L E G E
pentru modificarea unor acte normative
nr. 37 din 17.02.2022
Monitorul Oficial nr.68-71/96 din 11.03.2022
* * *
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Art.I. – Legea nr.436/2006 privind administraţia publică locală (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.32–35, art.116), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 14 alineatul (2) litera l) şi la articolul 29 alineatul (1) litera b), cuvintele „organigrama şi statele” se substituie cu textul „structura, organigrama şi efectivul-limită ale”.
2. La articolul 43 alineatul (1) litera a), cuvintele „organigrama şi statele de personal” se substituie cu textul „structura, organigrama şi efectivul-limită”.
3. Articolul 59:
la alineatul (2), după cuvintele „este compus” se introduce textul „din persoane cu funcţii de demnitate publică, supuse reglementărilor Legii nr.199/2010 cu privire la statutul persoanelor cu funcţii de demnitate publică,”;
la alineatul (3), textul „Organigrama, statele de personal” se substituie cu textul „Structura, organigrama şi efectivul-limită”.
Art.II. – Legea nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.230–232, art.840), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 4 alineatul (2), textul „serviciului vamal,” se substituie cu textul „ai serviciului vamal, ai serviciului fiscal de stat,”.
2. La articolul 8 alineatul (6), enunţul al doilea va avea următorul cuprins: „Şedinţele comisiei/comisiilor de desfăşurare a concursului sunt făcute publice prin intermediul mijloacelor de informare în masă, iar procesele-verbale se publică pe pagina web oficială a autorităţii publice respective.”
3. Articolul 11 va avea următorul cuprins:
„Articolul 11. Competenţa Guvernului
(1) Politica statului în domeniul funcţiei publice şi al funcţionarilor publici este de competenţa Guvernului.
(2) Elaborarea, promovarea, coordonarea, monitorizarea şi evaluarea implementării politicii statului şi a procedurilor de personal sunt de competenţa Guvernului şi sunt realizate de către Cancelaria de Stat.
(3) Cancelaria de Stat coordonează realizarea managementului funcţiei publice şi al funcţionarilor publici în cadrul autorităţilor publice prevăzute în anexa nr.1, în modul stabilit de Guvern.”
4. Articolul 13:
la alineatele (2) şi (3), cuvântul „Guvernului” se substituie cu sintagma „Cancelariei de Stat”;
la alineatul (4), cuvintele „către Guvern” se substituie cu cuvintele „către Cancelaria de Stat”.
5. Legea se completează cu articolul 191 cu următorul cuprins:
„Articolul 191. Munca la domiciliu şi munca la distanţă
(1) Conducătorul autorităţii publice poate stabili motivat, cu acordul scris al funcţionarului public, realizarea muncii la domiciliu sau la distanţă.
(2) Particularităţile muncii la domiciliu sau la distanţă pot fi prevăzute în fişa postului, regulamentul intern sau în alt act administrativ al conducătorului autorităţii publice.”
6. La articolul 25:
alineatul (2) se completează cu litera e) cu următorul cuprins:
„e) în calitate de consilier în unităţile administrativ-teritoriale de nivelul întâi şi cele de nivelul al doilea, cu excepţia cazului în care funcţionarul public nu se află în raporturi de serviciu cu subdiviziunile autorităţilor administraţiei publice locale de acelaşi nivel şi din aceeaşi unitate administrativ-teritorială în care activează.”
la alineatul (3), cuvintele „funcţiei publice temporar vacante” se substituie cu cuvintele „funcţiei publice vacante sau temporar vacante”;
la alineatul (5), cuvintele „conflicte de interese” se substituie cu cuvântul „restricţii”.
7. La articolul 27 alineatul (1) litera b), cuvintele „limba moldovenească” se substituie cu cuvintele „limba română”.
8. Articolul 33:
la alineatul (6), textul „avansării în trepte de salarizare,” se exclude;
la alineatul (8), cuvintele „se consemnează în carnetul de muncă al funcţionarului public” se substituie cu cuvintele „se înscrie în registrul funcţiilor publice şi al funcţionarilor publici”, iar cuvântul „acestuia” – cu cuvintele „funcţionarului public”.
9. La articolul 36 alineatul (2), litera f) se completează cu textul „ , pentru funcţionarii publici de conducere şi funcţionarii publici de execuţie care sunt în subordinea directă a acestuia”.
10. La articolul 37 alineatul (3), litera b) va avea următorul cuprins:
„b) de a asigura fiecărui funcţionar public diverse forme de dezvoltare profesională continuă cu o durată de cel puţin 40 de ore anual, fiecărui funcţionar public de conducere de nivel superior şi funcţionar public de conducere – un curs de iniţiere pentru dezvoltarea profesională a competenţelor manageriale cu o durată de cel puţin 40 de ore, iar fiecărui funcţionar public debutant – un curs de iniţiere cu o durată de cel puţin 40 de ore;”.
11. La articolul 40 alineatul (5), cuvintele „în carnetul de muncă şi dosarul personal al funcţionarului public” se substituie cu cuvintele „în registrul funcţiilor publice şi al funcţionarilor publici şi în dosarul personal al funcţionarului public”.
12. Articolul 42:
la alineatul (3), după textul „an complet de vechime în serviciul public,” se introduce textul „calculat în condiţiile art.41,”, iar cuvintele „şi în carnetul de muncă” se substituie cu cuvintele „şi se înscrie în registrul funcţiilor publice şi al funcţionarilor publici”;
alineatul (51) se abrogă;
alineatul (6) va avea următorul cuprins:
„(6) În cazul lichidării autorităţii publice, al reducerii efectivului de personal sau al lichidării funcţiei publice, funcţionarii publici care nu pot fi transferaţi şi/sau angajaţi sunt eliberaţi din funcţie, beneficiind de plata unei indemnizaţii de şomer în mărime de un salariu mediu lunar şi a unei indemnizaţii de eliberare din serviciu calculate în corespundere cu vechimea în serviciul public după cum urmează:
a) în mărime de 2 salarii medii lunare – pentru o vechime de la 2 la 7 ani;
b) în mărime de 4 salarii medii lunare – pentru o vechime de la 7 la 15 ani;
c) în mărime de 6 salarii medii lunare – pentru o vechime mai mare de 15 ani.
Indemnizaţia de eliberare din serviciu se achită lunar, în termen de 2, 4 sau 6 luni respectiv, de către angajator sau de către succesorul acestuia, începând cu prima zi a lunii următoare celei în care funcţionarul public a fost eliberat.
Indemnizaţiile menţionate nu se acordă în cazul în care funcţionarii publici au o vechime în serviciul public mai mică de 2 ani, beneficiază de pensie pentru vechime în muncă în conformitate cu actele normative speciale, beneficiază de pensie pentru limită de vârstă sau în cazul celor care au dreptul la pensie anticipată conform Legii nr.156/1998 privind sistemul public de pensii, cărora li se plăteşte o indemnizaţie de eliberare din serviciu calculată în conformitate cu prevederile art.186 alin.(1) lit.a) din Codul muncii nr.154/2003, dar nu mai mică decât un salariu mediu lunar şi nu mai mare decât 6 salarii medii lunare.
În cazul în care, în perioada de plată a indemnizaţiei de eliberare din serviciu, funcţionarul public este angajat în serviciul public prin ocuparea unei funcţii de demnitate publică, a unei funcţii publice sau a unui post din cabinetul persoanei cu funcţie de demnitate publică, plata indemnizaţiei menţionate încetează începând cu prima zi a lunii calendaristice următoare celei în care funcţionarul public a fost angajat.
Angajatorul este obligat, în termen de 3 zile lucrătoare, să comunice, în scris, autorităţii publice responsabile de plata indemnizaţiei de eliberare din serviciu despre angajarea funcţionarului public respectiv.
Indemnizaţia de şomer se achită de către angajator sau de către succesorul acestuia în cazul în care, după expirarea perioadei de plată a indemnizaţiei de eliberare din serviciu, persoana nu a fost plasată în câmpul muncii. Indemnizaţia de şomer se achită la prezentarea actelor confirmative privind înregistrarea statutului de şomer la subdiviziunea teritorială a autorităţii administrative responsabile de implementarea politicii în domeniul promovării ocupării forţei de muncă.”
13. Legea se completează cu articolul 421 cu următorul cuprins:
„Articolul 421. Organizarea securităţii şi sănătăţii în muncă
Conducătorul autorităţii publice asigură securitatea şi sănătatea salariaţilor în conformitate cu prevederile Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr.186/2008, precum şi ale altor acte normative în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă.”
14. La articolul 47:
în cuprinsul articolului, cuvintele „sau instituţie publică”, la orice formă gramaticală, se exclud;
alineatul (61) se abrogă.
15. La articolul 51 alineatul (4), cuvintele „şi în carnetul de muncă” se substituie cu cuvintele „şi se înscrie în registrul funcţiilor publice şi al funcţionarilor publici”.
16. La articolul 52 litera h), cuvântul „invaliditate” se substituie cu cuvântul „dizabilitate”.
17. Articolul 54 alineatul (1):
la litera b1), cifra „6” se substituie cu cifra „4”;
litera c) va avea următorul cuprins:
„c) concediu suplimentar neplătit pentru îngrijirea unui membru bolnav al familiei cu durata de până la 2 ani, conform certificatului medical;”
la litera e), cifra „7” se substituie cu cifrele „10”;
litera f) va avea următorul cuprins:
„f) concediu pentru îngrijirea copilului cu dizabilităţi cu durata de până la 2 ani;”.
18. Articolul 541 se abrogă.
19. Articolul 63:
se completează cu alineatul (31) cu următorul cuprins:
„(31) În perioada de preaviz nu se admite acordarea concediului de odihnă anual sau a concediului neplătit. Concediul de odihnă anual se acordă doar în cazul în care a fost planificat în graficul anual al concediilor de odihnă.”
alineatul (4) va avea următorul cuprins:
„(4) În cazurile prevăzute la alin.(1) lit.c) şi d), în perioada de preaviz, dacă în cadrul autorităţii publice există funcţie publică vacantă sau temporar vacantă corespunzătoare, funcţionarul public poate fi transferat sau promovat în această funcţie.”
la alineatul (41), cuvintele „agenţiei pentru ocuparea forţei de muncă” se substituie cu cuvintele „subdiviziunii teritoriale a autorităţii administrative responsabile de implementarea politicii în domeniul promovării ocupării forţei de muncă”;
la alineatul (42), cifra „6” se substituie cu cifra „4”.
20. La articolul 64 alineatul (2), cifra „6” se substituie cu cifra „4”.
21. La articolul 65 alineatul (4), cuvântul „invaliditate” se substituie cu cuvântul „dizabilitate”, iar textul „(a copilului invalid până la vârsta de 16 ani)” – cu textul „(a copilului cu dizabilităţi)”.
22. La articolul 691, cuvintele „se consemnează în carnetul de muncă” se substituie cu cuvintele „se înscrie în registrul funcţiilor publice şi al funcţionarilor publici”.
23. La anexa nr.1:
poziţia „Aparatul Consiliului Naţional de Acreditare şi Atestare” se exclude;
la poziţia „Secretariatele instanţelor judecătoreşti, aparatele procuraturii, organele serviciului diplomatic, vamal, organele apărării, securităţii naţionale şi ordinii publice (persoanele care deţin funcţii publice în autorităţile publice enumerate, a căror activitate nu este reglementată prin acte legislative speciale)”, cuvântul „vamal” se substituie cu textul „ale serviciului vamal, ale serviciului fiscal de stat”.
Art.III. – Legea nr.80/2010 cu privire la statutul personalului din cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.117–118, art.357), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 8 alineatele (4) şi (5), cuvintele „dispoziţia Guvernului” se substituie cu cuvintele „decizia Prim-ministrului”.
2. La articolul 21, alineatul (1) se completează cu textul „ , cu condiţia că acesta a activat cel puţin un an în cadrul cabinetului persoanei cu funcţie de demnitate publică”.
Art.IV. – Legea nr.136/2016 privind statutul municipiului Chişinău (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.306–313, art.645), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 6 alineatul (2) punctul 1) litera a), textul „efectivul-limită de personal şi organigrama” se substituie cu textul „structura, organigrama şi efectivul-limită de personal ale”.
2. La articolul 21 alineatul (1), litera f) va avea următorul cuprins:
„f) propune primarului general, spre înaintare consiliului municipal pentru aprobare, structura, organigrama şi efectivul-limită de personal;”.
Art.V. – (1) Prezenta lege intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
(2) Guvernul, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege.
(3) Funcţionarii publici numiţi în funcţie pe perioade determinate în condiţiile art.42 alin.(51) din Legea nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public până la data intrării în vigoare a prezentei legi vor exercita raporturile de serviciu până la expirarea perioadei pentru care au fost numiţi.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Igor GROSU
|
Nr.37. Chişinău, 17 februarie 2022. |
