H O T Ă R Â R E
pentru aprobarea Regulamentului privind gestionarea bateriilor şi
acumulatorilor şi deşeurilor de baterii şi acumulatori
nr. 586 din 31.07.2020
Monitorul Oficial nr.221-225/760 din 28.08.2020
* * *
În temeiul art.49 alin.(13) din Legea nr.209/2016 privind deşeurile (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.459-471, art.916), cu modificările ulterioare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul privind gestionarea bateriilor şi acumulatorilor şi deşeurilor de baterii şi acumulatori (se anexează).
2. Începând cu 1 ianuarie 2022, pot plasa pe piaţă baterii şi acumulatori numai producătorii înregistraţi în Lista producătorilor de produse supuse reglementărilor de responsabilitate extinsă a producătorilor.
3. Monitorizarea şi implementarea prezentei hotărâri se pune în sarcina Agenţiei de Mediu.
4. Controlul asupra executării prezentei hotărâri se pune în sarcina Ministerului Mediului prin intermediul Inspectoratului pentru Protecţia Mediului.
[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.586 din 21.08.2024, în vigoare 06.09.2024]
5. Prezenta hotărâre intră în vigoare la expirarea a 6 luni de la data publicării.
PRIM-MINISTRU | Ion CHICU |
Contrasemnează: | |
Ministrul economiei şi infrastructurii | Serghei Railean |
Ministrul afacerilor externe şi integrării europene | Oleg Ţulea |
Ministrul agriculturii, dezvoltării regionale şi mediului | Ion Perju |
Nr.586. Chişinău, 31 iulie 2020. |
Aprobat
prin Hotărârea Guvernului
nr.586 din 31 iulie 2020
REGULAMENT
privind gestionarea bateriilor şi acumulatorilor
şi deşeurilor de baterii şi acumulatori
Regulamentul transpune Directiva 2006/66/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 6 septembrie 2006 privind bateriile şi acumulatorii şi deşeurile de baterii şi acumulatori şi de abrogare a Directivei 91/157/CEE (text cu relevanţă pentru SEE), publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţii Europene L 266 din 26 septembrie 2006, aşa cum a fost modificată ultima oară prin Directiva (UE) 2018/849 a Parlamentului European şi a Consiliului din 30 mai 2018.
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul privind gestionarea bateriilor şi acumulatorilor şi deşeurilor de baterii şi acumulatori (în continuare – Regulament) reglementează categoriile de deşeuri de baterii şi acumulatori enumerate în anexa nr.1, în scopul prevenirii sau al reducerii impactului asupra mediului înconjurător şi a sănătăţii populaţiei, contribuind astfel la dezvoltarea durabilă a societăţii şi la punerea în aplicare a prevederilor art.12 din Legea nr.209/2016 privind deşeurile.
2. Prezentul Regulament stabileşte condiţiile de protecţie a sănătăţii tuturor celor implicaţi în ciclul de viaţă al bateriilor şi acumulatorilor, precum sunt producătorii, importatorii, distribuitorii, consumatorii şi agenţii economici direct implicaţi în colectarea, tratarea, reciclarea, valorificarea şi eliminarea nepoluantă a deşeurilor de baterii şi acumulatori, prin prevenirea sau reducerea efectelor negative ale generării şi gestionării deşeurilor, inclusiv prin îmbunătăţirea eficienţei utilizării acestora.
3. Prezentul Regulament stabileşte cerinţele privind introducerea pe piaţă a bateriilor şi acumulatorilor şi unele reguli specifice privind colectarea, tratarea, reciclarea şi eliminarea deşeurilor de baterii şi acumulatori, în special interzicerea introducerii pe piaţă a bateriilor şi acumulatorilor ce conţin substanţe chimice periculoase.
4. Producătorii, importatorii, distribuitorii, consumatorii şi agenţii economici vor întreprinde măsurile necesare pentru optimizarea colectării separate a deşeurilor de baterii şi acumulatori, minimizarea eliminării bateriilor şi acumulatorilor ca deşeuri municipale mixte, inclusiv realizarea nivelului ridicat de reciclare pentru toate deşeurile de baterii şi acumulatori, contribuind astfel la implementarea principiului responsabilităţii extinse a producătorului.
5. În sensul prezentului Regulament, suplimentar la noţiunile din Legea nr.209/2016 privind deşeurile, se aplică noţiunile de mai jos, care au următoarele semnificaţii:
1) baterie sau acumulator (în continuare – BA) – orice sursă de energie electrică generată prin transformarea directă a energiei chimice şi constituită din una sau mai multe celule primare (nereîncărcabile) ori din una sau mai multe celule secundare (reîncărcabile);
2) grup de baterii – set de baterii sau acumulatori care sunt conectaţi împreună şi/ori sunt încapsulaţi într-un înveliş exterior pentru a forma o unitate completă, pe care utilizatorul final nu intenţionează să o separe sau să o deschidă;
3) baterie sau acumulator portabil – baterie, baterie tip „nasture”, grup de baterii sau acumulator care este izolat şi poate fi transportat manual şi nu este nici baterie sau acumulator industrial, nici baterie sau acumulator auto;
4) baterie tip „nasture” – baterie sau acumulator portabil, de dimensiune mică şi cu formă rotundă, al cărui diametru este mai mare decât înălţimea şi care este utilizat în scopuri specifice, cum ar fi: proteze auditive, ceasuri, echipamente portabile mici şi ca rezervă de energie;
5) baterie sau acumulator auto – baterie sau acumulator destinat să alimenteze sistemele auto de pornire, iluminat ori de aprindere;
6) baterie sau acumulator industrial – baterie sau acumulator proiectat exclusiv pentru utilizare industrială ori profesională sau folosit în orice tip de vehicul electric;
7) deşeu de baterie sau acumulatori (în continuare – DBA) – baterie sau acumulator care constituie deşeu potrivit prevederilor Legii nr.209/2016 privind deşeurile, inclusiv toate componentele, subansamblurile şi produsele consumabile, parte integrantă a BA, în momentul în care acestea devin deşeuri;
8) producător – persoană fizică sau juridică care introduce, fabrică, vinde/revinde, indiferent de tehnica de vânzare utilizată, sub propria marcă produse de alţi furnizori sau importă ori exportă, cu titlu profesional, în sau din Republica Moldova pentru prima dată BA, inclusiv cei integraţi în aparate sau vehicule;
9) ţintele de colectare pentru un an – procentaj obţinut prin împărţirea greutăţii deşeurilor de baterii portabile şi de acumulatori portabili colectaţi pe parcursul anului respectiv la greutatea medie a bateriilor portabile şi acumulatorilor portabili pe care producătorii fie îi vând direct utilizatorilor finali, fie îi livrează unor terţi pentru a fi vânduţi utilizatorilor finali pe parcursul anului respectiv şi al celor 2 ani precedenţi;
10) sistem „depozit” – sistem prin care cumpărătorul, la cumpărarea unei baterii şi/sau a unui acumulator pentru autovehicul, plăteşte vânzătorului o sumă de bani, care îi este rambursată atunci când bateria şi/sau acumulatorul uzat cu electrolitul în el este returnat persoanelor juridice care comercializează baterii şi/sau acumulatori pentru autovehicule;
11) sistemul „unul la unul” – sistem prin care, la achiziţionarea unor baterii/acumulatoare, se preia un DBA de tip echivalent, îndeplinind aceleaşi funcţii (sau similare) cu produsul furnizat;
12) sistem colectiv – organizaţie creată de către producători de baterii şi acumulatori în scopul preluării şi îndeplinirii obligaţiilor producătorilor de baterii şi acumulatori sau ale reprezentanţilor autorizaţi care acţionează în numele producătorilor cu privire la gestionarea DBA;
13) deşeuri istorice – DBA provenite de la baterii şi acumulatori, introduse pe piaţa naţională înainte de data intrării în vigoare a prezentului Regulament;
14) planul de operare – documentaţia elaborată de către producătorii de baterii şi acumulatori, care prezintă ansamblul activităţilor desfăşurate pe perioada de valabilitate a planului şi modalitatea prin care vor îndeplini obligaţiile ce le revin privind gestionarea bateriilor şi acumulatorilor şi a deşeurilor de baterii şi acumulatori, care se prezintă Agenţiei de Mediu în scopul evaluării şi aprobării acestuia;
15) terţii – persoană fizică sau juridică care are drepturi depline de a intermedia acţiunile pe care le desfăşoară producătorii, distribuitorii şi agenţii economici;
16) aparat – echipament electric sau electronic care este alimentat integral sau parţial de baterii ori acumulatori sau poate fi alimentat în acest mod;
17) distribuitor – persoană care furnizează baterii şi acumulatori, cu titlu profesional, unui utilizator final.
II. INTERDICŢII
6. Se interzice comercializarea şi utilizarea BA provenite de la producătorii, distribuitorii sau agenţii economici care nu respectă normele instituite de prezentul Regulament.
7. Se interzice distribuitorilor să comercializeze BA proveniţi de la producătorii care nu sunt înregistraţi în Lista producătorilor prevăzuţi la pct.16.
8. Se interzice eliminarea prin depozitare sau prin incinerare a DBA industriali şi auto, precum şi obstrucţionarea plasării pe piaţă a BA care îndeplinesc cerinţele Regulamentului.
III. TEHNOLOGII NOI DE RECICLARE ŞI ÎMBUNĂTĂŢIRE
A PERFORMANŢEI DE MEDIU
9. Agenţii economici care efectuează activităţi de tratare, reciclare şi valorificare favorizează dezvoltarea de noi tehnologii, din punctul de vedere al protecţiei mediului, pentru toate tipurile de BA.
10. Agenţii economici autorizaţi în conformitate cu art.25 din Legea nr.209/2016 privind deşeurile sunt obligaţi să introducă în instalaţiile de reciclare, tratare şi valorificare a DBA sisteme de management de mediu certificate în conformitate cu prevederile Legii nr.20/2016 cu privire la standardizarea naţională.
IV. ŢINTELE DE COLECTARE
11. Agenţia de Mediu (în continuare – Agenţie) calculează ţintele de colectare pentru prima dată în privinţa celui de-al 3 an întreg după intrarea în vigoare a prezentului Regulament. Cifrele anuale privind colectarea şi vânzările includ BA încorporaţi în aparate.
12. Pentru a se stabili dacă s-a atins ţinta minimă de colectare, producătorii individuali sau sistemele colective care acţionează în numele acestora şi agenţii economici autorizaţi care desfăşoară activităţi de tratare, valorificare şi reciclare transmit Agenţiei informaţiile privind DBA colectate separat, în conformitate cu pct.16, care:
1) au fost preluate de centrele de colectare, tratare şi valorificare;
2) au fost preluate de distribuitori;
3) au fost colectate separat de către producătorii individuali sau sistemele colective.
13. Producătorii de BA şi terţii trebuie să realizeze următoarele ţinte minime de colectare:
1) 25% până în 2023;
2) 45% până în 2025.
14. În vederea realizării ţintelor prevăzute la pct.13, DBA exportate cu respectarea prevederilor art.44 şi 64 din Legea nr.209/2016 privind deşeurile, pot fi considerate pentru atingerea ţintelor de valorificare şi reciclare numai dacă există o dovadă scrisă ce confirmă că valorificarea/reciclarea DBA a avut loc.
15. Agenţia monitorizează anual ţintele de colectare în conformitate cu schema prevăzută în anexa nr.2.
V. ÎNREGISTRAREA ŞI RAPORTAREA
16. Pentru monitorizarea respectării prevederilor prezentului Regulament, Agenţia ţine evidenţa producătorilor de BA, întocmeşte şi menţine Lista producătorilor de produse supuse reglementărilor de responsabilitate extinsă a producătorilor (în continuare – Lista producătorilor), prin intermediul Sistemului informaţional automatizat „Managementul deşeurilor”, stabilit în Hotărârea Guvernului nr.682/2018, în care sunt centralizate anual informaţii, inclusiv estimări cu privire la:
1) tipul, numărul şi greutatea BA introduşi pe piaţă;
2) tipul, numărul şi greutatea DBA care au fost colectate prin toate mijloacele, tratate, reciclate şi eliminate;
3) tipul, numărul şi greutatea DBA colectate şi exportate.
17. Producătorii existenţi pe piaţă au obligaţia de a se înscrie în Lista producătorilor în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentului Regulament, în conformitate cu cerinţele prevăzute în anexa nr.3, primind un număr de înregistrare, care este comunicat de aceştia tuturor reţelelor comerciale prin care sunt vândute BA în maximum 30 de zile de la atribuire.
18. Cerinţele de înregistrare în Lista producătorilor se referă atât la producătorii nou-intraţi pe piaţă, cât şi la producătorii existenţi, care au plasat pe piaţă BA până la data intrării în vigoare a prezentului Regulament.
19. Până la iniţierea activităţii de plasare pe piaţă a BA, producătorii nou-intraţi pe piaţă, conform prevederilor pct.17, au obligaţia de a se înregistra în Lista producătorilor în termen de 3 luni de la înregistrarea la Agenţia Servicii Publice.
20. La depunerea cererii de înregistrare în Lista producătorilor, producătorii vor depune la Agenţie, în formă electronică, prin intermediul Sistemului informaţional automatizat „Managementul deşeurilor”, sau pe suport de hârtie, cererea completată conform modelului prezentat în anexa nr.4, precum şi următoarele documente, după cum urmează:
1) în cazul sistemului individual:
a) dovada unui sistem individual;
b) planul de operare conform pct.50;
c) informaţiile generale, completate conform modelului prezentat în anexa nr.4-3;
2) în cazul sistemului colectiv:
a) dovada unui sistem colectiv;
b) setul de documente pentru obţinerea autorizaţiei, conform art.25 alin.(4) şi (6) din Legea nr.209/2016 privind deşeurile;
3) în cazul producătorilor membri ai sistemului colectiv:
a) certificarea calităţii de membru al unui sistem colectiv, conform art.12 alin.(5) lit.g) din Legea nr.209/2016 privind deşeurile;
b) informaţii generale, completate conform modelului prezentat în anexa nr.4-3.
21. Numărul de înregistrare se eliberează în termen de 10 zile lucrătoare, concomitent cu acceptarea setului de documente menţionat la pct.20 şi cu aprobarea planului de operare. Înregistrarea este valabilă pentru o perioadă de 5 ani.
22. Cererea de reînnoire a înregistrării se depune cu două luni înainte de expirarea perioadei de valabilitate, folosind modelul de cerere prezentat în anexa nr.4.
23. În termen de 30 de zile de la încetarea activităţii, producătorii care renunţă la punerea pe piaţă a BA notifică în scris Agenţia, pentru a putea fi radiaţi din Lista producătorilor, în conformitate cu anexa nr.4-2.
24. Sistemele individuale şi colective vor prezenta suplimentar Agenţiei raportul narativ privind sinteza (descrierea) activităţilor derulate pentru realizarea responsabilităţii extinse a producătorului, conform planului de operare.
25. La solicitarea Agenţiei, producătorii, autorităţile şi instituţiile administraţiei publice locale au obligaţia să justifice, prin documente confirmative, corectitudinea datelor raportate.
26. Producătorii care au transferat responsabilitatea privind realizarea ţintelor anuale de colectare, reciclare şi valorificare a DBA transmit Agenţiei datele de identificare a sistemului colectiv autorizat cu care au încheiat contractul de transfer al responsabilităţii până la data de 20 noiembrie a fiecărui an.
27. Producătorii menţionaţi la pct.26 vor fi informaţi trimestrial de către sistemul colectiv autorizat cu care au încheiat contractul de transfer de responsabilitate cu privire la îndeplinirea obligaţiilor de raportare a ţintelor.
28. Producătorul individual sau sistemul colectiv are la dispoziţie 30 de zile de la data comunicării obiecţiilor pentru remedierea neregulilor constatate şi remiterea raportului corectat sau a informaţiilor solicitate suplimentar.
29. Producătorii sau sistemele colective autorizate ţin evidenţa şi raportează DBA conform modului de evidenţă şi de raportare a informaţiilor stabilit în art.12, 32, 33 şi 49 din Legea nr.209/2016 privind deşeurile.
30. Prima raportare se va face în anul următor înregistrării.
VI. SISTEME DE COLECTARE
31. Responsabilităţile producătorilor de BA menţionate la pct.12 din Legea 209/2016 privind deşeurile se realizează în două moduri:
1) individual; sau
2) prin transferarea responsabilităţilor, pe bază de contract, către un sistem colectiv autorizat de către Agenţie.
32. Producătorii prevăzuţi la pct.31, care îşi îndeplinesc responsabilităţile individual, sunt obligaţi să preia de la beneficiari şi de la consumatori DBA prin intermediul propriilor puncte de colectare a acestora.
33. Sistemele colective autorizate în conformitate cu prevederile art.25 din Legea nr.209/2016 privind deşeurile, care acţionează în numele producătorilor, în scopul onorării responsabilităţilor acestora de colectare separată a DBA pentru asigurarea ţintelor de reciclare şi valorificare, în conformitate cu prevederile art.12 alin.(8) şi art.29 din Legea nr.209/2016 privind deşeurile, vor asigura îndeplinirea condiţiilor contractuale privind gestionarea DBA, prin:
1) încheierea contractelor de aderare la sistemul colectiv cu oricare dintre producătorii care solicită acest lucru şi care acceptă condiţiile contractuale;
2) acceptarea în rândul membrilor sistemului colectiv al producătorilor care solicită acest lucru şi corespund criteriilor prevăzute în statutul sistemului colectiv. Sistemul colectiv nu poate refuza cererea de aderare, cu excepţia cazului în care prezintă o justificare întemeiată şi primeşte aprobarea Agenţiei;
3) preluarea DBA şi facilitarea transferului către agenţii economici autorizaţi care asigură valorificarea acestora;
4) reinvestirea eventualului profit în aceleaşi tipuri de activităţi întreprinse în vederea îndeplinirii responsabilităţilor ce le revin producătorilor pentru care au preluat responsabilitatea;
5) asigurarea acoperirii întregii zone unde sunt comercializate produsele producătorilor de la care au preluat responsabilitatea;
6) stabilirea tarifelor pe care le percep de la producătorii prevăzuţi la pct.31 la un nivel corespunzător atât atingerii ţintelor minime prevăzute în anexa nr.2, cât şi gestionării întregii cantităţi de DBA solicitate de către unităţile administrativ-teritoriale şi de producătorii prevăzuţi la pct.31 să le gestioneze;
7) afişarea costurilor nete de gestionare a DBA pe site-ul web oficial în termen de 15 zile de la emiterea autorizaţiei;
8) afişarea listei cu producătorii afiliaţi stemului colectiv pe site-ul propriu în termen de 15 zile de la emiterea autorizaţiei şi actualizarea ei când este cazul;
9) încheierea contractelor cu reciclatorii şi valorificatorii autorizaţi.
34. Pentru îndeplinirea condiţiilor prevăzute la pct.33, sistemele colective pot avea şi calitatea de comerciant de deşeuri, în condiţiile Legii nr.209/2016 privind deşeurile, prin investirea profitului în propriul sistem.
35. Producători responsabili de gestionarea BA portabili sau sistemele colective care îşi onorează obligaţiile în numele lor sunt obligaţi:
1) să ţină o evidenţă ce cuprinde informaţii privind tipul, numărul şi greutatea BA portabili introduşi pe piaţă, ale DBA portabili colectate, precum şi tipul, numărul şi greutatea DBA auto şi industriali colectate şi predate pentru tratare, valorificare şi/sau reciclare, precum şi privind punctele de colectare organizate;
2) să creeze sisteme de colectare pentru DBA portabili, în vederea îndeplinirii ţintelor de colectare prevăzute la pct.13;
3) să creeze sisteme de colectare a DBA industriali, indiferent de compoziţia chimică şi de origine, prin care să fie asigurată returnarea acestora de către utilizatorii finali;
4) să elaboreze şi să depună la Agenţie, până la data de 30 aprilie a anului imediat următor celui în care a avut loc introducerea pe piaţă a BA, un raport care să cuprindă informaţii despre tipul, numărul şi greutatea BA introduşi pe piaţă, şi/sau colectaţi de pe piaţă;
5) să păstreze evidenţa datelor menţionate la subpct.1) şi 4) pentru o perioadă de 5 ani.
36. DBA auto şi industriali care prezintă deteriorări ale carcaselor sau pierderi de electrolit trebuie să fie colectate în containere speciale, separat de cele care nu prezintă deteriorări sau pierderi de electrolit, pentru a fi predate agenţilor economici autorizaţi în gestionarea DBA.
37. Sistemele colective prevăzute la pct.31 subpct.2) trebuie:
1) să asigure utilizatorilor finali predarea DBA portabili la un punct de colectare accesibil din vecinătatea acestora, ţinând seama de densitatea populaţiei;
2) să impună distribuitorilor primirea gratuită a DBA portabili atunci când aceştia furnizează BA portabili noi;
3) să nu implice costuri pentru utilizatorii finali care predau DBA portabili şi obligaţia de a cumpăra o baterie nouă sau un acumulator nou.
38. În scopul colectării separate a DBA portabili provenite de la gospodăriile particulare, producătorii care îşi onorează responsabilitatea extinsă a producătorului prin intermediul sistemelor colective, de comun acord cu autorităţile administraţiei publice locale ale unităţilor administrativ-teritoriale:
1) organizează, gestionează şi coordonează colectarea separată a DBA portabili de la gospodăriile particulare, precum şi transportul acestora la punctele de colectare fixe şi mobile prin intermediul serviciului de salubrizare, în conformitate cu prevederile Legii nr.209/2016 privind deşeurile. La solicitarea sistemului colectiv, administraţia publică locală pune la dispoziţie, gratis, spaţiu pentru crearea punctului de colectare a DBA portabili;
2) stabilesc şi comunică Agenţiei modalitatea şi frecvenţa de colectare a DBA portabili de la gospodăriile particulare, prin intermediul serviciului de salubrizare, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului Regulament. Frecvenţa de colectare trebuie să fie de cel puţin o dată în semestru;
3) predau DBA portabili colectate către producătorii sau sistemele colective ale acestora, în vederea realizării tratării, valorificării şi reciclării DBA portabili colectate în conformitate cu prevederile prezentului Regulament;
4) asigură existenţa şi funcţionarea a cel puţin unui punct de colectare a DBA portabili provenite de la gospodăriile particulare pentru localităţile cu un număr minim de 10000 de locuitori. Pentru localităţile mai mici, colectarea DBA portabili se va efectua în cadrul campaniilor de colectare a DBA portabili, organizate semestrial de către serviciul de salubrizare;
5) asigură evidenţa DBA intrate şi ieşite din punctele de colectare prevăzute la subpct. 4) şi raportarea anuală a datelor Agenţiei, conform modului de evidenţă şi de raportare a informaţiilor stabilite în Hotărârea Guvernului nr.501/2018, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului Regulament.
39. Distribuitorii de BA auto au următoarele obligaţii:
1) să colecteze BA auto de la utilizatorii finali;
2) să aplice sistemul „depozit” asupra preţului de vânzare al BA auto;
3) să depoziteze în spaţii special amenajate, împrejmuite şi asigurate pentru prevenirea scurgerilor necontrolate a BA auto primiţi în schimbul celor vândute;
4) să predea, în bază de contract, BA auto agenţilor economici autorizaţi;
5) să afişeze la loc vizibil anunţul cu următorul conţinut: „Predaţi DBA auto în vederea valorificării acestora”;
6) să afişeze în mod vizibil preţul pentru o baterie sau un acumulator auto şi valoarea „depozitului” corespunzător;
7) să emită cumpărătorului, la vânzarea bateriei sau acumulatorului auto, o chitanţă pe care să se specifice valoarea „depozitului”;
8) să ramburseze cumpărătorului valoarea „depozitului”, pe baza chitanţei emise, în cazul în care cumpărătorul îi returnează o baterie sau un acumulator auto uzat.
40. Distribuitorii de BA tranzacţionate prin mijloace de comunicare la distanţă transmit Agenţiei informaţii în conformitate cu cerinţele prevederilor pct.16.
41. Sistemul „depozit” se aplică asupra preţului de vânzare de către distribuitorii de BA auto la comercializarea către consumatorul final, reprezintă 10% din preţul de vânzare al unei baterii sau al unui acumulator auto şi este plătit odată cu achiziţionarea unei baterii sau a unui acumulator auto, în cazul în care nu se predă o baterie sau un acumulator auto uzat. Sumele încasate din aplicarea sistemului „depozit” nerambursate sunt evidenţiate separat în contabilitatea persoanei care desfăşoară activitate de comerţ cu BA auto şi sunt utilizate numai pentru organizarea activităţii de colectare a BA auto uzaţi.
42. Agenţii economici care comercializează sau cumpără, primesc prin donaţie ori recepţionează prin alte mijloace, în vederea vânzării sau pentru uz propriu BA, precum şi instituţiile publice şi private care cumpără, primesc prin donaţie ori recepţionează prin alte mijloace pentru uz propriu BA vor solicita producătorilor existenţi pe piaţă numărul de înregistrare din Lista producătorilor.
43. Utilizatorii finali de BA auto şi industriali sunt obligaţi să predea DBA auto şi industriali, separat de alte deşeuri către:
1) distribuitorii de BA angro şi cu amănuntul;
2) unităţile care prestează servicii de înlocuire a BA;
3) punctele de colectare pentru DBA.
44. Punctele de colectare ale sistemelor individuale sau colective trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
1) deşeurile să fie depozitate fără a afecta sănătatea populaţiei, mediul sau împrejurimile imediate;
2) în timpul depozitării, deşeurile sunt manipulate de către personalul instruit într-o manieră organizată şi regulată;
3) deşeurile sunt colectate în conformitate cu prevederile Legii nr.209/2016 privind deşeurile şi ale prezentului Regulament;
4) sistemul de colectare contribuie la gestionarea durabilă a materialelor;
5) colectarea continuă este garantată prin transmiterea către agenţii economici autorizaţi pentru valorificarea DBA colectate separat să fie amplasate în spaţii special amenajate, cu respectarea prevederilor pct.45.
45. Amplasarea punctelor de colectare ale sistemelor individuale sau colective se aprobă de Agenţie şi sunt parte integrantă a planului de operare, elaborat în conformitate cu prevederile art.25 alin.(6) din Legea nr.209/2016 privind deşeurile.
VII. REGLEMENTAREA SISTEMELOR
INDIVIDUALE ŞI COLECTIVE
46. Conform prevederilor Legii nr.209/2016 privind deşeurile, producătorii care efectuează operaţiuni de valorificare, inclusiv reciclare şi tratare a DBA, trebuie să deţină autorizaţie de mediu pentru gestionarea deşeurilor, cu indicarea explicită a operaţiunilor de valorificare şi eliminare pe care le poate aplica asupra acestora, conform anexelor nr.1 şi nr.2 din Legea menţionată.
47. Sistemele colective prevăzute la pct.15 subpct.2) trebuie să obţină autorizaţia de desfăşurare a activităţilor ce ţin de implementarea responsabilităţii extinse a producătorului în conformitate cu art.25 alin.(4) şi (6) din Legea nr.209/2016 privind deşeurile şi cu pct.17.
48. Derogările de la obligaţia de autorizare se acordă numai pentru cazurile reglementate de art.27 şi art.28 alin.(3) lit.b) din Legea 209/2016 privind deşeurile.
49. Producătorii care îşi îndeplinesc responsabilităţile individual sau prin intermediul sistemelor colective notifică Agenţiei printr-o scrisoare intenţia de a desfăşura activitatea în anul următor. Scrisoarea de intenţie se transmite până la data de 20 noiembrie a fiecărui an în conformitate cu modelul prevăzut în anexa nr.4-2.
50. Producătorii individuali şi sistemele colective au dreptul să îşi desfăşoare activitatea numai dacă deţin un plan de operare elaborat în conformitate cu cerinţele anexei nr.6 şi aprobat de Agenţie. Planul de operare se depune la Agenţie odată cu depunerea cererii de înregistrare în Lista producătorilor, în conformitate cu pct.17 şi 20.
51. Agenţia ia o decizie cu privire la aprobarea planului de operare în termen de 10 zile, termen în care Agenţia poate solicita clarificări şi informaţii necesare pentru a permite o evaluare substanţială a planului de operare.
52. Sistemele colective transmit, până la 1 aprilie, producătorilor pentru care au preluat responsabilitatea rezultatul implementării planului de operare pentru anul anterior.
53. Producătorii care îşi onorează obligaţiile individual raportează anual Agenţiei îndeplinirea planului de operare, elaborat în conformitate cu anexa nr.6, cantitatea de deşeuri colectate, recuperate sau eliminate, primind o aprobare anuală.
54. Agenţia nu va acorda aprobarea anuală în cazul în care sistemul colectiv:
1) nu a respectat obligaţiile specificate la pct.33;
2) nu a afişat valoarea tarifelor de preluare a responsabilităţii de gestionare a DBA pe fiecare categorie în parte pentru care a solicitat şi a primit autorizaţie pe pagina web proprie în termen de 15 zile de la emiterea autorizaţiei;
3) nu a afişat lista cu producătorii afiliaţi sistemului colectiv pe pagina web proprie în termen de 15 zile de la emiterea autorizaţiei şi actualizarea ei când este cazul.
55. Agenţia, în urma analizării planului de operare al producătorilor care îşi onorează obligaţiile individual sau prin sistemul colectiv, sesizează Inspectoratul pentru Protecţia Mediului în cazul constatării neîndeplinirii ţintelor de colectare a acestora prevăzute în pct.13 şi în anexele nr.2 şi nr.7.
56. Agenţia comunică sistemului colectiv sau individual dreptul de remediere în termen de 30 de zile de la data constatării situaţiilor prevăzute la pct.54.
57. Inspectoratul pentru Protecţia Mediului aplică sancţiuni după expirarea termenului de 30 de zile acordat pentru remediere, dacă sistemul colectiv sau individual nu au înlăturat abaterile constatate.
58. Măsura de neacordare a aprobării anuale după remedierea situaţiei constatate la pct.54 pentru sistemele colective sau individuale nu împiedică derularea activităţii în anul următor.
59. În cazul neacordării aprobării anuale în doi ani succesivi, Agenţia va iniţia procedura de retragere a autorizaţiei de mediu pentru gestionarea deşeurilor în conformitate cu art.11 alin.(1) lit.c) din Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător.
60. Producătorii care îşi onorează obligaţiile individual şi nu au primit aprobarea anuală într-un an sunt obligaţi, începând cu anul imediat următor, să transfere responsabilitatea îndeplinirii obligaţiilor către un sistem colectiv autorizat în termen de 30 de zile de la comunicarea măsurii de neacordare a aprobării anuale prin notificarea Agenţiei în acest sens.
61. Producătorii care îşi onorează obligaţiile individual se radiază de drept din Lista producătorilor în situaţia în care acestora nu li s-a acordat aprobarea anuală şi nu îşi transferă responsabilităţile îndeplinirii ţintelor către un sistem colectiv autorizat. În cazul radierii din Lista producătorilor, este interzisă plasarea pe piaţă a BA până la obţinerea unui nou număr de înregistrare.
62. În cazul în care producătorii care îşi îndeplinesc responsabilităţile individual nu îndeplinesc ţintele anuale prevăzute în anexa nr.2, este necesar ca, pentru atingerea ţintelor, să plătească la bugetul de stat către Fondul Ecologic de Stat o sumă egală cu costurile nete de gestionare a unei tone pentru fiecare categorie de BA înmulţit cu cantitatea de DBA nevalorificată.
63. Sumele datorate la bugetul de stat prevăzute la pct.22 se plătesc până la data de 31 martie a anului următor celui pentru care nu s-au realizat ţintele.
VIII. ÎNDEPĂRTAREA DBA
64. Producătorii de aparate sunt obligaţi:
1) să asigure proiectarea şi să realizeze aparatele astfel încât DBA să poată fi îndepărtate cu uşurinţă de către utilizatorul final, iar în cazul în care acestea nu pot fi înlăturate cu uşurinţă de către utilizatorul final, aparatele se proiectează astfel încât DBA să poată fi îndepărtate cu uşurinţă de către personalul tehnic calificat;
2) să se asigure că aparatele în care sunt încorporate BA sunt însoţite de instrucţiuni în care se arată cum pot fi acestea îndepărtate în siguranţă de utilizatorul final sau de personalul tehnic calificat;
3) să informeze utilizatorul final cu privire la tipul BA încorporaţi.
65. Prevederile pct.64 nu se aplică atunci când, din motive de siguranţă, de funcţionare, medicale sau de integritate a datelor, continuitatea alimentării cu energie este necesară şi impune o conectare permanentă între aparat şi BA.
IX. TRATAREA, RECICLAREA ŞI VALORIFICAREA
66. Agenţia se asigură că:
1) producătorii sau terţii stabilesc sisteme folosind cele mai bune tehnici disponibile, în sensul protecţiei sănătăţii şi mediului, pentru a asigura tratarea reciclarea şi valorificarea DBA; şi
2) toate BA colectaţi sunt supuşi unui tratament, unei reciclări şi valorificări prin intermediul sistemelor care respectă legislaţia naţională, în special în ceea ce priveşte sănătatea, siguranţa şi gestionarea deşeurilor;
3) BA portabili colectaţi care conţin cadmiu, mercur sau plumb pot fi eliminaţi prin depozitare sau stocare subterană în cadrul unei strategii de eliminare treptată a metalelor grele care, pe baza unei evaluări detaliate a impactului asupra mediului, a impactului economic şi social, arată că eliminarea ar trebui să fie o opţiune preferată reciclării şi valorificării.
67. Agenţii economici care execută activităţi de tratare şi valorificare a BA de orice tip trebuie să se asigure că procesele de tratare şi valorificare îndeplinesc ţintele prevăzute în partea A din anexa nr.7.
68. BA încorporaţi în echipamentele electrice şi electronice, colectaţi împreună cu deşeurile de echipamente electrice şi electronice, sunt îndepărtaţi din respectivele deşeuri şi colectaţi separat, pentru a fi predaţi sistemelor colective sau individuale autorizate în activităţi de tratare, valorificare şi/sau reciclare a acestora.
69. Agenţii economici autorizaţi pentru desfăşurarea activităţilor de reciclare şi valorificare a DBA de orice tip vor asigura respectarea ţintelor de reciclare şi valorificare şi cerinţele conexe prevăzute în partea B din anexa nr.7.
70. Agenţii economici autorizaţi pentru desfăşurarea activităţii de reciclare, valorificare şi tratare a DBA de orice tip vor prezenta anual Agenţiei informaţia privind ţintele de reciclare, valorificare şi tratare a DBA prevăzute la anexa nr.7, iar în cazul constatării neîndeplinirii ţintelor, Agenţia sesizează Inspectoratul pentru Protecţia Mediului.
71. Producătorii de BA ori terţii predau DBA colectate agenţilor economici autorizaţi şi au obligaţia să ţină şi să transmită Agenţiei o evidenţă care să cuprindă informaţii privind tipul, numărul şi greutatea BA reciclaţi în ţară sau transferaţi pentru tratare, valorificare şi/sau reciclare sau în alte state.
72. Agenţii economici autorizaţi pentru desfăşurarea activităţii de tratare, valorificare şi/sau reciclare sunt obligaţi să ţină şi să transmită Agenţiei o evidenţă care să cuprindă informaţii privind tipul, numărul şi greutatea BA primiţi pentru tratare, valorificare şi/sau reciclare în conformitate cu Instrucţiunea cu privire la ţinerea evidenţei şi transmiterea datelor şi informaţiilor despre deşeuri şi gestionarea acestora, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr.501/2018, prin intermediul Sistemului informaţional automatizat „Managementul deşeurilor”.
73. Agenţia elaborează raportul privind realizarea ţintelor de reciclare şi valorificare menţionate în partea B din anexa nr.7, realizate în fiecare an.
74. În scopul asigurării accesului publicului la aceste informaţii, sinteza datelor privind BA şi DBA la nivel naţional este disponibilă pe pagina web oficială a Agenţiei.
X. FINANŢAREA
75. Sistemele individuale sau colective ori terţii care acţionează în numele acestora finanţează toate costurile nete ce decurg din:
1) colectarea, tratarea, valorificarea şi reciclarea tuturor DBA portabili colectate în conformitate cu prevederile prezentului Regulament;
2) colectarea, tratarea, valorificarea şi reciclarea tuturor DBA industriali şi auto colectate în conformitate cu prevederile prezentului Regulament.
76. Sistemele individuale sau colective ori terţii care acţionează în numele acestora asigură finanţarea costurilor nete necesare campaniilor de informare publică privind colectarea, tratarea, valorificare şi reciclarea tuturor DBA portabili.
77. Costurile colectării, tratării, valorificării şi reciclării nu sunt prezentate separat utilizatorilor finali în momentul vânzării noilor BA portabili.
78. Sistemele individuale sau colective şi utilizatorii de BA industriali şi auto pot încheia acorduri care să prevadă alte metode de finanţare decât cele prevăzute la pct.75.
79. Prevederile pct.75-78 se aplică tuturor DBA, indiferent de data introducerii lor pe piaţă.
XI. ETICHETAREA
80. Producătorii şi terţii se asigură că toate BA şi grupurile de baterii sunt marcate în mod corespunzător cu simbolul prezentat în anexa nr.8.
81. Producătorii şi terţii se asigură că pe toţi BA portabili sau auto este indicată capacitatea lor în mod vizibil, lizibil şi durabil.
82. BA şi bateriile tip „nasture” ce conţin mai mult de 0,0005% mercur, mai mult de 0,002% cadmiu sau mai mult de 0,004% plumb sunt marcate cu simbolul chimic pentru metalul respectiv: Hg, Cd sau Pb. Simbolul ce indică conţinutul de metal greu se tipăreşte sub simbolul prezentat în anexa nr.8 şi acoperă o suprafaţă de cel puţin un sfert din mărimea simbolului respectiv.
83. Simbolul prezentat în anexa nr.8 acoperă cel puţin 3% din suprafaţa celei mai mari părţi a BA sau a grupului de baterii, până la o dimensiune maximă de 5×5 cm. În cazul elementelor cilindrice, simbolul acoperă cel puţin 1,5% din suprafaţa BA şi are o dimensiune maximă de 5×5 cm.
84. Atunci când, dată fiind dimensiunea BA sau a grupului de baterii, simbolul ar fi mai mic de 0,5×0,5 cm, nu este necesar ca BA sau grupul de baterii să fie marcat, însă pe ambalaj se tipăreşte un simbol de cel puţin 1×1 cm.
85. Simbolurile se tipăresc în mod vizibil, lizibil şi durabil.
XII. INFORMAŢII PENTRU UTILIZATORII FINALI
86. Sistemele individuale sau colective, precum şi producătorii furnizează utilizatorilor finali, în special prin campanii de informare, informaţii complete privind:
1) efectele potenţiale ale substanţelor utilizate în BA asupra mediului şi sănătăţii umane;
2) interesul de a nu se elimina DBA ca deşeuri municipale nesortate şi posibilitatea de participare la colectarea lor separată, astfel încât să se faciliteze tratarea, valorificarea şi reciclarea acestora;
3) sistemele de colectare, reciclare şi de valorificare disponibile pentru aceştia;
4) rolul pe care trebuie să-l aibă în reciclarea şi valorificarea DBA;
5) semnificaţia simbolului pubelei cu roţi, barată cu două linii în formă de X, prevăzut în anexa nr.8, şi a simbolurilor chimice Hg, Cd şi Pb;
6) modul de eliminare de DBA portabili la punctele de vânzare a acestora.
87. Distribuitorii informează utilizatorii finali cu privire la posibilitatea de a se debarasa de DBA portabili la punctele de vânzare a acestora.
XIII. EXPORTUL
88. Tratarea, valorificarea şi reciclarea DBA poate fi efectuată în afara teritoriului Republicii Moldova, cu condiţia ca transportatorul de deşeuri să îndeplinească cerinţele legislaţiei de mediu şi a prevederilor art.63 şi 64 din Legea nr.209/2016 privind deşeurile.
89. DBA exportate în afara Republicii Moldova sunt luate în considerare la îndeplinirea obligaţiilor ţintelor de tratare, valorificare şi reciclare prevăzute în anexa nr.7.
90. Sunt acceptate pentru transfer sau export în scopul tratării, valorificării şi/sau reciclării ori eliminării, în afara Republicii Moldova, numai DBA auto şi industriali din care nu s-a extras electrolitul şi nu prezintă deteriorări, scurgeri de electrolit sau de alte substanţe periculoase.
XIV. SUPRAVEGHEREA ŞI CONTROLUL
91. Nerespectarea prevederilor prezentului Regulament se sancţionează conform prevederilor Legii nr.209/2016 privind deşeurile şi al art.154 din Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008, inclusiv în cazul în care sistemul colectiv sau individual nu a atins ţintele minime de colectare conform pct.13.
92. Inspectoratul pentru Protecţia Mediului va exercita funcţia de supraveghere şi control privind respectarea prevederilor prezentului Regulament în baza Legii nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător, a Legii nr.851/1996 privind expertiza ecologică, a Legii nr.1515/1993 privind protecţia mediului înconjurător şi a Legii nr.209/2016 privind deşeurile.
Anexa nr.1 la Regulamentul privind gestionarea bateriilor şi acumulatorilor şi deşeurilor de baterii şi acumulatori
Categorii de BA reglementate de Regulamentul privind gestionarea bateriilor şi acumulatorilor şi deşeurilor de baterii şi acumulatori
| |
8506 | Pile şi baterii de pile electrice: |
8506 10 | – Cu bioxid de mangan: |
– – Alcaline: | |
8506 10 110 | – – – Pile cilindrice |
8506 10 180 | – – – Altele |
– – Altele: | |
8506 10 910 | – – – Pile cilindrice |
8506 10 980 | – – – Altele |
8506 30 000 | – Cu oxid de mercur |
8506 40 000 | – Cu oxid de argint |
8506 50 | – Cu litiu: |
8506 50 100 | – – Pile cilindrice |
8506 50 300 | – – Pile buton |
8506 50 900 | – – Altele |
8506 60 000 | – Cu aer-zinc |
8506 80 | – Alte pile şi baterii de pile: |
8506 80 050 | – Baterii uscate cu zinc-carbon, cu tensiunea de minimum 5,5 V, dar de maximum 6,5 V |
8506 80 800 | – – Altele |
8506 90 000 | – Părţi |
8507 | Acumulatoare electrice, inclusiv separatoarele lor, chiar de formă pătrată sau dreptunghiulară: |
8507 10 | – Cu plumb, de tipul celor utilizate pentru demararea motoarelor cu piston: |
8507 10 200 | – Care funcţionează cu electrolit lichid |
8507 10 800 | – Altele |
8507 20 | – Alte acumulatoare cu plumb: |
8507 20 200 | – Care funcţionează cu electrolit lichid |
8507 20 800 | – Altele |
8507 30 | – Cu nichel-cadmiu: |
8507 30 200 | – Închise ermetic |
8507 30 800 | – Altele |
8507 40 000 | – Cu nichel-fier |
8507 50 000 | – Cu hidrură de nichel-metal |
8507 60 000 | – Cu ioni de litiu |
8507 80 000 | – Alte acumulatoare |
8507 90 | – Părţi: |
8507 90 300 | – – Separatoare |
8507 90 800 | – – Altele |
Anexa nr.2 la Regulamentul privind gestionarea bateriilor şi acumulatorilor şi deşeurilor de baterii şi acumulatori
Monitorizarea respectării ţintelor de colectare
| ||||
Anul | Data colectării | Calcul | Cerinţă de raportare | |
X[*] + 1 | Vânzări în anul 1 (S1) | |||
X + 2 | Vânzări în anul 2 (S2) | – |
– | |
X + 3 | Vânzări în anul 3 (S3) | Colectare în anul 3 (C3) | Ţintelor de colectare (RC3) = 3*C3/(S1 + S2 + S3) | |
X + 4 | Vânzări în anul 4 (S4) | Colectare în anul 4 (C4) | Ţintelor de colectare (RC4) = 3*C4/(S2 + S3 + S4) (Obiectiv stabilit la 25%) | |
X + 5 | Vânzări în anul 5 (S5) | Colectare în anul 5 (C5) | Ţintelor de colectare (RC5) = 3*C5/(S3 + S4 + S5) | RC4 |
X + 6 | Vânzări în anul 6 (S6) | Colectare în anul 6 (C6) | Ţintelor de colectare (RC6) = 3*C6/(S4 + S5 + S6) | RC5 |
X + 7 | Vânzări în anul 7 (S7) | Colectare în anul 7 (C7) | Ţintelor de colectare (RC7) = 3*C7/(S5 + S6 + S7) | RC6 |
X + 8 | Vânzări în anul 8 (S8) | Colectare în anul 8 (C8) | Ţintelor de colectare (RC8) = 3*C8/(S6 + S7 + S8) (Obiectiv stabilit la 45%) | RC7 |
X + 9 | Vânzări în anul 9 (S9) | Colectare în anul 9 (C9) | Ţintelor de colectare (RC9) = 3*C9/(S7 + S8 + S9) | RC8 |
X + 10 | Vânzări în anul 10 (S10) | Colectare în anul 10 (C10) | Ţintelor de colectare (RC10) = 3*C10/(S8 + S9 + S10) | RC9 |
X + 11 | Etc. | Etc. | Etc. | RC10 |
Etc. | ||||
[*] Anul X este anul 2021 |
Anexa nr.3 la Regulamentul privind gestionarea bateriilor şi acumulatorilor şi deşeurilor de baterii şi acumulatori
Cerinţe procedurale pentru înregistrare
1. Cerinţe pentru înregistrare Înregistrarea producătorilor de BA se face în Lista producătorilor, parte integrantă a Sistemului informaţional automatizat „Managementul deşeurilor”, deţinută de către Agenţie, pe suport de hârtie tipărit sau în format electronic. Producătorii de BA care introduc baterii şi acumulatori pentru prima dată cu titlu profesional se înregistrează doar o singură dată pe piaţa Republicii Moldova şi li se furnizează un număr de înregistrare. 2. Informaţii furnizate de către producători Producătorii de BA furnizează Agenţiei următoarele informaţii: 1) denumirea producătorului şi denumirea comercială a acestuia (după caz) sub care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul naţional; 2) adresa (adresele) producătorului: codul poştal şi localitatea, denumirea străzii şi numărul, ţara, numărul de telefon, numele unei persoane de contact, numărul de fax şi adresa de e-mail ale producătorului, dacă este cazul; 3) precizări cu privire la tipurile de BA introduşi pe piaţă de către producător: BA portabili, BA industriali sau BA auto; 4) informaţii cu privire la modul în care producătorul îşi îndeplineşte obligaţiile: printr-un sistem individual sau colectiv; 5) data cererii de înregistrare; 6) codul naţional de identificare fiscală al producătorului (opţional); 7) declaraţia prin care se precizează că informaţiile furnizate sunt adevărate. 3. În cazul modificării datelor furnizate de producători în conformitate cu subpct.1)-7), aceştia informează Agenţia în termen de maximum o lună de la data modificării. 4. Radierea În cazul în care producătorii îşi pierd calitatea de producători, aceştia solicită radierea din evidenţe, informând Agenţia. |
Anexa nr.4 la Regulamentul privind gestionarea bateriilor şi acumulatorilor şi deşeurilor de baterii şi acumulatori
Antet solicitant Nr. ............../...............
CERERE de acordare a numărului de înregistrare privind plasarea pe piaţă a bateriilor şi/sau acumulatorilor
Solicităm înregistrarea persoanei juridice în Lista producătorilor de produse supuse reglementărilor de responsabilitate extinsă a producătorilor şi acordarea numărului de înregistrare pentru plasarea pe piaţă a bateriilor şi/sau acumulatorilor, pentru care fapt comunicăm următoarele date: 1. Denumirea completă: <DenumireCompletă> prescurtata: „<DenumirePrescurtată>” 2. Forma juridică de organizare a persoanei juridice: <FormaJuridică> 3. IDNO: <NrdeIdentificare> din <Registrul> 4. Sediul persoanei juridice: <AdresaJuridică> 5. Administratorul: <AdministratorNume>, numit pe termen nelimitat/pe perioada 6. Genurile principale de activitate: <GenuriList> 7. Fondator(i): <FondatorCotaList> 8. Modul în care se asumă responsabilităţile: <sistem individual sau colectiv> 9. În cazul sistemului colectiv: <numele şi datele de contact ale sistemului> Pentru susţinerea cererii prezentăm următoarele acte specifice: În conformitate cu prevederile legale, ne asumăm răspunderea că documentele prezentate în copie sunt conforme cu originalul.
Data ________________________ Persoana autorizată, ____________________________ (semnătura)
Declaraţie: Subsemnatul, ________________, sunt informat şi sunt de acord că datele cu caracter personal furnizate vor fi prelucrate de către registratorul/subregistratorul _______________ în scopul asigurării trasabilităţii BA, cu respectarea regimului de securitate şi confidenţialitate, în conformitate cu prevederile Legii nr.133/2011 privind protecţia datelor cu caracter personal. Sub sancţiunile aplicate faptei de fals în acte publice, declar pe propria răspundere că datele indicate în cerere sunt veridice şi complete, iar informaţia furnizată nu va fi folosită în scopuri incompatibile sau remisă fără temei terţilor neautorizaţi. Conştientizez că anumite categorii de date cu caracter personal furnizate, şi anume numele/prenumele, datele de contact şi adresa, vor fi făcute publice prin intermediul paginii web oficiale a Agenţiei, având în vedere scopul de a asigura trasabilitatea bateriilor şi/sau acumulatorilor. |
Anexa nr.4-1 la Regulamentul privind gestionarea bateriilor şi acumulatorilor şi deşeurilor de baterii şi acumulatori
Informaţii generale estimate pe anul pentru care se face înregistrarea
Societatea___________
| ||
Categorii de BA plasate pe piaţă în anul________* | Cantitatea | |
tone | unităţi | |
Total | ||
Funcţia _______________________ (semnătura) |
Anexa nr.4-2 la Regulamentul privind gestionarea bateriilor şi acumulatorilor şi deşeurilor de baterii şi acumulatori
Model de scrisoare de notificare (încetarea activităţii)
Antet solicitant Nr. ............../...............
NOTIFICARE privind intenţia de a desfăşura activitate în anul următor
Prin prezenta, <Denumire Completa>, <Forma Juridică>, cu nr. de înregistrare <IDNO> din <Registrul>, cu sediul <Adresa Juridică>, notifică <intenţia de a desfăşura activitatea ce ţine de implementarea responsabilităţii extinse a producătorului în raport cu BA şi DBA în anul următor <în mod individual/prin aderarea la sistem colectiv <denumirea sistemului colectiv>>/sistarea activităţii şi solicită radierea din Lista producătorilor supuse reglementării extinse a producătorilor> În conformitate cu prevederile legale, ne asumăm răspunderea că documentele prezentate în copie sunt conforme cu originalul.
Data _____________________ Persoana autorizată
____________________________ (semnătura) |
Anexa nr.4-3 la Regulamentul privind gestionarea bateriilor şi acumulatorilor şi deşeurilor de baterii şi acumulatori
Informaţii generale estimate pe anul pentru care se face înregistrarea
Societatea________________
| ||
Categorii de BA produse/plasate pe piaţă în anul ___________ | Cantitatea | |
tone | unităţi | |
Total |
Anexa nr.5 la Regulamentul privind gestionarea bateriilor şi acumulatorilor şi deşeurilor de baterii şi acumulatori
Modalitatea de verificare a raportului narativ privind îndeplinirea ţintelor
Aspecte de verificare a raportului narativ privind îndeplinirea ţintelor: 1) îndeplinirea responsabilităţilor descrise în capitolele IV-VII; 2) acurateţea raportărilor privind stadiul îndeplinirii ţintelor anuale de colectare, reciclare şi valorificare în conformitate cu prezentului Regulament; 3) verificarea conformităţii raportărilor în relaţie cu generatorii DBA, colectorii DBA sau valorificatorii DBA; 4) verificarea trasabilităţii deşeurilor colectate de la punctul de colectare/colector până la instalaţia de tratare/valorificare; 5) rezultatele controalelor efectuate de către autoritatea de supraveghere şi control, după caz; 6) respectarea elementelor din autorizaţia de mediu pentru gestionarea deşeurilor, după caz; 7) îndeplinirea ţintelor anuale de colectare, reciclare şi valorificare conform prevederilor prezentului Regulament; 8) asigurarea transparenţei faţă de toţi agenţii economici pentru care au preluat responsabilitatea; 9) respectarea aceloraşi tarife de preluare a responsabilităţii de gestionare a DBA faţă de toţi producătorii pentru care au preluat responsabilitatea, după caz; 10) reinvestirea profitului în aceleaşi tipuri de activităţi întreprinse în vederea îndeplinirii obligaţiilor pentru care au preluat responsabilitatea de către sistemele colective; 11) riscurile la care sunt expuşi şi modul lor de remediere; 12) elementele interne şi externe ce împiedică producătorul individual sau sistemul colectiv să îşi îndeplinească ţintele de colectare, reciclare şi valorificare a DBA. |
Anexa nr.6 la Regulamentul privind gestionarea bateriilor şi acumulatorilor şi deşeurilor de baterii şi acumulatori
Structura planului de operare a sistemului individual şi colectiv Structura planului de operare, stabilit în conformitate cu prevederile art.25 alin.(6) din Legea nr.209/2016 privind deşeurile: 1) datele de identificare: a) datele de identificare; b) adresa juridică şi indicarea adreselor tuturor filialelor din ţară, după caz; c) datele de contact; d) cuprinsul planului de operare; e) numele şi funcţia semnatarului planului de operare. Pentru producătorii care îşi onorează responsabilitatea în mod colectiv, planul de operare reprezintă un plan comun. Suplimentar la cerinţele menţionate la lit.a)-e) un plan colectiv conţine cel puţin o descriere a: - producătorilor care prezintă planul colectiv; - angajamentelor specifice şi obiectivelor fiecărui producător; 2) obiectul planului de operare: a) indicarea categoriei/categoriilor de deşeuri care fac obiectul planului de operare şi originea acestuia (gospodării casnice/business); b) descrierea clară a tuturor BA pe care compania le plasează pe piaţă ca producător/importator cu indicarea tipului de BA; c) cantităţile anuale estimate de BA care fac obiectul planului de operare pe tip de BA; 3) acţiunile: a) descrierea modului în care sunt îndeplinite măsurile menţionate pct.4 şi pct.13 din Regulament, în special descrierea următoarelor măsuri privind: - colectarea selectivă a DBA; - colectarea optimă şi maximă a DBA; - tratarea optimă a DBA, în conformitate cu cerinţele de mediu. Acţiuni pentru atingerea ţintelor de reciclare stabilite de prezentul Regulament pe durata planului, ataşând o listă de operatori pentru reutilizare şi reciclare, inclusiv dovezi de colaborare; - înregistrarea corectă a fluxurilor de deşeuri; - acoperirea costurilor de operare a punctelor de colectare municipale; - sensibilizarea între diferite grupuri-ţintă; b) reţeaua punctelor de colectare, cu indicarea adreselor exacte unde pot fi livrate DBA; c) raportarea anuală în Sistemul informaţional automatizat „Managementul deşeurilor” a următoarelor informaţii: - cantitatea totală de BA (în kg), în funcţie de tip, plasată pe piaţă; - cantitatea totală de BA (în kg), în funcţie de tip, colectată pentru atingerea ţintelor la fiecare punct de colectare; - cantitatea totală de BA propuse fiecărui centru de valorificare; - cantitatea totală de BA reutilizate; - lista producătorilor autorizaţi care colectează DBA, le sortează pentru reutilizare şi/sau le valorifică, pe tipuri (în interiorul sau în afara ţării); - raportul privind controlul datelor menţionate în raportul anual, validat de un organism independent de control/audit/inspecţie; 4) planul financiar Un plan financiar pe durata planului de operare, care este justificat de structura estimată a costurilor (cantitatea de BA introduse pe piaţă, randamentul procentual, procentul de reutilizare, costurile operaţionale); 5) angajamentele Angajamentul specific, semnat şi datat de producător sau, după caz, de către o persoană fizică autorizată să reprezinte societatea, precum că deşeurile care fac obiectul planului de operare şi care sunt colectate de acesta întru aplicarea prezentului Regulament, sunt: a) acceptate gratuit de către acesta, cu excepţia cazului în care se prevede altfel în Regulament; b) sunt tratate de acesta în conformitate cu cerinţele prevăzute în prezentul Regulament. De asemenea, angajamentul precizează modul în care sunt acoperite costurile de colectare, selectare şi tratare a tuturor DBA; 6) aprobarea planului de operare Planul de operare se aprobă în conformitate cu următoarea procedură: a) cererea de aprobare a planului de operare (în continuare – cerere) se depune la Agenţie, prin scrisoare recomandată, de preferinţă în numele solicitantului, semnată şi datată de solicitant sau, după caz, de către o persoană fizică autorizată să reprezinte societatea şi include următoarele anexe: - copia acordului de asociere împreună cu oricare amendamente la acest memorandum în ultimii cinci ani, după caz; - proiectul planului de operare pentru care este solicitată autorizarea; b) Agenţia verifică cererea: - în cazul în care cererea este incompletă, în termen de 10 zile de la depunerea cererii Agenţia informează solicitantul prin scrisoare recomandată, cu privire la informaţiile şi detaliile care lipsesc; - în cazul în care cererea este completă, în termen de 10 zile de la depunerea cererii Agenţia informează solicitantul despre aceasta prin scrisoare recomandată; c) planul de operare se aprobă pentru o perioadă maximă de cinci ani; d) în cazul în care planul se aprobă pentru o perioadă mai scurtă, Agenţia trebuie să argumenteze decizia luată; e) cererea poate fi depusă repetat, în conformitate cu procedura prevăzută la lit.a)-d) de mai sus pentru o perioadă maximă de cinci ani; f) Agenţia: - la solicitarea producătorului/reprezentantului producătorului restituie cererea de aprobare a planului de operare, fără examinare; - restituie, fără examinare, cererea de aprobare a planului de operare în cazul în care a constatat încălcarea de către producător a cerinţelor prezentului Regulament; g) deţinătorul planului de operare este obligat să informeze imediat Agenţia, prin scrisoare recomandată, privind modificarea următoarelor informaţii din dosarul său: - datele de identificare ale companiei; - adresa sau datele de contact; - obiectul planului de operare aprobat; - angajamentele din planul de operare aprobat; h) persoana fizică sau juridică trebuie să respecte cu stricteţe angajamentele incluse în planul de operare aprobat; i) planul de operare este prezentat, anual, înainte de data de 1 octombrie a anului care precede anul la care se referă planul de operare. Planul de operare anual conţine un rezumat al acţiunilor planificate şi un grafic clar al acestora, rezultatele scontate şi divizarea sarcinilor; j) până la data de 1 aprilie a fiecărui an, trebuie depus un raport privind implementarea planului de operare în cursul anului precedent. |
Anexa nr.7 la Regulamentul privind gestionarea bateriilor şi acumulatorilor şi deşeurilor de baterii şi acumulatori
Cerinţele detaliate privind tratarea, reciclarea şi valorificarea care trebuie atinse la nivel naţional, etapizat, nu mai târziu de anul 2025
Partea A: Tratarea 1. Tratarea include, cel puţin, îndepărtarea tuturor fluidelor şi acizilor. 2. Tratarea şi orice depozitare, inclusiv depozitarea temporară, în instalaţiile de tratare se desfăşoară în amplasamente cu suprafeţe impermeabile şi acoperiş adecvat, rezistent la intemperii sau în containere corespunzătoare.
Partea B: Reciclarea şi valorificarea 3. Procesele de reciclare trebuie să realizeze ţintele privind reciclarea şi valorificarea: 1) reciclarea şi valorificarea a 65% din greutatea medie a BA cu plumb acid, inclusiv reciclarea conţinutului de plumb la cel mai înalt nivel care este fezabil tehnic, evitându-se în acelaşi timp costurile excesive; 2) reciclarea şi valorificarea a 75% din greutatea medie a BA cu nichel-cadmiu, inclusiv reciclarea conţinutului de cadmiu la cel mai înalt nivel care este fezabil tehnic, evitându-se în acelaşi timp costurile excesive; şi 3) reciclarea şi valorificare a 50% din greutatea medie a celorlalte DBA. |
Anexa nr.8 la Regulamentul privind gestionarea bateriilor şi acumulatorilor şi deşeurilor de baterii şi acumulatori
Simbolul care indică faptul că BA fac obiectul unei colectări separate
Simbolul care indică faptul că BA fac obiectul unei colectări separate reprezintă o pubelă cu roţi barată cu două linii în formă de X, ca în imaginea de mai jos. Simbolul trebuie să fie tipărit vizibil, lizibil şi durabil.
|
