de la primirea cererii de autorizare, Banca Naţională a Moldovei analizează dacă aceasta este completă. Dacă cererea este incompletă, Banca Naţională a Moldovei stabileşte un termen în care Depozitarul central unic trebuie să furnizeze informaţii şi documente suplimentare. Banca Naţională a Moldovei informează Depozitarul central unic atunci când cererea este considerată completă.
(7) Depozitarul central unic trebuie să transmită, la solicitarea Băncii Naţionale a Moldovei, orice alte informaţii, date, documente şi declaraţii necesare în vederea evaluării conformităţii activităţilor externalizate cu cerinţele stabilite de prezenta lege şi de actele normative ale Băncii Naţionale a Moldovei.
(8) În termen de 3 luni de la depunerea cererii de autorizare complete, Banca Naţională a Moldovei transmite Depozitarului central unic, în scris, o decizie motivată privind acordarea sau refuzul emiterii autorizaţiei.
(9) Banca Naţională a Moldovei emite autorizaţia numai dacă constată faptul că Depozitarul central unic a luat, la momentul depunerii cererii de autorizare a externalizării, toate măsurile necesare pentru a îndeplini cerinţele stabilite la alin.(3) şi externalizarea nu ar afecta buna funcţionare a Depozitarului central unic, nu ar pune în pericol funcţionarea armonioasă şi ordonată a pieţelor financiare sau nu ar da naştere unui risc sistemic.”
20. Articolul 23 va avea următorul cuprins:
„Articolul 23. Supravegherea şi monitorizarea Depozitarului central unic
(1) Banca Naţională a Moldovei supraveghează şi monitorizează Depozitarul central unic, conform actelor sale normative, în vederea verificării conformităţii, precum şi a evaluării şi tratării riscurilor la care Depozitarul central unic este sau ar putea fi expus.
(2) În exercitarea atribuţiilor, Banca Naţională a Moldovei poate efectua controale din oficiu şi/sau la faţa locului, poate lua în considerare opinii formulate de experţi, cum ar fi consultanţi şi auditori externi, poate utiliza informaţii furnizate de alte autorităţi de reglementare sau supraveghere şi poate lua în considerare informaţii şi sesizări primite de la participanţii Depozitarului central unic şi clienţii acestora.
(3) Depozitarul central unic prezintă Băncii Naţionale a Moldovei următoarele documente şi informaţii, cu o frecvenţă stabilită în actele normative ale Băncii Naţionale a Moldovei:
a) situaţiile financiare auditate ale Depozitarului central unic şi cele mai recente situaţii financiare intermediare;
b) informaţiile cu privire la procesele civile, administrative sau orice alte proceduri judiciare sau extrajudiciare în care este implicat Depozitarul central unic, entitatea către care au fost externalizate activităţile sau serviciile Depozitarului central unic ori entităţile de infrastructură a pieţei de capital cu care este conectat;
c) scenariile şi rezultatele testelor de stres de continuitate a activităţii sau a exerciţiilor similare efectuate în cursul perioadei examinate;
d) raportul privind incidentele operaţionale care au avut loc în timpul perioadei examinate şi au afectat buna prestare a oricăror servicii de bază, măsurile luate pentru soluţionarea acestora, precum şi rezultatele acestora;
e) raportul privind performanţa sistemului de decontare a valorilor mobiliare, inclusiv o evaluare a disponibilităţii sistemului în timpul perioadei examinate;
f) rezumatul tipurilor de intervenţii manuale efectuate de către Depozitarul central unic;
g) informaţia privind identificarea operaţiunilor şi a participanţilor critici ai Depozitarului central unic, orice modificări aduse planului său de redresare şi planului de continuitate a activităţii, scenariile şi rezultatele testelor de stres, pragurile de alertă şi instrumentele de recuperare ale Depozitarului central unic;
h) informaţia cu privire la plângerile recepţionate de către Depozitarul central unic în cursul perioadei examinate;
i) raportul cu privire la orice modificări operaţionale care afectează activităţile sau conexiunile Depozitarului central unic;
j) informaţia cu privire la cazurile de identificare a conflictelor de interese pe parcursul perioadei examinate, inclusiv descrierea modului în care au fost gestionate;
k) informaţia privind controalele interne şi auditurile efectuate de către Depozitarul central unic în cursul perioadei examinate;
l) strategia generală de activitate a Depozitarului central unic pentru o perioadă de cel puţin trei ani de la ultima examinare şi evaluare şi un plan de afaceri detaliat pentru serviciile prestate de către Depozitarul central unic pentru o perioadă de cel puţin un an după ultima examinare şi evaluare;
m) informaţia cu privire la numărul şi tipurile de participanţi, emitenţi şi conturile deschise ale acestora, precum şi numărul, tipul şi cantitatea de valori mobiliare deţinute şi/sau procesate de către Depozitarul central unic;
n) informaţia privind numărul, tipul şi amploarea problemelor de reconciliere stabilite de către Depozitarul central unic, atât la nivel intern, cât şi în raport cu participanţii, cu pieţele reglementate sau cu sistemele multilaterale de tranzacţionare;
o) cadrul de gestionare a riscurilor, care include cel puţin: politica de gestionare a riscurilor, analiza de impact a activităţii, limitele de toleranţă la risc, procedurile şi măsurile de tratare a riscurilor, registrul riscurilor;
p) informaţii privind acordurile (contractele) încheiate de către Depozitarul central unic, strategiile, procesele şi sistemele informaţionale implementate de acesta.
(4) Banca Naţională a Moldovei este în drept să solicite Depozitarului central unic să prezinte informaţii şi date, iar Depozitarul central unic este obligat să le prezinte în termenul stabilit de Banca Naţională a Moldovei.
(5) Banca Naţională a Moldovei este în drept să examineze conturile, registrele, înregistrările şi alte documente, în formă scrisă sau electronică, pentru a verifica respectarea de către Depozitarul central unic a prezentei legi şi/sau a actelor normative ale Băncii Naţionale a Moldovei.
(6) Banca Naţională a Moldovei este în drept să solicite Depozitarului central unic, în cazul neîndeplinirii de către acesta a cerinţelor prezentei legi, întreprinderea acţiunilor sau a măsurilor necesare pentru redresarea situaţiei într-un stadiu incipient.
(7) În realizarea atribuţiilor stabilite la art.18 alin.(1), Comisia Naţională a Pieţei Financiare este în drept:
a) să solicite Depozitarului central unic să prezinte informaţii şi documente în limita competenţelor stabilite la art.18 alin.(1), iar Depozitarul central unic este obligat să le prezinte în termenul stabilit de Comisia Naţională a Pieţei Financiare;
b) să verifice, pe baza raportărilor şi a controalelor efectuate din oficiu şi la faţa locului, activitatea Depozitarului central unic, luând în considerare opinii formulate de experţi şi utilizând informaţii/sesizări furnizate/primite de alte autorităţi sau participanţi/clienţi ai Depozitarului central unic, în limita competenţelor stabilite la art.18 alin.(1);
c) să examineze conturile, registrele, înregistrările şi alte documente, în formă scrisă sau electronică, pentru a verifica respectarea de către Depozitarul central unic a cerinţelor prezentei legi sau ale actelor normative ale Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare;
d) să ceară Depozitarului central unic, în cazul neîndeplinirii de către acesta a cerinţelor prezentei legi, să întreprindă acţiunile sau măsurile necesare pentru redresarea situaţiei într-un stadiu incipient.
(8) În aplicarea alin.(7) din prezentul articol, Depozitarul central unic prezintă Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare informaţii periodice, conform actelor normative ale acesteia, în limita competenţelor stabilite la art.18 alin.(1).
(9) Depozitarul central unic informează, în termen de cel mult o zi lucrătoare, autorităţile de supraveghere, în limita competenţelor, despre încălcarea de către participanţii săi a regulilor şi a procedurilor Depozitarului central unic şi despre măsurile întreprinse.”
21. Articolul 24 se abrogă.
22. Articolul 25:
la alineatul (1):
litera b) se completează cu cuvintele „şi ale Depozitarului central unic”;
literele g)–i) vor avea următorul cuprins:
„g) informaţii generale cu privire la gestionarea riscurilor;
h) jurisdicţia şi mecanismele aplicabile în caz de litigiu;
i) nivelul minim de calitate şi disponibilitate a serviciilor oferite;”
alineatul se completează cu litera j) cu următorul cuprins:
„j) procedurile aplicabile în cazul insolvabilităţii unui participant.”
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Regulile Depozitarului central unic, inclusiv modificările şi completările, se aprobă în prealabil de Consiliul de supraveghere a Depozitarului central unic şi sunt supuse aprobării finale de către Banca Naţională a Moldovei, iar în partea ce ţine de competenţele stabilite la art.18 alin.(1), cu avizul Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare.”
23. La articolul 26:
denumirea articolului va avea următorul cuprins:
„Articolul 26. Recomandări, prescripţii şi sancţiuni”;
alineatele (1) şi (2) vor avea următorul cuprins:
„(1) În exercitarea atribuţiilor sale prevăzute de prezenta lege, autorităţile de supraveghere sunt în drept să adreseze recomandări Depozitarului central unic, participanţilor sau entităţii către care au fost externalizate activităţile şi serviciile Depozitarului central unic.
(2) Autorităţile de supraveghere sunt în drept să emită prescripţii şi să aplice Depozitarului central unic şi participanţilor acestuia următoarele sancţiuni în caz de încălcare a prevederilor prezentei legi sau ale actelor normative emise pentru punerea în aplicare a prezentei legi:
a) avertisment;
b) mustrare;
c) interdicţie de a efectua tranzacţii sau instrucţiuni specifice;
d) interdicţie de a se angaja în anumite activităţi;
e) suspendare sau retragere a certificatelor de calificare eliberate de Comisia Naţională a Pieţei Financiare;
f) interdicţie de a presta unele servicii, permise Depozitarului central unic conform art.5 şi art.19 alin.(2).”
la alineatul (3), partea introductivă şi litera a) vor avea următorul cuprins:
„Autorităţile de supraveghere vor lua în considerare toate circumstanţele relevante atunci când vor aplica astfel de sancţiuni, inclusiv, după caz:
a) gravitatea, impactul şi durata încălcării;”.
24. Capitolul IV se abrogă.
25. Articolul 41 va avea următorul cuprins:
„Articolul 41. Conexiunile Depozitarului central unic
(1) Înainte de a stabili o conexiune cu depozitarii centrali şi în mod permanent după stabilirea conexiunii între acestea, Depozitarul central unic identifică, evaluează, monitorizează şi gestionează toate sursele potenţiale de riscuri, pentru el însuşi şi pentru participanţi, care decurg din conexiunea respectivă şi ia măsuri adecvate pentru reducerea acestor riscuri.
(2) Pentru stabilirea unei conexiuni cu depozitarii centrali, Depozitarul central unic este obligat să prezinte:
a) o cerere de autorizare către Banca Naţională a Moldovei – în cazul intenţiei de a stabili o conexiune interoperabilă, şi să informeze despre acest fapt Comisia Naţională a Pieţei Financiare; sau
b) o notificare către autorităţile de supraveghere – în cazul stabilirii unei conexiuni standard, personalizate sau indirecte.
(3) Conexiunile Depozitarului central unic se stabilesc şi se menţin ţinând cont că acestea:
a) asigură o protecţie adecvată Depozitarului central unic şi participanţilor acestuia, în special în ceea ce priveşte eventualele credite luate de Depozitarul central unic şi riscurile de concentrare şi de lichiditate care decurg din acordul de conexiune;
b) se bazează pe o înţelegere contractuală adecvată, care stabileşte drepturile şi obligaţiile depozitarilor centrali conectaţi şi, dacă este cazul, ale participanţilor la Depozitarul central unic. O înţelegere contractuală cu implicaţii în mai multe jurisdicţii prevede în mod clar legislaţia aplicabilă fiecărui aspect al operaţiunilor aferente conexiunii.
(4) În cazul unui transfer provizoriu de valori mobiliare între depozitarii centrali conectaţi se interzice retransferul valorilor mobiliare înainte ca primul transfer să aibă un caracter definitiv.
(5) În cazul utilizării unei conexiuni indirecte sau a serviciilor unui intermediar pentru a gestiona o conexiune cu un alt depozitar central, Depozitarul central unic măsoară, monitorizează şi gestionează riscurile suplimentare care decurg din utilizarea conexiunii indirecte respective sau a serviciilor intermediarului respectiv şi ia măsuri adecvate pentru reducerea acestor riscuri.
(6) Depozitarul central unic dispune de proceduri de reconciliere robuste pentru a se asigura că evidenţa valorilor mobiliare este exactă pe toată perioada menţinerii conexiunii.
(7) Conexiunile Depozitarului central unic permit decontarea DvP a tranzacţiilor dintre participanţii la depozitarii centrali conectaţi atunci când aceasta este practică şi fezabilă. Motivele detaliate ale eventualelor conexiuni ale Depozitarului central unic care nu permit decontări DvP sunt notificate autorităţilor de supraveghere.
(8) În cazul utilizării unor conexiuni interoperabile sau a unei platforme tehnice de decontare comune a valorilor mobiliare, Depozitarul central unic stabileşte cu depozitarul central conectat reguli echivalente privind momentul finalizării transferurilor de valori mobiliare şi de mijloace băneşti, precum şi momente identice pentru:
a) înregistrarea ordinelor de transfer în sistem;
b) irevocabilitatea ordinelor de transfer.
(9) Cererea de autorizare menţionată la alin.(2) lit.a) este însoţită de toate informaţiile şi documentaţia justificativă aferentă, necesare Băncii Naţionale a Moldovei pentru a constata că Depozitarul central unic a luat, la momentul depunerii cererii de autorizare a conexiunii, toate măsurile necesare pentru a îndeplini cerinţele stabilite în prezenta lege şi în actele normative ale Băncii Naţionale a Moldovei. Informaţiile şi documentele ce urmează a fi anexate la cerere, precum şi modul de obţinere a autorizaţiei sunt stabilite în actele normative ale Băncii Naţionale a Moldovei.
(10) La examinarea de către Banca Naţională a Moldovei a cererii de autorizare se aplică prevederile art.22 alin.(6)–(8).
(11) Banca Naţională a Moldovei emite autorizaţia numai dacă constată faptul că respectiva conexiune interoperabilă între depozitarii centrali îndeplineşte cerinţele prevăzute la alin.(1)–(8) şi nu ar pune în pericol funcţionarea armonioasă şi ordonată a pieţelor financiare sau nu ar da naştere unui risc sistemic.
(12) Banca Naţională a Moldovei stabileşte, în actele sale normative, informaţiile şi documentele ce urmează a fi anexate la notificarea depusă conform alin.(2) lit.b) şi modul de prezentare a notificării.
(13) Banca Naţională a Moldovei are dreptul să solicite Depozitarului central unic să întrerupă orice conexiune stabilită cu un alt depozitar central atunci când conexiunea în cauză nu îndeplineşte cerinţele prevăzute la alin.(1)–(8) şi (11) şi, prin urmare, ar pune în pericol funcţionarea armonioasă şi ordonată a pieţelor financiare sau ar da naştere unui risc sistemic.
(14) Guvernul şi instituţiile subordonate acestuia asigură accesul gratuit al sistemului informaţional al Depozitarului central unic la Registrul de stat al populaţiei, Registrul de stat al unităţilor de drept, Registrul garanţiilor reale mobiliare şi la alte resurse informaţionale de stat.
(15) De la data iniţierii activităţii Depozitarului central unic, conform deciziei Băncii Naţionale a Moldovei emise în temeiul art.19 alin.(1), Comisia Naţională a Pieţei Financiare asigură accesul Depozitarului central unic la Registrul emitenţilor de valori mobiliare.”
Art.IX. – La articolul III punctul 25 din Legea nr.229/2023 pentru modificarea unor acte normative (reglementarea relaţiilor dintre asociaţii/fondatorii societăţilor comerciale) (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2023, nr.325–327, art.577), alineatul (5) din articolul 311 va avea următorul cuprins:
„(5) Plăţile din capitalul de stimulare se asimilează dividendelor, dar se achită o dată pe an.”
Art.X. – (1) Prezenta lege intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
(2) Banca Naţională a Moldovei şi Comisia Naţională a Pieţei Financiare, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, vor aduce actele lor normative în concordanţă cu aceasta.
(3) Prevederile art.I pct.6., în partea ce ţine de aplicarea art.494 alin.(1) din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Naţionala a Moldovei în raport cu Depozitarul central unic al valorilor mobiliare, nu conduc la necesitatea obţinerii unei licenţe de către administratorul Depozitarului central unic al valorilor mobiliare de la Banca Naţionala a Moldovei.
(4) În termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Depozitarul central unic al valorilor mobiliare va asigura conformarea cu prevederile art.VIII pct.8 în partea ce ţine de prevederile lit.e) ale art.8 din Legea nr.234/2016, iar Comisia Naţională a Pieţei Financiare va asigura posibilitatea aplicării pentru obţinerea certificatului de calificare.
(5) Activitatea de supraveghere a Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare, precum şi exercitarea atribuţiilor de către aceasta se realizează în raport cu situaţiile de prestare a serviciilor de către Depozitarul central unic, ulterioare intrării in vigoare a prezentei legi.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Igor GROSU
|
Nr.292. Chişinău, 19 octombrie 2023. |
