H O T Ă R Â R E
cu privire la aprobarea Conceptului tehnic al Sistemului informaţional
„Evidenţa solicitanţilor şi beneficiarilor de subvenţii”
nr. 227 din 10.04.2020
Monitorul Oficial nr.115-117/348 din 15.05.2020
* * *
În temeiul art.29 alin.(3) din Legea nr.276/2016 cu privire la principiile de subvenţionare în dezvoltarea agriculturii şi mediului rural (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.67-71, art.93), cu modificările ulterioare, şi al art.16 din Legea nr.71/2007 cu privire la registre (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.70-73, art.314), cu modificările ulterioare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se instituie Sistemul informaţional „Evidenţa solicitanţilor şi beneficiarilor de subvenţii”.
2. Se aprobă Conceptul tehnic al Sistemului informaţional „Evidenţa solicitanţilor şi beneficiarilor de subvenţii” (se anexează).
3. Implementarea, funcţionarea, mentenanţa şi dezvoltarea Sistemului informaţional „Evidenţa solicitanţilor şi beneficiarilor de subvenţii” se vor efectua din contul şi în limitele alocaţiilor aprobate în acest scop în bugetul autorităţii publice centrale responsabile de politica de subvenţionare în dezvoltarea agriculturii şi mediului rural.
4. Controlul asupra executării prezentei hotărâri se pune în sarcina Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale şi Mediului.
PRIM-MINISTRU | Ion CHICU
|
Contrasemnează: | |
Ministrul agriculturii, dezvoltării regionale şi mediului | Ion Perju
|
Nr.227. Chişinău, 10 aprilie 2020. |
Aprobat
prin Hotărârea Guvernului
nr.227 din 10 aprilie 2020
CONCEPTUL TEHNIC
al Sistemului informaţional „Evidenţa solicitanţilor
şi beneficiarilor de subvenţii”
INTRODUCERE
Realizarea unui sistem informaţional independent, imparţial, credibil şi eficient reprezintă o condiţie necesară pentru asigurarea implementării cadrului normativ în domeniul subvenţionării producătorilor agricoli şi dezvoltării mediului rural, gestionarea corectă şi transparentă a mijloacelor financiare alocate prin Fondului naţional de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural şi prin alte surse ale partenerilor de dezvoltare.
Conceptul tehnic al Sistemului informaţional „Evidenţa solicitanţilor şi beneficiarilor de subvenţii” (în continuare – Concept) specifică cerinţele de bază, scopul creării acestuia, funcţiile de bază, pornind de la faptul că sarcina de bază este asigurarea unei interfeţe unice pentru înregistrarea solicitanţilor de subvenţii.
Sistemul informaţional „Evidenţa solicitanţilor şi beneficiarilor de subvenţii” (în continuare – SIA ESBS) formează resursa informaţională departamentală pentru Agenţia de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură (în continuare – Agenţie).
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. SIA ESBS este un sistem informaţional automatizat, constituit dintr-un ansamblu de resurse şi tehnologii informaţionale, mijloace tehnice de program şi metodologii, aflate în interconexiune, şi destinat înregistrării, păstrării, utilizării informaţiilor cu privire la solicitanţii de subvenţii şi dosarele de subvenţionare de la înregistrarea acestora şi până la arhivarea datelor.
2. SIA ESBS reprezintă totalitatea sistematizată a informaţiilor ce conţin date referitoare la cererile înregistrate, dosarele existente şi documentele anexate la acestea, precum şi statutul dosarelor existente. SIA ESBS constituie o resursă informaţională de stat departamentală.
3. Modulele departamentale formate din SIA ESBS reprezintă o totalitate sistematizată de date despre solicitanţii de subvenţii, cereri de acordare a sprijinului financiar, date aferente acestora şi etapele de evaluare a dosarelor.
4. SIA ESBS va asigura formarea modulelor pentru gestiunea ulterioară şi prezentarea informaţiei actualizate autorităţilor administraţiei publice, persoanelor fizice şi juridice, în modul stabilit de legislaţia Republicii Moldova.
5. SIA ESBS include mai multe subsisteme şi module care automatizează şi asigură procesele de identificare a utilizatorilor autorizaţi, înregistrare, validare, ştergere sau modificare a datelor, conform domeniului de activitate al producătorului agricol, de înregistrare a cererilor de subvenţii.
6. SIA ESBS este unica sursă oficială de informaţii privitoare la modul de repartizare a mijloacelor Fondului naţional de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural.
7. În prezentul Concept sunt utilizate noţiunile definite în Legea nr.276/2016 cu privire la principiile de subvenţionare în dezvoltarea agriculturii şi mediului rural, Legea nr.467/2003 cu privire la informatizare şi resursele informaţionale de stat, Hotărârea Guvernului nr.455/2017 cu privire la modul de repartizare a mijloacelor Fondului naţional de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural şi Hotărârea Guvernului nr.507/2018 pentru aprobarea Regulamentului privind condiţiile şi procedura de acordare a subvenţiilor în avans pentru proiectele start-up din Fondul naţional de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural.
8. SIA ESBS este creat în următoarele scopuri:
1) crearea şi dezvoltarea resursei informaţionale, precum şi repartizarea, stocarea, sistematizarea, actualizarea şi protecţia soluţiilor informaţionale a subvenţiilor, cu asigurarea concomitentă a unui nivel adecvat de protecţie a datelor cu caracter personal;
2) formarea resurselor informaţionale departamentale în domeniul sectorului agroindustrial;
3) înregistrarea producătorilor agricoli;
4) asigurarea evidenţei solicitanţilor şi beneficiarilor de subvenţii;
5) obţinerea informaţiei necesare pentru elaborarea politicilor de dezvoltare a sectorului agroindustrial;
6) asigurarea evidenţei statistice şi monitorizarea repartizării mijloacelor Fondului naţional de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural;
7) asigurarea evidenţei cererilor de subvenţionare în scopuri fiscale.
9. SIA ESBS este creat şi menţinut cu respectarea următoarelor principii:
1) principiul legitimităţii presupune crearea şi exploatarea SIA ESBS în conformitate cu legislaţia naţională;
2) principiul respectării drepturilor omului presupune exploatarea SIA ESBS în strictă conformitate cu legislaţia naţională, tratatele şi acordurile internaţionale din domeniul drepturilor omului (protecţia datelor cu caracter personal) la care Republica Moldova este parte;
3) principiul integrităţii şi veridicităţii datelor:
a) integritatea datelor se referă la starea datelor, care presupune că acestea îşi păstrează conţinutul şi se interpretează univoc în condiţiile unor influenţe imprevizibile. Integritatea datelor se consideră păstrată dacă acestea nu au fost denaturate şi/sau deteriorate (lichidate);
b) veridicitatea datelor constituie gradul de conformitate a datelor păstrate în format automatizat sau în documente cu starea reală a obiectelor dintr-un domeniu concret al SIA ESBS, pe care acestea le reprezintă;
4) principiul identificării de stat a obiectelor înregistrării presupune atribuirea unui număr unic de identificare fiecărui obiect al înregistrării (identificator unic);
5) principiul controlului formării şi utilizării sistemului se referă la totalitatea de măsuri organizatorice şi tehnice de program prevăzute să asigure calitatea înaltă a resurselor informaţionale de stat formate, fiabilitatea păstrării lor şi corectitudinea utilizării, în conformitate cu legislaţia, precum şi să menţină accesul operativ şi comod la informaţie pentru utilizator, în conformitate cu nivelul lui de acces;
6) principiul confidenţialităţii informaţiei vizează răspunderea personală a colaboratorilor implicaţi în crearea şi ţinerea SIA ESBS pentru prelucrarea neregulamentară a informaţiei care conţin date cu caracter personal, în conformitate cu legislaţia;
7) principiul securităţii informaţionale presupune asigurarea unui nivel de integritate a datelor pe potriva aşteptărilor, punctând pe exclusivitatea, accesibilitatea şi eficienţa protecţiei datelor cu caracter personal, preîntâmpinarea accesului neautorizat şi a scurgerii de informaţii, elaborarea măsurilor împotriva acţiunilor care condiţionează pierderea, modificarea, denaturarea, distrugerea informaţiilor ce se conţin în sistemul informaţional. Securitatea SIA ESBS presupune protecţia SIA ESBS la toate etapele proceselor de creare, procesare, stocare şi transmitere a datelor, orientate spre rezistenţa la atacuri şi asigurarea integrităţii softurilor şi a informaţiei, pregătirea pentru lucru atât la nivel de sistem, cât şi la nivel de date prezentate în această informaţie;
8) principiul modularităţii şi scalabilităţii semnifică posibilitatea dezvoltării SIA ESBS fără modificarea componentelor create anterior.
II. CADRUL NORMATIV AL SIA ESBS
10. Cadrul normativ al SIA ESBS include legislaţia naţională şi tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte, precum şi următoarele acte normative:
1) Legea nr.982/2000 privind accesul la informaţie;
2) Legea nr.467/2003 cu privire la informatizare şi la resursele informaţionale de stat;
3) Legea nr.71/2007 cu privire la registre;
4) Legea nr.133/2011 privind protecţia datelor cu caracter personal;
5) Legea nr.276/2016 cu privire la principiile de subvenţionare în dezvoltarea agriculturii şi mediului rural;
6) Legea nr.142/2018 cu privire la schimbul de date şi interoperabilitate;
7) Hotărârea Guvernului nr.733/2006 cu privire la Concepţia guvernării electronice;
8) Hotărârea Guvernului nr.1123/2010 privind aprobarea Cerinţelor faţă de asigurarea securităţii datelor cu caracter personal la prelucrarea acestora în cadrul sistemelor informaţionale de date cu caracter personal;
9) Hotărârea Guvernului nr.710/2011 cu privire la aprobarea Programului strategic de modernizare tehnologică a guvernării (e-Transformare);
10) Hotărârea Guvernului nr.656/2012 cu privire la aprobarea Programului privind Cadrul de Interoperabilitate;
11) Hotărârea Guvernului nr.857/2013 cu privire la Strategia naţională de dezvoltare a societăţii informaţionale „Moldova Digitală 2020”;
12) Hotărârea Guvernului nr.1090/2013 privind serviciul electronic guvernamental de autentificare şi control al accesului (MPass);
13) Hotărârea Guvernului nr.128/2014 privind platforma tehnologică guvernamentală comună (MCloud);
14) Hotărârea Guvernului nr.405/2014 privind serviciul electronic guvernamental integrat de semnătură electronică (MSign);
15) Hotărârea Guvernului nr.708/2014 privind serviciul electronic guvernamental de jurnalizare (MLog);
16) Hotărârea Guvernului nr.455/2017 cu privire la modul de repartizare a mijloacelor Fondului Naţional de Dezvoltare a Agriculturii şi Mediului Rural;
17) Hotărârea Guvernului nr.507/2018 pentru aprobarea Regulamentului privind condiţiile şi procedura de acordare a subvenţiilor în avans pentru proiectele start-up din Fondul naţional de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural;
18) Hotărârea Guvernului nr.211/2019 privind platforma de interoperabilitate (MConnect).
11. Tipurile principale de standarde tehnologice care vor fi utilizate de către SIA ESBS sunt următoarele:
1) standardele datelor;
2) standardul metadatelor (ISO 11179);
3) standardele schimburilor de informaţii;
4) standardele căutării informaţiilor;
5) standardele de calitate;
6) standardele de securitate;
7) standardele de multilingvism.
12. Conformitatea cu standardele menţionate în punctul 11 constă în:
1) susţinerea interfeţei browserului public pentru accesare;
2) utilizarea XML ca mijloc principal pentru integrarea datelor;
3) utilizarea standardelor Internet şi WWW–HTML, TCP/IP, SMTP;
4) utilizarea standardelor naţionale şi internaţionale privind calitatea şi securitatea datelor.
13. Pentru asigurarea funcţiilor schimbului de informaţii cu alte sisteme informaţionale, inclusiv internaţionale, se va implementa standardul SDMX (Statistical Data and Metadata Exchange), standardele legate de XML şi serviciile web, propunerile Organizaţiei Internaţionale de Standardizare (ISO).
III. SPAŢIUL FUNCŢIONAL AL SIA ESBS
14. Funcţiile de bază ale SIA ESBS sunt următoarele:
1) formarea bazei de date a SIA ESBS. Baza de date reflectă cererile şi dosarele de subvenţionare înregistrate, cărora li se atribuie un număr ţinut manual şi electronic, respinse, aflate la etapa de examinare, autorizate, evaluate, inspectate, arhivate, precum şi informaţii despre efectuarea achitărilor autorizate.
Funcţiile de bază la formarea băncii de date a SIA ESBS sunt înregistrarea şi actualizarea datelor, precum şi radierea obiectelor informaţionale (schimbarea statutului obiectului):
a) înregistrarea dosarului de subvenţionare. Înregistrarea dosarului constă în atribuirea identificatorului unic (codul dosarului) obiectului de evidenţă şi introducerea volumului stabilit de date în baza de date a SIA ESBS;
b) actualizarea datelor. Prin actualizarea datelor SIA ESBS se înţelege actualizarea sistematică a bazei de date la modificarea sau completarea datelor obiectelor informaţionale.
Informaţia acumulată se introduce în SIA ESBS numai în baza documentelor veridice eliberate de către furnizori, la fel şi în cazul actualizării datelor. Toate modificările în SIA ESBS se păstrează în ordine cronologică.
2) asigurarea informaţională. Informaţia din SIA ESBS este pusă la dispoziţia autorităţii administraţiei publice, furnizorilor de date, destinatarilor şi utilizatorilor, precum şi în cazul schimbului informaţional de date. Nivelul de acces al beneficiarului la SIA ESBS este stabilit prin regulament şi conform legislaţiei;
3) administrarea informaţională se realizează prin:
a) administrarea rolurilor şi drepturilor utilizatorilor;
b) administrarea nomenclatoarelor;
c) administrarea modelelor de documente;
d) alte activităţi de administrare şi acces la funcţionalităţile SIA ESBS;
4) asigurarea calităţii informaţiilor se realizează prin crearea şi menţinerea componentelor SIA ESBS;
5) protecţia şi securizarea informaţiilor se asigură la toate etapele de formare a băncii de date a SIA ESBS, cu utilizarea metodelor de autentificare a utilizatorilor, de autorizare conform rolului atribuit în SIA ESBS, şi cu utilizarea mecanismelor de protecţie a datelor şi a canalelor de conexiune;
6) asigurarea publicării informaţiei se efectuează pe pagina web www.aipa.gov.md în conformitate cu prevederile Legii nr.133/2011 privind protecţia datelor cu caracter personal;
7) asigurarea generării datelor statistice se realizează în regim offline/on-line, dar şi în mod interactiv reprezentat pe hartă.
15. SIA ESBS include următoarele blocuri funcţionale:
1) Blocul funcţional „Date despre solicitant”, în care se realizează:
a) înregistrarea producătorilor agricoli;
b) evidenţa suprafeţei totale a terenurilor agricole deţinute de producătorul agricol;
c) evidenţa personalului;
d) evidenţa locurilor de muncă;
e) evidenţa datelor bancare;
f) evidenţa dosarelor existente;
g) evidenţa datelor privind asociaţia/organizaţia profesională din care face parte producătorul agricol;
2) Blocul funcţional „Date despre proiect”, în care se realizează:
a) evidenţa dosarelor de subvenţionare:
b) evidenţa datelor dosarului de subvenţionare;
c) evidenţa datelor privind cererile de subvenţionare;
d) evidenţa datelor privind solicitantul;
e) evidenţa datelor privind măsurile/submăsurile de subvenţionare;
3) Blocul funcţional „Rapoarte”, prin care se generează:
a) rapoartele aferente măsurilor/submăsurilor de subvenţionare;
b) rapoartele aferente submăsurilor de subvenţionare în avans.
IV. STRUCTURA ORGANIZAŢIONALĂ A SIA ESBS
16. Proprietarul SIA ESBS este statul care îşi realizează dreptul de proprietate, de gestionare şi de utilizare a datelor din această resursă. Resursele financiare pentru dezvoltarea, mentenanţa şi exploatarea SIA ESBS sunt asigurate din bugetul de stat şi alte mijloace financiare, conform cadrului normativ.
17. Posesorul SIA ESBS este Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale şi Mediului, cu drept de gestionare şi de utilizare a datelor şi a resurselor conţinute de acesta.
[Pct.17 modificat prin Hot.Guv. nr.963 din 22.12.2020, în vigoare 08.02.2021]
18. Deţinătorul SIA ESBS este Agenţia care va asigura crearea şi exploatarea SIA ESBS şi Instituţia publică „Serviciul Tehnologia Informaţiei şi Securitate Cibernetică”, în calitate de administrator tehnic al SIA ESBS.
19. Posesorul asigură condiţiile juridice, organizatorice şi financiare pentru funcţionarea SIA ESBS.
20. Registratori ai SIA ESBS sunt subdiviziunile teritoriale, precum şi cele operaţionale din cadrul aparatului central al Agenţiei, prin intermediul persoanelor responsabile. Datele care se introduc în SIA ESBS se stabileşte de către Agenţie în manualele de procedură specific pentru fiecare subdiviziune în parte.
21. Furnizorii datelor din SIA ESBS sunt solicitanţii de subvenţii ce depun dosarele de subvenţionare la subdiviziunile teritoriale ale Agenţiei, pe suport de hârtie sau în format electronic, prin intermediul modulului de depunere on-line, ce conţin date despre obiectul SIA ESBS. Furnizorii datelor SIA ESBS sunt obligaţi să asigure corectitudinea şi autenticitatea datelor prezentate pentru a fi introduse în SIA ESBS şi actualizate în modul stabilit de lege sau acord.
22. Destinatarii şi utilizatorii datelor din SIA ESBS sunt persoanele fizice sau juridice mandatate cu dreptul de a le primi pentru informare, conform prevederilor legislaţiei.
23. Furnizorii datelor SIA ESBS externi sunt:
1) Registrul de stat al populaţiei şi Registrul de stat al unităţilor de drept care conţin date despre persoanele fizice şi juridice, iar accesul la acestea este oferit în următoarele cazuri:
a) pentru verificarea IDNO sau IDNP la momentul înregistrării şi verificarea statutului curent al acestora;
b) pentru verificarea afilierii solicitanţilor de subvenţii;
c) în cazul necesităţii de a obţine informaţii suplimentare despre unitatea de drept sau persoana fizică;
2) Registrul fiscal de stat conţine informaţii despre sumele accizelor şi impozitelor calculate şi achitate de către agenţii economici;
3) Registrul de stat al animalelor este complexul de elemente şi proceduri care permite identificarea şi înregistrarea animalelor şi exploataţiilor, asigurând respectarea principiului trasabilităţii;
4) Registrul utilajului agricol asigură evidenţă unică şi complexă a tehnicii agricole într-un registru electronic unic;
5) Registrul bunurilor imobile (e-cadastru) conţine înscrieri privind fiecare bun imobil, dreptul de proprietate şi alte drepturi patrimoniale, titularii de drepturi, documentele ce confirmă drepturile, tranzacţiile cu bunuri imobile şi alte temeiuri ale apariţiei, modificării, grevării şi stingerii drepturilor.
6) Registrul vitivinicol include mai multe subsisteme şi module care automatizează şi asigură procesele de identificare, înregistrare, validare, arhivare, ştergere sau modificare a datelor, potrivit domeniului de activitate al agentului economic, de înregistrare a subparcelelor/parcelelor viticole şi a unităţilor vinicole. Registrul vitivinicol reprezintă o totalitate sistematizată de date despre parcelele viticole.
V. DOCUMENTELE AFERENTE SIA ESBS
24. La documentele SIA ESBS se referă documentele de intrare a datelor iniţiale şi documentele de ieşire:
1) documente obligatorii:
a) cererea de acordare a sprijinului financiar;
b) copia certificatului de înregistrare pentru gospodăriile ţărăneşti;
c) declaraţia de constituire pentru gospodăriile ţărăneşti;
d) declaraţia pe propria răspundere privind veridicitatea datelor şi a documentelor prezentate;
e) certificatul ce atestă faptul că producătorul agricol este membru al unei asociaţii profesionale de profil şi/sau al unei organizaţii profesionale pe produs;
f) copia situaţiilor financiare pe anul precedent celui de gestiune pentru persoanele juridice, iar în cazul gospodăriilor ţărăneşti – darea de seamă unificată (formularul UNIF 14/VEN12), cu excepţia producătorilor agricoli înfiinţaţi în anul în curs de subvenţionare;
g) documentul care atestă pregătirea profesională a administratorului sau, după caz, a unui angajat în domeniul ce vizează investiţia (copiile diplomelor de studii/certificat de instruire cu anexarea tematicii acestora);
h) planul de afaceri elaborat pentru o perioadă de cel puţin 5 ani;
i) copia certificatului HACCP, după caz, GlobalGap, GMP sau ISO, sau a unui contract încheiat şi preplătit cu una dintre companiile specializate;
j) procesul-verbal de punere în funcţiune a mijlocului fix (formular interdepartamental tipizat MF-1);
k) copia certificatului de înregistrare a grupului de producători;
2) documente suplimentare:
a) copia facturii/facturii fiscale/facturii de expediţie;
b) copia declaraţiei vamale, în cazul importului;
c) copia declaraţiei complimentare, în cazul importului;
d) copia invoice-ului, în cazul importului;
e) copia ordinului de plată privind achitarea integrală;
f) copia schiţei de proiect executate de către furnizor sau proiectantul autorizat, cu indicarea parametrilor tehnici;
g) devizul de cheltuieli descifrat pentru materialele utilizate, serviciilor de montare şi instalare;
h) procesul-verbal de executare a lucrărilor;
i) procesul-verbal final privind terminarea lucrărilor;
j) copia certificatului de înmatriculare sau provizoriu al tehnicii ori al utilajului;
k) copia contractului de vânzare-cumpărare a bunurilor supuse subvenţionării;
l) copia paşaportului tehnic al maşinilor şi agregatelor procurate, necesar pentru identificarea productivităţii acestora;
m) declaraţia producătorului agricol privind unităţile de tehnică şi utilaje agricole din gospodărie;
n) extrasul din Registrul de evidenţă a contractelor de arendă al primăriei;
o) copia actului care atestă dreptul de posesie pentru 5 ani asupra tractorului care este utilizat la agregatarea utilajului şi copia certificatului de înmatriculare al acestuia;
p) copia procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor (pentru construcţii noi);
q) copia autorizaţiei sanitar-veterinare de funcţionare;
r) copia actului de recepţie, însoţit de acordul de mediu sau de avizul expertizei ecologice de stat (pentru cazurile prevăzute de Legea nr.86/2014 privind evaluarea impactului asupra mediului şi Legea nr.851/1996 privind expertiza ecologică), proiectul tehnic şi devizul de cheltuieli în cazul extinderii construcţiilor noi, reconstrucţiei fermelor zootehnice de bovine/suine/ovine/caprine;
s) copia poliţei de asigurare a animalelor, cu excepţia procurării mătcilor de albine/roiurilor de albine;
t) copia actelor de punere şi scoatere de sub carantină profilactică a animalelor de prăsilă importate;
u) copia certificatului de înregistrare (identificare, mişcare) a animalului, pentru cele care sunt supuse înregistrării;
v) copia certificatului de rasă a mătcilor de albine, pentru roiurile de albine, pentru care se solicită subvenţie;
w) copia certificatului de rasă (pedigreu) al fiecărui animal;
x) dovada deţinerii bazei de producţie proprie care asigura cel puţin 50% din capacitatea de păstrare/prelucrare eligibilă pentru subvenţionare;
y) copia avizului de recunoaştere a grupurilor de producători;
z) copia contractului de credit/împrumut;
a1) certificatul eliberat de către bănci şi organizaţiile de creditare nebancară privind direcţiile de utilizare a creditului şi suma dobânzii achitată, începând cu 1 noiembrie al anului precedent celui de subvenţionare;
b1) copia ordinelor de plată care atestă achitarea dobânzii, începând cu 1 noiembrie al anului precedent celui de subvenţionare;
c1) borderourile ordinelor/notelor de plată, completate şi eliberate de către bănci şi organizaţiile de creditare nebancară;
d1) copia poliţei de asigurare;
e1) copia documentului de plată a primei de asigurare;
f1) extrasul din Registrul producătorilor agricoli;
g1) actul centralizator al documentelor privind acordarea subvenţiilor la asigurarea recoltei şi animalelor agricole;
h1) dovada valorii producţiei comercializate de către membrii grupului de producători (facturi, invoice);
i1) raportul anual privind realizarea planului de recunoaştere;
j1) copia contractului de folosinţă a spaţiului expoziţional;
k1) confirmarea înregistrării producătorului agricol în cadrul indicaţiei geografice protejate şi denumirea de origine a produselor;
l1) copia dispoziţiilor de plată cu privire la achitarea serviciilor de participarea în cadrul expoziţiilor, târgurilor, concursurilor cu profil agroalimentar;
m1) copia contractului de înstrăinare a terenului cu parafa de înregistrare a acestuia la organul cadastral teritorial;
n1) copia ordinului de plată pentru taxa de stat;
o1) factura, ordinul, bonul de plată privind serviciile acordate de către organul cadastral teritorial, precum şi întreprinderile licenţiate în acest domeniu;
p1) copia proiectului de comasare (deciziei de formare a bunului imobil şi planului cadastral sau geometric al bunului imobil format), cu parafa de înregistrare a acestuia la organul cadastral teritorial;
q1) copia contractului de prestare a serviciilor de pompare a apei de către staţiile tehnologice pentru irigarea prin sistemele de irigare centralizate;
r1) copia autorizaţiei de mediu pentru folosinţa specială a apei (eliberate în temeiul Legii apelor nr.272/2011), a acordului de mediu sau avizului expertizei ecologice de stat (pentru cazurile prevăzute în Legea nr.86/2014 privind evaluarea impactului asupra mediului şi Legea nr.851/1996 privind expertiza ecologică), însoţite de dovada dreptului de extragere a apelor subterane;
s1) copia limitelor de captare a apelor din sursele de suprafaţă eliberate de Agenţia „Apele Moldovei”;
t1) copia actului de pompare a apei;
u1) copia formei de raportare 29-agr, pentru întreprinderile producătoare de produse agricole;
v1) copia facturilor şi dispoziţiilor de plată privind achitarea resurselor energetice, utilizate la pomparea/repomparea apei pentru irigare;
w1) copia autorizaţiei pentru folosinţa specială a apei, eliberate de subdiviziunile teritoriale ale Inspectoratului pentru Protecţia Mediului;
x1) darea de seamă despre taxele pentru resurse naturale (forma TRN15), vizată în modul stabilit de serviciul fiscal de stat teritorial;
y1) actele care confirmă datele de pe contorul de apă;
z1) copia certificatului de înregistrare a asociaţiei;
a2) copia registrului contractelor;
b2) copia registrului membrilor;
c2) copia registrului privind cantităţile de apă primite de asociaţie;
d2) copia registrului privind cantităţile de apă distribuite sau al numărului de irigaţii;
e2) copia registrului plăţilor achitate de membrii asociaţiei şi al ordinelor de plată privind achitarea serviciilor de irigare;
f2) certificatul eliberat de banca comercială în care este indicat contul bancar al asociaţiei;
g2) fişa tehnologică;
h2) copia fişei de înregistrare în agricultura ecologică a producătorului;
i2) copia contractului încheiat dintre producător şi un organism recunoscut de inspecţie şi certificare,;
j2) copia certificatului de conformitate/autorizaţiei de confirmare a conversiei emis producătorului de către organismul de inspecţie şi certificare, în care să se menţioneze cultura, suprafaţa, numărul de familii de albine şi anul de conversie;
k2) notificarea emisă producătorului de către organismul de inspecţie şi certificare care să ateste că nu a intervenit nicio cauză de încetare ori de desfiinţare a contractului încheiat între producător şi organismul de certificare;
l2) copia facturii privind comercializarea produselor ecologice;
m2) angajamentul producătorului prin care acesta se obligă să se menţină în sistemul de agricultură ecologică pe o perioadă de 5 ani de la data solicitării sprijinului;
n2) studiul de fezabilitate;
o2) avizul expertizei ecologice de stat sau acordul de mediu pentru construcţia şi reconstrucţia bazinelor de acumulare a apei pentru irigare, precum şi al construcţiilor hidrotehnice aferente acestora;
p2) structura, amplasarea şi nominalizarea camerelor, respectiv a spaţiilor de servire a mesei;
q2) fişa privind încadrarea nominală a spaţiilor de cazare sau de servire a mesei pe categorii;
r2) schema de încadrare a personalului şi ordinele de angajare;
s2) copia certificatului de acreditare eliberat de către Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale şi Mediului;
t2) declaraţia pe propria răspundere privind veridicitatea datelor şi a documentelor prezentate;
u2) copia contractului de prestare a serviciilor dintre prestator şi producătorul agricol;
v2) copia ordinului de plată privind achitarea de către producătorul agricol a 50% din costul serviciilor prestate;
w2) copia certificatului care atestă participarea la cursul de instruire a producătorilor agricoli cu număr total de la 24-40 de ore;
x2) agenda instruirilor şi prezentările;
y2) listele cu semnăturile participanţilor;
z2) actul de predare-primire a listelor producătorilor agricoli, beneficiari ai serviciilor de consultanţă.
[Pct.24 modificat prin Hot.Guv. nr.326 din 10.11.2021, în vigoare 19.12.2021]
25. În cadrul SIA ESBS vor fi elaborate aplicaţii web care vor permite prezentarea informaţiei necesare în format electronic de către solicitanţii de subvenţii.
În faza primară, temporar, până la primirea documentelor în format electronic, informaţia va fi colectată pe suport de hârtie.
VI. SPAŢIUL INFORMAŢIONAL AL SIA ESBS
Secţiunea 1
Obiectele informaţionale ale SIA ESBS
26. Obiectele informaţionale ale SIA ESBS sunt:
1) dosarul de subvenţionare reprezintă totalitatea fişierelor, a datelor şi metadatelor depuse de un solicitant de subvenţii în cadrul unei măsuri de subvenţionare. El va conţine:
a) cerere de acordare;
b) date despre proiect;
c) date despre investiţie;
d) criterii de evaluare;
e) tranşe autorizate;
f) documente scanate;
g) acte de inspecţii;
h) declaraţii;
i) notificări;
2) solicitantul de subvenţii reprezintă totalitatea datelor care se referă la orice persoană juridică sau fizică înregistrată în modul stabilit ori o autoritate a administraţiei publice locale de nivelul întâi şi care poate beneficia de subvenţii. El va conţine:
a) date despre solicitant;
b) date despre administrator;
c) date despre fondatori;
d) date despre asociaţia de profil.
Secţiunea a 2-a
Identificatorii obiectelor informaţionale
27. Identificatorul obiectului informaţional „dosarul de subvenţie” este constituit dintr-un număr generat de SIA ESBS, formatul fiind următorul:
M/Sub/AALLRRNNNN (unic, în ordine crescătoare),
unde:
M/Sub – numărul măsurii/submăsurii de subvenţionare;
AALL – anul şi luna recepţionării dosarului;
RR – abreviatura raionului unde este amplasată investiţia;
NNNN – numărul de ordine atribuit automat de SIA ESBS.
Secţiunea a 3-a
Scenariile asociate obiectelor informaţionale
28. Scenariile de bază reprezintă lista evenimentelor aferente obiectului informaţional luat în evidenţă în SIA ESBS, după cum urmează:
1) crearea draft-ului dosarului de subvenţionare;
2) înregistrarea dosarului de subvenţionare;
3) respingerea dosarului de subvenţionare;
4) aprobarea dosarului de subvenţionare;
5) înregistrarea solicitantului de subvenţii.
VII. SPAŢIUL TEHNOLOGIC AL SIA ESBS
Secţiunea 1
Dispoziţii generale
29. SIA ESBS este proiectat ca un sistem modular care asigură posibilitatea dezvoltării sale fără a afecta continuitatea funcţionării. Arhitectura acestuia este concepută după schema-tip a infrastructurii informaţionale a sistemului informaţional automatizat, în conformitate cu legislaţia.
30. La nivel conceptual, arhitectura SIA ESBS este definită pe 3 niveluri:
1) nivelul de interfaţă – serverul pentru paginile web, cu formularele utilizatorilor şi informaţiile din baza de date pentru vizualizare şi utilizare prin intermediul browserului;
2) produsul program al nivelului de mijloc – serverul aplicaţiilor care va susţine partea client care deserveşte interfaţa BD cu utilizatorii, va transforma cererile utilizatorilor în interpelări SQL şi va primi informaţia de la baza de date şi o va prezenta în formă comodă pentru percepţie;
3) nivelul de jos – serverul bazei de date.
31. Componenta centrală a infrastructurii SIA ESBS este găzduită pe platforma tehnologică guvernamentală comună (MCloud) şi asigură procesarea şi stocarea centralizată a datelor aferente SIA ESBS. Componentele distribuite reprezintă punctele de acces către componenta centrală prin canale securizate, asigurate de către administratorul tehnic.
32. Arhitectura infrastructurii informaţionale şi a mijloacelor tehnice utilizate la crearea infrastructurii informaţionale se determină de către dezvoltatorul SIA ESBS în comun cu posesorul şi deţinătorul la etapele iniţiale şi ulterioare de elaborare şi implementare a SIA ESBS.
33. Pentru comunicarea dintre nivelurile SIA ESBS se utilizează reţelele de comunicaţii electronice securizate.
Secţiunea a 2-a
Platforma tehnologică a SIA ESBS
34. Platforma tehnologică trebuie:
1) să asigure formate unice de prezentare a datelor şi protocoale comune de schimb de date;
2) să ofere mecanisme de asigurare a concordanţei bazelor de date ale SIA ESBS cu cele ale sistemelor informaţionale ale altor autorităţi publice. Concordanţa trebuie să fie respectată între clasificatoare, nomenclatoare, completitudine;
3) să pună la dispoziţia dezvoltătorilor de software un cadru formal şi metodologic propice creării şi implementării sistemului de management al securităţii informaţionale.
35. Produsele program şi echipamentele SIA ESBS trebuie să satisfacă următoarele cerinţe:
1) să asigure posibilitatea stocării unor volume mari de informaţii;
2) să asigure posibilitatea extinderii funcţionale şi a puterii de calcul (extensibilitate şi scalabilitate);
3) să susţină prelucrarea distribuită a datelor, accesul la resurse atât în reţeaua locală, cât şi în Internet;
4) să utilizeze un sistem unic de clasificare şi codare (unificare);
5) să asigure fiabilitate înaltă;
6) să asigure consistenţa şi completitudinea informaţiei;
7) să susţină posibilitatea de modernizare în timpul procesului de exploatare.
Secţiunea a 3-a
Asigurarea securităţii informaţiei
Subsecţiunea 1
Modul de asigurare a securităţii informaţiei
36. Asigurarea securităţii informaţiei va fi realizată de către posesor, deţinător şi administratorul tehnic, ţinându-se cont de Cerinţele minime obligatorii de securitate cibernetică, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.201/2017. Pentru garantarea securităţii informaţionale, posesorul va asigura efectuarea periodică a auditului de securitate.
37. În cadrul SIA ESBS se asigură generarea şi păstrarea înregistrărilor de audit prin jurnalizarea tuturor activităţilor efectuate de utilizatori, fie cu succes sau nu, precum şi a tipurilor de operaţiuni efectuate. Înregistrările de audit ale operaţiunilor şi rezultatele acestora vor fi puse la dispoziţia Centrului Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal, la solicitarea autorităţii publice, în scopul investigării potenţialelor încălcări ale regimului de prelucrare/protecţie a datelor cu caracter personal.
38. Cererea de motivare a accesului se va realiza în cadrul unui sistem de control al accesului la resursele SIA ESBS (de exemplu, lucrări, documente şi informaţii), în care este stabilit cine, pentru cine, în conformitate cu care împuterniciri, care documente, pentru care acţiuni sau care tip de acces poate fi permis şi în care condiţii, presupunând determinarea pentru toţi utilizatorii SIA ESBS a resurselor informaţionale şi programului la care au acces pentru operaţii concrete de accesare (citire, scriere, modificare, ştergere, execuţie), folosind resursele tehnice şi de program de accesare.
39. Semnătura electronică şi controlul accesului vor constitui mecanisme de control de securitate care vor asigura integritatea, confidenţialitatea, disponibilitatea, autenticitatea şi nonrepudierea datelor. Aceste servicii se vor baza pe infrastructura cu chei publice şi pe setările directoriilor de sistem pentru a gestiona permisiunile utilizatorilor şi autorizarea operaţiunilor la nivelul aplicaţiilor.
40. Utilizatorul SIA ESBS va fi autorizat să lucreze doar cu modulele, documentele, înregistrările sau alte elemente informaţionale pentru care are permisiunile necesare. Pentru realizarea acestui deziderat, utilizatorul cu rol de administrator al SIA ESBS va gestiona grupele de utilizatori. Un grup va fi caracterizat de un nume şi de un set de permisiuni (desemnând rolurile acelui grup), care vor defini accesul la funcţionalităţile SIA ESBS. Fiecare grup va conţine o listă de utilizatori care vor moşteni permisiunile de la grupul din care fac parte.
41. Managementul utilizatorilor şi al permisiunilor se va face la etapa iniţială de către deţinătorul SIA ESBS. La autentificare, SIA ESBS va verifica datele de acces ale utilizatorilor şi va deschide opţiunea de a accesa informaţia disponibilă.
42. Ataşarea documentelor de către utilizatorii SIA ESBS va presupune o autentificare adecvată pentru a fi acceptate ca documente oficiale. În acest scop, SIA ESBS va permite utilizatorilor să semneze documente oficiale cu ajutorul mecanismului de aplicare a semnăturii electronice.
43. Arhitectura SIA ESBS va fi creată în baza principiului disponibilităţii înalte.
44. Pentru gestiunea riscurilor de securitate, se va implementa o politică generală de securitate. În mod sistematic vor fi organizate instruiri ale utilizatorilor SIA ESBS. Politica de securitate va include prevederi referitoare la organizarea periodică a auditului de securitate, pentru a verifica politica şi conformitatea cu regulile de securitate, precum şi pentru a stabili domeniile care necesită îmbunătăţiri.
45. Pentru asigurarea integrităţii datelor, documentelor şi înregistrărilor vor fi efectuate copii de rezervă, conform celor mai bune practici.
46. Actualizarea periodică şi ordonată a sistemelor IT este o cerinţă de bază pentru orice entitate care foloseşte un sistem informaţional. Obiectivele serviciului de actualizare a produselor software includ:
1) instalarea ultimelor actualizări critice şi de securitate pe staţiile de lucru şi serverele de care dispune agenţia;
2) funcţionarea în siguranţă a infrastructurii de actualizare şi instalarea securizată a actualizărilor;
3) existenţa unui singur punct de aprobare a administrării actualizărilor şi descărcarea lor de pe Internet.
Subsecţiunea a 2-a
Fiabilitatea SIA ESBS
47. Vor fi luate măsuri pentru a asigura protecţia împotriva unor eventuale atacuri asupra SIA ESBS, prin:
1) utilizarea proprietăţilor sistemului de fişiere;
2) controlul variabilelor de mediu;
3) utilizarea unor variabile externe;
4) utilizarea autentificării anonime la deschiderea unei sesiuni;
5) determinarea identificatorului unei sesiuni;
6) utilizarea unor posibilităţi suplimentare de autentificare;
7) utilizarea procesării incorecte a erorilor;
8) utilizarea unor delimitatori ai instrucţiunilor în datele de intrare;
9) introducerea instrucţiunilor utilizînd delimitatori.
48. Pentru asigurarea securităţii informaţionale a SIA ESBS vor fi aplicate mecanismele necesare în conformitate cu legislaţia şi cu cele mai bune practici în domeniu.
49. Ţinând cont de importanţa datelor conţinute în documentele şi înscrisurile înregistrate în sistem, în vederea conformării cerinţelor în vigoare, precum şi ca rezultat al analizei de risc pentru preîntâmpinarea distrugerii, modificării datelor cu caracter personal sau defecţiunilor în funcţionarea softului destinat prelucrării datelor cu caracter personal, se vor folosi mijloace de protecţie speciale tehnice şi de program, inclusiv programe licenţiate, programe antivirus, se va organiza sistemul de control al securităţii softului şi efectuarea periodică a copiilor de siguranţă.
50. Securitatea informaţională se menţine pe parcursul întregului ciclu de viaţă al SIA ESBS şi se perfecţionează încontinuu pentru prevenirea noilor pericole.
