joi, 10 august 2023
166/21.09.2017 Lege cu privire la tichetele de masă

L E G E

cu privire la tichetele de masă

 

nr. 166  din  21.09.2017

 

Monitorul Oficial nr.364-370/618 din 20.10.2017

 

* * *

C U P R I N S

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Obiectul de reglementare

Articolul 2. Noţiunile de bază

Articolul 3. Acordarea tichetelor de masă

Articolul 4. Valoarea nominală a tichetelor de masă

Articolul 5. Numărul şi valoarea tichetelor de masă

Articolul 6. Utilizarea tichetelor de masă

Articolul 7. Regimul fiscal şi cel aferent altor plăţi obligatorii la bugetul public naţional în cadrul raporturilor dintre operatori, angajatori şi unităţi comerciale/de alimentaţie publică

 

Capitolul II

LICENŢIEREA OPERATORULUI.

EMITEREA TICHETELOR DE MASĂ

Articolul 8. Operatorul

Articolul 9. Licenţierea operatorului

Articolul 10. Tichetul de masă

 

Capitolul III

PROCURAREA, ACCEPTAREA ŞI RAMBURSAREA VALORII TICHETELOR DE MASĂ

Articolul 11. Procurarea tichetelor de masă

Articolul 12. Unităţile comerciale/de alimentaţie publică

Articolul 13. Contractul încheiat între operator şi unitatea comercială/de alimentaţie publică

Articolul 14. Acceptarea tichetelor de masă

Articolul 15. Rambursarea valorii tichetelor de masă

Articolul 16. Evidenţa şi păstrarea tichetelor de masă

 

Capitolul IV

CONTROLUL ASUPRA ACTIVITĂŢII OPERATORILOR

Articolul 17. Utilizarea mijloacelor obţinute de operator

Articolul 18. Auditul situaţiilor financiare

Articolul 19. Suspendarea şi retragerea licenţei operatorului

Articolul 20. Consecinţele retragerii licenţei operatorului

 

Capitolul V

DISPOZIŢII TRANZITORII ŞI FINALE

Articolul 21.

 

 

 

Notă: În cuprinsul legii, cuvintele „card de plată”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „instrument de plată” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.212 din 20.07.2023, în vigoare 10.08.2023

 

Notă: În textul legii, cuvintele „pe suport electronic” se exclud, conform Legii nr.171 din 19.12.2019, în vigoare 01.01.2020

 

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Obiectul de reglementare

Prezenta lege reglementează procedura de emitere, acordare, acceptare şi rambursare a valorii tichetelor de masă, statutul operatorilor, precum şi raporturile dintre operatori, angajatori şi unităţile comerciale/de alimentaţie publică.

 

Articolul 2. Noţiunile de bază

În sensul prezentei legi, următoarele noţiuni de bază semnifică:

tichet de masă – valoarea nominală înscrisă într-un cont special acordat de către angajator salariaţilor, ale cărei emitere şi evidenţă se asigură de către operatorul de tichete de masă. Accesul la tichetul de masă emis în condiţiile prezentei legi se realizează de beneficiar prin intermediul instrumentelor de plată prevăzute la art.5 pct.401) din Codul fiscal nr.1163/1997, prin care se efectuează plăţi, inclusiv online, în scopul procurării de produse alimentare în unităţile comerciale/de alimentaţie publică care au încheiat un contract de prestare a serviciilor cu operatorul;

operator – persoană juridică care deţine licenţă pentru activitatea de operare cu tichetele de masă, inclusiv de emitere şi de rambursare a valorii acestora;

angajator – persoană fizică sau juridică de drept public sau privat, care angajează salariaţii în baza contractului individual de muncă şi care a încheiat un contract de prestare a serviciilor cu operatorul în condiţiile prezentei legi;

unitate comercială/de alimentaţie publică – persoană juridică sau persoană fizică ce practică activitate de întreprinzător care prestează servicii de alimentaţie publică şi/sau vinde produse alimentare şi care a încheiat un contract de prestare a serviciilor cu operatorul în condiţiile prezentei legi;

loc de muncă de bază – loc de muncă al salariatului unde durata normală a timpului de muncă constituie nu mai puţin de 6 ore pe zi. În cazul în care salariatul lucrează pentru diferiţi angajatori acelaşi număr de ore, locul de muncă de bază se stabileşte individual de către salariat, cu anunţarea angajatorului, dar nu mai des decît o dată pe lună;

zi lucrătoare – zi în care durata normală a timpului de muncă constituie, în baza contractului de muncă încheiat între salariat şi angajator, nu mai puţin de 4 ore.

[Art.2 modificat prin Legea nr.212 din 20.07.2023, în vigoare 10.08.2023]

[Art.2 modificat prin Legea nr.171 din 19.12.2019, în vigoare 01.01.2020]

[Art.2 modificat prin Legea nr.27 din 01.03.2018, în vigoare 27.03.2018]

 

Articolul 3. Acordarea tichetelor de masă

(1) Angajatorul este în drept să acorde salariaţilor o alocaţie individuală de hrană, sub forma tichetelor de masă, achitînd integral operatorului valoarea nominală a acestora, plata pentru emiterea şi gestionarea tichetelor de masă şi alte servicii prevăzute de contractele încheiate între operator şi angajator. Este interzis angajatorilor, la oferirea tichetelor de masă, să reducă salariul angajaţilor beneficiari de tichete de masă.

(2) În cazul cumulului de funcţii, tichetele de masă pot fi acordate numai de către angajatorii unde salariaţii în cauză îşi au locul de muncă de bază.

(3) Acordarea tichetelor de masă este facultativă. Angajatorul este în drept să suporte cheltuieli pentru hrană pentru un angajat, care vor fi deduse în scopuri fiscale conform art.24 alin.(19) din Codul fiscal, ori să acorde tichete de masă, fiind permisă doar o singură opţiune.

(4) Angajatorul este obligat să ţină evidenţa tichetelor de masă acordate salariaţilor.

(5) Condiţiile de acordare a tichetelor de masă de către angajatorii unităţi private se stabilesc de aceştia în contractele colective de muncă, actele normative la nivel de unitate, contractele individuale de muncă.

(6) Modul de operare cu tichetele de masă se stabileşte printr-un regulament aprobat de Guvern.

[Art.3 modificat prin Legea nr.212 din 20.07.2023, în vigoare 10.08.2023]

[Art.3 modificat prin Legea nr.27 din 01.03.2018, în vigoare 27.03.2018]

 

Articolul 4. Valoarea nominală a tichetelor de masă

(1) Valoarea nominală deductibilă în scopuri fiscale a unui tichet de masă pentru o zi lucrătoare trebuie să fie cuprinsă între 35 şi 70 de lei. Valoarea tichetelor de masă nu include contribuţia individuală de asigurări sociale de stat obligatorii.

(2) Angajatorii pot acorda tichete de masă cu valoarea nominală mai mare, diferenţa dintre aceasta şi valoarea nominală prevăzută la alin.(1) fiind nedeductibilă în scopuri fiscale.

(3) Valoarea nominală a unui tichet de masă, prevăzută la alin.(1), se indexează anual, după caz, la 1 aprilie. Coeficientul de indexare constituie creşterea anuală a indicelui preţurilor de consum pentru anul precedent, determinată în modul stabilit de către Guvern.

[Art.4 modificat prin Legea nr.356 din 29.12.2022, în vigoare 01.01.2023]

[Art.4 modificat prin Legea nr.171 din 19.12.2019, în vigoare 01.01.2020]

[Art.4 modificat prin Legea nr.122 din 16.08.2019, în vigoare 01.01.2020]

[Art.4 modificat prin Legea nr.27 din 01.03.2018, în vigoare 27.03.2018]

 

Articolul 5. Numărul şi valoarea tichetelor de masă

 

[Alin.(1) art.5 abrogat prin Legea nr.171 din 19.12.2019, în vigoare 01.01.2020]

 

(2) Valoarea totală a tichetelor de masă transferată pe instrumentul de plată al salariatului trebuie să fie egală cu numărul zilelor lucrate efectiv de acesta pe parcursul lunii precedente înmulţit cu valoarea nominală a tichetului acordat salariatului.

(3) În numărul total de ore lucrate nu se include perioada în care salariatul este în deplasare în interes de serviciu şi primeşte diurnă.

(4) Valoarea totală a tichetelor de masă, transferată pe instrumentul de plată al salariatului care desfăşoară munca în schimburi, trebuie să fie egală cu numărul total de ore lucrate pe parcursul lunii precedente împărţit la opt, înmulţit cu valoarea nominală a tichetului acordat salariatului. Rezultatul se aproximează, conform regulilor matematice, până la un număr întreg.

[Art.5 modificat prin Legea nr.171 din 19.12.2019, în vigoare 01.01.2020]

[Art.5 modificat prin Legea nr.122 din 16.08.2019, în vigoare 01.01.2020]

[Art.5 modificat prin Legea nr.27 din 01.03.2018, în vigoare 27.03.2018]

 

Articolul 6. Utilizarea tichetelor de masă

(1) Tichetele de masă pot fi utilizate doar la unităţile comerciale/de alimentaţie publică care au încheiat contract de prestare a serviciilor cu operatorul.

(2) Tichetele de masă pot fi utilizate doar de salariat, la prezentarea actului de identitate.

(3) Se interzice folosirea tichetelor de masă pentru:

a) procurarea altor produse, decît cele alimentare;

b) procurarea articolelor din tutun, a băuturilor alcoolice, a vinului şi a berii;

c) schimbul contra mijloacelor băneşti în numerar.

 

Articolul 7. Regimul fiscal şi cel aferent altor plăţi obligatorii la bugetul public naţional în cadrul raporturilor dintre operatori, angajatori şi unităţi comerciale/de alimentaţie publică

(1) În cadrul procesului de emitere, acordare, acceptare şi rambursare a valorii tichetelor de masă, potrivit prezentei legi, controlul asupra respectării legislaţiei fiscale, precum şi a legislaţiei cu privire la contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii şi primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, este exercitat de către Serviciul Fiscal de Stat.

(2) Valoarea nominală deductibilă a tichetelor de masă acordate de către angajator salariaţilor, potrivit prezentei legi, reprezintă un venit din care nu se calculează prime de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi impozit pe venit din salariu. În cazul în care valoarea nominală a tichetelor este mai mare decît limita stabilită la art.4 alin.(1), pentru suma care depăşeşte limita respectivă se calculează contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii, prime de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi impozit pe venit din salariu.

(3) Valoarea nominală totală a tichetelor de masă achitată operatorului de către angajatori nu reprezintă obiect impozabil cu T.V.A. Obligaţia privind plata T.V.A. este calculată, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare, pentru plata pentru imprimarea tichetelor de masă (cu excepţia valorii nominale), precum şi pentru plata serviciilor prestate de către operator, conform contractelor încheiate cu angajatorii şi unităţile comerciale/de alimentaţie publică.

(4) Cheltuielile aferente acordării tichetelor de masă salariaţilor, suportate de către angajator, conform legii, sînt deductibile în limitele stabilite la art.4 alin.(1) în scopul calculării impozitului pe venit din activitatea de întreprinzător.

[Art.7 modificat prin Legea nr.356 din 29.12.2022, în vigoare 01.01.2023]

[Art.7 modificat prin Legea nr.122 din 16.08.2019, în vigoare 01.01.2020]

[Art.7 completat prin Legea nr.27 din 01.03.2018, în vigoare 27.03.2018]

 

Capitolul II

LICENŢIEREA OPERATORULUI.

EMITEREA TICHETELOR DE MASĂ

Articolul 8. Operatorul

(1) Activitatea de operare cu tichetele de masă, inclusiv de emitere şi de rambursare a valorii acestora, este desfăşurată exclusiv de către operatorii constituiţi sub formă de societate pe acţiuni sau societate cu răspundere limitată, inclusiv cu investiţii străine, care deţin licenţă de activitate eliberată în conformitate cu prezenta lege şi cu Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător.

(2) Capitalul social vărsat de către operatori este de cel puţin 10 milioane de lei.

(3) Nu poate fi fondator, acţionar (asociat), administrator al operatorului persoana care are antecedente penale nestinse pentru infracţiuni economice, infracţiuni împotriva patrimoniului, infracţiuni contra bunei desfăşurări a activităţii în sfera publică, precum şi pentru infracţiuni de corupţie în sectorul privat săvîrşite cu intenţie.

[Art.8 modificat prin Legea nr.27 din 01.03.2018, în vigoare 27.03.2018]

 

Articolul 9. Licenţierea operatorului

(1) Activitatea de operare cu tichetele de masă, inclusiv de emitere şi de rambursare a valorii acestora poate fi desfăşurată numai de operatorii care au obţinut licenţă de activitate în condiţiile Legii nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător, precum şi în condiţiile prezentei legi.

(2) Activitatea de operare cu tichetele de masă, inclusiv de emitere şi de rambursare a valorii acestora nu poate fi desfăşurată de către operatorii aflaţi în procedură de insolvabilitate, precum şi cei care, la momentul depunerii cererii de eliberare a licenţei, se află în procedura de reorganizare sau de lichidare.

(3) Pentru obţinerea licenţei, operatorul prezintă, suplimentar la actele prevăzute de Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător, următoarele documente şi informaţii:

a) specimen al tichetului de masă, în conformitate cu art.10;

b) act de proprietate sau contract de locaţiune a imobilului unde se va desfăşura activitatea licenţiată;

c) adeverinţă emisă de către bancă, din care să rezulte că operatorul a deschis un cont bancar distinct prin care se vor derula încasările şi plăţile aferente valorilor nominale ale tichetelor de masă;

d) angajamentul operatorului că prin contul bancar distinct prin care se vor derula încasările şi plăţile aferente valorilor nominale ale tichetelor de masă nu vor fi utilizate alte instrumente financiare, cu excepţia viramentului bancar.

(4) Operatorii nu pot fi licenţiaţi în cazul în care înregistrează restanţe la bugetul public naţional mai mari de 1000 de lei.

 

[Alin.(5) art.9 abrogat prin Legea nr.171 din 19.12.2019, în vigoare 01.01.2020]

 

(6) Operatorii care solicită licenţă pentru activitatea de operare cu tichetele de masă trebuie să facă dovada faptului că dispun de un ansamblu de măsuri de securitate care să garanteze buna funcţionare a sistemului tichetelor de masă, şi anume:

a) asigurarea cu personal de specialitate, angajat de către operator şi/sau de către furnizorii acestuia, şi dotarea cu echipament software şi alte echipamente, deţinute sau utilizate de către operator şi/sau de către furnizorii acestuia, necesare pentru emiterea tichetelor de masă;

b) utilizarea de suporturi materiale specifice pe care se stochează valoarea tichetelor de masă, cu particularităţi distincte minime care să nu permită falsificarea acestora (bandă magnetică pentru utilizarea securizată sau hologramă dedicată);

c) existenţa spaţiilor distincte, necesare emiterii, depozitării, ambalării tichetelor de masă. Activitatea în aceste spaţii trebuie să se desfăşoare de către personalul autorizat în condiţiile de siguranţă prevăzute de legislaţia în vigoare (dispunerea cel puţin de mijloace tehnice de supraveghere a spaţiilor de emitere şi de depozitare, de mijloace tehnice de siguranţă şi de sisteme de alarmă);

d) existenţa unei platforme proprii pentru emiterea, decontarea şi gestionarea tichetelor de masă sau, după caz, a unei confirmări de parteneriat/relaţii contractuale cu o organizaţie care administrează scheme/aranjamente de plată sau cu alte organizaţii specializate;

e) asigurarea mecanismelor specifice pentru transferul valorii nominale a tichetelor de masă încasate de la angajatori către salariaţi prin alimentarea suportului electronic;

f) asigurarea sistemelor, a funcţionalităţilor şi a mecanismelor financiare (direct sau prin furnizori) necesare decontării tranzacţiilor efectuate cu tichete de masă la unităţile de alimentaţie publică;

g) existenţa mijloacelor de transport speciale şi asigurarea protecţiei la transportarea suporturilor electronice ale tichetelor de masă.

[Art.9 modificat prin Legea nr.171 din 19.12.2019, în vigoare 01.01.2020]

[Art.9 modificat prin Legea nr.27 din 01.03.2018, în vigoare 27.03.2018]

 

Articolul 10. Tichetul de masă

 

[Alin.(1)-(3) art.10 abrogate prin Legea nr.171 din 19.12.2019, în vigoare 01.01.2020]

 

(4) Tichetul de masă emis de către operator trebuie să conţină următoarele elemente obligatorii:

a) denumirea şi codul fiscal al angajatorului;

b) numele şi prenumele salariatului beneficiar al tichetelor de masă;

c) denumirea operatorului;

d) numărul de identificare, unic la nivel de operator;

e) perioada de valabilitate;

f) elemente de siguranţă (PIN, CIP);

g) cuvintele „TICHET DE MASĂ”, cu litere majuscule.

(5) Tichetele de masă pot fi utilizate în mod exclusiv pentru achitarea mesei sau pentru achiziţionarea produselor alimentare şi nu trebuie să permită efectuarea operaţiunilor de depunere sau de retragere de numerar în sau de pe instrumentul de plată (altele decît cele cu valoarea nominală a tichetelor de masă) ori de transfer de mijloace către alte conturi ale salariaţilor şi/sau ale angajatorului, şi/sau ale terţilor.

(6) Circulaţia tichetelor de masă, organizată de către operator în colaborare cu angajatorul, trebuie să permită beneficiarilor tichetelor de masă accesul la informaţiile privind utilizarea şi soldul valorii nominale a tichetelor de masă transferate salariaţilor pe instrumentul de plată.

[Art.10 modificat prin Legea nr.171 din 19.12.2019, în vigoare 01.01.2020]

 

Capitolul III

PROCURAREA, ACCEPTAREA ŞI RAMBURSAREA VALORII TICHETELOR DE MASĂ

Articolul 11. Procurarea tichetelor de masă

(1) Angajatorii procură tichete de masă de la operator, selectat de comun acord cu organizaţia sindicală sau, în lipsa acesteia, cu reprezentanţii salariaţilor, în baza contractului încheiat cu acesta.

(2) Operatorii sînt obligaţi să transmită angajatorilor lista unităţilor comerciale/de alimentaţie publică la care pot fi utilizate tichetele de masă.

(3) Operatorul este în drept să nu livreze tichete de masă pînă la achitarea deplină de către angajator a valorii nominale a tichetelor de masă şi a plăţii pentru serviciile aferente achitate de către angajator, conform contractului încheiat între operator şi angajator.

(4) Achitarea de către angajatori a valorii nominale a tichetelor de masă şi a plăţii pentru serviciile aferente achitate de către angajator, conform contractului încheiat între operator şi angajator, se efectuează numai prin transfer bancar.

[Alin.(5) art.11 abrogat prin Legea nr.212 din 20.07.2023, în vigoare 10.08.2023]

 

[Art.11 modificat prin Legea nr.212 din 20.07.2023, în vigoare 10.08.2023]

 

Articolul 12. Unităţile comerciale/de alimentaţie publică

(1) Unităţile comerciale/de alimentaţie publică care doresc să accepte ca instrument de plată pentru vînzarea produselor alimentare tichete de masă trebuie să respecte prevederile legislaţiei în vigoare cu privire la prestarea serviciilor de alimentaţie publică (regulile şi normativele sanitaro-epidemiologice de stat, cerinţele profesionale faţă de salariaţi) sau, după caz, cu privire la vînzarea produselor alimentare.

(2) Condiţiile şi procedurile de includere a unităţilor comerciale/de alimentaţie publică în procesul de circulaţie a tichetelor de masă, precum şi modul de confirmare a corespunderii unităţii comerciale/de alimentaţie publică acestor condiţii se stabilesc de către Guvern.

(3) Operatorul nu poartă răspundere pentru calitatea serviciilor prestate şi a produselor vîndute de unităţile comerciale/de alimentaţie publică.

 

Articolul 13. Contractul încheiat între operator şi unitatea comercială/de alimentaţie publică

În contractul de prestare a serviciilor, operatorul şi unităţile comerciale/de alimentaţie publică stabilesc condiţiile şi termenele de acceptare şi rambursare a valorii tichetelor de masă, precum şi plata pentru serviciile aferente prestate de către operator.

 

Articolul 14. Acceptarea tichetelor de masă

Unităţile comerciale/de alimentaţie publică sînt obligate să accepte tichetele de masă emise de către operatorii cu care au încheiat contractele de prestare a serviciilor conform prezentului articol, precum şi să execute următoarele obligaţii:

a) să respecte interdicţiile stabilite la art.6 din prezenta lege;

 

[Lit.b) art.14 abrogată prin Legea nr.171 din 19.12.2019, în vigoare 01.01.2020]

 

c) să elibereze salariaţilor produse alimentare, în limita valorii nominale a tichetului de masă prezentat, în baza preţurilor de vînzare afişate, fără a aplica la acestea vreun adaos sau a diminua valoarea nominală a tichetului cu eventualele sume datorate operatorului;

 

[Lit.d)-e) art.14 abrogate prin Legea nr.171 din 19.12.2019, în vigoare 01.01.2020]

 

f) să implementeze sisteme şi procese organizaţionale care să permită verificarea eligibilităţii produselor alimentare achiziţionate de salariaţi;

g) să respecte şi alte obligaţii stabilite de legislaţie şi de contractul încheiat cu operatorul.

[Art.14 modificat prin Legea nr.171 din 19.12.2019, în vigoare 01.01.2020]

 

Articolul 15. Rambursarea valorii tichetelor de masă

(1) Unităţile comerciale/de alimentaţie publică prezintă operatorului tichetele de masă acceptate în vederea rambursării valorii acestora, nu mai tîrziu de 2 luni de la expirarea perioadei de valabilitate a tichetelor de masă.

(2) Operatorul este obligat să ramburseze valoarea nominală a tichetelor de masă, în conformitate cu prevederile contractuale, în termen de cel mult 30 de zile de la data recepţionării tichetelor de masă prezentate de către unităţile comerciale/de alimentaţie publică spre rambursare. Operatorul rambursează unităţilor comerciale/de alimentaţie publică valoarea nominală totală a tichetelor de masă acceptate de operator, reţinînd din aceasta valoarea serviciilor prestate unităţilor comerciale/de alimentaţie publică, potrivit contractului încheiat între aceştia.

(3) Operatorul este obligat să ramburseze unităţilor comerciale/de alimentaţie publică valoarea nominală a tuturor tichetelor de masă emise de către acesta, valabile la data acceptării acestora de către unităţile comerciale/de alimentaţie publică. Operatorul nu este obligat să ramburseze valoarea nominală a tichetelor recepţionate de la unităţile comerciale/de alimentaţie publică după expirarea a 2 luni de la data expirării perioadei lor de valabilitate şi nici a tichetelor de masă deteriorate. Criteriile conform cărora tichetele de masă se consideră deteriorate sînt reglementate de contractul încheiat între operator şi unităţile comerciale/de alimentaţie publică.

(4) Rambursarea de către operatori a valorii nominale a tichetelor de masă, cu reţinerea valorii serviciilor prestate unităţilor comerciale/de alimentaţie publică, se efectuează numai prin transfer bancar.

 

Articolul 16. Evidenţa şi păstrarea tichetelor de masă

(1) Operatorii sînt obligaţi să ţină evidenţa tichetelor de masă emise, cu înregistrarea numerelor de serie ale acestora.

(2) Din motive de siguranţă, tichetele de masă acceptate de unităţile comerciale/de alimentaţie publică şi a căror valoare a fost rambursată de către operator vor fi înregistrate ca fiind primite de către operator şi vor fi distruse după expirarea a 6 luni de la primirea acestora de la unităţile comerciale/de alimentaţie publică.

(3) Evidenţa tranzacţiilor cu tichete de masă se realizează de către operatori prin intermediul unui sistem informaţional care să permită stocarea corespunzătoare a datelor în condiţii de protecţie şi siguranţă pentru o perioadă de cel puţin 5 ani.

 

Capitolul IV

CONTROLUL ASUPRA ACTIVITĂŢII OPERATORILOR

Articolul 17. Utilizarea mijloacelor obţinute de operator

Soldul conturilor bancare ale operatorului trebuie să fie cel puţin egal cu valoarea nominală a tichetelor de masă aflate în circulaţie. Tichetele de masă aflate în circulaţie sînt emise de către operator şi nu sînt rambursate de către acesta.

[Art.17 modificat prin Legea nr.171 din 19.12.2019, în vigoare 01.01.2020]

 

Articolul 18. Auditul situaţiilor financiare

Situaţiile financiare anuale ale operatorului sînt supuse auditului obligatoriu conform prevederilor Legii nr.61/2007 privind activitatea de audit.

 

Articolul 19. Suspendarea şi retragerea licenţei operatorului

(1) Suspendarea licenţei se efectuează în conformitate cu Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător. Licenţa se suspendă şi în cazul în care operatorul nu respectă prevederile art.18.

(2) Suspendarea licenţei are drept efect interzicerea emiterii unor noi tichete de masă. Operatorul este obligat să ramburseze unităţilor comerciale/de alimentaţie publică valoarea nominală a tichetelor de masă emise anterior.

(3) Retragerea licenţei se efectuează în conformitate cu Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător. Licenţa se retrage şi în cazul în care instanţa de judecată a emis o hotărîre de intentare a procesului de insolvabilitate sau de încetare a activităţii operatorului.

[Art.19 modificat prin Legea nr.27 din 01.03.2018, în vigoare 27.03.2018]

 

Articolul 20. Consecinţele retragerii licenţei operatorului

(1) În cazul retragerii licenţei, operatorul este obligat să înştiinţeze în scris angajatorii şi unităţile comerciale/de alimentaţie publică despre acest fapt în termen de 10 zile de la data rămînerii irevocabile a hotărîrii judecătoreşti privind retragerea licenţei. De la data primirii înştiinţării, angajatorii nu sînt în drept să acorde tichete de masă salariaţilor, iar unităţile comerciale/de alimentaţie publică – să le accepte.

(2) Operatorul este obligat să ramburseze unităţilor comerciale/de alimentaţie publică valoarea nominală a tichetelor de masă emise, acceptate de unităţile comerciale/de alimentaţie publică pînă la primirea înştiinţării conform alin.(1).

(3) Operatorul este obligat să restituie angajatorilor valoarea nominală a tichetelor de masă emise şi neutilizate la data primirii de către angajatori a înştiinţării conform alin.(1).

 

Capitolul V

DISPOZIŢII TRANZITORII ŞI FINALE

Articolul 21.

Guvernul, în termen de 3 luni de la data publicării prezentei legi:

a) va înainta Parlamentului propuneri pentru aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu prezenta lege;

b) va aduce actele sale normative în conformitate cu prezenta lege;

c) va elabora şi va aproba normele metodologice de aplicare a prezentei legi;

d) va stabili anual valoarea nominală maximă a unui tichet de masă, proporţional cu rata inflaţiei din anul precedent;

e) va elabora propuneri cu privire la sancţiunile aplicabile pentru încălcarea prezentei legi.

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIAndrian CANDU

 

Nr.166. Chişinău, 21 septembrie 2017.