joi, 17 septembrie 2015
278/14.12.2007 Lege privind controlul tutunului

L E G E

privind controlul tutunului

[Titlul în redacţia Legii nr.124 din 29.05.2015, în vigoare 17.09.2015]

 

nr. 278-XVI  din  14.12.2007

 

Monitorul Oficial nr.47-48/139 din 07.03.2008

 

* * *

C U P R I N S

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Obiectul şi scopul legii

Articolul 2. Noţiuni principale

Articolul 21. Sfera de aplicare a legii

 

Capitolul II

PRODUCEREA ŞI PRELUCRAREA POSTRECOLTARE

A TUTUNULUI

Articolul 3. Producerea tutunului

Articolul 4. Prelucrarea postrecoltare a tutunului

Articolul 5. Drepturile şi obligaţiile la cultivarea şi prelucrarea postrecoltare a tutunului

 

Capitolul III

PRELUCRAREA INDUSTRIALĂ A TUTUNULUI.

FABRICAREA PRODUSELOR DIN TUTUN

Articolul 6. Prelucrarea industrială a tutunului

Articolul 7. Fabricarea produselor din tutun

Articolul 8. Calitatea şi conformitatea tutunului fermentat şi ale produselor din tutun

Articolul 9. Drepturile şi obligaţiile la prelucrarea industrială a tutunului şi la fabricarea produselor din tutun

 

Capitolul IV

RESTRICŢII PRIVIND CONSUMUL ARTICOLELOR DIN TUTUN ŞI

PREVENIREA EFECTELOR DĂUNĂTOARE ASUPRA SĂNĂTĂŢII

Articolul 10. Reglementarea ingredientelor

Articolul 11. Nivelurile emisiilor de gudron, nicotină şi monoxid de carbon

Articolul 12. Raportarea informaţiei privind produsele din tutun

Articolul 13. Informarea publicului

 

Capitolul IV1

AMBALAREA ŞI ETICHETAREA PRODUSELOR DIN TUTUN

Articolul 17. Biblioteca electronică de avertismente de sănătate

 

Capitolul IV2

PLASAREA PE PIAŢĂ A PRODUSELOR DIN TUTUN ŞI A PRODUSELOR CONEXE

Articolul 174. Notificarea privind produsele din tutun şi produsele conexe

Articolul 176. Comercializarea produselor din tutun şi a produselor conexe

Articolul 177. Prevenirea accesului minorilor la produsele din tutun şi la produsele conexe

 

Capitolul IV3

PROTECŢIA ÎMPOTRIVA EXPUNERII LA FUMUL DE TUTUN

Articolul 179. Obligaţiile persoanelor responsabile

Articolul 1710. Interzicerea parteneriatului cu industria tutunului şi a sprijinului industriei tutunului

Articolul 1711. Interzicerea contribuţiilor voluntare din partea industriei tutunului

Articolul 1713. Creşterea conştientizării şi educaţia publicului

 

Capitolul V

CONTROLUL DE STAT ÎN DOMENIUL PROTECŢIEI SĂNĂTĂŢII DE

CONSECINŢELE CONSUMULUI DE PRODUSE DIN TUTUN ŞI

ALE EXPUNERII LA FUMUL DE TUTUN”

Articolul 18. Licenţierea activităţilor în industria tutunului

Articolul 181. Retragerea licenţei

Articolul 19. Supravegherea consumului de produse din tutun şi a expunerii la fumul de tutun

Articolul 191. Măsurile de reducere a dependenţei de tutun şi stimularea renunţării la fumat

Articolul 192. Colaborarea intersectorială

Articolul 20. Răspunderea pentru încălcarea prezentei legi

 

Capitolul VI

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

(Abrogat)

Articolul 21. Abrogat

 

 

 

Notă: În titlul şi în cuprinsul capitolului III, cuvintele „articole din tutun” se substituie cu cuvintele „produse din tutun”, conform prin Legii nr.124 din 29.05.2015, în vigoare 17.09.2015

 

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Obiectul şi scopul legii

(1) Prezenta lege reglementează activităţile de control al tutunului.

(2) Controlul tutunului este un mecanism regulator instituit de stat ce urmăreşte reducerea daunelor pentru sănătate generate de consumul produselor din tutun şi al produselor conexe şi de expunerea la fumul de tutun.

(3) Scopul prezentei legi este asigurarea de către stat a condiţiilor necesare pentru protejarea sănătăţii populaţiei de consecinţele consumului produselor din tutun şi al produselor conexe şi de expunerea la fumul de tutun.

[Art.1 în redacţia Legii nr.124 din 29.05.2015, în vigoare 17.09.2015]

 

Articolul 2. Noţiuni principale

În sensul prezentei legi, următoarele noţiuni principale semnifică:

aditiv – o substanţă, alta decît tutunul, care este adăugată unui produs din tutun, unui pachet unitar sau oricărui ambalaj exterior al acestuia;

ambalaj exterior – orice formă de ambalaj utilizată pentru plasarea pe piaţă a produselor din tutun şi a produselor conexe şi care include un pachet unitar sau o grupare de pachete unitare. Foliile transparente nu sînt considerate ambalaj exterior;

aromă – un aditiv care conferă miros şi/sau gust;

aromă caracteristică – un miros sau un gust diferit de cel al tutunului care este perceptibil în mod clar, care este determinat de un aditiv sau de o combinaţie de aditivi, incluzînd neexhaustiv fructe, condimente, ierburi, alcool, dulciuri, mentol sau vanilie, şi care este perceptibil înainte sau în timpul consumării produsului din tutun;

avertisment de sănătate – orice avertisment privind efectele adverse asupra sănătăţii umane ale produsului sau alte consecinţe nedorite ale consumului acestuia, inclusiv avertismentele sub formă de text, avertismentele de sănătate combinate, avertismentele generale şi mesajele de informare, în conformitate cu prezenta lege;

avertisment de sănătate combinat – avertisment de sănătate care constă din combinarea unui avertisment textual cu o fotografie sau altă ilustraţie corespunzătoare;

bibliotecă electronică de avertismente de sănătate – fişier electronic elaborat şi furnizat de Ministerul Sănătăţii, aprobat de Guvern, care conţine avertismentele de sănătate combinate ce trebuie imprimate pe pachetul unitar şi pe orice ambalaj exterior al produselor din tutun pentru fumat;

cultivare a tutunului – ansamblu de procese tehnologice de creştere şi de plantare a răsadului de tutun, de îngrijire a plantelor în cîmp şi de recoltare a frunzelor;

deşeuri de tutun – producţie accesorie (însoţitoare) obţinută în procesul de prelucrare a tutunului şi de fabricare a produselor din tutun: vîrfuri şi tulpini ale plantelor de tutun, nervuri de tutun, bucăţi de frunze de tutun şi praf de tutun;

emisii – substanţe care sînt eliberate atunci cînd un produs din tutun sau un produs conex este utilizat potrivit destinaţiei sale, cum ar fi substanţele care se găsesc în fum sau substanţele eliberate în timpul procesului de utilizare a produselor din tutun care nu arde;

fermentare a tutunului – ansamblu de procese tehnologice în urma cărora în foile de tutun se produc transformări biochimice şi fizice ce le îmbunătăţesc calitatea, proprietăţile fumative şi capacitatea de păstrare îndelungată;

fumat – posesia sau controlul unui produs din tutun aprins sau produs conex, indiferent dacă fumul este inhalat sau expirat activ;

fum de tutun – fumul de la arderea unei ţigarete, a tutunului pentru narghilea sau a altui produs din tutun, emis în mod obişnuit sau în combinaţie cu fumul expirat de fumător;

industrie a tutunului – totalitatea agenţilor economici care produc, importă, exportă, depozitează şi/sau comercializează tutun şi/sau produse din tutun;

ingredient – tutun, un aditiv, precum şi orice substanţă sau element prezent într-un produs din tutun sau produs conex finit, inclusiv hîrtia, filtrul, cerneala, capsulele şi adezivii;

loc de muncă orice spaţiu închis sau semiînchis utilizat în timpul serviciului sau muncii, indiferent de faptul este remunerată activitatea sau nu. Locurile de muncă includ nu numai acele locuri unde se realizează nemijlocit activitatea, ci şi toate locurile adiacente sau complementare utilizate în mod obişnuit de angajaţi în timpul activităţii, inclusiv coridoarele, lifturile, scările, antreurile, instalaţiile tehnice, bufetele, toaletele, saloanele, sălile de masă, încăperile exterioare, cum ar fi atelierele şi hangarele, precum şi vehiculele utilizate în scopuri de serviciu;

mijloc de transport public orice vehicul utilizat pentru transportul public de persoane, de regulă contra plată, inclusiv taximetrele;

pachet unitar – cel mai mic ambalaj individual al unui produs din tutun sau produs conex care este plasat pe piaţă;

plasare pe piaţă – acţiune de a pune produsele la dispoziţia consumatorilor prin vînzare sau prin oricare altă formă de transmitere;

potenţial de dependenţă – potenţialul farmacologic al unei substanţe de a cauza dependenţă, o stare care afectează capacitatea unui individ de a-şi controla comportamentul, de regulă printr-un mecanism de recompensă sau de uşurare a simptomelor sevrajului sau ambele;

prelucrare redraing a tutunului – proces tehnologic special de prelucrare hidrotermică a tutunului nefermentat, aplicat în complex cu alte operaţiuni tehnologice de prelucrare industrială, în urma căruia în foile de tutun se produc transformări biochimice şi fizice ce le îmbunătăţesc calitatea, proprietăţile fumative şi capacitatea de păstrare îndelungată;

produse conexe – produsele din plante pentru fumat şi produsele care conţin nicotină, inclusiv ţigaretele electronice;

produse din plante pentru fumat – produse pe bază de plante, ierburi sau fructe, care nu conţin tutun şi care pot fi consumate prin intermediul unui proces de combustie;

produse care conţin nicotină – orice produse care pot fi consumate prin inhalare, ingestie sau în alt mod, în care nicotina se adaugă la fabricare sau se autoadministrează de către utilizator înainte de consum sau în timpul consumului;

produse din tutun – produse care pot fi consumate şi care constau, chiar şi parţial, din tutun, indiferent dacă este sau nu modificat genetic;

produse din tutun care nu arde – produse din tutun care nu implică un proces de combustie, inclusiv tutunul pentru mestecat, tutunul pentru uz nazal şi tutunul pentru uz oral;

produse din tutun pentru fumat – produse din tutun altele decît produsele din tutun care nu arde;

produs nou din tutun – produs din tutun care:

a) nu se încadrează în niciuna dintre următoarele categorii: ţigarete, tutun de rulat, tutun de pipă, tutun pentru narghilea, trabuc, ţigări de foi, tutun de mestecat, tutun pentru uz nazal, tutun pentru uz oral; şi

b) este plasat pe piaţă după 1 ianuarie 2016;

promovare a produselor din tutun – acţiuni, altele decît cele de publicitate şi sponsorizare, care au drept scop sau efect, direct ori indirect, stimularea vînzărilor şi sporirea consumului produselor din tutun;

publicitate, promovare şi sponsorizare transfrontalieră a produselor din tutun – acţiuni de publicitate, promovare şi sponsorizare a produselor din tutun iniţiate pe teritoriul Republicii Moldova şi care pătrund sau pot pătrunde pe teritoriul altui stat, realizate prin intermediul internetului, al tehnologiilor radio sau al altor tehnologii de comunicare, fără a se limita la aceste mijloace, şi acţiuni de publicitate, promovare şi sponsorizare a produselor din tutun iniţiate în afara teritoriului Republicii Moldova şi care pătrund sau pot pătrunde pe teritoriul Republicii Moldova;

spaţii deschise – orice spaţii neacoperite şi/sau neseparate de pereţi sau în alt mod vizibil;

spaţii închise – orice spaţii care au tavan sau acoperiş şi care, cu excepţia spaţiilor pentru uşi, ferestre sau pasaje, sînt complet închise, indiferent dacă construcţia în cauză este permanentă sau temporară şi indiferent de tipul de material utilizat pentru construcţie;

spaţii semideschise – orice spaţii care au tavan sau acoperiş şi/sau pereţi care îngrădesc mai puţin de 50% din aria suprafeţei totale a spaţiului, indiferent dacă construcţia în cauză este permanentă sau temporară şi indiferent de tipul de material utilizat pentru construcţie;

spaţii semiînchise – orice spaţii care au tavan sau acoperiş şi/sau pereţi care îngrădesc nu mai puţin de 50% din aria suprafeţei totale a spaţiului, indiferent dacă construcţia în cauză este permanentă sau temporară şi indiferent de tipul de material utilizat pentru construcţie;

spaţii publice – toate spaţiile accesibile publicului general şi locurile de uz comun, indiferent de tipul de proprietate şi modul de acces;

sponsorizare a produselor din tutun – orice formă de contribuţie la orice eveniment, activitate sau în favoarea unui individ, care are drept scop sau efect, direct ori indirect, stimularea vînzărilor şi sporirea consumului produselor din tutun;

tutun fermentat – produs stabil al fermentării sau al prelucrării redraing a tutunului, care corespunde documentelor normativ-tehnice;

tutun nefermentat – frunze de tutun supuse prelucrării postrecoltare;

tutun de rulat – tutun care poate fi utilizat pentru confecţionarea ţigaretelor de către consumatori sau la punctele de vînzare cu amănuntul;

tutun pentru mestecat – produs din tutun care nu arde, destinat exclusiv pentru a fi mestecat;

tutun pentru narghilea – produs din tutun care poate fi consumat prin intermediul unei narghilele. În sensul prezentei legi, tutunul pentru narghilea se consideră produs din tutun pentru fumat;

tutun pentru uz nazal – produs din tutun care nu arde, ce poate fi consumat pe cale nazală;

tutun pentru uz oral – toate produsele din tutun pentru uz oral, cu excepţia celor destinate a fi inhalate sau mestecate, realizate în întregime sau parţial din tutun, sub formă de pulbere sau particule ori în orice combinaţie a formelor respective, în special cele prezentate ca săculeţe porţionate sau săculeţe poroase;

ţigarete – rulouri de tutun care pot fi fumate ca atare, altele decît trabucurile şi ţigările de foi, şi rulouri de tutun care, prin simpla mînuire neindustrială, se introduc sau se înfăşoară în tuburi de hîrtie de ţigarete;

ţigaretă electronică – produs care poate fi folosit pentru consumul de vapori ce conţin nicotină prin intermediul unui muştiuc sau orice componentă a acestui produs, inclusiv un cartuş, un rezervor şi dispozitivul fără cartuş sau rezervor. Ţigaretele electronice pot fi de unică folosinţă, pot fi reumplute prin intermediul unui flacon de reumplere ori rezervor sau pot fi reîncărcate cu cartuşe de unică folosinţă;

flacon de reumplere – recipient cu un lichid care conţine nicotină şi/sau alte substanţe nocive şi care poate fi folosit pentru reumplerea unei ţigarete electronice.

[Art.2 în redacţia Legii nr.124 din 29.05.2015, în vigoare 17.09.2015]

 

Articolul 21. Sfera de aplicare a legii

(1) Toate produsele din tutun, inclusiv produsele noi din tutun, şi produsele conexe plasate pe piaţă trebuie să corespundă prevederilor prezentei legi şi reglementărilor aprobate de Guvern pentru executarea prezentei legi.

(2) Se interzice subvenţionarea directă şi indirectă, acordarea de alocaţii din fondurile publice sau stimularea de către stat în alt mod a activităţilor legate de cultivarea şi prelucrarea tutunului, fabricarea şi comercializarea produselor din tutun.

[Art.21 introdus prin Legea nr.124 din 29.05.2015, în vigoare 17.09.2015]

 

Capitolul II

PRODUCEREA ŞI PRELUCRAREA POSTRECOLTARE

A TUTUNULUI

Articolul 3. Producerea tutunului

(1) Producerea tutunului constă în cultivarea şi prelucrarea lui postrecoltare în conformitate cu cerinţele tehnologice.

(2) Tutunul este produs de persoane fizice şi juridice, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, care deţin în proprietate ori au luat în arendă terenuri agricole şi dispun de mijloacele tehnice şi tehnologice necesare.

(3) Tehnologia producerii răsadului de tutun, prelucrării frunzelor proaspăt recoltate şi a tutunului nefermentat se reglementează de documentele normativ-tehnice şi de standardele naţionale.

 

Articolul 4. Prelucrarea postrecoltare a tutunului

(1) Prelucrarea postrecoltare a tutunului constă în executarea proceselor de uscare, sortare, ambalare, în urma cărora se obţine tutun nefermentat ce corespunde prevederilor standardelor conexe aplicabile domeniului sau mostrelor-etalon prezentate de cumpărător.

(2) Prelucrarea postrecoltare a tutunului este efectuată de către agenţii economici care dispun de utilajul şi de condiţiile tehnologice necesare.

 

Articolul 5. Drepturile şi obligaţiile la cultivarea şi prelucrarea postrecoltare a tutunului

(1) Agenţii economici care se ocupă de cultivarea şi de prelucrarea postrecoltare a tutunului au dreptul:

a) să cultive tutun şi să efectueze prelucrarea lui postrecoltare utilizînd terenuri şi utilaje proprii sau arendate;

b) să comercializeze la preţuri contractuale răsadul, frunzele proaspăt recoltate şi tutunul nefermentat, ce corespund exigenţelor de calitate stipulate în contractele de vînzare-cumpărare;

c) să apeleze la organele abilitate cu funcţii de expertiză;

d) să beneficieze de ajutor din partea statului şi de facilităţi prevăzute de lege;

e) la protecţie socială, inclusiv la pensionare pentru limită de vîrstă în condiţii avantajoase, precum şi la ocrotirea sănătăţii, în legătură cu condiţiile nocive şi grele de muncă.

(2) Agenţii economici care se ocupă de cultivarea şi prelucrarea postrecoltare a tutunului sînt obligaţi:

a) să menţină şi să îmbunătăţească fertilitatea solului;

b) să aplice tehnologii care nu au impact negativ asupra mediului;

c) să respecte regulile de protecţie a muncii şi tehnica securităţii;

d) să utilizeze pentru protecţia plantelor produse de uz fitosanitar şi fertilizanţi autorizaţi în Republica Moldova;

e) să nu angajeze şi să nu antreneze altfel la lucrările de cultivare, recoltare şi prelucrare postrecoltare a tutunului femei gravide şi persoane cu vîrsta de pînă la 18 ani.

[Art.5 modificat prin Legea nr.124 din 29.05.2015, în vigoare 17.09.2015]

 

Capitolul III

PRELUCRAREA INDUSTRIALĂ A TUTUNULUI.

FABRICAREA PRODUSELOR DIN TUTUN

Articolul 6. Prelucrarea industrială a tutunului

(1) Prelucrarea industrială a tutunului include:

a) prelucrarea industrială a tutunului nefermentat;

b) prelucrarea postfermentare a tutunului.

(2) Prelucrarea industrială a tutunului nefermentat cuprinde procesele de recepţionare a tutunului, de formare a unor loturi omogene, de condiţionare şi desfacere a frunzelor, de curăţare, amestecare, sortare generală, fermentare sau stripsare şi prelucrare redraing, de ambalare, maturizare şi păstrare a producţiei în conformitate cu documentele normativ-tehnice.

(3) Prelucrarea postfermentare a tutunului constă în efectuarea în complex, de către întreprinderile de fabricare a produselor din tutun, iar pentru export, şi de către alte întreprinderi specializate, a proceselor şi operaţiunilor de pregătire a tutunului fermentat şi/sau a tutunului-strips pentru tăiere, de tăiere a acestuia şi de preparare a amestecurilor de tutun în conformitate cu normele tehnologice şi cu reţeta respectivă, în condiţiile prevăzute de prezenta lege.

(4) Prelucrarea industrială şi cea postfermentare a tutunului se efectuează de către agenţii economici care dispun de specialişti în domeniu, de tehnologia şi utilajul tehnologic necesar, de aparate de măsurat şi de mijloace de control al calităţii produsului.

[Art.6 completat prin Legea nr.124 din 29.05.2015, în vigoare 17.09.2015]

 

Articolul 7. Fabricarea produselor din tutun

(1) Fabricarea produselor din tutun reprezintă un complex de procese şi operaţiuni tehnologice, care include prepararea amestecului de tutun, fabricarea, ambalarea şi păstrarea produselor din tutun în conformitate cu documentele normativ-tehnice, în condiţiile prevăzute de prezenta lege.

(2) Produsele din tutun sînt fabricate de către agenţii economici care dispun de bază tehnico-materială cu complexul integral de procese tehnologice, de utilaj şi mijloace de control al calităţii producţiei finite, precum şi de personal şi specialişti cu o calificare corespunzătoare în domeniu.

(3) Produsele din tutun licenţiate sînt fabricate din amestecul de tutun importat de la agentul economic proprietar al mărcilor respective de produse din tutun în cazul cînd acesta nu permite prepararea amestecului în cauză la întreprinderile autohtone.

[Art.7 completat prin Legea nr.124 din 29.05.2015, în vigoare 17.09.2015]

 

Articolul 8. Calitatea şi conformitatea tutunului fermentat şi ale produselor din tutun

(1) Exigenţele de calitate şi conformitate pentru tutunul fermentat şi pentru produsele din tutun se stabilesc prin standardele conexe aplicabile domeniului, iar pentru cele livrate la export – şi prin contractele de vînzare-cumpărare sau conform mostrelor-etalon descrise.

(2) Pentru tutunul fermentat şi produsele din tutun livrate exclusiv la export, exigenţele de calitate se vor stabili în contractele de livrare în conformitate cu cerinţele în vigoare în ţara importatoare, cu cerinţele cumpărătorului sau conform mostrelor-etalon descrise.

(3) Calitatea şi conformitatea tutunului fermentat şi ale produselor din tutun se vor confirma prin declaraţii sau certificate de conformitate eliberate în baza rapoartelor de încercări ale laboratoarelor acreditate în modul stabilit.

[Art.8 în redacţia Legii nr.124 din 29.05.2015, în vigoare 17.09.2015]

 

Articolul 9. Drepturile şi obligaţiile la prelucrarea industrială a tutunului şi la fabricarea produselor din tutun

(1) Agenţii economici care se ocupă de prelucrarea industrială a tutunului şi de fabricarea produselor din tutun au dreptul:

a) să desfăşoare, separat sau în complex, activitatea de prelucrare industrială a tutunului şi activitatea de fabricare a produselor din tutun;

b) să deţină o singură licenţă în cazul practicării concomitente a activităţilor de import, de prelucrare industrială a tutunului, de fabricare şi de comercializare angro a produselor din tutun şi a tutunului fermentat;

c) să-şi stabilească independent sortimentul, mărcile comerciale, volumul şi cantitatea producţiei, preţul şi piaţa de desfacere a tutunului fermentat, a tutunului-strips şi a produselor din tutun.

(2) Agenţii economici care se ocupă de prelucrarea industrială a tutunului şi de fabricarea produselor din tutun sînt obligaţi:

a) să folosească utilajul în conformitate cu cerinţele proceselor tehnologice;

b) să respecte regulile de achiziţionare şi prelucrare industrială a tutunului, de ambalare, marcare şi păstrare a tutunului fermentat, de fabricare, ambalare, etichetare şi păstrare a produselor din tutun, stabilite de prezenta lege şi de documentele normativ-tehnice aprobate de Guvern şi, după caz, prin cerinţele în vigoare în ţările importatoare;

c) să deţină toate documentele care confirmă că ingredientele utilizate corespund cerinţelor prezentei legi şi documentelor normativ-tehnice;

d) să folosească la prepararea amestecurilor tutun de soiurile, sortimentul şi calitatea prevăzute de reţetă;

e) să fabrice producţie licenţiată în baza contractelor de licenţă;

f) să nu angajeze şi să nu antreneze altfel la lucrările de prelucrare industrială a tutunului şi de fabricare a produselor din tutun femei gravide şi persoane cu vîrsta de pînă la 18 ani.

[Art.9 modificat prin Legea nr.124 din 29.05.2015, în vigoare 17.09.2015]

 

 

[Capitolul IV (art.10-13) în redacţia Legii nr.124 din 29.05.2015, în vigoare 17.09.2015]

Capitolul IV

INGREDIENTELE, EMISIILE ŞI RAPORTAREA

Articolul 10. Reglementarea ingredientelor

(1) Se interzice plasarea pe piaţă a produselor din tutun cu aromă caracteristică. Nu se interzice utilizarea aditivilor care sînt esenţiali pentru fabricarea produselor din tutun, cu condiţia ca aditivii respectivi să nu imprime produsului o aromă caracteristică şi să nu crească în mod semnificativ sau măsurabil toxicitatea, potenţialul de dependenţă sau proprietăţile cancerigene, mutagene sau toxice pentru reproducere ale produsului din tutun.

(2) Guvernul stabileşte normele de aplicare a prezentului articol.

(3) Se interzice plasarea pe piaţă a produselor din tutun care conţin:

a) vitamine sau alţi aditivi care creează impresia că un produs din tutun are un efect benefic asupra sănătăţii sau prezintă riscuri mai mici pentru sănătate;

b) cafeină, taurină sau alţi aditivi şi compuşi stimulanţi care sînt asociaţi cu energia şi vitalitatea;

c) aditivi cu proprietăţi colorante pentru emisii;

d) aditivi care contribuie la toxicitate sau la potenţialul de dependenţă şi care au proprietăţi cancerigene, mutagene sau toxice pentru reproducere în formă nearsă;

e) în cazul produselor din tutun pentru fumat, aditivi care facilitează inhalarea sau absorbţia nicotinei.

 

Notă: Din 01.01.2018 va fi introdus alin.(4) art.10 prin Legea nr.124 din 29.05.2015

 

(5) Prevederile alin.(1) se aplică categoriilor de produse din tutun cu o aromă caracteristică de mentol de la 20 mai 2020.

(6) Produsele din tutun altele decît ţigaretele şi tutunul de rulat sînt exceptate de la interdicţiile menţionate la alin.(1) şi (4).

(7) Plasarea pe piaţă a produselor din tutun care contravin prevederilor prezentului articol se sancţionează conform legislaţiei în vigoare.

 

Articolul 11. Nivelurile emisiilor de gudron, nicotină şi monoxid de carbon

(1) Nivelurile emisiilor ţigaretelor plasate pe piaţă nu pot fi mai mari de:

a) 10 mg de gudron per ţigaretă;

b) 1 mg de nicotină per ţigaretă;

c) 10 mg de monoxid de carbon per ţigaretă.

(2) Pînă la 1 ianuarie 2020, pentru ţigaretele fără filtru se admit următoarele niveluri ale emisiilor:

a) 13 mg de gudron per ţigaretă;

b) 1,1 mg de nicotină per ţigaretă;

c) 14 mg de monoxid de carbon per ţigaretă.

(3) Emisiile de gudron, nicotină şi monoxid de carbon ale ţigaretelor se măsoară pe baza standardului ISO 4387 pentru gudron, a standardului ISO 10315 pentru nicotină şi a standardului ISO 8454 pentru monoxid de carbon. Exactitatea măsurătorilor referitoare la gudron, nicotină şi monoxid de carbon se stabileşte în conformitate cu standardul ISO 8243.

(4) Ministerul Sănătăţii este în drept să verifice, prin intermediul Serviciului de Supraveghere de Stat a Sănătăţii Publice, corespunderea nivelurilor de emisii cu actele normative în vigoare.

(5) Determinarea nivelurilor emisiilor de gudron, nicotină şi monoxid de carbon prevăzute la alin.(1), în corespundere cu actele normative în vigoare, se realizează în laboratoarele naţionale de încercări, acreditate conform legislaţiei, în alte laboratoare, inclusiv din afara ţării, acreditate la nivel naţional sau regional/internaţional.

 

Articolul 12. Raportarea informaţiei privind produsele din tutun

(1) Centrul Naţional de Sănătate Publică este instituţia responsabilă de colectarea, analiza şi difuzarea informaţiei referitoare la tutun, produsele din tutun, ingrediente şi emisii.

(2) Agenţii economici care produc şi/sau importă produse din tutun sînt obligaţi să prezinte Centrului Naţional de Sănătate Publică, anterior plasării pe piaţă a produselor noi din tutun sau a produselor cu compoziţia modificată, următoarea informaţie:

a) lista şi cantitatea tuturor ingredientelor utilizate în procesul de fabricare a produselor din tutun, pentru toate mărcile şi tipurile de produs, precum şi nivelurile emisiilor. Lista este însoţită de o explicaţie care cuprinde motivele pentru care aceste ingrediente au fost incluse în respectivele produse din tutun, cu indicarea funcţiei şi categoriei ingredientului. Lista este întocmită în ordinea descrescătoare a greutăţii fiecărui ingredient inclus în produs;

b) datele toxicologice, cunoscute producătorului sau importatorului, referitoare la ingredientele utilizate, care ard sau nu ard, cu menţiunea privitor la efectul lor asupra sănătăţii şi cu specificarea efectelor de generare a potenţialului de dependenţă.

(3) Agenţii economici care produc şi/sau importă tutun şi/sau produse din tutun sînt obligaţi să prezinte Centrului Naţional de Sănătate Publică, pînă la data de 31 mai, următoarea informaţie ce se referă la activitatea din anul precedent:

a) cantităţile de tutun, materie primă şi tutun fermentat, utilizate la fabricarea produselor din tutun şi originea acestuia;

b) rezultatele testării emisiilor produselor din tutun fabricate şi/sau plasate pe piaţă;

c) informaţia despre activităţile de sponsorizare şi filantropie, inclusiv cheltuielile realizate pentru aceste activităţi.

(4) Agenţii economici sînt responsabili de acurateţea şi plenitudinea informaţiilor prezentate, sub sancţiunea prevăzută la art.181.

(5) Guvernul stabileşte cerinţele şi procedura privind prezentarea informaţiei de la alin.(2) şi (3).

 

Articolul 13. Informarea publicului

(1) Centrul Naţional de Sănătate Publică plasează şi actualizează sistematic pe pagina web oficială proprie informaţia privitor la produsele din tutun raportată conform art.12, totodată asigurînd protecţia informaţiei care constituie secret comercial şi evitînd prezentarea informaţiei care poate induce în eroare.

(2) În scopul informării publicului, Centrul Naţional de Sănătate Publică asigură difuzarea prin intermediul paginii sale web oficiale a datelor, cu excepţia informaţiei confidenţiale referitoare la reţete şi la formulele specifice de produs, menţionată de producător drept secret comercial, referitoare la:

a) nivelurile emisiilor, specificate la art.11 alin.(1) şi (2), pentru mărcile şi tipurile de produse din tutun plasate pe piaţă;

b) rezultatele determinării nivelurilor de emisii ale produselor din tutun plasate pe piaţa internă a Republicii Moldova, denumirea şi adresa laboratorului care a efectuat testarea;

c) informaţia prevăzută la art.12 alin.(2) şi (3).

(3) Informaţiile cu privire la ingredientele utilizate, la nivelurile emisiilor, precum şi datele toxicologice referitoare la ingredientele utilizate nu se consideră confidenţiale şi sînt accesibile publicului.

 

[Capitolul IV (art.10-13) în redacţia Legii nr.124 din 29.05.2015, în vigoare 17.09.2015]

[Capitolul IV modificat prin Legea nr.22 din 01.03.2012, în vigoare 15.05.2012]

 

 

Notă: În capitolul IV1, la data de 01.01.2016 va fi introdus art.173, iar la data de 01.01.2018 vor fi introduse art.14,15,16,171,172 prin Legea nr.124 din 29.05.2015

Capitolul IV1

AMBALAREA ŞI ETICHETAREA PRODUSELOR DIN TUTUN

Articolul 17. Biblioteca electronică de avertismente de sănătate

(1) Ministerul Sănătăţii creează şi întreţine o bibliotecă electronică de avertismente de sănătate, accesibilă publicului, care conţine avertismentele de sănătate combinate prevăzute de prezenta lege.

(2) Ministerul Sănătăţii furnizează gratuit avertismente de sănătate în format electronic.

[Art.17 introdus prin Legea nr.124 din 29.05.2015, în vigoare 17.09.2015]

 

Capitolul IV2

PLASAREA PE PIAŢĂ A PRODUSELOR DIN TUTUN ŞI A PRODUSELOR CONEXE

Articolul 174. Notificarea privind produsele din tutun şi produsele conexe

(1) Producătorii şi importatorii de produse din tutun şi/sau de produse conexe notifică Centrul Naţional de Sănătate Publică despre orice produs nou din tutun, produs din tutun cu compoziţia modificată sau produs conex pe care intenţionează să îl plaseze pe piaţă.

(2) Notificarea se transmite în format electronic cu 90 de zile înainte de plasarea pe piaţă a produsului şi este însoţită de:

a) descrierea detaliată a produsului;

b) informaţia privind ingredientele şi emisiile, prevăzută la art.12;

c) studiile ştiinţifice disponibile privind toxicitatea, potenţialul de dependenţă şi atractivitatea produsului, în special referitor la ingrediente şi emisii;

d) studiile disponibile şi cercetările de piaţă privind preferinţele diferitor grupuri de consumatori, inclusiv persoanele tinere.

[Art.174 introdus prin Legea nr.124 din 29.05.2015, în vigoare 17.09.2015]

 

Notă: La data de 01.01.2018 va fi introdus art.175 prin Legea nr.124 din 29.05.2015

 

Articolul 176. Comercializarea produselor din tutun şi a produselor conexe

(1) Se interzice plasarea pe piaţă a produselor din tutun care nu arde, inclusiv a tutunului pentru uz oral, a tutunului pentru mestecat şi a tutunului pentru uz nazal.

(2) Regulile de plasare pe piaţă a produselor din tutun pentru fumat şi produselor conexe se stabilesc de către Guvern.

[Art.176 introdus prin Legea nr.124 din 29.05.2015, în vigoare 17.09.2015]

 

Articolul 177. Prevenirea accesului minorilor la produsele din tutun şi la produsele conexe

(1) Se interzice comercializarea produselor din tutun şi a produselor conexe:

a) persoanelor şi de către persoanele cu vîrsta de pînă la 18 ani;

b) prin reţeaua de comerţ ambulant, la tarabe sau tejghele improvizate, prin automate comerciale;

c) prin internet;

d) fără documente justificative, eliberate de producători sau importatori, care să demonstreze provenienţa şi să asigure trasabilitatea produselor din tutun şi a produselor conexe;

e) în alt ambalaj decît cel original al producătorului sau cu ambalajul deteriorat;

f) în pachete unitare care conţin mai puţin de 20 de ţigarete, din pachete unitare deschise sau la bucată;

g) în pachete de stil „ruj de buze” sau în pachete care fac asociere cu produsele alimentare sau cosmetice ori cu jucării.

(2) Se interzice comercializarea produselor alimentare, a jucăriilor şi a altor produse care fac asociere cu produsele din tutun.

(3) Unităţile ce comercializează cu amănuntul produse din tutun şi produse conexe sînt obligate să afişeze la un loc vizibil informaţia privind interzicerea vînzării produselor din tutun şi a produselor conexe persoanelor cu vîrsta de pînă la 18 ani şi informaţia privind cuantumul amenzii aplicate pentru nerespectarea acestei interdicţii.

(4) Pentru a se asigura că persoana care cumpără produse din tutun şi produse conexe a atins vîrsta de 18 ani, vînzătorii sînt obligaţi să solicite de la cumpărător prezentarea actului de identitate sau a unui alt act oficial cu fotografia persoanei, care să ateste vîrsta acesteia. În cazul în care cumpărătorul refuză să prezinte actul de identitate, vînzătorul nu are dreptul să-i vîndă produse din tutun şi produse conexe.

(5) Se interzice expunerea vizibilă a produselor din tutun şi a produselor conexe în spaţiile comerciale accesibile publicului. Lista produselor din tutun şi a produselor conexe disponibile pentru comercializare, cu indicarea preţurilor acestora, imprimată pe hîrtie albă cu caractere negre, se prezintă de către vînzător la solicitarea cumpărătorilor adulţi. Prevederile prezentului alineat se aplică de la 20 mai 2020.

(6) Unităţile cu suprafaţa comercială mai mică de 20 m2 ce comercializează produse din tutun şi produse conexe trebuie să fie amplasate la o distanţă de cel puţin 200 m de la instituţiile de învăţămînt şi instituţiile medico-sanitare.

[Art.177 introdus prin Legea nr.124 din 29.05.2015, în vigoare 17.09.2015]

 

 

Capitolul IV3

PROTECŢIA ÎMPOTRIVA EXPUNERII LA FUMUL DE TUTUN

 

Notă: La data de 31.05.2016 va fi introdus art.178 prin Legea nr.124 din 29.05.2015

 

Articolul 179. Obligaţiile persoanelor responsabile

(1) Angajatorii, autorităţile publice centrale şi locale aplică interdicţia fumatului pentru tot spaţiul administrat, cu afişarea avertismentului: „În această clădire/instituţie/unitate fumatul este complet interzis”.

(2) Proprietarii sau managerii spaţiilor publice, ai locurilor de muncă, ai mijloacelor de transport public, indiferent de tipul de proprietate şi modul de acces, în care fumatul este interzis au obligaţia:

 

Notă: Lit.a) alin.(2) art.179 va fi introdusă la data de 31.05.2016 prin Legea nr.124 din 29.05.2015

 

b) să avertizeze persoanele care fumează în locuri interzise despre interdicţia fumatului, iar în cazul neconformării acestora interdicţiei, să anunţe poliţia.

[Art.179 introdus prin Legea nr.124 din 29.05.2015, în vigoare 17.09.2015]

 

Capitolul IV4

ASIGURAREA EFICIENŢEI POLITICILOR PUBLICE

DE CONTROL AL TUTUNULUI

Articolul 1710. Interzicerea parteneriatului cu industria tutunului şi a sprijinului industriei tutunului

(1) Se interzice autorităţilor publice centrale şi locale să participe la, să susţină sau să accepte:

a) parteneriate cu industria tutunului, inclusiv iniţiativele sau activităţile industriei tutunului care implică responsabilitate socială sau care pot fi descrise ori percepute ca social responsabile;

b) acorduri cu caracter neobligatoriu sau neexecutoriu, memorandumuri de înţelegere sau înţelegeri voluntare în locul măsurilor legale de control al tutunului;

c) contribuţii financiare sau de altă natură, directe sau indirecte, din partea industriei tutunului ori implicarea acesteia în orice mod în iniţiative, campanii sau programe, direct sau indirect legate de controlul tutunului sau de sănătatea publică şi care cuprind, dar nu se limitează la programe de acces şi educaţie a tinerilor, campanii de educaţie a publicului şi altele asemenea;

d) propuneri, proiecte sau oferte de asistenţă din partea industriei tutunului pentru elaborarea sau implementarea politicilor publice de control al tutunului.

(2) Prevederile prezentului articol nu se aplică Serviciului Vamal al Republicii Moldova, precum şi altor autorităţi publice centrale în cazul acţiunilor cu interes major ale statului.

[Art.1710 introdus prin Legea nr.124 din 29.05.2015, în vigoare 17.09.2015]

 

Articolul 1711. Interzicerea contribuţiilor voluntare din partea industriei tutunului

(1) Se interzice oferirea de către reprezentanţii industriei tutunului şi acceptarea de către autorităţile publice centrale şi locale, alte structuri cu sau fără statut de persoană juridică care îndeplinesc funcţii publice în ramura legislativă, executivă sau judecătorească a contribuţiilor voluntare, financiare sau de altă natură, cu excepţia cazurilor în care aceste contribuţii rezultă din prevederile legale.

(2) Se interzice oferirea de către reprezentanţii industriei tutunului a contribuţiilor financiare sau de altă natură, inclusiv a cadourilor, pentru funcţionarii publici şi persoanele cu funcţie de demnitate publică, precum şi pentru membrii familiilor acestora, şi solicitarea sau acceptarea de către funcţionarii publici şi persoanele cu funcţie de demnitate publică, precum şi de către membrii familiilor acestora, a unor astfel de contribuţii.

(3) Se interzice oferirea de orice contribuţii din partea reprezentanţilor industriei tutunului către persoane, organizaţii, comunităţi sau alte entităţi cu scopul direct sau indirect de promovare a produselor din tutun sau a consumului produselor din tutun şi acceptarea sau facilitarea contribuţiilor din partea industriei tutunului.

(4) Contribuţia oferită sau făcută de reprezentanţii industriei tutunului cu scopul de promovare a imaginii corporative se consideră ca fiind contribuţie oferită sau făcută cu scopul de promovare a produselor din tutun sau a consumului produselor din tutun.

(5) Contribuţia oferită sau făcută de către vînzătorul cu amănuntul cu scopul de promovare a industriei tutunului se consideră ca ofertă de promovare a produselor din tutun sau a consumului produselor din tutun.

[Art.1711 introdus prin Legea nr.124 din 29.05.2015, în vigoare 17.09.2015]

 

Articolul 1712. Prevenirea şi soluţionarea conflictelor de interese

(1) Nu pot participa la elaborarea şi implementarea politicilor publice de control al tutunului persoanele care sînt sau au fost antrenate în gestiunea şi/sau promovarea întreprinderilor din industria tutunului în ultimele 24 de luni.

(2) Orice persoană implicată în elaborarea şi implementarea politicilor publice de control al tutunului este obligată să declare orice interes personal, existent sau apărut, precum şi informaţia privind participarea la gestiunea şi/sau promovarea întreprinderilor din industria tutunului în ultimele 24 de luni.

[Art.1712 introdus prin Legea nr.124 din 29.05.2015, în vigoare 17.09.2015]

 

Articolul 1713. Creşterea conştientizării şi educaţia publicului

Ministerul Sănătăţii elaborează şi asigură distribuirea informaţiei despre:

a) riscurile cultivării şi prelucrării tutunului;

b) riscurile consumului de produse din tutun şi de produse conexe şi ale expunerii la fumul de tutun pentru sănătate;

c) toxicitatea şi potenţialul de dependenţă ale produselor din tutun şi ale produselor conexe;

d) necesitatea protejării politicilor publice privind controlul tutunului de interesele comerciale şi alte interese ale industriei tutunului şi de strategiile şi tacticile utilizate, deschis sau voalat, de către industria tutunului pentru a submina şi împiedica elaborarea şi implementarea politicilor publice de control al tutunului, inclusiv prin contribuţii filantropice în favoarea organizaţiilor publice şi private.

[Art.1713 introdus prin Legea nr.124 din 29.05.2015, în vigoare 17.09.2015]

 

Capitolul V

CONTROLUL DE STAT ÎN DOMENIUL PROTECŢIEI SĂNĂTĂŢII DE

CONSECINŢELE CONSUMULUI DE PRODUSE DIN TUTUN ŞI

ALE EXPUNERII LA FUMUL DE TUTUN”

[Titlul capitolului V în redacţia Legii nr.124 din 29.05.2015, în vigoare 17.09.2015]

 

Articolul 18. Licenţierea activităţilor în industria tutunului

(1) Importul, fabricarea şi comercializarea angro a produselor din tutun, importul şi/sau prelucrarea industrială a tutunului, comercializarea angro a tutunului fermentat se efectuează în bază de licenţă, eliberată în conformitate cu prevederile Legii privind reglementarea prin licenţiere a activităţii de întreprinzător, cu condiţia respectării:

a) parametrilor tehnologici şi/sau a cerinţelor specifice pentru fiecare gen de activitate solicitat;

b) normelor de protecţie a muncii, antiincendiare şi sanitare.

(2) În licenţa de import şi de comercializare angro a produselor din tutun se indică tipul concret al produsului (marca).

(3) Importul şi comercializarea angro a produselor din tutun se efectuează numai după aplicarea de către producătorul lor a timbrului de acciză direct pe pachet. În cazul în care produsul din tutun este produs cu folie de protecţie, timbrul de acciză se aplică sub folie. Timbrul de acciză se lipeşte astfel încît să se deterioreze la deschiderea pachetului.

(4) Importul, fabricarea şi comercializarea angro a produselor din tutun se efectuează de către agenţii economici specializaţi, deţinători de licenţă, care dispun de:

a) capital social de cel puţin 1 milion de lei, acoperit integral de valoarea activelor nete sub formă de fonduri fixe;

b) depozite angro proprii, ori luate în arendă, cu capacităţi (suprafaţă) utilizabile de cel puţin 500 m2, bine aerisite, dotate cu utilajul necesar pentru menţinerea condiţiilor de păstrare a producţiei prevăzute de documentele normativ-tehnice şi cu sistem de evidenţă computerizată;

c) infrastructură şi ciclu tehnologic deplin în domeniul de activitate, care să asigure securitatea, controlul şi calitatea producţiei;

d) contracte de import al produselor din tutun;

e) autorizaţie de import şi de comercializare a fiecărei mărci de produse din tutun, eliberată de proprietarul mărcii comerciale sau de producătorul ei licenţiat.

(5) Importul şi/sau prelucrarea industrială a tutunului, comercializarea angro a tutunului fermentat se efectuează cu respectarea prevederilor art.6 alin.(4).

(6) Fabricarea produselor din tutun se efectuează cu respectarea prevederilor art.7 alin.(2).

[Art.18 modificat prin Legea nr.124 din 29.05.2015, în vigoare 17.09.2015]

[Art.18 modificat prin Legea nr.9-XVI din 03.02.2009, în vigoare 17.03.2009]

 

Articolul 181. Retragerea licenţei

(1) Licenţa pentru importul, fabricarea şi comercializarea tutunului şi a produselor din tutun se retrage în următoarele cazuri:

a) plasarea pe piaţă a produselor din tutun neetichetate în conformitate cu legislaţia privind plasarea pe piaţă a produselor din tutun şi fără aplicarea sau cu aplicarea neconformă a avertismentelor de sănătate;

b) nerespectarea legislaţiei privind interzicerea publicităţii în favoarea produselor din tutun şi privind interzicerea sponsorizării produselor din tutun;

c) nerespectarea legislaţiei privind prezentarea informaţiei/raportarea despre tutun şi produsele din tutun şi despre activităţile legate de aceste produse.

(2) Retragerea licenţei se efectuează de către organul de licenţiere la sesizarea organelor constatatoare privind încălcările specificate la alin.(1), conform procedurii prevăzute de legislaţia în vigoare.

[Art.181 introdus prin Legea nr.124 din 29.05.2015, în vigoare 17.09.2015]

 

Articolul 19. Supravegherea consumului de produse din tutun şi a expunerii la fumul de tutun

(1) Ministerul Sănătăţii este responsabil de:

a) monitorizarea consumului produselor din tutun şi expunerii la fumul de tutun, prin elaborarea şi punerea în aplicare a metodelor de colectare şi analiză a datelor relevante;

b) monitorizarea calităţii aerului în spaţiile publice închise unde este interzis fumatul;

c) monitorizarea producerii, importului şi comercializării tutunului şi produselor din tutun şi a activităţilor legate de acestea;

d) promovarea unui stil de viaţă fără tutun prin elaborarea şi implementarea politicilor de încurajare şi stimulare a renunţării la consumul produselor din tutun.

(2) Ministerul Educaţiei, de comun acord cu Ministerul Sănătăţii, este responsabil de includerea în curricula de învăţămînt preuniversitar şi universitar a subiectelor privind riscurile pentru sănătate ale consumului produselor din tutun şi ale expunerii la fumul de tutun, precum şi beneficiile renunţării la fumat şi ale adoptării unui stil de viaţă fără tutun.

[Art.19 în redacţia Legii nr.124 din 29.05.2015, în vigoare 17.09.2015]

[Art.19 modificat prin Legea nr.318 din 27.12.2012, în vigoare 08.03.2013]

[Art.19 modificat prin Legea nr.9-XVI din 03.02.2009, în vigoare 17.03.2009]

 

Articolul 191. Măsurile de reducere a dependenţei de tutun şi stimularea renunţării la fumat

(1) Instituţiile de învăţămînt medical de orice nivel vor include în programele de instruire şi educaţie continuă metodele de diagnostic, consiliere şi tratament al dependenţei de tutun.

(2) Ministerul Sănătăţii organizează sistemul de acordare a serviciilor de consiliere privind renunţarea la fumat şi de tratament al dependenţei de tutun.

[Art.191 introdus prin Legea nr.124 din 29.05.2015, în vigoare 17.09.2015]

 

Articolul 192. Colaborarea intersectorială

(1) Guvernul aprobă şi actualizează periodic documente de politici publice intersectoriale comprehensive în domeniul controlului tutunului.

(2) Activităţile legate de coordonarea implementării documentelor de politici publice intersectoriale comprehensive în domeniul controlului tutunului sînt realizate de Consiliul Naţional Coordonator în domeniul Controlului Tutunului (în continuare – Consiliu Naţional).

(3) Consiliul Naţional se instituie de către Guvern în calitate de organ consultativ, fără statut de persoană juridică.

(4) Regulamentul Consiliului Naţional se aprobă de către Guvern.

(5) Consiliul Naţional are următoarele atribuţii:

a) coordonează implementarea documentelor de politici publice intersectoriale comprehensive în domeniul controlului tutunului;

b) asigură participarea părţilor interesate în procesul de elaborare, monitorizare şi implementare a activităţilor de control asupra plasării pe piaţă şi consumului produselor din tutun în Republica Moldova şi contribuie la stabilirea legăturilor durabile între toţi factorii-cheie de decizie, implicaţi în elaborarea, promovarea şi implementarea legislaţiei şi a politicilor publice în domeniul controlului tutunului;

c) promovează parteneriatul intersectorial între instituţiile de stat, internaţionale şi neguvernamentale pentru un mai bun control asupra respectării reglementărilor privind modul şi condiţiile realizării de către autorităţile publice a controlului asupra plasării pe piaţă şi consumului produselor din tutun şi asigură dialogul eficient între organizaţiile guvernamentale şi neguvernamentale din Republica Moldova şi de peste hotare;

d) coordonează procesul intersectorial de elaborare şi de ajustare a legislaţiei în domeniul controlului asupra plasării pe piaţă şi consumului produselor din tutun la prevederile Convenţiei-cadru a Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii privind controlul tutunului şi la legislaţia comunitară, precum şi procesul de implementare a legislaţiei şi a documentelor de politici publice în domeniu;

e) facilitează colaborarea intersectorială pentru elaborarea politicilor publice destinate controlului tutunului, coordonînd punerea în aplicare a acestora.

[Art.192 introdus prin Legea nr.124 din 29.05.2015, în vigoare 17.09.2015]

 

Articolul 20. Răspunderea pentru încălcarea prezentei legi

(1) Nerespectarea prevederilor prezentei legi atrage răspunderea stabilită de legislaţia în vigoare.

(2) Produsele din tutun fabricate, importate sau comercializate cu încălcarea cerinţelor prezentei legi se confiscă în modul prevăzut de legislaţie. Produsele confiscate urmează a fi distruse. Procedura de distrugere a produselor din tutun confiscate se stabileşte de către Guvern.

(3) Nerespectarea legislaţiei privind protecţia contra expunerii la fumul de tutun în spaţiile publice închise, semiînchise, la locurile de muncă şi în transportul public de către agenţii economici a căror activitate este autorizată sau licenţiată, constatată repetat de către instituţiile Serviciului de Supraveghere de Stat a Sănătăţii Publice, duce la retragerea autorizaţiei. Autoritatea competentă retrage autorizaţia sau licenţa în baza demersului motivat al medicului-şef sanitar de stat din unitatea administrativ-teritorială respectivă.

[Art.20 în redacţia Legii nr.124 din 29.05.2015, în vigoare 17.09.2015]

[Art.20 modificat prin Legea nr.131-XVIII din 23.12.2009, în vigoare 12.02.2010]

 

Capitolul VI

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

[Capitolul VI abrogat prin Legea nr.124 din 29.05.2015, în vigoare 17.09.2015]

 

Articolul 21.

[Art.21 abrogat prin Legea nr.124 din 29.05.2015, în vigoare 17.09.2015]

[Art.21 modificat prin Legea nr.308-XVI din 25.12.2008, în vigoare 31.12.2008]

Notă: Vezi Rectificarea din Monitorul Oficial nr.78-79 din 18.04.2008 pag.10 (din alin.3 art.21 se exclude sintagma "art.II (partea referitoare la art.19 alin.(2) şi (3) din Legea nr.1227-XIII din 27 iunie 1997 cu privire la publicitate)")

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI Marian LUPU

Chişinău, 14 decembrie 2007.
Nr.278-XVI.