L E G E
privind deşeurile de producţie şi menajere
nr. 1347-XIII din 09.10.97
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.16-17/101 din 05.03.1998
* * * C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Noţiuni de bază
Articolul 2. Domeniul de aplicare a legii
Capitolul II
ATRIBUŢII ŞI OBLIGAŢII ÎN DOMENIUL GESTIONĂRII DEŞEURILOR
Articolul 3. Atribuţiile Guvernului
Articolul 4. Atribuţiile autorităţii centrale abilitate cu gestiunea resurselor naturale şi cu protecţia mediului înconjurător
Articolul 5. Atribuţiile Ministerului Sănătăţii
Articolul 6. Atribuţiile autorităţilor administraţiei publice locale
Articolul 7. Atribuţiile altor autorităţi
Articolul 8. Obligaţiile persoanelor fizice şi juridice
Capitolul III
NORMAREA, EVIDENŢA, PLANIFICAREA, CONTROLUL
ŞI SUPRAVEGHEREA, MONITORIZAREA ÎN
DOMENIUL GESTIONĂRII DEŞEURILOR
Articolul 9. Normarea
Articolul 10. Evidenţa
Articolul 11. Planificarea
Articolul 12. Întocmirea şi ţinerea registrelor locurilor de depozitare a deşeurilor
Articolul 13. Controlul şi supravegherea
Articolul 14. Monitorizarea
Articolul 15. Informaţiile privind starea locurilor de depozitare a deşeurilor
Capitolul IV
CERINŢELE PRIVIND SECURITATEA ECOLOGICĂ
Articolul 16. Prevenirea şi limitarea influenţei negative a deşeurilor periculoase
Articolul 17. Cerinţele privind elaborarea de noi materiale şi tehnologii, proiectarea şi construcţia obiectivelor de orice fel
Articolul 18. Cerinţele privind depozitarea (înhumarea) şi păstrarea deşeurilor
Articolul 19. Modul de depozitare (înhumare) şi păstrare a deşeurilor
Articolul 20. Restricţii
Capitolul V
FINANŢAREA ŞI STIMULAREA ECONOMICĂ
Articolul 21. Finanţarea activităţilor de gestionare a deşeurilor
Articolul 22. Plata pentru depozitarea deşeurilor
Articolul 23. Stimularea economică a utilizării şi prelucrării deşeurilor
Capitolul VI
CONTRAVENŢII ŞI RESPONSABILITĂŢI
Articolul 24. Contravenţiile în domeniul gestionării deşeurilor
Articolul 25. Responsabilităţi
Capitolul VII
ACORDURILE INTERNAŢIONALE
Articolul 26. Prioritatea acordurilor internaţionale
Capitolul VIII
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Articolul 27. Intrarea în vigoare a prezentei legi
Articolul 28. Îndatoririle Guvernului
Anexa nr.1 Taxele pentru depozitarea deşeurilor de producţie şi menajere în limitele stabilite
Anexa nr.2 Lista ambalajelor de unică folosinţă interzise pentru import în lipsa capacităţilor şi metodelor de reciclare a lor
Anexa nr.3 Genurile de maculatură pasibile importului
Notă: În cuprinsul legii, sintagma "Departamentul Protecţiei Mediului Înconjurător" se substituie prin textul "autoritatea centrală abilitată cu gestiunea resurselor naturale şi cu protecţia mediului înconjurător", iar sintagma "Departamentul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale" - prin sintagma "Departamentul Situaţii Excepţionale" conform Legii nr.454-XV din 30.07.2001, în vigoare 22.11.2001
Parlamentul adoptă prezenta lege.
Prezenta lege reglementează, conform prevederilor Legii privind protecţia mediului înconjurător, gestionarea deşeurilor de producţie şi menajere în scopul reducerii acestora şi reintroducerii lor maximale în circuitul economic, prevenirii poluării mediului.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Noţiuni de bază
În sensul prezentei legi sînt definite următoarele noţiuni de bază:
deşeuri – substanţe, materiale, obiecte, resturi de materii prime provenite din activităţi economice, menajere şi de consum, care şi-au pierdut, integral sau parţial, valoarea iniţială de întrebuinţare, dintre care unele sînt reutilizabile după prelucrare;
deşeuri de producţie – deşeuri rezultate în urma unor procese tehnologice;
deşeuri menajere – deşeuri provenite din activităţi casnice şi de consum;
deşeuri periculoase – deşeuri toxice, inflamabile, explozive, corosive, infecţioase sau de altă natură, care, introduse în mediu, pot aduce daune plantelor, animalelor sau omului;
gestionarea deşeurilor – orice activitate legată de formarea, tratarea, ambalarea, depozitarea, transportarea, acumularea, neutralizarea, prelucrarea, utilizarea, înhumarea sau distrugerea deşeurilor;
depozitarea deşeurilor – depunerea deşeurilor în locuri autorizate şi special amenajate în acest scop (poligoane, gunoişti, spaţii subterane), în vederea înhumării sau păstrării lor temporare pentru o posibilă prelucrare şi utilizare ulterioară;
prelucrarea deşeurilor – efectuarea unor operaţiuni tehnologice (dezmembrare, tăiere, presare, brichetare, măcinare, topire-turnare, fermentare etc.), care modifică compoziţia şi proprietăţile fizice, chimice sau biologice ale deşeurilor în scopul transformării acestora în materii prime secundare sau neutralizării şi evacuării lor fără riscuri ecologice;
neutralizarea deşeurilor – prelucrarea fizică, chimică sau biologică a deşeurilor în vederea lichidării ori diminuării proprietăţilor care prezintă pericol pentru calitatea mediului şi sănătatea populaţiei;
recuperarea deşeurilor – prelucrarea deşeurilor în vederea obţinerii substanţelor reutilizabile ce se conţin în ele în stare pură, folosirea căldurii reacţiilor chimice rezultate din arderea deşeurilor;
utilizarea deşeurilor – reintroducerea în circuitul economic a deşeurilor, ca atare ori ca materii prime secundare, a semifabricatelor, produselor finite sau energiei, obţinute în urma prelucrării deşeurilor.
Articolul 2. Domeniul de aplicare a legii
(1) Sub incidenţa prezentei legi cad toate persoanele fizice şi juridice care desfăşoară activitate generatoare de deşeuri.
(2) Legea reglementează relaţiile care apar la gestionarea deşeurilor formate în procesul:
a) valorificării zăcămintelor şi prelucrării materiei prime minerale;
b) fabricării, transportării şi stocării articolelor tehnice, mărfurilor de larg consum, energiei şi agenţilor energetici;
c) efectuării lucrărilor de construcţie, agricole, miniere şi de altă natură;
d) prestărilor de servicii;
e) consumului de produse industriale şi alimentare.
(3) Gestionarea (utilizarea, evacuarea) deşeurilor radioactive, a sedimentelor apelor reziduale se efectuează în conformitate cu actele legislative în domeniu.
Capitolul II
ATRIBUŢII ŞI OBLIGAŢII ÎN DOMENIUL GESTIONĂRII DEŞEURILOR
Articolul 3. Atribuţiile Guvernului
Guvernul:
a) organizează elaborarea şi aprobă Programul de stat de valorificare a deşeurilor de producţie şi menajere, asigură realizarea acestuia;
b) coordonează pe linia gestionării deşeurilor activitatea ministerelor, departamentelor şi altor autorităţi subordonate;
c) adoptă deciziile de afectare a terenurilor în vederea amenajării poligoanelor pentru depozitarea, prelucrarea, înhumarea sau distrugerea deşeurilor;
d) aprobă Regulamentul privind gestionarea deşeurilor;
e) stabileşte limitele de depozitare (înhumare) a deşeurilor;
f) aprobă Regulamentul privind modul de acordare a autorizaţiilor pentru desfăşurarea activităţii de gestionare a deşeurilor şi stabileşte cuantumul taxei pentru eliberarea de autorizaţii agenţilor economici;
g) ia, în cazul în care autorităţile administraţiei publice locale nu-şi dau acordul, deciziile definitive pentru amplasarea obiectivelor de importanţă naţională privind neutralizarea, prelucrarea, depozitarea sau înhumarea deşeurilor, cu condiţia respectării normelor ecologice şi a altor cerinţe de ordin social;
h) realizează colaborarea internaţională în domeniu.
[Art.3 modificat prin Legea nr.333-XV din 24.07.2003, în vigoare 19.09.2003]
Articolul 4. Atribuţiile autorităţii centrale abilitate cu gestiunea resurselor naturale şi cu protecţia mediului înconjurător
(1) Autoritatea centrală abilitată cu gestiunea resurselor naturale şi cu protecţia mediului înconjurător:
a) efectuează controlul de stat asupra respectării de către persoanele fizice şi juridice a legislaţiei privind gestionarea deşeurilor;
b) eliberează şi retrage autorizaţiile pentru desfăşurarea activităţii de gestionare a deşeurilor;
c) efectuează expertiza ecologică a programelor, schemelor, proiectelor de transportare, depozitare, prelucrare, neutralizare, recuperare, utilizare, înhumare şi distrugere a deşeurilor;
d) limitează sau sistează activitatea agenţilor economici cînd aceasta se efectuează cu încălcarea legislaţiei;
e) elaborează şi prezintă Guvernului propuneri privind cuantumul taxelor pentru depozitarea deşeurilor;
f) aprobă, în comun cu Ministerul Sănătăţii şi Departamentul Situaţii Excepţionale, Lista deşeurilor periculoase;
g) controlează şi evaluează, în comun cu Ministerul Sănătăţii, situaţia ecologică din Republica Moldova din punct de vedere al gestionării deşeurilor şi informează populaţia despre aceasta;
h) coordonează proiectele de construcţie şi reconstrucţie a obiectivelor economice şi sociale;
i) colaborează cu organismele similare din alte ţări, efectuează studiul, sintetizarea şi propagarea experienţei internaţionale în domeniu, controlează îndeplinirea obligaţiilor ce îi revin Republicii Moldova conform acordurilor internaţionale pe linie de gestionare a deşeurilor.
(2) Deciziile luate, în limitele competenţei sale, de autoritatea centrală abilitată cu gestiunea resurselor naturale şi cu protecţia mediului înconjurător în domeniul gestionării deşeurilor sînt executorii pentru toţi agenţii economici şi pot fi atacate în instanţa de contencios administrativ competentă.
[Art.4 modificat prin Legea nr.240-XV din 13.06.2003, în vigoare 08.07.2003]
[Art.4 modificat prin Legea nr.1257-XV din 19.07.2002, în vigoare 14.11.2002]
Articolul 5. Atribuţiile Ministerului Sănătăţii
Ministerul Sănătăţii:
a) efectuează supravegherea sanitaro-epidemiologică a formării, transportării, depozitării, prelucrării, neutralizării, utilizării, înhumării şi distrugerii deşeurilor, ia deciziile privind prevenirea încălcărilor legislaţiei sanitare;
b) stabileşte gradul de toxicitate a deşeurilor, elaborează Clasificatorul deşeurilor toxice şi metodicile de determinare a gradului de toxicitate;
c) coordonează deciziile privind afectarea terenurilor pentru depozitarea şi neutralizarea deşeurilor periculoase;
d) prezintă avizele privind admisibilitatea şi condiţiile sanitaro-igienice de utilizare a produselor fabricate din deşeuri sau cu utilizarea acestora;
e) coordonează, sub aspectul respectării cerinţelor sanitaro-epidemiologice, documentaţia de proiect pentru construcţia sau reconstrucţia întreprinderilor şi altor obiective generatoare de deşeuri;
f) îndeplineşte alte funcţii prevăzute de Legea privind asigurarea sanitaro-epidemiologică a populaţiei şi de alte acte normative în domeniu.
Articolul 6. Atribuţiile autorităţilor administraţiei publice locale
Autorităţile administraţiei publice locale:
a) asigură executarea pe teritoriile din subordine a legislaţiei privind gestionarea deşeurilor;
b) efectuează coordonarea şi reglementarea economico-organizatorică a acţiunilor persoanelor fizice şi juridice, aflate pe teritoriile din subordine, în domeniul gestionării deşeurilor în vederea depistării şi reintroducerii lor maximale în circuitul economic;
c) adoptă, de comun acord cu autorităţile teritoriale pentru protecţia mediului şi pentru sănătate, deciziile privind afectarea terenurilor pentru depozitarea deşeurilor şi construcţia (extinderea) obiectivelor destinate prelucrării şi neutralizării acestora, efectuează controlul asupra distrugerii deşeurilor şi reparării prejudiciilor cauzate mediului de către deşeurile de producţie şi menajere;
d) efectuează comasarea mijloacelor băneşti ale persoanelor fizice şi juridice, situate pe teritoriile din subordine, a fondurilor ecologice extrabugetare şi a bugetelor locale pentru finanţarea construcţiei obiectivelor noi, extinderea şi reconstrucţia obiectivelor existente de prelucrare, neutralizare şi distrugere a deşeurilor;
e) efectuează evidenţa sistematică a formării, depozitării şi prelucrării deşeurilor pe teritoriul din subordine;
f) organizează colectarea şi evacuarea deşeurilor menajere, precum şi a celor ce aparţin micilor producători, afectează locurile pentru depozitarea lor;
g) întocmesc şi ţin registrele locurilor de depozitare a deşeurilor;
h) adoptă, în comun cu Departamentul Situaţii Excepţionale, măsurile de protecţie civilă la obiectivele economice generatoare de deşeuri periculoase;
i) iau măsurile necesare pentru lichidarea gunoiştilor neautorizate şi necontrolate;
j) propagă prevederile legislaţiei privind gestionarea deşeurilor;
k) informează populaţia asupra situaţiei privind depozitarea, păstrarea şi prelucrarea deşeurilor în localitatea, zona respectivă, antrenînd-o la colectarea deşeurilor inofensive şi a materiilor prime secundare.
Articolul 7. Atribuţiile altor autorităţi
Atribuţiile altor autorităţi împuternicite cu gestionarea deşeurilor sînt determinate de legislaţie.
Articolul 8. Obligaţiile persoanelor fizice şi juridice
Persoanele fizice şi juridice sînt obligate:
a) să utilizeze tehnologii nonpoluante, fără sau cu puţine deşeuri;
b) să asigure colectarea şi sortarea deşeurilor în dependenţă de natura acestora (sticlă, carton, masă plastică, metal, reziduuri alimentare etc.);
c) să ţină evidenţa strictă a tuturor deşeurilor rezultate din activităţile lor de producţie;
d) să utilizeze deşeurile cu riscuri ecologice minime;
e) să efectueze controlul de laborator al calităţii mediului în spaţiile de depozitare şi păstrare provizorie a deşeurilor;
f) să repare integral prejudiciul cauzat mediului, sănătăţii şi bunurilor populaţiei, precum şi persoanelor juridice, în cazul încălcării legislaţiei în domeniul gestionării deşeurilor;
g) să pună la dispoziţia populaţiei orice informaţie privind situaţia în domeniul nominalizat. Persoanele fizice şi juridice poartă răspunderea prevăzută de legislaţie pentru furnizarea cu premeditare a informaţiilor incomplete şi inexacte;
h) să informeze de îndată autorităţile teritoriale pentru protecţia civilă şi situaţii excepţionale, pentru protecţia mediului şi pentru sănătate, precum şi autorităţile administraţiei publice locale despre apariţia cazurilor de avarie legate de poluarea mediului cu deşeuri toxice şi periculoase şi despre acţiunile întreprinse în legătură cu aceasta;
i) să asigure transportarea, depozitarea, prelucrarea, neutralizarea şi utilizarea deşeurilor toxice şi periculoase în baza contractelor încheiate cu agenţii economici, deţinători de autorizaţii corespunzătoare, supraveghind riguros procesele nominalizate;
j) să asigure deşeurile toxice depozitate şi cele transportate cu etichete indicînd gradul de toxicitate, denumirea completă a deşeurilor, starea lor de agregare, culoarea, mirosul, proprietăţile inflamabile şi explozibile, tipul ambalajului, denumirea procesului tehnologic din care au rezultat, cerinţele speciale de comportament în condiţii normale şi în situaţii excepţionale, adresa întreprinderii, organizaţiei unde s-au format;
k) să asigure importul şi fabricarea produselor alimentare şi a mărfurilor de larg consum în ambalaje reutilizabile şi reciclabile, inofensive pentru mediu, colectarea şi recuperarea ambalajelor proprii sau importate, să nu admită ambalarea excesivă.
[Art.8 modificat prin Legea nr.1257-XV din 19.07.2002, în vigoare 14.11.2002]
[Art.8 completat prin Legea nr.454-XV din 30.07.2001, în vigoare 22.11.2001]
Capitolul III
NORMAREA, EVIDENŢA, PLANIFICAREA, CONTROLUL
ŞI SUPRAVEGHEREA, MONITORIZAREA ÎN DOMENIUL
GESTIONĂRII DEŞEURILOR
Articolul 9. Normarea
(1) Normarea formării, depozitării, prelucrării, utilizării, neutralizării, evacuării, înhumării şi distrugerii deşeurilor se efectuează prin aplicarea unui sistem de indici reglatori ai activităţilor respective. Normativele servesc la determinarea cantităţilor maxim admisibile de deşeuri deosebit de periculoase, rezultate în urma proceselor tehnologice, a gradului lor de toxicitate, a conţinutului componenţilor toxici din unele categorii de deşeuri periculoase, a cerinţelor faţă de persoanele fizice şi juridice care desfăşoară activităţi de gestionare a deşeurilor şi faţă de condiţiile care trebuie respectate la obiectivele implicate în asemenea activităţi.
(2) Proiectele normativelor sînt elaborate de ministere, departamente, întreprinderi şi organizaţii de comun acord cu autoritatea centrală abilitată cu gestiunea resurselor naturale şi cu protecţia mediului înconjurător şi Ministerul Sănătăţii.
(3) Procedura de elaborare şi de aprobare a normativelor este stabilită de autoritatea centrală abilitată cu gestiunea resurselor naturale şi cu protecţia mediului înconjurător în comun cu Ministerul Sănătăţii.
Articolul 10. Evidenţa
(1) Sînt supuse evidenţei de stat toate deşeurile de producţie şi menajere.
(2) Evidenţa de stat a deşeurilor se efectuează în modul stabilit de Guvern.
(3) Persoanele fizice şi juridice care desfăşoară activităţi de producţie ţin evidenţa primară a deşeurilor şi prezintă autorităţilor teritoriale pentru statistică şi pentru protecţia mediului dări de seamă despre prezenţa, formarea, prelucrarea şi utilizarea deşeurilor rezultate din aceste activităţi.
(4) Sistemul şi formele de evidenţă şi dări de seamă cu privire la deşeuri se stabilesc de către Departamentul Statisticii de comun acord cu autoritatea centrală abilitată cu gestiunea resurselor naturale şi cu protecţia mediului înconjurător.
Articolul 11. Planificarea
(1) Ministerele, departamentele, autorităţile administraţiei publice locale, asociaţiile, întreprinderile şi organizaţiile elaborează, în limitele competenţei lor, programe de gestionare a deşeurilor, ce includ măsuri care asigură reducerea volumului acestora, reintroducerea lor maximală în circuitul economic în calitate de materii prime secundare sau evacuarea lor fără riscuri ecologice.
(2) Autoritatea centrală abilitată cu gestiunea resurselor naturale şi cu protecţia mediului înconjurător, în comun cu Ministerul Economiei şi Reformelor, elaborează, în baza programelor nominalizate, proiectul Programului de stat de valorificare a deşeurilor de producţie şi menajere, care este aprobat de Guvern.
(3) Programul de stat de utilizare a deşeurilor de producţie şi menajere serveşte drept document de bază pentru realizarea unui sistem de acţiuni tehnico-ştiinţifice, economico-organizatorice şi sociale conexe de gestionare a deşeurilor şi de realizare a unei politici tehnico-ştiinţifice şi investiţionale unice în domeniu.
Articolul 12. Întocmirea şi ţinerea registrelor locurilor de depozitare a deşeurilor
(1) În scopul asigurării unei evidenţe şi descrieri cît mai complete a locurilor de depozitare, acumulare şi înhumare a deşeurilor, precum şi pentru controlul influenţei acestora asupra mediului şi sănătăţii populaţiei, autorităţile administraţiei publice locale sînt obligate să întocmească, cu sprijinul metodologic al autorităţilor competente pentru sănătate şi pentru protecţia mediului, registrele locurilor de depozitare a deşeurilor, conform indicilor lor calitativi şi cantitativi. Registrele se întocmesc în baza datelor evidenţei deşeurilor, a datelor din dările de seamă ale întreprinderilor generatoare de deşeuri şi a informaţiilor prezentate de autorităţile care efectuează controlul locurilor de depozitare a deşeurilor.
(2) Modul de întocmire şi ţinere a registrelor nominalizate se stabileşte de către autoritatea centrală abilitată cu gestiunea resurselor naturale şi cu protecţia mediului înconjurător de comun acord cu Ministerul Sănătăţii.
Articolul 13. Controlul şi supravegherea
(1) Controlul de stat în domeniul gestionării deşeurilor este exercitat de către autoritatea centrală abilitată cu gestiunea resurselor naturale şi cu protecţia mediului înconjurător.
(2) Supravegherea de stat asupra respectării cerinţelor sanitaro-epidemiologice în domeniul nominalizat constituie atribuţia Ministerului Sănătăţii.
(3) Controlul primar al formării, utilizării, depozitării, neutralizării şi evacuării deşeurilor constituie atribuţia persoanelor fizice şi juridice, care desfăşoară activităţi de producţie.
Articolul 14. Monitorizarea
(1) Pentru evaluarea şi prognozarea impactului asupra mediului a deşeurilor de producţie şi menajere, prevenirea, depistarea şi lichidarea la timp a consecinţelor negative ale acestuia, autorităţile teritoriale pentru protecţia mediului efectuează monitorizarea locurilor de depozitare (înhumare) a deşeurilor – parte componentă a sistemului de stat de monitorizare a mediului.
(2) Procedura şi metodologia monitorizării sînt determinate de autoritatea centrală abilitată cu gestiunea resurselor naturale şi cu protecţia mediului înconjurător.
Articolul 15. Informaţiile privind starea locurilor de depozitare a deşeurilor
Informaţiile privind starea locurilor de depozitare a deşeurilor şi influenţa acestora asupra mediului şi sănătăţii populaţiei se prezintă de autorităţile administraţiei publice locale, organele autorităţii centrale abilitate cu gestiunea resurselor naturale şi cu protecţia mediului înconjurător şi Ministerului Sănătăţii la cererea întreprinderilor, instituţiilor, organizaţiilor, cetăţenilor şi a mijloacelor de informare în masă, în modul stabilit de Guvern.
Capitolul IV
CERINŢELE PRIVIND SECURITATEA ECOLOGICĂ
Articolul 16. Prevenirea şi limitarea influenţei negative a deşeurilor periculoase
(1) În scopul prevenirii sau limitării influenţei negative a deşeurilor asupra mediului şi sănătăţii populaţiei, se interzice:
a) desfăşurarea oricărei activităţi generatoare de deşeuri periculoase fără a deţine autorizaţia pentru depozitarea (înhumarea), prelucrarea, utilizarea, neutralizarea şi evacuarea lor;
b) aplicarea rezultatelor investigaţiilor ştiinţifice, implementarea invenţiilor şi tehnologiilor noi care nu prevăd soluţii de utilizare, neutralizare şi evacuare a deşeurilor;
c) producerea şi aplicarea mijloacelor de protecţie a plantelor, îngrăşămintelor minerale, substanţelor toxice generatoare de deşeuri periculoase.
(2) Se interzice importul ambalajelor de unică folosinţă, cu sau fără conţinut, prevăzute în anexa nr.2, dacă producătorul (comercializatorul) nu dispune de o reţea de colectare şi/sau de instalaţii de distrugere a acestora, fără a cauza prejudicii mediului.
[Art.16 modificat prin Legea nr.480-XV din 04.12.2003, în vigoare 01.01.2004]
[Art.16 modificat prin Legea nr.1257-XV din 19.07.2002, în vigoare 14.11.2002]
[Art.16 completat prin Legea nr.454-XV din 30.07.2001, în vigoare 22.11.2001]
Articolul 17. Cerinţele privind elaborarea de noi materiale şi tehnologii, proiectarea şi construcţia obiectivelor de orice fel
(1) Persoanele fizice şi juridice care elaborează noi materiale şi tehnologii, proiectează construcţia întreprinderilor şi altor obiective generatoare de deşeuri sînt obligate să prevadă folosirea unor utilaje şi procese tehnologice speciale pentru prelucrarea, neutralizarea şi evacuarea deşeurilor.
(2) Este interzisă construcţia şi punerea în funcţiune a întreprinderilor noi şi a celor reconstruite, precum şi a altor obiective care nu sînt asigurate cu utilaje şi tehnologii inofensive de utilizare, prelucrare, neutralizare şi evacuare a deşeurilor şi nu deţin avizele favorabile ale serviciilor de expertiză ecologică şi sanitaro-epidemiologică.
(3) La luarea deciziilor privind extinderea localităţilor urbane şi rurale, se vor prevedea condiţiile necesare, precum şi măsurile tehnice şi de altă natură, care ar asigura prelucrarea, neutralizarea şi evacuarea deşeurilor de producţie şi menajere.
Articolul 18. Cerinţele privind depozitarea (înhumarea) şi păstrarea deşeurilor
(1) Depozitarea (înhumarea) şi păstrarea deşeurilor se efectuează prin metode şi mijloace care exclud periclitarea calităţii mediului, sănătăţii populaţiei şi provocarea altor daune.
(2) Selectarea şi afectarea terenurilor pentru depozitarea deşeurilor, construcţia, amenajarea şi exploatarea obiectivelor adecvate (depozite, poligoane) şi conservarea lor se efectuează în conformitate cu normele şi regulile de construcţie şi sanitare în modul stabilit de autoritatea centrală abilitată cu gestiunea resurselor naturale şi cu protecţia mediului înconjurător de comun acord cu Ministerul Sănătăţii.
(3) Fiecare loc de depozitare a deşeurilor (depozit, poligon) trebuie să aibă un paşaport special (certificat), în care se indică natura deşeurilor, originea acestora, indicii lor calitativi şi cantitativi şi numărul de înregistrare.
(4) La prelucrarea şi distrugerea (incinerarea) deşeurilor, se asigură depozitarea sau înhumarea reziduurilor formate.
Articolul 19. Modul de depozitare (înhumare) şi păstrare a deşeurilor
(1) Depozitarea (înhumarea) şi păstrarea deşeurilor se efectuează în locuri şi obiective destinate pentru aceasta de autorităţile administraţiei publice locale în cazurile cînd depozitarii deţin autorizaţii speciale, în care este indicat volumul deşeurilor în limitele stabilite.
(2) Eliberarea autorizaţiilor şi stabilirea limitelor de depozitare (înhumare) a deşeurilor se efectuează în temeiul articolelor 68 şi 69 ale Legii privind protecţia mediului înconjurător, în modul stabilit de autoritatea centrală abilitată cu gestiunea resurselor naturale şi cu protecţia mediului înconjurător.
(3) Persoanele fizice şi juridice sînt obligate să se conformeze termenului de valabilitate a autorizaţiei, procedurii de prelungire a acestuia şi limitelor stabilite de depozitare (înhumare) a deşeurilor. Locurile de depozitare sînt utilizate numai pentru deşeurile indicate în autorizaţie.
(4) Normele şi modul de depozitare provizorie a deşeurilor pe teritoriul întreprinderilor şi organizaţiilor se stabilesc de către autorităţile pentru protecţia mediului de comun acord cu cele ale supravegherii sanitare.
[Art.19 modificat prin Legea nr.1257-XV din 19.07.2002, în vigoare 14.11.2002]
Articolul 20. Restricţii
(1) Se interzice:
a) aruncarea deşeurilor în sistemele de drenaj şi obiective acvatice, depozitarea şi prelucrarea lor pe teritoriul zonelor de protecţie a bazinelor şi a cursurilor de apă, în zonele de protecţie sanitară a surselor de aprovizionare cu apă potabilă şi a apeductelor, în spaţii de recreere, rezervaţii naturale şi parcuri, precum şi în fîşiile de protecţie ale căilor ferate şi rutiere;
b) înhumarea şi prelucrarea deşeurilor periculoase, deşeurilor de producţie şi menajere în perimetrul localităţilor urbane şi rurale, în orizonturile subterane, în zonele balneoclimaterice şi de agrement, precum şi în alte locuri unde aceasta ar periclita calitatea mediului şi sănătatea populaţiei;
c) introducerea în ţară de deşeuri şi reziduuri de orice natură, în stare brută, cu excepţia maculaturii prelucrate, prevăzute în anexa nr.3, destinate utilizării în calitate de materie primă secundară la întreprinderile autohtone existente, în scopul prelucrării, acumulării temporare, depozitării, înhumării sau distrugerii prin orice metode.
(2) Se interzice importul ambalajelor de unică folosinţă, cu sau fără conţinut, prevăzute în anexa nr.2, pentru care nu există metode inofensive de reciclare sau de distrugere.
(3) Înhumarea deşeurilor în spaţii subterane poate fi autorizată în cazuri excepţionale şi numai în temeiul unor investigaţii speciale, cu respectarea normelor, regulilor şi cerinţelor prevăzute de legislaţie. Deciziile privind folosirea subteranelor pentru înhumarea deşeurilor şi altor substanţe toxice, conform articolelor 36 şi 37 ale Codului subsolului, sînt de competenţa Guvernului.
[Art.20 completat prin Legea nr.409-XV din 02.12.2004, în vigoare 07.01.2005]
[Art.20 modificat prin Legea nr.480-XV din 04.12.2003, în vigoare 01.01.2004]
[Art.20 modificat prin Legea nr.463-XV din 20.11.2003, în vigoare 19.12.2003]
[Art.20 completat prin Legea nr.454-XV din 30.07.2001, în vigoare 22.11.2001]
Capitolul V
FINANŢAREA ŞI STIMULAREA ECONOMICĂ
Articolul 21. Finanţarea activităţilor de gestionare a deşeurilor
Finanţarea activităţilor de utilizare, prelucrare, depozitare (înhumare), păstrare şi distrugere a deşeurilor se efectuează din contul:
a) bugetului de stat şi bugetelor locale;
b) persoanelor fizice şi juridice care desfăşoară activitate generatoare de deşeuri;
c) fondurilor ecologice republican şi locale;
d) creditelor bancare;
e) donaţiilor.
Articolul 22. Plata pentru depozitarea deşeurilor
(1) Depozitarea (înhumarea) deşeurilor de producţie şi menajere se efectuează contra plată.
(2) Cuantumul plăţii pentru depozitarea deşeurilor, în limitele stabilite şi ţinînd cont de pericolul ecologic, se stabileşte conform anexei la prezenta lege.
(3) Pentru depozitarea deşeurilor în cantităţi ce depăşesc limitele stabilite se încasează o plată în mărimea a 5 taxe fixate.
(4) Achitarea taxei nu scuteşte persoanele fizice şi juridice de răspundere pentru securitatea ecologică la depozitarea deşeurilor.
(5) Plata pentru depozitarea deşeurilor poate fi diferenţiată în funcţie de starea mediului înconjurător în zona respectivă, de valoarea recreativă şi agricolă a teritoriului.
(6) Nu se încasează plata pentru depozitarea provizorie a deşeurilor în staţiile de transbordare şi în cîmpurile de compostare sau filtrare.
(7) Modul de stabilire, diferenţiere şi percepere a taxelor pentru depozitarea deşeurilor este determinat de Guvern la prezentarea autorităţii centrale abilitate cu gestiunea resurselor naturale şi cu protecţia mediului înconjurător. Mijloacele obţinute din plăţile pentru depozitarea deşeurilor, precum şi din amenzile pentru încălcarea legislaţiei privind gestionarea deşeurilor, se transferă pe conturile fondurilor ecologice.
Articolul 23. Stimularea economică a utilizării şi prelucrării deşeurilor
(1) Măsurile de stimulare economică a utilizării şi prelucrării deşeurilor includ:
a) stabilirea taxelor preferenţiale la impozitarea venitului provenit din colectarea şi furnizarea materiilor prime secundare (deşeurilor);
b) alocarea fondurilor din bugetul de stat şi bugetele locale pentru realizarea măsurilor privind utilizarea şi prelucrarea deşeurilor;
c) acordarea de înlesniri fiscale şi credite preferenţiale persoanelor fizice şi juridice care utilizează deşeurile în calitate de materii prime.
(2) Modul de realizare a măsurilor de stimulare economică a utilizării şi prelucrării deşeurilor este determinat de legislaţie.
Capitolul VI
CONTRAVENŢII ŞI RESPONSABILITĂŢI
Articolul 24. Contravenţiile în domeniul gestionării deşeurilor
Constituie contravenţii în domeniul gestionării deşeurilor:
a) nerespectarea modului stabilit de colectare, păstrare, transportare, depozitare, neutralizare şi evacuare a deşeurilor, care a condus sau poate să conducă la poluarea mediului;
b) depozitarea arbitrară în locurile interzise sau utilizarea altor procedee de evacuare a deşeurilor fără autorizarea autorităţilor abilitate;
c) neexecutarea dispoziţiilor şi prescripţiilor autorităţilor împuternicite cu exercitarea controlului de stat asupra depozitării, prelucrării, evacuării şi înhumării deşeurilor;
d) tăinuirea sau prezentarea informaţiilor false sau incomplete privind gestionarea deşeurilor, precum şi evacuarea lor în caz de avarie;
e) încălcarea regulilor de evidenţă şi control primar în domeniul nominalizat;
f) nerespectarea termenelor de prezentare a dărilor de seamă asupra gestionării deşeurilor;
g) transmiterea deşeurilor periculoase unor persoane fizice sau juridice ce nu deţin autorizaţii pentru transportarea, păstrarea şi prelucrarea lor;
h) nerespectarea regimului şi regulilor stabilite de exploatare a instalaţiilor pentru prelucrarea şi neutralizarea deşeurilor, precum şi a locurilor pentru depozitarea ori înhumarea deşeurilor de producţie, menajere şi de altă natură;
i) proiectarea şi construcţia întreprinderilor şi altor obiective, precum şi implementarea de materiale şi tehnologii, care nu satisfac cerinţele de securitate privind utilizarea, prelucrarea şi evacuarea deşeurilor;
j) nerespectarea altor reguli şi cerinţe prevăzute de prezenta lege şi de alte acte normative.
[Art.24 modificat prin Legea nr.1257-XV din 19.07.2002, în vigoare 14.11.2002]
Articolul 25. Responsabilităţi
(1) Persoanele fizice şi juridice culpabile de încălcarea legislaţiei privind gestionarea deşeurilor poartă răspundere materială, disciplinară, administrativă şi penală, după caz, conform legislaţiei.
(2) Litigiile apărute în ceea ce priveşte formarea, depozitarea, utilizarea, neutralizarea şi evacuarea deşeurilor se soluţionează pe cale judiciară.
Capitolul VII
ACORDURILE INTERNAŢIONALE
Articolul 26. Prioritatea acordurilor internaţionale
În cazul în care un acord internaţional la care Republica Moldova este parte conţine alte reguli decît cele prevăzute în legislaţia naţională privind gestionarea deşeurilor de producţie şi menajere, se vor aplica prevederile acordului internaţional.
Capitolul VIII
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Articolul 27. Prezenta lege intră în vigoare la data publicării, cu excepţia art.16 alin.(2) şi art.20 alin.(2) care vor intra în vigoare la 1 ianuarie 2005.
[Art.27 în redacţia Legii nr.480-XV din 04.12.2003, în vigoare 01.01.2004]
[Art.27 completat prin Legea nr.454-XV din 30.07.2001, în vigoare 22.11.2001]
Articolul 28. Guvernul:
- va prezenta Parlamentului propuneri privind aducerea Legii cu privire la resursele materiale secundare şi a altor acte legislative în concordanţă cu prezenta lege;
- va aduce propriile sale acte normative în concordanţă cu prezenta lege;
- va asigura, în termen de 6 luni:
modificarea sau abrogarea de către ministere şi departamente a actelor lor normative ce contravin prezentei legi;
elaborarea şi prezentarea de către autoritatea centrală abilitată cu gestiunea resurselor naturale şi cu protecţia mediului înconjurător, în comun cu Ministerul Justiţiei şi cu Procuratura ecologică, a propunerilor privind operarea în Codul penal şi în Codul cu privire la contravenţiile administrative a modificărilor ce rezultă din prezenta lege;
- va elabora şi va aproba, în termen de 1 an, Programul de stat de valorificare a deşeurilor de producţie şi menajere, argumentat din punct de vedere economic şi ecologic;
- va elabora şi va aproba, în termen de 3 luni:
Instrucţiunea cu privire la calcularea şi perceperea taxei pentru depozitarea (înhumarea) deşeurilor;
Regulamentul privind modul de acordare a autorizaţiilor pentru desfăşurarea activităţii de gestionare a deşeurilor;
- va asigura, în termen de 3 luni, elaborarea şi prezentarea de către Ministerul Sănătăţii, în comun cu autoritatea centrală abilitată cu gestiunea resurselor naturale şi cu protecţia mediului înconjurător, a Clasificatorului deşeurilor toxice;
- va asigura, în termen de 2 ani, elaborarea proiectului şi construcţia unui poligon pentru prelucrarea, neutralizarea şi înhumarea deşeurilor toxice şi periculoase, prevăzut cu o secţie pentru demercurizarea lămpilor luminiscente uzate.
[Art.28 modificat prin Legea nr.333-XV din 24.07.2003, în vigoare 19.09.2003]
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Dumitru MOŢPAN |
Chişinău, 9 octombrie 1997. | |
Nr.1347-XIII. |
la Legea privind deşeurile de producţie şi menajere
Taxele pentru depozitarea deşeurilor de producţie şi menajere în limitele stabilite
- la o unitate de masă - | |
Cuantumul taxei, |
|
Pentru depozitarea unei tone de deşeuri în amplasamente autorizate | |
deşeuri netoxice |
0,06 |
deşeuri toxice cu gradul de toxicitate: | |
I | 20 |
II | 6 |
III | 2 |
IV | 1 |
Pentru depozitarea unei tone de deşeuri pe teritoriul persoanelor fizice şi juridice: | |
deşeuri netoxice |
0,001 |
deşeuri toxice cu gradul de toxicitate: | |
I | 5,8 |
II | 1,8 |
III | 0,6 |
IV | 0,3 |
la Legea privind deşeurile de producţie şi menajere
LISTA ambalajelor de unică folosinţă interzise pentru import în lipsa capacităţilor şi metodelor de reciclare a lor
| |
Poziţia tarifară | Denumirea mărfii |
Lăzi, cutii, saci, pungi şi alte ambalaje din hîrtie, carton, vată de celuloză sau pînzeturi din fibre celulozice; obiecte din carton pentru birou, pentru magazine sau similare | |
4819 20 101 | --- Pachete "Tetra pac" |
Folii şi benzi subţiri din aluminiu (chiar imprimate sau fixate pe hîrtie, pe carton, pe materiale plastice sau pe alte suporturi similare), cu o grosime de maximum 0,2 mm (fără a include suportul) | |
7607 11 | -- Simplu laminate: |
7607 11 100 | --- Cu grosimea sub 0,021 mm |
7607 11 900 | --- Cu grosimea de minimum 0,021 mm, dar maximum 0,2 mm |
7607 19 | -- Altele: |
7607 19 100 | --- Cu grosimea sub 0,021 mm |
--- Cu grosimea de minimum 0,021 mm, dar de maximum 0,2 mm: | |
7607 19 910 | ---- Autoadezive |
7607 19 990 | ---- Altele |
7607 20 | - Pe suport: |
7607 20 100 | -- Cu grosimea (grosimea suportului nu este inclusă) sub 0,021 mm |
-- Cu grosimea (grosimea suportului nu este inclusă) de minimum 0,021 mm, dar de maximum 0,2 mm: | |
7607 20 910 | --- Autoadezive |
7607 20 990 | --- Altele |
Rezervoare, butoaie, bidoane, butii, cutii şi recipiente similare din aluminiu (inclusiv recipiente tubulare rigide sau flexibile), pentru orice substanţe (cu excepţia gazelor comprimate sau lichefiate), cu o capacitate de maximum 300 litri, fără dispozitive mecanice sau termice, chiar căptuşite sau izolate termic | |
7612 10 000 | - Recipiente tubulare flexibile |
7612 90 | - Altele: |
7612 90 100 | -- Recipiente tubulare rigide |
7612 90 200 | -- Recipiente de tipul celor utilizate pentru aerosoli |
Notă. Interdicţia se referă numai la mărfurile de la poziţiile tarifare indicate. |
[Anexa nr.2 introdusă prin Legea nr.480-XV din 04.12.2003, în vigoare 01.01.2004]
Genurile de maculatură pasibile importului
| |
Poziţia tarifară | Denumirea mărfii |
4707 | Hîrtie sau carton reciclabile (deşeuri şi maculatură): |
4707 10 000 | - Hîrtii sau carton kraft nealbite sau hîrtie sau cartoane ondulate |
4707 20 000 | - Alte hîrtii sau cartoane, obţinute în principal din paste chimice albite, necolorate în masă |
4707 30 | - Hîrtii sau cartoane, obţinute în principal din pastă mecanică (de exemplu, ziare, periodice şi imprimate similare): |
4707 30 100 | - - Obţinută din numere vechi de ziare sau nevîndute, din reviste, anuare, cărţi de telefon, broşuri şi imprimate publicitare |
[Anexa nr.3 introdusă prin Legea nr.409-XV din 02.12.2004, în vigoare 07.01.2005]
