miercuri, 10 mai 2023
Hotărâre nr.23/10 din 10.05.2023 cu privire la modificarea unor acte normative aferente activităţii organismelor de plasament colectiv

H O T Ă R Â R E

cu privire la modificarea unor acte normative aferente activităţii

organismelor de plasament colectiv

 

nr. 23/10  din  10.05.2023

 

Monitorul Oficial nr.190-192/540 din 09.06.2023

 

* * *

 

ÎNREGISTRAT:

Ministerul Justiţiei

al Republicii Moldova

nr.1796 din 7 iunie 2023

Ministru __________ Veronica MIHAILOV-MORARU

 

În temeiul art.8 lit.b), art.22 alin.(1) şi alin.(2) din Legea nr.192/1998 privind Comisia Naţională a Pieţei Financiare (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.117-126, art.91), art.1 alin.(1) şi alin.(3), art.46 alin.(3) din Legea nr.2/2020 privind organismele de plasament colectiv alternative (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2020, nr.94-98, art.142). Comisia Naţională a Pieţei Financiare

HOTĂRĂŞTE:

1. Hotărârea Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare nr.5/14/2015 cu privire la aprobarea Regulamentului privind modul de calcul al activului net (capitalului propriu) şi al activului net unitar al organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.78-83, art.592), înregistrată la Ministerul Justiţiei al Republicii Moldova cu nr.1033 din 26 martie 2015, se modifică după cum urmează:

1) În Hotărâre:

a) în denumire şi la punctul 1, cuvintele „în valori mobiliare” se exclud;

b) clauza de adoptare va avea următorul cuprins:

„În temeiul art.92 alin.(4), art.98 alin.(7) şi art.108 alin.(2) din Legea nr.171/2012 privind piaţa de capital, art.14 alin.(3) şi alin.(6), art.30 alin.(2) şi alin.(4) din Legea nr.2/2020 privind organismele de plasament colectiv alternative,”;

2) În Regulament:

a) în denumirea Regulamentului şi la punctul 1, cuvintele „în valori mobiliare” se exclud;

b) în tot textul Regulamentului:

cu excepţia preambulului, acronimul „OPCVM” se substituie cu acronimul „OPC”, acronimul „SAFI” se substituie cu cuvintele „societate de administrare”, la forma gramaticală corespunzătoare;

textul „Legea nr.171 din 11 iulie 2012” se substituie cu textul „Legea nr.171/2012”;

c) punctul 3:

în dispoziţie, textul „Legea nr.171 din 11 iulie 2012 „Privind piaţa de capital” (în continuare – Legea nr.171 din 11 iulie 2012)” se substituie cu textul „Legea nr.171/2012 privind piaţa de capital şi Legea nr.2/2020 privind organismele de plasament colectiv alternative (în continuare – Legea nr.2/2020).”;

se completează cu următoarele noţiuni:

companie investiţională – organism de plasament colectiv în valori mobiliare persoană juridică, constituit prin act de constituire, ca societate pe acţiuni, conform Legii nr.171/2012 şi Legii nr.1134/1997 privind societăţile pe acţiuni, sau organism de plasament colectiv alternativ (OPCA), constituit, ca societate pe acţiuni sau societate în comandită, prin act de constituire, potrivit Legii nr.2/2020;

organism de plasament colectiv (OPC) – organism de plasament colectiv în valori mobiliare (OPCVM) şi/sau organism de plasament colectiv alternativ (OPCA), astfel cum sunt definite de Legea nr.171/2012 şi, respectiv, de Legea nr.2/2020;

societate de administrare – societate de administrare fiduciară a investiţiilor (SAFI) şi/sau societate de administrare a investiţiilor (SAI), astfel cum sunt definite de Legea nr.171/2012 şi, respectiv, de Legea nr.2/2020;”;

d) la punctul 4, textul „fiduciară a investiţiilor (în continuare – SAFI)” se exclude;

e) la punctul 8, textul „nr.41/9 din 22 august 2014 „Cu privire la aplicarea art.23 din Legea nr.171 din 11 iulie 2012” se substituie cu textul „nr.41/9/2014 cu privire la aplicarea art.23 din Legea nr.171/2012”;

f) se completează cu punctele 131 – 134 cu următorul cuprins:

131. Părţile sociale din portofoliul OPCA vor fi evaluate similar prevederilor pct.11 sbp.1) din prezentul Regulament. În cazul alegerii metodei prevăzute la pct.11 sbp.1) lit.a), părţile sociale din portofoliul OPCA vor fi evaluate, conform activelor nete raportate la cota-parte din capitalul propriu, potrivit ultimei situaţii financiare auditate.

132. Activele imobiliare din portofoliul OPCA vor fi evaluate de către un evaluator independent, prin utilizarea unor metode de evaluare, în corespundere cu Standardele Internaţionale de Evaluare (conform principiului valorii juste).

133. Metoda de evaluare a activelor imobiliare va fi menţinută de OPCA pe o perioadă de minimum 3 ani şi va fi prevăzută în regulile sau actul de constituire al acestuia.

134. Reevaluarea activelor imobiliare se va realiza cel puţin cu o frecvenţă anuală, precum şi de fiecare dată când se înregistrează tranzacţii cu active din portofoliul său investiţional sau la solicitarea Comisiei Naţionale şi va fi corelată cu politica de emisiuni şi răscumpărări ale OPCA. Cheltuielile de evaluare a activelor imobiliare vor fi suportate de către OPCA.”;

g) punctele 29 şi 30 vor avea următorul cuprins:

29. Un OPC constituit sub formă de companie investiţională care se autoadministrează asigură în activitatea sa menţinerea unui capital propriu, potrivit art.6 alin.(6) din Legea nr.2/2020.

30. În cazul neconformării companiei investiţionale care se autoadministrează cerinţelor pct.29 din prezentul Regulament, aceasta este obligată să selecteze şi să încheie contract de administrare fiduciară a investiţiilor cu o societate de administrare, cu respectarea prevederilor art.106 din Legea nr.171/2012 şi art.12 din Legea nr.2/2020, precum şi Regulamentului privind avizarea constituirii şi funcţionării organismelor de plasament colectiv, aprobat prin Hotărârea Comisiei Naţionale nr.49/14/2014.”;

h) la punctul 34, după sintagma „companiei investiţionale” se completează cu sintagma „pe acţiuni”;

i) se completează cu punctul 341 cu următorul cuprins:

341. Valoarea activului net unitar al companiei investiţionale în comandită se calculează ca raportul dintre valoarea activelor nete ale companiei investiţionale în comandită şi cota deţinută în capitalul social.”;

 

2. Hotărârea Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare nr.5/15/2015 cu privire la aprobarea Regulamentului privind limitele şi tipul de instrumente în care pot investi organismele de plasament colectiv în valori mobiliare (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.69-73, art.524), înregistrată la Ministerul Justiţiei al Republicii Moldova cu nr.1030 din 12 martie 2015, se modifică după cum urmează:

1) În Hotărâre:

a) în denumirea Hotărârii şi la punctul 1, cuvintele „în valori mobiliare” se exclud;

b) clauza de adoptare va avea următorul cuprins:

„În temeiul art.112 alin.(3) din Legea nr.171/2012 privind piaţa de capital şi art.10 alin.(6) din Legea nr.2/2020 privind organismele de plasament colectiv alternative,”;

2) În Regulament:

a) în denumirea Regulamentului, cuvintele „în valori mobiliare” se exclud;

b) în tot textul Regulamentului, textul „Legea nr.171 din 11 iulie 2012” se substituie cu textul „Legea nr.171/2012”;

c) punctul 2:

în dispoziţie, textul „Legea nr.171 din 11 iulie 2012)” se substituie cu textul „Legea nr.171/2012) şi Legea nr.2/2020 privind organismele de plasament colectiv alternative (în continuare – Legea nr.2/2020)”;

se completează cu următoarele noţiuni:

companie investiţională – organism de plasament colectiv în valori mobiliare, definit şi constituit, prin act de constituire, ca societate pe acţiuni, conform Legii nr.171/2012 şi Legii nr.1134/1997 privind societăţile pe acţiuni, sau organism de plasament colectiv alternativ (OPCA), definit şi constituit, prin act de constituire, ca societate pe acţiuni sau societate în comandită, conform Legii nr.2/2020;

organism de plasament colectiv (OPC) – organism de plasament colectiv în valori mobiliare (OPCVM) şi/sau organism de plasament colectiv alternativ (OPCA), astfel cum sunt definite de Legea nr.171/2012 şi, respectiv, de Legea nr.2/2020;

societate de administrare – societate de administrare fiduciară a investiţiilor (SAFI) sau societate de administrare a investiţiilor (SAI), astfel cum sunt definite de Legea nr.171/2012 şi, respectiv, de Legea nr.2/2020;”;

la noţiunea „risc de contraparte”, textul „în valori mobiliare (în continuare – OPCVM)” se exclude;

d) punctul 3 va avea următorul cuprins:

3. Un OPCVM nu poate deţine mai mult de 5 la sută, iar un OPCA mai mult de 20 la sută din activele sale în valori mobiliare sau instrumente ale pieţei monetare emise de acelaşi emitent.”;

e) la punctele 4, 6, 8, 15, 22, 24, 25, 37 43, 45, 46, 48, 49, 56, 57, 63, 64 şi 66 68, acronimul „OPCVM” se substituie cu acronimul „OPC”;

f) la punctul 7, după textul „Limita de 5,” se completează cu cuvintele „la sută în cazul unui OPCVM, iar textul „să nu depăşească 40% din valoarea activelor respectivului OPCVM” se substituie cu textul „să nu depăşească sumar 40 la sută din valoarea activelor sale”;

g) la punctul 9, textul „Limita de 5%, prevăzută la pct.3 din prezentul Regulament, poate fi depăşită până la maximum 35%,” se substituie cu textul „Limitele prevăzute la pct.3 din prezentul Regulament pot fi depăşite, în cazul unui OPCVM, până la maximum 35 la sută şi pot să nu se aplice completamente, în cazul unui OPCA,”;

h) la punctul 16, textul „20%” se substituie cu textul „25 la sută”;

i) la punctul 21, acronimul „OPCVM” se substituie cu acronimul „OPC”, iar cuvântul „alt” se exclude;

j) la punctul 29, după textul „art.89” se completează cu textul „alin.(13)”;

k) la punctul 33, după cuvintele „conturi curente” se completează cu textul „ , potrivit prevederilor pct.31, ”;

l) la punctul 41, după textul „2012” se completează cu textul „şi, corespunzător, art.8 din Legea nr.2/2020,”;

m) la punctul 42 subpunctul 2) litera c), cuvintele „cu profilul de risc al OPCVM” se substituie cu cuvintele „cu profilul lui de risc”;

n) punctul 43 se completează cu textul cu următorul cuprins: „decât în cazul în care acestea vor prevedea expres clauze din care sa rezulte că OPC nu garantează atingerea obiectivelor setate.”;

o) la punctul 45:

partea introductivă va avea următorul cuprins: „45. La valorile mobiliare, ca obiect de investiţii, în sensul aplicării prevederilor art.112 din Legea nr.171/2012 şi art.9 din Legea nr.2/2020, se atribuie instrumentele financiare care îndeplinesc următoarele criterii:”;

la subpunctul 2), după cuvintele „în mod continuu” se completează cu cuvintele „sau la intervale de timp prestabilite”;

p) la punctul 46, după cuvintele „în mod continuu” se completează cu cuvintele „sau la intervale de timp prestabilite”;

q) la punctul 50, textul „cu excepţia cazului în care OPCVM deţine informaţii care ar conduce la o concluzie diferită” se exclude;

r) Regulamentul se completează cu capitolul V cu următorul cuprins:

„Capitolul V

Particularităţi privind limitele şi tipul de instrumente în care pot investi OPCA

70. În aplicarea art.9 alin.(1) din Legea nr.2/2020, activele unui OPCA destinate investitorilor de retail, suplimentar normelor statuate şi aplicate, potrivit capitolelor III – V, în raport cu OPC, pot fi investite, de asemenea, în:

1) valori mobiliare neadmise la tranzacţionare pe o piaţa reglementată, sub forma de:

a) acţiuni şi obligaţiuni corporative;

b) obligaţiuni emise de autorităţile administraţiei publice locale;

c) valori mobiliare de stat;

2) active imobiliare sub formă de terenuri şi clădiri;

3) părţi sociale ale societăţilor cu răspundere limitată, reglementate de Legea nr.135/2007 privind societăţile cu răspundere limitată (în continuare – Legea nr.135/2007);

71. În aplicarea limitelor prevăzute la art.10 din Legea nr.2/2020, investiţiile pentru anumite categorii de active specificate la pct.70 se vor realiza cu respectarea următoarelor reguli:

1) acţiunile şi obligaţiunile corporative neadmise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată, dar admise în cadrul unui sistem multilateral de tranzacţionare (MTF) corespund cumulativ următoarelor criterii:

a) să fie emise de emitenţii care dispun de capital propriu în mărime de cel puţin 5 milioane lei, conform ultimei perioade de gestiune;

b) în ultimele 12 luni anterioare deciziei investiţionale numărul de acţiuni tranzacţionate să reprezinte cel puţin 1 la sută din numărul total de acţiuni cu drept de vot al emitentului;

2) acţiunile şi obligaţiunile corporative care nu sunt tranzacţionate pe o piaţă reglementată sau în cadrul MTF corespund următoarelor criterii:

a) sunt emise de o entitate de interes public; sau

b) sunt emise de o entitate care întruneşte cumulativ următoarele condiţii:

valoarea capitalului propriu este mai mare de un milion de lei;

desfăşoară activitate timp de cel puţin 3 ani, şi în ultimii 2 ani, a obţinut profit net;

situaţiile financiare anuale ale emitentului sunt supuse auditului, totodată pentru emitenţii de obligaţiuni corporative, raportul auditorului să nu indice riscuri semnificative, precum riscul de bonitate, lichiditate sau solvabilitate privind poziţia financiară a acestora, de natură să determine nerespectarea obligaţiilor de plată a cupoanelor şi principalului aferent emisiunii de obligaţiuni corporative;

3) în cazul în care deţin în portofoliul investiţional al OPCA sau intenţionează să investească în obligaţiuni corporative neadmise la tranzacţionare pe piaţa reglementată sau MTF, SAI completează regulile şi procedurile interne privind asigurarea unei funcţii permanente de administrare a riscului/portofoliului cu reguli suplimentare referitoare la metodologia internă de selecţie a acestui tip de instrument financiar, cu respectarea cerinţelor stabilite în prezentul punct;

4) metodologia internă elaborată de SAI de selecţie a obligaţiunilor corporative neadmise la tranzacţionare în portofoliul OPCA cuprinde o analiză a riscului de credit al emitentului de obligaţiuni corporative neadmise la tranzacţionare şi se bazează cel puţin pe următoarele principii:

a) cuantificarea riscului de credit al emitentului de obligaţiuni corporative neadmise la tranzacţionare şi evaluarea probabilităţii de intrare în incapacitate de plată a acestuia şi a emisiunii respective de obligaţiuni corporative neadmise la tranzacţionare, pe baza unui model de evaluare;

b) utilizarea de indicatori calitativi pentru evaluarea riscului de credit al emitentului, cu luarea în consideraţie a situaţiei macroeconomice naţionale şi internaţionale şi a condiţiilor de piaţă existente;

c) utilizarea ratingului furnizat de o agenţie de credit înregistrată de Comisia Naţională sau ESMA;

d) analiza cost-beneficiu a fiabilităţii şi rentabilităţii economice a scopului investiţional pentru care emitentul de obligaţiuni corporative neadmise la tranzacţionare urmăreşte atragerea de finanţare;

e) analiza lichidităţii emisiunii de obligaţiuni corporative neadmise la tranzacţionare prin raportare la alte valori mobiliare emise de acelaşi emitent;

5) prevederile sbp.3) şi sbp.4) nu se aplică în cazul în care obligaţiunile corporative neadmise la tranzacţionare sunt emise de către o entitate la care OPCA deţine majoritatea drepturilor de vot;

6) un OPCA poate investi în titluri de participare ale unui alt OPCA, cu îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiţii:

a) OPCA sunt avizate de Comisia Naţională;

b) categoriile date de active sunt specificate în actul de constituire sau în regulile OPCA;

c) respectă limitele de investiţii prevăzute la art.10 din Legea nr.2/2020;

d) nu poate deţine mai mult de 20 la sută din activele sale în titluri de participare neadmise la tranzacţionare pe piaţa reglementată sau MTF, emise de un singur OPCA destinat investitorilor de retail;

e) nu poate deţine mai mult de 10 la sută din activele sale în titluri de participare neadmise la tranzacţionare pe piaţa reglementată sau MTF, emise de un singur OPCA destinat investitorilor profesionali;

7) OPCA nu poate deţine mai mult de 20 la sută din valoarea activelor sale în părţi sociale emise de societăţi cu răspundere limitată, reglementate de Legea nr.135/2007 şi cu condiţia că societatea cu răspundere limitată este un emitent de obligaţiuni sau are profil de activitate în domeniul construcţiilor şi investiţiilor imobiliare, unde OPCA deţine majoritatea drepturilor de vot;

8) OPCA poate acorda împrumuturi de numerar sau garanţii în limitele prevăzute la art.10 alin.(1) lit.c) din Legea nr.2/2020 doar unei societăţi pe acţiuni sau societăţi cu răspundere limitată şi cu condiţia ca OPCA să deţină cel puţin 95 la sută din capitalul social al respectivei societăţi;

9) OPCA poate acorda împrumuturi sub forma de investiţie unei persoane juridice neafiliate în cazul întrunirii condiţiilor prevăzute la pct.71 sbp.1) lit.a) şi lit.b);

10) OPCA poate investi în active imobiliare, cu respectarea următoarelor condiţii:

a) activele imobiliare au destinaţie comercială şi se află în intravilan;

b) aceste active aduc sau vor aduce beneficii economice şi sunt înregistrate în registrul bunurilor imobile;

c) amplasarea geografică a bunurilor imobile va permite vânzarea lor la valoarea de piaţă şi în termen scurt. Amplasarea geografică se referă la localităţi încadrate într-o piaţă imobiliară, cu respectarea următoarelor condiţii:

aceste active aduc sau vor aduce beneficii economice şi sunt înregistrate în Registrul bunurilor imobile;

amplasarea geografică a bunurilor imobile va permite vânzarea lor la valoarea de piaţă şi în termen de cel mult 12 luni. Amplasarea geografică se referă la localităţi încadrate într-o piaţă imobiliară lichidă, în care există cerere şi ofertă pentru astfel de bunuri imobile.”.

 

3. Hotărârea Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare nr.62/20/2014 cu privire la aprobarea Regulamentului privind transparenţa şi publicitatea activităţii organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare şi a societăţilor de administrare fiduciară a investiţiilor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.52-57, art.420), înregistrată la Ministerul Justiţiei al Republicii Moldova cu nr.1026 din 20 februarie 2015, se modifică după cum urmează:

1) În Hotărâre:

a) în denumirea Hotărârii şi la punctul 1, cuvintele „în valori mobiliare” şi cuvintele „fiduciară a investiţiilor” se exclud;

b) clauza de adoptare va avea următorul cuprins:

„În temeiul art.114 alin.(1), alin.(3), alin.(8), alin.(12), art.140 alin.(15) lit.c) şi lit.d) din Legea nr.171/2012 privind piaţa de capital, art.34 alin.(6) din Legea nr.2/2020 privind organismele de plasament colectiv alternative,”;

2) În Regulament:

a) în denumirea Regulamentului, cuvintele „în valori mobiliare” şi cuvintele „fiduciară a investiţiilor” se exclud;

b) punctele 1 – 6 vor avea următorul cuprins:

1. Regulamentul privind transparenţa şi publicitatea activităţii organismelor de plasament colectiv şi a societăţilor de administrare (în continuare – Regulament) stabileşte componenţa, modul de întocmire şi termenul de prezentare a rapoartelor specifice şi periodice la Comisia Naţională a Pieţei Financiare (în continuare – Comisia Naţională) a societăţilor de administrare şi a organismelor de plasament colectiv (în continuare – OPC), precum şi conţinutul şi structura materialului publicitar al OPC.

2. În sensul prezentului Regulament noţiunile utilizate au semnificaţia prevăzută în Legea nr.171/2012 privind piaţa de capital (în continuare – Legea nr.171/2012) şi Legea nr.2/2020 privind organismele de plasament colectiv alternative (în continuare – Legea nr.2/2020). În sensul prezentului Regulament se definesc următoarele noţiuni:

organism de plasament colectiv (OPC) – organism de plasament colectiv în valori mobiliare (OPCVM) şi/sau organism de plasament colectiv alternativ (OPCA), astfel cum sunt definite de Legea nr.171/2012 şi, respectiv, de Legea nr.2/2020;

persoane care deţin funcţii-cheie – persoane ale căror activităţi profesionale au un impact semnificativ asupra profilului de risc al societăţii şi care se referă la: funcţia de audit intern, funcţia de gestionare a riscurilor, funcţia de verificare a conformităţii, funcţia de evaluare a activelor, funcţia de administrare a portofoliului şi contabilul-şef;

societate de administrare – societate de administrare fiduciară a investiţiilor (SAFI) sau societate de administrare a investiţiilor (SAI), astfel cum sunt definite de Legea nr.171/2012 şi, respectiv, de Legea nr.2/2020.

3. Societatea de administrare/compania investiţională care se autoadministrează întocmeşte rapoarte specifice anuale şi periodice (trimestriale şi semestriale) privind activitatea proprie şi, respectiv, a OPC administrate, astfel precum se specifică la pct.6 şi pct.61 din prezentul Regulament, care se publică în organul de presă indicat în actele de constituire sau în regulile OPC, se plasează pe pagina web proprie şi se prezintă la Comisia Naţională.

4. Rapoartele specifice anuale vor conţine raportul conducerii şi sunt însoţite de situaţiile financiare anuale ale societăţii de administrare/companiei investiţionale care se autoadministrează şi, corespunzător, OPC administrate, întocmite în conformitate cu sistemul de reglementare normativă a contabilităţii, precum şi de raportul auditorului privind situaţiile financiare anuale, reprodus integral.

5. Rapoartele prevăzute la pct.6 şi pct.61 din prezentul Regulament se vor prezenta la Comisia Naţională în formă electronică cu aplicarea semnăturii electronice calificate, dublată de formatul (.xlsx, .doc), indicat la pct.19, şi se vor publica în termenele prevăzute, corespunzător, la art.114 alin.(9) din Legea nr.171/2012 şi art.34 alin.(2) din Legea nr.2/2020. Rapoartele prevăzute la pct.6 sbp.5), sbp.6) şi sbp.61) nu se vor prezenta de compania investiţională care se autoadministrează.

6. Constituie rapoarte specifice anuale si periodice ale societăţii de administrare şi OPC următoarele rapoarte:

1) Raportul privind situaţia activelor şi pasivelor OPC, întocmit conform anexei nr.2;

2) Raportul privind veniturile şi cheltuielile OPC şi societăţii de administrare, întocmit conform anexei nr.3;

3) Raportul privind structura investiţiilor OPC, întocmit conform anexei nr.4;

4) Raportul privind mărimea fondului de garantare a plasamentelor a OPCVM, întocmit conform anexei nr.5;

5) Raportul privind contractele încheiate de societatea de administrare cu OPC administrate, întocmit conform anexei nr.6;

6) Raportul privind taxele şi comisioanele încasate de societatea de administrare, întocmit conform anexei nr.7;

7) Raportul privind profilul actual de risc al OPC şi sistemele de administrare a riscurilor utilizate de societatea de administrare, întocmit conform anexei nr.10;

8) Raportul privind rezultatele simulărilor de criză, întocmit conform anexei nr.11;

9) Raportul privind cuantumul total al remuneraţiilor pentru perioada de gestiune plătite de societatea de administrare personalului său şi numărul beneficiarilor, întocmit conform anexei nr.12;

10) Raportul privind cuantumul agregat al remuneraţiei, defalcat pentru persoanele care administrează activitatea societăţii de administrare şi persoanele care deţin funcţii cheie, întocmit conform anexei nr.13;

11) Raportul privind expunerea globală a instrumentelor financiare derivate, întocmit conform anexei nr.14.”;

c) se completează cu punctul 61 cu următorul cuprins:

„61. În aplicarea art.34 alin.(3) din Legea nr.2/2020, raportul anual specific al SAI şi OPCA, de rând cu rapoartele prevăzute la pct.6, va include, de asemenea, următoarele informaţii prezentate în formă liberă (text):

a) informaţii privind procentajul din activele OPCA care fac obiectul unor măsuri speciale din cauza naturii lor nelichide;

b) informaţii privind orice măsură nouă de administrare a lichidităţii OPCA;

c) informaţii privind orice modificare substanţială a informaţiilor furnizate investitorilor, specificate la art.35 din Legea nr.2/2020, care a fost operată în perioada de gestiune.”;

d) punctele 7 şi 8 vor avea următorul cuprins:

7. Rapoartele indicate la pct.6 sbp.9) şi sbp.10) se vor întocmi anual, potrivit politicii de remunerare prevăzută de Regulamentul privind reglementările prudenţiale faţă de activitatea societăţii de administrare, aprobat prin Hotărârea Comisiei Naţionale nr.62/21/2014.

8. Societatea de administrare, pentru fiecare din OPC administrat şi compania investiţională care se autoadministrează, va prezenta săptămânal, pentru fiecare zi lucrătoare, în cazul unui OPCVM, sau periodic, dar nu mai rar de o data pe an, în cazul unui OPCA, raportul privind valoarea activului net unitar, întocmit conform anexei nr.8 şi, corespunzător, anexei nr.9. Acest raport va fi certificat de depozitarul respectivului OPCVM/OPCA. Data-limită de prezentare a raportului săptămânal este fiecare zi de vineri a săptămânii pentru care se face raportarea, până la ora 17:00, iar a celui periodic, conex unui OPCA, este a 5-a zi lucrătoare după expirarea intervalului de timp, stabilit în actul de constituire sau regulile OPCA pentru răscumpărarea titlurilor de participare, sau, dacă frecvenţa de răscumpărare a titlurilor de participare depăşeşte perioada de un an, este în termen de 10 zile lucrătoare după încheierea anului calendaristic. În cazul zilelor de sărbătoare nelucrătoare, data-limită de prezentare a raportului săptămânal/periodic este ziua lucrătoare precedentă.”;

e) la punctele 9, 12, 16 18, 22, 24 şi 26, acronimul „SAFI” se substituie cu cuvintele „societate de administrare” la forma gramaticală corespunzătoare;

f) la punctul 11, cuvintele „semianuale şi anuale” se substituie cu cuvintele „anuale şi periodice”;

g) la punctele 20 23 şi 25 27, acronimul „OPCVM” se substituie cu acronimul „OPC”;

h) la punctul 21, textul „ – XIII din 27 iunie 1997 „Cu privire la publicitate” se substituie cu textul „/1997 cu privire la publicitate”;

i) anexele nr.1 8 la Regulament vor avea următorul cuprins:

 

Anexa nr.1

la Regulamentul privind transparenţa şi

publicitatea activităţii organismelor

de plasament colectiv şi a

societăţilor de administrare

 

Foaia de titlu a rapoartelor

 

1. Denumirea completă a societăţii de administrare/companiei investiţionale________________________.

2. Sediul_______________________________________________________________________________

3. Denumirea completă a fondului de investiţii/companiei investiţionale (după caz)

______________________________________________________________________________________

3. IDNO societăţii de administrare/companiei investiţionale (după caz) _____________________________.

4. Perioada raportată _____________________________________________________________________

5. Numărul total de file ___________________________________________________ ________________.

 

Notificare:

Prin prezenta certific că informaţia conţinută în rapoartele prezentate este deplină şi autentică.

 

Persoana cu funcţie de răspundere

_________________

(Numele, prenumele)

 

 

_________________

(semnătura)

 

Persoana responsabilă pentru întocmirea rapoartelor

_________________________________________

(Numele, prenumele)

 

Locul ştampilei (opţional)

 

Data întocmirii ____ ____________20__.

 

 

_________________

(semnătura)

 

 

Anexa nr.2

la Regulamentul privind transparenţa şi

publicitatea activităţii organismelor

de plasament colectiv şi a

societăţilor de administrare

 

RAPORT

privind situaţia activelor şi datoriilor OPC

 

Fondul de investiţii/compania investiţională _______________________________________________________

(denumirea)

 

Societatea de administrare ________________________________________________

(denumirea)

 

la situaţia din _____ _____________ 20____

 

Nr.
d/o
Denumirea elementelor

 

Începutul perioadei de raportare

 

Sfârşitul perioadei de raportareDiferenţa, lei
Suma, lei% din activul total% din activul netSuma, lei% din activul total% din activul net
I.TOTAL ACTIVE
1.1Valori mobiliare şi instrumente ale pieţei monetare admise spre tranzacţionare pe o piaţă reglementată naţională
1.2Valori mobiliare şi instrumente ale pieţei monetare admise spre tranzacţionare pe o piaţă reglementată într-un stat membru al Uniunii Europene
       
1.3Valori mobiliare şi instrumente ale pieţei monetare admise spre tranzacţionare pe o piaţă reglementată dintr-o ţară terţă
  
1.4Valori mobiliare nou-emise
  
1.5Titluri de participare ale OPCVM/OPCA 
  
1.6Depozite constituite la bănci
1.7Valori mobiliare derivate tranzacţionate pe o piaţă reglementată naţională
1.8Valori mobiliare derivate tranzacţionate pe o piaţă reglementată dintr-un stat membru al Uniunii Europene
1.9Valori mobiliare derivate tranzacţionate pe o piaţă reglementată dintr-o ţară terţă
1.10Valori mobiliare derivate negociate în afara pieţei reglementate
1.11Instrumente ale pieţei monetare, altele decât cele tranzacţionate pe o piaţă reglementată, inclusiv:
1.11.1Specificate la art.112 alin.(1) pct.7) lit.a) din Legea nr.171/2012
1.11.2Specificate la art.112 alin.(1) pct.7) lit.b) din Legea nr.171 /2012
….
1.11.3Specificate la art.112 alin.(1) pct.7) lit.c) din Legea nr.171/2012
1.11.4Imobilizări necorporale
1.11.5Imobilizări corporale
1.11.5.1Investiţii imobiliare
1.11.6Numerar în casierie şi la conturi curente etc.
1.11.7Creanţe curente
1.11.8Stocuri
1.11.9Investiţii financiare
1.11.9.1Cote de participaţie ale societăţilor cu răspundere limitată
1.11.10Valori mobiliare neadmise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată/MTF
 
II.TOTAL DATORII
2.1Datorii faţă de societatea de administrare
2.2Datorii faţă de depozitar
2.3Datorii faţă de entitatea de audit
2.4Datorii din răscumpărări
2.5Alte datorii (pe categorii)
III.VALOAREA ACTIVULUI NET (I-II)
 

Persoana cu funcţie de răspundere

 

_______________________

(Numele, prenumele)

________________

(semnătura)

 

Persoana responsabilă pentru întocmirea rapoartelor

 

Locul ştampilei (opţional)

 

Data întocmirii ____ ____________20__.

 

_______________________

(Numele, prenumele)

 

_________________

(semnătura)

 

 

Anexa nr.3

la Regulamentul privind transparenţa şi

publicitatea activităţii organismelor

de plasament colectiv şi a

societăţilor de administrare

 

RAPORT

privind veniturile şi cheltuielile OPC şi ale societăţilor de administrare

 

Fondul de investiţii/compania investiţională _______________________________________________________

(denumirea)

 

Societatea de administrare ________________________________________________

(denumirea)

 

la situaţia din _____ ______________20_____

 

IndicatoriOPCSocietatea de administrare
Perioada
de raportare
Cumulativ de la
începutul anului
Perioada
de raportare
Cumulativ de la
începutul anului
I. Venituri din activitatea de investiţii, lei, inclusiv:
I.1 dividende calculate
I.2 dobânzi
I.3 alte venituri din investiţii
II. Venitul din realizarea activelor, lei, inclusiv:
II.1 valori mobiliare
II.2 obligaţiuni, valori mobiliare de stat
II.3 alte active
III. Costul activelor realizate, lei, inclusiv:
III.1 valori mobiliare
III.2 obligaţiuni, valori mobiliare de stat
III.3 alte active
IV. Rezultat din realizarea activelor, lei (II – III)
V. Total din activitatea de investiţii, lei (I + IV)
VI. Remunerarea calculată societăţii de administrare, lei
VII. Alte venituri din activitatea operaţională, lei
VIII. Total cheltuieli din activitatea operaţională ale societăţii de administrare, lei, inclusiv:
VIII.1 cheltuieli de distribuire
VIII.2 cheltuieli administrative
VIII.3 alte cheltuieli din activitatea operaţională
IX. Rezultat din activitatea financiară, lei
X. Rezultat excepţional, lei
XI. Profitul (pierderea) perioadei de gestiune, lei
XII. Cheltuieli privind impozitul pe venit, lei
XIII. Profit net (pierdere netă) al perioadei de gestiune, lei (XI-XII)
 

Persoana cu funcţie de răspundere

 

 

__________________________

(Numele, prenumele)

________________

(semnătura)

 

Persoana responsabilă pentru întocmirea rapoartelor

 

Locul ştampilei (opţional)

 

Data întocmirii ____ ____________20__.

 

__________________________

(Numele, prenumele)

________________

(semnătura)

 

 

Anexa nr.4

la Regulamentul privind transparenţa şi

publicitatea activităţii organismelor

de plasament colectiv şi a

societăţilor de administrare

 

RAPORT

privind structura investiţiilor OPC

 

Fondul de investiţii/compania investiţională _______________________________________________________

(denumirea)

 

Societatea de administrare ________________________________________________

(denumirea)

 

la situaţia din _____ _______________20_______________________

 

I. Valori mobiliare admise spre tranzacţionare pe o piaţă reglementată naţională şi/sau dintr-un stat membru al Uniunii Europene sau dintr-o ţară terţă

 

1.1 Acţiuni

Nr.
d/o.
Denumirea
emitentului
Codul ISINData ultimei şedinţe
de tranzacţionare
Numărul de
acţiuni
deţinute,
unităţi
Valoarea
nominală,
lei
Valoarea de bilanţ,
total, lei
Ponderea
în capitalul
social
al emitentului,
%
Ponderea
în activul
total
al OPC, %
1.        
2.        
...        
Total       

 

 

1.2 Obligaţiuni

Nr.
d/o
Denu-
mirea
emi-
tentului
Codul
ISIN
Numărul de
obliga-
ţiuni
deţi-
nute,
unităţi
Data
achi-
ziţiei
Data
răscum-
părării
Valoarea
nominală,
lei
Rata
anuală a
dobînzii,
%
Mă-
rimea
cupo-
nului, lei
Data
sca-
denţă
cupon
Dobân-
da
cumu-
lată,
lei
Valoa-
rea
to-
tală,
lei
Pon-
derea
în
total
obli-
gaţiuni
emi-
tent, %
Pon-
derea
în activul
total al
OPC, %
1.
2.
Total

 

 

II. Instrumente ale pieţei monetare admise spre tranzacţionare pe o piaţă reglementată naţională şi/sau pe o piaţă reglementată dintr-un stat membru al Uniunii Europene sau dintr-o ţară terţă.

Nr.
d/o
Denu-
mirea
emi-
tentului
Codul
ISIN
Tipul
de
instru-
ment
Numărul
de instru-
mente
deţinute,
unităţi
Data
achi-
ziţiei
Data
sca-
dentă
Valoa-
rea
nomi-
nală,
lei
Rata dobânzii, %Dobânda cumulată, leiValoa-
rea
totală,
lei
Preţ
de
răscum-
părare
Pon-
derea
în total instru-
mente ale
pieţei mone-
tare ale emitent, %
Pon-
derea în activul total al OPC, %
1.
2.
Total

 

 

III. Instrumente ale pieţei monetare, altele decât cele tranzacţionate pe o piaţă reglementată

Nr.
d/o
Denu-
mirea
emi-
tentului
Codul
ISIN
Tipul
de in- stru-
ment
Numă-
rul
de instru-
mente
deţi-
nute,
unităţi
Data
achi-
ziţiei
Data
sca-
dentă
Valoa-
rea
nomi-
nală,
lei
Rata
dobânzii, %
Dobânda cumulată,
lei
Valoarea
totală,
lei
Preţ
de răscum-
părare
Pon-
derea
în
total
instru-
mente
ale
pieţei
mone-
tare ale
emi-
tentului, %
Pon-
derea
în activul
total
al OPC, %
1.
2.
Total

 

 

IV. Valori mobiliare nou-emise

 

4.1 Acţiuni nou-emise

Nr.
d/o
Denumirea
emitentului
Codul
ISIN
Numărul
de acţiuni
deţinute,
unităţi
Valoarea
nominală,
lei
Valoarea
totală,
lei
Ponderea
în capitalul
social
al emitentului,
%
Ponderea
în activul
total
al OPC,
%
1.
2.
Total

 


 

4.2 Obligaţiuni nou-emise

Nr.
d/o
Denu-
mirea
emi-
tentului
Codul
ISIN
Numă-
rul
de obliga-
ţiuni
deţi-
nute, unităţi
Data
achi-
ziţiei
Data
răscum-
părării
Valoa-
rea
nomi-
nală,
lei
Rata
anuală a
dobânzii,
%
Mări-
mea
cupo-
nului,
lei
Data
sca-
denţă
cupon
Dobân-
da
cumu-
lată,
lei
Valoa-
rea
to-
tală,
lei
Pon-
derea
în
total
obliga-
ţiuni
ale
unui
emi-
tent, %
Pon-
derea
în activul
total
al OPC,
%
1.
2.
Total

 

 

V. Depozite bancare

Nr.
d/o
Denumirea
băncii
Numărul
şi data
contractului
de depozit
Data
scadenţei
Suma
plasată
iniţial,
lei
Dobânda
zilnică,
lei
Dobânda
cumulată,
lei
Valoarea
totală,
lei
Ponderea
în activul
total
al OPC,
%
1.
2.
Total

 

 

VI. Valori mobiliare derivate

Nr.
d/o
Tipul
şi numărul
contractului
Cantitatea,
unităţi
Data
achiziţiei
Data
scadenţei
Preţul
vânzare/
cumpărare,
lei
Profitul/
pierdere,
lei
Valoarea
totală,
lei
Ponderea
în activul
total
al OPC,
%
1.
2.
Total

 

 

VII. Valori mobiliare neadmise la tranzacţionare pe o piaţa reglementată:

 

7.1 Acţiuni

Nr.
d/o
Denumirea
emitentului
Codul
ISIN
Data
ultimei
şedinţe de
tranzacţionare
Numărul de
acţiuni
deţinute,
unităţi
Valoarea
nominală,
lei
Valoarea
de bilanţ,
total,
lei
Ponderea
în capitalul
social al
emitentului,
%
Ponderea
în activul
total
al OPCA,
%
1.
2.
...
Total

 

 

7.2 Obligaţiuni corporative

Nr.
d/o
Denu
mirea
emi-
ten-
tului
Codul
ISIN
Numă-
rul
de obliga-
ţiuni
deţi-
nute,
unităţi
Data
achi-
ziţiei
Data
răscum-
părării
Valoa-
rea
nomi-
nală,
lei
Rata
anua-
lă a
dobân-
zii,
%
Mări-
mea
cupo-
nului,
lei
Data
sca-
denţă
cupon
Dobân-
da
cumu-
lată,
lei
Valoa-
rea
totală,
lei
Ponderea
în total
obligaţiuni
ale unui
emitent,
%
Ponderea
în activul
total al OPC,
%
1.
2.
Total

 

 

7.3 Obligaţiuni emise de autorităţile administraţiei publice locale

Nr.
d/o
Denu-
mirea
emiten-
tului
Codul
ISIN
Numă-
rul
de obliga-
 ţiuni
deţi-
nute,
unităţi
Data
achi-
ziţiei
Data
răscum- părării
Valoa-
rea
nomi-
nală,
lei
Rata
anuală a
dobânzii,
%
Mări-
mea
cupo-
nului,
lei
Data
sca-
denţă
cupon
Dobân-
da
cumu-
lată,
lei
Valoa-
rea
totală,
lei
Ponderea
în total
obligaţiuni
ale
unui
emitent,
%
Ponderea
în activul
total al
OPC,
%
1.
2.
Total

 

 

7.4 Valori mobiliare de stat

Nr.
d/o
Denu-
mirea
emiten-
tului
Codul
ISIN
Data
încheierii
tranzacţiei
Data
răscum-
părării
Valoa-
rea
nomi-
nală,
lei
Rata
anuală a
dobânzii,
%
Data
scan-
denţă
cupon
Dobânda
cumu-
lată,
lei
Valoa-
rea
totală,
lei
Pon-
derea
în
total VMS
ale
unui
emitent,
%
Pon-
derea
în activul
total al
 OPC,
%
Banca
inter-
mediară
 

 

 

VIII. Părţi ale societăţilor cu răspundere limitată

Nr.
d/o
Denumirea SRLIDNOCota-parte
deţinută %
Data
achiziţiei
Valoarea
achiziţiei, lei
Ponderea
în activul total al
OPCA, %
1.
2.
Total

 

 

IX. Investiţii imobiliare

Nr.
d/o
Tipul bunuluiNr.cadastral Cota-parte
deţinută %
Valoarea
achiziţiei, lei
Ponderea în
activul total
al OPCA, %
1.
2.
Total

 

 

X. Titluri de participare ale OPC

Nr.
d/o
Denumirea
OPC
Codul
ISIN
Data
efectuării
investiţiei
Numărul
de acţiuni/unităţi
de fond
deţinute,
unităţi
Valoarea
activului
net unitar,
lei
Valoarea totală,
lei
Valoarea
actualizată a
activului
net unitar,
lei
Ponderea
în total
titluri
de participare
ale OPC,
%
Ponderea
în activul total
al OPC, %
 
 
 
Total
 

Persoana cu funcţie de răspundere

 

_____________________________

(Numele, prenumele)

_________________

(semnătura)

 

Persoana responsabilă pentru întocmirea rapoartelor

 

Locul ştampilei (opţional)

 

Data întocmirii raportului ____ ____________20__.

 

 

_____________________________

(Numele, prenumele)

_________________

(semnătura)

 

 

Anexa nr.5

la Regulamentul privind transparenţa şi

publicitatea activităţii organismelor

de plasament colectiv şi a

societăţilor de administrare

 

 RAPORT

privind mărimea fondului de garantare a plasamentelor OPCVM

 

Fondul de investiţii/compania investiţională _______________________________________________________

(denumirea)

 

Societatea de administrare ________________________________________________

(denumirea)

 

la situaţia din _____ _______________20_______________________

 

Nr.
d/o
Denumirea indicatoruluiLa începutul perioadei
de raportare
La finele perioadei
de raportare
Variaţia
(+, –)
1.Valoarea totală a activelor, lei
2.Valoarea Fondului de garantare a plasamentelor, total, lei
Inclusiv plasat, lei
2.1Conturi curente, lei
2.2Numerar, lei
 

Persoana cu funcţie de răspundere

 

_____________________________

(Numele, prenumele)

_________________

(semnătura)

 

Persoana responsabilă pentru întocmirea rapoartelor

 

Locul ştampilei (opţional)

 

Data întocmirii raportului ____ ____________20__.

 

 

_____________________________

(Numele, prenumele)

_________________

(semnătura)

 

 

Anexa nr.6

la Regulamentul privind transparenţa şi

publicitatea activităţii organismelor

de plasament colectiv şi a

societăţilor de administrare

 

RAPORT

privind contractele încheiate de societatea de administrare cu OPC administrate

 

Societatea de administrare ______________________________________

la situaţia din ________ _______________20_______________________

 

I. Companii investiţionale

Nr.
d/o
Denumirea completă
a companiei
investiţionale
Numărul contractului
de administrare,
unităţi
Data încheierii
contractului de
administrare
Valoarea activelor administrate, lei
La începutul
perioadei
de raportare
La sfârşitul
perioadei
de raportare
Variaţia (+, –)
1.
2.
Total

 

 

II. Fonduri de investiţii

Nr.
d/o
Denumirea completă a fondului de investiţii Numărul conturilor administrate, unităţi Valoarea activelor administrate, lei
La începutul perioadei de raportareLa sfârşitul perioadei de raportare Variaţia (+, –)
1.
2.
Total
 

Persoana cu funcţie de răspundere

 

 

_____________________________

(Numele, prenumele)

_________________

(semnătura)

Persoana responsabilă pentru întocmirea rapoartelor

 

Locul ştampilei (opţional)

 

Data întocmirii raportului ____ ____________20__.

 

_____________________________

(Numele, prenumele)

_________________

(semnătura)

 

 

Anexa nr.7

la Regulamentul privind transparenţa şi

publicitatea activităţii organismelor

de plasament colectiv şi a

societăţilor de administrare

 

RAPORTUL

privind taxele şi comisioanele încasate de societatea de administrare

 

Societatea de administrare ______________________________________

la situaţia din ________ _______________20_______________________

 

Nr.
d/o
Denumirea indicatorilor Suma, lei
1.Soldul datoriei faţă de societatea de administrare la începutul perioadei de raportare
2.Remunerarea calculată în perioada de raportare
3.Remunerarea încasată în perioada de raportare
4.Soldul datoriei faţă de societatea de administrare la sfârşitul perioadei de raportare
 

Persoana cu funcţie de răspundere

 

_____________________________

(Numele, prenumele)

_________________

(semnătura)

 

Persoana responsabilă pentru întocmirea rapoartelor

 

Locul ştampilei (opţional)

 

Data întocmirii raportului ____ ____________20__.

 

_____________________________

(Numele, prenumele)

_________________

(semnătura)

 

 

Anexa nr.8

la Regulamentul privind transparenţa şi

publicitatea activităţii organismelor

de plasament colectiv şi a

societăţilor de administrare

 

RAPORTUL

privind valoarea activului net şi a activului net unitar al OPCVM

 

Fondul de investiţii/compania investiţională _______________________________________________________

(denumirea)

 

Societatea de administrare ________________________________________________

(denumirea)

 

la situaţia din ______ _________________20_____

 

Nr.
d/o
Denumirea indicatorului La începutul
perioadei
de raportare
Luni __/__/__ Marţi __/__/__ Miercuri __/__/__ Joi __/__/__ Vineri __/__/_ Variaţia săptămânală
(+; -)
lei%
1.Valoarea activului net, lei 
2.Numărul de unităţi de fond/acţiuni în circulaţie, unităţi, din care deţinute de: 
persoane fizice 
persoane juridice 
3.Valoarea activului net unitar, lei 
4.Numărul de investitori, din care: 
persoane fizice 
persoane juridice 
 

Persoana cu funcţie de răspundere

 

 

_____________________________

(Numele, prenumele)

_________________

(semnătura)

Persoana responsabilă pentru întocmirea rapoartelor

 

Locul ştampilei (opţional)

 

Data întocmirii raportului _____ ____________20____.”

 

_____________________________

(Numele, prenumele)

_________________

(semnătura)

 

 

 j) se completează cu anexele 9 14 cu următorul cuprins:

 

„Anexa nr.9

la Regulamentul privind transparenţa şi

publicitatea activităţii organismelor

de plasament colectiv şi a

societăţilor de administrare

 

RAPORTUL

privind valoarea activului net şi a activului net unitar al OPCA

 

Fondul de investiţii/compania investiţională _______________________________________________________

(denumirea)

 

Societatea de administrare ________________________________________________

(denumirea)

 

la situaţia din ______ _________________20_____

 

Nr.
d/o
Denumirea indicatorului Valoarea activului
net la data precedentă
de raportare
Valoarea activului
net la data curentă
de raportare
Variaţia (+; -)
lei%
1.Valoarea activului net, lei
2.Numărul de unităţi de fond/acţiuni în circulaţie, unităţi din care deţinute de:
- persoane fizice
- persoane juridice
3.Valoarea activului net unitar, lei
4.Numărul de investitori, din care:
- persoane fizice
- persoane juridice
 

Persoana cu funcţie de răspundere

 

_____________________________

(Numele, prenumele)

_________________

(semnătura)

Persoana responsabilă pentru întocmirea rapoartelor

 

Locul ştampilei (opţional)

 

Data întocmirii raportului ____ ____________20____.

 

_____________________________

(Numele, prenumele)

_________________

(semnătura)

 

 

Anexa nr.10

la Regulamentul privind transparenţa şi

publicitatea activităţii organismelor de

plasament colectiv şi a societăţilor

de administrare a investiţiilor

 

RAPORT

privind profilul actual de risc al OPC şi sistemele de administrare a riscurilor utilizate

de societatea de administrare

 

Categoria
şi subcategoria
de risc*
Descrierea
riscului
Riscul asumat
potrivit politicilor interne
(foarte înalt,
înalt mediu, scăzut)
Evaluarea riscurilor
inerente
(limitele de risc:
foarte înalt, înalt,
mediu, scăzut)
Administrarea riscului
şi sistemele de control
intern aplicate
(descrierea politicilor şi
procedurilor aplicate
în vederea
diminuării riscurilor inerente)
Evaluarea riscurilor
reziduale
(limitele de risc:
foarte înalt, înalt, mediu, scăzut)
 
 

 

*) risc de piaţă, lichiditate, de contraparte, riscuri operaţionale**), de emitent şi alte riscuri.

**) riscurile operaţionale vor fi evaluate pe următoarele subcategorii (1) litigii comerciale (litigii privind activitatea de consiliere, practici/produse comerciale inadecvate, insuficienţa serviciilor către clienţi); (2) litigii cu autorităţile (încălcarea legislaţiei sectoriale, precum şi a legislaţiei muncii, contabile, fiscale etc.); (3) erori de „pricing” sau evaluare a riscurilor (deficienţe de gestionare şi monitorizare a limitelor, date de piaţă şi informaţii publice false sau insuficiente, model greşit de calcul al preţului de piaţă sau date de piaţă insuficiente); (4) erori de execuţie (erori în transmiterea, aplicarea sau înţelegerea unei instrucţiuni, fragilitatea mediului de control, structura organizatorică inadecvată, deficienţe în păstrarea documentelor, greşeli de reconciliere, acces nesancţionat la datele confidenţiale şi datele personale etc.); (5) fraude şi alte activităţi criminale (pirateria informatică şi alte agresiuni cu rea intenţie asupra sistemelor informatice de către terţi, furturi sau fraudarea tranzacţiilor de către personal sau cu complicitatea acestuia, alte forme de acte criminale împotriva activelor); (6) pierderi din mijloacele de exploatare (lipsă de personal, pierdere de date, pierderi de mijloace de exploatare); (7) întreruperea activităţii şi funcţionarea defectuoasă a sistemelor.

 

Anexa nr.11

la Regulamentul privind transparenţa şi

publicitatea activităţii organismelor de

plasament colectiv şi a societăţilor

de administrare a investiţiilor

 

RAPORT

privind rezultatele simulărilor de criză (riscurile asociate fiecărei poziţii de investiţii a OPC şi efectul lor

global asupra portofoliului OPC poate fi identificat, măsurat, administrat şi monitorizat

în mod corect şi permanent, inclusiv prin utilizarea procedurilor adecvate

de simulare de criză)*) (text liber)

 

 

 

 

Valorile monetare trebuie exprimate în lei (MDL).

 

*(în condiţii de lichiditate normală şi excepţională)

 

 

 

Anexa nr.12

la Regulamentul privind transparenţa şi

publicitatea activităţii organismelor de

plasament colectiv şi a societăţilor

de administrare a investiţiilor

 

RAPORT

privind cuantumul total al remuneraţiilor pentru perioada de gestiune plătite de societatea

de administrare personalului său şi numărul beneficiarilor

 

Nr.
d/o
Tipul remuneraţiei Total beneficiari (unităţii)Suma remuneraţiei, lei
1.Tipul remuneraţiei (fixă)
2.Tipul remuneraţiei (variabilă)

 

 

Anexa nr.13

la Regulamentul privind transparenţa şi

publicitatea activităţii organismelor de

plasament colectiv şi a societăţilor

de administrare a investiţiilor

 

RAPORT

privind cuantumul agregat al remuneraţiei, defalcat pentru persoanele care administrează

activitatea societăţii de administrare şi pentru persoanele care deţin funcţii-cheie

 

 

Persoanele care administrează activitatea societăţii de administrare

Nr.
d/o
Nume, prenumeFuncţiaRemuneraţii fixe (lei)Remuneraţii
variabile (lei)
Alte remuneraţiiCuantumul total
de remunerare, lei
 
Total
 

Persoanele care deţin funcţii-cheie

Nr.
d/o
Nume, prenumeFuncţiaRemuneraţii fixe (lei)Remuneraţii
variabile (lei)
Alte remuneraţiiCuantumul total
de remunerare, lei
       
Total      
       

 

 

Anexa nr.14

la Regulamentul privind transparenţa şi

publicitatea activităţii organismelor de

plasament colectiv şi a societăţilor

de administrare a investiţiilor

 

RAPORT

privind expunerea globală a instrumentelor financiare derivate

 

Nr.
d/o
Angajamentele
(tipul instrumentelor
financiare derivate)
Valoarea absolută, leiValoarea relativă
faţă de activul net
al OPC, %

1.

.....

Expunerea totală

X

 

4. Hotărârea Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare nr.62/21/2014 cu privire la aprobarea Regulamentului privind reglementările prudenţiale faţă de activitatea societăţii de administrare fiduciară a investiţiilor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.52-57, art.421), înregistrată la Ministerul Justiţiei al Republicii Moldova cu nr.1027 din 27 februarie 2015, se modifică după cum urmează:

1) În Hotărâre:

a) în denumirea Hotărârii şi la punctul 1, cuvintele „fiduciară a investiţiilor” se substituie cu cuvintele „a organismelor de plasament colectiv”;

b) clauza de adoptare va avea următorul cuprins:

„În temeiul art.101 alin.(1), art.104 alin.(2), art.105 alin.(1) lit.d), alin.(2) lit.b) şi art.113 din Legea nr.171/2012 privind piaţa de capital, art.5 alin.(11), art.6 alin.(5), art.17 alin.(9) şi alin.(10), art.22 alin.(9), art.24 alin.(2) şi alin.(4) şi art.31 alin.(4) din Legea nr.2/2020 privind organismele de plasament colectiv alternative,”;

2) În Regulament:

a) în denumirea Regulamentului, cuvintele „fiduciară a investiţiilor” se substituie cu cuvintele „a organismelor de plasament colectiv”;

b) în tot textul Regulamentului: acronimul „OPCVM”, cu excepţia preambulului, se substituie cu acronimul „OPC”, iar acronimul „SAFI”, cu excepţia punctului 19 şi a punctului 32, se substituie cu cuvintele „societate de administrare”, la forma gramaticală corespunzătoare; textul „nr.171 din 11 iulie 2012” se substituie cu textul „nr.171/2012”; textul „nr.133 din 8 iulie 2011” se substituie cu textul „nr.133/2011”; textul „nr.49/14 din 9 octombrie 2014” se substituie cu textul „nr.49/14/2014”;

c) punctul 1 va avea următorul cuprins:

1. Regulamentul privind reglementările prudenţiale faţă de activitatea societăţii de administrare a organismelor de plasament colectiv (în continuare – Regulament) stabileşte cerinţele de verificare a conformităţii, de gestionare a riscurilor şi a conflictelor de interese în tranzacţiile personale, regulile de conduită, categoriile de cheltuieli suportate de organismele de plasament colectiv (în continuare – OPC), restricţiile la contractarea împrumuturilor etc.”;

d) la punctul 3, textul „Legii nr.171 din 11 iulie 2012 „Privind piaţa de capital” (în continuare – Legea nr.171 din 11 iulie 2012)” se substituie cu textul „Legii nr.171/2012 privind piaţa de capital (în continuare – Legea nr.171/2012) şi Legea nr.2/2020 privind organismele de plasament colectiv alternative (în continuare – Legea nr.2/2020)”;

e) la punctul 4:

partea introductivă va avea următorul cuprins:

„Termenii şi expresiile utilizate în prezentul Regulament au semnificaţia prevăzută în Legea nr.171/2012 şi Legea nr.2/2020. În sensul prezentului Regulament, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:”;

se completează cu următoarele noţiuni:

organism de plasament colectiv – organism de plasament colectiv în valori mobiliare (OPCVM) şi/sau organism de plasament colectiv alternativ (OPCA), astfel cum sunt definite de Legea nr.171/2012 şi, respectiv, de Legea nr.2/2020;

persoane care deţin funcţii-cheie – persoane ale căror activităţi profesionale au un impact semnificativ asupra profilului de risc al societăţii şi care se referă la: funcţia de audit intern, funcţia de gestionare a riscurilor, funcţia de verificare a conformităţii, funcţia de evaluare a activelor, funcţia de administrare a portofoliului;

persoane relevante ale societăţii de administrare – se referă la următoarele categorii de persoane:

- administratorul societăţii de administrare;

- angajatul societăţii de administrare sau orice altă persoană fizică ale cărei servicii sunt puse la dispoziţia şi sub controlul societăţii de administrare şi care este implicată în prestarea de către societatea de administrare a serviciilor de administrare a portofoliului colectiv;

- o persoană fizică sau juridică implicată direct în prestarea de servicii către societatea de administrare în baza unui acord de delegare încheiat cu părţi terţe în vederea prestării de către societatea de administrare a serviciilor de administrare a portofoliului colectiv;

societate de administrare – societate de administrare fiduciară a investiţiilor (SAFI) sau societate de administrare a investiţiilor (SAI), astfel cum sunt definite de Legea nr.171/2012 şi, respectiv, de Legea nr.2/2020;”;

f) punctul 5:

la subpunctul 2), cuvintele „instrumentelor financiare” se substituie cu cuvântul „activelor”;

se completează cu subpunctul 6) cu următorul cuprins:

„6) proceduri corespunzătoare menite să detecteze orice risc major, asociat activităţii desfăşurate de către OPC şi societatea de administrare, precum şi adoptarea măsurilor şi procedurilor adecvate de control intern in vederea diminuării acestor riscuri.”;

g) la punctul 10, cuvintele „şi reglementărilor Comisiei Naţionale subordonate acesteia” se substituie cu textul „, Legii nr.2/2020 şi actelor normative ale Comisiei Naţionale”;

h) la punctul 13, textul „nr.38/14 din 28 septembrie 2012” se substituie cu textul „nr.38/14/2012”;

i) la punctul 14, după textul „Legea nr.171 din 11 iulie 2012” se completează cu textul „şi art.29 alin.(2) din Legea nr.2/2020”, iar cuvintele „în valori mobiliare” se exclud;

j) la punctul 16, după textul „Legea nr.171/2012” se completează cu textul „ , Legii nr.2/2020”;

k) la punctul 17, textul „în vigoare, aplicabile pieţei de capital” se exclude;

l) la punctul 19 şi punctul 22, cuvintele „în valori mobiliare” se exclud;

m) se completează cu punctul 191 cu următorul cuprins:

191. În funcţie de natura, dimensiunea şi complexitatea activităţilor pe care le desfăşoară, inclusiv natura şi gama portofoliului investiţional administrat, SAI instituie şi menţine o funcţie de audit intern, care este separată şi independentă de alte funcţii şi activităţi ale SAI.”;

n) punctul 21 va avea următorul cuprins:

21. Societatea de administrare stabileşte, implementează şi menţine politici şi proceduri de gestionare a riscurilor pentru a identifica, a evalua, a administra şi a monitoriza, în modul corespunzător, toate riscurile relevante pentru politica de investiţii a fiecărui OPC sau la care ar putea fi expus fiecare OPC. Sistemele de administrare a riscurilor sunt evaluate de societatea de administrare cel puţin o dată pe an şi adaptate la necesitate.”;

o) punctul 29 va avea următorul cuprins:

29. Societatea de administrare stabileşte în politica de gestionare a riscurilor un proces adecvat de administrare a riscului de lichiditate pentru a garanta că fiecare OPC pe care îl administrează asigură răscumpărarea unităţilor de fond la cererea deţinătorilor din activele respectivelor OPC şi, dacă este cazul, societatea de administrare efectuează simulări de criză care să permită evaluarea riscului de lichiditate al OPC în situaţii excepţionale.”;

p) la punctul 32, textul „ , şi prezintă trimestrial, până la data de 25 a lunii ce urmează după trimestrul de raportare, un raport privind tipurile de valori mobiliare derivate, riscul activelor suport, limitele cantitative şi metodele alese pentru a estima riscul asociat tranzacţiilor cu valori mobiliare derivate pentru fiecare OPCVM administrat” se exclude;

q) la punctul 35, cuvântul „fiduciară” se exclude;

r) la punctul 43, sintagma „instrumente financiare” se substituie cu cuvântul „active”;

s) punctul 44:

în partea introductivă, sintagma „instrumente financiare” se substituie cu cuvântul „activele”;

la subpunctul 2), sintagma „instrumentului financiar” se substituie cu cuvântul „activului”;

la subpunctul 3), cuvântul „cantitatea” se substituie cu textul „cantitatea/dimensiunea”;

t) la punctul 46, sintagma „instrumentele financiare”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvântul „activele”, la forma gramaticală corespunzătoare”;

u) la punctul 48, textul „nr.1123 din 14 decembrie 2010” se substituie cu textul „nr.1123/2010”;

v) Capitolul III se completează cu secţiunea a 7-a şi secţiunea a 8-a cu următorul cuprins:

„Secţiunea a 7-a

Politica de remunerare

501. La stabilirea politicilor şi practicilor de remunerare a persoanelor care deţin funcţii-cheie, societatea de administrare respectă, într-un mod corespunzător, în raport cu dimensiunea şi organizarea sa internă, precum şi cu natura, amploarea şi complexitatea activităţilor sale, următoarele principii:

1) politica de remunerare este compatibilă cu administrarea solidă şi eficace a riscurilor şi promovează acest tip de administrare, fără a încuraja asumarea de riscuri care nu este conformă cu profilul de risc, regulile sau actul de constituire ale OPC pe care le administrează;

2) politica de remunerare este compatibilă cu strategia de afaceri, obiectivele, valorile şi interesele societăţii de administrare şi ale OPC pe care le administrează, precum şi cu interesele investitorilor OPC şi cuprinde măsuri pentru evitarea conflictelor de interese;

3) organul competent al societăţii de administrare, în cadrul funcţiei sale de supraveghere, adoptă şi revizuieşte periodic principiile generale ale politicii de remunerare şi este responsabil de aplicarea acesteia;

4) aplicarea politicii de remunerare este supusă, cel puţin o dată pe an, unei evaluări interne centrale şi independente a respectării politicilor şi procedurilor de remunerare adoptate de organul competent în cadrul funcţiei sale de supraveghere;

5) membrii personalului care deţin funcţii-cheie sunt remuneraţi în dependenţă de realizarea obiectivelor legate de funcţiile lor, independent de rezultatele sectoarelor pe care le controlează;

6) remunerarea persoanelor aflate în funcţii de administrare a riscurilor şi de asigurare a conformităţii este direct supravegheată de comitetul de remunerare;

7) atunci când remuneraţia depinde de performanţă, valoarea sa totală se calculează în funcţie de o evaluare în care se combină performanţele individuale şi ale unităţii operaţionale în cauză sau ale OPC respective şi rezultatele globale ale societăţii de administrare, iar la evaluarea performanţelor individuale se ţine seama de criterii atât financiare, cât şi nefinanciare;

8) evaluarea performanţei se realizează într-un cadru multianual adecvat ciclului de viaţă al OPC administrat de societatea de administrare, pentru a se garanta că procesul de evaluare se bazează pe performanţa pe termen mai lung şi că plata efectivă a componentelor remuneraţiei care depind de performanţă se efectuează pe o perioadă care ia în consideraţie politica de răscumpărare a OPC administrate şi riscurile de investiţii ale acestora;

9) între componenta fixă şi cea variabilă a remuneraţiei totale există un echilibru adecvat şi componenta fixă reprezintă un procentaj suficient de mare din totalul remuneraţiei pentru a permite aplicarea unei politici cât se poate de flexibile privind componentele variabile ale remuneraţiei, care să includă posibilitatea de a nu plăti nicio componentă variabilă a remuneraţiei;

10) plăţile aferente rezoluţiunii unui contract reflectă performanţa atinsă în timp şi sunt concepute astfel încât să nu recompenseze eşecurile;

11) măsurarea performanţei utilizate în calculul componentelor variabile ale remuneraţiei sau al ansamblului de componente variabile ale remuneraţiei cuprinde un mecanism complex de adaptare care include toate tipurile pertinente de riscuri posibile;

12) în funcţie de structura juridică a OPC şi de regulile sale sau actul său constitutiv, un procent semnificativ, care este de cel puţin 50 la sută din orice remuneraţie variabilă, pot consta în titluri de participare ale OPC în cauză în drepturi de proprietate echivalente în acţiuni ori în instrumente echivalente, altele decât numerarul.

502. Principiile prevăzute la pct.501 se aplică oricărui tip de remuneraţie plătit de societatea de administrare, oricărei sume plătite direct de OPC, inclusiv comisioanelor de performanţă, sau oricărei cesiuni de titluri de participare ale OPC, pentru persoanele care deţin funcţii-cheie.

503. Implementarea politicii de remunerare în cadrul societăţii asigură:

1) generarea de performanţă pe termen lung, alinierea cu interesele acţionarilor concomitent cu o gestionare prudentă a riscurilor;

2) atragerea şi reţinerea celor mai buni profesionişti şi cu experienţă;

3) nivelurile de recompensare conexate cu responsabilităţile şi istoria profesională;

4) transparenţa atât pentru angajaţii societăţii şi ai grupului, cât şi pentru investitori.

 

Subsecţiunea 1

Comitetul de remunerare al SAI

504. SAI instituie un comitet de remunerare, ţinând cont de următorii factori:

1) dimensiunea SAI şi OPCA administrate;

2) organizarea internă a SAI;

3) sfera şi complexitatea activităţilor;

4) SAI este admisă sau nu la tranzacţionare pe piaţa reglementată;

5) structura juridică;

6) activele pe care le administrează;

7) numărul de angajaţi.

505. Comitetul de remunerare se constituie într-un mod care să-i permită să exercite o analiză competentă şi independentă a politicilor şi a practicilor de remunerare şi a stimulentelor create în vederea administrării riscurilor. Comitetul de remunerare răspunde de pregătirea deciziilor privind remunerarea, inclusiv a deciziilor care au implicaţii asupra riscurilor şi asupra administrării riscurilor SAI sau ale OPCA administrate şi care trebuie luate de organul de conducere în cadrul funcţiei sale de supraveghere.

506. Comitetul de remunerare poate cuprinde membri ai consiliului societăţii care nu deţin funcţii executive în cadrul SAI respective şi care trebuie să dispună de cunoştinţe, aptitudini şi experienţă profesională suficientă pentru a fi în măsură să înţeleagă activitatea de administrare a riscurilor şi activităţile de control.

507. Adunarea generală a acţionarilor SAI stabileşte politica de remunerare, astfel încât aceasta să corespundă strategiei de afaceri, obiectivelor şi intereselor pe termen lung şi să cuprindă măsuri pentru prevenirea apariţiei conflictelor de interese.

508. SAI, în calitate de societate admisă la tranzacţionare pe piaţa reglementată, are obligaţia adoptării şi implementării Codului de guvernanţă corporativă.

509. Comitetul de remunerare este responsabil pentru gestionarea politicii de remunerare, având următoarele atribuţii:

1) analizează şi se asigură că principiile şi politicile de remunerare şi beneficii ale organului de conducere corespund cu strategia de afaceri, obiectivele, valorile şi interesele pe termen lung ale SAI;

2) avizează, anterior aprobării de către consiliul societăţii, şi monitorizează respectarea politicii de remunerare a administratorilor, directorilor şi salariaţilor societăţii, întocmite şi aplicate de conducerea executivă a societăţii;

3) în cazul în care sesizează nereguli în elaborarea sau aplicarea politicii de remunerare, membrii comitetului comunică imediat, în scris, organului executiv situaţiile constatate şi urmăresc îndreptarea acestora;

4) răspunde de pregătirea deciziilor privind remunerarea;

5) supraveghează în mod direct remuneraţia persoanelor care gestionează activitatea SAI şi care deţin funcţii-cheie;

6) examinează anual principiile generale ale politicii de remunerare şi informează consiliul societăţii cu privire la punerea în aplicare a acesteia;

7) asigură o evaluare internă independentă a respectării politicii de remunerare.

5010. Organul executiv are obligaţia furnizării unui răspuns în scris către comitetul de remunerare în termen de 3 zile lucrătoare din momentul primirii sesizării privind abaterile constatate, potrivit pct.509 sbp.3), iar comitetul de remunerare va informa, la rândul său, membrii consiliului societăţii. În cazul în care organul executiv refuză sau amână nejustificat aplicarea modificărilor solicitate de comitet, consiliul societăţii transmite către Comisia Naţională raportul constatator privind abaterile identificate în cadrul politicii de remunerare a SAI.

5011. Raportul constatator se transmite în termen de 10 zile lucrătoare de la data comunicării scrise, realizate de către comitetul de remunerare.

5012. SAI respectă principiile de remunerare prin cumularea următoarelor prevederi:

1) membrii consiliului societăţii trebuie remuneraţi adecvat pentru serviciile lor, în mod corect şi responsabil;

2) politica de remunerare este aliniată la strategia societăţii şi asigură coerenţa cu politica de risc, valorile şi obiectivele pe termen lung ale SAI;

3) politica de remunerare este compatibilă cu administrarea eficace şi solidă a riscurilor, care integrează şi riscurile de durabilitate şi promovează acest tip de administrare;

4) politica de remunerare este legată de performanţa individuală a angajaţilor şi are ca scop motivarea şi încurajarea personalului, pentru a îmbunătăţi performanţa în muncă, individual şi colectiv, pentru a consolida o cultură bazată pe o evaluare obiectivă a contribuţiei fiecărei persoane şi a recompensa performanţa acesteia;

5) abordează indemnizaţia de bază, contractele angajaţilor, beneficiile compensatorii şi de pensionare, programele pe bază de acţiuni/unităţi de fond, precum şi alte programe de stimulente pe termen lung, dacă este cazul.

 

Subsecţiunea a 2-a

Cerinţe specifice pentru SAFI

5013. Având în vedere dimensiunea OPCVM, organizarea sa internă, precum şi natura, amploarea şi complexitatea activităţilor sale, SAFI poate institui un comitet de remunerare.

5014. În cazul instituirii comitetului de remunerare, prevederile pct.504 5012 se aplică corespunzător şi pentru SAFI.

 

Secţiunea a 8-a

Cerinţe de răspundere profesională pentru SAI

5015. În vederea desfăşurării activităţilor şi serviciilor prevăzute la art.17 alin.(1)-(4) din Legea nr.2/2020, SAI dispune, în mod permanent, de garanţii prudenţiale pentru acoperirea riscului legat de răspunderea profesională sub una din formele prevăzute la art.22 alin.(6) din Legea nr.2/2020.

5016. În cazul în care SAI va opta pentru aplicarea garanţiilor prudenţiale sub formă de fonduri proprii suplimentare, valoarea acestor fonduri suplimentare trebuie să fie de cel puţin 0,01 la sută din valoarea portofoliilor OPCA administrate.

5017. Valoarea portofoliilor OPCA administrate se calculează prin însumarea valorilor absolute ale tuturor activelor deţinute de toate OPCA administrate de SAI.

5018. Cerinţa de fonduri proprii suplimentare menţionată la pct.5016 se recalculează la sfârşitul fiecărei perioade de gestiune, iar valoarea fondurilor proprii suplimentare se ajustează în consecinţă.

5019. Cu aprobarea prealabilă a Comisiei Naţionale, SAI poate deţine fonduri proprii suplimentare în mărime de 0,008 la sută din valoarea portofoliilor OPCA administrate, cu condiţia că aceste fonduri proprii suplimentare sunt suficiente pentru a acoperi, în mod adecvat, riscurile legate de răspunderea profesională.

5020. În cazul în care SAI va opta pentru aplicarea garanţiilor prudenţiale sub formă de asigurare de răspundere civilă profesională, societatea de administrare contactează şi deţine permanent o asigurare de răspundere civilă profesională care:

1) are o durată iniţială de cel puţin un an;

2) prevede o perioadă de preaviz în vederea rezoluţiunii de cel puţin 90 de zile.

5021. În aplicarea pct.5020 contractul de asigurare trebuie să acopere cel puţin următoarele riscuri:

1) pierderea documentelor care atestă dreptul de proprietate asupra activelor OPC;

2) declaraţiile false sau înşelătoare adresate OPC sau investitorilor săi;

3) acte, erori sau omisiuni care conduc la încălcarea:

a) obligaţiilor juridice;

b) obligaţiilor de a acţiona cu competenţă şi grijă faţă de OPC şi investitorii săi;

c) obligaţiilor fiduciare;

d) obligaţiilor de confidenţialitate;

e) regulilor sau actelor constitutive ale OPC;

f) condiţiilor de numire a societăţii de administrare de către OPC;

4) neîndeplinirea obligaţiei de a stabili, aplica şi menţine proceduri adecvate pentru prevenirea actelor necinstite, frauduloase sau răuvoitoare;

5) evaluarea activelor sau calcularea preţurilor unităţilor/acţiunilor în modul necorespunzător;

6) pierderi din întreruperea activităţii sau din disfuncţionalităţile sistemului, ale procesării tranzacţiilor sau ale managementului proceselor.”;

w) punctul 52 se completează cu textul „şi art.23 din Legea nr.2/2020”;

x) la punctul 67 subpunctul 6), după cuvântul „Regulament” se completează cu textul „, Legea nr.2/2020”;

y) la punctul 69, cuvântul „fiduciară” se exclude;

z) la punctul 79:

în partea introductivă, după textul „2012,” se completează cu textul „şi art.27 alin.(5) din Legea nr.2/2020”;

la litera a), după textul „2012” se completează cu textul „, Legii nr.2/2020”.

 

PREŞEDINTEDumitru BUDIANSCHI

 

Nr.23/10. Chişinău, 10 mai 2023.