L E G E
privind activitatea de reglementare tehnică*
nr. 420-XVI din 22.12.2006
Republicat: Monitorul Oficial al R.Moldova nr.92-102/125 din 31.03.2017
Monitorul Oficial nr.36-38/141 din 16.03.2007
* * *
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Scopul şi domeniul de aplicare
Articolul 11. Abrogat
Articolul 2. Noţiuni principale
Capitolul II
CERINŢE PRIVIND REGLEMENTAREA COMERCIALIZĂRII PRODUSELOR
Articolul 3. Cerinţe generale privind reglementările tehnice
Articolul 4. Cerinţe privind conţinutul şi aplicarea reglementărilor tehnice
Articolul 5. Abrogat
Articolul 6. Abrogat
Articolul 7. Referinţe la standarde în reglementările tehnice
Articolul 8. Procedurile de evaluare a conformităţii ca parte componentă a reglementărilor tehnice
Articolul 9. Abrogat
Articolul 10. Recunoaşterea echivalenţei procedurilor de evaluare a conformităţii
Capitolul III
ASIGURAREA TRANSPARENŢEI INFORMAŢIONALE ÎN DOMENIUL
ACTIVITĂŢII DE REGLEMENTARE TEHNICĂ
Articolul 11. Centrul de notificare şi informare al Organizaţiei Mondiale a Comerţului
Articolul 12. Abrogat
Capitolul IV
ATRIBUŢIILE AUTORITĂŢILOR DE REGLEMENTARE
Articolul 13. Atribuţiile autorităţilor de reglementare
Articolul 14. Abrogat
Articolul 15. Abrogat
Capitolul V
SUPRAVEGHEREA PIEŢEI. RESPONSABILITĂŢI
(Abrogat)
Articolul 16. Abrogat
Articolul 17. Abrogat
Articolul 18. Abrogat
Articolul 19. Abrogat
Capitolul VI
FINANŢAREA ACTIVITĂŢII DE REGLEMENTARE TEHNICĂ ŞI
DE SUPRAVEGHERE A PIEŢEI
(Abrogat)
Articolul 20. Abrogat
Articolul 21. Abrogat
Capitolul VII
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Notă: În textul actelor normative adoptate de Parlament:
cuvintele „limba moldovenească”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „limba română” la forma gramaticală corespunzătoare;
cuvintele „limba de stat”, „limba oficială” şi „limba maternă”, la orice formă gramaticală, în cazul în care se are în vedere limba de stat a Republicii Moldova, se substituie cu cuvintele „limba română” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.52 din 16.03.2023, în vigoare 24.03.2023
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Prezenta lege stabileşte bazele juridice ale activităţii de reglementare tehnică şi are menirea să înlăture barierele tehnice din calea comerţului.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Scopul şi domeniul de aplicare
(1) Prezenta lege are drept scop consolidarea funcţionării pieţei interne prin eliminarea barierelor tehnice din calea comerţului şi prin implementarea obligaţiilor Republicii Moldova, inclusiv faţă de Organizaţia Mondială a Comerţului şi Uniunea Europeană, precum şi asigurarea condiţiilor pentru introducerea pe piaţă a unor produse sigure, care să favorizeze o piaţă concurenţială.
(2) Pentru atingerea scopurilor menţionate la alin.(1), prezenta lege stabileşte cerinţele generale privind conţinutul şi modul de elaborare, aprobare şi aplicare a reglementărilor tehnice în domeniul comercializării produselor, precum şi atribuţiile autorităţilor de reglementare ce ţin de asigurarea transparenţei procesului de reglementare în vederea apărării intereselor publice pe piaţa internă.
(3) Fără a aduce atingere dispoziţiilor prezentei legi, prevederile referitoare la procedurile de acreditare şi evaluare a conformităţii sunt stabilite în Legea nr.235/2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii, iar prevederile privind supravegherea pieţei, legate de comercializarea produselor nealimentare, sunt cuprinse în Legea nr.7/2016 privind supravegherea pieţei în ceea ce priveşte comercializarea produselor nealimentare.
(4) Prezenta lege nu se aplică:
a) măsurilor sanitare şi fitosanitare astfel cum sunt definite în Acordul privind aplicarea măsurilor sanitare şi fitosanitare, prevăzut în anexa 1A la Acordul de la Marrakech privind constituirea Organizaţiei Mondiale a Comerţului;
b) produselor ce sunt puse la dispoziţie pe piaţă ca antichităţi sau în scop muzeistic;
c) produselor din categoria tehnică militară, armament şi echipamente speciale, care implică apărarea şi securitatea naţională;
d) specificaţiilor tehnice din domeniul achiziţiilor publice, elaborate de către autorităţile publice pentru propriile necesităţi de producţie sau de consum.
[Art.1 în redacţia Legii nr.40 din 06.03.2020, în vigoare 02.10.2020]
Articolul 11. Scopul legii
[Art.11 abrogat prin Legea nr.40 din 06.03.2020, în vigoare 02.10.2020]
Articolul 2. Noţiuni principale
În sensul prezentei legi, se folosesc următoarele noţiuni principale:
activitate de reglementare tehnică – ansamblu de activităţi privind stabilirea cerinţelor faţă de produse în ceea ce priveşte securitatea acestora, condiţiile de comercializare şi utilizare a acestora, de asemenea privind stabilirea regulilor de supraveghere a pieţei şi de evaluare a conformităţii;
autoritate de reglementare – organ central de specialitate al administraţiei publice responsabil, în limitele competenţelor sale, de elaborarea reglementărilor tehnice;
bariere tehnice în calea comerţului – diferenţa dintre cerinţele reglementărilor tehnice naţionale, standardelor moldoveneşti şi procedurilor naţionale de evaluare a conformităţii şi ale celor utilizate în practica internaţională sau nerecunoaşterea lor, fapt ce implică, în comparaţie cu practica comercială obişnuită, cheltuieli suplimentare de mijloace şi/sau de timp pentru comercializarea produselor pe piaţa internă şi cea externă;
cerinţe esenţiale – cerinţe stipulate în reglementările tehnice naţionale ce transpun legislaţia de armonizare a Uniunii Europene şi care asigură securitatea naţională şi inofensivitatea produselor pentru viaţa şi sănătatea oamenilor, pentru regnul animal şi cel vegetal, pentru mediul ambiant şi bunurile materiale în vederea protecţiei intereselor consumatorului, inclusiv în vederea prevenirii practicilor ce induc în eroare consumatorul în ceea ce priveşte compoziţia, destinaţia, originea, calitatea şi inofensivitatea produselor;
documentaţie tehnică – documentaţia întocmită de către producător, care permite evaluarea conformităţii produsului şi are rolul de a furniza informaţii cu privire la proiectarea, fabricarea şi funcţionarea produsului;
domeniu reglementat – ansamblu de activităţi economice şi produsele aferente acestora, pentru care se emit reglementări tehnice specifice privind condiţiile de introducere pe piaţă şi/sau de punere la dispoziţie pe piaţă;
modul – ansamblu de reguli şi proceduri aplicate pentru evaluarea conformităţii produsului potrivit practicilor europene;
parte interesată – autoritate, agent economic sau altă entitate care aplică ori intenţionează să aplice o reglementare tehnică;
prezumţie de conformitate – presupunere, în vigoare pînă la demonstrarea contrariului, că un produs corespunde cerinţelor specificate în reglementarea tehnică aplicabilă;
procedură de evaluare a conformităţii – orice procedură utilizată, direct sau indirect, pentru a determina dacă produsul corespunde cerinţelor reglementărilor tehnice sau standardelor. Termenul „procedură de evaluare a conformităţii” cuprinde, după caz, procedurile de eşantionare, de încercare şi de inspecţie, evaluarea, verificarea şi asigurarea conformităţii, înregistrarea, omologarea, precum şi combinaţiile lor;
produs – orice bun material, inclusiv din cadrul unei prestări de servicii, destinat distribuţiei, consumului sau utilizării pe piaţă în cadrul unei activităţi comerciale, în schimbul unei plăţi sau gratuit;
reglementare tehnică – act normativ care prevede caracteristicile unui produs sau procedeele şi metodele de producţie ale acestuia, inclusiv prevederile administrative care se aplică, a căror respectare este obligatorie. Acesta poate include sau se poate referi exclusiv la terminologie, simboluri, prescripţii în materie de ambalare, marcare sau etichetare pentru un produs, un procedeu sau o metodă de producţie. Orice act normativ care descrie cerinţele obligatorii de etichetare intră sub incidenţa definiţiei de reglementare tehnică şi trebuie elaborat şi aplicat în conformitate cu prevederile prezentei legi;
standard armonizat – standard european, adoptat pe baza unei solicitări din partea Comisiei Europene pentru aplicarea legislaţiei de armonizare a Uniunii Europene.
[Art.2 modificat prin Legea nr.40 din 06.03.2020, în vigoare 02.10.2020]
Capitolul II
CERINŢE PRIVIND REGLEMENTAREA COMERCIALIZĂRII PRODUSELOR
Articolul 3. Cerinţe generale privind reglementările tehnice
(1) Activitatea de reglementare tehnică constituie o prerogativă a statului, fiind exercitată de către autorităţile de reglementare.
(2) În vederea asigurării securităţii produselor pentru viaţa şi sănătatea oamenilor, pentru regnul animal, cel vegetal şi pentru mediul ambiant, în vederea protecţiei intereselor consumatorilor, inclusiv pentru prevenirea practicilor susceptibile să-i inducă în eroare pe aceştia, precum şi pentru alte considerente de ordin public, autorităţile de reglementare elaborează reglementări tehnice în condiţiile prezentei legi.
(3) La elaborarea şi adoptarea reglementărilor tehnice se ţine cont de principiile internaţionale şi de obligaţiile asumate prin acorduri internaţionale şi europene, în scopul prevenirii barierelor inutile în calea comerţului.
(4) La elaborarea unei reglementări tehnice, autoritatea de reglementare, iniţial, analizează necesitatea elaborării acesteia, identifică problema în cauză şi obiectivul legitim, după care ia în considerare existenţa standardelor europene şi internaţionale relevante sau a celor pe cale de a fi finalizate.
(5) O reglementare tehnică nu se menţine în cazul în care circumstanţele sau obiectivele care au condus la adoptarea acesteia nu mai există sau dacă circumstanţele sau obiectivele respective pot fi abordate într-o manieră mai puţin restrictivă din punct de vedere comercial.
(6) Reglementările tehnice se aprobă prin legi sau prin acte normative ale Guvernului şi respectă principiile stabilite de prezenta lege.
[Art.3 în redacţia Legii nr.40 din 06.03.2020, în vigoare 02.10.2020]
Articolul 4. Cerinţe privind conţinutul şi aplicarea reglementărilor tehnice
(1) Reglementările tehnice naţionale, procedurile naţionale de evaluare a conformităţii şi standardele moldoveneşti acordă produselor importate din teritoriul statelor membre ale Organizaţiei Mondiale a Comerţului un tratament nu mai puţin favorabil decât produselor similare de origine naţională şi produselor similare originare din alte state.
(2) Reglementările tehnice nu vor avea asupra comerţului un caracter mai restrictiv decât este necesar pentru realizarea următoarelor obiective, nelimitându-se la acestea:
a) asigurarea securităţii naţionale;
b) protecţia vieţii, sănătăţii şi securităţii oamenilor;
c) protecţia bunurilor materiale;
d) protecţia regnului animal şi a celui vegetal;
e) protecţia mediului;
f) folosirea raţională a resurselor naturale şi a celor energetice;
g) prevenirea practicilor care induc în eroare consumatorii în ceea ce priveşte compoziţia, destinaţia, originea, calitatea şi inofensivitatea produselor.
(3) În cazul în care autoritatea de reglementare este atenţionată de către o parte interesată asupra faptului că o reglementare tehnică elaborată de către aceasta este folosită sau ar putea fi folosită în calitate de barieră tehnică în calea comerţului, autoritatea trebuie să întreprindă măsuri pentru soluţionarea problemei în cauză. La asemenea măsuri se referă:
a) prezentarea sau publicarea unui comentariu, cu argumentarea modului şi a condiţiilor de aplicare a restricţiilor stabilite prin reglementarea tehnică respectivă, în scopul înlăturării barierelor tehnice din calea comerţului;
b) modificarea conţinutului reglementării tehnice adoptate, amânarea intrării în vigoare sau retragerea acesteia.
(4) Dacă un produs cade sub incidenţa mai multor reglementări tehnice, introducerea şi punerea la dispoziţie pe piaţă a acestuia are loc doar în cazul în care produsul este conform cu prevederile tuturor reglementărilor tehnice care i se aplică.
(5) Reglementările tehnice generale se aplică produselor fără a se limita la o listă exhaustivă a acestora şi, de regulă, stabilesc cerinţe referitoare la prevenirea unuia sau mai multor riscuri caracteristice tuturor produselor cărora reglementările respective se aplică.
(6) Reglementările tehnice specifice stabilesc cerinţe pentru produse sau grupe de produse, concretizând prevederile reglementării tehnice generale, dacă aceasta există. La elaborarea reglementărilor tehnice specifice se va asigura respectarea cerinţei generale de securitate a produselor.
(7) În cazul în care unui produs sau unei grupe de produse îi sunt aplicabile atât reglementări tehnice generale, cât şi reglementări tehnice specifice, se aplică reglementările tehnice specifice.
(8) Reglementarea tehnică prevede următoarele elemente:
a) definirea domeniului reglementat: se descrie grupa de produse la care se referă reglementarea tehnică respectivă şi natura riscurilor ce urmează a fi evitate, precum şi, după caz, grupele de produse cărora nu li se aplică prevederile reglementării tehnice în cauză;
b) grupele de produse din domeniile reglementate, supuse evaluării conformităţii: se specifică produsele supuse în mod obligatoriu evaluării conformităţii cu prevederile reglementării tehnice în cauză;
c) grupele de produse din domeniile reglementate, care nu sunt supuse evaluării conformităţii: se specifică produsele care nu sunt supuse în mod obligatoriu evaluării conformităţii cu prevederile reglementării tehnice în cauză;
d) cerinţele esenţiale pentru grupele de produse din domeniul reglementat în care există legislaţie de armonizare a Uniunii Europene: se stabilesc cerinţele esenţiale care trebuie să asigure un nivel relevant de siguranţă a produsului, luând în considerare anumite pericole asociate acestuia, sau cerinţele care se referă la performanţa produsului. Cerinţele esenţiale constituie o parte de bază a reglementării tehnice şi permit ca aplicarea standardelor armonizate, adoptate ca standarde moldoveneşti, să rămână voluntară. Aceste cerinţe trebuie preluate întocmai din punctul de vedere al conţinutului, al structurii şi al numerotării;
e) cerinţele pentru grupele de produse din domeniul reglementat în care nu există legislaţie de armonizare a Uniunii Europene: se stabilesc cerinţele impuse produselor pentru a fi identificate şi comercializate pe piaţă; frecvenţa sau criteriile de determinare a frecvenţei evaluării periodice a produselor, efectuată de către organismele de evaluare a conformităţii acreditate şi recunoscute în modul stabilit de lege; condiţiile de suspendare sau de retragere a documentelor ce atestă conformitatea produselor. Aceste cerinţe constituie o parte de bază a reglementării tehnice, iar standardele la care se face referinţă prezumă conformitatea produselor cu cerinţele în cauză;
f) procedurile de evaluare a conformităţii: se specifică, după caz, una sau mai multe proceduri adecvate de evaluare a conformităţii pentru produsele din domeniile reglementate;
g) cerinţele faţă de conţinutul documentaţiei tehnice şi faţă de documentele ce atestă conformitatea produselor cu cerinţele esenţiale;
h) regulile de aplicare a marcajului de conformitate: se stabilesc regulile respective conform prevederilor actelor normative;
i) cerinţele faţă de echipament, care specifică, după caz, etaloane, mijloace de măsurare, echipamentul pentru încercări, materialele de referinţă utilizate;
j) cerinţele faţă de organismele acreditate de evaluare a conformităţii, care urmează a fi recunoscute pentru activitatea în domeniul respectiv;
k) obligaţiile producătorului, ale reprezentantului autorizat, ale importatorului şi ale distribuitorului;
l) măsurile privind interdicţiile, retragerile sau rechemările de pe piaţă ale produsului neconform;
m) cerinţele privind trasabilitatea produsului: elementele de identificare ale produsului (tip, lot, număr de serie etc.) şi ale producătorului/importatorului (nume, denumirea comercială sau marca înregistrată, adresa poştală etc.);
n) autorităţile abilitate cu funcţii de supraveghere a pieţei.
[Art.4 în redacţia Legii nr.40 din 06.03.2020, în vigoare 02.10.2020]
[Alin.(3) art.4 abrogat prin Legea nr.186 din 22.07.2016, în vigoare 23.12.2016]
[Art.4 modificat prin Legea nr.168 din 26.07.2018, în vigoare 24.02.2019]
Articolul 5. Modul de elaborare a reglementărilor tehnice
[Art.5 abrogat prin Legea nr.40 din 06.03.2020, în vigoare 02.10.2020]
Articolul 6. Coordonarea activităţii de elaborare a reglementărilor tehnice
[Art.6 abrogat prin Legea nr.40 din 06.03.2020, în vigoare 02.10.2020]
Articolul 7. Referinţe la standarde în reglementările tehnice
(1) Reglementările tehnice care transpun legislaţia de armonizare a Uniunii Europene fac referinţă la standardele moldoveneşti prin care se adoptă, la nivel naţional, standardele armonizate ale căror referinţe au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Acestea conferă prezumţia de conformitate cu cerinţele esenţiale stabilite în reglementările tehnice respective.
(2) Indicativele şi titlurile standardelor moldoveneşti prin care se adoptă standardele armonizate se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, iar standardele sînt puse la dispoziţie de către organismul naţional de standardizare în condiţiile Legii nr.20 din 4 martie 2016 cu privire la standardizarea naţională.
(3) În cazul în care există standarde moldoveneşti prin care se adoptă, la nivel naţional, standarde internaţionale sau europene şi care corespund obiectivelor de elaborare a reglementărilor tehnice pentru grupele de produse din domenii pentru care nu există legislaţie de armonizare a Uniunii Europene, autorităţile de reglementare, respectînd dreptul de autor al organismului naţional de standardizare, utilizează aceste standarde la elaborarea reglementărilor tehnice corespunzătoare prin inserarea de:
a) referinţe directe la standardele moldoveneşti în textul reglementărilor tehnice pentru a arăta că singurul mijloc de a satisface unele condiţii ale reglementării tehnice este de a fi în conformitate cu standardele la care se face referinţă;
b) referinţe indirecte la standardele moldoveneşti în textul reglementărilor tehnice pentru a arăta că unul din mijloacele de a satisface unele condiţii ale reglementării tehnice este de a fi în conformitate cu standardele la care se face referinţă.
(4) Conformitatea cu prevederile standardului la care se face referinţă în reglementarea tehnică prezumă conformitatea cu cerinţele stabilite în reglementarea tehnică respectivă.
[Art.7 modificat prin Legea nr.40 din 06.03.2020, în vigoare 02.10.2020]
Articolul 8. Procedurile de evaluare a conformităţii ca parte componentă a reglementărilor tehnice
(1) Evaluarea conformităţii produselor se realizează prin procedurile respective de evaluare, care reprezintă module sau alte forme (scheme) de evaluare a conformităţii.
(2) Procedurile de evaluare a conformităţii, prevăzute de reglementările tehnice, depind de gradul de complexitate al produsului respectiv şi de riscul ce poate apărea la utilizarea acestuia.
[Alin.(21) art.8 abrogat prin Legea nr.186 din 22.07.2016, în vigoare 23.12.2016]
[Alin.(3) art.8 abrogat prin Legea nr.40 din 06.03.2020, în vigoare 02.10.2020]
(4) În reglementările tehnice urmează a fi stabilite:
a) pentru unul şi acelaşi tip ori grup de produse – una sau mai multe proceduri de evaluare a conformităţii, identice ca nivel doveditor, ceea ce ar permite solicitantului să-şi aleagă cea mai potrivită procedură pentru asigurarea cerinţelor de securitate a produselor;
b) criteriile conform cărora producătorul poate alege pentru produsele proprii cele mai potrivite proceduri de evaluare a conformităţii, prevăzute de legislaţie, precum şi modul de derulare a acestora;
c) metodele de încercări utilizabile în procesul de evaluare a conformităţii.
(5) Procedurile de evaluare a conformităţii nu trebuie să fie excesive în raport cu obiectivele reglementării tehnice, prevăzute la art.4 alin.(2). În cazul în care o reglementare tehnică se elaborează în baza legislaţiei Uniunii Europene, autoritatea de reglementare este obligată, în procesul elaborării, să stabilească proceduri de evaluare a conformităţii care să nu fie mai restrictive decît cele prevăzute de legislaţia europeană respectivă.
[Alin.(6) şi (61) art.8 abrogate prin Legea nr.186 din 22.07.2016, în vigoare 23.12.2016]
(7) În lipsa unor standarde moldoveneşti, autorităţile de reglementare stabilesc în detalii procedurile de evaluare a conformităţii, necesare pentru aplicarea reglementărilor tehnice.
[Art.8 modificat prin Legea nr.40 din 06.03.2020, în vigoare 02.10.2020]
Articolul 9. Aplicarea reglementărilor tehnice, procedurilor de evaluare a conformităţii şi standardelor pentru produsele indigene şi de import
[Art.9 abrogat prin Legea nr.40 din 06.03.2020, în vigoare 02.10.2020]
[Alin.(3) art.9 abrogat prin Legea nr.186 din 22.07.2016, în vigoare 23.12.2016]
Articolul 10. Recunoaşterea echivalenţei procedurilor de evaluare a conformităţii
(1) Procedurile de evaluare a conformităţii stabilite în reglementările tehnice ale statelor membre ale Organizaţiei Mondiale a Comerţului se consideră echivalente cu procedurile naţionale de evaluare a conformităţii în cazul în care acestea:
a) nu contravin prevederilor legislaţiei Republicii Moldova;
b) contribuie la realizarea obiectivelor prevăzute de reglementările tehnice naţionale.
(2) Documentele ce atestă conformitatea produselor, emise de către un organism de evaluare a conformităţii înfiinţat în afara Republicii Moldova, sunt valabile în cazul în care au fost eliberate în conformitate cu acordurile privind recunoaşterea reciprocă.
[Art.10 în redacţia Legii nr.40 din 06.03.2020, în vigoare 02.10.2020]
Capitolul III
ASIGURAREA TRANSPARENŢEI INFORMAŢIONALE ÎN DOMENIUL
ACTIVITĂŢII DE REGLEMENTARE TEHNICĂ
Articolul 11. Centrul de notificare şi informare al Organizaţiei Mondiale a Comerţului
(1) În Republica Moldova, sursa de informare în domeniul barierelor tehnice în calea comerţului este Centrul de notificare şi informare al Organizaţiei Mondiale a Comerţului (denumit în continuare Centru). Centrul îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu acordurile şi procedurile adoptate în cadrul Organizaţiei Mondiale a Comerţului şi cu regulamentul său, aprobat de Guvern.
(2) Organul central de specialitate al administraţiei publice responsabil de relaţiile cu Organizaţia Mondială a Comerţului asigură funcţionarea Centrului.
(3) Fondurile necesare pentru susţinerea activităţii Centrului sînt asigurate de la bugetul de stat.
(4) Centrul are următoarele atribuţii:
a) coordonarea şi transmiterea răspunsurilor la întrebările tuturor părţilor interesate privind reglementările tehnice şi procedurile de evaluare a conformităţii;
b) furnizarea notificărilor privind reglementările tehnice şi procedurile de evaluare a conformităţii, precum şi proiectele acestora;
c) informarea autorităţilor de reglementare relevante şi a părţilor interesate naţionale cu privire la reglementările tehnice şi procedurile de evaluare a conformităţii ale altor state membre ale Organizaţiei Mondiale a Comerţului;
d) transmiterea comentariilor asupra notificărilor prezentate de alte state membre ale Organizaţiei Mondiale a Comerţului cu privire la reglementările tehnice şi procedurile de evaluare a conformităţii;
e) furnizarea informaţiilor privind calitatea de membru şi participarea Republicii Moldova la organizaţiile internaţionale şi regionale de standardizare, acreditare şi metrologie, precum şi la acordurile bilaterale şi multilaterale care reglementează elaborarea şi aplicarea standardelor, a reglementărilor tehnice şi a procedurilor de evaluare a conformităţii;
f) punerea la dispoziţia părţilor interesate a anunţurilor publicate în temeiul prezentei legi sau a informaţiilor privind locul în care pot fi obţinute aceste informaţii;
g) oferirea altor servicii solicitate de părţile interesate.
(5) Centrul nu percepe taxe pentru furnizarea de informaţii.
(6) Autorităţile de reglementare ţin cont de termenul de 60 de zile stabilit pentru prezentarea în scris a comentariilor pe marginea proiectului reglementării tehnice şi a procedurilor de evaluare a conformităţii, ca urmare a notificărilor. Centrul examinează aceste comentarii împreună cu autorităţile de reglementare şi cu alte părţi interesate, iar de rezultatele examinării se ţine cont la definitivarea proiectului.
(7) În cazurile în care realizarea obiectivelor specificate la art.4 alin.(2) are un caracter de urgenţă, autoritatea de reglementare are dreptul să omită, după caz, unele prevederi ale alin.(6) din prezentul articol cu condiţia că:
a) la momentul aprobării, va notifica statelor membre ale Organizaţiei Mondiale a Comerţului reglementarea tehnică şi procedurile de evaluare a conformităţii, indicând pe scurt obiectul, scopul şi domeniul de aplicare, inclusiv natura problemelor apărute;
b) va prezenta statelor membre ale Organizaţiei Mondiale a Comerţului, la solicitarea acestora, textul reglementării tehnice şi al procedurilor de evaluare a conformităţii, oferindu-le posibilitatea expunerii de comentarii în scris, care urmează a fi examinate.
(8) Autorităţile de reglementare furnizează Centrului proiectele de notificări către Organizaţia Mondială a Comerţului în termen de 5 zile lucrătoare de la elaborarea versiunii iniţiale a proiectului şi întocmirea notei informative specificate la art.21 alin.(1) lit.c) din Legea nr.100/2017 cu privire la actele normative. Pregătirea proiectelor de notificări adresate Organizaţiei Mondiale a Comerţului şi/sau răspunsurile la comentariile primite intră în responsabilitatea autorităţii de reglementare din domeniul respectiv. Procedurile detaliate privind pregătirea notificărilor se aprobă de către Guvern.
(9) Pentru asigurarea transparenţei procesului de elaborare (modificare) a standardelor, organismul naţional de standardizare notifică programul de standardizare naţională Centrului de Informare ISO/IEC din Geneva. Notificarea se efectuează la etapa de consultare publică sau cea de avizare, specificate la art.17 alin.(5) şi (6) din Legea nr.20/2016 cu privire la standardizarea naţională.
(10) La cererea oricărei părţi interesate din statele membre ale Organizaţiei Mondiale a Comerţului, organismul naţional de standardizare furnizează sau ia măsuri pentru a furniza textul unui proiect de standard pe care l-a notificat.
(11) Înainte de a adopta un standard, organismul naţional de standardizare acordă o perioadă de cel puţin 60 de zile părţilor interesate pentru a prezenta observaţiile lor asupra proiectului de standard.
(12) Reglementarea tehnică se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Între data adoptării şi data punerii în aplicare a reglementării tehnice, în caz de necesitate, va fi prevăzut un termen de cel puţin 6 luni pentru realizarea măsurilor de tranziţie de la vechile proceduri, cerinţe şi standarde la noile prevederi şi cerinţe prevăzute în reglementarea tehnică şi în standarde.
[Art.11 modificat prin Legea nr.40 din 06.03.2020, în vigoare 02.10.2020]
Articolul 12. Funcţionarea Centrului Informaţional
[Art.12 abrogat prin Legea nr.186 din 22.07.2016, în vigoare 23.12.2016]
Capitolul IV
ATRIBUŢIILE AUTORITĂŢILOR DE REGLEMENTARE
Articolul 13. Atribuţiile autorităţilor de reglementare
(1) Pentru elaborarea şi asigurarea aplicării reglementărilor tehnice, autorităţile de reglementare au următoarele atribuţii:
a) utilizează standarde moldoveneşti la elaborarea reglementărilor tehnice prin inserarea referinţelor în condiţiile art.7 din prezenta lege;
b) coordonează proiectele de reglementări tehnice elaborate cu organul central de specialitate al administraţiei publice responsabil de infrastructura calităţii;
c) elaborează, aprobă şi actualizează lista standardelor moldoveneşti prin care se adoptă standardele armonizate pentru reglementările tehnice care transpun legislaţia de armonizare a Uniunii Europene;
d) prezintă spre avizare organismului naţional de standardizare lista standardelor moldoveneşti prin care se adoptă standardele armonizate;
e) solicită organismului naţional de standardizare elaborarea versiunii oficiale în limba română a standardelor moldoveneşti prin care au fost adoptate standardele internaţionale sau europene în versiunea originală şi la care se intenţionează a se face referinţă în reglementările tehnice;
f) publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova lista standardelor moldoveneşti care adoptă standardele europene armonizate;
g) participă în calitate de observator la procesul de acreditare a organismelor de evaluare a conformităţii care urmează a fi sau sînt recunoscute;
h) recunosc organismele de evaluare a conformităţii, acreditate în domeniul reglementat;
i) prezintă notificări, răspunsuri şi comentarii asupra reglementărilor tehnice şi a procedurilor de evaluare a conformităţii la solicitarea oricărui stat membru al Organizaţiei Mondiale a Comerţului.
(2) Activitatea de notificare a reglementărilor tehnice şi a procedurilor de evaluare a conformităţii, desfăşurată de către autorităţile de reglementare, este administrată şi coordonată de către organul central de specialitate al administraţiei publice responsabil de infrastructura calităţii, prin intermediul Centrului.
[Art.13 modificat prin Legea nr.40 din 06.03.2020, în vigoare 02.10.2020]
Articolul 14. Colaborarea dintre autorităţile de reglementare
[Art.14 abrogat prin Legea nr.40 din 06.03.2020, în vigoare 02.10.2020]
Articolul 15. Răspunderea pentru încălcarea prevederilor prezentei legi
[Art.15 abrogat prin Legea nr.186 din 22.07.2016, în vigoare 23.12.2016]
Capitolul V
SUPRAVEGHEREA PIEŢEI. RESPONSABILITĂŢI
[Capitolul V (art.16-19) abrogat prin Legea nr.186 din 22.07.2016, în vigoare 01.04.2017]
Articolul 16. Autorităţile de supraveghere a pieţei
[Art.16 abrogat prin Legea nr.186 din 22.07.2016, în vigoare 01.04.2017]
Articolul 17. Principiile de bază ale supravegherii pieţei
[Art.17 abrogat prin Legea nr.186 din 22.07.2016, în vigoare 01.04.2017]
Articolul 18. Efectuarea supravegherii pieţei
[Art.18 abrogat prin Legea nr.186 din 22.07.2016, în vigoare 01.04.2017]
Articolul 19. Inspectorii de stat, drepturile şi responsabilităţile lor
[Art.19 abrogat prin Legea nr.186 din 22.07.2016, în vigoare 01.04.2017]
Capitolul VI
FINANŢAREA ACTIVITĂŢII DE REGLEMENTARE TEHNICĂ
ŞI DE SUPRAVEGHERE A PIEŢEI
[Capitolul VI (art.20-21) abrogat prin Legea nr.186 din 22.07.2016, în vigoare 01.04.2017]
Articolul 20. Finanţarea activităţii de reglementare tehnică
[Art.20 abrogat prin Legea nr.186 din 22.07.2016, în vigoare 01.04.2017]
Articolul 21. Finanţarea activităţii de supraveghere a pieţei
[Art.21 abrogat prin Legea nr.186 din 22.07.2016, în vigoare 01.04.2017]
Capitolul VII
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Prezenta lege intră în vigoare peste 6 luni de la data publicării.
Pînă la aducerea legislaţiei în concordanţă cu prezenta lege, legile şi alte acte normative în vigoare se aplică în măsura în care nu contravin prezentei legi.
Guvernul, în termen de 18 luni de la data publicării prezentei legi:
- va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege;
- va aproba lista domeniilor reglementate, conform prevederilor art.4 alin.(6) din prezenta lege;
- va aproba procedurile de evaluare a conformităţii, în condiţiile art.8 alin.(1) din prezenta lege;
- în baza prezentei legi, va adopta actele normative necesare şi alte documente ce vor asigura activitatea de reglementare tehnică şi aplicarea voluntară a standardelor, precum şi efectuarea supravegherii pieţei.
La data intrării în vigoare a prezentei legi, se abrogă Legea nr.866-XIV din 10 martie 2000 privind barierele tehnice în calea comerţului (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.65-67, art.462), articolul 19 al Legii nr.186-XV din 24 aprilie 2003 cu privire la evaluarea conformităţii produselor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.141-145, art.566) şi articolul II al Legii nr.72-XV din 5 mai 2005 pentru modificarea şi completarea Legii nr.590-XIII din 22 septembrie 1995 cu privire la standardizare şi a Legii nr.866-XIV din 10 martie 2000 privind barierele tehnice în calea comerţului (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.92-94, art.433).
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI
| Marian LUPU |
Chişinău, 22 decembrie 2006. | |
Nr.420-XVI. |
______________________
* Republicată în temeiul art.III lit.b) al Legii nr.186 din 22.07.2016 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.315-328, art.684.
Modificată şi completată prin legile Republicii Moldova:
Legea nr.186 din 22.07.2016 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.315-328, art.684; în vigoare 23.12.2016;
Legea nr.184 din 11.07.2012 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.166-169a, art.571; în vigoare 16.11.2012;
Legea nr.66 din 07.04.2011 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.110-112, art.299;
Legea nr.109 din 04.06.2010 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.131-134, art.443;
Legea nr.131-XVIII din 23.12.2009 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.23-24, art.35;
Legea nr.280-XVI din 14.12.2007 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.94-96, art.349; în vigoare 30.05.2008.
