miercuri, 1 ianuarie 2025
698/30.08.2017 Hotărîre cu privire la organizarea şi funcţionarea Ministerului Justiţiei

H O T Ă R Î R E

cu privire la organizarea şi funcţionarea Ministerului Justiţiei

 

nr. 698  din  30.08.2017

 

Monitorul Oficial nr.335-339/824 din 15.09.2017

 

* * *

În temeiul art.7 lit.b) din Legea nr.136 din 7 iulie 2017 cu privire la Guvern (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.252, art.412) şi al art.14 din Legea nr.98/2012 privind administraţia publică centrală de specialitate (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.160-164, art.537), Guvernul

[Clauza de adoptare completată prin Hot.Guv. nr.143 din 27.02.2019, în vigoare 08.03.2019]

 

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă:

1) Regulamentul cu privire la organizarea şi funcţionarea Ministerului Justiţiei, conform anexei nr.1;

2) Structura aparatului central al Ministerului Justiţiei, conform anexei nr.2;

3) Organigrama aparatului central al Ministerului Justiţiei, conform anexei nr.3;

4) Lista autorităţilor administrative din subordinea Ministerului Justiţiei, conform anexei nr.4.

[Pct.1 completat prin Hot.Guv. nr.143 din 27.02.2019, în vigoare 08.03.2019]

 

2. Se stabileşte efectivul-limită al aparatului central al Ministerului Justiţiei în număr de 145 de unităţi, cu un fond anual de retribuire a muncii conform legislaţiei în vigoare.

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.731 din 30.10.2024, în vigoare 08.11.2024]

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.871 din 14.12.2022, în vigoare 15.12.2022]

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.398 din 08.12.2021, în vigoare 01.01.2022]

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.535 din 06.06.2018, în vigoare 08.06.2018]

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.436 din 15.05.2018, în vigoare 16.05.2018]

 

3. Ministerul Justiţiei are trei secretari de stat, un secretar general al ministerului, un secretar general adjunct al ministerului şi un colegiu.

[Pct.3 completat prin Hot.Guv. nr.871 din 14.12.2022, în vigoare 15.12.2022]

[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.398 din 08.12.2021, în vigoare 01.01.2022]

[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.347 din 18.07.2019, în vigoare 19.07.2019]

 

[Pct.4 abrogat prin Hot.Guv. nr.143 din 27.02.2019, în vigoare 08.03.2019]

 

[Pct.5 abrogat prin Hot.Guv. nr.143 din 27.02.2019, în vigoare 08.03.2019]

 

PRIM-MINISTRU Pavel FILIP

 

Contrasemnează:
Ministrul justiţieiVladimir Cebotari
Ministrul finanţelorOctavian Armaşu

 

Nr.698. Chişinău, 30 august 2017.

 

 

Anexa nr.1

la Hotărîrea Guvernului

nr.698 din 30 august 2017

 

REGULAMENT

cu privire la organizarea şi funcţionarea Ministerului Justiţiei

 

I . DISPOZIŢII GENERALE

1. Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Justiţiei (în continuare – Regulament) reglementează misiunea, funcţiile, domeniile de activitate şi drepturile acestuia, precum şi organizarea activităţii.

2. Ministerul Justiţiei (în continuare – Minister) este organul central de specialitate al administraţiei publice care asigură realizarea politicii guvernamentale în domeniile de activitate ce îi sînt încredinţate.

3. Ministerul este persoană juridică de drept public, cu sediul în municipiul Chişinău, şi dispune de denumire, de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova, de conturi trezoreriale, precum şi de alte atribute specifice autorităţilor publice, stabilite în legislaţie.

4. În activitatea sa, Ministerul se conduce de Constituţia Republicii Moldova, de Legea nr.136 din 7 iulie 2017 cu privire la Guvern, de alte acte normative, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, ordonanţele, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului, precum şi de prezentul Regulament.

 

II . MISIUNEA, DOMENIILE DE ACTIVITATE, FUNCŢIILE DE BAZĂ

ŞI DREPTURILE MINISTERULUI

5. Ministerul are misiunea de a analiza situaţia şi problemele din domeniile de activitate gestionate, de a elabora politici publice eficiente în domeniile prevăzute la pct.6, de a monitoriza calitatea politicilor şi actelor normative şi de a propune intervenţii justificate ale statului care urmează să ofere soluţii eficiente în domeniile de competenţă, inclusiv în alte domenii atribuite în competenţă conform actelor normative, asigurînd cel mai bun raport dintre rezultatele scontate şi costurile preconizate.

6. Ministerul realizează funcţiile stabilite de prezentul Regulament în următoarele domenii:

1) reforma sistemului justiţiei şi de drept;

2) creaţia legislativă şi perfecţionarea legislaţiei;

3) informaţia juridică, evidenţa şi sistematizarea legislaţiei;

4) relaţii internaţionale pe segmentul justiţiei şi drepturilor omului;

5) reprezentarea Guvernului la Curtea Europeană a Drepturilor Omului;

6) reprezentarea Guvernului la Curtea Constituţională;

7) reprezentarea intereselor statului în instanţele judecătoreşti;

8) profesii şi servicii juridice;

9) politici punitive ale statului;

10) administrarea, în limitele stabilite de lege, a instanţelor judecătoreşti;

11) înregistrarea de stat a persoanelor juridice şi a întreprinzătorilor individuali;

12) organizaţii necomerciale;

13) actele de stare civilă;

14) expertiză judiciară;

15) anticorupţie şi integritate;

16) arhivă şi ţinerea lucrărilor de secretariat.

[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.888 din 22.11.2023, în vigoare 24.11.2023]

[Pct.6 completat prin Hot.Guv. nr.535 din 06.06.2018, în vigoare 08.06.2018]

[Pct.6 completat prin Hot.Guv. nr.436 din 15.05.2018, în vigoare 16.05.2018]

 

7. Funcţiile de bază ale Ministerului sînt:

1) elaborarea analizelor ex ante, documentelor de politici, proiectelor de acte normative în domeniile prevăzute la pct.6, inclusiv a celor pentru asigurarea executării actelor normative şi decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, în colaborare cu reprezentanţi relevanţi ai societăţii civile şi comunităţii de afaceri;

2) examinarea şi avizarea proiectelor de acte normative elaborate de alte autorităţi ale administraţiei publice, conexe domeniului de activitate a Ministerului, şi efectuarea expertizei juridice a tuturor proiectelor de acte normative elaborate de alte autorităţi ale administraţiei publice;

21) monitorizarea scorului şi poziţiei Republicii Moldova în cadrul indicatorilor şi clasamentelor internaţionale care ţin de domeniile sale specifice şi elaborarea propunerilor de îmbunătăţire a acestora;

22) monitorizarea percepţiei cetăţenilor şi agenţilor economici cu privire la politicile publice, actele normative şi activitatea statului în domeniile de activitate specifice Ministerului şi elaborarea propunerilor de îmbunătăţire a acesteia;

23) monitorizarea calităţii politicilor publice şi actelor normative în domeniile de activitate specifice Ministerului, inclusiv în colaborare cu societatea civilă şi sectorul privat;

3) contribuirea la menţinerea stabilităţii şi calităţii legislaţiei, la respectarea principiului supremaţiei legii, la monitorizarea implementării legislaţiei şi generalizarea rezultatelor monitorizării;

31) alinierea politicilor sectoriale conform capitolelor de aderare la Uniunea Europeană în vederea elaborării Contribuţiei Republicii Moldova la Pachetul anual de extindere al Uniunii Europene şi a pregătirii graduale pentru deschiderea negocierilor de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană;

32) implementarea Acordului de Asociere dintre Republica Moldova, pe de o parte, şi Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice şi statele membre ale acestora, pe de altă parte;

 

[Subpct.4) pct.7 abrogat prin Hot.Guv. nr.1082 din 08.11.2018, în vigoare 09.11.2018]

 

5) coordonarea procesului de examinare şi de implementare în legislaţia naţională a recomandărilor date de experţii Consiliului Europei;

6) asigurarea remedierii de către autorităţile publice a pretinselor încălcări ale Convenţiei Europene a Drepturilor Omului constatate de Curtea Europeană a Drepturilor Omului în cauzele îndreptate împotriva Republicii Moldova sau împotriva altor state;

7) monitorizarea procesului de iniţiere de către autorităţile publice responsabile a elaborării proiectelor de modificare a actelor normative ce rezultă din hotărîrile Curţii Constituţionale;

8) realizarea actelor normative şi implementarea tratatelor internaţionale ale Republicii Moldova în domeniile prevăzute la pct.6, întocmirea rapoartelor privind executarea acestora;

9) monitorizarea şi efectuarea, în limitele stabilite de lege, a controlului asupra modului în care sînt exercitate profesiile şi prestate serviciile juridice;

10) promovarea politicii statului de punere în executare a pedepselor penale privative de libertate, a măsurii arestului preventiv, a sancţiunii arestului contravenţional, a măsurilor de siguranţă aplicate deţinuţilor;

11) coordonarea activităţii în domeniul probaţiunii;

12) întreprinderea măsurilor necesare pentru asigurarea înregistrării, evidenţei şi monitorizării activităţii organizaţiilor necomerciale;

13) coordonarea procesului de reprezentare a intereselor statului în instanţele judecătoreşti şi în instituţiile de arbitraj naţionale şi internaţionale;

14) dezvoltarea şi administrarea sistemelor informaţionale ale sectorului justiţiei;

15) asigurarea implementării proiectelor de investiţii capitale în instanţele judecătoreşti;

16) întreprinderea măsurilor necesare în vederea aplicării apostilei şi legalizării actelor oficiale întocmite pe teritoriul Republicii Moldova şi destinate a fi utilizate pe teritoriul unui alt stat;

17) colaborarea, în conformitate cu legislaţia naţională, cu instituţii de profil din străinătate în domeniile prevăzute la pct.6;

18) elaborarea şi prezentarea propunerilor de buget în domeniile prevăzute la pct.6, elaborarea planului anual de activitate, precum şi monitorizarea anuală a gradului de implementare prin elaborarea şi publicarea rapoartelor respective;

19) organizarea sistemelor de planificare, executare, evidenţă contabilă şi raportare a bugetului în cadrul Ministerului şi, după caz, în cadrul autorităţilor/instituţiilor bugetare din subordine;

20) coordonarea şi monitorizarea activităţii autorităţilor administrative, a serviciilor publice desconcentrate din subordine şi a instituţiilor publice în care Ministerul are calitatea de fondator;

21) exercitarea altor funcţii specifice.

[Pct.7 completat prin Hot.Guv. nr.871 din 14.12.2022, în vigoare 15.12.2022]

[Pct.7 completat prin Hot.Guv. nr.262 din 28.03.2018, în vigoare 30.03.2018]

 

8. Ministerul este învestit cu următoarele drepturi:

1) să solicite şi să primească de la alte ministere, autorităţi administrative centrale, autorităţile judecătoreşti şi alte autorităţi publice, precum şi de la autorităţile administraţiei publice locale informaţiile necesare pentru îndeplinirea funcţiilor şi exercitarea atribuţiilor;

2) să creeze comisii specializate, grupuri de lucru, cu antrenarea reprezentanţilor altor ministere, autorităţi administrative centrale şi autorităţi publice, administraţiei publice locale, mediului academic, societăţii civile, mediului de afaceri şi specialiştilor în domeniu pentru elaborarea proiectelor de acte normative, documentelor de politici publice, efectuarea expertizelor şi acordarea consultaţiilor, precum şi pentru examinarea altor chestiuni ce ţin de domeniile specifice de activitate;

3) să elaboreze proiecte de dezvoltare în domeniile de competenţă;

4) să colaboreze cu autorităţile administraţiei publice locale în vederea implementării politicii statului în domeniile încredinţate şi a soluţionării problemelor comune;

5) să prezinte Guvernului propuneri privind înfiinţarea, reorganizarea sau dizolvarea unor autorităţi administrative aflate în subordinea sa, inclusiv servicii publice desconcentrate, precum şi a unor instituţii publice în care are calitatea de fondator, pentru asigurarea realizării misiunii şi îndeplinirii funcţiilor sale;

6) să delege, în caz de necesitate, în mod discreţionar, unele funcţii autorităţilor administrative din subordine, precum şi instituţiilor publice în care are calitatea de fondator, dacă acest fapt nu contravine legislaţiei;

7) să abroge acte ce contravin legislaţiei emise de autorităţile administrative, serviciile publice desconcentrate din subordine şi instituţiile publice în care are calitatea de fondator;

8) să înainteze, în conformitate cu legislaţia, acţiuni în regres împotriva funcţionarilor publici şi a personalului angajat care au cauzat prejudicii proprietăţii publice şi bugetului de stat;

9) să solicite autorităţilor publice remedierea pretinselor încălcări ale drepturilor omului, inclusiv a celor invocate de petiţionari, cu informarea despre măsurile întreprinse;

10) să solicite accesul şi să obţină gratuit, prin intermediul platformei de interoperabilitate, informaţii statistice, financiare, fiscale, economice, juridice şi de altă natură;

11) să negocieze şi să încheie contracte civile şi tratate internaţionale în condiţiile legii în nume propriu sau în baza împuternicirilor acordate de Guvern;

12) să exercite controlul asupra folosirii eficiente a finanţelor publice pentru funcţionarea regulamentară a acestuia;

13) să acceseze şi să implementeze proiecte de asistenţă tehnică şi financiară pentru sectorul justiţiei şi drepturilor omului, inclusiv proiecte de asistenţă externă;

14) să contracteze servicii pentru realizarea eficientă a funcţiilor în domeniile de activitate cu care este învestit;

15) să elaboreze şi să aprobe instrucţiuni şi indicaţii metodice în chestiunile ce ţin de competenţa sa, precum şi acte normative înregistrate în modul şi condiţiile prevăzute de legislaţie;

16) să prezinte Guvernului demersuri privind necesitatea suspendării acţiunii unor decizii ale autorităţilor administraţiei publice ce contravin legislaţiei;

17) să prezinte Guvernului propuneri cu privire la numirea autorităţilor publice concrete în calitate de organe responsabile de elaborarea proiectelor de acte normative, inclusiv a unor proiecte de acte normative ce urmează a fi elaborate pentru executarea hotărîrilor Curţii Constituţionale;

18) să exercite alte drepturi în temeiul actelor normative speciale ce reglementează relaţiile în domeniile de activitate încredinţate Ministerului.

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.731 din 30.10.2024, în vigoare 08.11.2024]

 

III. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII MINISTERULUI

9. Conducerea Ministerului este exercitată de către ministru, care:

1) determină obiectivele şi direcţiile strategice de activitate ale Ministerului, pornind de la Programul de activitate al Guvernului şi alte documente de politici, stabileşte căile de realizare a acestora;

2) asigură executarea legilor, hotărîrilor Parlamentului, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, ordonanţelor, hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului, precum şi îndeplinirea funcţiilor ce rezultă din prevederile prezentului Regulament şi din alte acte normative;

3) aprobă programele şi planurile de activitate ale Ministerului, precum şi rapoartele privind realizarea acestora;

4) asigură coordonarea, supravegherea şi controlul activităţii administraţiei publice în domeniile de activitate încredinţate Ministerului pentru realizarea misiunii şi îndeplinirea funcţiilor acestuia;

5) organizează sistemul de control intern managerial;

6) participă, cu drept de vot deliberativ, la şedinţele Guvernului şi votează chestiunile de pe ordinea de zi;

7) decide asupra elaborării şi prezintă Guvernului spre examinare proiecte de acte normative ce ţin de domeniile de activitate încredinţate Ministerului;

8) expune opinii privind proiectele de acte normative elaborate de alte ministere, autorităţi administrative centrale şi autorităţi publice, precum şi referitor la alte chestiuni examinate în cadrul şedinţelor Guvernului;

9) semnează avize la proiecte de acte normative conexe domeniilor de activitate ale Ministerului, elaborate de alte autorităţi publice, expertize juridice la proiectele elaborate de alte autorităţi publice, precum şi contrasemnează hotărîrile şi ordonanţele adoptate de Guvern, în cazurile stabilite de lege;

10) negociază şi semnează tratate internaţionale în modul stabilit de Legea nr.595-XIV din 24 septembrie 1999 privind tratatele internaţionale ale Republicii Moldova;

11) emite ordine în mod unipersonal şi în limitele competenţei sale, asigurînd controlul executării acestora;

12) stabileşte domeniile de activitate ale secretarilor de stat, precum şi modul de înlocuire a acestora;

13) aprobă regulamentele subdiviziunilor Ministerului;

14) numeşte în funcţii publice, modifică, suspendă şi încetează raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici, inclusiv ale celor cu statut special, în condiţiile legii;

15) angajează şi eliberează din funcţie personalul contractual în condiţiile legislaţiei muncii;

16) conferă grade de calificare funcţionarilor publici, inclusiv celor cu statut special, acordă stimulări şi aplică sancţiuni disciplinare în condiţiile legii;

17) prezintă Guvernului spre examinare şi aprobare propuneri de constituire, reorganizare sau dizolvare a structurilor organizaţionale în sfera de competenţă a Ministerului, în limitele alocaţiilor prevăzute în bugetul de stat pentru întreţinerea acestuia;

18) prezintă Guvernului spre examinare propuneri cu privire la regulamentul de organizare şi funcţionare, structura şi efectivul-limită ale autorităţilor administrative din subordinea Ministerului;

19) numeşte în funcţii, modifică, suspendă şi încetează raporturile de serviciu (de muncă) ale conducătorilor şi adjuncţilor structurilor organizaţionale din sfera de competenţă a Ministerului, cu excepţia cazurilor în care aceasta ţine de competenţa Guvernului, în temeiul actelor normative speciale;

191) prezintă Guvernului spre examinare propuneri cu privire la numirea în funcţie şi eliberarea sau destituirea din funcţie a conducătorului autorităţii administrative din subordinea ministerului, în condiţiile legii;

20) reprezintă Ministerul, fără un mandat special, în relaţiile cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, cu alte autorităţi publice, cu reprezentanţii societăţii civile şi ai mediului de afaceri, cu persoanele fizice şi juridice din Republica Moldova şi din străinătate;

21) aprobă sau modifică statul de personal şi schema de încadrare a Ministerului, în limitele fondului de retribuire a muncii şi ale efectivului-limită stabilit de Guvern;

22) exercită alte competenţe care îi sînt atribuite în conformitate cu legislaţia.

[Pct.9 completat prin Hot.Guv. nr.415 din 12.06.2024, în vigoare 21.07.2024]

[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.559 din 19.11.2019, în vigoare 29.12.2019]

[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.347 din 18.07.2019, în vigoare 19.07.2019]

 

10. În cadrul Ministerului activează trei secretari de stat, care deţin funcţie de demnitate publică, un secretar general al ministerului şi un secretar general adjunct al ministerului, care sunt funcţionari publici de conducere de nivel superior, numiţi în funcţie pe criterii de profesionalism în conformitate cu Legea nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public.

[Pct.10 modificat prin Hot.Guv. nr.871 din 14.12.2022, în vigoare 15.12.2022]

[Pct.10 modificat prin Hot.Guv. nr.398 din 08.12.2021, în vigoare 01.01.2022]

[Pct.10 în redacţia Hot.Guv. nr.347 din 18.07.2019, în vigoare 19.07.2019]

 

11. Secretarii de stat şi secretarul general al ministerului se subordonează ministrului.

[Pct.11 în redacţia Hot.Guv. nr.347 din 18.07.2019, în vigoare 19.07.2019]

 

12. Conform ordinului ministrului privind stabilirea domeniilor de activitate, secretarul de stat:

1) participă la determinarea obiectivelor şi a direcţiilor strategice de activitate ale Ministerului în domeniile de care este responsabil;

2) participă la elaborarea programelor şi a planurilor de activitate ale Ministerului, a rapoartelor despre realizarea lor în domeniile de care este responsabil;

3) propune iniţierea proiectelor de acte normative în domeniile de care este responsabil, în conformitate cu obiectivele şi direcţiile strategice stabilite de ministru;

4) exercită împuternicirile ministrului de conducere a Ministerului, în cazul lipsei ministrului sau al imposibilităţii exercitării de către acesta a împuternicirilor sale, fapt despre care se înştiinţează Prim-ministrul;

5) participă la şedinţele Guvernului, cu drept de vot consultativ, în cazul în care este delegat de către ministru şi în alte cazuri stabilite de legislaţie;

6) reprezintă Ministerul, în baza delegaţiei ministrului, în relaţiile cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale şi cu alte autorităţi publice, cu reprezentanţii societăţii civile şi cu persoanele fizice şi juridice din Republica Moldova şi din străinătate;

7) exercită alte atribuţii delegate de către ministru.

[Pct.12 în redacţia Hot.Guv. nr.347 din 18.07.2019, în vigoare 19.07.2019]

 

13. Secretarul general al ministerului asistă ministrul în activitatea de conducere a Ministerului prin realizarea legăturilor funcţionale dintre conducerea Ministerului şi corpul de funcţionari publici, dintre subdiviziunile interne ale aparatului central al Ministerului, precum şi dintre ministru şi structurile organizaţionale din sfera de competenţă a Ministerului.

[Pct.13 în redacţia Hot.Guv. nr.347 din 18.07.2019, în vigoare 19.07.2019]

 

131. Secretarul general al ministerului:

1) asigură elaborarea obiectivelor şi a direcţiilor strategice de activitate ale Ministerului, precum şi elaborarea calitativă a programelor şi a planurilor Ministerului;

2) coordonează activitatea subdiviziunilor aparatului central al Ministerului în vederea realizării obiectivelor şi a direcţiilor strategice de activitate ale Ministerului;

3) coordonează activitatea structurilor organizaţionale din sfera de competenţă a Ministerului şi asigură conlucrarea operativă dintre ministru şi conducătorii acestora;

4) asigură monitorizarea, evaluarea şi raportarea executării obiectivelor şi a direcţiilor strategice de activitate ale Ministerului;

5) controlează executarea actelor normative care au fost iniţiate de Minister;

6) asigură elaborarea proiectelor de acte normative, este responsabil de calitatea lor sub aspectul respectării cerinţelor legale privind elaborarea, fundamentarea, avizarea, consultarea publică, expertiza şi definitivarea acestora;

7) asigură avizarea proiectelor de acte normative care au tangenţă cu domeniile de activitate încredinţate Ministerului, elaborate de alte ministere, autorităţi administrative centrale şi autorităţi publice;

8) exercită alte atribuţii de serviciu şi responsabilităţi specifice în conformitate cu prezentul Regulament ori încredinţate de ministru.

[Pct.131 introdus prin Hot.Guv. nr.347 din 18.07.2019, în vigoare 19.07.2019]

 

132. Secretarul general adjunct al ministerului asistă ministrul în realizarea activităţilor privind implementarea cerinţelor de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană şi se subordonează secretarului general al ministerului.

[Pct.132 introdus prin Hot.Guv. nr.871 din 14.12.2022, în vigoare 15.12.2022]

 

133. Secretarul general adjunct al ministerului exercită următoarele atribuţii:

1) asigură coordonarea procesului de elaborare şi de monitorizare a implementării cerinţelor de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană;

2) coordonează activitatea subdiviziunilor din subordine ale aparatului central al Ministerului în vederea atingerii obiectivelor şi a realizării sarcinilor stabilite în cadrul implementării cerinţelor de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană;

3) asigură planificarea, monitorizarea, evaluarea şi raportarea executării activităţilor privind implementarea cerinţelor de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană;

4) asigură elaborarea şi avizarea proiectelor de acte normative în conformitate cu cerinţele de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană, conform domeniilor de competenţă ale Ministerului;

5) exercită alte atribuţii în conformitate cu prezentul Regulament ori delegate de către ministru.

[Pct.133 introdus prin Hot.Guv. nr.871 din 14.12.2022, în vigoare 15.12.2022]

 

14. În cazul lipsei sau al imposibilităţii îndeplinirii atribuţiilor de către secretarul de stat, ministrul decide prin ordin înlocuirea acestuia de către unul dintre secretarii de stat sau, dacă aceştia lipsesc ori sînt în imposibilitate de îndeplinire a atribuţiilor, de către secretarul general al ministerului.

[Pct.14 în redacţia Hot.Guv. nr.347 din 18.07.2019, în vigoare 19.07.2019]

 

141. În cazul lipsei sau al imposibilităţii îndeplinirii atribuţiilor de către secretarul general al ministerului, împuternicirile acestuia sînt exercitate de către secretarul general adjunct al ministerului sau de un funcţionar public de conducere din cadrul Ministerului, desemnat în conformitate cu ordinul ministrului.

[Pct.141 completat prin Hot.Guv. nr.871 din 14.12.2022, în vigoare 15.12.2022]

[Pct.141 introdus prin Hot.Guv. nr.347 din 18.07.2019, în vigoare 19.07.2019]

 

15. Ministrul, secretarii de stat, secretarul general al ministerului, secretarul general adjunct al ministerului, conducătorii subdiviziunilor aparatului central al Ministerului, în limitele împuternicirilor atribuite, poartă răspundere pentru deciziile luate şi pentru activitatea Ministerului.

[Pct.15 completat prin Hot.Guv. nr.871 din 14.12.2022, în vigoare 15.12.2022]

[Pct.15 modificat prin Hot.Guv. nr.347 din 18.07.2019, în vigoare 19.07.2019]

 

16. Colegiul este compus din ministru (preşedintele colegiului), secretarii de stat, secretarul general al ministerului, conducători ai subdiviziunilor interne ale aparatului central al Ministerului, precum şi conducători ai structurilor organizaţionale din sfera de competenţă a organului de specialitate şi alte persoane.

[Pct.16 modificat prin Hot.Guv. nr.347 din 18.07.2019, în vigoare 19.07.2019]

 

17. Componenţa numerică şi nominală a colegiului se aprobă de ministru, dar nu poate depăşi 15 membri.

18. În componenţa colegiului, la propunerea ministrului, pot fi incluşi şi reprezentanţi ai altor autorităţi publice centrale, precum şi reprezentanţi ai mediului academic, ai mediului de afaceri şi ai societăţii civile.

19. Colegiul examinează în şedinţele sale chestiuni privind organizarea activităţii Ministerului în vederea promovării politicii în domeniile de activitate gestionate, soluţionării problemelor stringente, elaborării şi realizării pronosticurilor de perspectivă şi de scurtă durată, actele acestuia avînd caracter de recomandare. Colegiul discută şi chestiuni ce ţin de activitatea autorităţilor administrative din subordinea Ministerului, examinează proiectele actelor normative, ia în dezbatere rapoartele şi dările de seamă ale conducătorilor de subdiviziuni ale Ministerului şi ale autorităţilor administrative din subordine.

20. În activitatea sa, colegiul se conduce de regulamentul propriu, aprobat prin ordin al ministrului.

21. În îndeplinirea atribuţiilor sale, ministrul este asistat de un cabinet, a cărui activitate este reglementată de lege.

22. Corespondenţa Ministerului este semnată de ministru, secretarii de stat, secretarul general al ministerului, secretarul general adjunct al ministerului şi persoane cu funcţii de răspundere abilitate cu acest drept prin ordin al ministrului.

[Pct.22 completat prin Hot.Guv. nr.871 din 14.12.2022, în vigoare 15.12.2022]

[Pct.22 modificat prin Hot.Guv. nr.347 din 18.07.2019, în vigoare 19.07.2019]

 

23. Semnăturile pe actele oficiale ale Ministerului sînt aplicate de ministru, secretarii de stat, secretarul general al ministerului, secretarul general adjunct al ministerului şi persoane cu funcţii de răspundere abilitate, inclusiv cu utilizarea semnăturii electronice.

[Pct.23 completat prin Hot.Guv. nr.871 din 14.12.2022, în vigoare 15.12.2022]

[Pct.23 modificat prin Hot.Guv. nr.347 din 18.07.2019, în vigoare 19.07.2019]

 

24. Ministerul colaborează cu Parlamentul în cadrul comisiilor parlamentare şi şedinţelor plenare, cu alte autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale, mediul de afaceri şi societatea civilă.

[Pct.24 modificat prin Hot.Guv. nr.888 din 22.11.2023, în vigoare 24.11.2023]

 

25. În cadrul Ministerului pot fi create comisii, consilii, grupuri de lucru sau alte platforme de consultări, cu antrenarea specialiştilor din diferite domenii, inclusiv a reprezentanţilor societăţii civile şi a partenerilor de dezvoltare. Componenţa şi modul de organizare a platformelor de consultări, indiferent de forma acestora, pot fi aprobate prin ordin al ministrului.

[Pct.25 în redacţia Hot.Guv. nr.731 din 30.10.2024, în vigoare 08.11.2024]

 

 

Anexa nr.2

la Hotărîrea Guvernului

nr.698 din 30 august 2017

 

STRUCTURA

aparatului central al Ministerului Justiţiei

 

Ministru

Cabinetul ministrului (cu statut de direcţie)

Agent guvernamental

Secretari de stat

Secretar general al ministerului

Secretar general adjunct al ministerului

Direcţia coordonare politici publice

Direcţia elaborare acte normative

Secţia drept public

Secţia drept privat

Direcţia avizare acte normative

Secţia drept public

Secţia drept privat

Direcţia profesii şi servicii juridice

Secţia notari, traducători şi interpreţi

Secţia avocaţi, mediatori şi experţi judiciari

Secţia executori judecătoreşti şi administratori autorizaţi

Direcţia agent guvernamental

Direcţia cooperare juridică internaţională

Direcţia relaţii internaţionale

Direcţia contencios

Direcţia economico-financiară şi administrativă

Secţia evidenţă contabilă

Serviciul planificare bugetară

Serviciul achiziţii şi logistică

Direcţia management public

Secţia evidenţă documente

Serviciul relaţii interinstituţionale

Serviciul relaţii cu publicul

Secţia resurse umane

Secţia audit intern

Serviciul tehnologia informaţiilor

Serviciul comunicare

[Anexa nr.2 în redacţia Hot.Guv. nr.731 din 30.10.2024, în vigoare 08.11.2024]

[Anexa nr.2 în redacţia Hot.Guv. nr.871 din 14.12.2022, în vigoare 15.12.2022]

[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.398 din 08.12.2021, în vigoare 01.01.2022]

[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.347 din 18.07.2019, în vigoare 19.07.2019]

 

 

Anexa nr.3

la Hotărîrea Guvernului

nr.698 din 30 august 2017

 

ORGANIGRAMA

aparatului central al Ministerului Justiţiei

 

[Anexa nr.3 în redacţia Hot.Guv. nr.731 din 30.10.2024, în vigoare 08.11.2024]

[Anexa nr.3 în redacţia Hot.Guv. nr.871 din 14.12.2022, în vigoare 15.12.2022]

[Anexa nr.3 în redacţia Hot.Guv. nr.398 din 08.12.2021, în vigoare 01.01.2022]

[Anexa nr.3 în redacţia Hot.Guv. nr.347 din 18.07.2019, în vigoare 19.07.2019]

 

 

Anexa nr.4

la Hotărîrea Guvernului

nr.698 din 30 august 2017

 

LISTA

autorităţilor administrative din subordinea Ministerului Justiţiei

 

Administraţia Naţională a Penitenciarelor

Inspectoratul Naţional de Probaţiune

Centrul Naţional de Expertize Judiciare

Agenţia Digitalizare în Justiţie şi Administrare Judecătorească

Agenţia Naţională a Arhivelor

Direcţia de justiţie a unităţii teritoriale autonome cu statut special a Găgăuziei (Gagauz-Yeri)

[Anexa nr.4 modificată prin Hot.Guv. nr.731 din 30.10.2024, în vigoare 01.01.2025]

[Anexa nr.4 introdusă prin Hot.Guv. nr.143 din 27.02.2019, în vigoare 08.03.2019]