O R D I N
cu privire la aprobarea formularului tipizat (Forma IPC18) Darea de seamă privind
reţinerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală
şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate şi a Instrucţiunii
cu privire la modul de completare a formularului nominalizat
nr. 126 din 04.10.2017
Monitorul Oficial nr.383-388/1947 din 03.11.2017
* * *
În vederea executării prevederilor art.92 alin.(5) şi ale art.133 alin.(2) din Codul fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, din 8 februarie 2007, ediţie specială),
ORDON:
1. Se aprobă:
Formularul tipizat (Forma IPC18) Darea de seamă privind reţinerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate, conform anexei nr.1;
Instrucţiunea cu privire la modul de completare a Dării de seamă privind reţinerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate (Forma IPC18), conform anexei nr.2;
Formularul tipizat (Forma DSA18) Informaţia privind stabilirea drepturilor sociale în sistemul public de asigurări sociale, conform anexei nr.3;
Instrucţiunea cu privire la modul de completare a Informaţiei privind stabilirea drepturilor sociale în sistemul public de asigurări sociale (Forma DSA18), conform anexei nr.4;
Formularul tipizat (Forma CAS18-AN) Darea de seamă privind calcularea contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii şi evidenţa nominală a asiguraţilor în sistemul public de asigurări sociale, conform anexei nr.5;
Instrucţiunea cu privire la modul de completare a Dării de seamă privind calcularea contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii şi evidenţa nominală a asiguraţilor în sistemul public de asigurări sociale (Forma CAS18-AN), conform anexei nr.6.
[Pct.1 completat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.71 din 26.03.2018, în vigoare 30.03.2018]
2. Prima perioadă pentru care se raportează obligaţiile aferente impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate, potrivit formularului tipizat aprobat, este luna ianuarie 2018.
3. Serviciul Fiscal de Stat va aduce la cunoştinţa contribuabililor prezentul ordin prin publicarea acestuia în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
4. Prezentul ordin intră în vigoare la 1 ianuarie 2018.
MINISTRUL FINANŢELOR | Octavian ARMAŞU
|
Nr.126. Chişinău, 4 octombrie 2017. |
Anexa nr.1 la Ordinul Ministerului Finanţelor nr.126 din 4 octombrie 2017
| ||||||
Forma/Форма IPC18
DAREA DE SEAMĂ privind reţinerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate ОТЧЕТ об удержании подоходного налога, взносов обязательного медицинского страхования и начисленных взносов обязательного государственного социального страхования
| ||||||
Denumirea contribuabilului ________________ Наименование налогоплательщика | Serviciul Fiscal de Stat ____________ Государственная налоговая служба | Codul genului principal de
activitate conform CAEM _________ Код основного вида деятельности согласно КЭДМ | După controlul fiscal После налоговой проверки |
| ||
Rezidentul parcurilor IT Резидент информационно-технологических парков |
| Codul fiscal _____________________ Фискальный код | Codul localităţii (CUATM) ___________________ Код местности (КАТЕМ) | Data prezentării __________ Дата представления | ||
Tipul dării de seamă (bifaţi) ________ primară/ первоначальный
| Codul CNAS ____________________ Код НКСС | Perioada fiscală ________________ Налоговый период |
Tabelul nr.1 Suma venitului achitat, impozitul pe venit şi primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală reţinute din acesta/ Таблица № 1 Сумма выплаченного дохода, подоходный налог и взносы обязательного медицинского страхования, удержанные из этого дохода
| |||||
Cod/ Код | Tipul sursei de venit/ Вид источника дохода | Codul sursei de venit Код источника дохода | Venitul calculat şi îndreptat spre achitare (lei) Доход, начисленный и направленный на выплату (леев) | Impozitul pe venit reţinut (lei) Удержанный подоходный налог (леев) | Suma primelor calculate şi reţinute de către angajatori, alte persoane juridice şi fizice (lei) Сумма взносов, начисленных и удержанных работодателями и другими юридическими или физическими лицами (леев) |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
11 | Plăţi salariale, art.88 din
Codul fiscal / Заработная плата, ст.88 Налогового кодекса | SAL | |||
12 | Plăţi salariale, art.24 alin.(21) din Legea nr.1164-XIII din 24 aprilie 1997/ Заработная плата ч.(21) ст.24 Закона № 1164-XIII от 24 апреля 1997 г. | SAL a) | |||
21 | Dobânzi, art.89 din
Codul fiscal/ Процентные начисления, ст.89 Налогового кодекса | DOB | X | ||
31 | Veniturile din care se reţine în prealabil impozit, art.90 din
Codul fiscal/ Доходы, из которых удерживается предварительно налог, ст.90 Налогового кодекса | PL | X | ||
32 | Venituri scutite de la reţinerea prealabilă a impozitului pe venit conform art.90 din
Codul fiscal / Доходы, освобожденные от предварительного удержания подоходного налога согласно ст.90 Налогового кодекса | PLs) | X | X | |
41 | Veniturile obţinute de către persoanele fizice care nu desfăşoară activitate de întreprinzător de la transmiterea în posesie şi/sau folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct) a proprietăţii mobiliare şi imobiliare, cu excepţia terenurilor agricole, art.901 alin.(3) din
Codul fiscal/ Доходы, полученные физическими лицами, не занимающимися предпринимательской деятельностью, от сдачи во владение и/или пользование (в имущественный наем, аренду, узуфрукт) движимой и недвижимой собственности, за исключением аренды сельскохозяйственных земель, ч.(3) ст.901 Налогового кодекса | FOL | X | ||
42 | Dividende, art.901 alin.(31) din
Codul fiscal/ Дивиденды, ч.(31) ст.901 Налогового кодекса | DIV a) | X | ||
43 | Suma retrasă din capitalul social, aferentă majorării capitalului social din repartizarea profitului net şi/sau altor surse constatate în capitalul propriu între acţionari (asociaţi), în perioadele 2010-2011 inclusiv, în conformitate cu cota de participaţie depusă în capitalul social, art.901 alin.(31) din
Codul fiscal / Выведенная из уставного капитала сумма, соответствующая увеличению уставного капитала от распределения чистой прибыли и/или иных источников, определенных в собственном капитале, между акционерами (пайщиками) в налоговые периоды 2010-2011 годов включительно в соответствии с долей в уставном капитале, ч.(31) ст.901 Налогового кодекса | RCS а) | X | ||
44 | Royalty achitate în folosul persoanelor fizice, art.901 alin.(31) din
Codul fiscal/ Роялти, выплаченные в пользу физических лиц, ч.(31) ст.901 Налогового кодекса | ROY | X | ||
45 | Câştigurile de la jocurile de noroc, cu excepţia câştigurilor de la campaniile promoţionale şi/sau din loterii şi pariuri, art.901 alin.(33) din
Codul fiscal / Выигрыши от азартных игр, за исключением выигрышей от рекламных кампаний и/или лотерей и пари, ч.(33) ст.901 Налогового кодекса | NOR | X | ||
46 | Câştigurile de la cаmpaniile promoţionale şi/sau loterii şi pariuri/ Выигрыши от рекламных кампаний и/или лотерей и пари ч.(33) ст.901 Налогового кодекса | PUB | X | ||
47 | Plăţile efectuate în folosul persoanelor fizice, cu excepţia întreprinzătorilor individuali şi a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), pe veniturile obţinute de către acestea, aferente livrării producţiei din fitotehnie şi horticultură în formă naturală, inclusiv a nucilor şi produselor derivate din nuci, şi a producţiei din zootehnie în formă naturală, în masă vie şi sacrificată, cu excepţia laptelui natural, art.901 alin.(35) din
Codul fiscal/ Выплаты, осуществленные в пользу физических лиц, за исключением индивидуальных предпринимателей и крестьянских (фермерских) хозяйств, по доходам, полученным ими от поставки продукции растениеводства и садоводства в натуральном виде, включая плоды грецкого ореха и производную продукцию, и продукции животноводства в натуральном виде, живом и убойном весе, за исключением натурального молока, ч.(35) ст.901 Налогового кодекса | LIV | X | ||
48 | Plăţile efectuate în folosul persoanelor fizice, cu excepţia întreprinzătorilor individuali şi a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), pe veniturile obţinute de către acestea aferente desfacerii prin unităţile comerţului de consignaţie a mărfurilor art.901 alin.(36) din
Codul fiscal/ Выплаты, осуществленные в пользу физических лиц, за исключением индивидуальных предпринимателей и крестьянских (фермерских) хозяйств, по доходам, полученным ими от комиссионной торговли товарами, ч.(36) ст.901 Налогового кодекса | CSM | X | ||
Veniturile nerezidentului, art.91 din Codul fiscal/ Доходы нерезидента согласно ст.91 Налогового кодекса | |||||
51 | Royalty/ Роялти | ROY b) | X | ||
52 | Dobânzi/ Процентные начисления | DOB b) | X | ||
53 | Creşterea de capital/ Прирост капитала | CC | X | ||
54 | Dividendele achitate în folosul nerezidentului/ Дивиденды, выплаченные в пользу нерезидента | DIV b) | X | ||
55 | Suma retrasă din capitalul social, aferentă majorării capitalului social din repartizarea profitului net şi/sau altor surse constatate în capitalul propriu între acţionari (asociaţi), în perioadele 2010-2011 inclusiv, în conformitate cu cota de participaţie depusă în capitalul social/ Выведенная из уставного капитала сумма, соответствующая увеличению уставного капитала от распределения чистой прибыли и/или иных источников, определенных в собственном капитале, между акционерами (пайщиками) в налоговые периоды 2010-2011 годов включительно, в соответствии с долей в уставном капитале | RCS b) | X | ||
56 | Alte plăţi direcţionate spre achitare nerezidentului aferente veniturilor de la art.71, cu excepţia dividendelor şi a sumelor specificate la art.901 alin.(31) liniuţa a treia din
Codul fiscal/ Платежи, направленные на выплату нерезиденту, соответствующие доходам, предусмотренным в ст.71, за исключением дивидендов и сумм, указанных в третьем подабзаце части (31) ст.901 Налогового кодекса | PLT | X | ||
61 | TOTAL ВСЕГО ПО ОТЧЕТУ | X | |||
Suma de control (col.5 codul 61 – col.5 (codul 41 + codul 42 + codul 43 + codul 44 + codul 45 + codul 46 + codul 47 + codul 48)) Контрольная сумма (гр.5 код 61 – гр.5 (код 41 + код 42 + код 43 + код 44 + код 45 + код 46 + код 47+ код 48)) |
Anexă la Tabelul nr.1
Informaţia privind repartizarea impozitului pe venit calculat din salarii pe subdiviziuni/ Информация о распределении подоходного налога, исчисленного из заработной платы по подразделениям
| |||||
Nr. crt. № п/п | Codul subdiviziunii Код подразделения | Codul localităţii Код местности | Suma impozitului pe venit reţinut pentru perioada declarată, total col.5 + col.6 (lei) Сумма подоходного налога, удержанная за декларируемый период, всего гр.5 + гр.6 (леев) | Suma impozitului pe venit reţinută pentru perioada declarată, codul SAL (lei) Сумма подоходного налога, удержанная за декларируемый период, код источника SAL (леев) | Suma impozitului pe venit reţinut pentru perioada declarată, codul SAL a) (lei)
Сумма подоходного налога, удержанная за декларируемый период, код источника SAL а) (леев) |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1 | |||||
2 | |||||
3 | |||||
… | |||||
TOTAL/ ВСЕГО | |||||
Notă: coloana 4 este echivalentă cu suma reflectată la codurile sursei de venit SAL şi SAL a) reflectate în col.5 din tabelul nr.1 Примечание: графа 4 равна сумме кодов источника доходов SAL и SAL a), отраженных в графе 5 таблицы № 1 |
Tabelul nr.2 Informaţia privind începerea, suspendarea şi desfacerea relaţiilor de muncă/ Таблица № 2 Информация о начале, приостановлении и завершении трудовых отношений
| |||||||
Nr. crt. № п/п | Numele, prenumele persoanei fizice Фамилия, имя физического лица | Numărul de identificare de stat a persoanei fizice Государственный идентификационный номер физического лица | Codul personal de asigurare socială (CPAS) Персональный код социального страхования (CPAS) | Codul funcţiei care acordă dreptul la pensie în condiţii speciale
Код должности, дающий право на пенсию в специальных условиях | Data, luna şi anul naşterii Дата, месяц и год рождения | Сodul modificărilor relaţiilor de muncă (statutul persoanei asigurate) Код изменения трудовых отношений (статус застрахованного лица) | Data atribuirii la categoria indicata în col.5/ col.7 Дата отнесения к категории, указанной в гр.5/ гр.7 |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
1 | |||||||
2 | |||||||
3 |
Tabelul nr.3 Declaraţie privind calcularea şi utilizarea contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii şi informaţia privind evidenta nominală a asiguraţilor în sistemul public de asigurări sociale/ Таблица № 3 Декларация о начислении и использовании взносов обязательного государственного социального страхования с информацией о поименном учете застрахованных лиц в государственной системе социального страхования
| ||||||||||||
Nr. crt. № п/п | Numele, prenumele persoanei asigurate Фамилия, имя застрахован- ного лица | Numărul de identificare a persoanei asigurate (IDNP) Идентифика- ционный номер застрахован- ного лица (IDNP) | Cod personal de asigurare socială (CPAS) Индивиду- альный код социального страхования (CPAS) | Perioada de muncă şi de incapacitate temporară de muncă Период работы и временной нетрудоспособ- ности | Categoria persoanei asigurate Категория застрахо- ванного лица |
Tariful contribuţiei (%) Тариф взносов (%) | Codul funcţiei Код долж- ности | Fondul de salarizare şi alte recompense Фонд оплаты труда и прочих вознагра- ждений | Indemnizaţia pentru incapacitatea temporară de muncă Пособия по временной нетрудо- способ- ности | Contribuţii individuale de asigurări sociale calculate Индивидуаль- ные взносы социального страхования начисленные | Contribuţii datorate de angajator calculate Взносы работо- дателя начис- ленные | |
de la data de с рабочей даты | până la data de по рабочую дату | |||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 71 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
1 | ||||||||||||
2 | ||||||||||||
3 | ||||||||||||
4
… | ||||||||||||
TOTAL: (lei, bani)/ ВСЕГО (леев, банов) | X | X | ||||||||||
1. Contribuţii de asigurări sociale datorate de angajator, inclusiv:/ Взносы социального страхования работодателя, в том числе: | X | X |
X | X | X |
X | ||||||
1.1 Angajatorii, conform tarifului de 23%/ Работодатели, в соответствии с тарифом 23% | X | X | X | X | ||||||||
1.11 Angajatorii, conform
tarifului de 18% Работодатели, в соответствии с тарифом 18% | ||||||||||||
1.2 Angajatorii, conform tarifului de 33%/ Работодатели, в соответствии с тарифом 33% | X | X | X | X | ||||||||
1.21 Angajatorii, conform tarifului de 26% Работодатели, в соответствии с тарифом 26% | X | |||||||||||
1.3 Angajatorii, conform tarifului 18% la 2 salarii medii lunare prognozate pe economie/ Работодатели, в соответствии с тарифом 18% на 2 среднемесячные заработные платы, прогнозируемые по экономике | X | X | X | X | ||||||||
1.4 Angajatorii, conform tarifului de 18%/ Работодатели, в соответствии с тарифом 18% | X | X | X | X | ||||||||
1.5 inclusiv din mijloacele angajatorului 12%/ в том числе из средств работодателей 12% | X | X | X | X | X | |||||||
1.6 Persoanele fizice, conform taxei fixe/ Физические лица, в соответствии с фиксированным тарифом | X | X | X | X | X | |||||||
2. Suma bazei de calcul a contribuţiei individuale şi suma totală a contribuţiei individuale сalculate/ Сумма расчетной базы индивидуальных взносов и общая сумма начисленных индивидуальных взносов | X | X | X | X | ||||||||
3. Suma totală a indemnizaţiilor calculate în perioada de gestiune, inclusiv:/ Общая сумма исчисленных пособий в отчетном периоде, в том числе: | X | X | X | X | X | |||||||
3.1 Indemnizaţii calculate pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de boli obişnuite sau de accidente nelegate de muncă plătite din mijloacele BASS/ Исчисленные пособия по временной нетрудоспособности, обусловленной общим заболеванием или несчастным случаем, не связанными с работой, выплачиваемые из средств БГСС | 15312 | X | X | X | X | |||||||
3.2 Indemnizaţii calculate pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de un accident de muncă sau de o boală profesională plătite din mijloacele BASS/ Исчисленные пособия по временной нетрудоспособности в связи с несчастным случаем на производстве или профессиональным заболеванием, выплачиваемые из средств БГСС | 15322 | X | X | X | X | |||||||
3.3 Indemnizaţii calculate pentru îngrijirea copilului bolnav/ Исчисленные пособия по уходу за больным ребенком | 15332 | X | X | X | X | |||||||
3.4 Indemnizaţii calculate pentru incapacitate temporară de muncă plătite din prima zi de incapacitate din mijloacele BASS/
Исчисленные пособия по временной нетрудоспособности выплачиваемые с первого дня из средств БГСС | 15342 | X | X | X | X | |||||||
4. Suma totală a indemnizaţiei plătite în perioada de gestiune, inclusiv:/ Общая сумма выплаченных пособий в отчетном периоде, в том числе: | X | X | X | X | X | |||||||
4.1 Indemnizaţii plătite pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de boli obişnuite sau de accidente nelegate de muncă plătite din mijloacele BASS/ Выплаченные пособия по временной нетрудоспособности, обусловленной общим заболеванием или несчастным случаем, не связанным с работой, выплачиваемые из средств БГСС | 15312 | X | X | X | X | |||||||
4.2 Indemnizaţii plătite pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de un accident de muncă sau de o boală profesională plătite din mijloacele BASS/
Выплаченные пособия по временной нетрудоспособности в связи с несчастным случаем на производстве или профессиональным заболеванием, выплачиваемые из средств БГСС | 15322 | X | X | X | X | |||||||
4.3 Indemnizaţii plătite pentru îngrijirea copilului bolnav/
Выплаченные пособия по уходу за больным ребенком | 15332 | X | X | X | X | |||||||
4.4 Indemnizaţii plătite pentru incapacitate temporară de muncă plătite din prima zi de incapacitate din mijloacele BASS/ Выплаченные пособия по временной нетрудоспособности, выплачиваемые с первого дня из средств БГСС | 15342 | X | X | X | X | |||||||
Notă: Numărul curent se indică în mod consecutiv pe tot tabelul, indiferent de numărul de pagini, şi se va repeta în cazul în care sunt mai multe înscrieri pentru aceeaşi persoană asigurată/ Примечание: Порядковый номер указывается нарастающим итогом по всей информации, независимо от количества страниц, и будет повторяться в случае если по одному застрахованному лицу будет больше одной записи
| ||||||||||||
Conducător/ Руководитель __________________________ |
Contabilul şef/ Главный бухгалтер ________________________________ |
[Anexa nr.1 modificată prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.152 din 12.09.2018, în vigoare 01.10.2018]
Anexa nr.2
la Ordinul Ministerului Finanţelor
nr.126 din 4 octombrie 2017
[Anexa nr.2 în redacţia Ordinului Ministerului Finanţelor nr.152 din 22.12.2017, în vigoare 01.01.2018]
INSTRUCŢIUNE
cu privire la modul de completare a Dării de seamă privind reţinerea impozitului
pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor
de asigurări sociale de stat obligatorii calculate (Forma IPC18)
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Prezenta Instrucţiune stabileşte modul de completare a Dării de seamă privind reţinerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate (Forma IPC18) care se întocmeşte pe un formular, aprobat de Ministerul Finanţelor.
2. Darea de seamă nominalizată se prezintă, în termenul stabilit de legislaţia fiscală, subdiviziunilor Serviciului Fiscal de Stat, pe suport de hârtie cu aplicarea semnăturii olografe sau utilizând în mod obligatoriu, potrivit art.187 din Codul fiscal, metode automatizate de raportare electronică, în forma şi în modul reglementat de Serviciul Fiscal de Stat. La prezentarea Dării de seamă pe suport de hârtie nu se admit modificări şi completări. La depistarea unor greşeli şi/sau erori contribuabilii sunt în drept să prezinte Darea de seamă corectată în condiţiile stabilite la art.188 din Codul fiscal.
3. Darea de seamă corectată este versiunea dării de seamă precedente şi se prezintă în modul stabilit la art.188 din Codul fiscal. Darea de seamă corectată poate fi prezentată şi la necesitatea corectării datelor ce nu ţin de obligaţiile declarate (spre exemplu, datele din tabelul nr.3, cum ar fi: categoria persoanei asigurate, codul funcţiei, perioada de activitate etc.).
În cazul în care ca rezultat al controlului fiscal au fost calculate suplimentar contribuţii de asigurări sociale sau a fost micşorată suma acestora, entitatea este obligată să prezinte Darea de seamă (Forma IPC18) bifând câmpul „După controlul fiscal” prin care va modifica doar indicatorii din tabelul nr.3 şi anume rândurile pentru angajaţii/persoanele fizice pentru care obligaţia a fost modificată. În cazul menţionat suma totalurilor din tabelul nr.3 nu urmează să fie completată.
4. Rezidenţii parcurilor IT prezintă Darea de seamă (Forma IPC18) şi completează după caz tabelul nr.2 şi parţial tabelul nr.3, în partea ce ţine de informaţia ce vizează venitul asigurat calculat în condiţiile stabilite la art.16 din Legea nr.77 din 21 aprilie 2016 cu privire la parcurile pentru tehnologia informaţiei pe fiecare angajat şi contribuţiile de asigurări sociale aferente acestui venit, cu excepţia rândurilor 1-4. În cazul în care rezidenţii parcurilor IT calculează plăţi în folosul persoanelor fizice terţe pentru serviciile prestate, sau executarea de lucrări, alte plăţi care constituie baza de calcul pentru contribuţiile menţionate, aceştia vor completa Darea de seamă (Forma IPC18) în modul general stabilit.
[Pct.4 modificat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.71 din 26.03.2018, în vigoare 30.03.2018]
5. Instituţiile, pentru care în temeiul legislaţiei în vigoare sunt stabilite norme speciale de protecţie a datelor, prezintă informaţia din tabelul nr.3 privind persoanele asigurate conform reglementărilor stabilite între instituţie şi Casa Naţională de Asigurări Sociale.
6. Pentru perioadele de până la 1 ianuarie 2018 (data intrării în vigoare a Dării de seamă (Forma IPC18) dările de seamă/declaraţiile de corectare şi primare prezentate cu întârziere ce vizează impozitul pe venit, primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii urmează să fie prezentate, potrivit formularelor tipizate valabile până la data menţionată, organelor care au administrat aceste dări de seamă/declaraţii.
II. MODUL DE COMPLETARE A DĂRII DE SEAMĂ
Darea de seamă (Forma IPC18) se completează după cum urmează:
În preambulul dării de seamă se reflectă:
în rubrica „Denumirea contribuabilului” – denumirea contribuabilului, care trebuie să corespundă cu cea indicată în documentele de înregistrare eliberate de către organele abilitate conform legislaţiei în vigoare;
în rubrica „Rezidentul parcurilor IT” – contribuabilul înregistrat în calitate de rezident al parcurilor IT pune semnul “√” în pătrăţelul respectiv;
în rubrica „Tipul dării de seamă (bifaţi)” – se bifează în dreptul indicatorului „primară” în cazul în care darea de seamă pentru perioada fiscală indicată se prezintă pentru prima dată sau în dreptul indicatorului „de corectare” – în cazul în care pentru perioada fiscală indicată se prezintă darea de seamă care corectează darea de seamă primară;
în rubrica „Serviciul Fiscal de Stat” – denumirea subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat în a cărei rază se deserveşte contribuabilul, la care prezintă darea de seamă;
în rubrica „Codul fiscal” – codul fiscal, care reprezintă numărul personal de identificare al contribuabilului, atribuit în modul stabilit de legislaţia în vigoare;
în rubrica „Codul CNAS” – semnul convenţional de înregistrare, atribuit de către CNAS fiecărui plătitor de contribuţii la bugetul asigurărilor sociale de stat;
în rubrica „Codul genului principal de activitate” – codul genului principal de activitate, determinat conform Clasificatorului activităţilor din economia Moldovei, care corespunde codului din patru cifre;
în rubrica „Codul localităţii (CUATM)” – codul localităţii unde este înregistrat sediul central al contribuabilului – cod unic de identificare (4 semne), conform Clasificatorului unităţilor administrativ-teritoriale al Republicii Moldova (CUATM), aprobat şi pus în aplicare de la 3 septembrie 2003 prin Hotărârea Departamentului „Moldova-Standard” nr.1398-ST din 3 septembrie 2003;
în rubrica „Perioada fiscală” – perioada fiscală pentru care se prezintă darea de seamă respectivă. Rubrica data se completează sub formă de cod cu următorul format:
P/NN/AAAA,
unde:
P – indică periodicitatea prezentării dării de seamă şi poate primi valorile „L” – pentru perioada fiscală lunară (art.121 din Codul fiscal);
NN – indică numărul de luni pentru perioada lunară (L): de la 1 până la 12;
AAAA – indică anul gestionar;
în rubrica „După controlul fiscal” – se pune semnul “√” în pătrăţelul respectiv în cazul în care se prezintă Darea de seamă după controlul fiscal în cadrul căruia au fost calculate suplimentar sau micşorate contribuţiile de asigurări sociale;
în rubrica „Data prezentării” – data efectivă a prezentării dării de seamă subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat.
Tabelul nr.1
Suma venitului achitat, impozitul pe venit şi primele de asigurare
obligatorie de asistenţă medicală reţinute din acesta
la codul 11 col. 4 – suma venitului calculat şi îndreptat spre achitare în luna de gestiune sub formă de salarii şi facilităţi fiscale conform art.88 alin.(1) din Codul fiscal (suma respectivă se reflectă fără deducerea primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor individuale de asigurări sociale de stat obligatorii), inclusiv veniturile specificate la art.71 alin.(1) lit.n) şi o) din Codul fiscal achitate în folosul nerezidenţilor, precum şi veniturile specificate la art.88 alin.(5) din Codul fiscal;
la codul 11 col. 5 – suma impozitului pe venit reţinut din suma venitului indicat în coloana 4;
la codul 11 col.6 – suma totală a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală datorate de angajatori şi reţinute de la angajaţi, alte persoane fizice. Se reflectă suma totală a primelor calculate din salariile şi alte recompense achitate în perioada de gestiune, care constituie bază de calcul al primelor menţionate, potrivit Legii nr.1593-XV din 26 decembrie 2002, cu modificările şi completările ulterioare;
la codul 12 col.4 – venitul impozabil lunar achitat în luna de gestiunea angajaţilor agenţilor economici a căror activitate de bază este realizarea de programe, care corespund activităţilor din anexa nr.1 la Legea nr.1164-XIII din 24 aprilie 1997;
la codul 12 col.5 – suma impozitului pe venit reţinut din suma venitului indicat în col.4;
la codul 12 col.6 – suma totală a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală datorate de angajatori şi reţinute de la angajaţi, alte persoane fizice. Se reflectă suma totală a primelor calculate din salariile şi alte recompense achitate în perioada de gestiune, care constituie bază de calcul al primelor menţionate, potrivit Legii nr.1593-XV din 26 decembrie 2002, cu modificările şi completările ulterioare;
la codul 21 col.4 – suma venitului achitat sub formă de dobândă (art.89 din Codul fiscal);
la codul 21 col.5 – suma impozitului pe venit reţinut din venitul menţionat în col.4;
la codul 31 col.4 – suma veniturilor din care se reţine în prealabil impozitul pe venit, conform art.90 din Codul fiscal;
la codul 31 col.5 – suma impozitului pe venit care se reţine din venitul reflectat în col.4;
la codul 32 col.4 – suma veniturilor din care nu urmează să se reţină în prealabil impozitul pe venit (art.90 din Codul fiscal). Ca exemplu poate servi suma arendei terenurilor agricole achitate persoanei fizice care a transmis în arendă terenurile menţionate, suma achitată din înstrăinarea valorilor mobiliare etc.;
la codul 41 col.4 – veniturile obţinute de către persoanele fizice care nu desfăşoară activitate de întreprinzător de la transmiterea în posesie şi/sau folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct) a proprietăţii mobiliare şi imobiliare, cu excepţia terenurilor agricole (art.901 alin.(3) din Codul fiscal);
la codul 41 col.5 – suma impozitului pe venit reţinut din veniturile menţionate în col.4;
la codul 42 col.4 – suma dividendelor achitate (art.901 alin.(31) din Codul fiscal);
la codul 42 col.5 – suma impozitului pe venit din dividendele menţionate în col.4;
la codul 43 col.4 – suma retrasă din capitalul social, aferentă majorării capitalului social din repartizarea profitului net şi/sau altor surse constatate în capitalul propriu între acţionari (asociaţi), în perioadele 2010-2011 inclusiv, în conformitate cu cota de participaţie depusă în capitalul social (art.901 alin.(31) din Codul fiscal);
la codul 43 col.5 – impozitul pe venit reţinut din veniturile indicate în col.4;
la codul 44 col.4 – venitul achitat sub formă de royalty în folosul persoanelor fizice potrivit art.901 alin.(31) din Codul fiscal;
la codul 44 col.5 – impozitul pe venit reţinut din venitul menţionat în col.4;
la codul 45 col.4 – câştigurile de la jocurile de noroc, cu excepţia câştigurilor de la campaniile promoţionale şi/sau din loterii şi pariuri (art.901 alin.(33) din Codul fiscal);
la codul 45 col.5 – impozitul pe venit reţinut din veniturile menţionate în col.4;
la codul 46 col.4 – câştigurile de la campaniile promoţionale şi/sau din loterii şi pariuri;
la codul 46 col.5 – impozitul pe venit reţinut din veniturile menţionate în col.4;
la codul 47 col.4 – plăţile efectuate în folosul persoanelor fizice, cu excepţia întreprinzătorilor individuali şi a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), pe veniturile obţinute de către acestea, aferente livrării producţiei din fitotehnie şi horticultură în formă naturală, inclusiv a nucilor şi produselor derivate din nuci, şi a producţiei din zootehnie în formă naturală, în masă vie şi sacrificată, cu excepţia laptelui natural (art.901 alin.(35) din Codul fiscal);
la codul 47 col.5 – impozitul pe venit reţinut din venitul menţionat în col.4;
la codul 48 col.4 – plăţile efectuate în folosul persoanelor fizice, cu excepţia întreprinzătorilor individuali şi gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), pe veniturile obţinute de către acestea aferente desfacerii prin unităţile comerciale de consignaţie a mărfurilor (art.901 alin.(36) din Codul fiscal);
la codul 48 col.5 – impozitul pe venit reţinut din veniturile menţionate în col.4;
la codul 51 col.4 – venitul sub formă de royalty îndreptat spre achitare persoanelor nerezidente;
la codul 51col.5 – impozitul pe venit reţinut din veniturile menţionate în col.4;
la codul 52 col.4 – suma venitului sub formă de dobânzi îndreptate spre achitare nerezidenţilor;
la codul 52 col.5 – impozitul pe venit reţinut din veniturile menţionare în col.4;
la codul 53 col.4 – venitul sub formă de creştere de capital;
la codul 53 col.5 – impozitul pe venit reţinut din veniturile menţionate în col.4;
la codul 54 col.4 – dividendele achitate în folosul nerezidentului;
la codul 54 col.5 – impozitul pe venit din dividendele indicate în col.4;
la codul 55 col.4 – suma retrasă din capitalul social, aferentă majorării capitalului social din repartizarea profitului net şi/sau altor surse constatate în capitalul propriu între acţionari (asociaţi), în perioadele 2010-2011 inclusiv, în conformitate cu cota de participaţie depusă în capitalul social;
la codul 55 col.5 – impozitul pe venit reţinut din venitul menţionat în col.4;
la codul 56 col.4 – alte plăţi direcţionate spre achitare nerezidentului aferente veniturilor de la art.71, cu excepţia dividendelor şi a sumelor specificate la art.901 alin.(31) liniuţa a treia din Codul fiscal;
la codul 56 col.5 – impozitul pe venit reţinut din veniturile menţionate în col.4;
la codul 61 col.4 – suma totală a veniturilor achitate;
la codul 61 col.5 – suma totală a impozitului pe venit reţinut din veniturile reflectate în col.4;
la codul 61 col.6 – suma totală a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală calculate şi reţinute de către angajatori, alte persoane abilitate cu acest drept din plăţile salariale şi alte recompense achitate în perioada de gestiune, ce constituie baza de calcul pentru primele menţionate în conformitate cu prevederile Legii nr.1593 din 26 decembrie 2002.
Pentru plăţile reflectate la codurile 51 – 56, în cazul în care acestea potrivit tratatelor internaţionale privind evitarea dublei impuneri se scutesc de impozitare, se vor completa doar indicatorii din col.4 „Venit calculat şi îndreptat spre achitare (lei)”.
Anexa la Tabelul nr.1
Informaţia privind repartizarea impozitului pe venit
calculat din salarii pe subdiviziuni
în col.2 – codul subdiviziunii entităţii;
la col.3 – codul localităţii în care este amplasată subdiviziunea (codul unic de identificare), care este atribuit conform Clasificatorului unităţilor administrativ-teritoriale al Republicii Moldova (CUATM);
în col.4 – se reflectă suma totală a impozitului pe venit reţinut pentru perioada declarată (suma totală de la col.5 + col.6). Suma reflectată în col.4 este echivalentă cu suma codurilor surselor de venituri SAL şi SAL a) (col.5 tabelul nr.1 din Darea se seamă);
în col.5 – se reflectă suma impozitului pe venit reţinut pentru perioada declarată din venitul reflectat de angajator cu codul sursei de venit SAL;
în col.6 – se reflectă suma impozitului pe venit reţinut pentru perioada declarată din venitul reflectat de angajator cu codul sursei de venit SAL a).
Repartizarea impozitului pe venit calculat din salarii pe subdiviziuni se efectuează doar pe subdiviziunile în care activează angajaţi conform modului de evidenţă a acestora, aferent reţinerilor din plăţile salariale.
[Tabelul nr.1 modificat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.71 din 26.03.2018, în vigoare 30.03.2018]
Tabelul nr.2
Informaţia privind începerea, suspendarea şi desfacerea relaţiilor de muncă
în col.1 – numărul curent al înscrierii efectuate în tabel care se va repeta în cazul în care se îndeplinesc mai multe înscrieri pe aceeaşi persoană asigurată;
în col.2 – numele şi prenumele persoanei căreia i se declară venitul asigurat, conform datelor din documentul ce identifică persoana;
în col.3 – numărul de identificare a persoanei (IDNP) ce se conţine în documentul de identificare a persoanei asigurate. În lipsa numărului de identificare a persoanei, coloana dată se completează cu seria şi numărul actului de identitate a acesteia, prevăzut de legislaţia în vigoare, pentru stabilirea statutului de asigurat în sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală;
în col.4 – se indică codul personal de asigurare socială atribuit fiecărei persoane la momentul înregistrării în Registrul de stat al evidenţei individuale;
în col.5 – se înscrie codul funcţiei în care se regăsesc persoanele asigurate în conformitate cu Clasificatorul funcţiilor care dă dreptul la pensie în condiţii avantajoase elaborat de CNAS. Rubrica dată se completează doar de către entităţile economice care angajează persoane în funcţiile prevăzute de Clasificator;
în col.6 – data, luna şi anul naşterii persoanei asigurate;
în col.7 – codul modificărilor relaţiilor de muncă (statutul persoanei asigurate) conform Clasificatorului modificării relaţiilor de muncă aprobat de CNAS de comun cu CNAM;
în col.8 – data atribuirii la categoria indicată în col.5/col.7.
Notă:
1. În cazul survenirii riscului asigurat (maladie sau afecţiuni) la persoana fizică care s-a angajat pe parcursul lunii, până la data prezentării dării de seamă (forma IPC18) pentru perioada de raportare, angajatorii prezintă Informaţia privind iniţierea raporturilor de muncă, cu scop informativ, prin canale electronice de raportare la Serviciul Fiscal de Stat (Declaraţia CNAM), sau pe suport de hârtie – agenţiilor teritoriale ale CNAM.
Ulterior informaţia prezentată pe parcursul lunii de gestiune urmează să fie inclusă obligatoriu în darea de seamă (Forma IPC18) care se prezintă pentru această perioadă.
2. Informaţia privind începerea, suspendarea şi desfacerea relaţiilor de muncă pentru persoanele ce nu deţin numărul personal de identificare (IDNP) se prezintă, suplimentar, agenţiilor teritoriale şi reprezentanţilor CNAM, pe suport de hârtie, în formatul tabelului nr.2.
Tabelul nr.2, prezentat pe suport de hârtie, se autentifică prin aplicarea semnăturilor persoanelor responsabile (conducătorul şi contabilul-şef) ale contribuabilului sau semnătura contribuabilului (a reprezentantului acestuia).
[Tabelul nr.2 modificată prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.152 din 12.09.2018, în vigoare 01.10.2018]
Tabelul nr.3
Declaraţia privind calcularea şi utilizarea contribuţiilor de asigurări sociale de stat
obligatorii şi informaţia privind evidenta nominală a asiguraţilor
în sistemul public de asigurări sociale
în col.1 – numărul curent al înscrierii efectuate în tabel, care se va repeta în cazul în care se îndeplinesc mai multe înscrieri pe aceeaşi persoană asigurată;
în col.2 – numele şi prenumele persoanei căreia i se declară venitul asigurat, conform datelor din documentul ce identifică persoana;
în col.3 – numărul de identificare a persoanei (IDNP) ce se conţine în documentul de identificare a persoanei asigurate. În cazurile de lipsă a acestuia, rubrica dată se completează cu zero;
în col.4 – codul personal de asigurare socială atribuit fiecărei persoane la momentul înregistrării în Registrul de stat al evidenţei individuale în cazul lipsei acestuia se completează cu zero;
în col.5, col. 6 – data începerii şi încheierii activităţii de muncă, precum şi data începerii şi încheierii concediului medical pe parcursul lunii. Rubrica dată poate include şi alte perioade care depăşesc perioada de gestiune şi au impact asupra stabilirii prestaţiilor de asigurări sociale: perioada aflării în concediul medical, concediul de odihnă anual. Sumele acordate pentru concediul de odihnă, precum şi pentru concediile medicale se reflectă în perioadele /lunile pentru care acestea sunt calculate.
în col.7 – codul categoriei în care se regăsesc persoanele asigurate în conformitate cu Clasificatorul categoriilor persoanelor asigurate elaborat de CNAS. Pentru o persoană pot fi indicate diferite coduri ale categoriei cu diferite perioade din luna de gestiune sau din lunile anterioare sau posterioare lunii de gestiune;
în col.8 – codul funcţiei în conformitate cu Clasificatorul ocupaţiilor (profesiilor, funcţiilor). Se pot indica diferite coduri, respectiv cu diferite perioade în luna de gestiune. Se completează obligatoriu;
în col.9 – fondul de salarizare şi alte recompense, care servesc drept bază de calcul a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii pentru asigurat. Reflectarea se efectuează conform metodei de calcul. Fondul de salarii şi alte recompense (venitul asigurat) recalculate de către angajator pentru perioadele anterioare lunii de raportare se declară în luna în care acestea se reflectă în evidenţa contabilă. Pentru situaţiile de reflectare a recalculărilor care afectează stagiul de cotizare (necesitatea reflectării sumelor negative, cu semnul „-” (minus) se prezintă Darea de seamă de tipul de corectare;
în col.10 – suma indemnizaţiei pentru incapacitatea temporară de muncă (concediul medical) calculată. Indemnizaţia pentru incapacitatea temporară de muncă se reflectă în lunile pentru care a fost calculată. Cuantumul indemnizaţiei pentru incapacitatea temporară de muncă se indică integral, începând cu prima zi de îmbolnăvire, repartizat pe categoriile tipurilor de boală şi sursele de achitare;
în col.11 – suma contribuţiei individuale de asigurări sociale calculate. Contribuţia se determină aplicând tariful contribuţiei (%) asupra indicatorului reflectat în rubrica corespunzătoare a categoriei persoanelor asigurate. Contribuţia individuală nu poate fi mai mică decât tariful stabilit de legislaţia în vigoare;
în col.12 – cuantumul contribuţiilor de asigurări sociale calculate conform cotei corespunzătoare. Contribuţia se determină aplicând cota (%) contribuţiei la cuantumul corespunzător rubricii categoriei persoanelor asigurate;
în rândul Total – se completează suma totală pe coloanele 9, 10, 11 şi 12 cu excepţia cazurilor când este bifat indicatorul „Rezidentul parcurilor IT”. În acest caz sumele venitului asigurat declarat pe fiecare angajat în condiţiile stabilite la art.16 din Legea nr.77 din 21 aprilie 2016 cu privire la parcurile pentru tehnologia informaţiei pe fiecare angajat şi a contribuţiilor ce reies din acesta nu se includ în acest rând.
în rând.1 „Contribuţii de asigurări sociale datorate de angajator, inclusiv:” – se reflectă categoria de plătitor şi tariful aplicabil în anul de gestiune, şi anume:
în rând.1.1 „Angajatorii, conform tarifului de 23%” – se completează de către autorităţile / instituţiile bugetare şi autorităţile / instituţiile publice la autogestiune, cu excepţia instituţiilor de învăţământ superior şi instituţiilor medico-sanitare, care aplică tariful pentru calcularea contribuţiilor de asigurări sociale în mărime de 23%. Indicatorul din col.9 constituie suma totală a salariilor şi a altor recompense calculate pentru fiecare angajat al entităţii, precum şi pentru persoanele fizice altele decât angajaţii cărora le-au fost calculate alte recompense, dacă acestea constituie baza de calcul a contribuţiilor de asigurare socială. În col.12 se reflectă suma contribuţiei de asigurări sociale datorată de angajator care se determină ca produsul dintre indicatorul din col.9 şi tariful de 23%;
1.11 Angajatorii, conform tarifului de 18%” – se completează de către entităţile din sectorul privat, inclusiv întreprinderile de stat, întreprinderile municipale, organizaţiile necomerciale, precum şi instituţiile bugetare de învăţământ superior şi medico-sanitare, care aplică tariful pentru calcularea contribuţiilor de asigurări sociale în mărime de 18%. Indicatorul din col.9 constituie suma totală a salariilor şi a altor recompense calculate pentru fiecare angajat al entităţii, precum şi pentru persoanele fizice altele decât angajaţii cărora le-au fost calculate alte recompense, dacă acestea constituie baza de calcul a contribuţiilor de asigurare socială. În col.12 se reflectă suma contribuţiei de asigurări sociale datorată de angajator care se determină ca produsul dintre indicatorul din col.9 şi tariful de 18%;
în rând.1.2 „Angajatorii, conform tarifului de 33%” – se completează de către autorităţile / instituţiile bugetare şi autorităţile / instituţiile publice la autogestiune, cu excepţia instituţiilor de învăţământ superior şi instituţiilor medico-sanitare, care aplică tariful de calculare a contribuţiilor de asigurări sociale în mărime de 33%. Indicatorul din col.9 constituie suma totală a salariilor şi a altor recompense calculate pentru fiecare angajat al entităţii, precum şi pentru persoanele fizice altele decât angajaţii cărora le-au fost calculate alte recompense, dacă acestea constituie baza de calcul a contribuţiilor de asigurare socială. În col.12 se reflectă suma contribuţiei de asigurări sociale datorată de angajator care se determină ca produsul dintre indicatorul din col.9 şi tariful de 33%;
1.21 Angajatorii, conform tarifului de 26%” – se completează de către autorităţile/instituţiile bugetare şi autorităţile/instituţiile publice la autogestiune, cu excepţia instituţiilor de învăţământ superior şi instituţiilor medico-sanitare, şi aplică tariful de calculare a contribuţiilor de asigurări sociale în mărime de 26%. Indicatorul din col.9 constituie suma totală a salariilor şi a altor recompense calculate pentru fiecare angajat al entităţii, precum şi pentru persoanele fizice altele decât angajaţii cărora le-au fost calculate alte recompense, dacă acestea constituie baza de calcul a contribuţiilor de asigurare socială. În col.12 se reflectă suma contribuţiei de asigurări sociale datorată de angajator care se determină ca produsul dintre indicatorul din col.9 şi tariful de 26%;
în rând.1.3 „Angajatorii, conform tarifului de 18% la 2 salarii medii lunare prognozate pe economie” – se completează de către entitatea care aplică tariful de calculare a contribuţiilor de asigurări sociale în mărime de 18% din două salarii medii lunare prognozate pe economie, în cuantumul aprobat anual de Guvern. Indicatorul din col.9 se completează manual şi nu poate fi mai mare decât produsul dintre numărul angajaţilor care satisfac cerinţele stabilite la art.24 alin.(21) din Legea pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal şi suma a două salarii medii lunare prognozate pe economie, în cuantumul aprobat anual de Guvern. În col.12 se reflectă suma contribuţiei care se determină ca produsul dintre indicatorul reflectat în col.9 şi tariful în mărime de 23%;
în rând.1.4 „Angajatorii, conform tarifului de 18%” – se completează de către entitatea care aplică tariful pentru calcularea contribuţiilor de asigurări sociale în mărime de 18%*. Indicatorul din col.9 constituie suma totală a salariului şi a altor recompense calculate pentru fiecare angajat al entităţii, precum şi pentru persoanele fizice altele decât angajaţii cărora le-au fost calculate alte recompense dacă acestea constituie baza de calcul a contribuţiilor de asigurare socială. În col.12 se reflectă suma contribuţiei de asigurări sociale datorate de angajator care se determină în mod automatizat şi constituie: suma din col.9 înmulţită la tariful de 18%;
în rând.1.5 „inclusiv din mijloacele angajatorului 12%” – se completează indicatorul col.12 care constituie 12% din suma reflectată în col.9;
* Notă: indicatorii din rând. 1.4 şi rând.1.5 se completează de angajatorii din agricultură (persoane fizice şi juridice) care practică în decursul întregului an bugetar exclusiv activităţile stipulate în grupele 01.1 – 01.6 din CAEM. În cazul în care angajatorii din agricultură pe parcursul anului de gestiune încep să desfăşoare şi alte activităţi, aceştia urmează să recalculeze contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii de la începutul anului aplicând tariful 18%.
Suma indicatorilor din rândurile 1.1 – 1.4 col.12 urmează să fie egală cu suma din rândul TOTAL col.12, cu o marjă de abatere de pînă la 50 lei, cu excepţia cazurilor când este bifat indicatorul „După control fiscal”. În acest caz rândul TOTAL col.12 este completat, iar indicatorii din rândurile 1.1 – 1.4 col.12 nu se completează.
în rând.1.6 „Persoanele fizice, conform taxei fixe” – se completează col.11 de către persoanele fizice care conform legislaţiei în vigoare sunt obligate să se asigure în mod individual şi să achite lunar câte 1/12 din suma anuală a contribuţiei stabilită în sumă fixă pentru anul de gestiune. În cazul în care persoanele fizice sunt stabilite şi în calitate de angajatori, acestea vor completa, după caz, indicatorii din rând.1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.5;
în rând.2 „Suma bazei de calcul a contribuţiei individuale şi suma totală a contribuţiei individuale calculate” – se completează col.9 cu suma totală a bazei de calcul a contribuţiei individuale (suma salariilor şi a altor recompense calculate). În col.11 se reflectă indicatorul care constituie suma totală a contribuţiei individuale calculate pe fiecare angajat /persoană fizică alta decât angajatul în perioada de gestiune. Indicatorul din col.11 trebuie să fie egal cu indicatorul din rândul 2 col.9 înmulţit la 6%. Suma indicatorilor din rândurile 1.6 şi 2, col.11 trebuie să fie egală cu indicatorul din rândul TOTAL, coloana 11, cu o marjă de abatere de pînă la 50 lei;
în rând.3 „Suma totală a indemnizaţiilor calculate în perioada de gestiune, inclusiv:” – se completează indicatorul din col.10 cu suma indemnizaţiilor calculate în perioada de gestiune din mijloacele BASS care constituie suma totală a rândurilor 3.1 – 3.4;
în rând.3.1 „Indemnizaţii calculate pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de boli obişnuite sau de accidente nelegate de muncă plătite din mijloacele BASS”, în rând. 3.2 „Indemnizaţii calculate pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de un accident de muncă sau de o boală profesională plătite din mijloacele BASS”; în rând.3.3 „Indemnizaţii calculate pentru îngrijirea copilului bolnav” şi în rând.3.4 „Indemnizaţii calculate pentru incapacitate temporară de muncă plătite din prima zi de incapacitate din mijloacele BASS” – se completează col.10 în care se reflectă suma indemnizaţiilor calculate în perioada de gestiune. În caz de prezentare a dării de seamă în mod electronic suma indemnizaţiilor calculate se generează în mod automatizat şi constituie suma totală a indemnizaţiilor calculate pentru angajaţi în perioada de gestiune;
în rând.4 „Suma totală a indemnizaţiei plătite în perioada de gestiune, inclusiv:” – se completează indicatorul din col.10 cu indemnizaţiile plătite efectiv în perioada de gestiune din mijloacele BASS, care constituie suma totală a rândurilor 4.1 – 4.4;
în rând. 4.1„Indemnizaţii plătite pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de boli obişnuite sau de accidente nelegate de muncă plătite din mijloacele BASS”, în rînd.4.2 „Indemnizaţii plătite pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de un accident de muncă sau de o boală profesională plătite din mijloacele BASS”; în rând.4.3 „Indemnizaţii plătite pentru îngrijirea copilului bolnav” şi în rând.4.4 „Indemnizaţii plătite pentru incapacitate temporară de muncă plătite din prima zi de incapacitate din mijloacele BASS” – în col.10 se reflectă în mod manual suma indemnizaţiilor efectiv plătite în perioada de gestiune.
[Tabelul nr.3 modificată prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.152 din 12.09.2018, în vigoare 01.10.2018]
[Tabelul nr.3 modificat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.71 din 26.03.2018, în vigoare 30.03.2018]
[Anexa nr.2 în redacţia Ordinului Ministerului Finanţelor nr.152 din 22.12.2017, în vigoare 01.01.2018]
Anexa nr.3 nr.126 din 4 octombrie 2017
Forma/Форма DSA18
INFORMAŢIE privind stabilirea drepturilor sociale în sistemul public de asigurări sociale
ИНФОРМАЦИЯ об установлении социальных прав в государственной системе социального страхования
| ||
Denumirea contribuabilului __________ Наименование налогоплательщика Codul fiscal _____________ Фискальный код | Serviciul Fiscal de Stat ___________ Государственная налоговая службa Codul CNAS____________________ Код НКСС | Luna, anul de gestiune _________ Отчетный месяц, год Data prezentării ________________ Дата представления |
Nr. crt./ nr. lunii № п/п/ № ме- сяца | Numele, prenu- mele per- soanei asigurate Фамилия, имя зас- трахо- ванного лица | Numărul de identificare a persoanei asigurate (IDNP) Идентифи- кационный номер зас- трахован- ного лица (IDNP) | Cod personal de asigurare socială (CPAS) Индиви- дуальный код социа- льного страхо- вания (CPAS) | Perioada de muncă şi de incapacitate temporară de muncă Период работы и временной нетрудоспособности | Cate- goria persoa- nei asi- gurate Кате- гория зас- трахо- ванного лица | Codul fun- cţiei Код долж- ности | Fondul de salari- zare şi alte re- compense Фонд оплаты труда и прочих вознагра- ждений | Indemni- zaţia pen- tru inca- pacitatea temporară de muncă Пособия по времен- ной не- трудо- способ ности | Contribuţii individuale de asigurări sociale calculate Индиви- дуальные взносы социаль- ного стра- хования начис- ленные | Contri- buţii da- torate de angajator calculate Взносы работо- дателя начис- ленные | |
de la data de с рабочей даты | până la data de по рабочую дату | ||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
1 | |||||||||||
2 | |||||||||||
3 | |||||||||||
4 | |||||||||||
5 | |||||||||||
6… | |||||||||||
Conducător/Руководитель __________ |
Contabilul şef/Главный бухгалтер ______________ |
[Anexa nr.3 introdusă prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.152 din 22.12.2017, în vigoare 01.01.2018]
Anexa nr.4
la Ordinul Ministerului Finanţelor
nr.126 din 4 octombrie 2017
[Anexa nr.4 introdusă prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.152 din 22.12.2017, în vigoare 01.01.2018]
INSTRUCŢIUNE
cu privire la modul de completare a Informaţiei privind stabilirea
drepturilor sociale în sistemul public de asigurări sociale
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Prezenta Instrucţiune stabileşte modul de completare a Informaţiei privind stabilirea drepturilor sociale în sistemul public de asigurări sociale (Forma DSA18) care se întocmeşte pe un formular aprobat de Ministerul Finanţelor.
2. Informaţia nominalizată se prezintă pe parcursul lunii de gestiune şi este destinată declarării statutului persoanei asigurate căreia, în cazul survenirii riscului asigurat, este necesară determinarea dreptului la prestaţie.
2.1 Se prezintă de către angajatori doar în cazul în care informaţia declarată nu conţine date financiare şi reflectă doar perioada de aflare a persoanei într-un risc asigurat (perioada de îngrijire a copilului până la 3 ani, perioada aflării în concediul paternal) şi categoria corespunzătoare Clasificatorului categoriilor persoanelor asigurate. Se completează strict la necesitatea reflectării situaţiilor menţionate indicând informaţia în corespundere cu ordinele întocmite de către angajator, care vor servi drept temei pentru stabilirea prestaţiilor de asigurări sociale.
2.2 Se prezintă de persoanele fizice specificate la art.5 alin.(1) lit.b) din Legea nr.489 din 8 iulie 1999 privind sistemul public de asigurări sociale (întreprinzătorii individuali, avocaţii, notarii, executorii judecătoreşti, administratorii) la necesitatea stabilirii pensiei pe parcursul anului de gestiune.
3. Entităţile care utilizează metode automatizate de raportare electronică, potrivit art.187 din Codul fiscal, prezintă Serviciului Fiscal de Stat în mod electronic Informaţia privind stabilirea drepturilor sociale în sistemul public de asigurări sociale (Forma DSA18).
În cazul în care entitatea nu dispune de semnătură electronică, aceasta prezintă Informaţia menţionată subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat pe suport de hârtie.
4. Informaţia menţionată la subpct.2.1, prezentată pe parcursul lunii de gestiune, nu se include de către angajatori în Darea de seamă (Forma IPC18), tabelul nr.3, care se prezintă Serviciului Fiscal de Stat până la data de 25 a lunii imediat următoare lunii de gestiune.
Informaţia menţionată la subpct.2.2, prezentată pe parcursul anului, se include, obligatoriu, în modul stabilit la declararea anuală a obligaţiilor.
II. MODUL DE COMPLETARE A INFORMAŢIEI
Informaţia (Forma DSA 18) se completează după cum urmează:
În preambulul Informaţiei se reflectă:
în rubrica „Denumirea contribuabilului” – denumirea contribuabilului, care trebuie să corespundă cu cea indicată în documentele de înregistrare eliberate de către organele abilitate conform legislaţiei în vigoare;
în rubrica „Codul fiscal” – codul fiscal, care reprezintă numărul personal de identificare al contribuabilului, atribuit în modul stabilit de legislaţia în vigoare;
în rubrica „Serviciul Fiscal de Stat” – denumirea subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat în a cărei rază se deserveşte contribuabilul, la care prezintă informaţia;
în rubrica „Codul CNAS” – semnul convenţional de înregistrare, atribuit de către CNAS fiecărui plătitor de contribuţii la bugetul asigurărilor sociale de stat;
în rubrica „Luna, anul de gestiune” – perioada în care se prezintă informaţia. Rubrica dată se completează sub formă de cod cu următorul format:
P/NN/AAAA,
unde:
P – periodicitatea prezentării şi poate primi valoarea „L”;
NN – numărul lunii: de la 1 până la 12;
AAAA – anul gestionar;
în rubrica „Data prezentării” – data efectivă a prezentării Informaţiei privind stabilirea drepturilor sociale în sistemul public de asigurări sociale subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat.
În tabelul Informaţiei se reflectă:
col.1 – numărul curent al înscrierii efectuate. Pentru entităţile specificate la pct.2.2 înscrierea efectuată va corespunde numărului lunii pentru care se declară contribuţia;
col.2 – numele şi prenumele persoanei conform datelor din documentul ce identifică persoana. Pentru entităţile specificate la subpct. 2.2 se va repeta în funcţie de numărul de luni pentru care a fost achitată contribuţia;
col.3 – numărul de identificare al persoanei (IDNP) ce se conţine în documentul de identificare al persoanei asigurate. Câmpul este obligatoriu pentru completare;
col.4 – numărul codului personal de asigurare socială atribuit fiecărei persoane la momentul înregistrării în Registrul de stat al evidenţei individuale. Câmpul este obligatoriu pentru completare;
col.5-6 – data începerii şi încheierii perioadelor declarate conform codului din coloniţa 7 pentru cazurile specificate la subpct. 2.1. Perioadele reflectate pot depăşi perioada de gestiune. La prezentarea Informaţiei de către entităţile specificate la subpct. 2.2 se indică lunile până în luna survenirii riscului asigurat (pensia);
col.7 – codul categoriei în care se regăseşte persoana asigurată în conformitate cu Clasificatorul categoriei persoanelor asigurate elaborat de CNAS. Pentru cazurile specificate la subpct. 2.1. se indică categoria corespunzătoare riscului asigurat în care se află persoana. Pentru entităţile specificate la subpct. 2.2 se va indica categoria corespunzătoare statutului asiguratului;
col.8-12 – se completează, în mod obligatoriu, cu indicele zero în cazurile specificate la subpct. 2.1. Pentru cazurile specificate la subpct. 2.2 se vor completa cu indicele zero, cu excepţia coloanei 11, unde se indică suma lunară a contribuţiei individuale calculate.
[Anexa nr.4 introdusă prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.152 din 22.12.2017, în vigoare 01.01.2018]
Anexa nr.5 la Ordinul Ministerului Finanţelor nr.126 din 4 octombrie 2017
Forma/Форма CAS18-AN
DAREA DE SEAMĂ privind calcularea contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii şi evidenta nominală a asiguraţilor în sistemul public de asigurări sociale ОТЧЕТ о начислении взносов обязательного государственного социального страхования и поименном учете застрахованных лиц в государственной системе социального страхования
| ||||
Denumirea contribuabilului _____ Наименование налогоплательщика |
Serviciul Fiscal de Stat
____________ Государственная налоговая службa | Perioada fiscală _______ Налоговый период | ||
Codul fiscal _________________ Фискальный код
|
Codul localităţii (CUATM)_________ Код местности (КАТЕМ) |
După controlul fiscal ___ После налоговой проверки |
| |
Codul CNAS______________ Код НКСС |
Codul genului principal de activitate conform CAEM____________________ Код основного вида деятельности согласно КЭДМ |
Data prezentării ______ Дата представления | ||
Tipul dării de seamă (bifaţi) ___ primară/corectare
Тип отчета (отметить)____ de первоначальный/ корректирующий |
Nr. crt. № п/п | Nr. lunii № ме-сяца | Numele, prenumele persoanei asigurate Фамилия, имя застрахованного лица | Numărul de identificare a persoanei asigurate (IDNP) Идентифика- ционный номер застрахованного лица (IDNP) | Cod personal de asigurare socială (CPAS) Индивидуальный код социального страхования (CPAS) | Perioada Период | Categoria persoanei asigurate Категория застрахо- ванного лица | Contribuţii individuale de asigurări sociale calculate Индивидуальные взносы социального страхования начисленные | |
de la data de с рабочей даты | până la data de по рабочую дату | |||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
TOTAL: | ||||||||
Semnătura declarantului/__________________ Подпись заявителя |
Data prezentării/___________________ Дата представления |
[Anexa nr.5 introdusă prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.71 din 26.03.2018, în vigoare 30.03.2018]
Anexa nr.6
la Ordinul Ministerului Finanţelor
nr.126 din 4 octombrie 2017
INSTRUCŢIUNE
cu privire la modul de completare a Dării de seamă privind calcularea
contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii şi evidenţa
nominală a asiguraţilor în sistemul public de asigurări sociale
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Prezenta Instrucţiune stabileşte modul de completare a Dării de seamă privind calcularea contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii şi evidenţa nominală a asiguraţilor în sistemul public de asigurări sociale (Forma CAS18-AN), care se întocmeşte pe un formular aprobat de Ministerul Finanţelor.
2. Darea de seamă nominalizată se prezintă subdiviziunilor Serviciului Fiscal de Stat, pe suport de hârtie cu aplicarea semnăturii olografe sau utilizând în mod obligatoriu, potrivit art.187 din Codul fiscal, metode automatizate de raportare electronică, în forma şi în modul reglementat de Serviciul Fiscal de Stat. La prezentarea Dării de seamă pe suport de hârtie nu se admit modificări şi completări. La depistarea unor greşeli şi/sau erori contribuabilii sunt în drept să prezinte Darea de seamă corectată în condiţiile stabilite la art.188 din Codul fiscal.
3. Darea de seamă corectată este versiunea dării de seamă precedente şi se prezintă în modul stabilit la art.188 din Codul fiscal. Darea de seamă corectată poate fi prezentată şi la necesitatea corectării datelor ce nu ţin de obligaţiile declarate (spre exemplu: categoria persoanei asigurate, codul funcţiei, perioada de activitate etc.).
În cazul în care ca rezultat al controlului fiscal au fost calculate suplimentar contribuţii de asigurări sociale sau a fost micşorată suma acestora, contribuabilul care este obligat să prezinte Darea de seamă (Forma CAS18-AN), bifează câmpul „După controlul fiscal” prin care modifică indicatorii doar din perioadele (lunile) pentru care obligaţia a fost modificată.
4. Pentru perioadele de până la 1 ianuarie 2018 (data intrării în vigoare a Dării de seamă (Forma CAS18-AN) dările de seamă/declaraţiile de corectare şi primare prezentate cu întârziere ce vizează contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii urmează să fie prezentate, potrivit formularelor tipizate valabile până la data menţionată, organelor care au administrat aceste dări de seamă/declaraţii.
5. Darea de seamă nominalizată se prezintă de către persoanele fizice: întreprinzători individuali, avocaţi, notari, executori judecătoreşti, administratori autorizaţi şi persoanele fizice ce desfăşoară activitate independentă în domeniul comerţului cu amănuntul (cu excepţia mărfurilor supuse accizelor), care au obţinut dreptul de a desfăşura activitate în modul stabilit de lege, indiferent de forma juridică de organizare, care nu au persoane angajate prin contract individual de muncă. Termenul de prezentare este pînă la data de 15 ianuarie a anului următor celui de gestiune.
6. În cazul în care pe parcursul anului persoanele fizice menţionate angajează prin contract individual de muncă persoane fizice şi, respectiv, statutul acestora se modifică de la persoane fizice-angajatori în persoane fizice care nu au statutul de angajator, pentru perioada în care au avut angajaţi se prezintă Darea de seamă (Forma IPC18) şi pentru perioada în care nu au avut persoane angajate prezintă Darea de seamă ( Forma CAS18-AN).
[Pct.6 introdus prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.152 din 12.09.2018, în vigoare 21.09.2018]
7. În cazul survenirii riscului asigurat, în scopul determinării dreptului la prestaţie, darea de seamă nominalizată se prezintă pentru persoana căreia i se stabileşte dreptul la prestaţie cu completarea rândurilor aferente lunilor de la începutul anului până la data survenirii riscului asigurat. La necesitatea declarării contribuţiilor calculate pentru alte persoane asigurate (cazurile mai multor fondatori de întreprindere individuală, birourilor asociate de avocaţi etc.), până la data de 15 ianuarie a anului următor celui de gestiune, se prezintă darea de seamă corectată în conformitate cu prevederile pct.3 din prezenta Instrucţiune.
[Pct.7 introdus prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.152 din 12.09.2018, în vigoare 21.09.2018]
II. MODUL DE COMPLETARE A DĂRII DE SEAMĂ
Darea de seamă (Forma CAS18-AN) se completează după cum urmează:
În preambulul dării de seamă se reflectă:
în rubrica „Denumirea contribuabilului” – denumirea contribuabilului, care trebuie să corespundă cu cea indicată în documentele de înregistrare eliberate de către organele abilitate conform legislaţiei în vigoare;
în rubrica „Codul fiscal” – codul fiscal, care reprezintă numărul personal de identificare al contribuabilului, atribuit în modul stabilit de legislaţia în vigoare;
în rubrica „Codul CNAS” – semnul convenţional de înregistrare, atribuit de către CNAS fiecărui plătitor de contribuţii la bugetul asigurărilor sociale de stat;
în rubrica „Serviciul Fiscal de Stat” – denumirea subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat în a cărei rază se deserveşte contribuabilul, la care prezintă informaţia;
în rubrica „Codul localităţii (CUATM)” – codul localităţii unde este înregistrat contribuabilul – cod unic de identificare (4 semne), conform Clasificatorului unităţilor administrativ-teritoriale al Republicii Moldova (CUATM), aprobat şi pus în aplicare de la 3 septembrie 2003 prin Hotărârea Departamentului „Moldova-Standard” nr.1398-ST din 3 septembrie 2003;
în rubrica „Codul genului principal de activitate” – codul genului principal de activitate, determinat conform Clasificatorului activităţilor din economia Moldovei, care corespunde codului numeric din patru cifre (codul clasei);
în rubrica „Tipul dării de seamă (bifaţi)” – se bifează cu semnul “√” în dreptul indicatorului „primară” în cazul în care Darea de seamă pentru perioada fiscală indicată se prezintă pentru prima dată sau în dreptul indicatorului „de corectare” – în cazul în care pentru perioada fiscală indicată se prezintă darea de seamă care corectează darea de seamă primară;
în rubrica „Perioada fiscală” – perioada fiscală pentru care se prezintă Darea de seamă. Rubrica dată se completează sub formă de cod cu următorul format:
P/AAAA,
unde:
P – indică periodicitatea prezentării dării de seamă şi poate primi valoarea „A” – pentru perioada fiscală anuală;
AAAA – anul gestionar;
în rubrica „După controlul fiscal” – se bifează cu semnul “√” în cazul în care se prezintă Darea de seamă după controlul fiscal în cadrul căruia au fost calculate suplimentar sau micşorate contribuţiile de asigurări sociale;
în rubrica „Data prezentării” – data efectivă a prezentării Dării de seamă subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat.
În tabelul Dării de seamă se reflectă:
în col.1 – numărul curent al înscrierii efectuate în tabel, care se va repeta în cazul în care se îndeplinesc mai multe înscrieri pe aceeaşi persoană asigurată;
în col.2 – numărul care corespunde lunii pentru care se declară contribuţia, care va corespunde numărului lunii indicate în col.6 şi col.7 a rândului respectiv;
în col.3 – numele şi prenumele persoanei pentru care se declară venitul asigurat, conform datelor din documentul ce identifică persoana;
în col.4 – numărul de identificare a persoanei (IDNP) ce se conţine în documentul de identificare a persoanei asigurate. În cazurile de lipsă a acestuia, rubrica dată nu se va completa cu alte caractere (informaţii);
în col.5 – codul personal de asigurare socială atribuit fiecărei persoane la momentul înregistrării în Registrul de stat al evidenţei individuale;
în col.6, col.7 – data începerii şi încheierii desfăşurării activităţii în cadrul unei luni;
în col.8 – codul categoriei în care se regăseşte persoana asigurată în conformitate cu Clasificatorul categoriilor persoanelor asigurate elaborat de CNAS;
în col.9 – suma lunară a contribuţiei individuale de asigurări sociale calculată corespunzător tarifului în sumă fixă, stabilit în Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul de gestiune;
în rîndul Total – se completează suma anuală a contribuţiilor calculate, care se determină prin sumarea rîndurilor coloanei 9.
[Anexa nr.6 introdusă prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.71 din 26.03.2018, în vigoare 30.03.2018]
