L E G E
Codul vamal
nr. 1320-XII din 09.03.1993
Monitorul Parlamentului Republicii Moldova nr.10/279 din 1993
* * *
Abrogat: 23.12.2000
Legea R.Moldova nr.1149-XIV din 20.07.2000
C U P R I N S
Capitolul I
PRINCIPII GENERALE
Articolul 1. Politica vamală şi activitatea vamală
Articolul 2. Teritoriul vamal şi frontiera vamală
Articolul 3. Drapelul, pavilionul şi însemnele organelor vamale
Articolul 4. Expresiile utilizate
Capitolul II
ÎNDRUMAREA ACTIVITĂŢII VAMALE
Articolul 5. Conducerea activităţii vamale
Articolul 6. Organele vamale
Articolul 7. Atribuţiile organelor vamale
Articolul 8. Factorii de decizie din organele vamale
Capitolul III
RAPORTURILE ORGANELOR VAMALE ŞI ALE FACTORILOR LOR
DE DECIZIE CU ALTE PERSOANE FIZICE ŞI JURIDICE
Articolul 9. Colaborarea organelor vamale cu alte persoane fizice şi juridice
Articolul 10. Răspunderea organelor vamale şi a factorilor lor de decizie
Articolul 11. Atacarea acţiunilor nelegitime ale organelor vamale şi ale factorilor lor de decizie
Capitolul IV
TRECEREA BUNURILOR PESTE FRONTIERA VAMALĂ
Articolul 12. Principii generale
Articolul 13. Trecerea frontierei vamale cu mijloace de transport
Articolul 14. Trecerea peste frontiera vamală a mărfurilor, valutei, obiectelor de valoare şi a bunurilor moştenite
Articolul 15. Trecerea peste frontiera vamală a lucrurilor de uz personal
Articolul 16. Tranzitul de mărfuri prin teritoriul vamal
Capitolul V
AUTORIZAREA TRECERII PESTE FRONTIERA VAMALĂ
Articolul 17. Principii generale
Articolul 18. Autorizarea trecerii mărfurilor şi obiectelor pentru circulaţie liberă
Articolul 19. Autorizarea introducerii provizorii şi scoaterii provizorii a mărfurilor şi obiectelor
Capitolul VI
SUPRAVEGHEREA VAMALĂ
Articolul 20. Principii generale
Articolul 21. Durata supravegherii vamale
Articolul 22. Zonele de supraveghere vamală
Articolul 23. Asigurarea vamală
Articolul 24. Actele necesare supravegherii vamale
Articolul 25. Scutirea de supraveghere vamală
Articolul 26. Livrările, controlate, de narcotice şi substanţe psihotropice
Articolul 27. Sesizarea organelor de anchetă preliminară asupra infracţiunilor
Capitolul VII
CONTROLUL VAMAL
Articolul 28. Controlul vamal al bunurilor
Articolul 29. Comisiile de control vamal
Articolul 30. Controlul vamal corporal
Articolul 31. Scutirea tehnicii militare de control vamal
Capitolul VIII
TAXA VAMALĂ
Articolul 32. Aplicarea taxelor vamale la mărfuri şi obiecte
Articolul 33. Taxele vamale pentru exercitarea de către vamă a atribuţiilor sale
Articolul 34. Taxele vamale aplicate pentru prestarea de servicii vamale
Articolul 35. Valuta în care se plătesc taxele vamale
Articolul 36. Amînarea şi eşalonarea plăţii taxelor vamale
Articolul 37. Folosirea taxelor vamale
Capitolul IX
PERFECTAREA ACTELOR VAMALE
Articolul 38. Modul de perfectare a actelor vamale
Articolul 39. Locul şi timpul perfectării actelor vamale
Articolul 40. Prezenţa persoanelor fizice, precum şi a reprezentanţilor persoanelor juridice, la perfectarea actelor vamale
Articolul 41. Limba în care se întocmesc actele vamale
Articolul 42. Operaţiunile de încărcare-descărcare
Articolul 43. Perfectarea actelor vamale după controlul efectuat de alte organe de stat
Articolul 44. Probele şi mostrele
Articolul 45. Actele întocmite de persoane juridice
Articolul 46. Obligaţia vămii de a da lămuriri privitoare la perfectarea actelor vamale
Capitolul X
DECLARAREA MĂRFURILOR ŞI OBIECTELOR
Articolul 47. Mărfurile şi obiectele ce trebuiesc declarate
Articolul 48. Formele de declarare
Articolul 49. Obligaţiile declarantului vamal
Articolul 50. Autorizarea persoanelor fizice şi juridice de a fi declarant vamal prin contract
Articolul 51. Reprezentantul declarantului vamal
Capitolul XI
TRAFICUL DE MĂRFURI ŞI OBIECTE ÎNTRE DOUĂ VĂMI
Articolul 52. Transportarea mărfurilor şi obiectelor de la o vamă la alta
Articolul 53. Drepturile şi obligaţiile transportatorului
Articolul 54. Măsurile luate în cazul cînd mijlocul de transport nu a ajuns la vama de destinaţie
Articolul 55. Neaducerea mărfurilor şi obiectelor la vama de destinaţie
Capitolul XII
PĂSTRAREA MĂRFURILOR ŞI OBIECTELOR SUB SUPRAVEGHERE VAMALĂ
Articolul 56. Păstrarea mărfurilor şi obiectelor sub supraveghere vamală
Articolul 57. Durata păstrării mărfurilor şi obiectelor
Articolul 58. Recuperarea cheltuielilor de păstrare
Articolul 59. Supravegherea vamală în cazul păstrării mărfurilor şi obiectelor de o persoană juridică
Articolul 60. Eliberarea mărfurilor şi obiectelor
Capitolul XIII
TRECEREA PESTE FRONTIERA VAMALĂ A OBIECTELOR CE APARŢIN
ORGANIZAŢIILOR INTERNAŢIONALE, REPREZENTANŢELOR ŞI
PERSOANELOR STRĂINE, CARE BENEFICIAZĂ DE ÎNLESNIRI
VAMALE ÎN REPUBLICA MOLDOVA
Articolul 61. Înlesnirile vamale acordate misiunilor diplomatice ale statelor străine
Articolul 62. Înlesnirile vamale acordate şefului misiunii diplomatice a statului străin şi membrilor personalului ei diplomatic
Articolul 63. Înlesnirile vamale acordate membrilor personalului administrativ şi tehnic al misiunii diplomatice a statului străin
Articolul 64. Extinderea înlesnirilor vamale acordate membrilor personalului diplomatic al misiunii diplomatice a statului străin asupra membrilor personalului administrativ, tehnic şi auxiliar
Articolul 65. Înlesnirile vamale acordate consulatelor statelor străine şi membrilor personalului lor
Articolul 66. Înlesnirile vamale acordate curierilor diplomatici şi consulari străini
Articolul 67. Înlesnirile vamale acordate reprezentanţilor şi membrilor de delegaţii ale statelor străine
Articolul 68. Înlesnirile vamale acordate organizaţiilor internaţionale, reprezentanţelor statelor străine de pe lîngă ele şi personalului lor
Articolul 69. Înlesnirile vamale acordate altor persoane fizice şi juridice
Articolul 70. Trecerea poştei diplomatice şi a valizei consulare ale statelor străine peste frontiera de stat a Republicii Moldova
Capitolul XIV
ÎNCĂLCAREA REGULILOR VAMALE
Articolul 71. Răspunderea pentru încălcarea regulilor vamale
Articolul 72. Tipurile de încălcare a regulilor vamale
Articolul 73. Contrabanda
Capitolul XV
PROCEDURA ÎN CAZURILE DE ÎNCĂLCARE A REGULILOR VAMALE
Articolul 74. Ancheta prealabilă şi cercetarea penală în cazurile de contrabandă
Articolul 75. Procedura în cazurile de încălcare a regulilor vamale
Articolul 76. Procesul-verbal asupra încălcării regulilor vamale
Articolul 77. Însărcinarea de a efectua acţiuni în cazul încălcării regulilor vamale
Articolul 78. Reţinerea administrativă
Articolul 79. Cererea actelor necesare examinării cazului de încălcare a regulilor vamale
Articolul 80. Efectuarea inspecţiei vamale
Articolul 81. Ridicarea bunurilor şi a actelor
Articolul 82. Evaluarea mărfurilor şi obiectelor ridicate
Articolul 83. Prezentarea mărfurilor, obiectelor şi a actelor pentru identificare
Articolul 84. Avizul specialistului sau al organului competent
Articolul 85. Verificarea unor anumite aspecte ale activităţii de antreprenoriat a persoanei juridice
Articolul 86. Inadmisibilitatea divulgării materialelor în cazul de încălcare a regulilor vamale
Articolul 87. Pregătirea, pentru examinare, a dosarului privind încălcarea regulilor vamale
Articolul 88. Organul şi factorii de decizie împuterniciţi să examineze cazul de încălcare a regulilor vamale
Articolul 89. Locul în care se examinează cazul de încălcare a regulilor vamale
Articolul 90. Termenul de examinare a cazului de încălcare a regulilor vamale
Articolul 91. Prezenţa persoanei trase la răspundere administrativă la examinarea cazului de încălcare a regulilor vamale
Articolul 92. Termenul de aplicare a sancţiunii administrative
Articolul 93. Decizia organului vamal
Articolul 94. Propunerile privind excluderea circumstanţelor ce favorizează încălcarea regulilor vamale
Articolul 95. Absolvirea de răspunderea administrativă
Capitolul XVI
ATACUL ÎMPOTRIVA DECIZIILOR ORGANULUI VAMAL
Articolul 96. Atacul împotriva deciziei organului vamal
Articolul 97. Examinarea reclamaţiei şi recursului împotriva deciziei privind aplicarea de sancţiune administrativă
Articolul 98. Termenele de restituire a mărfurilor şi obiectelor ridicate
Capitolul XVII
EXECUTAREA DECIZIILOR ORGANELOR VAMALE PRIVIND
APLICAREA DE SANCŢIUNE ADMINISTRATIVĂ
Articolul 99. Recurgerea la executarea deciziei privind aplicarea de sancţiune administrativă
Articolul 100. Executarea hotărîrii organului vamal sau a judecătoriei raionale, municipale (de sector) în partea privind aplicarea amenzii
Articolul 101. Executarea deciziei organului vamal în partea privind confiscarea
Capitolul XVIII
DISPUNEREA DE MĂRFURI ŞI DE OBIECTE
Articolul 102. Vinderea mărfurilor şi obiectelor nesolicitate de posesor
Articolul 103. Trecerea valutei şi a obligaţiilor împrumutului de stat al Republicii Moldova în proprietatea statului
Articolul 104. Licitaţiile vamale
Articolul 105. Dispunerea de mărfurile şi obiectele nevîndute sau care nu sînt pasibile de vînzare la licitaţii vamale
Capitolul XIX
PROTECŢIA JURIDICĂ ŞI SOCIALĂ A COLABORATORILOR DIN ORGANELE
VAMALE. ASIGURAREA FINANCIARĂ ŞI TEHNICO-MATERIALĂ
A ORGANELOR VAMALE
Articolul 106. Statutul juridic al factorilor de decizie din organele vamale
Articolul 107. Asigurarea materială şi socială a factorilor de decizie din organele vamale
Articolul 108. Protecţia socială a colaboratorilor din organele vamale
Articolul 109. Asigurarea organelor vamale
Capitolul XX
DISPOZIŢII FINALE
Articolul 110. Controlul respectării legalităţii de către organele vamale
Articolul 111. Supravegherea respectării legalităţii în organele vamale
Articolul 112. Acordurile internaţionale
Notă: În cuprinsul Codului "Departamentul de Stat pentru Controlul vamal" se substituie cu denumirea "Departamentul Controlului Vamal"; noţiunea "judecătorie populară" se substituie cu noţiunea "instanţă de judecată" conform Legii nr.44-XIII din 12.04.1994, în vigoare 30.05.1994
Parlamentul Republicii Moldova adoptă prezentul cod.
Codul vamal, în care sînt stabilite principiile de organizare şi desfăşurare a activităţii organelor vamale din Republica Moldova, este orientat spre asigurarea respectării de către organele vamale de stat şi organele de autoadministrare locală, persoane fizice şi juridice a drepturilor şi obligaţiunilor în domeniul activităţii vamale.
PRINCIPII GENERALE
Articolul 1. Politica vamală şi activitatea vamală
Politica vamală a Republicii Moldova este parte integrantă a politicii externe şi interne a statului.
Trecerea bunurilor peste frontiera vamală a republicii, aplicarea taxei vamale, perfectarea actelor vamale şi supravegherea vamală, precum şi alte modalităţi de realizare a politicii vamale, constituie activitate vamală.
Articolul 2. Teritoriul vamal şi frontiera vamală
Teritoriul Republicii Moldova este un teritoriu vamal unic. Teritoriul vamal al republicii (în continuare – teritoriu vamal) include teritorii ce fac parte din zona ei economică, teritoriile insulelor artificiale, construcţiilor şi instalaţiilor.
Frontiera de stat a Republicii Moldova este frontiera vamală a republicii (în continuare – frontieră vamală).
Articolul 3. Drapelul, pavilionul şi însemnele organelor vamale
Organele vamale arborează drapelul, navele lor maritime şi fluviale se află sub pavilion, iar autovehiculele şi aeronavele au însemne, aprobate de Guvern.
Articolul 4. Expresiile utilizate
În prezentul cod sînt utilizate următoarele expresii:
a) introducerea pe şi scoaterea de pe teritoriul vamal a mărfurilor şi obiectelor – trecerea lor peste frontiera vamală;
b) introducerea provizorie pe şi scoaterea provizorie de pe teritoriul vamal a mărfurilor şi obiectelor – introducerea lor în şi scoaterea lor din republică cu obligaţia înapoierii în străinătate şi reintroducerii lor;
c) tranzitul mărfurilor şi obiectelor prin teritoriul vamal – trecerea lor prin teritoriul republicii de la un punct de trecere a frontierei de stat la altul, sub supraveghere vamală;
d) trecerea mărfurilor şi obiectelor peste frontiera vamală – introducerea în şi scoaterea din republică sau tranzitul lor prin ea cu orice mijloc, inclusiv prin conducte şi linii de transport electric;
e) autorizarea trecerii mărfurilor şi obiectelor peste frontieră vamală – permiterea de către organele vamale a folosirii lor pe teritoriul republicii sau în afara lui în scopul indicat în declaraţia vamală;
f) circulaţia liberă a mărfurilor şi obiectelor – dispunerea fără control vamal pe teritoriul republicii sau în afara lui de bunurile a căror trecere peste frontiera vamală este autorizată;
g) zona de supraveghere vamală – parte a teritoriului vamal în care trecerea mărfurilor şi obiectelor se efectuează numai cu autorizaţia organelor vamale şi sub supravegherea lor;
h) declarantul vamal – persoană fizică şi juridică ce îşi declară mărfurile şi obiectele;
i) bunuri în prezentul cod înseamnă:
- mărfuri ale persoanelor fizice şi juridice trecute peste frontiera vamală pentru vînzare-cumpărare, schimb, arendă sau alte tranzacţii economice;
- obiecte – orice obiect trecut peste frontiera vamală, inclusiv mijloace de transport, valută naţională şi străină, titluri şi obiecte de valoare;
- lucruri de uz personal trecute peste frontiera vamală.
ÎNDRUMAREA ACTIVITĂŢII VAMALE
Articolul 5. Conducerea activităţii vamale
Conducerea generală a activităţii vamale o efectuează organele supreme ale puterii de stat şi ale administraţiei de stat.
Organele de stat care nu exercită conducerea generală a activităţii vamale nu au dreptul să intervină în activitatea organelor vamale.
Articolul 6. Organele vamale
Activitatea vamală nemijlocită este pusă în seama organelor vamale. Organele vamale sînt organe de drept şi constituie un sistem de stat unic, care include Departamentul Controlului Vamal, vămile, posturile vamale. Crearea, reorganizarea şi lichidarea unităţilor subordonate le efectuează Departamentul Controlului Vamal.
În exercitarea atribuţiilor, stabilite de prezentul cod, organele vamale colaborează cu alte organe de drept.
Articolul 7. Atribuţiile organelor vamale
Organele vamale:
a) asigură respectarea legislaţiei vamale;
b) aplică mecanismul tarifelor vamale, controlează respectarea sistemului de licenţe pentru introducerea pe şi scoaterea de pe teritoriul vamal a mărfurilor şi obiectelor, ţin sub observaţie plata taxelor vamale;
c) perfecţionează controlul vamal şi perfectarea actelor vamale, creează condiţii pentru accelerarea traficului de mărfuri şi de călători peste frontiera vamală;
d) luptă împotriva contrabandei şi altor încălcări de reguli vamale, îşi aduc contribuţia la combaterea terorismului internaţional;
e) prezintă dări de seamă vamale şi principalele date statistice, în condiţiile legislaţiei în vigoare;
f) contribuie la dezvoltarea legăturilor economice externe ale republicii;
g) asigură informarea persoanelor fizice şi juridice asupra activităţii vamale, pregătirea şi reciclarea specialiştilor în domeniul activităţii vamale;
h) exercită alte atribuţii stabilite de lege.
Articolul 8. Factorii de decizie din organele vamale
Factori de decizie în organele vamale pot fi numai cetăţeni ai Republicii Moldova.
Factorii de decizie din organele vamale nu au dreptul să se conducă, în activitatea lor, de hotărîrile partidelor şi ale altor organizaţii social-politice şi nici să desfăşoare activitate social-politică în timp de serviciu. Factorii de decizie din organele vamale pot fi membri de sindicat.
Factorilor de decizie din organele vamale li se conferă grade, în condiţiile legislaţiei în vigoare.
Prevederile menţionate se extind şi asupra conducătorilor şi specialiştilor din laboratoarele vamale, din instituţiile de cercetări ştiinţifice, precum şi asupra conducătorilor, specialiştilor şi corpului profesional din instituţiile de învăţămînt din subordinea Departamentului Controlului Vamal.
Factorii de decizie din organele vamale în exerciţiul funcţiunii sînt în drept să aibă asupra lor şi să aplice armă de foc, alte mijloace speciale, inclusiv mijloace speciale pentru oprirea forţată a autovehiculelor. Modul de eliberare şi de aplicare a armei şi a mijloacelor speciale este stabilit de un regulament, aprobat de Guvern.
Pentru efectuarea controlului vamal factorii de decizie din organele vamale au dreptul, cu acordul persoanelor fizice şi juridice, să intre pe teritoriul sau în încăperile acestora unde să află mărfurile şi obiectele pasibile de control vamal.
Factorii de decizie din organele vamale poartă uniformă. Aceasta este aprobată de Guvern, iar regulile ei de purtare le stabileşte Departamentul Controlului Vamal.
RAPORTURILE ORGANELOR VAMALE ŞI ALE FACTORILOR LOR
DE DECIZIE CU ALTE PERSOANE FIZICE ŞI JURIDICE
Articolul 9. Colaborarea organelor vamale cu alte persoane fizice şi juridice
În exercitarea atribuţiilor, organele vamale colaborează cu alte persoane fizice şi juridice (cetăţeni, organe de stat, organe de autoadministrare locală, întreprinderi, instituţii, organizaţii obşteşti şi religioase) care sînt obligaţi să le acorde sprijin, în condiţiile prezentului cod şi ale altor acte legislative.
Articolul 10. Răspunderea organelor vamale şi a factorilor lor de decizie
Factorii de decizie din organele vamale care au pricinuit pagube, au lezat onoarea şi demnitatea persoanelor fizice şi juridice, au comis alte acţiuni nelegitime faţă de ele sînt atraşi la răspundere, în condiţiile prezentului cod şi ale altor acte legislative.
Prejudiciul cauzat persoanelor fizice şi juridice prin acţiuni nelegitime de către organele vamale şi factorii lor de decizie în exerciţiul funcţiunii este reparat în modul stabilit de legislaţia în vigoare.
Articolul 11. Atacarea acţiunilor nelegitime ale organelor vamale şi ale factorilor lor de decizie
Reclamaţiile împotriva acţiunilor nelegitime ale organelor vamale şi ale factorilor lor de decizie le examinează şi le soluţionează Departamentul Controlului Vamal sau judecătoria raională, municipală (de sector), în condiţiile legislaţiei în vigoare.
[Art.11 modificat prin Legea nr.788-XIII din 26.03.1996, în vigoare 20.06.1996]
TRECEREA BUNURILOR PESTE FRONTIERA VAMALĂ
Articolul 12. Principii generale
Poate fi trecut peste frontiera vamală, în condiţiile prezentului cod şi ale altor acte legislative, orice bun a cărui introducere pe şi scoatere de pe teritoriul vamal nu este interzisă şi nici limitată şi al cărui tranzit prin acest teritoriu nu este prohibit.
Bunurile trecute peste frontiera vamală sînt supuse supravegherii vamale.
Trecerea peste frontiera vamală a mărfurilor şi obiectelor este supusă perfectării vamale.
Trecerea bunurilor peste frontiera vamală se efectuează sub supraveghere vamală în punctele de trecere a frontierei de stat, situate pe căi feroviare, rutiere, maritime, fluviale, aeriene şi de altă natură, precum şi în alte locuri de pe teritoriul vamal. Cu autorizaţia organelor vamale, bunurile pot fi trecute peste frontiera vamală şi în alte locuri.
Introducerea pe, scoaterea de pe teritoriul vamal sau tranzitul prin acest teritoriu al unor tipuri de mărfuri şi obiecte sînt reglementate de legislaţia în vigoare.
Articolul 13. Trecerea frontierei vamale cu mijloace de transport
În cazul în care persoana trece frontiera vamală cu mijloc de transport (inclusiv cu mijloc de transport de uz individual) ea se opreşte în locul de amplasare a organului vamal respectiv.
Durata şi locul staţionării mijloacelor de transport la punctul de trecere a frontierei de stat sînt stabilite de organul vamal respectiv, de comun acord cu serviciul de grăniceri, ţinîndu-se cont de timpul necesar controlului vamal, perfectării actelor vamale, altor tipuri de control.
Din astfel de puncte mijloacele de transport (inclusiv cele de uz individual) pot pleca cu permisiunea organului vamal şi a serviciului de grăniceri, iar din alte locuri ale frontierei vamale, unde nu există posturi de grăniceri, numai cu permisiunea organului vamal.
Articolul 14. Trecerea peste frontiera vamală a mărfurilor, valutei, obiectelor de valoare şi a bunurilor moştenite
Mărfurile, valuta, obiectele de valoare şi bunurile moştenite pot fi introduse pe şi scoase de pe teritoriul vamal în condiţiile legislaţiei în vigoare.
Obiectele ce constituie bunuri moştenite în republică sau în străinătate sînt introduse pe sau scoase de pe teritoriul vamal în baza actelor, legalizate în modul stabilit, care atestă dreptul de moştenire şi faptul că obiectele respective sînt componente ale bunurilor moştenite.
Articolul 15. Trecerea peste frontiera vamală a lucrurilor de uz personal
Persoanele fizice au dreptul să treacă peste frontiera vamală orice lucru de uz personal, cu excepţia celor a căror introducere pe, scoatere de pe teritoriul vamal şi al căror tranzit prin acest teritoriu sînt interzise.
Guvernul poate stabili restricţii cantitative şi valorice la trecerea peste frontiera vamală a unor lucruri de uz personal, precum şi temeiurile în care este permisă trecerea lor.
Prevederile menţionate se raportă la bagajul de mînă şi bagajul persoanelor fizice în tranzit prin teritoriul vamal, care nu se află în zona de tranzit a aeroportului internaţional.
Articolul 16. Tranzitul de mărfuri prin teritoriul vamal
Tranzitul de mărfuri prin teritoriul vamal se efectuează în modul stabilit de Guvern, pe căi, în direcţii şi în alte condiţii de tranzit prestabilite.
AUTORIZAREA TRECERII PESTE FRONTIERA VAMALĂ
Articolul 17. Principii generale
Mărfurile şi obiectele sînt lăsate să treacă peste frontiera vamală numai cu autorizarea organelor vamale:
a) pentru circulaţie liberă pe teritoriul vamal sau în afara lui;
b) pentru introducerea provizorie pe sau scoaterea provizorie de pe teritoriul vamal;
c) pentru tranzit prin teritoriul vamal.
După efectuarea controlului vamal, mărfurile şi obiectele sînt autorizate să treacă frontiera vamală în volumul indicat în autorizaţie.
Mărfurile şi obiectele pentru care au fost acordate înlesniri privind taxa vamală pot fi utilizate numai în scopul pentru care au fost acordate aceste înlesniri.
Utilizarea acestor bunuri în alte scopuri este autorizată numai după perfectarea actelor vamale respective.
Este interzisă trecerea peste frontiera vamală a mărfurilor şi obiectelor:
a) a căror introducere pe şi scoatere de pe teritoriul vamal sau al căror tranzit prin acest teritoriu sînt prohibite;
b) asupra cărora nu au fost perfectate actele vamale;
c) la a căror trecere peste frontiera vamală sînt încălcate prevederile prezentului cod şi ale altor acte legislative.
Articolul 18. Autorizarea trecerii mărfurilor şi obiectelor pentru circulaţie liberă
Trecerea mărfurilor şi obiectelor peste frontiera vamală pentru circulaţie liberă este autorizată:
a) dacă pentru introducerea pe sau scoaterea lor de pe teritoriul vamal au fost plătite taxele vamale, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
b) dacă pentru introducerea lor pe sau scoaterea lor de pe teritoriul vamal au fost prezentate vămii dovezi, în condiţiile legislaţiei în vigoare;
c) dacă pentru perfectarea actelor de trecere peste frontiera vamală şi păstrarea lor au fost plătite taxele vamale.
Mărfurile şi obiectele, pentru a căror trecere peste frontiera vamală sînt pasibile de aplicarea taxelor vamale, se autorizează pentru circulaţie liberă fără plata acestor taxe, dacă persoanelor fizice şi juridice li s-a prelungit sau eşalonat termenul de plată, în condiţiile prezentului cod şi ale altor acte legislative.
Mărfurile şi obiectele pot fi declarate la vamă pentru circulaţie liberă:
a) la trecerea peste frontiera vamală;
b) după autorizarea introducerii lor provizorii pe sau scoaterii provizorii de pe teritoriul vamal;
c) pe durata păstrării lor sub supraveghere vamală.
Articolul 19. Autorizarea introducerii provizorii şi scoaterii provizorii a mărfurilor şi obiectelor
Introducerea provizorie pe sau scoaterea provizorie de pe teritoriul vamal a mărfurilor se autorizează pe un termen de pînă la un an de la trecerea lor peste frontiera vamală. La rugămintea persoanelor fizice şi juridice, Departamentul Controlului Vamal poate prelungi acest termen, ţinînd cont de durata activităţii economice, ştiinţifice, umanitare şi de altă natură desfăşurate cu utilizarea acestor bunuri, dar cel mult cu şase luni.
Introducerea provizorie pe sau scoaterea provizorie de pe teritoriul vamal a obiectelor – maşini, utilaje, agregate utilizate în scopuri de producţie se autorizează de către Departamentul Controlului Vamal pentru perioada indicată în contract şi în declaraţia vamală, dar pentru cel mult 3 ani
Departamentul Controlului Vamal este în drept să determine cazurile în care introducerea provizorie pe sau scoaterea provizorie de pe teritoriul vamal a mărfurilor şi obiectelor sînt autorizate în baza obligaţiei de a le înapoia în străinătate sau a le reintroduce. Bunurile menţionate urmează să fie reintroduse pe sau scoase de pe teritoriul vamal fără schimbări, cu excepţia uzurii lor naturale.
Trecerea peste frontiera vamală a mărfurilor şi obiectelor reintroduse sau înapoiate în străinătate poate fi autorizată de orice organ vamal.
Pînă la expirarea termenului indicat în alin.întîi şi doi, mărfurile şi obiectele introduse provizoriu pe teritoriul vamal trebuie să fie înapoiate în străinătate sau:
a) declarate vămii pentru circulaţie liberă;
b) predate organelor vamale pentru a fi trecute în proprietatea statului;
c) predate organelor vamale pentru păstrare;
d) lichidate sub supravegherea organului vamal dacă nu pot fi utilizate în calitate de articole sau materiale.
Pînă la expirarea termenului indicat în alin.întîi şi doi, mărfurile şi obiectele scoase provizoriu de pe teritoriul vamal urmează să fie reintroduse sau:
a) declarate vămii pentru circulaţie liberă în afara acestui teritoriu;
b) declarate vămii pe bază de acte doveditoare din partea organelor de stat sau a organelor de autoadministrare locală, ca deteriorate sau nimicite în afara teritoriului vamal.
[Art.19 modificat prin Legea nr.415-XIV din 28.05.1999, în vigoare 05.08.1999]
SUPRAVEGHEREA VAMALĂ
Articolul 20. Principii generale
Supravegherea vamală se exercită pentru a se asigura respectarea de către persoanele fizice şi juridice a modului de trecere a bunurilor peste frontiera vamală.
Supravegherea vamală este efectuată de către factorii de decizie ai organelor vamale prin verificarea actelor necesare, prin control vamal (controlul mijloacelor de transport, mărfurilor şi obiectelor şi control corporal), prin evidenţa obiectelor trecute peste frontiera vamală, precum şi prin alte modalităţi prevăzute de prezentul cod şi de alte acte legislative.
Articolul 21. Durata supravegherii vamale
Mărfurile şi obiectele trecute peste frontiera vamală se află sub supravegherea vamală din momentul:
a) introducerii pe teritoriul vamal şi pînă la autorizarea trecerii frontierei vamale – în cazul introducerii pe acest teritoriu pentru circulaţie liberă;
b) prezentării lor organului vamal, precum şi a actelor necesare controlului vamal, pînă la scoaterea de pe teritoriul vamal – în cazul scoaterii de pe acest teritoriu pentru circulaţie liberă;
c) din momentul introducerii pe şi pînă la scoaterea de pe teritoriul vamal în cazul introducerii lor provizorii pe acest teritoriu;
d) prezentării lor organului vamal, precum şi a actelor necesare controlului vamal, şi pînă la trecerea peste frontiera vamală la reintroducerea lor – în cazul scoaterii lor provizorii de pe teritoriul vamal;
e) introducerii pe şi pînă la scoaterea de pe teritoriul vamal – în cazul tranzitului lor prin teritoriul vamal.
Articolul 22. Zonele de supraveghere vamală
În zonele de supraveghere vamală intră teritoriile punctelor de trecere a frontierei de stat a Republicii Moldova.
Hotarele zonei de supraveghere vamală le stabileşte Departamentul Controlului Vamal de comun acord cu Ministerul Securităţii Naţionale.
În punctele de trecere şi în antrepozitele vamale zonele de supraveghere vamală le stabileşte de sine stătător organul vamal.
Trecerea mărfurilor şi obiectelor pe teritoriul zonei de supraveghere vamală sau în afara ei este controlată de organele vamale.
Articolul 23. Asigurarea vamală
Organul vamal poate aplica sigilii, ştampile şi alte modalităţi de asigurare mijloacelor de transport (inclusiv celor de uz individual), recipientelor, încăperilor şi altor obiecte în care se află bunuri sub supraveghere vamală, nelăsate să treacă frontiera vamală.
Articolul 24. Actele necesare supravegherii vamale
Persoanele fizice şi juridice care trec mărfuri şi obiecte peste frontiera vamală, precum şi persoanele fizice care traversează frontiera vamală, sînt obligate să prezinte organului vamal actele necesare supravegherii vamale.
Lista acestor acte şi modul lor de prezentare la stabileşte Departamentul Controlului Vamal, în condiţiile prezentului cod şi ale altor acte legislative.
Articolul 25. Scutirea de supraveghere vamală
Organele vamale pot să nu aplice nici o măsură sau unele măsuri de supraveghere vamală, în cazurile prevăzute de prezentul cod şi de alte acte legislative.
Neaplicarea măsurilor de supraveghere vamală nu presupune scutirea persoanelor fizice şi juridice de respectarea regulilor de trecere a bunurilor peste frontiera vamală.
Articolul 26. Livrările, controlate, de narcotice şi substanţe psihotropice
În baza înţelegerilor cu organele vamale sau cu alte organe competente din state străine sau conform acordurilor internaţionale, în unele cazuri supravegherea vamală se efectuează prin metoda livrării controlate, adică se autorizează introducerea pe, scoaterea de pe teritoriul vamal sau tranzitul prin acest teritoriu a narcoticelor şi substanţelor psihotrope.
Hotărîrea privind aplicarea metodei de livrare controlată o adoptă Departamentul Controlului Vamal, de comun acord cu Ministerul Securităţii Naţionale, fapt care se comunică Procurorului Republicii Moldova în 24 de ore.
Articolul 27. Sesizarea organelor de anchetă preliminară asupra infracţiunilor
Dacă în timpul supravegherii vamale se descoperă semne de infracţiune, şeful organului vamal sau adjunctul său informează procurorul sau anchetatorul şi iau măsuri pentru conservarea semnelor de infracţiune.
CONTROLUL VAMAL
Articolul 28. Controlul vamal al bunurilor
Pentru asigurarea legalităţii trecerii peste frontiera vamală a mărfurilor şi obiectelor, pentru evidenţa, perceperea taxelor vamale vama are dreptul să controleze mijloacele de transport, mărfurile şi obiectele.
La efectuarea controlului vamal este obligatorie prezenţa reprezentantului persoanei juridice care trece mărfuri şi obiecte peste frontiera vamală sau care le păstrează.
Efectuînd controlul, vama are dreptul să desfacă bagajul de mînă şi bagajul persoanelor fizice. Pot fi supuse controlului vamal lucrurile de uz personal ale persoanelor fizice în tranzit prin teritoriul vamal şi care se află în zona de tranzit a aeroportului internaţional.
Controlul vamal al lucrurilor de uz personal ale persoanei fizice se efectuează numai în prezenţa acesteia sau a împuternicitului ei.
În lipsa persoanei fizice sau a împuternicitului ei controlul vamal se efectuează în cazul:
a) existenţei temeiului de a presupune că bagajul neînsoţit conţine obiecte care prezintă un pericol pentru viaţa şi sănătatea omului, pentru animale sau plante, ori care pot aduce prejudicii materiale persoanelor fizice şi juridice;
b) neprezentării persoanei fizice sau a împuternicitului ei timp de o lună de la sosirea bagajului neînsoţit;
c) în cazul transportării obiectelor prin expedieri poştale internaţionale.
Controlul vamal al obiectelor în lipsa persoanei fizice sau împuternicitului ei se face în prezenţa reprezentanţilor persoanei juridice care a efectuat transportarea, expedierea sau păstrarea acestor obiecte.
În cazurile menţionate se întocmeşte un act, a cărui formă este stabilită de Departamentul Controlului Vamal.
Articolul 29. Comisiile de control vamal
Pentru a accelera traficul de mărfuri şi pentru a contribui la efectuarea controlului vamal asupra mijloacelor de transport şi a mărfurilor aparţinînd organelor de stat, inclusiv organelor de autoadministrare locală, persoanelor juridice care primesc din sau expediază regulat în străinătate mărfuri, aceştia pot hotărî, de comun acord cu organul vamal, crearea unor comisii de control vamal.
Comisiile de control vamal au dreptul, cu autorizaţia organului vamal, să efectueze independent controlul mijloacelor de transport şi al mărfurilor. Rezultatele unui astfel de control nu sînt obligatorii pentru organul vamal.
Articolul 30. Controlul vamal corporal
Controlul vamal corporal, ca măsură excepţională de control vamal, este efectuat cu autorizaţia scrisă a conducătorului vamei sau a factorului de decizie care îl suplineşte, dacă există destule temeiuri de a presupune că persoana care trece frontiera vamală sau care se află în zona de supraveghere vamală ori în zona de tranzit a aeroportului internaţional are asupra sa obiecte de contrabandă sau bunuri care constituie obiectul încălcării regulilor vamale sau interzise de a fi tranzitate prin teritoriul vamal.
Controlul vamal corporal este efectuat de un factor de decizie împuternicit al organului vamal, de acelaşi sex cu persoana supusă controlului vamal corporal, în prezenţa a doi martori de acelaşi sex. Controlul vamal corporal se efectuează într-o încăpere izolată, în condiţii de sanitărie. Accesul în aceste încăperi a persoanelor care nu participă la controlul vamal corporal şi urmărirea procesului de control sînt interzise. Examenul organelor interne şi externe ale persoanelor supuse controlului vamal corporal este efectuat anume de un lucrător medical.
Despre efectuarea controlului vamal corporal se întocmeşte un proces-verbal în forma stabilită de Departamentul Controlului Vamal, de comun acord cu Ministerul Justiţiei.
Procesul-verbal este semnat de factorul de decizie al organului vamal care a efectuat controlul vamal corporal, de persoana supusă acestui control, de martori, precum şi de lucrătorul medical, dacă acesta a participat la control. Persoana supusă controlului vamal corporal e în drept să scrie în procesul-verbal remarca sa.
Modul de efectuare a controlului vamal corporal este stabilit de Departamentul Controlului Vamal, de comun acord cu Ministerul Justiţiei şi Ministerul Afacerilor Externe.
Articolul 31. Scutirea tehnicii militare de control vamal
Tehnica militară cu echipaje militare şi aeronavele de luptă care trec frontiera vamală nu sînt pasibile de control vamal. Tehnica militară cu echipaje mixte, aeronavele de luptă şi de transport sau aeronavele de transport, care execută misiuni militare operative, şi tehnică militară autopropulsată care trec frontiera vamală sînt scutite de control vamal, dacă actele legislative nu prevăd altfel.
Comandanţii aeronavelor menţionate, precum şi comandanţii unităţilor militare în a căror componenţă are loc deplasarea tehnicii militare poartă răspundere pentru respectarea prevederilor prezentului cod şi ale altor acte legislative.
Lucrurile de uz personal ale militarilor nu sînt scutite de control vamal, dacă actele legislative nu prevăd altfel.
Aeronavele de luptă şi aeronavele de luptă şi transport străine, tehnica militară care sosesc în Republica Moldova sau pleacă peste hotarele ei nu sînt pasibile de control vamal.
TAXA VAMALĂ
Articolul 32. Aplicarea taxelor vamale la mărfuri şi obiecte
Aplicarea taxelor vamale pentru trecerea de mărfuri şi obiecte peste frontiera vamală se efectuează în condiţiile legislaţiei în vigoare.
Articolul 33. Taxele vamale pentru exercitarea de către vamă a atribuţiilor sale
Pentru perfectarea actelor vamale la mijloacele de transport (inclusiv la cele de uz individual), la mărfurile, obiectele, bunurile moştenite, precum şi la lucrurile de uz personal trecute peste frontiera vamală în formă de bagaj neînsoţit, de expedieri poştale internaţionale, de încărcături se percep taxe vamale.
Mărimea taxelor menţionate este stabilită de Guvern.
Dacă, în conformitate cu prevederile prezentului cod, mărfurile şi obiectele urmează să fie predate vămii pentru păstrare, atunci pentru fiecare zi de păstrare (cu excepţia valutei şi a obiectelor de valoare) vama percepe o taxă în proporţie de 0,1 la sută din valoarea acestor bunuri în timpul primelor 30 de zile de păstrare, 0,5 la sută în următoarele 30 de zile şi 1 la sută în continuare.
Articolul 34. Taxele vamale aplicate pentru prestarea de servicii vamale
Pentru perfectarea actelor vamale la mărfuri şi obiecte în afara teritoriului vămii şi în orele ei extraprogram şi pentru păstrarea la vamă a mărfurilor şi obiectelor a căror păstrare nu este obligatorie, în conformitate cu prezentul cod, se aplică taxe vamale.
Mărimea acestor taxe este stabilită de Guvern.
Articolul 35. Valuta în care se plătesc taxele vamale
Taxele vamale să plătesc atît în monedă naţională, cît şi în valută străină, pe care băncile din Republica Moldova le cumpără.
Guvernul stabileşte cazurile în care o parte din taxele vamale pentru perfectarea actelor vamale se plătesc în valută străină. Recalcularea valutei străine se efectuează la cursul, stabilit de Banca Naţională de Stat a Moldovei, în vigoare la data prezentării de către vamă a dispoziţiei de plată.
Articolul 36. Amînarea şi eşalonarea plăţii taxelor vamale
La cererea persoanelor juridice vama are dreptul să autorizeze amînarea sau eşalonarea plăţii taxelor vamale pe un termen de cel mult două luni.
În aceste cazuri vama este în drept să ceară garantarea plăţii taxei vamale.
Articolul 37. Folosirea taxelor vamale
Taxele vamale (art.33, 34) sînt folosite pentru dezvoltarea sistemului de organe vamale.
Departamentul Controlului Vamal pregăteşte şi publică anual o dare de seamă despre folosirea mijloacelor obţinute din aplicarea taxelor vamale.
PERFECTAREA ACTELOR VAMALE
Articolul 38. Modul de perfectare a actelor vamale
În scopul reglementării de stat şi asigurării controlului vamal asupra introducerii pe, scoaterii de pe teritoriul vamal sau tranzitului prin acest teritoriu a mărfurilor şi obiectelor factorii de decizie ai vămii perfectează actele necesare.
Modul de efectuare a operaţiunilor de perfectare a actelor vamale este stabilit de prezentul cod şi de alte acte legislative.
Articolul 39. Locul şi timpul perfectării actelor vamale
Actele vamale se perfectează în locul de amplasare a vămii şi în orele ei de program.
La rugămintea persoanelor ce trec mărfuri şi obiecte peste frontiera vamală actele vamale pot fi perfectate şi în alte locuri, şi în orele extraprogram, respectîndu-se prevederile articolului 34.
Articolul 40. Prezenţa persoanelor fizice, precum şi a reprezentanţilor persoanelor juridice, la perfectarea actelor vamale
Persoanele fizice şi reprezentanţii persoanelor juridice, avînd împuternicirile respective privind mărfurile şi obiectele asupra cărora trebuie să fie perfectate acte vamale, au dreptul să asiste la această perfectare.
Articolul 41. Limba în care se întocmesc actele vamale
Actele vamale se întocmesc în conformitate cu prevederile Legii cu privire la funcţionarea limbilor vorbite pe teritoriul Republicii Moldova.
Articolul 42. Operaţiunile de încărcare-descărcare
Persoana fizică şi reprezentantul persoanei juridice care trec frontiera vamală sînt obligate ca, la cererea organului vamal, să efectueze încărcarea, descărcarea, transbordarea, repararea ambalajului deteriorat, dezambalarea, ambalarea sau reambalarea mărfurilor şi obiectelor, să deschidă recipientele, încăperile şi alte obiecte în care se pot afla mărfuri şi obiecte asupra cărora trebuie să fie perfectate acte vamale.
Cheltuielile implicate de aceste operaţiuni le suportă persoanele fizice şi juridice care trec frontiera vamală.
Încărcarea, descărcarea, transbordarea, repararea ambalajului deteriorat, dezambalarea, ambalarea sau reambalarea mărfurilor şi obiectelor ale căror acte vamale nu au fost perfectate pe deplin, precum şi schimbarea semnelor de identificare sau de marcare de pe aceste bunuri sau de pe ambalajul lor, se efectuează numai cu autorizarea vămii.
Articolul 43. Perfectarea actelor vamale după controlul efectuat de alte organe de stat
Perfectarea actelor vamale la mărfurile şi obiectele ce urmează să fie trecute peste frontiera vamală este dusă la bun sfîrşit numai după ce organele de stat efectuează controlul veterinar, fitosanitar şi de altă natură.
Articolul 44. Probele şi mostrele
Pentru a supune mărfurile şi obiectele taxei vamale şi pentru a asigura apărarea intereselor consumatorilor, vama are dreptul să ia probe şi mostre de astfel de mărfuri şi obiecte, iar laboratoarele vamale să efectueze examinarea (analiza) lor.
Probele şi mostrele se iau în cantităţi minime suficiente pentru examinarea lor. Luarea de probe şi mostre, examinarea lor, precum şi dispunerea de ele, nu trebuie să reţină nejustificat trecerea mărfurilor şi obiectelor.
Persoanele fizice şi juridice interesate vor fi informate despre rezultatele examinărilor şi despre dispoziţiile privind probele şi mostrele luate.
Articolul 45. Actele întocmite de persoane juridice
Persoanele juridice care trec peste frontiera vamală mărfuri şi obiecte, întocmesc acte în formă liberă despre necorespunderea lor, datelor indicate în documentele necesare controlului vamal, despre deteriorarea acestor bunuri sau a ambalajelor şi le prezintă vămii.
Articolul 46. Obligaţia vămii de a da lămuriri privitoare la perfectarea actelor vamale
Vama este obligată să informeze persoanele fizice şi juridice despre modul de perfectare a actelor vamale.
În caz de interzicere a trecerii mărfurilor şi obiectelor peste frontiera vamală, vama este obligată să dea lămuriri privitoare la perfectarea actelor vamale pentru obţinerea autorizării trecerii.
DECLARAREA MĂRFURILOR ŞI OBIECTELOR
Articolul 47. Mărfurile şi obiectele ce trebuiesc declarate
Mijloacele de transport, mărfurile şi obiectele ce aparţin persoanelor fizice şi juridice, inclusiv organizaţiilor şi reprezentanţelor internaţionale şi străine se declară vămii.
Alte obiecte se declară la vamă în cazurile stabilite de Departamentul Controlului Vamal.
Articolul 48. Formele de declarare
Declararea se face în modul stabilit de Departamentul Controlului Vamal prin expunerea, după o formă determinată (scris sau oral), a datelor veridice despre mărfuri şi obiecte, despre scopul trecerii lor peste frontiera vamală, precum şi alte date necesare controlului vamal şi perfectării actelor vamale.
Articolul 49. Obligaţiile declarantului vamal
Mijloacele de transport, mărfurile, obiectele ce aparţin persoanelor fizice şi juridice, inclusiv organizaţiilor şi reprezentanţelor internaţionale şi străine, sînt declarate de persoane fizice şi juridice sau de organizaţii şi reprezentanţe internaţionale şi străine care trec aceste bunuri peste frontiera vamală sau, în baza unui contract, de alte persoane fizice şi juridice care au autorizaţia vămii de a le declara.
Declarantul vamal este obligat:
a) să prezinte vămii mărfurile şi obiectele pentru a fi trecute peste frontiera vamală;
b) să prezinte vămii documentele ce conţin informaţii necesare controlului vamal şi perfectării actelor vamale;
c) să plătească taxele vamale în termenul stabilit, dacă pentru aceste bunuri se aplică taxe vamale.
Articolul 50. Autorizarea persoanelor fizice şi juridice de a fi declarant vamal prin contract
Vama poate autoriza, la cerere, persoanelor fizice şi juridice să declare pe bază de contract mărfurile şi obiectele, eliberîndu-le certificate de declarant vamal.
Persoanelor fizice şi juridice menţionate pot efectua, cu autorizarea vămii, controlul vamal al mărfurilor şi obiectelor, perfectarea actelor vamale. Rezultatele controlului vamal efectuat şi ale perfectării actelor vamale nu sînt obligatorii pentru organul vamal.
Vamă în a cărei rază de acţiune se află persoana fizică sau juridică respectivă examinează cererea acesteia în termen de 15 zile de la primire. Termenul de examinare a cererii poate fi prelungit pînă la două luni în cazul în care vama este nevoită se ceară, privitor la persoana respectivă, informaţii suplimentare persoanelor fizice şi juridice, precum şi băncilor, instituţiilor financiare şi altor instituţii.
Certificatul de declarant vamal îşi pierde valabilitatea dacă persoana fizică sau juridică nu o ridică timp de şase luni de la adoptarea hotărîrii de a recunoaşte dreptul de declarant vamal, precum şi dacă în decursul unui an de la eliberarea certificatului nu şi-a exercitat atribuţiile de declarant vamal.
Vama care a eliberat certificatul o poate anula dacă:
a) declarantul vamal nu şi-a exercitat atribuţiile în repetate rînduri;
b) se descoperă că hotărîrea de a recunoaşte dreptul de declarant vamal a fost adoptată pe baza unor date eronate;
c) se încalcă regulile vamale prevăzute de prezentul cod.
Cererea repetată pentru recunoaşterea drepturilor de declarant vamal poate fi examinată numai după înlăturarea cauzelor ce au generat încălcările.
Pentru eliberarea certificatului de declarant vamal se percepe o taxă stabilită de Departamentul Controlului Vamal.
Vama asigură publicarea listei persoanelor fizice şi juridice recunoscute ca declaranţi vamali.
Articolul 51. Reprezentantul declarantului vamal
Declararea mijloacelor de transport, a mărfurilor şi obiectelor ce aparţin persoanelor fizice şi juridice, inclusiv organizaţiilor şi reprezentanţelor internaţionale şi străine, este efectuată de către reprezentantul declarantului vamal.
Împuternicirile reprezentantului trebuie să fie suficiente pentru a exercita pe deplin drepturile şi obligaţiile declarantului vamal.
Vama are dreptul să ceară reprezentantului declarantului vamal actele ce confirmă împuternicirile lui, iar în cazul încălcării repetate a regulilor de declarare să propună declarantului vamal să retragă împuternicirile reprezentantului său.
TRAFICUL DE MĂRFURI ŞI OBIECTE ÎNTRE DOUĂ VĂMI
Articolul 52. Transportarea mărfurilor şi obiectelor de la o vamă la alta
Dacă mărfurile şi obiectele asupra cărora au fost definitivate actele vamale, precum şi cele în tranzit prin teritoriul vamal, trebuie transportate de la o vamă la alta, transportul lor îl poate efectua persoana fizică sau juridică ce a primit astfel de bunuri şi şi-a asumat răspunderea.
Cheltuielile implicate de acest transport le suportă posesorul bunurilor.
Articolul 53. Drepturile şi obligaţiile transportatorului
Transportatorul este în drept să nu primească mărfuri şi obiecte pentru transport între vămi dacă:
a) actele vamale şi documentele de transport însoţitoare sînt perfectate, încălcîndu-se modul stabilit;
b) sigiliile vamale aplicate pe mijloacele de transport şi pe ambalajele mărfurilor şi obiectelor permit accesul la ele fără violarea acestor sigilii.
Transportatorul care a primit mărfuri şi obiecte pentru transport este obligat să le aducă la vama de destinaţie, împreună cu documentele de transport însoţitoare, în termenul stabilit de vama expeditoare, în conformitate cu normele existente şi ţinîndu-se cont de tipul mijlocului de transport, de particularităţile rutei şi de alte condiţii.
Articolul 54. Măsurile luate în cazul cînd mijlocul de transport nu a ajuns la vama de destinaţie
Dacă din cauza unui accident sau în cazul unei forţe majore mijlocul de transport nu a ajuns la vama de destinaţie, se admite descărcarea mărfurilor şi obiectelor în alt loc. În acest caz transportatorul trebuie să ia toate măsurile de asigurare a integrităţii lor în vederea perfectării actelor vamale.
Transportatorul este obligat să aducă factorii de decizie ai vămii la locul de aflare a acestor mărfuri şi obiecte sau să asigure transportarea lor la vamă.
Articolul 55. Neaducerea mărfurilor şi obiectelor la vama de destinaţie
Dacă mărfurile şi obiectele nu au fost aduse la vama de destinaţie (dacă au fost predate sau pierdute în timpul transportului de la o vamă la alta, dacă această predare sau pierdere nu au fost cauzate de un accident sau de o forţă majoră) transportatorul trebuie să plătească taxele vamale care se cuvin pentru trecerea lor peste frontiera vamală.
PĂSTRAREA MĂRFURILOR ŞI OBIECTELOR
SUB SUPRAVEGHERE VAMALĂ
Articolul 56. Păstrarea mărfurilor şi obiectelor sub supraveghere vamală
Mărfurile şi obiectele ce se află sub supraveghere vamală sînt păstrate de persoane juridice sau de vamă pînă la definitivarea actelor vamale.
Numai vama poate să păstreze mărfurile şi obiectele:
a) neadmise să treacă pe teritoriul vamal în virtutea interdicţiilor şi restricţiilor introducerii lor pe teritoriul vamal sau tranzitului lor prin acest teritoriu, dacă nu au fost scoase de pe teritoriul vamal chiar în ziua introducerii lor;
b) pasibile de aplicarea taxei vamale la introducerea lor pe teritoriul vamal în cazul în care această taxă nu a fost plătită, dacă plata nu a fost amînată şi nici eşalonată;
c) menţionate în art.19 alin. patru lit.c).
Valuta şi obiectele de valoare, remise vămii pentru păstrare în cazurile menţionate se depun la Banca Naţională de Stat a Moldovei.
Articolul 57. Durata păstrării mărfurilor şi obiectelor
Mărfurile şi obiectele pot fi păstrate sub supravegherea vamală cel mult un an.
Mărfurile şi obiectele (cu excepţia valutei şi a obiectelor de valoare) care pot fi păstrate numai la vamă se vor păstra pînă cînd suma taxelor vamale neplătite va fi egală valorii acestor bunuri.
Articolul 58. Recuperarea cheltuielilor de păstrare
Cheltuielile suportate de persoana juridică pentru păstrarea mărfurilor şi obiectelor sub supraveghere vamală se recuperează în modul prevăzut de legislaţia în vigoare, iar cheltuielile suportate de vamă – în condiţiile art.33, alin. trei.
Articolul 59. Supravegherea vamală în cazul păstrării mărfurilor şi obiectelor de o persoană juridică
La exercitarea supravegherii vamale asupra mărfurilor şi obiectelor păstrate de o persoană juridică, vama are dreptul să efectueze, pe lîngă alte operaţiuni de control, şi inventarierea acestor bunuri.
Articolul 60. Eliberarea mărfurilor şi obiectelor
Mărfurile şi obiectele păstrate de o persoană juridică sub supraveghere vamală sînt eliberate numai cu autorizaţia vămii. Dacă aceste bunuri se eliberează fără autorizaţia vămii, persoana juridică va plăti taxele vamale care se cuvin pentru trecerea lor în modul stabilit.
Mărfurile şi obiectele păstrate de o persoană juridică, precum şi de vamă, pot fi eliberate şi unei persoane la care dreptul de proprietate sau de posesiune asupra acestora a trecut în timpul păstrării lor.
TRECEREA PESTE FRONTIERA VAMALĂ A OBIECTELOR CE APARŢIN
ORGANIZAŢIILOR INTERNAŢIONALE, REPREZENTANŢELOR ŞI
PERSOANELOR STRĂINE, CARE BENEFICIAZĂ DE
ÎNLESNIRI VAMALE ÎN REPUBLICA MOLDOVA
Articolul 61. Înlesnirile vamale acordate misiunilor diplomatice ale statelor străine
Misiunile diplomatice ale statelor străine în Republica Moldova pot introduce pe şi scoate de pe teritoriul vamal obiecte de uz oficial, respectînd regulile de trecere a lor peste frontiera vamală, cu scutire de taxe vamale (excepţie făcînd cele aplicate pentru păstrarea obiectelor, perfectarea actelor vamale în afara teritoriului vămii şi în orele ei extraprogram).
Articolul 62. Înlesnirile vamale acordate şefului misiunii diplomatice a statului străin şi membrilor personalului ei diplomatic
Şeful misiunii diplomatice a statului străin şi membrii personalului ei diplomatic, membrii lor de familie cu care locuiesc împreună pot introduce pe şi scoate de pe teritoriul vamal lucruri de uz personal (inclusiv obiectele de uz casnic necesare), respectînd regulile de trecere a acestora peste frontiera vamală, cu scutire de taxă vamală (excepţie făcînd taxele pentru păstrarea obiectelor, perfectarea actelor vamale în afara teritoriului vămii şi în orele ei extraprogram).
Bagajele personale ale şefului de misiune diplomatică a statului străin, ale membrilor personalului ei diplomatic, ale membrilor lor de familie cu care locuiesc împreună sînt scutite de control vamal.
Dacă există date autentice că bagajele personale ale susnumiţilor conţin obiecte care nu sînt destinate uzului personal, sau a căror introducere pe şi scoatere de pe teritoriul vamal sînt interzise de legislaţia Republicii Moldova sau sînt reglementate de reguli de carantină ori de alte norme speciale, controlul vamal poate fi efectuat numai în prezenţa persoanelor indicate în prezentul articol sau a reprezentanţilor lor.
Articolul 63. Înlesnirile vamale acordate membrilor personalului administrativ şi tehnic al misiunii diplomatice a statului străin
Membrii personalului administrativ şi tehnic al misiunii diplomatice a statului străin şi membrii lor de familie cu care trăiesc împreună, dacă aceştia nu trăiesc permanent în Republica Moldova, pot introduce pe teritoriul vamal obiectele de uz casnic necesare, respectînd regulile de trecere a obiectelor peste frontiera vamală şi fără achitarea taxei vamale (cu excepţia taxelor vamale pentru păstrarea obiectelor, perfectarea actelor vamale în afara teritoriului vămii şi în orele ei extraprogram).
Articolul 64. Extinderea înlesnirilor vamale acordate membrilor personalului diplomatic al misiunii diplomatice a statului străin asupra membrilor personalului administrativ, tehnic şi auxiliar
În temeiul unui acord special cu statul străin, înlesnirile vamale prevăzute de prezentul cod pentru membrii personalului diplomatic al misiunii diplomatice a statului străin se extind asupra membrilor personalului administrativ, tehnic şi auxiliar al misiunii, precum şi asupra membrilor lor de familie care nu trăiesc permanent în Republica Moldova, pe bază de reciprocitate.
Articolul 65. Înlesnirile vamale acordate consulatelor statelor străine şi membrilor personalului lor
Consulatelor statelor străine, factorilor de decizie consulari, inclusiv şefului de consulat, funcţionarilor consulari, precum şi membrilor lor de familie, se acordă înlesnirile vamale prevăzute de prezentul cod pentru misiunile diplomatice ale statelor străine sau pentru personalul respectiv al misiunii diplomatice.
În temeiul unui acord special încheiat cu statul străin, înlesnirile prevăzute de prezentul cod pentru membrii personalului corespunzător al misiunii diplomatice a statului străin se extind asupra membrilor personalului auxiliar al consulatului, precum şi a membrilor lor de familie care nu trăiesc permanent în Republica Moldova, pe bază de reciprocitate.
Articolul 66. Înlesnirile vamale acordate curierilor diplomatici şi consulari străini
Curierii diplomatici şi consulari străini pot introduce pe şi scoate de pe teritoriul vamal lucruri de uz personal fără control vamal şi fără plata taxei vamale (cu excepţia taxelor vamale pentru păstrarea acestor obiecte, perfectarea actelor vamale în afara teritoriului vămii şi în orele ei extraprogram) pe bază de reciprocitate.
Articolul 67. Înlesnirile vamale acordate reprezentanţilor şi membrilor de delegaţii ale statelor străine
Reprezentanţilor statelor străine, membrilor de delegaţii parlamentare şi guvernamentale, iar pe bază de reciprocitate şi membrilor de delegaţii ale statelor străine care sosesc în Republica Moldova cu misiuni oficiale li se acordă înlesnirile vamale prevăzute de prezentul cod pentru membrii personalului diplomatic al misiunii diplomatice a statului străin. De aceleaşi înlesniri beneficiază şi membrii lor de familie care îi însoţesc.
Persoanele menţionate şi membrilor personalului diplomatic, persoanelor oficiale ale consulatelor statelor străine, membrilor lor de familie care sînt în tranzit în acelaşi scop prin teritoriul vamal se acordă înlesnirile vamale prevăzute de prezentul cod pentru membrii personalului diplomatic al misiunilor.
Articolul 68. Înlesnirile vamale acordate organizaţiilor internaţionale, reprezentanţelor statelor străine de pe lîngă ele şi personalului lor
Înlesnirile vamale pentru organizaţiile internaţionale, reprezentanţele statelor străine de pe lîngă ele, pentru personalul acestora şi membrii lor de familie sînt stabilite prin acordurile internaţionale respective la care Republica Moldova este parte, iar în cazul inexistenţei lor – de către Guvern.
Articolul 69. Înlesnirile vamale acordate altor persoane fizice şi juridice
Cetăţenilor Republicii Moldova cu paşaport de diplomat li se acordă înlesniri vamale în modul prevăzut de legislaţia Republicii Moldova. Bagajele lor personale sînt scutite de control vamal, cu excepţia cazurilor prevăzute în art.62 alin. trei.
Întreprinderilor mixte cu participarea persoanelor fizice şi juridice străine şi a persoanelor fizice şi juridice din Republica Moldova, precum şi investitorilor străini, li se acordă înlesniri vamale în modul prevăzut de legislaţia Republicii Moldova.
Reprezentanţelor firmelor, băncilor, mijloacelor de informare în masă şi altor organizaţii străine, lucrătorilor străini din aceste organizaţii, precum şi din întreprinderile mixte, asociaţiile şi organizaţiile internaţionale şi membrilor lor de familie li se acordă înlesniri vamale în modul stabilit de Guvern.
Articolul 70. Trecerea poştei diplomatice şi a valizei consulare ale statelor străine peste frontiera de stat a Republicii Moldova
Poşta diplomatică trebuie să conţină numai documente diplomatice şi obiecte de uz oficial, iar valiza consulară numai corespondenţă oficială, documente şi obiecte de uz oficial.
Toate obiectele constituind poşta diplomatică şi valiza consulară trebuie să poarte însemne vizibile ce denotă caracterul lor.
Poşta diplomatică şi valiza consulară ale statelor străine nu sînt pasibile de a fi reţinute la trecerea lor peste frontiera de stat a Republicii Moldova. Dacă există temeiuri de a presupune că valiza consulară conţine obiecte neindicate la alin. întîi, factorul de decizie al organului vamal are dreptul să ceară împuterniciţilor statului străin să deschidă valiza. În caz de refuz valiza consulară urmează a fi expediată retur.
ÎNCĂLCAREA REGULILOR VAMALE
Articolul 71. Răspunderea pentru încălcarea regulilor vamale
Persoanele care au încălcat regulile vamale sînt trase la răspundere administrativă, penală sau patrimonială în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Cetăţenii sînt pasibili de răspundere pentru încălcarea regulilor vamale, dacă la data comiterii contravenţiei au vîrsta de 16 ani.
Factorii de decizie sînt pasibili de răspundere pentru încălcarea regulilor vamale, dacă în atribuţiile lor intră asigurarea îndeplinirii cerinţelor din prezentul cod.
Persoanelor juridice vinovate de încălcarea regulilor vamale prevăzute în:
- art.72 la lit.e), f), g), m) şi n) li se aplică amendă de la 3 pînă la 10 procente din valoarea mărfurilor şi obiectelor care au constituit obiectul încălcării regulilor vamale:
- art.72 la lit.h), i), j), k) şi l) li se aplică amendă de la 10 pînă la o 100 procente din valoarea mărfurilor şi obiectelor care au constituit obiectul încălcării regulilor vamale sau confiscarea lor.
[Art.71 modificat prin Legea nr.44-XIII din 12.04.1994, în vigoare 30.05.1994]
Articolul 72. Tipurile de încălcare a regulilor vamale
Este considerată încălcare a regulilor vamale:
a) neoprirea mijlocului de transport (inclusiv al celui de uz individual) în locul de amplasare a organului vamal sau plecarea mijlocului de transport şi admiterea plecării lui fără autorizarea organului vamal;
b) acostarea la nava aflată sub supraveghere vamală;
c) împiedicarea accesului factorului de decizie al organului vamal la mărfurile şi obiectele aflate sub supraveghere vamală;
d) neprezentarea organului vamal a actelor şi, după caz, a certificatului de calitate, necesare controlului vamal;
e) încălcarea termenului de transportare a mărfurilor şi obiectelor la organul vamal şi de prezentare a actelor;
f) efectuarea, fără autorizarea organului vamal, a operaţiunilor de încărcare-descărcare şi de altă natură a mărfurilor şi obiectelor care se află sub control vamal;
g) eliberarea, fără autorizarea organului vamal, de mărfuri şi obiecte care se află sub control vamal sau pierderea lor;
h) încălcarea obligaţiei de reintroducere sau înapoiere în străinătate a mărfurilor şi obiectelor;
i) încălcarea obligaţiei privitoare la tranzit;
j) trecerea de mărfuri, obiecte şi de alte valori peste frontiera vamală, eludîndu-se controlul vamal, adică prin alte locuri decît cele de aflare a organelor vamale sau în afara orelor de control vamal, sau tăinuindu-le de el, adică folosindu-se ascunzişurile sau prin alte metode care împiedică descoperirea mărfurilor, obiectelor şi altor valori, în lipsa elementelor de contrabandă sau altei infracţiuni;
k) păstrarea, achiziţionarea şi transportarea mărfurilor şi obiectelor introduse pe teritoriul vamal, eludînd controlul vamal sau tăinuindu-le de el;
l) nedeclararea mărfurilor, obiectelor şi altor valori transportate peste frontiera vamală, inclusiv tranzitarea acestora prin teritoriul ţării, adică neprezentarea în modul stabilit a informaţiilor exacte despre aceste mărfuri, obiecte şi alte valori, sau declararea lor sub altă denumire;
m) utilizarea mărfurilor şi obiectelor în alte scopuri decît cel pentru care au fost acordate înlesniri vamale;
n) încălcarea regulilor de scoatere a mărfurilor şi serviciilor;
o) neachitarea taxei vamale în termenul stabilit;
p) nesupunerea dispoziţiei sau cererii legale a factorului de decizie din organul vamal, insultarea şi ameninţarea lui, aplicarea violenţei faţă de el.
[Art.72 modificat prin Legea nr.99-XIV din 22.07.1998, în vigoare 10.09.1998]
[Art.72 modificat prin Legea nr.44-XIII din 12.04.1994, în vigoare 30.05.1994]
Articolul 73. Contrabanda
Trecerea peste frontiera vamală de mărfuri, obiecte şi de alte valori, eludîndu-se controlul vamal sau tăinuindu-le de el, săvîrşită în proporţii mari sau deosebit de mari, în mod repetat sau de un grup de persoane care s-au organizat pentru activitate de contrabandă, fie de o persoană cu funcţii de răspundere făcîndu-se uz de situaţia de serviciu, fie prin folosirea frauduloasă de documente vamale şi de alte documente, precum şi o astfel de trecere de substanţe narcotice, psihotrope, cu efecte puternice, toxice, otrăvitoare, radioactive şi explozive, de deşeuri nocive, de armament, de dispozitive de explodare, de arme de foc şi de muniţii, cu excepţia armelor de vînătoare cu ţeava lisă şi a cartuşelor la ele, de valori culturale, precum şi nereturnarea pe teritoriul vamal a valorilor culturale scoase din ţară în cazul în care întoarcerea lor este obligatorie se consideră contrabandă şi se pedepsesc în conformitate cu legislaţia în vigoare.
[Art.73 în redacţia Legii nr.99-XIV din 22.07.1998, în vigoare 10.09.1998]
[Art.73 în redacţia Legii nr.44-XIII din 12.04.1994, în vigoare 30.05.1994]
PROCEDURA ÎN CAZURILE DE ÎNCĂLCARE A REGULILOR VAMALE
Articolul 74. Ancheta prealabilă şi cercetarea penală în cazurile de contrabandă
Ancheta prealabilă şi cercetarea penală în cazurile de contrabandă se efectuează în conformitate cu Codul de procedură penală şi cu alte acte legislative.
Articolul 75. Procedura în cazurile de încălcare a regulilor vamale
Procedura în cazurile de încălcare a regulilor vamale este executată în conformitate cu Codul cu privire la contravenţiile administrative, iar partea nereglementată de el – în conformitate cu prezentul cod.
Procedura în cazurile de încălcare a regulilor vamale este executată de factorii de decizie ai organelor vamale şi de instanţele de judecată în limitele competenţei lor.
Articolul 76. Procesul-verbal asupra încălcării regulilor vamale
În fiecare caz de încălcare a regulilor vamale factorul de decizie respectiv al organului vamal întocmeşte un proces-verbal în forma stabilită de Departamentul Controlului Vamal.
În procesul-vamal se indică: data şi locul întocmirii lui, funcţia, prenumele şi numele factorului de decizie care îl întocmeşte; informaţiile, necesare examinării cazului, despre persoana care a încălcat regulile vamale, dacă aceasta a fost identificată; locul, timpul încălcării regulilor vamale, esenţa ei, articolul din Codul cu privire la contravenţiile administrative sau articolul prezentului cod care prevede răspunderea pentru această încălcare, numele şi adresa martorilor, dacă există; explicaţia dată de persoana care a încălcat regulile vamale; datele despre mărfurile, obiectele şi actele ridicate conform art.81; alte informaţii necesare pentru soluţionarea cauzei.
Procesul-verbal este semnat de factorii de decizie care l-au întocmit, precum şi de persoana care a încălcat regulile vamale, dacă ea a fost identificată. Procesul-verbal este semnat şi de martori, dacă există.
Dacă persoana care a încălcat regulile vamale refuză să semneze procesul-verbal, în el se consemnează acest lucru. Persoana care a încălcat regulile vamale are dreptul să dea explicaţii, să facă obiecţii asupra procesului-verbal şi să expună motivele refuzului de a-l semna. Explicaţiile, obiecţiile şi motivele refuzului de a semna procesul-verbal, scrise cu mîna proprie de persoana fizică sau de reprezentantul persoanei juridice, se anexează la procesul-verbal.
La întocmirea procesului-verbal persoana care a încălcat regulile vamale primeşte lămuriri privind drepturile ei, ceea ce se consemnează în procesul-verbal.
Procesul-verbal, mărfurile, obiectele şi actele confiscate în temeiul art.81 se transmit organului vamal care cercetează aceste încălcări.
Copia procesului-verbal se remite contra semnătură sau se expediază persoanei care a încălcat regulile vamale.
[Art.76 completat prin Legea nr.44-XIII din 12.04.1994, în vigoare 30.05.1994]
Articolul 77. Însărcinarea de a efectua acţiuni în cazul încălcării regulilor vamale
Şeful organului vamal, adjunctul său, precum şi factorul de decizie care examinează cazul de încălcare a regulilor vamale, au dreptul de a însărcina factorii de decizie al unui alt organ vamal să efectueze unele acţiuni în acest caz, în modul stabilit de Departamentul Controlului Vamal.
Însărcinarea trebuie îndeplinită în decursul a cinci zile de la data primirii ei.
Articolul 78. Reţinerea administrativă
Se admite reţinerea administrativă a persoanei care a încălcat regulile vamale pentru o durată de pînă la trei ore, dacă întocmirea procesului-verbal asupra contravenţiei este obligatorie, iar toate măsurile de influenţă în scopul identificării contravenientului şi întocmirii procesului-verbal au fost epuizate.
Reţinerea administrativă a persoanei care a încălcat regulile vamale este aplicată de factorii de decizie ai organului vamal, de comun acord cu conducătorul acestui organ sau cu adjunctul lui.
Durata reţinerii administrative curge din momentul în care persoana care a încălcat regulile vamale este adusă în localul organului vamal sau în altă încăpere unde este posibilă efectuarea acţiunilor prevăzute la alin. întîi, iar pentru persoana în stare de ebrietate – din momentul trezirii ei. Pentru persoana care a încălcat regulile vamale în timpul controlului vamal durata reţinerii administrative curge din momentul încheierii controlului.
Asupra reţinerii administrative se întocmeşte un proces-verbal în forma stabilită de Codul cu privire la contravenţiile administrative.
Articolul 79. Cererea actelor necesare examinării cazului de încălcare a regulilor vamale
Factorul de decizie al organului vamal care examinează cazul de încălcare a regulilor vamale este în drept să ceară oricărei persoane actele necesare examinării cazului.
Persoana căreia i se cer actele este obligată să le remită factorului de decizie al organului în cinci zile.
Articolul 80. Efectuarea inspecţiei vamale
Factorii de decizie ai organelor vamale, dacă au destule temeiuri să presupună că pe teritoriul, în încăperile sau în mijloacele de transport ale persoanelor juridice se află bunuri, care constituie obiectul încălcării regulilor vamale ori obiecte cu ascunzişuri speciale în care sînt trecute peste frontiera vamală bunuri tăinuite, precum şi actele necesare examinării cazului de încălcare a regulilor vamale, pot inspecta aceste teritorii, încăperi sau mijloace de transport. Inspecţia vamală este efectuată în prezenţa reprezentanţilor persoanelor juridice.
Dacă efectuarea inspecţiei vamale necesită cunoştinţe speciale, factorii de decizie ai organelor vamale au dreptul să atragă la aceste acţiuni specialistul respectiv.
Despre efectuarea inspecţiei vamale se întocmeşte un proces-verbal în forma stabilită de Departamentul Controlului Vamal.
Articolul 81. Ridicarea bunurilor şi a actelor
Bunurile care constituie obiectul încălcării regulilor vamale, obiectele cu ascunzişuri speciale, mijloacele de transport şi de altă natură destinate transportării obiectelor de contrabandă sau tăinuirii lor, precum şi actele necesare examinării dosarului de încălcare a regulilor vamale, se ridică.
Dacă regulile vamale sînt încălcate de o persoană care nu are în Republica Moldova domiciliu permanent (loc de aflare), nici adresă sau loc de lucru, se admite ridicarea lucrurilor, valutei şi obiectelor de valoare în mărimile necesare aplicării amenzii, conform art.100 alin. trei, sau ale valorii mărfurilor şi obiectelor, conform art.101 alin. patru, ori a plăţilor obligatorii neachitate.
Bunurile şi actele ridicate sînt enumerate în procesul-verbal sau în sechestrul anexat la el, indicîndu-se exact cantitatea, unitatea de măsură, greutatea, semnele lor individuale, precum şi costul acestor bunuri.
Articolul 82. Evaluarea mărfurilor şi obiectelor ridicate
Organul vamal efectuează evaluarea mărfurilor şi obiectelor ridicate la preţurile de stat cu amănuntul în vigoare, iar în lipsa lor – pe baza avizului prezentat de merceolog.
Recalcularea în valută naţională a valutei străine ridicate este efectuată de organul vamal la cursul stabilit de Banca Naţională de Stat a Moldovei din ziua descoperirii încălcării regulilor vamale.
Articolul 83. Prezentarea mărfurilor, obiectelor şi a actelor pentru identificare
În conformitate cu hotărîrea instanţei de judecată sau a factorului de decizie al organului vamal care examinează cazul de încălcare a regulilor vamale, persoanei care a comis încălcarea, precum şi martorului, le pot fi prezentate mărfuri, obiecte şi acte pentru identificare.
Înainte de prezentarea mărfurilor, obiectelor şi actelor pentru identificare persoana care identifică este interogată în ce circumstanţe a văzut mărfurile, obiectele şi actele, după ce semne le poate identifica.
Mărfurile, obiectele şi actele sînt prezentate pentru identificare în grupuri de mărfuri, obiecte şi acte omogene.
Prezentarea pentru identificare se face în prezenţa martorilor.
Despre prezentarea mărfurilor, obiectelor şi actelor pentru identificare se întocmeşte un proces-verbal în forma stabilită de Departamentul Controlului Vamal.
Articolul 84. Avizul specialistului sau al organului competent
Dacă pentru examinarea materialului privind încălcarea regulilor vamale sînt necesare cunoştinţe speciale, organul vamal invită specialistul, căruia îi încredinţează efectuarea cercetărilor şi elucidarea problemelor din competenţa sa, ori încredinţează aceste probleme unei instituţii competente. Conducătorul instituţiei e în drept să încredinţeze examinarea unui specialist concret sau unui grup de specialişti din instituţia dată.
Organul vamal pune la dispoziţie specialistului sau instituţiei în care lucrează specialiştii respectivi probele şi mostrele, luate în cantităţi suficiente, sau alte lucruri şi informaţii, necesare examinărilor şi întocmirii avizului.
Specialistul sau instituţia trebuie să prezinte, în scris, un aviz argumentat.
Articolul 85. Verificarea unor anumite aspecte ale activităţii de antreprenoriat a persoanei juridice
Conducătorul organului vamal, factorul de decizie care examinează cazul de încălcare a regulilor vamale de către o persoană juridică sau de adjunctul ei este în drept să organizeze verificarea unor anumite aspecte ale activităţii de antreprenoriat a persoanei juridice respective.
Articolul 86. Inadmisibilitatea divulgării materialelor în cazul de încălcare a regulilor vamale
Materialele în cazul de încălcare a regulilor vamale pot fi divulgate pînă la încheierea examinării lui numai cu autorizarea factorului de decizie al organului vamal care examinează cazul dat sau a conducătorului organului vamal, ori a adjunctului acestuia.
Articolul 87. Pregătirea, pentru examinare, a dosarului privind încălcarea regulilor vamale
Factorul de decizie al organului vamal care examinează cazul de încălcare a regulilor vamale, după ce pregăteşte dosarul pentru examinare, remite materialele către conducătorul organului vamal sau adjunctul său, iar factorul de decizie al Departamentului Controlului Vamal le remite factorului de decizie împuternicit al acestui departament.
Materialele privitoare la cazul de încălcare a regulilor vamale prevăzute la art.72 lit.p) se transmit spre examinare în judecătoria raională, municipală (de sector).
[Art.87 modificat prin Legea nr.788-XIII din 26.03.1996, în vigoare 20.06.1996]
[Art.87 modificat prin Legea nr.44-XIII din 12.04.1994, în vigoare 30.05.1994]
Articolul 88. Organul şi factorii de decizie împuterniciţi să examineze cazul de încălcare a regulilor vamale
Cazul de încălcare a regulilor vamale, comisă de o persoană fizică sau juridică, cu excepţia încălcării prevăzute la art.72 lit.p), este examinată în numele Departamentului Controlului Vamal de către un factor de decizie din acest departament, iar în numele altor organe vamale de către conducătorii acestora sau adjuncţii lor.
Cazul de încălcare a regulilor vamale prevăzute la art.72 lit.p) se examinează în judecătoria raională, municipală (de sector).
[Art.88 modificat prin Legea nr.788-XIII din 26.03.1996, în vigoare 20.06.1996]
[Art.88 modificat prin Legea nr.44-XIII din 12.04.1994, în vigoare 30.05.1994]
Articolul 89. Locul în care se examinează cazul de încălcare a regulilor vamale
Cazul de încălcare a regulilor vamale este examinat în locul contravenţiei.
Articolul 90. Termenul de examinare a cazului de încălcare a regulilor vamale
Cazul de încălcare a regulilor vamale este examinat în 15 zile de la data la care organul şi factorii de decizie menţionaţi în art.88 au primit materialele necesare soluţionării cauzei.
Articolul 91. Prezenţa persoanei trase la răspundere administrativă la examinarea cazului de încălcare a regulilor vamale
Cazul de încălcare a regulilor vamale este examinat în prezenţa persoanei trase la răspundere administrativă.
Dacă persoana trasă la răspundere administrativă lipseşte, cazul de încălcare a regulilor vamale poate fi examinat numai atunci, cînd există dovezi că ea a fost informată la momentul oportun despre locul şi timpul examinării cazului, însă din partea ei nu a sosit demersul privind amînarea examinării, nici informaţii că în timpul examinării cazului ea nu se află în Republica Moldova, precum şi cînd persoana care a încălcat regulile vamale nu a fost identificată sau cînd încălcarea regulilor vamale a fost comisă prin expedieri poştale internaţionale.
Articolul 92. Termenul de aplicare a sancţiunii administrative
Pentru încălcarea regulilor vamale se aplică amendă în decursul a două luni de la data comiterii ei, iar în cazul încălcării de durată – în decursul a două luni de la data descoperirii încălcării.
În cazurile prevăzute de art.93 alin. întîi, dacă acţiunile persoanei au semne de încălcare a regulilor vamale, amenda pentru încălcarea regulilor vamale poate fi aplicată în decursul unei luni de la data adoptării hotărîrii privind sistarea procesului penal.
Bunurile care constituie obiectul încălcării vamale şi obiectele cu ascunzişuri speciale, folosite pentru trecerea peste frontiera vamală a bunurilor tăinuite sînt confiscate, indiferent de timpul comiterii sau descoperirii acestor încălcări.
Articolul 93. Decizia organului vamal
Factorul de decizie menţionat în art.88 pronunţă, după examinarea cazului de încălcare a regulilor vamale, una din următoarele decizii:
a) aplicarea unei sancţiuni administrative sau patrimoniale;
b) clasarea cazului;
c) intentarea acţiunii penale şi efectuarea anchetei prealabile a cazului de contrabandă.
În caz de clasare a acţiunii penale se pronunţă una din deciziile prevăzute în alin. întîi lit.a) şi b), în dependenţă de temeiul refuzului de a intenta un proces penal sau al deciziei de a-l clasa.
În decizie se indică: denumirea organului vamal, în al cărui nume e pronunţată decizia; data examinării cazului; informaţii despre persoana al cărei caz este examinat, dacă ea a fost identificată; expunerea de circumstanţe elucidate în procesul examinării cazului; menţionarea articolului din prezentul cod care prevede răspunderea pentru încălcarea regulilor vamale; decizia pronunţată, termenul şi modul de atac împotriva deciziei.
Copia deciziei este înmînată sau expediată persoanei în cauză în trei zile de la data pronunţării. Decizia se consideră înmînată dacă persoana respectivă nu se află la domiciliu (locul de aflare) sau la locul provizoriu de trai indicat sau dacă acest loc a fost indicat greşit.
Dacă persoana care a încălcat regulile vamale nu este identificată, despre decizia pronunţată sînt informate persoanele fizice şi juridice interesate, în modul stabilit de Departamentul Controlului Vamal.
[Art.93 modificat prin Legea nr.44-XIII din 12.04.1994, în vigoare 30.05.1994]
Articolul 94. Propunerile privind excluderea circumstanţelor ce favorizează încălcarea regulilor vamale
Factorul de decizie al organului vamal care examinează cazul de încălcare a regulilor vamale, dacă a identificat circumstanţele ce favorizează astfel de încălcări, prezintă persoanelor juridice respective propuneri pentru a fi luate măsuri de lichidare a acestor circumstanţe.
Despre măsurile luate, persoanele juridice sînt obligate să informeze, în termen de o lună de la data primirii propunerilor, factorul de decizie al organului vamal care a făcut propunerea.
Articolul 95. Absolvirea de răspunderea administrativă
Dacă încălcarea regulilor vamale este neînsemnată, factorul de decizie al organului vamal care examinează cazul îl poate absolvi pe contravenient de răspundere administrativă, limitîndu-se la obiecţii verbale.
ATACUL ÎMPOTRIVA DECIZIILOR ORGANULUI VAMAL
Articolul 96. Atacul împotriva deciziei organului vamal
Decizia organului vamal privind aplicarea unei sancţiuni administrative poate fi atacată de persoana în cauză, în decursul a zece zile de la pronunţarea ei, la Departamentul Controlului Vamal. În zece zile de la data la care Departamentul Controlului Vamal a luat decizia, aceasta poate fi atacată la instanţă de judecată, a cărei hotărîre este definitivă.
În caz de tardivitate întemeiată, termenii stabiliţi în prezentul articol pot fi restabiliţi respectiv de către Departamentul Controlului Vamal sau instanţă de judecată la cererea persoanei cărei a fost pronunţată decizia.
Articolul 97. Examinarea reclamaţiei şi recursului împotriva deciziei privind aplicarea de sancţiune administrativă
Departamentul Controlului Vamal, la examinarea deciziei privind aplicarea de sancţiune administrativă în legătură cu reclamaţia sau recursul procurorului şi ca măsură de control asupra modului în care factorii de decizie ai organului vamal respectă legalitatea în procedura de urmărire a cazurilor de încălcare a regulilor vamale, ia una din următoarele decizii:
a) decizia nu se modifică, iar reclamaţia sau recursul nu se satisfac;
b) decizia se anulează, iar dosarul este remis spre reexaminare;
c) decizia se anulează şi acţiunea se clasează;
d) sancţiunea administrativă sau patrimonială se modifică, fără agravare, în limitele prevăzute de Codul cu privire la contravenţiile administrative sau de prezentul cod.
Reclamaţia împotriva deciziei privind aplicarea de sancţiune administrativă este examinată în decursul a 15 zile de la data primirii ei. Conducătorul Departamentului Controlului Vamal sau adjunctul lui poate prelungi, ca excepţie, termenul de examinare a reclamaţiei, însă cel mult cu o lună, aducînd faptul la cunoştinţa reclamantului.
Recursul procurorului este examinat în termen de zece zile de la data la care recursul a fost depus la Departamentul Controlului Vamal. Rezultatele examinării recursului sînt aduse la cunoştinţa procurorului.
[Art.97 modificat prin Legea nr.44-XIII din 12.04.1994, în vigoare 30.05.1994]
Articolul 98. Termenele de restituire a mărfurilor şi obiectelor ridicate
Mărfurile şi obiectele ridicate persoanelor fizice sau juridice pentru a se asigura perceperea amenzii sau valorii obiectelor în conformitate cu art.101, alin. patru pot fi primite la organele vamale în decursul a şase luni de la data achitării amenzii.
Persoana fizică sau juridică îşi poate primi mărfurile şi obiectele, ridicate fără temei, la organele vamale în decursul a şase luni de la data primirii avizului respectiv ori aceste obiecte îi vor fi expediate personal sau reprezentantului ei, la cerere, în termenul stabilit.
Cheltuielile implicate de primirea sau expedierea acestor bunuri le suportă organul vamal care le-a ridicat fără temei.
EXECUTAREA DECIZIILOR ORGANELOR VAMALE PRIVIND
APLICAREA DE SANCŢIUNE ADMINISTRATIVĂ
Articolul 99. Recurgerea la executarea deciziei privind aplicarea de sancţiune administrativă
Organul vamal care a adoptat decizia privind aplicarea de sancţiune administrativă o transmite spre executare:
a) după expirarea termenului de atac împotriva acesteia;
b) după expirarea termenului de atac împotriva deciziei la instanţă de judecată după ce organul vamal superior ia decizia privind reclamaţia;
c) la data adoptării de către instanţă de judecată a hotărîrii privind reclamaţia împotriva deciziei organului vamal.
Organul vamal care a luat decizia privind aplicarea de sancţiune administrativă recurge la executarea ei de sine stătător sau trimiţînd organului financiar sau instituţiilor bancare un aviz despre recurgerea la executare a deciziei, iar în cazurile prevăzute de articolele 100 şi 101 printr-un executor judecătoresc.
Decizia privind aplicarea de sancţiune administrativă, dacă nu s-a recurs la executarea ei timp de trei luni de la data adoptării, nu este pasibilă de executare.
Dacă executarea deciziei privind aplicarea de sancţiune administrativă este suspendată în legătură cu faptul că reclamaţia sau recursul au fost prezentate în termenul stabilit în alin. trei, executarea se suspendă pînă la examinarea reclamaţiei sau a recursului.
Articolul 100. Executarea hotărîrii organului vamal sau a judecătoriei raionale, municipale (de sector) în partea privind aplicarea amenzii
Persoana care a încălcat regulile vamale plăteşte amendă în decursul a 15 zile de la data înmînării sau expedierii deciziei, iar în caz de reclamaţie sau recurs împotriva ei – în 15 zile de la luarea hotărîrii de a nu satisface reclamaţia sau recursul.
Amenda este plătită la organul vamal care a pronunţat decizia în cauză sau la instituţiile bancare atît cu valută naţională, cît şi cu valută străină, cumpărată la Banca Naţională de Stat a Moldovei, la cursul din ziua achitării amenzii.
În cazul în care amenda nu este plătită în termenul indicat, ea va fi reţinută din valoarea mărfurilor şi obiectelor ridicate pentru asigurarea acestei sancţiuni sau din salariu, sau din alt cîştig, din pensie, bursă sau surse băneşti ale persoanei care a încălcat regulile vamale. Dacă persoana nu are lucru salarizat sau dacă plata amenzii din salariu sau din alt cîştig, pensie, bursă sau surse băneşti ale ei este imposibilă din alte motive, amenda este reţinută de executorul judecătoresc în temeiul deciziei organului vamal sau a hotărîrii judecătoriei raionale, municipale (de sector) prin urmărirea silită a bunurilor ei sau a cotei ei din proprietatea comună.
Decizia organului vamal sau hotărîrea judecătoriei raionale, municipale (de sector), în al căror temei s-a încasat amenda integral, se expediază, după ce se aplică menţiunea “Executat”, respectiv organului vamal sau instanţei de judecată care a adoptat hotărîrea.
Amenda se varsă la bugetul de stat.
Persoana care a încălcat regulile vamale trebuie să plătească, pe lîngă amendă, şi taxele vamale în cazurile prevăzute de legislaţia în vigoare.
[Art.100 modificat prin Legea nr.788-XIII din 26.03.1996, în vigoare 20.06.1996]
Articolul 101. Executarea deciziei organului vamal în partea privind confiscarea
Mărfurile şi obiectele privitor la care a fost luată decizia de confiscare, după expirarea termenului de atac împotriva deciziei organului vamal sînt pasibile de confiscare. Aceasta se efectuează indiferent de faptul dacă ele constituie proprietatea unei persoane fizice sau juridice care a încălcat regulile vamale sau dacă această persoană a fost identificată sau nu.
Dacă bunurile menţionate nu sînt ridicate de organul vamal, persoana fizică sau juridică ce a încălcat regulile vamale trebuie să le predea organului vamal în decursul a 15 zile de la data la care a primit decizia, iar în caz de reclamaţie sau recurs împotriva deciziei – în decursul a 15 zile de la luarea hotărîrii de a nu satisface reclamaţia sau recursul. Dacă această cerinţă nu a fost îndeplinită în termenul stabilit, decizia organului vamal privind confiscarea este îndeplinită de executorul judecătoresc al judecătoriei raionale, municipale (de sector) de la locul de trai (de aflare) sau de la locul provizoriu de trai al persoanei.
Decizia privind confiscarea mărfurilor şi obiectelor cu menţiunea “Executat” este remisă organului vamal care a adoptat-o.
În cazul imposibilităţii confiscării bunurilor care constituie obiectul încălcării regulilor vamale, precum şi a obiectelor cu ascunzişuri speciale folosite pentru trecerea peste frontiera vamală a acestor bunuri tăinuite, persoanele fizice şi juridice care au încălcat regulile vamale achită costul lor în condiţiile art.100.
Cheltuielile suportate de organul vamal pentru păstrarea bunurilor privitor la care a fost adoptată decizia de confiscare sînt reparate de persoana care a încălcat regulile, în condiţiile art.100.
[Art.101 modificat prin Legea nr.788-XIII din 26.03.1996, în vigoare 20.06.1996]
DISPUNEREA DE MĂRFURI ŞI DE OBIECTE
Articolul 102. Vinderea mărfurilor şi obiectelor nesolicitate de posesor
Mărfurile şi obiectele ce se află sub supraveghere vamală şi nu sînt solicitate de posesorul lor pînă la expirarea termenului de păstrare, prevăzut în art.57 şi 98, sînt pasibile de vînzare în condiţiile prezentului cod.
Mijloacele obţinute din vînzarea acestor bunuri sau din dispunerea de ele, conform art.105 (cu excepţia cazurilor prevăzute în art.56), după reţinerea cheltuielilor de păstrare, vînzare sau dispunere de ele, precum şi de expediere a avizelor către posesor, se remit acestuia.
Mijloacele obţinute din vînzarea mărfurilor şi obiectelor menţionate în art.56 sau din dispunerea de ele sînt vărsate la bugetul de stat.
Cu două săptămîni înainte de punerea în aplicare a hotărîrii privind vînzarea acestor bunuri sau dispunerea de ele vama îl va informa pe posesorul lor.
Articolul 103. Trecerea valutei şi a obligaţiilor împrumutului de stat al Republicii Moldova în proprietatea statului
Valuta naţională introdusă fără temei pe teritoriul vamal, precum şi obligaţiile împrumutului de stat al Republicii Moldova introduse pe acest teritoriu, alte titluri de valoare a căror scoatere din republică este prohibită trec gratuit în proprietatea statului.
Articolul 104. Licitaţiile vamale
Mărfurile şi obiectele menţionate în art.101 şi 102 se vînd la licitaţii vamale, dacă legislaţia în vigoare nu prevede altfel. Modul de efectuare a licitaţiilor vamale este stabilit de Departamentul Controlului Vamal.
La licitaţiile vamale mărfurile şi obiectele se vînd la preţuri de licitaţie care nu pot fi mai reduse decît preţurile de stat cu amănuntul, luîndu-se în considerare uzura lor, iar dacă lipsesc preţurile de stat cu amănuntul se vînd la preţuri care nu pot fi mai reduse decît cele din comerţul de consignaţie.
Pentru participare la licitaţii vamale persoanele fizice şi juridice plătesc taxe în mărimi stabilite de Departamentul Controlului Vamal, de comun acord cu Ministerul Finanţelor.
Articolul 105. Dispunerea de mărfurile şi obiectele nevîndute sau care nu sînt pasibile de vînzare la licitaţii vamale
Modul de a dispune de mărfurile şi obiectele nevîndute sau care nu sînt pasibile de vînzare la licitaţii vamale este stabilit de Departamentul Controlului Vamal, în condiţiile legislaţiei în vigoare.
PROTECŢIA JURIDICĂ ŞI SOCIALĂ A COLABORATORILOR DIN
ORGANELE VAMALE. ASIGURAREA FINANCIARĂ ŞI
TEHNICO-MATERIALĂ A ORGANELOR VAMALE
Articolul 106. Statutul juridic al factorilor de decizie din organele vamale
Factorii de decizie din organele vamale în exerciţiul funcţiunii sînt reprezentanţi ai puterii şi se află sub ocrotirea statului. Nimeni, în afară de organele şi factorii de decizie direct împuterniciţi de legislaţia în vigoare, nu are dreptul de a interveni în activitatea lor de serviciu.
Imixtiunea în activitatea factorilor de decizie din organele vamale atrage după sine răspunderea stabilită de legislaţia în vigoare.
Factorii de decizie ai organelor vamale care au grade sînt în drept să se folosească de mijloacele de transport ale persoanelor fizice şi juridice, cu consimţămîntul lor, excepţie făcînd mijloacele de transport ale misiunilor diplomatice, consulatelor şi ale altor reprezentanţe ale statelor străine, ale organizaţiilor internaţionale, precum şi mijloacele de transport cu destinaţie specială pentru transportul cetăţenilor la instituţiile medicale cu scopul acordării de asistenţă medicală urgentă, pentru urmărirea persoanelor care au comis încălcări şi aducerea lor, împreună cu obiectele lor reţinute, în încăperile organelor vamale, precum şi pentru deplasarea la locul comiterii contrabandei în cazuri de neamînat.
Persoana căreia i se cere mijlocul de transport în cazurile indicate în alin. trei este obligată să-l pună la dispoziţia factorului de decizie al organului vamal fără nici o condiţie şi gratuit.
Cerinţele sau dispoziţiile legale ale factorilor de decizie din organele vamale sînt executorii pentru cetăţeni şi factori de decizie. Nesupunerea cerinţelor sau dispoziţiilor legale ale factorului de decizie din organul vamal, ofensele aduse unei astfel de persoane, ameninţarea sau violentarea ei, atentarea la bunurile acesteia, precum şi alte acţiuni ce îi împiedică îndeplinirea obligaţiilor sale atrage răspunderea stabilită de legislaţia în vigoare.
Articolul 107. Asigurarea materială şi socială a factorilor de decizie din organele vamale
Factorilor de decizie din organele vamale li se conferă grade conform funcţiei şi vechimii în muncă.
Salariul factorului de decizie din organele vamale care are grade constă din salariul funcţiei şi suplimente pentru grad, pentru vechime în muncă, pentru cunoaşterea de limbi străine şi trebuie să asigure condiţii materiale suficiente pentru îndeplinirea independentă a funcţiilor.
Factorii de decizie din organele vamale care au grade beneficiază de un concediu anual de 30 de zile calendaristice.
Factorilor de decizie din organele vamale care au grade li se instalează telefon la domiciliu în decursul a şase luni de la data depunerii cererii.
Factorilor de decizie din organele vamale li se garantează dreptul la acordarea de locuri pentru copii în instituţii preşcolare în decursul a trei luni de la data depunerii cererii.
[Art.107 modificat prin Legea nr.934-XIV din 14.04.2000, în vigoare 22.06.2000]
[Art.107 modificat prin Legea nr.552-XIV din 28.07.1999, în vigoare 21.10.1999]
Notă: Se suspendă acţiunea alin.(4) art.107 pentru anul 1999 conform Legii nr.216-XIV din 12.12.1998
Articolul 108. Protecţia socială a colaboratorilor din organele vamale
Statul garantează colaboratorilor din organele vamale protecţie socială.
Colaboratorul din organul vamal este supus asigurării personale de stat obligatorii la o sumă egală cu suma mijloacelor băneşti de întreţinere pe zece ani. Modul şi condiţiile asigurării colaboratorilor din organele vamale le stabileşte Guvernul.
În cazul în care colaboratorul din organul vamal îşi pierde viaţa în exerciţiul funcţiunii, familia sa ori persoanele întreţinute de el primesc un ajutor unic echivalent cu suma mijloacelor băneşti de întreţinere pe zece ani a celui căzut şi, în plus, timp de cinci ani de la data morţii lui persoanele întreţinute de el primesc lunar mijloacele lui băneşti de întreţinere.
În caz de mutilare în exerciţiul funcţiunii, de invaliditate survenită în timpul satisfacerii serviciului sau cel mult după trei luni de la eliberare din serviciu, sau după expirarea acestui termen, însă ca urmare a unei afecţiuni sau a unui accident din perioada satisfacerii serviciului, colaboratorul din organul vamal primeşte mijloacele de întreţinere lunare pînă la restabilirea capacităţii de muncă, însă pe parcursul a cel mult zece ani.
Paguba cauzată bunurilor colaboratorului din organul vamal sau ale unei rude apropiate în legătură cu activitatea acestuia se repară integral pe cale judiciară de la bugetul respectiv.
[Art.108 modificat prin Legea nr.552-XIV din 28.07.1999, în vigoare 21.10.1999]
Articolul 109. Asigurarea organelor vamale
Asigurarea financiară, tehnico-materială şi socială a organelor vamale, construirea de obiecte ale infrastructurii vamale se efectuează de la bugetul de stat, precum şi de la alte surse de finanţare prevăzute de legislaţia în vigoare.
Comitetele executive raionale şi primăriile oraşelor de subordonare republicană sînt obligate să contribuie la construcţia şi funcţionarea punctelor de control vamal.
DISPOZIŢII FINALE
Articolul 110. Controlul respectării legalităţii de către organele vamale
Guvernul şi comisiile respective ale Parlamentului asigură controlul asupra respectării stricte a legalităţii de către Departamentul Controlului Vamal.
Articolul 111. Supravegherea respectării legalităţii în organele vamale
Supravegherea respectării întocmai şi uniforme a legalităţii în organele vamale este executată de Procurorul Republicii Moldova şi de procurorii subordonaţi lui.
Articolul 112. Acordurile internaţionale
Dacă acordul internaţional la care Republica Moldova este parte stabileşte alte norme decît cele prevăzute de legislaţia ei vamală, se aplică normele acordului internaţional.
PREŞEDINTELE REPUBLICII MOLDOVA | Mircea SNEGUR
|
Chişinău, 9 martie 1993. | |
Nr.1320-XII. |
