H O T Ă R Î R E
cu privire la Registrul naţional al calificărilor
nr. 1199 din 05.12.2018
Monitorul Oficial nr.6-12/3 din 11.01.2019
* * *
În temeiul art.66 alin.(6) şi art.97 alin.(5) din Codul educaţiei al Republicii Moldova nr.152/2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.319-324, art.634), precum şi al art.16 alin.(3) din Legea nr.71/2007 cu privire la registre (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.70-73, art.314), Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se instituie Registrul naţional al calificărilor în scopul înregistrării calificărilor din Cadrul naţional al calificărilor din Republica Moldova.
2. Se aprobă:
1) Conceptul tehnic al Registrului naţional al calificărilor, conform anexei nr.1;
2) Regulamentul privind Registrul naţional al calificărilor, conform anexei nr.2.
3. Instituţia publică „Serviciul Tehnologia Informaţiei şi Securitate Cibernetică” va asigura administrarea tehnică şi menţinerea Sistemului informaţional automatizat „Registrul naţional al calificărilor”.
4. Cheltuielile aferente punerii în aplicare a prezentei hotărîri vor fi suportate de Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării din contul şi în limitele alocaţiilor bugetare aprobate.
5. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Educaţiei, Culturii şi Cercetării.
6. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data publicării.
PRIM-MINISTRU | Pavel FILIP
|
Contrasemnează: | |
Ministrul educaţiei, culturii şi cercetării | Monica Babuc
|
Nr. 1199. Chişinău, 5 decembrie 2018. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
nr.1199 din 5 decembrie 2018
CONCEPTUL TEHNIC
al Registrului naţional al calificărilor
INTRODUCERE
Cadrul naţional al calificărilor din Republica Moldova (în continuare – CNCRM) reprezintă un sistem naţional de calificări unic, integru, deschis şi flexibil, care cuprinde toate nivelurile şi formele de învăţămînt, precum şi este orientat spre satisfacerea unor necesităţi concrete în cadre calificate ale pieţei forţei de muncă, sprijinirea politicilor şi strategiilor naţionale în domeniul educaţiei şi formării profesionale, în corespundere cu politicile europene în acest domeniu.
Procesul de dezvoltare a CNCRM implică crearea Registrului naţional al calificărilor (în continuare – RNC). RNC reprezintă un sistem informaţional automatizat, independent, credibil şi eficient de înregistrare, dezvoltare şi actualizare a calificărilor, instrument de asigurare a calităţii formării profesionale, a transparenţei şi a lizibilităţii învăţămîntului profesional tehnic şi superior în raporturile cu piaţa muncii în ceea ce priveşte recunoaşterea rezultatelor învăţării, precum şi compararea calificărilor obţinute în urma absolvirii diferitor programe de formare profesională, furnizate de instituţiile de învăţămînt prestatoare de servicii educaţionale şi formare profesională.
În acest context, crearea RNC este determinată de:
1) lipsa unui sistem unic de informare cu referire la calificările CNCRM;
2) lipsa unei sistematizări a calificărilor profesionale naţionale în funcţie de nivelurile de calificare şi domeniile de formare profesională;
3) lipsa informaţiilor structurate privind rezultatele învăţării la programele de formare profesională oferite de instituţiile de învăţămînt profesional tehnic şi superior;
4) accesul limitat al publicului larg la informaţia structurată cu privire la furnizorii serviciilor de formare profesională şi calificările profesionale oferite de către aceştia;
5) gradul redus de transparenţă a sistemului naţional de formare profesională, de credibilitate, comparabilitate şi de recunoaştere a calificărilor la nivel european/internaţional.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
1. RNC este un sistem informaţional automatizat, constituit dintr-un ansamblu de resurse şi tehnologii informaţionale destinat înregistrării, păstrării, prelucrării şi utilizării informaţiilor cu privire la calificările profesionale, criteriile de evaluare a calificărilor, furnizorii de programe de formare profesională, rezultatele învăţării şi mecanismele de certificare a nivelului de calificare, inclusiv nomenclatoarele domeniilor de formare profesională pentru învăţămîntul profesional tehnic şi superior.
2. RNC cuprinde toate calificările profesionale din CNCRM, fiind unica sursă autorizată de informaţii cu privire la calificările naţionale sistematizate şi structurate în funcţie de necesităţile diferitor grupuri de utilizatori (agenţi economici, instituţii de învăţămînt, elevi/studenţi/formabili, părinţi, utilizatori externi).
3. RNC este destinat autorităţilor administraţiei publice, instituţiilor de învăţămînt de toate nivelurile, partenerilor sociali/educaţionali, persoanelor fizice şi juridice, în modul stabilit de legislaţia Republicii Moldova.
4. RNC asigură comunicarea diferitor elemente ale unui sistem de calificare şi ajută la identificarea calificărilor ce aparţin CNCRM.
5. În sensul prezentului Concept tehnic, următoarele noţiuni semnifică:
ansamblu de mijloace software – totalitatea produselor program care asigură realizarea proceselor informaţionale;
bază de date – colecţie de date organizată conform unei structuri conceptuale care descrie caracteristicile acestor date şi relaţiile dintre entităţile lor componente, destinată unuia sau mai multor domenii de aplicaţie;
calificare – rezultat formal al unui proces de evaluare şi validare a rezultatelor învăţării corespunzătoare unor standarde date; recunoaştere oficială a valorii rezultatelor individuale ale învăţării pentru piaţa muncii, precum şi a educaţiei şi formării profesionale continue printr-un act de studii (diplomă, certificat de calificare) ce conferă dreptul legal de a practica o profesie/meserie;
Cadrul naţional al calificărilor din Republica Moldova – instrument pentru clasificarea calificărilor în conformitate cu un set de criterii, care corespund unor niveluri specifice de învăţare atinse, al cărui scop este integrarea şi coordonarea subsistemelor naţionale ale calificărilor şi îmbunătăţirea transparenţei, accesului, progresului şi calităţii calificărilor în raport cu piaţa muncii şi societatea civilă;
Cadrul european al calificărilor (EQF) – sistem de organizare (structurare) care facilitează perceperea la nivel european a calificărilor din diferite sisteme naţionale şi sectoriale;
credit de studii – confirmarea faptului că o parte a unei calificări, constînd într-un set coerent de rezultate ale învăţării, a fost evaluată şi validată de o autoritate competentă în conformitate cu un standard convenit; creditul este acordat de autorităţile competente atunci cînd o persoană a obţinut rezultatele definite ale învăţării, dovedite prin evaluări corespunzătoare, şi poate fi exprimat ca o valoare cantitativă (de exemplu, credite sau puncte de credit) care indică estimarea volumului de muncă de care o persoană are nevoie în mod obişnuit pentru a obţine respectivele rezultate ale învăţării;
clasificator – totalitatea semnificaţiilor anumitor caracteristici ale obiectului şi codurilor alfanumerice ce corespund acestora;
identificator de obiect informaţional – unul dintre atributele obiectului informaţional, care este unic şi rămîne invariabil pe parcursul întregii perioade de existenţă a obiectului în RNC;
obiect informaţional – obiect al înregistrării în cadrul resursei informaţionale;
program de studiu/program de formare profesională/program de formare continuă a adulţilor – totalitatea activităţilor de proiectare, organizare, conducere şi realizare a predării, învăţării, cercetării, creaţiei artistice şi evaluării care asigură formarea într-un domeniu ocupaţional şi academic în conformitate cu cadrul normativ în vigoare şi conduce la obţinerea unei calificări certificate de către un organism abilitat;
resursă informaţională – totalitate de informaţii conţinute în RNC, organizată în conformitate cu cerinţele stabilite şi cu legislaţia în vigoare;
transparenţa calificărilor – grad de vizibilitate a calificărilor (academice sau profesionale) care permite identificarea şi compararea valorii de piaţă a acestora (sectorială, regională, naţională sau internaţională) fie pe piaţa muncii, fie pe piaţa serviciilor educaţionale şi a formării profesionale.
6. Crearea RNC are drept scop dezvoltarea resursei informaţionale a Ministerului Educaţiei, Culturii şi Cercetării în vederea înregistrării, sistematizării, publicării, actualizării datelor cu referire la calificările naţionale, CNCRM şi furnizorii de programe de formare profesională.
7. RNC are următoarele obiective generale:
1) dezvoltarea CNCRM prin:
a) sistematizarea calificărilor profesionale naţionale, conform nivelelor de calificare;
b) structurarea calificărilor naţionale pe domenii de formare profesională, înregistrarea şi actualizarea de date privind calificările profesionale din CNCRM;
c) îmbunătăţirea calităţii procesului de formare profesională şi reducerea timpului de verificare, echivalare şi recunoaştere a calificărilor profesionale naţionale, asigurîndu-se controlul asupra respectării CNCRM, optimizarea resurselor umane şi eficientizarea internă a procesului de formare profesională;
d) standardizarea procedurilor, formularelor, nomenclatoarelor la nivelul sistemului naţional de formare profesională;
e) dezvoltarea unui sistem flexibil şi modular care permite îmbunătăţirea calităţii formării profesionale şi asigurarea conexiunii sistemului educaţional şi de formare profesională naţională cu partenerii sociali pentru satisfacerea necesităţilor pieţei forţei de muncă;
2) creşterea gradului de transparenţă al CNCRM prin:
a) asigurarea accesului publicului larg la informaţiile de interes public privind calificările profesionale şi prestatorii de servicii educaţionale şi de formare profesională;
b) deschiderea către agenţii economici/partenerii educaţionali/beneficiarii sistemului de formare profesională prin prezentarea informaţiilor publice despre calificările profesionale, furnizorii de programe de formare profesională şi alte informaţii cu caracter public în ceea ce priveşte procesul de formare profesională iniţială şi continuă;
c) promovarea relaţiilor de colaborare între instituţiile de învăţămînt profesional tehnic şi superior şi reprezentanţii pieţei muncii pentru a se asigura o informare corectă şi exactă cu referire la calificările oferite şi calitatea programelor de formare profesională;
d) deschiderea către alte sisteme informaţionale publice, pentru a prelua şi a transmite informaţii către acestea.
8. Elaborarea, implementarea şi dezvoltarea RNC se bazează pe următoarele principii:
1) principiul integrităţii datelor – păstrarea conţinutului şi interpretarea univocă în condiţiile unor acţiuni accidentale. Integritatea datelor se consideră a fi păstrată dacă datele nu au fost denaturate sau excluse din RNC;
2) principiul plenitudinii datelor – asigurarea volumului complet al informaţiei colectate în conformitate cu actele normative;
3) principiul veridicităţii datelor – introducerea datelor în RNC în baza documentelor autentice, precum şi asigurarea unui grad înalt de corespundere a datelor stocate în RNC cu starea reală a documentelor/obiectelor reprezentate de acestea într-un domeniu concret;
4) principiul identificării de stat a obiectelor înregistrării – existenţa unui cod de identificare unic pentru fiecare obiect/calificare;
5) principiul transparenţei asigură accesul cetăţenilor la informaţiile cu caracter public;
6) principiul securităţii informaţionale – asigurarea nivelului integrităţii, exclusivităţii, accesibilităţii şi eficienţei protecţiei datelor împotriva pierderii, denaturării, deteriorării, modificării, accesului şi utilizării neautorizate. Securitatea RNC presupune rezistenţa la atacuri, protecţia caracterului integrităţii informaţiei şi pregătirea pentru lucru atît la nivel de sistem, cît şi la nivel de date prezentate în această informaţie;
7) principiul compatibilităţii RNC cu sistemele informaţionale publice existente în ţară.
9. Sistemul informaţional automatizat RNC este o aplicaţie unică pentru documentarea, înregistrarea şi controlul versiunii electronice a calificărilor şi a altor acte normative conexe. Aceasta implică înregistrarea şi dezvoltarea în continuare a calificării, în format electronic, furnizarea de informaţii privind calificările naţionale (valide/radiate/arhivate, distribuirea acestora pe domenii de formare profesională, structurarea pe niveluri de calificare şi certificare etc.) şi instituţiile de învăţămînt care oferă servicii educaţionale şi de formare profesională.
Capitolul II
CADRUL NORMATIV-JURIDIC AL RNC
10. Cadrul normativ-juridic al RNC este format din legislaţia naţională în vigoare, acordurile şi convenţiile internaţionale la care Republica Moldova este parte, precum şi din recomandările internaţionale în domeniu.
11. Elaborarea şi implementarea RNC este reglementată, în particular, de următoarele acte legislative şi normative:
1) Codul educaţiei al Republicii Moldova nr.152/2014;
2) Legea nr.982/2000 privind accesul la informaţie;
3) Legea nr.1069/2000 cu privire la informatică;
4) Legea nr.467/2003 cu privire la informatizare şi la resursele informaţionale de stat;
5) Legea nr.71/2007 cu privire la registre;
6) Legea nr.133/2011 privind protecţia datelor cu caracter personal;
7) Legea nr.91/2014 privind semnătura electronică şi documentul electronic;
8) Legea nr.142/2018 cu privire la schimbul de date şi interoperabilitate;
9) Decretul Preşedintelui Republicii Moldova nr.1743/2004 privind edificarea societăţii informaţionale în Republica Moldova;
10) Hotărîrea Guvernului nr.632/2004 despre aprobarea Politicii de edificare a societăţii informaţionale în Republica Moldova;
11) Hotărîrea Guvernului nr.656/2012 cu privire la aprobarea Programului privind Cadrul de Interoperabilitate;
12) Hotărîrea Guvernului nr.1090/2013 privind serviciul electronic guvernamental de autentificare şi control al accesului (MPass);
13) Hotărîrea Guvernului nr.128/2014 privind platforma tehnologică guvernamentală comună (MCloud);
14) Hotărîrea Guvernului nr.405/2014 privind serviciul electronic guvernamental integrat de semnătură electronică (MSign);
15) Hotărîrea Guvernului nr.708/2014 privind serviciul electronic guvernamental de jurnalizare (MLog);
16) Hotărîrea Guvernului nr.425/2015 cu privire la Nomenclatorul domeniilor de formare profesională şi al meseriilor/profesiilor;
17) Hotărîrea Guvernului nr.853/2015 cu privire la aprobarea Nomenclatorului domeniilor de formare profesională, al specialităţilor şi calificărilor pentru învăţămîntul profesional tehnic postsecundar şi postsecundar nonterţiar;
18) Hotărîrea Guvernului nr.482/2017 cu privire la aprobarea Nomenclatorului domeniilor de formare profesională şi al specialităţilor în învăţămîntul superior;
19) Hotărîrea Guvernului nr.1016/2017 cu privire la aprobarea Cadrului naţional al calificărilor din Republica Moldova.
12. Suportul reglator pentru dezvoltarea RNC îl constituie:
1) Standardele şi liniile directoare pentru asigurarea calităţii în spaţiul european al învăţămîntului superior (Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area, ESG 2015), elaborate de Asociaţia Europeană pentru Asigurarea Calităţii în Învăţămîntul Superior (ENQA);
2) Recomandarea Parlamentului European şi a Consiliului din 18 iunie 2009 privind stabilirea unui cadru european de referinţă pentru asigurarea calităţii în educaţie şi formare profesională (2009/C 155/01);
3) Recomandarea Consiliului Uniunii Europene din 22 mai 2017 privind Cadrul european al calificărilor pentru învăţarea pe tot parcursul vieţii şi de abrogare a Recomandării Parlamentului European şi a Consiliului din 23 aprilie 2008 privind stabilirea Cadrului european al calificărilor pentru învăţarea de-a lungul vieţii (2017/C 189/03);
4) alte acte reglatorii cu referire la organizarea şi desfăşurarea studiilor în învăţămîntul profesional tehnic şi superior.
Capitolul III
SPAŢIUL FUNCŢIONAL AL RNC
Secţiunea 1
Funcţiile de bază ale RNC
13. Funcţiile de bază ale RNC sînt următoarele:
1) înregistrarea calificărilor şi datelor aferente CNCRM – reflectarea informaţiilor despre calificările naţionale, furnizorii de programe de formare profesională şi actele normative naţionale şi internaţionale de referinţă:
a) luarea în evidenţă primară – atribuirea identificatorului unic obiectului de evidenţă şi introducerea volumului stabilit de date în baza de date a RNC;
b) actualizarea datelor – actualizarea sistematică a bazei de date, modificarea/completarea datelor/obiectelor informaţionale;
c) schimbarea statutului obiectului informaţional – informaţia se introduce în RNC numai în baza documentelor ce confirmă veridicitatea datelor, cu referinţă la documentul în baza căruia a avut loc actualizarea datelor. Toate modificările în sistem se păstrează în ordine cronologică;
2) asigurarea informaţională – informaţia din RNC este pusă la dispoziţia autorităţilor publice, furnizorilor de date, destinatarilor şi utilizatorilor;
3) asigurarea calităţii informaţiilor la crearea şi menţinerea componentelor RNC;
4) protecţia şi securizarea informaţiilor la toate etapele de formare a RNC, cu utilizarea metodelor de autentificare a utilizatorilor, de autorizare conform rolului atribuit în RNC şi cu utilizarea mecanismelor de protecţie a datelor şi a canalelor de conexiune;
5) asigurarea publicării, în conformitate cu prevederile Hotărîrii Guvernului nr.1016/2017, cu privire la aprobarea Cadrului naţional al calificărilor din Republica Moldova.
Secţiunea a 2-a
Componentele funcţionale ale RNC
14. Sistemul informaţional automatizat RNC trebuie să asigure exercitarea funcţiilor specifice, determinate de destinaţia sa şi definite de următoarele componente funcţionale specifice:
1) administrarea reperelor informaţionale, care implică formarea bazei de date necesare pentru dezvoltarea/evidenţa calificărilor, informaţii de ordin general aferente RNC, acte normative naţionale şi internaţionale, furnizori de servicii educaţionale, grupuri de lucru, organe centrale de specialitate/comitete sectoriale pentru formare profesională etc.;
2) managementul dezvoltării calificării asigură evidenţa formării grupului de lucru, a elaborării elementelor descriptive ale calificării, a consultării publice şi validării standardului de calificare, publicarea standardelor de calificare valide, instituţiile furnizoare de servicii educaţionale, informaţii utile, aferente CNCRM şi alte etape definite de Metodologia de elaborare a calificărilor.
Capitolul IV
STRUCTURA ORGANIZAŢIONALĂ A RNC
15. Proprietarul RNC este statul, care îşi realizează dreptul de proprietate, de gestionare şi de utilizare a datelor din acesta. Resursele financiare pentru implementarea, dezvoltarea, mentenanţa şi exploatarea RNC sînt asigurate din bugetul de stat şi alte mijloace financiare, conform legii.
16. Posesorul RNC este Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării cu drept de gestionare şi de utilizare a datelor şi a resurselor conţinute în acesta.
17. În calitate de deţinător al RNC este desemnată o subdiviziune specializată din cadrul Ministerului Educaţiei, Culturii şi Cercetării, căreia posesorul RNC i-a delegat atribuţiile de verificare a calificărilor şi informaţiilor aferente introducerii în RNC, asigurînd exploatarea RNC şi accesul publicului la informaţie.
18. Posesorul şi deţinătorul asigură condiţiile organizatorice şi financiare pentru funcţionarea RNC.
19. Registrator al RNC este Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării, prin intermediul persoanelor responsabile desemnate. Datele care se introduc în RNC de către registrator se aprobă prin ordinul ministrului educaţiei, culturii şi cercetării.
20. Furnizori ai datelor din RNC sînt autorităţile publice, prestatorii de programe de formare profesională, care prezintă registratorului, în format electronic, date despre obiectul sistemului informaţional, în modul stabilit de lege. Furnizorii datelor sînt obligaţi să asigure corectitudinea şi autenticitatea datelor prezentate pentru a fi introduse în RNC şi actualizarea acestora în modul stabilit de lege.
21. Administrarea tehnică şi menţinerea RNC va fi asigurată de Instituţia publică „Serviciul Tehnologia Informaţiei şi Securitate Cibernetică”.
Capitolul V
DOCUMENTELE DE BAZĂ CONŢINUTE ÎN RNC
22. Documentele de bază conţinute în RNC se referă la:
1) lista persoanelor implicate în elaborarea standardului de calificare;
2) standardul ocupaţional/profilul ocupaţional;
3) standardul de calificare;
4) avizul de validare;
5) actele care, potrivit legilor în vigoare, oferă instituţiei dreptul legal de a conferi diplome şi/sau certificate de calificare recunoscute pe piaţa muncii, care, în baza rezultatelor învăţării, atestă o calificare specifică învăţămîntului profesional;
6) planul/planurile de învăţămînt;
7) suplimentul la actul de studii.
Capitolul VI
SPAŢIUL INFORMAŢIONAL AL RNC
Secţiunea 1
Obiectele informaţionale ale RNC
23. Obiectele informaţionale, specifice ale RNC, menţionate în Metodologia de elaborare a calificărilor, sînt:
1) Expert;
2) Grup de lucru;
3) Organ central de specialitate;
4) Comitet sectorial pentru formare profesională;
5) Comisie de validare;
6) Domeniul de formare profesională;
7) Profil ocupaţional/standard ocupaţional;
8) Standard de calificare.
Secţiunea a 2-a
Identificatorii obiectelor informaţionale
24. Tuturor obiectelor informaţionale li se atribuie un identificator unic:
1) obiectele informaţionale împrumutate sînt identificate conform regulilor sistemului în care au fost introduse/create: IDNP – pentru cetăţeni, INDO – pentru persoanele juridice, codul ocupaţiei din Clasificatorul ocupaţiilor din Republica Moldova (CORM), codul calificării etc.;
2) identificator al obiectelor „Expert”, „Grup de lucru”, „Organ central de specialitate/Comitet sectorial”, „Comisie de validare” este numărul de ordine definit de sistem;
3) identificator al obiectului „Calificare” este codul de referinţă al calificării, atribuit în conformitate cu Metodologia de elaborare a calificării.
Secţiunea a 3-a
Scenariile asociate obiectelor informaţionale
25. Scenariile de bază reprezintă lista evenimentelor aferente obiectelor luate în evidenţa RNC şi corespund în esenţă celor ce urmează:
1) luarea iniţială în evidenţă, care se face la apariţia unui nou obiect al RNC, determinat de Metodologia de elaborare a calificărilor sau de modificarea actelor normative, cu atribuirea codului/numărului de înregistrare corespunzător;
2) actualizarea informaţiei, care se efectuează prin introducerea sistematică a modificărilor/rectificărilor/completărilor în baza de date a RNC, în conformitate cu evenimentele survenite;
3) scoaterea/radierea obiectului informaţional din evidenţă şi transferarea datelor despre acesta în arhivă are loc prin efectuarea unei menţiuni speciale în baza de date.
Secţiunea a 4-a
Datele RNC
26. Datele RNC reprezintă totalitatea atributelor obiectului informaţional şi includ următoarele informaţii definite inclusiv de Metodologia de elaborare a calificărilor:
1) pentru obiectul informaţional „Expert”:
a) identificatorul;
b) numele şi prenumele;
c) instituţia de bază în care activează;
d) postul/funcţia exercitată;
e) domeniul de formare profesională;
f) perioada de activitate în domeniul profesional;
g) gradul ştiinţific/didactic şi/sau titlul ştiinţifico-didactic;
2) pentru obiectul informaţional „Grup de lucru”:
a) codul;
b) data formării;
c) obiectivul urmărit (standardul de calificare elaborat);
d) lista experţilor;
3) pentru obiectul informaţional „Organ central de specialitate/Comitet sectorial”:
a) domeniul economiei naţionale;
b) componenţa comisiilor de validare;
c) decizia comisiilor de validare;
4) pentru obiectul informaţional „Comisie de validare”:
a) codul;
b) data formării;
c) obiectivul urmărit (standardul de calificare evaluat);
d) lista experţilor;
e) procesele-verbale ale şedinţelor;
f) avizul de validare/respingere a standardului de calificare;
5) Pentru obiectul informaţional „Domeniul de formare profesională”:
a) durata studiilor;
b) creditele de studiu SNCS/ECTS;
c) forma de organizare;
d) condiţiile de acces;
e) precondiţiile;
f) stagiile de practică;
g) mecanismele şi instrumentele de examinare/evaluare;
h) modalitatea de evaluare finală;
i) certificarea;
j) calificarea acordată;
k) drepturile pentru absolvenţi;
l) organul responsabil de autorizarea programelor;
6) pentru obiectul informaţional „Standard ocupaţional/Profil ocupaţional”:
a) atribuţiile şi sarcinile de lucru conform Standardului ocupaţional/Profilului ocupaţional;
b) responsabilităţile conform Standardului ocupaţional/Profilului ocupaţional;
c) calităţile profesionale;
d) cunoştinţe şi capacităţi;
e) instrumente şi materiale;
f) tendinţe şi perspective de dezvoltare profesională;
7) pentru obiectul informaţional „Standard de calificare”:
a) descriere generală:
- codul din RNC;
- nivelul calificării;
- domeniul de formare profesională;
- codul ocupaţiei;
- versiunea (definită de completarea formularului aferent acestui obiect);
- data aprobării;
- data propusă pentru revizuire;
b) descriere detaliată/extinsă:
- comisia de validare;
- documentul electronic (document ataşat corespunzător formularului calificării elaborate);
- descrierea calificării;
- scopul;
- modalităţi de furnizare;
- durata studiilor;
- certificarea;
- grupul-ţintă/grupuri-ţintă;
- motivaţie;
- condiţii de acces;
- recunoaşterea studiilor anterioare;
- cerinţe şi nevoi speciale;
- nivelul de studii minim necesar;
- oportunităţi de angajare în cîmpul muncii;
- traseu de formare profesională continuă;
- cerinţe legale speciale.
Secţiunea a 5-a
Clasificatoarele RNC
27. Pentru a asigura autenticitatea şi reducerea volumului informaţiei stocate în RNC se utilizează clasificatoarele şi nomenclatoarele, divizate în trei categorii:
1) internaţionale:
a) Cadrul European al Calificărilor (EQF – European Qualifications Framework);
b) Clasificarea Internaţională Standard a Educaţiei (ISCED – International Standard Classification of Education);
c) ESCO – European Skills, Competences, Qualifications and Occupations;
2) naţionale:
a) Clasificatorul ocupaţiilor din Republica Moldova (CORM);
b) Clasificatorul activităţilor din Economia Moldovei (CAEM);
c) Cadrul naţional al calificărilor din Republica Moldova (CNCRM);
3) intrasistemice:
a) Nomenclatorul domeniilor de formare profesională şi al meseriilor/profesiilor;
b) Nomenclatorul domeniilor de formare profesională, al specialităţilor şi calificărilor pentru învăţămîntul profesional tehnic postsecundar şi postsecundar nonterţiar;
c) Nomenclatorul domeniilor de formare profesională şi al specialităţilor în învăţămîntul superior.
Secţiunea a 6-a
Interacţiunea RNC cu alte resurse informaţionale
28. Pentru organizarea şi funcţionarea eficientă a RNC:
1) schimbul de date în regim real cu sistemele şi registrele informaţionale de stat relevante se va realiza prin integrarea RNC cu platforma de interoperabilitate;
2) la baza mecanismului de autentificare în cadrul RNC va sta serviciul electronic guvernamental de autentificare şi control al accesului (MPass), ceea ce va permite autentificarea utilizatorilor prin semnătura electronică avansată calificată;
3) toate activităţile efectuate de utilizatori, fie cu succes sau nu (cum ar fi încercările de logare nereuşită), vor fi monitorizate şi înregistrate în jurnalele cu acces limitat al RNC. Acest mecanism va fi asigurat inclusiv prin integrarea cu serviciul electronic guvernamental de jurnalizare (MLog).
Capitolul VII
SPAŢIUL TEHNOLOGIC AL RNC
29. RNC este proiectat ca un sistem modular care asigură posibilitatea dezvoltării sale fără a afecta continuitatea funcţionării. Arhitectura RNC este concepută în conformitate cu cerinţele legale.
30. Arhitectura şi produsele program utilizate la crearea sistemului informatic se determină de către dezvoltatorul RNC în comun cu deţinătorul, la etapele de elaborare şi implementare a RNC.
31. Pentru comunicarea dintre componentele RNC se utilizează reţelele de comunicaţii electronice securizate.
Secţiunea 1
Cerinţe faţă de produsele program
32. Produsele program ale RNC trebuie să satisfacă următoarele cerinţe:
1) să asigure posibilitatea stocării unor volume mari de informaţii;
2) să asigure posibilitatea extinderii funcţionale şi a puterii de calcul (extensibilitate şi scalabilitate);
3) să utilizeze un sistem unic de clasificare şi codare (unificare);
4) să asigure fiabilitate înaltă;
5) să asigure consistenţa şi completitudinea informaţiei;
6) să susţină posibilitatea de modernizare în timpul procesului de exploatare.
33. Deţinătorul RNC asigură găzduirea acestuia pe platforma tehnologică guvernamentală comună (MCloud).
Secţiunea a 2-a
Asigurarea securităţii informaţiei
34. Securitatea informaţiei este asigurată de către deţinător, în conformitate cu cerinţele standardelor naţionale, şi confirmă faptul că RNC este un produs soft care corespunde în totalitate cerinţelor utilizatorilor, inclusiv în ceea ce priveşte securitatea informaţională.
35. Auditul RNC se efectuează prin jurnalizarea accesărilor, precum şi a tipului operaţiunii efectuate.
36. Cererea de motivare a accesului este realizată în cadrul unui sistem de control al accesului la resursele RNC (de exemplu: lucrări, documente şi informaţii), în care este stabilit cine, pentru cine, în conformitate cu care împuterniciri, ce documente, pentru ce acţiuni sau tip de acces poate fi permis şi în care condiţii, presupunînd determinarea pentru toţi utilizatorii RNC a resurselor informaţionale şi programului la care au acces pentru operaţii concrete de accesare (citire, scriere, modificare, ştergere, execuţie), folosind resursele tehnice şi program de accesare.
37. Semnătura electronică şi controlul accesului constituie măsurile de control de securitate care asigură integritatea, confidenţialitatea, disponibilitatea, autenticitatea şi nonrepudierea datelor.
38. Managementul utilizatorilor şi al permisiunilor se face la etapa iniţială de către deţinătorul RNC. La autentificare, RNC verifică datele de acces ale utilizatorilor şi deschide opţiunea de a accesa informaţia disponibilă.
39. Sistemul duce evidenţa unor date, documente şi înregistrări extrem de importante, iar păstrarea lor este o cerinţă obligatorie a RNC. Pentru aceasta se asigură copii de rezervă, conform celor mai bune practici.
40. Protecţia împotriva unor eventuale atacuri asupra RNC se asigură prin:
1) utilizarea proprietăţilor sistemului de fişiere;
2) controlul variabilelor de mediu;
3) utilizarea unor variabile externe;
4) utilizarea autentificării anonime la deschiderea unei sesiuni;
5) determinarea identificatorului unei sesiuni;
6) utilizarea unor posibilităţi suplimentare de autentificare;
7) utilizarea procesării incorecte a erorilor;
8) utilizarea unor delimitatori ai instrucţiunilor în datele de intrare;
9) introducerea instrucţiunilor utilizînd delimitatorii.
41. Pentru contracararea încercărilor de atac se întreprind următoarele acţiuni:
1) organizarea adecvată a procedurilor de modificare a resurselor de program;
2) organizarea adecvată a procedurilor de implementare/actualizare a resurselor de program;
3) respectarea cerinţelor privind licenţierea;
4) utilizarea actualizărilor pentru resursele de program;
5) evidenţa erorilor resurselor de program.
42. Mecanismele necesare pentru asigurarea securităţii informaţionale a RNC se aplică în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu cele mai bune practici în domeniu.
43. În procesul de gestionare a RNC se asigură securitatea datelor cu caracter personal în conformitate cu Legea nr.133/2011 privind protecţia datelor cu caracter personal, precum şi cu Cerinţele faţă de asigurarea securităţii datelor cu caracter personal la prelucrarea acestora în cadrul sistemelor informaţionale de date cu caracter personal, aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr.1123/2010.
44. Securitatea informaţională se menţine pe parcursul ciclu de funcţionare a RNC şi se perfecţionează în continuu, pentru prevenirea noilor pericole.
Capitolul VIII
IMPACTUL SOCIAL-ECONOMIC PRIVIND IMPLEMENTAREA RNC
Prezentul Concept tehnic conţine viziunea privind componentele software, precum şi posibilităţile de dezvoltare ale RNC. Recomandările principale expuse în document oferă beneficii care depăşesc potenţialele implicaţii negative.
O succintă listă a acestor beneficii include:
1) alinierea la experienţa internaţională în domeniu. Pe plan internaţional, în special în ţările UE, au fost dezvoltate sisteme informaţionale similare. Elaborarea şi implementarea RNC se bazează pe studierea registrelor naţionale ale calificărilor funcţionale din România, Polonia, Cehia, India, Suedia, Croaţia etc.;
2) asigurarea unui cerc extins de utilizatori cu informaţii veridice, calitative, complexe, accesibile cu referire la calificările naţionale şi furnizorii de programe de educaţie şi formare profesională;
3) îmbunătăţirea calităţii procesului de formare profesională iniţială şi continuă.
Avînd în vedere complexitatea RNC, implementarea acestuia se va efectua pe etape, în funcţie de mijloacele financiare disponibile. Sustenabilitatea, vizibilitatea calificărilor, utilizarea informaţiilor de către piaţa muncii, implicarea părţilor interesate, asumarea calităţii procesului de formare profesională şi consolidarea consensului se numără printre condiţiile esenţiale pentru crearea, utilizarea şi impactul de succes al RNC. Efectul elaborării şi implementării RNC va putea fi observat începînd cu etapa introducerii în exploatare experimentală, deşi impactul complet se va manifesta în întregime pe parcurs.
Neimplementarea RNC poate avea un impact negativ substanţial, determinat de calitatea şi cantitatea insuficientă a informaţiei privind calificările naţionale, conducînd la nerecunoaşterea, la nivel naţional şi internaţional, a calificărilor obţinute/atribuite în sistemul naţional de educaţie şi de formare profesională.
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
nr.1199 din 5 decembrie 2018
REGULAMENT
privind Registrul naţional al calificărilor
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Registrul naţional al calificărilor (în continuare – RNC) constituie un sistem informaţional independent, credibil şi eficient de înregistrare, dezvoltare şi actualizare a calificărilor, instrument de asigurare a calităţii formării profesionale, a transparenţei şi a lizibilităţii sistemului de educaţie şi formare profesională în raporturile cu piaţa muncii.
2. RNC asigură vizibilitatea şi recunoaşterea rezultatelor învăţării, precum şi compararea calificărilor obţinute în urma absolvirii diferitor programe de studii/formare profesională acreditate, furnizate de instituţiile de învăţămînt prestatoare de servicii educaţionale şi de formare profesională din Republica Moldova.
3. Structura RNC este prezentată în anexa la prezentul Regulament.
4. RNC este o bază de date, la nivel naţional, care stabileşte corespondenţa dintre titlul calificării şi nivelul de calificare, în conformitate cu Cadrul naţional al calificărilor din Republica Moldova (în continuare – CNCRM), ocupaţiile prevăzute în Clasificatorul ocupaţiilor din Republica Moldova (CORM) şi rezultatele învăţării, aşa cum sînt ele prezentate în Suplimentul descriptiv al actului de studii.
5. Implementarea RNC asigură, la nivel naţional, dezvoltarea CNCRM, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1016/2017 cu privire la aprobarea Cadrului naţional al calificărilor din Republica Moldova.
6. Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării asigură instituirea, înregistrarea, ţinerea, reorganizarea şi lichidarea RNC.
II. SUBIECŢII RAPORTURILOR JURIDICE
ÎN DOMENIUL CREĂRII ŞI FUNCŢIONĂRII RNC
7. RNC asigură înregistrarea calificărilor şi datelor aferente CNCRM şi utilizează serviciul electronic guvernamental de autentificare şi control al accesului (MPass) – pentru autentificarea utilizatorilor RNC, precum şi serviciul guvernamental integrat de semnătură electronică (MSign) – pentru semnarea electronică a documentelor din RNC.
8. RNC are următoarele sarcini de bază:
1) promovează corespondenţa dintre rezultatele învăţării oferite de sistemul de educaţie şi de formare profesională cu competenţele profesionale cerute de piaţa muncii, pe niveluri de calificare;
2) reprezintă rezultatul monitorizării sistematice şi actualizării, în timp real, a modificărilor apărute pe piaţa muncii, în sensul menţinerii corelării dintre ocupaţii şi niveluri de calificare;
3) este un instrument util în educaţie, formare profesională, muncă, asigurînd o abordare unitară a sistemului naţional de calificări;
4) asigură înregistrarea tuturor calificărilor care se pot obţine prin sistemul naţional de educaţie şi formare profesională şi a nivelurilor de calificare aferente;
5) stabileşte o corelaţie între calificare, ocupaţiile de pe piaţa muncii, instituţiile unde se pot dobîndi competenţele profesionale specifice ocupaţiilor;
6) asigură transparenţa şi recunoaşterea oficială a actelor de studii din sistemul de educaţie şi formare profesională;
7) sprijină asigurarea calităţii în domeniul educaţiei şi formării profesionale;
8) permite implicarea partenerilor sociali, de nivel sectorial, din domenii specifice de activitate, pentru dezvoltarea CNCRM;
9) asigură compatibilitatea CNCRM cu Cadrul european al calificărilor (EQF), prin corelarea transparentă a nivelurilor naţionale de calificare cu cele stabilite la nivel european, în conformitate cu cadrul normativ în vigoare;
10) sprijină acreditarea/autorizarea de funcţionare provizorie a programelor de studii/formare profesională, a instituţiilor de învăţămînt şi a furnizorilor de programe de studii/formare profesională a adulţilor;
11) sprijină mobilitatea pe piaţa europeană/internaţională prin recunoaşterea calificărilor, diplomelor şi certificatelor eliberate în sistemul naţional de educaţie şi de formare profesională şi corelarea rezultatelor învăţării cu competenţele stabilite în standardele europene (ESCO – European Skills, Competences, Qualifications and Occupations) şi internaţionale (ISCO – International Standard Classification of Occupation);
12) permite corelarea standardelor naţionale din sistemul educaţional cu ISCO – 08 şi cu ISCED (International Standard Classification of Education), precum şi cu portofoliul EUROPASS;
13) sprijină tinerii în alegerea carierei profesionale, adulţii în vederea recalificării, precum şi în ceea ce priveşte formarea profesională continuă pe parcursul întregii vieţi;
14) vine în întîmpinarea cerinţelor pieţei muncii şi sprijină reducerea şomajului;
15) permite recunoaşterea, măsurarea şi relaţionarea tuturor rezultatelor învăţării dobîndite în contexte de învăţare formale, nonformale şi informale şi asigură coerenţa calificărilor şi a titlurilor certificate;
16) eficientizează timpul alocat alegerii carierei şi ocupaţiei dorite, în conformitate cu propriile dorinţe/nevoi ale cetăţenilor, dar şi cu cele ale angajatorilor.
9. Proprietar al RNC este statul care îşi realizează dreptul de proprietate, de gestionare şi de utilizare a datelor din acesta. Resursele financiare pentru implementarea, dezvoltarea, mentenanţa şi exploatarea RNC sînt asigurate din bugetul de stat şi alte mijloace financiare, conform legii.
10. Posesor al RNC este Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării cu drept de gestionare şi de utilizare a datelor şi a resurselor conţinute de acesta.
11. În calitate de deţinător al RNC este desemnată o subdiviziune specializată din cadrul Ministerului Educaţiei, Culturii şi Cercetării. Deţinătorul RNC dispune de atribuţii delegate de către posesor prin act intern.
12. Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării asigură condiţiile organizatorice şi financiare pentru funcţionarea RNC.
13. Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării, prin intermediul unui act administrativ emis, va desemna persoana responsabilă de înregistrarea şi publicarea calificărilor şi a datelor aferente CNCRM.
14. Furnizori ai datelor din RNC sînt autorităţile publice, prestatorii de programe de studii/formare profesională, care prezintă registratorului, pe suport de hîrtie/în format electronic, date despre obiectul sistemului informaţional, în modul stabilit de lege.
15. În funcţie de rol, subiecţii sînt obligaţi:
1) posesorul:
a) să asigure condiţiile juridice, organizatorice şi financiare pentru crearea şi ţinerea RNC;
b) să organizeze crearea sistemelor informaţionale automatizate destinate ţinerii RNC;
c) să asigure ţinerea RNC în conformitate cu regulile de ţinere a acestuia;
d) să asigure înregistrarea obiectelor supuse înregistrării;
e) să asigure autenticitatea, plenitudinea şi integritatea datelor din RNC;
f) să asigure securitatea şi protecţia datelor din RNC;
g) să asigure tuturor destinatarilor acces la datele din RNC în conformitate cu legislaţia cu privire la registre.
2) furnizorii datelor:
a) să asigure corectitudinea şi autenticitatea datelor prezentate pentru a fi introduse în RNC şi actualizarea acestora în modul stabilit de lege sau acord;
b) să informeze deţinătorul RNC, în modul stabilit de acesta, despre modificarea datelor obiectului RNC;
c) să răspundă, la solicitarea deţinătorului RNC sau registratorului, în termen de 10 zile lucrătoare, în cazul solicitării de către aceştia a unor informaţii suplimentare despre obiectul supus înregistrării;
3) registratorul:
a) să asigure înregistrarea calificărilor şi datelor aferente CNCRM în RNC;
b) să asigure corectitudinea şi autenticitatea datelor introduse în RNC şi actualizarea acestora;
c) să asigure condiţiile necesare pentru păstrarea în siguranţă a suporturilor materiale şi a copiilor de rezervă;
4) destinatarii datelor RNC au obligaţii stabilite de legislaţia privind accesul la informaţie şi de legislaţia cu privire la schimbul de date şi interoperabilitate.
16. Fiecare subiect are următoarele drepturi:
1) posesorul:
a) să gestioneze şi să utilizeze datele şi resursele conţinute în RNC;
b) să delege mai multe funcţii privind ţinerea RNC deţinătorului şi/sau registratorului;
2) furnizorii datelor:
a) să primească de la deţinător date concrete despre obiectele care urmează a fi prezentate pentru înregistrare;
b) să iniţieze propuneri cu privire la modificarea actelor normative existente care reglementează funcţionarea RNC;
3) registratorul:
a) să participe la crearea, implementarea şi dezvoltarea RNC;
b) să solicite furnizorilor prezentarea, completarea şi/sau actualizarea, după caz, a datelor necesare pentru înregistrare în RNC;
c) să solicite asigurarea corectitudinii şi autenticităţii datelor prezentate de către furnizori;
d) să prezinte propuneri posesorului RNC privind perfecţionarea şi eficientizarea funcţionării RNC.
III. CONDIŢIILE DE ADMINISTRARE/ACTUALIZARE
A RNC
17. RNC, accesibil publicului, este structurat şi menţinut astfel încît:
1) să reprezinte o bază de date structurată şi computerizată sau mai multe baze de date legate între ele, administrate de către autoritatea competentă;
2) să fie coerent şi prietenos utilizatorului/uşor de folosit şi accesibil publicului.
18. Actualizarea calificărilor înregistrate în RNC se realizează permanent de către Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării, în funcţie de solicitările pieţei muncii.
19. Nivelul de calificare definit, conform descriptorilor de nivel CNCRM, şi corespunderea acestuia cu rezultatele învăţării a calificării respective este stabilit împreună cu partenerii sociali în funcţie de complexitatea competenţelor minime specifice ocupaţiei cerute de piaţa muncii.
20. Nivelul de calificare aferent unei ocupaţii, în funcţie de dinamica schimbărilor tehnologice pe piaţa muncii, se poate modifica cu avizul ministerelor de resort/Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale/ comitetelor sectoriale pentru formare profesională.
21. Programele de studii/de formare profesională acreditate sau autorizate provizoriu se înregistrează în RNC.
22. Programul de studii/de formare profesională, care duce la obţinerea unei calificări, se realizează în baza standardului de calificare, elaborat în corespundere cu standardul/profilul ocupaţional.
23. Standardele de calificare înregistrate în RNC cuprind nivelurile de calificare 3 CNCRM – 8 CNCRM şi sînt aprobate de Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării şi coordonate cu ministerul de resort la care se referă standardul în cauză.
24. Autoritatea competentă, în calitate de posesor al RNC, asigură accesul publicului la informaţia privind calificările din sistemul naţional de educaţie/de formare profesională, fără a fi necesară declararea interesului, şi distribuie informaţia gratuit pe Internet.
25. Calificările din sistemul educaţional naţional se atribuie conform actelor normative, prin care se asigură pregătirea profesională în învăţămîntul profesional tehnic şi superior, după cum urmează:
1) Hotărîrea Guvernului nr.425/2015 cu privire la Nomenclatorul domeniilor de formare profesională şi al meseriilor/profesiilor;
2) Hotărîrea Guvernului nr.853/2015 cu privire la aprobarea Nomenclatorului domeniilor de formare profesională, al specialităţilor şi calificărilor pentru învăţămîntul profesional tehnic postsecundar şi postsecundar nonterţiar;
3) Hotărîrea Guvernului nr.482/2017 cu privire la aprobarea Nomenclatorului domeniilor de formare profesională şi al specialităţilor în învăţămîntul superior.
IV. CONTROLUL ŞI RESPONSABILITATEA
26. Deţinătorul RNC şi registratorul sînt obligaţi să prevină accesul nesancţionat la datele din acesta, utilizarea ilegală, difuzarea, modificarea sau nimicirea lor.
27. Pentru deteriorarea, falsificarea, nimicirea şi alte acţiuni ilegale întreprinse asupra informaţiei ce se conţine în RNC, persoana responsabilă poartă răspundere în conformitate cu legislaţia.
28. Controlul intern asupra modului de ţinere a RNC se efectuează de către Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării.
Anexă la Regulamentul privind Registrul naţional al calificărilor
STRUCTURA Registrului naţional al calificărilor
| ||||||||||||||||
Date generale | Conexiunea pieţei muncii cu formarea profesională | Descrierea calificării prin rezultatele învăţării | Informaţii relevante privind calificarea | Auto- rita- tea compe- tentă pentru acor- darea cali- ficării | Infor- maţii despre furni- zorii de pro- grame de for- mare pro- fesio- nală | Data înre- gis- trării /actu- ali- zării /expi- rării cali- fică- rii | ||||||||||
Tit- lul cali- fică- rii | Dome- niul de for- mare pro- fesio- nală | Co- dul cali- fică- rii | Ni- vel CN CRM | Ni- vel EQF | Ocupaţii tipice practi- cate pe piaţa muncii, identifi- cate prin codul din CORM | Pro- grame de studiu/ formare profe- sională, identi- ficate prin codul din Nomen- clator | Cu- noş- tin- ţe | Apti- tu- dini | Res- pon- sabi- lita- te şi auto- no- mie | Com- pe- ten- ţe pro- fes- io- nale | Con- diţii de ad- mi- tere | Puncte de credit sau volum de muncă estimat pentru a obţine rezul- tatele învăţării | Actul de stu- dii şi supli- mentul la ac- tul de studii | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
MODUL DE COMPLETARE a cîmpurilor din Structura Registrului naţional al calificărilor, conform numărului coloanei
| ||
Nu- mă- rul co- loa- nei | Cîmpul RNC | Modalitatea de completare/actualizare |
1 | Titlul calificării | Se completează corespunzător denumirii calificării |
2 | Domeniul de formare profesională | Se completează conform ISCED 2013 F cu denumirea domeniului educaţional detaliat avînd la bază ISCED 2013 F (ISCED – Standardul internaţional pentru educaţie) |
3 | Codul calificării | Se completează după forma: MD/XX/YYYY/ZZZ, unde XX – nivelul CNC (1-8), YYYY – domeniul educaţional detaliat conform ISCED 2013 F, ZZZ – numărul de ordine al calificării, cu valori de la 001 la 999 |
4 | Nivel CNCRM | Se completează cu nivelul corespunzător 1–8 CNCRM |
5 | Nivel EQF | Se completează cu nivelul corespunzător 1-8 EQF |
6 | Ocupaţiile tipice practicate pe piaţa muncii, identificate prin codul din CORM | Se completează cu denumirea fiecărei ocupaţii relevante, conform Clasificatorului ocupaţiilor din Republica Moldova. Codul CORM reprezintă codul format din 6 (şase) cifre corespunzător fiecărei ocupaţii tipice relevante calificării corespunzătoare |
7 | Programe de formare profesională similare/conexe identificate prin codul din Nomenclator | Se completează cu denumirea programelor de formare profesională conexe, conform nomenclatoarelor domeniilor de formare profesională, corespunzător nivelului de calificare 3-8 CNCRM. Codul din Nomenclator reprezintă codul format din 5-6 (cinci-şase) cifre corespunzător fiecărei ocupaţii tipice relevante calificării corespunzătoare |
8 | Descrierea calificării prin rezultate ale învăţării | Se completează cu date specifice descrierii calificării conform fişei calificării, dezagregîndu-le în cunoştinţe, aptitudini, responsabilitate şi autonomie, nivel minim de recunoaştere/ evaluare |
9 | ||
10 | ||
11 | Competenţe profesionale specifice calificării | Se descrie minimul standard privind ceea ce trebuie să cunoască, să înţeleagă şi să fie capabil să facă elevul/ studentul/ formabilul |
12 | Informaţii relevante privind calificarea | Se specifică condiţiile/criteriile de admitere |
13 | Se indică punctele de credit sau volumul de muncă estimat pentru a obţine rezultatele învăţării specifice calificării | |
14 | Se afişează, în fişier PDF, modelul actelor de studii: certificat de calificare/ diplomă şi Suplimentul descriptiv al actului de studii, conform portofoliului EUROPASS | |
15 | Autoritatea competentă pentru acordarea calificării | Se completează cu informaţiile minime obligatorii cu privire la autoritatea competentă pentru acordarea calificării (instituţie de învăţămînt superior, instituţie de învăţămînt profesional tehnic, după caz) sau la autoritatea competentă (minister/ ministere) care ar trebui să faciliteze găsirea de informaţii despre ace(a)sta, completată cu o adresă URL sau cu informaţii de contact |
16 | Informaţii despre furnizorii de programe de studii/programe de formare profesională | Se completează adresa URL/linkul paginii ce conţine datele referitoare la entitatea care oferă calificarea |
17 | Data înregistrării/actualizării/ expirării standardului de calificare | Se completează cu informaţii privind calificarea menţionată, care vizează perioada de valabilitate a standardului de calificare, de maximum 5 ani, fiind corelată cu perioada de valabilitate a standardelor ocupaţionale/ profilelor ocupaţionale şi/sau a programelor de formare profesională |
18* | Echivalarea cu calificări din alte state | Se enumeră lista statelor în care calificarea obţinută este echivalată cu o calificare similară. Se completează cu linkul RNC al statelor care oferă calificări similare |
* va fi inclus opţional. |
