vineri, 29 martie 2024
133/17.06.2016 Lege privind declararea averii şi a intereselor personale

L E G E

privind declararea averii şi a intereselor personale

 

nr. 133  din  17.06.2016

 

Monitorul Oficial nr.245-246/513 din 30.07.2016

 

* * *

C U P R I N S

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Domeniul de reglementare şi scopul legii

Articolul 2. Noţiuni

Articolul 3. Subiecţii declarării averii şi intereselor personale

 

Capitolul II

DECLARAREA ŞI CONTROLUL AVERII ŞI AL INTERESELOR PERSONALE

Articolul 4. Obiectul declarării

Articolul 5. Declaraţia de avere şi interese personale

Articolul 6. Termenul de depunere a declaraţiei

Articolul 7. Depunerea declaraţiei

Articolul 71. Atribuţiile persoanelor responsabile de colectarea declaraţiilor subiecţilor declarării ale căror identitate şi calitate constituie secret de stat

Articolul 8. Confidenţialitatea informaţiilor

Articolul 9. Transparenţa declaraţiilor

Articolul 10. Controlul averii şi al intereselor personale, al respectării regimului juridic al conflictelor de interese, al incompatibilităţilor, restricţiilor şi limitărilor

 

Capitolul III

CONFLICTUL DE INTERESE ŞI MODUL DE SOLUŢIONARE A ACESTUIA

Articolul 11. Principiile generale de evitare a conflictelor de interese

Articolul 12. Categoriile conflictelor de interese şi modul de declarare a acestora

Articolul 13. Obligaţiile conducătorului organizaţiei publice

Articolul 14. Modul de soluţionare a conflictului de interese real

Articolul 15. Efectul juridic al actelor emise, adoptate sau încheiate cu încălcarea dispoziţiilor privind conflictul de interese

 

Capitolul IV

INCOMPATIBILITĂŢI, RESTRICŢII ŞI LIMITĂRI

Articolul 16. Dispoziţii generale privind incompatibilităţile

Articolul 17. Dispoziţii generale privind restricţiile şi limitările

Articolul 18. Restricţii legate de încetarea raporturilor de muncă sau de serviciu

Articolul 19. Restricţii în cazul încheierii contractelor comerciale

Articolul 191. Restricţii la primirea, folosirea, înstrăinarea şi transmiterea în folosinţă a bunurilor

Articolul 20. Limitarea reprezentării

Articolul 21. Limitarea publicităţii

 

Capitolul V

CONTROLUL ASUPRA EXECUTĂRII LEGII ŞI RĂSPUNDEREA

PENTRU ÎNCĂLCAREA PREVEDERILOR ACESTEIA

Articolul 22. Autoritatea responsabilă de exercitarea controlului asupra executării prezentei legi

Articolul 23. Răspunderea pentru încălcarea prevederilor prezentei legi

 

Capitolul VI

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 24. Dispoziţii tranzitorii

Articolul 25. Dispoziţii finale

 

Anexa nr.1 Declaraţie de avere şi interese personale

Anexa nr.2 Registrul declaraţiilor de avere şi interese personale

Anexa nr.3 Registrul declaraţiilor privind conflictele de interese

Anexa nr.4 Registrul declaraţiilor privind conflictele de interese

 

 

 

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Domeniul de reglementare şi scopul legii

(1) Prezenta lege reglementează:

a) obligaţia şi modul de declarare a averii şi a intereselor personale de către subiectul declarării şi membrii familiei, concubinul/concubina acestuia;

b) mecanismul de control al averii dobîndite de subiectul declarării şi membrii familiei, concubinul/concubina acestuia în perioada exercitării mandatelor sau a funcţiilor publice ori de demnitate publică şi de control privind respectarea regimului juridic al conflictelor de interese, al incompatibilităţilor, restricţiilor şi limitărilor.

(2) Prezenta lege are drept scop instituirea măsurilor de prevenire şi de combatere a îmbogăţirii nejustificate, a conflictelor de interese, a stărilor de incompatibilitate, precum şi a încălcării regimului juridic al restricţiilor şi limitărilor.

[Art.1 modificat prin Legea nr.66 din 24.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

 

Articolul 2. Noţiuni

În sensul prezentei legi, următoarele noţiuni se definesc astfel:

avere totalitatea bunurilor subiectului declarării, deţinute în proprietate cu drept de uzufruct, de uz, de abitaţie, de superficie sau aflate în posesia subiectului declarării ori a membrilor familiei ori a concubinului/concubinei lui în baza unor contracte de mandat, de comision, de administrare fiduciară, a unor contracte translative de posesie şi de folosinţă, precum şi totalitatea drepturilor şi obligaţiilor patrimoniale dobîndite de subiectul declarării în ţară sau în străinătate;

beneficiar efectiv – persoana fizică care controlează în ultimă instanţă o persoană fizică sau care deţine ori controlează în ultimă instanţă o persoană juridică sau beneficiarul unei societăţi de investiţii sau administratorul unei societăţi de investiţii ori persoana în al cărei nume se realizează o tranzacţie sau se desfăşoară o activitate şi/sau care deţine, direct sau indirect, dreptul de proprietate sau controlul asupra a cel puţin 25% din acţiuni ori din dreptul de vot al persoanei juridice sau din bunurile aflate în administrare fiduciară;

concubin/concubină – partenerul/partenera împreună cu care subiectul declarării a convieţuit şi a deţinut, a folosit sau a dispus în comun de unul sau mai multe bunuri în anul fiscal precedent, fără încheierea căsătoriei. Se prezumă că au calitatea de concubin/concubină persoanele care, pe parcursul anului fiscal precedent, au locuit împreună cel puţin 183 de zile;

conflict de interese – situaţia în care subiectul declarării are un interes personal ce influenţează sau ar putea influenţa exercitarea imparţială şi obiectivă a obligaţiilor şi responsabilităţilor ce îi revin potrivit legii;

diferenţă substanţială – diferenţă care depăşeşte 20 de salarii medii lunare pe economie dintre averea subiectului declarării deţinută la începutul perioadei în care acesta a devenit subiect al declarării, cumulată cu veniturile obţinute în această perioadă, inclusiv veniturile membrilor de familie sau al concubinului/concubinei, pe de o parte, şi averea deţinută la începutul verificării, inclusiv cheltuielile realizate în această perioadă, pe de altă parte;

interes personal – orice interes material sau nematerial al subiectului declarării ce rezultă din activităţile sale în calitate de persoană privată, din relaţiile sale cu persoane apropiate sau cu persoane juridice şi alţi agenţi economici, indiferent de tipul de proprietate, din relaţiile sau afiliaţiile sale cu organizaţii necomerciale, inclusiv cu partidele politice şi cu organizaţiile internaţionale;

membru de familie – soţul/soţia, copilul minor, inclusiv cel adoptiv sau persoana aflată la întreţinere a subiectului declarării;

organizaţie publică – orice autoritate publică (autoritate judecătorească, autoritate de jurisdicţie, autoritate a administraţiei publice centrale sau locale, precum şi autorităţile administrative din subordinea acestora, autoritate publică autonomă), instituţie publică, organizaţie de stat, organ de stat, organ colegial cu statut de persoană juridică de drept public, organ de autoadministrare, întreprindere de stat sau municipală, societate comercială sau instituţie financiară cu capital majoritar de stat;

persoană aflată la întreţinere – persoana care întruneşte cumulativ următoarele condiţii:

a) locuieşte împreună cu subiectul declarării sau este întreţinută de acesta, inclusiv în baza unui contract de întreţinere pe viaţă;

b) are un venit anual ce nu depăşeşte două salarii medii lunare pe economie;

persoană apropiată – soţul/soţia, copilul, concubinul/concubina subiectului declarării, persoana aflată la întreţinerea subiectului declarării, de asemenea persoana înrudită prin sînge sau prin adopţie cu subiectului declarării (părinte, frate/soră, bunic/bunică, nepot/nepoată, unchi/mătuşă) şi persoana înrudită prin afinitate cu subiectul declarării (cumnat/cumnată, socru/soacră, ginere/noră);

servicii procurate – cheltuieli realizate de către subiectul declarării, membrii de familie, concubin/concubină pentru acelaşi serviciu sau pentru acelaşi tip de servicii, în ţară şi în străinătate, a căror valoare cumulativă pe parcursul unui an depăşeşte 10 salarii medii lunare pe economie;

venit – orice beneficiu financiar, indiferent de sursa de provenienţă, obţinut de subiectul declarării şi de membrii familiei, de concubinul/concubina acestuia atît în ţară, cît şi în străinătate.

[Art.2 modificat prin Legea nr.130 din 07.10.2021, în vigoare 29.10.2021]

[Art.2 modificat prin Legea nr.66 din 24.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

 

Articolul 3. Subiecţii declarării averii şi intereselor personale

(1) Subiecţi ai declarării averii şi a intereselor personale sînt:

a) persoanele care deţin funcţiile de demnitate publică prevăzute în anexa la Legea nr.199 din 16 iulie 2010 cu privire la statutul persoanelor cu funcţii de demnitate publică;

b) membrii Consiliului de supraveghere al instituţiei publice naţionale a audiovizualului Compania „Teleradio-Moldova”, Compania „Teleradio-Găgăuzia”; consilierii consiliilor săteşti (comunale), orăşeneşti (municipale), raionale; deputaţii Adunării Populare a unităţii teritoriale autonome Găgăuzia;

c) membrii Consiliului Superior al Magistraturii şi ai Consiliului Superior al Procurorilor din rîndul profesorilor, precum şi membrii organelor care funcţionează în subordinea Consiliului Superior al Magistraturii şi a Consiliului Superior al Procurorilor;

 

[Lit.d) alin.(1) art.3 abrogată prin Legea nr.336 din 08.12.2022, în vigoare 01.01.2023]

 

e) conducătorii organizaţiilor publice şi adjuncţii acestora;

e1) membrii Consiliului de supraveghere, ai Comitetului executiv şi angajaţii Băncii Naţionale a Moldovei, membrii şi angajaţii Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare, cu excepţia angajaţilor care desfăşoară activităţi auxiliare – de secretariat, de protocol, administrative, tehnice;

e2) angajaţii autorităţilor/instituţiilor publice aflate la autogestiune, cu excepţia angajaţilor care desfăşoară activităţi auxiliare – de secretariat, de protocol, administrativ-gospodăreşti, tehnice, precum şi cu excepţia angajaţilor autorităţilor/instituţiilor publice din domeniile sănătăţii, culturii, educaţiei şi cercetării;

e3) persoanele cu funcţii de conducere a subdiviziunilor din cadrul instituţiilor publice bugetare, cu excepţia celor care conduc subdiviziuni ce desfăşoară activităţi auxiliare – de secretariat, de protocol, administrativ-gospodăreşti, tehnice, precum şi cu excepţia persoanelor cu funcţii de conducere a subdiviziunilor din instituţiile publice din domeniile sănătăţii, culturii, educaţiei şi cercetării;

e4) persoanele cu funcţii de conducere a subdiviziunilor şi persoanele cu funcţii de control din cadrul întreprinderilor de stat şi al întreprinderilor municipale, al societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, cu excepţia celor care conduc subdiviziuni ce desfăşoară activităţi auxiliare – de secretariat, de protocol, administrativ-gospodăreşti, tehnice;

e5) preşedinţii şi vicepreşedinţii partidelor politice, membrii organelor executive centrale ale partidelor politice, indiferent de denumirea pe care o au acestea conform statutului partidului, care nu deţin alte funcţii vizate de prezentul articol;

f) personalul din cabinetele persoanelor cu funcţii de demnitate publică;

g) funcţionarii publici, inclusiv cei cu statut special;

h) membrii Consiliului de Integritate;

i) membrii colegiilor/comisiilor de admitere în profesie, de evaluare, disciplinare şi/sau de etică a profesiilor conexe justiţiei;

j) audienţii cursurilor de formare iniţială ai Institutului Naţional al Justiţiei.

(2) Subiecţii prevăzuţi la alin.(1) sînt incluşi în Registrul electronic al subiecţilor declarării averii şi a intereselor personale, ţinut de Autoritatea Naţională de Integritate.

[Art.3 completat prin Legea nr.11 din 01.02.2024, în vigoare 29.03.2024]

[Art.3 completat prin Legea nr.2 din 01.02.2024, în vigoare 13.02.2024]

[Art.3 modificat prin Legea nr.336 din 08.12.2022, în vigoare 01.01.2023]

[Art.3 modificat prin Legea nr.130 din 07.10.2021, în vigoare 29.10.2021]

[Art.3 completat prin Legea nr.66 din 24.05.2018, în vigoare 01.07.2018]

 

Capitolul II

DECLARAREA ŞI CONTROLUL AVERII ŞI AL INTERESELOR PERSONALE

Articolul 4. Obiectul declarării

(1) Subiecţii prevăzuţi la art.3 alin.(1) declară:

a) veniturile obţinute de subiectul declarării împreună cu membrii familiei, concubinul/concubina în anul fiscal precedent;

b) bunurile mobile şi imobile, inclusiv cele nefinalizate, deţinute în proprietate cu drept de uzufruct, de uz, de abitaţie, de superficie de către subiectul declarării şi membrii familiei, concubinul/concubina acestuia, inclusiv în calitate de beneficiari efectivi, ori aflate în posesia acestora în baza unor contracte de mandat, de comision, de administrare fiduciară, unor contracte translative de posesie şi de folosinţă;

c) bunurile transmise de către subiectul declarării cu titlu oneros sau gratuit, personal sau de către membrii familiei lui, concubinul/concubina lui către orice persoană fizică sau juridică în perioada declarării, dacă valoarea fiecărui bun depăşeşte suma de 10 salarii medii pe economie;

d) activele financiare deţinute de subiectul declarării şi membrii familiei, concubinul/concubina acestuia, inclusiv ca beneficiari efectivi, adică numerarul în monedă naţională sau în valută străină care depăşeşte valoarea a 15 salarii medii pe economie şi care nu face obiectul unor depuneri în instituţiile financiare. Conturile bancare, unităţile de fond în fondurile de investiţii, formele echivalente de economisire şi investire, plasamentele, obligaţiunile, cecurile, cambiile, certificatele de împrumut, alte documente care încorporează drepturi patrimoniale personale ale subiectului declarării şi ale membrilor familiei, concubinului /concubinei acestuia, inclusiv ca beneficiari efectivi, investiţiile directe în monedă naţională sau în valută străină făcute de subiectul declarării şi membrii familiei, concubinul /concubina acestuia, inclusiv ca beneficiari efectivi, precum şi alte active financiare, dacă valoarea însumată a tuturor acestora depăşeşte valoarea a 15 salarii medii pe economie;

e) datoriile personale ale subiectului declarării, ale membrilor de familie sau ale concubinului/concubinei lui sub formă de debit, gaj, ipotecă, garanţie, emise în beneficiul unor terţi, împrumut şi/sau credit, dacă valoarea lor depăşeşte valoarea a 10 salarii medii pe economie;

f) bunurile sub formă de metale şi/sau pietre preţioase, obiectele de artă şi de cult, obiectele ce fac parte din patrimoniul cultural naţional sau universal, a căror valoare unitară depăşeşte valoarea a 15 salarii medii pe economie, deţinute de către subiectul declarării personal sau de către membrii familiei, concubinul/concubina acestuia, inclusiv ca beneficiari efectivi;

g) colecţiile de artă, numismatică, filatelie, arme sau alte bunuri a căror valoare depăşeşte valoarea a 20 de salarii medii pe economie, deţinute de către subiectul declarării personal sau de membrii familiei, concubinul/concubina acestuia, inclusiv ca beneficiari efectivi;

h) cota-parte/acţiunile în capitalul social al unui agent economic deţinute de subiectul declarării personal sau de membrii familiei, concubinul/concubina acestuia, inclusiv ca beneficiari efectivi;

i) drepturile patrimoniale deţinute de către subiectul declarării personal sau de membrii familiei, concubinul/concubina lui care decurg din drepturi de autor, brevete sau drepturi de proprietate intelectuală;

j) calitatea de membru al organelor de conducere, administrare, revizie sau control în cadrul unor organizaţii necomerciale sau societăţi comerciale, deţinută de subiectul declarării şi membrii familiei, concubinul /concubina acestuia;

k) calitatea de asociat, de acţionar sau de membru în cadrul unui agent economic, al unei organizaţii necomerciale sau organizaţii internaţionale, deţinută de subiectul declarării şi membrii familiei, concubinul /concubina acestuia;

l) contractele, inclusiv cele de asistenţă juridică, de consultanţă şi civile, încheiate de către subiectul declarării şi membrii familiei, concubinul/concubina acestuia, inclusiv de către persoanele juridice în care aceştia sînt beneficiari efectivi, sau aflate în derulare în timpul exercitării funcţiei/mandatului acestuia, finanţate din bugetul de stat, din bugetul local şi din fonduri externe ori încheiate cu societăţile comerciale cu capital de stat;

 

[Lit.m) alin.(1) art.4 abrogată prin Legea nr.66 din 24.05.2018, în vigoare 01.01.2019]

 

n) serviciile sau tipul de servicii procurate de către subiectul declarării şi membrii de familie, concubin/concubină, a căror valoare cumulativă pe parcursul unui an depăşeşte 10 salarii medii lunare pe economie;

o) bunurile virtuale, inclusiv valuta virtuală, a căror valoare depăşeşte 10 salarii medii lunare pe economie.

(11) La anexa nr.1 secţiunile III şi IV, subiecţii prevăzuţi la art.3 alin.(1) vor declara valoarea reală a bunurilor imobile şi mobile pe care le au în proprietate şi care au fost dobândite după anul 2018 inclusiv, aceasta reprezentând preţul real plătit pentru respectivele bunuri şi cheltuielile pentru îmbunătăţirea sau reparaţia acestora, precum şi valoarea de piaţă a bunurilor, aceasta reprezentând valoarea la care bunuri similare erau vândute la ziua dobândirii bunului.

(12) Pentru bunurile imobile pe care le au în proprietate şi care au fost dobândite până în anul 2017 inclusiv, subiecţii prevăzuţi la art.3 alin.(1) vor declara valoarea cadastrală a bunului sau valoarea bunului conform documentului care certifică proveninţa acestuia, dacă bunul nu a fost evaluat de organele cadastrale. Pentru bunurile mobile pe care le au în proprietate şi care au fost dobândite până în anul 2017 inclusiv se va declara valoarea bunului conform documentului care certifică provenienţa acestuia.

(2) Prevederile alin.(1) se aplică averii şi intereselor personale ale subiectului declarării şi membrilor familiei lui, concubinului/concubinei lui aflaţi în ţară şi în străinătate la data declarării.

(3) Se exceptează de la declarare cadourile primite de către subiectul declarării gratuit din partea membrilor familiei lui, din partea părinţilor, fraţilor, surorilor sau copiilor lui, a căror valoare cumulativă pe parcursul unui an nu depăşeşte 10 salarii medii pe economie.

[Art.4 modificat prin Legea nr.96 din 14.04.2022, în vigoare 06.05.2022]

[Art.4 modificat prin Legea nr.130 din 07.10.2021, în vigoare 29.10.2021]

[Art.4 modificat prin Legea nr.66 din 24.05.2018, în vigoare 01.01.2019]

 

Articolul 5. Declaraţia de avere şi interese personale

(1) Declaraţia de avere şi interese personale (denumită în continuare declaraţie) reprezintă un act personal şi irevocabil al subiectului declarării, depus, pe proprie răspundere, sub formă de document electronic sau, după caz, în formă scrisă pe suport de hîrtie.

(2) Subiecţii declarării sînt obligaţi, în condiţiile prezentei legi, să îşi declare averea şi interesele personale în conformitate cu modelul prevăzut în anexa nr.1 la prezenta lege.

(3) Declaraţia este un act public, cu excepţia informaţiilor prevăzute la art.9 alin.(2) şi (3), iar informaţiile conţinute în declaraţie nu pot fi utilizate în scopuri publicitare.

(4) Responsabilitatea pentru depunerea în termen a declaraţiei, precum şi pentru veridicitatea şi deplinătatea informaţiilor o poartă persoana care o depune.

(5) În cazul în care subiectul declarării constată că în declaraţie au fost introduse date incomplete sau eronate, acesta are dreptul să depună declaraţia rectificată în termen de 30 de zile de la data expirării termenului-limită pentru depunerea declaraţiei. Declaraţia iniţială şi declaraţia rectificată în condiţiile prezentului alineat se păstrează în sistemul informaţional e-Integritate.

 

[Alin.(51) art.5 abrogat prin Legea nr.96 din 14.04.2022, în vigoare 06.05.2022]

 

(6) Membrii de familie, concubinul/concubina subiectului declarării sînt obligaţi să-i ofere acestuia informaţiile privind averea, veniturile şi interesele personale pe care le deţin, inclusiv în calitate de beneficiari efectivi, cu excepţia cazului în care identitatea şi calitatea acestora constituie secret de stat, în condiţiile Legii nr.245/2008 cu privire la secretul de stat, sau prezentarea acestor informaţii este restricţionată prin lege.

(7) Cerinţa privind declararea averii şi a intereselor personale se include în toate procedurile sau contractele ce reglementează angajarea, alegerea ori numirea într-o funcţie publică.

(8) Depunerea declaraţiei de avere şi de interese personale nu scuteşte persoana de obligaţia depunerii altor declaraţii în conformitate cu legislaţia în vigoare.

[Art.5 modificat prin Legea nr.96 din 14.04.2022, în vigoare 06.05.2022]

[Art.5 modificat prin Legea nr.66 din 24.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

[Art.5 modificat prin Legea nr.305 din 21.12.2017, în vigoare 12.01.2018]

 

Articolul 6. Termenul de depunere a declaraţiei

(1) Declaraţia se depune anual, pînă în data de 31 martie, indicîndu-se veniturile obţinute de către subiectul declarării împreună cu membrii de familie, concubinul/concubina lui în anul fiscal precedent, de asemenea bunurile deţinute şi interesele personale prevăzute la art.4 alin.(1) lit.b)–m) la data depunerii declaraţiei.

(2) În cazul angajării, al validării mandatului ori al numirii în funcţie, după caz, declaraţia se depune în termen de 30 de zile de la data angajării, validării mandatului ori numirii în funcţie, indicîndu-se veniturile obţinute de către subiectul declarării împreună cu membrii de familie, concubinul/concubina lui în anul fiscal precedent, de asemenea bunurile deţinute şi interesele personale prevăzute la art.4 alin.(1) lit.b)–m) la data depunerii declaraţiei.

(3) În cazul schimbării funcţiei în cadrul aceleiaşi entităţi, prin avansare sau prin numirea într-o altă funcţie, nu se depune o nouă declaraţie.

(4) După încetarea mandatului sau a raporturilor de muncă ori de serviciu, subiectul declarării este obligat să depună declaraţia în termen de 30 de zile de la data încetării mandatului, a raporturilor de muncă sau de serviciu. În declaraţie se vor indica veniturile obţinute de către subiectul declarării împreună cu membrii de familie, concubinul/concubina lui în anul fiscal curent, de asemenea bunurile deţinute şi interesele personale prevăzute la art.4 alin.(1) lit.b)–m) la data depunerii acesteia.

(5) Subiectul declarării care, în conformitate cu legislaţia în vigoare, are raporturile de muncă sau de serviciu suspendate depun declaraţia în termen de 30 de zile după reîncadrarea în funcţie, indicînd în declaraţie veniturile obţinute împreună cu membrii de familie, concubinul/concubina lui pe parcursul întregii perioade nedeclarate, de asemenea bunurile deţinute şi interesele personale menţionate la art.4 alin.(1) lit.b)–m) la data depunerii declaraţiei.

(6) Prevederile alin.(5) nu se aplică în cazul în care durata suspendării raporturilor de muncă sau de serviciu este mai mică decît un an fiscal.

 

Articolul 7. Depunerea declaraţiei

(1) Subiectul declarării este obligat să depună declaraţia în formă electronică prin intermediul serviciului electronic disponibil pe pagina web oficială a Autorităţii Naţionale de Integritate, în conformitate cu modelul prevăzut în anexa nr.1.

(2) Semnarea declaraţiei în formă electronică se face prin utilizarea semnăturii electronice emise în condiţiile legii. Semnăturile electronice se vor elibera subiecţilor declarării cu titlu gratuit, în modul stabilit de Guvern.

(3) Declaraţia în formă electronică se consideră recepţionată de Autoritatea Naţională de Integritate dacă subiectul declarării primeşte recipisa electronică de confirmare a acceptării acesteia, conform anexei nr.3.

(4) În entităţile în care activează persoane care, conform prezentei legi, au obligaţia de a depune declaraţii sînt desemnate persoane din cadrul serviciului resurse umane responsabile de actualizarea permanentă a Registrului electronic al subiecţilor declarării averii şi a intereselor personale.

(5) În cazul în care subiectul declarării constată că a introdus în declaraţie date incomplete sau eronate, acesta este obligat să rectifice declaraţia depusă în condiţiile prevăzute la art.5 alin.(5). În acest caz, declaraţia iniţială şi declaraţiile rectificate sînt păstrate separat prin intermediul serviciului electronic disponibil pe pagina web oficială a Autorităţii Naţionale de Integritate.

 

[Alin.(6) art.7 abrogat prin Legea nr.130 din 07.10.2021, în vigoare 29.10.2021]

 

(7) Prin derogare de la prevederile alin.(1), subiectul declarării ale cărui identitate şi calitate constituie secret de stat în condiţiile Legii nr.245/2008 cu privire la secretul de stat depune declaraţia în formă scrisă, pe suport de hîrtie, conform modelului prevăzut în anexa nr.1.

[Art.7 modificat prin Legea nr.130 din 07.10.2021, în vigoare 29.10.2021]

[Art.7 modificat prin Legea nr.66 din 24.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

[Art.7 completat prin Legea nr.305 din 21.12.2017, în vigoare 12.01.2018]

 

Articolul 71. Atribuţiile persoanelor responsabile de colectarea declaraţiilor subiecţilor declarării ale căror identitate şi calitate constituie secret de stat

(1) Persoanele responsabile de colectarea declaraţiilor prevăzute la art.7 alin.(7) sînt desemnate de către conducătorii organizaţiilor publice.

(2) Persoanele responsabile de colectarea declaraţiilor au următoarele atribuţii:

a) primesc şi înregistrează declaraţiile într-un registru special, denumit Registrul special al declaraţiilor de avere şi interese personale, care nu este public, conform modelului prevăzut în anexa nr.2;

b) eliberează imediat subiectului declarării o dovadă de primire a declaraţiei depuse, conform modelului prevăzut în anexa nr.3;

c) pun la dispoziţia subiectului declarării, la solicitarea acestuia, formularele declaraţiilor;

d) asigură substituirea declaraţiei depuse cu cea rectificată, la solicitarea subiectului declarării;

e) acordă consultanţă cu privire la completarea şi prezentarea în termen a declaraţiei;

f) acordă, la solicitarea subiectului declarării, consultanţă cu privire la aplicarea prevederilor legale referitoare la declararea şi verificarea averii şi a intereselor personale;

g) verifică respectarea condiţiilor de formă a declaraţiei în conformitate cu prevederile prezentei legi, iar în cazul identificării unor deficienţe, o restituie subiectului declarării şi îi recomandă rectificarea declaraţiei.

(3) Declaraţia depusă pe suport de hîrtie poate fi substituită cu o altă declaraţie în condiţiile alin.(2) doar în cazul rectificării de formă a acesteia. În cazul introducerii rectificărilor de conţinut, declaraţia de avere şi interese personale depusă anterior se anexează la cea rectificată, fiind păstrate împreună.

(4) În exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin.(2), persoanele responsabile de colectarea declaraţiilor se subordonează direct conducătorului entităţii respective, care poartă răspundere pentru desfăşurarea în bune condiţii a activităţii acestora, şi sînt în drept să prelucreze date cu caracter personal.

(5) Dacă persoana responsabilă de colectarea declaraţiilor identifică deficienţe în completarea declaraţiei, aceasta recomandă subiectului declarării rectificarea declaraţiei în termen de 10 zile lucrătoare de la data solicitării rectificării. Transmiterea şi primirea declaraţiei rectificate se consemnează în Registrul special al declaraţiilor de avere şi interese personale.

(6) Declaraţiile depuse în conformitate cu prevederile art.7 alin.(7) sînt păstrate la organizaţia publică în care activează subiecţii declarării, iar, în termen de 20 de zile de la expirarea termenului prevăzut la art.6 alin.(1), (2), (4) şi (5), conducătorul organizaţiei publice informează Autoritatea Naţională de Integritate despre colectarea declaraţiilor.

(7) Declaraţiile depuse de către subiectul declarării, ale cărui identitate şi calitate constituie secret de stat în condiţiile Legii nr.245/2008 cu privire la secretul de stat, din cadrul Serviciului de Informaţii şi Securitate, Centrului Naţional Anticorupţie şi Ministerului Afacerilor Interne, sînt controlate de către o comisie special desemnată în acest sens de către conducătorul organizaţiei publice. Comisia este constituită exclusiv din angajaţii organizaţiei publice respective care au acces la informaţiile secretizate.

(8) În cadrul controlului declaraţiilor depuse conform alin.(7), comisia special desemnată în acest sens are atribuţii şi împuterniciri similare celor stabilite la art.7 alin.(1) lit.b)–d), alin.(2) lit.a)–c) din Legea nr.132/2016 cu privire la Autoritatea Naţională de Integritate.

(9) Serviciul de Informaţii şi Securitate raportează anual, pînă la 30 iunie, subcomisiei pentru exercitarea controlului parlamentar asupra activităţii Serviciului de Informaţii şi Securitate despre numărul controalelor declaraţiilor ofiţerilor de informaţii şi securitate şi rezultatele acestora, iar Centrul Naţional Anticorupţie şi Ministerul Afacerilor Interne raportează Comisiei securitate naţională, apărare şi ordine publică.

Neîndeplinirea de către persoana responsabilă de colectarea declaraţiilor a atribuţiilor prevăzute de prezentul articol constituie abatere disciplinară.

[Art.71 introdus prin Legea nr.305 din 21.12.2017, în vigoare 12.01.2018]

 

Articolul 8. Confidenţialitatea informaţiilor

Preşedintele, vicepreşedintele, inspectorii de integritate şi personalul Autorităţii Naţionale de Integritate, precum şi membrii Consiliului de Integritate cărora le-au devenit cunoscute date şi informaţii care nu sînt publice ori care constituie secret de stat, secret bancar, secret comercial sau fiscal sînt obligaţi să nu divulge aceste informaţii în timpul exercitării funcţiilor lor, precum şi după încetarea acestora.

 

Articolul 9. Transparenţa declaraţiilor

(1) Autoritatea Naţională de Integritate publică declaraţiile primite pe pagina sa web oficială în termen de 30 de zile de la expirarea termenelor de depunere a declaraţiilor, asigurînd accesul permanent la acestea în decurs de 15 ani de la data depunerii, cu excepţia datelor prevăzute la alin.(2) şi (3).

(2) Nu se publică pe pagina web oficială şi constituie informaţii cu acces limitat următoarele date conţinute în declaraţii: anul naşterii, numărul de identificare, domiciliul şi numărul de telefon ale subiectului declarării, numele, prenumele, patronimicele, anii de naştere, adresele şi numerele de identificare ale membrilor de familie şi ale concubinului/concubinei lui, adresele şi numerele cadastrale ale bunurilor imobile, numerele de înmatriculare ale bunurilor mobile, numerarul în monedă naţională sau în valută străină care nu face obiectul depunerilor financiare, numerele conturilor bancare, bunurile sub formă de metale sau pietre preţioase, obiectele de artă şi de cult, obiectele ce fac parte din patrimoniul cultural naţional sau universal, colecţiile de artă, de numismatică, de filatelie, de arme, valoarea serviciilor procurate, semnătura subiectului declarării.

(3) Declaraţiile subiecţilor declarării ale căror identitate şi calitate constituie secret de stat în condiţiile Legii nr.245/2008 cu privire la secretul de stat nu sînt publice.

[Art.9 completat prin Legea nr.96 din 14.04.2022, în vigoare 06.05.2022]

[Art.9 modificat prin Legea nr.130 din 07.10.2021, în vigoare 29.10.2021]

[Art.9 completat prin Legea nr.66 din 24.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

[Art.9 modificat prin Legea nr.305 din 21.12.2017, în vigoare 12.01.2018]

 

Articolul 10. Controlul averii şi al intereselor personale, al respectării regimului juridic al conflictelor de interese, al incompatibilităţilor, restricţiilor şi limitărilor

(1) Controlul averii şi al intereselor personale, al respectării regimului juridic al conflictelor de interese, al incompatibilităţilor, restricţiilor şi limitărilor ale subiecţilor declarării se efectuează de către Autoritatea Naţională de Integritate în conformitate cu Legea nr.132 din 17 iunie 2016 cu privire la Autoritatea Naţională de Integritate.

(2) Controlul averii şi al intereselor personale, al respectării regimului juridic al conflictelor de interese, al incompatibilităţilor, restricţiilor şi limitărilor ale preşedintelui şi vicepreşedintelui Autorităţii Naţionale de Integritate, precum şi ale inspectorilor de integritate, se efectuează de către Consiliul de Integritate, conform procedurii generale aplicabile controlului averii şi al intereselor personale. În procesul de efectuare a controlului, membrii Consiliului de Integritate au acces la registrele de stat şi la alte informaţii necesare pentru îndeplinirea eficientă a funcţiilor Consiliului prin accesul gratuit la platforma de interoperabilitate instituită de Guvern şi au dreptul de a procesa date cu caracter personal.

[Art.10 completat prin Legea nr.130 din 07.10.2021, în vigoare 29.10.2021]

[Art.10 modificat prin Legea nr.66 din 24.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

 

Capitolul III

CONFLICTUL DE INTERESE ŞI MODUL DE SOLUŢIONARE A ACESTUIA

Articolul 11. Principiile generale de evitare a conflictelor de interese

În procesul îndeplinirii atribuţiilor lor de serviciu, subiecţii declarării sînt obligaţi să respecte următoarele principii generale de evitare a conflictelor de interese:

a) servirea interesului public cu imparţialitate şi obiectivitate;

b) asigurarea transparenţei şi a controlului public al activităţii;

c) responsabilitatea individuală şi exemplul personal.

 

Articolul 12. Categoriile conflictelor de interese şi modul de declarare a acestora

(1) Subiectul declarării se poate afla în conflicte de interese ce pot fi împărţite în următoarele categorii:

a) conflict de interese potenţial;

b) conflict de interese real;

c) conflict de interese consumat.

(2) Conflictul de interese potenţial reprezintă situaţia în care interesele personale ale subiectului declarării ar putea conduce la apariţia unui conflict de interese real şi care se declară în condiţiile art.4–7. Conducătorul ierarhic superior acordă consultanţă privind evitarea survenirii unui conflict real ca efect al celui potenţial.

(3) Conflictul de interese real apare în cazul în care subiectul declarării este chemat să rezolve o cerere/un demers, să emită un act administrativ, să încheie direct sau prin intermediul unei persoane terţe un act juridic, să ia o decizie sau să participe la luarea unei decizii în care are interese personale sau care vizează persoane ce îi sînt apropiate, persoanele fizice şi juridice cu care are relaţii cu caracter patrimonial şi care influenţează sau pot influenţa exercitarea imparţială şi obiectivă a mandatului, a funcţiei publice sau de demnitate publică.

(4) În cazul apariţiei unui conflict de interese real, subiectul declarării este obligat:

a) să informeze şeful ierarhic sau organul ierarhic superior imediat, dar nu mai tîrziu de 3 zile de la data constatării, despre conflictul de interese în care se află;

b) să nu rezolve cererea/demersul, să nu emită actul administrativ, să nu încheie, direct sau prin intermediul unei persoane terţe, actul juridic, să nu ia sau să nu participe la luarea deciziei în exercitarea mandatului, a funcţiei publice sau de demnitate publică pînă la soluţionarea conflictului de interese.

(5) Informarea despre apariţia unui conflict de interese real se va face pînă la soluţionarea cererii/demersului, emiterea actului administrativ, încheierea, directă sau prin intermediul unei persoane terţe, a actului juridic, participarea la luarea deciziei sau luarea deciziei şi va lua forma unei declaraţii scrise ce trebuie să conţină date despre natura conflictului de interese şi despre modul în care acesta influenţează sau poate influenta îndeplinirea imparţială şi obiectivă a mandatului, a funcţiei publice sau de demnitate publică.

(6) Declaraţia privind conflictul de interese real se înregistrează în Registrul declaraţiilor privind conflicte de interese, ţinut conform anexei nr.4 de către persoana desemnată de conducătorul organizaţiei publice.

(7) Preşedintele Republicii Moldova, Preşedintele şi deputaţii Parlamentului, Prim-ministrul, membrii Guvernului, Procurorul General, preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii, preşedintele Consiliului Superior al Procurorilor, deputaţii Adunării Populare a unităţii teritoriale autonome Găgăuzia, preşedinţii de raioane, consilierii locali, primarii şi alţi conducători ai organizaţiilor publice sînt obligaţi să informeze Autoritatea Naţională de Integritate imediat, dar nu mai tîrziu de 3 zile de la data constatării, despre orice situaţie de conflict de interese real în care se află, în modul stabilit la alin.(5).

(8) Autoritatea Naţională de Integritate înregistrează declaraţiile privind conflictele de interese ale subiecţilor menţionaţi la alin.(7) în Registrul declaraţiilor privind conflicte de interese, conform anexei nr.4.

(9) Preşedintele şi vicepreşedintele Autorităţii Naţionale de Integritate, precum şi inspectorii de integritate, sînt obligaţi să informeze Consiliul de Integritate imediat, dar nu mai tîrziu de 3 zile de la data constatării, despre conflictul de interese real în care se află.

(10) Conflictul de interese consumat reprezintă fapta subiectului declarării de rezolvare a unei cereri/unui demers, de emitere a unui act administrativ, de încheiere directă sau prin intermediul unei persoane terţe a unui act juridic, de luare sau de participare la luarea unei decizii în exercitarea mandatului, a funcţiei publice sau de demnitate publică cu încălcarea prevederilor alin.(4) şi (7).

[Art.12 modificat prin Legea nr.66 din 24.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

 

Articolul 13. Obligaţiile conducătorului organizaţiei publice

(1) Conducătorul organizaţiei publice este obligat:

a) să nu admită cu bună ştiinţă ca persoanele ce activează în organizaţia publică pe care o conduce să-şi îndeplinească atribuţiile de serviciu fiind în situaţii de conflict de interese real;

b) să informeze imediat Autoritatea Naţională de Integritate despre situaţiile în care persoanele ce activează în organizaţia publică pe care o conduce au admis conflicte de interese, în vederea sancţionării acestora;

c) să informeze semestrial, în formă scrisă, Autoritatea Naţională de Integritate despre depistarea încălcărilor prevederilor ce se referă la conflictele de interese, indicînd încălcările depistate şi măsurile întreprinse.

 

Articolul 14. Modul de soluţionare a conflictului de interese real

(1) Soluţionarea unui conflict de interese real se face prin examinarea situaţiei de conflict şi prin determinarea şi aplicarea opţiunii pentru soluţionarea conflictului.

(2) Conflictul de interese real se soluţionează de către subiectul declarării, conducătorul organizaţiei publice, Autoritatea Naţională de Integritate sau Consiliul de Integritate, după caz.

(3) Pînă la soluţionarea conflictului de interese real, subiectului declarării îi este interzisă întreprinderea oricărei acţiuni pe cauza dată, cu excepţia abţinerii.

(4) Subiectul declarării poate soluţiona conflictul de interese real în care se află prin abţinerea de la rezolvarea cererii/demersului, de la emiterea/adoptarea actului administrativ, de la încheierea actului juridic, de la participarea la luarea unei decizii sau luarea deciziei/votare, informînd toate părţile vizate de decizia respectivă în privinţa măsurilor luate pentru a proteja corectitudinea procesului de luare a deciziilor. În cazul soluţionării conflictului de interese real prin abţinere, prevederile art.12 alin.(4)–(9) nu se aplică, subiectul declarării fiind obligat să informeze cu privire la soluţionarea prin abţinere şeful ierarhic, organul ierarhic superior, Autoritatea Naţională de Integritate sau Consiliul de Integritate, după caz.

(5) Conducătorul organizaţiei publice, Autoritatea Naţională de Integritate sau Consiliul de Integritate, în termen de 3 zile de la data la care a fost informat despre conflictul de interese real al subiectului declarării, are obligaţia să soluţioneze conflictul de interese, aplicînd una dintre următoarele opţiuni, în măsura în care legile speciale nu prevăd altfel:

a) restricţionarea accesului subiectului declarării, afectat de un conflict de interese, la anumite informaţii sau restricţionarea participării lui la examinarea situaţiilor care au legătură cu interesul său personal;

b) transferul subiectului declarării într-o altă funcţie, cu acordul scris al acestuia;

c) redistribuirea sarcinilor şi atribuţiilor subiectului declarării sau delegarea responsabilităţii de emitere/adoptare a actului administrativ, de încheiere a actului juridic, de participare la luarea deciziei sau de luare a deciziei către o altă persoană cu competenţe decizionale, inclusiv în cazul în care conflictul de interese real se poate repeta;

d) acceptarea emiterii/adoptării actului administrativ, încheierii actului juridic, participării la luarea deciziei sau luării deciziei, dacă opţiunile de soluţionare specificate la lit.a), b) şi c) nu pot fi aplicate.

(51) La aplicarea opţiunii de soluţionare specificate la alin.(5) lit.d), conducătorul organizaţiei publice informează, în termen de 3 zile lucrătoare de la aplicarea respectivei opţiuni, Autoritatea Naţională de Integritate cu privire la conflictul de interese real soluţionat.

(6) La identificarea celei mai bune soluţii pentru rezolvarea unei situaţii de conflict real se vor lua în considerare interesele organizaţiei publice, interesul public, interesele legitime ale salariaţilor, nivelul şi tipul funcţiei deţinute de persoana în cauză, natura conflictului de interese, precum şi alţi factori.

(7) În cazul în care conducătorul organizaţiei publice nu poate soluţiona un conflict de interese real, acesta se adresează Autorităţii Naţionale de Integritate.

(8) Conflictul de interese real al subiecţilor menţionaţi la art.12 alin.(7) se soluţionează de către Autoritatea Naţională de Integritate în termen de 3 zile lucrătoare de la primirea informaţiei privind existenţa unui conflict de interese real, prin oferirea uneia dintre următoarele soluţii:

a) recomandarea de a delega responsabilitatea de emitere/adoptare a actului administrativ, de încheiere a actului juridic, de participare la luarea deciziei sau de luare a deciziei către un terţ;

b) recomandarea de a accepta emiterea/adoptarea actului administrativ, încheierea actului juridic, participarea la luarea deciziei sau luarea deciziei, dacă opţiunea de soluţionare specificată la lit.a) nu poate fi aplicată.

(81) În cazul în care subiecţii menţionaţi la art.12 alin.(7) au informat, în condiţiile legii, Autoritatea Naţională de Integritate cu privire la existenţa conflictului de interese, iar Autoritatea nu a soluţionat conflictul de interese în termenul prevăzut de lege, subiecţii menţionaţi la art.12 alin.(7) nu vor putea fi sancţionaţi pentru încălcarea regimului juridic al conflictelor de interese.

(9) Subiectul declarării este obligat să se conformeze deciziei de soluţionare a conflictului de interese real în care se află.

(10) Dacă conflictul de interese real a fost declarat de subiecţii enumeraţi la art.12 alin.(7) şi a fost soluţionat de Autoritatea Naţională de Integritate, iar acesta se repetă având acelaşi subiect, obiect şi conţinut, conflictul de interese nu se mai declară, considerându-se soluţionat.

[Art.14 modificat prin Legea nr.130 din 07.10.2021, în vigoare 29.10.2021]

 

Articolul 15. Efectul juridic al actelor emise, adoptate sau încheiate cu încălcarea dispoziţiilor privind conflictul de interese

(1) Actele administrative emise/adoptate sau actele juridice încheiate personal sau prin intermediul unei persoane terţe într-o situaţie de conflict de interese real sînt lovite de nulitate absolută, cu excepţia cazului în care anularea acestora ar aduce daune interesului public.

(2) Autoritatea Naţională de Integritate adresează instanţei de judecată cereri privind constatarea nulităţii absolute a actelor administrative emise/adoptate sau actelor juridice încheiate, direct sau prin intermediul unei persoane terţe, cu încălcarea dispoziţiilor legale privind conflictul de interese în condiţiile Legii nr.132 din 17 iunie 2016 cu privire la Autoritatea Naţională de Integritate. Cererea privind constatarea nulităţii absolute poate fi depusă şi de către persoanele care se consideră lezate în drepturi ca urmare a unui conflict de interese.

(3) Prezentul articol nu se aplică actelor normative şi judiciare.

 

Capitolul IV

INCOMPATIBILITĂŢI, RESTRICŢII ŞI LIMITĂRI

[Denumirea capitolului IV în redacţia Legii nr.66 din 24.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

 

Articolul 16. Dispoziţii generale privind incompatibilităţile

Subiectul declarării se află într-o stare de incompatibilitate în cazul în care pe lîngă funcţia publică sau de demnitate publică deţine/exercită simultan o altă funcţie, calitate sau activitate, fapt care este interzis prin Constituţia Republicii Moldova şi/sau prin alte acte legislative.

 

Articolul 17. Dispoziţii generale privind restricţiile şi limitările

Subiectul declarării este obligat să respecte restricţiile şi limitările prevăzute la art.18–21 şi cele prevăzute de legislaţie.

[Art.17 modificat prin Legea nr.66 din 24.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

 

Articolul 18. Restricţii legate de încetarea raporturilor de muncă sau de serviciu

(1) Subiecţii declarării sînt obligaţi să comunice conducătorului organizaţiei publice în care activează sau, după caz, Autorităţii Naţionale de Integritate despre toate ofertele de muncă pe care aceştia intenţionează să le accepte, dacă aceste locuri de muncă pot genera un conflict de interese. Comunicarea se face în scris, în termen de 3 zile de la primirea ofertei de muncă.

(2) Persoanele prevăzute la alin.(1) nu pot să obţină beneficii neprevăzute de lege sau de contractul individual de muncă datorită funcţiei deţinute anterior, inclusiv datorită informaţiilor de serviciu obţinute în exercitarea funcţiei respective.

(3) Subiecţii declarării care şi-au încetat mandatul sau raporturile de muncă ori de serviciu, pe parcursul ultimului an de muncă sau de serviciu avînd atribuţii directe de supraveghere sau control al unor organizaţii comerciale şi necomerciale, nu au dreptul să se angajeze, timp de un an, în cadrul acestor organizaţii.

 

Articolul 19. Restricţii în cazul încheierii contractelor comerciale

(1) În cazul în care subiectul declarării a încetat să-şi îndeplinească obligaţiile într-o organizaţie publică, întreprinderea în care el sau persoane apropiate lui deţin cote în capitalul social ori lucrează în structuri de conducere sau de revizie nu are dreptul, timp de un an, să încheie contracte comerciale cu organizaţia publică în care a activat subiectul menţionat.

(2) Restricţiile stabilite la alin.(1) nu se aplică în cazul în care contractul a fost încheiat pînă la angajarea în întreprinderea respectivă a persoanei care a exercitat o funcţie publică sau de demnitate publică.

 

Articolul 191. Restricţii la primirea, folosirea, înstrăinarea şi transmiterea în folosinţă a bunurilor

(1) Subiectul declarării nu poate folosi mai mult de 30 de zile în decursul unui an, cu titlu gratuit sau la un preţ considerabil mai mic decât cel de piaţă, mijloace de transport şi bunuri imobile, cu excepţia celor care aparţin companiilor sale, copiilor, părinţilor, buneilor sau fraţilor/surorilor.

(2) Subiectul declarării nu poate folosi în Republica Moldova mijloace de transport care nu îi aparţin şi sunt înregistrate în străinătate.

[Art.191 introdus prin Legea nr.130 din 07.10.2021, în vigoare 29.10.2021]

 

Articolul 20. Limitarea reprezentării

Subiecţii declarării care şi-au încetat raporturile de muncă sau de serviciu nu pot reprezenta, timp de un an, interesele persoanelor fizice sau juridice în organizaţia publică în care au activat, nici nu pot reprezenta persoane fizice sau juridice în probleme ce ţin de atribuţiile de serviciu îndeplinite anterior.

 

Articolul 21. Limitarea publicităţii

(1) Se interzice folosirea de către subiectul declarării, în interes privat, a simbolurilor oficiale ce au legătură cu exercitarea mandatului său, a funcţiei sale publice sau de demnitate publică.

(2) Se interzice folosirea sau permisiunea de a folosi numele subiectului declarării, însoţit de calitatea acestuia, precum şi vocea sau semnătura acestuia în orice formă de publicitate a unui agent economic sau a vreunui produs comercial naţional ori străin, cu excepţia publicităţii gratuite.

 

Capitolul V

CONTROLUL ASUPRA EXECUTĂRII LEGII ŞI RĂSPUNDEREA

PENTRU ÎNCĂLCAREA PREVEDERILOR ACESTEIA

Articolul 22. Autoritatea responsabilă de exercitarea controlului asupra executării prezentei legi

(1) Autoritatea Naţională de Integritate exercită controlul asupra executării prezentei legi.

(2) Modul de organizare şi funcţionare a Autorităţii Naţionale de Integritate este reglementat de Legea nr.132 din 17 iunie 2016 cu privire la Autoritatea Naţională de Integritate.

 

Articolul 23. Răspunderea pentru încălcarea prevederilor prezentei legi

(1) Încălcarea prevederilor prezentei legi atrage răspundere disciplinară, contravenţională, civilă sau penală, după caz.

(2) Încălcarea prevederilor art.7 alin.(4) constituie abatere disciplinară şi se sancţionează în conformitate cu legislaţia.

(3) Fapta subiectului declarării în privinţa căruia s-a constatat starea de incompatibilitate nesoluţionată în termenul legal constituie temei pentru tragere la răspundere disciplinară, contravenţională şi/sau, după caz, pentru încetarea mandatului, a raporturilor de muncă ori de serviciu ale acestuia.

(4) Fapta subiectului declarării în privinţa căruia s-a constatat că acesta a soluţionat o cerere/un demers, a emis sau a adoptat un act administrativ, a încheiat, direct sau prin intermediul unei persoane terţe, un act juridic, a luat o decizie sau a participat la luarea unei decizii cu încălcarea dispoziţiilor legale privind conflictul de interese constituie temei pentru tragere la răspundere contravenţională, penală şi/sau, după caz, pentru revocarea, destituirea sau încetarea mandatului, a raporturilor de muncă ori de serviciu ale subiectului în cauză.

(41) Fapta subiectului declarării în privinţa căruia s-a constatat încălcarea regimului juridic al restricţiilor şi limitărilor constituie temei pentru tragere la răspundere contravenţională şi/sau, după caz, pentru încetarea mandatului, a raporturilor de muncă ori de serviciu ale acestuia.

(5) Persoana a cărei avere a fost constatată, în totalitate sau în parte, ca fiind nejustificată, printr-o hotărîre judecătorească definitivă, va fi destituită sau revocată, după caz, din funcţia pe care o deţine.

(6) Subiectul declarării eliberat sau destituit din funcţie potrivit prevederilor alin.(3)–(5) este decăzut din dreptul de a mai exercita o funcţie publică şi/sau o funcţie de demnitate publică, cu excepţia funcţiilor elective, pe o perioadă de 3 ani de la data eliberării sau destituirii din funcţia publică ori de demnitate publică respectivă sau de la data încetării de drept a mandatului său. Dacă persoana a ocupat o funcţie electivă, ea nu mai poate ocupa aceeaşi funcţie pe o perioadă de 3 ani de la data încetării mandatului.

(7) În cazul în care persoana nu mai ocupă o funcţie publică sau de demnitate publică la data constatării averii nejustificate, a stării de incompatibilitate ori a conflictului de interese, interdicţia de 3 ani se aplică potrivit legii, de la data la care a rămas definitiv actul de constatare sau, respectiv, a rămas definitivă şi irevocabilă hotărîrea judecătorească prin care se confirmă existenţa averii nejustificate, a stării de incompatibilitate ori a conflictului de interese.

(8) Autoritatea Naţională de Integritate ţine Registrul de stat al persoanelor care au interdicţie de a ocupa o funcţie publică sau de demnitate publică, care este publicat pe pagina web oficială a Autorităţii.

(9) Nerespectarea prevederilor art.14 alin.(9), nedepunerea declaraţiei de avere şi interese personale în termenul şi în modul stabilite de prezenta lege, după notificarea inspectorului de integritate conform art.27 alin.(7) din Legea nr.132 din 17 iunie 2016 cu privire la Autoritatea Naţională de Integritate, precum şi refuzul subiectului declarării de a depune declaraţia constituie temeiuri pentru încetarea mandatului său, a raporturilor sale de muncă ori de serviciu.

[Art.23 modificat prin Legea nr.96 din 14.04.2022, în vigoare 06.05.2022]

[Art.23 modificat prin Legea nr.130 din 07.10.2021, în vigoare 29.10.2021]

[Art.23 modificat prin Legea nr.74 din 26.04.2018, în vigoare 29.06.2018]

[Art.23 modificat prin Legea nr.66 din 24.05.2018, în vigoare 01.06.2018]

 

Capitolul VI

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 24. Dispoziţii tranzitorii

(1) Prezenta lege intră în vigoare de la 1 august 2016, cu excepţia prevederilor art.7, care vor intra în vigoare începînd cu 1 ianuarie 2018.

(2) Pînă la 1 ianuarie 2018, subiecţii declarării îşi vor depune declaraţiile de avere şi de interese personale în formă scrisă, pe suport de hîrtie sau sub formă de document electronic. Începînd cu 1 ianuarie 2018, subiecţii declarării vor fi obligaţi să-şi depună declaraţiile exclusiv în formă electronică, prin intermediul serviciului electronic disponibil pe pagina web oficială a Autorităţii Naţionale de Integritate.

(3) Pînă la 1 ianuarie 2018, declaraţiile de avere şi interese personale pe suport de hîrtie se depun în termenele stabilite la art.6, la persoanele responsabile de colectarea lor, desemnate de conducătorii organizaţiilor publice. Subiectul declarării care îşi depune declaraţia în scris, pe suport de hîrtie, va avea dreptul să o rectifice şi să substituie declaraţia depusă pînă la expirarea termenelor prevăzute la art.6.

(4) Declaraţiile de avere şi interese personale depuse în condiţiile alin.(3) se publică pe pagina web oficială a Autorităţii Naţionale de Integritate în termen de 30 de zile de la depunere, asigurînd accesul permanent la acestea, cu excepţia datelor prevăzute la art.9 alin.(2) şi (3).

(5) Persoanele responsabile de colectarea declaraţiilor au următoarele atribuţii:

a) primesc şi înregistrează declaraţiile într-un registru special, denumit Registrul declaraţiilor de avere şi de interese personale, care este public, conform modelului prevăzut în anexa nr.2;

b) eliberează imediat subiectului declarării o dovadă de primire a declaraţiei depuse, conform modelului prevăzut în anexa nr.3;

c) la solicitarea subiecţilor declarării din cadrul entităţii, pun la dispoziţia acestora formularele declaraţiilor;

d) la cererea subiectului declarării, asigură substituirea declaraţiei depuse cu cea rectificată;

e) acordă consultanţă cu privire la completarea şi prezentarea în termen a declaraţiei;

f) la solicitarea subiectului declarării, acordă consultanţă cu privire la aplicarea prevederilor legale referitoare la declararea şi verificarea averii şi a intereselor personale;

g) verifică respectarea condiţiilor de formă a declaraţiei în conformitate cu prevederile art.7, iar în cazul identificării unor nereguli, o restituie subiectului declarării şi îi recomandă rectificarea declaraţiei;

h) actualizează permanent Registrul electronic al subiecţilor declarării averii şi a intereselor personale.

(6) În exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin.(5), persoanele responsabile de colectarea declaraţiilor se subordonează direct conducătorului entităţii corespunzătoare, care răspunde de desfăşurarea în bune condiţii a activităţii acestora, şi au dreptul să prelucreze date cu caracter personal.

(7) Dacă persoana responsabilă de colectarea declaraţiilor identifică deficienţe în completarea declaraţiei, aceasta recomandă subiectului declarării rectificarea declaraţiei în termen de 10 zile lucrătoare din momentul solicitării rectificării. Faptul transmiterii declaraţiei spre rectificare şi al primirii declaraţiei rectificate se consemnează în Registrul declaraţiilor de avere şi interese personale.

(8) După verificarea declaraţiilor, persoanele responsabile de colectarea lor expediază la Autoritatea Naţională de Integritate, în termen de 20 de zile de la expirarea termenului prevăzut la art.6 alin.(1), (2), (4) şi (5), declaraţiile, inclusiv cele rectificate, şi extrasul autentificat din Registrul declaraţiilor de avere şi interese personale, precum şi lista subiecţilor declarării care nu şi-au depus sau au depus cu întîrziere declaraţiile de avere şi interese personale.

(9) Declaraţiile preşedintelui şi vicepreşedintelui Autorităţii Naţionale de Integritate sînt transmise, în termen de 20 de zile de la expirarea termenului prevăzut la art.6 alin.(1), (2), (4) şi (5), la Consiliul de Integritate, fiind însoţite de extrasul autentificat din Registrul declaraţiilor de avere şi interese personale.

(10) Neîndeplinirea de către persoana responsabilă de colectarea declaraţiilor a atribuţiilor prevăzute de prezentul articol constituie abatere disciplinară.

(11) Încălcarea regimului de confidenţialitate a informaţiilor conţinute în declaraţiile de avere şi interesele personale, prevăzute la art.9 alin.(2) şi (3), se sancţionează conform legii.

(12) Situaţiile de conflict de interese nesoluţionate pînă la intrarea în vigoare a prezentei legi, precum şi cele apărute după intrarea ei în vigoare, se declară şi se soluţionează conform prevederilor prezentei legi.

 

Articolul 25. Dispoziţii finale

(1) Guvernul, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi:

a) va stabili tipul semnăturii electronice şi modul de repartizare a acesteia subiecţilor declarării;

b) va pune în conformitate actele sale normative cu prevederile prezentei legi.

(2) La intrarea în vigoare a prezentei legi, Guvernul va asigura Autorităţii Naţionale de Integritate interoperabilitatea datelor dintre sistemul electronic de declarare on-line e-Integritate şi registrele de stat şi cele private.

(3) Autoritatea Naţională de Integritate, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi:

a) va crea condiţiile necesare pentru depunerea declaraţiei de avere şi de interese personale prin mijloace electronice;

b) va elabora şi va aproba conceptul de creare a Registrului electronic al subiecţilor declarării averii şi a intereselor personale şi a Registrului de stat al persoanelor care au interdicţie de a ocupa o funcţie publică sau de demnitate publică;

c) va elabora regulamentul privind modul de ţinere a Registrului electronic al subiecţilor declarării averii şi a intereselor personale şi regulamentul privind modul de ţinere a Registrului de stat al persoanelor care au interdicţie de a ocupa o funcţie publică sau de demnitate publică.

(4) La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă Legea nr.1264-XV din 19 iulie 2002 privind declararea şi controlul veniturilor şi al proprietăţii persoanelor cu funcţii de demnitate publică, judecătorilor, procurorilor, funcţionarilor publici şi a unor persoane cu funcţie de conducere (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.72–75, art.229), cu modificările şi completările ulterioare, şi Legea nr.16-XVI din 15 februarie 2008 cu privire la conflictul de interese (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.72–75, art.231), cu modificările şi completările ulterioare.

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIAndrian CANDU

 

Nr.133. Chişinău, 17 iunie 2016.

 

 

Anexa nr.1

 

DECLARAŢIE DE AVERE ŞI INTERESE PERSONALE

 

I. INFORMAŢII GENERALE PRIVIND SUBIECTUL DECLARĂRII
 
1. Numele, prenumele, patronimicul, anul naşterii şi numărul de identificare:

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

 

2. Domiciliul, numărul de telefon şi adresa electronică:

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

 

3. Funcţia ocupată (organizaţia publică în care activează, tipul şi numărul actului de numire/angajare/eliberare):

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

 

4. Tipul declaraţiei:

 

Anuală □La angajare/numire □ La eliberarea/încetarea mandatului □
5. Numele, prenumele, patronimicul, anul naşterii şi numărul de identificare ale soţului/soţiei sau ale concubinului/concubinei:

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

 

6. Numele, prenumele, patronimicul, anul naşterii şi numărul de identificare ale copiilor minori:

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

 

7. Numele, prenumele, patronimicul, anul naşterii şi numărul de identificare ale persoanelor aflate la întreţinere:

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

 

 

II. VENITURILE OBŢINUTE DE SUBIECTUL DECLARĂRII, MEMBRII DE FAMILIE, CONCUBIN/CONCUBINĂ, ÎN ŢARĂ ŞI ÎN STRĂINĂTATE, PE PARCURSUL ANULUI 20___
Nr.
crt.
Cine a obţinut venitulSursa venitului:
(numele/denumirea
persoanei fizice/
juridice)
Serviciul prestat/
obiectul generator
de venit
Suma venitului
1. Venitul obţinut la locul de muncă de bază
1.1Subiectul declarării
1.2Soţul/soţia sau concubinul/concubina
1.3Copiii minori
1.4Persoanele aflate la întreţinere
2. Venitul obţinut din activităţi didactice, ştiinţifice şi de creaţie
2.1Subiectul declarării
2.2Soţul/soţia sau concubinul/concubina
2.3Copiii minori
2.4Persoanele aflate la întreţinere
3. Venitul obţinut din depuneri la instituţiile financiare
3.1Subiectul declarării
3.2Soţul/soţia sau concubinul/concubina
3.3Copiii minori
3.4Persoanele aflate la întreţinere
4. Venitul obţinut din activitatea de reprezentant al statului în societăţi comerciale
4.1Subiectul declarării
4.2Soţul/soţia sau concubinul/concubina
4.3Copiii minori
4.4Persoanele aflate la întreţinere
5. Venitul obţinut din donaţii şi moşteniri
5.1Subiectul declarării
5.2Soţul/soţia sau concubinul/concubina
5.3Copiii minori
5.4Persoanele aflate la întreţinere
6. Venitul obţinut din înstrăinarea şi/sau deţinerea valorilor mobiliare şi/sau a cotelor-părţi în capitalul social al societăţilor comerciale
6.1Subiectul declarării
6.2Soţul/soţia sau concubinul/concubina
6.3Copiii minori
6.4Persoanele aflate la întreţinere
7. Venitul obţinut din înstrăinarea bunurilor mobile sau imobile
7.1Subiectul declarării
7.2Soţul/soţia sau concubinul/concubina
7.3Copiii minori
7.4Persoanele aflate la întreţinere
8. Venitul obţinut din alte surse (pensii, burse, indemnizaţii, premii, drepturi de proprietate intelectuală etc.)
8.1Subiectul declarării
8.2Soţul/soţia sau concubinul/concubina
8.3Copiii minori
8.4Persoanele aflate la întreţinere

 

III. BUNURI IMOBILE ÎN ŢARĂ ŞI ÎN STRĂINĂTATE
A. Terenuri
Numele
benefi-
ciarului
efectiv
Numă-
rul ca-
das-
tral/
locali-
tatea
Ca-
te-
go-
ria
Mo-
dul
de
do-
bân-
dire
Anul
do-
bând-
dirii
Su-
pra-
faţa
Co-
ta-
par-
te
Actul
care
con-
firmă
prove-
nienţa
bunu-
lui
Va-
loa-
rea
bu-
nu-
lui
Valoa-
rea de
piaţă a
bunu-
lui
Motivul
dife-
renţei
dintre
valorea
bunului şi va-
loarea
de piaţă
a bunului
Titu-
larul
bu-
nu-
lui
Tipul
titula-
rului
Infor-
maţii
de identi-
ficare a
titularu-
lui altul
decât
bene-
ficia-
rul efectiv
 
  
  
  
 

Numele beneficiarului efectiv: numele subiectului declarării, al membrului de familie sau al concubinului/concubinei acestuia.

 

Categoria: (1) agricol; (2) forestier; (3) intravilan; (4) extravilan; (5) alte categorii de terenuri aflate în circuitul civil.

 

Modul de dobândire: (1) proprietate; (2) posesie; (3) alte contracte translative de posesie şi de folosinţă.

 

Valoarea bunului: preţul real plătit pentru bun şi cheltuielile pentru îmbunătăţirea sau reparaţia acestuia.

 

Valoarea de piaţă a bunului: valoarea la care bunuri similare erau vândute la ziua dobândirii bunului.

 

Titularul bunului: numele persoanei fizice sau juridice care posedă bunul.

 

Tipul titularului: (1) persoană fizică rezidentă; (2) persoană fizică nerezidentă; (3) persoană juridică rezidentă; (4) persoană juridică nerezidentă. Acest câmp se completează doar în cazul în care titularul este altul decât beneficiarul efectiv.

 

Informaţii de identificare a titularului altul decât beneficiarul efectiv: în cazul persoanei fizice rezidente în Republica Moldova se indică numărul de identificare personal. În cazul persoanei fizice nerezidente se indică ţara de reşedinţă şi numărul de identificare naţional (dacă numărul de identificare nu este aplicabil, se indică numărul de identificare fiscal).

În cazul persoanei juridice rezidente se indică codul de identificare. În cazul persoanei juridice nerezidente se indică ţara sau jurisdicţia în care este înregistrată persoana juridică şi numărul de înregistrare în registrul comerţului din ţara/jurisdicţia respectivă.

 

Subiecţii declarării care nu deţin bunurile în proprietate vor indica următoarele informaţii: localitatea (fără număr cadastral); categoria bunului; modul de dobândire; anul dobândirii; suprafaţa şi titularul bunului.

 

B. Clădiri şi construcţii
Nu-
mele
bene-
ficia-
rului
efec-tiv
Adre-
sa/
numă-
rul
cadas-
tral
Ca-
te-
go-
ria
Mo-
dul
de do-
bân-
dire
Anul
do-
bân-
dirii
Su-
pra-
faţa
Co-ta-
par-
te
Actul
care
con-
firmă
prove-
nienţa
bunu-
lui
Valoa-
rea
bu-
nului
Valoa-
rea de
piaţă
a bu-
nului
Motivul
dife-
renţei
dintre
valoa-
rea
bunu-
lui şi valoa-
rea de
piaţă
a bu-
nului
Titu-
larul
bunu-
lui
Tipul
titu-
laru-
lui
Infor-
maţii
de
identi-
ficare a
 titula-
rului
altul
decât
bene-
ficiarul efectiv
 
 
 
 

 

Numele beneficiarului efectiv: numele subiectului declarării, al membrului de familie sau al concubinului/concubinei acestuia.

 

Categoria: (1) apartament; (2) casă de locuit; (3) vilă; (4) spaţiu comercial sau de producţie; (5) garaj; (6) alte bunuri imobile, inclusiv cele nefinalizate.

 

Modul de dobândire: (1) proprietate; (2) posesie; (3) uzufruct; (4) uz; (5) abitaţie; (6) alte contracte translative de posesie şi de folosinţă.

 

Valoarea bunului: preţul real plătit pentru bun şi cheltuielile pentru îmbunătăţirea sau reparaţia acestuia.

 

Valoarea de piaţă a bunului: valoarea la care bunuri similare erau vândute în ziua dobândirii bunului.

 

Titularul bunului: numele persoanei fizice sau juridice care posedă bunul.

 

Tipul titularului: (1) persoană fizică rezidentă; (2) persoană fizică nerezidentă; (3) persoană juridică rezidentă; (4) persoană juridică nerezidentă. Acest câmp se completează doar în cazul în care titularul este altul decât beneficiarul efectiv.

 

Informaţii de identificare a titularului altul decât beneficiarul efectiv: în cazul persoanei fizice rezidente în Republica Moldova se indică numărul de identificare personal. În cazul persoanei fizice nerezidente se indică ţara de reşedinţă şi numărul de identificare naţional (dacă numărul de identificare nu este aplicabil, se indică numărul de identificare fiscal).

În cazul persoanei juridice rezidente se indică codul de identificare. În cazul persoanei juridice nerezidente se indică ţara sau jurisdicţia în care este înregistrată persoana juridică şi numărul de înregistrare în registrul comerţului din ţara/jurisdicţia respectivă.

 

Subiecţii declarării care nu deţin bunurile în proprietate vor indica următoarele informaţii: adresa (fără număr cadastral); categoria bunului; modul de dobândire; anul dobândirii; suprafaţa şi titularul bunului.

 

IV. BUNURI MOBILE ÎN ŢARĂ ŞI ÎN STRĂINĂTATE
A. Autoturisme, camioane, remorci, vehicule motorizate, maşini agricole, mijloace de transport naval/aerian, alte mijloace de transport supuse înmatriculării
Nume-
le be-
neficia-
rului
efectiv
Tipul/
mode-
lul
Anul
de
fabri-
caţie
Locul
înre-
gis-
trării/
numă-
rul de înma-
tricu-
lare
Anul
do-
bân-
dirii
Mo-
dul
de do-
bân-
dire
Valoa-
rea a
bunu-
lui
Valoa-
rea de
piaţă a
bunului
Motivul
diferenţei dintre
valoarea
bunului şi
valoarea
de piaţă
a bunului
Titu-
larul
bunu-
lui
Ti
pul
titu-
laru-
lui
Informaţii
de identi-
ficare a
titularu-
lui altul
decât
benefi-
ciarul
 efectiv
 
 
 
 
 

 

Numele beneficiarului efectiv: numele subiectului declarării, al membrului de familie sau al concubinului/concubinei acestuia.

 

Modul de dobândire: (1) proprietate; (2) posesie; (3) alte contracte translative de posesie şi de folosinţă.

 

Valoarea bunului: preţul real plătit pentru bun şi cheltuielile pentru îmbunătăţirea sau reparaţia lui.

 

Valoarea de piaţă a bunului: valoarea la care bunuri similare erau vândute în ziua dobândirii bunului.

 

Titularul: numele persoanei fizice sau juridice care posedă bunul.

 

Tipul titularului: (1) persoană fizică rezidentă; (2) persoană fizică nerezidentă; (3) persoană juridică rezidentă; (4) persoană juridică nerezidentă. Acest câmp se completează doar în cazul în care titularul este altul decât beneficiarul efectiv.

 

Informaţii de identificare a titularului altul decât beneficiarul efectiv: în cazul persoanei fizice rezidente în Republica Moldova se indică numărul de identificare personal. În cazul persoanei fizice nerezidente se indică ţara de reşedinţă şi numărul de identificare naţional (dacă numărul de identificare nu este aplicabil, se indică numărul de identificare fiscal).

În cazul persoanei juridice rezidente se indică codul de identificare. În cazul persoanei juridice nerezidente se indică ţara sau jurisdicţia în care este înregistrată persoana juridică şi numărul de înregistrare în registrul comerţului din ţara/jurisdicţia respectivă.

 

B. Bunuri sub formă de metale şi/sau pietre preţioase, obiecte de artă şi de cult, obiecte ce fac parte din patrimoniul cultural naţional sau universal, a căror valoare unitară depăşeşte suma a 15 salarii medii lunare pe economie
Nr.
crt.
Numele
benefi-
ciaru-
lui
efectiv
Des-
criere
suma-
Anul
dobân-
dirii
Valoa-
rea
bunu-
lui
Valoarea
de piaţă a
bunului
Motivul
diferenţei
dintre
valoarea
bunului şi
valoarea
de piaţă
a bunului
Titularul
bunului
Tipul
titularului
Informaţii de
identificare
a titularului
altul decât
beneficiarul
efectiv
1
2
3

 

Numele beneficiarului efectiv: numele subiectului declarării, al membrului de familie sau al concubinului/concubinei acestuia.

 

Valoarea bunului: preţul real plătit pentru bun şi cheltuielile pentru îmbunătăţirea sau reparaţia acestuia.

 

Valoarea de piaţă a bunului: valoarea la care bunuri similare erau vândute la ziua dobândirii bunului.

 

Titularul bunului: numele subiectului declarării, al membrului de familie sau al concubinului/concubinei acestuia.

 

Tipul titularului: (1) persoană fizică rezidentă; (2) persoană fizică nerezidentă; (3) persoană juridică rezidentă; (4) persoană juridică nerezidentă. Acest câmp se completează doar în cazul în care titularul este altul decât beneficiarul efectiv.

 

Informaţii de identificare a titularului altul decât beneficiarul efectiv: în cazul persoanei fizice rezidente în Republica Moldova se indică numărul de identificare personal. În cazul persoanei fizice nerezidente se indică ţara de reşedinţă şi numărul de identificare naţional (dacă numărul de identificare nu este aplicabil, se indică numărul de identificare fiscal).

În cazul persoanei juridice rezidente se indică codul de identificare. În cazul persoanei juridice nerezidente se indică ţara sau jurisdicţia în care este înregistrată persoana juridică şi numărul de înregistrare în registrul comerţului din ţara/jurisdicţia respectivă.

 

C. Colecţii de artă, de numismatică, de filatelie, de arme sau de alte bunuri, a căror valoare depăşeşte suma a 20 de salarii medii lunare pe economie
Nr.
crt.
Numele
benefi-
ciarului
efectiv
Descri-
ere
sumară
Anul
dobân-
dirii
Valoarea
de
cumpărare
a bunului
Valoarea
de piaţă a
bunului
Motivul
diferenţei
dintre
valoarea
de cumpărare
şi valoarea
de piaţă a
bunului
Titula-
rul
bunu-
lui
Tipul
titula-
rului
Informaţii
de identificare
a titularului
altul decât
beneficiarul
efectiv
1
2
3
 

 

Numele beneficiarului efectiv: numele subiectului declarării, al membrului de familie sau al concubinului/concubinei acestuia.

 

Valoarea de cumpărare a bunului: preţul real plătit pentru bun şi cheltuielile pentru îmbunătăţirea sau reparaţia acestuia.

 

Valoarea de piaţă a bunului: valoarea la care bunuri similare erau vândute în ziua dobândirii bunului.

 

Titularul bunului: numele persoanei fizice sau juridice care posedă bunul.

 

Tipul titularului: (1) persoană fizică rezidentă; (2) persoană fizică nerezidentă; (3) persoană juridică rezidentă; (4) persoană juridică nerezidentă. Acest câmp se completează doar în cazul în care titularul este altul decât beneficiarul efectiv.

 

Informaţii de identificare a titularului altul decât beneficiarul efectiv: în cazul persoanei fizice rezidente în Republica Moldova se indică numărul de identificare personal. În cazul persoanei fizice nerezidente se indică ţara de reşedinţă şi numărul de identificare naţional (dacă numărul de identificare nu este aplicabil, se indică numărul de identificare fiscal).

În cazul persoanei juridice rezidente se indică codul de identificare. În cazul persoanei juridice nerezidente se indică ţara sau jurisdicţia în care este înregistrată persoana juridică şi numărul de înregistrare în registrul comerţului din ţara/jurisdicţia respectivă.

 

D. Bunuri transmise cu titlu oneros sau gratuit, personal sau de către membrii familiei, concubin/concubină, unor persoane fizice sau juridice în perioada declarării, dacă valoarea fiecărui bun depăşeşte suma a 10 salarii medii lunare pe economie
Nr.
crt.
Descrierea
bunului
transmis
Modul de
transmitere
Data
transmiterii
bunului
Persoana
căreia i-a
 fost
transmis
Valoarea
bunului
Titularul
bunului
transmis
1
2
3

 

Titularul bunului transmis: numele subiectului declarării, al membrului de familie sau al concubinului/concubinei acestuia.

 

E. Alte bunuri mobile a căror valoare unitară depăşeşte suma a 10 salarii medii lunare pe economie
Nr.
crt.
Numele
benefi-
ciarului
efectiv
Descri-
erea
bunului
Modul
de
dobân-
dire
Data
dobân-
dirii
Valoa-
rea
bunului
Valoa-
rea de
piaţă a
bunului
Motivul
diferenţei dintre
valoarea
bunului şi
valoarea
de piaţă a
bunului
Titularul
bunului
Tipul
titula-
rului
Informaţii
de identi-
ficare a
titula-
rului
altul
decât
benefi-
ciarul efectiv
1
2
3
 

Numele beneficiarului efectiv: numele subiectului declarării, al membrului de familie sau al concubinului/concubinei acestuia.

 

Valoarea bunului: preţul real plătit pentru bun şi cheltuielile pentru îmbunătăţirea sau reparaţia acestuia.

 

Valoarea de piaţă a bunului: valoarea la care bunuri similare erau vândute la ziua dobândirii bunului.

 

Titularul bunului: numele subiectului declarării, al membrului de familie sau al concubinului/concubinei acestuia.

 

Tipul titularului: (1) persoană fizică rezidentă; (2) persoană fizică nerezidentă; (3) persoană juridică rezidentă; (4) persoană juridică nerezidentă. Acest câmp se completează doar în cazul în care titularul este altul decât beneficiarul efectiv.

 

Informaţii de identificare a titularului altul decât beneficiarul efectiv: în cazul persoanei fizice rezidente în Republica Moldova se indică numărul de identificare personal. În cazul persoanei fizice nerezidente se indică ţara de reşedinţă şi numărul de identificare naţional (dacă numărul de identificare nu este aplicabil, se indică numărul de identificare fiscal).

În cazul persoanei juridice rezidente se indică codul de identificare. În cazul persoanei juridice nerezidente se indică ţara sau jurisdicţia în care este înregistrată persoana juridică şi numărul de înregistrare în registrul comerţului din ţara/jurisdicţia respectivă.

 

V. ACTIVE FINANCIARE ÎN ŢARĂ ŞI ÎN STRĂINĂTATE
A. Conturi bancare, plasamente în fonduri de investiţii şi/sau în alte forme echivalente de economisire şi investire în ţară şi în străinătate
Nr.
crt.
Numele
benefici-
arului
efectiv
Denumirea instituţiei care administrează
contul bancar, a fondului de investiţii etc./adresa
Numărul contului bancar/ date privind fondul de investiţii/alte forme echivalente de economisireCate-
goria
Suma
şi
valuta
Dobân-
dă/
divi-
dende
Titu-
larul
bunului
Tipul
titula-
rului
Informaţii
de iden-
tifica-
re a ti-
tularului
altul
decât
benefi-
ciarul
efectiv
1
2
3

 

Numele beneficiarului efectiv: numele subiectului declarării, al membrului de familie sau al concubinului/concubinei acestuia.

 

Categoria: (1) cont curent sau forme echivalente (inclusiv card de credit, menţionându-se tipul acestuia); (2) depozit bancar sau forme echivalente; (3) fond de investiţii sau forme echivalente, inclusiv fonduri private de pensii sau alte sisteme cu acumulare.

 

Titularul bunului: numele persoanei fizice sau juridice care posedă bunul.

 

Tipul titularului: (1) persoană fizică rezidentă; (2) persoană fizică nerezidentă; (3) persoană juridică rezidentă; (4) persoană juridică nerezidentă. Acest câmp se completează doar în cazul în care titularul este altul decât beneficiarul efectiv.

 

Informaţii de identificare a titularului altul decât beneficiarul efectiv: în cazul persoanei fizice rezidente în Republica Moldova se indică numărul de identificare personal. În cazul persoanei fizice nerezidente se indică ţara de reşedinţă şi numărul de identificare naţional (dacă numărul de identificare nu este aplicabil, se indică numărul de identificare fiscal).

În cazul persoanei juridice rezidente se indică codul de identificare. În cazul persoanei juridice nerezidente se indică ţara sau jurisdicţia în care este înregistrată persoana juridică şi numărul de înregistrare în registrul comerţului din ţara/jurisdicţia respectivă.

 

B. Plasamente, obligaţiuni, cecuri, cambii, certificate de împrumut, investiţii directe în monedă naţională sau în valută străină
Nr.
crt.
Numele
benefici-
arului
efectiv
Emitentul titlului/ societatea la care persoana este acţionar, fondator sau asociat/ beneficiar
de împrumut
CategoriaNumărul
de titluri/
cota-
parte
DobândaTitula-
rul
bunu-
lui
Tipul
titula-
rului
Informaţii de
identificare
a titularului
altul decât beneficiarul efectiv
1
2
3
 

Numele beneficiarului efectiv: numele subiectului declarării, al membrului de familie sau al concubinului/concubinei acestuia.

 

Categoria: (1) hârtii de valoare (titluri de stat, certificate, obligaţiuni); (2) cecuri; (3) cambii; (4) certificate de împrumut; (5) alte forme de investiţii directe.

 

Titularul bunului: numele persoanei fizice sau juridice care posedă bunul.

 

Tipul titularului: (1) persoană fizică rezidentă; (2) persoană fizică nerezidentă; (3) persoană juridică rezidentă; (4) persoană juridică nerezidentă. Acest câmp se completează doar în cazul în care titularul este altul decât beneficiarul efectiv.

 

Informaţii de identificare a titularului altul decât beneficiarul efectiv: în cazul persoanei fizice rezidente în Republica Moldova se indică numărul de identificare personal. În cazul persoanei fizice nerezidente se indică ţara de reşedinţă şi numărul de identificare naţional (dacă numărul de identificare nu este aplicabil, se indică numărul de identificare fiscal).

În cazul persoanei juridice rezidente se indică codul de identificare. În cazul persoanei juridice nerezidente se indică ţara sau jurisdicţia în care este înregistrată persoana juridică şi numărul de înregistrare în registrul comerţului din ţara/jurisdicţia respectivă.

 

C. Numerar în monedă naţională şi/sau în valută străină care depăşeşte suma a 15 salarii medii lunare pe economie şi care nu face obiectul unor depuneri în instituţii financiare şi alte documente care încorporează drepturi patrimoniale
Nr.
crt.
Numele beneficiarului efectivSumaValutaTitularul
bunului
Tipul
 titularului
Informaţii de
identificare a
 titularului
altul decât
beneficiarul
efectiv
1
2
3
 

Numele beneficiarului efectiv: numele subiectului declarării, al membrului de familie sau al concubinului/concubinei acestuia.

 

Titularul bunului: numele persoanei fizice sau juridice care posedă numerarul.

 

Tipul titularului: (1) persoană fizică rezidentă; (2) persoană fizică nerezidentă; (3) persoană juridică rezidentă; (4) persoană juridică nerezidentă. Acest câmp se completează doar în cazul în care titularul este altul decât beneficiarul efectiv.

 

Informaţii de identificare a titularului altul decât beneficiarul efectiv: în cazul persoanei fizice rezidente în Republica Moldova se indică numărul de identificare personal. În cazul persoanei fizice nerezidente se indică ţara de reşedinţă şi numărul de identificare naţional (dacă numărul de identificare nu este aplicabil, se indică numărul de identificare fiscal).

În cazul persoanei juridice rezidente se indică codul de identificare. În cazul persoanei juridice nerezidente se indică ţara sau jurisdicţia în care este înregistrată persoana juridică şi numărul de înregistrare în registrul comerţului din ţara/jurisdicţia respectivă.

 

D. Bunuri virtuale, inclusiv valută virtuală, a căror valoare depăşeşte 10 salarii medii lunare pe economie
Nr.
crt.
Numele
beneficiarului
efectiv
Denumirea
bunului
Data
dobândirii
CantitateaValoarea de
cumpărare a bunului
Titularul
bunului
Informaţii de identificare
a titularului
altul decât
beneficiarul
efectiv
1
2
3

 

Numele beneficiarului efectiv: numele subiectului declarării, al membrului de familie sau al concubinului/concubinei acestuia.

 

Titularul bunului: numele persoanei fizice sau juridice care posedă bunul.

 

Tipul titularului: (1) persoană fizică rezidentă; (2) persoană fizică nerezidentă; (3) persoană juridică rezidentă; (4) persoană juridică nerezidentă. Acest câmp se completează doar în cazul în care titularul este altul decât beneficiarul efectiv.

 

Informaţii de identificare a titularului altul decât beneficiarul efectiv: în cazul persoanei fizice rezidente în Republica Moldova se indică numărul de identificare personal. În cazul persoanei fizice nerezidente se indică ţara de reşedinţă şi numărul de identificare naţional (dacă numărul de identificare nu este aplicabil, se indică numărul de identificare fiscal).

În cazul persoanei juridice rezidente se indică codul de identificare. În cazul persoanei juridice nerezidente se indică ţara sau jurisdicţia în care este înregistrată persoana juridică şi numărul de înregistrare în registrul comerţului din ţara/jurisdicţia respectivă.

 

VI. COTE-PĂRŢI/ACŢIUNI ÎN CAPITALUL SOCIAL AL UNUI AGENT ECONOMIC
Numele
benefici-
arului
efectiv
Denu-
mirea
agentu-
lui
econo-
mic
Sediul,
adresa
juridi-
Tipul
de
activi-
tate
Valoa-
rea
bunu-
lui
Valoa-
rea de
piaţă a
bunu-
lui
Diferenţa
dintre
valoarea
bunului şi
valoarea
de piaţă a
bunului
Cota
de
parti-
cipare
Titula-
rul
Tipul
titula-
rului
Informaţii
de identi-
ficare a
titularului
altul decât
beneficiarul
efectiv
 
 
 
 
 

Numele beneficiarului efectiv: numele subiectului declarării, al membrului de familie sau al concubinului/concubinei acestuia.

 

Valoarea bunului: preţul real plătit pentru cote-părţi/acţiuni.

 

Valoarea de piaţă a bunului: valoarea la care cote-părţi/acţiuni erau vândute în ziua dobândirii lor.

 

Titularul bunului: numele persoanei fizice sau juridice care posedă cote-părţi/acţiuni.

 

Tipul titularului: (1) persoană fizică rezidentă; (2) persoană fizică nerezidentă; (3) persoană juridică rezidentă; (4) persoană juridică nerezidentă. Acest câmp se completează doar în cazul în care titularul este altul decât beneficiarul efectiv.

 

Informaţii de identificare a titularului altul decât beneficiarul efectiv: în cazul persoanei fizice rezidente în Republica Moldova se indică numărul de identificare personal. În cazul persoanei fizice nerezidente se indică ţara de reşedinţă şi numărul de identificare naţional (dacă numărul de identificare nu este aplicabil, se indică numărul de identificare fiscal).

În cazul persoanei juridice rezidente se indică codul de identificare. În cazul persoanei juridice nerezidente se indică ţara sau jurisdicţia în care este înregistrată persoana juridică şi numărul de înregistrare în registrul comerţului din ţara/jurisdicţia respectivă.

 

VII. DATORII
Debite (inclusiv taxe) neachitate, ipoteci, garanţii emise în beneficiul unor terţi, împrumuturi şi credite
CreditorulAnul contractăriiScadent laRata dobânziiSuma iniţialăValutaDebitorul
 
 
 
 

 

 

VII1. Servicii procurate în perioada de declarare, în ţară şi în străinătate, a căror valoare cumulativă pe parcursul unui an depăşeşte 10 salarii medii lunare pe economie
Nr.
crt.
Descrierea
serviciului
Numele sau
denumirea
prestatorului
serviciului
Valoarea
serviciului
Valoarea
de piaţă a
serviciului
Motivul
diferenţei
dintre
valoarea
serviciului
şi valoarea
de piaţă a
serviciului
Data
procurării
Numele
beneficiaru-
lui efectiv
1
2
3
4
5
6

 

Valoarea serviciului: preţul real plătit pentru serviciu.

 

Valoarea de piaţă a serviciului: valoarea la care servicii similare erau vândute în ziua procurării serviciului.

 

VIII. INTERESE PERSONALE
A. Calitatea de asociat, de acţionar sau de membru al unui agent economic, de membru al organelor de conducere, de administrare, de revizie sau de control în cadrul unor organizaţii necomerciale sau societăţi comerciale ori calitatea de membru al unor organizaţii necomerciale sau internaţionale
Denumirea şi adresa
organizaţiei/societăţii
Calitatea deţinutăDocumentul care certifică
calitatea respectivă
 
 

 

B. Contracte, încheiate sau aflate în derulare de către subiectul declarării, soţul/soţia sau concubinul/concubina acestuia, inclusiv persoanele juridice în care aceştia sunt beneficiari efectivi, care sunt finanţate de la bugetul de stat, din bugetul local şi/sau din fonduri externe ori încheiate cu societăţi comerciale cu capital de stat
Nr.
crt.
Beneficiarul contractuluiInstituţia/ organizaţiaTipul contractuluiData încheierii contractuluiDurata contractuluiValoarea totală a contractului
Subiectul declarării
1
2
Soţul/soţia sau concubinul/concubina subiectului declarării
1
2
Persoanele juridice în care subiectul declarării sau soţul/soţia ori concubinul/concubina acestuia sunt beneficiari efectivi
1
2

 

Prezenta declaraţie este un act public şi răspund potrivit legii pentru caracterul inexact sau incomplet al datelor prezentate.

 

 

Data completării ____________________ Semnătura_____________________

[Anexa nr.1 modificată prin Legea nr.96 din 14.04.2022, în vigoare 06.05.2022]

[Anexa nr.1 în redacţia Legii nr.130 din 07.10.2021, în vigoare 29.10.2021]

[Anexa nr.1 modificată prin Legea nr.66 din 24.05.2018, în vigoare 01.01.2019]

 

 

Anexa nr.2

 

REPUBLICA MOLDOVA

__________________________

(denumirea organizaţiei publice)

 

REGISTRUL

DECLARAŢIILOR DE AVERE ŞI INTERESE PERSONALE

Nr. __________

 

Numărul de înregistrare a declaraţieiData depunerii: anul ____Numele şi prenumele subiectului declarăriiFuncţia deţinutăNumărul de fileSemnătura subiectului declarăriiData transmiterii spre rectificare şi a prezentării declaraţiei rectificate
lunaziua
 
 
 

 

 

Anexa nr.3

 

Dovada de primire a declaraţiei de avere şi interese personale

 

Prin prezenta se confirmă că domnul/doamna______________________________________________ a depus, la data de

_______________________________, declaraţia de avere şi interese personale (______________file), trecută în Registrul

declaraţiilor de avere şi interese personale cu nr.______.

 

Persoana responsabilă___________________________

 

Subiectul declarării_____________________________

 

 

Anexa nr.4

 

REPUBLICA MOLDOVA

__________________________

(denumirea organizaţiei publice)

 

REGISTRUL

DECLARAŢIILOR PRIVIND CONFLICTELE DE INTERESE

Nr. _________

 

Numărul de înregistrare a declaraţiei Data depunerii: anul ____ Numele şi prenumele subiectului declarării Funcţia deţinutăNumărul de fileSemnătura subiectului declarării Soluţia aplicată pentru rezolvarea conflictului de interese
lunaziua