L E G E
cu privire la tichetele de masă
nr. 166 din 21.09.2017
Monitorul Oficial nr.364-370/618 din 20.10.2017
* * *
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Obiectul de reglementare
Articolul 2. Noţiunile de bază
Articolul 3. Acordarea tichetelor de masă
Articolul 4. Valoarea nominală a tichetelor de masă
Articolul 5. Numărul şi valoarea tichetelor de masă
Articolul 6. Utilizarea tichetelor de masă
Articolul 7. Regimul fiscal şi cel aferent altor plăţi obligatorii la bugetul public naţional în cadrul raporturilor dintre operatori, angajatori şi unităţi comerciale/de alimentaţie publică
Capitolul II
LICENŢIEREA OPERATORULUI.
EMITEREA TICHETELOR DE MASĂ
Articolul 8. Operatorul
Articolul 9. Licenţierea operatorului
Articolul 10. Tichetul de masă
Capitolul III
PROCURAREA, ACCEPTAREA ŞI RAMBURSAREA VALORII TICHETELOR DE MASĂ
Articolul 11. Procurarea tichetelor de masă
Articolul 12. Unităţile comerciale/de alimentaţie publică
Articolul 13. Contractul încheiat între operator şi unitatea comercială/de alimentaţie publică
Articolul 14. Acceptarea tichetelor de masă
Articolul 15. Rambursarea valorii tichetelor de masă
Articolul 16. Evidenţa şi păstrarea tichetelor de masă
Capitolul IV
CONTROLUL ASUPRA ACTIVITĂŢII OPERATORILOR
Articolul 17. Utilizarea mijloacelor obţinute de operator
Articolul 18. Auditul situaţiilor financiare
Articolul 19. Suspendarea şi retragerea licenţei operatorului
Articolul 20. Consecinţele retragerii licenţei operatorului
Capitolul V
DISPOZIŢII TRANZITORII ŞI FINALE
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Obiectul de reglementare
Prezenta lege reglementează procedura de emitere, acordare, acceptare şi rambursare a valorii tichetelor de masă, statutul operatorilor, precum şi raporturile dintre operatori, angajatori şi unităţile comerciale/de alimentaţie publică.
Articolul 2. Noţiunile de bază
În sensul prezentei legi, următoarele noţiuni de bază semnifică:
tichet de masă pe suport de hîrtie – bon de valoare emis de către operator în condiţiile prezentei legi, acordat de către angajator salariaţilor, pentru a fi folosit ca instrument de plată în scopul procurării produselor alimentare în unităţile comerciale/de alimentaţie publică care au încheiat un contract de prestare a serviciilor cu operatorul;
tichet de masă pe suport electronic – card de plată prevăzut la art.5 pct.401 din Codul fiscal, emis de către operator în condiţiile prezentei legi, acordat de către angajator salariaţilor, pentru a fi folosit ca instrument de plată în scopul procurării de produse alimentare în unităţile comerciale/de alimentaţie publică care au încheiat un contract de prestare a serviciilor cu operatorul;
operator – persoană juridică care deţine licenţă pentru desfăşurarea activităţii de operare cu tichetele de masă, inclusiv de emitere şi de rambursare a valorii acestora;
angajator – persoană fizică sau juridică de drept public sau privat, care angajează salariaţii în baza contractului individual de muncă şi care a încheiat un contract de prestare a serviciilor cu operatorul în condiţiile prezentei legi;
unitate comercială/de alimentaţie publică – persoană juridică care prestează servicii de alimentaţie publică şi/sau vinde produse alimentare şi care a încheiat un contract de prestare a serviciilor cu operatorul în condiţiile prezentei legi.
Articolul 3. Acordarea tichetelor de masă
(1) Angajatorul este în drept să acorde salariaţilor o alocaţie individuală de hrană, sub forma tichetelor de masă, achitînd integral operatorului valoarea nominală a acestora, plata pentru imprimare a tichetelor de masă şi alte servicii prevăzute de contractele încheiate între operator şi angajator. Este interzis angajatorilor, la oferirea tichetelor de masă, să reducă salariul angajaţilor beneficiari de tichete de masă.
(2) În cazul cumulului de funcţii, tichetele de masă pot fi acordate numai de către angajatorii unde salariaţii în cauză îşi au locul de muncă de bază.
(3) Acordarea tichetelor de masă este facultativă. Angajatorul este în drept să suporte cheltuieli pentru hrană, care vor fi deduse conform art.24 alin.(19) din Codul fiscal, ori să acorde tichete de masă, fiind permisă doar o singură opţiune.
(4) Angajatorul este obligat să ţină evidenţa tichetelor de masă acordate salariaţilor.
(5) Condiţiile de acordare a tichetelor de masă de către angajatorii unităţi private se stabilesc de aceştia în contractele colective de muncă, actele normative la nivel de unitate, contractele individuale de muncă.
(6) Condiţiile de acordare a tichetelor de masă de către angajatorii unităţi bugetare se stabilesc de către Guvern.
Articolul 4. Valoarea nominală a tichetelor de masă
(1) Valoarea nominală deductibilă a unui tichet de masă pentru o zi lucrătoare trebuie să fie cuprinsă între 35 şi 45 de lei.
(2) Angajatorii pot acorda tichete de masă cu valoarea nominală mai mare, diferenţa dintre maximul prevăzut la alin.(1) şi valoarea nominală acordată fiind nedeductibilă.
(3) Valoarea nominală a unui tichet de masă, prevăzută la alin.(1), se indexează anual, după caz, la 1 aprilie. Coeficientul de indexare constituie creşterea anuală a indicelui preţurilor de consum pentru anul precedent, determinată în modul stabilit de către Guvern.
Articolul 5. Numărul şi valoarea tichetelor de masă
(1) Numărul total al tichetelor de masă pe suport de hîrtie acordate salariatului pe parcursul lunii trebuie să fie egal cu numărul zilelor lucrate efectiv de acesta pe parcursul lunii precedente.
(2) Valoarea totală a tichetelor de masă pe suport electronic transferată pe cardul de plată al salariatului trebuie să fie egală cu numărul zilelor lucrate efectiv de acesta pe parcursul lunii precedente înmulţit cu valoarea nominală a tichetului acordat salariatului.
(3) Nu se consideră zile lucrate efectiv perioada în care:
a) salariatul se află în concediul de odihnă anual sau în alte concedii plătite ori neplătite;
b) salariatul se află în concediu medical;
c) salariatul este trimis în deplasare de serviciu şi primeşte diurnă;
d) contractul individual de muncă este suspendat.
Articolul 6. Utilizarea tichetelor de masă
(1) Tichetele de masă pot fi utilizate doar la unităţile comerciale/de alimentaţie publică care au încheiat contract de prestare a serviciilor cu operatorul.
(2) Tichetele de masă pot fi utilizate doar de salariat, la prezentarea actului de identitate.
(3) Se interzice folosirea tichetelor de masă pentru:
a) procurarea altor produse, decît cele alimentare;
b) procurarea articolelor din tutun, a băuturilor alcoolice, a vinului şi a berii;
c) schimbul contra mijloacelor băneşti în numerar.
Articolul 7. Regimul fiscal şi cel aferent altor plăţi obligatorii la bugetul public naţional în cadrul raporturilor dintre operatori, angajatori şi unităţi comerciale/de alimentaţie publică
(1) În cadrul procesului de emitere, acordare, acceptare şi rambursare a valorii tichetelor de masă, potrivit prezentei legi, controlul asupra respectării legislaţiei fiscale, precum şi a legislaţiei cu privire la contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii şi primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, este exercitat de către Serviciul Fiscal de Stat.
(2) Valoarea nominală a tichetelor de masă acordate de către angajator salariaţilor, potrivit prezentei legi, reprezintă un venit din care nu se calculează contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii, prime de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi impozit pe venit din salariu.
(3) Valoarea nominală totală a tichetelor de masă achitată operatorului de către angajatori nu reprezintă obiect impozabil cu T.V.A. Obligaţia privind plata T.V.A. este calculată, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare, pentru plata pentru imprimarea tichetelor de masă (cu excepţia valorii nominale), precum şi pentru plata serviciilor prestate de către operator, conform contractelor încheiate cu angajatorii şi unităţile comerciale/de alimentaţie publică.
(4) Cheltuielile aferente acordării tichetelor de masă salariaţilor, suportate de către angajator, conform legii, sînt deductibile în scopul calculării impozitului pe venit din activitatea de întreprinzător.
Capitolul II
LICENŢIEREA OPERATORULUI.
EMITEREA TICHETELOR DE MASĂ
Articolul 8. Operatorul
(1) Activitatea de operare cu tichetele de masă, inclusiv de emitere şi de rambursare a valorii acestora, este desfăşurată exclusiv de către operatorii constituiţi sub formă de societate pe acţiuni sau societate cu răspundere limitată, inclusiv cu investiţii străine, care deţin licenţă de activitate eliberată în conformitate cu prezenta lege şi cu Legea nr.451/2001 privind reglementarea prin licenţiere a activităţii de întreprinzător.
(2) Capitalul social vărsat de către operatori este de cel puţin 10 milioane de lei.
(3) Nu poate fi fondator, acţionar (asociat), administrator al operatorului persoana care are antecedente penale nestinse pentru infracţiuni economice, infracţiuni împotriva patrimoniului, infracţiuni contra bunei desfăşurări a activităţii în sfera publică, precum şi pentru infracţiuni de corupţie în sectorul privat săvîrşite cu intenţie.
Articolul 9. Licenţierea operatorului
(1) Activitatea de operare cu tichetele de masă, inclusiv de emitere şi de rambursare a valorii acestora electronic poate fi desfăşurată numai de operatorii care au obţinut licenţă de activitate în condiţiile Legii nr.451/2001 privind reglementarea prin licenţiere a activităţii de întreprinzător, precum şi în condiţiile prezentei legi.
(2) Activitatea de operare cu tichetele de masă, inclusiv de emitere şi de rambursare a valorii acestora nu poate fi desfăşurată de către unităţile comerciale/de alimentaţie publică aflate în procedură de insolvabilitate, precum şi de cele care, la momentul depunerii cererii de eliberare a licenţei, se află în procedura de reorganizare sau de lichidare.
(3) Pentru obţinerea licenţei, operatorul prezintă, suplimentar la actele prevăzute de Legea nr.451/2001 privind reglementarea prin licenţiere a activităţii de întreprinzător, următoarele documente şi informaţii:
a) specimen al tichetului de masă, în conformitate cu art.10;
b) act de proprietate sau contract de locaţiune a imobilului unde se va desfăşura activitatea licenţiată;
c) adeverinţă emisă de către bancă, din care să rezulte că operatorul a deschis un cont bancar distinct prin care se vor derula încasările şi plăţile aferente valorilor nominale ale tichetelor de masă;
d) angajamentul operatorului că prin contul bancar distinct prin care se vor derula încasările şi plăţile aferente valorilor nominale ale tichetelor de masă nu vor fi utilizate alte instrumente financiare, cu excepţia viramentului bancar.
(4) Unităţile comerciale/de alimentaţie publică nu pot fi licenţiate în cazul în care înregistrează restanţe la bugetul public naţional mai mari de 1000 de lei.
(5) Unităţile comerciale/de alimentaţie publică care solicită licenţă pentru activitatea specializată în domeniul acordării tichetelor de masă pe suport de hîrtie şi/sau pe suport electronic trebuie să facă dovada faptului că dispun de un ansamblu de măsuri de securitate care să garanteze buna funcţionare a sistemului tichetelor de masă, şi anume:
a) asigurarea cu personal, angajat de către operator şi/sau de furnizorii acestuia, dotarea cu software şi echipament hardware, precum şi alte instrumente deţinute sau utilizate de către operator şi/sau de către furnizorii acestuia, necesare pentru emiterea tichetelor de masă pe suport de hîrtie;
b) utilizarea de suport tehnic special (hîrtie pentru imprimat) cu particularităţi distincte care să nu permită falsificarea tichetelor de masă pe suport de hîrtie (cel puţin, utilizarea cernelii fluorescente care îşi schimbă culoarea în cazul în care tichetul de masă este fotocopiat, a microliniei care nu se distinge la fotocopiere, a bandei cu reflexe variabile, a codului de bare al operatorului, ce conţine cel puţin următoarele elemente: seria tichetului, data emiterii şi valoarea nominală a acestuia);
c) existenţa spaţiilor separate necesare pentru producerea, depozitarea, ambalarea, rambursarea valorii tichetelor de masă pe suport de hîrtie şi distrugerea acestora, în cazul în care activitatea se desfăşoară la sediul operatorului. Activitatea în aceste spaţii trebuie să se desfăşoare în condiţii de siguranţă (cel puţin, dotare cu mijloace tehnice de supraveghere a spaţiilor de producere şi de depozitare, mijloace tehnice de siguranţă, sisteme de alarmă);
d) ţinerea evidenţei tehnico-operative şi contabile a tichetelor de masă în conformitate cu legislaţia în vigoare;
e) utilizarea mijloacelor tehnice necesare (reţea de calculatoare), care să permită urmărirea informatizată a fiecărui tichet de masă pe suport de hîrtie pe tot circuitul acestuia (emitere, păstrare, eliberare şi utilizare), inclusiv a celor ce urmează să fie distruse, astfel încît să se poată evita sustragerea şi utilizarea frauduloasă a acestora;
f) asigurarea transportului tichetelor de masă pe suport de hîrtie utilizate şi neutilizate, în condiţii de securitate, de către operator şi/sau de către furnizorii acestuia.
Articolul 10. Tichetul de masă
(1) Tichetul de masă pe suport de hîrtie emis de către operator trebuie să conţină următoarele elemente obligatorii:
a) seria numerică într-o ordine crescătoare, corespunzătoare numărului de tichete de masă comandat de către angajator în baza contractului de achiziţionare a tichetelor de masă;
b) denumirea, sediul şi codul fiscal al angajatorului;
c) valoarea nominală a tichetului de masă (cu cifre şi cu litere);
d) perioada de valabilitate a tichetului de masă;
e) numele şi prenumele, precum şi codul numeric personal al salariatului beneficiar;
f) denumirea şi sediul operatorului;
g) spaţiul destinat pentru semnul distinctiv, conform contractului încheiat între unitatea comercială/de alimentaţie publică şi operator, prin care unitatea comercială/de alimentaţie publică confirmă utilizarea tichetului de masă.
(2) Tichetul de masă pe suport de hîrtie va fi valabil 6 luni de la data emiterii, termenul la care expiră valabilitatea fiind expres indicat pe tichet.
(3) În cazul în care valoarea produselor alimentare solicitate de către salariat este mai mică decît valoarea nominală a tichetului de masă pe suport de hîrtie, utilizarea acestuia este considerată integrală. Unităţilor comerciale/de alimentaţie publică li se interzice acordarea unui rest de bani la tichetul de masă.
(4) Tichetul de masă pe suport electronic emis de către operator trebuie să conţină următoarele elemente obligatorii:
a) denumirea şi codul fiscal al angajatorului;
b) numele şi prenumele salariatului beneficiar al tichetelor de masă;
c) denumirea operatorului;
d) numărul de identificare, unic la nivel de operator, al suportului electronic;
e) perioada de valabilitate a suportului electronic;
f) elemente de siguranţă a suportului electronic (PIN, CIP);
g) cuvintele „TICHET DE MASĂ ELECTRONIC”, cu litere majuscule pe rectoul suportului electronic.
(5) Tichetele de masă pe suport electronic pot fi utilizate în mod exclusiv pentru achitarea mesei sau pentru achiziţionarea produselor alimentare şi nu trebuie să permită efectuarea operaţiunilor de depunere sau de retragere de numerar în sau de pe cardul de plată (altele decît cele cu valoarea nominală a tichetelor de masă) ori de transfer de mijloace către alte conturi ale salariaţilor şi/sau ale angajatorului, şi/sau ale terţilor.
(6) Circulaţia tichetelor de masă pe suport electronic, organizată de către operator în colaborare cu angajatorul, trebuie să permită beneficiarilor tichetelor de masă pe suport electronic accesul la informaţiile privind utilizarea şi soldul valorii nominale a tichetelor de masă transferate salariaţilor pe cardul de plată.
Capitolul III
PROCURAREA, ACCEPTAREA ŞI RAMBURSAREA VALORII TICHETELOR DE MASĂ
Articolul 11. Procurarea tichetelor de masă
(1) Angajatorii procură tichete de masă de la operator, selectat de comun acord cu organizaţia sindicală sau, în lipsa acesteia, cu reprezentanţii salariaţilor, în baza contractului încheiat cu acesta.
(2) Operatorii sînt obligaţi să transmită angajatorilor lista unităţilor comerciale/de alimentaţie publică la care pot fi utilizate tichetele de masă.
(3) Operatorul este în drept să nu livreze tichete de masă pînă la achitarea deplină de către angajator a valorii nominale a tichetelor de masă, a plăţii pentru imprimare, precum şi pentru serviciile aferente achitate de către angajator, conform contractului încheiat între operator şi angajator.
(4) Achitarea de către angajatori a valorii nominale a tichetelor de masă, a plăţii pentru imprimare, precum şi pentru serviciile aferente achitate de către angajator, conform contractului încheiat între operator şi angajator, se efectuează numai prin transfer bancar.
(5) În termen de 30 de zile calendaristice de la data expirării termenului de valabilitate a tichetelor de masă, angajatorul este în drept să solicite operatorului schimbarea tichetelor neutilizate sau deteriorate cu altele noi, în limita valorii nominale, sau restituirea valorii nominale a acestora. La emiterea tichetelor noi, în caz de schimbare a celor deteriorate, angajatorul achită operatorului plata pentru imprimare.
Articolul 12. Unităţile comerciale/de alimentaţie publică
(1) Unităţile comerciale/de alimentaţie publică care doresc să accepte ca instrument de plată pentru vînzarea produselor alimentare tichete de masă trebuie să respecte prevederile legislaţiei în vigoare cu privire la prestarea serviciilor de alimentaţie publică (regulile şi normativele sanitaro-epidemiologice de stat, cerinţele profesionale faţă de salariaţi) sau, după caz, cu privire la vînzarea produselor alimentare.
(2) Condiţiile şi procedurile de includere a unităţilor comerciale/de alimentaţie publică în procesul de circulaţie a tichetelor de masă, precum şi modul de confirmare a corespunderii unităţii comerciale/de alimentaţie publică acestor condiţii se stabilesc de către Guvern.
(3) Operatorul nu poartă răspundere pentru calitatea serviciilor prestate şi a produselor vîndute de unităţile comerciale/de alimentaţie publică.
Articolul 13. Contractul încheiat între operator şi unitatea comercială/de alimentaţie publică
În contractul de prestare a serviciilor, operatorul şi unităţile comerciale/de alimentaţie publică stabilesc condiţiile şi termenele de acceptare şi rambursare a valorii tichetelor de masă, precum şi plata pentru serviciile aferente prestate de către operator.
Articolul 14. Acceptarea tichetelor de masă
Unităţile comerciale/de alimentaţie publică sînt obligate să accepte tichetele de masă emise de către operatorii cu care au încheiat contractele de prestare a serviciilor conform prezentului articol, precum şi să execute următoarele obligaţii:
a) să respecte interdicţiile stabilite la art.6 din prezenta lege;
b) să solicite actul de identitate al salariatului în cazul prezentării tichetelor pe suport de hîrtie;
c) să elibereze salariaţilor produse alimentare, în limita valorii nominale a tichetului de masă prezentat, în baza preţurilor de vînzare afişate, fără a aplica la acestea vreun adaos sau a diminua valoarea nominală a tichetului cu eventualele sume datorate operatorului;
d) să nu acorde rest de bani la tichetul de masă pe suport de hîrtie în cazul în care valoarea produselor alimentare solicitate de către salariat este mai mică decît valoarea nominală a tichetului de masă;
e) să aplice un semn distinctiv pe tichetul de masă pe suport de hîrtie ce ar confirma faptul că a fost utilizat şi, concomitent, să indice pe tichet data prezentării acestuia ca instrument de plată;
f) să implementeze sisteme şi procese organizaţionale care să permită verificarea eligibilităţii produselor alimentare achiziţionate de salariaţi;
g) să respecte şi alte obligaţii stabilite de legislaţie şi de contractul încheiat cu operatorul.
Articolul 15. Rambursarea valorii tichetelor de masă
(1) Unităţile comerciale/de alimentaţie publică prezintă operatorului tichetele de masă acceptate în vederea rambursării valorii acestora, nu mai tîrziu de 2 luni de la expirarea perioadei de valabilitate a tichetelor de masă.
(2) Operatorul este obligat să ramburseze valoarea nominală a tichetelor de masă, în conformitate cu prevederile contractuale, în termen de cel mult 30 de zile de la data recepţionării tichetelor de masă prezentate de către unităţile comerciale/de alimentaţie publică spre rambursare. Operatorul rambursează unităţilor comerciale/de alimentaţie publică valoarea nominală totală a tichetelor de masă acceptate de operator, reţinînd din aceasta valoarea serviciilor prestate unităţilor comerciale/de alimentaţie publică, potrivit contractului încheiat între aceştia.
(3) Operatorul este obligat să ramburseze unităţilor comerciale/de alimentaţie publică valoarea nominală a tuturor tichetelor de masă emise de către acesta, valabile la data acceptării acestora de către unităţile comerciale/de alimentaţie publică. Operatorul nu este obligat să ramburseze valoarea nominală a tichetelor recepţionate de la unităţile comerciale/de alimentaţie publică după expirarea a 2 luni de la data expirării perioadei lor de valabilitate şi nici a tichetelor de masă deteriorate. Criteriile conform cărora tichetele de masă se consideră deteriorate sînt reglementate de contractul încheiat între operator şi unităţile comerciale/de alimentaţie publică.
(4) Rambursarea de către operatori a valorii nominale a tichetelor de masă, cu reţinerea valorii serviciilor prestate unităţilor comerciale/de alimentaţie publică, se efectuează numai prin transfer bancar.
Articolul 16. Evidenţa şi păstrarea tichetelor de masă
(1) Operatorii sînt obligaţi să ţină evidenţa tichetelor de masă emise, cu înregistrarea numerelor de serie ale acestora.
(2) Din motive de siguranţă, tichetele de masă acceptate de unităţile comerciale/de alimentaţie publică şi a căror valoare a fost rambursată de către operator vor fi înregistrate ca fiind primite de către operator şi vor fi distruse după expirarea a 6 luni de la primirea acestora de la unităţile comerciale/de alimentaţie publică.
(3) Evidenţa tranzacţiilor cu tichete de masă pe suport electronic se realizează de către operatori prin intermediul unui sistem informaţional care să permită stocarea corespunzătoare a datelor în condiţii de protecţie şi siguranţă pentru o perioadă de cel puţin 5 ani.
Capitolul IV
CONTROLUL ASUPRA ACTIVITĂŢII OPERATORILOR
Articolul 17. Utilizarea mijloacelor obţinute de operator
Soldul conturilor bancare ale operatorului trebuie să fie cel puţin egal cu valoarea nominală a tichetelor de masă pe suport de hîrtie şi a tichetelor de masă pe suport electronic, aflate în circulaţie. Tichetele de masă aflate în circulaţie sînt emise de către operator şi nu sînt rambursate de către acesta.
Articolul 18. Auditul situaţiilor financiare
Situaţiile financiare anuale ale operatorului sînt supuse auditului obligatoriu conform prevederilor Legii nr.61/2007 privind activitatea de audit.
Articolul 19. Suspendarea şi retragerea licenţei operatorului
(1) Suspendarea licenţei se efectuează în conformitate cu Legea nr.451/2001 privind reglementarea prin licenţiere a activităţii de întreprinzător. Licenţa se suspendă şi în cazul în care operatorul nu respectă prevederile art.18.
(2) Suspendarea licenţei are drept efect interzicerea emiterii unor noi tichete de masă. Operatorul este obligat să ramburseze unităţilor comerciale/de alimentaţie publică valoarea nominală a tichetelor de masă emise anterior.
(3) Retragerea licenţei se efectuează în conformitate cu Legea nr.451/2001 privind reglementarea prin licenţiere a activităţii de întreprinzător. Licenţa se retrage şi în cazul în care instanţa de judecată a emis o hotărîre de intentare a procesului de insolvabilitate sau de încetare a activităţii operatorului.
Articolul 20. Consecinţele retragerii licenţei operatorului
(1) În cazul retragerii licenţei, operatorul este obligat să înştiinţeze în scris angajatorii şi unităţile comerciale/de alimentaţie publică despre acest fapt în termen de 10 zile de la data rămînerii irevocabile a hotărîrii judecătoreşti privind retragerea licenţei. De la data primirii înştiinţării, angajatorii nu sînt în drept să acorde tichete de masă salariaţilor, iar unităţile comerciale/de alimentaţie publică – să le accepte.
(2) Operatorul este obligat să ramburseze unităţilor comerciale/de alimentaţie publică valoarea nominală a tichetelor de masă emise, acceptate de unităţile comerciale/de alimentaţie publică pînă la primirea înştiinţării conform alin.(1).
(3) Operatorul este obligat să restituie angajatorilor valoarea nominală a tichetelor de masă emise şi neutilizate la data primirii de către angajatori a înştiinţării conform alin.(1).
Capitolul V
DISPOZIŢII TRANZITORII ŞI FINALE
Guvernul, în termen de 3 luni de la data publicării prezentei legi:
a) va înainta Parlamentului propuneri pentru aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu prezenta lege;
b) va aduce actele sale normative în conformitate cu prezenta lege;
c) va elabora şi va aproba normele metodologice de aplicare a prezentei legi;
d) va stabili anual valoarea nominală maximă a unui tichet de masă, proporţional cu rata inflaţiei din anul precedent;
e) va elabora propuneri cu privire la sancţiunile aplicabile pentru încălcarea prezentei legi.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Andrian CANDU
|
Nr.166. Chişinău, 21 septembrie 2017. |
