luni, 31 iulie 2023
242/31.07.2023 Lege privind Centrul pentru Comunicare Strategică şi Combatere a Dezinformării şi privind modificarea unor acte normative

L E G E

privind Centrul pentru Comunicare Strategică şi Combatere a

Dezinformării şi privind modificarea unor acte normative

 

nr. 242  din  31.07.2023

 

Monitorul Oficial nr.318-321/566 din 18.08.2023

 

* * *

C U P R I N S

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Obiectul de reglementare

Articolul 2. Statutul Centrului pentru Comunicare Strategică şi Combatere a Dezinformării

Articolul 3. Cadrul juridic al activităţii Centrului

Articolul 4. Noţiuni

 

Capitolul II

MISIUNEA, ATRIBUŢIILE, DREPTURILE

ŞI OBLIGAŢIILE CENTRULUI

Articolul 5. Principiile de activitate ale Centrului

Articolul 6. Misiunea Centrului

Articolul 7. Funcţiile Centrului

Articolul 8. Atribuţiile Centrului

Articolul 9. Drepturile Centrului

Articolul 10. Obligaţiile Centrului

 

Capitolul III

CONDUCEREA ŞI ORGANIZAREA CENTRULUI

Articolul 11. Conducerea Centrului

Articolul 12. Condiţiile de numire în funcţie, încetarea şi suspendarea mandatelor de director şi de director adjunct al Centrului

Articolul 13. Funcţiile directorului Centrului

Articolul 14. Consiliul Centrului

Articolul 15. Organizarea Centrului

Articolul 16. Controlul parlamentar asupra activităţii Centrului

Articolul 17. Evaluarea activităţii şi performanţelor Centrului

 

Capitolul IV

FINANŢAREA ŞI PATRIMONIUL CENTRULUI

Articolul 18. Finanţarea Centrului

Articolul 19. Asigurarea tehnico-materială a Centrului

 

Capitolul V

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 20.

Articolul 21. Modificarea unor acte normative

 

 

 

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Obiectul de reglementare

Prezenta lege stabileşte statutul, cadrul juridic, principiile, misiunea, atribuţiile, drepturile, obligaţiile, modul de organizare şi finanţare ale Centrului pentru Comunicare Strategică şi Combatere a Dezinformării.

 

Articolul 2. Statutul Centrului pentru Comunicare Strategică şi Combatere a Dezinformării

(1) Centrul pentru Comunicare Strategică şi Combatere a Dezinformării (în continuare – Centru) este autoritate administrativă autonomă faţă de alte persoane juridice de drept public sau privat, precum şi faţă de persoanele fizice, funcţionând la nivel naţional ca structură unică.

(2) Centrul este persoană juridică de drept public cu competenţă pe întreg teritoriul Republicii Moldova, dispune de ştampilă cu imaginea Stemei de Stat a Republicii Moldova şi denumire în limba română, de cont trezorerial, precum şi de alte atribute specifice, în modul stabilit. Sediul Centrului se află în municipiul Chişinău.

 

Articolul 3. Cadrul juridic al activităţii Centrului

Centrul îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile prezentei legi, ale altor acte normative, precum şi cu prevederile tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte.

 

Articolul 4. Noţiuni

În sensul prezentei legi, următoarele noţiuni semnifică:

comunicare strategică – aplicare strategică, planificată, ţintită şi coordonată a mijloacelor de comunicare pentru a atinge obiectivele strategice ale autorităţii şi ale statului;

dezinformare – astfel cum este definită în Codul serviciilor media audiovizuale nr.174/2018;

acţiuni de manipulare a informaţiilor şi ingerinţe străine – eforturi intenţionate şi coordonate ale entităţilor străine, cum ar fi guverne, agenţii ale acestora sau actori nonstatali, de a manipula sau influenţa opinia publică, informaţiile sau naraţiunile într-o altă ţară în scopul atingerii propriilor lor obiective strategice, politice sau ideologice şi care sunt de natură să cauzeze prejudicii securităţii şi intereselor naţionale definite prin acte normative.

 

Capitolul II

MISIUNEA, ATRIBUŢIILE, DREPTURILE

ŞI OBLIGAŢIILE CENTRULUI

Articolul 5. Principiile de activitate ale Centrului

Centrul îşi desfăşoară activitatea în baza următoarelor principii:

a) legalitate;

b) independenţă;

c) imparţialitate;

d) transparenţă;

e) respectarea drepturilor şi libertăţilor omului;

f) neutralitate politică.

 

Articolul 6. Misiunea Centrului

(1) Centrul are misiunea de a consolida şi îmbunătăţi eforturile interinstituţionale în lupta împotriva dezinformării, manipulării informaţiilor şi împotriva acţiunilor coordonate de răspândire a mesajelor, naraţiunilor, comunicărilor, indiferent de originea acestora, care prezintă pericol sau pot periclita realizarea intereselor naţionale.

(2) Centrul îşi desfăşoară activitatea în vederea promovării intereselor naţionale, inclusiv a menţinerii păcii, consolidării democratice, coeziunii sociale, aderării la Uniunea Europeană.

(3) Autorităţile publice şi alte persoane juridice de drept public vor oferi Centrului sprijinul necesar, în limita competenţelor lor, inclusiv prin desemnarea persoanelor responsabile de cooperarea cu Centrul, pentru exercitarea atribuţiilor acestuia, stabilite în conformitate cu prezenta lege şi cu alte acte normative.

 

Articolul 7. Funcţiile Centrului

În vederea realizării misiunii sale, Centrul are următoarele funcţii de bază:

a) coordonarea, planificarea, dezvoltarea şi implementarea comunicării strategice interinstituţionale, precum şi dezvoltarea continuă a capacităţilor necesare acestui proces;

b) dezvoltarea şi implementarea măsurilor necesare pentru asigurarea securităţii spaţiului informaţional în faţa dezinformării, acţiunilor de manipulare a informaţiilor şi ingerinţelor străine care atentează la securitatea naţională;

c) dezvoltarea, coordonarea şi implementarea măsurilor necesare pentru creşterea gradului de rezistenţă a societăţii în faţa ameninţărilor la adresa spaţiului informaţional;

d) dezvoltarea parteneriatelor cu societatea civilă, cu instituţiile media, cu sectorul privat şi cu cel academic;

e) dezvoltarea cooperării internaţionale în vederea combinării eforturilor, schimbului de informaţii şi creşterii capacităţilor de contracarare a acţiunilor de manipulare a informaţiilor şi ingerinţelor străine.

 

Articolul 8. Atribuţiile Centrului

La îndeplinirea funcţiilor stabilite, Centrul exercită următoarele atribuţii:

a) elaborează şi dezvoltă un model de cooperare şi coordonare între autorităţile şi instituţiile publice pentru realizarea comunicării strategice, de asemenea gestionează şi sprijină implementarea modelului respectiv;

b) elaborează, dezvoltă şi coordonează mecanisme pentru diseminarea naraţiunilor naţionale şi a ghidurilor de comunicare, inclusiv în scopul consolidării securităţii spaţiului informaţional, prin cooperare cu instituţiile responsabile;

c) recomandă şi coordonează elaborarea şi desfăşurarea strategiilor şi campaniilor de comunicare, precum şi a altor activităţi interinstituţionale de comunicare;

d) elaborează şi dezvoltă capacităţi centralizate de monitorizare şi analiză a spaţiului informaţional, inclusiv în ceea ce priveşte acţiunile de manipulare a informaţiilor şi ingerinţele străine;

e) elaborează şi dezvoltă mecanisme de cooperare interinstituţională pentru a identifica, preveni şi contracara acţiunile de manipulare a informaţiilor şi ingerinţele străine şi pentru a consolida rezistenţa instituţiilor statului şi a societăţii la ameninţările, riscurile şi vulnerabilităţile generate de aceste acţiuni;

f) recomandă, în baza monitorizărilor şi analizelor realizate de Centru şi/sau la comanda Centrului, precum şi în baza celor realizate de alte instituţii, autorităţilor şi instituţiilor publice naţionale şi internaţionale, instituţiilor media şi companiilor de tehnologie care deţin reţele de socializare şi platforme de partajare a conţinutului să ia măsuri pentru a elimina cauzele şi condiţiile care contribuie la dezinformare, la acţiuni de manipulare a informaţiilor şi la ingerinţe străine care atentează la securitatea naţională;

g) stabileşte şi dezvoltă cooperarea cu companiile de tehnologie, inclusiv cu cele care deţin reţele sociale şi platforme de partajare a conţinutului;

h) oferă instruire, elaborează materiale metodologice, inclusiv pentru scenarii de criză, şi dezvoltă alte măsuri pentru a consolida capacităţile statului de comunicare strategică şi de contracarare a acţiunilor de manipulare a informaţiilor şi ingerinţelor străine;

i) la necesitate, acordă sprijin în procesul de comunicare strategică în situaţii de criză;

j) elaborează şi dezvoltă mecanisme de cooperare între autorităţile şi instituţiile publice, societatea civilă şi instituţiile media în vederea consolidării capacităţilor de comunicare strategică şi de contracarare a acţiunilor de manipulare a informaţiilor şi ingerinţelor străine;

k) dezvoltă cooperarea internaţională şi reprezintă Republica Moldova în formate bilaterale şi multilaterale în domeniul comunicării strategice şi securităţii spaţiului informaţional;

l) elaborează, implementează şi ajustează instrucţiuni, ghiduri, metodologii şi proceduri în vederea coordonării şi planificării proceselor de comunicare strategică şi de prevenire, identificare şi contracarare a acţiunilor de manipulare a informaţiilor şi ingerinţelor străine.

 

Articolul 9. Drepturile Centrului

În vederea realizării atribuţiilor sale, Centrul are dreptul:

a) să înainteze autorităţilor publice propuneri privind elaborarea şi modificarea cadrului normativ şi să emită recomandări în conformitate cu atribuţiile conferite;

b) să sesizeze autorităţile competente şi organele de drept în cazul depistării încălcărilor legislaţiei naţionale care ţine de domeniile de competenţă ale Centrului;

c) să solicite şi să primească date şi informaţii, inclusiv cele care constituie date cu caracter personal sau secret de stat, conform legislaţiei şi în limitele competenţei sale;

d) să încheie acorduri de cooperare cu instituţii şi organizaţii naţionale şi internaţionale în vederea atragerii expertizei şi asistenţei externe;

e) să colaboreze şi să semneze acorduri de cooperare cu companii de tehnologie, inclusiv cu cele care deţin reţele de socializare şi platforme de partajare a conţinutului, precum şi cu alte persoane juridice;

f) să atragă specialişti şi să încheie contracte cu persoane fizice şi juridice de drept public sau privat, cu parteneri de dezvoltare şi/sau donatori;

g) să beneficieze de servicii de consultanţă, de studii şi asistenţă de specialitate din ţară sau din străinătate, inclusiv de programe de formare şi dezvoltare profesională pentru personalul său;

h) să instituie grupuri de lucru, cu implicarea reprezentanţilor autorităţilor şi instituţiilor publice, organizaţiilor necomerciale, instituţiilor media, mediului academic şi altor experţi, pentru coordonarea activităţilor ce vizează asigurarea comunicării strategice şi identificarea, prevenirea şi combaterea dezinformării, a acţiunilor de manipulare a informaţiilor şi ingerinţelor străine;

i) să participe şi să organizeze instruiri, conferinţe, seminare sau alte activităţi conforme atribuţiilor funcţionale, atât în ţară, cât şi peste hotare;

j) să administreze fonduri de asistenţă financiară şi tehnică, obţinute de la partenerii de dezvoltare sau din alte surse neinterzise de actele normative;

k) să dispună de propriile mijloace de informare cu publicul, inclusiv în spaţiul online;

l) să dispună şi de alte drepturi care decurg din prevederile actelor normative.

 

Articolul 10. Obligaţiile Centrului

Centrul are următoarele obligaţii:

a) să asigure suportul informaţional şi analitic necesar autorităţilor şi instituţiilor publice, precum şi altor persoane juridice de drept public, în procesul de identificare, prevenire şi combatere a dezinformării, a acţiunilor de manipulare a informaţiilor şi ingerinţelor străine;

b) să asigure transparenţa propriei activităţi;

c) să întocmească rapoarte de activitate şi să le prezinte, anual sau la solicitare, Parlamentului, Preşedintelui Republicii Moldova şi Consiliului Centrului;

d) să utilizeze şi să administreze, conform destinaţiei şi în corespundere cu prevederile actelor normative, patrimoniul Centrului, bunurile şi serviciile date în gestiune.

 

Capitolul III

CONDUCEREA ŞI ORGANIZAREA CENTRULUI

Articolul 11. Conducerea Centrului

(1) Centrul este condus de un director numit în funcţie de Parlament, la propunerea Preşedintelui Republicii Moldova, pe un termen de 5 ani. Aceeaşi persoană nu poate fi numită pentru mai mult de două mandate consecutive.

(2) Selectarea directorului Centrului se face în baza unui concurs public, anunţat şi organizat de Preşedintele Republicii Moldova, în conformitate cu regulamentul aprobat prin decret.

(3) Candidatul propus la funcţia de director al Centrului este audiat de Comisia juridică, numiri şi imunităţi a Parlamentului, care prezintă, în acest sens, un raport în şedinţa plenară a Parlamentului.

(4) În exercitarea atribuţiilor sale, directorul este asistat de un adjunct numit în funcţie de Preşedintele Republicii Moldova la propunerea directorului Centrului. Mandatul directorului adjunct al Centrului încetează odată cu mandatul directorului Centrului, însă acesta continuă să îşi exercite atribuţiile până la numirea unui nou director adjunct.

(5) Directorul şi directorul adjunct ai Centrului deţin funcţii de demnitate publică, obţinute prin numire. Funcţia de director şi cea de director adjunct al Centrului sunt incompatibile cu orice altă activitate remunerată, inclusiv cu activitatea de întreprinzător, cu excepţia activităţii de creaţie, didactice şi ştiinţifice, de instruire şi cercetare.

(6) În cazul absenţei directorului Centrului, atribuţiile acestuia sunt exercitate de directorul adjunct.

 

Articolul 12. Condiţiile de numire în funcţie, încetarea şi suspendarea mandatelor de director şi de director adjunct al Centrului

(1) Poate candida la funcţia de director şi la cea de director adjunct al Centrului persoana care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:

a) deţine cetăţenia Republicii Moldova;

b) deţine diplomă de licenţă sau diplomă echivalentă cu aceasta şi are experienţă de cel puţin 7 ani, dintre care 2 ani de experienţă managerială, în cazul directorului, sau de cel puţin 4 ani, dintre care 1 an de experienţă managerială, în cazul directorului adjunct, în unul dintre domeniile: comunicare publică, securitate şi apărare, administraţie publică, relaţii internaţionale, evaluarea şi managementul riscului, ştiinţe sociale, tehnologii informaţionale, în alte domenii conexe;

c) cunoaşte prevederile legislaţiei naţionale şi ale Uniunii Europene, precum şi bunele practici internaţionale în domeniul comunicării publice sau în domeniile conexe;

d) cunoaşte limba română şi, cel puţin, o limbă de circulaţie internaţională la nivelul B2;

e) nu este supusă unei măsuri de ocrotire judiciară sub forma tutelei;

f) are o reputaţie ireproşabilă;

g) nu are antecedente penale, inclusiv stinse sau anulate de instanţa de judecată, cu excepţia antecedentelor penale pentru infracţiuni săvârşite din imprudenţă;

h) nu este privată de dreptul de a ocupa anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate, ca pedeapsă de bază sau complementară, printr-o hotărâre judecătorească definitivă;

i) nu are interdicţia de a ocupa o funcţie publică sau o funcţie de demnitate publică, ce derivă dintr-un act de constatare al Autorităţii Naţionale de Integritate;

j) nu are, în ultimii 5 ani, în cazierul privind integritatea profesională, înscrieri cu privire la rezultatul negativ al testului de integritate profesională pentru încălcarea obligaţiei prevăzute la art.7 alin.(2) lit.a) din Legea nr.325/2013 privind evaluarea integrităţii instituţionale.

(2) Mandatul directorului sau al directorului adjunct al Centrului încetează în cazul:

a) expirării termenului pentru care a fost numit, dacă nu este reales în funcţie conform art.11 alin.(1);

b) demisiei;

c) pronunţării unei sentinţe definitive de condamnare sau al privării, prin hotărâre judecătorească definitivă, de dreptul de a ocupa o funcţie publică sau o funcţie de demnitate publică;

d) alegerii într-o funcţie electivă;

e) decesului;

f) revocării.

(3) Revocarea directorului sau a directorului adjunct al Centrului are loc în cazul:

a) constatării aflării acestuia în situaţie de incompatibilitate;

b) imposibilităţii exercitării pentru o perioadă de mai mult de 4 luni consecutive a atribuţiilor ce îi revin în legătură cu starea sănătăţii, constatată prin examen medical;

c) survenirii circumstanţelor în virtutea cărora acesta nu mai corespunde condiţiilor stabilite la alin.(1);

d) constatării neîndeplinirii de către acesta a obiectivelor de performanţă stabilite în planul de activitate al Centrului sau a îndeplinirii necorespunzătoare a atribuţiilor prevăzute la art.8;

e) constatării faptului că directorul sau directorul adjunct al Centrului a emis/adoptat un act administrativ, a încheiat, direct sau prin intermediul unei persoane terţe, un act juridic, a luat sau a participat la luarea unei decizii fără soluţionarea conflictului de interese real în conformitate cu prevederile legislaţiei privind reglementarea conflictului de interese;

f) nedepunerii declaraţiei de avere şi interese personale, în conformitate cu prevederile Legii nr.133/2016 privind declararea averii şi a intereselor personale, sau al refuzului de a o depune, în condiţiile art.27 alin.(11) din Legea nr.132/2016 cu privire la Autoritatea Naţională de Integritate;

g) dispunerii de către instanţă, prin hotărâre judecătorească irevocabilă, a confiscării averii nejustificate a acestuia.

(4) Activitatea directorului sau a directorului adjunct al Centrului se suspendă:

a) din momentul punerii sub învinuire şi până la data la care hotărârea judecătorească rămâne definitivă;

b) în cazul înregistrării în calitate de candidat pentru ocuparea unei funcţii elective.

(5) În cazul directorului Centrului, temeiurile prevăzute la alin.(2)–(4) se constată în cadrul şedinţei plenare a Parlamentului, în baza raportului Comisiei cultură, educaţie, cercetare, tineret, sport şi mass-media a Parlamentului, prin adoptarea unei hotărâri a Parlamentului prin care se constată temeiul şi se dispune încetarea, revocarea sau suspendarea mandatului. Hotărârea privind încetarea, revocarea sau suspendarea mandatului directorului Centrului se adoptă de Parlament cu votul majorităţii deputaţilor aleşi.

(6) În cazul directorului adjunct al Centrului, temeiurile prevăzute la alin.(2)–(4) se constată de către Preşedintele Republicii Moldova, la sesizarea directorului Centrului sau a Consiliului Centrului, prin emiterea unui decret prin care se constată temeiul şi se dispune încetarea, revocarea sau suspendarea mandatului.

 

Articolul 13. Funcţiile directorului Centrului

(1) Directorul conduce şi gestionează activitatea executivă a Centrului. În acest sens, directorul Centrului:

a) conduce şi organizează activitatea Centrului, de asemenea consolidează capacităţile funcţionale ale acestuia;

b) este responsabil pentru îndeplinirea corespunzătoare a atribuţiilor Centrului;

c) asigură elaborarea şi înaintarea propunerilor de politici publice şi proiecte de acte normative necesare pentru realizarea misiunii Centrului şi le prezintă Consiliului Centrului spre aprobare;

d) reprezintă Centrul în relaţiile cu autorităţile publice şi alte persoane juridice de drept public, cu organizaţiile naţionale şi internaţionale, cu instituţiile donatoare care asigură suport în asigurarea funcţionalităţii Centrului, cu alte persoane juridice sau fizice, cu beneficiarii de programe şi proiecte etc.;

e) asigură elaborarea proiectului bugetului Centrului pentru anul următor şi îl prezintă Ministerului Finanţelor în termenul stabilit de Legea finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181/2014;

f) elaborează structura şi organigrama Centrului şi le prezintă Parlamentului spre aprobare;

g) aprobă regulamentele interne ale Centrului, precum şi fişele de post pentru personalul acestuia conform statelor de personal;

h) numeşte în funcţie, modifică, suspendă şi încetează raporturile de serviciu cu personalul Centrului în condiţiile stabilite de legislaţie;

i) încheie contracte cu persoane fizice şi juridice de drept privat şi public, contracte cu consultanţi locali şi străini şi cu prestatori de servicii pentru asigurarea realizării atribuţiilor Centrului;

j) poartă răspundere personală pentru deciziile luate în activitatea Centrului;

k) asigură integritatea, menţinerea şi administrarea eficientă a patrimoniului Centrului în conformitate cu prevederile actelor normative;

l) asigură transparenţa în activitate, inclusiv prin plasarea pe pagina web oficială a Centrului a raportului anual la sfârşitul fiecărui an de gestiune;

m) asigură realizarea controlului intern managerial, precum şi a activităţii de audit intern în cadrul Centrului;

n) coordonează şi asigură evidenţa contabilă, prezentarea rapoartelor către autorităţile abilitate şi publicarea informaţiei în conformitate cu prezenta lege şi cu alte acte normative;

o) exercită alte sarcini referitoare la activitatea Centrului, care rezultă din cadrul normativ existent.

(2) Întru exercitarea atribuţiilor sale, directorul emite ordine.

 

Articolul 14. Consiliul Centrului

(1) Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Centrului, în cadrul acestuia se constituie şi funcţionează Consiliul Centrului (în continuare – Consiliu).

(2) În activitatea sa, Consiliul se conduce de regulamentul propriu, aprobat prin ordin al directorului.

(3) Consiliul este constituit din 11 membri, dintre care: directorul, câte o persoană desemnată din cadrul Aparatului Preşedintelui Republicii Moldova, Parlamentului, Cancelariei de Stat, Ministerului Apărării, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Consiliului Audiovizualului, Serviciului de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova şi doi reprezentanţi din rândul societăţii civile, selectaţi, prin concurs, de Comisia cultură, educaţie, cercetare, tineret, sport şi mass-media a Parlamentului şi confirmaţi de Parlament.

(4) De competenţa Consiliului ţin chestiunile privind organizarea şi evaluarea activităţii Centrului şi a conducerii acestuia. Consiliul aprobă obiectivele şi planurile de activitate ale Centrului.

(5) Poate fi numită în funcţia de membru al Consiliului persoana care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:

a) deţine cetăţenia Republicii Moldova;

b) nu este supusă unei măsuri de ocrotire judiciară sub forma tutelei;

c) are studii superioare relevante pentru activitatea Centrului;

d) nu are antecedente penale, inclusiv stinse sau anulate de instanţa de judecată, cu excepţia antecedentelor penale pentru infracţiuni săvârşite din imprudenţă;

e) nu este privată de dreptul de a ocupa anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate, ca pedeapsă principală sau complementară, printr-o hotărâre judecătorească definitivă;

f) cunoaşte limba română.

(6) Mandatul de membru al Consiliului este de 5 ani, fără posibilitatea numirii pentru un alt mandat consecutiv, şi încetează în cazul:

a) expirării mandatului;

b) revocării persoanei de către entitatea care a desemnat-o;

c) demisiei;

d) pensionării;

e) decesului.

(7) În cazul încetării mandatului de membru al Consiliului înainte de termen, entităţile vizate desemnează, în termen de 30 de zile lucrătoare, un nou membru al Consiliului în condiţiile alin.(3). În cazul în care nu a fost numit un nou membru al Consiliului până la expirarea mandatului celui actual, ultimul îşi exercită atribuţiile până la numirea unui nou membru.

(8) Şedinţele Consiliului sunt deliberative dacă la acestea participă majoritatea membrilor. Şedinţele Consiliului sunt prezidate de un preşedinte al şedinţei, ales cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi. Deciziile Consiliului se adoptă cu votul majorităţii membrilor prezenţi şi sunt semnate de preşedintele şedinţei. Prima şedinţă a Consiliului este convocată de directorul Centrului în cel mult o lună de la numirea celui de-al şaselea membru al Consiliului.

(9) Lucrările de secretariat ale Consiliului sunt asigurate de către Centru.

(10) Lucrările Consiliului se desfăşoară, de regulă, la sediul Centrului.

 

Articolul 15. Organizarea Centrului

(1) În cadrul Centrului activează funcţionari publici şi personal care efectuează deservirea tehnică, statutul acestora fiind stabilit în conformitate cu actele normative.

(2) Pentru realizarea atribuţiilor stabilite, în cadrul Centrului pot activa consultanţi locali şi străini în baza acordurilor de finanţare cu partenerii de cooperare şi dezvoltare.

 

Articolul 16. Controlul parlamentar asupra activităţii Centrului

(1) Parlamentul, prin comisiile sale permanente de profil, exercită controlul asupra activităţii Centrului conform regulamentelor comisiilor respective.

(2) Comisia parlamentară de profil verifică respectarea de către Centru a prevederilor actelor normative care reglementează activitatea Centrului, respectarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului în acţiunile de identificare, prevenire şi combatere a dezinformării, neadmiterea angajării politice a Centrului, de asemenea evaluează eficienţa activităţii Centrului.

(3) Centrul prezintă comisiei parlamentare de profil raportul anual de activitate până la data de 31 martie a anului imediat următor perioadei de raportare.

(4) Raportul anual de activitate al Centrului se examinează în comisia parlamentară de profil, care prezintă în şedinţa în plen a Parlamentului un raport pe marginea acestuia.

 

Articolul 17. Evaluarea activităţii şi performanţelor Centrului

(1) Consiliul Centrului evaluează, în şedinţă, activitatea şi performanţele Centrului pe baza raportului anual de activitate al Centrului.

(2) Raportul anual de activitate al Centrului conţine informaţii despre gradul de îndeplinire a obiectivelor stabilite în planul de activitate al Centrului şi este prezentat Consiliului până la data de 20 ianuarie a anului imediat următor perioadei de raportare.

(3) Şedinţa Consiliului privind evaluarea activităţii şi performanţelor Centrului se desfăşoară nu mai târziu de sfârşitul lunii februarie a anului imediat următor perioadei de raportare.

(4) În urma şedinţei privind evaluarea activităţii şi performanţelor Centrului, Consiliul, în decurs de 7 zile lucrătoare, aprobă raportul anual de activitate al Centrului.

 

Capitolul IV

FINANŢAREA ŞI PATRIMONIUL CENTRULUI

Articolul 18. Finanţarea Centrului

(1) Bugetul Centrului se elaborează, se aprobă şi se administrează conform principiilor, regulilor şi procedurilor prevăzute de Legea finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181/2014.

(2) Finanţarea activităţii Centrului se efectuează din:

a) alocaţii de la bugetul de stat;

b) mijloace financiare alocate de partenerii de cooperare şi dezvoltare, inclusiv prin programe de asistenţă financiară externă;

c) alte surse neinterzise de lege.

(3) Mijloacele financiare nevalorificate pe parcursul anului curent, cu excepţia celor alocate de la bugetul de stat, se transferă spre utilizare în anul următor, conform bugetului Centrului aprobat pentru anul respectiv.

 

Articolul 19. Asigurarea tehnico-materială a Centrului

(1) Asigurarea tehnico-materială a Centrului se realizează din contul mijloacelor bugetului de stat şi al altor surse neinterzise de lege.

(2) Bunurile Centrului, inclusiv clădirile, construcţiile, utilajele, create sau care vor fi create, procurate sau care vor fi procurate din contul mijloacelor bugetului de stat, precum şi al altor mijloace, sunt bunuri proprietate publică.

(3) Bunurile Centrului se administrează în conformitate cu prevederile Legii nr.121/2007 privind administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice.

 

Capitolul V

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 20.

(1) Prezenta lege intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

(2) Până la definitivarea procesului de instituţionalizare a activităţii Centrului, prin derogare de la prevederile art.11 alin.(2), în termen de două luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Preşedintele Republicii Moldova va înainta Parlamentului candidatul la funcţia de director al Centrului pentru a fi numit în funcţie pe un termen provizoriu de 12 luni.

(3) Directorul Centrului numit în condiţiile alin.(2), în termen de două luni de la numirea în funcţie, va prezenta Parlamentului spre aprobare structura Centrului, efectivul-limită şi concepţia de comunicare strategică şi contracarare a dezinformării, a acţiunilor de manipulare a informaţiei şi ingerinţelor străine.

(4) În termen de două luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, autorităţile statului şi instituţiile publice vor desemna membrii Consiliului în conformitate cu prevederile art.14.

 

Articolul 21. Modificarea unor acte normative

I. În anexa la Legea nr.199/2010 cu privire la statutul persoanelor cu funcţii de demnitate publică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.194–196, art.637), cu modificările ulterioare, după poziţia „Director, director adjunct al Centrului Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal” se introduce poziţia:

„Director, director adjunct al Centrului pentru Comunicare Strategică şi Combatere a Dezinformării”.

 

II. Legea nr.270/2018 privind sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.441–447, art.715), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 17, alineatul (2) se completează cu litera f) cu următorul cuprins:

„f) pentru personalul din autoritatea responsabilă de activitatea de monitorizare informaţională, comunicare strategică şi combatere a dezinformării – 40% din suma anuală a salariilor de bază pentru personalul cu drept de a beneficia de spor cu caracter specific.”

2. La anexa nr.3, notele la tabelul 2 se completează cu punctul 16 cu următorul cuprins:

16. Clasele de salarizare pentru funcţiile publice de conducere şi de execuţie cu atribuţii în domeniul comunicării strategice se majorează cu 10 clase de salarizare succesive faţă de cele prevăzute în tabel pentru aceste funcţii.”

 

III. Legea bugetului de stat pentru anul 2023 nr.359/2022 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr.435–437, art.807), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 10 alineatul (2):

litera d) se completează cu o liniuţă nouă cu următorul cuprins:

„– personalul din cadrul Centrului pentru Comunicare Strategică şi Combatere a Dezinformării;”

litera g) se completează cu textul „, directorul şi directorul adjunct ai Centrului pentru Comunicare Strategică şi Combatere a Dezinformării”.

2. La articolul 18:

alineatul unic devine alineatul (1);

articolul se completează cu alineatul (2) cu următorul cuprins:

„(2) Prin derogare de la art.10 alin.(2) lit.f), pentru luna iunie 2023, sporul pentru realizarea sarcinilor prioritare în contextul implementării cerinţelor de aderare la Uniunea Europeană se va calcula la valoarea de referinţă de 1900 lei.”

 

VICEPREŞEDINTELE PARLAMENTULUIMihail POPŞOI

 

Nr.242. Chişinău, 31 iulie 2023.