H O T Ă R Î R E
cu privire la organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale
pentru Ocuparea Forţei de Muncă
nr. 990 din 10.10.2018
Monitorul Oficial nr.398-399/1053 din 19.10.2018
* * *
Notă: Pe tot parcursul textului, textul „Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.149 din 25.08.2021, în vigoare 01.09.2021
În temeiul art.10 alin.(2) din Legea nr.102/2003 privind ocuparea forţei de muncă şi protecţia socială a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.70-72, art.312), art.15 din Legea nr.180/2008 cu privire la migraţia de muncă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.162-164, art.598), art.14 alin.(7) din Legea nr.98/2012 privind administraţia publică centrală de specialitate (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.160-164, art.537), art.7 lit.b) din Legea nr.136/2017 cu privire la Guvern (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.252, art.412) şi Legea nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.230-232, art.840), Guvernul
[Clauza de adoptare modificată prin Hot.Guv. nr.617 din 04.09.2024, în vigoare 01.01.2025]
HOTĂRĂŞTE:
Prezenta hotărâre transpune art.7 (1) b) din Regulamentul (UE) 2016/589 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 aprilie 2016 privind o reţea europeană de servicii de ocupare a forţei de muncă (EURES), accesul lucrătorilor la servicii de mobilitate şi integrarea mai bună a pieţelor forţei de muncă şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr.492/2011 şi (UE) nr.1296/2013, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 107 din 22 aprilie 2016 (CELEX: 32016R0589), aşa cum a fost modificat ultima dată prin Regulamentul (UE) 2019/1149 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iunie 2019 de instituire a unei Autorităţi Europene a Muncii, de modificare a Regulamentului (CE) nr.883/2004, a Regulamentului (UE) nr.492/2011 şi a Regulamentului (UE) 2016/589 şi de abrogare a Deciziei (UE) 2016/344.
[Clauza de armonizare introdusă prin Hot.Guv. nr.617 din 04.09.2024, în vigoare 01.01.2025]
1. Se aprobă:
1) Regulamentul cu privire la organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, conform anexei nr.1;
2) Structura organizatorică a Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi Lista subdiviziunilor teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă, conform anexei nr.2;
3) Organigrama Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, conform anexei nr.3.
[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.617 din 04.09.2024, în vigoare 01.01.2025]
2. Se stabileşte efectivul-limită al Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă în număr de 245 de unităţi, din care la nivel central – 56 de unităţi şi la nivel teritorial – 189 de unităţi.
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.617 din 04.09.2024, în vigoare 01.01.2025]
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.596 din 28.08.2024, în vigoare 05.09.2024]
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.149 din 25.08.2021, în vigoare 01.09.2021]
3. Cheltuielile aferente organizării şi asigurării activităţii Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă vor fi acoperite în limitele mijloacelor financiare prevăzute în bugetul de stat.
4. Preavizarea, disponibilizarea şi transferul personalului în legătură cu reorganizarea Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă se vor efectua în conformitate cu prevederile normative.
5. Transmiterea integrală a patrimoniului de la agenţiile teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă către Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă se va efectua prin intermediul Comisiei de transmitere a bunurilor proprietate publică, instituite în conformitate cu prevederile Regulamentului cu privire la modul de transmitere a bunurilor proprietate publică, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.901/2015 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.1, art.2).
6. Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă va asigura, pînă la data de 10 februarie 2019, procesul de reorganizare a agenţiilor teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă actuale.
7. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.
8. Se abrogă Hotărîrea Guvernului nr.832/2003 cu privire la reorganizarea Serviciului de stat pentru utilizarea forţei de muncă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.149-152, art.868) şi Hotărîrea Guvernului nr.1201/2003 cu privire la desemnarea membrilor Consiliului de Administraţie a Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.215-217, art.1255).
9. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data publicării.
PRIM-MINISTRU | Pavel FILIP
|
Contrasemnează: | |
Ministrul sănătăţii, muncii şi protecţiei sociale | Silvia Radu |
Ministrul finanţelor | Octavian Armaşu
|
Nr.990. Chişinău, 10 octombrie 2018. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
nr.990 din 10 octombrie 2018
REGULAMENT
privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale
pentru Ocuparea Forţei de Muncă
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Prezentul Regulament reglementează misiunea, domeniile, atribuţiile şi drepturile Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă (în continuare – Agenţia Naţională), precum şi organizarea activităţii acesteia.
2. Agenţia Naţională este autoritatea administrativă subordonată Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, împuternicită să asigure implementarea politicii în domeniul promovării ocupării forţei de muncă, migraţiei forţei de muncă şi asigurării de şomaj.
3. Agenţia Naţională este persoană juridică de drept public cu sediul în municipiul Chişinău, dispune de denumire, de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova, de conturi trezoreriale, precum şi de alte atribute specifice autorităţilor publice, stabilite în legislaţie.
4. Agenţia Naţională îşi exercită atribuţiile pe întreg teritoriul Republicii Moldova.
5. Agenţia Naţională este formată din aparat central şi subdiviziuni teritoriale.
6. Agenţia Naţională îşi desfăşoară activitatea în teritoriu prin intermediul subdiviziunilor teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă.
7. Subdiviziunile teritoriale sînt structuri fără personalitate juridică, care funcţionează sub conducerea şi controlul Agenţiei Naţionale.
8. Subdiviziunile teritoriale utilizează ştampile cu imaginea Stemei de Stat a Republicii Moldova.
9. În activitatea sa, Agenţia Naţională se conduce de Constituţia Republicii Moldova, legislaţia în domeniul ocupării şi migraţiei forţei de muncă şi de alte acte normative, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, ordonanţele, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului, actele normative ale Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale şi acordurile internaţionale în domeniu ratificate de Republica Moldova, precum şi de prezentul Regulament.
II. MISIUNEA, DOMENIILE, ATRIBUŢIILE ŞI DREPTURILE AGENŢIEI NAŢIONALE
10. Agenţia Naţională are misiunea de a spori posibilităţile de ocupare a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă şi susţine angajatorii la identificarea forţei de muncă calificate şi crearea locurilor noi de muncă.
11. Agenţia Naţională îşi realizează atribuţiile în următoarele domenii:
1) implementarea politicii de promovare a ocupării forţei de muncă;
2) migraţia forţei de muncă;
3) asigurarea de şomaj.
12. Agenţia Naţională realizează următoarele atribuţii:
1) stabilirea procedurilor şi coordonarea prestării serviciilor de ocupare a forţei de muncă, a măsurilor de ocupare a forţei de muncă şi protecţie socială în caz de şomaj, migraţie a forţei de muncă;
2) cercetarea, monitorizarea şi prognoza pieţei muncii la nivel naţional şi local, prin elaborarea profilurilor raionale;
3) stabilirea obiectivelor anuale privind implementarea serviciilor şi a măsurilor de ocupare a forţei de muncă pentru subdiviziunile teritoriale şi evaluarea realizării acestora;
4) evaluarea impactului măsurilor active de ocupare a forţei de muncă în scopul stabilirii eficienţei acestora;
5) oferirea suportului metodologic subdiviziunilor teritoriale privind implementarea serviciilor şi măsurilor de ocupare a forţei de muncă;
6) organizarea, coordonarea şi controlul activităţii subdiviziunilor teritoriale;
7) dezvoltarea şi asigurarea mentenanţei sistemului şi resurselor informaţionale necesare pentru realizarea funcţiilor stabilite;
8) asigurarea implicării partenerilor sociali în implementarea politicii de ocupare prin instituirea Consiliului tripartit în cadrul Agenţiei Naţionale;
9) înaintarea către Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale a propunerilor de reducere a şomajului şi de creştere a nivelului de ocupare a forţei de muncă;
10) participarea la elaborarea şi implementarea strategiei sectoriale de cheltuieli, la elaborarea propunerilor de buget, la ţinerea evidenţei contabile, la monitorizarea gradului de implementare a acestora prin elaborarea şi publicarea rapoartelor respective;
11) asigurarea gestionării alocaţiilor bugetare şi administrării patrimoniului public în conformitate cu principiile bunei guvernări;
12) repartizarea limitelor de alocaţii bugetare pentru serviciile, programele active şi pasive, activităţile specifice domeniului său de activitate conform clasificaţiei bugetare;
13) asumarea angajamentelor bugetare şi efectuarea de cheltuieli în scopurile şi în limitele alocaţiilor bugetare;
14) publicarea bugetelor şi rapoartelor privind executarea acestora, inclusiv privind performanţa în cadrul programelor;
15) organizarea procedurii de achiziţii publice pentru necesităţile Agenţiei Naţionale;
16) colaborarea cu instituţiile similare din străinătate privind implementarea proiectelor comune în domeniu;
17) informarea populaţiei despre piaţa muncii;
18) examinarea petiţiilor cetăţenilor în domeniul de competenţă;
19) asigurarea implementării acordurilor în domeniul migraţiei forţei de muncă;
191) facilitarea liberei circulaţii a lucrătorilor;
20) stabilirea, suspendarea, încetarea dreptului la ajutor de şomaj;
21) colaborarea cu agenţiile private de ocupare a forţei de muncă;
22) asigurarea exercitării sarcinilor care îi revin în calitate de birou naţional de coordonare din cadrul reţelei EURES.
[Pct.12 modificat prin Hot.Guv. nr.617 din 04.09.2024, în vigoare 01.01.2025]
13. Subdiviziunile teritoriale realizează atribuţiile conform Regulamentului aprobat de către Directorul Agenţiei Naţionale.
14. Agenţia Naţională este învestită cu următoarele drepturi:
1) să solicite, conform legislaţiei, şi să primească documente şi informaţii de la organele centrale de specialitate ale administraţiei publice şi de la autorităţile publice locale;
2) să colaboreze, inclusiv prin încheierea acordurilor de colaborare, cu autorităţile publice, organele abilitate cu funcţii de control, organizaţiile necomerciale, organizaţiile internaţionale, alte organizaţii;
3) să acceseze resursele şi sistemele informaţionale de stat deţinute de alte autorităţi publice sau structuri organizaţionale din sfera lor de competenţă, conform prevederilor actelor normative în vigoare;
4) să posede, să utilizeze şi să administreze patrimoniul în conformitate cu scopurile de activitate ale Agenţiei Naţionale şi prevederile legislaţiei;
5) să beneficieze de asistenţă tehnică şi financiară;
6) să încheie contracte cu persoane fizice şi juridice de drept public sau privat, donatori internaţionali, cu furnizori şi beneficiari de bunuri şi servicii;
7) să exercite controlul activităţii subdiviziunilor teritoriale;
8) să organizeze şi să participe la conferinţe, grupuri de lucru, instruiri, inclusiv peste hotarele ţării;
9) să înainteze, în conformitate cu legislaţia, acţiuni în regres împotriva funcţionarilor publici şi a personalului angajat care au cauzat prejudicii proprietăţii publice şi bugetului;
10) să dispună de alte drepturi ce decurg din prevederile prezentului Regulament şi ale legislaţiei.
III. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII AGENŢIEI NAŢIONALE
15. Agenţia Naţională îşi organizează activitatea conform Planului anual de activitate, elaborat în baza obiectivelor anuale privind implementarea politicii de ocupare a forţei de muncă stabilite de către Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale şi aprobat de către ministru. Evaluarea implementării Planului anual de activitate al Agenţiei Naţionale se efectuează de către Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.
16. Agenţia Naţională este condusă de director, numit în funcţie şi eliberat sau destituit din funcţie, în condiţiile legii, de către Guvern, la propunerea ministrului muncii şi protecţiei sociale.
[Pct.16 în redacţia Hot.Guv. nr.415 din 12.06.2024, în vigoare 21.07.2024]
17. Directorul este asistat de către doi directori adjuncţi, care sunt funcţionari publici de conducere de nivel superior, numiţi în funcţie şi eliberaţi sau destituiţi din funcţie, în condiţiile legii, de către Guvern.
[Pct.17 în redacţia Hot.Guv. nr.415 din 12.06.2024, în vigoare 21.07.2024]
18. Atribuţiile, responsabilităţile şi limitele de acţiune ale directorilor adjuncţi se stabilesc prin ordin al directorului Agenţiei Naţionale.
19. Directorul Agenţiei Naţionale exercită următoarele atribuţii:
1) conduce Agenţia Naţională, este responsabil de realizarea de către Agenţia Naţională a obiectivelor anuale privind ocuparea forţei de muncă stabilite de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, de îndeplinirea corespunzătoare a funcţiilor atribuite, conform prezentului Regulament;
2) asigură elaborarea Planului anual de activitate al Agenţiei Naţionale şi îl prezintă ministrului muncii şi protecţiei sociale pentru aprobare;
3) asigură implementarea prevederilor actelor normative în domeniul ocupării şi migraţiei forţei de muncă, protecţiei sociale în caz de şomaj;
4) aprobă planurile anuale de activitate ale subdiviziunilor teritoriale;
5) dezvoltă, menţine şi îmbunătăţeşte continuu sistemul de management al calităţii în cadrul Agenţiei Naţionale şi subdiviziunilor teritoriale;
6) prezintă Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale propuneri de modificare a proiectelor de acte normative necesare realizării misiunii Agenţiei Naţionale;
7) delimitează sarcinile, atribuţiile principale şi stabileşte responsabilităţile directorilor adjuncţi şi conducătorilor subdiviziunilor interioare ale aparatului central al Agenţiei Naţionale şi ale subdiviziunilor teritoriale, în coordonare cu Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale;
8) aprobă regulamentele subdiviziunilor şi fişele postului ale personalului din cadrul Agenţiei Naţionale, coordonează şi controlează activitatea acestora;
9) poartă răspundere pentru folosirea raţională a mijloacelor financiare ale Agenţiei, înregistrarea bunurilor materiale, garantează corectitudinea rapoartelor statistice şi contabile, asigură dezvoltarea sistemului de control intern managerial eficient privind utilizarea mijloacelor financiare bugetare şi bunurilor materiale ale Agenţiei Naţionale şi ale subdiviziunilor teritoriale;
10) numeşte în funcţii, modifică, suspendă şi încetează raporturile de muncă cu personalul Agenţiei Naţionale, în conformitate cu Legea nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public şi Codul Muncii al Republicii Moldova nr.154/2003;
11) conferă grade de calificare funcţionarilor publici, acordă stimulări şi aplică sancţiuni disciplinare în condiţiile legii;
12) aprobă sau modifică statul de personal şi schema de încadrare a Agenţiei în limitele fondului de retribuire a muncii şi ale structurii şi efectivului-limită stabilite de Guvern;
13) reprezintă Agenţia Naţională în relaţiile cu autorităţile publice, organizaţiile şi instituţiile naţionale şi internaţionale, instituţiile donatoare, care asigură suport Agenţiei Naţionale, instanţele judecătoreşti, băncile, cu persoanele fizice şi cu alte persoane juridice;
14) reprezintă Agenţia Naţională în relaţia cu terţii sau acordă împuterniciri altor angajaţi ai Agenţiei Naţionale de a reprezenta instituţia;
15) coordonează elaborarea şi prezintă Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale spre aprobare proiectul de buget al Agenţiei Naţionale;
16) raportează ministrului muncii şi protecţiei sociale despre activitatea Agenţiei Naţionale;
17) asigură activitatea Consiliului tripartit al Agenţiei Naţionale;
18) asigură respectarea prevederilor legale privind procedura de achiziţii publice în cadrul Agenţiei Naţionale;
19) aprobă regulamentul intern de activitate al Agenţiei Naţionale;
20) în exercitarea atribuţiilor sale, directorul Agenţiei Naţionale emite ordine, indicaţii şi dispoziţii în condiţiile legii.
[Pct.19 modificat prin Hot.Guv. nr.326 din 10.11.2021, în vigoare 19.12.2021]
[Pct.19 modificat prin Hot.Guv. nr.559 din 19.11.2019, în vigoare 29.12.2019]
20. În cazul absenţei directorului Agenţiei Naţionale, atribuţiile acestuia sînt exercitate de unul dintre directorii adjuncţi ori, dacă aceştia lipsesc sau sînt în imposibilitate de îndeplinire a atribuţiilor, de către un funcţionar public de conducere din cadrul Agenţiei Naţionale, conform ordinului directorului privind modul de înlocuire a directorului şi a directorilor adjuncţi.
21. Directorul, directorii adjuncţi, conducătorii subdiviziunilor Agenţiei Naţionale, în limitele împuternicirilor atribuite, poartă răspundere pentru deciziile luate şi pentru activitatea Agenţiei Naţionale.
22. Actele oficiale ale Agenţiei Naţionale sînt semnate olograf sau, în conformitate cu legislaţia, prin aplicarea semnăturii electronice de către directorul Agenţiei Naţionale, directorii adjuncţi, conducătorii subdiviziunilor abilitaţi cu acest drept prin ordin al directorului Agenţiei Naţionale.
23. Subdiviziunile interne ale Agenţiei Naţionale îşi desfăşoară activitatea în baza regulamentelor elaborate de către şeful subdiviziunii respective şi aprobate de directorul Agenţiei Naţionale.
[Pct.23 modificat prin Hot.Guv. nr.617 din 04.09.2024, în vigoare 01.01.2025]
24. Subdiviziunile teritoriale îşi desfăşoară activitatea în baza Regulamentului-tip, aprobat de către directorul Agenţiei Naţionale.
25. În cadrul Agenţiei Naţionale pot fi create comisii şi grupuri de lucru, în conformitate cu legislaţia.
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
nr.990 din 10 octombrie 2018
Structura organizatorică a Agenţiei Naţionale
pentru Ocuparea Forţei de Muncă
Conducerea
Direcţia implementarea politicii de ocupare a forţei de muncă
Secţia servicii şi măsuri active
Serviciul colaborare cu angajatorii
Direcţia migraţia forţei de muncă şi EURES
Direcţia planificare bugetară, evidenţă contabilă şi plăţi
Direcţia tehnologii informaţionale
Direcţia resurse umane
Observatorul pieţei muncii şi managementul performanţei (cu statut de direcţie)
Serviciul audit intern
Serviciul juridic
Serviciul logistică şi achiziţii publice
Serviciul relaţii internaţionale
Centrul de apel şi comunicare (cu statut de secţie)
Subdiviziuni teritoriale – 35
LISTA
subdiviziunilor teritoriale ale Agenţiei Naţionale
pentru Ocuparea Forţei de Muncă
Direcţia generală ocuparea forţei de muncă, mun.Chişinău
Direcţia ocuparea forţei de muncă, mun.Bălţi
Direcţia ocuparea forţei de muncă, Anenii Noi
Secţia ocuparea forţei de muncă, Basarabeasca
Direcţia ocuparea forţei de muncă, Briceni
Direcţia ocuparea forţei de muncă, Cahul
Direcţia ocuparea forţei de muncă, Cantemir
Direcţia ocuparea forţei de muncă, Călăraşi
Direcţia ocuparea forţei de muncă, Căuşeni
Direcţia ocuparea forţei de muncă, Cimişlia
Direcţia ocuparea forţei de muncă, Criuleni
Secţia ocuparea forţei de muncă, Donduşeni
Direcţia ocuparea forţei de muncă, Drochia
Secţia ocuparea forţei de muncă, Dubăsari
Direcţia ocuparea forţei de muncă, Edineţ
Direcţia ocuparea forţei de muncă, Făleşti
Direcţia ocuparea forţei de muncă, Floreşti
Direcţia ocuparea forţei de muncă, Glodeni
Direcţia ocuparea forţei de muncă, Hînceşti
Direcţia ocuparea forţei de muncă, Ialoveni
Secţia ocuparea forţei de muncă, Leova
Direcţia ocuparea forţei de muncă, Nisporeni
Direcţia ocuparea forţei de muncă, Ocniţa
Direcţia ocuparea forţei de muncă, Orhei
Secţia ocuparea forţei de muncă, Rezina
Direcţia ocuparea forţei de muncă, Rîşcani
Direcţia ocuparea forţei de muncă, Sîngerei
Direcţia ocuparea forţei de muncă, Soroca
Direcţia ocuparea forţei de muncă, Străşeni
Secţia ocuparea forţei de muncă, Şoldăneşti
Direcţia ocuparea forţei de muncă, Ştefan Vodă
Secţia ocuparea forţei de muncă, Taraclia
Direcţia ocuparea forţei de muncă, Teleneşti
Direcţia ocuparea forţei de muncă, Ungheni
Direcţia ocuparea forţei de muncă, UTA Găgăuzia
Structura organizatorică
Direcţia generală ocuparea forţei de muncă, mun.Chişinău
Conducerea
Direcţia ocuparea forţei de muncă
Direcţia deservire şomeri şi persoane aflate în căutarea unui loc de muncă
Structura organizatorică
Direcţia ocuparea forţei de muncă, UTA Găgăuzia
Conducerea
Secţia ocuparea forţei de muncă, Comrat
Serviciul ocuparea forţei de muncă, Ceadîr-Lunga
Serviciul ocuparea forţei de muncă, Vulcăneşti
Notă: Vezi Rectificarea din Monitorul Oficial nr.424-429 din 16.11.2018, pag.150 (Cuvîntul „Direcţia” se va citi „Secţia”).
Structura organizatorică
tip a direcţiilor/secţiilor teritoriale
Conducerea
Specialişti
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.617 din 04.09.2024, în vigoare 01.01.2025]
Anexa nr.3
la Hotărîrea Guvernului
nr.990 din 10 octombrie 2018
ORGANIGRAMA
Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă
[Anexa nr.3 în redacţia Hot.Guv. nr.617 din 04.09.2024, în vigoare 01.01.2025]
