H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea Regulamentului de organizare
şi funcţionare a Institutului Diplomatic
nr. 1032 din 24.10.2018
Monitorul Oficial nr.400-409/1093 din 26.10.2018
* * *
În scopul realizării prevederilor art.4 alin.(1) lit.l) şi art.5 alin.(1) lit.d) din Legea nr.761/2001 cu privire la serviciul diplomatic (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.20, art.80), precum şi al pct.6 din Hotărîrea Guvernului nr.667/2018 cu privire la crearea Institutului Diplomatic (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.256-265, art.726), Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:
1) Regulamentul de organizare şi funcţionare a Institutului Diplomatic, conform anexei nr.1;
2) Structura organizatorică a Institutului Diplomatic, conform anexei nr.2;
3) Organigrama Institutului Diplomatic, conform anexei nr.3.
2. Punctul 2 din anexa nr.2 la Hotărîrea Guvernului nr.1036/2007 pentru aprobarea unor regulamente privind modul de încasare, utilizare şi evidenţă a taxelor consulare şi a mijloacelor speciale provenite de la serviciile prestate contra plată (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.153-156, art.1083) se completează cu litera d) cu următorul cuprins:
„d) veniturile Institutului Diplomatic provenite din activitatea de instruire şi perfecţionare profesională”.
3. Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene va prezenta Guvernului spre aprobare Metodologia de calculare a tarifelor la serviciile prestate de către Institutul Diplomatic, precum şi Nomenclatorul serviciilor prestate şi tarifele la acestea.
4. Hotărîrea Guvernului nr.697/2017 cu privire la organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.329, art.802) se modifică după cum urmează:
1) punctul 1 din hotărîre se completează cu subpunctul 4) cu următorul cuprins:
„4) Lista structurilor organizaţionale din sfera de competenţă a Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene, conform anexei nr.4.”;
2) se completează cu anexa nr.4 cu următorul cuprins:
„Anexa nr.4
la Hotărîrea Guvernului
nr.697 din 30 august 2017
LISTA
structurilor organizaţionale din sfera de competenţă
a Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene
Institutul Diplomatic”.
5. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene.
6. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data publicării.
PRIM-MINISTRU | Pavel FILIP
|
Contrasemnează: | |
Ministrul afacerilor externe şi integrării europene | Tudor Ulianovschi |
Ministrul finanţelor | Octavian Armaşu
|
Nr.1032. Chişinău, 24 octombrie 2018. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
nr.1032 din 24 octombrie 2018
REGULAMENTUL
de organizare şi funcţionare a Institutului Diplomatic
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul de organizare şi funcţionare a Institutului Diplomatic (în continuare – Regulament) defineşte scopul, structura, funcţiile şi organizarea activităţii Institutului Diplomatic (în continuare – Institut) ca parte integrantă a sistemului instituţiilor serviciului diplomatic al Republicii Moldova, potrivit art.5 din Legea nr.761/2001 cu privire la serviciul diplomatic.
2. Institutul este o instituţie publică cu personalitate juridică, care dispune de simbol public propriu, de patrimoniu, de conturi trezoreriale, de sigiliu propriu, precum şi de alte atribute ale persoanei juridice.
3. Institutul îşi desfăşoară activitatea în mod independent sau în comun cu organele şi instituţiile de stat, persoanele fizice şi juridice din ţară şi din străinătate.
Capitolul II
SCOPUL ŞI ATRIBUŢIILE
4. Institutul are drept scop instruirea şi perfecţionarea profesională a personalului instituţiilor serviciului diplomatic, precum şi formarea, pregătirea şi perfecţionarea, la solicitare, pe bază contractuală, a funcţionarilor din cadrul instituţiilor administraţiei publice, inclusiv din sectorul asociativ şi privat, a căror activitate este direct legată de relaţiile internaţionale şi politica externă.
5. Institutul are următoarele atribuţii:
1) formarea profesională a funcţionarilor publici debutanţi din sistemul instituţiilor serviciului diplomatic;
2) formarea continuă a personalului din sistemul instituţiilor serviciului diplomatic;
3) asigurarea perfecţionării cunoştinţelor în domeniul limbilor străine pentru personalul din sistemul instituţiilor serviciului diplomatic, în mod independent sau cu suportul şcolilor de limbi străine din Republica Moldova şi din străinătate;
4) desfăşurarea programelor de instruire pentru personalul serviciului diplomatic detaşat în misiune diplomatică şi pentru membrii familiilor acestora;
5) organizarea şi desfăşurarea de mese rotunde, întruniri, conferinţe cu participarea reprezentanţilor naţionali şi internaţionali implicaţi în domeniul relaţiilor internaţionale;
6) elaborarea, editarea şi publicarea materialelor didactice şi a altor materiale, efectuarea unor studii de expertiză şi analiză în domeniul relaţiilor internaţionale, publicarea studiilor realizate, a materialelor didactice şi a altor materiale elaborate în procesul activităţii, editarea publicaţiei periodice ştiinţifico-practice a Institutului;
7) elaborarea şi desfăşurarea cursurilor de instruire diplomatică, inclusiv de studiere a limbii române, a culturii şi evoluţiei istorice a statului, pentru angajaţii misiunilor diplomatice străine acreditate în Republica Moldova;
8) organizarea evenimentelor ştiinţifice naţionale şi internaţionale dedicate istoriei diplomaţiei, evoluţiei relaţiilor internaţionale;
9) certificarea formării profesionale şi formării continue.
6. Institutul poate exercita şi alte atribuţii pentru exercitarea funcţiilor sale, în conformitate cu cadrul legal.
Capitolul III
ACTIVITATEA DE INSTRUIRE A INSTITUTULUI
7. Activitatea de instruire a Institutului este orientată spre pregătirea practic-aplicativă şi teoretică a audienţilor, inclusiv la distanţă, cu utilizarea tehnologiilor didactice moderne, a metodelor interactive şi participative, a tehnologiilor informaţionale.
8. Instruirea în cadrul Institutului se efectuează în conformitate cu planurile şi curriculumurile aprobate de directorul Institutului. Planul de instruire se coordonează, în prealabil, cu Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene.
9. Pentru asigurarea formării iniţiale sau continue se invită specialişti într-un anumit domeniu. Directorul Institutului dispune invitarea acestora pe baze contractuale.
10. Formatori pot fi persoane selectate din sistemul instituţiilor serviciului diplomatic naţional şi ale altor state, cadre didactice din învăţămîntul superior, atît din ţară, cît şi din străinătate, precum şi alţi specialişti care activează în domenii ce fac obiect al cursurilor de formare iniţială şi continuă organizate de către Institut.
11. Din oficiu, audienţi ai Institutului sînt funcţionarii publici debutanţi din sistemul instituţiilor serviciului diplomatic şi personalul din sistemul instituţiilor serviciului diplomatic.
12. Pot fi audienţi ai Institutului, în bază contractuală, şi alte categorii de persoane care activează în cadrul instituţiilor administraţiei publice, experţi din sectorul asociativ şi privat, din ţară sau străinătate, a căror activitate este direct legată de domeniul relaţiilor internaţionale şi politică externă.
Capitolul IV
COOPERAREA INTERNAŢIONALĂ A INSTITUTULUI
13. Cooperarea internaţională a Institutului include:
1) colaborarea internaţională cu instituţii similare de peste hotare în vederea implementării experienţei internaţionale în domeniul pregătirii şi perfecţionării profesionale a personalului din sistemul instituţiilor serviciului diplomatic;
2) crearea şi menţinerea unei reţele de cooperare şi parteneriate internaţionale cu cele mai importante şcoli şi instituţii diplomatice europene şi mondiale, organizaţii internaţionale, universităţi, centre de cercetare şi informare şi organizaţii neguvernamentale care activează în domeniul relaţiilor internaţionale.
Capitolul V
ADMINISTRAREA ŞI FUNCŢIONAREA INSTITUTULUI
14. Institutul este condus de către director, care este numit în funcţie prin ordin al ministrului afacerilor externe şi integrării europene, fiind selectat în temeiul Legii nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public şi al Legii nr.761/2001 cu privire la serviciul diplomatic, pentru cel mult două mandate consecutive de 5 ani.
15. Concursul de selectare al directorului Institutului este organizat de către Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene în conformitate cu prevederile legale.
16. Candidatul la funcţia de director al Institutului trebuie să corespundă condiţiilor de eligibilitate prevăzute de lege pentru accedere în funcţia publică.
17. Directorul îşi încetează activitatea la expirarea mandatului şi în caz de demisie sau de deces. Directorul poate fi revocat din funcţie, prin ordin al ministrului afacerilor externe şi integrării europene, în cazurile de încălcare gravă a legislaţiei, de constatare a calificării insuficiente sau a comiterii sistematice de abateri disciplinare sau în alte cazuri prevăzute de Codul muncii al Republicii Moldova nr.154/2003.
18. În lipsa directorului, funcţiile acestuia sînt exercitate de către un funcţionar din cadrul Institutului, desemnat prin ordin al directorului. În cazul eliberării din funcţie sau demisiei directorului, ministrul afacerilor externe şi integrării europene desemnează o persoană din cadrul Institutului care va asigura interimatul funcţiei pînă la numirea unui nou director, în conformitate cu prevederile pct.14 şi 15.
19. Directorul are următoarele atribuţii:
1) asigură conducerea nemijlocită a Institutului, precum şi îl reprezintă în raporturile cu terţii;
2) aprobă fişele de post pentru angajaţii Institutului;
3) aprobă programele anuale de instruire;
4) aprobă activitatea publică a Institutului;
5) aprobă lista formatorilor pentru anul de studii curent;
6) întocmeşte Planul de activitate anual al Institutului;
7) pregăteşte proiectul bugetului anual al Institutului şi îl prezintă spre aprobare ministrului afacerilor externe şi integrării europene;
8) asigură gestionarea alocaţiilor bugetare şi administrarea patrimoniului public, în conformitate cu principiile bunei guvernări;
9) întocmeşte raportul anual de activitate;
10) încheie contracte şi acorduri necesare pentru activitatea nemijlocită a Institutului;
11) încheie, modifică şi reziliază contractele de prestări servicii cu persoanele/formatorii care susţin cursuri în cadrul institutului;
12) conduce grupurile de reflexie (think tank) constituite în cadrul Institutului;
13) alte activităţi potrivit fişei postului necesare funcţionării şi realizării obiectivelor Institutului.
Capitolul VI
CONSILIUL DIPLOMATIC
20. Pentru definirea şi îmbunătăţirea continuă a cadrului general şi a strategiilor de activitate şi de dezvoltare a Institutului, în conformitate cu obiectivele stabilite de legislaţia în vigoare, în cadrul Institutului se instituie Consiliul diplomatic, în calitate de organ colegial consultativ al Institutului.
21. Consiliului diplomatic este constituit din 9 membri, care sînt numiţi de către ministrul afacerilor externe şi integrării europene pentru un mandat de 5 ani.
22. Membri din oficiu ai Consiliului diplomatic sînt: un secretar de stat din cadrul Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene, şeful Secţiei resurse umane şi contencios şi directorul Institutului.
23. Membri ai Consiliului Diplomatic pot fi diplomaţi de rang înalt din cadrul Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene, foşti miniştri de externe, ambasadori, reprezentanţi ai mediului academic şi ai societăţii civile.
24. Consiliul diplomatic se convoacă în şedinţe ordinare o dată pe an. Şedinţele Consiliului sînt convocate şi prezidate de către directorul Institutului.
25. Şedinţele Consiliului sînt deliberative dacă la acestea sînt prezenţi mai mult de jumătate din membrii acestuia. Hotărîrile Consiliului se adoptă cu votul majorităţii membrilor prezenţi la şedinţă şi se semnează de către director.
26. Consiliul se poate convoca în şedinţe extraordinare la cererea directorului Institutului sau a majorităţii membrilor.
Capitolul VII
SURSELE DE FINANŢARE ŞI PATRIMONIUL
27. Institutul diplomatic va fi finanţat din contul şi în limitele alocaţiilor bugetare aprobate Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene în legea bugetară anuală şi din alte venituri neinterzise de lege.
28. Salarizarea personalului Institutului care este angajat în funcţie diplomatică şi este funcţionar public cu statut special se va realiza în conformitate cu prevederile Legii nr.48/2012 privind sistemul de salarizare a funcţionarilor publicii şi ale Hotărîrii Guvernului nr.331/2012 privind salarizarea funcţionarilor publici.
29. Funcţia de director al Institutului este echivalată cu funcţia de Ambasador cu Misiuni Speciale, prevăzută în anexa nr.2 la Legea nr.48/2012 privind sistemul de salarizare a funcţionarilor publici, iar celelalte funcţii diplomatice din cadrul Institutului se echivalează cu funcţia de consilier din cadrul unei secţii/direcţii a Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene, conform aceleiaşi anexe.
30. Pentru asigurarea funcţionalităţii Institutului, la necesitate, poate fi contractat şi alt personal în bază de contract prestări servicii.
31. Patrimoniul Institutului este alcătuit din mijloace financiare bugetare, resurse aferente proiectelor finanţate din surse externe, bunuri materiale şi nemateriale.
Capitolul VIII
EVIDENŢA ŞI DĂRILE DE SEAMĂ
32. Institutul ţine evidenţa contabilă şi prezintă rapoarte financiare şi statistice în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
nr.1032 din 24 octombrie 2018
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ A INSTITUTULUI DIPLOMATIC
Directorul Institutului Diplomatic – funcţie publică cu statut special (funcţie diplomatică)
Serviciul formare profesională – funcţie publică cu statut special (funcţie diplomatică)
Serviciul furnizare expertiză – funcţie publică cu statut special (funcţie diplomatică)
Consiliul diplomatic (organ colegial consultativ)
Anexa nr.3
la Hotărîrea Guvernului
nr.1032 din 24 octombrie 2018
ORGANIGRAMA INSTITUTULUI DIPLOMATIC
