L E G E
privind declararea averii şi a intereselor personale
nr. 133 din 17.06.2016
Monitorul Oficial nr.245-246/513 din 30.07.2016
* * *
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Domeniul de reglementare şi scopul legii
Articolul 2. Noţiuni
Articolul 3. Subiecţii declarării averii şi intereselor personale
Capitolul II
DECLARAREA ŞI CONTROLUL AVERII ŞI AL INTERESELOR PERSONALE
Articolul 4. Obiectul declarării
Articolul 5. Declaraţia de avere şi interese personale
Articolul 6. Termenul de depunere a declaraţiei
Articolul 7. Depunerea declaraţiei
Articolul 8. Confidenţialitatea informaţiilor
Articolul 9. Transparenţa declaraţiilor
Articolul 10. Controlul averii şi al intereselor personale
Capitolul III
CONFLICTUL DE INTERESE ŞI MODUL DE SOLUŢIONARE A ACESTUIA
Articolul 11. Principiile generale de evitare a conflictelor de interese
Articolul 12. Categoriile conflictelor de interese şi modul de declarare a acestora
Articolul 13. Obligaţiile conducătorului organizaţiei publice
Articolul 14. Modul de soluţionare a conflictului de interese real
Articolul 15. Efectul juridic al actelor emise, adoptate sau încheiate cu încălcarea dispoziţiilor privind conflictul de interese
Capitolul IV
INCOMPATIBILITĂŢI ŞI RESTRICŢII
Articolul 16. Dispoziţii generale privind incompatibilităţile
Articolul 17. Dispoziţii generale privind restricţiile
Articolul 18. Restricţii legate de încetarea raporturilor de muncă sau de serviciu
Articolul 19. Restricţii în cazul încheierii contractelor comerciale
Articolul 20. Limitarea reprezentării
Articolul 21. Limitarea publicităţii
Capitolul V
CONTROLUL ASUPRA EXECUTĂRII LEGII ŞI RĂSPUNDEREA
PENTRU ÎNCĂLCAREA PREVEDERILOR ACESTEIA
Articolul 22. Autoritatea responsabilă de exercitarea controlului asupra executării prezentei legi
Articolul 23. Răspunderea pentru încălcarea prevederilor prezentei legi
Capitolul VI
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Articolul 24. Dispoziţii tranzitorii
Articolul 25. Dispoziţii finale
Anexa nr.1 Declaraţie de avere şi interese personale
Anexa nr.2 Registrul declaraţiilor de avere şi interese personale
Anexa nr.3 Registrul declaraţiilor privind conflictele de interese
Anexa nr.4 Registrul declaraţiilor privind conflictele de interese
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Domeniul de reglementare şi scopul legii
(1) Prezenta lege reglementează:
a) obligaţia şi modul de declarare a averii şi a intereselor personale de către subiectul declarării şi membrii familiei, concubinul/concubina acestuia;
b) mecanismul de control al averii dobîndite de subiectul declarării şi membrii familiei, concubinul/concubina acestuia în perioada exercitării mandatului, a funcţiei publice sau de demnitate publică şi control privind respectarea regimului juridic al conflictelor de interese, al incompatibilităţilor şi al restricţiilor.
(2) Prezenta lege are drept scop instituirea măsurilor de prevenire şi de combatere a îmbogăţirii nejustificate, a conflictelor de interese, a stărilor de incompatibilitate, precum şi a încălcării regimului juridic al restricţiilor.
Articolul 2. Noţiuni
În sensul prezentei legi, următoarele noţiuni se definesc astfel:
avere – totalitatea bunurilor subiectului declarării, deţinute în proprietate cu drept de uzufruct, de uz, de abitaţie, de superficie sau aflate în posesia subiectului declarării ori a membrilor familiei ori a concubinului/concubinei lui în baza unor contracte de mandat, de comision, de administrare fiduciară, a unor contracte translative de posesie şi de folosinţă, precum şi totalitatea drepturilor şi obligaţiilor patrimoniale dobîndite de subiectul declarării în ţară sau în străinătate;
beneficiar efectiv – persoana fizică ce controlează în ultimă instanţă o altă persoană fizică sau juridică ori persoana în numele căreia se realizează o tranzacţie sau se desfăşoară o activitate şi/sau care deţine, direct sau indirect, dreptul de proprietate sau controlul asupra unui bun;
concubin/concubină – partenerul/partenera împreună cu care subiectul declarării a convieţuit şi a deţinut, a folosit sau a dispus în comun de unul sau mai multe bunuri în anul fiscal precedent, fără încheierea căsătoriei;
conflict de interese – situaţia în care subiectul declarării are un interes personal ce influenţează, ar putea sau pare a influenţa exercitarea imparţială şi obiectivă a obligaţiilor şi responsabilităţilor ce îi revin potrivit legii;
diferenţă substanţială – diferenţa ce depăşeşte 20 de salarii medii lunare pe economie dintre averea dobîndită şi veniturile obţinute de către subiectul declarării împreună cu membrii familiei, concubinul/concubina pe parcursul exercitării mandatului, a funcţiei publice sau de demnitate publică în aceeaşi perioadă;
interes personal – orice interes material sau nematerial al subiectului declarării ce rezultă din activităţile sale în calitate de persoană privată, din relaţiile sale cu persoane apropiate sau cu persoane juridice, indiferent de tipul de proprietate, din relaţiile sau afiliaţiile sale cu organizaţii necomerciale, inclusiv cu partidele politice şi cu organizaţiile internaţionale, precum şi orice interes care rezultă din preferinţele sau angajamentele persoanei;
membru de familie – soţul/soţia, copilul minor, inclusiv cel adoptiv sau persoana aflată la întreţinere a subiectului declarării;
organizaţie publică – orice autoritate publică (autoritate judecătorească, autoritate de jurisdicţie, autoritate a administraţiei publice centrale sau locale, precum şi autorităţile administrative din subordinea acestora, autoritate publică autonomă), instituţie publică, organizaţie de stat, organ de stat, organ colegial cu statut de persoană juridică de drept public, organ de autoadministrare, întreprindere de stat sau municipală, societate comercială sau instituţie financiară cu capital majoritar de stat;
persoană aflată la întreţinere – persoana care întruneşte cumulativ următoarele condiţii:
a) locuieşte împreună cu subiectul declarării sau este întreţinută de acesta, inclusiv în baza unui contract de întreţinere pe viaţă;
b) are un venit anual ce nu depăşeşte două salarii medii lunare pe economie;
persoană apropiată – concubinul/concubina subiectului declarării, precum şi persoana înrudită prin sînge sau prin adopţie pînă la gradul IV (părinte, frate/soră, bunic, nepot, unchi/mătuşă) şi persoana înrudită prin afinitate pînă la gradul II (cumnat/cumnată, socru/soacră, ginere/noră) cu acesta;
venit – orice beneficiu financiar, indiferent de sursa de provenienţă, obţinut de subiectul declarării şi de membrii familiei, de concubinul/concubina acestuia atît în ţară, cît şi în străinătate.
Articolul 3. Subiecţii declarării averii şi intereselor personale
(1) Subiecţi ai declarării averii şi a intereselor personale sînt:
a) persoanele care deţin funcţiile de demnitate publică prevăzute în anexa la Legea nr.199 din 16 iulie 2010 cu privire la statutul persoanelor cu funcţii de demnitate publică;
b) membrii Consiliului de observatori al instituţiei publice naţionale a audiovizualului Compania „Teleradio-Moldova”; consilierii consiliilor săteşti (comunale), orăşeneşti (municipale), raionale; deputaţii Adunării Populare a unităţii teritoriale autonome Găgăuzia;
c) membrii Consiliului Superior al Magistraturii şi ai Consiliului Superior al Procurorilor din rîndul profesorilor;
d) membrii nepermanenţi ai Comisiei Electorale Centrale;
e) conducătorii organizaţiilor publice şi adjuncţii acestora;
f) personalul din cabinetele persoanelor cu funcţii de demnitate publică;
g) funcţionarii publici, inclusiv cei cu statut special;
h) membrii Consiliului de Integritate;
i) membrii colegiilor/comisiilor de admitere în profesie, de evaluare, disciplinare şi/sau de etică a profesiilor conexe justiţiei.
(2) Subiecţii prevăzuţi la alin.(1) sînt incluşi în Registrul electronic al subiecţilor declarării averii şi a intereselor personale, ţinut de Autoritatea Naţională de Integritate.
Capitolul II
DECLARAREA ŞI CONTROLUL AVERII ŞI AL INTERESELOR PERSONALE
Articolul 4. Obiectul declarării
(1) Subiecţii prevăzuţi la art.3 alin.(1) declară:
a) veniturile obţinute de subiectul declarării împreună cu membrii familiei, concubinul/concubina în anul fiscal precedent;
b) bunurile mobile şi imobile, inclusiv cele nefinalizate, deţinute în proprietate cu drept de uzufruct, de uz, de abitaţie, de superficie de către subiectul declarării, inclusiv în calitate de beneficiar efectiv, de membrii familiei lui şi de concubinul/concubina lui ori aflate în posesia acestora în baza unor contracte de mandat, de comision, de administrare fiduciară, a unor contracte translative de posesie şi de folosinţă;
c) bunurile transmise de către subiectul declarării cu titlu oneros sau gratuit, personal sau de către membrii familiei lui, concubinul/concubina lui către orice persoană fizică sau juridică în perioada declarării, dacă valoarea fiecărui bun depăşeşte suma de 10 salarii medii pe economie;
d) activele financiare ale subiectului declarării, adică numerarul în monedă naţională sau în valută străină care depăşeşte valoarea a 15 salarii medii pe economie şi care nu face obiectul unor depuneri în instituţiile financiare. Conturile bancare, unităţile de fond în fondurile de investiţii, formele echivalente de economisire şi investire, plasamentele, obligaţiunile, cecurile, cambiile, certificatele de împrumut, alte documente care incorporează drepturi patrimoniale personale ale subiectului declarării, ale membrilor de familie sau ale concubinului/concubinei lui, investiţiile directe în monedă naţională sau în valută străină făcute de el sau de membrii familiei lui, concubinul/concubina lui, precum şi alte active financiare, dacă valoarea însumată a tuturor acestora depăşeşte valoarea a 15 salarii medii pe economie;
e) datoriile personale ale subiectului declarării, ale membrilor de familie sau ale concubinului/concubinei lui sub formă de debit, gaj, ipotecă, garanţie, emise în beneficiul unor terţi, împrumut şi/sau credit, dacă valoarea lor depăşeşte valoarea a 10 salarii medii pe economie;
f) bunurile sub formă de metale şi/sau pietre preţioase, obiectele de artă şi de cult, obiectele ce fac parte din patrimoniul cultural naţional sau universal, a căror valoare unitară depăşeşte valoarea a 15 salarii medii pe economie, deţinute de către subiectul declarării personal sau de către membrii familiei lui, concubinul/concubina lui;
g) colecţiile de artă, numismatică, filatelie, arme sau alte bunuri a căror valoare depăşeşte valoarea a 20 de salarii medii pe economie, deţinute de către subiectul declarării personal sau de membrii familiei lui, concubinul/concubina lui;
h) cota-parte/acţiunile în capitalul social al unui agent economic deţinute de subiectul declarării personal sau de membrii familiei, concubinul/concubina lui;
i) drepturile patrimoniale deţinute de către subiectul declarării personal sau de membrii familiei, concubinul/concubina lui care decurg din drepturi de autor, brevete sau drepturi de proprietate intelectuală;
j) calitatea de membru al organelor de conducere, administrare, revizie sau control în cadrul unor organizaţii necomerciale sau societăţi comerciale, deţinută de subiectul declarării;
k) calitatea de asociat, de acţionar sau de membru în cadrul unui agent economic, al unei organizaţii necomerciale sau organizaţii internaţionale, deţinută de subiectul declarării;
l) contractele, inclusiv cele de asistenţă juridică, de consultanţă şi civile, încheiate de către subiectul declarării sau aflate în derulare în timpul exercitării funcţiei/mandatului lui, finanţate din bugetul de stat, bugetul local şi din fonduri externe ori încheiate cu societăţile comerciale cu capital de stat;
m) calitatea de membru al organelor colegiale din cadrul organizaţiilor publice, deţinută de subiectul declarării.
(2) Prevederile alin.(1) se aplică averii şi intereselor personale ale subiectului declarării şi membrilor familiei lui, concubinului/concubinei lui aflaţi în ţară şi în străinătate.
(3) Se exceptează de la declarare cadourile, serviciile şi/sau avantajele primite de către subiectul declarării gratuit din partea membrilor familiei lui, din partea părinţilor, fraţilor, surorilor sau copiilor lui, a căror valoare individuală nu depăşeşte 10 salarii medii pe economie.
Articolul 5. Declaraţia de avere şi interese personale
(1) Declaraţia de avere şi interese personale (denumită în continuare declaraţie) reprezintă un act personal şi irevocabil al subiectului declarării, depus sub formă de document electronic pe propria răspundere.
(2) Subiecţii declarării sînt obligaţi, în condiţiile prezentei legi, să îşi declare averea şi interesele personale în conformitate cu modelul prevăzut în anexa nr.1 la prezenta lege.
(3) Declaraţia este un act public, cu excepţia informaţiilor prevăzute la art.9 alin.(2) şi (3), iar informaţiile conţinute în declaraţie nu pot fi utilizate în scopuri publicitare.
(4) Responsabilitatea pentru depunerea în termen a declaraţiei, precum şi pentru veridicitatea şi deplinătatea informaţiilor o poartă persoana care o depune.
(5) În cazul în care subiectul declarării sau autoritatea publică competentă în domeniul controlului averii şi intereselor personale a depistat că în declaraţie au fost introduse date incomplete sau eronate, subiectul declarării este obligat să depună declaraţia rectificată în termen de 30 de zile de la data la care a aflat sau trebuia să afle despre caracterul incomplet sau eronat al acestor date sau de la data la care actul de constatare întocmit în urma controlului averii şi al intereselor personale a devenit definitiv.
(6) Membrii de familie, concubinul/concubina subiectului declarării sînt obligaţi să-i ofere acestuia informaţiile privind averea şi veniturile lor, cu excepţia cazului în care prezentarea acestor informaţii este restricţionată prin lege.
(7) Cerinţa privind declararea averii şi a intereselor personale se include în toate procedurile sau contractele ce reglementează angajarea, alegerea ori numirea într-o funcţie publică.
(8) Depunerea declaraţiei de avere şi de interese personale nu scuteşte persoana de obligaţia depunerii altor declaraţii în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Articolul 6. Termenul de depunere a declaraţiei
(1) Declaraţia se depune anual, pînă în data de 31 martie, indicîndu-se veniturile obţinute de către subiectul declarării împreună cu membrii de familie, concubinul/concubina lui în anul fiscal precedent, de asemenea bunurile deţinute şi interesele personale prevăzute la art.4 alin.(1) lit.b)–m) la data depunerii declaraţiei.
(2) În cazul angajării, al validării mandatului ori al numirii în funcţie, după caz, declaraţia se depune în termen de 30 de zile de la data angajării, validării mandatului ori numirii în funcţie, indicîndu-se veniturile obţinute de către subiectul declarării împreună cu membrii de familie, concubinul/concubina lui în anul fiscal precedent, de asemenea bunurile deţinute şi interesele personale prevăzute la art.4 alin.(1) lit.b)–m) la data depunerii declaraţiei.
(3) În cazul schimbării funcţiei în cadrul aceleiaşi entităţi, prin avansare sau prin numirea într-o altă funcţie, nu se depune o nouă declaraţie.
(4) După încetarea mandatului sau a raporturilor de muncă ori de serviciu, subiectul declarării este obligat să depună declaraţia în termen de 30 de zile de la data încetării mandatului, a raporturilor de muncă sau de serviciu. În declaraţie se vor indica veniturile obţinute de către subiectul declarării împreună cu membrii de familie, concubinul/concubina lui în anul fiscal curent, de asemenea bunurile deţinute şi interesele personale prevăzute la art.4 alin.(1) lit.b)–m) la data depunerii acesteia.
(5) Subiectul declarării care, în conformitate cu legislaţia în vigoare, are raporturile de muncă sau de serviciu suspendate depun declaraţia în termen de 30 de zile după reîncadrarea în funcţie, indicînd în declaraţie veniturile obţinute împreună cu membrii de familie, concubinul/concubina lui pe parcursul întregii perioade nedeclarate, de asemenea bunurile deţinute şi interesele personale menţionate la art.4 alin.(1) lit.b)–m) la data depunerii declaraţiei.
(6) Prevederile alin.(5) nu se aplică în cazul în care durata suspendării raporturilor de muncă sau de serviciu este mai mică decît un an fiscal.
Articolul 7. Depunerea declaraţiei
(1) Subiectul declarării este obligat să depună declaraţia în formă electronică prin intermediul serviciului electronic disponibil pe pagina web oficială a Autorităţii Naţionale de Integritate, în conformitate cu modelul prevăzut în anexa nr.1.
(2) Semnarea declaraţiei în formă electronică se face prin utilizarea semnăturii electronice emise în condiţiile legii. Semnăturile electronice se vor elibera subiecţilor declarării cu titlu gratuit, în modul stabilit de Guvern.
(3) Declaraţia în formă electronică se consideră recepţionată de Autoritatea Naţională de Integritate dacă subiectul declarării primeşte recipisa electronică de confirmare a acceptării acesteia, conform anexei nr.3.
(4) În entităţile în care activează persoane care, conform prezentei legi, au obligaţia de a depune declaraţii sînt desemnate persoane din cadrul serviciului resurse umane responsabile de actualizarea permanentă a Registrului electronic al subiecţilor declarării averii şi a intereselor personale.
(5) În cazul în care subiectul declarării constată că a introdus în declaraţie date incomplete sau eronate, acesta este obligat să rectifice declaraţia depusă. În acest caz, declaraţia iniţială şi declaraţiile rectificate sînt păstrate separat prin intermediul serviciului electronic disponibil pe pagina web oficială a Autorităţii Naţionale de Integritate.
(6) Dacă declaraţia a fost rectificată în termen de 10 zile de la notificarea privind începerea verificării prealabile, subiectul declarării este eliberat de răspundere cu condiţia că datele incomplete sau eronate nu au fost introduse intenţionat.
Articolul 8. Confidenţialitatea informaţiilor
Preşedintele, vicepreşedintele, inspectorii de integritate şi personalul Autorităţii Naţionale de Integritate, precum şi membrii Consiliului de Integritate cărora le-au devenit cunoscute date şi informaţii care nu sînt publice ori care constituie secret de stat, secret bancar, secret comercial sau fiscal sînt obligaţi să nu divulge aceste informaţii în timpul exercitării funcţiilor lor, precum şi după încetarea acestora.
Articolul 9. Transparenţa declaraţiilor
(1) Autoritatea Naţională de Integritate publică declaraţiile primite pe pagina sa web oficială în termen de 30 de zile de la expirarea termenelor de depunere a declaraţiilor, asigurînd accesul permanent la acestea, cu excepţia datelor prevăzute la alin.(2) şi (3).
(2) Nu sînt publice şi constituie informaţii cu acces limitat datele conţinute în declaraţii referitoare la numărul de identificare atribuit subiectului declarării, domiciliul şi numărul de telefon al subiectului declarării, numele, prenumele, anii de naştere, adresele şi numerele de identificare ale membrilor de familie şi ale concubinului/concubinei lui, adresele şi numerele cadastrale ale bunurilor imobile, numerele de înmatriculare ale bunurilor mobile, numerarul în monedă naţională sau valută străină care nu face obiectul depunerilor financiare, numerele conturilor bancare, bunurile sub formă de metale sau pietre preţioase, obiectele de artă şi de cult, obiectele ce fac parte din patrimoniul cultural naţional sau universal, colecţiile de artă, de numismatică, de filatelie, de arme şi semnătura subiectului declarării.
(3) Declaraţiile ofiţerilor de informaţii şi securitate şi ale ofiţerilor de investigaţii din cadrul subdiviziunilor cu misiuni speciale ale Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Apărării, Autorităţii Naţionale Anticorupţie, Serviciului de Informaţii şi Securitate, Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat, Departamentului instituţiilor penitenciare al Ministerului Justiţiei şi Serviciului Vamal nu sînt publice, dar se transmit Autorităţii Naţionale de Integritate pentru control.
Articolul 10. Controlul averii şi al intereselor personale
(1) Controlul averii şi al intereselor personale ale subiecţilor declarării se efectuează de către Autoritatea Naţională de Integritate în conformitate cu Legea nr.132 din 17 iunie 2016 cu privire la Autoritatea Naţională de Integritate.
(2) Controlul averii şi al intereselor personale ale preşedintelui şi vicepreşedintelui Autorităţii Naţionale de Integritate se efectuează de către Consiliul de Integritate, conform procedurii generale aplicabile controlului averii şi al intereselor personale. În procesul de efectuare a controlului, membrii Consiliului de Integritate au acces la registrele de stat şi la alte informaţii necesare pentru îndeplinirea eficientă a funcţiilor Consiliului prin accesul gratuit la platforma de interoperabilitate instituită de Guvern şi au dreptul de a procesa date cu caracter personal.
(3) Controlul averii şi al intereselor personale ale inspectorilor de integritate este efectuat conform procedurii generale aplicabile unui astfel de control.
Capitolul III
CONFLICTUL DE INTERESE ŞI MODUL DE SOLUŢIONARE A ACESTUIA
Articolul 11. Principiile generale de evitare a conflictelor de interese
În procesul îndeplinirii atribuţiilor lor de serviciu, subiecţii declarării sînt obligaţi să respecte următoarele principii generale de evitare a conflictelor de interese:
a) servirea interesului public cu imparţialitate şi obiectivitate;
b) asigurarea transparenţei şi a controlului public al activităţii;
c) responsabilitatea individuală şi exemplul personal.
Articolul 12. Categoriile conflictelor de interese şi modul de declarare a acestora
(1) Subiectul declarării se poate afla în conflicte de interese ce pot fi împărţite în următoarele categorii:
a) conflict de interese potenţial;
b) conflict de interese real;
c) conflict de interese consumat.
(2) Conflictul de interese potenţial reprezintă situaţia în care interesele personale ale subiectului declarării ar putea conduce la apariţia unui conflict de interese real şi care se declară în condiţiile art.4–7. Conducătorul ierarhic superior acordă consultanţă privind evitarea survenirii unui conflict real ca efect al celui potenţial.
(3) Conflictul de interese real apare în cazul în care subiectul declarării este chemat să rezolve o cerere/un demers, să emită un act administrativ, să încheie direct sau prin intermediul unei persoane terţe un act juridic, să ia o decizie sau să participe la luarea unei decizii în care are interese personale sau care vizează persoane ce îi sînt apropiate, persoanele fizice şi juridice cu care are relaţii cu caracter patrimonial şi care influenţează sau pot influenţa exercitarea imparţială şi obiectivă a mandatului, a funcţiei publice sau de demnitate publică.
(4) În cazul apariţiei unui conflict de interese real, subiectul declarării este obligat:
a) să informeze şeful ierarhic sau organul ierarhic superior imediat, dar nu mai tîrziu de 3 zile de la data constatării, despre conflictul de interese în care se află;
b) să nu rezolve cererea/demersul, să nu emită actul administrativ, să nu încheie, direct sau prin intermediul unei persoane terţe, actul juridic, să nu ia sau să nu participe la luarea deciziei în exercitarea mandatului, a funcţiei publice sau de demnitate publică pînă la soluţionarea conflictului de interese.
(5) Informarea despre apariţia unui conflict de interese real se va face pînă la soluţionarea cererii/demersului, emiterea actului administrativ, încheierea, directă sau prin intermediul unei persoane terţe, a actului juridic, participarea la luarea deciziei sau luarea deciziei şi va lua forma unei declaraţii scrise ce trebuie să conţină date despre natura conflictului de interese şi despre modul în care acesta influenţează sau poate influenta îndeplinirea imparţială şi obiectivă a mandatului, a funcţiei publice sau de demnitate publică.
(6) Declaraţia privind conflictul de interese real se înregistrează în Registrul declaraţiilor privind conflicte de interese, ţinut conform anexei nr.4 de către persoana desemnată de conducătorul organizaţiei publice.
(7) Preşedintele Republicii Moldova, Preşedintele şi deputaţii Parlamentului, Prim-ministrul, membrii Guvernului, Procurorul General, preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii, preşedintele Consiliului Superior al Procurorilor, deputaţii Adunării Populare a unităţii teritoriale autonome Găgăuzia, preşedinţii de raioane, consilierii locali, primarii şi alţi conducători ai organizaţiilor publice sînt obligaţi să informeze Autoritatea Naţională de Integritate imediat, dar nu mai tîrziu de 3 zile de la data constatării, despre orice situaţie de conflict de interese real în care se află, în modul stabilit la alin.(5).
(8) Autoritatea Naţională de Integritate înregistrează declaraţiile privind conflictele de interese ale subiecţilor menţionaţi la alin.(7) în Registrul declaraţiilor privind conflicte de interese, conform anexei nr.4.
(9) Preşedintele şi vicepreşedintele Autorităţii Naţionale de Integritate sînt obligaţi să informeze Consiliul de Integritate imediat, dar nu mai tîrziu de 3 zile de la data constatării, despre conflictul de interese real în care se află.
(10) Conflictul de interese consumat reprezintă fapta subiectului declarării de rezolvare a unei cereri/unui demers, de emitere a unui act administrativ, de încheiere directă sau prin intermediul unei persoane terţe a unui act juridic, de luare sau de participare la luarea unei decizii în exercitarea mandatului, a funcţiei publice sau de demnitate publică cu încălcarea prevederilor alin.(4).
Articolul 13. Obligaţiile conducătorului organizaţiei publice
(1) Conducătorul organizaţiei publice este obligat:
a) să nu admită cu bună ştiinţă ca persoanele ce activează în organizaţia publică pe care o conduce să-şi îndeplinească atribuţiile de serviciu fiind în situaţii de conflict de interese real;
b) să informeze imediat Autoritatea Naţională de Integritate despre situaţiile în care persoanele ce activează în organizaţia publică pe care o conduce au admis conflicte de interese, în vederea sancţionării acestora;
c) să informeze semestrial, în formă scrisă, Autoritatea Naţională de Integritate despre depistarea încălcărilor prevederilor ce se referă la conflictele de interese, indicînd încălcările depistate şi măsurile întreprinse.
Articolul 14. Modul de soluţionare a conflictului de interese real
(1) Soluţionarea unui conflict de interese real se face prin examinarea situaţiei de conflict şi prin determinarea şi aplicarea opţiunii pentru soluţionarea conflictului.
(2) Conflictul de interese real se soluţionează de către subiectul declarării, conducătorul organizaţiei publice, Autoritatea Naţională de Integritate sau Consiliul de Integritate, după caz.
(3) Pînă la soluţionarea conflictului de interese real, subiectului declarării îi este interzisă întreprinderea oricărei acţiuni pe cauza dată, cu excepţia abţinerii.
(4) Subiectul declarării poate soluţiona conflictul de interese real în care se află prin abţinerea de la rezolvarea cererii/demersului, de la emiterea/adoptarea actului administrativ, de la încheierea actului juridic, de la participarea la luarea unei decizii sau luarea deciziei/votare, informînd toate părţile vizate de decizia respectivă în privinţa măsurilor luate pentru a proteja corectitudinea procesului de luare a deciziilor.
(5) Conducătorul organizaţiei publice, Autoritatea Naţională de Integritate sau Consiliul de Integritate, în termen de 3 zile de la data la care a fost informat despre conflictul de interese real al subiectului declarării, are obligaţia să soluţioneze conflictul de interese, aplicînd una dintre următoarele opţiuni, în măsura în care legile speciale nu prevăd altfel:
a) restricţionarea accesului subiectului declarării, afectat de un conflict de interese, la anumite informaţii sau restricţionarea participării lui la examinarea situaţiilor care au legătură cu interesul său personal;
b) transferul subiectului declarării într-o altă funcţie, cu acordul scris al acestuia;
c) redistribuirea sarcinilor şi responsabilităţilor subiectului declarării atunci cînd se consideră că un anume conflict de interese real va continua să existe.
(6) La identificarea celei mai bune soluţii pentru rezolvarea unei situaţii de conflict real se vor lua în considerare interesele organizaţiei publice, interesul public, interesele legitime ale salariaţilor, nivelul şi tipul funcţiei deţinute de persoana în cauză, natura conflictului de interese, precum şi alţi factori.
(7) În cazul în care conducătorul organizaţiei publice nu poate soluţiona un conflict de interese real, acesta se adresează Autorităţii Naţionale de Integritate.
(8) Conflictul de interese real al subiecţilor menţionaţi la art.12 alin.(7) se soluţionează de către Autoritatea Naţională de Integritate în termen de 3 zile lucrătoare de la primirea informaţiei privind existenţa unui conflict de interese real, prin oferirea uneia dintre următoarele soluţii:
a) recomandarea de a delega responsabilitatea de emitere/adoptare a actului administrativ, de încheiere a actului juridic, de participare la luarea deciziei sau de luare a deciziei către un terţ;
b) recomandarea de a accepta emiterea/adoptarea actului administrativ, încheierea actului juridic, participarea la luarea deciziei sau luarea deciziei.
(9) Subiectul declarării este obligat să se conformeze deciziei de soluţionare a conflictului de interese real în care se află.
Articolul 15. Efectul juridic al actelor emise, adoptate sau încheiate cu încălcarea dispoziţiilor privind conflictul de interese
(1) Actele administrative emise/adoptate sau actele juridice încheiate personal sau prin intermediul unei persoane terţe într-o situaţie de conflict de interese real sînt lovite de nulitate absolută, cu excepţia cazului în care anularea acestora ar aduce daune interesului public.
(2) Autoritatea Naţională de Integritate adresează instanţei de judecată cereri privind constatarea nulităţii absolute a actelor administrative emise/adoptate sau actelor juridice încheiate, direct sau prin intermediul unei persoane terţe, cu încălcarea dispoziţiilor legale privind conflictul de interese în condiţiile Legii nr.132 din 17 iunie 2016 cu privire la Autoritatea Naţională de Integritate. Cererea privind constatarea nulităţii absolute poate fi depusă şi de către persoanele care se consideră lezate în drepturi ca urmare a unui conflict de interese.
(3) Prezentul articol nu se aplică actelor normative şi judiciare.
Capitolul IV
INCOMPATIBILITĂŢI ŞI RESTRICŢII
Articolul 16. Dispoziţii generale privind incompatibilităţile
Subiectul declarării se află într-o stare de incompatibilitate în cazul în care pe lîngă funcţia publică sau de demnitate publică deţine/exercită simultan o altă funcţie, calitate sau activitate, fapt care este interzis prin Constituţia Republicii Moldova şi/sau prin alte acte legislative.
Articolul 17. Dispoziţii generale privind restricţiile
Subiectul declarării este obligat să respecte restricţiile prevăzute la art.18–21 şi cele prevăzute de legislaţie.
Articolul 18. Restricţii legate de încetarea raporturilor de muncă sau de serviciu
(1) Subiecţii declarării sînt obligaţi să comunice conducătorului organizaţiei publice în care activează sau, după caz, Autorităţii Naţionale de Integritate despre toate ofertele de muncă pe care aceştia intenţionează să le accepte, dacă aceste locuri de muncă pot genera un conflict de interese. Comunicarea se face în scris, în termen de 3 zile de la primirea ofertei de muncă.
(2) Persoanele prevăzute la alin.(1) nu pot să obţină beneficii neprevăzute de lege sau de contractul individual de muncă datorită funcţiei deţinute anterior, inclusiv datorită informaţiilor de serviciu obţinute în exercitarea funcţiei respective.
(3) Subiecţii declarării care şi-au încetat mandatul sau raporturile de muncă ori de serviciu, pe parcursul ultimului an de muncă sau de serviciu avînd atribuţii directe de supraveghere sau control al unor organizaţii comerciale şi necomerciale, nu au dreptul să se angajeze, timp de un an, în cadrul acestor organizaţii.
Articolul 19. Restricţii în cazul încheierii contractelor comerciale
(1) În cazul în care subiectul declarării a încetat să-şi îndeplinească obligaţiile într-o organizaţie publică, întreprinderea în care el sau persoane apropiate lui deţin cote în capitalul social ori lucrează în structuri de conducere sau de revizie nu are dreptul, timp de un an, să încheie contracte comerciale cu organizaţia publică în care a activat subiectul menţionat.
(2) Restricţiile stabilite la alin.(1) nu se aplică în cazul în care contractul a fost încheiat pînă la angajarea în întreprinderea respectivă a persoanei care a exercitat o funcţie publică sau de demnitate publică.
Articolul 20. Limitarea reprezentării
Subiecţii declarării care şi-au încetat raporturile de muncă sau de serviciu nu pot reprezenta, timp de un an, interesele persoanelor fizice sau juridice în organizaţia publică în care au activat, nici nu pot reprezenta persoane fizice sau juridice în probleme ce ţin de atribuţiile de serviciu îndeplinite anterior.
Articolul 21. Limitarea publicităţii
(1) Se interzice folosirea de către subiectul declarării, în interes privat, a simbolurilor oficiale ce au legătură cu exercitarea mandatului său, a funcţiei sale publice sau de demnitate publică.
(2) Se interzice folosirea sau permisiunea de a folosi numele subiectului declarării, însoţit de calitatea acestuia, precum şi vocea sau semnătura acestuia în orice formă de publicitate a unui agent economic sau a vreunui produs comercial naţional ori străin, cu excepţia publicităţii gratuite.
Capitolul V
CONTROLUL ASUPRA EXECUTĂRII LEGII ŞI RĂSPUNDEREA
PENTRU ÎNCĂLCAREA PREVEDERILOR ACESTEIA
Articolul 22. Autoritatea responsabilă de exercitarea controlului asupra executării prezentei legi
(1) Autoritatea Naţională de Integritate exercită controlul asupra executării prezentei legi.
(2) Modul de organizare şi funcţionare a Autorităţii Naţionale de Integritate este reglementat de Legea nr.132 din 17 iunie 2016 cu privire la Autoritatea Naţională de Integritate.
Articolul 23. Răspunderea pentru încălcarea prevederilor prezentei legi
(1) Încălcarea prevederilor prezentei legi atrage răspundere disciplinară, contravenţională, civilă sau penală, după caz.
(2) Încălcarea prevederilor art.7 alin.(4) constituie abatere disciplinară şi se sancţionează în conformitate cu legislaţia.
(3) Fapta subiectului declarării în privinţa căruia s-a constatat starea de incompatibilitate nesoluţionată constituie temei pentru încetarea mandatului, a raporturilor de muncă ori de serviciu ale acestuia. În acest caz, prin derogare de la prevederile legilor speciale care reglementează răspunderea disciplinară, sancţiunile disciplinare ce pot fi aplicate pentru săvîrşirea abaterii disciplinare nu pot consta în avertisment, mustrare sau mustrare aspră.
(4) Fapta subiectului declarării în privinţa căruia s-a constatat că acesta a soluţionat o cerere/un demers, a emis/adoptat un act administrativ, a încheiat, direct sau prin intermediul unei persoane terţe, un act juridic, a luat o decizie sau a participat la luarea unei decizii cu încălcarea dispoziţiilor legale privind conflictul de interese constituie temei pentru încetarea mandatului, a raporturilor de muncă ori de serviciu ale subiectului în cauză sau, după caz, constituie abatere disciplinară şi se sancţionează conform legislaţiei. În cazul în care fapta constituie temei pentru aplicarea răspunderii disciplinare, prin derogare de la prevederile legilor speciale ce reglementează răspunderea disciplinară, nu vor putea fi aplicate sancţiuni disciplinare precum avertismentul, mustrarea sau mustrarea aspră.
(5) Persoana a cărei avere a fost declarată, în totalitate sau în parte, ca fiind nejustificată, printr-o hotărîre judecătorească definitivă, va fi destituită sau revocată, după caz, din funcţia pe care o deţine.
(6) Subiectul declarării eliberat sau destituit din funcţie potrivit prevederilor alin.(3) şi (5) este decăzut din dreptul de a mai exercita o funcţie publică sau o funcţie de demnitate publică, cu excepţia funcţiilor electorale, pe o perioadă de 3 ani de la data eliberării sau destituirii din funcţia publică ori de demnitate publică respectivă sau din data încetării de drept a mandatului său. Dacă persoana a ocupat o funcţie eligibilă, ea nu mai poate ocupa aceeaşi funcţie pe o perioadă de 3 ani de la încetarea mandatului.
(7) În cazul în care persoana nu mai ocupă o funcţie publică sau de demnitate publică la data constatării stării de incompatibilitate ori a conflictului de interese, interdicţia de 3 ani se aplică potrivit legii, de la data la care a rămas definitiv actul de constatare sau, respectiv, a rămas definitivă şi irevocabilă hotărîrea judecătorească prin care se confirmă existenţa unui conflict de interese sau a unei stări de incompatibilitate.
(8) Autoritatea Naţională de Integritate ţine Registrul de stat al persoanelor care au interdicţie de a ocupa o funcţie publică sau de demnitate publică, care este publicat pe pagina web oficială a Autorităţii.
(9) Nerespectarea prevederilor art.14 alin.(9), nedepunerea declaraţiei de avere şi interese personale în termenul şi în modul stabilite de prezenta lege, după notificarea inspectorului de integritate conform art.27 alin.(7) din Legea nr.132 din 17 iunie 2016 cu privire la Autoritatea Naţională de Integritate, precum şi refuzul subiectului declarării de a depune declaraţia constituie temeiuri pentru încetarea mandatului său, a raporturilor sale de muncă ori de serviciu.
Capitolul VI
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Articolul 24. Dispoziţii tranzitorii
(1) Prezenta lege intră în vigoare de la 1 august 2016, cu excepţia prevederilor art.7, care vor intra în vigoare începînd cu 1 ianuarie 2018.
(2) Pînă la 1 ianuarie 2018, subiecţii declarării îşi vor depune declaraţiile de avere şi de interese personale în formă scrisă, pe suport de hîrtie sau sub formă de document electronic. Începînd cu 1 ianuarie 2018, subiecţii declarării vor fi obligaţi să-şi depună declaraţiile exclusiv în formă electronică, prin intermediul serviciului electronic disponibil pe pagina web oficială a Autorităţii Naţionale de Integritate.
(3) Pînă la 1 ianuarie 2018, declaraţiile de avere şi interese personale pe suport de hîrtie se depun în termenele stabilite la art.6, la persoanele responsabile de colectarea lor, desemnate de conducătorii organizaţiilor publice. Subiectul declarării care îşi depune declaraţia în scris, pe suport de hîrtie, va avea dreptul să o rectifice şi să substituie declaraţia depusă pînă la expirarea termenelor prevăzute la art.6.
(4) Declaraţiile de avere şi interese personale depuse în condiţiile alin.(3) se publică pe pagina web oficială a Autorităţii Naţionale de Integritate în termen de 30 de zile de la depunere, asigurînd accesul permanent la acestea, cu excepţia datelor prevăzute la art.9 alin.(2) şi (3).
(5) Persoanele responsabile de colectarea declaraţiilor au următoarele atribuţii:
a) primesc şi înregistrează declaraţiile într-un registru special, denumit Registrul declaraţiilor de avere şi de interese personale, care este public, conform modelului prevăzut în anexa nr.2;
b) eliberează imediat subiectului declarării o dovadă de primire a declaraţiei depuse, conform modelului prevăzut în anexa nr.3;
c) la solicitarea subiecţilor declarării din cadrul entităţii, pun la dispoziţia acestora formularele declaraţiilor;
d) la cererea subiectului declarării, asigură substituirea declaraţiei depuse cu cea rectificată;
e) acordă consultanţă cu privire la completarea şi prezentarea în termen a declaraţiei;
f) la solicitarea subiectului declarării, acordă consultanţă cu privire la aplicarea prevederilor legale referitoare la declararea şi verificarea averii şi a intereselor personale;
g) verifică respectarea condiţiilor de formă a declaraţiei în conformitate cu prevederile art.7, iar în cazul identificării unor nereguli, o restituie subiectului declarării şi îi recomandă rectificarea declaraţiei;
h) actualizează permanent Registrul electronic al subiecţilor declarării averii şi a intereselor personale.
(6) În exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin.(5), persoanele responsabile de colectarea declaraţiilor se subordonează direct conducătorului entităţii corespunzătoare, care răspunde de desfăşurarea în bune condiţii a activităţii acestora, şi au dreptul să prelucreze date cu caracter personal.
(7) Dacă persoana responsabilă de colectarea declaraţiilor identifică deficienţe în completarea declaraţiei, aceasta recomandă subiectului declarării rectificarea declaraţiei în termen de 10 zile lucrătoare din momentul solicitării rectificării. Faptul transmiterii declaraţiei spre rectificare şi al primirii declaraţiei rectificate se consemnează în Registrul declaraţiilor de avere şi interese personale.
(8) După verificarea declaraţiilor, persoanele responsabile de colectarea lor expediază la Autoritatea Naţională de Integritate, în termen de 20 de zile de la expirarea termenului prevăzut la art.6 alin.(1), (2), (4) şi (5), declaraţiile, inclusiv cele rectificate, şi extrasul autentificat din Registrul declaraţiilor de avere şi interese personale, precum şi lista subiecţilor declarării care nu şi-au depus sau au depus cu întîrziere declaraţiile de avere şi interese personale.
(9) Declaraţiile preşedintelui şi vicepreşedintelui Autorităţii Naţionale de Integritate sînt transmise, în termen de 20 de zile de la expirarea termenului prevăzut la art.6 alin.(1), (2), (4) şi (5), la Consiliul de Integritate, fiind însoţite de extrasul autentificat din Registrul declaraţiilor de avere şi interese personale.
(10) Neîndeplinirea de către persoana responsabilă de colectarea declaraţiilor a atribuţiilor prevăzute de prezentul articol constituie abatere disciplinară.
(11) Încălcarea regimului de confidenţialitate a informaţiilor conţinute în declaraţiile de avere şi interesele personale, prevăzute la art.9 alin.(2) şi (3), se sancţionează conform legii.
(12) Situaţiile de conflict de interese nesoluţionate pînă la intrarea în vigoare a prezentei legi, precum şi cele apărute după intrarea ei în vigoare, se declară şi se soluţionează conform prevederilor prezentei legi.
Articolul 25. Dispoziţii finale
(1) Guvernul, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi:
a) va stabili tipul semnăturii electronice şi modul de repartizare a acesteia subiecţilor declarării;
b) va pune în conformitate actele sale normative cu prevederile prezentei legi.
(2) La intrarea în vigoare a prezentei legi, Guvernul va asigura Autorităţii Naţionale de Integritate interoperabilitatea datelor dintre sistemul electronic de declarare on-line e-Integritate şi registrele de stat şi cele private.
(3) Autoritatea Naţională de Integritate, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi:
a) va crea condiţiile necesare pentru depunerea declaraţiei de avere şi de interese personale prin mijloace electronice;
b) va elabora şi va aproba conceptul de creare a Registrului electronic al subiecţilor declarării averii şi a intereselor personale şi a Registrului de stat al persoanelor care au interdicţie de a ocupa o funcţie publică sau de demnitate publică;
c) va elabora regulamentul privind modul de ţinere a Registrului electronic al subiecţilor declarării averii şi a intereselor personale şi regulamentul privind modul de ţinere a Registrului de stat al persoanelor care au interdicţie de a ocupa o funcţie publică sau de demnitate publică.
(4) La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă Legea nr.1264-XV din 19 iulie 2002 privind declararea şi controlul veniturilor şi al proprietăţii persoanelor cu funcţii de demnitate publică, judecătorilor, procurorilor, funcţionarilor publici şi a unor persoane cu funcţie de conducere (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.72–75, art.229), cu modificările şi completările ulterioare, şi Legea nr.16-XVI din 15 februarie 2008 cu privire la conflictul de interese (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.72–75, art.231), cu modificările şi completările ulterioare.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Andrian CANDU
|
Nr.133. Chişinău, 17 iunie 2016. |
DECLARAŢIE DE AVERE ŞI INTERESE PERSONALE
| ||||
I. INFORMAŢII GENERALE DESPRE SUBIECTUL DECLARĂRII | ||||
1. Numele, prenumele, patronimicul şi numărul de identificare: __________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________
| ||||
2. Domiciliul şi numărul de telefon: __________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________
| ||||
3. Funcţia ocupată (organizaţia publică în care activează, tipul şi numărul actului de numire/angajare/eliberare): __________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________
| ||||
4. Tipul declaraţiei: Anuală □ |
La angajare/numire □ |
| ||
5. Numele, prenumele, patronimicul şi numărul de identificare ale soţului/soţiei sau ale concubinului/concubinei:
__________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________
| ||||
6. Numele, prenumele, patronimicul, anul de naştere şi numărul de identificare ale copiilor minori: __________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________
| ||||
7. Numele, prenumele, patronimicul, anul de naştere şi numărul de identificare ale persoanelor aflate la întreţinere:
__________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________
| ||||
II. VENITURILE OBŢINUTE DE SUBIECTUL DECLARĂRII, DE MEMBRII FAMILIEI LUI ŞI DE CONCUBINUL/ CONCUBINA LUI, ATÎT ÎN ŢARĂ CÎT ŞI ÎN STRĂINĂTATE, PE PARCURSUL ANULUI 20___
| ||||
Nr. crt. | Cine a realizat venitul | Sursa venitului: (numele/denumirea persoanei fizice/juridice) | Serviciul prestat/ obiectul generator de venit | Suma venitului |
1. Venitul obţinut la locul de muncă de bază | ||||
1.1 | Subiectul declarării | |||
1.2 | Soţul/soţia sau concubinul/concubina | |||
1.3 | Copiii minori | |||
1.4 | Persoanele aflate la întreţinere | |||
2. Venitul obţinut din activităţi didactice, ştiinţifice şi de creaţie | ||||
2.1 | Subiectul declarării | |||
2.2 | Soţul/soţia sau concubinul/concubina | |||
2.3 | Copiii minori | |||
2.4 | Persoanele aflate la întreţinere | |||
3. Venitul obţinut din depuneri la instituţiile financiare | ||||
3.1 | Subiectul declarării | |||
3.2 | Soţul/soţia sau concubinul/concubina | |||
3.3 | Copiii minori | |||
3.4 | Persoanele aflate la întreţinere | |||
4. Venitul obţinut din activitatea de reprezentant al statului în societăţi comerciale | ||||
4.1 | Subiectul declarării | |||
4.2 | Soţul/soţia sau concubinul/concubina | |||
4.3 | Copiii minori | |||
4.4 | Persoanele aflate la întreţinere | |||
5. Venitul obţinut din donaţii şi moşteniri | ||||
5.1 | Subiectul declarării | |||
5.2 | Soţul/soţia sau concubinul/concubina | |||
5.3 | Copiii minori | |||
5.4 | Persoanele aflate la întreţinere | |||
6. Venitul obţinut din înstrăinarea şi/sau deţinerea valorilor mobiliare şi/sau a cotelor-părţi în capitalul social al societăţilor comerciale | ||||
6.1 | Subiectul declarării | |||
6.2 | Soţul/soţia sau concubinul/concubina | |||
6.3 | Copiii minori | |||
6.4 | Persoanele aflate la întreţinere | |||
7. Venitul obţinut din înstrăinarea bunurilor mobile sau imobile | ||||
7.1 | Subiectul declarării | |||
7.2 | Soţul/soţia sau concubinul/concubina | |||
7.3 | Copiii minori | |||
7.4 | Persoanele aflate la întreţinere | |||
8. Venitul obţinut din alte surse legale (pensii, burse, indemnizaţii, premii, drepturi de proprietate intelectuală etc.) | ||||
8.1 | Subiectul declarării | |||
8.2 | Soţul/soţia sau concubinul/concubina | |||
8.3 | Copiii minori | |||
8.4 | Persoanele aflate la întreţinere |
III. BUNURI IMOBILE ÎN ŢARĂ ŞI/SAU ÎN STRĂINĂTATE | |||||||
A. Terenuri | |||||||
Nr. cadastral/ localitatea | Categoria* | Modul de dobîndire** | Anul dobîndirii | Suprafaţa | Cota-parte | Valoarea bunului*** | Titularul**** |
* Categorii: (1) agricol; (2) forestier; (3) intravilan; (4) extravilan; (5) alte categorii de terenuri aflate în circuitul civil.
** Mod de dobîndire: (1) proprietate; (2) posesie; (3) alte contracte translative de posesie şi de folosinţă.
*** Valoarea bunului: 1) valoarea cadastrală, în cazul în care terenul a fost evaluat de organele cadastrale, sau 2) valoarea terenului conform documentului care certifică provenienţa acestuia.
****Numele subiectului declarării, al membrului de familie sau al concubinului/concubinei acestuia.
Notă. Subiecţii declarării care nu deţin bunurile în proprietate vor indica următoarele informaţii: localitatea, fără număr cadastral; categoria bunului; modul de dobîndire; anul dobîndirii; suprafaţa şi titularul bunului. |
B. Clădiri şi construcţii | ||||||||
Adresa/ numărul cadastral | Categoria* | Modul de dobîndire** | Anul dobîndirii | Suprafaţa | Cota-parte | Actul care confirmă provenienţa bunului | Valoarea bunului*** | Titularul**** |
** Mod de dobîndire: (1) proprietate; (2) posesie; (3) uzufruct; (4) uz; (5) abitaţie; (6) alte contracte translative de posesie şi de folosinţă.
*** Valoarea bunului: 1) valoarea cadastrală, în cazul în care bunul a fost evaluat de organele cadastrale, sau 2) valoarea bunului conform documentului care certifică provenienţa acestuia.
**** Numele subiectului declarării, al membrului de familie sau al concubinului/concubinei acestuia. Notă. Subiecţii declarării care nu deţin bunurile în proprietate
vor indica următoarele informaţii: adresa, fără număr cadastral; categoria
bunului; modul de dobîndire; anul dobîndirii; suprafaţa şi titularul bunului.
|
IV. BUNURI MOBILE ÎN ŢARĂ ŞI/SAU ÎN STRĂINĂTATE | ||||||
A. Autoturisme, camioane, remorci, vehicule motorizate, maşini
agricole, mijloace de transport naval/aerian, alte mijloace de transport supuse
înmatriculării | ||||||
Tipul/ modelul | Anul de fabricaţie | Locul înregistrării/ număr de înmatriculare | Anul dobîndirii | Modul de dobîndire* | Valoarea bunului conform documentului care îi certifică provenienţa | Titularul** |
** Numele subiectului declarării, al membrului de familie sau al concubinului/concubinei acestuia.
|
B. Bunuri sub formă de metale şi/sau pietre preţioase, obiecte de artă şi de cult, obiecte ce fac parte din patrimoniul cultural naţional sau universal, a căror valoare unitară depăşeşte suma a 15 salarii medii pe economie
| ||||
Nr. crt. | Descriere sumară | Anul dobîndirii | Valoarea estimată a bunului | Titularul* |
1 | ||||
2 | ||||
3 | ||||
* Numele subiectului declarării, al membrului de familie sau al concubinului/concubinei acestuia. | ||||
C. Colecţii de artă, de numismatică, de filatelie, de arme sau
alte bunuri, a căror valoare depăşeşte suma a 20 de salarii medii pe economie | ||||
Nr. crt. | Descriere sumară | Anul dobîndirii | Valoarea estimată a bunului | Titularul* |
1 | ||||
2 | ||||
3 | ||||
* Numele subiectului declarării, al membrului de familie sau al concubinului/concubinei acestuia.
|
D. Bunuri transmise cu titlu oneros sau gratuit, personal sau de către membrii familiei, concubin/concubină, unor persoane fizice sau juridice în perioada declarării, dacă valoarea fiecărui bun depăşeşte suma a 10 salarii medii pe economie
| ||||||
Nr. crt. | Descrierea bunului transmis | Modul de transmitere | Data transmiterii | Persoana căreia i-a fost transmis | Valoarea bunului | Titularul bunului transmis* |
1 | ||||||
2 | ||||||
3 | ||||||
* Numele titularului bunului transmis: subiectul declarării sau un membru de familie, sau concubinul/concubina acestuia.
|
E. Alte bunuri mobile a căror valoare unitară depăşeşte suma a 10 salarii medii pe economie | |||||
Nr. crt. | Descrierea bunului | Modul de dobîndire | Data dobîndirii | Valoarea estimată a bunului | Titularul* |
1 | |||||
2 | |||||
3 | |||||
* Numele subiectului declarării, al membrului de familie sau al concubinului/concubinei acestuia.
|
V. ACTIVE FINANCIARE ÎN ŢARĂ ŞI/SAU ÎN STRĂINĂTATE | ||||||
A. Conturi bancare, plasamente în fonduri de investiţii şi/sau în alte forme echivalente de economisire şi investire în ţară şi/sau în străinătate | ||||||
Nr. crt. | Denumirea instituţiei care administrează contul bancar, a fondului de investiţii etc./adresa | Numărul contului bancar/ date despre fondul de investiţii/alte forme echivalente de economisire | Categoria* | Suma şi valuta | Dobîndă/ divident | Titularul** |
1 | ||||||
2 | ||||||
3 | ||||||
** Numele subiectului declarării, al membrului de familie sau al concubinului/concubinei acestuia.
|
B. Plasamente, obligaţiuni, cecuri, cambii, certificate de împrumut, investiţii directe în monedă naţională sau în valută străină | |||||
Nr. crt. | Emitentul titlului/societatea la care persoana este acţionar, fondator sau asociat/ beneficiar de împrumut | Categoria* | Numărul de titluri/cota-parte | Dobînda | Titularul** |
1 | |||||
2 | |||||
3 | |||||
** Numele subiectului declarării, al membrului de familie sau al concubinului/concubinei acestuia.
|
C. Numerar în monedă naţională şi/sau în valută străină care depăşeşte suma a 15 salarii medii pe economie şi care nu face obiectul unor depuneri în instituţii financiare şi alte documente care încorporează drepturi patrimoniale | |||||
__________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ | |||||
VI. COTE-PĂRŢI/ACŢIUNI ÎN CAPITALUL SOCIAL AL UNUI AGENT ECONOMIC | |||||
Denumirea agentului economic | Sediul, adresa juridică | Tipul de activitate | Valoarea de cumpărare | Cota de participare | Titularul |
VII. DATORII | ||||||
Debite (inclusiv taxe) neachitate, ipoteci, garanţii emise în beneficiul unor terţi, împrumuturi şi credite | ||||||
Creditor | Anul contractării | Scadent la | Rata dobînzii | Suma iniţială | Valuta | Debitor |
VIII. INTERESE PERSONALE | ||
A. Calitatea de asociat, de acţionar sau de membru al unui agent economic, de membru al organelor de conducere, de administrare, de revizie sau de control în cadrul unor organizaţii necomerciale sau societăţi comerciale ori de membru în cadrul unor organizaţii necomerciale sau internaţionale | ||
Denumirea şi adresa organizaţiei/ societăţii | Calitatea deţinută | Documentul care certifică calitatea respectivă |
B. Contracte, inclusiv cele de asistenţă juridică, de consultanţă şi civile, încheiate sau aflate în derulare, finanţate de la bugetul de stat, din bugetul local şi/sau din fonduri externe ori încheiate cu societăţi comerciale cu capital de stat | ||||||
Nr. crt. | Beneficiarul contractului | Instituţia/ organizaţia | Tipul contractului | Data încheierii | Durata contractului | Valoarea totală a contractului |
Subiectul declarării | ||||||
1 | ||||||
2 | ||||||
Soţul/soţia sau concubinul/concubina | ||||||
1 | ||||||
2 |
C. Calitatea de administrator autorizat şi/sau de membru al organelor colegiale din cadrul organizaţiilor publice | |||
Nr. crt. | Calitatea deţinută | Data obţinerii licenţei, numărul licenţei sau data desemnării/numirii | Documentul care certifică calitatea respectivă |
1 | |||
2 | |||
3 | |||
Prezenta declaraţie este un act public şi răspund potrivit legii pentru caracterul inexact sau incomplet al datelor prezentate. | |||
Data completării ________________ | Semnătura___________________ |
REPUBLICA MOLDOVA __________________________ (denumirea organizaţiei publice)
REGISTRUL DECLARAŢIILOR DE AVERE ŞI INTERESE PERSONALE Nr. __________
| |||||||
Numărul de înregistrare a declaraţiei | Data depunerii: anul ____ | Numele şi prenumele subiectului declarării | Funcţia deţinută | Numărul de file | Semnătura subiectului declarării | Data transmiterii spre rectificare şi a prezentării declaraţiei rectificate | |
luna | ziua | ||||||
Dovada de primire a declaraţiei de avere şi interese personale
Prin prezenta se confirmă că domnul/doamna______________________________________________ a depus, la data de _______________________________, declaraţia de avere şi interese personale (______________file), trecută în Registrul declaraţiilor de avere şi interese personale cu nr.______.
Persoana responsabilă___________________________
Subiectul declarării_____________________________ |
REPUBLICA MOLDOVA __________________________ (denumirea organizaţiei publice)
REGISTRUL DECLARAŢIILOR PRIVIND CONFLICTELE DE INTERESE Nr. _________
| |||||||
Numărul de înregistrare a declaraţiei | Data depunerii: anul ____ | Numele şi prenumele subiectului declarării | Funcţia deţinută | Numărul de file | Semnătura subiectului declarării | Soluţia aplicată pentru rezolvarea conflictului de interese | |
luna | ziua | ||||||
