vineri, 19 septembrie 2003
47/12.04.94 Lege privind activitatea nestatală de depistare-protecţie

L E G E

privind activitatea nestatală de depistare-protecţie*

 

nr. 47-XIII  din  12.04.94

 

Republicat: Monitorul Oficial al R.Moldova nr.30-34/134 din 04.03.2003

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.2/1 din 25.08.1994

 

* * *

Abrogat: 19.09.2003

Legea R.Moldova nr.283-XV din 04.07.2003

C U P R I N S

Capitolul 1

PRINCIPII GENERALE

Articolul 1. Activitatea nestatală de depistare-protecţie

Articolul 2. Baza juridică a activităţii de depistare-protecţie

Articolul 3. Asociaţia lucrătorilor din organizaţiile nestatale de depistare-protecţie, din serviciile de asigurare a securităţii

Articolul 4. Genurile activităţii de depistare-protecţie

Articolul 5. Drepturile organizaţiilor şi ale persoanelor care practică activitate de depistare-protecţie

Articolul 6. Obligaţiile organizaţiilor şi ale persoanelor care practică activitate de depistare-protecţie

Articolul 7. Protecţia juridică a lucrătorilor din organizaţiile de depistare-protecţie şi din serviciile de asigurare a securităţii

Articolul 8. Înlesnirile sociale

Articolul 9. Mijloacele financiare şi materiale

Articolul 10. Interacţiunea cu autorităţile administraţiei publice locale

Articolul 11. Interacţiunea cu organele de drept

Articolul 12. Răspunderea pentru încălcarea legislaţiei în vigoare

Articolul 13. Pregătirea lucrătorilor pentru organizaţiile de depistare-protecţie şi serviciile de asigurare a securităţii

Capitolul 2

ACTIVITATEA PARTICULARĂ DE DEPISTARE

Articolul 14. Detectivul particular

Articolul 15. Activitatea detectivului particular

Articolul 16. Restricţii în activitatea detectivului particular

Articolul 17. Licenţa de activitate

Articolul 18. Modul de eliberare a licenţei detectivului particular

Articolul 19. Modul de eliberare a licenţelor către uniunile de detectivi particulari, de protectori şi către serviciile de asigurare a securităţii

Articolul 191. Condiţii suplimentare pentru eliberarea licenţelor către organizaţiile care practică activitate de protecţie

Articolul 20. Prelungirea şi anularea licenţei

Articolul 21. Contractul dintre detectivul particular (uniunea de detectivi) şi client

Capitolul 3

APLICAREA FORŢEI FIZICE, A MIJLOACELOR

SPECIALE ŞI A ARMEI DE FOC

Articolul 22. Condiţiile de aplicare a forţei fizice, a mijloacelor speciale şi a armei de foc

Articolul 23. Aplicarea mijloacelor speciale

Articolul 24. Aplicarea armei de foc

Capitolul 4

CONTROLUL ŞI SUPRAVEGHEREA, ÎNCETAREA ACTIVITĂŢII

Articolul 25. Controlul şi supravegherea

Articolul 26. Încetarea activităţii

 

 

 

Parlamentul Republicii Moldova adoptă prezenta lege.

 

Capitolul 1

PRINCIPII GENERALE

Articolul 1. Activitatea nestatală de depistare-protecţie

(1) Activitatea nestatală de depistare-protecţie (inclusiv de asigurare a securităţii)*, are ca obiectiv acordarea de ajutor persoanelor fizice şi juridice, inclusiv celor străine, pentru apărarea drepturilor patrimoniale şi nepatrimoniale, intereselor lor legitime, conform Constituţiei şi legislaţiei în vigoare.

__________________

* Numită în cele ce urmează activitate de depistare-protecţie

 

(2) Activitatea de depistare-protecţie are la bază principiile legalităţii, umanismului, echităţii sociale, respectării drepturilor şi libertăţilor persoanei şi se desfăşoară în interacţiune cu organizaţiile de stat şi cele obşteşti în vederea asigurării ordinii de drept.

(3) Organizaţiile şi persoanele care practică activitate de depistare-protecţie nu sînt învestite cu împuterniciri de organe de drept statale. Organizaţiile de depistare nu au atribuţii de urmărire penală şi de justiţie, acestea fiind de competenţa exclusivă a organelor de urmărire penală, a procuraturii şi instanţei judecătoreşti.

(4) Lucrătorii din organele de drept statale nu au dreptul de a-şi cumula activitatea cu activitatea în organizaţiile de depistare-protecţie şi în serviciile de asigurare a securităţii.

(5) Lucrătorii din organizaţiile de depistare-protecţie şi din serviciile de asigurare a securităţii nu au dreptul de a-şi cumula activitatea cu serviciul de stat.

[Art.1 modificat prin Legea nr.206-XV din 29.05.2003, în vigoare 18.07.2003]

 

Articolul 2. Baza juridică a activităţii de depistare-protecţie

Activitatea de depistare-protecţie este reglementată de prezenta lege şi de alte acte normative.

 

Articolul 3. Asociaţia lucrătorilor din organizaţiile nestatale de depistare-protecţie, din serviciile de asigurare a securităţii

(1) Persoanele care practică activitate de depistare-protecţie şi uniunile lor pot intra benevol în Asociaţia lucrătorilor din organizaţiile nestatale de depistare-protecţie, din serviciile de asigurare a securităţii, denumită în continuare Asociaţie.

(2) Asociaţia funcţionează în bază de statut înregistrat conform legislaţiei în vigoare. Ea organizează activitatea persoanelor şi a uniunilor acestora, acordă ajutor organului care a eliberat licenţă şi procuraturii la exercitarea controlului şi supravegherii asupra activităţii lor.

 

Articolul 4. Genurile activităţii de depistare-protecţie

(1) Pentru desfăşurarea activităţii de depistare este permisă prestarea următoarelor servicii:

a) colectarea de informaţii, importante pentru apărarea drepturilor şi intereselor legitime ale persoanelor fizice şi juridice;

b) colectarea de probe în cauze civile;

c) studierea pieţei, colectarea de informaţii pentru negocieri, depistarea partenerilor de afaceri insolvabili sau care nu insuflă încredere;

d) protejarea întreprinderilor şi a firmelor contra spionajului industrial;

e) depistarea cazurilor de falsificare a emblemelor comerciale, denumirilor de firmă, cazurilor de concurenţă ilicită, precum şi de divulgare a informaţiilor privitoare la activitatea de producţie, de antreprenoriat, de comerţ şi de altă natură prevăzută de legislaţie;

f) colectarea de date biografice sau de altă natură ale persoanei cu care se încheie contractul;

g) identificarea autorilor sau a expeditorilor de scrisori anonime, a colportorilor;

h) identificarea locului de aflare al persoanelor dispărute;

i) căutarea bunurilor pierdute de cetăţeni sau organizaţii;

j) colectarea de date în cauze penale pentru acordarea de ajutor organelor de drept.

(2) Pentru protecţie şi asigurare a securităţii se permite prestarea următoarelor servicii:

a) ocrotirea vieţii şi sănătăţii cetăţenilor, paza bunurilor lor;

b) paza fizică şi tehnică a localurilor organizaţiilor de stat şi celor particulare, a depozitelor de bunuri materiale;

c) paza misiunilor diplomatice;

d) montarea, exploatarea şi întreţinerea dispozitivelor pentru semnalizarea de siguranţă şi de incendiu;

e) paza şi însoţirea încărcăturilor de preţ, speciale, periculoase şi de altă natură, a loturilor de bancnote, a bunurilor personale;

f) patrularea în rond, în comun cu organele de drept, a zonelor criminogene, cu acordul autorităţilor locale;

g) acordarea de ajutor organelor de drept la menţinerea ordinii publice şi la asigurarea securităţii cetăţenilor;

h) informarea cetăţenilor în probleme de protecţie contra acţiunilor ilicite;

i) informarea şefilor de unităţi în probleme de creare a serviciilor de securitate proprii;

j) pregătirea, la solicitarea şefilor de unităţi, a unor recomandări de evitare a situaţiilor limită (ameninţări cu deflagraţia, cu incendierea, şantajul, extorcarea, răcketul etc.) şi unor schiţe de acţiune în astfel de cazuri.

 

Articolul 5. Drepturile organizaţiilor şi ale persoanelor care practică activitate de depistare-protecţie

Organizaţiile şi persoanele sînt împuternicite:

a) să reprezinte în organizaţiile de stat şi cele obşteşti interesele persoanelor fizice şi juridice cu care au încheiat contract;

b) să ceară şi să primească liber, în modul stabilit, informaţii şi copii de pe documente (cu excepţia celor care constituie secret de stat, de serviciu sau secret comercial) din partea unităţilor şi cetăţenilor;

c) să inspecteze după caz, (cu participarea şi cu acordul proprietarului sau al reprezentantului său) teritoriul, clădirea, localurile, bunurile ce aparţin persoanelor fizice şi juridice;

d) să solicite, cu acordul clientului, avizul specialistului în problemele care necesită cunoştinţe speciale;

e) să contracareze acţiunile ilicite împotriva drepturilor şi intereselor legitime ale persoanelor fizice şi juridice, să reţină vinovaţii şi să-i aducă neîntîrziat în organul afacerilor interne;

f) să dea la iveală cauzele şi condiţiile care au condus la comiterea infracţiunilor şi să ia măsuri, în limita competenţei, pentru lichidarea lor, să desfăşoare activitate de profilaxie în rîndurile persoanelor predispuse la săvîrşirea delictelor, să contribuie la educaţia juridică a populaţiei;

g) să ia măsuri urgente pentru salvarea oamenilor, pentru ajutorarea lor la protecţia bunurilor dacă există un astfel de pericol şi în alte situaţii excepţionale;

h) să utilizeze conform legislaţiei în vigoare mijloacele de comunicaţie, dispozitivele tehnice de fixare a informaţiei (foto-, cine- video-, audioaparataj) care nu dăunează sănătăţii cetăţenilor şi mediului înconjurător.

 

Articolul 6. Obligaţiile organizaţiilor şi ale persoanelor care practică activitate de depistare-protecţie

Organizaţiile şi persoanele sînt obligate:

a) să respecte prevederile legislaţiei;

b) să îndeplinească profesional şi conştiincios clauzele contractelor;

c) să păstreze confidenţa informaţiei primite, să nu o utilizeze în scopuri personale şi să nu o transmită terţilor;

d) să renunţe la încheierea de contract, dacă anterior au îndeplinit misiuni contrare intereselor clientului;

e) să comunice imediat organelor de drept cazurile de infracţiune depistate, să reţină la locul infracţiunii persoanele care au săvîrşit-o şi, în decurs de cel mult trei ore, să le aducă la organele afacerilor interne.

 

Articolul 7. Protecţia juridică a lucrătorilor din organizaţiile de depistare-protecţie şi din serviciile de asigurare a securităţii

(1) Persoanele care practică activitate de depistare-protecţie se află sub protecţia statului. Ele cad sub incidenţa legislaţiei care protejează drepturile patrimoniale şi nepatrimoniale ale cetăţenilor participanţi la menţinerea ordinii publice şi la combaterea criminalităţii. Opunerea de rezistenţă unor astfel de persoane, ameninţarea sau violentarea lor în exerciţiul funcţiunii se pedepsesc pe cale administrativă şi penală, în conformitate cu legislaţia.

(2) Este interzisă imixtiunea în activitatea de depistare-protecţie desfăşurată conform legii, precum şi cererea ca persoanele care o practică să prezinte informaţii despre viaţa privată a cetăţenilor, date ce constituie secret de stat, de serviciu sau comercial.

 

Articolul 8. Înlesnirile sociale

(1) Lucrătorii din organizaţiile de depistare-protecţie şi din serviciile de asigurare a securităţii sînt supuşi asigurării sociale obligatorii din contul mijloacelor proprii în conformitate cu legislaţia în vigoare. Statutul acestor organizaţii şi servicii poate prevedea şi alte înlesniri.

(2) În cazul în care persoana care practică activitate de depistare-protecţie îşi pierde capacitatea de muncă sau decedează în exerciţiul funcţiunii sau în legătură cu ea, i se stabileşte ei sau familiei pensie de invaliditate sau pensie în cazul pierderii întreţinătorului şi i se acordă o îndemnizaţie unică la locul de muncă.

(3) În conformitate cu statutul organizaţiei de depistare-protecţie şi al serviciului de asigurare a securităţii, familiei celui decedat i se pot stabili înlesniri suplimentare din contul fondului de protecţie socială, constituit în astfel de scopuri.

 

Articolul 9. Mijloacele financiare şi materiale

(1) Organizaţiile de depistare-protecţie şi serviciile de asigurare a securităţii activează pe bază de autofinanţare.

(2) Aceste organizaţii şi servicii achiziţionează din mijloacele proprii dispozitivele tehnice, inventarul şi utilajele necesare.

 

Articolul 10. Interacţiunea cu autorităţile administraţiei publice locale

(1) Organizaţiile şi persoanele care practică activitate de depistare-protecţie acordă ajutor multilateral autorităţilor administraţiei publice locale.

(2) Autorităţile administraţiei publice locale acordă sprijin acestor organizaţii şi persoane:

a) la arendarea localurilor;

b) la obţinerea de înlesniri fiscale, la plata arendei etc.

 

Articolul 11. Interacţiunea cu organele de drept

(1) Organizaţiile de depistare-protecţie, serviciile de asigurare a securităţii acordă ajutor multilateral organelor de drept statale la prevenirea, contracararea şi descoperirea infracţiunilor, în conformitate cu prezenta lege şi cu contractele încheiate.

(2) Relaţiile de lucru cu organizaţiile internaţionale nestatale au la bază acordurile bilaterale.

 

Articolul 12. Răspunderea pentru încălcarea legislaţiei în vigoare

Organizaţiile şi persoanele care practică activitate de depistare-protecţie poartă răspundere civilă, administrativă şi penală pentru încălcarea legislaţiei în vigoare, în temeiuri generale.

 

Articolul 13. Pregătirea lucrătorilor pentru organizaţiile de depistare-protecţie şi serviciile de asigurare a securităţii

(1) Pentru pregătirea, reciclarea şi perfecţionarea lucrătorilor din organizaţiile de depistare-protecţie şi serviciile de asigurare a securităţii pot fi înfiinţate instituţii de instruire nestatale cu statut de persoană juridică.

(2) Licenţierea activităţii acestor instituţii se efectuează în modul stabilit de lege.

 

 Capitolul 2

ACTIVITATEA PARTICULARĂ DE DEPISTARE

Articolul 14. Detectivul particular

(1) Detectivul particular este persoana care prestează serviciile arătate în art.4 alin.(1).

(2) Activitatea particulară de depistare poate fi practicată numai de cetăţeni ai Republicii Moldova.

(3) Detectivii particulari pot înfiinţa uniuni cu statut de persoană juridică.

 

Articolul 15. Activitatea detectivului particular

(1) Detectivul particular desfăşoară activitate în conformitate cu art.5 şi 6.

(2) În activitatea de depistare se admite interogarea orală a cetăţenilor şi a persoanelor cu funcţii de răspundere (cu acordul acestora), culegerea de informaţii, studierea obiectelor şi a documentelor (cu acordul posesorilor), controlul exterior al construcţiilor, încăperilor şi altor obiecte, efectuarea de observaţii pentru obţinerea informaţiilor necesare şi protecţia clienţilor.

(3) În cazul în care detectivul particular prestează servicii care îi pun în pericol viaţa şi sănătatea i se permite să aplice forţa fizică, precum şi mijloace speciale şi arma de foc, ale căror reguli de procurare, păstrare, evidenţă şi folosire sînt stabilite de legislaţia în vigoare.

(4) La îndeplinirea fiecărei misiuni detectivul particular este obligat să aibă asupra sa actul de identitate şi contractul încheiat cu clientul său.

 

Articolul 16. Restricţii în activitatea detectivului particular

(1) Detectivului particular îi este interzis:

a) să întreprindă acţiuni prevăzute de legislaţia procesuală penală, de legislaţia procesuală civilă, de legile şi actele normative care reglementează activitatea operativă de investigaţii;

b) să tăinuiască de organele de drept datele cunoscute despre pregătirea crimelor sau săvîrşirea lor;

c) să se dea drept lucrător al organelor de drept;

d) să culeagă date despre convingerile politice, religioase sau de altă natură ale cetăţenilor;

e) să incite sau să instige cetăţenii la acţiuni ilicite;

f) să recurgă la acţiuni care atentează la drepturile, libertăţile, interesele legitime ale cetăţenilor şi ale persoanelor cu funcţii de răspundere;

g) să întreprindă acţiuni care pun în pericol viaţa, onoarea, demnitatea, sănătatea şi averea cetăţenilor;

h) să falsifice materiale ori să creeze artificial situaţii pentru a trage foloase sau a induce în eroare clientul;

i) să divulge informaţia culeasă, să o folosească împotriva intereselor clientului său, în scop de profit sau în interesul terţilor;

j) să transmită altor persoane licenţa sa;

k) să întreprindă acţiuni care violează confidenţa corespondenţei, conversaţiei telefonice şi a mesajelor telegrafice.

(2) Sus-numitele acţiuni se pedepsesc conform legislaţiei în vigoare.

 

Articolul 17. Licenţa de activitate

(1) Activitatea de depistare-protecţie se desfăşoară în bază de licenţă, eliberată de Ministerul Afacerilor Interne, în modul stabilit de prezenta lege şi de alte acte normative.

(2) Organizaţiile şi persoanele care practică activitate de depistare-protecţie acordă persoanelor fizice şi juridice asistenţă juridică de reprezentare a intereselor în instanţa judecătorească, în temeiul licenţei eliberate de Ministerul Justiţiei.

(3) Modul de achitare şi mărimea plăţii pentru licenţă sînt stabilite de Ministerul Finanţelor, de comun acord cu organul care a eliberat licenţa.

 

Articolul 18. Modul de eliberare a licenţei detectivului particular

(1) Persoana care solicită licenţă pentru activitate de detectiv particular depune personal în organul care eliberează licenţe următoarele documente:

- cererea;

- certificatul de înregistrare;

- chestionarul şi fotografiile;

- certificatul medical;

- actele de confirmare a cetăţeniei Republicii Moldova, studiilor juridice superioare sau a vechimii în muncă de cel puţin trei ani în organele de drept ale Republicii Moldova, sau a pregătirii speciale pentru a activa în calitate de detectiv particular.

(2) Organul care eliberează licenţe are dreptul să verifice, cu concursul organului afacerilor interne respectiv, autenticitatea datelor din documentele prezentate şi să culeagă informaţii suplimentare pentru a decide eliberarea licenţei.

(3) Nu se eliberează licenţe persoanelor:

- care nu au împlinit vîrsta de 21 de ani;

- care suferă de boli mintale ori se află la evidenţă pe motiv de alcoolism sau narcomanie;

- handicapate;

- cu antecedente penale;

- acuzate de săvîrşirea unei crime (pînă la clarificarea culpabilităţii);

- concediaţi din organele de drept pentru comiterea unor fapte ce compromit titlul de colaborator al acestor organe;

- care nu au prezentat documentele indicate mai sus.

(4) Licenţa este eliberată în decursul unei luni de la data depunerii cererii, pe un termen de trei ani.

(5) În cazul în care organul respectiv respinge cererea de eliberare a licenţei, el este obligat să informeze în scris solicitantul, argumentînd respingerea. Decizia şi neexaminarea cererii pot fi atacate în judecată.

(6) Persoana care a fost înregistrată la Camera Înregistrării de Stat de pe lîngă Ministerul Justiţiei se adresează Ministerului Afacerilor Interne pentru a primi licenţă pentru activitate de detectiv particular şi legitimaţie de modelul stabilit.

 

Articolul 19. Modul de eliberare a licenţelor către uniunile de detectivi particulari, de protectori şi către serviciile de asigurare a securităţii

(1) Pentru a primi licenţă, detectivii particulari care înfiinţează uniuni depun în organul ce eliberează licenţe cerere din partea fondatorilor, documentele de constituire, informaţii despre activitatea uniunii, despre mijloacele disponibile pentru constituirea fondului social, despre componenţa şi numărul personalului, despre existenţa mijloacelor speciale, mijloacelor de telecomunicaţie şi altor mijloace tehnice.

(2) După înregistrarea la Camera Înregistrării de Stat de pe lîngă Ministerul Justiţiei, uniunea de detectivi particulari se adresează Ministerului Afacerilor Interne pentru a primi licenţă, care se eliberează în decursul unei luni de la data depunerii cererii, pe un termen de trei ani. Uniunea poartă răspunderea pentru activitatea sa în faţa organului care a eliberat licenţa.

(3) În cazul respingerii cererii de eliberare a licenţei, organul respectiv este obligat să informeze în scris fondatorii, argumentînd respingerea. Decizia şi neexaminarea cererii pot fi atacate în instanţa de contencios administrativ competentă.

(4) Uniunea de detectivi particulari are dreptul, în conformitate cu legislaţia, să înfiinţeze filiale, care vor activa în temeiul licenţei. Uniunile poartă răspundere în faţa organului care le-a eliberat licenţă, pentru activitatea filialelor.

(5) Neprezentarea de către fondatori a informaţiilor enumerate la alin.(1), precum şi prezentarea unor informaţii eronate, constituie temei pentru respingerea cererii de eliberare a licenţei.

(6) Uniunilor de protectori şi serviciilor de asigurare a securităţii li se eliberează licenţă în condiţiile prezentului articol.

[Art.19 modificat prin Legea nr.240-XV din 13.06.2003, în vigoare 08.07.2003]

 

Articolul 191. Condiţii suplimentare pentru eliberarea licenţelor către organizaţiile care practică activitate de protecţie

(1) Pentru primirea licenţei pentru activitate de protecţie, conducătorul organizaţiei înfiinţate în acest scop, odată cu documentele enumerate la art.18 alin.(1), prezintă organului respectiv al afacerilor interne o notă informativă, în care indică serviciile pe care această organizaţie le va presta, componenţa numerică presupusă a personalului, intenţiile referitoare la folosirea mijloacelor tehnice şi speciale, armelor de foc şi necesitatea acestora.

(2) Conducătorul organizaţiei care practică activitate de protecţie poate avea şi alte studii superioare decît juridice.

 

Articolul 20. Prelungirea şi anularea licenţei

(1) Detectivul particular care activează individual şi conducătorii uniunilor de detectivi trebuie să prelungească la timp licenţa şi să prezinte, la cererea organului care a eliberat-o, informaţii pentru exercitarea controlului asupra folosirii ei corecte. Licenţa se prelungeşte pentru un termen de cinci ani în baza unei cereri depuse cu o lună înainte de expirarea termenului ei de valabilitate.

(2) Organul care a eliberat licenţă este în drept să o anuleze în cazul în care detectivul particular:

a) a încălcat sau nu a respectat prevederile prezentei legi şi ale altor acte normative, care constituie baza juridică a activităţii lui;

b) nu a îndeplinit contractul încheiat cu clientul;

c) nu a onorat obligaţiile fiscale şi alte obligaţii financiare.

(3) În cazul anulării licenţei, organul care a eliberat-o este obligat ca în termen de o lună să avertizeze în scris detectivul (uniunea de detectivi), exceptînd cazurile în care detectivul este acuzat de comiterea unui delict. În aviz se va indica exact normele juridice încălcate sau neexecutate la nivelul cuvenit. După caz, se stabileşte termenul de lichidare a încălcărilor.

(4) Anularea licenţei este un temei pentru încetarea activităţii detectivului particular (uniunii de detectivi) şi poate fi atacată în instanţa de contencios administrativ competentă.

(5) Licenţa se anulează şi în cazul în care detectivul abandonează benevol această activitate, ori uniunea de detectivi este lichidată.

[Art.20 modificat prin Legea nr.240-XV din 13.06.2003, în vigoare 08.07.2003]

 

Articolul 21. Contractul dintre detectivul particular (uniunea de detectivi) şi client

(1) Detectivul particular (uniunea de detectivi) este obligat, în cazul prestării de servicii, să încheie cu clientul contract scris, care să cuprindă date despre părţile contractante, numărul licenţei şi data eliberării ei, comanda sau misiunea, termenul de îndeplinire, cheltuielile şi onorariul pentru servicii, data încheierii contractului. Contractul trebuie să conţină stipulaţii prin care părţile îşi iau angajamentul de a păstra confidenţialitatea în relaţiile lor şi-şi stabilesc răspunderea.

(2) Contractul va stipula obligaţia detectivului particular (a uniunii de detectivi) de a prezenta clientului în scris raportul de activitate, la care să anexeze calculul specificat al onorariului şi al cheltuielilor suportate de detectivul particular (uniunea de detectivi). Copia de pe raport se va păstra la arhiva detectivului (uniunii de detectivi) în decursul a cinci ani.

 

Capitolul 3

APLICAREA FORŢEI FIZICE, A MIJLOACELOR SPECIALE

ŞI A ARMEI DE FOC

Articolul 22. Condiţiile de aplicare a forţei fizice, a mijloacelor speciale şi a armei de foc

(1) Persoana care practică activitate de depistare-protecţie are dreptul să aplice forţă fizică, să poarte, să păstreze şi să folosească mijloace speciale şi armă de foc în modul stabilit de legislaţia în vigoare.

(2) Detectivii particulari, paza, personalul serviciului de securitate sînt obligaţi să treacă un instructaj şi o pregătire specială privind aplicarea forţei fizice, a mijloacelor speciale şi a armei de foc în modul stabilit pentru lucrătorii de poliţie. Aceste persoane sînt atestate periodic, de către organele afacerilor interne, privind pregătirea pentru acţiuni în condiţiile aplicării forţei fizice, a mijloacelor speciale şi a armei de foc. Dacă se constată incapacitatea unor persoane pentru astfel de acţiuni, Ministerul Afacerilor Interne este în drept să interzică deţinerea, păstrarea şi aplicarea mijloacelor speciale şi a armei de foc.

(3) La aplicarea forţei fizice, a mijloacelor speciale sau a armei de foc, detectivul particular, paza sau lucrătorul din serviciul de securitate este obligat:

a) să avertizeze că intenţionează a face uz de ele, acordînd timp suficient pentru îndeplinirea cerinţelor sale, cu excepţia cazurilor cînd tergiversarea aplicării forţei fizice, a mijloacelor speciale sau a armei de foc pune în pericol direct viaţa şi sănătatea lui, viaţa şi sănătatea cetăţenilor, integritatea proprietăţii sau poate conduce la alte urmări grave;

b) să facă tot posibilul, în funcţie de caracterul şi gradul de pericol al infracţiunii şi al persoanei care a comis-o, precum şi de forţa rezistenţei opuse, ca prejudiciul adus la înlăturarea pericolului să fie minim;

c) să asigure persoanelor cărora li s-au pricinuit leziuni corporale primul ajutor medical şi să comunice de urgenţă faptul organelor de ocrotire a sănătăţii, şi organelor afacerilor interne;

d) să comunice de îndată procurorului toate cazurile de rănire sau de moarte.

(4) Aplicarea abuzivă a forţei fizice, a mijloacelor speciale sau a armei de foc se pedepseşte conform legii.

 

Articolul 23. Aplicarea mijloacelor speciale

(1) În calitate de mijloace speciale pot fi folosite tuburi aerozolice cu gaze, pistoale cu gaze şi bastoane de cauciuc, aplicabile în cazul lucrătorilor din organele afacerilor interne.

(2) Mijloacele speciale se aplică:

a) la respingerea atacului nemijlocit asupra cetăţenilor, asupra lucrătorilor din organizaţiile de depistare-protecţie şi din serviciile de asigurare a securităţii;

b) la reţinerea persoanei surprinse în flagrant delict împotriva vieţii, sănătăţii sau proprietăţii cetăţenilor care încearcă să fugă.

(3) Se interzice aplicarea mijloacelor speciale împotriva persoanelor cu handicap vădit, minorilor, femeilor şi împotriva persoanelor de vîrstă înaintată, cu excepţia cazurilor în care aceştia opun rezistenţă armată, săvîrşesc un atac în grup sau de altă natură care pune în pericol viaţa şi sănătatea oamenilor.

 

Articolul 24. Aplicarea armei de foc

(1) Arma de foc se aplică:

a) la apărarea cetăţenilor de un atac ce pune în pericol viaţa şi sănătatea lor;

b) la respingerea unui atac nemijlocit asupra lucrătorilor din organizaţiile de depistare-protecţie şi din serviciile de asigurare a securităţii care pune în pericol viaţa şi sănătatea lor, precum şi la contracararea tentativelor de însuşire forţată a armelor lor;

c) la reţinerea persoanei care opune rezistenţă armată;

d) la respingerea unui atac în grup sau a unui atac armat asupra încăperilor unităţilor de stat şi private, locurilor de păstrare a bunurilor materiale, asupra încărcăturilor, dacă se pune în pericol viaţa sau sănătatea persoanelor care se află în (lîngă) ele;

e) la avertizarea (prin efectuarea unei împuşcături în aer) că se intenţionează aplicarea armei, precum şi pentru a se da semnal de alarmă sau de chemare în ajutor.

(2) Se interzice aplicarea armei de foc împotriva persoanelor cu handicap vădit, minorilor, femeilor şi împotriva persoanelor de vîrstă înaintată, cu excepţia cazurilor în care aceştia opun rezistenţă armată, săvîrşesc un atac armat sau în grup care pune în pericol viaţa şi sănătatea oamenilor, precum şi în cazul unor aglomerări de oameni cînd în urma aplicării armei pot avea de suferit oameni neimplicaţi.

(3) În toate cazurile cînd este aplicată arma de foc, detectivul, paza sau lucrătorul din serviciul de securitate este obligat de a lua toate măsurile pentru ca dauna cauzată sănătăţii, onoarei, demnităţii şi bunurilor cetăţenilor să fie cît mai mică.

(4) Detectivul, paza sau lucrătorul din serviciul de securitate sînt obligaţi să comunice de urgenţă fiecare caz de aplicare a armei de foc organului de drept în a cărei pază se află teritoriul unde s-a făcut uz de armă.

 

Capitolul 4

CONTROLUL ŞI SUPRAVEGHEREA, ÎNCETAREA ACTIVITĂŢII

Articolul 25. Controlul şi supravegherea

(1) Exercitarea controlului asupra activităţii organizaţiilor de depistare-protecţie şi a serviciilor de securitate revine organului care a eliberat licenţa, precum şi organelor teritoriale de poliţie.

(2) Supravegherea activităţii organizaţiilor şi serviciilor în cauză revine procuraturii.

(3) Acţiunile lucrătorilor din organizaţiile de depistare-protecţie şi din serviciile de asigurare a securităţii pot fi atacate, în modul stabilit, în organul care a eliberat licenţa, în procuratură sau instanţă judecătorească.

 

Articolul 26. Încetarea activităţii

Organizaţiile şi persoanele care practică activitate de depistare-protecţie îşi pot înceta activitatea din proprie iniţiativă, precum şi în temeiul deciziei organului care a eliberat licenţa, în cazul în care primii încalcă legislaţia în modul stabilit de lege.

 

PREŞEDINTELE REPUBLICII MOLDOVAMircea SNEGUR

Chişinău, 12 aprilie 1994.
Nr.47-XIII.

 

________________

* Republicată în temeiul Hotărîrii Parlamentului nr.1546-XIII din 25.02.1998 – Monitorul Oficial, 1998, nr.26-27, art.176.

 

Modificată şi completată prin:

1) Legea nr.41-XIV din 04.06.1998 г. – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.66-68, art.444;

2) Legea nr.263-XIV din 24.12.1998 г. – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1999, nr.62-64, art.288

.