joi, 20 iulie 2023
214/20.07.2023 Lege pentru modificarea unor acte normative (asigurarea transferului de atribuţii conform Legii nr.178/2020 pentru modificarea unor acte normative)

L E G E

pentru modificarea unor acte normative (asigurarea transferului

de atribuţii conform Legii nr.178/2020 pentru

modificarea unor acte normative)

 

nr. 214  din  20.07.2023

 

Monitorul Oficial nr.287-290/504 din 03.08.2023

 

* * *

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Art.I. Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.297–300, art.544), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 111, alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Până la soluţionarea definitivă a cauzei în instanţa de contencios administrativ nu poate fi suspendată executarea actelor Băncii Naţionale ce ţin de domeniul politicii monetare şi valutare, inclusiv de măsurile de salvgardare sau măsurile de stabilizare financiară, a actelor Băncii Naţionale cu privire la aplicarea instrumentelor de rezoluţie, cu privire la instituirea procedurii de redresare, de remediere, de administrare specială şi/sau provizorie a entităţilor supravegheate de Banca Naţională, cu privire la suspendarea sau retragerea licenţei, a autorizaţiei, a avizului, a aprobării sau confirmării emise entităţilor supravegheate de Banca Naţională, cu privire la suspendarea activităţii sau radierea din registru a entităţilor supravegheate de Banca Naţională, cu privire la iniţierea procedurii de lichidare silită a băncilor sau a societăţilor de asigurare sau de reasigurare, a actelor Băncii Naţionale adoptate în procesul de evaluare şi supraveghere a calităţii acţionarilor/asociaţilor şi persoanelor cu funcţii de conducere a entităţilor supravegheate de Banca Naţională, precum şi a actelor şi a măsurilor implementate de Banca Naţională, de administratorul special sau de lichidator în cursul rezoluţiei băncii, societăţii de asigurare sau de reasigurare sau în cursul lichidării silite a băncii, societăţii de asigurare sau de reasigurare.”

2. La articolul 25 alineatele (2) şi (3), după textul „Legii privind redresarea şi rezoluţia băncilor” se introduce textul „şi al Legii nr.92/2022 privind activitatea de asigurare sau de reasigurare”.

3. Articolul 751:

la alineatul (1), textul „băncii/unităţii de schimb valutar” se substituie cu cuvintele „entităţii supravegheate”;

alineatul (8) va avea următorul cuprins:

„(8) În cazul controlului pe teren asupra activităţii entităţii supravegheate, cu excepţia celei menţionate la alin.(9), acesteia i se expediază (i se înmânează) un exemplar al actului preliminar privind rezultatele controlului pentru prezentarea, după caz, în scris, în termen de 5 zile lucrătoare de la data întocmirii actului menţionat, a argumentării dezacordului, anexând, după caz, documentele de rigoare. Ca urmare a examinării obiecţiilor şi a explicaţiilor entităţii supravegheate, se întocmeşte actul privind rezultatele controlului pe teren (în 2 exemplare), un exemplar al căruia se expediază (se înmânează) entităţii supravegheate.”

4. Articolul 752:

se completează cu alineatele (21) şi (22) cu următorul cuprins:

„(21) Sancţiunile, măsurile sancţionatoare şi măsurile de supraveghere care pot fi aplicate de Banca Naţională faţă de subiecţii prevăzuţi în Legea nr.92/2022 privind activitatea de asigurare sau de reasigurare se aplică de către organele de conducere ale Băncii Naţionale împuternicite în acest sens conform legii menţionate.

(22) Sancţiunile, măsurile sancţionatoare, măsurile de supraveghere, măsurile de remediere şi măsurile de stabilizare care pot fi aplicate de Banca Naţională faţă de subiecţii prevăzuţi în Legea asociaţiilor de economii şi împrumut nr.139/2007, Legea nr.122/2008 privind birourile istoriilor de credit şi în Legea nr.1/2018 cu privire la organizaţiile de creditare nebancară se aplică de către guvernator, prim-viceguvernator, viceguvernatori, cu excepţia sancţiunilor care prevăd suspendarea activităţii sau a licenţei, retragerea licenţei ori a altui act permisiv ori radierea din registru, care sunt de competenţa Comitetului executiv.”

la alineatul (3), cuvintele „şi a măsurilor de remediere” se substituie cu textul „, a măsurilor de remediere şi a măsurilor de stabilizare”;

alineatul (11):

la litera a), cuvântul „băncii” se substituie, în ambele cazuri, cu cuvintele „entităţii supuse supravegherii”;

la literele b) şi c), cuvintele „unităţii de schimb valutar” se substituie cu cuvintele „entităţii supuse supravegherii”.

 

Art.II. Legea asociaţiilor de economii şi împrumut nr.139/2007 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.112–116, art.506), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 9 alineatul (2) litera d), textul „în sediu, în filiale şi în reprezentanţe” se substituie cu cuvintele „în sediul asociaţiei şi în sucursale”.

2. La articolul 12, alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Administratorii trebuie să corespundă cerinţelor stabilite de actele normative ale autorităţii de supraveghere privind experienţa, studiile, reputaţia de afaceri, legăturile de rudenie.”

3. La articolul 16, alineatul (5) se abrogă.

4. La articolul 28 alineatul (6), cuvintele „autorităţii de supraveghere” se substituie cu cuvintele „de stat”.

5. Articolul 29:

la alineatul (2), cuvintele „filialelor şi de deschidere a reprezentanţelor” se substituie cu cuvântul „sucursalelor”;

la alineatul (3), cuvintele „filiale şi a deschide reprezentanţe” se substituie cu cuvântul „sucursale”.

6. La articolul 31 alineatul (9), cifrele „10” se substituie cu cifrele „30”.

7. La articolul 32, alineatul (2) se completează cu literă d) cu următorul cuprins:

„d) asociaţia solicită retragerea licenţei sau renunţă expres la aceasta.”

8. Articolul 46 se completează cu alineatul (51) cu următorul cuprins:

„(51) În scopul realizării supravegherii, autoritatea de supraveghere poate solicita de la autorităţi publice şi de la alte persoane să prezinte orice informaţii de care dispun referitoare la activitatea asociaţiilor, la membrii şi administratorii acestora.”

9. Denumirea capitolului X va avea următorul cuprins:

„Capitolul X

ÎNCĂLCĂRI, SANCŢIUNI ŞI MĂSURI DE STABILIZARE.

FONDUL DE STABILIZARE”

10. Articolul 49 va avea următorul cuprins:

Articolul 49. Încălcări, sancţiuni şi măsuri de stabilizare

(1) Încălcări se consideră:

a) încălcarea prevederilor prezentei legi şi/sau ale actelor normative emise de autoritatea de supraveghere în vederea executării legii;

b) încălcarea condiţiilor şi restricţiilor de licenţiere sau a condiţiilor şi restricţiilor din actele permisive prevăzute de prezenta lege;

c) împiedicarea exercitării atribuţiei de supraveghere, neîndeplinirea prescripţiilor şi a altor măsuri de stabilizare dispuse de autoritatea de supraveghere;

d) efectuarea de operaţiuni fictive şi fără acoperire reală, inclusiv în scopul prezentării incorecte a situaţiei financiare;

e) neraportarea, raportarea cu întârziere, admiterea încălcărilor la prezentarea situaţiilor financiare şi a altor rapoarte şi informaţii sau prezentarea de informaţii neveridice/incomplete/contradictorii.

(2) Dacă se constată că asociaţia de economii şi împrumut, asociaţia centrală şi/sau administratorii asociaţiei/asociaţiei centrale au admis încălcări, autoritatea de supraveghere poate aplica următoarele sancţiuni:

1) avertisment în scris;

2) amendă în mărime de până la 10% din venitul din activitatea operaţională a asociaţiei (care include dobânzile, comisioanele, penalităţile, alte plăţi aferente împrumuturilor acordate, precum şi dobânzile aferente investiţiilor financiare şi alte venituri operaţionale), realizat în anul precedent, sau, în cazul duratei de activitate mai mici de 1 an, din cel realizat în perioada de activitate, dar nu mai puţin de 5000 de lei;

3) amendă aplicată administratorilor în mărime de la 1 la 10 salarii medii ale persoanei fizice sancţionate, care includ toate beneficiile (suplimente, prime şi alte adaosuri la salariul de funcţie), fiind luat în calcul salariul mediu pentru:

a) ultimele 12 luni lucrate în cadrul asociaţiei de economii şi împrumut, precedente datei la care s-a constatat fapta;

b) perioada totală lucrată în cadrul asociaţiei de economii şi împrumut, precedentă datei la care s-a constatat fapta, dacă perioada respectivă este mai mică de 12 luni;

c) ultimele 12 luni lucrate în cadrul asociaţiei de economii şi împrumut, în cazul în care raporturile de muncă au încetat înainte de data la care s-a constatat fapta;

d) perioada totală lucrată în cadrul asociaţiei de economii şi împrumut, în cazul în care perioada respectivă este mai mică de 12 luni şi raporturile de muncă au încetat înainte de data la care s-a constatat fapta;

4) suspendarea licenţei;

5) retragerea licenţei;

6) retragerea confirmării din funcţie a administratorilor;

7) plasarea asociaţiei sub administrare specială în conformitate cu prezenta lege şi cu actele normative emise de autoritatea de supraveghere în vederea executării legii.

(3) În cazul constatării încălcărilor specificate la alin.(1), precum şi în cazul în care s-a înrăutăţit starea financiară a asociaţiei, autoritatea de supraveghere este în drept să aplice următoarele măsuri de stabilizare:

a) să emită prescripţii privind încetarea şi înlăturarea încălcărilor;

b) să interzică angajarea într-un nou tip de activitate;

c) să impună cerinţe suplimentare de raportare;

d) să limiteze ori să suspende activităţile prevăzute de prezenta lege până la lichidarea încălcărilor constatate;

e) să prescrie suspendarea sau eliberarea din funcţie a administratorilor şi/sau să impună asociaţiei să nu achite niciunui administrator sau angajat al asociaţiei suplimente, prime şi alte adaosuri la salariul funcţiei;

f) să impună asociaţiei să nu stabilească rate ale dobânzii la împrumuturi şi la depuneri de economii la un nivel care ar putea influenţa negativ situaţia financiară a asociaţiei;

g) să interzică desfăşurarea activităţii prin anumite sucursale şi/sau să interzică constituirea sucursalelor;

h) să dispună reorganizarea prin fuziune sau dezmembrare;

i) să dispună alte măsuri.

(4) Constatarea faptelor ce constituie încălcări, aplicarea sancţiunilor şi a măsurilor de stabilizare se efectuează în conformitate cu Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei şi cu actele normative ale autorităţii de supraveghere. Sancţiunile pot fi aplicate concomitent cu măsurile de stabilizare sau independent de acestea.”

11. La articolul 55, alineatele (5) şi (8) vor avea următorul cuprins:

„(5) Consiliul este constituit din 7 membri aleşi, pe o perioadă de 5 ani, de către adunarea generală a asociaţiei centrale din lista de candidaţi nominalizaţi de către asociaţiile care deţin licenţă de activitate. Preşedintele consiliului este ales şi este revocat de către consiliu.”

„(8) Administratorii asociaţiilor pot fi membri ai consiliului asociaţiei centrale.”

12. În cuprinsul legii, cuvintele „filială şi reprezentanţă”, „filială sau reprezentanţă”, „filială şi/sau reprezentanţă”, „filială/reprezentanţă”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvântul „sucursală” la forma gramaticală corespunzătoare.

13. În cuprinsul legii, cuvintele „filială”, „reprezentanţă”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvântul „sucursală” la forma gramaticală corespunzătoare.

 

Art.III.Legea nr.62/2008 privind reglementarea valutară (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.423–429, art.859), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 9 alineatul (12), după textul „Băncile licenţiate,” se introduce textul „societăţile de asigurare sau de reasigurare, organizaţiile de creditare nebancară,”.

2. La articolul 62 alineatul (8), cuvintele „alte particularităţi” se substituie cu cuvintele „particularităţi suplimentare”, iar cuvintele „legată de utilizarea aparatelor de schimb valutar” se exclud.

3. La articolul 63 alineatul (3), litera d) se completează cu textul „/copiei autorizate de pe licenţă”.

 

Art.IV. Legea nr.122/2008 privind birourile istoriilor de credit (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.316–321, art.546), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. În cuprinsul legii, cuvintele „autoritate publică competentă” şi „bancă comercială”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „autoritate de supraveghere” şi, respectiv, „bancă licenţiată” la forma gramaticală corespunzătoare.

2. La articolul 6, alineatul (11) va avea următorul cuprins:

„(11) Biroul istoriilor de credit elaborează şi aprobă standardele proprii ale calităţii aplicate informaţiilor prezentate de către sursele de formare a istoriilor de credit, care se coordonează cu autoritatea de supraveghere şi a căror respectare este obligatorie pentru sursele de formare a istoriilor de credit.”

3. La articolul 13 alineatul (6), textul „Legii nr.1227/1997 cu privire la publicitate” se substituie cu textul „Legii nr.62/2022 cu privire la publicitate”.

4. La articolul 17:

alineatele (1) şi (2) vor avea următorul cuprins:

„(1) Reglementarea şi supravegherea activităţii birourilor istoriilor de credit se exercită de autoritatea de supraveghere, în modul prevăzut de prezenta lege.

(2) În cazul în care sursele de formare a istoriilor de credit/utilizatorii istoriilor de credit sunt entităţi supravegheate de Banca Naţională a Moldovei conform Legii nr.548/1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei, aceasta verifică, în cadrul procesului de supraveghere a entităţilor respective, veridicitatea informaţiei prezentate de către acestea la biroul istoriilor de credit şi corectitudinea utilizării rapoartelor de credit. Încălcarea de către entităţile respective a prevederilor prezentei legi se sancţionează în conformitate cu prezenta lege.”

la alineatul (4), cuvintele „şi Banca Naţională a Moldovei vor avea” se substituie cu cuvintele „va avea”;

articolul se completează cu alineatul (41) cu următorul cuprins:

„(41) În scopul realizării supravegherii, autoritatea de supraveghere poate solicita de la autorităţi publice şi de la alte persoane să prezinte orice informaţii de care dispun referitoare la activitatea birourilor istoriilor de credit, la persoanele cu funcţii de răspundere, la deţinătorii de participaţiuni/acţionarii şi beneficiarii efectivi ai acestora.”

alineatul (6) va avea următorul cuprins:

„(6) Prin acte normative ale autorităţii de supraveghere, pentru sursele de formare a istoriilor de credit şi utilizatorii istoriilor de credit pot fi stabilite obligaţii de raportare faţă de autoritatea de supraveghere în vederea exercitării de către aceasta a atribuţiilor de supraveghere a activităţii birourilor istoriilor de credit.”

5. La articolul 18:

alineatul (4) se completează cu următorul enunţ: „Pe durata desfăşurării activităţii sale, biroul istoriilor de credit este obligat să respecte cerinţele stabilite pentru obţinerea licenţei.”

alineatul (5) se completează cu cuvintele „şi se varsă la bugetul de stat”;

alineatul (6) va avea următorul cuprins:

„(6) Taxele pentru reperfectarea licenţei, pentru eliberarea copiei sau a duplicatului licenţei constituie 10% din taxa pentru eliberarea licenţei şi se varsă la bugetul de stat.”

6. Articolul 19 va avea următorul cuprins:

Articolul 19. Încălcări, sancţiuni şi măsuri de remediere

(1) Încălcări se consideră:

a) încălcarea prevederilor prezentei legi şi/sau ale actelor normative emise de autoritatea de supraveghere în vederea executării legii;

b) încălcarea cerinţelor şi restricţiilor de licenţiere sau a condiţiilor şi restricţiilor din actele permisive prevăzute de prezenta lege;

c) împiedicarea exercitării atribuţiei de supraveghere, neexecutarea prescripţiilor şi a altor măsuri dispuse de autoritatea de supraveghere;

d) neraportarea, raportarea cu întârziere sau prezentarea de informaţii neveridice/incomplete/contradictorii.

(2) În cazul în care biroul istoriilor de credit şi/sau persoanele cu funcţie de răspundere ale biroului istoriilor de credit au admis încălcările menţionate la alin.(1), autoritatea de supraveghere poate aplica următoarele sancţiuni:

1) avertisment în scris;

2) amendă în mărime de până la 10% din venitul din activitatea operaţională desfăşurată în baza licenţei, realizat în anul precedent sau, în cazul duratei de activitate mai mici de 1 an, din cel realizat în perioada de activitate, dar nu mai puţin de 5000 de lei;

3) amendă aplicată persoanei cu funcţie de răspundere a biroului istoriilor de credit în mărime de la 1 la 10 salarii medii ale persoanei fizice sancţionate, care includ toate beneficiile (suplimente, prime şi alte adaosuri la salariul de funcţie), fiind luat în calcul salariul mediu pentru:

a) ultimele 12 luni lucrate în cadrul biroului istoriilor de credit, precedente datei la care s-a constatat fapta;

b) perioada totală lucrată în cadrul biroului istoriilor de credit, precedentă datei la care s-a constatat fapta, dacă perioada respectivă este mai mică de 12 luni;

c) ultimele 12 luni lucrate în cadrul biroului istoriilor de credit, în cazul în care raporturile de muncă au încetat înainte de data la care s-a constatat fapta;

d) perioada totală lucrată în cadrul biroului istoriilor de credit, în cazul în care perioada respectivă este mai mică de 12 luni şi raporturile de muncă au încetat înainte de data la care s-a constatat fapta;

4) suspendarea licenţei;

5) retragerea licenţei.

(3) În cazul constatării încălcărilor specificate la alin.(1) sau în cazul în care continuitatea activităţii şi/sau securitatea informaţiei poate fi afectată de riscurile identificate de autoritatea de supraveghere, aceasta este în drept să aplice următoarele măsuri de remediere:

a) să emită prescripţii privind încetarea şi înlăturarea încălcărilor;

b) să impună cerinţe suplimentare de raportare;

c) să dispună efectuarea auditului tehnic independent în cazurile prevăzute la art.17 alin.(8);

d) să prescrie modificarea normelor privind funcţionarea sistemului informaţional şi/sau a normelor de securitate informaţională;

e) să dispună înlocuirea persoanelor cu funcţii de răspundere.

(4) În cazul în care sursele de formare a istoriilor de credit sau utilizatorii istoriilor de credit au admis încălcările menţionate la alin.(1) lit.a), c) şi d), autoritatea de supraveghere poate aplica acestora amendă în mărime de la 5000 la 15000 de lei.

(5) Constatarea faptelor ce constituie încălcări, aplicarea sancţiunilor şi a măsurilor de remediere se efectuează în conformitate cu Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei şi cu actele normative ale autorităţii de supraveghere. Sancţiunile pot fi aplicate concomitent cu măsurile de remediere sau independent de acestea.”

 

Art.V. Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.78–84, art.100), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. Se completează cu articolul 2901 cu următorul cuprins:

Articolul 2901. Activitatea neautorizată pe piaţa financiară nebancară

Practicarea activităţilor profesioniste pe piaţa financiară nebancară, reglementate şi supravegheate de Banca Naţională a Moldovei, fără act permisiv sau fără îndeplinirea condiţiei de înregistrare stabilite de lege pentru desfăşurarea activităţilor respective

se sancţionează cu amendă de la 60 la 300 de unităţi convenţionale.”

2. La articolul 304 alineatele (1) şi (2), în dispoziţie, cuvintele „persoanele licenţiate sau autorizate” se substituie cu textul „persoanele care, potrivit legii, sunt licenţiate sau autorizate”.

3. Articolul 3042:

la alineatul (1), dispoziţia va avea următorul cuprins:

„Practicarea fără licenţă sau autorizaţie a activităţilor profesioniste pe piaţa financiară nebancară, care, potrivit legii, sunt licenţiate sau autorizate de Comisia Naţională a Pieţei Financiare, dacă fapta nu constituie infracţiune,”;

la alineatul (6), în dispoziţie, cuvintele „persoanele licenţiate sau autorizate” se substituie cu textul „persoanele care, potrivit legii, sunt licenţiate sau autorizate”.

4. La articolul 3043 alineatul (2), dispoziţia va avea următorul cuprins:

„Desfăşurarea activităţilor de către participanţii la piaţa financiară nebancară cu încălcarea cerinţelor stabilite în legislaţie şi cu încălcarea actelor normative ale Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare, dacă fapta nu constituie infracţiune,”.

5. La articolul 305, alineatele (1), (2), (4)–(7), (9) şi (10) se abrogă.

6. Articolul 306 se abrogă.

7. La articolul 307, alineatele (1)–(3) se abrogă.

8. Articolele 308–310 şi 3102 se abrogă.

9. La articolul 3103, alineatele (2)–(8) se abrogă.

10. La articolul 402 alineatul (1), după textul „, 290” se introduce textul „, 2901”.

11. La articolul 404 alineatul (1), textul „302–3103” se substituie cu textul „302–305, 307, 3101, 3103”.

 

Art.VI.Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.170–175, art.494), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 3, alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) Prezenta lege nu se aplică activităţilor licenţiate, autorizate sau certificate din domeniul financiar (bancar şi nebancar).”

2. La compartimentul I din anexa nr.1, poziţiile 15–23 se exclud.

 

Art.VII. – La articolul 99 din Legea nr.114/2012 cu privire la serviciile de plată şi moneda electronică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.193–197, art.661), cu modificările ulterioare, alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) În cazul constatării încălcărilor, autoritatea de supraveghere are dreptul să aplice prestatorului de servicii de plată şi emitentului de monedă electronică următoarele sancţiuni:

1) emiterea unui avertisment în scris;

2) emiterea unui avertisment public, prin care se indică persoana fizică, persoana juridică, inclusiv prestatorul de servicii de plată şi emitentul de monedă electronică, precum şi natura încălcării;

3) aplicarea şi perceperea incontestabilă a amenzii de la bancă, societatea de plată, furnizorul de servicii poştale şi de la societatea emitentă de monedă electronică în mărime de până la 10% din capitalul propriu calculat la data ultimei raportări;

4) aplicarea amenzii faţă de organul de conducere, membrul organelor de conducere, persoana care deţine o funcţie-cheie în mărime de la unu la 100 de salarii medii ale persoanei fizice sancţionate, care includ toate beneficiile (suplimente, prime şi alte adaosuri la salariul de funcţie), fiind luat în calcul salariul mediu pentru:

a) ultimele 12 luni lucrate în cadrul prestatorului de servicii de plată sau în cadrul emitentului de monedă electronică, precedente datei la care s-a constatat fapta;

b) perioada totală lucrată în cadrul prestatorului de servicii de plată sau în cadrul emitentului de monedă electronică, precedentă datei la care s-a constatat fapta, dacă perioada respectivă este mai mică de 12 luni;

c) ultimele 12 luni lucrate în cadrul prestatorului de servicii de plată sau în cadrul emitentului de monedă electronică, în cazul în care raporturile de muncă au încetat înainte de data la care s-a constatat fapta;

d) perioada totală lucrată în cadrul prestatorului de servicii de plată sau în cadrul emitentului de monedă electronică, în cazul în care perioada respectivă este mai mică de 12 luni şi raporturile de muncă au încetat înainte de data la care s-a constatat fapta;

5) amendă în mărime de până la valoarea dublă a beneficiului obţinut ca urmare a încălcării, dacă acesta poate fi determinat;

6) suspendarea licenţei (activităţii) societăţii de plată, furnizorului de servicii poştale şi societăţii emitente de monedă electronică pe un termen de la o lună până la 6 luni;

7) retragerea licenţei societăţii de plată, furnizorului de servicii poştale şi societăţii emitente de monedă electronică.”

 

Art.VIII. Legea nr.1/2018 cu privire la organizaţiile de creditare nebancară (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.108–112, art.200), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 7, alineatul (41) va avea următorul cuprins:

„(41) În conformitate cu Legea nr.122/2008 privind birourile istoriilor de credit, organizaţiile de creditare nebancară au obligaţia de a prezenta birourilor istoriilor de credit informaţia confidenţială referitoare la client.”

2. La articolul 11 alineatul (2), enunţul al doilea va avea următorul cuprins: „Plata pentru eliberarea avizului autorităţii de supraveghere la constituirea organizaţiei de creditare nebancară constituie 2000 de lei şi se varsă la bugetul de stat.”

3. Articolul 20 alineatul (1):

litera b) va avea următorul cuprins:

„b) neîndeplinirea prescripţiilor privind înlăturarea încălcărilor în activitate şi/sau a cerinţelor de aplicare a măsurilor de remediere, dispuse de autoritatea de supraveghere, inclusiv în cazul sesizării de către autoritatea responsabilă privind nerespectarea legislaţiei cu privire la contractele de credit pentru consumatori;”

alineatul se completează cu literele e) şi f) cu următorul cuprins:

„e) împiedicarea exercitării de către autoritatea de supraveghere a atribuţiilor de supraveghere;

f) efectuarea de operaţiuni fictive şi fără acoperire reală, inclusiv în scopul prezentării incorecte a situaţiei financiare.”

4. Articolul 23:

la alineatul (4), litera d) va avea următorul cuprins:

„d) modul de prezentare a rapoartelor către autoritatea de supraveghere, inclusiv periodicitatea, forma şi modul de completare a rapoartelor;”

articolul se completează cu alineatul (7) cu următorul cuprins:

„(7) În scopul realizării supravegherii, autoritatea de supraveghere poate solicita de la autorităţi publice şi de la alte persoane să prezinte orice informaţii de care dispun referitoare la activitatea organizaţiilor de creditare nebancară, la administratorii, la deţinătorii de participaţiuni/acţionarii şi beneficiarii efectivi ai acestora.”

5. Articolul 24 va avea următorul cuprins:

Articolul 24. Încălcări, măsuri de remediere şi sancţiuni

(1) Încălcări se consideră:

a) încălcarea prevederilor prezentei legi şi/sau ale actelor normative emise de autoritatea de supraveghere în vederea executării legii;

b) împiedicarea exercitării atribuţiei de supraveghere, neîndeplinirea prescripţiilor şi a altor măsuri dispuse de autoritatea de supraveghere;

c) efectuarea de operaţiuni fictive şi fără acoperire reală, inclusiv în scopul prezentării incorecte a situaţiei financiare;

d) neraportarea, raportarea cu întârziere sau prezentarea de informaţii neveridice/incomplete/contradictorii, inclusiv în adresa birourilor istoriilor de credit.

(2) Dacă se constată că organizaţia de creditare nebancară, deţinătorii şi/sau administratorii ei au admis încălcări, autoritatea de supraveghere poate aplica următoarele sancţiuni:

1) avertisment în scris;

2) amendă în mărime de până la 10% din venitul din activitatea operaţională a organizaţiei (care include dobânzile, comisioanele, penalităţile, alte plăţi aferente creditelor acordate/leasingului financiar, precum şi dobânzile aferente investiţiilor financiare şi alte venituri operaţionale), realizat în anul precedent sau, în cazul duratei de activitate mai mici de 1 an, din cel realizat în perioada de activitate, dar nu mai puţin de 10000 de lei;

3) amendă aplicată administratorilor de la 1 la 10 salarii medii ale persoanei fizice sancţionate, care includ toate beneficiile (suplimente, prime şi alte adaosuri la salariul de funcţie), fiind luat în calcul salariul mediu pentru:

a) ultimele 12 luni lucrate în cadrul organizaţiei de creditare nebancară, precedente datei la care s-a constatat fapta;

b) perioada totală lucrată în cadrul organizaţiei de creditare nebancară, precedentă datei la care s-a constatat fapta, dacă perioada respectivă este mai mică de 12 luni;

c) ultimele 12 luni lucrate în cadrul organizaţiei de creditare nebancară, în cazul în care raporturile de muncă au încetat înainte de data la care s-a constatat fapta;

d) perioada totală lucrată în cadrul organizaţiei de creditare nebancară, în cazul în care perioada respectivă este mai mică de 12 luni şi raporturile de muncă au încetat înainte de data la care s-a constatat fapta;

4) în cazul încălcării prevederilor aplicabile deţinătorului conform Regulamentului privind transparenţa structurii de proprietate a organizaţiei de creditare nebancară, aprobat prin Hotărârea Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare nr.41/4/2018, – amendă aplicată deţinătorului organizaţiei de creditare nebancară în mărime de până la 50% din mărimea deţinerii în capitalul social al organizaţiei (calculată la valoarea nominală pentru organizaţiile de creditare nebancară sub formă de societăţi pe acţiuni);

5) suspendarea activităţii ţinând cont de prevederile art.20 alin.(1) lit.b)–f);

6) radierea din Registru ţinând cont de prevederile art.20 alin.(2) lit.b).

(3) În cazul constatării încălcărilor menţionate la alin.(1) şi/sau în cazul implicării organizaţiei de creditare nebancară, a deţinătorilor şi/sau a administratorilor ei în activităţi dubioase ori riscante, autoritatea de supraveghere are dreptul să dispună organizaţiei de creditare nebancară următoarele măsuri de remediere:

a) să emită prescripţii privind încetarea şi înlăturarea încălcărilor;

b) să prescrie modificarea mecanismelor, procedurilor şi/sau a regulamentelor interne;

c) să limiteze ori să suspende activităţile prevăzute de prezenta lege până la lichidarea încălcărilor constatate;

d) să dispună încetarea desfăşurării activităţilor prin anumite sucursale/oficii secundare;

e) să interzică angajarea într-un nou gen de activitate de creditare nebancară;

f) să interzică temporar exercitarea funcţiilor sau să dispună înlocuirea administratorilor;

g) să impună cerinţe suplimentare de raportare.

(4) Constatarea faptelor ce constituie încălcări, aplicarea sancţiunilor şi a măsurilor de remediere se efectuează în conformitate cu Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei şi cu actele normative ale autorităţii de supraveghere. Sancţiunile pot fi aplicate concomitent cu măsurile de remediere sau independent de acestea.”

 

Art.IX. Legea nr.92/2022 privind activitatea de asigurare sau de reasigurare (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr.129–133, art.229), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. Articolul 10:

la alineatul (17), cuvintele „autorităţii de supraveghere” se substituie cu cuvintele „de stat”;

alineatul (18) va avea următorul cuprins:

„(18) Taxa pentru reperfectarea licenţei, pentru eliberarea copiei autorizate sau a duplicatului licenţei constituie 10% din taxa pentru eliberarea licenţei şi se varsă la bugetul de stat.”

2. La articolul 13 alineatul (2), cuvântul „contravenţionale” se substituie cu cuvintele „conform prezentei legi”.

3. La articolul 14 alineatul (2), cuvântul „contravenţionale” se substituie cu cuvintele „conform prezentei legi”.

4. La articolul 16 alineatul (5) litera b), cuvântul „contravenţionale” se substituie cu cuvintele „conform prezentei legi”.

5. La articolul 18 alineatul (3), textul „, cu achitarea taxei corespunzătoare” se exclude.

6. La articolul 30 alineatul (16), cuvintele „autoritatea de supraveghere” se substituie cu cuvintele „Comisia Naţională a Pieţei Financiare”.

7. Articolul 82:

la alineatul (9), primul enunţ va avea următorul cuprins: „Pe perioada administrării speciale, drepturile şi obligaţiile consiliului societăţii şi ale organului executiv din societatea de asigurare sau de reasigurare se suspendă, acestea fiind exercitate de către administratorii speciali.”

articolul se completează cu alineatul (91) cu următorul cuprins:

„(91) În cazul aplicării administrării speciale în calitate de instrument de rezoluţie conform art.80 alin.(7) lit.b), fără a aduce atingere alin.(9) din prezentul articol, drepturile şi obligaţiile acţionarilor societăţii de asigurare sau de reasigurare se suspendă, cu excepţia cazurilor de majorare a capitalului social şi de convocare a adunării generale a acţionarilor în acest sens.”

8. Articolul 107 se completează cu alineatul (21) cu următorul cuprins:

„(21) Taxa pentru înregistrarea în Registrul agenţilor de asigurare şi agenţilor bancassurance constituie 200 de lei pentru persoane fizice şi 2000 de lei pentru persoane juridice şi se varsă la bugetul de stat.”

9. La articolul 108 alineatul (2) litera d), după cuvintele „să desfăşoare” se introduce cuvântul „doar”.

10. Articolul 110:

la alineatul (5), cuvintele „autorităţii de supraveghere” se substituie cu cuvintele „de stat”;

alineatul (6) va avea următorul cuprins:

„(6) Taxa pentru reperfectarea licenţei, pentru eliberarea copiei sau a duplicatului licenţei constituie 10% din taxa pentru eliberarea licenţei şi se varsă la bugetul de stat.”

11. La articolul 117, alineatul (5) va avea următorul cuprins:

„(5) Fără a aduce atingere prevederilor art.122 alin.(9) din prezenta lege, la efectuarea controlului, la constatarea faptelor ce constituie încălcări, la aplicarea sancţiunilor şi a măsurilor prevăzute de prezenta lege se aplică corespunzător prevederile art.751 alin.(1)–(4), alin.(7), alin.(8), alin.(10)–(11) şi ale art.752 alin.(3)–(6) şi alin.(10)–(15) din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei şi prevederile actelor normative ale autorităţii de supraveghere.”

12. La articolul 122:

alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) În caz de constatare a încălcărilor menţionate la alin.(1), autoritatea de supraveghere poate aplica următoarele sancţiuni:

1) avertisment în scris;

2) suspendarea sau retragerea certificatelor de calificare eliberate de aceasta;

3) amendă aplicată persoanei cu funcţie de conducere sau persoanei care deţine funcţie-cheie, din cadrul societăţii de asigurare sau de reasigurare, din cadrul sucursalei societăţilor de asigurare sau reasigurare din statele terţe sau din cadrul intermediarului în asigurări şi/sau în reasigurări, în mărime de la 1 la 100 de salarii medii ale persoanei fizice sancţionate, care includ toate beneficiile (suplimente, prime şi alte adaosuri la salariul de funcţie), fiind luat în calcul salariul mediu pentru:

a) ultimele 12 luni lucrate în cadrul entităţii supravegheate respective, precedente datei la care s-a constatat fapta;

b) perioada totală lucrată în cadrul entităţii supravegheate respective, precedentă datei la care s-a constatat fapta, dacă perioada respectivă este mai mică de 12 luni;

c) ultimele 12 luni lucrate în cadrul entităţii supravegheate respective, în cazul în care raporturile de muncă au încetat înainte de data la care s-a constatat fapta;

d) perioada totală lucrată în cadrul entităţii supravegheate respective, în cazul în care perioada respectivă este mai mică de 12 luni şi raporturile de muncă au încetat înainte de data la care s-a constatat fapta;

4) amendă aplicată persoanei fizice care exercită atribuţiile funcţiei actuariale în mărime de la 10000 de lei la 1 milion de lei;

5) amendă aplicată intermediarului în asigurări persoană fizică în mărime de la 5000 de lei până la 1 milion de lei;

6) amendă aplicată persoanei fizice, alta decât cele menţionate la pct.3)–5), în mărime de la 5000 de lei la 1 milion de lei;

7) amendă de până la 15% din cerinţa de capital minim aplicată societăţii de asigurare sau de reasigurare ori sucursalelor societăţilor de asigurare sau reasigurare din statele terţe conform categoriei de asigurări sau activităţii de reasigurări în care s-a constatat încălcarea;

8) amendă de până la 15% din capitalul social aplicată intermediarului în asigurări şi/sau în reasigurări. În cazul agenţilor bancassurance, amenda se aplică în limita capitalului de 100000 de lei;

9) limitarea operaţiunilor prin interzicerea subscrierii unor noi contracte de asigurare şi/sau de reasigurare şi a încasării primelor aferente acestora pentru toate clasele de asigurare sau activităţile de reasigurare ori pentru anumite tipuri/clase sau activităţi;

10) amendă aplicată deţinătorilor direcţi şi indirecţi de acţiuni în capitalul social al societăţii de asigurare sau de reasigurare şi/sau beneficiarului efectiv – până la 100% din mărimea deţinerii în capitalul social al societăţii de asigurare sau de reasigurare, calculată la valoarea nominală;

11) amendă de până la valoarea dublă a beneficiului obţinut ca urmare a încălcării, dacă acesta poate fi determinat;

12) suspendarea sau retragerea calităţii de persoană cu funcţie de conducere şi care deţine funcţie-cheie, aprobată în prealabil de către autoritatea de supraveghere;

13) suspendarea sau retragerea parţială ori totală a licenţei;

14) suspendarea exercitării drepturilor de vot ale acţionarului sau acţionarilor responsabili;

15) interzicerea dispunerii libere de activele societăţii de asigurare sau de reasigurare ori ale sucursalelor societăţilor de asigurare sau reasigurare din statele terţe;

16) alte sancţiuni prevăzute de prezenta lege.”

articolul se completează cu alineatul (31) cu următorul cuprins:

„(31) Sancţiunile prevăzute la alin.(2) pct.1), 3)–6) şi 12) se aplică persoanelor cărora le poate fi imputată fapta, întrucât aceasta nu s-ar fi produs dacă persoanele respective şi-ar fi exercitat în mod corespunzător responsabilităţile care decurg din îndatoririle funcţiei lor, stabilite conform legislaţiei, actelor normative emise în aplicarea prezentei legi şi cadrului intern de administrare, ori, după caz, persoanelor în privinţa cărora Banca Naţională a Moldovei constată că acestea nu acţionează în conformitate cu regulile unei practici prudente şi sănătoase şi/sau că nu mai corespund cerinţelor de reputaţie şi competenţă adecvată naturii, extinderii şi complexităţii activităţii participanţilor profesionişti pe piaţa asigurărilor şi responsabilităţilor încredinţate.”

alineatul (8) se abrogă;

articolul se completează cu alineatele (12) şi (13) cu următorul cuprins:

„(12) Actele prin care sunt aplicate sancţiuni şi/sau măsuri potrivit prezentei legi se emit de către Comitetul executiv al Băncii Naţionale a Moldovei. Sancţiunea prevăzută la alin.(2) pct.1) din prezentul articol şi măsurile de supraveghere prevăzute la art.116 alin.(1) lit.a) şi b) pot fi aplicate de către guvernatorul, prim-viceguvernatorul sau viceguvernatorii Băncii Naţionale a Moldovei.

(13) Sancţiunile pot fi aplicate concomitent cu măsurile prevăzute de prezenta lege sau independent de acestea.”

 

Art.X. – (1) Prezenta lege intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, cu excepţia art.VII, care va intra în vigoare la 5 august 2023.

(2) Comisia Naţională a Pieţei Financiare va transmite bazele de date în formă electronică, inclusiv cele aferente sistemelor informatice, repozitoriile de fişiere, necesare pentru asigurarea implementării prevederilor Legii nr.178/2020 pentru modificarea unor acte normative şi pentru asigurarea exercitării atribuţiilor Băncii Naţionale a Moldovei prevăzute la art.I din Legea nr.178/2020 pentru modificarea unor acte normative.

(3) Prin derogare de la prevederile Legii nr.121/2007 privind administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice, Comisia Naţională a Pieţei Financiare va transmite Băncii Naţionale a Moldovei, potrivit valorii contabile din data transmiterii, sistemele informatice „SIREM” şi „RCA Data”, textele codurilor sursă ale sistemelor informatice respective actualizate la ziua transmiterii, drepturile de utilizare, bunurile şi documentele conexe sistemelor informatice respective. Plăţile pentru sistemele informatice „SIREM” şi „RCA Data”, la valoarea determinată conform primului enunţ, se transferă în bugetul Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare. Transmiterea menţionată se efectuează în conformitate cu Regulamentul cu privire la modul de transmitere a bunurilor proprietate publică, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.901/2015, în partea în care prevederile acestuia nu contravin prezentului alineat.

(4) Prin derogare de la art.23 din Legea nr.880/1992 privind Fondul Arhivistic al Republicii Moldova, în scopul asigurării integrităţii şi evitării pierderii sau deteriorării, Comisia Naţională a Pieţei Financiare va transmite anticipat, spre păstrare permanentă în arhivele de stat din subordinea Agenţiei Naţionale a Arhivelor, documentele din Fondul arhivistic de stat care se află la păstrare provizorie în arhiva Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare şi care au fost elaborate în perioada 1 ianuarie 2007–31 decembrie 2019, cu excepţia documentelor prevăzute la alin.(5) din prezentul articol.

(5) Până la 1 septembrie 2023, Comisia Naţională a Pieţei Financiare va transmite Băncii Naţionale a Moldovei documentele ce se păstrează pe suport de hârtie care vizează licenţierea, autorizarea, avizarea, certificarea, retragerea licenţei sau radierea din registru a participanţilor profesionişti pe piaţa asigurărilor, a asociaţiilor de economii şi împrumut, a organizaţiilor de creditare nebancară şi a birourilor istoriilor de credit, precum şi documentele păstrate pe suport de hârtie elaborate în perioada 1 ianuarie 2020–30 iunie 2023 care vizează raportarea şi supravegherea entităţilor respective, inclusiv după retragerea licenţei. Documentele se vor preda în dosare cusute, sigilate, cu file numerotate şi cu întocmirea listei interne a documentelor din dosar. La solicitarea Băncii Naţionale a Moldovei, Comisia Naţională a Pieţei Financiare va transmite copii sau extrase din documentele care rămân în posesia acesteia şi care sunt necesare Băncii Naţionale a Moldovei pentru exercitarea atribuţiilor prevăzute la art.5 alin.(1) lit.p) din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei.

(6) În actele normative adoptate de Comisia Naţională a Pieţei Financiare, în partea în care prevederile acestora se aplică societăţilor de asigurare sau reasigurare, sucursalelor societăţilor de asigurare sau reasigurare din statele terţe, intermediarilor în asigurări şi/sau în reasigurări, Biroului Naţional al Asigurătorilor de Autovehicule, asociaţiilor de economii şi împrumut, birourilor istoriilor de credit şi organizaţiilor de creditare nebancară şi/sau reglementează atribuţiile Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare în raport cu entităţile respective, orice referinţă la Comisia Naţională a Pieţei Financiare se consideră drept referinţă la Banca Naţională a Moldovei. Banca Naţională a Moldovei poate modifica, abroga, total sau parţial, actele normative adoptate de Comisia Naţională a Pieţei Financiare, în partea în care acestea se aplică entităţilor menţionate în primul enunţ. Procesul de elaborare a proiectelor de acte normative iniţiat de Comisia Naţională a Pieţei Financiare până la 1 iulie 2023 va continua de la etapa la care aceste proiecte se aflau la data de 1 iulie 2023.

(7) Modificările prevăzute de Legea nr.178/2020 pentru modificarea unor acte normative nu afectează valabilitatea licenţelor, a autorizaţiilor, a avizelor pentru înregistrarea de stat, a aprobărilor sau a înregistrărilor, emise sau efectuate de Comisia Naţională a Pieţei Financiare până la 1 iulie 2023, şi nici a altor acte administrative individuale, a actelor reale, a operaţiunilor administrative, emise sau efectuate de Comisia Naţională a Pieţei Financiare până la 1 iulie 2023 sau care la 1 iulie 2023 erau în curs de realizare. Fără a aduce atingere legislaţiei în vigoare care stabileşte temeiuri specifice pentru retragere, revocare sau anulare, Banca Naţională a Moldovei poate modifica, retrage, revoca sau anula, total sau parţial, actele menţionate în primul enunţ.

(8) Solicitările cu privire la actele permisive (eliberare, reperfectare, eliberare copie, duplicat etc.) sau solicitările de înregistrare, recepţionate de Comisia Naţională a Pieţei Financiare în baza legislaţiei care reglementează activitatea societăţilor de asigurare sau reasigurare, a sucursalelor societăţilor de asigurare sau reasigurare din statele terţe, a intermediarilor în asigurări şi/sau în reasigurări, a Biroului Naţional al Asigurătorilor de Autovehicule, a asociaţiilor de economii şi împrumut, a birourilor istoriilor de credit şi organizaţiilor de creditare nebancară şi/sau atribuţiile Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare în raport cu entităţile respective, care nu au fost soluţionate până la data de 1 iulie 2023 se vor examina şi se vor soluţiona de la această dată de Banca Naţională a Moldovei în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu respectarea următoarelor condiţii:

a) modificările prevăzute de Legea nr.178/2020 pentru modificarea unor acte normative nu afectează valabilitatea operaţiunilor administrative efectuate de Comisia Naţională a Pieţei Financiare până la 1 iulie 2023 în legătură cu solicitarea cu privire la actul permisiv sau cu solicitarea de înregistrare, inclusiv în legătură cu solicitările Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare expediate solicitantului până la data de 1 iulie 2023;

b) termenul de finalizare a procedurii administrative iniţiate în baza solicitării cu privire la actul permisiv sau a solicitării de înregistrare se prelungeşte de la 1 iulie 2023 cu un termen egal cu termenul stabilit conform legislaţiei în vigoare pentru soluţionarea solicitării cu privire la actul permisiv sau a solicitării de înregistrare. Prelungirea termenului de finalizare a procedurii administrative potrivit prezentului alineat nu afectează dreptul Băncii Naţionale a Moldovei de a suspenda sau de a prelungi, conform legislaţiei în vigoare, termenul de finalizare a procedurii administrative;

c) plata percepută de Comisia Naţională a Pieţei Financiare în legătură cu solicitarea cu privire la actul permisiv sau cu solicitarea de înregistrare se restituie solicitantului;

d) Banca Naţională a Moldovei poate dispune utilizarea sistemelor informatice ale Băncii Naţionale a Moldovei în procesul de examinare a solicitărilor cu privire la actele permisive sau a solicitărilor de înregistrare. Banca Naţională a Moldovei asigură informarea solicitanţilor cu privire la condiţiile de acces şi modul de utilizare a sistemelor informatice utilizate de Banca Naţională a Moldovei în procesul de examinare a solicitărilor cu privire la actele permisive sau a solicitărilor de înregistrare.

(9) Procedurile administrative de control, iniţiate şi desfăşurate de Comisia Naţională a Pieţei Financiare în baza legislaţiei care reglementează activitatea societăţilor de asigurare sau reasigurare, a sucursalelor societăţilor de asigurare sau reasigurare din statele terţe, a intermediarilor în asigurări şi/sau în reasigurări, a Biroului Naţional al Asigurătorilor de Autovehicule, a asociaţiilor de economii şi împrumut, a birourilor istoriilor de credit şi a organizaţiilor de creditare nebancară şi/sau atribuţiile Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare în raport cu entităţile respective, care nu au fost finalizate până la data de 1 iulie 2023, de la 1 iulie 2023 se vor realiza de Banca Naţională a Moldovei în conformitate cu normele procedurale în vigoare de la 1 iulie 2023, cu respectarea următoarelor condiţii:

a) modificările prevăzute de Legea nr.178/2020 pentru modificarea unor acte normative nu afectează valabilitatea operaţiunilor administrative efectuate de Comisia Naţională a Pieţei Financiare până la 1 iulie 2023 în cadrul procedurii administrative respective;

b) fără a aduce atingere prevederii de la lit.c), termenul de finalizare a procedurii administrative de control se prelungeşte de la 1 iulie 2023 cu un termen egal cu termenul de finalizare a procedurii administrative de control stabilit conform legislaţiei aplicabile activităţii administrative desfăşurate de Comisia Naţională a Pieţei Financiare până la 1 iulie 2023. Prelungirea termenului de finalizare a procedurii administrative respective potrivit prezentului alineat nu afectează dreptul Băncii Naţionale a Moldovei de a suspenda sau de a prelungi, conform legislaţiei în vigoare, termenul de finalizare a acestei proceduri administrative;

c) în cazul în care, în cadrul procedurii administrative de control, până la 1 iulie 2023 a fost întocmit un act privind rezultatele controlului/analizei din oficiu, termenul prevăzut la art.752 alin.(4) din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei curge de la 1 iulie 2023.

(10) Procedura administrativă, alta decât cea prevăzută la alin.(8) şi (9), iniţiată de Comisia Naţională a Pieţei Financiare în legătură cu activitatea societăţilor de asigurare sau reasigurare, a sucursalelor societăţilor de asigurare sau reasigurare din statele terţe, a intermediarilor în asigurări şi/sau în reasigurări, a Biroului Naţional al Asigurătorilor de Autovehicule, a asociaţiilor de economii şi împrumut, a birourilor istoriilor de credit şi a organizaţiilor de creditare nebancară, care nu a fost finalizată până la data de 1 iulie 2023 se va finaliza de Banca Naţională a Moldovei în conformitate cu legislaţia în vigoare. În privinţa procedurii administrative respective se aplică, în mod corespunzător, prevederile alin.(8) lit.a) şi b).

(11) Cu privire la procedurile administrative menţionate la alin.(8)–(10), Comisia Naţională a Pieţei Financiare:

a) va transmite Băncii Naţionale a Moldovei dosarele administrative referitoare la procedurile administrative respective;

b) va comunica participantului la procedura administrativă cu privire la realizarea procedurii administrative, începând cu 1 iulie 2023, de către Banca Naţională a Moldovei.

(12) Societăţile de asigurare sau reasigurare, sucursalele societăţilor de asigurare sau reasigurare din statele terţe, intermediarii în asigurări şi/sau în reasigurări, Biroul Naţional al Asigurătorilor de Autovehicule, asociaţiile de economii şi împrumut, birourile istoriilor de credit şi organizaţiile de creditare nebancară, în măsura în care au obligaţii de raportare cu periodicitate lunară sau trimestrială către Comisia Naţională a Pieţei Financiare conform legislaţiei aplicabile până la 1 iulie 2023, vor prezenta rapoartele lunare pentru luna iunie 2023 şi cele trimestriale pentru trimestrul II 2023 Băncii Naţionale a Moldovei, în termenele prevăzute de legislaţia în vigoare, prin sistemele de raportare ale Băncii Naţionale a Moldovei. Banca Naţională a Moldovei şi Comisia Naţională a Pieţei Financiare vor asigura informarea reciprocă cu privire la datele raportate de entităţile raportoare menţionate în primul enunţ pentru perioada de până la 1 iulie 2023.

(13) În privinţa plăţilor regulatorii încasate de la societăţile de asigurare sau reasigurare, sucursalele societăţilor de asigurare sau reasigurare din statele terţe, intermediarii în asigurări şi/sau în reasigurări, asociaţiile de economii şi împrumut şi organizaţiile de creditare nebancară pentru anul 2023, Comisia Naţională a Pieţei Financiare rămâne responsabilă de restituirea, din contul bugetului său, a plăţilor regulatorii achitate, în temeiul legislaţiei în vigoare până la 1 iulie 2023, către Comisia Naţională a Pieţei Financiare pentru perioada începând cu 1 iulie 2023.

(14) În procesele de judecată intentate în condiţiile Legii insolvabilităţii nr.149/2012 în privinţa societăţilor de asigurare şi asociaţiilor de economii şi împrumut, pendinte pe rolul instanţelor de judecată la data intrării în vigoare a prezentei legi, Banca Naţională a Moldovei va substitui Comisia Naţională a Pieţei Financiare în calitatea ultimei de organ de stat autorizat să reglementeze activitatea societăţilor de asigurare şi/sau a asociaţiilor de economii şi împrumut, iar Comisia Naţională a Pieţei Financiare păstrează, în cadrul acestor procese, calitatea de creditor dacă este titulară a creanţelor validate faţă de patrimoniul societăţilor de asigurări şi/sau asociaţiilor de economii şi împrumut insolvabile.

(15) Cererile prealabile, depuse începând cu 1 iulie 2023, împotriva actelor administrative sau inacţiunilor Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare, emise sau manifestate până la 1 iulie 2023 în legătură cu exercitarea atribuţiilor prevăzute la art.VIII alin.(3) din Legea nr.178/2020 pentru modificarea unor acte normative, se examinează de Banca Naţională a Moldovei, cu excepţia cererilor prin care se solicită retragerea unui act administrativ individual al Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare cu efecte pentru trecut, care se examinează de Comisia Naţională a Pieţei Financiare. Înainte de emiterea deciziei cu privire la cererea prealabilă, Comisia Naţională a Pieţei Financiare poate solicita opinia cu caracter consultativ a Băncii Naţionale a Moldovei cu privire la proiectul de decizie elaborat de Comisia Naţională a Pieţei Financiare în cazul respectiv.

(16) În procesele de judecată în curs de desfăşurare la 1 iulie 2023, precum şi în procesele de judecată care sunt iniţiate de la 1 iulie 2023 şi care au ca obiect actele administrative, operaţiunile administrative sau inacţiunile Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare, emise, realizate sau manifestate până la 1 iulie 2023 în legătură cu exercitarea atribuţiilor prevăzute la art.VIII alin.(3) din Legea nr.178/2020 pentru modificarea unor acte normative, Comisia Naţională a Pieţei Financiare reţine şi va avea calitatea de participant în procesele respective, iar Banca Naţională a Moldovei va interveni în cadrul acestor procese în calitate de copârât.

Participarea Băncii Naţionale a Moldovei în procesele de judecată respective şi stabilirea în hotărârea judecătorească a unor obligaţii faţă de Banca Naţională a Moldovei nu aduc atingere prevederilor alin.(18) din prezentul articol.

(17) În legătură cu procedurile de examinare a cererilor prealabile menţionate la alin.(15), Banca Naţională a Moldovei, la solicitare, va transmite Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare informaţiile necesare din cele care au fost transmise Băncii Naţionale a Moldovei de către Comisia Naţională a Pieţei Financiare în temeiul prezentei legi şi al Legii nr.178/2020 pentru modificarea unor acte normative.

(18) Comisia Naţională a Pieţei Financiare va efectua, din contul bugetului său, plata prejudiciilor şi a cheltuielilor de judecată cauzate de actele juridice, actele administrative, operaţiunile administrative sau inacţiunile Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare, încheiate, emise, realizate sau manifestate până la 1 iulie 2023 în legătură cu exercitarea atribuţiilor prevăzute la art.VIII alin.(3) din Legea nr.178/2020 pentru modificarea unor acte normative, în cazul în care instanţa de judecată constată îndeplinirea sau omisiunea îndeplinirii de către aceasta, cu rea-credinţă sau din neglijenţă, a oricărui act sau fapt care este legat de exercitarea atribuţiilor sale şi care a cauzat prejudicii unor terţi. Banca Naţională a Moldovei nu poate fi ţinută responsabilă pentru prejudiciile şi cheltuielile de judecată prevăzute în enunţ, inclusiv în cazul participării acesteia în procesele de judecată prevăzute la alin.(16).

(19) Procesele contravenţionale cu privire la contravenţiile constatate de Comisia Naţională a Pieţei Financiare în legătură cu exercitarea atribuţiilor prevăzute la art.VIII alin.(3) din Legea nr.178/2020 pentru modificarea unor acte normative care sunt în curs de desfăşurare la data intrării în vigoare a prezentei legi se vor finaliza cu participarea Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare, fără atragerea Băncii Naţionale a Moldovei în procesul contravenţional.

(20) Guvernul, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, va aduce actele sale normative în concordanţă cu aceasta.

(21) Banca Naţională a Moldovei şi Comisia Naţională a Pieţei Financiare, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, vor aduce actele lor normative în concordanţă cu aceasta.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIIgor GROSU

 

Nr.214. Chişinău, 20 iulie 2023.