vineri, 16 iunie 2023
321/24.11.2022 Lege pentru modificarea Legii nr.171/2012 privind piaţa de capital

L E G E

pentru modificarea Legii nr.171/2012 privind piaţa de capital

 

nr. 321  din  24.11.2022

 

Monitorul Oficial nr.402-408/745 din 16.12.2022

 

* * *

Notă: În textul actelor normative adoptate de Parlament:

cuvintele „limba moldovenească”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „limba română” la forma gramaticală corespunzătoare;

cuvintele „limba de stat”, „limba oficială” şi „limba maternă”, la orice formă gramaticală, în cazul în care se are în vedere limba de stat a Republicii Moldova, se substituie cu cuvintele „limba română” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.52 din 16.03.2023, în vigoare 24.03.2023

 

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Art.I.Legea nr.171/2012 privind piaţa de capital (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.193–197, art.665), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. În cuprinsul legii, cuvintele „bancă comercială”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvântul „bancă” la forma gramaticală corespunzătoare, iar textul „nr.1134-XIII din 2 aprilie 1997” – cu textul „nr.1134/1997”.

2. La articolul 2, alineatul (5) se abrogă.

3. La articolul 4 alineatul (3) literele a) şi b), textul „ , inclusiv recipisele depozitare asupra acestor valori mobiliare” se exclude.

4. La articolul 6 alineatul (1):

noţiunea „auditor” se exclude;

la noţiunea „depozitar al activelor organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare”, cuvântul „financiare” se substituie cu cuvintele „permise băncilor”;

după noţiunea „depozitar al activelor organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:

emitent – persoană juridică care emite sau intenţionează să emită valori mobiliare;”

noţiunile „entitate de interes public” şi „ofertant” vor avea următorul cuprins:

entitate de interes public – entitate care întruneşte cel puţin unul dintre următoarele criterii:

a) este o bancă, o societate de asigurări (reasigurări) sau un organism de plasament colectiv în valori mobiliare cu personalitate juridică;

b) este un emitent ale cărui valori mobiliare sunt admise spre tranzacţionare pe o piaţă reglementată;

c) este o entitate mare, astfel cum este definită la art.4 alin.(4) din Legea contabilităţii şi raportării financiare nr.287/2017, şi fie este o societate pe acţiuni în care cota statului depăşeşte 50% din capitalul social, fie este o societate pe acţiuni în care cota statului depăşeşte 30% din capitalul social şi care desfăşoară activitate în unul sau mai multe domenii de importanţă pentru securitatea statului, specificate la art.4 din Legea nr.174/2021 privind mecanismul de examinare a investiţiilor de importanţă pentru securitatea statului;”.

ofertant – persoană fizică sau juridică care oferă spre vânzare valori mobiliare sau care se oferă să cumpere valori mobiliare, prin intermediul unei oferte publice;”

la noţiunea „ofertă de preluare”, cuvintele „ce urmăreşte sau” se substituie cu cuvintele „care este iniţiată în urma obţinerii controlului sau care”;

noţiunea „participaţiune calificată” va avea următorul cuprins:

participaţiune calificată – deţinerea, directă ori indirectă, a cel puţin 10% din capitalul social al societăţii de investiţii, al unui operator de piaţă sau a unei cote în capitalul social al societăţii de investiţii, al unui operator de piaţă care permite exercitarea unei influenţe dominante asupra acesteia/acestuia. Deţinerea, directă şi indirectă, se stabileşte conform actelor normative ale Comisiei Naţionale;”

noţiunea „persoane care acţionează în mod concertat”:

în partea introductivă, cuvintele „care cooperează cu ofertantul sau cu societatea pentru preluarea controlului societăţii în cauză” se substituie cu cuvintele „pentru a realiza o politică comună în legătură cu un emitent”;

la punctul 1) litera a), cuvântul „auditorului” se substituie cu textul „entităţii de audit,”;

noţiunea se completează cu punctele 5)-14) cu următorul cuprins:

„5) persoanele care au achiziţionat acţiuni ale societăţii în circumstanţe ce denotă achiziţia coordonată sau care au intenţia comună de a achiziţiona acţiuni ale societăţii;

6) persoana juridică împreună cu membrii organelor de conducere şi/sau cu persoanele sale afiliate, specificate la pct.1), precum şi persoanele respective unele în raport cu altele;

7) persoanele care, în cadrul desfăşurării unor activităţi economice, utilizează resurse financiare ce provin din aceeaşi sursă sau provin de la entităţi diferite ce sunt persoane care activează în mod concertat;

8) persoanele care, în cadrul desfăşurării unor activităţi economice, direcţionează beneficiile astfel obţinute către acelaşi destinatar sau către destinatari ce sunt persoane care activează în mod concertat;

9) persoanele juridice a căror structură a acţionariatului/asociaţilor sau a organelor de conducere are, preponderent, aceeaşi componenţă;

10) persoanele care realizează sau au realizat o politică investiţională similară, manifestată prin achiziţia şi/sau prin înstrăinarea instrumentelor financiare emise de acelaşi emitent ori emise de persoane care activează în mod concertat cu acelaşi emitent;

11) persoanele care, în exercitarea drepturilor conferite de valorile mobiliare deţinute într-o societate, realizează o politică comună în legătură cu o societate;

12) persoanele care, pentru desfăşurarea unor activităţi economice, pentru reprezentarea intereselor acestora sau pentru exercitarea drepturilor de vot conferite de instrumentele financiare deţinute, au desemnat drept mandatar/mandatari aceeaşi persoană/aceleaşi persoane care activează în mod concertat;

13) persoanele care s-au asociat în orice formă juridică recunoscută de lege, iar scopul sau obiectul asocierii constă în desfăşurarea unor acţiuni în legătură cu societatea;

14) persoanele care au deţinut sau deţin, în acelaşi timp, cote de participare în una sau mai multe persoane juridice, exercitând controlul asupra acestora şi realizând o politică comună;”

enunţul „Calificarea afilierii directe şi indirecte faţă de un emitent, ofertant sau deţinător de valori mobiliare, precum şi cazurile de aplicare a afilierii pentru identificarea deţinerilor directe sau indirecte în capitalul social al societăţii comerciale, pentru calificarea manipulărilor pe piaţa de capital se stabilesc în actele normative ale Comisiei Naţionale;” se substituie cu enunţul „În sensul prezentei legi, noţiunea de persoane care acţionează în mod concertat se aplică în cazul ofertelor de preluare, la determinarea participaţiunilor calificate şi la identificarea abuzurilor pe piaţă;”

noţiunea „recipisă depozitară moldovenească” se exclude;

la noţiunea „societate de investiţii”, după cuvintele „persoană juridică” se introduce textul „cu forma de organizare juridică de societate pe acţiuni,”;

la noţiunea „titluri de capital”, după cuvintele „valori mobiliare”, în ambele cazuri, se introduce cuvântul „transferabile”;

după noţiunea „valori mobiliare emise în mod continuu sau repetat” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:

valori mobiliare străine – valorile mobiliare specificate la art.4 alin.(3), emise de către emitentul persoană juridică străină şi puse în circulaţie pe teritoriul Republicii Moldova conform prevederilor prezentei legi;”

la noţiunea „valori mobiliare transferabile” litera c), cuvintele „orice alte valori negociabile” se substituie cu cuvintele „alte valori mobiliare negociabile”.

[Pct.4 modificat prin Legea nr.101 din 28.04.2023, în vigoare 16.06.2023]

 

5. La articolul 7:

alineatul (3) se abrogă;

articolul se completează cu alineatele (41) şi (42) cu următorul cuprins:

„(41) Entităţile de interes public efectuează emisiunea suplimentară de valori mobiliare doar prin intermediul ofertei publice.

(42) Termenul de plasare a valorilor mobiliare în cazul emisiunii suplimentare de valori mobiliare prin intermediul ofertei închise nu poate depăşi 12 luni de la data adoptării de către emitent a hotărârii privind emisiunea închisă de valori mobiliare.”

alineatul (9) va avea următorul cuprins:

„(9) Înregistrarea valorilor mobiliare are loc în conformitate cu prevederile prezentei legi, ale Codului civil şi ale Legii nr.1134/1997 privind societăţile pe acţiuni.”

alineatul (11) se completează cu litera d) cu următorul cuprins:

„d) interdicţia de înregistrare, emisă de instanţa de judecată sau de executorul judecătoresc.”

articolul se completează cu alineatele (13) şi (14) cu următorul cuprins:

„(13) Anularea valorilor mobiliare se efectuează conform:

a) deciziei emitentului;

b) hotărârii instanţei de judecată;

c) deciziei organului înregistrării de stat privind radierea societăţii din Registrul de stat al persoanelor juridice.

(14) Hotărârea privind anularea valorilor mobiliare, emisă în conformitate cu alin.(13) lit.b), trebuie să prevadă inclusiv termenele de anulare şi acţiunile care urmează a fi întreprinse de deţinătorul registrului, de organul înregistrării de stat, de Comisia Naţională şi, după caz, de emitent în vederea anulării valorilor mobiliare.”

6. Articolul 9 va avea următorul cuprins:

Articolul 9. Particularităţile admiterii spre plasare/tranzacţionare pe o piaţă reglementată din Republica Moldova a valorilor mobiliare străine

(1) Valorile mobiliare străine pot fi admise spre plasare/tranzacţionare pe o piaţă reglementată, dacă acestea întrunesc cumulativ următoarele condiţii:

a) sunt emise în formă nominativă nematerializată, sunt înregistrate de către autoritatea străină competentă şi deţin codul internaţional de identificare a valorilor mobiliare (codul ISIN);

b) sunt admise în circulaţie liberă, conform legislaţiei din statul de origine a emitentului, şi nu sunt impuse interdicţii privind tranzacţionarea acestora de către operatorul unei pieţe reglementate străine şi/sau prin actele normative ale Republicii Moldova;

c) sunt deţinute, cu drept de proprietate, de persoana care solicită admiterea valorilor respective spre tranzacţionare pe o piaţă reglementată, evidenţa acestora fiind asigurată de către Depozitarul central.

(2) Nu sunt admise spre plasare/tranzacţionare pe o piaţă reglementată valorile mobiliare străine în cazul în care:

a) sunt emise de către emitenţi care desfăşoară activitate o perioadă mai mică de 3 ani şi/sau în ultimii 2 ani nu au obţinut profit net; şi/sau

b) sunt emise/înregistrate şi/sau deţinute de persoane din jurisdicţiile ce nu implementează standarde internaţionale de transparenţă şi din jurisdicţiile cu un grad sporit de risc; şi/sau

c) nu pot circula pe teritoriul altui stat, conform legislaţiei din statul de origine a emitentului/deţinătorului de valori mobiliare străine şi/sau conform deciziei de emisiune; şi/sau

d) nu a fost prezentată confirmarea scrisă a emitentului valorilor mobiliare străine privind plasarea valorilor respective în circulaţie liberă pe piaţa de capital, inclusiv în afara statului de origine a emitentului, în original şi o copie de pe aceasta, tradusă în limba română şi legalizată conform legislaţiei.

(3) Prin derogare de la prevederile alin.(2) lit.a), valorile mobiliare străine pot fi admise spre tranzacţionare pe o piaţă reglementată în cazul în care operatorul de piaţă prezintă Comisiei Naţionale o argumentare scrisă privind oportunitatea admiterii valorilor mobiliare respective pe piaţa reglementată.

(4) Valorile mobiliare străine se plasează pe o piaţă reglementată prin ofertă publică, prin intermediul unei societăţi de investiţii, la cererea membrului pieţei reglementate sau din iniţiativa emitentului valorilor respective. Cumpărarea de către rezidenţi a valorilor mobiliare străine se efectuează cu respectarea prevederilor legislaţiei valutare.

(5) Oferta publică/admiterea spre tranzacţionare a valorilor mobiliare străine pe o piaţă reglementată nu poate fi efectuată pe teritoriul Republicii Moldova în lipsa unui prospect aprobat de autoritatea competentă din statul de origine a emitentului şi cu condiţia notificării prealabile a Comisiei Naţionale conform alin.(6).

(6) Persoana care a iniţiat procedura de plasare/admitere spre tranzacţionare a valorilor mobiliare străine pe o piaţă reglementată este obligată să prezinte Comisiei Naţionale, împreună cu prospectul ofertei publice însoţit de traducerea acestuia în limba română, un document eliberat de autoritatea competentă a statului de origine a emitentului în adresa Comisiei Naţionale, care să ateste aprobarea prospectului. Comisia Naţională nu desfăşoară nici o procedură de aprobare a prospectului.

(7) În cazul în care oferta publică este iniţiată/cererea de admitere spre tranzacţionare pe o piaţă reglementată este înaintată de un emitent de valori mobiliare cu sediul într-un stat care nu este membru al Uniunii Europene, Comisia Naţională poate accepta prospectul întocmit în conformitate cu legislaţia din statul respectiv, cu următoarele condiţii:

a) prospectul este întocmit în conformitate cu standardele internaţionale stabilite de organizaţiile internaţionale ale comisiilor de valori mobiliare şi conţine informaţii în conformitate cu standardele de transparenţă ale Organizaţiei Internaţionale a Reglementatorilor de Valori Mobiliare (IOSCO);

b) cerinţele de informare, inclusiv cele de natură financiară, sunt echivalente cu cele solicitate, în conformitate cu prevederile prezentei legi, la întocmirea prospectului.

(8) În cazul în care prospectul unui emitent cu sediul într-un stat care nu este membru al Uniunii Europene nu corespunde în totalitate cerinţelor specificate la alin.(7) lit.a), prospectul sau alt document de ofertă în baza căruia vor fi admise spre tranzacţionare valorile mobiliare străine pe o piaţă reglementată va conţine, în mod obligatoriu, informaţii privind modalitatea de exercitare a drepturilor deţinătorilor de valori mobiliare străine, inclusiv informaţii privind participarea/reprezentarea lor în cadrul activităţilor corporative ale emitenţilor valorilor mobiliare străine care vor fi admise spre tranzacţionare pe o piaţă reglementată.

(9) Operatorul de piaţă este obligat să plaseze pe propria pagină web oficială prospectul ofertei publice sau rezumatul prospectului, însoţit de traducerea în limba română, şi o informaţie despre riscurile asociate achiziţiei de valori mobiliare străine.

(10) Persoana care a iniţiat procedura de admitere spre tranzacţionare a valorilor mobiliare străine pe o piaţă reglementată, pe toată perioada circulaţiei acestora pe piaţa respectivă, este obligată să asigure dezvăluirea informaţiei aferente valorilor mobiliare străine şi aferente emitentului acestora, care este pusă la dispoziţia investitorilor prin intermediul operatorului de piaţă, conform regulilor pieţei reglementate.

(11) În situaţia în care Comisia Naţională constată încălcarea prevederilor alin.(10), aceasta informează autoritatea competentă a statului de origine cu privire la constatările respective.

(12) Dacă, după luarea măsurilor de către autoritatea competentă a statului de origine, emitentul continuă să încalce prevederile legale incidente, Comisia Naţională, după ce a informat autoritatea competentă a statului de origine a emitentului sau concomitent cu aceasta, ia toate măsurile care se impun pentru protecţia investitorilor, inclusiv este în drept:

a) să suspende temporar plasarea şi/sau tranzacţionarea valorilor mobiliare străine pe o piaţă reglementată până la înlăturarea încălcărilor admise sau a circumstanţelor care au stat la baza suspendării plasării/circulaţiei acestora, dar pentru nu mai mult de 60 de zile lucrătoare;

b) să interzică plasarea ulterioară a valorilor mobiliare în cauză pe o piaţă reglementată şi/sau, dacă darea de seamă privind rezultatele subscrierii la valorile mobiliare străine încă nu a fost aprobată, să recunoască drept nule rezultatele subscrierii la valorile mobiliare respective.

(13) Operatorul de piaţă este în drept să suspende circulaţia valorilor mobiliare străine admise pe o piaţă reglementată în cazurile expres prevăzute de regulile pieţei respective.”

7. La articolul 13:

alineatul (1) se completează cu cuvintele „aprobat de Comisia Naţională”;

la alineatul (2), partea introductivă va avea următorul cuprins:

„Obligaţia întocmirii şi publicării unui prospect nu se aplică următoarelor categorii de oferte:”;

articolul se completează cu alineatul (21) cu următorul cuprins:

„(21) În cazul în care întocmirea şi publicarea unui prospect nu sunt obligatorii, ofertantul furnizează tuturor investitorilor calificaţi sau categoriilor de investitori cărora le este adresată oferta cel puţin următoarele informaţii:

a) descrierea succintă a emitentului şi, după caz, a garanţilor ofertei, cu prezentarea valorii totale a activelor şi pasivelor, a valorii activelor nete şi a altor indicatori financiari relevanţi, conform ultimelor situaţii financiare ale emitentului/garantului, împreună cu descrierea succintă a riscurilor asociate acestora, precum şi, după caz, a naturii şi a obiectului garanţiei;

b) condiţiile generale ale ofertei şi descrierea succintă a riscurilor asociate investiţiei în valorile mobiliare respective şi a tuturor drepturilor aferente valorilor mobiliare;

c) detaliile privind admiterea spre tranzacţionare;

d) motivele ofertei şi destinaţia investiţiilor.”

alineatul (3):

în partea introductivă, după cuvintele „se efectuează” se introduce textul „ , în conformitate cu actele normative ale Comisiei Naţionale,”;

litera b) se abrogă;

la alineatul (6), după cuvintele „Oferta publică” se introduce textul „ , cu excepţia cazurilor prevăzute la alin.(2),”.

8. La articolul 14 alineatul (4), litera b) va avea următorul cuprins:

„b) tipul ofertei publice (de plasare, de revânzare);”.

9. La articolul 16, alineatul (5) va avea următorul cuprins:

„(5) Prospectul ofertei publice nu se întocmeşte pentru următoarele tipuri de valori mobiliare:

a) acţiuni emise pentru substituirea unor acţiuni emise anterior, ca urmare a convertirii, fracţionării, consolidării sau anulării conform art.401 din prezenta lege, art.30 din Legea nr.92/2022 privind activitatea de asigurare sau de reasigurare şi art.521 din Legea nr.202/2017 privind activitatea băncilor, cu condiţia că aceasta nu implică majorarea capitalului social;

b) valori mobiliare oferite, distribuite sau care urmează a fi distribuite în urma unei fuziuni ori a unei divizări, cu condiţia să fie disponibile documentele specifice reorganizării emitentului, prevăzute de lege şi/sau de actele normative ale Comisiei Naţionale;

c) valori mobiliare transmise sau care urmează a fi transmise acţionarilor actuali, gratuit sau pentru dividendele plătite acţionarilor actuali sub formă de acţiuni de aceeaşi clasă ca şi cele ce acordă dreptul la aceste dividende, cu condiţia să fie disponibil un document care conţine informaţii despre numărul şi natura acţiunilor respective, precum şi despre motivele şi condiţiile oferirii acestora;

d) valori mobiliare transmise sau care urmează a fi transmise membrilor consiliului, organului executiv unipersonal sau membrilor organului executiv, foşti sau actuali, ori angajaţilor de către angajatorul acestora, cu condiţia că aceste valori mobiliare sunt admise spre tranzacţionare pe o piaţă reglementată şi emitentul va dezvălui informaţia despre numărul şi natura valorilor respective, precum şi despre motivele şi condiţiile oferirii acestora.”

10. La articolul 19 alineatul (1) litera c), cuvântul „auditorului” se substituie cu cuvintele „entităţii de audit a”.

11. Articolul 20:

la alineatul (1), litera a) se completează cu textul „ori care urmăreşte majorarea cotei deţinute, dacă ofertantul deţine mai mult de 50% din numărul total de valori mobiliare”;

alineatul (2) se completează cu cuvintele „sau în privinţa celor admise spre tranzacţionare în cadrul unui MTF”;

alineatul (8) se completează cu cuvintele „ori persoane acceptate”.

12. Articolul 21 se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:

„(11) Prevederile alin.(1) nu se aplică persoanelor care, până la intrarea în vigoare a prezentei legi, au obţinut o cotă în capitalul social mai mare de 50% din valorile mobiliare cu drept de vot şi fie au derulat oferta de preluare obligatorie, fie au fost scutiţi de efectuarea ofertei de preluare obligatorie în condiţiile prevederilor legale incidente la momentul obţinerii cotei respective.”

13. La articolul 23:

alineatul (5) se completează cu litera d) cu următorul cuprins:

„d) la efectuarea altor tranzacţii pentru care formarea preţului este reglementată de legislaţie, inclusiv de actele normative ale Comisiei Naţionale.”

alineatul (6) va avea următorul cuprins:

„(6) Comisia Naţională este în drept să solicite aplicarea unui preţ nou în cazul:

a) nerespectării prevederilor alin.(1) şi (2);

b) activităţilor de manipulare;

c) parvenirii unei sesizări, în condiţiile în care a fost prezentat un raport de expertiză a preţului acţiunilor, conform alin.(2) lit.c), iar operaţiunile prin care s-au achiziţionat acţiuni sunt de natură să influenţeze corectitudinea modului de stabilire a preţului.”

la alineatul (7), în partea introductivă, după textul „alin.(1)” se introduce textul „şi alin.(2) lit.a)”.

14. La articolul 24:

alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Persoana care intenţionează să deruleze o ofertă de preluare benevolă transmite Comisiei Naţionale, emitentului, ale cărui valori mobiliare constituie obiectul ofertei, şi operatorului de piaţă/de sistem, în cadrul cărora sunt admise spre tranzacţionare valorile mobiliare respective, un aviz privind intenţia de a efectua oferta de preluare, concomitent cu publicarea avizului în una sau în mai multe publicaţii periodice cu difuzare naţională. Conţinutul minim de informaţii cuprinse în avizul privind intenţia de a efectua oferta de preluare este stabilit în actele normative ale Comisiei Naţionale.”

articolul se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:

„(11) În decurs de cel mult 30 de zile, dar nu mai devreme de 20 de zile de la data transmiterii către Comisia Naţională a avizului privind intenţia de a efectua oferta de preluare, ofertantul depune spre aprobare la Comisia Naţională prospectul ofertei de preluare benevolă, documentele aferente şi materialele confirmative despre acţiunile întreprinse pentru aplicarea prevederilor alin.(1).”

la alineatul (2), în partea introductivă, cuvintele „de către ofertant” se substituie cu cuvintele „privind intenţia de a efectua oferta de preluare”;

alineatul (3) se completează cu litera m) cu următorul cuprins:

„m) alte informaţii relevante prevăzute de actele normative ale Comisiei Naţionale.”

la alineatul (4), cifra „7” se substituie cu cifrele „10”, iar alineatul se completează cu următorul enunţ: „Termenul respectiv poate fi extins până la 15 zile lucrătoare în cazul în care este necesară verificarea tranzacţiilor în urma cărora s-a format preţul propus în cadrul ofertei.”

15. Articolul 28:

la alineatul (1), în partea introductivă, cuvintele „ofertantul şi” se substituie cu textul „organul executiv şi/sau”;

la alineatul (2), textul „prospectului ofertei, consiliul societăţii emitente” se substituie cu textul „avizului privind intenţia de a efectua oferta de preluare, organul executiv şi/sau consiliul societăţii emitente, după caz,”.

16. Articolul 30:

la alineatul (8), cifra „2” se substituie cu cifra „4”, iar cuvântul „custodia” se substituie cu cuvântul „evidenţa”;

la alineatul (9):

litera a) va avea următorul cuprins:

„a) ofertantul, până la adresarea solicitării respective către Depozitarul central sau, după caz, către persoana care ţine evidenţa valorilor mobiliare, este obligat să transfere mijloacele băneşti necesare pentru achiziţionarea valorilor mobiliare în Fondul de compensare a investitorilor;”

la litera b), cuvântul „custodia” se substituie cu cuvântul „evidenţa”, iar cuvintele „contul deţinătorului de valori mobiliare” – cu cuvintele „Fondul de compensare a investitorilor”;

articolul se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:

„(11) Procedura de retragere obligatorie se derulează prin intermediul unei societăţi de investiţii sau al unei persoane acceptate.”

17. Articolul 31:

la alineatul (1), după cuvintele „au constituit obiectul ofertei” se introduce textul „şi nu adresează o cerere de retragere obligatorie conform art.30”;

alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) Deţinătorii de valori mobiliare sunt în drept să adreseze o cerere de achiziţionare obligatorie în termen de 3 luni de la expirarea termenului în care ofertantul este în drept să adreseze cererea de retragere obligatorie conform art.30. La expirarea termenului de 3 luni, deţinătorii de valori mobiliare pierd dreptul de a solicita achiziţionarea obligatorie până la derularea unei noi oferte de preluare de către ofertant.”

la alineatul (3), în partea introductivă, după cuvintele „ce constituie obiectul ofertei” se introduce textul „şi nu adresează o cerere de retragere obligatorie conform art.30”;

alineatul (5) se abrogă.

18. La articolul 36 alineatul (4), după cuvintele „anexează documentele” se introduce textul „prevăzute de actele normative ale Comisiei Naţionale, inclusiv cele”.

19. Legea se completează cu articolul 371 cu următorul cuprins:

Articolul 371. Consultantul de investiţii

(1) Se consideră consultant de investiţii şi nu necesită licenţă de societate de investiţii persoana juridică autorizată să desfăşoare exclusiv servicii şi activităţi de investiţii în legătură cu:

a) primirea şi transmiterea ordinelor privind unul sau mai multe instrumente financiare;

b) consultanţa de investiţii.

(2) În cadrul furnizării serviciilor prevăzute la alin.(1) lit.a), consultanţii de investiţii sunt autorizaţi să transmită ordinele doar către societăţile de investiţii şi persoanele acceptate.

(3) Persoanele specificate la alin.(1) din prezentul articol sunt autorizate de Comisia Naţională în conformitate cu actele normative ale acesteia, următoarele prevederi fiind aplicate mutatis mutandis consultanţilor de investiţii:

a) condiţiile de autorizare prevăzute la art.33 alin.(4), (6) şi (7), art.35 alin.(2) lit.a), c) şi d), art.37, art.39 alin.(1), (5) şi (6);

b) normele de conduită prevăzute la art.49 şi 52;

c) cerinţele organizatorice prevăzute la art.41–46, 48 şi 57.

(4) Comisia Naţională aprobă, prin hotărâre, acordarea calităţii de consultant de investiţii în termen de cel mult 15 zile de la depunerea unei cereri în acest sens şi constatarea corespunderii cu cerinţele alin.(3).

(5) Taxa pentru acordarea calităţii de consultant de investiţii este de 5000 de lei, care se varsă în bugetul Comisiei Naţionale de către consultantul de investiţii în termen de cel mult 10 zile de la data aprobării hotărârii de acordare a calităţii de consultant de investiţii.

(6) La acordarea calităţii de consultant de investiţii, Comisia Naţională include informaţia privind persoana respectivă în Registrul consultanţilor de investiţii, ţinut de aceasta.

(7) Comisia Naţională refuză acordarea calităţii de consultant de investiţii în cazurile prevăzute la art.140 alin.(4) lit.a)–d).

(8) Calitatea de consultant de investiţii se acordă pentru o perioadă nelimitată.

(9) Calitatea de consultant de investiţii se retrage prin hotărârea Comisiei Naţionale, în următoarele cazuri:

a) consultantul de investiţii încalcă prevederile prezentei legi şi ale actelor normative ale Comisiei Naţionale;

b) persoana nu a activat în calitate de consultant de investiţii pe parcursul a 12 luni consecutive;

c) la cererea consultantului de investiţii.”

20. La articolul 39:

denumirea articolului se completează cu cuvintele „şi faţă de angajaţii acesteia”;

alineatul (1):

la litera b), după cuvintele „experienţă profesională” se introduce textul „de minimum 3 ani”;

litera e) va avea următorul cuprins:

„e) să nu deţină participaţiuni calificate în alte societăţi de investiţii;”

articolul se completează cu alineatele (11) şi (12) cu următorul cuprins:

„(11) Certificatele de calificare sunt eliberate, suspendate şi retrase în conformitate cu actele normative ale Comisiei Naţionale. În cazul retragerii certificatului de calificare, persoana respectivă este în drept să solicite eliberarea unui nou certificat de calificare după expirarea termenului de un an de la retragerea acestuia.

(12) Persoanele care dispun de certificate de calificare eliberate de Comisia Naţională nu pot activa, concomitent, în cadrul altei persoane licenţiate sau autorizate pe piaţa de capital, cu excepţia deţinerii funcţiei de membru al consiliului operatorului de piaţă.”

21. La articolul 41 alineatul (1):

litera d) va avea următorul cuprins:

„d) să angajeze şi să menţină personal care posedă cunoştinţe, experienţă şi competenţe profesionale, conform cerinţelor stabilite de actele normative ale Comisiei Naţionale;”

alineatul se completează cu litera i) cu următorul cuprins:

„i) la cererea Comisiei Naţionale sau cel puţin o dată la 4 ani, să efectueze, în conformitate cu actele normative ale Comisiei Naţionale, auditul tehnic al sistemelor informaţionale utilizate.”

22. La articolul 47 alineatul (4) litera f), cuvintele „evidenţei contabile inadecvate” se substituie cu cuvintele „ţinerii inadecvate a contabilităţii”.

23. La articolul 50 alineatul (10) litera i), cuvântul „auditorilor” se substituie cu cuvintele „entităţii de audit a”.

24. Articolul 51 se completează cu alineatul (10) cu următorul cuprins:

„(10) Executarea ordinelor privind valorile mobiliare în afara pieţei reglementate şi în afara MTF are loc în conformitate cu actele normative ale Comisiei Naţionale.”

25. Articolul 56:

alineatul (4) se completează cu litera c) cu următorul cuprins:

„c) sistemul de clearing şi decontare desemnat aplică aceleaşi condiţii de acces nediscriminatorii şi transparente în raport cu societăţile de investiţii din Republica Moldova.”

articolul se completează cu alineatele (5) şi (6) cu următorul cuprins:

„(5) Comisia Naţională nu poate refuza utilizarea sistemelor de clearing şi decontare decât în cazul în care are motive obiective, care pot fi probate, de a suspecta că condiţiile tehnice pentru decontarea tranzacţiilor executate pe piaţa reglementată sau în cadrul MTF prin intermediul sistemelor de decontare, altor decât cele indicate de piaţa reglementată sau de MTF, pot afecta funcţionarea ordonată a pieţei.

(6) La aplicarea prevederilor prezentului articol, Comisia Naţională nu va afecta exercitarea competenţelor Băncii Naţionale a Moldovei în privinţa infrastructurilor pieţei financiare sau a competenţelor altor autorităţi de supraveghere de peste hotare, care au autorizat funcţionarea sistemelor de clearing şi decontare.”

26. La articolul 61 alineatul (1) litera b), cifrele „10” se substituie cu cifrele „11”.

27. La articolul 62 alineatul (2), literele e) şi f) vor avea următorul cuprins:

„e) să efectueze auditul obligatoriu al situaţiilor financiare;

f) la cererea Comisiei Naţionale sau cel puţin o dată la 4 ani, să efectueze, în conformitate cu actele normative ale Comisiei Naţionale, auditul tehnic al sistemelor informaţionale utilizate.”

28. La articolul 66:

alineatul (1) se completează cu textul „ , cu excepţia cazurilor prevăzute la alin.(2) şi (3)”;

alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) La cererea membrilor pieţei reglementate, instrumentele financiare pot fi admise provizoriu spre tranzacţionare pe o piaţă reglementată, conform regulilor pieţei respective.”

la alineatul (3), primul enunţ se completează cu textul „ , la cererea emitentului sau a membrului pieţei reglementate ori al MTF”.

29. La articolul 67:

alineatele (3) şi (4) vor avea următorul cuprins:

„(3) Comisia Naţională este în drept să decidă cu privire la admiterea spre tranzacţionare pe piaţa reglementată a acţiunilor ce nu întrunesc cerinţele stabilite la alin.(1) în cazul în care consideră că:

a) pentru valorile mobiliare respective, piaţa reglementată este o piaţă adecvată;

b) emitentul este capabil să îndeplinească cerinţele de informare continuă şi periodică ce derivă din admiterea spre tranzacţionare, iar investitorii dispun de informaţiile necesare pentru a putea evalua în cunoştinţă de cauză societatea şi acţiunile pentru care se solicită admiterea spre tranzacţionare.

(4) În cazul prevăzut la art.13 alin.(3), valorile mobiliare se admit spre tranzacţionare pe o piaţă reglementată după publicarea unui prospect al ofertei publice.”

articolul se completează cu alineatul (41) cu următorul cuprins:

„(41) În toate cazurile, la admiterea spre tranzacţionare pe piaţa reglementată, emitentul publică un document care să conţină cel puţin informaţiile prevăzute la art.13 alin.(21).”

alineatul (5) se completează cu litera c) cu următorul cuprins:

„c) sunt emise de o societate care a desfăşurat activitate în ultimii 3 ani anteriori solicitării admiterii spre tranzacţionare şi a dezvăluit informaţia pentru perioada respectivă, în conformitate cu prevederile legislaţiei.”

la alineatul (7), după textul „lit.a)” se introduce textul „şi c)”;

alineatul (10) se completează cu litera c) cu următorul cuprins:

„c) să refuze admiterea valorilor mobiliare spre tranzacţionare pe piaţa reglementată.”

30. La articolul 70, alineatul (4) va avea următorul cuprins:

„(4) Emitentul este în drept să solicite pieţei reglementate suspendarea tranzacţionării sau retragerea valorilor mobiliare admise spre tranzacţionare pe piaţa reglementată dacă:

a) valorile mobiliare nu întrunesc cerinţele stabilite la art.67;

b) a fost finalizată procedura de retragere obligatorie, iniţiată în conformitate cu prevederile art.30;

c) potrivit hotărârii adunării generale extraordinare a acţionarilor, adunarea a decis retragerea valorilor mobiliare de la tranzacţionare.”

31. Articolul 74 se completează cu alineatul (4) cu următorul cuprins:

„(4) Prevederile art.64 alin.(5) se aplică corespunzător şi în raport cu MTF.”

32. La articolul 75 alineatul (2), cuvântul „şi” se substituie cu cuvântul „sau”.

33. Articolul 76:

la alineatul (1), cuvântul „şi” se substituie cu cuvântul „sau”;

la alineatul (2), textul „art.67 alin.(5), (8)–(11) şi ale art.75 alin.(3)” se substituie cu textul „art.67 alin.(5) lit.a) şi b), alin.(8) şi (9), alin.(10) lit.a) şi b) şi alin.(11)”.

34. Articolul 78 va avea următorul cuprins:

Articolul 78. Alte cerinţe privind activitatea MTF

Prevederile art.69, ale art.70 alin.(1)–(3), alin.(4) lit.a)–c) şi ale art.71 se aplică corespunzător în raport cu MTF.”

35. Articolul 103:

la alineatul (10), primul enunţ va avea următorul cuprins: „În cazul în care OPCVM de tip „master” şi OPCVM de tip „feeder” au depozitari sau entităţi de audit diferite, depozitarii/entităţile de audit în cauză încheie un acord asupra schimbului de informaţii, cu scopul de a asigura îndeplinirea obligaţiilor de către ambii depozitari/entităţi de audit.”

la alineatul (13), cuvintele „auditorul acestuia” se substituie cu cuvintele „entitatea de audit a acestuia”;

la alineatul (16), cuvântul „auditorului” se substituie cu cuvintele „entităţii de audit a”;

la alineatul (17), cuvintele „auditorul acestuia” se substituie cu cuvintele „la entitatea de audit a acestuia”.

36. La articolul 104 alineatul (1) litera e), cuvintele „evidenţa contabilă” se substituie cu cuvântul „contabilitatea”.

37. La articolul 114, alineatul (14) va avea următorul cuprins:

„(14) În raportul auditorului, entitatea de audit a OPCVM de tip „feeder” ia în considerare raportul auditorului al OPCVM de tip „master”. Entitatea de audit a OPCVM de tip „feeder” include în raport toate neregulile semnalate în raportul auditorului al OPCVM de tip „master”, precum şi impactul neregulilor asupra OPCVM de tip „feeder”.”

38. La articolul 117 alineatul (2), textul „art.97” se substituie cu textul „art.98”.

39. Articolul 118 va avea următorul cuprins:

Articolul 118. Dispoziţii generale privind dezvăluirea informaţiei

(1) Prevederile stabilite în secţiunile 1 şi 2 din prezentul capitol, cu particularităţile prevăzute de prezenta lege, se aplică următoarelor categorii de emitenţi:

a) emitenţilor care sunt consideraţi entităţi de interes public;

b) emitenţilor ale căror valori mobiliare sunt admise spre tranzacţionare în cadrul unui MTF;

c) emitenţilor ale căror valori mobiliare constituie obiectul unei oferte publice, dezvăluirea informaţiei fiind obligatorie pe toată perioada circulaţiei valorilor mobiliare plasate astfel.

(2) Emitenţii care nu întrunesc criteriile unei entităţi de interes public dezvăluie informaţia conform prevederilor prezentei legi, ale Legii nr.1134/1997 privind societăţile pe acţiuni şi ale actelor normative ale Comisiei Naţionale.

(3) În cazul în care prezenta lege nu prevede expres modul în care o informaţie urmează a fi dezvăluită, se consideră că informaţia respectivă este dezvăluită dacă a fost făcută publică:

a) în una sau în mai multe publicaţii periodice cu difuzare naţională; şi/sau

b) pe pagina web oficială a entităţii; şi/sau

c) prin intermediul mecanismelor oficiale de stocare a informaţiei; şi/sau

d) prin remiterea acesteia unei agenţii de presă şi/sau de informaţii, cu condiţia că agenţia respectivă să o dezvăluie; şi/sau

e) în textul actului unei autorităţi a administraţiei publice, care urmează a fi publicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

(4) Comisia Naţională emite acte normative privind crearea şi asigurarea funcţionării mecanismelor oficiale de stocare a informaţiei dezvăluite în conformitate cu prevederile prezentului capitol.

(5) Emitenţii valorilor mobiliare sunt obligaţi să asigure un tratament identic privind dezvăluirea informaţiei pentru toţi deţinătorii de valori mobiliare care se află într-o situaţie identică.”

40. Articolul 119:

la alineatul (2), cuvântul „auditorului” se substituie cu cuvintele „entităţii de audit a”, iar după textul „art.125 alin.(1)” se introduce textul „şi art.1261”;

la alineatul (5), cuvintele „pagina web proprie” se substituie cu cuvintele „propria pagină web şi prin intermediul mecanismelor oficiale de stocare a informaţiei”.

41. Articolul 120:

alineatul (2):

punctul 1) va avea următorul cuprins:

„1) situaţiile financiare anuale, iar pentru entitatea-mamă – şi situaţiile financiare consolidate, cu anexarea raportului auditorului;”

la punctul 3), litera a) va avea următorul cuprins:

„a) confirmă că, din punctul lor de vedere, situaţiile financiare sunt întocmite cu claritate, în conformitate cu prevederile legislaţiei în domeniul contabilităţii şi raportării financiare şi oferă o imagine corectă a situaţiei financiare, a performanţei financiare şi a altor informaţii aferente activităţii emitentului;”

la alineatul (4), cuvintele „de audit” se substituie cu cuvântul „auditorului”.

42. La articolul 121:

alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Emitentul este obligat să publice raportul semestrial după încheierea primului semestru, dar nu mai târziu de 2 luni după încheierea acestuia.”

la alineatul (3), punctul 1) va avea următorul cuprins:

„1) situaţiile financiare semestriale, iar pentru entitatea-mamă – şi situaţiile financiare semestriale consolidate;”

alineatul (6) va avea următorul cuprins:

„(6) În cazul în care situaţiile financiare semestriale au fost revizuite de către entitatea de audit, raportul de revizuire a situaţiilor financiare interimare se publică în modul prevăzut la art.119 alin.(5).”

43. Articolul 125 se completează cu alineatul (8) cu următorul cuprins:

„(8) Toate informaţiile dezvăluite de către emitent conform prevederilor prezentului articol sunt prezentate, concomitent, şi Comisiei Naţionale.”

44. Secţiunea 1 a capitolului VI se completează cu articolul 1261 cu următorul cuprins:

Articolul 1261. Dezvăluirea informaţiei privind persoanele afiliate

(1) Persoana afiliată emitentului specificat la art.118 alin.(1) lit.a) şi b) şi alin.(2), în termen de 5 zile lucrătoare de la data obţinerii calităţii de persoană afiliată, este obligată să prezinte emitentului respectiv, în modul stabilit de actele normative ale Comisiei Naţionale, informaţia privind persoanele sale afiliate, care sunt determinate în conformitate cu prevederile Legii nr.1134/1997 privind societăţile pe acţiuni.

(2) Schimbările intervenite în informaţia prezentată conform alin.(1) se prezintă emitentului în termen de 5 zile de la data survenirii acestora.

(3) Emitenţii, în baza informaţiilor primite în conformitate cu alin.(1) şi (2) din prezentul articol, dezvăluie informaţia privind persoanele lor afiliate la cererea Comisiei Naţionale, iar emitenţii specificaţi la art.118 alin.(1) lit.a) şi b) – şi în raportul anual/semestrial al entităţii.”

45. La articolul 127 alineatul (9), după textul „pe propria răspundere,” se introduce textul „în conformitate cu actele normative ale Comisiei Naţionale,”.

46. La articolul 129, cuvintele „societăţi de investiţii”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „persoanele licenţiate sau autorizate pe piaţa de capital” la forma gramaticală corespunzătoare.

47. La articolul 130:

alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) Fondul se constituie cu scopul compensării, în condiţiile prezentei legi şi ale actelor normative ale Comisiei Naţionale, clienţilor persoane fizice ai societăţilor de investiţii în cazul incapacităţii societăţilor respective de a returna mijloacele băneşti şi/sau instrumentele financiare ale clienţilor, transmise societăţilor de investiţii în contextul prestării serviciilor de investiţii şi serviciilor auxiliare. Fondul este utilizat şi pentru compensarea:

a) clienţilor participanţilor profesionişti care au deţinut licenţe pentru activitatea de administrare fiduciară a investiţiilor conform Legii nr.199/1998 cu privire la piaţa valorilor mobiliare (în continuare – administratori fiduciari), ale căror mijloacele băneşti, din motivul lipsei informaţiei din registrele clienţilor, nu au fost repartizate conform art.1461 alin.(13) sau care nu au fost ridicate în termenul stabilit la art.1461 alin.(14);

b) acţionarilor care nu au primit contravaloarea acţiunilor în condiţiile art.30;

c) acţionarilor fondurilor de investiţii nemutuale şi ai fondurilor de investiţii pentru privatizare, conform art.1313.”

la alineatul (4), cuvintele „pentru compensarea prejudiciilor investitorilor” se substituie cu textul „pentru scopurile prevăzute la alin.(2)”.

48. La articolul 131 alineatul (1), textul „de 6000 de lei” se substituie cu textul „decât echivalentul în lei a 1000 de euro, calculat conform cursului oficial al Băncii Naţionale a Moldovei la data achitării”.

49. Articolul 1311:

la alineatul (1), primul enunţ va avea următorul cuprins: „Evidenţa mijloacelor băneşti transferate în Fond în temeiul art.1461 alin.(13) şi (14) este ţinută separat de evidenţa altor mijloace ale Fondului.”

articolul se completează cu alineatul (6) cu următorul cuprins:

„(6) Compensarea clienţilor care nu au ridicat mijloacele băneşti în condiţiile art.1461 alin.(14) se efectuează conform procedurii stabilite în actele normative ale Comisiei Naţionale.”

50. Legea se completează cu articolele 1312 şi 1313 cu următorul cuprins:

Articolul 1312. Compensarea acţionarilor care nu au primit contravaloarea acţiunilor în condiţiile art.30

(1) Evidenţa mijloacelor băneşti transferate în Fond în temeiul art.30 alin.(9) lit.a) este ţinută separat de evidenţa altor mijloace ale Fondului.

(2) Comisia Naţională publică pe propria pagină web oficială informaţia aferentă societăţilor ale căror acţiuni au constituit obiect al procedurii de retragere obligatorie, contravaloarea acţiunilor fiind transferată în Fond în temeiul art.30 alin.(9) lit.a).

(3) Compensarea acţionarilor care nu au primit contravaloarea acţiunilor în condiţiile art.30 se efectuează conform procedurii stabilite în actele normative ale Comisiei Naţionale.

 

Articolul 1313. Compensarea acţionarilor fondurilor de investiţii nemutuale şi ai fondurilor de investiţii pentru privatizare

(1) Soldurile mijloacelor băneşti din conturile deschise în băncile de pe teritoriul Republicii Moldova, repartizate de către fondurile de investiţii nemutuale şi de către fondurile de investiţii pentru privatizare şi neridicate de acţionarii acestora, sunt transferate în Fond în scopul păstrării şi gestionării. Achitarea sumelor datorate acţionarilor fondurilor în cauză se efectuează în baza listelor acţionarilor care nu au beneficiat de mijloacele băneşti ce li se cuvin în urma lichidării, liste care sunt transmise de băncile respective către Fond. Prin derogare de la prevederile art.131 alin.(1), compensaţia acoperă mijloacele băneşti aflate în evidenţa contului acţionarului la data transmiterii listelor către Fond.

(2) Evidenţa mijloacelor băneşti transferate în Fond în temeiul alin.(1) este ţinută separat de evidenţa altor mijloace ale Fondului.

(3) Comisia Naţională publică pe propria pagină web oficială informaţia aferentă fondurilor de investiţii nemutuale şi fondurilor de investiţii pentru privatizare, ale căror mijloace băneşti au fost transferate în Fond în temeiul alin.(1).

(4) Compensarea acţionarilor care nu au primit contravaloarea acţiunilor în condiţiile prezentului articol se efectuează conform procedurii stabilite în actele normative ale Comisiei Naţionale.”

51. La articolul 132:

alineatul (1) se completează cu litera f) cu următorul cuprins:

„f) mijloacele transferate în temeiul art.30 alin.(9) lit.a), art.1313 alin.(1) şi art.1461 alin.(13) şi (14).”

la alineatul (7), textul „alin.(1) lit.b)–e)” se substituie cu textul „alin.(1) lit.b)–f)”.

52. Articolul 133:

la alineatul (1), litera b) va avea următorul cuprins:

„b) hotărârea referitoare la intentarea procesului de insolvabilitate a societăţii de investiţii, emisă de autoritatea competentă, a devenit executorie.”

la alineatul (4), cuvintele „instanţei de judecată” se substituie cu cuvintele „autorităţii competente”.

53. Articolul 134:

la alineatul (1), litera e) va avea următorul cuprins:

„e) entităţii de audit a societăţii de investiţii şi angajaţilor acestora;”

la alineatul (2), cuvintele „clienţilor administratorilor fiduciari” se substituie cu textul „prevăzute la art.130 alin.(2) lit.a)–c)”.

54. La articolul 139, alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) Deciziile Comisiei Naţionale pot fi contestate în conformitate cu prevederile Codului administrativ şi ale Legii nr.192/1998 privind Comisia Naţională a Pieţei Financiare.”

55. Articolul 140:

alineatul (12) va avea următorul cuprins:

„(12) La eliberarea licenţei/autorizaţiei, Comisia Naţională include informaţia privind persoana licenţiată/autorizată în Registrul licenţelor şi autorizaţiilor eliberate, ţinut de Comisia Naţională.”

alineatul (13):

litera c) va avea următorul cuprins:

„c) încalcă prevederile prezentei legi şi ale actelor normative ale Comisiei Naţionale;”

la litera d), cuvântul „false” se substituie cu cuvântul „eronate”;

articolul se completează cu alineatele (141), (142) şi (143) cu următorul cuprins:

„(141) Comisia Naţională este în drept să retragă licenţa în cazul în care:

a) retragerea licenţei este solicitată de persoana licenţiată, ca urmare a hotărârii adunării generale a acţionarilor;

b) persoana licenţiată încalcă grav şi sistematic prevederile prezentei legi şi ale actelor normative ale Comisiei Naţionale;

c) persoana licenţiată se reorganizează sau se lichidează;

d) persoana licenţiată a fost declarată insolvabilă;

e) a fost retrasă licenţa băncii de către Banca Naţională a Moldovei.

(142) Retragerea licenţei la solicitarea persoanei licenţiate are loc după prezentarea de către aceasta a confirmării stingerii de către persoana respectivă a tuturor obligaţiilor contractuale, asumate în cadrul desfăşurării activităţii pe piaţa de capital, la care se anexează documentele justificative.

(143) În cazul retragerii licenţei, decizia Comisiei Naţionale privind radierea persoanei licenţiate din Registrul licenţelor şi autorizaţiilor eliberate se adoptă după confirmarea stingerii de către aceasta a tuturor obligaţiilor contractuale, asumate în cadrul desfăşurării activităţii pe piaţa de capital, şi conformarea cu prevederile art.57.”

la alineatul (15), partea introductivă va avea următorul cuprins:

„Pe toată durata desfăşurării activităţii pe piaţa de capital, persoanele licenţiate sau autorizate sunt obligate:”.

56. Articolul 141:

la alineatul (7) litera g), textul „auditorilor,” se exclude;

alineatul (8) se abrogă.

57. La articolul 1411 alineatul (10), cuvintele „societăţile de audit” se substituie cu cuvintele „entităţile de audit”.

58. Articolul 143:

denumirea articolului şi alineatul (1) vor avea următorul cuprins:

Articolul 143. Auditul situaţiilor financiare

(1) Situaţiile financiare ale persoanelor licenţiate sau autorizate, conform art.140 alin.(2), sunt supuse auditului obligatoriu în conformitate cu prevederile legislaţiei privind auditul situaţiilor financiare şi ale actelor normative ale Comisiei Naţionale.”

la alineatul (2), cuvintele „de audit privind situaţiile financiare anuale” se substituie cu cuvântul „auditorului”;

alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) În cazul în care în raportul auditorului nu este dezvăluită informaţia stabilită de prezenta lege şi de actele normative ale Comisiei Naţionale, Comisia Naţională este în drept să ceară persoanelor specificate la alin.(1) desemnarea altei entităţi de audit pentru efectuarea repetată a auditului situaţiilor financiare anuale.”

la alineatul (4), litera c) va avea următorul cuprins:

„c) duce la exprimarea unei opinii modificate, care poate fi o opinie cu rezerve, o opinie contrară, sau la situaţia în care acesta s-ar afla în imposibilitatea exprimării unei opinii;”

la alineatul (5), cuvântul „documente” se substituie cu cuvântul „explicaţii”;

alineatul (6) va avea următorul cuprins:

„(6) Informarea cu bună-credinţă a Comisiei Naţionale de către auditor, conform alin.(4) şi (5), nu constituie o încălcare a restricţiilor contractuale sau legale privind respectarea confidenţialităţii şi a secretului profesional de către auditor şi nu implică răspunderea sau sancţionarea acestuia.”

59. Articolul 144:

alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Sunt considerate încălcări pe piaţa de capital nerespectarea prevederilor prezentei legi şi ale actelor normative ale Comisiei Naţionale, precum şi faptele stabilite expres de Codul contravenţional şi de Codul penal.”

la alineatul (3), textul „Codului contravenţional al Republicii Moldova şi, respectiv,” se exclude;

alineatul (8) va avea următorul cuprins:

„(8) Modul de aplicare şi executare a sancţiunilor prevăzute la alin.(2) se stabileşte în actele normative ale Comisiei Naţionale.”

60. Articolele 145 şi 146 vor avea următorul cuprins:

Articolul 145. Publicarea sancţiunilor

(1) Comisia Naţională publică, fără întârziere, pe propria pagină web oficială şi, după caz, în Monitorul Oficial al Republicii Moldova sancţiunile aplicate conform prevederilor art.144.

(2) Prin derogare de la alin.(1) din prezentul articol, Comisia Naţională este în drept să nu publice sancţiunile aplicate, prevăzute la art.144, în cazul în care consideră că dezvăluirea informaţiei respective poate cauza prejudicii clienţilor persoanelor licenţiate sau autorizate, investitorilor şi/sau poate afecta funcţionarea normală a pieţei de capital.

(3) În cazul aplicării unei sancţiuni faţă de o bancă, care nu a fost publicată conform alin.(1), Comisia Naţională informează Banca Naţională a Moldovei privind aplicarea sancţiunii respective.

 

Articolul 146. Încetarea activităţii pe piaţa de capital a persoanei licenţiate sau autorizate

(1) Încetarea activităţii pe piaţa de capital a persoanei licenţiate sau autorizate se realizează în conformitate cu prevederile prezentei legi şi ale actelor normative ale Comisiei Naţionale.

(2) Încetarea activităţii pe piaţa de capital a persoanei licenţiate sau autorizate are loc:

a) în baza deciziei organului de conducere al acesteia;

b) în baza deciziei Comisiei Naţionale privind retragerea licenţei sau autorizaţiei;

c) în cazul expirării termenului de valabilitate a autorizaţiei eliberate;

d) în baza hotărârii definitive şi irevocabile a instanţei de judecată;

e) în baza deciziei Băncii Naţionale a Moldovei de retragere a licenţei – în cazul băncilor.

(3) La retragerea licenţei sau a autorizaţiei, Comisia Naţională supraveghează modul de executare a obligaţiilor persoanei licenţiate sau autorizate faţă de clienţii acesteia, precum şi modul de păstrare a înregistrărilor conform art.57.

(4) Din momentul adoptării deciziei de retragere a licenţei sau a autorizaţiei conform alin.(2), persoana licenţiată sau autorizată este obligată să înceteze toate activităţile şi operaţiunile pe piaţa de capital, cu excepţia activităţilor legate de administrarea acesteia şi de onorarea obligaţiilor faţă de clienţi.

(5) Până la radierea persoanei licenţiate sau autorizate din Registrul licenţelor şi autorizaţiilor eliberate, persoana respectivă continuă să se afle sub incidenţa prevederilor prezentei legi.

(6) În vederea executării prevederilor alin.(3), Comisia Naţională este în drept:

a) să solicite instanţei de judecată intentarea procesului de insolvabilitate în privinţa persoanei licenţiate sau autorizate şi dispunerea măsurilor de asigurare necesare; şi/sau

b) să solicite instanţei de judecată dizolvarea persoanei licenţiate sau autorizate şi desemnarea lichidatorului, în conformitate cu prevederile legislaţiei, în cazul în care, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a hotărârii de retragere a licenţei sau autorizaţiei, persoana licenţiată sau autorizată nu a iniţiat procedura de stingere a obligaţiilor pe piaţa de capital şi nu a convocat adunarea generală a acţionarilor; şi/sau

c) să suspende operaţiunile la conturile persoanei licenţiate sau autorizate deschise la bănci şi la prestatorii de servicii de plată nebancari; şi/sau

d) să greveze, cu interdicţia de înstrăinare, instrumentele financiare ale persoanei licenţiate deţinute în nume propriu şi/sau în numele clienţilor.

(7) În legătură cu încetarea activităţii pe piaţa de capital a persoanei licenţiate sau autorizate, lichidatorul desemnat în temeiul alin.(6) lit.b) îşi exercită atribuţiile în corespundere cu prevederile legislaţiei şi trebuie să dispună de certificat de calificare, eliberat de Comisia Naţională.

(8) În cazul în care lichidatorul desemnat de instanţa de judecată nu respectă prevederile prezentei legi şi ale actelor normative ale Comisiei Naţionale, nu îşi exercită sau îşi exercită nesatisfăcător atribuţiile aferente încetării activităţii pe piaţa de capital a persoanei licenţiate sau autorizate, Comisia Naţională este în drept să solicite instanţei de judecată destituirea acestuia şi desemnarea altei persoane.

(9) În exercitarea atribuţiilor şi drepturilor, lichidatorul acordă importanţă prioritară încetării activităţii pe piaţa de capital a persoanei licenţiate sau autorizate în cel mai scurt termen.

(10) În cazul retragerii licenţei sau a autorizaţiei conform alin.(2) lit.a), persoana respectivă este în drept să solicite eliberarea unei noi licenţe sau autorizaţii pentru desfăşurarea activităţii pe piaţa de capital numai după un an de la radierea acesteia din Registrul licenţelor şi autorizaţiilor eliberate, cu condiţia că au fost onorate toate obligaţiile faţă de clienţii săi.

(11) În cazul retragerii licenţei sau a autorizaţiei conform alin.(2) lit.b), d) şi e), persoana respectivă nu este în drept să solicite o altă licenţă sau autorizaţie pentru desfăşurarea activităţii pe piaţa de capital.”

61. Articolul 1461:

la alineatul (2), textul „art.27 alin.(8)” se substituie cu textul „art.12 alin.(9)”;

la alineatul (3), textul „art.79” se substituie cu textul „art.77”;

la alineatul (4), cuvântul „auditorului” se substituie cu cuvintele „entităţii de audit”, iar ultimul enunţ va avea următorul cuprins: „Termenul de vânzare a activelor şi criteriile de micşorare a preţului de vânzare sunt stabilite în actele normative ale Comisiei Naţionale, ţinându-se cont de situaţia financiară a societăţilor respective, statutul juridic, valoarea activelor şi costurile aferente expunerii spre vânzare.”

la alineatul (6), textul „art.97” se substituie cu textul „art.98”;

la alineatul (13), textul „pe parcursul a 3 ani după aprobarea de către Comisia Naţională a raportului de lichidare şi a proiectului de repartizare a activelor conform prevederilor prezentului articol” se substituie cu textul „ , în termenul indicat la alin.(12),”;

articolul se completează cu alineatul (14) cu următorul cuprins:

„(14) Mijloacele băneşti repartizate conform alin.(12) din prezentul articol şi care nu sunt ridicate de către clienţii administratorilor fiduciari din conturile deschise în bănci, în decurs de 3 ani de la aprobarea de către Comisia Naţională a raportului de lichidare şi a proiectului de repartizare a activelor conform prevederilor prezentului articol, sunt transferate în Fond şi pot fi utilizate doar pentru compensarea clienţilor administratorilor fiduciari, conform modului stabilit la art.1311 alin.(6).”

 

Art.II. – (1) Prezenta lege intră în vigoare peste 6 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

(2) Comisia Naţională a Pieţei Financiare, în termen de 6 luni de la data publicării prezentei legi, va adopta actele normative prevăzute de prezenta lege şi va aduce actele sale normative în concordanţă cu aceasta.

(3) Guvernul, în termen de 6 luni de la data publicării prezentei legi, va prezenta Parlamentului propuneri pentru aducerea legislaţiei în concordanţă cu aceasta.

(4) Până la 1 iulie 2023, băncile vor asigura:

a) transferul în Fondul de compensare a investitorilor al soldurilor de mijloace băneşti depuse de către acţionarul majoritar sau de către emitent în conturile bancare deschise în favoarea acţionarilor minoritari care nu au primit contravaloarea acţiunilor în conformitate cu art.30 din Legea nr.171/2012 privind piaţa de capital;

b) prezentarea către Comisia Naţională a Pieţei Financiare a listelor persoanelor în favoarea cărora au fost transferate mijloacele băneşti la data deschiderii contului bancar, persoanelor cărora le-au fost eliberate mijloacele băneşti şi persoanelor care nu au primit contravaloarea acţiunilor deţinute, cu indicarea sumelor eliberate sau care urmează a fi eliberate.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIIgor GROSU

 

Nr.321. Chişinău, 24 noiembrie 2022.