L E G E
cu privire la întreprinderile mici şi mijlocii
nr. 179 din 21.07.2016
Monitorul Oficial nr.306-313/651 din 16.09.2016
* * *
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Obiectul, scopul şi obiectivele legii
Articolul 2. Sfera de reglementare
Articolul 3. Noţiuni principale
Capitolul II
CARACTERISTICILE ÎNTREPRINDERILOR MICI ŞI MIJLOCII
Articolul 4. Definirea întreprinderilor mici şi mijlocii
Articolul 5. Clasificarea întreprinderilor mici şi mijlocii
Articolul 6. Particularităţile întreprinderilor mici şi mijlocii
Capitolul III
CREAREA UNUI CADRU FAVORABIL DEZVOLTĂRII
ÎNTREPRINDERILOR MICI ŞI MIJLOCII
Articolul 7. Controlul de stat al întreprinderilor mici şi mijlocii
Articolul 8. Proceduri administrative
Capitolul IV
POLITICI DE SUSŢINERE A DEZVOLTĂRII
ÎNTREPRINDERILOR MICI ŞI MIJLOCII
Articolul 9. Cadrul instituţional al realizării politicilor pentru ÎMM-uri
Articolul 10. Consiliul consultativ pentru întreprinderile mici şi mijlocii
Articolul 11. Programele de stat pentru dezvoltarea ÎMM-urilor
Articolul 12. Facilităţile şi înlesnirile pentru întreprinderile mici şi mijlocii
Articolul 13. Fondul de garantare a creditelor pentru ÎMM-uri
Articolul 131. Fondul pentru antreprenoriat şi creştere economică a Moldovei
Articolul 14. Facilitarea accesului la finanţare şi atragerii investiţiilor de capital
Articolul 15. Stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor debutante
Articolul 16. Educaţia antreprenorială
Articolul 17. Formarea profesională continuă
Articolul 18. Servicii de informare, asistenţă şi consultanţă
Articolul 19. Încurajarea inovaţiilor şi internaţionalizarea întreprinderilor mici şi mijlocii
Capitolul V
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Articolul 20. Responsabilităţi privind aplicarea legii
Articolul 21. Dispoziţii finale şi tranzitorii
Notă: În cuprinsul legii, sintagma „Organizaţia pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii”, la orice formă gramaticală, se substituie cu sintagma „instituţia publică „Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului”” la forma gramaticală corespunzătoare, iar abrevierea „ODÎMM” – cu abrevierea „IP ODA”, conform Legii nr.156 din 09.06.2022, în vigoare 01.07.2022
Notă: În cuprinsul legii, sintagma „Ministerul Economiei şi Infrastructurii”, la orice formă gramaticală, se substituie cu sintagma „Ministerul Economiei” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.79 din 31.03.2022, în vigoare 20.05.2022
Notă: În textul legii, sintagma „Ministerul Economiei”, la orice formă gramaticală, se substituie cu sintagma „Ministerul Economiei şi Infrastructurii” la forma gramaticală corespunzătoare, iar sintagma „ministrului economiei” – cu sintagma „ministrului economiei şi infrastructurii”, conform Legii nr.79 din 24.05.2018, în vigoare 15.06.2018
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Obiectul, scopul şi obiectivele legii
(1) Prezenta lege stabileşte cadrul legal de activitate al întreprinderilor micro, mici şi mijlocii, precum şi măsurile de suport din partea statului pentru crearea şi dezvoltarea lor.
(2) Scopul prezentei legi constă în promovarea dezvoltării durabile a întreprinderilor micro, mici şi mijlocii prin intermediul îmbunătăţirii cadrului juridic şi a mediului economic în care sînt create şi funcţionează.
(3) Prezenta lege are ca obiective asigurarea şi creşterea competitivităţii şi performanţelor întreprinderilor micro, mici şi mijlocii, precum şi facilitarea ajustării prompte la schimbările economice şi tehnologice.
Articolul 2. Sfera de reglementare
(1) Sub incidenţa prezentei legi cad întreprinderile micro, mici şi mijlocii, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, care, în totalitatea lor, constituie sectorul întreprinderilor mici şi mijlocii (întreprinderi mici şi mijlocii sau ÎMM) şi care corespund criteriilor stipulate la art.4, cu excepţia persoanelor fizice care activează în baza patentei de întreprinzător şi a persoanelor juridice de drept public.
(2) Termenul „întreprinderi mici şi mijlocii” şi acronimul „ÎMM” vor fi utilizate în toate reglementările, statisticile şi în alte documente oficiale emise de autorităţi şi de instituţii publice.
Articolul 3. Noţiuni principale
În sensul prezentei legi, următoarele noţiuni principale semnifică:
activitate inovaţională – activitate desfăşurată în scopul îmbunătăţirii sau creării de noi produse, tehnologii, procese sau servicii care corespund necesităţilor practice şi cerinţelor pieţei;
autoritate competentă – organe centrale de specialitate ale administraţiei publice, instituţii publice şi autorităţi ale administraţiei publice locale, care deţin competenţe în elaborarea şi/sau implementarea politicilor în domeniul ÎMM-urilor;
business angels – persoane fizice şi juridice care investesc propriul capital în dezvoltarea unei afaceri, avînd ca scop achiziţionarea sau subscrierea de acţiuni sau de părţi ale capitalului social al întreprinderii asistate;
cluster – asociere de întreprinderi interconectate, amplasate în apropiere geografică, de regulă aparţinînd unui sector sau unor sectoare conexe, precum şi de instituţii de cercetări ştiinţifice, de universităţi şi de alte organizaţii a căror activitate este concentrată pe inovare, cooperarea lor permiţînd sporirea avantajelor competitive ale întreprinderilor;
controlul de stat consultativ – control de stat efectuat la întreprinderile mici şi mijlocii pentru prevenirea încălcării legislaţiei prin oferire de consultaţii referitor la desfăşurarea activităţii acestora şi la înlăturarea încălcărilor constatate de către organele de control, fără aplicarea de sancţiuni;
crowdfunding – mod de finanţare a unor proiecte folosind resurse on-line (forumuri, platforme de socializare etc.), care substituie sistemul clasic de donaţie cu o metodologie de tip recompensă. Iniţiatorii proiectului lansat creează o reţea ai cărei membri oferă bani în schimbul serviciilor sau produselor generate de proiect;
educaţie antreprenorială – dezvoltare a spiritului antreprenorial prin educaţie formală şi nonformală pe tot parcursul vieţii, axată pe formarea de cunoştinţe, abilităţi şi competenţe de inovare, creativitate şi de asumare a riscurilor, precum şi de abilităţi specifice de afaceri în ceea ce priveşte planificarea şi gestionarea proiectelor pentru realizarea unor obiective, cunoştinţe privind modul de a începe şi a conduce cu succes o întreprindere, a unor alte atribute şi aptitudini general aplicabile, care reprezintă temelia antreprenoriatului;
finanţare de tip mezanin – împrumut subordonat pe termen lung (5–8 ani), rambursabil în totalitate la scadenţă, care oferă finanţatorului posibilitatea de a deveni acţionar al companiei împrumutate la un moment dat, cînd se schimbă acţionarul majoritar al întreprinderii sau cînd aceasta este listată la bursă;
garanţie financiară pentru credite – angajament faţă de o bancă sau o organizaţie de creditare nebancară, asumat de către o instituţie care gestionează fonduri de garantare a creditelor, în scopul partajării riscului de credit şi al asigurării cu gaj suficient a creditelor acordate persoanelor juridice sau persoanelor fizice cu activitate economică;
garanţie de portofoliu de credite – angajament prin care o instituţie ce gestionează fonduri de garantare a creditelor preia riscul de credit asociat unui portofoliu de credite eligibile acordate în condiţiile unui contract de colaborare semnat cu o bancă sau cu o organizaţie de creditare nebancară;
incubator de afaceri – loc unde sînt concentrate, într-un spaţiu limitat, întreprinderi nou-înregistrate, al cărui obiectiv este de a spori şansa de creştere şi durata de supravieţuire a acestor întreprinderi, furnizîndu-le spaţii modulare, şi unde se oferă în condiţii facilitare sprijin managerial şi servicii de asistenţă;
infrastructură de suport – ansamblu de organizaţii şi de instituţii specializate în difuzarea, transferul şi valorificarea în economie a rezultatelor de cercetare-dezvoltare, ansamblu de servicii şi de proiecte oferite de acestea, precum şi totalitatea parcurilor ştiinţifico-tehnologice şi/sau industriale, centrelor de transfer tehnologic, incubatoarelor de afaceri, grupurilor/clusterelor, şcolilor de business, centrelor de informare şi consultanţă, laboratoarelor de cercetare, zonelor economice libere;
instrumente de susţinere – măsuri (acţiuni), proiecte şi programe speciale de informare, instruire, consultanţă şi de suport financiar destinate înfiinţării întreprinderilor mici şi mijlocii şi dezvoltării competitivităţii acestora;
întreprindere debutantă – întreprindere micro, nou-înregistrată în modul stabilit, condusă de întreprinzători tineri, care desfăşoară pentru prima dată activitate economică;
întreprindere nou-înregistrată – întreprindere înregistrată conform legislaţiei în vigoare, care nu depăşeşte termenul de un an de la înfiinţare;
spirit antreprenorial – competenţă a unei persoane de a recunoaşte şi a valorifica oportunităţile de afaceri evidente sau potenţiale, de a-şi asuma responsabilitatea şi riscul ce derivă din activitatea independentă.
[Art.3 modificat prin Legea nr.301 din 03.11.2022, în vigoare 25.12.2022]
[Art.3 modificat prin Legea nr.320 din 24.11.2022, în vigoare 09.12.2022]
[Art.3 modificat prin Legea nr.79 din 31.03.2022, în vigoare 20.05.2022]
[Art.3 modificat prin Legea nr.23 din 27.02.2020, în vigoare 20.04.2020]
Capitolul II
CARACTERISTICILE ÎNTREPRINDERILOR MICI ŞI MIJLOCII
Articolul 4. Definirea întreprinderilor mici şi mijlocii
(1) Se definesc ca fiind întreprinderi mici şi mijlocii întreprinderile care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a) au un număr mediu anual de salariaţi (numărul mediu scriptic al personalului în perioada de gestiune) de pînă la 250;
b) realizează o cifră anuală de afaceri (venituri din vînzări) de pînă la 100 de milioane de lei sau deţin active totale (active imobilizate şi active circulante) de pînă la 100 de milioane de lei, conform ultimei situaţii financiare aprobate.
[Alin.(2) art.4 abrogat prin Legea nr.317 din 17.11.2022, în vigoare 02.12.2022]
[Art.4 modificat prin Legea nr.317 din 17.11.2022, în vigoare 02.12.2022]
Articolul 5. Clasificarea întreprinderilor mici şi mijlocii
(1) În funcţie de numărul mediu anual de salariaţi, de cifra anuală de afaceri sau de totalul activelor pe care le deţin, întreprinderile mici şi mijlocii se clasifică în următoarele categorii:
a) întreprinderi micro – întreprinderi care au cel mult 9 salariaţi, realizează o cifră anuală de afaceri de până la 18 milioane de lei sau deţin active totale de până la 18 milioane de lei;
b) întreprinderi mici – întreprinderi care au cel mult 49 de salariaţi, realizează o cifră anuală de afaceri de până la 50 de milioane de lei sau deţin active totale de până la 50 de milioane de lei;
c) întreprinderi mijlocii – întreprinderi care au cel mult 249 de salariaţi, realizează o cifră anuală de afaceri de până la 100 de milioane de lei sau deţin active totale de până la 100 de milioane de lei.
(2) Criteriul definitoriu constant folosit la clasificarea întreprinderilor mici şi mijlocii în scopuri statistice este numărul mediu anual de salariaţi.
(3) Dacă la data prezentării situaţiilor financiare anuale întreprinderea nu se mai încadrează în aceeaşi categorie care i-a fost atribuită anterior conform criteriilor stabilite la alin.(1), aceasta este reclasificată într-o altă categorie. Reclasificarea întreprinderii dintr-o categorie mai mică într-o categorie mai mare se realizează doar dacă aceasta nu se mai încadrează în categoria mai mică în cadrul a două exerciţii financiare consecutive.
[Art.5 modificat prin Legea nr.317 din 17.11.2022, în vigoare 02.12.2022]
Articolul 6. Particularităţile întreprinderilor mici şi mijlocii
(1) Categoria de întreprindere micro, mică sau mijlocie apare la întrunirea condiţiilor stipulate la art.5 sau în baza declaraţiei pe propria răspundere (denumită în continuare declaraţie) pentru întreprinderile nou-înregistrate.
(2) Autoritatea responsabilă de colectarea situaţiilor financiare este Biroul Naţional de Statistică. Acesta deţine baza de date ale întreprinderilor mici şi mijlocii şi, la solicitarea organizaţiei/autorităţii care administrează instrumente de susţinere, confirmă corespunderea lor caracteristicilor de întreprinderi mici şi mijlocii, stipulate la art.5, conform ultimelor situaţii financiare prezentate.
(3) Declaraţia pe propria răspundere se depune în formă scrisă de către conducătorul întreprinderii sau de reprezentantul împuternicit al acestuia, se prezintă la cererea organizaţiilor sau autorităţilor/instituţiilor publice care administrează instrumente de susţinere şi conţine:
a) datele de identificare ale agentului economic (denumirea, sediul, numărul de identificare de stat (IDNO));
b) numele şi funcţia semnatarului;
c) forma juridică de organizare a agentului economic;
d) numărul de salariaţi la momentul depunerii declaraţiei;
e) cifra de afaceri la momentul depunerii declaraţiei;
f) activele totale la sfîrşitul anului de gestiune;
g) lista membrilor fondatori ale căror cote în capitalul social al întreprinderii depăşesc 25%.
(4) Lista elementelor declaraţiei de la alin.(3) este exhaustivă şi nu poate fi interpretată extensiv.
(5) Întreprinderile mici şi mijlocii organizează şi ţin contabilitatea, întocmind situaţii financiare conform Legii contabilităţii.
Capitolul III
CREAREA UNUI CADRU FAVORABIL DEZVOLTĂRII
ÎNTREPRINDERILOR MICI ŞI MIJLOCII
Articolul 7. Controlul de stat al întreprinderilor mici şi mijlocii
(1) Controlul de stat al întreprinderilor mici şi mijlocii, pe parcursul a 3 ani de la înregistrarea lor de stat, poartă caracter consultativ, cu excepţia infracţiunilor penale. Termenul de 3 ani urmează a fi calculat de la data începerii activităţii ÎMM-urilor.
(2) La întreprinderile mici şi mijlocii, controlul financiar-fiscal de fond se efectuează o singură dată într-o perioadă de 3 ani.
Articolul 8. Proceduri administrative
(1) Ministerele, alte organe centrale de specialitate ale administraţiei publice, autorităţile administraţiei publice locale şi instituţiile publice au obligaţia, conform competenţei funcţionale, să iniţieze şi să asigure măsuri şi acţiuni menite să contribuie la protecţia ÎMM-urilor în raportul lor cu statul, în special prin simplificarea procedurilor administrative şi prin prevenirea creşterii nejustificate a costurilor legate de conformarea acestora reglementărilor în vigoare.
(2) Pentru asigurarea unui mediu favorabil iniţierii şi dezvoltării afacerilor, în procesul de elaborare a actelor normative care au impact asupra ÎMM-urilor, iniţiatorii vor respecta principiul „Gîndiţi mai întîi la scară mică”, precum şi principiul „numărului constant”.
(3) Principiul „Gîndiţi mai întîi la scară mică” presupune ca iniţiatorii actelor normative să evalueze efectele introducerii noii reglementări, în special asupra ÎMM-urilor.
(4) Principiul „numărului constant” stabileşte că introducerea a noi sarcini administrative, precum obligaţii de raportare/conformare pentru ÎMM-uri, trebuie să aibă loc simultan cu eliminarea unor sarcini existente.
Capitolul IV
POLITICI DE SUSŢINERE A DEZVOLTĂRII
ÎNTREPRINDERILOR MICI ŞI MIJLOCII
Articolul 9. Cadrul instituţional al realizării politicilor pentru ÎMM-uri
(1) Guvernul:
a) aprobă politicile de susţinere a dezvoltării ÎMM-urilor prin documente de planificare strategică (strategii) şi programe de stat pentru dezvoltarea sectorului ÎMM-urilor;
b) asigură coordonarea politicilor şi a măsurilor de încurajare şi de susţinere a ÎMM-urilor, monitorizarea şi evaluarea acestora prin intermediul Ministerului Economiei.
(2) Finanţarea procesului de realizare a strategiilor se efectuează prin includerea în legea bugetului a resurselor financiare necesare, precum şi prin crearea unor fonduri speciale conform legislaţiei în vigoare.
(3) Ministerul Economiei:
a) elaborează şi asigură implementarea strategiilor şi programelor de stat în domeniul dezvoltării ÎMM-urilor;
b) conlucrează cu autorităţile publice locale în vederea realizării programelor similare în teritoriu;
c) analizează evoluţia sectorului şi înaintează propuneri privind eliminarea barierelor administrative în relaţiile ÎMM-urilor cu organele de stat;
d) coordonează implementarea programelor naţionale de asistenţă financiară şi tehnică destinate dezvoltării sectorului ÎMM-urilor.
(4) Implementarea politicii de stat privind susţinerea dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii se efectuează de către Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului (IP ODA) structură organizaţională responsabilă de acest domeniu, precum şi alte autorităţi, instituţii publice şi private în domeniu.
(5) Misiunea, funcţiile de bază, atribuţiile şi drepturile Organizaţiei pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului se stabilesc de Guvern.
(6) Autorităţile administraţiei publice locale aprobă şi implementează strategii şi programe locale şi regionale de susţinere a dezvoltării ÎMM-urilor.
(7) Pentru finanţarea implementării strategiilor şi programelor locale şi regionale de susţinere a dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, precum şi altor acţiuni de susţinere a acestora, autorităţile administraţiei publice locale pot să aloce mijloace financiare proprii.
[Art.9 modificat prin Legea nr.140 din 27.07.2018, în vigoare 17.08.2018]
Articolul 10. Consiliul consultativ pentru întreprinderile mici şi mijlocii
(1) Guvernul formează Consiliul consultativ pentru întreprinderile mici şi mijlocii (denumit în continuare Consiliu), fără personalitate juridică, care are ca sarcină analiza competitivităţii dezvoltării sectorului ÎMM-urilor, dezvoltarea competenţelor şi spiritului antreprenorial şi înaintarea recomandărilor de îmbunătăţire a mediului de dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii.
(2) Consiliul este constituit din reprezentanţi ai sectorului public, privat şi asociativ şi are următoarele atribuţii:
a) identifică problemele-cheie, preocupările şi necesităţile întreprinderilor mici şi mijlocii din Republica Moldova;
b) prezintă Ministerului Economiei opinia comunităţii de afaceri privind problemele şi interesele ÎMM-urilor;
c) dezbate şi înaintează propuneri de îmbunătăţire a cadrului legislativ şi normativ cu impact asupra înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii;
d) înaintează recomandări privind elaborarea, modificarea şi implementarea programelor şi politicilor de susţinere a dezvoltării sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii în concordanţă cu cerinţele pieţei unice şi necesităţile creşterii calităţii produselor, conform standardelor europene;
e) acordă asistenţă în promovarea politicilor de susţinere a dezvoltării sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii;
f) sensibilizează publicul şi părţile interesate privind problemele întreprinderilor mici şi mijlocii;
g) întreprinde măsuri de mediatizare şi de conlucrare cu societatea civilă, cu sectorul privat, cu mass-media în problemele de dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii;
h) monitorizează accesul ÎMM-urilor la finanţe şi valorificarea de către instituţiile competente a recomandărilor elaborate de Consiliu.
(3) Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Consiliului se aprobă de Guvern.
Articolul 11. Programele de stat pentru dezvoltarea ÎMM-urilor
(1) Programele de stat de susţinere a dezvoltării sectorului ÎMM-urilor reprezintă un complex de activităţi, orientate spre realizarea unui obiectiv bine determinat în cadrul politicii de stat privind stimularea dezvoltării întreprinderilor micro, mici şi mijlocii, finanţate din mijloace financiare bugetare, inclusiv din donaţii străine.
(2) Obiectivele programelor de stat sînt îndreptate spre:
a) susţinerea tinerilor întreprinzători în lansarea unei afaceri în ţară;
b) stimularea persoanelor migrante în deschiderea unei afaceri în Republica Moldova;
c) dezvoltarea antreprenoriatului feminin şi a celui social;
d) susţinerea ÎMM-urilor cu potenţial de export şi internaţionalizarea acestora;
e) adaptarea ÎMM-urilor la principiul „economiei verzi”;
f) extinderea infrastructurii de suport în afaceri prin dezvoltarea incubatoarelor de afaceri, parcurilor industriale, clusterilor etc.
(3) Componentele de bază ale programelor de susţinere a dezvoltării sectorului ÎMM-urilor sînt:
a) subiectul, scopul, principiile şi termenele de implementare a programului;
b) suportul oferit în cadrul programului;
c) suma suportului individual oferit pentru un business-plan în cadrul programului;
d) organizaţia (autoritatea, instituţia publică, întreprinderea de stat) care iniţiază programul;
e) organizaţia (autoritatea, instituţia publică, întreprinderea de stat) care gestionează programul;
f) instituţia sau organizaţia (autoritatea, instituţia publică, întreprinderea de stat) care finanţează programul;
g) criteriile de eligibilitate pentru beneficiere de suport şi modul lor de aplicare;
h) durata programului de suport.
(4) Monitorizarea, coordonarea şi corelarea procesului de implementare a programelor de susţinere a dezvoltării sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii se efectuează de către IP ODA.
(5) Plafoanele cheltuielilor administrative de lansare şi desfăşurare a programelor de dezvoltare a sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii şi ale cheltuielilor complementare lor (de monitorizare, evaluare şi control) se stabilesc la aprobarea bugetului fiecărui program, dar nu mai mult de 10% din valoarea sumelor alocate pentru programul propriu-zis.
[Art.11 modificat prin Legea nr.172 din 27.07.2018, în vigoare 24.08.2018]
Articolul 12. Facilităţile şi înlesnirile pentru întreprinderile mici şi mijlocii
(1) Statul acordă facilităţi fiscale pentru dezvoltarea ÎMM-urilor prin prevederile Codului fiscal.
(2) Întreprinderile mici şi mijlocii vor beneficia de o cotă minimă din contractele de achiziţii publice după cum va fi stabilit de legislaţia privind achiziţiile publice.
(3) De instrumentele de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii nu beneficiază:
a) întreprinderile care deţin o poziţie dominantă pe piaţă, fapt constatat de autoritatea competentă;
b) întreprinderile în al căror capital social cota membrului fondator care nu este întreprindere micro, mică şi mijlocie depăşeşte 25%, cu excepţia organizaţiilor necomerciale;
c) întreprinderile importatoare de mărfuri supuse accizului;
d) companiile fiduciare şi companiile de asigurare;
e) organismele de plasament colectiv;
f) băncile;
g) organizaţiile de creditare nebancară, asociaţiile de economii şi împrumut;
h) lombardurile şi unităţile de schimb valutar, altele decât băncile;
i) întreprinderile din domeniul jocurilor de noroc;
j) fondurile nestatale de pensii;
k) întreprinderile la care controlul de stat a evidenţiat repetat aceleaşi încălcări ale legislaţiei.
[Art.12 modificat prin Legea nr.301 din 03.11.2022, în vigoare 25.12.2022]
[Art.12 modificat prin Legea nr.320 din 24.11.2022, în vigoare 09.12.2022]
[Art.12 modificat prin Legea nr.23 din 27.02.2020, în vigoare 20.04.2020]
Articolul 13. Fondul de garantare a creditelor pentru ÎMM-uri
(1) Fondul de garantare a creditelor pentru întreprinderile mici şi mijlocii (denumit în continuare Fond de garantare) este creat în cadrul structurii organizaţionale „Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului” cu statut de subdiviziune internă autonomă, fără personalitate juridică.
(2) Fondul de garantare are drept scop partajarea riscului de credit prin garantarea creditelor obţinute de către întreprinderile mici şi mijlocii de la bănci sau de la organizaţiile de creditare nebancară.
[Alin.(3) art.13 abrogat prin Legea nr.79 din 31.03.2022, în vigoare 20.05.2022]
(4) Fondul de garantare este suplinit în baza programelor finanţate de la bugetul de stat şi din alte surse legale.
(5) Regulamentul privind organizarea, funcţionarea şi utilizarea Fondului de garantare se aprobă prin hotărîre de Guvern.
[Alin.(6) art.13 abrogat prin Legea nr.79 din 31.03.2022, în vigoare 20.05.2022]
[Art.13 modificat prin Legea nr.79 din 31.03.2022, în vigoare 20.05.2022]
[Art.13 modificat prin Legea nr.23 din 27.02.2020, în vigoare 20.04.2020]
[Art.13 modificat prin Legea nr.140 din 27.07.2018, în vigoare 17.08.2018]
Articolul 131. Fondul pentru antreprenoriat şi creştere economică a Moldovei
(1) Fondul pentru antreprenoriat şi creştere economică a Moldovei este creat în cadrul instituţiei publice „Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului” cu statut de subdiviziune internă autonomă, fără personalitate juridică.
(2) Fondul pentru antreprenoriat şi creştere economică a Moldovei are drept scop finanţarea accesibilă a întreprinderilor mici şi mijlocii prin intermediul băncilor şi organizaţiilor de creditare nebancară eligibile.
(3) Instituţia publică „Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului” oferă băncilor şi organizaţiilor de creditare nebancară eligibile mijloace financiare din resursele financiare ale Fondului pentru antreprenoriat şi creştere economică a Moldovei în baza contractelor încheiate cu acestea şi în conformitate cu limitele de finanţare stabilite.
(4) Fondul pentru antreprenoriat şi creştere economică a Moldovei este finanţat din alocările de la bugetul de stat, din mijloacele financiare alocate de către partenerii de dezvoltare şi/sau donatori (credite/împrumuturi, asistenţă financiară şi tehnică, granturi), din veniturile obţinute de la creditare şi recreditare, din uzufructul obţinut din investirea mijloacelor financiare disponibile, din alte surse legale.
(5) Modul de organizare şi de funcţionare a Fondului pentru antreprenoriat şi creştere economică a Moldovei, precum şi de utilizare a mijloacelor financiare ale acestuia, se stabileşte într-un regulament aprobat de Guvern.
[Art.131 introdus prin Legea nr.320 din 24.11.2022, în vigoare 09.12.2022]
Articolul 14. Facilitarea accesului la finanţare şi atragerii investiţiilor de capital
(1) Întru facilitarea accesului la finanţare a întreprinderilor mici şi mijlocii, autorităţile competente:
a) elaborează şi implementează instrumente de susţinere financiară destinate înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii;
b) măresc nivelul de informare a întreprinderilor mici şi mijlocii despre oportunităţile de finanţare existente, prin intermediul măsurilor de informare, educaţie şi îndrumare;
c) iniţiază dialoguri cu entităţile de împrumut din sectorul privat în vederea încurajării reducerii dimensiunilor practicilor de împrumut corporativ prin elaborarea unor produse de împrumut care satisfac necesităţile întreprinderilor mici şi mijlocii;
d) cooperează cu entităţile de împrumut din sectorul privat pentru a identifica şi a reduce orice impediment care ar putea restrînge nejustificat acordarea împrumuturilor întreprinderilor mici şi mijlocii, punînd accentul pe împrumuturile cu garanţie pe baza activelor întreprinderii;
e) dezvoltă mecanisme de facilitare a parteneriatelor între creditorii locali şi internaţionali din sectorul privat în scopul acordării de împrumuturi întreprinderilor mici şi mijlocii;
f) elaborează şi implementează mecanisme de partajare a riscului cu creditorii din sectorul privat (în special prin intermediul acordării finanţărilor de tip mezanin, garanţiilor de creditare) în cazul în care piaţa nu este în stare să satisfacă pe deplin cerinţele/necesităţile întreprinderilor mici şi mijlocii;
g) elaborează şi implementează mecanisme de depăşire a obstacolelor regulatorii şi a celor fiscale, care ar putea împiedica organismele de plasament colectiv alternative să investească în întreprinderile mici şi mijlocii;
h) sprijină înfiinţarea unei reţele naţionale de business angels în vederea facilitării accesului la finanţarea necesară întreprinderilor mici şi mijlocii;
i) asigură şi facilitează promovarea investiţiilor străine la nivelul întreprinderilor mici şi mijlocii;
j) stimulează crearea platformelor on-line de finanţare participativă (crowdfunding).
(2) Investitorul-business angel poate investi propriul capital în întreprinderile mici şi mijlocii prin achiziţionarea sau subscrierea de acţiuni sau de părţi ale capitalului social al întreprinderii dacă întruneşte cumulativ următoarele condiţii:
a) este o persoană din afara întreprinderii şi dobîndeşte calitatea de asociat al acesteia prin aportul său în numerar la capitalul social al întreprinderii;
b) investeşte capital propriu de cel puţin 3000 de euro echivalent în lei la cursul Băncii Naţionale a Moldovei;
c) efectuează investiţia strict în vederea îndeplinirii obiectivului din domeniul de activitate al întreprinderii şi planului de afaceri pentru care investitorul-business angel va investi;
d) nu are restanţe faţă de bugetul de stat la data efectuării investiţiei;
e) nu poate deţine, ca urmare a investiţiei, în nume propriu sau prin terţe persoane, mai mult de 49% din capitalul social al întreprinderii;
f) nu a fost condamnat prin hotărîre judecătorească rămasă definitivă pentru infracţiuni contra patrimoniului, de corupţie, delapidare, de fals, de evaziune fiscală, de spălare a banilor sau de finanţare a terorismului.
(3) Investitorul-business angel nu poate investi propriul capital în domeniul:
a) bancar;
b) financiar: asigurări şi reasigurări, piaţa de capital, intermedieri financiare, orice alte activităţi în acest domeniu;
c) imobiliar: tranzacţii imobiliare, închiriere active imobiliare, intermedieri, dezvoltare imobiliară;
d) jocurilor de noroc şi pariurilor;
e) producţiei sau comercializării de armament, muniţii, explozibili, tutun, alcool, substanţe aflate sub control naţional, plante, substanţe şi preparate stupefiante şi psihotrope;
f) fondurilor nestatale de pensii;
g) consultanţei în orice domeniu.
(4) Investitorul-business angel poate cesiona părţile sociale într-o întreprindere împreună cu investiţia acordată acesteia către un alt investitor-business angel care corespunde prevederilor alin.(2).
[Art.14 modificat prin Legea nr.301 din 03.11.2022, în vigoare 25.12.2022]
Articolul 15. Stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor debutante
(1) Întreprinderile debutante beneficiază de facilităţi fiscale sporite, de asistenţă financiară nerambursabilă şi de suport informaţional, logistic şi consultativ pe o perioadă de 3 ani de la data înregistrării de stat.
(2) Întreprinderea debutantă îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii de bază:
a) este societate cu răspundere limitată înfiinţată în condiţiile Legii nr.135 din 14 iunie 2007 privind societăţile cu răspundere limitată;
b) se încadrează în categoria întreprinderilor micro în condiţiile prezentei legi;
c) este înfiinţată şi administrată de către persoane fizice care, la momentul înregistrării, au vîrstă cuprinsă între 18 şi 35 de ani inclusiv şi care desfăşoară pentru prima dată activitate economică prin intermediul unei societăţi cu răspundere limitată;
d) numărul de asociaţi ai întreprinderii debutante nu poate fi mai mare de 5.
(3) Întreprinderea debutantă beneficiază de următoarele facilităţi:
a) scutire de la plata taxelor pentru înregistrare de stat şi furnizare de informaţie;
b) garanţii acordate de Fondul de garantare la contractarea creditelor;
c) consiliere, instruire şi sprijin din partea Organizaţiei pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului.
(4) Alte facilităţi acordate prin program, precum şi obligaţiile specifice pe care trebuie să le îndeplinească întreprinderile debutante pentru încadrare în program sînt stabilite de Guvern.
[Art.15 modificat prin Legea nr.79 din 31.03.2022, în vigoare 20.05.2022]
Articolul 16. Educaţia antreprenorială
(1) Educaţia antreprenorială este orientată spre dezvoltarea spiritului antreprenorial, care este o competenţă fundamentală pentru învăţare pe tot parcursul vieţii şi este obligatorie pentru includere în programele de studii şi de formare profesională la toate nivelurile.
(2) Autorităţile abilitate cu competenţe în domeniul educaţiei iniţiază şi desfăşoară acţiuni de promovare a atitudinilor şi comportamentelor proprii spiritului antreprenorial prin:
a) introducerea educaţiei antreprenoriale la toate nivelurile sistemului educaţional, începînd cu învăţămîntul primar;
b) formarea iniţială şi continuă a profesorilor pentru educaţie antreprenorială;
c) includerea antreprenoriatului în orientarea profesională;
d) oferirea de consiliere instituţiilor de învăţămînt şi profesorilor în vederea elaborării unor programe de formare profesională iniţială şi diseminare a experienţelor şi practicilor de succes;
e) integrarea educaţiei antreprenoriale la toate nivelurile şi în toate domeniile de formare profesională, inclusiv în cele din sferele noneconomice;
f) punerea în legătură directă a formării practice în domenii specifice de studiu cu obiectivul antreprenoriatului;
g) asigurarea consilierii de către experţi (din cadrul întreprinderilor, asociaţiilor patronale şi ONG-urilor) care pot oferi formare şi sprijin continuu;
h) realizarea studiilor naţionale de impact al educaţiei antreprenoriale şi identificarea necesităţii de dezvoltare a noi competenţe.
(3) Parteneriatele între autorităţile administraţiei publice centrale abilitate cu competenţe în domeniul educaţiei, mediul de afaceri, asociaţiile patronale, organizaţiile obşteşti şi instituţiile de formare profesională formală şi nonformală se instituie pentru:
a) elaborarea documentelor de politici;
b) evaluarea eficienţei studiilor, cartografierea competenţelor solicitate de piaţa muncii şi corelarea ofertei de formare profesională cu cererea;
c) asigurarea calităţii formării profesionale;
d) crearea de oportunităţi pentru educaţia antreprenorială.
Articolul 17. Formarea profesională continuă
(1) Formarea profesională continuă este orientată spre actualizarea cunoştinţelor sau obţinerea de noi cunoştinţe necesare întreprinderilor mici şi mijlocii pentru asimilarea inovaţiilor, implementarea de noi tehnologii şi standarde, fabricarea şi promovarea producţiei orientate spre export, creşterea productivităţii şi eficienţei.
(2) Formarea profesională continuă destinată întreprinderilor mici şi mijlocii este susţinută prin finanţare integrală sau parţială de la bugetul public, precum şi din alte surse legale, inclusiv din sursele partenerilor de dezvoltare, în baza programelor naţionale, de ramură, regionale şi ale agenţilor economici pentru dezvoltarea competenţelor.
(3) Durata şi conţinutul programelor de formare profesională continuă destinate întreprinderilor mici şi mijlocii vor satisface cerinţele-cadru la nivel naţional pentru formare profesională continuă.
(4) Programele de formare profesională continuă se realizează de către:
a) instituţiile de învăţămînt de stat şi de învăţămînt private abilitate în conformitate cu prevederile cadrului normativ;
b) prestatorii de servicii de formare profesională naţionali şi internaţionali autorizaţi în acest scop;
c) instituţiile şi agenţii economici care au creat un sistem intern de formare profesională ce satisface cerinţele cadrului legislativ de referinţă.
Articolul 18. Servicii de informare, asistenţă şi consultanţă
(1) În scopul desfăşurării şi dezvoltării activităţii lor, întreprinderile mici şi mijlocii beneficiază de servicii de informare, asistenţă, consultanţă, de servicii aferente dezvoltării tehnologice şi inovării.
(2) Guvernul şi autorităţile competente sprijină înfiinţarea şi dezvoltarea de centre şi organizaţii ce oferă servicii de informare, consultanţă, consiliere şi instruire prin identificarea surselor de finanţare a unor programe şi acţiuni destinate facilitării accesului întreprinderilor mici şi mijlocii la aceste servicii.
(3) Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului susţine dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii în conformitate cu priorităţile Guvernului, stabilite în strategiile şi programele de dezvoltare a sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii.
Articolul 19. Încurajarea inovaţiilor şi internaţionalizarea întreprinderilor mici şi mijlocii
(1) În vederea fortificării capacităţii tehnologice a întreprinderilor mici şi mijlocii şi sporirii implicării acestora pe pieţele internaţionale, autorităţile competente:
a) facilitează dezvoltarea relaţiilor dintre întreprinderile mici şi mijlocii şi mediul de cercetare, inclusiv prin dezvoltarea de programe şi de instrumente speciale;
b) facilitează implementarea de către întreprinderile mici şi mijlocii a tehnologiilor şi produselor noi, precum şi altor tipuri de inovaţii, în special bazate pe tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor;
c) acordă suport întreprinderilor mici şi mijlocii prin susţinerea capacităţii lor de cercetare şi inovare;
d) stimulează şi facilitează dezvoltarea cercetării în interiorul întreprinderilor mici şi mijlocii;
e) elaborează şi implementează, în colaborare cu Academia de Ştiinţe a Moldovei, programe de cercetare în folosul întreprinderilor mici şi mijlocii;
f) facilitează dezvoltarea infrastructurii de suport al inovării pentru întreprinderile mici şi mijlocii, inclusiv: parcuri ştiinţifico-tehnologice şi/sau industriale, parcuri din industria tehnologiei informaţiei, incubatoare de afaceri, laboratoare de cercetare, platforme de producere, centre de informare şi consultanţă etc.;
g) facilitează, prin intermediul clusterelor, cooperarea întreprinderilor mici şi mijlocii cu întreprinderile mari;
h) dezvoltă instrumente de promovare şi de internaţionalizare a întreprinderilor mici şi mijlocii atît în cadrul organizaţiilor regionale, cît şi al acordurilor bilaterale;
i) promovează dezvoltarea competenţelor întreprinderilor mici şi mijlocii în domeniul de cercetare şi inovaţii pe baza accesului simplificat la infrastructura publică de cercetare, utilizarea serviciilor de cercetare şi dezvoltare, recrutarea unor specialişti calificaţi şi instruirea angajaţilor.
(2) Susţinerea activităţii de cercetare-dezvoltare desfăşurată de întreprinderile mici şi mijlocii se realizează prin:
a) stabilirea cercetării în folosul întreprinderilor mici şi mijlocii ca obiectiv prioritar în cadrul Strategiei naţionale de cercetare-dezvoltare;
b) prevederea accesului întreprinderilor mici şi mijlocii la programele de cercetare şi finanţare din mijloace publice fără îndeplinirea condiţiilor de acreditare, în cazul realizării activităţii inovaţionale bazate pe cercetări ştiinţifice;
c) finanţarea cu prioritate a realizării proiectelor şi programelor în domeniul cercetare-dezvoltare destinate întreprinderilor mici şi mijlocii din sumele prevăzute pentru finanţarea domeniilor cercetării şi inovării;
d) asigurarea contractării cu prioritate, de către unităţile şi instituţiile din sistemul naţional de cercetare-dezvoltare, a tematicii solicitate de întreprinderile mici şi mijlocii;
e) finanţarea cu prioritate a proiectelor de cercetare-dezvoltare care au ca obiect teme cu aplicabilitate imediată, solicitate de întreprinderile mici şi mijlocii din sectorul industrial;
f) organizarea de conferinţe cu participare internaţională, la care întreprinderile mici şi mijlocii ce desfăşoară activităţi inovaţionale să participe cu lucrări ştiinţifice, pentru a se stabili obiectivele care vor fi incluse în programele naţionale anuale.
[Art.19 modificat prin Legea nr.36 din 16.03.2018, în vigoare 20.04.2018]
Capitolul V
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Articolul 20. Responsabilităţi privind aplicarea legii
(1) Autorităţile competente:
a) sînt responsabile de implementarea prevederilor prezentei legi în domeniile lor de reglementare;
b) vor prezenta Ministerului Economiei anual, pînă la 31 mai, rapoarte privind dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii şi situaţia în domeniul lor de activitate.
(2) Ministerul Economiei:
a) determină tipul şi anvergura măsurilor de implementare a prevederilor prezentei legi, precum şi premisele şi procedurile de implementare a acestora;
b) deleagă autorităţilor şi instituţiilor publice subordonate sarcina de implementare a unor măsuri concrete;
c) prezintă Guvernului anual, pînă la 1 septembrie, raport privind dezvoltarea sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii şi situaţia în economia naţională.
Articolul 21. Dispoziţii finale şi tranzitorii
(1) Prezenta lege intră în vigoare la expirarea a 3 luni de la data publicării.
(2) Sub incidenţa art.7 cad şi întreprinderile fondate anterior intrării în vigoare a prezentei legi.
(3) Guvernul, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi:
a) va prezenta Parlamentului propuneri de aducere a legislaţiei în concordanţă cu prezenta lege;
b) va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege;
c) va elabora şi va asigura implementarea unui program de stat cu privire la stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor debutante conform prevederilor art.15.
(4) La data intrării în vigoare a prezentei legi, Legea nr.206-XVI din 7 iulie 2006 privind susţinerea sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.126–130, art.605) se abrogă.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Andrian CANDU
|
Nr.179. Chişinău, 21 iulie 2016. |
