miercuri, 19 decembrie 2018
1240/19.12.2018 Hotărîre privind aprobarea modificărilor ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului şi abrogarea unei hotărîri de Guvern

H O T Ă R Î R E

privind aprobarea modificărilor ce se operează în unele hotărîri

ale Guvernului şi abrogarea unei hotărîri de Guvern

 

nr. 1240  din  19.12.2018

 

Monitorul Oficial nr.526-528/1366 din 29.12.2018

 

* * *

În temeiul art.42 şi 43 din Legea finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181/2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.223-230, art.519), precum şi în vederea implementării prevederilor Legii nr.172/2018 pentru modificarea unor acte legislative (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.321-332, art.529), Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă modificările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului (se anexează).

2. Se abrogă Hotărîrea Guvernului nr.82/2006 cu privire la elaborarea Cadrului de cheltuieli pe termen mediu şi a proiectului de buget (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.21-24, art.123).

3. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data publicării.

 

PRIM-MINISTRU Pavel FILIP

 

Contrasemnează:
Ministrul finanţelor Ion Chicu

 

Nr.1240. Chişinău, 19 decembrie 2018.

 

 

Aprobate

prin Hotărîrea Guvernului

nr.1240 din 19 decembrie 2018

 

MODIFICĂRILE

ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului

 

1. În partea introductivă a Regulamentului cu privire la normativele de cheltuieli pentru desfăşurarea conferinţelor, simpozioanelor, festivalurilor etc. de către instituţiile publice finanţate de la bugetul public naţional, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1151/2002 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.126-127, art.1278), cuvintele „şi extrabugetare” se substituie cu cuvintele „ , inclusiv a veniturilor colectate”.

2. Hotărîrea Guvernului nr.757/2004 cu privire la aprobarea Regulamentului-tip al direcţiei generale finanţe a unităţii administrativ-teritoriale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.112-118, art.924) se modifică după cum urmează:

1) în denumirea hotărîrii şi pe parcursul textului hotărîrii şi al Regulamentului-tip, cuvintele „direcţia generală finanţe”, la orice caz gramatical, se substituie cu cuvintele „direcţia finanţe”, la cazul gramatical corespunzător;

2) în Regulamentul-tip:

a) punctul 1 va avea următorul cuprins:

„1. Prezentul Regulament este elaborat în baza Legii nr.436/2006 privind administraţia publică locală (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.32-35, art.116), a Legii nr.397/2003 privind finanţele publice locale (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.384-395, art.612) şi a Legii finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181/2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.223-230, art.519).”;

b) la punctul 2, cuvintele „consiliului raional” se substituie cu cuvintele „autorităţii reprezentative şi deliberative a unităţii administrativ-teritoriale de nivelul al doilea”, iar textul „preşedintelui raionului şi, respectiv, a primarului municipiului Bălţi” se substituie cu cuvintele „autorităţii executive respective a unităţii administrativ-teritoriale”;

c) la punctul 4, cuvintele „cont trezorerial în trezoreria teritorială” se substituie cu cuvintele „conturi trezoreriale în trezoreria regională”;

d) punctul 5 va avea următorul cuprins:

„5. Direcţia finanţe are misiunea de a asigura promovarea şi implementarea politicii statului în domeniul finanţelor publice, gestionării finanţelor publice în conformitate cu principiile bunei guvernări.”;

e) punctul 6:

la alineatul unu, cuvintele „a populaţiei, unităţii administrativ-teritoriale, în conformitate cu statele-tip aprobate de Guvern” se substituie cu cuvintele „a unităţii administrativ-teritoriale de nivelul al doilea”;

la alineatul doi, cuvintele „populaţiei, unităţii administrativ-teritoriale” se substituie cu cuvintele „unităţii administrativ-teritoriale de nivelul al doilea”;

f) punctul 7:

la alineatul unu, cuvintele „consiliul raional” se substituie cu cuvintele „autoritatea reprezentativă şi deliberativă a unităţii administrativ-teritoriale de nivelul al doilea”, iar cuvîntul „încunoştiinţînd” se substituie cu cuvîntul „informînd”;

alineatul al doilea se abrogă;

g) punctele 11 şi 12 vor avea următorul cuprins:

„11. Funcţiile de bază ale direcţiei finanţe sînt:

1) implementarea şi promovarea politicilor în domeniul finanţelor publice;

2) contribuirea la promovarea şi realizarea obiectivelor privind descentralizarea finanţelor publice;

3) asigurarea gestionării adecvate a resurselor şi cheltuielilor bugetare, precum şi administrarea eficace a patrimoniului public;

4) acordarea asistenţei metodologice autorităţilor publice locale de nivelul întîi la toate etapele procesului bugetar;

5) recepţionarea, analiza şi generalizarea materialelor prezentate de către autorităţile publice locale la toate etapele procesului bugetar (elaborarea, aprobarea, modificarea, executarea şi raportarea bugetului), precum şi a altei informaţii, cu prezentarea acestora Ministerului Finanţelor conform cerinţelor stabilite;

6) asigurarea elaborării propunerilor de buget, recepţionarea, analiza şi generalizarea materialelor prezentate de către instituţiile bugetare din subordinea autorităţii publice locale de nivelul al doilea şi prezentarea propunerii/proiectului bugetului în modul şi termenele stabilite;

7) asigurarea repartizării bugetului aprobat conform clasificaţiei bugetare, verificarea corectitudinii întocmirii bugetului local de nivelul al doilea, a modificărilor bugetului, precum şi a altor informaţii, cu prezentarea, în modul şi în termenele stabilite, Ministerului Finanţelor;

8) verificarea corectitudinii întocmirii listelor tarifare ale pedagogilor, a statelor de personal ale instituţiilor bugetare, precum şi a altor materiale adiţionale la buget;

9) asigurarea funcţionalităţii instituţiilor bugetare finanţate de la bugetul local de nivelul al doilea, precum şi finanţarea altor măsuri şi activităţi în conformitate cu priorităţile stabilite;

10) ţinerea evidenţei contabile a executării bugetului local de nivelul al doilea, a împrumuturilor pe termen scurt şi pe termen lung;

11) analiza executării bugetului local de nivelul al doilea, respectarea balansării bugetului, monitorizarea performanţei financiare şi nefinanciare a instituţiilor bugetare şi înaintarea, în caz de necesitate, a propunerilor ce se impun autorităţii responsabile;

12) recepţionarea rapoartelor financiare de la instituţiile bugetare din subordinea autorităţii administraţiei publice locale de nivelul al doilea şi de la autorităţile administraţiei publice locale de nivelul întîi, precum şi analiza, generalizarea, consolidarea şi prezentarea acestora în modul şi termenele stabilite de către Ministerul Finanţelor;

13) monitorizarea utilizării conform destinaţiei a mijloacelor bugetare, în special a resurselor financiare alocate pentru anumite scopuri specifice ale bugetelor locale şi, în caz de necesitate, înaintarea propunerilor de rigoare;

14) elaborarea propunerilor la cadrul normativ din domeniul său de competenţă.

12. Direcţia finanţe este în drept:

1) să dispună de patrimoniu şi să îl gestioneze;

2) să înainteze propuneri vizînd perfecţionarea şi eficientizarea procesului de elaborare, aprobare şi executare a bugetelor locale;

3) să înainteze autorităţii executive a unităţii administrativ-teritoriale de nivelul al doilea solicitări privind efectuarea, în caz de necesitate, a controlului administrativ al unor acte adoptate de autorităţile administraţiei publice locale, care, conform prevederilor Legii nr.436/2006 privind administraţia publică locală, urmează a fi înaintate oficiului teritorial al Cancelariei de Stat pentru verificarea legalităţii;

4) să efectueze controale tematice privind corectitudinea elaborării şi executării bugetelor locale;

5) să verifice corectitudinea întocmirii listelor tarifare, a statelor de personal ale instituţiilor bugetare, a repartizării bugetului local şi a modificărilor acestuia;

6) să verifice respectarea limitelor de personal din instituţiile bugetare;

7) să solicite şi să primească de la autorităţile administraţiei publice locale, instituţiile bugetare informaţiile şi rapoartele financiare necesare pentru elaborarea şi executarea bugetului local;

8) să înainteze propuneri de sancţionare sau să aplice sancţiuni administrative în conformitate cu prevederile cadrului normativ;

9) să participe, în caz de necesitate, la selectarea şi atestarea persoanelor care urmează a fi încadrate în funcţii cu profil economico-financiar în instituţiile publice finanţate de la bugetul local de nivelul al doilea;

10) să stabilească termenele de prezentare a rapoartelor financiare şi să solicite respectarea lor.”;

h) punctul 13:

la subpunctul 2), cuvintele „şi a municipiului Bălţi” se exclud;

la subpunctul 3), cuvintele „bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale” se substituie cu cuvintele „bugetelor locale”;

i) punctul 14:

la alineatul unu, cuvintele „bugetului unităţii administrativ-teritoriale de nivelul al doilea şi al municipiului Bălţi” se substituie cu cuvintele „bugetului local de nivelul al doilea”;

alineatul doi va avea următorul cuprins:

„subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat”;

la alineatul trei, cuvintele „trezoreria teritorială” se substituie cu cuvintele „trezoreria regională”;

după alineatul patru se introduce următorul alineat:

„autorităţile administraţiei publice locale de nivelul întîi”;

j) punctul 15:

la alineatul unu, cuvintele „consiliul raional sau Consiliul municipal Bălţi” se substituie cu cuvintele „consiliul local respectiv”;

alineatul al doilea se abrogă.

3. Hotărîrea Guvernului nr.278/2006 cu privire la mijloacele speciale în domeniul achiziţiilor publice ale Agenţiei Achiziţii Publice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.47-50, art.314) se modifică după cum urmează:

1) în denumirea hotărîrii, cuvintele „mijloacele speciale” se substituie cu cuvintele „veniturile colectate”;

2) clauza de adoptare a hotărîrii va avea următorul cuprins:

„În temeiul art.42 şi 43 din Legea finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181/2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.223-230, art.519) şi art.9 din Legea nr.131/2015 privind achiziţiile publice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.197-205, art.402), Guvernul HOTĂRĂŞTE”;

3) la alineatul trei din hotărîre, cuvintele „creare şi utilizare a mijloacelor speciale” se substituie cu cuvintele „formare a veniturilor colectate”;

4) în anexa nr.2:

a) în denumire, cuvintele „creare şi utilizare a mijloacelor speciale” se substituie cu cuvintele „formare a veniturilor colectate”;

b) punctul 1 va avea următorul cuprins:

„1. Prezentul Regulament stabileşte modul de formare şi gestionare a veniturilor colectate de Agenţia Achiziţii Publice din prestarea serviciilor contra plată în domeniul achiziţiilor publice.”;

c) la punctul 2, cuvintele „Mijloacele speciale ale Agenţiei Achiziţii Publice” se substituie cu cuvintele „Veniturile colectate de Agenţia Achiziţii Publice”;

d) se completează cu punctele 21-24 cu următorul cuprins:

„21. Veniturile colectate se acumulează la contul trezorerial al Agenţiei Achiziţii Publice, deschis la Trezoreria regională Chişinău, şi se gestionează prin sistemul trezorerial.

22. Veniturile colectate se planifică şi se aprobă în conformitate cu Setul metodologic privind elaborarea, aprobarea şi modificarea bugetului, aprobat prin Ordinul ministrului finanţelor nr.209/2015.

23. Veniturile colectate se includ în buget şi, de rînd cu veniturile generale, se utilizează pe măsura încasării lor pentru finanţarea cheltuielilor aprobate în buget, fără a fi condiţionate pentru anumite cheltuieli.

24. Dacă pe parcursul anului bugetar se colectează venituri peste volumul aprobat, veniturile ce depăşesc volumul aprobat se utilizează pentru finanţarea cheltuielilor în volumul aprobat. Dacă pe parcursul anului bugetar se colectează venituri în volum mai mic decît cel aprobat, cheltuielile vor fi efectuate în volum diminuat cu suma respectivă a veniturilor neîncasate.”;

e) punctele 5 şi 6 se abrogă;

f) punctele 7 şi 8 vor avea următorul cuprins:

„7. La data încheierii anului bugetar, alocaţiile bugetare nevalorificate precum şi soldurile mijloacelor băneşti din conturile trezoreriale se închid, cu excepţia soldurilor proiectelor finanţate din surse externe.

8. Evidenţa contabilă a veniturilor colectate este ţinută în conformitate cu Legea contabilităţii nr.113/2007 şi în conformitate cu planul de conturi contabile şi cu metodologia elaborată şi aprobată de către Ministerul Finanţelor.”;

g) punctul 9 se abrogă.

4. Hotărîrea Guvernului nr.575/2006 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de formare şi direcţiile de utilizare a mijloacelor speciale provenite din vînzarea biletelor de avion oamenilor de afaceri din ţară, membri ai delegaţiilor oficiale ale Republicii Moldova peste hotare (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.83-86, art.618) se modifică după cum urmează:

1) în denumirea şi pe parcursul textului hotărîrii, cuvintele „şi direcţiile de utilizare a mijloacelor speciale provenite” se substituie cu cuvintele „a veniturilor colectate”;

2) în Regulament:

a) în denumire, cuvintele „şi direcţiile de utilizare a mijloacelor speciale provenite” se substituie cu cuvintele „a veniturilor colectate”;

b) punctul 1 va avea următorul cuprins:

„1. Prezentul Regulament este elaborat în conformitate cu art.42 şi 43 din Legea finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181/2014 şi stabileşte modul de formare şi gestionare a veniturilor colectate ale instituţiilor publice finanţate de la bugetul de stat din vînzarea biletelor de avion oamenilor de afaceri din ţară, membri ai delegaţiilor oficiale ale Republicii Moldova peste hotare.”;

c) în denumirea capitolului II, cuvintele „direcţiile de utilizare a mijloacelor speciale” se substituie cu cuvintele „gestionare a veniturilor colectate”;

d) la punctul 2, cuvintele „Mijloacele speciale” se substituie cu cuvintele „Veniturile colectate”;

e) la punctul 4, cuvintele „de mijloace speciale” se exclud;

f) se completează cu punctele 41-43 cu următorul cuprins:

„41. Veniturile colectate se planifică şi se aprobă în conformitate cu Setul metodologic privind elaborarea, aprobarea şi modificarea bugetului, aprobat prin Ordinul ministrului finanţelor nr.209/2015.

42. Veniturile colectate se includ în buget şi, de rînd cu veniturile generale, se utilizează pe măsura încasării lor pentru finanţarea cheltuielilor aprobate în buget, fără a fi condiţionate pentru anumite cheltuieli.

43. Dacă pe parcursul anului bugetar se colectează venituri peste volumul aprobat, veniturile ce depăşesc volumul aprobat se utilizează pentru finanţarea cheltuielilor în volumul aprobat. Dacă pe parcursul anului bugetar se colectează venituri în volum mai mic decît cel aprobat, cheltuielile vor fi efectuate în volum diminuat cu suma respectivă a veniturilor neîncasate.”;

g) punctele 5 şi 6 se abrogă;

h) punctele 7 şi 8 vor avea următorul cuprins:

„7. La data încheierii anului bugetar, alocaţiile bugetare nevalorificate, precum şi soldurile mijloacelor băneşti din conturile trezoreriale se închid, cu excepţia soldurilor proiectelor finanţate din surse externe.

8. Evidenţa contabilă a veniturilor colectate este ţinută în conformitate cu Legea contabilităţii nr.113/2007 şi în conformitate cu planul de conturi contabile şi cu metodologia elaborată şi aprobată de către Ministerul Finanţelor.”

5. Hotărîrea Guvernului nr.1136/2006 cu privire la veniturile colectate ale Serviciului Fiscal de Stat şi subdiviziunile Serviciului Fiscal de Stat” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.158-160, art.1223) se modifică după cum urmează:

1) denumirea hotărîrii va avea următorul cuprins:

Cu privire la veniturile colectate de Serviciul Fiscal de Stat”;

2) pe parcursul textului hotărîrii şi al anexelor nr.1 şi nr.2, cuvintele „şi subdiviziunile Serviciului Fiscal de Stat”, la orice caz gramatical, se exclud;

3) clauza de adoptare a hotărîrii va avea următorul cuprins:

„În temeiul art.42 şi 43 din Legea finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181/2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.223-230, art.519), Guvernul HOTĂRĂŞTE”;

4) în anexa nr.2:

a) la punctul 1, textul „şi subdiviziunile Serviciului Fiscal de Stat şi este elaborat întru executarea prevederilor articolului 12 al Legii nr.847-XIII din 24 mai 1996 privind sistemul bugetar şi procesul bugetar” se exclud;

b) la punctul 4, cuvintele „şi prin intermediul subdiviziunilor Serviciului Fiscal de Stat” se exclud;

c) punctul 5 va avea următorul cuprins:

„5. Veniturile colectate de la comercializarea formularelor tipizate de documente primare cu regim special se formează din plăţile încasate de la agenţii economici.”;

d) se completează cu punctele 51-53 cu următorul cuprins:

„51. Veniturile colectate se planifică şi se aprobă în conformitate cu Setul metodologic privind elaborarea, aprobarea şi modificarea bugetului, aprobat prin Ordinul ministrului finanţelor nr.209/2015.

52. Veniturile colectate se includ în buget şi, de rînd cu veniturile generale, se utilizează pe măsura încasării lor pentru finanţarea cheltuielilor aprobate în buget, fără a fi condiţionate pentru anumite cheltuieli.

53. Dacă pe parcursul anului bugetar se colectează venituri peste volumul aprobat, veniturile ce depăşesc volumul aprobat se utilizează pentru finanţarea cheltuielilor în volumul aprobat. Dacă pe parcursul anului bugetar se colectează venituri în volum mai mic decît cel aprobat, cheltuielile vor fi efectuate în volum diminuat cu suma respectivă a veniturilor neîncasate.”;

e) punctul 6 va avea următorul cuprins:

„6. Veniturile colectate se acumulează la contul trezorerial al Serviciului Fiscal de Stat, deschis la Trezoreria regională Chişinău, şi se gestionează prin sistemul trezorerial.”;

f) punctele 7, 73 şi 8 se abrogă;

g) punctele 9 şi 10 vor avea următorul cuprins:

„9. La data încheierii anului bugetar, alocaţiile bugetare nevalorificate precum şi soldurile mijloacelor băneşti din conturile trezoreriale se închid, cu excepţia soldurilor proiectelor finanţate din surse externe.

10. Evidenţa contabilă a veniturilor colectate este ţinută în conformitate cu Legea contabilităţii nr.113/2007 şi în conformitate cu planul de conturi contabile şi cu metodologia elaborată şi aprobată de către Ministerul Finanţelor.”;

h) punctele 11-13 se abrogă.

6. Hotărîrea Guvernului nr.1342/2008 cu privire la mijloacele speciale ale Ministerului Finanţelor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.215-217, art.1356) se modifică după cum urmează:

1) în denumirea hotărîrii, cuvintele „mijloacele speciale ale Ministerului Finanţelor” se substituie cu cuvintele „veniturile colectate de Ministerul Finanţelor”;

2) clauza de adoptare a hotărîrii va avea următorul cuprins:

„În temeiul art.42 şi 43 din Legea finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181/2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.223-230, art.519), Guvernul HOTĂRĂŞTE”;

3) la punctul 1 alineatul trei, cuvintele „constituire şi de utilizare a mijloacelor speciale ale Ministerului Finanţelor” se substituie cu cuvintele „formare a veniturilor colectate de Ministerul Finanţelor”;

4) anexa nr.2 va avea următorul cuprins:

„Anexa nr.2

la Hotărîrea Guvernului

nr.1342 din 1 decembrie 2008

 

REGULAMENT

cu privire la modul de formare a veniturilor colectate de Ministerul Finanţelor

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Prezentul Regulament stabileşte modul de formare şi gestionare a veniturilor colectate de Ministerul Finanţelor de la prestarea serviciilor sau de la desfăşurarea altor activităţi contra plată, în conformitate cu legislaţia.

 

II. FORMAREA ŞI GESTIONAREA

VENITURILOR COLECTATE

2. Veniturile colectate de Ministerul Finanţelor se constituie din:

1) darea cu chirie a spaţiului locativ în căminul Ministerului Finanţelor;

2) darea în chirie a bunurilor proprietate publică;

3) comercializarea biletelor la baza de odihnă a Ministerului Finanţelor „Dumbrava de plopi”.

3. Veniturile colectate se acumulează la contul trezorerial al Ministerului Finanţelor, deschis la Trezoreria regională Chişinău, şi se gestionează prin sistemul trezorerial.

4. Veniturile colectate se planifică şi se aprobă în conformitate cu Setul metodologic privind elaborarea, aprobarea şi modificarea bugetului, aprobat prin Ordinul ministrului finanţelor nr.209/2015.

5. Veniturile colectate se includ în buget şi se utilizează, de rînd cu veniturile generale, pe măsura încasării lor pentru finanţarea cheltuielilor aprobate în buget, fără a fi condiţionate pentru anumite cheltuieli.

6. Dacă pe parcursul anului bugetar se colectează venituri peste volumul aprobat, veniturile ce depăşesc volumul aprobat se utilizează pentru finanţarea cheltuielilor în volumul aprobat. Dacă pe parcursul anului bugetar se colectează venituri în volum mai mic decît cel aprobat, cheltuielile vor fi efectuate în volum diminuat cu suma respectivă a veniturilor neîncasate.

7. La data încheierii anului bugetar, alocaţiile bugetare nevalorificate precum şi soldurile mijloacelor băneşti din conturile trezoreriale se închid, cu excepţia soldurilor proiectelor finanţate din surse externe.

8. Evidenţa contabilă a veniturilor colectate este ţinută în conformitate cu Legea contabilităţii nr.113/2007 şi în conformitate cu planul de conturi contabile şi cu metodologia elaborată şi aprobată de către Ministerul Finanţelor.”

 

7. La punctul 17 din Regulamentul privind monitoringul financiar al autorităţilor publice la autogestiune, al întreprinderilor de stat/municipale şi al societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar public, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.56/2018 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.18-26, art.62), cuvintele „bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale” se substituie cu cuvintele „bugetului local respectiv”.