vineri, 19 august 2016
283/04.07.2003 Lege privind activitatea particulară de detectiv şi de pază

 

L E G E

privind activitatea particulară de detectiv şi de pază

 

  nr. 283-XV  din  04.07.2003

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.200-203/769 din 19.09.2003

 

* * *

C U P R I N S

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Obiectul reglementării

Articolul 2. Obiectivele legii

Articolul 3. Noţiuni principale

Articolul 4. Principiile activităţii particulare de detectiv şi de pază

Articolul 5. Licenţierea şi restricţia activităţii particulare de detectiv şi de pază

Articolul 6. Genurile de activităţi particulare de detectiv şi de pază

Articolul 7. Drepturile persoanelor care practică activitate particulară de detectiv şi de pază

Articolul 8. Obligaţiile persoanelor care practică activitate particulară de detectiv şi de pază

Articolul 9. Interdicţia desfăşurării activităţii particulare de detectiv şi de pază

Articolul 10. Asociaţia persoanelor care practică activitate particulară de detectiv şi de pază

Articolul 11. Competenţa Ministerului Afacerilor Interne

Articolul 12. Protecţia juridică a persoanelor care practică activitate particulară de detectiv şi de pază

Articolul 13. Înlesnirile sociale

Articolul 14. Mijloacele financiare şi materiale

Articolul 15. Interacţiunea cu autorităţile administraţiei publice locale

Articolul 16. Interacţiunea cu organele de drept

Articolul 17. Răspunderea pentru încălcarea legislaţiei în vigoare

 

Capitolul II

ACTIVITATEA PARTICULARĂ DE DETECTIV

Articolul 18. Detectivul particular

Articolul 181. Condiţiile de licenţiere a activităţii particulare de detectiv

Articolul 182. Documentele suplimentare ce se anexează la declaraţia de eliberare/prelungire a licenţei pentru activitatea particulară de detectiv

Articolul 19. Activitatea detectivului particular

Articolul 20. Temeiurile de retragere sau suspendare a licenţei pentru activitatea particulară de detectiv

Articolul 21. Contractul dintre detectivul particular şi client

 

Capitolul III

ACTIVITATEA PARTICULARĂ DE PAZĂ

Articolul 22. Organizaţiile particulare de pază

Articolul 221. Condiţiile de licenţiere a activităţii particulare de pază

Articolul 222. Documentele suplimentare ce se anexează la declaraţia de eliberare/prelungire a licenţei pentru activitatea particulară de pază

Articolul 23. Organizarea şi efectuarea pazei particulare

Articolul 24. Pregătirea personalului pentru activitatea de pază

Articolul 25. Garda de corp

Articolul 26. Condiţiile speciale privind acordarea serviciilor de proiectare, producere, instalare şi întreţinere a sistemelor de alarmare

Articolul 27. Temeiurile de retragere sau suspendare a licenţei pentru activitatea particulară de pază

 

Capitolul III1

PAZA INTERNĂ

Articolul 271. Prevederi generale

Articolul 272. Obligaţiile persoanelor încadrate în subdiviziunile de pază internă

Articolul 273. Restricţii în activitatea lucrătorilor subdiviziunilor de pază internă

 

Capitolul IV

APLICAREA FORŢEI FIZICE, A MIJLOACELOR SPECIALE

ŞI A ARMEI DE FOC

Articolul 28. Condiţiile de aplicare a forţei fizice, a mijloacelor speciale şi a armei de foc

Articolul 29. Aplicarea mijloacelor speciale

Articolul 30. Aplicarea armei de foc

 

Capitolul V

CONTROLUL ŞI ÎNCETAREA ACTIVITĂŢII

Articolul 31. Controlul activităţii

Articolul 32. Încetarea activităţii

Articolul 321. Lucrările de secretariat în domeniul supravegherii activităţii de detectiv şi de pază

 

Capitolul VI

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 33. Obligaţiile Guvernului

Articolul 34. Dispoziţii finale şi tranzitorii

Articolul 35. Abrogări

 

Anexa nr.1. Modelul documentelor specifice necesare pentru executarea şi evidenţa serviciilor de pază

Anexa nr.2. Regulamentul-tip al activităţii particulare de pază

Anexa nr.3. Regulament privind condiţiile de pregătire, perfecţionare şi atestare a personalului organizaţiilor particulare de pază şi de eliberare acestuia a certificatelor de atestare

 

 

 

Notă: În cuprinsul legii, cuvintele „împotriva efracţiei” se exclud, conform Legii nr.169 din 15.07.2016, în vigoare 05.08.2016

 

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Obiectul reglementării

Prezenta lege stabileşte principiile, scopurile, subiectele şi modul de prestare a serviciilor particulare de investigare şi de pază persoanelor fizice şi juridice, inclusiv celor străine, în condiţiile legii.

 

Articolul 2. Obiectivele legii

Principalele obiective ale prezentei legi sînt:

a) reglementarea procesului organizatoric de acordare, în bază de contract, a serviciilor particulare de investigare şi de pază de către persoane licenţiate în modul stabilit;

b) asigurarea respectării drepturilor şi intereselor legitime ale clienţilor;

c) asigurarea protecţiei sociale a lucrătorilor din organizaţiile de detectiv şi de pază;

d) contribuirea la respectarea intereselor statului şi la menţinerea ordinii publice;

e) asigurarea controlului de stat asupra modului de desfăşurare a serviciilor particulare de investigare şi de pază;

f) prevenirea şi combaterea fenomenului infracţional în organizaţiile de detectiv şi de pază.

 

Articolul 3. Noţiuni principale

În sensul prezentei legi, se definesc următoarele noţiuni principale:

activitate particulară de detectiv – gen de activitate licenţiat de acordare a serviciilor de investigare, desfăşurat de către persoane specializate în domeniu, în bază de contract, conform condiţiilor de licenţiere;

activitate particulară de pază – gen de activitate licenţiat de acordare a serviciilor de pază întru apărarea vieţii, sănătăţii şi bunurilor de către persoane specializate în domeniu, în bază de contract, conform condiţiilor de licenţiere;

subdiviziune specializată de pază – subunitate interioară de pază care nu dispune de statut de persoană juridică, înfiinţată de o persoană juridică sau de un întreprinzător individual pentru asigurarea securităţii vieţii şi sănătăţii lucrătorilor şi bunurilor sale;

gardian (paznic) – persoană care a absolvit cursuri de pregătire specială pentru a activa în calitate de paznic, a susţinut prin examen dreptul de păstrare şi de port-armă de serviciu şi de mijloace speciale, încadrată în bază de contract în serviciu într-o organizaţie de pază;

gardian (paznic) particular – persoană licenţiată pentru a desfăşura activitate de întreprinzător în acordarea de servicii pentru asigurarea securităţii vieţii, sănătăţii şi bunurilor împotriva unor atentate criminale;

sistem de alarmare – ansamblu de instalaţii electronice aferente construcţiilor, compus din centrală de comandă şi de semnalizare optică şi acustică, centrală de comandă şi de semnalizare optică şi acustică împotriva incendiilor, detectoare de prezenţă, detectoare antişoc şi acustice, detectoare de fum, de temperatură, de foc şi de gaze, butoane şi pedale de panică, control acces şi televiziune cu circuit închis, cu posibilităţi de înregistrare şi stocare a imaginilor şi datelor, de natură să asigure o protecţie corespunzătoare obiectivelor şi persoanelor fizice;

aviz prealabil – act, eliberat de organul de licenţiere în comun cu organul de specialitate al Ministerului Afacerilor Interne, prin care se atestă dreptul exercitării într-o anumită perioadă a serviciilor specifice de pază (instalare, exploatare şi întreţinere a dispozitivelor pentru semnalizare de siguranţă, funcţionare a dispeceratelor de monitorizare a alarmelor, executare a gărzii de corp);

operator (supraveghetor) – persoană care supraveghează funcţionarea dispeceratului centralizat de pază şi întruneşte condiţiile de gardian;

grupă mobilă – grup format din 2 sau 3 angajaţi ai organizaţiilor particulare de pază, dotat cu automobil şi mijloace speciale, destinat intervenţiei rapide la primirea semnalelor de alarmă;

proiect al sistemului de alarmare – set de documente care cuprinde calcule tehnice, desene, instrucţiuni etc., necesare pentru instalare şi orice modificare a sistemului de alarmare;

dispecerat de pază centralizat – punct de control destinat pazei centralizate a unor obiective dispersate împotriva pătrunderii nesancţionate sau împotriva incendiilor, cu utilizarea sistemelor de transmitere a înştiinţărilor referitoare la evenimentele ce au loc la obiectivele păzite.

[Art.3 modificat prin Legea nr.169 din 15.07.2016, în vigoare 05.08.2016]

[Art.3 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]

 

Articolul 4. Principiile activităţii particulare de detectiv şi de pază

(1) Activitatea particulară de detectiv şi de pază se întemeiază pe principiile legalităţii, umanismului, echităţii sociale, respectării drepturilor şi libertăţilor persoanei şi se desfăşoară în interacţiune cu autorităţile publice şi asociaţiile obşteşti în vederea asigurării ordinii de drept.

(2) Activitatea particulară de detectiv şi de pază se desfăşoară în conformitate cu legislaţia.

 

Articolul 5. Licenţierea şi restricţia activităţii particulare de detectiv şi de pază

(1) Activitatea particulară de detectiv şi de pază se desfăşoară în bază de licenţă, eliberată, în coordonare cu Ministerul Afacerilor Interne, în modul stabilit de legislaţie, luîndu-se în considerare particularităţile stipulate în prezenta lege. Persoanelor fizice şi juridice care nu dispun de licenţă pentru activitatea de detectiv şi de pază li se interzice prestarea serviciilor prevăzute la art.(6).

(2) Pregătirea şi perfecţionarea cadrelor pentru activitatea de detectiv şi de pază se efectuează în centre specializate de învăţămînt, stabilite de Guvern.

(3) Se interzice desfăşurarea pe teritoriul Republicii Moldova a activităţii organizaţiilor de detectiv şi de pază străine.

(4) Organizaţiilor de detectiv şi de pază străine, cetăţenilor străini şi apatrizilor li se interzice:

a) să desfăşoare activitate de detectiv şi de pază în calitate de întreprinzător individual;

b) să fondeze ori să participe ca asociat la constituirea de organizaţie de detectiv şi de pază;

c) să aibă în subordine organizaţie particulară de detectiv şi de pază ori subdiviziune specializată de pază.

 

Articolul 6. Genurile de activităţi particulare de detectiv şi de pază

(1) În activitatea particulară de detectiv este permisă prestarea următoarelor servicii:

a) colectarea, în bază de contract, a informaţiilor, importante pentru apărarea drepturilor şi intereselor legitime ale persoanelor fizice şi juridice;

b) colectarea de probe în cauze civile în bază de contract încheiat cu participanţii la proces;

c) studierea pieţei, colectarea de informaţii pentru negocieri, depistarea partenerilor de afaceri insolvabili sau care nu insuflă încredere;

d) protejarea întreprinderilor şi a firmelor contra spionajului industrial;

e) colectarea de date biografice sau de altă natură pentru persoana cu care se încheie contractul, cu acordul ei scris;

f) identificarea autorilor sau a expeditorilor de scrisori anonime, a colportorilor;

g) identificarea locului de aflare a persoanelor dispărute;

h) căutarea bunurilor pierdute;

i) colectarea de date în cauze penale pentru acordarea de ajutor organelor de drept în bază de contract încheiat cu participanţii la proces.

(2) În activitatea particulară de pază este permisă prestarea următoarelor servicii:

a) ocrotirea vieţii şi sănătăţii, paza bunurilor, executarea gărzii de corp;

b) paza fizică şi tehnică a localurilor şi a teritoriilor;

c) proiectarea, instalarea şi întreţinerea sistemelor de alarmare, a componentelor acestora, precum şi exploatarea dispeceratelor de monitorizare a alarmelor;

d) colectarea (încasarea) valorilor importante, precum şi transportul, paza şi însoţirea încărcăturilor/valorilor importante, a bunurilor personale;

e) patrularea, în comun cu organele de drept, a zonelor criminogene;

f) acordarea de ajutor organelor de drept la menţinerea ordinii publice, la asigurarea securităţii oamenilor;

g) informarea publicului în probleme de protecţie contra acţiunilor ilicite.

[Art.6 modificat prin Legea nr.232 din 10.12.2015, în vigoare 15.01.2016]

 

Articolul 7. Drepturile persoanelor care practică activitate particulară de detectiv şi de pază

(1) Persoanele care practică activitate particulară de detectiv şi de pază au dreptul:

a) să presteze în bază de contract servicii de investigare şi de pază în conformitate cu legislaţia;

b) să obţină în modul stabilit informaţii şi copii de pe documente din partea persoanelor fizice şi juridice, cu acordul lor;

c) să inspecteze, după caz, cu participarea şi cu acordul proprietarului (al reprezentantului lui) teritoriul, localurile, bunurile ce îi aparţin;

d) să solicite, cu acordul clientului, concluzia specialistului în problemele care necesită cunoştinţe speciale;

e) să elucideze cauzele şi condiţiile care au condus la comiterea infracţiunilor şi să ia măsuri, în limitele competenţei, pentru lichidarea lor.

(2) Nu se admite utilizarea drepturilor acordate persoanelor fizice şi juridice care practică activitate particulară de detectiv şi de pază la îndeplinirea unor obligaţii care nu sînt prevăzute de legislaţie.

 

Articolul 8. Obligaţiile persoanelor care practică activitate particulară de detectiv şi de pază

(1) Persoana care practică activitate particulară de detectiv şi de pază este obligată:

a) să respecte prevederile legislaţiei şi clauzele contractuale;

b) să presteze întregul pachet de servicii prevăzute în contract;

c) să repare prejudiciile cauzate prin încălcarea clauzelor contractuale;

d) să desfăşoare activitatea cu personal atestat pentru executarea serviciilor de investigare şi de pază;

e) să păstreze confidenţialitatea informaţiei pe care o cunoaşte în procesul activităţii, să nu o utilizeze în scopuri personale şi să nu o transmită terţilor;

f) să comunice imediat organelor de drept cazurile de infracţiune depistate, să reţină la locul infracţiunii persoanele care au săvîrşit-o şi să le predea imediat organelor competente;

g) să ia măsuri urgente pentru salvarea oamenilor, pentru ajutorarea lor în protecţia bunurilor periclitate şi în alte situaţii excepţionale;

h) să prezinte organului teritorial de poliţie dare de seamă statistică. În cazul activităţii particulare de pază, aceasta va fi prezentată conform anexei nr.1 pct.6;

i) să plătească în termen impozitele şi taxele prevăzute de lege.

(2) Obligaţiile personalului de pază, ale conducătorilor de organizaţii, condiţiile de pază a transportului unor valori importante se stabilesc conform anexei nr.2.

[Art.8 modificat prin Legea nr.232 din 10.12.2015, în vigoare 15.01.2016]

 

Articolul 9. Interdicţia desfăşurării activităţii particulare de detectiv şi de pază

(1) Persoanele care practică activitate particulară de detectiv şi de pază nu sînt învestite cu împuterniciri de organe de drept. Organizaţiile particulare de detectiv nu au atribuţii de urmărire penală şi nici atribuţii judecătoreşti, acestea fiind de competenţa exclusivă a organelor de urmărire penală şi a instanţelor judecătoreşti.

(2) Lucrătorii din organele de drept nu pot practica şi activitate în organizaţiile particulare de detectiv şi de pază şi în serviciile de pază interioară.

(3) Persoanele care practică activitate particulară de detectiv, de pază şi prestează servicii de pază interioară nu au dreptul să le cumuleze cu serviciul de stat.

 

Articolul 10. Asociaţia persoanelor care practică activitate particulară de detectiv şi de pază

(1) Persoanele care practică activitate particulară de detectiv şi de pază se pot asocia în uniuni, care nu sînt subiecte ale activităţii de întreprinzător.

(2) Uniunea funcţionează în bază de statut, înregistrat conform Legii cu privire la asociaţiile obşteşti, desfăşoară activitate de îmbunătăţire a calităţii serviciilor particulare de investigare şi de pază, de coordonare a lor cu organele de drept şi cu alte autorităţi publice, acordă ajutor organelor cu funcţie de control şi de supraveghere a acestei activităţi.

 

Articolul 11. Competenţa Ministerului Afacerilor Interne

De competenţa Ministerului Afacerilor Interne în domeniul controlului asupra activităţii particulare de detectiv şi de pază ţine:

a) prezentarea de propuneri Guvernului în vederea stabilirii echipamentului de protecţie, însemnelor distinctive pentru dotarea personalului din paza particulară, precum şi a baremului;

 

[Lit.b) art.11 abrogată prin Legea nr.232 din 10.12.2015, în vigoare 15.01.2016]

 

c) acordarea ajutorului de specialitate în organizarea pazei, în pregătirea personalului de pază;

d) exercitarea controlului asupra executării legislaţiei şi modului de desfăşurare a serviciilor la paza obiectivelor, bunurilor şi valorilor, precum şi asupra modului de executare a gărzii de corp;

e) organizarea conlucrării cu persoanele care desfăşoară activitate de detectiv şi de pază în vederea prevenirii, curmării, descoperirii infracţiunilor, urmăririi făptuitorilor, căutării persoanelor declarate dispărute şi menţinerii ordinii publice;

f) prezentarea, în comun cu Camera de Licenţiere, a propunerilor privind stabilirea condiţiilor de licenţiere a activităţii particulare de detectiv şi de pază şi întocmirea listei de documente suplimentare pe care trebuie să le prezinte solicitantul de licenţă care se adoptă prin lege;

g) elaborarea regulamentului-tip al activităţii particulare de detectiv care se aprobă prin lege;

h) exercitarea controlului asupra subdiviziunilor de pază internă ori asupra altor subdiviziuni care exercită atribuţiile acestora;

i) trimiterea, în adresa conducătorilor organizaţiilor particulare de detectiv şi de pază şi subdiviziunilor de pază internă, a prescripţiilor executorii cu privire la înlăturarea neajunsurilor depistate.

[Art.11 modificat prin Legea nr.232 din 10.12.2015, în vigoare 15.01.2016]

[Art.11 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]

 

Articolul 12. Protecţia juridică a persoanelor care practică activitate particulară de detectiv şi de pază

(1) Persoanele care practică activitate particulară de detectiv şi de pază se află sub protecţia statului. Ele cad sub incidenţa legislaţiei care protejează drepturile patrimoniale şi nepatrimoniale ale participanţilor la menţinerea ordinii publice şi la combaterea criminalităţii. Opunerea de rezistenţă unor astfel de persoane, ameninţarea sau aplicarea violenţei periculoase pentru viaţa şi sănătatea lor în exerciţiul funcţiunii au ca urmare răspunderea administrativă sau penală prevăzută de lege.

(2) Se interzice imixtiunea în activitatea particulară de detectiv şi de pază legală, precum şi cererea ca persoanele care o practică să prezinte informaţii despre viaţa privată a oamenilor. Nu constituie divulgare comunicarea informaţiilor despre viaţa privată a oamenilor la solicitarea organului de drept care acţionează în exercitarea şi în limitele competenţei sale legale.

 

Articolul 13. Înlesnirile sociale

(1) Lucrătorii din organizaţiile particulare de detectiv şi de pază sînt supuşi asigurării sociale obligatorii din contul organizaţiei (uniunii) respective, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

(2) Dacă persoana care practică activitate particulară de detectiv şi de pază îşi pierde capacitatea de muncă sau viaţa în exerciţiul funcţiunii, acesteia, familiei sau persoanelor întreţinute de ea se acordă un ajutor bănesc unic din mijloacele organizaţiei (uniunii) respective.

 

Articolul 14. Mijloacele financiare şi materiale

(1) Activitatea particulară de detectiv şi de pază se practică în bază de autofinanţare.

(2) Persoanele care practică activitate particulară de detectiv şi de pază achiziţionează din mijloace proprii dispozitivele tehnice, inventarul şi utilajele necesare.

 

Articolul 15. Interacţiunea cu autorităţile administraţiei publice locale

(1) Persoanele care practică activitate particulară de detectiv şi de pază pot acorda ajutor, în limitele competenţei, autorităţilor administraţiei publice locale.

(2) Autorităţile administraţiei publice locale acordă sprijin persoanelor care practică activitate particulară de detectiv şi de pază:

a) la arendarea localurilor;

b) la obţinerea de înlesniri fiscale şi de înlesniri la plata arendei.

 

Articolul 16. Interacţiunea cu organele de drept

(1) Persoanele care practică activitate particulară de detectiv şi de pază vor acorda ajutor, în limitele competenţei, organelor de drept la prevenirea, contracararea şi descoperirea infracţiunilor, în conformitate cu prezenta lege.

(2) Colaborarea persoanelor care practică activitate particulară de detectiv şi de pază cu organizaţii internaţionale nestatale se face în temeiul unor acorduri bilaterale.

[Art.16 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]

 

Articolul 17. Răspunderea pentru încălcarea legislaţiei în vigoare

Nerespectarea dispoziţiilor prezentei legi are ca urmare suspendarea sau retragerea licenţei, răspunderea disciplinară, materială, administrativă sau penală prevăzută de lege.

 

Capitolul II

ACTIVITATEA PARTICULARĂ DE DETECTIV

Articolul 18. Detectivul particular

(1) Este detectiv particular persoana care prestează serviciile stipulate la art.6 alin.(1).

(2) Pot practica activitate particulară de detectiv numai cetăţenii Republicii Moldova care au studii juridice sau pregătire specială în domeniu.

(3) Detectivul particular poate activa în cadrul unei organizaţii sau independent.

(4) Detectivii particulari se pot asocia, în condiţiile legii, în uniuni cu statut de persoană juridică.

 

Articolul 181. Condiţiile de licenţiere a activităţii particulare de detectiv

Este în drept să obţină licenţă şi să desfăşoare activitate particulară de detectiv persoana care îndeplineşte următoarele condiţii:

a) a împlinit vîrsta de 21 de ani;

b) este cetăţean al Republicii Moldova;

c) are studii superioare juridice sau a activat cel puţin 3 ani în cadrul instituţiilor publice cu atribuţii în domeniul apărării, securităţii şi ordinii publice;

d) nu se află la evidenţă la medicul narcolog sau psihiatru;

e) nu a fost condamnată pentru infracţiuni săvîrşite cu intenţie, conform unei sentinţe judecătoreşti definitive;

f) dispune, cu drept de proprietate sau alt drept de folosinţă, de spaţiu cu destinaţie nelocativă, dotat cu seifuri pentru păstrarea registrelor, documentelor de lucru, materialelor, dovezilor/probelor scriptice sau electronice şi de orice altă natură, neinterzise de lege, acumulate în rezultatul serviciilor prestate.

[Art.181 introdus prin Legea nr.232 din 10.12.2015, în vigoare 15.01.2016]

 

Articolul 182. Documentele suplimentare ce se anexează la declaraţia de eliberare/prelungire a licenţei pentru activitatea particulară de detectiv

Suplimentar la documentele prevăzute la art.10 din Legea privind reglementarea prin licenţiere a activităţii de întreprinzător, la declaraţia de eliberare/prelungire a licenţei pentru activitatea particulară de detectiv se anexează:

a) copia contractului de locaţiune a imobilului în care se va desfăşura activitatea licenţiată;

b) copia buletinului de identitate;

c) copia diplomei de studii juridice sau a carnetului de muncă, după caz;

d) copiile certificatelor medicale despre sănătatea psihică a solicitantului, precum şi despre absenţa dependenţei de substanţe narcotice şi alcool la acesta;

e) declaraţia pe proprie răspundere privind lipsa antecedentelor penale.

[Art.182 modificat prin Legea nr.181 din 22.07.2016, în vigoare 19.08.2016]

[Art.182 introdus prin Legea nr.232 din 10.12.2015, în vigoare 15.01.2016]

 

Articolul 19. Activitatea detectivului particular

(1) Detectivul particular desfăşoară activitate în conformitate cu art.5 şi 6.

(2) În activitatea de detectiv particular se admite audierea persoanelor fizice, inclusiv a celor cu funcţie de răspundere, cu acordul lor, culegerea de informaţii, studierea obiectelor şi a documentelor, cu acordul scris al posesorilor, controlul exterior al construcţiilor, localurilor şi altor obiective, pentru obţinerea de informaţii, necesare îndeplinirii misiunilor, conform clauzelor contractuale.

(3) În desfăşurarea activităţii de detectiv particular se permite utilizarea mijloacelor de comunicaţie, dispozitivelor tehnice de fixare a informaţiei (aparate foto, video, audio), care nu dăunează sănătăţii omului şi mediului înconjurător, fiind interzisă utilizarea mijloacelor tehnice speciale destinate pentru obţinerea ascunsă a informaţiei.

(4) La îndeplinirea misiunii, detectivul particular este obligat să aibă asupra sa legitimaţia.

(5) În 24 de ore de la încheierea contractului cu clientul privind selectarea informaţiei, detectivul este obligat să înştiinţeze în scris despre faptul acesta ofiţerul de urmărire penală, procurorul sau instanţa judecătorească în a cărei procedură se află dosarul penal.

[Art.19 modificat prin Legea nr.162 din 22.07.2011, în vigoare 14.10.2011]

[Art.19 completat prin Legea nr.181-XVI din 10.07.2008, în vigoare 01.11.2008]

 

Articolul 20. Temeiurile de retragere sau suspendare a licenţei pentru activitatea particulară de detectiv

Drept temei pentru retragerea sau suspendarea licenţei servesc:

a) condamnarea pentru infracţiune săvîrşită cu intenţie;

b) certificarea despre luarea la evidenţă la medicul narcolog sau psihiatru în modul stabilit de lege;

c) necomunicarea către organele de drept a datelor şi a informaţiilor devenite cunoscute privind pregătirea sau săvîrşirea de infracţiuni;

d) întreprinderea acţiunilor ce ţin de activitatea specială de investigaţii conform actelor legislative şi normative în domeniu;

e) prezentarea detectivului particular drept lucrător al organelor de drept;

f) culegerea datelor despre convingerile politice, religioase, despre viaţa privată sau a datelor familiale fără acordul expres scris al persoanelor;

g) instigarea la acţiuni ilicite;

h) recurgerea la acţiuni care atentează la drepturile, libertăţile şi interesele legitime ale persoanelor fizice, inclusiv ale celor cu funcţie de răspundere;

i) întreprinderea de acţiuni care atentează la viaţa, sănătatea, onoarea, demnitatea şi averea persoanelor fizice;

j) falsificarea materialelor ori crearea situaţiilor artificiale pentru a obţine profit sau a induce în eroare clientul;

k) divulgarea informaţiei culese, folosirea acesteia împotriva intereselor clientului său, în scop de profit sau în interesul unor terţi;

l) pierderea cetăţeniei Republicii Moldova;

m) prestarea serviciilor de detectiv fără încheierea cu clientul a contractului în scris;

n) punerea sub învinuire, pînă la pronunţarea sentinţei definitive;

o) alte cazuri prevăzute la art.21 din Legea privind reglementarea prin licenţiere a activităţii de întreprinzător.

[Art.20 în redacţia Legii nr.232 din 10.12.2015, în vigoare 15.01.2016]

[Art.20 completat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]

 

Articolul 21. Contractul dintre detectivul particular şi client

(1) În cazul prestării de servicii, detectivul particular este obligat să încheie cu clientul contract în scris, care să cuprindă date despre părţile contractante, numărul şi data eliberării licenţei, sarcinile şi termenul lor de îndeplinire, cheltuielile aproximative şi onorariul pentru servicii, data încheierii. Contractul trebuie să conţină clauze în care părţile îşi iau angajamentul de a păstra confidenţialitatea în relaţiile lor şi îşi stabilesc răspunderea.

(2) Contractul stipulează obligaţia detectivului particular de a prezenta în scris clientului raport de activitate, la care să anexeze calculul specificat al onorariului şi al cheltuielilor pe care le-a suportat. Copia de pe raport se păstrează în arhiva detectivului în decursul a 3 ani.

 

Capitolul III

ACTIVITATEA PARTICULARĂ DE PAZĂ

Articolul 22. Organizaţiile particulare de pază

(1) Organizaţia particulară de pază este organizaţie comercială care prestează servicii de ocrotire a vieţii, sănătăţii şi bunurilor persoanelor fizice, precum şi a bunurilor persoanelor juridice, împotriva unor acţiuni ilicite.

(2) Organizaţia particulară de pază nu are dreptul de a practica o altă activitate de întreprinzător, cu excepţia vînzării-cumpărării utilajului necesar pentru desfăşurarea activităţii particulare de pază.

(3) Pot fi conducători ai organizaţiilor particulare de pază, cu avizul Ministerului Afacerilor Interne, cetăţenii Republicii Moldova domiciliaţi în ţară care au împlinit vîrsta de 21 de ani, posedă studii superioare, certificat de absolvire a cursurilor de calificare, organizate de Ministerul Afacerilor Interne, nu se află la evidenţă la medicul narcolog sau psihiatru, nu încalcă sistematic ordinea publică şi nu au fost condamnaţi pentru infracţiune săvîrşită cu intenţie.

(4) În categoria de conducător al organizaţiei particulare de pază intră persoanele care asigură conducerea operativă a activităţilor de pază sau care îndeplinesc funcţii de administrator, director executiv sau alte funcţii similare.

(5) În exerciţiul funcţiunii, lucrătorul organizaţiei particulare de pază trebuie să aibă asupra sa legitimaţie.

(6) Gardianul (paznicul) din organizaţia de pază îşi îndeplineşte atribuţiile fără licenţă de prestare a serviciilor de pază.

[Art.22 modificat prin Legea nr.232 din 10.12.2015, în vigoare 15.01.2016]

[Art.22 modificat prin Legea nr.162 din 22.07.2011, în vigoare 14.10.2011]

[Art.22 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]

 

Articolul 221. Condiţiile de licenţiere a activităţii particulare de pază

(1) Condiţiile de licenţiere a activităţii particulare de pază sînt următoarele:

a) dispunerea, cu drept de proprietate sau alt drept de folosinţă, de spaţiu cu destinaţie nelocativă, dotat cu mobilier de birou şi echipament de telecomunicaţii;

b) dispunerea de bunuri cu caracter special, care includ uniformă (de culoare verde, cu ecuson pe mîneca stîngă cu denumirea şi sigla organizaţiei, inscripţia „pază particulară” fiind aplicată în partea dreaptă a pieptului), autovehicule cu însemnele distinctive ale organizaţiei de pază, mijloace de intervenţie şi de apărare individuală şi, după caz, arme de foc şi mijloace speciale de telecomunicaţii;

c) încadrarea în activitatea particulară de pază doar a persoanelor care:

– au împlinit vîrsta de 18 ani;

– sînt cetăţeni ai Republicii Moldova;

– au cel puţin studii gimnaziale;

– nu se află la evidenţă la medicul narcolog sau psihiatru;

– nu au fost sancţionate pentru contravenţii ce atentează la ordinea publică şi la securitatea publică;

– nu au fost condamnate pentru infracţiuni săvîrşite cu intenţie, conform unei hotărîri judecătoreşti definitive;

– sînt absolvenţi de cursuri de calificare la instituţiile de învăţămînt acreditate conform legii sau îşi asumă responsabilitatea ca, în decurs de 3 luni de la data angajării, să frecventeze şi să absolvească astfel de cursuri;

d) comercializarea, instalarea sau folosirea mijloacelor de alarmare, a componentelor acestora doar cu certificate de calitate conform standardului naţional sau internaţional şi cu precizarea clasei de siguranţă conform normelor europene în care se încadrează;

e) înfiinţarea şi exploatarea dispeceratelor de pază centralizate cu avizul prealabil al Ministerului Afacerilor Interne şi documentele ce atestă proprietatea dispeceratelor, cu dovada dispunerii de programe licenţiate pentru funcţionarea acestora;

f) folosirea în mod autorizat a accesoriilor de echipament, însemnelor şi uniformelor de modelul celor utilizate şi acceptate pentru organele de drept, a armelor de foc şi animalelor de serviciu, precum şi a cătuşelor, cagulelor şi măştilor de protecţie a feţei;

g) neadmiterea implicării de către conducătorii organizaţiilor particulare de pază a personalului propriu în acţiuni de forţă, în executări silite, recuperări de mijloace băneşti, în litigii individuale şi conflicte colective de muncă sau în opunere acţiunilor de restabilire a ordinii de drept ale autorităţilor publice competente;

h) respectarea condiţiilor de aplicare a forţei fizice, a mijloacelor speciale şi a armei de foc, prevăzute în cap.IV.

(2) Condiţii de licenţiere a activităţii particulare de pază sînt şi cerinţele prevăzute la art.22 alin.(2).

[Art.221 introdus prin Legea nr.232 din 10.12.2015, în vigoare 15.01.2016]

 

Articolul 222. Documentele suplimentare ce se anexează la declaraţia de eliberare/prelungire a licenţei pentru activitatea particulară de pază

Suplimentar la documentele prevăzute la art.10 din Legea privind reglementarea prin licenţiere a activităţii de întreprinzător, la declaraţia de eliberare/prelungire a licenţei pentru activitatea particulară de pază se anexează:

a) copia contractului de locaţiune a imobilului în care se va desfăşura activitatea licenţiată;

b) pentru conducătorii organizaţiilor particulare de pază (inclusiv persoanele care asigură conducerea operativă a activităţilor de pază sau care îndeplinesc funcţii de administrator, director executiv sau alte funcţii similare):

– copia buletinului de identitate;

– copia diplomei de studii superioare;

– copia certificatului de absolvire a cursurilor de calificare sau copia carnetului de muncă ce confirmă activitatea de cel puţin 3 ani în organizaţii specializate de pază ori declaraţia prin care îşi asumă responsabilitatea ca, în decurs de 3 luni de la data angajării, să frecventeze şi să absolvească cursuri de calificare la instituţiile de învăţămînt acreditate;

c) pentru specialiştii în domeniul proiectării, instalării şi întreţinerii sistemelor de alarmare, a componentelor acestora (în cazul în care se preconizează prestarea serviciilor respective):

– copia diplomei de studii medii sau superioare de specialist în calculatoare, automatică şi informatică sau electronică;

d) lista serviciilor de pază pe care solicitantul de licenţă preconizează să le presteze;

e) modelul siglei organizaţiei, aprobat de Ministerul Afacerilor Interne;

f) modelul legitimaţiei.

[Art.222 introdus prin Legea nr.232 din 10.12.2015, în vigoare 15.01.2016]

 

Articolul 23. Organizarea şi efectuarea pazei particulare

(1) Paza particulară se organizează şi se efectuează potrivit unui plan întocmit în comun cu beneficiarul serviciilor de pază.

(2) În planul de pază se stabileşte în principal numărul de posturi şi amplasarea lor, componenţa numerică a personalului de pază, amenajările, instalaţiile şi mijloacele tehnice de pază şi de alarmare, măsurile de asigurare a transportului valorilor importante, consemnul posturilor, documentele specifice serviciului de pază.

(3) Modelul documentelor specifice necesare executării şi evidenţei serviciilor de pază se stabileşte prin lege.

(4) Conducătorii organizaţiilor particulare de pază sînt obligaţi să asigure respectarea legislaţiei şi a regulamentelor proprii în organizarea şi funcţionarea pazei particulare, în angajarea, pregătirea şi controlul personalului, în portul uniformei şi al însemnelor distinctive, precum şi în dotarea cu mijloace de intervenţie şi de apărare individuală.

(5) Echipamentul personalului de pază se inscripţionează numai cu denumirea şi sigla organizaţiei, aprobate o dată cu eliberarea licenţei.

(6) Pe autovehiculele din dotarea organizaţiilor particulare de pază se inscripţionează numai denumirea, sigla şi numerele lor de telefon. Folosirea de girofaruri sau sirene pe autovehiculele acestor organizaţii este interzisă.

(7) Portul uniformei de către lucrătorii organizaţiilor particulare de pază se permite numai în incinta şi în raza amplasării obiectivului păzit.

(8) Regulile de port-armă şi de păstrare a armamentului se stabilesc de legislaţia în vigoare.

(9) Plata serviciilor de pază se efectuează în bază de contract, încheiat cu beneficiarul.

(10) Activitatea particulară de pază nu poate fi practicată la obiectivele de depozitare şi păstrare a armelor, muniţiilor, materialelor explozibile ce aparţin autorităţilor publice, la obiectivele de depozitare şi păstrare a substanţelor toxice, radioactive şi periculoase, a substanţelor narcotice, psihotrope şi a precursorilor (cu excepţia instituţiilor medicale şi a farmaciilor private), precum şi la Banca Naţională a Moldovei.

[Art.23 modificat prin Legea nr.232 din 10.12.2015, în vigoare 15.01.2016]

[Art.23 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]

 

Articolul 24. Pregătirea personalului pentru activitatea de pază

(1) Pregătirea şi perfecţionarea personalului pentru activitatea de pază a obiectivelor, bunurilor şi altor valori şi gardă de corp se efectuează în cadrul unor cursuri de calificare, organizate de instituţii de învăţămînt acreditate conform legii.

(2) Sînt scutite de absolvirea cursurilor de calificare persoanele care posedă pregătire specială în domeniu şi care au activat în organizaţii specializate de pază cel puţin 3 ani.

(3) Condiţiile de pregătire, perfecţionare şi atestare a personalului organizaţiilor particulare de pază şi de acordare acestuia a certificatelor de atestare se stabilesc conform anexei nr.3.

[Art.24 modificat prin Legea nr.232 din 10.12.2015, în vigoare 15.01.2016]

[Art.24 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]

 

Articolul 25. Garda de corp

(1) Persoana fizică poate apela pentru protecţie personală la serviciile unui gardian (paznic) din cadrul unei organizaţii particulare de pază numai în bază de contract încheiat în scris cu această organizaţie.

(2) Personalul care execută serviciul de gardă de corp este obligat ca în activităţile desfăşurate să respecte legislaţia în vigoare, drepturile şi libertăţile omului.

(3) În timpul executării serviciului de gardă de corp, gardianul are următoarele obligaţii specifice:

a) să apere beneficiarul de gardă de corp împotriva unor atacuri care pun în pericol viaţa, integritatea corporală, sănătatea sau bunurile lui;

b) să ia primele măsuri (medicale sau de altă natură) pentru salvarea beneficiarului de gardă de corp în cazul rănirii lui;

c) să nu execute acţiuni, solicitate de beneficiarul de gardă de corp, care depăşesc atribuţiile sale legale;

d) să anunţe poliţia imediat ce a intrat în posesiunea de date despre pregătirea sau săvîrşirea unor infracţiuni;

e) să oprească şi să imobilizeze, în măsura posibilităţilor, pe cei care au săvîrşit tentativă sau infracţiune împotriva beneficiarului de gardă de corp şi să le predea de îndată organului de poliţie proxim;

f) în cazul săvîrşirii faptelor consemnate la lit.b), să asigure, în limita posibilităţilor, paza locului unde s-a comis infracţiunea şi a mijloacelor materiale de probă pînă la sosirea poliţiei, fără a-şi abandona misiunea de a executa serviciul de gardă de corp;

g) să se subordoneze autorităţilor şi să-şi dea concursul la îndeplinirea misiunilor ce le revin în reţinerea făptuitorilor, fără a încălca obligaţiile faţă de beneficiarul de gardă de corp.

(4) Personalul care execută serviciul de gardă de corp are dreptul la port-armă în limitele prevăzute de legislaţia în vigoare.

[Art.25 modificat prin Legea nr.232 din 10.12.2015, în vigoare 15.01.2016]

[Art.25 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]

 

Articolul 26. Condiţiile speciale privind acordarea serviciilor de proiectare, producere, instalare şi întreţinere a sistemelor de alarmare

(1) Titularul de licenţă cu dreptul de a practica activitate particulară de pază poate acorda serviciile prevăzute la art.6 alin.(2) lit.c) numai cu avizul prealabil.

(2) Instalarea, precum şi orice modificare adusă sistemelor de alarmare, se efectuează numai după avizarea proiectelor de către organul de poliţie competent, care controlează stadiul lucrărilor, inclusiv punerea în funcţiune.

(3) Normele metodologice şi tehnice de proiectare şi realizare a sistemelor de alarmare sînt prevăzute în regulamentul-tip din anexa nr.2 cap.VI.

[Art.26 modificat prin Legea nr.232 din 10.12.2015, în vigoare 15.01.2016]

 

Articolul 27. Temeiurile de retragere sau suspendare a licenţei pentru activitatea particulară de pază

(1) Pe lîngă temeiurile prevăzute la art.21 alin.(2) din Legea privind reglementarea prin licenţiere a activităţii de întreprinzător, licenţa pentru activitatea particulară de pază se retrage şi în cazurile de încălcare a condiţiilor de licenţiere prevăzute la art.221 al prezentei legi.

(2) Licenţa pentru activitatea particulară de pază este suspendată în condiţiile şi temeiurile Legii privind reglementarea prin licenţiere a activităţii de întreprinzător, precum şi în caz de:

a) înfiinţare a dispeceratului de pază centralizat şi exploatare a componentelor lui în lipsa titlului de proprietate asupra acestuia;

b) utilizare a programelor licenţiate pentru funcţionarea dispeceratului de pază centralizat în lipsa autorizării proprietarului de programe;

c) neasigurare a completării documentelor specifice necesare pentru executarea şi evidenţa serviciilor de pază.

[Art.27 în redacţia Legii nr.232 din 10.12.2015, în vigoare 15.01.2016]

[Art.27 modificat prin Legea nr.149 din 14.06.2013, în vigoare 12.07.2013]

[Art.27 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]

 

Capitolul III1

PAZA INTERNĂ

[Cap.III1 introdus prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]

 

Articolul 271. Prevederi generale

Paza internă este o subdiviziune în statele de organizare a unei persoane juridice, ce dispune de un efectiv numeric de cel puţin 10 gardieni, avînd funcţie de asigurare a securităţii vieţii şi sănătăţii lucrătorilor, securităţii bunurilor aflate în proprietate.

[Art.271 introdus prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]

 

Articolul 272. Obligaţiile persoanelor încadrate în subdiviziunile de pază internă

Persoana încadrată în subdiviziunile de pază internă este obligată:

a) să respecte prevederile legislaţiei;

b) să păstreze confidenţialitatea informaţiei comerciale de care ia cunoştinţă în procesul activităţii, să nu o utilizeze în scopuri personale şi să nu o transmită terţilor;

c) să comunice imediat organelor de drept cazurile de infracţiune depistate, să reţină persoanele prinse în flagrant delict şi să le predea imediat organelor competente;

d) să ia măsuri urgente pentru salvarea oamenilor, pentru ajutorarea lor în asigurarea securităţii bunurilor periclitate şi în alte situaţii excepţionale.

[Art.272 introdus prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]

 

Articolul 273. Restricţii în activitatea lucrătorilor subdiviziunilor de pază internă

Se interzice încadrarea în activitatea subdiviziunilor de pază internă a persoanei care:

a) nu a împlinit vîrsta de 18 de ani;

b) este cunoscută ca persoană care încalcă sistematic ordinea publică;

c) se află la evidenţă la medicul narcolog sau psihiatru;

d) a fost condamnată pentru infracţiune săvîrşită cu intenţie;

e) se află în urmărire penală.

[Art.273 modificat prin Legea nr.149 din 14.06.2013, în vigoare 12.07.2013]

[Art.273 introdus prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]

 

Capitolul IV

APLICAREA FORŢEI FIZICE, A MIJLOACELOR SPECIALE

ŞI A ARMEI DE FOC

Articolul 28. Condiţiile de aplicare a forţei fizice, a mijloacelor speciale şi a armei de foc

(1) Persoana care practică activitate particulară de detectiv şi de pază are dreptul să aplice forţă fizică, să poarte, să păstreze, să folosească şi să aplice mijloace speciale şi armă de foc în modul stabilit de legislaţia în vigoare.

(2) Detectivii particulari, personalul care practică activitate de pază sînt obligaţi să treacă un instructaj şi o pregătire specială privind aplicarea forţei fizice, a mijloacelor speciale şi a armei de foc în modul stabilit pentru lucrătorii de poliţie, sînt atestaţi periodic, de către organele afacerilor interne, privind pregătirea pentru acţiuni în condiţii care cer aplicarea forţei fizice, a mijloacelor speciale şi armei de foc. Dacă se constată incapacitatea unora pentru astfel de acţiuni, Ministerul Afacerilor Interne este în drept să le interzică deţinerea, păstrarea şi folosirea mijloacelor speciale şi a armei de foc.

(3) Modelele de arme şi mijloacele speciale pentru dotarea personalului încadrat în activitatea particulară de pază, ordinea de achiziţionare, evidenţă, păstrare şi purtare a acestora se stabilesc de Guvern.

(4) La aplicarea forţei fizice, a mijloacelor speciale sau a armei de foc, detectivul particular, personalul care practică activitate de pază sînt obligaţi:

a) să avertizeze că intenţionează a face uz de ele, acordînd timp suficient pentru îndeplinirea cerinţelor sale, cu excepţia cazurilor cînd tergiversarea aplicării forţei fizice, a mijloacelor speciale sau a armei de foc pune în pericol direct viaţa şi sănătatea lor, viaţa şi sănătatea oamenilor sau poate conduce la alte urmări grave;

b) să facă tot posibilul, în funcţie de caracterul şi gradul de pericol al infracţiunii şi al persoanei care a comis-o, precum şi de forţa rezistenţei opuse, ca prejudiciul adus la înlăturarea pericolului să fie minim;

c) să asigure persoanelor cărora li s-au pricinuit leziuni corporale primul ajutor medical şi să comunice de urgenţă faptul organelor de ocrotire a sănătăţii şi organelor afacerilor interne;

d) să comunice imediat organelor de drept toate cazurile de rănire sau de deces.

(5) Aplicarea abuzivă a forţei fizice, a mijloacelor speciale sau a armei de foc are ca urmare răspunderea prevăzută de lege.

 

Articolul 29. Aplicarea mijloacelor speciale

(1) Mijloacele speciale se aplică:

a) la respingerea atacului nemijlocit asupra oamenilor, inclusiv asupra lucrătorilor din organizaţiile particulare de detectiv şi de pază;

b) la reţinerea celui care încearcă să fugă, surprins în flagrant delict împotriva vieţii, sănătăţii sau bunurilor oamenilor.

(2) Se interzice aplicarea mijloacelor speciale împotriva persoanelor cu handicap vădit, minorilor, femeilor şi împotriva persoanelor de vîrstă înaintată, cu excepţia cazurilor în care aceştia opun rezistenţă armată, săvîrşesc un atac în grup sau de altă natură care pune în pericol viaţa şi sănătatea oamenilor.

 

Articolul 30. Aplicarea armei de foc

(1) Arma de foc se aplică:

a) la apărarea oamenilor de un atac ce pune în pericol viaţa şi sănătatea lor;

b) la respingerea unui atac nemijlocit asupra lucrătorilor din organizaţiile particulare de detectiv şi de pază care pune în pericol viaţa şi sănătatea lor, precum şi la contracararea tentativelor de însuşire forţată a armelor lor;

c) la reţinerea persoanei care opune rezistenţă armată;

d) la respingerea unui atac în grup sau a unui atac armat asupra localurilor unităţilor de stat şi private, locurilor de păstrare a bunurilor materiale dacă se pune în pericol viaţa sau sănătatea persoanelor care se află în (lîngă) ele;

e) la avertizarea (prin efectuarea unei împuşcături în plan vertical) că se intenţionează aplicarea armei, precum şi pentru a se da semnal de alarmă sau de chemare în ajutor.

(2) Se interzice aplicarea armei de foc împotriva persoanelor cu handicap vădit, minorilor, femeilor şi împotriva persoanelor de vîrstă înaintată, cu excepţia cazurilor în care aceştia opun rezistenţă armată, săvîrşesc un atac armat sau în grup care pune în pericol viaţa şi sănătatea oamenilor, precum şi în locuri publice cînd în urma aplicării armei pot avea de suferit oameni neimplicaţi.

(3) Detectivul şi gardianul (paznicul) din organizaţiile particulare de detectiv şi de pază sînt obligaţi să comunice de urgenţă fiecare caz de aplicare a armei de foc organului de poliţie teritorial unde a avut loc aplicarea armei.

 

 Capitolul V

CONTROLUL ŞI ÎNCETAREA ACTIVITĂŢII

Articolul 31. Controlul activităţii

(1) Exercitarea controlului asupra activităţii organizaţiilor particulare de detectiv şi de pază şi asupra subdiviziunilor de pază internă revine Ministerului Afacerilor Interne, organului care a eliberat licenţa, precum şi organelor administraţiei publice centrale de specialitate.

(11) Controalele la compartimentul încălcării prevederilor legislaţiei în vigoare sînt efectuate inopinat de Ministerul Afacerilor Interne, iar în domeniul respectării condiţiilor de licenţiere – în comun cu Camera de Licenţiere.

(12) Titularul de licenţă şi subdiviziunea de pază internă prezintă informaţiile şi documentele solicitate în cadrul efectuării controlului, asigurînd totodată condiţiile necesare efectuării acestuia.

(13) La finalizarea controlului se întocmeşte, în 2 exemplare, un act privind inspectarea organizaţiei particulare de detectiv şi de pază sau a subdiviziunii de pază internă, dintre care unul rămîne la organizaţia verificată. În cazul apariţiei dubiilor la aplicarea legislaţiei, acestea urmează a fi tratate în favoarea întreprinzătorului.

(14) Conform rezultatului controlului, în cazul depistării încălcărilor condiţiilor de licenţiere, Ministerul Afacerilor Interne va înainta o sesizare în adresa Camerei de Licenţiere, iar în cazul stabilirii altor încălcări ale legislaţiei în vigoare, cu excepţia celor prevăzute de legislaţia penală, civilă şi administrativă, va expedia o prescripţie în adresa organizaţiei verificate pentru înlăturarea neajunsurilor depistate.

(15) La efectuarea controlului, organul de control se va conduce de următoarele principii:

a) legalitatea şi respectarea competenţei stabilite de lege;

b) neadmiterea aplicării sancţiunilor ce nu sînt stabilite de lege;

c) efectuarea cheltuielilor de control din contul statului;

d) emiterea prescripţiilor pentru înlăturarea încălcărilor constatate în urma controlului;

e) dreptul de a ataca acţiunile organului de control.

(16) Se interzice aplicarea oricărei sancţiuni fără verificarea corectitudinii ei de către conducătorul organului de control şi fără acordarea organizaţiei particulare de detectiv şi de pază sau subdiviziunii de pază internă a posibilităţii de a o contesta în conformitate cu legislaţia în vigoare.

(2) Acţiunile lucrătorilor din organizaţiile particulare de detectiv şi de pază pot fi atacate, în modul stabilit, în organul care a eliberat licenţa sau în organele de drept.

[Art.31 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]

 

Articolul 32. Încetarea activităţii

Persoanele care practică activitatea particulară de detectiv şi de pază pot înceta activitatea din proprie iniţiativă, precum şi în temeiul deciziei organului care a eliberat licenţa dacă ele au încălcat legislaţia, cu restituirea, în termen de 10 zile, organelor emitente a tuturor actelor eliberate.

[Art.32 completat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]

 

Articolul 321. Lucrările de secretariat în domeniul supravegherii activităţii de detectiv şi de pază

(1) Ministerul Afacerilor Interne întocmeşte un dosar de supraveghere pentru fiecare întreprindere, organizaţie, persoană fizică ce dispune de licenţă în domeniul activităţii de detectiv şi de pază.

(2) În dosarul de supraveghere se păstrează copiile tuturor documentelor prezentate pentru înregistrarea întreprinderii, pentru eliberarea licenţei, copia statutului (regulamentului) aprobat, copiile avizelor eliberate, modelul legitimaţiei lucrătorului şi alte acte ce ţin de activitatea întreprinderii.

[Art.321 modificat prin Legea nr.162 din 22.07.2011, în vigoare 14.10.2011]

[Art.321 introdus prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]

 

Capitolul VI

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 33.

Guvernul, în termen de 3 luni:

va prezenta Parlamentului propuneri pentru aducerea legislaţiei în conformitate cu prezenta lege;

va adopta actele normative necesare executării prezentei legi.

 

Articolul 34.

(1) În termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Camera de Licenţiere, în comun cu Ministerul Afacerilor Interne, va efectua avizarea prealabilă a licenţelor în scopul reconfirmării lor, în condiţiile prezentei legi.

(2) Personalul organizaţiilor particulare de pază încadrat în acordarea serviciilor prevăzute la art.6 alin.(2) se supune atestării, în condiţiile prezentei legi, în termen de un an de la data intrării ei în vigoare.

(3) Organizaţiile particulare de pază care acordă serviciile prevăzute la art.6 alin.(2) lit.c) înfiinţate anterior adoptării prezentei legi sînt obligate ca, în termen de 3 luni de la intrarea ei în vigoare, să obţină avizul prealabil.

 

Articolul 35.

La data intrării în vigoare a prezentei legi, se abrogă:

Legea nr.47-XIII din 12 aprilie 1994 privind activitatea nestatală de depistare-protecţie;

Legea nr.41-XIV din 4 iunie 1998 pentru modificarea şi completarea Legii privind activitatea nestatală de depistare-protecţie;

articolul VIII al Legii nr.263-XIV din 24 decembrie 1998 pentru modificarea şi completarea unor acte legislative;

articolul IX al Legii nr.240-XV din 13 iunie 2003 privind modificarea şi completarea unor acte legislative.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI Eugenia OSTAPCIUC

Chişinău, 4 iulie 2003.
Nr.283-XV.

 

 

Anexa nr.1

 

MODELUL

documentelor specifice necesare pentru executarea

şi evidenţa serviciilor de pază

 

1. Registrul de evidenţă a armelor de foc, muniţiilor aferente şi mijloacelor speciale

 

Nr. d/o Tipul, modelul şi calibrul armelor de foc, muniţiilor aferente şi mijloacelor speciale Cantitatea armelor de foc, muniţiilor aferente şi mijloacelor speciale Data, numărul facturii, organul care a eliberat-o Actul prin care au fost luate în folosinţă armele de foc, muniţiile aferente şi mijloacele speciale Notă
1 2 3 4 5 6

 

2. Registrul de primire-predare a armelor de foc, muniţiilor aferente şi mijloacelor speciale

 

Nr. d/o Numele şi prenumele gardianului Tipul armei, modelul, seria, numărul, cantitatea de muniţii aferente şi mijloace speciale Data şi ora eliberării Semnătura de primire (gardian) Data şi ora predării Semnătura de primire (persoana responsabilă)
1 2 3 4 5 6 7

 

3. Registrul de evidenţă a obiectivelor primite sub paza dispeceratului de pază centralizat

 

Nr. d/o Denumirea obiectivului Data şi ora primirii sub pază a obiectivului Numele şi prenumele persoanei responsabile care predă obiectivul sub pază Numele şi prenumele persoanei responsabile care primeşte obiectivul sub pază (operatorul) Data şi ora scoaterii de sub pază a obiectivului Numele şi prenumele persoanei responsabile care scoate de sub pază obiectivul (operatorul) Numele şi prenumele persoanei responsabile care primeşte obiectivul sub pază
1 2 3 4 5 6 7 8

 

4. Registrul de evidenţă a declanşărilor la obiectivele cu pază tehnică şi a reacţionării grupei mobile

 

Nr. d/o Denumirea şi adresa obiectivului Data şi ora declanşării semnalului de alarmă Data şi ora transmiterii informaţiei grupei mobile Denumirea grupei mobile, locul dislocării, numărul de înregistrare a automobilului Data şi ora reacţionării grupei mobile Data şi ora sosirii la obiectiv a grupei mobile Notă
1 2 3 4 5 6 7 8

 

5. Registrul de evidenţă a serviciului la postul de pază fizică

Registrul de evidenţă a serviciului la postul de pază fizică va conţine pe fiecare pagină un raport de următorul model:

 

Dlui __________________,

director al „____________”,

de la gardianul__________

______________________

 

 

RAPORT

 

Prin prezentul vă aduc la cunoştinţă că, în perioada de la_________ pînă la ______ , efectuînd serviciul de pază la obiectivul __________________________________,     am stabilit următoarele: ____________________________

 

Serviciul a fost predat de către_______________________________________________________________

Serviciul a fost primit de către________________________________________________________________

 

„___”_______________20__

 

Controlul serviciului: _______________________________________________________________________

Semnătura controlorului_____________________________________________________________________

 

6. Date statistice lunare privind rezultatele obţinute, în comun cu organele de poliţie, în combaterea infracţionalităţii şi menţinerea ordinii publice

 

DATE STATISTICE PRIVIND REZULTATELE OBŢINUTE DE CĂTRE ORGANIZAŢIILE

PARTICULARE DE PAZĂ, ÎN COMUN CU ORGANELE DE POLIŢIE,

ÎN COMBATEREA INFRACŢIONALITĂŢII ŞI MENŢINEREA

ORDINII PUBLICE PENTRU PERIOADA

(luna, anul)

 

Denu-
mirea
organi-
zaţiei
parti-
culare
de
pază
Nu-
mă-
rul
total
de
an-
gajaţi
Obiective păzite Armament aflat în posesie Auto Interacţiune cu poliţia Efectiv
pa-

fi-
zi-
pa-

teh-
nică
aparta-
mente,
case
de
locuit
arme
cu
ţea-

ghin-
tuită
arme
cu
ţeavă
lisă
ar-
me
cu
ga-
ze
ar-
me
pne-
uma-
tice
an-
gajaţi
cu
drept
de
port-
armă
de
ser-
vi-
ciu
gru-
pe
mo-
bile
patru-
lare
reţinute
persoane pentru
con-
tri-
bui-
re la
des-
cope-
rirea
infrac-
ţiuni-
lor
instruire angajaţi incidente
pre-
gă-
ti-
rea
ini-
ţia-
per-
fec-
ţio-
na-
re
eli-
be-
raţi
de
pre-
găti-
rea
iniţi-
ală
fă-

cer-
tifi-
cate
de
cali-
fi-
care
cu
e-
fec-
ti-
vul
furturi
de la
obiec-
tive
per-
soa-
ne
ore comi-
terea
infrac-
ţiuni-
lor
comi-
terea
fapte-
lor
contra-
venţi-
onale
afla-
te
în
cău-
tare
pa-

fi-
zi-
pa-

teh-
nică

 

[Anexa nr.1 introdusă prin Legea nr.232 din 10.12.2015, în vigoare 15.01.2016]

 

 

Anexa nr.2

 

REGULAMENTUL-TIP

al activităţii particulare de pază

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

1. Prezentul regulament stabileşte modul şi domeniul de activitate a organizaţiilor particulare de pază, obligaţiile conducătorului şi ale personalului acestor organizaţii, condiţiile de pază la transportul unor valori importante, normele metodologice, tehnice de proiectare şi realizare a sistemelor de alarmare, modelele de arme şi mijloacele speciale admise pentru dotarea personalului organizaţiei, precum şi modalitatea păstrării acestora.

2. Sarcinile de bază ale organizaţiei particulare de pază sînt: prestarea, în bază de contract, a serviciilor particulare de pază; asigurarea respectării drepturilor şi a intereselor legitime ale clienţilor; asigurarea protecţiei sociale a angajaţilor; contribuirea la respectarea intereselor statului şi la menţinerea ordinii publice.

 

Capitolul II

ACTIVITATEA ORGANIZAŢIEI PARTICULARE DE PAZĂ

3. Organizaţia particulară de pază are statut de persoană juridică de drept privat cu scop lucrativ, practică activitatea sa în bază de autofinanţare, are cont de decontare şi alte conturi, poate să încheie în numele său contracte, să dobîndească drepturi patrimoniale şi drepturi personale nepatrimoniale, poartă răspundere şi poate să fie reclamant şi pîrît în procesul de judecată, dispune de ştampilă cu denumirea sa în limba de stat, cu indicarea sediului, şi este înfiinţată pe un timp nelimitat.

4. Organizarea sistemului de pază al organizaţiei particulare de pază se bazează pe regimul de trecere şi control, sistemul de pază continuă, sistemul de reacţionare operativă şi sistemul de radiocomunicaţii.

5. Organizarea regimului de trecere şi control presupune respectarea obligatorie a următoarelor restricţii:

a) intrarea pe teritoriul obiectivului păzit, cu coordonarea administraţiei, se efectuează numai în baza permiselor temporare sau permanente;

b) în timpul vizitării obiectivului de către persoane fizice, gardianul cere prezentarea permisului pentru intrarea pe teritoriul obiectivului păzit, iar în cazul lipsei acestuia – nu permite intrarea persoanelor, anunţînd imediat şeful pazei;

c) în cazul vizitării obiectivului păzit de către persoane străine, se află scopul vizitei, se raportează şefului pazei sau şefului de schimb al pazei şi se aşteaptă sosirea lor pentru luarea deciziei corespunzătoare;

d) accesul pe teritoriul obiectivului păzit, precum şi ieşirea de pe teritoriu se efectuează doar cu prezentarea permisului de intrare-ieşire;

e) se efectuează controlul unităţii de transport cu scopul de a curma scoaterea de pe teritoriul obiectivului păzit a bunurilor care nu sînt indicate în documentele prezentate;

f) la ieşirea persoanelor fizice şi a unităţilor de transport de pe teritoriul obiectivului păzit se retrag permisele în cazul în care le-a expirat termenul de valabilitate sau în cazul în care persoanele vizate şi-au pierdut dreptul de a le folosi;

g) se efectuează controlul (permanent sau selectiv) al unităţilor de transport la intrarea pe teritoriul obiectivului păzit în vederea asigurării regimului de securitate şi excluderii potenţialelor provocări, atentate etc.

6. Organizarea sistemului de pază continuă are următoarele caracteristici specifice:

a) serviciul de pază se axează pe principiul desfăşurării lucrului pe schimburi;

b) temei pentru a intra în serviciu este programul de muncă de 12 ore, în care se indică componenţa continuă a serviciului, inclusiv şeful turei, gardianul de serviciu, colaboratorul operativ, numărul de posturi şi componenţa nominală a angajaţilor de pază la posturi;

c) înainte de intrare în tură, angajaţii pazei primesc instrucţiuni în conformitate cu obligaţiile de serviciu, precum şi instrucţiuni în privinţa faptelor ce au avut loc în lipsa acestora la obiectiv, în ultimele 24 de ore, în privinţa specificului fiecărui post de pază, a măsurilor de securitate antiincendiară, precum şi privitor la mijloacele existente de stingere a incendiilor şi metodele de utilizare a acestora;

d) în activitatea sa, serviciul de pază se conduce de instrucţiunile aprobate de beneficiar.

7. Organizarea sistemului de reacţionare operativă presupune existenţa grupei mobile, care:

a) se constituie din şeful turei şi colaboratorul operativ;

b) acordă, neîntîrziat, ajutor personalului de pază internă şi externă în ceea ce ţine de menţinerea ordinii interne la obiectivul păzit;

c) împreună cu personalul de pază externă, efectuează primirea obiectivelor date sub pază, controlează eficacitatea lacătelor, existenţa sigiliilor, iar în cazul lipsei acestora sau al sigilării necorespunzătoare, nu primeşte obiectivul sub pază pînă la înlăturarea neajunsurilor;

d) reprimă toate tentativele de pătrundere frauduloasă pe teritoriul obiectivului păzit, efectuează controlul vizual al teritoriului, inclusiv al celui aferent obiectivului păzit;

e) efectuează controlul în raza teritoriului obiectivului păzit şi raportează cu regularitate despre schimbările produse pe acesta;

f) întreprinde măsuri de preîntîmpinare a situaţiilor criminogene pe teritoriul obiectivului păzit.

8. Organizarea sistemului de radiocomunicaţii include staţii radio portative care funcţionează în baza permisului tehnic, eliberat de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei, în modul stabilit. Pentru comunicare, angajaţii reţelei radio folosesc culegerea de expresii convenţionale.

Sistemul de comunicaţii electronice constă dintr-un anumit număr de aparate telefonice şi numere de telefon distincte, care pot aparţine organizaţiei particulare de pază atît cu drept de proprietate, cît şi cu drept de posesie şi folosinţă.

Organizaţia particulară de pază nu are dreptul să comercializeze sau să transmită unei alte persoane fizice sau juridice frecvenţa radio asignată. Se interzice exploatarea staţiilor de radiocomunicaţii care nu corespund normelor de emisie, parametrilor tehnici specificaţi în permisul tehnic sau care provoacă perturbaţii în funcţionarea altor staţii şi reţele de radiocomunicaţii.

 

Capitolul III

OBLIGAŢIILE CONDUCĂTORULUI ŞI PERSONALULUI

ORGANIZAŢIEI PARTICULARE DE PAZĂ

9. Conducătorul organizaţiei particulare de pază are următoarele obligaţii:

a) răspunde de organizarea şi funcţionarea pazei obiectivelor, bunurilor şi valorilor pe care le deţin, cu orice titlu, aceste obiective;

b) analizează temeinic necesităţile stricte de pază şi stabileşte efectivele necesare în funcţie de importanţa, mărimea şi vulnerabilitatea obiectivelor respective, specificul producţiei şi locul aflării acestora;

c) asigură, pentru executarea serviciului de pază, selectarea persoanelor cu profil moral corespunzător, cu aptitudini fizice şi profesionale necesare acestei activităţi;

d) întreprinde măsuri de instruire specifică a personalului de pază şi verifică modul în care acesta îşi execută atribuţiile de serviciu;

e) asigură executarea amenajărilor şi a instalaţiilor necesare desfăşurării serviciului de pază, precum şi introducerea, întreţinerea şi menţinerea în stare de funcţionare a sistemelor tehnice de legătură, a sistemelor de pază şi de alarmare;

f) asigură echiparea personalului de pază cu uniformă de culoare verde şi însemnele distinctive şi, după caz, cu armament şi mijloace speciale, în condiţiile legii;

g) întocmeşte, în comun cu beneficiarul, planuri în vederea organizării şi efectuării pazei, prin care se stabilesc numărul de posturi şi amplasarea lor, componenţa numerică a personalului de pază, amenajările, instalaţiile şi mijloacele tehnice de pază şi de alarmare, măsurile de asigurare a transportului valorilor importante;

h) asigură spaţiile şi amenajările necesare pentru păstrarea în deplină siguranţă a armamentului şi muniţiilor aferente destinate serviciului de pază; întreprinde măsuri pentru păstrarea şi utilizarea corectă a armamentului, mijloacelor speciale şi de transport, verifică periodic prezenţa şi starea tehnică a lor, cu întocmirea anuală a actului de inventariere;

i) stabileşte reguli privind accesul la obiectivul păzit şi circulaţia în interiorul acestuia;

j) stabileşte responsabilităţi pentru şefii compartimentelor de muncă în ceea ce priveşte paza şi siguranţa utilajelor şi instalaţiilor;

k) respectă legislaţia muncii, îndeosebi privind condiţiile de securitate a muncii, stabilirea duratei normale a timpului de muncă şi salarizarea muncii;

l) asigură conlucrarea cu organele de drept, prin acordarea ajutorului, în limitele competenţei, la prevenirea, contracararea şi descoperirea infracţiunilor;

m) informează, în modul stabilit, organele teritoriale de poliţie privitor la activitatea desfăşurată şi rezultatele obţinute, în comun cu organele de poliţie, în combaterea infracţionalităţii şi menţinerea ordinii publice.

10. Personalul de pază particulară (gardianul), în timpul exercitării serviciului de pază, este obligat:

a) să cunoască şi să îndeplinească atribuţiile ce-i revin, fiind direct răspunzător pentru paza şi integritatea obiectivelor, bunurilor şi valorilor încredinţate;

b) să cunoască locurile şi punctele vulnerabile din perimetrul obiectivului pentru a preveni producerea oricăror fapte de natură să aducă prejudicii obiectivului păzit;

c) să păzească obiectivul, bunurile şi valorile primite sub pază şi să asigure integritatea acestora;

d) să permită acces la obiectiv numai în conformitate cu reglementările legale şi cu dispoziţiile interne;

e) să efectueze controlul, la intrarea şi ieşirea din incinta obiectivului supus pazei, al persoanelor, mijloacelor de transport, materialelor şi altor bunuri;

f) să nu permită accesul pe teritoriul obiectivului păzit al persoanelor suspecte şi al celor aflate în stare de ebrietate;

g) să oprească şi să legitimeze persoanele despre care există date sau indicii că au săvîrşit infracţiuni sau alte fapte ilicite în obiectivul păzit, pe cele care încalcă normele regulamentelor interne, iar în cazul infracţiunilor flagrante, să oprească şi să predea poliţiei pe făptuitor, bunurile sau valorile care fac obiectul infracţiunii sau al altor fapte ilicite, luînd măsuri pentru conservarea sau paza lor şi întocmind procesul-verbal respectiv;

h) să informeze imediat conducerea organizaţiei şi pe şeful ierarhic despre producerea oricărui eveniment în timpul executării serviciului şi despre măsurile luate;

i) să informeze organele competente în caz de accidente produse la instalaţii, conducte sau rezervoare de apă, de combustibil sau de substanţe chimice, la reţele electrice sau telefonice şi în orice alte împrejurări care sînt de natură să producă pagube, precum şi să ia imediat primele măsuri după constatare;

j) în caz de incendii, să întreprindă măsuri urgente de salvare a persoanelor, a bunurilor şi a valorilor, să informeze serviciul de pompieri, poliţia, conducerea organizaţiei şi să întreprindă măsuri de stingere a focului pînă la sosirea organelor competente;

k) să folosească mijloacele tehnice de semnalizare antiincendiară şi de pază şi mijloacele de comunicaţie;

l) să întreprindă măsuri pentru salvarea persoanelor, a bunurilor şi a valorilor în caz de calamităţi naturale sau catastrofe tehnogene şi să informeze administraţia obiectivului;

m) să permită acces liber la obiectivul păzit colaboratorilor de poliţie care verifică obiectivul în scop de serviciu şi să informeze despre aceasta conducerea organizaţiei particulare de pază;

n) să contacteze poliţia în legătură cu orice faptă care poate prejudicia patrimoniul obiectivului păzit şi să acorde concurs la îndeplinirea misiunilor ce-i revin poliţiei pentru reţinerea infractorilor;

o) să păstreze secretul de stat şi alte informaţii cu accesibilitate limitată, dacă prin atribuţiile de serviciu are acces la asemenea date şi informaţii;

p) să poarte în timpul serviciului armamentul cu care este dotat şi să aplice arma numai în cazurile şi condiţiile prevăzute de lege;

q) să poarte uniforma de culoare verde şi însemnele distinctive ale organizaţiei numai în timpul serviciului;

r) să aibă asupra sa legitimaţia de serviciu de modelul stabilit.

11. Personalul de pază particulară (gardianul), în exercitarea serviciului de pază a obiectivului, este supus următoarelor restricţii:

a) să nu părăsească postul încredinţat fără a preda serviciul;

b) să nu permită accesul la obiectiv persoanelor străine, gardienilor liberi de la serviciu fără permisiunea administraţiei obiectivului;

c) să nu admită dormitul la post sau distragerea în alt mod de la serviciu, primirea de la alte persoane sau însuşirea obiectelor care nu se referă la serviciu;

d) să nu poarte uniforma de serviciu în afara zonei amplasării obiectivului păzit;

e) să nu întreprindă acţiuni ce contravin serviciului şi obligaţiilor funcţionale.

 

Capitolul IV

ACHIZIŢIONAREA, EVIDENŢA, PĂSTRAREA ŞI UTILIZAREA ARMELOR DE FOC

ŞI MIJLOACELOR SPECIALE, APLICAREA FORŢEI FIZICE

12. Organizaţia particulară de pază îşi desfăşoară activitatea în bază de licenţă şi dispune de dreptul de proprietate asupra armelor de foc şi mijloacelor speciale.

În cadrul organizaţiei particulare de pază, armele de foc şi mijloacele speciale se eliberează contra semnătură în baza procedurii de înregistrare într-un registru special de evidenţă a armelor de foc, care se păstrează la persoana responsabilă, numită prin ordinul conducătorului organizaţiei particulare de pază.

Armele de foc şi mijloacele speciale pot fi eliberate doar angajaţilor care deţin permis de port-armă şi doar pentru perioada efectuării serviciului.

Angajaţii organizaţiei particulare de pază care au dreptul la port-armă, anterior eliberării armei de foc, sînt instruiţi de către superiorul său, precum şi în cadrul organelor afacerilor interne, despre modul de folosire, situaţiile şi împrejurările speciale în care au dreptul de a aplica arma de foc, despre condiţiile de păstrare şi eliberare a acesteia, prevăzute de legislaţia în vigoare.

Achiziţionarea, păstrarea, purtarea, transportul, utilizarea armelor de foc, muniţiilor aferente şi mijloacelor speciale de către organizaţia particulară de pază se efectuează conform legislaţiei în vigoare privind regimul armelor şi al muniţiilor cu destinaţie civilă.

Pentru asigurarea pazei şi securităţii obiectivelor sau valorilor importante, organizaţia particulară de pază poate folosi atît armele din dotare, cît şi mijloacele speciale proprii, şi anume:

a) baloane cu gaz;

b) bastoane speciale de cauciuc sau plastic;

c) căşti de protecţie;

d) veste şi scurte antiglonţ.

13. Utilarea tehnică a încăperii destinate pentru păstrarea armelor de foc se efectuează conform cerinţelor stipulate în legislaţia privind regimul armelor şi al muniţiilor cu destinaţie civilă.

14. Organizaţia particulară de pază poate deţine în posesie arme de diferite categorii, modelele date fiind reglementate de legislaţia privind regimul armelor şi al muniţiilor cu destinaţie civilă.

Persoanele care practică activitate particulară de pază sînt obligate să urmeze anual o pregătire specială privind aplicarea armei de foc în modul stabilit de angajator şi, în funcţie de rezultatul tragerilor practice în tiruri autorizate, vor fi atestate pentru acţiuni în condiţii care cer aplicarea armei de foc. Instrucţiunile privind aplicarea armelor de foc se desfăşoară zilnic înainte de încadrare în serviciu.

Dacă se constată incapacitatea unor angajaţi pentru astfel de acţiuni sau alte încălcări prevăzute de legislaţia privind regimul armelor şi al muniţiilor cu destinaţie civilă, organizaţiei particulare de pază i se interzice deţinerea, păstrarea şi folosirea armelor de foc.

15. Personalul de pază particulară, la aplicarea forţei fizice, a mijloacelor speciale sau a armei de foc, are următoarele obligaţii:

a) să avertizeze că intenţionează a face uz de ele, acordînd timp suficient pentru îndeplinirea cerinţelor sale, cu excepţia cazurilor cînd tergiversarea aplicării forţei fizice, a mijloacelor speciale sau a armei de foc pune în pericol direct viaţa şi sănătatea personalului, viaţa şi sănătatea altor persoane sau poate conduce la alte urmări grave;

b) să întreprindă măsuri, în funcţie de caracterul şi gradul de pericol al infracţiunii şi al persoanei care a comis-o, precum şi de forţa rezistenţei opuse, ca prejudiciul adus la înlăturarea pericolului să fie minim;

c) să acorde primul ajutor medical persoanelor cărora li s-au pricinuit leziuni corporale şi să comunice de urgenţă despre acest fapt organelor de ocrotire a sănătăţii şi organelor afacerilor interne;

d) să comunice organelor de drept despre toate cazurile de rănire sau de deces, precum şi despre aplicarea armelor de foc.

16. Mijloacele speciale se aplică în următoarele cazuri:

a) la respingerea atacului nemijlocit asupra persoanelor, inclusiv asupra lucrătorilor organizaţiei de pază;

b) la reţinere, în caz de evadare a persoanelor surprinse în flagrant delict ce atentează la viaţa, sănătatea sau bunurile persoanelor.

În restul cazurilor se aplică prevederile Legii privind modul de aplicare a forţei fizice, a mijloacelor speciale şi a armelor de foc.

 

Capitolul V

CONDIŢIILE DE PAZĂ A TRANSPORTULUI UNOR VALORI IMPORTANTE

17. Colectarea (încasarea) valorilor importante, transportul, paza şi însoţirea încărcăturilor/valorilor importante, constînd în sume de bani, titluri de credit, cecuri ori alte înscrisuri de valoare, metale şi pietre preţioase, valori ştiinţifice, tehnice, de cultură şi artă, precum şi în alte valori materiale care fac parte din circuitul bancar, se efectuează de către organizaţiile particulare de pază cu mijloace de transport anume destinate, în conformitate cu hotărîrile şi dispoziţiile în domeniu ale Băncii Naţionale a Moldovei şi cu alte acte legislative şi normative în vigoare.

Este interzisă paza de către organizaţiile particulare de pază a transportului mărfurilor strategice specificate în Legea cu privire la controlul exportului, reexportului, importului şi tranzitului de mărfuri strategice.

18. Efectivele necesare pentru paza bunurilor şi valorilor importante se stabilesc, de comun acord, de către conducătorul organizaţiei particulare de pază şi beneficiari prin planul de pază şi prin contract, conform reglementărilor legale în vigoare, ţinîndu-se cont de cuantumul, importanţa bunurilor, situaţia operativă, mijloacele de transport folosite, durata transportului şi condiţiile meteo. Indiferent de natura transportului, paza acestuia se asigură cel puţin cu o persoană înarmată.

19. Pentru efectivele care însoţesc paza transportului bunurilor şi valorilor importante, beneficiarii asigură, după caz, condiţii corespunzătoare pentru executarea serviciului, şi anume:

a) compartiment de serviciu sau vagoane tip corp de gardă pentru transportul pe calea ferată;

b) autovehicule blindate pentru transportul valorilor;

c) autovehicule semiblindate sau special amenajate pentru însoţirea transportului auto;

d) compartimente special amenajate sau rezervate pentru transporturile navale sau aeriene.

20. Autovehiculele destinate transportului bunurilor şi valorilor importante se certifică potrivit legii, se amenajează în mod corespunzător, se dotează cu dispozitive tehnice de pază şi alarmă, care asigură securitatea deplină a persoanelor însoţitoare şi a valorilor transportate, şi se echipează cu tehnică de transmisiuni radio pe frecvenţele aprobate conform legii.

21. Pe durata transporturilor valorilor în afara localităţilor sau cînd situaţia din zonă o impune, conducătorul organizaţiei particulare de pază asigură cel puţin un echipaj de însoţire pentru paza şi protecţia valorilor importante.

22. În scopul asigurării integrităţii valorilor importante în timpul transportului acestora se stabilesc următoarele:

a) personalul organizaţiei particulare de pază pentru transportul valorilor importante cu mijloacele de transport auto, feroviar, naval, aerian, în limitele teritoriului Republicii Moldova, se numeşte din rîndul celor mai bine pregătiţi angajaţi, numărul lor fiind stabilit în raport cu importanţa, mărimea şi vulnerabilitatea valorilor respective;

b) personalul implicat la transportare este asigurat cu uniformă, mijloace speciale, staţii de radio şi armament conform normelor în vigoare;

c) temei pentru însoţirea valorilor proprietarului îl constituie contractul bilateral, încheiat între proprietar şi organizaţia particulară de pază; la încheierea contractului pentru însoţirea încărcăturii proprietarului, conducătorul organizaţiei particulare de pază verifică corectitudinea întocmirii documentelor pentru transportul valorilor, apartenenţa acestora, dreptul proprietarului de a se ocupa de transportul valorilor în cauză, iar la proprietarii mijloacelor de transport înmatriculate în alte state – permisul de intrare pe teritoriul Republicii Moldova;

d) conducătorul organizaţiei particulare de pază întreprinde măsuri stabilite de lege pentru neadmiterea transportului valorilor interzise pe teritoriul Republicii Moldova.

23. Organizarea serviciului de transport al valorilor se pune în sarcina conducătorului organizaţiei particulare de pază, care:

a) este responsabil de formarea echipelor pentru transportul valorilor;

b) elaborează itinerarele pentru transportarea valorilor cu transportul auto, feroviar, naval şi aerian, luînd în considerare punctele de staţionare sau parcare, cu informarea organelor afacerilor interne, organelor de comandă ale transporturilor pe calea ferată, pe apă şi aeriene din staţii, porturi, oraşe şi alte localităţi; apreciază particularităţile păstrării armamentului, documentelor de serviciu la punctele de primire-predare la pază (de la pază) a valorilor;

c) determină ordinea susţinerii legăturii cu destinatarul valorilor (expeditorul valorilor), particularităţile de primire-predare a acestora;

d) organizează instruirea echipei de însoţire în conformitate cu prezentul regulament.

24. În timpul instruirii echipei de însoţire a transportului valorilor importante, membrilor acesteia li se aduc la cunoştinţă următoarele:

a) modalitatea deplasării tur-retur a echipei pentru primirea-predarea valorilor;

b) modul de întocmire a documentaţiei respective la primirea-predarea valorilor;

c) tipul transportului, cantitatea şi particularităţile bunurilor;

d) acţiunile echipei la depistarea încălcării integrităţii bunurilor şi a mijlocului de transport;

e) modalitatea de folosire a mijloacelor şi a semnalelor de legătură între efectivul echipei;

f) modalitatea de folosire, aplicare şi păstrare a armamentului şi muniţiilor aferente;

g) măsurile de respectare a regulilor tehnicii securităţii pe parcursul însoţirii transportului valorilor.

25. Pentru însoţirea transportului valorilor importante, conducătorul organizaţiei particulare de pază detaşează echipe formate din cel puţin doi angajaţi, care vor avea asupra lor următoarele documente:

a) ordinul cu privire la numirea echipei pentru transportul valorilor;

b) documentele de detaşare şi de călătorie;

c) actele de identitate şi legitimaţiile de serviciu;

d) copia contractului de transport al valorilor încheiat cu proprietarul.

26. Echipa de însoţire a transportului valorilor poartă răspundere pentru păstrarea lor, integritatea ambalajului, zăvoarelor, lacătelor, sigiliilor şi a plombelor aplicate pe ele. Echipa nu poartă răspundere pentru starea bunurilor şi valorilor care se găsesc în containere şi ambalaje dacă starea acestora nu se datorează culpei în acţiunile sau inacţiunile echipei în cauză.

27. Autovehiculele care aparţin organizaţiei particulare de pază nu dispun de regim prioritar de circulaţie, iar folosirea de girofaruri şi semnalizatoare sonore speciale pe ele este interzisă. Pe portierele din faţă ale autovehiculelor se inscripţionează în limba de stat denumirea organizaţiei particulare de pază, sigla şi numărul ei de telefon.

 

Capitolul VI

CONDIŢIILE PRIVIND ACORDAREA SERVICIILOR DE PROIECTARE,

INSTALARE ŞI ÎNTREŢINERE A SISTEMELOR DE ALARMARE

28. Organizaţia particulară de pază poate presta serviciile de proiectare, instalare şi întreţinere a sistemelor de alarmare, a componentelor acestora, precum şi de exploatare a dispeceratelor de pază centralizate, numai după includerea acestor servicii în lista indicată în anexa la licenţă.

29. Primirea, examinarea şi aprobarea documentaţiei de proiectare se efectuează în modul următor:

a) documentaţia de proiectare pentru montarea sistemelor de alarmare, în două exemplare, se transmite de către organizaţia particulară de pază subdiviziunii specializate de poliţie, abilitată cu controlul şi supravegherea activităţii organizaţiilor particulare de detectiv şi de pază, sau inspectoratului teritorial de poliţie, cu excepţia sectorului locativ;

b) după aprobare, unul dintre exemplarele documentaţiei de proiectare rămîne în posesia subdiviziunii specializate;

c) pentru întocmirea actului de inspectare se creează o comisie în a cărei componenţă se includ reprezentanţii beneficiarului şi organizaţiei de proiectare;

d) termenul de valabilitate a actului de inspectare este de un an; acesta poate fi prelungit pentru o perioadă similară de către comisia cu aceeaşi componenţă;

e) în procesul de montare a instalaţiilor sistemelor de alarmare nu se admit abateri de la proiectul aprobat.

30. Pentru aprobarea documentaţiei de proiectare, concomitent cu proiectul lucrărilor de montare a sistemului de alarmare, proiectantul prezintă organului abilitat cu controlul şi supravegherea activităţii organizaţiilor particulare de detectiv şi de pază următorul set de documente şi materiale:

a) copia licenţei pentru acordarea serviciilor de proiectare a sistemelor de alarmare;

b) cererea solicitantului privind dotarea obiectivului cu mijloacele sistemelor de alarmare;

c) contractul pentru efectuarea lucrărilor de proiectare şi montare a instalaţiilor sistemelor de alarmare.

 

Capitolul VII

REGULILE PRIVIND PORTUL UNIFORMEI, DESCRIEREA EI

ŞI A ÎNSEMNELOR DISTINCTIVE

31. Personalul organizaţiei particulare de pază are dreptul la uniformă de serviciu de culoare verde şi însemne distinctive inscripţionate cu denumirea şi sigla organizaţiei.

32. Uniforma de serviciu şi însemnele distinctive se acordă personalului de pază particulară şi şefilor subdiviziunilor de pază de către administraţia organizaţiei particulare de pază.

33. Descrierea uniformei personalului de pază particulară, a însemnelor distinctive şi a părţilor componente, durata de utilizare, precum şi regulile privind portul uniformei se aprobă prin ordin intern de către conducătorul organizaţiei particulare de pază.

34. Personalul de pază particulară şi şeful subdiviziunii de pază cu drept de port al uniformei de serviciu şi însemnelor distinctive sînt obligaţi să le poarte numai în timpul serviciului.

35. Personalul care beneficiază de uniformă de serviciu şi însemne distinctive este obligat să le poarte îngrijit, să le întreţină corespunzător şi să respecte cu stricteţe regulile privind portul acestora.

36. Uniforma de serviciu va fi ajustată pe talia purtătorului, fiind interzisă purtarea împreună cu alte articole de îmbrăcăminte sau încălţăminte.

37. Personalul de pază particulară care a fost încadrat în alte funcţii, cel căruia i s-a desfăcut contractul de muncă sau cel care a fost pensionat nu mai are dreptul să poarte uniforma şi însemnele distinctive ale organizaţiei particulare de pază.

38. Trecerea la portul uniformei de vară sau de iarnă se efectuează în modul stabilit de administraţia organizaţiei particulare de pază, în funcţie de sarcinile executate şi locul de dislocare.

39. Se interzice portul uniformei şi însemnelor distinctive care nu corespund modelelor stabilite, precum şi modificarea acestora.

40. În alte cazuri, în funcţie de specificul obiectivului păzit (în cadrul oficiilor) şi la cerinţa beneficiarului, personalul de pază are dreptul de a purta costum civil de tip clasic.

 

[Anexa nr.2 introdusă prin Legea nr.232 din 10.12.2015, în vigoare 15.01.2016]

 

 

Anexa nr.3

 

REGULAMENT

privind condiţiile de pregătire, perfecţionare şi atestare a personalului

organizaţiilor particulare de pază şi de eliberare acestuia

a certificatelor de atestare

 

1. Prezentul regulament stabileşte condiţiile de pregătire, perfecţionare şi atestare a personalului organizaţiilor particulare de pază şi de eliberare acestuia a certificatelor de atestare de forma stabilită.

2. Personalul cu atribuţii de pază este format din gardieni (paznici), gardieni care execută paza de corp (garda de corp), portari, controlori de acces, operatori (supraveghetori), însoţitori de bunuri şi valori sau din alte persoane stabilite ori desemnate de conducerea unităţii să asigure instruirea, controlul şi coordonarea activităţii de pază.

3. Pregătirea, perfecţionarea şi atestarea personalului organizaţiilor particulare de pază se efectuează, în bază de contract, de către instituţiile de învăţămînt licenţiate şi acreditate în modul stabilit de lege.

4. Pregătirea se efectuează în scopul instruirii, formării cunoştinţelor şi aptitudinilor necesare pentru a desfăşura activitatea de pază.

5. Cursurile de calificare se finalizează cu eliberarea unui certificat de atestare de modelul aprobat de către Ministerul Educaţiei, în care va fi indicată calificarea corespunzătoare.

6. Perfecţionarea personalului de pază presupune aprofundarea cunoştinţelor teoretice şi dezvoltarea aptitudinilor practice. Sînt admise la perfecţionare persoanele care au activat în cadrul organizaţiilor particulare de detectiv şi de pază cel puţin 3 ani, precum şi angajaţii atestaţi în rezervă ai structurilor statale prevăzute în pct.7 dacă de la încetarea raporturilor de muncă au trecut nu mai puţin de 5 ani.

7. Fac excepţie de la obligaţia de a obţine certificatul de atestare prevăzut la pct.5 persoanele care prezintă dovada că au activat ca angajaţi atestaţi în cadrul Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Apărării, Serviciului de Informaţii şi Securitate, Poliţiei de Frontieră, Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat, Centrului Naţional Anticorupţie şi Departamentului instituţiilor penitenciare al Ministerului Justiţiei, care nu au fost concediaţi pe motiv de constatare a faptului că salariatul nu corespunde funcţiei deţinute sau muncii prestate ca urmare a calificării insuficiente, confirmată prin hotărîre a comisiei de atestare.

8. Persoanele care au activat ca angajaţi atestaţi în cadrul Ministerului Afacerilor Interne şi au încetat să-şi îndeplinească obligaţiile în serviciul public, iar pe parcursul ultimului an de muncă aveau atribuţii directe de supraveghere sau control al organizaţiilor particulare de detectiv şi de pază, nu sînt în drept să se angajeze timp de un an în structurile de administrare, de revizie sau de control ale acestor organizaţii.

9. Cursurile de calificare se desfăşoară în baza unei tematici specifice, prevăzută de programul de studii aprobat de Ministerul Educaţiei, şi se finalizează prin examinarea şi atestarea absolvenţilor de o comisie desemnată de către rectorul instituţiei de învăţămînt, din care face parte şi un reprezentant al Ministerului Afacerilor Interne.

10. Înscrierea la cursurile de calificare se efectuează în baza cererii candidatului, a documentelor care atestă că nu cade sub incidenţa restricţiilor prevăzute de prezenta lege.

11. Plata pentru cursurile de calificare se suportă de către candidat şi, după caz, de către angajator.

12. Cel puţin semestrial, sub supravegherea efectivelor de poliţie competente, se vor organiza trageri de antrenament cu personalul de pază care deţine permise de port-armă pentru armele aflate în dotarea organizaţiilor particulare de pază.

13. Costul muniţiilor consumate în cadrul tragerilor de antrenament se suportă de către angajator.

14. Atestarea personalului pentru executarea activităţilor de pază a obiectivelor, bunurilor şi valorilor, precum şi atestarea gărzii de corp se efectuează după frecventarea cursurilor de calificare, cu durata minimă de 240 de ore, contra plată.

15. Perfecţionarea personalului de pază presupune dezvoltarea aptitudinilor practice, care se va efectua în cadrul cursurilor de reciclare, cu durata minimă de 120 de ore, contra plată.

 

[Anexa nr.3 introdusă prin Legea nr.232 din 10.12.2015, în vigoare 15.01.2016]