L E G E
pentru modificarea şi completarea unor acte legislative
în domeniul reglementării prin autorizare a activităţii
de întreprinzător
nr. 181 din 22.07.2016
Monitorul Oficial nr.265-276/577 din 19.08.2016
* * *
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Art.I. – La articolul 30 din Legea nr.845-XII din 3 ianuarie 1992 cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi (Monitorul Parlamentului Republicii Moldova, 1994, nr.2, art.33), cu modificările ulterioare, alineatul 1 va avea următorul cuprins:
„1. Întreprinderea, la decizia fondatorului/adunării generale, poate să îşi suspende temporar activitatea, pe o perioadă care să nu depăşească 3 ani, în cazul în care nu are datorii faţă de bugetul public naţional, precum şi faţă de alţi creditori. Informaţia privind lipsa/existenţa datoriei la bugetul public naţional se obţine de către organul înregistrării de stat şi organul fiscal din sistemul informaţional automatizat al Inspectoratului Fiscal Principal de Stat „Contul curent al contribuabilului”, prin intermediul platformei de interoperabilitate instituite de Guvern, fără implicarea solicitantului.”
Art.II. – Codul fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 8 februarie 2007), cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 5:
punctul 28) va avea următorul cuprins:
„28) Cod fiscal – număr personal de identificare al contribuabilului, atribuit în modul stabilit de prezentul cod. Se consideră cod fiscal şi nu necesită atribuire în modul prevăzut de prezentul cod:
a) numărul de identificare de stat atribuit de entitatea abilitată cu dreptul de înregistrare de stat şi indicat în decizia de înregistrare a persoanelor juridice şi a întreprinzătorilor individuali supuşi înregistrării de stat, conform prevederilor Legii nr.220-XVI din 19 octombrie 2007 privind înregistrarea de stat a persoanelor juridice şi a întreprinzătorilor individuali;
b) numărul de identificare de stat atribuit de entitatea abilitată cu dreptul de înregistrare de stat şi indicat în certificatul de înregistrare a persoanelor juridice supuse înregistrării de stat, conform prevederilor Legii nr.837-XIII din 17 mai 1996 cu privire la asociaţiile obşteşti;
c) codul personal (IDNP) indicat pe versoul buletinului de identitate al persoanei fizice cetăţean al Republicii Moldova;
d) seria şi numărul paşaportului persoanei fizice cetăţean al Republicii Moldova care nu dispune de buletin de identitate, iar dacă nu deţine nici paşaport, codul fiscal reprezintă seria şi numărul certificatului de naştere sau al altui act de identitate;
e) codul personal (IDNP) indicat pe versoul permisului de şedere al persoanei fizice cetăţean străin sau apatrid care deţine obiecte impozabile pe teritoriul Republicii Moldova sau care are obligaţii fiscale, iar în cazul lipsei permisului de şedere, codul fiscal reprezintă seria şi numărul (fără spaţii) al paşaportului persoanei respective din ţara de origine.”
punctul 30) se completează în final cu textul: „Procesul de atribuire a numărului de către organul fiscal va avea loc în baza analizei cererii şi a copiilor de pe documentele prin care se confirmă constituirea subdiviziunilor prezentate de contribuabili. Nu este necesară prezentarea altor documente de către contribuabili sau emiterea documentelor (certificatelor, autorizaţiilor, confirmărilor etc.) de către organul fiscal.”
punctul 42) va avea următorul cuprins:
„42) Certificat de atribuire a codului fiscal – document care confirmă luarea la evidenţa fiscală. Certificatul de atribuire a codului fiscal se eliberează în modul stabilit de prezentul cod, cu excepţia contribuabililor pentru care codul fiscal este cel atribuit în conformitate cu pct.28) lit.a), b), c), d) şi e).”
2. La articolul 8 alineatul (2), litera b) se completează în final cu textul „ , cu excepţia contribuabililor pentru care codul fiscal este cel atribuit în conformitate cu art.5 pct.28) lit.a), b), c), d) şi e). Contribuabilii care sînt înregistraţi de către organele abilitate cu dreptul de înregistrare de stat se iau la evidenţa organului fiscal respectiv conform informaţiei prezentate de către aceste organe”.
3. La poziţia 1 din anexa nr.3 la titlul IX, cuvintele „avizului preliminar şi a” se exclud.
Art.III. – Legea nr.451-XV din 30 iulie 2001 privind reglementarea prin licenţiere a activităţii de întreprinzător (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.26–28, art.95), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 8 alineatul (1), punctul 10) se abrogă.
2. La articolul 13 alineatul (1), cifrele „10),” se exclud.
Art.IV. – La articolul 182 din Legea nr.283-XV din 4 iulie 2003 privind activitatea particulară de detectiv şi de pază (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.200–203, art.769), cu modificările ulterioare, litera e) va avea următorul cuprins:
„e) declaraţia pe proprie răspundere privind lipsa antecedentelor penale.”
Art.V. – Legea nr.119-XV din 22 aprilie 2004 cu privire la produsele de uz fitosanitar şi la fertilizanţi (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.100–103, art.510), cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 3, noţiunea „comerciant” se exclude.
2. Articolul 12:
la alineatul (1), litera a) va avea următorul cuprins:
„a) autorizaţiei de funcţionare a depozitului pentru păstrarea produselor de uz fitosanitar şi a fertilizanţilor;”
la alineatul (11), cuvintele „Pentru deţinerea licenţei” se substituie cu cuvintele „La desfăşurarea activităţii”;
alineatul (12) se abrogă;
la alineatul (13):
în partea introductivă, după cuvintele „fără plată” se introduc cuvintele „ , pe termen nelimitat”;
litera b) se abrogă;
la alineatul (2), cuvîntul „licenţa” se substituie cu cuvintele „autorizaţia de funcţionare a depozitului pentru păstrarea produselor de uz fitosanitar şi a fertilizanţilor”;
la alineatul (3):
în partea introductivă, cuvîntul „licenţei” se substituie cu cuvintele „autorizaţiei de funcţionare a depozitului pentru păstrarea produselor de uz fitosanitar şi a fertilizanţilor”;
la literele a)–c), cuvintele „titularul de licenţă” se substituie cu cuvîntul „titular”;
la litera d), cuvintele „licenţă pentru genul respectiv de activitate” se substituie cu cuvintele „autorizaţie de funcţionare a depozitului pentru păstrarea produselor de uz fitosanitar şi a fertilizanţilor”;
alineatul se completează cu litera f) cu următorul cuprins:
„f) încălcarea cerinţelor de funcţionare a depozitului pentru păstrarea produselor de uz fitosanitar şi a fertilizanţilor.”
3. La articolul 21 alineatul (3), cuvintele „ , Camera de Licenţiere” se exclud.
4. La articolul 23:
alineatul (11) va avea următorul cuprins:
„(11) Certificatul de inofensivitate se eliberează, la solicitare, în baza rezultatelor încercărilor de laborator sau în baza declaraţiei pe proprie răspundere privind respectarea regulilor de utilizare a produselor de uz fitosanitar şi a fertilizanţilor, prevăzută la art.231.”
la alineatul (5), cuvintele „de certificatul de inofensivitate şi de certificatul de conformitate” se substituie cu textul „eliberat de autoritatea fitosanitară competentă a statului exportator. Legumele şi fructele în stare proaspătă trebuie să fie însoţite şi de un certificat/document oficial, prin care se asigură inofensivitatea prin respectarea limitelor maxime admisibile de reziduuri de pesticide şi a conţinutului de nitraţi, eliberat de autoritatea fitosanitară competentă a statului exportator.”
5. Articolul 231 va avea următorul cuprins:
„Articolul 231. Declaraţia pe proprie răspundere privind respectarea regulilor de utilizare a produselor de uz fitosanitar şi a fertilizanţilor
(1) Declaraţia pe proprie răspundere privind respectarea regulilor de utilizare a produselor de uz fitosanitar şi a fertilizanţilor este un document oficial, prezentat de către agentul economic subdiviziunilor teritoriale ale Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor, prin care declarantul confirmă respectarea regulilor corespunzătoare.
(2) Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor elaborează, aprobă şi publică pe pagina sa web oficială modelul declaraţiei pe proprie răspundere.
(3) Declaraţia pe proprie răspundere depusă de producătorul agricol care efectuează tratamente cu produse de uz fitosanitar şi încorporarea fertilizanţilor este însoţită de următoarele documente:
a) copia de pe Registrul de evidenţă a utilizării produselor de uz fitosanitar şi a fertilizanţilor pe anul respectiv, înregistrat şi sigilat la subdiviziunea teritorială a Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor, al cărui model este prezentat în anexa nr.4;
b) copiile de pe bonurile sau de pe facturile fiscale care confirmă procurarea produselor de uz fitosanitar şi a fertilizanţilor.
(4) Producătorul agricol care efectuează tratamente cu produse de uz fitosanitar şi încorporarea fertilizanţilor şi persoana juridică care prestează servicii în domeniul protecţiei plantelor ţin evidenţa utilizării produselor de uz fitosanitar şi a fertilizanţilor în Registrul de evidenţă a utilizării produselor de uz fitosanitar şi a fertilizanţilor. Înscrierile în registrul menţionat se efectuează şi se semnează de către persoana responsabilă şi constituie document oficial în procesul controlului calităţii tratamentelor fitosanitare.”
6. Anexa nr.3 se abrogă.
Art.VI. – Legea nr.220-XVI din 19 octombrie 2007 privind înregistrarea de stat a persoanelor juridice şi a întreprinzătorilor individuali (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.184–187, art.711), cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 9 alineatul (7), cuvîntul „iar” se substituie cu cuvintele „precum şi în colaborare cu”, iar textul „Costurile verificării sînt suportate de către deponent.” se exclude.
2. La articolul 18, alineatul (2) se completează în final cu textul „conform datelor prezentate de către Inspectoratul Fiscal Principal de Stat organului înregistrării de stat în sistemul informaţional automatizat „Contul curent al contribuabilului”, prin intermediul platformei de interoperabilitate instituite de Guvern, fără implicarea solicitantului înregistrării”.
3. La articolul 24, alineatul (11) se completează în final cu textul „conform datelor prezentate de către Inspectoratul Fiscal Principal de Stat organului înregistrării de stat în sistemul informaţional automatizat „Contul curent al contribuabilului”, prin intermediul platformei de interoperabilitate instituite de Guvern, fără implicarea solicitantului înregistrării”.
4. La articolul 26, alineatul (2) se completează în final cu textul: „Informaţia privind lipsa/existenţa datoriei la bugetul public naţional se obţine de către organul înregistrării de stat din sistemul informaţional automatizat al Inspectoratului Fiscal Principal de Stat „Contul curent al contribuabilului”, prin intermediul platformei de interoperabilitate instituite de Guvern.”
5. La articolul 31 alineatul (1), litera a) se completează în final cu textul „conform datelor prezentate de către Inspectoratul Fiscal Principal de Stat organului înregistrării de stat în sistemul informaţional automatizat „Contul curent al contribuabilului”, prin intermediul platformei de interoperabilitate instituite de Guvern, fără implicarea solicitantului”.
Art.VII. – Legea nr.221-XVI din 19 octombrie 2007 privind activitatea sanitar-veterinară (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2013, nr.125–129, art.396), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 2, noţiunea „aviz sanitar-veterinar de import, export sau tranzit” va avea următorul cuprins:
„aviz sanitar-veterinar de import/export – document oficial emis de către Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor, în baza căruia se efectuează importul sau exportul mărfurilor supuse controlului sanitar-veterinar de stat;”.
2. Articolul 331:
în titlu şi la alineatul (1), textul „ , export sau tranzit” se substituie cu cuvintele „sau export”;
la alineatul (2), cuvintele „import/export/tranzit” se substituie cu cuvintele „import/export”;
la alineatul (3):
în partea introductivă, cuvintele „ , export sau tranzit” se substituie cu cuvintele „sau export”;
litera i) se abrogă;
la alineatul (8), textul „ , exportului sau tranzitului” se substituie cu cuvintele „sau exportului”, iar textul „ , de export sau de tranzit” – cu cuvintele „sau de export”;
la alineatul (10), textul „iar de tranzit – 8 zile de la data eliberării,” se exclude.
3. Anexa nr.10:
în titlul şi în cuprinsul Avizului, textul „IMPORT/EXPORT/TRANZIT” se substituie cu cuvintele „IMPORT/EXPORT”;
punctul 4 se exclude.
Art.VIII. – La articolul 26 alineatul (6) din Legea regnului vegetal nr.239-XVI din 8 noiembrie 2007 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.40–41, art.114), cuvintele „recoltării masei lemnoase în procesul de tăiere a vegetaţiei forestiere” se substituie cu cuvintele „tăierii în fondul forestier şi în vegetaţia forestieră din afara fondului forestier”.
Art.IX. – La articolul 27 alineatul (5) din Legea nr.163 din 9 iulie 2010 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţie (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.155–158, art.549), cu modificările ulterioare, cuvintele „ , pentru lucrări de utilitate publică de interes naţional” se exclud.
Art.X. – Legea nr.228 din 23 septembrie 2010 cu privire la protecţia plantelor şi la carantina fitosanitară (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.241–246, art.748), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 2:
noţiunea „expertiză de carantină” va avea următorul cuprins:
„expertiză de laborator – ansamblu de metode şi măsuri de investigare efectuate de un inspector abilitat sau, după caz, de un laborator acreditat, în scopul identificării organismelor de carantină şi noncarantină;”
noţiunea „permis fitosanitar de import (tranzit)” se exclude.
2. La articolul 3 punctul 2) litera f), textul „al permisului fitosanitar de import (tranzit),” se exclude.
3. Articolul 4:
la alineatul (4):
litera h) va avea următorul cuprins:
„h) eliberează certificatul fitosanitar, certificatul fitosanitar de reexport, prin intermediul subdiviziunilor raionale/municipale şi al posturilor de control sanitar-veterinar şi fitosanitar la frontieră, pentru plante, produse vegetale şi bunuri conexe supuse regimului de carantină fitosanitară;”
la litera i), textul „permise fitosanitare de import (tranzit)/” se exclude;
la litera q), textul „în baza certificatului expertizei de carantină,” se exclude;
la alineatul (5), literele a) şi d) se abrogă.
4. La articolul 8 litera i), textul „de permise fitosanitare de import (tranzit),” se exclude.
5. La articolul 10 alineatul (1), literele c) şi d) vor avea următorul cuprins:
„c) examinarea vizuală şi controlul fizic de identificare a organismelor dăunătoare, de stabilire a contaminanţilor (frunze, sol), precum şi întocmirea actului privind rezultatele inspecţiei;
d) perfectarea actelor de control fitosanitar al plantelor, al produselor vegetale şi al bunurilor conexe supuse regimului de carantină fitosanitară, al locului de producţie, emiterea deciziei privind conformitatea cu cerinţele fitosanitare.”
6. Articolul 19:
la alineatul (1), textul „la prezentarea permisului fitosanitar de import (tranzit), eliberat de organul de control fitosanitar, în care se indică condiţiile de import şi de utilizare a produselor, şi” se exclude;
alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) În vederea asigurării controlului fitosanitar, la importul (tranzitul) plantelor, al produselor vegetale şi al bunurilor conexe supuse regimului de carantină fitosanitară, importatorul prezintă Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor, cu cel puţin 24 de ore pînă la operaţiunea de import, în format electronic, o declaraţie pe proprie răspundere despre intenţia de import, cu indicarea punctelor de intrare.”
la alineatul (5), litera d) va avea următorul cuprins:
„d) refuz al importului (tranzitului);”.
7. Articolul 21 va avea următorul cuprins:
„Articolul 21. Comercializarea plantelor şi a produselor vegetale importate pe piaţa internă
Comercializarea plantelor şi a produselor vegetale importate pe piaţa internă se efectuează în baza paşaportului fitosanitar al mărfurilor importate supuse controlului de carantină.”
8. În titlul capitolului VII, textul „PERMISUL FITOSANITAR DE IMPORT (TRANZIT).” se exclude.
9. La articolul 26 alineatul (5):
în partea introductivă, cifrele „24” se substituie cu cifrele „48”;
literele d), f) şi h) se abrogă.
10. La articolul 261:
titlul şi alineatul (1) vor avea următorul cuprins:
„Articolul 261. Controlul fitosanitar al unităţilor de transport şi al altor bunuri conexe supuse regimului de carantină fitosanitară
(1) Pînă la obţinerea certificatului fitosanitar, exportatorul solicită efectuarea controlului fitosanitar al unităţilor de transport şi al altor bunuri conexe supuse regimului de carantină fitosanitară şi oferă acces la bunurile în cauză în vederea efectuării controlului. Controlul fitosanitar al unităţilor de transport şi al altor bunuri conexe supuse regimului de carantină fitosanitară face parte din procedura de eliberare a certificatului fitosanitar.”
la alineatul (2), cuvintele „depunerea cererii pentru” se exclud;
alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Controlul fitosanitar al unităţilor de transport şi al altor bunuri conexe supuse regimului de carantină fitosanitară se soldează cu întocmirea actului de control, imediat după efectuarea acestuia; o copie de pe actul respectiv se transmite subdiviziunii responsabile de emiterea certificatului fitosanitar şi o altă copie se înmînează gratuit solicitantului.”
11. Articolele 32 şi 321 se abrogă.
12. Anexa nr.2 va avea următorul cuprins:
„Anexa nr.2 Tarifele pentru efectuarea controlului fitosanitar la import şi la export
| ||
Nr. crt. | Operaţiunea | Tarif, lei |
1 | Control fitosanitar al încărcăturilor exportate, cu eliberarea certificatului fitosanitar | |
– lot de pînă la: | ||
50 kg, bucăţi, seturi, m2, m3 | 20,00 | |
100 kg, bucăţi, seturi, m2, m3 | 25,00 | |
250 kg, bucăţi, seturi, m2, m3 | 27,00 | |
500 kg, bucăţi, seturi, m2, m3 | 31,00 | |
1000 kg, bucăţi, seturi, m2, m3 | 34,00 | |
1500 kg, bucăţi, seturi, m2, m3 | 42,00 | |
3000 kg, bucăţi, seturi, m2, m3 | 46,00 | |
5000 kg, bucăţi, seturi, m2, m3 | 53,00 | |
10000 kg, bucăţi, seturi, m2, m3 | 77,00 | |
20000 kg, bucăţi, seturi, m2, m3 | 108,00 | |
40000 kg, bucăţi, seturi, m2, m3 | 123,00 | |
70000 kg, bucăţi, seturi, m2, m3 | 139,00 | |
– lot de peste 70000 kg, bucăţi, seturi, m2, m3 | 180,00 + 0,50 pentru fiecare 1000 kg, bucăţi, seturi, 100 m2, 1 m3 | |
2 | Control fitosanitar al încărcăturilor importate, cu eliberarea actului privind controlul fitosanitar | |
– lot de pînă la 10000 kg, 10000 bucăţi, 1000 m2, 10 m3 | 20,00 | |
– lot de la: | ||
10000 kg, 10000 bucăţi, 1000 m2, 10 m3 | 164,00 | |
25000 kg, 25000 bucăţi, 2500 m2, 25 m3 | 344,00 | |
50000 kg, 50000 bucăţi, 5000 m2, 50 m3 | 620,00 | |
100000 kg, 100000 bucăţi, 10000 m2, 100 m3 | 1200,00” |
13. Anexa nr.5 (recto şi verso) se abrogă.
14. În tot cuprinsul legii, cuvintele „expertiză de carantină” se substituie cu cuvintele „expertiză de laborator”.
Art.XI. – Legea nr.160 din 22 iulie 2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.170–175, art.494), cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 2 la noţiunea „act permisiv”, textul „şi/sau învesteşte solicitantul” se substituie cu textul „şi întrunirea condiţiilor stabilite de lege, confirmînd învestirea solicitantului”.
2. Articolul 4:
la alineatul (1), litera c) va avea următorul cuprins:
„c) confirmă şi/sau atestă competenţele profesionale ale angajaţilor unei întreprinderi, care sînt valabile doar pentru activitatea întreprinderii respective şi indispensabile pentru activitatea de întreprinzător desfăşurată de aceasta; acest act nu poate fi utilizat de către angajatul în cauză la o altă întreprindere cu activitate similară.”
articolul se completează cu alineatele (11)–(14) cu următorul cuprins:
„(11) Actul permisiv reprezintă un mijloc de intervenţie care urmează a fi utilizat de autoritatea abilitată în mod echivalent cu alte mijloace şi tehnici de intervenţie ale autorităţilor publice, ţinînd cont de principiul proporţionalităţii.
(12) Instituirea unui act permisiv trebuie să fie în concordanţă, în mod obligatoriu, cu unul sau mai multe riscuri pe care acest act permisiv poate să le acopere şi care nu sînt abordate prin alte mijloace de intervenţie ale autorităţilor publice, inclusiv prin alte acte permisive.
(13) Apariţia unor drepturi şi/sau obligaţii confirmate de un act permisiv are loc doar în virtutea întrunirii de către solicitant a cerinţelor şi condiţiilor stabilite expres şi exhaustiv de lege. Voinţa autorităţii publice exprimată prin emiterea actului permisiv nu poate sta la baza apariţiei drepturilor şi a obligaţiilor, aceasta doar confirmă întrunirea cerinţelor şi condiţiilor stabilite de lege, dacă legea acordă în mod expres atribuţia dată autorităţii publice în cauză. Autoritatea emitentă poate respinge cererea, poate refuza eliberarea actului permisiv şi poate iniţia procedura de suspendare şi/sau retragere a actului permisiv numai dacă solicitantul nu întruneşte şi nu respectă cerinţele şi/sau condiţiile expres stabilite de lege în privinţa actului permisiv în cauză.
(14) Confirmarea pe hîrtie sau pe alt suport a actului permisiv nu este decît dovada existenţei în timp a actului şi a drepturilor în privinţa unei entităţi concrete. Emiterea suportului şi/sau distrugerea acestuia nu condiţionează existenţa drepturilor şi a obligaţiilor care sînt confirmate de acest suport. Toate autorităţile emitente sînt obligate să ţină registre, inclusiv electronice, ale actelor permisive eliberate şi să ofere direct accesul, inclusiv electronic, la aceste registre organelor de control şi altor autorităţi publice în volumul necesar funcţiilor şi atribuţiilor acestor autorităţi.”
alineatul (2) se completează în final cu textul: „La instituirea (propunerea) unui act permisiv nou este obligatoriu de a examina şi de a propune eliminarea unui sau mai multor acte permisive în vigoare eliberate de aceeaşi autoritate sau acte care acoperă total sau parţial aceleaşi riscuri, domenii de reglementare şi/sau de activitate de întreprinzător. Propunerea de completare a nomenclatorului menţionat cu orice act permisiv nou va fi însoţită de ajustarea şi de completarea cadrului legislativ în vigoare cu prevederi procedurale şi materiale suficiente pentru ca reglementarea propusă prin actul permisiv să corespundă principiilor şi rigorilor prezentei legi.”
alineatul (3) se completează în final cu cuvintele „şi în portalul guvernamental unic al serviciilor publice”;
articolul se completează cu alineatele (4) şi (5) cu următorul cuprins:
„(4) Autorităţile emitente sînt obligate să includă sau să transmită pentru includere toată informaţia cu privire la actele permisive pe care le eliberează şi la documentele/formalităţile aferente procedurii de solicitare şi eliberare pe portalul guvernamental unic al serviciilor publice (www.servicii.gov.md), precum şi să se asigure că portalul în cauză se utilizează drept ghişeu unic electronic pentru solicitarea actelor permisive. Asigurarea funcţionalităţii şi reglementarea regimului juridic şi a modului de utilizare ale portalului guvernamental unic al serviciilor publice se atribuie Guvernului.
(5) Autoritatea emitentă nu are dreptul de a suspenda şi/sau de a retrage actul permisiv, precum şi de a respinge cererea de solicitare în scopul sancţionării solicitantului în cazul în care acesta nu respectă unele condiţii sau nu onorează unele obligaţii care nu se încadrează în lista expresă de cerinţe şi/sau condiţii stabilite de lege în privinţa actului permisiv în cauză.”
3. Articolul 6:
la alineatul (1), după cuvintele „prin scrisoare recomandată” se introduc cuvintele „ , prin intermediul sistemelor informaţionale dedicate”, iar cuvintele „semnătura digitală” se substituie cu cuvintele „semnătura electronică avansată calificată”;
articolul se completează cu alineatele (11)–(13) cu următorul cuprins:
„(11) Autorităţile emitente sînt obligate să implementeze, după caz, posibilitatea solicitării şi recepţionării la distanţă a actelor permisive. În acest scop, solicitantul are dreptul să transmită, în format electronic (fără aplicarea semnăturii electronice), copiile de pe documentele cerute, anexate la cerere. În acest caz, formatul electronic al copiilor nu poate servi drept temei pentru respingerea cererii.
(12) În cazul indicat la alin.(11), autoritatea emitentă poate solicita, la eliberarea actului permisiv sau în termen de pînă la 30 de zile de la data eliberării acestuia, să-i fie puse la dispoziţie originalele documentelor, copiile de pe care au fost anexate la cererea transmisă la distanţă (în format electronic), pentru a verifica autenticitatea copiilor în cauză.
(13) La solicitarea actului permisiv, solicitantul are dreptul să declare informaţia necesară în conformitate cu prevederile Legii nr.161 din 22 iulie 2011 privind implementarea ghişeului unic în desfăşurarea activităţii de întreprinzător, fără a anexa actele confirmative la cerere.”
la alineatul (4), cuvintele „În acest caz, pe actul permisiv” se substituie cu cuvintele „În acest caz, în registrul oficial al autorităţii emitente, precum şi pe actul permisiv,” iar cuvintele „Menţiunea prelungirii termenului de valabilitate poate fi aplicată pe actul permisiv pînă la expirarea termenului său” – cu cuvintele „Menţiunea prelungirii termenului de valabilitate poate fi aplicată pînă la expirarea termenului”;
alineatul (6) va avea următorul cuprins:
„(6) Autoritatea emitentă este obligată să ţină, în conformitate cu Legea nr.71-XVI din 22 martie 2007 cu privire la registre, registrul actelor permisive pe care le-a eliberat, precum şi registrul cererilor recepţionate. Autoritatea emitentă este obligată să asigure accesul public, inclusiv prin intermediul reţelei Internet, la datele din registrele în cauză, cu respectarea rigorilor prevăzute de legislaţia cu privire la protecţia datelor cu caracter personal.”
4. La articolul 9:
alineatul (2) se completează în final cu textul: „Plăţile stabilite pentru emiterea actului permisiv şi pentru serviciile aferente emiterii nu trebuie să depăşească costurile de elaborare şi emitere a actului permisiv în cauză şi de prestare a serviciilor aferente sau totalitatea veniturilor obţinute din plăţile respective nu trebuie să depăşească costurile aferente emiterii actelor permisive.”
alineatul (4) va avea următorul cuprins:
„(4) Fondurile colectate în urma emiterii şi a reperfectării actelor permisive indicate în anexă din taxele pentru actele permisive şi serviciile aferente emiterii acestora prestate de către autoritatea emitentă se varsă integral la bugetul de stat, în conformitate cu legile care reglementează genurile de activitate şi care stabilesc metodologia de calcul al taxelor respective, cu excepţia cazurilor stabilite de lege.”
5. În anexă:
la compartimentul „Inspectoratul Fiscal Principal de Stat”, poziţiile 2, 3, 11, 12 şi 14 se exclud;
la compartimentul „Serviciul Vamal”, poziţiile 3, 10–12 şi 15 se exclud;
la compartimentul „Ministerul Economiei”, poziţiile 1–3 se exclud;
la compartimentul „Inspectoratul Principal de Stat pentru Supraveghere Tehnică a Obiectelor Industriale Periculoase”, poziţiile 1, 2 şi 4 se exclud;
la compartimentul „Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare”, poziţiile 4, 10, 14, 23–25 şi 33 se exclud;
la compartimentul „Ministerul Afacerilor Interne”, poziţiile 1–6, 8–11 şi 17 se exclud;
la compartimentul „Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor”, poziţiile 1, 5 şi 6 se exclud;
la compartimentul „Autoritatea Aeronautică Civilă”, poziţiile 2, 9–16, 20–36 şi 39 se exclud;
la compartimentul „Întreprinderea de Stat „Registru Naval”, poziţiile 3–17, 19 şi 21–32 se exclud;
la compartimentul „Instituţia Publică „Căpitănia Portului Giurgiuleşti”, poziţiile 1–4, 7, 8 şi 10–13 se exclud;
la compartimentul „Agenţia de Stat pentru Proprietatea Intelectuală”, poziţiile 1, 2 şi 4 se exclud;
compartimentul „Ministerul Culturii” se exclude;
la compartimentul „Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor/Întreprinderea de Stat „Radiocomunicaţii”, poziţia 1 se exclude;
la compartimentul „Ministerul Mediului”, poziţia 7 se exclude;
la compartimentul „Serviciul Piscicol”, poziţia 2 se exclude;
la compartimentul „Centrul Naţional de Terminologie”, poziţiile 1 şi 2 se exclud.
Art.XII. – În vederea atingerii obiectivului „Business: cu reguli clare de joc”, stabilit în Legea nr.166 din 11 iulie 2012 pentru aprobarea Strategiei naţionale de dezvoltare „Moldova 2020”, precum şi în conformitate cu obligaţia generală de revizuire periodică, stabilită la art.3 din Legea nr.161 din 22 iulie 2011 privind implementarea ghişeului unic în desfăşurarea activităţii de întreprinzător, avînd scopul de a scădea povara existentă pentru mediul de afaceri, dar şi de a eficientiza cheltuielile şi efortul în procesul de reglementare prin acte permisive, inclusiv licenţe, se vor întreprinde următoarele măsuri:
1. Autorităţile administraţiei publice centrale care eliberează acte permisive, inclusiv licenţe, vor iniţia un amplu proces de revizuire a oportunităţii actelor permisive în cauză, inclusiv a licenţelor, a conformităţii acestor acte principiilor reglementării activităţii de întreprinzător, de eficientizare şi de simplificare a procedurii de solicitare şi eliberare a acestor acte, care presupune următorii paşi:
1) identificarea întregului spectru de acte permisive, inclusiv licenţe, a rigorilor procedurale şi materiale aferente acestor acte;
2) determinarea oportunităţii acestora şi reducerea maximă a numărului lor prin:
a) eliminarea din cadrul normativ dacă se constată dublarea acestora cu alte acte sau mecanisme de intervenţie şi/sau lipsa lor de oportunitate;
b) eliminarea prin comasare cu alte acte care au scop similar;
c) transformarea actului în proceduri de notificare şi/sau de înregistrare oficială;
d) transformarea actului în procedură de confirmare şi/sau în schimb de informaţie între autorităţi (fără implicarea solicitantului) în cadrul procedurii de emitere a unui act conex;
3) stabilirea numărului minim de acte permisive, inclusiv licenţe, indispensabile pentru reglementarea eficientă a activităţii de întreprinzător, care ar permite fiecărei autorităţi să-şi exercite atribuţiile şi să-şi atingă obiectivele cu povară minimă pentru mediul de afaceri;
4) reducerea maximă a poverii actelor permisive, inclusiv a licenţelor, care nu au fost eliminate şi eficientizarea modului de solicitare şi de eliberare a acestora prin:
a) reducerea maximă a procedurilor şi documentelor obligatorii pentru solicitant;
b) restrîngerea maximă a ariei de aplicare (asupra categoriilor de persoane sau genurilor de activităţi) şi/sau majorarea la maximum a termenului de valabilitate;
c) corelarea plăţii pentru examinarea solicitării şi eliberarea actului cu cheltuielile suportate de autoritate (luînd în calcul şi alocările aferente de la bugetul de stat), precum şi asigurarea previzibilităţii şi a transparenţei cheltuielilor solicitantului pentru obţinerea actului permisiv, inclusiv a licenţei;
d) constituirea ghişeelor unice şi/sau aplicarea soluţiilor de ghişeu unic pentru facilitarea solicitării, emiterii şi recepţionării, care includ schimbul de informaţii între autorităţi, precum şi schimbul automatizat de date gratuit între autorităţi prin intermediul platformei de interoperabilitate instituite de Guvern; implementarea circulaţiei documentului electronic, standardizarea şi eficientizarea managementului documentelor în cadrul autorităţii şi între autorităţi;
5) corelarea actelor permisive, inclusiv a licenţelor, care nu au fost eliminate şi a modului de reglementare a regimului juridic al acestora cu principiile de reglementare stabilite de Legea nr.160 din 22 iulie 2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător, Legea nr.451-XV din 30 iulie 2001 privind reglementarea prin licenţiere a activităţii de întreprinzător, Legea nr.161 din 22 iulie 2011 privind implementarea ghişeului unic în desfăşurarea activităţii de întreprinzător, Legea nr.235-XVI din 20 iulie 2006 cu privire la principiile de bază de reglementare a activităţii de întreprinzător şi alte legi relevante.
2. Procesul de revizuire şi optimizare va fi iniţiat la data publicării prezentei legi şi va fi desfăşurat în decursul a şase luni de către următoarele autorităţi publice:
1) Comisia Naţională a Pieţei Financiare;
2) Consiliul Coordonator al Audiovizualului;
3) Centrul Naţional de Terminologie;
4) Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică;
5) Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei;
6) Serviciul de Informaţii şi Securitate;
7) Guvernul, pentru actele permisive, inclusiv licenţele, acordate de:
a) Ministerul Economiei (cu autorităţile, instituţiile şi întreprinderile subordonate);
b) Ministerul Finanţelor (cu autorităţile, instituţiile şi întreprinderile subordonate);
c) Ministerul Justiţiei (cu autorităţile, instituţiile şi întreprinderile subordonate);
d) Ministerul Afacerilor Interne (cu autorităţile, instituţiile şi întreprinderile subordonate);
e) Ministerul Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor (cu autorităţile, instituţiile şi întreprinderile subordonate);
f) Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare (cu autorităţile, instituţiile şi întreprinderile subordonate);
g) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor (cu autorităţile, instituţiile şi întreprinderile subordonate);
h) Ministerul Mediului (cu autorităţile, instituţiile şi întreprinderile subordonate);
i) Ministerul Educaţiei (cu autorităţile, instituţiile şi întreprinderile subordonate);
j) Ministerul Culturii (cu autorităţile, instituţiile şi întreprinderile subordonate);
k) Ministerul Sănătăţii (cu autorităţile, instituţiile şi întreprinderile subordonate);
l) Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor (cu autorităţile, instituţiile şi întreprinderile subordonate);
m) Agenţia de Stat pentru Proprietatea Intelectuală;
n) Agenţia Turismului;
o) Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor;
p) Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru;
q) Autoritatea Aeronautică Civilă.
3. Procesul de revizuire şi optimizare va fi asigurat de către Guvern. Pînă la finele procesului de revizuire şi optimizare, Guvernul va elabora şi va prezenta Parlamentului:
a) proiecte de modificare şi completare a actelor legislative în vederea aprobării rezultatelor optimizărilor propuse şi implementării lor ulterioare;
b) proiectul noului Nomenclator al actelor permisive, care va fi divizat în trei compartimente: autorizaţii (acte permisive ce se referă la acordarea anumitor drepturi de activitate şi la atestarea întrunirii anumitor condiţii de către agentul economic), certificate (acte permisive ce se referă la conformitatea bunurilor şi/sau serviciilor) şi licenţe, proiectul fiind însoţit de propuneri de modificare a legilor aferente.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Andrian CANDU
|
Nr.181. Chişinău, 22 iulie 2016. |
