H O T Ă R Î R E
cu privire la instituirea, organizarea şi funcţionarea
Agenţiei Naţionale pentru Soluţionarea Contestaţiilor
nr. 271 din 15.12.2016
Monitorul Oficial nr.478-490/965 din 30.12.2016
* * *
Notă: În textul actelor normative adoptate de Parlament:
cuvintele „limba moldovenească”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „limba română” la forma gramaticală corespunzătoare;
cuvintele „limba de stat”, „limba oficială” şi „limba maternă”, la orice formă gramaticală, în cazul în care se are în vedere limba de stat a Republicii Moldova, se substituie cu cuvintele „limba română” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.52 din 16.03.2023, în vigoare 24.03.2023
În conformitate cu Legea nr.131 din 3 iulie 2015 privind achiziţiile publice,
Parlamentul adoptă prezenta hotărîre.
Art.1. – Se instituie Agenţia Naţională pentru Soluţionarea Contestaţiilor.
Art.2. – Se aprobă:
– Regulamentul de organizare şi funcţionare a Agenţiei Naţionale pentru Soluţionarea Contestaţiilor, prevăzut în anexa nr.1;
– structura Agenţiei Naţionale pentru Soluţionarea Contestaţiilor, conform anexei nr.2.
Art.3. – Se stabileşte efectivul-limită al Agenţiei Naţionale pentru Soluţionarea Contestaţiilor în număr de 30 de unităţi, cu un fond de retribuire a muncii conform legislaţiei în vigoare.
Art.4. – Guvernul va pune în concordanţă actele sale normative cu prezenta hotărîre.
Art.5. – Prezenta hotărîre intră în vigoare la 1 ianuarie 2017.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Andrian CANDU
|
Nr.271. Chişinău, 15 decembrie 2016. |
Anexa nr.1
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a Agenţiei Naţionale
pentru Soluţionarea Contestaţiilor
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul de organizare şi funcţionare a Agenţiei Naţionale pentru Soluţionarea Contestaţiilor (denumit în continuare Regulament) stabileşte statutul juridic, funcţiile de bază, organizarea şi statutul personalului Agenţiei Naţionale pentru Soluţionarea Contestaţiilor (denumită în continuare Agenţie), de asemenea procedura de examinare şi de soluţionare a contestaţiilor.
2. Agenţia este o autoritate publică autonomă, responsabilă faţă de Parlament, avînd competenţa soluţionării contestaţiilor formulate în cadrul procedurilor de achiziţie în conformitate cu Legea nr.131 din 3 iulie 2015 privind achiziţiile publice, are statut de persoană juridică de drept public şi nu se subordonează unei alte autorităţi publice sau private.
3. Agenţia dispune de bilanţ propriu şi de ştampilă cu imaginea Stemei de Stat şi cu denumirea sa. Agenţia îşi are sediul în municipiul Chişinău.
4. În activitatea sa, Agenţia se conduce de prevederile Constituţiei Republicii Moldova, de tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte, de Legea privind achiziţiile publice şi de actele normative de punere în aplicare a acesteia, de alte legi şi acte normative aplicabile activităţii sale, precum şi de prezentul Regulament.
5. Agenţia îşi exercită competenţele cu respectarea principiilor independenţei şi stabilităţii în funcţie a consilierilor de soluţionare a contestaţiilor, a principiilor transparenţei şi imparţialităţii în luarea deciziilor.
6. În vederea realizării prevederilor prezentului Regulament, Agenţia colaborează cu organul central de specialitate din domeniul achiziţiilor publice, în special prin furnizarea reciprocă de informaţii necesare aplicării legislaţiei privind achiziţiile publice, de asemenea cu alte autorităţi ale administraţiei publice centrale sau locale interesate.
7. În vederea îndeplinirii atribuţiilor ce îi revin, Agenţia beneficiază de servicii de consultanţă, de studii şi asistenţă de specialitate din ţară sau străinătate, poate încheia acorduri de colaborare cu alte autorităţi, cu instituţii corespondente din alte ţări sau cu organisme internaţionale similare, de asemenea poate beneficia de programe de formare şi perfecţionare profesională pentru personalul său.
Capitolul II
ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII
Personalul Agenţiei
8. Agenţia are în componenţa sa 7 consilieri pentru soluţionarea contestaţiilor (denumiţi în continuare consilieri), inclusiv directorul general, care au statut de persoane cu funcţii de demnitate publică.
[Pct.8 modificat prin Hot.Parl nr.57 din 17.03.2022, în vigoare 22.04.2022]
9. Agenţia este condusă de directorul general.
[Pct.10 abrogat prin Hot.Parl nr.57 din 17.03.2022, în vigoare 22.04.2022]
11. Directorul general şi ceilalţi consilieri sînt numiţi de către Parlament cu votul majorităţii deputaţilor prezenţi, la propunerea Comisiei economie, buget şi finanţe a Parlamentului, pe un termen de 7 ani, fără posibilitatea reînnoirii mandatului.
[Pct.11 modificat prin Hot.Parl nr.57 din 17.03.2022, în vigoare 22.04.2022]
12. Selecţia consilierilor se face pe bază de aptitudini şi merite profesionale, în urma unui concurs deschis, imparţial şi transparent, organizat de Comisia economie, buget şi finanţe conform unui regulament aprobat de către aceasta.
[Pct.13 abrogat prin Legea nr.172 din 27.07.2018, în vigoare 24.08.2018]
14. Poate pretinde la funcţia de consilier persoana care corespunde cumulativ următoarelor cerinţe:
a) deţine cetăţenia Republicii Moldova;
b) are capacitatea de exerciţiu deplină;
c) deţine o diplomă de studii superioare;
d) are o vechime în muncă de cel puţin 7 ani în domeniul juridic, economic sau tehnic, precum şi o experienţă de cel puţin 2 ani în domeniul achiziţiilor publice, sectoriale sau de concesiuni;
e) posedă limba română;
f) nu a fost privată, prin hotărîre judecătorească definitivă, de dreptul de a ocupa anumite funcţii sau de a exercita anumite activităţi;
g) nu este membru al unui partid politic;
h) nu are interdicţia de a ocupa o funcţie publică sau de demnitate publică, ce derivă dintr-un act de constatare al Autorităţii Naţionale de Integritate.
[Pct.14 modificat prin Hot.Parl. nr.44 din 29.02.2024, în vigoare 29.02.2024]
[Pct.14 completat prin Legea nr.74 din 26.04.2018, în vigoare 29.06.2018]
15. Mandatul consilierului încetează în cazul:
a) demisiei;
b) revocării din funcţie;
c) atingerii vîrstei de pensionare;
c) decesului.
16. Parlamentul, la propunerea Comisiei economie, buget şi finanţe, poate revoca un consilier în cazul în care:
a) acesta nu întruneşte cerinţele de la pct.14;
b) rămîne definitivă o sentinţă de condamnare a acestuia;
c) acesta a încălcat obligaţiile prevăzute de lege şi de prezentul Regulament, fapt stabilit de o comisie specială printr-un act de constatare a abaterii disciplinare;
d) acesta se află în imposibilitatea de a-şi exercita atribuţiile mai mult de 4 luni consecutive din motive de sănătate, constatate prin examen medical;
e) acesta este declarat dispărut fără urmă, conform legii.
[Pct.16 completat prin Legea nr.172 din 27.07.2018, în vigoare 24.08.2018]
17. Directorul general al Agenţiei este obligat să trimită la Parlament propunerea privind încetarea sau, după caz, revocarea mandatului de consilier imediat după ce a aflat de existenţa uneia din situaţiile prevăzute la pct.15 şi 16.
[Pct.17 modificat prin Hot.Parl nr.57 din 17.03.2022, în vigoare 22.04.2022]
18. Propunerea privind revocarea mandatului directorului general poate fi trimisă la Parlament de către un grup de cel puţin 3 consilieri în cazul în care se află despre existenţa uneia din situaţiile prevăzute la pct.16.
19. Încetarea mandatului de consilier pentru soluţionarea contestaţiilor se aprobă de către Parlament la propunerea Comisiei economie, buget şi finanţe.
20. Personalul Agenţiei este constituit şi din personal de specialitate ce cade sub incidenţa Legii nr.158-XVI din 4 iulie 2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, precum şi din personal tehnic de deservire şi alţi salariaţi angajaţi pe bază de contract individual de muncă, ce cad sub incidenţa dispoziţiilor legislaţiei muncii.
21. Subdiviziunile Agenţiei îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu regulamentul de ordine internă şi cu regulamentele proprii.
Directorul general
22. Directorul general conduce şi reprezintă Agenţia în raporturile cu terţii. În vederea organizării eficiente a activităţii Agenţiei, directorul general are următoarele atribuţii manageriale:
a) aprobă regulamentul de ordine internă al Agenţiei;
b) delimitează obligaţiile şi stabileşte responsabilităţile şefilor de subdiviziuni ale Agenţiei;
c) emite ordine şi decide în problemele ce ţin de competenţa Agenţiei şi controlează executarea lor;
d) aprobă statul de personal şi schema de încadrare ale Agenţiei;
e) asigură şi poartă răspundere personală pentru realizarea sarcinilor şi a atribuţiilor Agenţiei;
f) asigură executarea legilor, a decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, a hotărîrilor Parlamentului, a hotărîrilor Guvernului, precum şi îndeplinirea sarcinilor ce decurg din prevederile prezentului Regulament şi din alte acte normative;
g) asigură repartizarea aleatorie a contestaţiilor către completele de soluţionare a contestaţiilor în modul stabilit prin ordinul său;
h) aprobă componenţa completelor de soluţionare a contestaţiilor şi îi desemnează pe preşedinţii acestora;
i) numeşte, pe o perioadă determinată, un consilier supleant care va face parte din completul de soluţionare a contestaţiilor în cazul lipsei unui consilier membru permanent al completului;
j) desemnează consilierii care urmează să îndeplinească şi alte atribuţii decît cele privind activitatea de soluţionare a contestaţiilor;
k) aprobă regulamentele subdiviziunilor interioare ale Agenţiei, fişele postului pentru funcţiile publice, precum şi obiectivele individuale de activitate şi indicatorii de performanţă ale funcţionarilor publici;
l) include în structura aprobată, în limitele fondului de retribuire a muncii şi ale schemei de încadrare, schimbările impuse de necesitatea implementării unor noi forme organizatorice, metode şi tehnici moderne de conducere, conform legislaţiei în vigoare;
m) aprobă planurile anuale de activitate ale Agenţiei şi ale subdiviziunilor interioare ale acesteia;
n) reprezintă Agenţia în relaţiile cu terţii, semnează documente conform atribuţiilor ce-i revin;
o) numeşte şi eliberează în/din funcţii, modifică şi suspendă, în condiţiile legii, raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici din cadrul Agenţiei, angajează personalul contractual al Agenţiei în condiţiile legislaţiei muncii;
p) aprobă delegarea, detaşarea, dispune promovarea funcţionarilor publici din cadrul Agenţiei şi le aplică sancţiuni, conform legislaţiei în vigoare;
q) organizează şi implementează sistemul de management financiar şi de control intern şi poartă răspundere managerială pentru administrarea alocaţiilor bugetare şi a patrimoniului public aflat în gestiunea Agenţiei;
r) asigură organizarea activităţii de formare profesională continuă a funcţionarilor publici din cadrul Agenţiei;
s) convoacă şedinţele de lucru ale Agenţiei sau sesizează Comisia de disciplină ori de cîte ori este necesar;
t) semnează documentele financiare şi bancare, rapoartele şi corespondenţa în numele Agenţiei;
u) eliberează din funcţii pe angajaţii Agenţiei, modifică, suspendă şi desface contractele individuale de muncă ale acestora în condiţiile legii;
v) creează, prin ordin, grupuri de lucru în cadrul ori sub egida Agenţiei pentru luarea unor decizii participative menite să asigure buna funcţionare a sistemului de soluţionare a contestaţiilor;
w) exercită şi alte atribuţii stabilite prin lege.
[Pct.22 modificat prin Hot.Parl nr.57 din 17.03.2022, în vigoare 22.04.2022]
221. Pe perioada absenţei directorului general, acesta deleagă atribuţiile sale unuia dintre consilieri.
[Pct.221 introdus prin Hot.Parl nr.57 din 17.03.2022, în vigoare 22.04.2022]
23. În exercitarea atribuţiilor sale, directorul general emite ordine.
24. Îndeplinirea atribuţiilor manageriale ale directorului general nu conduce la restrîngerea sarcinilor ce decurg din calitatea sa de consilier de soluţionare a contestaţiilor.
Consilierul de soluţionare a contestaţiilor
25. Consilierul beneficiază de drepturile prevăzute de Legea nr.199 din 16 iulie 2010 cu privire la statutul persoanelor cu funcţii de demnitate publică;
26. Consilierul are următoarele obligaţii:
a) să soluţioneze cu obiectivitate şi în termen contestaţiile în cadrul completelor de soluţionare a contestaţiilor, respectînd principiile legalităţii, imparţialităţii, independenţei, tratamentului egal şi nediscriminării în raport cu toţi operatorii economici şi autorităţile contractante;
b) să asigure, prin activitatea sa, respectarea legislaţiei în vigoare, precum şi independenţa Agenţiei;
c) să aducă la cunoştinţa directorului general şi a instituţiilor abilitate orice ingerinţă în activitatea de soluţionare a contestaţiilor din partea unor persoane fizice ori juridice sau a unui grup de interese, care ar putea sa le afecteze independenţa sau imparţialitatea ori ar putea crea suspiciuni cu privire la acestea;
d) să-i comunice în scris directorului general al Agenţiei orice situaţie ce ar putea atrage incompatibilitatea cu mandatul pe care îl exercită;
e) să participe la şedinţele de soluţionare a contestaţiilor şi să respecte secretul deliberărilor;
f) să-şi exprime votul prin „pro” sau „contra”, abţinerea de la vot fiind exclusă, cu excepţia cazului în care acesta se află într-un conflict de interese care a fost declarat;
g) să îşi perfecţioneze continuu pregătirea profesională conform cerinţelor de specializare;
h) să dea dovadă de competenţă profesională şi de imparţialitate în raport cu persoanele cu care intră în contact în calitate oficială;
i) să asigure securitatea şi confidenţialitatea tuturor datelor conţinute în dosarele procedurilor pe care le examinează;
j) să îndeplinească, în limita funcţiei, alte atribuţii decît cele privind activitatea de soluţionare a contestaţiilor, stabilite de directorul general;
k) să respecte normele stabilite prin regulamentul de ordine internă, precum şi deciziile Comisiei de disciplină;
l) să-şi depună, în conformitate cu legislaţia, declaraţia de avere şi interese personale.
[Pct.26 modificat prin Legea nr.172 din 27.07.2018, în vigoare 24.08.2018]
27. Consilierul nu are dreptul:
a) să desfăşoare activităţi comerciale direct sau prin intermediari;
b) să fie acţionar ori membru al conducerii, al organului administrativ sau al organului de control într-o societate comercială, inclusiv în bănci sau alte instituţii de credit, în instituţii de asigurări, în societăţi financiare, în întreprinderi de stat sau în societăţi pe acţiuni cu capital de stat;
c) să deţină o altă funcţie publică sau privată remunerată, cu excepţia celor ce ţin de activitatea didactică, de cercetarea ştiinţifică sau de creaţia literară şi artistică;
d) să exercite alte activităţi profesionale.
28. Consilierul nu participă la soluţionarea unei contestaţii în cazul unui potenţial conflict de interese. În cazul în care consilierul declară un conflict de interese sau presupune argumentat apariţia unui potenţial conflict de interese, contestaţia va fi transmisă spre examinare şi soluţionare unui alt complet.
29. Consilierul nu are dreptul să participe la procedura de soluţionare a contestaţiei dacă se află în una din următoarele situaţii, motiv pentru care decizia emisă va fi lovită de nulitate absolută:
a) este soţ/soţie, rudă sau afin pînă la gradul al doilea inclusiv cu oricare dintre părţi ori soţul/soţia, ruda sau afinul pînă la gradul al doilea inclusiv al consilierului are un interes în soluţionarea contestaţiei;
b) a existat un raport de afaceri sau de muncă între consilier şi una dintre părţi în ultimii 2 ani pînă la soluţionarea contestaţiei;
c) a făcut declaraţii publice ce au legătură cu contestaţia care se soluţionează;
d) a primit ori i s-au promis bunuri sau avantaje de orice fel de către una dintre părţi.
Colegiul Agenţiei
30. Colegiul Agenţiei este un organ format din consilierii de soluţionare a contestaţiilor, care se reuneşte semestrial sau ori de cîte ori este necesar în vederea realizării unui cadru unitar în luarea unor decizii importante ale Agenţiei ce vizează activităţi programatice, strategii de soluţionare a contestaţiilor, metodologii şi proceduri de soluţionare a acestora. Regulamentul de funcţionare a Colegiului Agenţiei se aprobă de către directorul ei general.
31. La şedinţele Colegiului Agenţiei pot participa, ca invitaţi, reprezentanţi ai altor instituţii sau organisme publice ori private, naţionale sau internaţionale, care îşi desfăşoară activitatea în domeniul de interes al acestuia.
[Pct.32 abrogat prin Legea nr.172 din 27.07.2018, în vigoare 24.08.2018]
Capitolul III
EXAMINAREA ŞI SOLUŢIONAREA CONTESTAŢIILOR
33. În exercitarea atribuţiilor sale, Agenţia adoptă decizii.
34. Procedura de examinare şi soluţionare a contestaţiilor se desfăşoară potrivit legii, cu respectarea principiilor legalităţii, disponibilităţii, celerităţii, contradictorialităţii şi al dreptului la apărare.
[Pct.34 completat prin Hot.Parl. nr.44 din 29.02.2024, în vigoare 29.02.2024]
35. Agenţia are obligaţia de a apăra şi realiza drepturile şi interesele legitime invocate în contestaţiile supuse soluţionării, fără privilegii şi fără discriminări.
36. Agenţia examinează şi soluţionează contestaţiile prin intermediul completelor de soluţionare a contestaţiilor.
37. Consilierii îşi desfăşoară activitatea în complete formate din 3 membri. Pentru buna funcţionare a acestora, fiecărui complet i se repartizează, din cadrul subdiviziunilor corespunzătoare ale Agenţiei Naţionale pentru Soluţionarea Contestaţiilor, cel puţin un jurist şi un consultant responsabil de lucrările de secretariat.
[Pct.37 modificat prin Legea nr.172 din 27.07.2018, în vigoare 24.08.2018]
38. Componenţa completelor de soluţionare a contestaţiilor, inclusiv preşedinţii, se aprobă prin ordinul directorului general al Agenţiei pentru o perioadă de cel mult 12 luni calendaristice. Aceeaşi componenţă a completului, inclusiv preşedintele, poate fi păstrată pentru cel mult 2 perioade consecutive.
[Pct.38 modificat prin Legea nr.172 din 27.07.2018, în vigoare 24.08.2018]
39. Şedinţele completelor de soluţionare a contestaţiilor sînt conduse de către preşedinţii acestora şi consemnate într-un proces-verbal semnat de către toţi membrii.
40. Şedinţele completelor de soluţionare a contestaţiilor sînt deliberative cu prezenţa tuturor membrilor.
41. Deciziile în cadrul completelor de soluţionare a contestaţiilor sînt adoptate cu votul majorităţii membrilor şi sînt semnate de către toţi membrii. Membrii care au votat împotrivă îşi pot înregistra opinia separată în procesul-verbal al şedinţei respective. Opinia separată va fi expusă obligatoriu în decizia completului. Nimeni nu are dreptul să influenţeze deciziile sau să interfereze cu deciziile completelor pentru soluţionarea contestaţiilor, fiecare consilier votînd din intimă convingere, în baza prevederilor legale.
42. Lucrările de secretariat ale completelor de soluţionare a contestaţiilor sînt asigurate de către Direcţia tehnologii informaţionale, statistică şi documentare a Agenţiei.
43. Pentru soluţionarea unei contestaţii, Agenţia poate solicita punctul de vedere al autorităţii contractante cu privire la aceasta. Autoritatea contractantă, în termen de o zi lucrătoare de la primirea solicitării, are obligaţia să îi înştiinţeze despre aceasta şi pe ceilalţi participanţi la procedura de atribuire. Înştiinţarea trebuie să fie însoţită de o copie a contestaţiei respective.
[Pct.43 completat prin Hot.Parl. nr.44 din 29.02.2024, în vigoare 29.02.2024]
431. Până la transmiterea punctului de vedere sau până la desfăşurarea şedinţei deschise de examinare a contestaţiei, autoritatea contractantă are dreptul să adopte măsuri de remediere considerate necesare ca urmare a deficienţelor invocate de către contestator, informând despre acest fapt participanţii la procedura de achiziţie, inclusiv Agenţia, despre măsurile de remediere aplicate, având obligaţia de a le publica în Sistemul informaţional automatizat „Registrul de stat al achiziţiilor publice” (în continuare – SIA „RSAP”) nu mai târziu de o zi de la data adoptării.
[Pct.431 introdus prin Hot.Parl. nr.44 din 29.02.2024, în vigoare 29.02.2024]
432. În cazul procedurilor care nu au fost iniţiate prin intermediul SIA „RSAP”, măsurile adoptate potrivit pct.431 se comunică contestatorului şi celorlalţi operatori economici implicaţi în procedură, nu mai târziu de o zi de la data adoptării lor, prin orice mijloc de comunicare adecvat şi disponibil în general.
[Pct.432 introdus prin Hot.Parl. nr.44 din 29.02.2024, în vigoare 29.02.2024]
433. Dacă consideră că măsurile adoptate sunt suficiente pentru remedierea actelor invocate ca fiind ilegale, contestatorul trimite Agenţiei o cerere de renunţare la contestaţie. În acest caz, Agenţia dispune încetarea procedurii de soluţionare a contestaţiei.
[Pct.433 introdus prin Hot.Parl. nr.44 din 29.02.2024, în vigoare 29.02.2024]
44. Contestaţiile formulate în cadrul aceleiaşi proceduri de atribuire pot fi conexate de către Agenţie pentru a se pronunţa o soluţie unitară.
45. Autoritatea contractantă are obligaţia de a transmite Agenţiei punctul său de vedere asupra contestaţiei în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data primirii unei astfel de solicitări, însoţit de orice alte documente considerate edificatoare, precum şi dosarul achiziţiei publice, cu excepţia anunţurilor publicate în SIA „RSAP” şi a documentaţiei de atribuire, atunci când aceasta este disponibilă şi poate fi descărcată direct din internet. Lipsa punctului de vedere al autorităţii contractante nu împiedică soluţionarea contestaţiei.
[Pct.45 în redacţia Hot.Parl. nr.44 din 29.02.2024, în vigoare 29.02.2024]
46. Pentru soluţionarea unei contestaţii, Agenţia are dreptul de a solicita lămuriri părţilor, de a administra probe şi de a solicita orice alte date/documente în măsura în care acestea sînt relevante în raport cu obiectul contestaţiei. De asemenea, Agenţia are dreptul să solicite orice date necesare pentru soluţionarea contestaţiei de la alte persoane fizice sau juridice, acestea avînd obligaţia de a le prezenta în termenul solicitat.
47. Autoritatea contractantă are obligaţia de a răspunde la orice solicitare a Agenţiei şi de a-i transmite acesteia orice alte documente decît cele menţionate la pct.45, care prezintă relevanţă pentru soluţionarea contestaţiei, într-un termen care nu poate depăşi 5 zile lucrătoare de la data primirii solicitării.
48. Agenţia poate desemna un expert independent pentru lămurirea unor aspecte de natură tehnică sau financiară. Durata efectuării expertizei trebuie să se încadreze în termenul prevăzut pentru soluţionarea contestaţiei de către Agenţie. Costul expertizei va fi suportat de partea care a formulat cererea de efectuare a acesteia.
49. Corespondenţa ce ţine de procedura de soluţionare a contestaţiei se realizează doar în scris.
50. Părţile pot fi reprezentate de avocaţi/reprezentanţi împuterniciţi şi pot depune concluzii scrise pe durata procedurii. De asemenea, părţile pot solicita să-şi depună verbal concluziile în faţa Agenţiei, care se vor consemna într-un proces verbal semnat de către toţi membrii completului de soluţionare a contestaţiilor.
51. Soluţionarea contestaţiilor are loc în procedură scrisă, cu excepţia cazurilor în care completul de soluţionare a contestaţiei consideră necesară organizarea şedinţei deschise. Şedinţa deschisă pentru examinarea contestaţiei este organizată şi la cererea indicată în contestaţie sau adresată de către oricare altă parte la procedura de soluţionare a contestaţiei, odată cu prezentarea punctului de vedere în termenul reglementat de pct.45, sau la cererea reprezentanţilor societăţii civile, depusă într-un termen ce nu va depăşi 5 zile lucrătoare de la data înregistrării contestaţiei. În cazul în care decide desfăşurarea şedinţei sau admite o cerere în acest sens, Agenţia asigură publicarea pe pagina web a informaţiei privind data şi locul desfăşurării şedinţei cu 3 zile lucrătoare înainte de data la care aceasta va avea loc.
[Pct.51 în redacţia Hot.Parl. nr.44 din 29.02.2024, în vigoare 29.02.2024]
511. Sunt inadmisibile prezentarea unor noi motive de contestare şi/sau formularea unor noi capete de cerere pe calea concluziilor scrise sau orale ori a precizărilor la contestaţie ulterior termenului legal de formulare a acesteia.
[Pct.511 introdus prin Hot.Parl. nr.44 din 29.02.2024, în vigoare 29.02.2024]
52. În cazul în care decide desfăşurarea şedinţei sau admite o cerere în acest sens, Agenţia, cu cel puţin 3 zile lucrătoare înainte de data la care va avea loc şedinţa, va trimite invitaţii de participare autorităţii contractante şi contestatarului, care au obligaţia de a participa şi a-şi expune argumentele întru susţinerea deciziei sau a punctului de vedere propriu.
[Pct.52 în redacţia Hot.Parl. nr.44 din 29.02.2024, în vigoare 29.02.2024]
53. În cazuri temeinic justificate şi pentru prevenirea unei pagube iminente, Agenţia, pînă la soluţionarea fondului cauzei, poate să dispună, prin decizie, în termen de 3 zile, inclusiv la cererea părţii interesate, suspendarea procedurii de achiziţie publică.
54. În sensul prevederii pct.53, Agenţia soluţionează cererea de suspendare luînd în considerare consecinţele acestei măsuri asupra tuturor categoriilor de interese ce ar putea fi lezate, inclusiv asupra interesului public.
55. Agenţia are obligaţia de a soluţiona în fond contestaţia în termen de 20 de zile lucrătoare de la data primirii contestaţiei, iar în situaţia incidenţei unei excepţii care împiedică examinarea în fond a contestaţiei, conform pct.57, se va exprima pe marginea acesteia în termen de 10 zile. În cazuri temeinic justificate, termenul de soluţionare a contestaţiei poate fi prelungit o singură dată cu 10 zile.
56. Autoritatea contractantă nu are dreptul de a încheia contractul de achiziţii publice pînă la emiterea unei decizii finale a Agenţiei pe marginea contestaţiei.
57. Agenţia se pronunţă mai întîi asupra excepţiilor de procedura şi de fond, iar cînd se constată că acestea sînt întemeiate, nu se mai procedează la examinarea în fond a cauzei.
[Pct.57 modificat prin Legea nr.172 din 27.07.2018, în vigoare 24.08.2018]
58. În procesul examinării contestaţiei, Agenţia:
a) admite contestaţia, integral sau parţial;
b) respinge contestaţia.
59. Agenţia examinează actul atacat din punctul de vedere al legalităţii şi temeiniciei şi poate pronunţa o decizie prin care îl anulează în parte sau în totalitate, de asemenea obligă autoritatea contractantă să emită un act sau dispune orice altă măsură pentru remedierea actelor ce afectează procedura de atribuire.
60. În cazul în care Agenţia admite contestaţia şi dispune luarea unei măsuri de remediere a actului atacat, aceasta va preciza şi termenul în care măsura respectivă trebuie dusă la îndeplinire şi care nu va fi mai mare decît termenul de exercitare a căii de atac împotriva deciziei Agenţiei.
61. Autoritatea contractantă are obligaţia de a raporta măsurile de remediere luate în vederea executării deciziei Agenţiei.
62. În funcţie de soluţia pronunţată, Agenţia va decide asupra continuării sau anulării procedurii de achiziţie publică, inclusiv asupra anulării contractului de achiziţii publice încheiat şi înregistrat.
63. Agenţia va lua act, oricînd în cursul soluţionării contestaţiei, de renunţarea la aceasta de către contestator.
[Pct.63 modificat prin Legea nr.172 din 27.07.2018, în vigoare 24.08.2018]
64. Agenţia nu poate decide atribuirea unui contract către un anumit operator economic.
65. Decizia Agenţiei, inclusiv justificarea acesteia, va fi comunicată părţilor în scris, în termen de 3 zile de la data pronunţării.
66. Decizia prin care Agenţia anulează, în totalitate sau în parte, actul atacat este obligatorie pentru autoritatea contractantă.
67. Decizia Agenţiei este obligatorie pentru părţi. Contractul de achiziţii publice încheiat cu nerespectarea deciziei Agenţiei este lovit de nulitate absolută.
68. Decizia Agenţiei privind soluţionarea contestaţiei poate fi atacată în instanţa judecătorească competentă fără a putea invoca alte motive împotriva actelor autorităţii contractante decât cele cuprinse în contestaţia adresată Agenţiei.
[Pct.68 completat prin Hot.Parl. nr.44 din 29.02.2024, în vigoare 29.02.2024]
Capitolul IV
TRANSPARENŢA ACTIVITĂŢII AGENŢIEI
69. Transparenţa procesului decizional din cadrul Agenţiei se asigură prin respectarea Legii nr.239-XVI din 13 noiembrie 2008 privind transparenţa în procesul decizional, a Legii nr.131 din 3 iulie 2015 privind achiziţiile publice şi a reglementărilor interne de implementare a acestora.
70. Pînă în data de 15 martie a fiecărui an, Agenţia prezintă în Parlament un raport anual de performanţă, care include date şi analize cu privire la cazurile de soluţionare a contestaţiilor. Acest raport se publică pe pagina web a Agenţiei în termen de 7 zile de la data prezentării sale în Parlament.
71. La solicitarea Parlamentului, Agenţia prezintă rapoarte pentru perioade mai scurte de un an. Agenţia poate să prezinte Parlamentului şi alte rapoarte considerate necesare.
72. Deciziile de soluţionare a contestaţiilor se publică pe pagina web a Agenţiei în termen de 3 zile de la data la care sînt pronunţate.
Capitolul V
DISPOZIŢII FINALE
73. Cheltuielile curente şi capitale ale Agenţiei se asigură integral de la bugetul de stat şi din alte surse neinterzise de lege.
74. Dispoziţiile prezentului Regulament se completează cu prevederi ale regulamentelor de funcţionare internă şi din fişele de post.
Anexa nr.2
STRUCTURA
Agenţiei Naţionale pentru Soluţionarea Contestaţiilor
Conducerea
Completele de soluţionare a contestaţiilor
Direcţia juridică
Direcţia administrativ-financiară
Direcţia tehnologii informaţionale, statistică şi documentare
Serviciul audit intern
Serviciul resurse umane
Serviciul relaţii publice
