L E G E
privind deşeurile de producţie şi menajere
nr. 1347-XIII din 09.10.97
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.16-17/101 din 05.03.1998
* * *
Abrogat: 23.12.2017
Legea R.Moldova nr.209 din 29.07.2016
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Noţiuni de bază
Articolul 2. Domeniul de aplicare a legii
Capitolul II
ATRIBUŢII ŞI OBLIGAŢII ÎN DOMENIUL GESTIONĂRII DEŞEURILOR
Articolul 3. Atribuţiile Guvernului
Articolul 4. Atribuţiile autorităţii centrale abilitate cu gestiunea resurselor naturale şi cu protecţia mediului înconjurător
Articolul 5. Atribuţiile Ministerului Sănătăţii
Articolul 6. Atribuţiile autorităţilor administraţiei publice locale
Articolul 7. Atribuţiile Agenţiei de Mediu şi ale Inspectoratului pentru Protecţia Mediului
Articolul 71. Autorizaţia de mediu pentru gestionarea deşeurilor
Articolul 72. Derogările de la obligaţia de autorizare
Articolul 73. Exportul deşeurilor
Articolul 74. Tranzitul deşeurilor prin Republica Moldova
Articolul 8. Obligaţiile persoanelor fizice şi juridice
Capitolul III
NORMAREA, EVIDENŢA, PLANIFICAREA, CONTROLUL
ŞI SUPRAVEGHEREA, MONITORIZAREA ÎN
DOMENIUL GESTIONĂRII DEŞEURILOR
Articolul 9. Normarea
Articolul 10. Evidenţa
Articolul 11. Planificarea
Articolul 12. Întocmirea şi ţinerea registrelor locurilor de depozitare a deşeurilor
Articolul 13. Controlul şi supravegherea
Articolul 14. Monitorizarea
Articolul 15. Informaţiile privind starea locurilor de depozitare a deşeurilor
Capitolul IV
CERINŢELE PRIVIND SECURITATEA ECOLOGICĂ
Articolul 16. Prevenirea şi limitarea influenţei negative a deşeurilor periculoase
Articolul 17. Cerinţele privind elaborarea de noi materiale şi tehnologii, proiectarea şi construcţia obiectivelor de orice fel
Articolul 18. Cerinţele privind depozitarea (înhumarea) şi păstrarea deşeurilor
Articolul 19. Modul de depozitare (înhumare) şi păstrare a deşeurilor
Articolul 20. Restricţii
Articolul 201. Licenţierea activităţilor de colectare, păstrare, prelucrare, comercializare, precum şi de export al resturilor şi deşeurilor de metale feroase şi neferoase, de baterii de acumulatoare uzate, inclusiv în stare prelucrată
Capitolul V
FINANŢAREA ŞI STIMULAREA ECONOMICĂ
Articolul 21. Finanţarea activităţilor de gestionare a deşeurilor
Articolul 22. Plata pentru depozitarea deşeurilor
Articolul 23. Stimularea economică a utilizării şi prelucrării deşeurilor
Capitolul VI
CONTRAVENŢII ŞI RESPONSABILITĂŢI
Articolul 24. Contravenţiile în domeniul gestionării deşeurilor
Articolul 25. Responsabilităţi
Capitolul VII
ACORDURILE INTERNAŢIONALE
Articolul 26. Prioritatea acordurilor internaţionale
Capitolul VIII
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Articolul 27. Abrogat
Articolul 28. Îndatoririle Guvernului
Anexa nr.1 Taxele pentru depozitarea deşeurilor de producţie şi menajere în limitele stabilite
Anexa nr.2 Abrogată
Anexa nr.3 Materia primă secundară pasibilă importului
Notă: În cuprinsul legii sintagmele „Departamentul Situaţiilor Excepţionale”, „Departamentul Statisticii” şi „Ministerul Economiei şi Reformelor” se substituie, respectiv, prin sintagmele „Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale al Ministerului Afacerilor Interne”, „Biroul Naţional de Statistică” şi „Ministerul Economiei” conform Legii nr.109 din 04.06.2010, în vigoare 30.07.2010
Notă: În cuprinsul legii, sintagma "Departamentul Protecţiei Mediului Înconjurător" se substituie prin textul "autoritatea centrală abilitată cu gestiunea resurselor naturale şi cu protecţia mediului înconjurător", iar sintagma "Departamentul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale" - prin sintagma "Departamentul Situaţii Excepţionale" conform Legii nr.454-XV din 30.07.2001, în vigoare 22.11.2001
Parlamentul adoptă prezenta lege.
Prezenta lege reglementează, conform prevederilor Legii privind protecţia mediului înconjurător, gestionarea deşeurilor de producţie şi menajere în scopul reducerii acestora şi reintroducerii lor maximale în circuitul economic, prevenirii poluării mediului.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Noţiuni de bază
În sensul prezentei legi sînt definite următoarele noţiuni de bază:
deşeuri – substanţe, materiale, obiecte, resturi de materii prime provenite din activităţi economice, menajere şi de consum, care şi-au pierdut, integral sau parţial, valoarea iniţială de întrebuinţare, dintre care unele sînt reutilizabile după prelucrare;
deşeuri de producţie – deşeuri rezultate în urma unor procese tehnologice;
deşeuri menajere – deşeuri provenite din activităţi casnice şi de consum;
deşeuri periculoase – deşeuri toxice, inflamabile, explozive, corosive, infecţioase sau de altă natură, care, introduse în mediu, pot aduce daune plantelor, animalelor sau omului;
gestionarea deşeurilor – orice activitate legată de formarea, tratarea, ambalarea, depozitarea, transportarea, acumularea, neutralizarea, prelucrarea, utilizarea, înhumarea sau distrugerea deşeurilor;
depozitarea deşeurilor – depunerea deşeurilor în locuri autorizate şi special amenajate în acest scop (poligoane, gunoişti, spaţii subterane), în vederea înhumării sau păstrării lor temporare pentru o posibilă prelucrare şi utilizare ulterioară;
prelucrarea deşeurilor – efectuarea unor operaţiuni tehnologice (dezmembrare, tăiere, presare, brichetare, măcinare, topire-turnare, fermentare etc.), care modifică compoziţia şi proprietăţile fizice, chimice sau biologice ale deşeurilor în scopul transformării acestora în materii prime secundare sau neutralizării şi evacuării lor fără riscuri ecologice;
neutralizarea deşeurilor – prelucrarea fizică, chimică sau biologică a deşeurilor în vederea lichidării ori diminuării proprietăţilor care prezintă pericol pentru calitatea mediului şi sănătatea populaţiei;
recuperarea deşeurilor – prelucrarea deşeurilor în vederea obţinerii substanţelor reutilizabile ce se conţin în ele în stare pură, folosirea căldurii reacţiilor chimice rezultate din arderea deşeurilor;
utilizarea deşeurilor – reintroducerea în circuitul economic a deşeurilor, ca atare ori ca materii prime secundare, a semifabricatelor, produselor finite sau energiei, obţinute în urma prelucrării deşeurilor.
Articolul 2. Domeniul de aplicare a legii
(1) Sub incidenţa prezentei legi cad toate persoanele fizice şi juridice care desfăşoară activitate generatoare de deşeuri.
(2) Legea reglementează relaţiile care apar la gestionarea deşeurilor formate în procesul:
a) valorificării zăcămintelor şi prelucrării materiei prime minerale;
b) fabricării, transportării şi stocării articolelor tehnice, mărfurilor de larg consum, energiei şi agenţilor energetici;
c) efectuării lucrărilor de construcţie, agricole, miniere şi de altă natură;
d) prestărilor de servicii;
e) consumului de produse industriale şi alimentare.
(3) Gestionarea (utilizarea, evacuarea) deşeurilor radioactive, a sedimentelor apelor reziduale se efectuează în conformitate cu actele legislative în domeniu.
Capitolul II
ATRIBUŢII ŞI OBLIGAŢII ÎN DOMENIUL GESTIONĂRII DEŞEURILOR
Articolul 3. Atribuţiile Guvernului
Guvernul:
a) organizează elaborarea şi aprobă Programul de stat de valorificare a deşeurilor de producţie şi menajere, asigură realizarea acestuia;
b) coordonează pe linia gestionării deşeurilor activitatea ministerelor, departamentelor şi altor autorităţi subordonate;
c) adoptă deciziile de afectare a terenurilor în vederea amenajării poligoanelor pentru depozitarea, prelucrarea, înhumarea sau distrugerea deşeurilor;
[Lit.d) art.3 abrogată prin Legea nr.202-XVI din 26.07.2007, în vigoare 07.09.2007]
e) stabileşte limitele de depozitare (înhumare) a deşeurilor;
[Lit.f) art.3 abrogată prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
g) ia, în cazul în care autorităţile administraţiei publice locale nu-şi dau acordul, deciziile definitive pentru amplasarea obiectivelor de importanţă naţională privind neutralizarea, prelucrarea, depozitarea sau înhumarea deşeurilor, cu condiţia respectării normelor ecologice şi a altor cerinţe de ordin social;
h) realizează colaborarea internaţională în domeniu.
[Art.3 modificat prin Legea nr.333-XV din 24.07.2003, în vigoare 19.09.2003]
Articolul 4. Atribuţiile autorităţii centrale abilitate cu gestiunea resurselor naturale şi cu protecţia mediului înconjurător
(1) Autoritatea centrală abilitată cu gestiunea resurselor naturale şi cu protecţia mediului înconjurător:
[Lit.a)-d) alin.(1) art.4 abrogate prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
e) elaborează şi prezintă Guvernului propuneri privind cuantumul taxelor pentru depozitarea deşeurilor;
f) aprobă, în comun cu Ministerul Sănătăţii şi Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale al Ministerului Afacerilor Interne, Lista deşeurilor periculoase;
f1) aprobă Regulamentul privind gestionarea deşeurilor, ţinînd cont de organizarea colectării, depozitării şi prelucrării lor;
g) controlează şi evaluează, în comun cu Ministerul Sănătăţii, situaţia ecologică din Republica Moldova din punct de vedere al gestionării deşeurilor şi informează populaţia despre aceasta;
h) coordonează proiectele de construcţie şi reconstrucţie a obiectivelor economice şi sociale;
i) colaborează cu organismele similare din alte ţări, efectuează studiul, sintetizarea şi propagarea experienţei internaţionale în domeniu, controlează îndeplinirea obligaţiilor ce îi revin Republicii Moldova conform acordurilor internaţionale pe linie de gestionare a deşeurilor.
(2) Deciziile luate, în limitele competenţei sale, de autoritatea centrală abilitată cu gestiunea resurselor naturale şi cu protecţia mediului înconjurător în domeniul gestionării deşeurilor sînt executorii pentru toţi agenţii economici şi pot fi atacate în instanţa de contencios administrativ competentă.
[Art.4 completat prin Legea nr.202-XVI din 26.07.2007, în vigoare 07.09.2007]
[Art.4 modificat prin Legea nr.240-XV din 13.06.2003, în vigoare 08.07.2003]
[Art.4 modificat prin Legea nr.1257-XV din 19.07.2002, în vigoare 14.11.2002]
Articolul 5. Atribuţiile Ministerului Sănătăţii
Ministerul Sănătăţii:
a) efectuează supravegherea sanitaro-epidemiologică a formării, transportării, depozitării, prelucrării, neutralizării, utilizării, înhumării şi distrugerii deşeurilor, ia deciziile privind prevenirea încălcărilor legislaţiei sanitare;
b) stabileşte gradul de toxicitate a deşeurilor, elaborează Clasificatorul deşeurilor toxice şi metodicile de determinare a gradului de toxicitate;
c) coordonează deciziile privind afectarea terenurilor pentru depozitarea şi neutralizarea deşeurilor periculoase;
d) prezintă avizele privind admisibilitatea şi condiţiile sanitaro-igienice de utilizare a produselor fabricate din deşeuri sau cu utilizarea acestora;
e) coordonează, sub aspectul respectării cerinţelor sanitaro-epidemiologice, documentaţia de proiect pentru construcţia sau reconstrucţia întreprinderilor şi altor obiective generatoare de deşeuri;
f) îndeplineşte alte funcţii prevăzute de Legea privind asigurarea sanitaro-epidemiologică a populaţiei şi de alte acte normative în domeniu.
Articolul 6. Atribuţiile autorităţilor administraţiei publice locale
Autorităţile administraţiei publice locale:
a) asigură executarea pe teritoriile din subordine a legislaţiei privind gestionarea deşeurilor;
b) efectuează coordonarea şi reglementarea economico-organizatorică a acţiunilor persoanelor fizice şi juridice, aflate pe teritoriile din subordine, în domeniul gestionării deşeurilor în vederea depistării şi reintroducerii lor maximale în circuitul economic;
c) adoptă, de comun acord cu autorităţile teritoriale pentru protecţia mediului şi pentru sănătate, deciziile privind afectarea terenurilor pentru depozitarea deşeurilor şi construcţia (extinderea) obiectivelor destinate prelucrării şi neutralizării acestora, efectuează controlul asupra distrugerii deşeurilor şi reparării prejudiciilor cauzate mediului de către deşeurile de producţie şi menajere;
d) efectuează comasarea mijloacelor băneşti ale persoanelor fizice şi juridice, situate pe teritoriile din subordine, a fondurilor ecologice şi a bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale pentru finanţarea construcţiei obiectivelor noi, extinderea şi reconstrucţia obiectivelor existente de prelucrare, neutralizare şi distrugere a deşeurilor;
e) efectuează evidenţa sistematică a formării, depozitării şi prelucrării deşeurilor pe teritoriul din subordine;
f) organizează colectarea şi evacuarea deşeurilor menajere, precum şi a celor ce aparţin micilor producători, afectează locurile pentru depozitarea lor;
g) întocmesc şi ţin registrele locurilor de depozitare a deşeurilor;
h) adoptă, în comun cu Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale al Ministerului Afacerilor Interne, măsurile de protecţie civilă la obiectivele economice generatoare de deşeuri periculoase;
i) iau măsurile necesare pentru lichidarea gunoiştilor neautorizate şi necontrolate;
j) propagă prevederile legislaţiei privind gestionarea deşeurilor;
k) informează populaţia asupra situaţiei privind depozitarea, păstrarea şi prelucrarea deşeurilor în localitatea, zona respectivă, antrenînd-o la colectarea deşeurilor inofensive şi a materiilor prime secundare.
[Art.6 modificat prin Legea nr.154-XVI din 21.07.2005, în vigoare 23.09.2005]
Articolul 7. Atribuţiile Agenţiei de Mediu şi ale Inspectoratului pentru Protecţia Mediului
(1) Agenţia de Mediu:
a) acordă, suspendă şi retrage autorizaţia de mediu pentru gestionarea deşeurilor, în condiţiile art.71 şi 72;
b) efectuează expertiza ecologică a programelor, schemelor, proiectelor de transportare, depozitare, prelucrare, neutralizare, recuperare, utilizare, înhumare şi distrugere a deşeurilor.
(2) Inspectoratul pentru Protecţia Mediului:
a) efectuează controlul de stat asupra respectării de către persoanele fizice şi juridice a legislaţiei privind gestionarea deşeurilor;
b) suspendă, total sau parţial, potrivit procedurii prevăzute de Legea nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător, activitatea agenţilor economici în caz de depistare a încălcărilor foarte grave ale legislaţiei ce reglementează modul stabilit de colectare, păstrare, transportare, depozitare, ardere, neutralizare şi evacuare a deşeurilor, dacă acestea pot conduce la poluarea mediului.
[Art.7 în redacţia Legii nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
Articolul 71. Autorizaţia de mediu pentru gestionarea deşeurilor
(1) Modul de solicitare, acordare, suspendare şi retragere a autorizaţiei de mediu pentru gestionarea deşeurilor se stabileşte de Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător în partea în care nu este reglementat de prezenta lege.
(2) O autorizaţie poate acoperi una sau mai multe instalaţii şi/sau activităţi dintr-un singur amplasament, conduse de acelaşi operator. În cazul unei reţele de instalaţii şi/sau al unei activităţi de colectare, transport, valorificare şi eliminare a deşeurilor este necesară obţinerea autorizaţiei pentru fiecare instalaţie şi/sau activitate în parte.
(3) Unităţile şi întreprinderile, inclusiv operatorii de transport specializaţi în transportul de deşeuri, care intenţionează să desfăşoare activităţi de gestionare a deşeurilor trebuie să obţină autorizaţie.
(4) În scopul obţinerii autorizaţiei de mediu pentru gestionarea deşeurilor, solicitantul depune la autoritatea emitentă următorul set de documente:
a) cererea de eliberare a autorizaţiei de mediu pentru gestionarea deşeurilor;
b) actele de identitate ale solicitantului şi ale operatorului, dacă sînt entităţi diferite (în cazul depunerii documentelor în format electronic se va indica doar IDNO-ul);
c) copia contractului cu administraţia obiectului, în cazul în care deşeurile sînt trimise la un obiect ce aparţine altui operator sau este exploatat de mai mulţi beneficiari (în cazul depunerii documentelor în format electronic se va indica doar IDNO-ul);
d) conţinutul-cadru al memoriului tehnic pentru emiterea autorizaţiei.
(5) Documentul prevăzut la alin.(4) lit.c) va conţine un rezumat cu următoarele precizări:
1) pentru activităţile de colectare a deşeurilor:
a) provenienţa deşeurilor;
b) tipul şi cantitatea de deşeuri colectate;
c) modul de colectare a deşeurilor (separat, amestecat);
d) amenajările, instalaţiile şi măsurile pentru colectare, inclusiv pentru protecţia mediului;
e) destinaţia deşeurilor colectate;
2) pentru activităţile de transport al deşeurilor:
a) destinaţia transportului (pentru depozitare temporară, depozitare definitivă, prelucrare, comercializare, valorificare, integrare în mediu, eliminare), cu precizarea exactă a destinatarului;
b) tipurile de deşeuri transportate, starea fizică, cantitatea;
c) instalaţiile, mijloacele, dotările, ambalajele, măsurile privind transportul fiecărui tip de deşeu, inclusiv privind protecţia mediului;
d) capacităţile de transport necesare;
e) traseul de transportare a deşeurilor;
f) organizarea supravegherii transportării;
g) dotările şi măsurile pentru intervenţie în caz de accidente şi avarii în timpul transportării deşeurilor;
3) pentru activităţile de tratare a deşeurilor:
a) dovada că instalaţia de tratare este în conformitate cu Programul naţional de gestionare a deşeurilor şi cu programele regionale de gestionare a deşeurilor;
b) descrierea amplasamentului, cu referire la gestiunea apelor, la caracteristicile hidrogeologice şi geologice. Aceste informaţii se vor asigura prin studii de specialitate, întocmite conform prevederilor legale în vigoare;
c) avizul expertizei ecologice de stat pentru documentaţia de proiect;
d) provenienţa deşeurilor, lista, tipul, compoziţia şi cantitatea de deşeuri tratate;
e) pentru fiecare tip de operaţiune – cerinţele tehnice şi de orice altă natură, capacitatea aplicabilă amplasamentului în cauză;
f) pentru fiecare tip de operaţiune – tehnologia şi instalaţiile utilizate, capacitatea;
g) procedeele şi măsurile, instalaţiile pentru reţinerea şi/sau neutralizarea poluanţilor rezultaţi din procesul de tratare, capacitatea şi randamentul acestor instalaţii;
h) emisiile de poluanţi în mediu, concentraţia, volumul;
i) monitorizarea şi controlul operaţiunilor;
j) măsurile de închidere şi de întreţinere ulterioară;
k) metodele propuse de prevenire şi reducere a poluării, inclusiv planul de intervenţie în caz de urgenţe;
4) pentru activităţile de eliminare a deşeurilor prin depozitare:
a) actul ce adevereşte perimetrul minier, eliberat de către autoritatea competentă din domeniul geologiei şi resurselor minerale – în cazul amplasării deşeurilor în subsoluri;
b) dovada eliberată de autoritatea competentă din domeniul geologiei şi resurselor minerale privind lipsa impactului negativ al deşeurilor asupra calităţii apelor subterane;
c) dovada unei garanţii financiare pentru a asigura că obligaţiile ce decurg din autorizaţie sînt îndeplinite şi că procedurile de închidere a depozitului sînt respectate.
(6) Pentru examinarea cererii, autoritatea emitentă transmite Inspectoratului pentru Protecţia Mediului, prin intermediul ghişeului unic, setul de documente, de asemenea solicită şi obţine avizul fără implicarea solicitantului. Inspectoratul pentru Protecţia Mediului elaborează avizul în baza actului de inspecţie privind respectarea normelor de protecţie a mediului. Avizul va conţine, după caz, propunerea de eliberare sau de refuz al eliberării autorizaţiei de mediu pentru gestionarea deşeurilor.
(7) Autorizaţia de mediu pentru gestionarea deşeurilor se eliberează gratis, în termen de 10 zile lucrătoare de la data depunerii cererii, inclusiv a tuturor documentelor nominalizate, şi este valabilă pentru o perioadă de 5 ani, cu posibilitatea de prelungire.
(8) După expirarea termenului de valabilitate a autorizaţiei, prelungirea valabilităţii acesteia se efectuează în conformitate cu prevederile Legii nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător.
(9) Anularea autorizaţiei de mediu pentru gestionarea deşeurilor se efectuează prin decizia autorităţii emitente, în cazul apariţiei pericolului poluării mediului în proporţii ce depăşesc limitele admisibile, nerespectării cerinţelor de exploatare a obiectului, defectării acestuia sau a construcţiilor (mecanismelor) ce împiedică exploatarea normală a lui, conform procedurilor prevăzute în Legea nr.235/2006 cu privire la principiile de bază de reglementare a activităţii de întreprinzător şi în Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător.
(10) Reexaminarea autorizaţiei de mediu pentru gestionarea deşeurilor este obligatorie în următoarele situaţii:
a) schimbarea substanţială şi extinderea instalaţiilor, precum şi modificarea tehnologiei de valorificare sau de eliminare a deşeurilor;
b) constatarea, în cadrul acţiunilor de inspecţie şi control, a unor aspecte noi, neprecizate de documentaţia depusă pentru obţinerea autorizaţiei, sau a unor modificări operate ulterior emiterii autorizaţiei;
c) emiterea unor noi reglementări legale.
[Art.71 introdus prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
Articolul 72. Derogările de la obligaţia de autorizare
(1) Sînt scutite de îndeplinirea cerinţelor de autorizare a activităţilor de valorificare şi eliminare a deşeurilor unităţile şi întreprinderile care efectuează:
a) eliminarea propriilor deşeuri nepericuloase la locurile de producere fără să afecteze sănătatea populaţiei sau calitatea mediului;
b) colectarea sau transportul deşeurilor în sistem profesional, precum şi cele care intermediază valorificarea sau eliminarea deşeurilor pentru terţi, cu excepţia deşeurilor municipale, precum şi a celor periculoase.
(2) Derogarea menţionată la alin.(1) se aplică numai în cazul în care:
a) unităţile şi întreprinderile au obţinut deja, în conformitate cu prevederile legislaţiei în domeniul protecţiei mediului, autorizaţia de mediu pentru alt profil de activitate decît valorificarea sau eliminarea deşeurilor, în care se specifică tipurile şi cantităţile de deşeuri, precum şi condiţiile impuse în vederea desfăşurării activităţilor legate de aceste deşeuri;
b) tipurile, cantităţile de deşeuri şi metodele de valorificare sau eliminare a acestora nu poluează mediul şi nu pun în pericol sănătatea populaţiei;
c) operaţiunile de eliminare menţionate la alin.(1) lit.a) iau în considerare cele mai bune tehnici disponibile.
[Art.72 introdus prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
Articolul 73. Exportul deşeurilor
(1) Solicitantul care intenţionează să efectueze exportul deşeurilor depune, fie pe suport de hîrtie, fie în format electronic, prin intermediul ghişeului unic electronic de solicitare a actelor permisive (pentru exportul deşeurilor incluse în Lista B – cu cel tîrziu 20 de zile, iar pentru cele incluse în Lista A – cu cel tîrziu 70 de zile înainte de data preconizată pentru transportare), următoarele acte:
1) cererea;
2) formularele completate ale notificării (exemplarele adresate organelor competente ale ţărilor importatoare şi celor de tranzit se vor completa în una dintre limbile de circulaţie internaţională acceptate în aceste ţări);
3) informaţia privind originea şi componenţa deşeurilor, pentru deşeurile incluse în listele A şi B;
4) informaţia despre persoana juridică abilitată cu eliminarea deşeurilor;
5) descrierea modului de eliminare, capacitatea şi plasamentul instalaţiilor, termenul de valabilitate a autorizaţiei pentru exploatarea lor;
6) descrierea itinerarului de transportare a deşeurilor;
7) contractul dintre exportator şi persoana abilitată cu eliminarea deşeurilor, în care se vor specifica metodele ecologic inofensive de manipulare a deşeurilor şi care va conţine următoarele informaţii:
pentru deşeurile incluse în Lista A:
a) definirea responsabilităţii fiecărei părţi pentru orice consecinţe nefavorabile rezultate din prezentarea unor informaţii neautentice, manipularea incorectă a deşeurilor, în urma producerii avariilor ori a unor circumstanţe de forţă majoră, inclusiv pentru întreprinderea unor măsuri de alternativă privind eliminarea deşeurilor prin metode ecologic inofensive sau reexportarea deşeurilor în cazul imposibilităţii de a executa condiţiile iniţiale ale contractului;
b) obligaţiile persoanei responsabile de eliminare privind confirmarea recepţiei deşeurilor pe parcursul a 3 zile lucrătoare (trimiterea în adresa exportatorului şi a organelor competente ale ţărilor interesate a copiilor fişei de însoţire a transportului);
c) obligaţiile persoanei responsabile de eliminare privind confirmarea încheierii operaţiunilor de eliminare a deşeurilor în termen de 180 de zile calendaristice după primirea lor (expedierea în adresa exportatorului şi a organelor competente ale ţărilor interesate a copiilor fişei de însoţire a transportului);
pentru deşeurile incluse în Lista B:
a) garanţiile financiare ale părţii respective (specificate în contract) privind acoperirea valorii eventualului reexport şi a operaţiunilor alternative de eliminare a deşeurilor, în caz de necesitate;
b) informaţia despre garantarea asigurării transportatorului;
c) dacă deşeurile se exportă în scopul utilizării, se prezintă informaţia privind:
– componenţa şi modul de eliminare a deşeurilor;
– raportul dintre materialul utilizat şi deşeuri;
– costul evaluat al deşeurilor utilizabile;
– caracterul şi destinaţia produsului obţinut din prelucrarea deşeurilor.
(2) Lista A şi Lista B, precum şi formatul notificării şi al fişei de însoţire a transportului sînt prevăzute în Regulamentul privind controlul transportării transfrontiere a deşeurilor şi eliminării acestora, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.637/2003.
(3) Se interzice exportul deşeurilor:
a) în ţările care au interzis importul acestora şi au informat Republica Moldova despre această interdicţie;
b) în orice ţară care nu-şi poate confirma propria capacitate de eliminare a acestor deşeuri prin metode ecologic inofensive.
(4) Exportul deşeurilor se permite în cazul în care:
a) Republica Moldova nu dispune de posibilităţi tehnice şi capacităţi necesare pentru eliminarea acestor deşeuri prin metode ecologic inofensive;
b) deşeurile de acest fel sînt necesare ca materii prime secundare în ţara importatoare.
(5) În cazurile în care exportul se permite, autoritatea centrală abilitată cu gestiunea resurselor naturale şi cu protecţia mediului poate autoriza exportul deşeurilor numai după ce constată că sînt îndeplinite următoarele condiţii:
a) contractul dintre exportator şi persoana responsabilă de eliminare a deşeurilor conţine obligaţiile exprese ale părţilor şi corespunde cerinţelor de manipulare ecologic inofensivă a deşeurilor;
b) ambalajele utilizate, marcajele şi certificarea lor corespund standardelor internaţionale ISO, iar unităţile de transport sînt specializate şi marcate în corespundere cu cerinţele Acordului european privind transportul rutier internaţional de mărfuri periculoase;
c) fişa de însoţire a transportului este completată.
(6) Pentru deşeurile incluse în Lista A se impun următoarele condiţii suplimentare:
a) transportul transfrontalier va fi asigurat cu o garanţie financiară;
b) transportatorul va deţine acordul în scris pentru transportul transfrontalier, eliberat de autorităţile competente ale ţărilor interesate. Dacă în ţara de tranzit nu este încetăţenită practica prezentării unui asemenea acord în scris, peste 60 de zile calendaristice după ce ţara de tranzit (sau autoritatea ei centrală pentru resursele naturale şi mediu) confirmă primirea interpelării exportatorului, transportarea deşeurilor se permite conform uzanţei „consimţămîntului tacit” dacă, pe parcursul a 60 de zile calendaristice, ţara de tranzit respectivă nu stabileşte alte condiţii sau nu îşi expune obiecţiile.
(7) Dacă transportul transfrontalier al deşeurilor incluse în Lista A, coordonat de ţările interesate, nu poate fi finalizat în corespundere cu clauzele contractuale şi nu există alte posibilităţi de eliminare a acestora prin metode ecologic inofensive, exportatorul este obligat să evacueze deşeurile înapoi pe parcursul a 90 de zile calendaristice de la data la care organul competent al ţării importatoare a informat despre aceasta autoritatea centrală abilitată cu gestiunea resurselor naturale şi cu protecţia mediului sau producătorul deşeurilor ori în orice alt termen stabilit de ţările interesate.
(8) Autorizaţia pentru exportul multiplu al deşeurilor se acordă în baza acordului în scris al ţărilor interesate, pe un termen de cel mult un an, dacă deşeurile:
a) au particularităţi fizice şi chimice identice;
b) sînt livrate cu regularitate aceleiaşi persoane responsabile pentru eliminarea lor, prin unele şi aceleaşi puncte vamale la scoaterea lor din Republica Moldova şi aducerea în ţara importatoare;
c) tranzitul se efectuează prin unele şi aceleaşi puncte vamale la intrarea în şi ieşirea din ţara (ţările) de tranzit.
[Art.73 introdus prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
Articolul 74. Tranzitul deşeurilor prin Republica Moldova
(1) Deşeurile incluse în Lista B nu pot fi tranzitate prin Republica Moldova fără acordul prealabil în scris al autorităţii centrale abilitate cu gestiunea resurselor naturale şi cu protecţia mediului, care are dreptul de a refuza orice asemenea tranzit prin teritoriul naţional, argumentîndu-şi motivele refuzului.
(2) Autoritatea centrală abilitată cu gestiunea resurselor naturale şi cu protecţia mediului va fi înştiinţată în scris, în limba de stat sau engleză, despre orice eventual tranzit al deşeurilor prin teritoriul Republicii Moldova. Notificarea trebuie să conţină următoarele informaţii detaliate despre:
a) originea, componenţa şi cantitatea deşeurilor;
b) punctul iniţial şi cel final al transportării deşeurilor;
c) termenul preconizat al tranzitului deşeurilor şi descrierea itinerarului acestei tranzitări prin teritoriul Republicii Moldova;
d) confirmarea că ţara exportatoare dispune de deşeuri, iar importatorul, transportatorul şi persoana responsabilă de eliminarea acestora sînt împuterniciţi să efectueze operaţiuni legate de transportul şi valorificarea deşeurilor;
e) elaborarea instrucţiunilor scrise în cazul producerii situaţiilor excepţionale pentru echipajul unităţii de transport, care este admis la conducere după absolvirea unui curs de instructaj privind transportul de mărfuri şi substanţe periculoase şi este asigurat cu echipamente de protecţie;
f) garantarea compensării depline a oricărui prejudiciu care ar putea fi cauzat mediului şi sănătăţii populaţiei în cadrul transportării deşeurilor prin teritoriul Republicii Moldova.
(3) Ambalajele utilizate, inclusiv marcajele şi certificarea acestora, trebuie să corespundă standardelor internaţionale ISO, iar unităţile de transport trebuie să fie specializate şi marcate potrivit cerinţelor Acordului european privind transportul rutier internaţional de mărfuri periculoase.
(4) În termen de 3 zile lucrătoare, autoritatea centrală abilitată cu gestiunea resurselor naturale şi cu protecţia mediului confirmă primirea notificării privind tranzitul deşeurilor incluse în Lista B, informează notificatorul că acceptă transportarea lor în tranzit, stabilindu-i anumite condiţii, dacă este cazul, sau că refuză să elibereze autorizaţie pentru acel transport ori îi solicită, în caz de necesitate, informaţii suplimentare.
(5) La transportarea transfrontalieră a deşeurilor incluse în Lista B prin teritoriul Republicii Moldova, autoritatea centrală vamală garantează, în caz de necesitate, sigilarea containerului în punctul de intrare în teritoriul ţării şi verifică integritatea plombei în punctul de ieşire.
[Art.74 introdus prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
Articolul 8. Obligaţiile persoanelor fizice şi juridice
Persoanele fizice şi juridice sînt obligate:
a) să utilizeze tehnologii nonpoluante, fără sau cu puţine deşeuri;
b) să asigure colectarea şi sortarea deşeurilor în dependenţă de natura acestora (sticlă, carton, masă plastică, metal, reziduuri alimentare etc.);
c) să ţină evidenţa strictă a tuturor deşeurilor rezultate din activităţile lor de producţie;
d) să utilizeze deşeurile cu riscuri ecologice minime;
e) să efectueze controlul de laborator al calităţii mediului în spaţiile de depozitare şi păstrare provizorie a deşeurilor;
f) să repare integral prejudiciul cauzat mediului, sănătăţii şi bunurilor populaţiei, precum şi persoanelor juridice, în cazul încălcării legislaţiei în domeniul gestionării deşeurilor;
g) să pună la dispoziţia populaţiei orice informaţie privind situaţia în domeniul nominalizat. Persoanele fizice şi juridice poartă răspunderea prevăzută de legislaţie pentru furnizarea cu premeditare a informaţiilor incomplete şi inexacte;
h) să informeze de îndată autorităţile teritoriale pentru protecţia civilă şi situaţii excepţionale, pentru protecţia mediului şi pentru sănătate, precum şi autorităţile administraţiei publice locale despre apariţia cazurilor de avarie legate de poluarea mediului cu deşeuri toxice şi periculoase şi despre acţiunile întreprinse în legătură cu aceasta;
i) să asigure transportarea, depozitarea, prelucrarea, neutralizarea şi utilizarea deşeurilor toxice şi periculoase în baza contractelor încheiate cu agenţii economici, deţinători de autorizaţii corespunzătoare, supraveghind riguros procesele nominalizate;
j) să asigure deşeurile toxice depozitate şi cele transportate cu etichete indicînd gradul de toxicitate, denumirea completă a deşeurilor, starea lor de agregare, culoarea, mirosul, proprietăţile inflamabile şi explozibile, tipul ambalajului, denumirea procesului tehnologic din care au rezultat, cerinţele speciale de comportament în condiţii normale şi în situaţii excepţionale, adresa întreprinderii, organizaţiei unde s-au format;
k) să asigure importul şi fabricarea produselor alimentare şi a mărfurilor de larg consum în ambalaje reutilizabile şi reciclabile, inofensive pentru mediu, colectarea şi recuperarea ambalajelor proprii sau importate, să nu admită ambalarea excesivă.
[Art.8 modificat prin Legea nr.1257-XV din 19.07.2002, în vigoare 14.11.2002]
[Art.8 completat prin Legea nr.454-XV din 30.07.2001, în vigoare 22.11.2001]
Capitolul III
NORMAREA, EVIDENŢA, PLANIFICAREA, CONTROLUL
ŞI SUPRAVEGHEREA, MONITORIZAREA ÎN DOMENIUL
GESTIONĂRII DEŞEURILOR
Articolul 9. Normarea
(1) Normarea formării, depozitării, prelucrării, utilizării, neutralizării, evacuării, înhumării şi distrugerii deşeurilor se efectuează prin aplicarea unui sistem de indici reglatori ai activităţilor respective. Normativele servesc la determinarea cantităţilor maxim admisibile de deşeuri deosebit de periculoase, rezultate în urma proceselor tehnologice, a gradului lor de toxicitate, a conţinutului componenţilor toxici din unele categorii de deşeuri periculoase, a cerinţelor faţă de persoanele fizice şi juridice care desfăşoară activităţi de gestionare a deşeurilor şi faţă de condiţiile care trebuie respectate la obiectivele implicate în asemenea activităţi.
(2) Proiectele normativelor sînt elaborate de ministere, departamente, întreprinderi şi organizaţii de comun acord cu autoritatea centrală abilitată cu gestiunea resurselor naturale şi cu protecţia mediului înconjurător şi Ministerul Sănătăţii.
(3) Procedura de elaborare şi de aprobare a normativelor este stabilită de autoritatea centrală abilitată cu gestiunea resurselor naturale şi cu protecţia mediului înconjurător în comun cu Ministerul Sănătăţii.
Articolul 10. Evidenţa
(1) Sînt supuse evidenţei de stat toate deşeurile de producţie şi menajere.
(2) Evidenţa de stat a deşeurilor se efectuează în modul stabilit de Guvern.
(3) Persoanele fizice şi juridice care desfăşoară activităţi de producţie ţin evidenţa primară a deşeurilor şi prezintă autorităţilor teritoriale pentru statistică şi pentru protecţia mediului dări de seamă despre prezenţa, formarea, prelucrarea şi utilizarea deşeurilor rezultate din aceste activităţi.
(4) Sistemul şi formele de evidenţă şi dări de seamă cu privire la deşeuri se stabilesc de către Biroul Naţional de Statistică de comun acord cu autoritatea centrală abilitată cu gestiunea resurselor naturale şi cu protecţia mediului înconjurător.
(5) Modul de solicitare, acordare, suspendare şi retragere a licenţei prevăzute de prezenta lege pentru agenţii economici se stabileşte de Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător în partea în care nu este reglementat de prezenta lege.
[Art.10 completat prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
Articolul 11. Planificarea
(1) Ministerele, departamentele, autorităţile administraţiei publice locale, asociaţiile, întreprinderile şi organizaţiile elaborează, în limitele competenţei lor, programe de gestionare a deşeurilor, ce includ măsuri care asigură reducerea volumului acestora, reintroducerea lor maximală în circuitul economic în calitate de materii prime secundare sau evacuarea lor fără riscuri ecologice.
(2) Autoritatea centrală abilitată cu gestiunea resurselor naturale şi cu protecţia mediului înconjurător, în comun cu Ministerul Economiei, elaborează, în baza programelor nominalizate, proiectul Programului de stat de valorificare a deşeurilor de producţie şi menajere, care este aprobat de Guvern.
(3) Programul de stat de utilizare a deşeurilor de producţie şi menajere serveşte drept document de bază pentru realizarea unui sistem de acţiuni tehnico-ştiinţifice, economico-organizatorice şi sociale conexe de gestionare a deşeurilor şi de realizare a unei politici tehnico-ştiinţifice şi investiţionale unice în domeniu.
Articolul 12. Întocmirea şi ţinerea registrelor locurilor de depozitare a deşeurilor
(1) În scopul asigurării unei evidenţe şi descrieri cît mai complete a locurilor de depozitare, acumulare şi înhumare a deşeurilor, precum şi pentru controlul influenţei acestora asupra mediului şi sănătăţii populaţiei, autorităţile administraţiei publice locale sînt obligate să întocmească, cu sprijinul metodologic al autorităţilor competente pentru sănătate şi pentru protecţia mediului, registrele locurilor de depozitare a deşeurilor, conform indicilor lor calitativi şi cantitativi. Registrele se întocmesc în baza datelor evidenţei deşeurilor, a datelor din dările de seamă ale întreprinderilor generatoare de deşeuri şi a informaţiilor prezentate de autorităţile care efectuează controlul locurilor de depozitare a deşeurilor.
(2) Modul de întocmire şi ţinere a registrelor nominalizate se stabileşte de către autoritatea centrală abilitată cu gestiunea resurselor naturale şi cu protecţia mediului înconjurător de comun acord cu Ministerul Sănătăţii.
Articolul 13. Controlul şi supravegherea
(1) Controlul de stat în domeniul gestionării deşeurilor este exercitat de către Inspectoratul pentru Protecţia Mediului.
(2) Supravegherea de stat asupra respectării cerinţelor sanitaro-epidemiologice în domeniul nominalizat constituie atribuţia Agenţiei Naţionale pentru Sănătate Publică.
(3) Controlul primar al formării, utilizării, depozitării, neutralizării şi evacuării deşeurilor constituie atribuţia persoanelor fizice şi juridice, care desfăşoară activităţi de producţie.
[Art.13 modificat prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
Articolul 14. Monitorizarea
(1) Pentru evaluarea şi prognozarea impactului asupra mediului a deşeurilor de producţie şi menajere, prevenirea, depistarea şi lichidarea la timp a consecinţelor negative ale acestuia, autorităţile teritoriale pentru protecţia mediului efectuează monitorizarea locurilor de depozitare (înhumare) a deşeurilor – parte componentă a sistemului de stat de monitorizare a mediului.
(2) Procedura şi metodologia monitorizării sînt determinate de autoritatea centrală abilitată cu gestiunea resurselor naturale şi cu protecţia mediului înconjurător.
Articolul 15. Informaţiile privind starea locurilor de depozitare a deşeurilor
Informaţiile privind starea locurilor de depozitare a deşeurilor şi influenţa acestora asupra mediului şi sănătăţii populaţiei se prezintă de autorităţile administraţiei publice locale, organele autorităţii centrale abilitate cu gestiunea resurselor naturale şi cu protecţia mediului înconjurător şi Ministerului Sănătăţii la cererea întreprinderilor, instituţiilor, organizaţiilor, cetăţenilor şi a mijloacelor de informare în masă, în modul stabilit de Guvern.
Capitolul IV
CERINŢELE PRIVIND SECURITATEA ECOLOGICĂ
Articolul 16. Prevenirea şi limitarea influenţei negative a deşeurilor periculoase
(1) În scopul prevenirii sau limitării influenţei negative a deşeurilor asupra mediului şi sănătăţii populaţiei, se interzice:
a) desfăşurarea oricărei activităţi generatoare de deşeuri periculoase fără a deţine autorizaţia pentru depozitarea (înhumarea), prelucrarea, utilizarea, neutralizarea şi evacuarea lor;
b) aplicarea rezultatelor investigaţiilor ştiinţifice, implementarea invenţiilor şi tehnologiilor noi care nu prevăd soluţii de utilizare, neutralizare şi evacuare a deşeurilor;
c) producerea şi aplicarea mijloacelor de protecţie a plantelor, îngrăşămintelor minerale, substanţelor toxice generatoare de deşeuri periculoase.
[Art.16 modificat prin Legea nr.136-XVIII din 29.12.2009, în vigoare 31.12.2009]
[Art.16 modificat prin Legea nr.480-XV din 04.12.2003, în vigoare 01.01.2004]
[Art.16 modificat prin Legea nr.1257-XV din 19.07.2002, în vigoare 14.11.2002]
[Art.16 completat prin Legea nr.454-XV din 30.07.2001, în vigoare 22.11.2001]
Articolul 17. Cerinţele privind elaborarea de noi materiale şi tehnologii, proiectarea şi construcţia obiectivelor de orice fel
(1) Persoanele fizice şi juridice care elaborează noi materiale şi tehnologii, proiectează construcţia întreprinderilor şi altor obiective generatoare de deşeuri sînt obligate să prevadă folosirea unor utilaje şi procese tehnologice speciale pentru prelucrarea, neutralizarea şi evacuarea deşeurilor.
(2) Este interzisă construcţia şi punerea în funcţiune a întreprinderilor noi şi a celor reconstruite, precum şi a altor obiective care nu sînt asigurate cu utilaje şi tehnologii inofensive de utilizare, prelucrare, neutralizare şi evacuare a deşeurilor şi nu deţin avizele favorabile ale serviciilor de expertiză ecologică şi sanitaro-epidemiologică.
(3) La luarea deciziilor privind extinderea localităţilor urbane şi rurale, se vor prevedea condiţiile necesare, precum şi măsurile tehnice şi de altă natură, care ar asigura prelucrarea, neutralizarea şi evacuarea deşeurilor de producţie şi menajere.
Articolul 18. Cerinţele privind depozitarea (înhumarea) şi păstrarea deşeurilor
(1) Depozitarea (înhumarea) şi păstrarea deşeurilor se efectuează prin metode şi mijloace care exclud periclitarea calităţii mediului, sănătăţii populaţiei şi provocarea altor daune.
(2) Selectarea şi afectarea terenurilor pentru depozitarea deşeurilor, construcţia, amenajarea şi exploatarea obiectivelor adecvate (depozite, poligoane) şi conservarea lor se efectuează în conformitate cu normele şi regulile de construcţie şi sanitare în modul stabilit de autoritatea centrală abilitată cu gestiunea resurselor naturale şi cu protecţia mediului înconjurător de comun acord cu Ministerul Sănătăţii.
(3) Fiecare loc de depozitare a deşeurilor (depozit, poligon) trebuie să aibă un paşaport special (certificat), în care se indică natura deşeurilor, originea acestora, indicii lor calitativi şi cantitativi şi numărul de înregistrare.
(4) La prelucrarea şi distrugerea (incinerarea) deşeurilor, se asigură depozitarea sau înhumarea reziduurilor formate.
Articolul 19. Modul de depozitare (înhumare) şi păstrare a deşeurilor
(1) Depozitarea (înhumarea) şi păstrarea deşeurilor se efectuează în locuri şi obiective destinate pentru aceasta de autorităţile administraţiei publice locale în cazurile cînd depozitarii deţin autorizaţii speciale, în care este indicat volumul deşeurilor în limitele stabilite.
(2) Eliberarea autorizaţiilor şi stabilirea limitelor de depozitare (înhumare) a deşeurilor se efectuează în temeiul articolelor 68 şi 69 ale Legii privind protecţia mediului înconjurător, al prezentei legi şi al Legii nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător.
(3) Persoanele fizice şi juridice sînt obligate să se conformeze termenului de valabilitate a autorizaţiei, procedurii de prelungire a acestuia şi limitelor stabilite de depozitare (înhumare) a deşeurilor. Locurile de depozitare sînt utilizate numai pentru deşeurile indicate în autorizaţie.
(4) Normele şi modul de depozitare provizorie a deşeurilor pe teritoriul întreprinderilor şi organizaţiilor se stabilesc de către autorităţile pentru protecţia mediului de comun acord cu cele ale supravegherii sanitare.
[Art.19 modificat prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
[Art.19 modificat prin Legea nr.1257-XV din 19.07.2002, în vigoare 14.11.2002]
Articolul 20. Restricţii
(1) Se interzice:
a) aruncarea deşeurilor în sistemele de drenaj şi obiective acvatice, depozitarea şi prelucrarea lor pe teritoriul zonelor de protecţie a bazinelor şi a cursurilor de apă, în zonele de protecţie sanitară a surselor de aprovizionare cu apă potabilă şi a apeductelor, în spaţii de recreere, rezervaţii naturale şi parcuri, precum şi în fîşiile de protecţie ale căilor ferate şi rutiere;
b) înhumarea şi prelucrarea deşeurilor periculoase, deşeurilor de producţie şi menajere în perimetrul localităţilor urbane şi rurale, în orizonturile subterane, în zonele balneoclimaterice şi de agrement, precum şi în alte locuri unde aceasta ar periclita calitatea mediului şi sănătatea populaţiei;
c) introducerea în ţară de deşeuri şi reziduuri de orice natură, în stare brută, cu excepţia drojdiilor vinicole, de către întreprinderile ce deţin utilaj de prelucrare a produselor secundare vinicole, a nervurii de tutun, de către întreprinderile ce deţin utilaj de expandare a nervurii de tutun, maculaturii prelucrate, a deşeurilor şi resturilor din fontă, fier sau oţel şi a cioburilor din sticlă, prevăzute în anexa nr.3, destinate utilizării în calitate de materie primă secundară la întreprinderile autohtone existente, în scopul prelucrării, acumulării temporare, depozitării, înhumării sau distrugerii prin orice metode;
d) arderea deşeurilor de orice provenienţă.
[Alin.(2) art.20 abrogat prin Legea nr.136-XVIII din 29.12.2009, în vigoare 31.12.2009]
(3) Înhumarea deşeurilor în spaţii subterane poate fi autorizată în cazuri excepţionale şi numai în temeiul unor investigaţii speciale, cu respectarea normelor, regulilor şi cerinţelor prevăzute de legislaţie. Deciziile privind folosirea subteranelor pentru înhumarea deşeurilor şi altor substanţe toxice, conform articolelor 36 şi 37 ale Codului subsolului, sînt de competenţa Guvernului.
(4) Colectarea şi achiziţionarea de la persoane fizice, pe teritoriul Republicii Moldova, de către subiecţii activităţii de întreprinzător licenţiaţi a deşeurilor de metale feroase şi neferoase şi a reziduurilor industriale care conţin metale sau aliaje ale acestora, a bateriilor de acumulatoare uzate se efectuează în modul stabilit de legislaţie.
[Art.20 completat prin Legea nr.245 din 03.11.2016, în vigoare 16.12.2016]
[Art.20 modificat prin Legea nr.9 din 14.02.2014, în vigoare 07.03.2014]
[Art.20 completat prin Legea nr.324 din 23.12.2013, în vigoare 01.01.2014]
[Art.20 modificat prin Legea nr.222 din 19.10.2012, în vigoare 09.11.2012]
[Art.20 completat prin Legea nr.178 din 11.07.2012, în vigoare 14.09.2012]
[Art.20 completat prin Legea nr.131-XVIII din 23.12.2009, în vigoare 12.02.2010]
[Art.20 completat prin Legea nr.313-XVI din 26.12.2008, în vigoare 27.01.2009]
[Art.20 completat prin Legea nr.293-XVI din 21.12.2007, în vigoare 25.01.2008]
[Art.20 completat prin Legea nr.409-XV din 02.12.2004, în vigoare 07.01.2005]
[Art.20 modificat prin Legea nr.480-XV din 04.12.2003, în vigoare 01.01.2004]
[Art.20 modificat prin Legea nr.463-XV din 20.11.2003, în vigoare 19.12.2003]
[Art.20 completat prin Legea nr.454-XV din 30.07.2001, în vigoare 22.11.2001]
Articolul 201. Licenţierea activităţilor de colectare, păstrare, prelucrare, comercializare, precum şi de export al resturilor şi deşeurilor de metale feroase şi neferoase, de baterii de acumulatoare uzate, inclusiv în stare prelucrată
(1) Modul de solicitare, acordare, suspendare şi retragere a licenţei pentru colectarea, păstrarea, prelucrarea, comercializarea, precum şi exportul resturilor şi deşeurilor de metale feroase şi neferoase, de baterii de acumulatoare uzate, inclusiv în stare prelucrată, se stabileşte de Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător în partea în care nu este reglementat de prezenta lege.
(2) Pentru obţinerea licenţei, solicitantul prezintă autorităţii emitente următoarele documente:
a) cererea în care se indică: denumirea, forma juridică de organizare, IDNO-ul, adresa juridică a întreprinderii ori numele, prenumele, seria şi numărul buletinului de identitate al persoanei fizice; genul de activitate, integral sau parţial, pentru a cărui desfăşurare solicitantul intenţionează să obţină licenţă; asumarea, pe propria răspundere de către solicitantul de licenţă, a responsabilităţii pentru respectarea condiţiilor de licenţiere la desfăşurarea genului de activitate pentru care se solicită licenţă şi pentru veridicitatea documentelor prezentate;
b) copia documentului ce atestă înregistrarea întreprinderii ori a buletinului de identitate al persoanei fizice;
c) dovada dreptului de proprietate sau locaţiune a imobilului (suprafeţe utilate, încăperi închise pentru păstrarea resturilor şi deşeurilor de metale neferoase) unde se va desfăşura activitatea licenţiată;
d) copia permisului de exercitare eliberat persoanei responsabile care activează în domeniul securităţii industriale (pentru prelucrarea resturilor şi deşeurilor de metale feroase şi neferoase, de baterii de acumulatoare uzate, inclusiv în stare prelucrată);
e) lista tehnicii, utilajului şi mecanismelor specializate de care dispune agentul economic cu drept de proprietate şi/sau locaţiune.
(3) Solicitarea altor documente decît cele prevăzute de prezentul articol se interzice. Datele din documentele şi informaţiile depuse se verifică prin procedura ghişeului unic.
(4) În ziua înregistrării cererii şi documentelor stabilite de prezentul articol pentru eliberarea/reperfectarea licenţei, autoritatea emitentă înştiinţează Inspectoratul pentru Protecţia Mediului pentru a se asigura (cu sau fără solicitarea unei vizite de control din partea organului în cauză) de corespunderea condiţiilor de activitate a solicitantului cu cerinţele de protecţie a mediului. În cel mult 7 zile lucrătoare de la data înştiinţării, Inspectoratul pentru Protecţia Mediului transmite autorităţii emitente o notificare sau procesul-verbal de control privind rezultatele verificării efectuate.
(5) În cazul în care Inspectoratul pentru Protecţia Mediului nu a iniţiat un control în urma înştiinţării şi/sau nu a eliberat procesul-verbal de control în decursul a 7 zile lucrătoare de la data înştiinţării, survine principiul aprobării tacite.
(6) Licenţa se perfectează în 10 zile lucrătoare şi se eliberează pentru un termen de 5 ani.
(7) În cazul refuzului de a acorda licenţă, autoritatea emitentă este obligată să prezinte solicitantului decizia ce conţine motivele şi argumentele refuzului.
[Art.201 introdus prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
Capitolul V
FINANŢAREA ŞI STIMULAREA ECONOMICĂ
Articolul 21. Finanţarea activităţilor de gestionare a deşeurilor
Finanţarea activităţilor de utilizare, prelucrare, depozitare (înhumare), păstrare şi distrugere a deşeurilor se efectuează din contul:
a) bugetului de stat şi bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale;
b) persoanelor fizice şi juridice care desfăşoară activitate generatoare de deşeuri;
c) fondurilor ecologice republican şi locale;
d) creditelor bancare;
e) donaţiilor.
[Art.21 modificat prin Legea nr.154-XVI din 21.07.2005, în vigoare 23.09.2005]
Articolul 22. Plata pentru depozitarea deşeurilor
(1) Depozitarea (înhumarea) deşeurilor de producţie şi menajere se efectuează contra plată.
(2) Cuantumul plăţii pentru depozitarea deşeurilor, în limitele stabilite şi ţinînd cont de pericolul ecologic, se stabileşte conform anexei la prezenta lege.
(3) Pentru depozitarea deşeurilor în cantităţi ce depăşesc limitele stabilite se încasează o plată în mărimea a 5 taxe fixate.
(4) Achitarea taxei nu scuteşte persoanele fizice şi juridice de răspundere pentru securitatea ecologică la depozitarea deşeurilor.
(5) Plata pentru depozitarea deşeurilor poate fi diferenţiată în funcţie de starea mediului înconjurător în zona respectivă, de valoarea recreativă şi agricolă a teritoriului.
(6) Nu se încasează plata pentru depozitarea provizorie a deşeurilor în staţiile de transbordare şi în cîmpurile de compostare sau filtrare.
(7) Modul de stabilire, diferenţiere şi percepere a taxelor pentru depozitarea deşeurilor este determinat de Guvern la prezentarea autorităţii centrale abilitate cu gestiunea resurselor naturale şi cu protecţia mediului înconjurător. Mijloacele obţinute din plăţile pentru depozitarea deşeurilor, precum şi din amenzile pentru încălcarea legislaţiei privind gestionarea deşeurilor, se transferă pe conturile fondurilor ecologice.
Articolul 23. Stimularea economică a utilizării şi prelucrării deşeurilor
(1) Măsurile de stimulare economică a utilizării şi prelucrării deşeurilor includ:
a) alocarea fondurilor din bugetul de stat şi bugetele unităţilor administrativ-teritoriale pentru realizarea măsurilor privind utilizarea şi prelucrarea deşeurilor;
b) acordarea de înlesniri fiscale şi credite preferenţiale persoanelor fizice şi juridice care utilizează deşeurile în calitate de materii prime.
(2) Modul de realizare a măsurilor de stimulare economică a utilizării şi prelucrării deşeurilor este determinat de legislaţie.
[Art.23 modificat prin Legea nr.268-XVI din 28.07.2006, în vigoare 08.09.2006]
[Art.23 modificat prin Legea nr.154-XVI din 21.07.2005, în vigoare 23.09.2005]
Capitolul VI
CONTRAVENŢII ŞI RESPONSABILITĂŢI
Articolul 24. Contravenţiile în domeniul gestionării deşeurilor
Constituie contravenţii în domeniul gestionării deşeurilor:
a) nerespectarea modului stabilit de colectare, păstrare, transportare, depozitare, ardere, neutralizare şi evacuare a deşeurilor, care a condus sau poate să conducă la poluarea mediului;
b) depozitarea arbitrară în locurile interzise sau utilizarea altor procedee de evacuare a deşeurilor fără autorizarea autorităţilor abilitate;
c) neexecutarea dispoziţiilor şi prescripţiilor autorităţilor împuternicite cu exercitarea controlului de stat asupra depozitării, prelucrării, evacuării şi înhumării deşeurilor;
d) tăinuirea sau prezentarea informaţiilor false sau incomplete privind gestionarea deşeurilor, precum şi evacuarea lor în caz de avarie;
e) încălcarea regulilor de evidenţă şi control primar în domeniul nominalizat;
f) nerespectarea termenelor de prezentare a dărilor de seamă asupra gestionării deşeurilor;
g) transmiterea deşeurilor periculoase unor persoane fizice sau juridice ce nu deţin autorizaţii pentru transportarea, păstrarea şi prelucrarea lor;
h) nerespectarea regimului şi regulilor stabilite de exploatare a instalaţiilor pentru prelucrarea şi neutralizarea deşeurilor, precum şi a locurilor pentru depozitarea ori înhumarea deşeurilor de producţie, menajere şi de altă natură;
i) proiectarea şi construcţia întreprinderilor şi altor obiective, precum şi implementarea de materiale şi tehnologii, care nu satisfac cerinţele de securitate privind utilizarea, prelucrarea şi evacuarea deşeurilor;
j) nerespectarea altor reguli şi cerinţe prevăzute de prezenta lege şi de alte acte normative.
[Art.24 completat prin Legea nr.131-XVIII din 23.12.2009, în vigoare 12.02.2010]
[Art.24 modificat prin Legea nr.1257-XV din 19.07.2002, în vigoare 14.11.2002]
Articolul 25. Responsabilităţi
(1) Persoanele fizice şi juridice culpabile de încălcarea legislaţiei privind gestionarea deşeurilor poartă răspundere materială, disciplinară, administrativă şi penală, după caz, conform legislaţiei.
(2) Litigiile apărute în ceea ce priveşte formarea, depozitarea, utilizarea, neutralizarea şi evacuarea deşeurilor se soluţionează pe cale judiciară.
Capitolul VII
ACORDURILE INTERNAŢIONALE
Articolul 26. Prioritatea acordurilor internaţionale
În cazul în care un acord internaţional la care Republica Moldova este parte conţine alte reguli decît cele prevăzute în legislaţia naţională privind gestionarea deşeurilor de producţie şi menajere, se vor aplica prevederile acordului internaţional.
Capitolul VIII
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
[Art.27 abrogat prin Legea nr.136-XVIII din 29.12.2009, în vigoare 31.12.2009]
[Art.27 modificat prin Legea nr.449-XV din 30.12.2004, în vigoare 21.01.2005]
[Art.27 în redacţia Legii nr.480-XV din 04.12.2003, în vigoare 01.01.2004]
[Art.27 completat prin Legea nr.454-XV din 30.07.2001, în vigoare 22.11.2001]
Articolul 28. Guvernul:
- va prezenta Parlamentului propuneri privind aducerea Legii cu privire la resursele materiale secundare şi a altor acte legislative în concordanţă cu prezenta lege;
- va aduce propriile sale acte normative în concordanţă cu prezenta lege;
- va asigura, în termen de 6 luni:
modificarea sau abrogarea de către ministere şi departamente a actelor lor normative ce contravin prezentei legi;
elaborarea şi prezentarea de către autoritatea centrală abilitată cu gestiunea resurselor naturale şi cu protecţia mediului înconjurător, în comun cu Ministerul Justiţiei şi cu Procuratura ecologică, a propunerilor privind operarea în Codul penal şi în Codul cu privire la contravenţiile administrative a modificărilor ce rezultă din prezenta lege;
- va elabora şi va aproba, în termen de 1 an, Programul de stat de valorificare a deşeurilor de producţie şi menajere, argumentat din punct de vedere economic şi ecologic;
- va elabora şi va aproba, în termen de 3 luni:
Instrucţiunea cu privire la calcularea şi perceperea taxei pentru depozitarea (înhumarea) deşeurilor;
Regulamentul privind modul de acordare a autorizaţiilor pentru desfăşurarea activităţii de gestionare a deşeurilor;
- va asigura, în termen de 3 luni, elaborarea şi prezentarea de către Ministerul Sănătăţii, în comun cu autoritatea centrală abilitată cu gestiunea resurselor naturale şi cu protecţia mediului înconjurător, a Clasificatorului deşeurilor toxice;
- va asigura, în termen de 2 ani, elaborarea proiectului şi construcţia unui poligon pentru prelucrarea, neutralizarea şi înhumarea deşeurilor toxice şi periculoase, prevăzut cu o secţie pentru demercurizarea lămpilor luminiscente uzate.
[Art.28 modificat prin Legea nr.333-XV din 24.07.2003, în vigoare 19.09.2003]
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Dumitru MOŢPAN |
Chişinău, 9 octombrie 1997. | |
Nr.1347-XIII. |
la Legea privind deşeurile de producţie şi menajere
Taxele pentru depozitarea deşeurilor de producţie şi menajere în limitele stabilite
- la o unitate de masă - | |
Cuantumul taxei, |
|
Pentru depozitarea unei tone de deşeuri în amplasamente autorizate | |
deşeuri netoxice |
0,06 |
deşeuri toxice cu gradul de toxicitate: | |
I | 20 |
II | 6 |
III | 2 |
IV | 1 |
Pentru depozitarea unei tone de deşeuri pe teritoriul persoanelor fizice şi juridice: | |
deşeuri netoxice |
0,001 |
deşeuri toxice cu gradul de toxicitate: | |
I | 5,8 |
II | 1,8 |
III | 0,6 |
IV | 0,3 |
la Legea privind deşeurile de producţie şi menajere
LISTA ambalajelor de unică folosinţă interzise pentru import în lipsa capacităţilor şi metodelor de reciclare a lor |
[Anexa nr.2 abrogată prin Legea nr.136-XVIII din 29.12.2009, în vigoare 31.12.2009]
[Anexa nr.2 introdusă prin Legea nr.480-XV din 04.12.2003, în vigoare 01.01.2004]
la Legea privind deşeurile de producţie şi menajere
Materia primă secundară pasibilă importului
| |
Codul poziţiei tarifare | Denumirea mărfurilor |
2307 00 | Drojdii de vin; tartru brut |
2401 30 000 | Deşeuri de tutun |
4707 | Hîrtie sau carton reciclabile (deşeuri şi maculatură) |
7001 00 100 | Cioburi şi alte deşeuri şi resturi din sticlă |
7204 | Deşeuri şi resturi de fontă, de fier sau de oţel (fier vechi); deşeuri lingotate din fier sau oţel |
[Anexa nr.3 în redacţia Legii nr.245 din 03.11.2016, în vigoare 16.12.2016]
[Anexa nr.3 modificată prin Legea nr.9 din 14.02.2014, în vigoare 07.03.2014]
[Anexa nr.3 completată prin Legea nr.324 din 23.12.2013, în vigoare 01.01.2014]
[Anexa nr.3 completată prin Legea nr.178 din 11.07.2012, în vigoare 14.09.2012]
[Anexa nr.3 modificată prin Legea nr.293-XVI din 21.12.2007, în vigoare 25.01.2008]
[Anexa nr.3 completată prin Legea nr.133-XVI din 14.06.2007, în vigoare 27.07.2007]
[Anexa nr.3 introdusă prin Legea nr.409-XV din 02.12.2004, în vigoare 07.01.2005]
