marți, 22 decembrie 2020
960/22.12.2020 Hotărâre cu privire la Serviciul de Stat „Centrul de Stat pentru Atestarea şi Omologarea Produselor de Uz Fitosanitar şi a Fertilizanţilor” şi operarea modifică...

H O T Ă R Â R E

cu privire la Serviciul de Stat „Centrul de Stat pentru Atestarea şi Omologarea

Produselor de Uz Fitosanitar şi a Fertilizanţilor” şi operarea modificărilor

în unele hotărâri ale Guvernului

 

nr. 960  din  22.12.2020

 

Monitorul Oficial nr.9-12/12 din 15.01.2021

 

* * *

Abrogat: 16.08.2024

Hotărârea Guvernului nr.524 din 17.07.2024

 

În temeiul art.12 alin.(1), art.19 alin.(3) lit.b) din Legea nr.246/2017 cu privire la întreprinderea de stat şi întreprinderea municipală (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.441-450, art.750), cu modificările ulterioare, art.15, alin.(1) din Legea nr.98/2012 privind administraţia publică centrală de specialitate (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.160-164, art.537), cu modificările ulterioare, art.6 alin.(1) lit.e) din Legea nr.121/2007 privind administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.90-93, art.401), cu modificările ulterioare, art.7 lit.b) şi e) din Legea nr.136/2017 cu privire la Guvern (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.252, art.412), cu modificările ulterioare, şi art.7, 8, 10, 101 şi 14 din Legea nr.119/2004 cu privire la produsele de uz fitosanitar şi la fertilizanţi (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.100-103, art.510), cu modificările ulterioare, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se reorganizează Întreprinderea de Stat „Centrul de Stat pentru Atestarea şi Omologarea Produselor de Uz Fitosanitar şi a Fertilizanţilor”, prin separare de Instituţia Publică „Laboratorul central fitosanitar” şi se creează persoana juridică nouă Serviciul de Stat „Centrul de Stat pentru Atestarea şi Omologarea Produselor de Uz Fitosanitar şi a Fertilizanţilor” pe lângă Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale şi Mediului.

2. Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale şi Mediului va exercita funcţia de fondator al Serviciului de Stat „Centrul de Stat pentru Atestarea şi Omologarea Produselor de Uz Fitosanitar şi a Fertilizanţilor”.

3. Bunurile aflate în gestiunea Întreprinderii de Stat „Centrul de Stat pentru Atestarea şi Omologarea Produselor de Uz Fitosanitar şi a Fertilizanţilor” se transmit Serviciului de Stat „Centrul de Stat pentru Atestarea şi Omologarea Produselor de Uz Fitosanitar şi a Fertilizanţilor” în conformitate cu prevederile Regulamentului cu privire la modul de transmitere a bunurilor proprietate publică, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.901/2015.

4. Disponibilizarea personalului în legătură cu reorganizarea Întreprinderii de Stat „Centrul de Stat pentru Atestarea şi Omologarea Produselor de Uz Fitosanitar şi a Fertilizanţilor” se va efectua în conformitate cu prevederile cadrului normativ în domeniul muncii, dacă nu este posibil transferul acestuia.

5. Până la numirea directorului Serviciului de Stat „Centrul de Stat pentru Atestarea şi Omologarea Produselor de Uz Fitosanitar şi a Fertilizanţilor” de către ministrul agriculturii, dezvoltării regionale şi mediului, funcţia de director al instituţiei respective va fi exercitată temporar de către administratorul Întreprinderii de Stat „Centrul de Stat pentru Atestarea şi Omologarea Produselor de Uz Fitosanitar şi a Fertilizanţilor”, în proces de reorganizare, care va întreprinde toate acţiunile necesare pentru desfăşurarea reorganizării în conformitate cu prevederile prezentei hotărâri. Cheltuielile respective vor fi acoperite de Întreprinderea de Stat „Centrul de Stat pentru Atestarea şi Omologarea Produselor de Uz Fitosanitar şi a Fertilizanţilor” în proces de reorganizare.

6. Se aprobă:

1) Statutul Serviciului de Stat „Centrul de Stat pentru Atestarea şi Omologarea Produselor de Uz Fitosanitar şi a Fertilizanţilor”, conform anexei nr.1;

2) Regulamentul Consiliului Republican Interdepartamental pentru aprobarea produselor de uz fitosanitar şi a fertilizanţilor, conform anexei nr.2;

3) Modificările ce se operează în unele hotărâri ale Guvernului, conform anexei nr.3.

7. Serviciul de Stat „Centrul de Stat pentru Atestarea şi Omologarea Produselor de Uz Fitosanitar şi a Fertilizanţilor”:

1) în termen de o lună de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, va asigura transferarea soldurilor mijloacelor financiare din conturile bancare deschise la prestatorii de servicii de plată în contul unic trezorerial al Ministerului Finanţelor. După acest termen, va utiliza în activitatea sa doar conturi trezoreriale;

2) în termen de 3 luni, va elabora şi va prezenta fondatorului spre aprobare structura şi efectivul-limită ale Serviciului de Stat „Centrul de Stat pentru Atestarea şi Omologarea Produselor de Uz Fitosanitar şi a Fertilizanţilor”.

8. Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale şi Mediului, în termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, va elabora şi va prezenta Guvernului spre aprobare Metodologia de calculare a tarifelor şi Nomenclatorul serviciilor şi tarifele la serviciile prestate de către Serviciul de Stat „Centrul de Stat pentru Atestarea şi Omologarea Produselor de Uz Fitosanitar şi a Fertilizanţilor”.

9. Până la aprobarea Metodologiei şi a Nomenclatorului prevăzute la punctul 8 se vor aplica tarifele la serviciile prestate, conform actelor normative.

10. Agenţia Servicii Publice va opera modificările necesare în documentele cadastrale şi cele de constituire, la cererea titularului de drept.

11. Controlul asupra executării prezentei hotărâri se pune în sarcina Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale şi Mediului.

12. Se abrogă Hotărârea Guvernului nr.897/1994 cu privire la aprobarea şi utilizarea în agricultură a produselor de uz fitosanitar şi a fertilizanţilor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1994, nr.19, art.185), cu modificările ulterioare.

 

PRIM-MINISTRU Ion CHICU
 
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii, dezvoltării regionale şi mediului Ion Perju
Ministrul economiei şi infrastructurii Anatol Usatîi
 
Nr.960. Chişinău, 22 decembrie 2020.

 

 

Anexa nr.1

la Hotărârea Guvernului

nr.960 din 22 decembrie 2020

 

STATUTUL

Serviciului de Stat „Centrul de Stat pentru Atestarea şi Omologarea

Produselor de Uz Fitosanitar şi a Fertilizanţilor”

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Statutul Serviciului de Stat „Centrul de Stat pentru Atestarea şi Omologarea Produselor de Uz Fitosanitar şi a Fertilizanţilor” (în continuare – Statut) reglementează misiunea, domeniile de competenţă, funcţiile şi drepturile Serviciului de Stat „Centrul de Stat pentru Atestarea şi Omologarea Produselor de Uz Fitosanitar şi a Fertilizanţilor”, precum şi organizarea activităţii acestuia.

2. Serviciul de Stat „Centrul de Stat pentru Atestarea şi Omologarea Produselor de Uz Fitosanitar şi a Fertilizanţilor” (în continuare – Centrul de Stat) se organizează şi funcţionează ca serviciu de stat la autogestiune, în care Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale şi Mediului exercită funcţia de fondator, dispune de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova, denumire în limba de stat şi deţine conturi în contul unic trezorerial al Ministerului Finanţelor.

3. Sediul Centrului de Stat se află în Republica Moldova, municipiul Chişinău, strada Sarmizegetusa, nr.16A.

 

II. MISIUNEA, DOMENIILE DE COMPETENŢĂ,

FUNCŢIILE ŞI DREPTURILE

4. Centrul de Stat are misiunea de a organiza, de a coordona activităţile de cercetare-testare-experimentare, omologare şi înregistrare a produselor de uz fitosanitar şi a fertilizanţilor în scopul reducerii riscurilor şi a efectelor acestora asupra sănătăţii umane şi mediului, conform domeniului de competenţă al Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale şi Mediului şi funcţiilor de bază, stabilite în prezentul Statut.

5. Domeniile de competenţă ale Centrului de Stat sunt următoarele:

1) cercetare-testare-experimentare şi omologare a produselor de uz fitosanitar şi a fertilizanţilor;

2) analize privind calitatea produselor de uz fitosanitar, ale reziduurilor de pesticide în plante, sol şi produsele alimentare de origine vegetală;

3) certificarea conformităţii produselor de uz fitosanitar şi a fertilizanţilor;

4) servicii pentru agricultură;

5) servicii pentru silvicultură şi exploatările forestiere;

6) alte domenii, atribuite prin actele normative.

6. Centrul de Stat are următoarele funcţii:

1) formarea sortimentului de produse de uz fitosanitar şi fertilizanţi destinat utilizării în agricultură, silvicultură şi în gospodăria municipală, precum şi pentru protecţia produselor depozitate, în scopul asigurării unui nivel ridicat de protecţie a sănătăţii umane şi animale, pentru protecţia mediului şi asigurarea competitivităţii agriculturii;

2) organizarea, coordonarea şi controlul activităţilor de cercetare-testare-experimentare a produselor de uz fitosanitar şi a fertilizanţilor în instituţii, întreprinderi, organizaţii academice şi de profil, în scopul omologării şi/sau extinderii domeniului de aplicare a acestora;

3) examinarea solicitărilor persoanelor fizice şi juridice din ţară şi peste hotare referitor la efectuarea cercetării-testării-experimentării de stat a noilor produse de uz fitosanitar şi fertilizanţi;

4) efectuarea expertizei primare a dosarului produsului prezentat pentru omologarea/reomologarea de stat;

5) solicitarea mostrelor de produse pentru efectuarea încercărilor de stat şi transmiterea acestora către instituţii, întreprinderi şi organizaţii academice şi de profil pentru efectuarea cercetării-testării-experimentării de stat;

6) stabilirea, de comun acord cu Consiliul Republican Interdepartamental pentru aprobarea produselor de uz fitosanitar şi a fertilizanţilor, a instituţiilor, întreprinderilor şi organizaţiilor academice şi de profil care vor efectua lucrările de cercetare-testare-experimentare a produselor de uz fitosanitar şi a fertilizanţilor, de fabricare autohtonă şi de import;

7) organizarea încercărilor de stat a produselor noi fabricate în ţară sau peste hotare, în cadrul instituţiilor, întreprinderilor, organizaţiilor academice şi de profil (agricol, sănătate publică, silvic, piscicol, de mediu, gospodăria municipală);

8) eliberarea certificatului de omologare pentru produs, conform modelului stabilit de Guvern, în termen de 5 zile lucrătoare de la data onorării obligaţiilor asumate de către solicitantul omologării;

9) coordonarea etichetelor de ambalaj ale produselor de uz fitosanitar şi ale fertilizanţilor în vederea corespunderii acestora cu informaţiile din dosar;

10) efectuarea încercărilor de laborator privind controlul calităţii produselor de uz fitosanitar omologate;

11) determinarea reziduurilor de pesticide în plante, sol şi produsele alimentare de origine vegetală;

12) efectuarea serviciilor de certificare a produselor de uz fitosanitar şi a fertilizanţilor;

13) actualizarea, plasarea pe pagina web oficială a Centrului de Stat şi publicarea Registrului de stat al produselor de uz fitosanitar şi al fertilizanţilor permişi pentru utilizare în Republica Moldova (în continuare – Registru de stat) şi a suplimentelor la acesta;

14) alte funcţii atribuite de cadrul normativ şi de către fondator.

7. În vederea realizării funcţiilor sale, Centrul de Stat are următoarele drepturi:

1) să încheie contracte de prestare a serviciilor, de efectuare a cercetărilor ştiinţifice cu beneficiari şi furnizori de bunuri şi servicii, conform prevederilor cadrului normativ;

2) să posede, să utilizeze şi să administreze patrimoniul în conformitate cu principiile bunei guvernări;

3) să prezinte spre aprobare fondatorului structura şi efectivul-limită ale Centrului de Stat;

4) să realizeze controlul asupra mersului investigaţiilor de omologare efectuate în instituţiile, întreprinderile şi organizaţiile academice şi de profil, abilitate cu dreptul de cercetare-testare-experimentare;

5) să colaboreze cu organele centrale de specialitate în vederea modificării cadrului normativ în domeniul atribuit;

6) să solicite, conform actelor normative, şi să primească documente şi informaţii de la organele de specialitate ale administraţiei publice centrale, de la autorităţile administraţiei publice locale, de la întreprinderi, organizaţii şi instituţii;

7) să colaboreze cu autorităţile administraţiei publice, cu organele abilitate cu funcţii de control, cu organizaţiile comerciale, necomerciale şi cu cele internaţionale;

8) să antreneze experţi şi specialişti, să beneficieze de servicii de consultanţă, de studii şi asistenţă de specialitate din ţară şi/sau din străinătate, în vederea realizării funcţiilor ce decurg din prevederile cadrului normativ şi ale prezentului Statut;

9) să dispună de alte drepturi ce decurg din prevederile cadrului normativ şi ale prezentului Statut.

 

III. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII CENTRULUI DE STAT

8. Organul de conducere al Centrului de Stat este Consiliul – organ colegial superior care exercită următoarele atribuţii:

1) adoptă decizii şi supraveghează activitatea Centrului de Stat;

2) aprobă planurile şi rapoartele de activitate ale Centrului de Stat;

3) coordonează structura, efectivul-limită şi statul de personal ale Centrului de Stat;

4) ia decizii privind asigurarea transparenţei procedurilor de achiziţie a bunurilor, lucrărilor şi serviciilor destinate atât acoperirii necesităţilor, cât şi asigurării bazei tehnico-materiale a Centrului de Stat;

5) examinează şi aprobă rapoartele cu privire la activitatea economico-financiară a Centrului de Stat, situaţiile financiare, raportul auditorului şi alte rapoarte pe care le prezintă spre informare fondatorului;

6) stabileşte condiţiile de salarizare a directorului şi a angajaţilor Centrului de Stat, în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr.743/2002 cu privire la salarizarea angajaţilor din unităţile cu autonomie financiară;

7) examinează şi aprobă bugetul Centrului de Stat;

8) decide asupra altor subiecte de importanţă pentru Centrul de Stat, înaintate de către director.

9. Consiliul este format din 5 membri, dintre care un reprezentant al Cancelariei de Stat, doi reprezentanţi ai Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale şi Mediului, un reprezentant al Ministerului Finanţelor, un reprezentant al Ministerului Economiei şi Infrastructurii.

Componenţa nominală şi preşedintele Consiliului se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii, dezvoltării regionale şi mediului pentru un termen de 4 ani.

10. Membrii Consiliului participă personal la şedinţele acestuia. Mandatul membrului Consiliului încetează înainte de termen în caz de absenţă neîntemeiată de la trei şedinţe consecutive ale Consiliului.

11. Activitatea în calitate de membru al Consiliului nu este remunerată.

12. Membrii Consiliului:

1) au dreptul de acces la informaţia referitoare la activitatea Centrului de Stat, respectând principiul confidenţialităţii şi prevederile actelor normative privind protecţia datelor cu caracter personal;

2) au obligaţia să respecte prezentul Statut, să participe la şedinţele Consiliului şi să contribuie la realizarea funcţiilor acestuia;

3) asigură participarea la realizarea direcţiilor strategice de activitate ale Centrului de Stat şi la evaluarea rapoartelor şi a performanţelor.

13. Consiliul se convoacă la necesitate, dar nu mai rar decât o dată în trimestru, la iniţiativa directorului, preşedintelui Consiliului sau a fondatorului.

14. Şedinţa Consiliului se consideră deliberativă cu condiţia prezenţei majorităţii membrilor acestuia. Înştiinţarea în scris privind desfăşurarea şedinţelor Consiliului (cu indicarea datei, orei şi locului desfăşurării, ordinii de zi, cu anexarea materialelor aferente) se expediază (prin scrisoare remisă în original, prin fax sau e-mail) de către secretarul Consiliului tuturor membrilor acestuia cu cel puţin 3 zile lucrătoare până la data desfăşurării şedinţei.

15. În lipsă de cvorum, în cel mult 5 zile lucrătoare de la data la care şedinţa nu a avut loc, se convoacă şedinţa repetată. Membrii Consiliului sunt informaţi despre şedinţa repetată cu cel puţin o zi lucrătoare înainte de data desfăşurării şedinţei.

16. Deciziile Consiliului se adoptă cu majoritatea simplă de voturi.

17. Deciziile de interes public ale Consiliului se plasează pe pagina web oficială a Centrului de Stat.

18. Şedinţele Consiliului se consemnează într-un proces-verbal, care reflectă în mod obligatoriu informaţia privind înştiinţarea membrilor Consiliului, subiectele examinate, lista membrilor prezenţi şi absenţi, a altor participanţi la şedinţă, luările de cuvânt în cadrul şedinţei, rezultatul votării fiecărui subiect de pe ordinea de zi.

19. Procesele-verbale sunt semnate de către toţi membrii prezenţi la şedinţa Consiliului, iar opiniile separate ale membrilor Consiliului se anexează la procesul-verbal, fapt consemnat în procesul-verbal.

20. Lucrările de secretariat ale Consiliului sunt executate de secretarul Consiliului, care este numit de Consiliu la propunerea directorului, din rândul angajaţilor Centrului de Stat.

21. Secretarul Consiliului este responsabil de elaborarea, perfectarea, contrasemnarea şi păstrarea proceselor-verbale şi a documentelor Consiliului.

22. Activitatea executivă a Centrului de Stat este condusă de către director, selectat prin concurs, organizat de către fondator.

23. Fondatorul aprobă componenţa comisiei de concurs, procedura de desfăşurare a concursului şi organizează concursul privind selectarea directorului Centrului de Stat.

24. Directorul selectat în urma concursului este numit în funcţie şi eliberat din funcţie de către ministrul agriculturii, dezvoltării regionale şi mediului. Mandatul directorului se exercită prin contract de mandat, pe o perioadă de 5 ani.

25. Directorul Centrului de Stat:

1) conduce activitatea şi asigură funcţionarea eficientă a Centrului de Stat;

2) este responsabil pentru îndeplinirea corespunzătoare a funcţiilor atribuite;

3) încheie contracte de prestare a serviciilor, de efectuare a cercetărilor ştiinţifice cu beneficiari şi furnizori de bunuri şi servicii, conform prevederilor cadrului normativ;

4) prezintă Consiliului informaţia despre rezultatele controalelor efectuate de organele abilitate, inclusiv deficienţele depistate, precum şi planul de acţiuni privind corectarea abaterilor şi înlăturarea deficienţelor identificate;

5) asigură prezentarea, în modul stabilit, organelor de stat respective a situaţiilor financiare, a rapoartelor fiscale, a dărilor de seamă statistice şi de alte tipuri;

6) asigură înaintarea către fondator a propunerilor de politici publice şi proiecte de acte normative necesare realizării misiunii Centrului de Stat şi participarea (în grupuri de lucru) la elaborarea acestora;

7) reprezintă Centrul de Stat în relaţiile cu autorităţile administraţiei publice, organizaţiile şi instituţiile naţionale şi internaţionale, instituţiile donatoare, instanţele judecătoreşti, instituţiile financiare, cu alte persoane juridice şi fizice;

8) asigură elaborarea şi prezintă Consiliului spre aprobare proiectul de buget al Centrului de Stat;

9) asigură executarea deciziilor Consiliului şi a fondatorului;

10) poartă răspundere personală pentru utilizarea raţională a mijloacelor financiare ale Centrului de Stat şi autenticitatea indicilor economici generali;

11) aprobă regulamentele interne şi fişele de post pentru angajaţi;

12) numeşte în funcţii, modifică, suspendă şi încetează raporturile de muncă cu personalul Centrului de Stat în condiţiile prevederilor normative în domeniul muncii;

13) organizează sistemul de control intern managerial şi auditul intern în cadrul Centrului de Stat;

14) stabileşte sarcinile şi responsabilităţile directorului adjunct, conducătorilor subdiviziunilor structurale ale Centrului de Stat;

15) asigură integritatea, menţinerea şi administrarea eficientă a patrimoniului Centrului de Stat în conformitate cu principiile bunei guvernări, prevăzute în Legea finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181/2014;

16) asigură transparenţa în activitatea Centrului de Stat, prin plasarea pe pagina web oficială a raportului anual de activitate şi a altei informaţii de interes public;

17) elaborează şi prezintă spre aprobare fondatorului structura şi efectivul-limită ale Centrului de Stat;

18) exercită alte sarcini delegate de către fondator şi Consiliu referitoare la activitatea Centrului de Stat.

26. În activitatea sa, directorul Centrului de Stat este asistat de un director adjunct. În absenţa acestuia, atribuţiile directorului sunt exercitate de către directorul adjunct, numit în funcţie şi eliberat din funcţie de către ministrul agriculturii, dezvoltării regionale şi mediului, la propunerea directorului Centrului de Stat.

27. Directorul adjunct, în limitele împuternicirilor atribuite, poartă răspundere pentru deciziile luate şi pentru activitatea Centrului de Stat.

 

IV. FINANŢAREA ŞI PATRIMONIUL CENTRULUI DE STAT

28. Finanţarea activităţii Centrului de Stat se efectuează din:

1) veniturile obţinute din prestarea serviciilor;

2) alte surse legale.

29. Mijloacele financiare ale Centrului de Stat se utilizează în mod transparent, conform legislaţiei în vigoare.

30. Mijloacele financiare neutilizate de către Centrul de Stat pe parcursul anului de gestiune sunt accesibile spre utilizare în anul următor în condiţiile Legii finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181/2014.

31. Patrimoniul Centrului de Stat este proprietate publică şi se constituie din mijloacele fixe şi mijloacele financiare care îi aparţin cu drept de gestiune economică.

32. Înstrăinarea şi casarea bunurilor Centrului de Stat se vor efectua cu acordul scris al fondatorului, conform prevederilor actelor normative.

 

V. EVIDENŢA CONTABILĂ ŞI DĂRILE DE SEAMĂ

33. Centrul de Stat ţine evidenţa contabilă în condiţiile Standardelor Naţionale de Contabilitate şi prezintă rapoarte statistice în conformitate cu prevederile actelor normative.

34. Activitatea Centrului de Stat este supusă auditului extern în conformitate cu prevederile actelor normative.

 

 

Anexa nr.2

la Hotărârea Guvernului

nr.960 din 22 decembrie 2020

 

REGULAMENTUL

Consiliului Republican Interdepartamental pentru aprobarea produselor

de uz fitosanitar şi a fertilizanţilor

 

1. Consiliul Republican Interdepartamental pentru aprobarea produselor de uz fitosanitar şi a fertilizanţilor (în continuare – CRI) activează pe baze obşteşti.

2. Activitatea în calitate de membru nu este remunerată.

3. CRI se constituie din reprezentanţi ai Academiei de Ştiinţe a Moldovei, Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale şi Mediului, Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor, instituţiilor de cercetări şi de învăţământ superior.

4. Componenţa nominală a CRI se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii, dezvoltării regionale şi mediului.

5. Preşedinte al CRI este desemnat secretarul de stat al Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale şi Mediului pe domeniul de gestionare. Directorul Serviciului de Stat „Centrul de Stat pentru Atestarea şi Omologarea Produselor de Uz Fitosanitar şi a Fertilizanţilor” (în continuare – Centrul de Stat) este vicepreşedinte al CRI.

6. Lucrările de secretariat ale CRI sunt executate de secretar, numit de către directorul Centrului de Stat din rândul angajaţilor.

7. Secretarul CRI este responsabil de elaborarea, perfectarea şi păstrarea proceselor-verbale şi a documentelor aferente.

8. Pentru excluderea conflictului de interese, calitatea de vicepreşedinte, secretar şi membru permanent al CRI este incompatibilă cu funcţia deţinută în organele de administrare sau de acţionar al societăţii cu capital privat sau mixt, care se ocupă de fabricarea, importul şi comercializarea produselor de uz fitosanitar şi a fertilizanţilor.

9. Competenţele de bază ale CRI sunt:

1) examinarea, abordarea şi înaintarea propunerilor de îmbunătăţire a cadrului normativ ce reglementează domeniul cercetare-testare-experimentare şi omologare a produselor de uz fitosanitar şi a fertilizanţilor;

2) examinarea rapoartelor instituţiilor pe marginea rezultatelor cercetărilor-testărilor-experimentărilor de stat ale produselor de uz fitosanitar şi ale fertilizanţilor, precum şi ale materialelor aferente produselor prezentate spre omologare;

3) examinarea şi coordonarea programului de cercetare-testare-experimentare de stat până la 30 aprilie a anului de gestiune. Programul coordonat cu CRI se aprobă de Centrul de Stat;

4) examinarea problemelor organizatorice, ştiinţifico-metodice şi practice pentru aprobarea produselor de uz fitosanitar şi a fertilizanţilor;

5) adoptarea deciziilor:

a) de aprobare sau refuz în omologarea, reomologarea, extinderea utilizării produselor de uz fitosanitar şi a fertilizanţilor;

b) de interzicere a utilizării produselor în cazul identificării/constatării particularităţilor nocive ce pot provoca efecte inacceptabile asupra sănătăţii umane şi mediului, pe baza informaţiilor tehnico-ştiinţifice.

10. Decizia cu privire la omologarea produselor de uz fitosanitar sau a fertilizanţilor va fi adoptată de CRI la prezentarea dosarului produsului şi avizelor de sănătate publică şi mediu. În cazul înregistrării cel puţin a unui aviz negativ cu argumente pe marginea caracteristicilor de ordin fizico-chimic, fitosanitar, toxicologic sau ecologic, CRI va adopta decizia de refuz în omologarea produsului.

11. Deciziile CRI pot fi contestate de către solicitant în instanţa de contencios administrativ, în condiţiile Codului administrativ al Republicii Moldova nr.116/2018.

12. Şedinţele CRI se convoacă la necesitate şi se consideră deliberative cu condiţia prezenţei a cel puţin 2/3 din componenţa membrilor. Deciziile se adoptă cu majoritatea simplă a voturilor membrilor prezenţi.

La şedinţele CRI pot fi invitate şi alte părţi interesate, în funcţie de subiectele abordate.

13. Informarea privind desfăşurarea şedinţelor CRI (cu indicarea datei, orei şi locului desfăşurării, ordinii de zi, cu anexarea materialelor aferente) se expediază (prin scrisoare remisă în original, prin fax sau e-mail) de către secretarul CRI tuturor membrilor acestuia cu cel puţin 10 zile lucrătoare până la data desfăşurării şedinţei.

14. În activitatea sa, CRI se bazează pe lucrările efectuate de Centrul de Stat, ca organul său de lucru.

 

 

Anexa nr.3

la Hotărârea Guvernului

nr.960 din 22 decembrie 2020

 

MODIFICĂRILE

ce se operează în unele hotărâri ale Guvernului

 

1. Anexa nr.8 la Hotărârea Guvernului nr.743/2002 cu privire la salarizarea angajaţilor din unităţile cu autonomie financiară (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.79-81, art.841), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1) la punctul 2:

a) poziţia „Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare:” se substituie cu poziţia „Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale şi Mediului:”;

b) se completează cu următoarea poziţie:

„Serviciul de Stat „Centrul de Stat pentru Atestarea şi Omologarea Produselor de Uz Fitosanitar şi a Fertilizanţilor””;

2) la punctul 3, următoarea poziţie se exclude:

3. Ministerul Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor:”.

 

2. Regulamentul privind atestarea şi omologarea de stat a produselor de uz fitosanitar şi a fertilizanţilor pentru utilizare în agricultură şi silvicultură, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1307/2005 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.176-181, art.1446), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1) în tot textul, cuvântul „Laborator”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Centru de Stat”, la forma gramaticală corespunzătoare;

2) la punctul 5, textul „directorului Instituţiei Publice „Laboratorul central fitosanitar” (în continuare – Laborator)” se substituie cu textul „directorului Serviciului de Stat „Centrul de Stat pentru Atestarea şi Omologarea Produselor de Uz Fitosanitar şi a Fertilizanţilor” (în continuare – Centrul de Stat)”;

3) punctul 24 va avea următorul cuprins:

24. Producţia agricolă obţinută de pe loturile unde s-au efectuat cercetările-testările-experimentările cu produse de uz fitosanitar şi cu fertilizanţi, până la înregistrarea lor, este pasibilă nimicirii conform procedurii stabilite de către Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor, de comun acord cu Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale şi Mediului.”;

4) la punctul 47, cuvintele „preşedintelui Laboratorului” se substituie cu cuvintele „directorului Centrului de Stat”;

5) la punctul 48, cuvintele „preşedintele Laboratorului” se substituie cu cuvintele „directorul Centrului de Stat”;

6) în anexa nr.1, textul „Instituţia Publică „Laboratorul central fitosanitar”” se substituie cu textul „Serviciul de Stat „Centrul de Stat pentru Atestarea şi Omologarea Produselor de Uz Fitosanitar şi a Fertilizanţilor””;

7) în anexele nr.3 şi nr.4:

a) textul:

AGENŢIA NAŢIONALĂ PENTRU SIGURANŢA ALIMENTELOR INSTITUŢIA

PUBLICĂ „LABORATORUL CENTRAL FITOSANITAR”

se substituie cu textul:

MINISTERUL AGRICULTURII, DEZVOLTĂRII REGIONALE ŞI MEDIULUI

Serviciul de Stat „Centrul de Stat pentru Atestarea şi Omologarea

Produselor de Uz Fitosanitar şi a Fertilizanţilor””;

 

b) textul „Directorul Instituţiei Publice „Laboratorul central fitosanitar””, se substituie cu textul „Directorul Serviciului de Stat „Centrul de Stat pentru Atestarea şi Omologarea Produselor de Uz Fitosanitar şi a Fertilizanţilor””.

 

3. Anexa nr.32 la Hotărârea Guvernului nr.695/2017 cu privire la organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale şi Mediului (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.322-328, art.797), cu modificările ulterioare, se completează cu următoarea poziţie:

„Serviciul de Stat „Centrul de Stat pentru Atestarea şi Omologarea Produselor de Uz Fitosanitar şi a Fertilizanţilor””.

 

4. Hotărârea Guvernului nr.600/2018 cu privire la organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.235-244, art.656), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1) punctul 11 se abrogă;

2) la punctul 12, textul „Întreprinderii de Stat „Centrul de Stat pentru Atestarea şi Omologarea Produselor de Uz Fitosanitar şi a Fertilizanţilor”” se exclude.

 

5. Statutul Instituţiei publice „Laboratorul central fitosanitar”, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1209/2018 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.513-525, art.1347), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1) la punctul 3, textul „Sarmizegetusa, nr.16A” se substituie cu textul „Meşterul Manole, nr.4”;

2) la punctul 7, subpunctele 1)-4) se abrogă.