H O T Ă R Â R E
pentru aprobarea Regulamentului privind conţinutul-cadru, principiile metodologice
de elaborare şi actualizare, avizare şi aprobare a Planului
de amenajare a teritoriului naţional
nr. 715 din 19.10.2022
Monitorul Oficial nr.362/864 din 15.11.2022
* * *
În temeiul art.17 alin.(6) din Codul urbanismului şi construcţiilor nr.434/2023 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2024, nr.41-44, art.61), cu modificările ulterioare, cu modificările ulterioare, Guvernul
[Clauza de adoptare modificată prin Hot.Guv. nr.727 din 30.10.2024, în vigoare 30.01.2025]
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul privind conţinutul-cadru, principiile metodologice de elaborare şi actualizare, avizare şi aprobare a Planului de amenajare a teritoriului naţional (se anexează).
2. Controlul asupra executării prezentei hotărâri se pune în sarcina Ministerului Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale.
PRIM-MINISTRU | Natalia GAVRILIŢA |
Contrasemnează: | |
Viceprim-ministru, | |
ministrul infrastructurii şi dezvoltării regionale | Andrei Spînu
|
Nr.715. Chişinău, 19 octombrie 2022. |
Aprobat
prin Hotărârea Guvernului
nr.715 din 19 octombrie 2022
Notă: Pe tot parcursul textului, textul „Legea nr.835/1996 privind principiile urbanismului şi amenajării teritoriului”, la orice formă gramaticală, se substituie cu textul „Codul urbanismului şi construcţiilor nr.434/2023”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.727 din 30.10.2024, în vigoare 30.01.2025
REGULAMENT
privind conţinutul-cadru, principiile metodologice de elaborare
şi actualizare, avizare şi aprobare a Planului de amenajare
a teritoriului naţional
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul privind conţinutul-cadru, principiile metodologice de elaborare şi actualizare, avizare şi aprobare a Planului de amenajare a teritoriului naţional (în continuare – Regulament) este parte componentă a unui cadru de reglementări menite să asigure implementarea Codului urbanismului şi construcţiilor nr.434/2023.
2. Planul de amenajare a teritoriului naţional (în continuare – Plan) este documentul de bază, cu caracter director, pentru realizarea operaţiunilor de amenajare a teritoriului, elaborat/actualizat la propunerea organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului, care reprezintă sinteza documentelor de politici publice, abordează atât problematica din teritoriu la nivel macro, cât şi coeziunea teritorială la nivel european, stabileşte liniile directoare ale organizării şi dezvoltării echilibrate şi durabile a întregului teritoriu al Republicii Moldova.
3. Planul este compus din secţiuni specializate corelate între ele, ce abordează diferite aspecte cu privire la dezvoltarea spaţială echilibrată şi durabilă, ţinând cont de integrarea regională şi europeană.
4. Documentaţia de amenajare a teritoriului naţional reflectă aspecte legate de:
1) funcţiunile teritoriale şi instituirea zonelor speciale (zone economice, parcuri şi zone industriale, centre de polarizare-poli de creştere, zone cu rol administrativ, zonare funcţională, zone de protecţie);
2) demografia regională şi mişcările de populaţie/mobilitatea populaţiei;
3) macroeconomia, structurile regionale, sectoarele de activitate economică şi localizarea activităţilor;
4) disparităţile regionale (dintre regiuni de dezvoltare) la nivel naţional, care au potenţialul de a influenţa competitivitatea şi coeziunea la nivel naţional şi regional;
5) crearea reţelei de centre urbane (municipii/oraşe-poli (centre) de creştere) atractive pentru locuitori şi antreprenori, care generează creştere, ocupare a forţei de muncă şi stimulează dezvoltarea teritoriului la nivel regional (regiuni de dezvoltare) şi local;
6) echiparea tehnico-edilitară majoră a teritoriului naţional, gospodărirea apelor, sanitaţia, amenajări hidrotehnice, furnizarea energiei electrice şi termice, a gazelor naturale, reţele publice de comunicaţii electronice;
7) infrastructura rutieră;
8) protecţia mediului, riscurile naturale, impactul schimbărilor climatice asupra dezvoltării teritoriului la nivel naţional, regional şi local;
9) localizarea ariilor de dezvoltare rezidenţială, turistice şi de agrement, industriale, a infrastructurii sportului şi educaţiei;
10) reabilitarea peisajelor culturale şi naturale, gestionarea prudentă, conservarea şi dezvoltarea diversităţii culturale şi biologice;
11) monumente istorice, situri arheologice şi zone construite protejate;
12) nivelul şi costul poluărilor, exploatarea resurselor;
13) riscuri tehnologice (contaminare radioactivă şi/sau chimică, de explozie, poluare) cu impact transfrontalier.
[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.727 din 30.10.2024, în vigoare 30.01.2025]
5. Planul are caracter director în exclusivitate şi se elaborează pe secţiuni specializate, care sunt aprobate prin lege.
6. În sensul prezentului Regulament se utilizează noţiunile şi definiţiile prevăzute în Codul urbanismului şi construcţiilor nr.434/2023.
7. Prezentul Regulament este obligatoriu pentru organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului, pentru persoanele fizice şi juridice care acordă servicii de proiectări în domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului în toate etapele de elaborare a secţiunilor specializate ale Planului, corelate între ele.
8. Secţiunile specializate ale Planului se elaborează de către persoane juridice care dispun de specialişti atestaţi în domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului.
Capitolul II
SCOPUL ŞI OBIECTIVELE
9. Scopul prezentului Regulament constă în stabilirea conţinutului-cadru, a modalităţii de elaborare/actualizare, de avizare şi aprobare şi de creare a unui cadru unitar pentru elaborarea Planului structurat pe secţiuni specializate, în calitate de document ierarhic superior de amenajare a teritoriului şi indispensabil pentru asigurarea unei dezvoltări echilibrate şi durabile a întregului teritoriu al Republicii Moldova.
10. Scopul Planului, prin secţiunile sale specializate, este de a asigura următoarele aspecte:
1) dezvoltarea echilibrată şi durabilă a teritoriului naţional din punct de vedere social-economic, cultural şi de mediu, pentru evitarea manifestării disparităţilor şi dezechilibrelor de dezvoltare, armonizarea la nivelul întregului teritoriu a tuturor politicilor sectoriale stabilite la nivel naţional şi local în vederea asigurării echilibrului în dezvoltarea teritorială, cu respectarea specificului fiecărei zone a ţării;
2) armonizarea societăţii şi economiei cu schimbările demografice şi crearea unei societăţi pentru toate vârstele;
3) ameliorarea calităţii vieţii cetăţenilor de toate vârstele şi a colectivităţilor umane, cu respectarea identităţii locale a populaţiei;
4) gestionarea responsabilă şi durabilă a resurselor naturale, asigurând echilibrul dintre dezvoltarea economică şi socială şi protejarea mediului, a biodiversităţii, a peisajului şi a patrimoniului cultural;
5) conservarea şi dezvoltarea durabilă a patrimoniului cultural imobil (monumente istorice şi situri arheologice) şi a diversităţii culturale;
6) dezvoltarea infrastructurii turismului şi a sportului prin valorificarea potenţialului turistic al regiunilor de dezvoltare, prin reabilitarea şi amenajarea obiectivelor şi infrastructurii turistice şi de sport existente, precum şi prin orientarea activităţii turistice şi sportive spre zonele rurale;
7) dezvoltarea infrastructurii tehnico-edilitare de nivel naţional;
8) dezvoltarea durabilă a mobilităţii pe întreg teritoriul naţional;
9) fundamentarea şi prioritizarea realizării investiţiilor de utilitate publică de nivel naţional;
10) corelarea cu documentele de politici publice aprobate, relevante domeniului amenajării teritoriului;
11) utilizarea raţională a teritoriului şi conservarea terenurilor agricole fertile;
12) asigurarea realizării programelor de coeziune teritorială la nivel european, la care Republica Moldova este parte;
13) evitarea riscurilor naturale şi prevenirea efectelor unor situaţii de urgenţă şi excepţionale.
11. Obiectivele principale ale Planului sunt:
1) fundamentarea, în conformitate cu documentele de politici publice, a direcţiilor prioritare ale economiei naţionale şi precizarea priorităţilor de intervenţie pentru relansarea activităţilor economice, determinarea teritoriilor pentru implementarea metodelor moderne de promovare a businessului privat şi de stat, crearea reţelei naţionale de zone economice libere, necesare pentru consolidarea coeziunii economice, sociale şi teritoriale;
2) evaluarea complexă a resurselor naturale, economice şi umane pentru întreg teritoriul naţional;
3) prognozarea privind evoluţia demografică şi posibilităţile de ocupare a resurselor de muncă, asigurarea unor condiţii adecvate de viaţă pentru populaţie prin ameliorarea condiţiilor de abitaţie, a accesului la instituţiile publice (educaţie, sănătate, servicii publice etc.) şi la echipările tehnico-edilitare;
4) asigurarea dezvoltării policentrice a ţării prin crearea unei reţele de localităţi urbane bazată pe distribuirea echitabilă a resurselor în teritoriu şi sporirea cooperării între zonele urbane şi rurale;
5) fundamentarea strategiei de dezvoltare a reţelei generale de localităţi;
6) promovarea şi asigurarea cooperării regionale în vederea asigurării unei dezvoltări echilibrate, durabile şi economic competitive a regiunilor de dezvoltare;
7) corelarea dezvoltărilor sectoriale în cadrul diferitelor zone, teritorii şi domenii de activitate cu interesele tuturor regiunilor ţării, asigurând echilibrul permanent între resursele existente şi cerinţele de valorificare a acestora, precum şi cu interesele colectivităţilor şi ale individului;
8) armonizarea dezvoltării aşezărilor umane şi încurajarea diversificării funcţiilor urbanistice în teritoriu;
9) dezvoltarea infrastructurii rutiere şi de transport de importanţă naţională şi internaţională, a căilor de comunicaţie transfrontaliere;
10) dezvoltarea serviciilor şi reţelelor edilitare (de alimentare cu apă şi canalizare, furnizarea energiei electrice şi termice, a gazelor naturale, a serviciilor de comunicaţii electronice), în vederea acoperirii teritoriului întregii ţări cu servicii de calitate, şi centralizarea acestora;
11) identificarea la nivel macro a zonelor sau a teritoriilor cu problematică majoră, care necesită programe de intervenţie primordială (zone defavorizate din punct de vedere economic şi social, zone cu resurse naturale intens degradate, zone cu reduceri demografice accentuate sau cu dezechilibre demografice grave, zone cu deficit de locuri de muncă, zone afectate de riscuri naturale şi de impactul provocat de schimbările climatice, inclusiv agricole şi forestiere, zone rurale care nu dispun de infrastructură de transport şi tehnico-edilitară şi aflate în afara razei de deservire a oraşelor, alte categorii de zone care urmează a fi asistate în baza unor programe sau convenţii internaţionale) şi o analiză a disfuncţionalităţilor;
12) reabilitarea şi protejarea mediului natural şi construit, stabilirea zonelor naturale şi construite cu valoare de patrimoniu, inclusiv a zonelor de protecţie, stabilirea zonelor de protecţie a apelor de suprafaţă, a râurilor şi a bazinelor, cu constituirea reţelei naţionale a acestora, combaterea schimbărilor climatice şi asigurarea rezilienţei la acestea;
13) scoaterea în evidenţă a posibilităţilor teritoriale de punere în valoare în circuitul turistic a monumentelor istorice, a siturilor arheologice şi a monumentelor naturii prin creşterea accesibilităţii acestora prin intermediul infrastructurii de transport şi a echipării teritoriale;
14) dezvoltarea infrastructurii de transport naval, promovarea şi implementarea efectuării lucrărilor de adâncire în apele naţionale, inclusiv în cele portuare;
15) amenajarea operativă a teritoriului ţării şi pregătirea acestuia pentru asigurarea apărării naţionale.
[Pct.11 modificat prin Hot.Guv. nr.727 din 30.10.2024, în vigoare 30.01.2025]
12. Planul este documentul ierarhic superior care serveşte drept bază pentru elaborarea documentaţiei de amenajare a teritoriului şi a documentaţiei de urbanism de nivel ierarhic inferior stabilite în Codul urbanismului şi construcţiilor nr.434/2023.
13. Liniile directoare de organizare şi de dezvoltare a teritoriului stabilite în Plan se vor lua în considerare în procesul de elaborare a documentelor de politici publice şi a documentelor de planificare.
Capitolul III
INIŢIEREA, ELABORAREA ŞI ACTUALIZAREA PLANULUI
Secţiunea 1
Iniţierea şi finanţarea elaborării sau actualizării Planului
14. Iniţiativa elaborării secţiunilor specializate ale Planului aparţine Guvernului.
15. Elaborarea integrală a Planului integral sau a secţiunilor sale specializate şi a studiilor de fezabilitate se finanţează din bugetul de stat şi din alte surse ce nu contravin legislaţiei.
[Pct.15 modificat prin Hot.Guv. nr.727 din 30.10.2024, în vigoare 30.01.2025]
Secţiunea a 2-a
Elaborarea şi actualizarea Planului
16. Principalele etape de elaborare a Planului integral, a unei secţiuni sau a mai multe secţiuni specializate ale acestuia sunt:
1) etapa preliminară, care cuprinde:
a) informarea populaţiei asupra iniţierii procesului de elaborare;
b) achiziţia serviciilor pentru elaborarea documentului şi convocarea grupului de lucru pentru monitorizarea elaborării documentului;
c) achiziţionarea serviciilor pentru elaborarea evaluării preliminare strategice de mediu/evaluării strategice de mediu în conformitate cu prevederile Legii nr.11/2017 privind evaluarea strategică de mediu;
d) elaborarea temei-program pentru fiecare secţiune a Planului de către beneficiar în comun cu elaboratorul documentaţiei, al cărei conţinut este detaliat în anexa nr.1;
e) aprobarea temei-program pentru fiecare secţiune a Planului de către organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului. Conţinutul temei-program poate fi modificat, după necesitate, ca rezultat al elaborării studiilor de fundamentare la proiect şi al necesităţii examinării/aprobării suplimentare a proiectului de către organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului;
f) elaborarea studiilor de fezabilitate pe specialităţi în conformitate cu secţiunile specializate ale Planului;
g) consultarea operatorilor de sistem.
2) etapa de elaborare a proiectului Planului integral sau a unei secţiuni sau a mai multe secţiuni specializate;
3) etapa de avizare şi consultare publică, care include inclusiv:
a) avizarea de către organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului;
b) emiterea avizului general de către Guvern;
4) etapa de aprobare, care include aprobarea de către Consiliul naţional de amenajare a teritoriului, Guvern şi de către Parlament.
[Pct.16 modificat prin Hot.Guv. nr.727 din 30.10.2024, în vigoare 30.01.2025]
17. Modificarea/actualizarea documentaţiilor se face în următoarele situaţii:
1) expiră perioada stabilită în punctele 26 şi 27;
2) au fost confirmate, prin studii, schimbări majore în domeniile social-economice, demografice, teritorial-administrative şi politice, noi elemente cu impact asupra scopului şi obiectivelor Planului în aplicare;
3) alte cazuri stabilite de Guvern prin politicile strategice de dezvoltare a ţării.
18. Conţinutul-cadru pentru noile secţiuni specializate se stabileşte de către organul central al administraţiei publice în domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului de comun acord cu organismele centrale şi cu cele teritoriale interesate şi conform priorităţilor de dezvoltare a ţării stabilite de Guvern.
19. Toate părţile implicate în procesul de elaborare/modificare/actualizare a secţiunilor specializate ale Planului se conduc de legislaţia Republicii Moldova în domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului, de alte acte normative aferente domeniului, de tratatele şi de documentele internaţionale la care Republica Moldova este parte.
20. Secţiunile specializate se elaborează având la bază datele iniţiale actualizate privind principalii indicatori demografici, de mediu, social-economici, indicele de deprivare a ariilor mici sau alţi indici care pot constitui un instrument eficient pentru determinarea zonelor defavorizate în ţară, precum şi în regiunile de dezvoltare. Elaboratorul este obligat să actualizeze şi să sistematizeze aceste date pe parcursul executării lucrărilor.
21. Conţinutul Planului, care constă din piesele scrise şi desenate cu caracter de sinteză, se structurează coerent, iar informaţia se prezintă clar şi comprehensiv.
22. Textul proiectului secţiunilor specializate ale Planului se elaborează în limba română.
23. Piesele desenate vor fi redactate în conformitate cu standardele de stat privind semnele convenţionale şi să fie conforme cu atlasele de semne convenţionale pentru planuri topografice aprobate, elaborate de Agenţia Geodezie, Cartografie şi Cadastru. Semnele convenţionale noi trebuie incluse în legendele din planşe. Culorile utilizate trebuie să fie transparente, pentru a putea identifica detaliile de pe baza topografică/cartografică utilizată sau de pe alte baze de date utilizate.
[Pct.23 modificat prin Hot.Guv. nr.727 din 30.10.2024, în vigoare 30.01.2025]
24. Autoritatea publică centrală din domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului, în colaborare cu autorităţile publice centrale din domeniile de competenţă, asigură elaborarea şi actualizarea secţiunilor specializate ale Planului.
25. În procesul de elaborare a secţiunilor specializate ale Planului, responsabilii de elaborarea acestora efectuează procedura de evaluare strategică de mediu prealabilă, în cadrul căreia organul central al administraţiei publice în domeniul mediului sau subdiviziunea sa teritorială se pronunţă asupra necesităţii de efectuare a evaluării strategice de mediu pentru documentaţia respectivă în conformitate cu prevederile Legii nr.11/2017 privind evaluarea strategică de mediu.
26. Planul se elaborează pentru o perioadă de 30 de ani.
27. Secţiunile specializate ale Planului sunt reevaluate şi actualizate periodic (dar nu mai rar de o dată în zece ani), la propunerea organului central al administraţiei publice în domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului, în conformitate cu schimbările care au intervenit în dezvoltarea social-economică şi în funcţie de priorităţile statului stabilite de Guvern, de necesităţile de modernizare şi dezvoltare a infrastructurii tehnico-edilitare şi a infrastructurii drumurilor.
Secţiunea a 3-a
Atribuirea contractelor pentru elaborarea sau actualizarea
secţiunilor specializate ale Planului
28. Principiile metodologice de elaborare şi actualizare/modificare, avizare şi aprobare ale Planului se stabilesc prin regulamente şi instrucţiuni, elaborate de organul central de specialitate şi aprobate de către Guvern.
[Pct.28 în redacţia Hot.Guv. nr.727 din 30.10.2024, în vigoare 30.01.2025]
29. Autoritatea publică centrală din domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului, după caz, în comun cu autorităţile publice centrale responsabile de domeniile indicate în pct.51 întocmesc caietul de sarcini şi alte documente de achiziţie necesare pentru executarea contractelor de elaborare a secţiunilor specializate ale Planului.
30. Elaborarea caietelor de sarcini şi a documentelor de achiziţie pentru elaborarea/actualizarea secţiunilor specializate ale Planului, a programelor de amenajare a teritoriului, a studiilor de fundamentare, precum şi cercetările ştiinţifice prealabile necesare întocmirii acestora pot fi realizate şi cu suportul organizaţiilor internaţionale.
31. Ajustarea valorii contractelor de achiziţii publice încheiate pe un termen mai mare de un an trebuie efectuată conform Regulamentului privind ajustarea periodică a valorii contractelor de achiziţii publice cu executare continuă, încheiate pe un termen mai mare de un an, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1129/2018.
Secţiunea a 4-a
Informarea şi participarea populaţiei la desfăşurarea
activităţii de elaborare a Planului
32. Populaţia, organizaţiile necomerciale, alte entităţi implicate în dezvoltarea unităţilor teritorial-administrative vor fi informate asupra obiectivelor şi a conţinutului documentaţiilor de amenajare a teritoriului naţional.
33. Informarea publică se realizează de către autoritatea publică centrală din domeniul amenajării teritoriului, prin următoarele mijloace:
1) publicarea anunţului privind organizarea consultării publice pe pagina web oficială a autorităţii publice centrale din domeniul amenajării teritoriului şi pe pagina web www.particip.gov.md;
2) informarea cu caracter general prin mass-media;
3) informarea cu caracter direcţionat către părţile interesate, prin intermediul mijloacelor de recepţionare a informaţiei indicate de părţile interesate;
4) audierea publică cu societatea civilă (după caz);
5) alte mijloace specifice.
34. Consultarea publică se face anterior aprobării fiecărei secţiuni specializate a Planului, cu impact asupra domeniului public, elaborate în parte, sau a Planului integral, prin solicitarea opiniilor societăţii civile, autorităţilor publice interesate, experţilor, asociaţiilor profesionale, mediului academic ş.a., care cad sub incidenţa Legii nr.239/2008 privind transparenţa în procesul decizional, a Regulamentului cu privire la procedurile de consultare publică cu societatea civilă în procesul decizional, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.967/2016, precum şi a procedurilor aprobate de către autoritatea publică centrală din domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului.
Capitolul IV
AVIZAREA ŞI APROBAREA PLANULUI
Secţiunea 1
Avizarea şi expertizarea
35. Proiectul Planului elaborat integral sau pe secţiuni specializate se supune obligatoriu avizării, care se efectuează de către organismele centrale şi teritoriale interesate, în conformitate cu Codul urbanismului şi construcţiilor nr.434/2023 şi cu lista din anexa nr.2.
36. Avizele se emit în baza cererii organului central al administraţiei publice în domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului. Organul central al administraţiei publice în domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului va prezenta la avizare proiectul Planului integral sau al unei secţiuni specializate, iar elaboratorul (autorul proiectului) va justifica, la cerere, soluţiile aplicate în proiect.
37. Durata de emitere a avizelor de către organele autorităţii publice centrale nu va depăşi 30 de zile de la data recepţionării solicitării. Neemiterea avizului în termenul stabilit se consideră, în mod tacit, că este emis un aviz favorabil.
38. Expertizarea proiectului se va efectua conform prevederilor art.34-38 din Legea nr.100/2017 cu privire la actele normative.
39. În urma avizării şi expertizării, organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului întocmeşte sinteza obiecţiilor şi propunerilor conform modelului indicat în anexa nr.2 din Legea nr.100/2017 cu privire la actele normative.
40. Obiecţiile şi propunerile prezentate în avizele şi în rapoartele de expertiză emise de organismele centrale şi teritoriale interesate vor fi introduse în documentaţie după analizarea lor de către elaborator, în vederea finalizării şi aprobării Planului elaborat integral sau a secţiunii/secţiunilor specializate elaborate separat.
41. După examinarea, elaborarea avizului general de către Guvern şi aprobarea de către Consiliul naţional de amenajare a teritoriului, proiectul secţiunii/secţiunilor specializate ale Planului, întocmit în conformitate cu Codul urbanismului şi construcţiilor nr.434/2023, se prezintă Parlamentului spre examinare şi adoptare.
[Pct.41 în redacţia Hot.Guv. nr.727 din 30.10.2024, în vigoare 30.01.2025]
42. Avizul general la proiectul secţiunii/secţiunilor specializate ale Planului se emite de către Guvern.
Secţiunea a 2-a
Avizul general
43. Beneficiarul (organul central al administraţiei publice în domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului) al proiectului Planului se obligă să prezinte Guvernului materialele elaborate şi avizate de către organele autorităţilor publice centrale pentru a obţine avizul general.
44. Avizul general se emite în termen de 30 de zile de la data înregistrării proiectului în Guvern.
45. În cazul în care pe parcursul analizării şi verificării proiectului secţiunii/secţiunilor specializate ale Planului prezentat sunt necesare completări ale acestuia, Guvernul le va solicita, în scris, în termen de maximum 20 de zile lucrătoare de la data înregistrării documentaţiei, organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului. În acest caz, termenul de emitere a avizului general se va calcula de la data depunerii de către organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului a completărilor respective la documentaţia prezentată spre avizare.
46. Avizul general emis este valabil doar pentru proiectul pentru care a fost emis. În cazul în care se operează unele modificări după emiterea avizului general favorabil, proiectul secţiunii specializate a Planului sau al Planului integral va fi prezentat repetat Guvernului spre examinare şi avizare.
47. Avizul general emis este tehnic şi poate fi utilizat doar în scopul aprobării proiectului secţiunii specializate a Planului sau al Planului integral, cu toate secţiunile sale specializate corelate între ele.
Secţiunea a 3-a
Aprobarea Planului
48. Proiectul/proiectele secţiunii/secţiunilor specializate a/ale Planului se aprobă de către Parlament.
49. Fiecare secţiune specializată a Planului se aprobă prin lege.
Capitolul V
CONŢINUTUL-CADRU AL PLANULUI
Secţiunea 1
Secţiunile specializate ale Planului
50. În conformitate cu Codul urbanismului şi construcţiilor nr.434/2023, Planul se elaborează pe secţiuni specializate corelate între ele.
51. Secţiunile specializate ale Planului sunt:
1) reţeaua de localităţi;
2) infrastructura rutieră, feroviară, aeriană şi navală;
3) apa şi sanitaţia (aprovizionarea cu apă şi sanitaţie);
4) infrastructura energetică (gaze naturale, reţele termice, energie electrică (inclusiv parcuri eoliene şi fotovoltaice)) şi comunicaţiile electronice;
5) zonele protejate şi zonele cu resurse naturale, zonele silvice;
6) zonele de risc natural;
7) zonele cu resurse turistice;
8) zonele destinate agriculturii;
9) infrastructura economică, de sănătate, de educaţie şi sport;
10) monumentele istorice, siturile arheologice şi zonele construite protejate;
11) protecţia civilă;
12) infrastructura teritorială de apărare naţională.
[Pct.51 modificat prin Hot.Guv. nr.727 din 30.10.2024, în vigoare 30.01.2025]
52. Guvernul poate decide elaborarea unor secţiuni specializate suplimentare ale Planului, necesare pentru realizarea obiectivelor stabilite în priorităţile strategiilor naţionale şi regionale de dezvoltare a Republicii Moldova, inclusiv în alte documente de politici publice.
53. Secţiunile specializate ale Planului aprobate devin obligatorii pentru toate tipurile de activităţi de amenajare şi urbanism pe teritoriul Republicii Moldova, inclusiv temei pentru elaborarea planurilor regionale şi locale de amenajare a teritoriului şi de urbanism, a programelor de dezvoltare social-economică, a schemelor complexe pentru protecţia mediului şi utilizarea raţională a resurselor naturale, a schemelor şi a proiectelor naţionale şi regionale ale infrastructurii edilitare şi de transport şi a altor documentaţii pentru realizarea obiectivelor teritoriale de nivel regional şi local.
54. În funcţie de scopul şi obiectivele principale specificate la pct.10 şi 11, se determină conţinutul documentaţiei pentru secţiunile specializate ale Planului, care cuprinde:
1) piese scrise (Memoriul de sinteză);
2) piese desenate cu caracter de sinteză.
55. Conţinutul şi cerinţele detaliate (inclusiv pentru piesele scrise şi desenate) pentru fiecare secţiune specializată a Planului se stabilesc prin instrucţiuni separate, elaborate şi aprobate de organul central al administraţiei publice în domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului în comun cu alte autorităţi ale administraţiei publice centrale responsabile de domeniile specificate în pct.51.
56. Secţiunile specializate vor fi structurate în aşa mod încât, integrate, acestea să asigure realizarea scopului şi obiectivelor principale ale Planului stipulate la pct.10 şi 11 şi să acopere toate activităţile care determină şi au impact asupra dezvoltării teritoriale integrate a Republicii Moldova.
57. Documentaţia de amenajare a teritoriului trebuie elaborată respectând condiţiile din contract şi tema-program.
58. Toate documentele textuale şi materialele grafice ale secţiunilor specializate ale Planului trebuie realizate şi prezentate beneficiarului în format digital şi în format analog şi semnate de şeful şi executanţii responsabili, atestaţi, ai organizaţiei de proiectare care a elaborat proiectul secţiunii/secţiunilor specializate ale Planului.
Secţiunea a 2-a
Cerinţe generale pentru elaborarea pieselor scrise ale Planului
59. Piesele scrise (Memoriul de sinteză) vor fi structurate în capitole şi secţiuni şi vor fi elaborate conform prevederilor Legii nr.100/2017 cu privire la actele normative.
60. Numărul de capitole, conţinutul şi structura acestora vor fi determinate de specificul fiecărei secţiuni specializate a Planului stabilite prin instrucţiunile menţionate în punctul 55 şi de complexitatea şi volumul de date stabilite în tema-program.
61. Piesele scrise (Memoriul de sinteză) se structurează astfel încât să cuprindă întreg spectrul relaţiilor ce formează realităţile social-economice, demografice, infrastructură ş.a., în general, şi evoluţia elementelor specifice fiecărei secţiuni specializate, în parte.
62. Piesele scrise, structurate în capitole, vor sintetiza următoarele aspecte:
1) indicatorii principali care caracterizează situaţia actuală de dezvoltare social-economică şi teritorială din Republica Moldova în contextul european, care include cuantificarea indiciilor privind potenţialul natural, demografic (inclusiv indicele îmbătrânirii active), urbanistic şi echiparea cu infrastructură, ce caracterizează poziţia Republicii Moldova între ţările europene şi pe baza cărora se determină dimensiunile, sensul acţiunilor şi priorităţile care trebuie să fie realizate în scopul dezvoltării echilibrate şi durabile a ţării şi a integrării ei în Uniunea Europeană. Numărul şi conţinutul indicatorilor se stabilesc în funcţie de sursele de informaţie oficială, de structura datelor statistice existente, geospaţiale şi de alte date oficiale;
2) evaluarea complexă a situaţiei existente privind modul de valorificare a potenţialului uman şi material al ţării, care trebuie să includă:
a) cadrul natural, schimbările climatice, resursele de apă, de sol şi ale subsolului;
b) potenţialul demografic şi calitatea resurselor umane;
c) potenţialul economic şi gradul de valorificare al resurselor locale, zonificarea funcţională a teritoriului, structura activităţilor economice şi nivelul de urbanizare pe regiuni de dezvoltare;
d) reţeaua de localităţi, regiuni de dezvoltare şi oraşe (centre)-poli de creştere, inclusiv relaţia „urban–rural”;
e) infrastructura şi echiparea tehnică a teritoriului naţional şi a localităţilor, a regiunilor de dezvoltare şi a oraşelor (centrelor)-poli de creştere, inclusiv relaţia „urban–rural”;
f) protecţia, reabilitarea, conservarea şi dezvoltarea biodiversităţii şi a peisajelor naturale şi culturale;
g) protecţia, conservarea şi dezvoltarea durabilă a diversităţii culturale şi a patrimoniului cultural imobil al ţării (monumente istorice şi situri arheologice);
3) principalele disfuncţionalităţi ce constituie obiectul de studiu pentru fiecare domeniu, adică identificarea zonelor/direcţiilor cu problematică majoră, care necesită intervenţii prioritare. În baza efectuării analizei complexe a situaţiei existente, se evidenţiază disfuncţionalităţile principale pe domenii de activitate, care trebuie să elucideze:
a) problemele privind demografia, evoluţia şi migraţia populaţiei, îmbătrânirea, ocuparea resurselor de muncă şi standardul de viaţă al populaţiei;
b) problemele privind dezvoltarea economică pe regiuni de dezvoltare, impactul nivelului de urbanizare asupra dezvoltării economice;
c) problemele privind infrastructura şi echiparea tehnică a teritoriului naţional şi a localităţilor, a regiunilor de dezvoltare şi a oraşelor (centrelor)-poli de creştere;
d) problemele privind protecţia, reabilitarea, conservarea şi dezvoltarea biodiversităţii, a peisajelor naturale şi culturale;
e) problemele privind protecţia, conservarea şi dezvoltarea durabilă a diversităţii culturale şi a patrimoniului cultural imobil al ţării (monumente istorice şi situri arheologice);
4) direcţiile principale de dezvoltare a economiei naţionale a Republicii Moldova. Acest capitol se elaborează pe baza documentelor de politici publice referitoare la principalele sectoare ale economiei naţionale, al cărui scop principal este relansarea şi dezvoltarea economiei, care trebuie să contribuie la sporirea nivelului de viaţă al populaţiei, la realizarea gestiunii responsabile a resurselor naţionale umane şi naturale;
5) propunerile de amenajare pentru asigurarea dezvoltării echilibrate şi durabile a teritoriului naţional, a localităţilor şi a regiunilor de dezvoltare, care vor cuprinde:
a) zonificarea spaţial-funcţională a teritoriului Republicii Moldova;
b) revitalizarea şi dezvoltarea economică a ţării (agricultura (inclusiv revitalizarea zonelor cu agricultură intensivă), silvicultura, industria, turismul);
c) evoluţia demografică şi dezvoltarea reţelei de localităţi, a regiunilor de dezvoltare şi a oraşelor (centrelor)-poli de creştere, a relaţiei „urban–rural”;
d) dezvoltarea infrastructurii şi a echipării tehnice a teritoriului ţării, inclusiv la nivel de regiuni de dezvoltare şi raioane;
e) protecţia, reabilitarea, conservarea şi dezvoltarea biodiversităţii, a peisajelor naturale şi culturale;
f) protecţia, conservarea şi dezvoltarea durabilă a diversităţii culturale şi a patrimoniului cultural imobil al ţării (monumente istorice şi situri arheologice), inclusiv a patrimoniului cultural rural;
g) protecţia civilă;
h) planul de investiţii pe termen lung estimativ, care va identifica şi va documenta în etape necesitatea (scurt, mediu şi lung) a investiţiilor pentru perioada de planificare a secţiunii/secţiunilor specializate a/ale Planului (în mod esenţial pentru o perioadă de 30 de ani), luând în considerare tendinţele demografice ale populaţiei, gradul de suportabilitate al acesteia pentru investiţii şi capacităţile de implementare şi de exploatare la nivel naţional, regional (regiuni de dezvoltare) şi raional.
63. Memoriul de sinteză trebuie să cuprindă indicatorii principali de dezvoltare social-economică şi teritorială, structuraţi conform tabelului din anexa nr.3.
Secţiunea a 3-a
Cerinţe generale pentru elaborarea pieselor desenate ale Planului
64. Piesele desenate se realizează în scopul reprezentării spaţiale a indicatorilor calitativi şi cantitativi ce caracterizează situaţia existentă sau de prognoză a diferitelor domenii de dezvoltare a teritoriului Republicii Moldova.
65. Piesele desenate vor fi complementare pieselor scrise, ilustrând grafic conţinutul şi sensul cuprins în compartimentele scrise.
66. Piesele desenate ale secţiunilor specializate ale Planului, de regulă, realizate în sistem compatibil GIS (Sistem informaţional geografic) sau în formatul DWG/DXF (inclusiv cele realizate în formatul XML, necesare pentru elementele de configurare), utilizate pentru fundamentarea proiectului secţiunilor specializate, sunt elaborate la următoarele scări:
1) hărţi la scările 1:250000, 1:500000 – pentru aspecte de ordin general (situaţie existentă şi prognoze) şi hărţi de sinteză la scara 1:1000000 şi mai mică;
2) scheme şi planuri la scările 1:25000, 1:50000, 1:100000, 1:250000 – pentru detalierea unor aspecte de nivel naţional, regional (regiuni de dezvoltare) şi raional;
3) cartograme, scheme şi fragmente de hărţi la scările 1:500, 1:1000, 1:2000, 1:5000, 1:10000 – pentru detalierea şi ilustrarea unor aspecte necesare fundamentării documentelor de politici publice, stabilirii priorităţilor şi modalităţilor de soluţionare pentru principalele probleme ale teritoriului la nivel naţional, regional (regiuni de dezvoltare) şi raional.
67. Piesele desenate, indicate la punctul 66 (în funcţie de tipul documentaţiei), sunt realizate pe plan topografic digital actualizat şi creat în sistemul unic de coordonate MOLDREF 99, în conformitate cu prevederile Legii nr.778/2001 cu privire la geodezie, cartografie şi geoinformatică şi cu Sistemul de împărţire pe foi şi nomenclatura hărţilor şi planurilor topografice în Republica Moldova, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.999/2006.
68. La elaborarea pieselor desenate ale Planului se vor respecta principiile şi regulile de utilizare a datelor spaţiale şi a produselor cartografice în conformitate cu Legea nr.254/2016 cu privire la infrastructura naţională de date spaţiale. Elaboratorul transmite toate metadatele aferente Planului organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului.
Anexa nr.1 la Regulamentul privind conţinutul-cadru, principiile metodologice de elaborare şi actualizare, avizare şi aprobare a Planului de amenajare a teritoriului naţional
Conţinutul-cadru al temei-program pentru elaborarea secţiunii/secţiunilor specializate ale Planului de amenajare a teritoriului naţional
1. Denumirea lucrării – se specifică: adresa, denumirea obiectivului pentru proiectare, studiu, avize; fundamentarea pentru elaborarea temei-program (scrisoare, contract, decizie). 2. Elaboratori şi colaboratori – se specifică denumirea şi adresa proiectantului-antreprenor general, subantreprenorilor, precum şi ale altor persoane fizice sau juridice participante la realizarea obiectivului, concepţiei şi studiilor de fundamentare. 3. Beneficiar – se specifică denumirea completă şi adresa juridică a beneficiarului. 4. Sursele de finanţare – se indică sursele de finanţare. 5. Necesitatea lucrării – se menţionează problemele existente în teritoriu (condiţiile ecologice, social-economice, situaţia demografică, dezvoltarea infrastructurii de producţie, sociale, edilitare şi de transport, protecţia patrimoniului construit şi natural), care determină necesitatea elaborării lucrării, efectuarea unor studii de fundamentare suplimentare. 6. Scopul lucrării, conţinutul, etapele şi termenele de realizare – se specifică obiectivele incluse pentru elaborare, domeniul de utilizare, efectele sociale şi economice scontate şi nomenclatorul de lucrări inclus în fiecare etapă (piese scrise şi desenate, scările planşelor principale). 7. Pregătirea datelor iniţiale – se specifică procedura şi responsabilii de culegerea şi sistematizarea datelor iniţiale, executarea studiilor şi prospecţiunilor, utilizarea hărţilor şi materialelor topografice. 8. Modul de elaborare a lucrării – se concretizează procedura de conlucrare cu beneficiarul în fiecare etapă de consultare în procesul de elaborare şi aprobare a lucrării şi organismele teritoriale emitente de avize. Se specifică lucrările care pot fi executate de subantreprenori. 9. Alte date şi cerinţe – se evidenţiază istoricul obiectivului, indicaţiile privind lucrările suplimentare, măsurile de protecţie civilă, derogările, completările, abaterile de la cerinţele prezentului Regulament şi de la componenţa şi conţinutul secţiunilor proiectului. 10. Valorificarea lucrării – se determină modalitatea controlului de autor asupra realizării lucrărilor, precum şi domeniile de utilizare. 11. Avizarea şi aprobarea – se reflectă procedura de avizare şi aprobare şi lista organismelor centrale şi teritoriale interesate, emitente de avize prealabile şi generale. 12. Termenele de realizare şi costul lucrării – se specifică termenele de realizare a fiecărei etape şi valoarea estimativă a lucrărilor specificate în tema-program.
Coordonat ___________________________________________________________________ (denumirea organizaţiei)
Beneficiar ___________________________________________________________________ (numele, prenumele, semnătura şi data)
L.Ş.
Proiectant general _____________________________________________________________ (denumirea organizaţiei)
L.Ş.
Conducătorul organizaţiei de proiectare ____________________________________________ (numele, prenumele, semnătura şi data)
L.Ş. |
Anexa nr.2
la Regulamentul privind conţinutul-cadru, principiile
metodologice de elaborare şi actualizare, avizare şi
aprobare a Planului de amenajare a teritoriului naţional
LISTA
organismelor centrale şi teritoriale interesate, emitente de
avize la documentaţia de amenajare
a teritoriului naţional
Ministerul Economiei
Ministerul Finanţelor
Ministerul Afacerilor Interne (Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă)
Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene
Ministerul Apărării
Ministerul Culturii
Ministerul Educaţiei şi Cercetării
Ministerul Sănătăţii (Agenţia Naţională pentru Sănătate Publică)
Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale
Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare
Ministerul Mediului
Agenţia Geodezie, Cartografie şi Cadastru
Operatorii de sistem (titularii de licenţă pentru transportul gazelor naturale (OST) şi titularii de licenţă pentru distribuţia gazelor naturale (OSD)) conform Legii nr.108/2016 cu privire la gazele naturale
Operatorii de sistem (titularii de licenţă pentru transportul energiei electrice (OST) şi titularii de licenţă pentru distribuţia energiei electrice (OSD)) conform Legii nr.107/2016 cu privire la energia electrică
Agenţia „Apele Moldovei”
Agenţia pentru Geologie şi Resurse Minerale
Agenţia „Moldsilva”
Agenţia de Mediu
Universitatea de Stat din Moldova (Institutul de Geologie şi Seismologie, Institutul de Ecologie şi Geografie)
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.727 din 30.10.2024, în vigoare 30.01.2025]
Anexa nr.3 la Regulamentul privind conţinutul-cadru, principiile metodologice de elaborare şi actualizare, avizare şi aprobare a Planului de amenajare a teritoriului naţional
Indicatorii principali ai documentaţiei de amenajare a teritoriului
| |||
Indicatorii | Unitatea de măsură | Situaţia existentă | Prognoze |
1 | 2 | 3 | 4 |
Populaţia: | |||
1. Numărul populaţiei, inclusiv: | mii locuitori | ||
în regiunile de dezvoltare | mii locuitori | ||
în localităţile urbane | mii locuitori | ||
în oraşele-poli de creştere | mii locuitori | ||
în localităţile rurale | mii locuitori | ||
2. Numărul de regiuni de dezvoltare | unităţi | ||
3. Numărul localităţilor urbane | unităţi | ||
4. Numărul de oraşe-poli de creştere | unităţi | ||
5. Numărul localităţilor rurale | unităţi | ||
6. Densitatea populaţiei | locuitori/km2 | ||
7. Numărul populaţiei ocupate în economie | mii locuitori | ||
Teritoriul: | |||
8. Teritoriul total: | mii ha, % | ||
terenurile gospodăriei agricole | mii ha, % | ||
terenurile gospodăriei silvice | mii ha, % | ||
teritoriile regiunilor de dezvoltare | mii ha, % | ||
teritoriile localităţilor urbane | mii ha, % | ||
teritoriile localităţilor rurale | mii ha, % | ||
teritoriile oraşelor-poli de creştere | mii ha, % | ||
teritoriile complexelor industriale şi gospodăriei agrare amplasate în extravilan | mii ha, % | ||
teritoriile zonelor de agrement | mii ha, % | ||
teritoriile zonelor naturale protejate şi ale patrimoniului naţional istorico-cultural | mii ha, % | ||
teritoriile infrastructurilor edilitare şi de transport de nivel interregional şi regional | mii ha, % | ||
teritoriile cu destinaţie specială | mii ha, % | ||
teritoriile de apă şi zonele de protecţie a apei | mii ha, % | ||
teritoriile pentru dezvoltarea proceselor geodinamice periculoase | mii ha, % | ||
Fondul de locuinţe: | |||
9. Fondul de locuinţe, inclusiv: | m2 aria totală locuinţe (case) | ||
în regiunile de dezvoltare | m2 aria totală locuinţe (case) | ||
în localităţile urbane | m2 aria totală locuinţe (case) | ||
în oraşele-poli de creştere | m2 aria totală locuinţe (case) | ||
în localităţile rurale | m2 aria totală locuinţe (case) | ||
10. Asigurarea populaţiei cu fond de locuinţe, inclusiv: | m2 aria totală (locuinţe) | ||
în regiunile de dezvoltare | m2 aria totală/locuinţe | ||
în localităţile urbane | m2 aria totală/locuinţe | ||
în oraşele-poli de creştere | m2 aria totală/locuinţe | ||
în localităţile rurale | m2 aria totală/locuinţe | ||
Infrastructura socială: | |||
11. Asigurarea populaţiei cu instituţii sociale şi culturale pentru grupuri de localităţi: | |||
instituţii de cultură | unităţi/locuri/mii locuitori | ||
instituţii curative | unităţi/locuri/mii locuitori | ||
instituţii pentru agrement de lungă durată | unităţi/locuri/mii locuitori | ||
alte instituţii | indici/mii locuri | ||
Infrastructura edilitară şi de transport: | |||
12. Lungimea reţelei feroviare, inclusiv: | mii km | ||
de importanţă internaţională | mii km | ||
13. Lungimea reţelei rutiere, inclusiv: | mii km | ||
drumuri expres (M) | mii km | ||
drumuri republicane (R) | mii km | ||
drumuri regionale (G) | mii km | ||
14. Lungimea căilor navigabile | km | ||
15. Densitatea reţelei de transport: | |||
reţele feroviare | km/100 km2 | ||
reţele rutiere | km/100 km2 | ||
16. Infrastructura fizică asociată reţelelor publice de comunicaţii electronice şi reţele publice de comunicaţii electronice: | |||
Infrastructura reţelei fixe Reţele de acces Gospodării cablate | unităţi | ||
Reţea de comutaţie Centrale locale de format analog Centrale locale de format digital | unităţi unităţi | ||
Reţele de acces mobile Elemente de reţea Staţii de bază | unităţi | ||
Infrastructura asociată reţelelor de radioacces Site-uri de radioacces | unităţi | ||
Infrastructura fizică de reţea de transport Reţea magistrală de fibră optică | km | ||
Infrastructura asociată de reţea Canalizarea telefonică urbană Canalizarea telefonică rurală | km/canal/km km/canal/km | ||
17. Lungimea conductei de gaze | mii km | ||
18. Lungimea conductei de petrol | mii km | ||
19. Aeroporturi: | unităţi | ||
de importanţă naţională | unităţi | ||
de importanţă locală | unităţi | ||
20. Capacitatea totală a surselor centralizate: | |||
alimentare cu energie electrică | MW | ||
alimentare cu energie termică | milioane Gcal/an | ||
21. Necesarul de: | |||
energie electrică | MWh | ||
energie termică | milioane Gcal/an | ||
gaze naturale | milioane m3/an | ||
apă, în total | mii m3/an | ||
22. Utilizarea surselor de apă: | |||
apă potabilă | mii m3/zi | ||
apă tehnică | mii m3/zi | ||
23. Volumul apelor pluviale evacuate în bazine deschise | mii m3/zi | ||
24. Cantitatea de deşeuri utilizabile | mii t/ha | ||
25. Protecţia mediului înconjurător şi utilizarea raţională a surselor naturale | |||
26. Cantitatea de substanţe nocive emise în bazinul aerian | mii t/an | ||
27. Acumularea deşeurilor solide | milioane t/an | ||
28. Volumul total al apelor menajere evacuate | milioane m3/an | ||
29. Recultivarea teritoriilor afectate | mii ha | ||
30. Reproducerea suprafeţelor împădurite | mii ha/an |
