L E G E
pentru modificarea unor acte normative
nr. 225 din 04.12.2020
Monitorul Oficial nr.360-371/303 din 25.12.2020
* * *
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Art.I. – Legea nr.231/2010 cu privire la comerţul interior (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.265–276, art.571), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 3 se completează cu următoarele noţiuni:
„cost de achiziţie al produselor – preţ de cumpărare a produselor, inclusiv costurile suportate pentru transportarea, încărcarea şi descărcarea acestora, impozitele şi taxele nerecuperabile, taxele vamale şi costurile suportate pentru prelucrarea, sortarea, împachetarea stocurilor de produse în vederea aducerii lor în forma şi la locul utilizării după destinaţie;
furnizor – persoană fizică sau juridică care, în baza unui contract încheiat în scris cu comerciantul, desfăşoară activităţi de producţie, de procesare sau de distribuţie a produselor în vederea comercializării acestora;
reduceri comerciale – reduceri de la preţul de vânzare oferite comerciantului de către furnizor, înscrise în factura fiscală sau primite ulterior facturării (discount, rabat, bonus, retrobonus);
lanţ alimentar scurt – lanţ de aprovizionare cu produse alimentare fabricate şi/sau procesate pe teritoriul Republicii Moldova;
dată-limită de consum – astfel cum este definită în Legea nr.279/2017 privind informarea consumatorului cu privire la produsele alimentare;
data durabilităţii minimale – astfel cum este definită în Legea nr.279/2017 privind informarea consumatorului cu privire la produsele alimentare;
acţiuni/activităţi de marketing şi publicitate – complex de servicii care are drept scop promovarea unui produs;
servicii de logistică – activităţi de transportare, recepţionare, depozitare, stocare şi promovare a unor produse.”
2. Articolul 211 va avea următorul cuprins:
„Articolul 211. Relaţiile contractuale dintre furnizor şi comerciant
(1) Relaţiile contractuale dintre furnizorul şi comerciantul de produse alimentare se stabilesc prin contracte încheiate în scris, negociate în prealabil de către părţi, respectând legislaţia în vigoare. Clauzele prin care părţile îşi stabilesc interdicţii, directe sau indirecte, de a cumpăra sau de a vinde produse/servicii de la sau către un terţ sunt nule.
(2) Reducerile comerciale nu pot fi oferite, sub sancţiunea nulităţii clauzelor contractuale, pentru produsele social importante de primă necesitate conform listei aprobate de către Guvern.
(3) Comerciantul, sub sancţiunea nulităţii clauzelor contractuale, nu poate să condiţioneze furnizorul să nu vândă produsul altor comercianţi la un preţ mai mic decât cel la care i-l vinde lui. Furnizorul, sub sancţiunea nulităţii clauzelor contractuale, nu poate să condiţioneze comerciantul să păstreze un anumit preţ de raft.
(4) Comerciantul nu poate solicita facturarea/refacturarea serviciilor şi/sau încasarea de la furnizor a plăţilor care nu sunt incluse în costul de achiziţie al produselor, cu excepţia serviciilor de logistică şi a acţiunilor/activităţilor de marketing şi publicitate solicitate de către furnizor.
(5) Termenul de plată pentru produsele alimentare contractate şi livrate se stabileşte în contract prin negocieri şi nu poate fi mai mare de 45 de zile calendaristice de la data livrării produselor de către furnizor, cu excepţiile prevăzute la alin.(6) şi (7).
(6) Termenul de plată pentru produsele alimentare contractate şi livrate a căror dată-limită de consum/dată a durabilităţii minimale este de până la 7 zile constituie 7 zile calendaristice din momentul recepţionării produselor de către comerciant.
(7) Termenul de plată pentru produsele alimentare contractate şi livrate a căror dată-limită de consum/dată a durabilităţii minimale este între 7 şi 30 de zile inclusiv constituie 30 de zile calendaristice din momentul recepţionării produselor de către comerciant.
(8) Furnizorul eliberează facturi fiscale separate pe categorii de produse alimentare clasificate conform prevederilor alin.(5)–(7).
(9) Produsele alimentare care au fost achiziţionate cu respectarea cerinţelor cantitative şi calitative stipulate în contractele de livrare a produselor, dar care au devenit neconforme reglementărilor aplicabile în domeniul alimentar, inclusiv prin expirarea datei-limită de consum/datei durabilităţii minimale a acestora, nu pot fi returnate furnizorului. Comerciantul este obligat să lichideze (să distrugă) produsele alimentare neconforme reglementărilor aplicabile în domeniul alimentar.
(10) În cazul în care produsele alimentare au fost achiziţionate cu respectarea cerinţelor cantitative şi calitative stipulate în contractele de livrare a produselor şi data-limită de consum/data durabilităţii minimale a acestora depăşeşte 180 de zile, comerciantul le poate returna furnizorului cu acceptul acestuia şi cu condiţia că produsele sunt conforme cerinţelor privind siguranţa alimentelor şi că a rămas cel puţin 1/3 din termenul de valabilitate a acestora.
(11) În cazul în care furnizorul consideră sau are motive întemeiate să considere că un produs alimentar pe care l-a importat, produs, procesat, fabricat sau distribuit nu satisface cerinţele de siguranţă a alimentelor, el iniţiază imediat procedurile de retragere sau rechemare a produselor alimentare în conformitate cu prevederile art.8 alin.(2) din Legea nr.306/2018 privind siguranţa alimentelor, informând despre acest lucru organul de control abilitat.
(12) Comercianţii de produse alimentare, cu excepţia celor din unităţile de comerţ ambulant, sunt obligaţi să achiziţioneze şi să asigure expunerea pe raft a produselor alimentare provenite din lanţul alimentar scurt în proporţie de cel puţin 50% din lungimea liniară a raftului comercial, în cazul în care comercializează produse din aceeaşi categorie cu cele incluse în lista produselor alimentare provenite din lanţul alimentar scurt. Furnizorul este obligat să asigure livrarea produselor alimentare provenite din lanţul alimentar scurt în cantitate deplină conform contractului încheiat. Lista produselor alimentare ce se încadrează în prevederile prezentului alineat se elaborează de către organul central de specialitate al administraţiei publice care asigură realizarea politicii guvernamentale în domeniul agriculturii, se aprobă de Guvern şi se actualizează anual.”
3. La anexa nr.1 secţiunea R, diviziunea 93 se completează cu următoarele poziţii:
93.2 | Alte activităţi recreative şi distractive | |||
93.21 | Parcuri tematice (bâlciuri) şi parcuri de distracţii | |||
93.29 | Alte activităţi recreative şi distractive n.c.a. |
4. Anexa nr.2 compartimentul „Notificăm privind iniţierea activităţii de comerţ în următoarele condiţii:”:
la rubrica „Pentru unitate comercială”, după poziţia „Suprafaţa comercială (m2)” se introduc următoarele poziţii:
„Program de lucru __________
Zi de odihnă ______________”;
după rubrica „Activităţi de comerţ desfăşurate” se introduce o rubrică nouă cu următorul cuprins:
„Grupul de mărfuri comercializate: __________________”.
Art.II. – Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.78–84, art.100), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 273:
punctul 51) va avea următorul cuprins:
„51) solicitarea de către comerciant a facturării/refacturării serviciilor şi/sau încasarea de la furnizor a plăţilor care nu sunt incluse în costul de achiziţie al produselor alimentare, cu excepţia cazurilor admise de Legea nr.231/2010 cu privire la comerţul interior,
se sancţionează cu amendă de la 50 la 100 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 200 la 400 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice;”
articolul se completează cu punctele 52)–54) cu următorul cuprins:
„52) încălcarea de către comerciant şi/sau furnizor a interdicţiei privind returul de produse alimentare
se sancţionează cu amendă de la 50 la 100 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 200 la 400 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice;
53) încălcarea de către comerciant a normelor ce ţin de obligativitatea distrugerii produselor alimentare neconforme reglementărilor în domeniul alimentar aplicabile, inclusiv a celor a căror valabilitate a expirat,
se sancţionează cu amendă de la 50 la 100 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 200 la 400 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice;
54) încălcarea de către comerciant şi/sau furnizor a normelor stabilite privind cota de raft pentru fiecare categorie de produse alimentare provenite din lanţul alimentar scurt incluse în lista produselor alimentare provenite din lanţul alimentar scurt, aprobată de Guvern,
se sancţionează cu amendă de la 50 la 100 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 200 la 400 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice;”.
2. La articolul 414 alineatele (1) şi (2), textul „art.273 pct.1) şi 2), 4), 6), 10), 12), 13)” se substituie cu textul „art.273 pct.1), 2), 4), 52), 53), 54), 6), 10), 12), 13)”.
Art.III. – (1) Prezenta lege intră în vigoare peste o lună de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, cu excepţia prevederilor art.I pct.2 referitoare la articolul 211 alineatul (12) şi ale art.II pct.1 referitoare la articolul 273 punctul 54), care se pun în aplicare de la 1 iulie 2021.
(2) Guvernul, până la data de 1 iulie 2021, va aproba lista produselor alimentare provenite din lanţul alimentar scurt care urmează a fi achiziţionate de comerciant conform prevederilor art.211 alin.(12) din Legea nr.231/2010 cu privire la comerţul interior.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Zinaida GRECEANÎI |
Nr.225. Chişinău, 4 decembrie 2020. |
