joi, 7 mai 1998
1380/20.11.97 Lege cu privire la tariful vamal

 

L E G E

cu privire la tariful vamal

 

nr. 1380-XIII  din  20.11.97

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.40-41/286 din 07.05.1998

 

* * *

C U P R I N S

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Domeniul de aplicare a legii

Articolul 2. Noţiuni de bază

 

Capitolul II

TAXA VAMALĂ. TIPURILE EI, MODUL DE STABILIRE ŞI DE APLICARE

Articolul 3. Tipurile de taxe vamale

Articolul 4. Modul de stabilire şi de aplicare a taxei vamale

 

Capitolul III

VALOAREA ÎN VAMĂ A MĂRFII

Articolul 5. Sistemul de determinare a valorii în vamă a mărfurilor

Articolul 6. Declararea valorii în vamă a mărfii

Articolul 7. Drepturile şi obligaţiile declarantului

Articolul 8. Drepturile şi obligaţiile autorităţii vamale

Articolul 9. Calcularea şi perceperea taxei vamale

 

Capitolul IV

METODELE DE DETERMINARE A VALORII ÎN VAMĂ A MĂRFII

ŞI MODUL DE APLICARE A LOR

Articolul 10. Metodele de determinare a valorii în vamă a mărfii

Articolul 11. Metoda determinării valorii în vamă a mărfii în baza valorii tranzacţiei cu marfa respectivă

Articolul 12. Metoda determinării valorii în vamă a mărfii în baza valorii tranzacţiei cu marfă identică

Articolul 13. Metoda determinării valorii în vamă a mărfii în baza valorii tranzacţiei cu marfă similară

Articolul 14. Principii suplimentare privind determinarea valorii în vamă a mărfii în baza valorii tranzacţiei cu marfă identică sau similară

Articolul 15. Determinarea valorii în vamă a mărfii prin metoda costului unitar

Articolul 16. Metoda determinării valorii în vamă a mărfii în baza valorii calculate

Articolul 17. Metoda de rezervă

 

Capitolul V

DETERMINAREA ŢĂRII DE ORIGINE A MĂRFII

Articolul 18. Scopul şi modul de determinare a ţării de origine a mărfii

Articolul 19. Ţara de origine a mărfii

Articolul 20. Marfa fabricată integral în ţara respectivă

Articolul 21. Criteriile prelucrării suficiente a mărfii

Articolul 22. Determinarea ţării de origine a mărfii la livrarea acesteia în loturi

Articolul 23. Confirmarea originii mărfii

Articolul 24. Certificatul de origine a mărfii

Articolul 25. Dispoziţii suplimentare privind determinarea ţării de origine a mărfii

Articolul 26. Întemeierea refuzului de trecere a mărfii peste frontiera vamală

 

Capitolul VI

FACILITĂŢI TARIFARE

Articolul 27. Facilităţi tarifare

Articolul 28. Scutirea de taxa vamală

 

Capitolul VII

RĂSPUNDEREA PENTRU ÎNCĂLCAREA PREZENTEI LEGI

Articolul 29. Răspunderea pentru încălcarea prezentei legi

 

Capitolul VIII

ACORDURILE INTERNAŢIONALE

Articolul 30. Acordurile internaţionale

 

Capitolul IX

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 31. Intrarea în vigoare a prezentei legi

Articolul 32. Îndatoririle Guvernului

 

 

 

Parlamentul adoptă prezenta lege.

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Domeniul de aplicare a legii

(1) Prezenta lege stabileşte modul de formare şi de aplicare a tarifului vamal la mărfurile introduse pe sau scoase de pe teritoriul Republicii Moldova, regulile de supunere a acestora taxelor vamale, precum şi metodele de determinare a valorii în vamă şi a ţării de origine a mărfurilor.

(2) Scopul aplicării tarifului vamal:

a) optimizarea structurii importului de mărfuri;

b) echilibrarea importului şi exportului de mărfuri, protecţia producătorilor de mărfuri autohtoni;

c) crearea condiţiilor favorabile pentru integrarea economiei Republicii Moldova în economia mondială.

 

Articolul 2. Noţiuni de bază

(1) În sensul prezentei legi, se definesc următoarele noţiuni:

tarif vamal – catalog care cuprinde nomenclatorul de mărfuri introduse pe sau scoase de pe teritoriul vamal al Republicii Moldova, precum şi cotele taxei vamale aplicate acestor mărfuri;

frontieră vamală – frontiera de stat a Republicii Moldova;

teritoriu vamal – teritoriul asupra căruia Republica Moldova are dreptul exclusiv de jurisdicţie în domeniul activităţii vamale;

trecerea mărfurilor peste frontiera vamală – introducerea pe sau scoaterea de pe teritoriul vamal a mărfurilor, precum şi tranzitarea lor prin orice metodă;

mărfuri – orice bun mobil, inclusiv toate tipurile de energie. Mijloacele de transport utilizate la transporturile internaţionale nu se consideră mărfuri;

Nomenclator de mărfuri – listă care cuprinde codurile, denumirile şi descrierea mărfurilor corespunzătoare sistemelor de clasificare aplicate în practica internaţională;

valoarea în vamă a mărfii – valoarea mărfii introduse pe sau scoase de pe teritoriul vamal, stabilită în conformitate cu prezenta lege;

taxă vamală – plată obligatorie, percepută de autoritatea vamală la introducerea pe sau scoaterea mărfurilor de pe teritoriul vamal;

declarant – persoană fizică sau juridică care îşi declară mărfurile autorităţii vamale.

 

Capitolul II

TAXA VAMALĂ. TIPURILE EI, MODUL DE STABILIRE ŞI DE APLICARE

Articolul 3. Tipurile de taxe vamale

Se aplică următoarele tipuri de taxe vamale:

1) ad valorem, calculată în procente faţă de valoarea în vamă a mărfii;

2) specifică, calculată în baza tarifului stabilit la o unitate de marfă;

3) combinată, care îmbină tipurile de taxe vamale specificate la punctele 1) şi 2);

4) excepţională, care, la rîndul ei, se divizează în:

a) taxă specială, aplicată în scopul protejării mărfurilor de origine indigenă la introducerea pe teritoriul vamal a mărfurilor de producţie străină în cantităţi şi în condiţii care cauzează sau pot cauza prejudicii materiale considerabile producătorilor de mărfuri autohtoni;

b) taxă antidumping, percepută în cazul introducerii pe teritoriul vamal a unor mărfuri la preţuri mai mici decît valoarea lor în ţara exportatoare la momentul importului, dacă sînt lezate interesele sau apare pericolul cauzării prejudiciilor materiale producătorilor autohtoni de mărfuri identice sau similare ori apar piedici pentru organizarea sau extinderea în ţară a producţiei de mărfuri identice sau similare;

c) taxă compensatorie, aplicată în cazul introducerii pe teritoriul vamal a mărfurilor, la producerea sau la exportul cărora, direct sau indirect, au fost utilizate subvenţii, dacă sînt lezate interesele sau apare pericolul cauzării prejudiciilor materiale producătorilor autohtoni de mărfuri identice sau similare ori apar piedici pentru organizarea sau extinderea în ţară a producţiei de mărfuri identice sau similare.

 

Articolul 4. Modul de stabilire şi de aplicare a taxei vamale

(1) Cotele taxei vamale şi lista mărfurilor supuse acesteia se stabilesc de către Parlament.

(2) Cotele taxei vamale se aplică în conformitate cu legislaţia şi cu acordurile internaţionale la care Republica Moldova este parte.

(3) Cotele taxei vamale sînt unice şi nu pot fi modificate, cu excepţia cazurilor prevăzute de legislaţie şi de acordurile internaţionale la care Republica Moldova este parte.

 

Capitolul III

VALOAREA ÎN VAMĂ A MĂRFII

Articolul 5. Sistemul de determinare a valorii în vamă a mărfurilor

(1) Sistemul de determinare a valorii în vamă a mărfurilor se aplică pentru toate mărfurile introduse pe sau scoase de pe teritoriul vamal.

(2) Modul de aplicare a sistemului de determinare a valorii în vamă a mărfurilor se stabileşte de către Guvern în baza prevederilor prezentei legi şi ale acordurilor internaţionale la care Republica Moldova este parte.

 

Articolul 6. Declararea valorii în vamă a mărfii

(1) La trecerea mărfii peste frontiera vamală, declarantul anunţă valoarea în vamă a acesteia autorităţii vamale.

(2) Modul şi condiţiile de declarare a valorii în vamă a mărfurilor introduse pe şi scoase de pe teritoriul vamal, precum şi forma declaraţiei se stabilesc de către Guvern în conformitate cu legislaţia şi cu acordurile internaţionale la care Republica Moldova este parte.

 

Articolul 7. Drepturile şi obligaţiile declarantului

(1) Valoarea în vamă a mărfii anunţată de declarant şi datele suplimentare referitoare la ea trebuie să fie veridice şi confirmate prin acte.

(2) În cazul în care este necesar de a confirma valoarea în vamă a mărfii anunţată, declarantul, la cererea autorităţii vamale, este obligat să prezinte datele respective. Dacă autoritatea vamală pune la îndoială autenticitatea acestor date, declarantul este în drept să determine valoarea în vamă a mărfii prin metodele prevăzute de prezenta lege.

(3) În cazul în care apare necesitatea de a preciza valoarea în vamă a mărfii anunţată, declarantul este în drept să ceară autorităţii vamale să i se elibereze marfa declarată, cu gajarea anumitor bunuri ori cu garanţia unei bănci, sau să plătească taxa vamală stabilită de către autoritatea vamală.

(4) În cazul în care nu este de acord cu decizia autorităţii vamale referitoare la valoarea în vamă a mărfii, declarantul poate ataca această decizie în modul stabilit de legislaţie.

(5) Cheltuielile suplimentare aferente precizării valorii în vamă a mărfii sau prezentării unor informaţii suplimentare referitoare la ea sînt acoperite de declarant.

 

Articolul 8. Drepturile şi obligaţiile autorităţii vamale

(1) Autoritatea vamală exercită controlul asupra corectitudinii determinării valorii în vamă a mărfii.

(2) Autoritatea vamală este în drept să ia decizii în privinţa corectitudinii ori incorectitudinii valorii în vamă a mărfii anunţate de declarant.

(3) În cazul în care nu sînt date ce ar proba corectitudinea valorii în vamă a mărfii anunţate sau există temei de a considera că datele prezentate de declarant nu sînt veridice şi/sau suficiente, autoritatea vamală este în drept să determine de sine stătător valoarea în vamă a mărfii, aplicînd consecutiv metodele prevăzute de prezenta lege.

(4) Informaţia prezentată de declarant la anunţarea valorii în vamă a mărfii constituie secret comercial, poate fi utilizată de autoritatea vamală exclusiv în scopuri vamale şi nu poate fi transmisă terţelor, cu excepţia cazurilor prevăzute de legislaţie. Pentru divulgarea informaţiei ce constituie secret comercial, autoritatea vamală poartă răspundere în conformitate cu legislaţia.

(5) În cazul în care persoana cu funcţii de răspundere a autorităţii vamale adoptă decizia privind imposibilitatea de a accepta valoarea în vamă a mărfii anunţate de declarant, autoritatea vamală, la cererea declarantului, îl înştiinţează în scris despre motivele neacceptării valorii date, oferindu-i posibilitatea de recurs.

(6) După adoptarea deciziei definitive privind imposibilitatea de a accepta valoarea în vamă a mărfii anunţate de declarant, autoritatea vamală, la cererea în scris a declarantului, este obligată, în termen de o lună, să-i expună în scris motivele neacceptării valorii în vamă a mărfii anunţate de el drept bază la calcularea taxei vamale.

 

Articolul 9. Calcularea şi perceperea taxei vamale

(1) Taxa vamală se calculează şi se percepe în baza valorii în vamă a mărfii, în condiţiile legislaţiei.

(2) Taxa vamală încasată se varsă la bugetul de stat.

 

Capitolul IV

METODELE DE DETERMINARE A VALORII ÎN VAMĂ A MĂRFII

ŞI MODUL DE APLICARE A LOR

Articolul 10. Metodele de determinare a valorii în vamă a mărfii

(1) Valoarea în vamă a mărfii introduse pe teritoriul vamal se determină prin următoarele metode:

a) în baza valorii tranzacţiei cu marfa respectivă;

b) în baza valorii tranzacţiei cu marfă identică;

c) în baza valorii tranzacţiei cu marfă similară;

d) în baza costului unitar al mărfii;

e) în baza valorii calculate a mărfii;

f) prin metoda de rezervă.

(2) Principala metodă dintre cele specificate la alin.(1) este metoda determinării valorii în vamă a mărfii în baza valorii tranzacţiei cu marfa respectivă. În cazul în care metoda principală nu poate fi aplicată, se folosesc alte metode. Fiecare din metodele succesive se aplică doar în cazul în care valoarea în vamă a mărfii nu poate fi determinată prin metoda precedentă. Metodele prevăzute la lit.d) şi e) pot fi aplicate în orice consecutivitate, la dorinţa declarantului.

 

Articolul 11. Metoda determinării valorii în vamă a mărfii în baza valorii tranzacţiei cu marfa respectivă

(1) La determinarea valorii în vamă a mărfii în baza valorii tranzacţiei cu marfa respectivă, în valoarea tranzacţiei se includ următoarele componente în cazul în care nu au fost incluse anterior în valoarea mărfii:

a) cheltuielile pentru transportul mărfii la aeroport sau în alt loc de introducere a mărfii pe teritoriul vamal:

- cheltuielile aferente asigurării;

- costul transportului;

- costul încărcării, descărcării şi transbordării mărfii;

b) cheltuielile suportate de cumpărător:

- comisioanele şi primele pentru brokeri, cu excepţia comisioanelor pentru achiziţionarea mărfii;

- costul containerelor şi/sau al altui ambalaj de folosinţă repetată, dacă, în corespundere cu Nomenclatorul de mărfuri, acestea sînt considerate un tot întreg cu marfa;

- costul ambalajului, inclusiv costul materialelor de ambalaj şi al lucrărilor de ambalare;

c) partea din costul următoarelor mărfuri, precum şi servicii care, direct sau indirect, au fost oferite cumpărătorului gratis sau la preţ redus în legătură cu producerea ori vînzarea pentru export a mărfii evaluate:

- materia primă, materialele, semifabricatele, detaliile şi alte piese de completare, ce constituie parte componentă a mărfii;

- materialelor cheltuite la producerea mărfii (lubrifianţilor, combustibilului etc.);

- instrumentelor, matriţelor, formelor şi obiectelor similare, utilizate la producerea mărfii;

- lucrărilor de proiectare, lucrărilor experimentale de construcţie, de amenajare estetică, designului, schiţelor şi desenelor tehnice executate în afara teritoriului Republicii Moldova în procesul operaţiilor de fabricare a mărfii;

d) plăţile pentru licenţe şi alte plăţi pe care cumpărătorul trebuie să le achite, direct sau indirect, pentru utilizarea obiectelor proprietăţii intelectuale, drept executare a condiţiei de vînzăre a mărfii evaluate;

e) partea din venitul, direct sau indirect, al vînzătorului de la orice revînzare, transmitere sau utilizare a mărfii estimate pe teritoriul Republicii Moldova.

(2) Metoda respectivă nu poate fi aplicată dacă:

a) există restricţii în privinţa drepturilor cumpărătorului asupra mărfii evaluate, cu excepţia restricţiilor:

- stabilite de legislaţie;

- în privinţa regiunii geografice în care marfa poate fi revîndută;

- care nu influenţează esenţial preţul mărfii;

b) vînzarea mărfii şi valoarea tranzacţiei depind de respectarea unor condiţii a căror acţiune nu poate fi luată în considerare;

c) informaţia folosită de declarant la anunţarea valorii în vamă a mărfii nu este veridică sau nu este confirmată prin acte;

d) participanţii la tranzacţie sînt persoane interdependente (afiliate), cu excepţia cazurilor cînd interdependenţa lor nu influenţează valoarea tranzacţiei, fapt ce trebuie confirmat de către declarant. Se consideră persoane interdependente:

- participanţii la tranzacţie, dintre care unul (persoană fizică) sau persoana cu funcţii de răspundere a unuia dintre ei este concomitent şi persoană cu funcţii de răspundere a altui participant la tranzacţie;

- participanţii la tranzacţie recunoscuţi, conform legislaţiei, ca parteneri de afacere permanenţi;

- participanţii la tranzacţie care se află în relaţii de muncă;

- participanţii la tranzacţie care sînt participanţi (acţionari, asociaţi) ai unei întreprinderi;

- participanţii la tranzacţie dintre care unul deţine în capitalul social al celuilalt participant la tranzacţie o cotă-parte sau acţiuni ce-i acordă drept de vot şi însumează cel puţin 5 la sută din acest capital;

- participanţii la tranzacţie care se află sub controlul unei terţe persoane;

- participanţii la tranzacţie care controlează în comun o terţă persoană;

- participanţii la tranzacţie dintre care unul se află sub controlul celuilalt participant la tranzacţie;

- participanţii la tranzacţie care sînt rude.

 

Articolul 12. Metoda determinării valorii în vamă a mărfii în baza valorii tranzacţiei cu marfă identică

(1) La utilizarea acestei metode, drept bază se ia valoarea tranzacţiei cu marfă identică. Se consideră identice mărfurile care se aseamănă în toate privinţele cu marfa evaluată, inclusiv în ce priveşte:

a) caracteristicile fizice;

b) calitatea mărfii şi reputaţia ei pe piaţă;

c) ţara de origine;

d) producătorul.

(2) Deosebirile neesenţiale de exterior nu pot constitui temei pentru includerea mărfurilor în categoria celor neidentice dacă în celelalte privinţe aceste mărfuri corespund cerinţelor prevăzute la alin.(1).

 

Articolul 13. Metoda determinării valorii în vamă a mărfii în baza valorii tranzacţiei cu marfă similară

(1) La utilizarea acestei metode, drept bază se ia valoarea tranzacţiei cu marfă similară. Se consideră similare mărfurile care, deşi nu sînt identice, au caracteristici asemănătoare şi se constituie din componente asemănătoare, fapt ce le permite să îndeplinească aceleaşi funcţii ca şi marfa evaluată şi să fie interschimbabile din punct de vedere comercial.

(2) La determinarea similitudinii mărfurilor, se iau în considerare următoarele caracteristici:

a) calitatea, existenţa mărcii comerciale, reputaţia pe piaţă;

b) ţara de origine;

c) producătorul.

 

Articolul 14. Principii suplimentare privind determinarea valorii în vamă a mărfii în baza valorii tranzacţiei cu marfă identică sau similară

(1) Marfa nu se consideră identică sau similară cu cea evaluată dacă:

a) nu a fost produsă în aceeaşi ţară cu marfa evaluată;

b) lucrările de proiectare, lucrările experimentale de construcţie, de amenajare estetică, designul, schiţele şi desenele tehnice ale ei au fost executate pe teritoriul Republicii Moldova.

(2) Marfa fabricată de o altă persoană decît producătorul mărfii evaluate se consideră identică ori similară cu cea evaluată numai în cazul în care nu există mărfuri identice sau similare fabricate de producătorul mărfii evaluate.

(3) Metoda determinării valorii în vamă a mărfii în baza valorii tranzacţiei cu marfă identică sau similară se aplică în cazul în care marfa identică sau similară:

a) este vîndută pentru a fi introdusă pe teritoriul Republicii Moldova;

b) este introdusă concomitent sau cu cel mult 90 de zile înainte de introducerea mărfii care urmează a fi evaluată;

c) este introdusă aproximativ în aceeaşi cantitate şi/sau în aceleaşi condiţii comerciale. Dacă marfa identică sau similară a fost introdusă în altă cantitate şi/sau în alte condiţii comerciale, declarantul trebuie să rectifice corespunzător valoarea în vamă a mărfii anunţate de el, ţinînd cont de aceste deosebiri, şi să confirme prin acte datele prezentate.

(4) Valoarea în vamă a mărfii, determinată în baza valorii tranzacţiei cu marfă identică sau similară, trebuie să fie rectificată în condiţiile prevederilor art.11.

(5) În cazul în care, la determinarea valorii în vamă a mărfii, drept bază poate fi luată valoarea uneia din cîteva tranzacţii cu mărfuri identice sau similare, se aplică cea mai mică valoare a tranzacţiei.

 

Articolul 15. Determinarea valorii în vamă a mărfii prin metoda costului unitar

(1) Valoarea în vamă a mărfii se determină în baza costului unitar în cazul în care marfa evaluată ori marfa identică sau similară cu ea se va vinde pe teritoriul Republicii Moldova fără modificarea stării ei iniţiale.

(2) La determinarea valorii în vamă a mărfii prin metoda dată, drept bază se ia preţul la o unitate a acestei mărfi la momentul importării, la care ea se vinde în cele mai mari partide persoanei ce nu este în relaţii de interdependenţă cu vînzătorul.

(3) Din preţul unităţii de marfă se scad:

a) cheltuielile de comision, majorările ordinare pe beneficiu, cheltuielile generale suportate în legătură cu importarea şi vînzarea pe teritoriul Republicii Moldova a mărfurilor de aceeaşi clasă şi tip;

b) cheltuielile ordinare suportate în legătură cu asigurarea, transportul, încărcarea, descărcarea şi transbordarea mărfii pe teritoriul Republicii Moldova.

(4) Dacă nu au mai avut loc cazuri de vînzare a mărfii evaluate ori a unei mărfi identice sau similare cu ea în starea în care ea s-a aflat la momentul importării, la cererea declarantului, drept bază poate fi luat preţul unei unităţi de marfă prelucrată, ajustat la valoarea adăugată şi respectîndu-se prevederile alin.(2) şi alin.(3) ale prezentului articol.

 

Articolul 16. Metoda determinării valorii în vamă a mărfii în baza valorii calculate

La determinarea valorii în vamă a mărfii prin metoda dată, drept bază se ia valoarea unei unităţi de marfă dată, calculată prin adunarea:

a) valorii ori a preţului materialelor folosite la fabricarea mărfii şi cheltuielilor generale suportate de producătorul ei;

b) cheltuielilor generale suportate în legătură cu vînzarea pe teritoriul Republicii Moldova a mărfurilor importate de aceeaşi clasă şi tip, inclusiv a cheltuielilor pentru asigurare, transport şi transbordare a mărfii, efectuate pînă la trecerea frontierei vamale, altor cheltuieli;

c) beneficiului obţinut, de regulă, de către exportator în urma livrării mărfurilor de aceeaşi clasă şi tip în Republica Moldova.

 

Articolul 17. Metoda de rezervă

(1) În cazul în care valoarea în vamă a mărfii nu poate fi determinată de către declarant prin aplicarea consecutivă a metodelor specificate la articolele 11, 12, 13, 15 şi 16 sau autoritatea vamală consideră cu temei că aceste metode nu pot fi utilizate, valoarea în vamă a mărfii se determină prin metoda de rezervă, în conformitate cu prevederile acordurilor internaţionale la care Republica Moldova este parte.

(2) În cazul aplicării metodei date, autoritatea vamală pune la dispoziţia declarantului informaţia despre preţurile la mărfurile importate. 

(3) La determinarea valorii în vamă a mărfii prin metoda de rezervă, drept bază nu pot fi luate:

a) preţul de vînzare al mărfii pe piaţa internă a Republicii Moldova;

b) preţul mărfii pe piaţa internă a ţarii exportatoare;

c) preţul mărfii stabilit arbitrar sau preţul fictiv;

d) sistemul care prevede aplicarea, în scopuri vamale, a celei mai mari valori a mărfii din două posibile;

e) costul de producţie al mărfii, altul decît valoarea calculată a mărfurilor identice sau similare, determinat conform prevederilor art.16 lit.a);

f) valoarea mărfii comercializate pentru export în altă ţară decît ţara importatoare;

g) valoarea în vamă a mărfii minimală.

 

Capitolul V

DETERMINAREA ŢĂRII DE ORIGINE A MĂRFII

Articolul 18. Scopul şi modul de determinare a ţării de origine a mărfii

(1) Ţara de origine a mărfii se determină în scopul efectuării unor măsuri tarifare şi netarifare orientate spre reglementarea introducerii mărfurilor pe teritoriul vamal şi scoaterii acestora de pe acest teritoriu.

(2) Modul de determinare a ţării de origine a mărfii se stabileşte de către Guvern în baza prevederilor prezentei legi şi a acordurilor internaţionale la care Republica Moldova este parte.

 

Articolul 19. Ţara de origine a mărfii

(1) Drept ţară de origine a mărfii se consideră ţara în care ea a fost fabricată integral sau a fost supusă unei prelucrări suficiente conform criteriilor stabilite de prezenta lege şi de acordurile internaţionale la care Republica Moldova este parte.

(2) Drept ţară de origine a mărfii pot fi considerate şi un grup de ţări, o uniune vamală de ţări, o parte a ţării, în cazul în care este necesar de a le evidenţia în scopul determinării originii mărfii.

 

Articolul 20. Marfa fabricată integral în ţara respectivă

Drept mărfuri fabricate integral în ţara respectivă se consideră:

a) zăcămintele minerale extrase pe teritoriul ei sau în apele ei teritoriale;

b) producţia vegetală, cultivată sau colectată pe teritoriul ei;

c) animalele vii ce s-au născut şi au fost crescute în ţară;

d) producţia obţinută de la animalele crescute în ţara dată;

e) producţia vînatului şi pescuitului obţinută în ţară;

f) producţia pescuitului maritim, extrasă sau fabricată în oceanul mondial de navele ţării respective sau de navele închiriate (afretate) de ea;

g) producţia obţinută prin aplicarea tehnologiilor avansate pe navele cosmice ce aparţin ţării respective sau sînt închiriate de ea;

h) materia primă secundară şi deşeurile formate în procesul operaţiilor de producţie şi altor operaţii efectuate în ţară;

i) mărfurile fabricate în ţară exclusiv din producţia specificată la lit.a)-h).

 

Articolul 21. Criteriile prelucrării suficiente a mărfii

(1) Dacă la fabricarea mărfii au participat două sau mai multe ţări, originea ei se determină în baza criteriilor prelucrării suficiente a mărfii.

(2) Criteriile prelucrării suficiente a mărfii se stabilesc şi se aplică în conformitate cu prezenta lege şi cu acordurile internaţionale la care Republica Moldova este parte, în modul stabilit de Guvern.

(3) Criteriile prelucrării suficiente a mărfii în ţara respectivă sînt:

a) modificarea, în Nomenclatorul de mărfuri, la nivelul oricăruia din primele patru semne, a poziţiei mărfii (codului de clasificare) în urma prelucrării acesteia;

b) executarea unor operaţii de producţie sau tehnologice suficiente pentru a considera drept ţară de origine ţara unde au fost efectuate aceste operaţii;

c) modificarea valorii mărfii în cazul în care cota procentuală a valorii materialelor utilizate la fabricarea ei constituie nu mai puţin de 45 la sută (regula cotei ad valorem).

(4) Se consideră că nu corespund criteriilor prelucrării suficiente a mărfii:

a) operaţiile de asigurare a integrităţii ei în timpul păstrării sau transportului;

b) operaţiile de pregătire a mărfii pentru vînzare şi transport (divizarea loturilor, formarea loturilor pentru expediere, sortarea, reambalarea);

c) operaţiile simple de asamblare;

d) reunirea mărfurilor (componentelor) fără a atribui producţiei obţinute caracteristici ce ar deosebi-o esenţial de mărfurile (componentele) iniţiale.

(5) În cazul în care în actele corespunzătoare nu se stipulează expres datele referitoare la marfa concretă sau la ţara ei de origine, se aplică criteriul prelucrării suficiente a mărfii, specificat la alin.(3) lit.a).

 

Articolul 22. Determinarea ţării de origine a mărfii la livrarea acesteia în loturi

(1) La cererea declarantului, trebuie să fie considerată o singură marfă, marfa în stare demontată sau incompletă, livrată în mai multe loturi, în cazul în care, din motive de producţie sau de transportare, este imposibil de a o expedia într-un singur lot, precum şi marfa divizată în loturi din greşeală.

(2) Condiţiile de aplicare a prevederilor alin.(1) sînt:

a) înştiinţarea prealabilă a autorităţii vamale despre divizarea mărfii în loturi, indicîndu-se cauzele acestei divizări şi specificîndu-se fiecare lot prin indicarea codului de clasificare a mărfii conform Nomenclatorului de mărfuri şi a datelor despre valoarea ei şi ţara de origine;

b) confirmarea prin acte a incorectitudinii divizării mărfii în cîteva partide;

c) livrarea tuturor loturilor de mărfuri dintr-o ţară de către un singur exportator;

d) introducerea tuturor loturilor de mărfuri prin unul şi acelaşi punct vamal;

e) livrarea tuturor loturilor de mărfuri în termen de cel mult şase luni de la data acceptării de către autoritatea vamală a declaraţiei vamale sau de la data expirării termenului de prezentare a acesteia referitor la primul lot.

 

Articolul 23. Confirmarea originii mărfii

(1) Pentru confirmarea originii mărfii, autoritatea vamală este în drept să-i solicite declarantului certificatul de origine a mărfii.

(2) La introducerea mărfii pe teritoriul vamal, certificatul de origine a ei se prezintă în mod obligatoriu dacă:

a) ţara de origine a mărfii beneficiază din partea Republicii Moldova de un regim preferenţial la tariful vamal;

b) importul mărfurilor din ţara respectivă se reglementează prin restricţii cantitative sau alte măsuri de reglementare a activităţii comerciale externe;

c) acest lucru este prevăzut de legislaţia în domeniul protecţiei mediului înconjurător, ocrotirii sănătăţii, protecţiei drepturilor consumatorilor, asigurării ordinii publice, securităţii statului şi în alte domenii de importanţă vitală, precum şi de acordurile internaţionale la care Republica Moldova este parte;

d) documentele prezentate pentru perfectare vamală nu conţin date cu privire la originea mărfii sau autoritatea vamală are temei să presupună că datele declarate cu privire la originea mărfurilor sînt neautentice.

(3) La scoaterea mărfii de pe teritoriul vamal, certificatul de origine a ei, în cazurile în care acesta este necesar conform contractelor respective, conform regulilor ţării importatoare sau acordurilor internaţionale la care Republica Moldova este parte, se eliberează de organele abilitate.

 

Articolul 24. Certificatul de origine a mărfii

(1) Certificatul de origine a mărfii trebuie să confirme univoc originea acesteia din ţara respectivă şi să conţină:

a) declaraţia exportatorului care confirmă că marfa corespunde cerinţelor specificate la art.20;

b) adeverinţa din partea organului competent din ţara exportatoare ce a eliberat certificatul care confirmă autenticitatea datelor din certificat.

(2) Certificatul de origine a mărfii se prezintă împreună cu declaraţia vamală şi cu alte documente care urmează să fie perfectate de către autoritatea vamală. În caz de pierdere a certificatului, se prezintă duplicatul autentificat oficial al acestuia.

(3) În cazul în care se pune la îndoială autenticitatea certificatului de origine a mărfii sau a datelor ce se conţin în el, autoritatea vamală este în drept să se adreseze organelor care au eliberat certificatul sau organizaţiilor specializate ale ţării menţionate ca ţară de origine a mărfii pentru a obţine date suplimentare sau precizări.

(4) În cazurile prevăzute de prezenta lege, originea mărfii se consideră stabilită numai în cazul în care se prezintă certificatul de origine a mărfii, perfectat în modul cuvenit, sau date suplimentare ori precizări.

 

Articolul 25. Dispoziţii suplimentare privind determinarea ţării de origine a mărfii

(1) La mărfurile provenite din ţările cu care Republica Moldova a încheiat acorduri privind acordarea clauzei naţiunii celei mai favorizate, poate fi aplicat (restabilit) regimul preferenţial la tariful vamal în cazul prezentării certificatului de origine a lor cel tîrziu la expirarea unui an de la data perfectării actelor vamale.

(2) La determinarea ţării de origine a mărfii, nu se ia în considerare originea resurselor energetice, a maşinilor, utilajului şi instrumentelor folosite la fabricarea ei.

(3) Particularităţile determinării ţării de origine a mărfurilor introduse pe teritoriul vamal din terţe ţări, precum şi din zonele vamale libere şi depozitele vamale libere situate pe teritoriul Republicii Moldova, se stabilesc de către Guvern.

 

Articolul 26. Întemeierea refuzului de trecere a mărfii peste frontiera vamală

(1) Autoritatea vamală este în drept să respingă cererea de trecere a mărfii peste frontiera vamală doar în cazul în care dispune de argumente temeinice că această marfă este originară din ţara ale cărei mărfuri nu pot fi autorizate pentru trecerea frontierei vamale în conformitate cu legislaţia sau cu acordurile internaţionale la care Republica Moldova este parte.

(2) Neprezentarea certificatului de origine a mărfii, perfectat în modul cuvenit, sau a datelor suplimentare ori a precizărilor în privinţa originii mărfii nu poate constitui temei pentru refuzul trecerii mărfii peste frontiera vamală.

(3) Mărfurile a căror origine nu este stabilită cu exactitate pot fi trecute peste frontiera vamală doar cu condiţia achitării taxei vamale la cotele maxime ale tarifului vamal.

Capitolul VI

FACILITĂŢI TARIFARE

Articolul 27. Facilităţi tarifare

(1) Prin facilităţi tarifare se subînţeleg facilităţile acordate de către ţară, în condiţii de reciprocitate sau unilateral, pentru mărfurile trecute peste frontiera vamală a acestei ţări sub formă de stabilire a unor cote tarifare pentru importul sau exportul preferenţial de mărfuri, de reducere a taxei vamale, de scutire de taxă, de restituire a taxei plătite anterior.

(2) Facilităţile tarifare se stabilesc prin prezenta lege şi nu pot avea caracter individual, cu excepţia cazurilor prevăzute la art.28.

(3) Facilităţile tarifare se acordă în modul prevăzut de legislaţie şi de acordurile internaţionale la care Republica Moldova este parte.

 

Articolul 28. Scutirea de taxa vamală

Sînt scutite de taxa vamală:

a) mijloacele de transport folosite la transporturi internaţionale de pasageri şi de bagaje, de mărfuri, precum şi obiectele de aprovizionare tehnico-materială, echipamentul, combustibilul, alimentele, necesare pentru exploatarea acestor mijloace de transport în cursul deplasării sau procurate în străinătate în legătură cu lichidarea defecţiunilor, în suma stabilită de actele legislative corespunzătoare;

b) mărfurile de uz oficial introduse pe sau scoase de pe teritoriul vamal de către cetăţeni străini, în conformitate cu legislaţia, precum şi cu acordurile internaţionale la care Republica Moldova este parte;

c) valuta naţională, valuta străină (cu excepţia celei folosite în scopuri numismatice), precum şi hîrtiile de valoare, în conformitate cu legislaţia;

d) mărfurile introduse pe sau scoase de pe teritoriul vamal în calitate de ajutor umanitar, destinaţia lor fiind confirmată de o comisie de stat specială;

e) mărfurile introduse pe sau scoase de pe teritoriul vamal în calitate de ajutor cu titlu gratuit (donaţii) sau în scopuri filantropice pe linia statului, destinaţia lor fiind confirmată de organul abilitat;

f) mărfurile introduse provizoriu pe sau scoase provizoriu de pe teritoriul vamal sub supraveghere vamală în cadrul regimurilor vamale respective;

g) mărfurile destinate terţelor ţări, trecute prin teritoriul vamal sub supraveghere vamală în regim de tranzit;

h) mărfurile trecute peste frontiera vamală de către persoane fizice şi care nu sînt destinate pentru activitatea de producţie sau comercială, în conformitate cu Codul vamal;

i) mărfurile care se importă provizoriu în zonele liberei iniţiative pentru a fi prelucrate şi ulterior exportate;

j) publicaţiile periodice, cărţile ce ţin de domeniul învăţămîntului, ştiinţei şi culturii, materialele didactice pentru instituţiile preşcolare, de învăţămînt şi curative.

 

Capitolul VII

RĂSPUNDEREA PENTRU ÎNCĂLCAREA PREZENTEI LEGI

Articolul 29. Răspunderea pentru încălcarea prezentei legi

Persoanele care încalcă prezenta lege poartă răspundere în conformitate cu legislaţia.

 

Capitolul VIII

ACORDURILE INTERNAŢIONALE

Articolul 30. Acordurile internaţionale

În cazul în care acordul internaţional la care Republica Moldova este parte stabileşte alte norme decît cele prevăzute de prezenta lege, se aplică normele acordului internaţional.

 

Capitolul IX

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 31.

Prezenta lege intră în vigoare la data publicării.

 

Articolul 32.

Guvernul, în termen de 6 luni:

va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege;

va prezenta Parlamentului propuneri pentru:

- aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu prezenta lege;

- elaborarea actelor normative care să asigure realizarea prezentei legi.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIDumitru MOŢPAN

Chişinău, 20 noiembrie 1997.
Nr.1380-XIII.